Het is misschein vragen naar de bekende weg, maar wat gebruik je hiervoor?mrfatmen schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 12:15:
Hier is er nog wel flink wat werk aan de winkel.
2 persoonhuis houden in een hoekhuis.
een gemiddelde dag verbruik tussen de 10 en 13 kw/h (erg veel naar mijn mening)
[afbeelding]
Je bedoelt om het vebruik te meten?stefijn schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 14:31:
[...]
Het is misschein vragen naar de bekende weg, maar wat gebruik je hiervoor?
Hiervoor gebruik ik een youless icm met het script van -LA- (te vinden in het topic van youless hier op GoT)
Heeft uw auto pijn? Ga dan naar de onderdelenlijn
Het bedrijf waar ik met veel plezier werk - Mijn eigen vertrouwde domein
Ja...ik had al met een schuin oog naar zo'n Youless gekeken, lijkt me wel een mooie oplossing. bedankt
Je bent elke dag twee weken van huis?PASware schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 13:34:
[...]
Modem/mediabox had wel uit gekund ja. Nadeel ervan is wel dat als je na 2wkn niet aangesloten te hebben dat het aanmelden bij UPC zomaar een half uur kan duren. En ja dat is confirmed door UPC zelf, omdat ik dat probleem al keer meegemaakt heb.
Ah nu weet ik het, z'n tijdmachine trekt de nodige GWh's
Lalala, ik was niet wakker ofzo

Toen ik in me appartement ging wonen heeft het zeker een week geduurd voordat ik mijn UPC pakket aangesloten had en toen bleek het niet te werken. Mediabox en modem leken geen verbinding te willen maken. Toen UPC gebeld en bleek dat als de mediabox/modem een langere poos niet aangesloten zijn dat dan het aanmelden stukken langer kon duren, tot een half uur aan toe. En dat bleek dus ook zo te zijn.
Wanneer je je modem/mediabox 5 minuten van stroom afhaalt gaat het aanmelden erna veel sneller.
Aangezien ik 2 weken niet thuis zou zijn, zou het daarom het aanmelden veel langer duren en daar had ik geen zin in, wil meteen verbinding hebben.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Elektra I 14Ernemmer schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 09:07:
Deze week een verbruik van.
Elektra I 15
Elektra II 16
Gas 8,548
Water 0,807
Elektra II 17
Gas 8,984
Water 0,761
Verbruik is niet veel veranderd tov vorige week.
[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 14-10-2012 17:18 ]
Apart, bij Tele2 hier heb ik binnen 30 seconden een stabiele verbinding als ik na een paar dagen de modem weer inplug.PASware schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 08:45:
[...]
Lalala, ik was niet wakker ofzo![]()
Toen ik in me appartement ging wonen heeft het zeker een week geduurd voordat ik mijn UPC pakket aangesloten had en toen bleek het niet te werken. Mediabox en modem leken geen verbinding te willen maken. Toen UPC gebeld en bleek dat als de mediabox/modem een langere poos niet aangesloten zijn dat dan het aanmelden stukken langer kon duren, tot een half uur aan toe. En dat bleek dus ook zo te zijn.
Wanneer je je modem/mediabox 5 minuten van stroom afhaalt gaat het aanmelden erna veel sneller.
Aangezien ik 2 weken niet thuis zou zijn, zou het daarom het aanmelden veel langer duren en daar had ik geen zin in, wil meteen verbinding hebben.
Wij doen 5,532m3 20 september tot en met 6 oktober en 14,378m3 7 tot en met 13 oktober. Eens kijken of ik een halve graad op de huidige temp kan duidelijk maken bij vrouwlief. We hebben al niks bespaard t.o.v. vorig jaar omdat toen ook op 21 september de cd aan ging.Ernemmer schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 17:17:
[...]
Elektra I 14
Elektra II 17
Gas 8,984
Water 0,761
Verbruik is niet veel veranderd tov vorige week.
Een "paar dagen" is geen "paar weken". Vermoedelijk krijg je dan een nieuw IP http://provisioning.upc.nl.Erasmo schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 18:09:
[...]
Apart, bij Tele2 hier heb ik binnen 30 seconden een stabiele verbinding als ik na een paar dagen de modem weer inplug.
Ik ben ook regelmatig een paar weken weg maar dan heb ik alsnog binnen een minuut een stabiele snelle verbinding.
Ik heb jullie hulp nodig om uit te vogelen waar ons minimale verbuik(350-500w) aan te wijten valt.
Wat er op dat moment nog aanstaat:
- grote koelkast met vriesvak
- grote koelkast
- diepvrieskastje
- diepvriesbak
- router
- modem
- vloerverwarmingspomp
- CV
- ventilatiesysteem
Nu zul je denken, dat is niet zo raar dat het minimale verbruik zo hoog blijft,
maar we hebben dus alles eruit getrokken maar we komen maar niet onder de 350w.
de koelkasten zijn met momenten aan, evenals de quooker.
Hier ook nog het verbruiksschema van ons over de laatste 24 uur.
- grote koelkast
- diepvrieskastje
- diepvriesbak
- router
- modem
- vloerverwarmingspomp
- CV
- ventilatiesysteem
Nu zul je denken, dat is niet zo raar dat het minimale verbruik zo hoog blijft,
maar we hebben dus alles eruit getrokken maar we komen maar niet onder de 350w.
de koelkasten zijn met momenten aan, evenals de quooker.
Hier ook nog het verbruiksschema van ons over de laatste 24 uur.

Hier aan...:Godlikev schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:34:
Ik heb jullie hulp nodig om uit te vogelen waar ons minimale verbuik(350-500w) aan te wijten valt...
Waar heeft een mens in vredesnaam vier koel/vries dingen voor nodig?- grote koelkast met vriesvak
- grote koelkast
- diepvrieskastje
- diepvriesbak

Ik zou zeggen: alle vier in de uitverkoop gooien en één van zoiets terugkopen:
http://tweakers.net/price...sd_YadSXhdK7X_UYSMOEEL4AA
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik heb een tijdje een verbruiksmeting gedaan en kwam met 1 diepvries ding al op goed 100W. Ik vrees dat je met deze eerste paar jongens al klaar bent.Godlikev schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 13:34:
Ik heb jullie hulp nodig om uit te vogelen waar ons minimale verbuik(350-500w) aan te wijten valt.
- grote koelkast
- diepvrieskastje
- diepvriesbak
- router
- modem
- vloerverwarmingspomp
- CV
- ventilatiesysteem
Trek anders voor het testen even kortstondig van alle koelkasten de stekker eruit voor een kwartiertje en kijk wat er gebeurt
ieeeepppppp :P
En als dat het niet is kan je altijd nog in de meterkast groep voor groep uitschakelen en dan kijken.
Je hebt een fancy meetsysteem, dus je kan alles zo meten als het goed is.
Ik heb laatst de koelvries en vrieskast vervangen door een grote koelkast en een grote vrieskast.
Het is geen A+++++ geworden, maar wel waarmee ik 500 kWh op jaarbasis ga besparen en voor koelen/vriezen nog een jaarverbruik van 240kWh overhoud.
Je hebt een fancy meetsysteem, dus je kan alles zo meten als het goed is.
Ik heb laatst de koelvries en vrieskast vervangen door een grote koelkast en een grote vrieskast.
Het is geen A+++++ geworden, maar wel waarmee ik 500 kWh op jaarbasis ga besparen en voor koelen/vriezen nog een jaarverbruik van 240kWh overhoud.
[ Voor 41% gewijzigd door flippo765 op 15-10-2012 23:06 ]
Ik heb ook een fancy meet systeem (z-wave ampere tang) maar als ik alle groepen een voor een uitschakel kan ik niet meer meten
Ik heb op dit moment een vebruik van 500 watt nominaal (als ik dus niks geks doe)
Ik kan een deel daarvan verklaren
Server = 125 Watt (kan minder maar het investeren kost meer dan het opleverd op dit moment)
CV Ketel = 7 Watt (staat overder uit slaat ie aan is het 100Watt)
Modem meuk = 70Watt
Ik heb dus nog een gat van 300 Watt

Ik heb op dit moment een vebruik van 500 watt nominaal (als ik dus niks geks doe)
Server = 125 Watt (kan minder maar het investeren kost meer dan het opleverd op dit moment)
Modem meuk = 70Watt
Heb je ook vier koelkasten of zo...?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik heb het verkeerd gezegd, ook als deze koelkasten uit staan hebben we nog steeds een verbruik van 300w+, dan hebben we alles maar uit gezet wat we maar kunnen bedenken.
Btw, koelkasten hebben bijna geen constant verbruik, ze springen aan en uit.
Btw, koelkasten hebben bijna geen constant verbruik, ze springen aan en uit.
Tja, dan zou ik toch eens gaan meten aan die pomp van de vloerverwarming en je ventilatie. Koop voor een euro of tien zo'n energiemetertje bij de Kijkshop of zo en meet wat die verbruiken.
Of heb je een wietplantage op zolder? Waterbed? Elektrisch verstelbaar bed? Vijver? Buitenverlichting? Elektrisch kacheltje? etc. etc. Zet de stoppen een voor een uit tot je weet achter welke stop het zet, etc. etc.
We dwalen af, dit is eigenlijk een opsom topic. Er is ook een bespaar topic...
Of heb je een wietplantage op zolder? Waterbed? Elektrisch verstelbaar bed? Vijver? Buitenverlichting? Elektrisch kacheltje? etc. etc. Zet de stoppen een voor een uit tot je weet achter welke stop het zet, etc. etc.
We dwalen af, dit is eigenlijk een opsom topic. Er is ook een bespaar topic...
Je moet natuurlijk niet de groep waar de meting spanning vandaan haalt eruit halen.raymonvdm schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 23:21:
Ik heb ook een fancy meet systeem (z-wave ampere tang) maar als ik alle groepen een voor een uitschakel kan ik niet meer meten![]()
Modem meuk = 70Watt
Wanneer daar het verbruik zit zou je dit kunnen uitsluiten met de kWh meter in je meterkast.
@Godlikev
Per groep uitzoeken waar het verbruik zitten door ze 1 voor 1 uit te schakelen en dan moet het uit te sluiten zijn. Handig is natuurlijk ook als je weet wat er achter welke groep geschakeld zit.
Mocht de meter nog draaien als alle groepen spanningsloos zijn dan is er misschien wel iets mis met je meter.
Het is sowieso verstandig om een nette groepenverklaring te hebbenflippo765 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 00:08:
[...]
Per groep uitzoeken waar het verbruik zitten door ze 1 voor 1 uit te schakelen en dan moet het uit te sluiten zijn. Handig is natuurlijk ook als je weet wat er achter welke groep geschakeld zit.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Verwijderd
In februari hebben we de sleutel gekregen van onze woning (stond sinds 2008 leeg) en sinds april wonen we hier in. Gisteren kreeg ik de eindafrekeing van Nuon en tot mijn verbazing hebben we tot nu toe 716 kWh en 274m3 gas gebruikt.
In de periode van 19-9-2012 tot 7-10-2012 :
Electra: 74 kWh
Gas: 31m3
Water: 2m3
Vriezer is A+, wasmachine A++, koelkast A+, zuinige Samsung LED tv, geen droger.
Sluipverbuik ben ik op dit moment aan het vastleggen. UPC modem blijft aan vanwege telefonie en dus ook de twee handsets. Verder slaat de vriezer en koelkast natuurlijk zo nu en dan aan. In onze Remeha ketel hebben we een nieuwe modulerende A+ pomp zitten (zo is ons verteld door de installateur).
Verder heb ik alle verlichting die dagelijks aan staat vervangen door led.
Vriezer is A+, wasmachine A++, koelkast A+, zuinige Samsung LED tv, geen droger.
Sluipverbuik ben ik op dit moment aan het vastleggen. UPC modem blijft aan vanwege telefonie en dus ook de twee handsets. Verder slaat de vriezer en koelkast natuurlijk zo nu en dan aan. In onze Remeha ketel hebben we een nieuwe modulerende A+ pomp zitten (zo is ons verteld door de installateur).
Verder heb ik alle verlichting die dagelijks aan staat vervangen door led.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2012 09:34 . Reden: Typo ]
Paar weken dagelijks bijhouden. Heb je nog steeds verbruik wanneer alle groepen uit staan? Water is niet veel (vind ik).Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 09:23:
In februari hebben we de sleutel gekregen van onze woning (stond sinds 2008 leeg) en sinds april wonen we hier in. Gisteren kreeg ik de eindafrekeing van Nuon en tot mijn verbazing hebben we tot nu toe 716 kWh en 274m3 gas gebruikt.
Verwijderd
Wanneer alle groepen uitstaan heb ik geen verbruik meer.PcDealer schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:17:
[...]
Paar weken dagelijks bijhouden. Heb je nog steeds verbruik wanneer alle groepen uit staan? Water is niet veel (vind ik).
In mijn vorige post zei ik 'tot mijn verbazing'. Hiermee doelde ik op het feit dat we inclusief drie maand klussen met de benodigde apparaten en electra kachels een vrij laag verbruik hebben qua kWh.
Samen met mijn vriendin woon ik nu in deze woning. Wasmachine is aangeschaft met het oog op verbruik en douchen gebeurd over het algemeen niet thuis maar bij de sportvereniging. Verder wasssen we met de hand af en autowassen gebeurd met regenwater of gewoon niet.
Het dagelijks bij houden is inderdaad wat ik zal gaan doen, ook met het ook op het gasverbruik. Overal hebben we nieuwe radiatoren gekregen en tevens hangt er een nieuwe ketel icm een iSense thermostaat.
Het inregelen vindt nog steeds plaats en dit is leuk om te doen
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2012 11:03 . Reden: typo ]
Balen dat ik dan in een huur appartementje woon 
Kan niets goed zien, alles best verouderd..
Maar verbuik tot nu toe (via mijn nuon ingevuld):
Alleen energie: 12 Januari (huis gekregen) - 13 Augustus:
1311 Kwh
Geen HR maar stadsverwarming
appartement, 58m2, 2 kamers, 2 personen, 1 hond.
Ga nu maar even per week kijken wat we gebruiken.
Vind 46 euro p maand alleen stroom al goedkoop, ben benieuwd wat het nog kan schelen
Apparatuur:
Nieuwe koelkast A+, Vaatwasser B, 2x LED TV (40" en 46"), UPC Horizon, Sitecom NAS, PC (alleen aan wanneer nodig), HTPC (alleen aan wanneer nodig), Laptop (alleen op stroom wanneer nodig), Wasmachine B, Droger C, 2x plafondventilator incl lamp (alleen slaapkamer als standaard lamp, woonkamer nooit aan). Hier en daar natuurlijk ook een lampje uiteraard, ook een x led voor halen (Ikea lampen, 35w per lamp x3 in 1 lamp?
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10230699/

Kan niets goed zien, alles best verouderd..
Maar verbuik tot nu toe (via mijn nuon ingevuld):
Alleen energie: 12 Januari (huis gekregen) - 13 Augustus:
1311 Kwh
Geen HR maar stadsverwarming
appartement, 58m2, 2 kamers, 2 personen, 1 hond.
Ga nu maar even per week kijken wat we gebruiken.
Vind 46 euro p maand alleen stroom al goedkoop, ben benieuwd wat het nog kan schelen
Apparatuur:
Nieuwe koelkast A+, Vaatwasser B, 2x LED TV (40" en 46"), UPC Horizon, Sitecom NAS, PC (alleen aan wanneer nodig), HTPC (alleen aan wanneer nodig), Laptop (alleen op stroom wanneer nodig), Wasmachine B, Droger C, 2x plafondventilator incl lamp (alleen slaapkamer als standaard lamp, woonkamer nooit aan). Hier en daar natuurlijk ook een lampje uiteraard, ook een x led voor halen (Ikea lampen, 35w per lamp x3 in 1 lamp?
2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser
Ik vind het ook netjes hoor. Alleen een beetje lastig vergelijken zo, ga eens lijstjes posten over een hele maand, oktober, november, etc. en straks over een heel jaar, dan is het makkelijker vergelijken.Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:51:
[...]
Wanneer alle groepen uitstaan heb ik geen verbruik meer.
In mijn vorige post zei ik 'tot mijn verbazing'. Hiermee doelde ik op het feit dat we inclusief drie maand klussen met de benodigde apparaten en electra kachels een vrij laag verbruik hebben qua kWh...
Ik las ergens dat die UPC Horizon een erg hoog standby verbruik heeft. Wellicht een tijdschakelaar of zo tussen zetten. En je droger wellicht iets minder gebruiken en zo nu en dan een droogrekje gebruiken...Web-Brielle schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:09:
[...]
Apparatuur:
Nieuwe koelkast A+, Vaatwasser B, 2x LED TV (40" en 46"), UPC Horizon, Sitecom NAS, PC (alleen aan wanneer nodig), HTPC (alleen aan wanneer nodig), Laptop (alleen op stroom wanneer nodig), Wasmachine B, Droger C, 2x plafondventilator incl lamp (alleen slaapkamer als standaard lamp, woonkamer nooit aan). Hier en daar natuurlijk ook een lampje uiteraard, ook een x led voor halen (Ikea lampen, 35w per lamp x3 in 1 lamp?http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10230699/
[ Voor 41% gewijzigd door Fiber op 16-10-2012 12:08 ]
Die Horizon heeft verschillende verbruiksmodi:
[UPC Horizon] Ervaring en discussie
Leader98 in 'video: Videoreport: Presentatie UPC Horizon'
[UPC Horizon] Ervaring en discussie
Leader98 in 'video: Videoreport: Presentatie UPC Horizon'
Bijna
Ik zal nog eens kijken wat er gebeurd als ik de groepen uitschakel maar hiervoor wil ik eigenlijk nog een losse ampere tang scoren zodat ik ook echt kan meten wat welke groep doet. Ik heb nu namelijk minimaal groep 5 en 11 nodig voor het meten (5=Keuken/Meterkast en 11=Server)
Ik heb wel een overzicht met groepen maar het huis is niet volledig logisch ingedeeld
1=CV Ketel
2=Wasmachine aansluting in Douche (Vrij)
3=Huis (beneden en boven)
4=Huis (beneden en boven)
5=Keuken
6=Vrij
7=Vrij
8=Vrij
9=Bijkeuken
10=Wasmachine1
11=Wasmachine2
12=TV/Radio/Mediacenter
Groep 3 en 4 lopen door het hele huis en dat is als gevolg van de manier van bouw. Voordeel hiervan is dat wanneer een zeker springt je nog voor 50% licht hebt. Afgelopen jaar is de meterkast van 1 aardlek / 5 groepen aangepast naar 3 aardlek en 12 groepen zodat ik nog even verder kan groeien.
Gisteren wel een grafiek gemaakt zodat ik het verbruik beter kan volgen.
Ik gebruik deze meter

[ Voor 58% gewijzigd door raymonvdm op 16-10-2012 17:40 ]
Is je hoofdzekering ook aangepast?
Ja dit is m`n nieuwe zekeringPcDealer schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:32:
Is je hoofdzekering ook aangepast?

Maar nee ik heb nog steeds een 1 Fase 40A hoofdzekering en dat is ook ruim voldoende voor nu. Ik kan eventueel naar 3 Fase 40A Het aantal automaten is 12 omdat dat het maximum voor de behuizing was en om impact te spreiden zit het achter 3 aardlek schakelaars. De losse groepen zijn voor Wasmachine / CV / Server / PV installatie / en wat Reserve groepen.
[ Voor 40% gewijzigd door raymonvdm op 16-10-2012 17:39 ]
Grapjasraymonvdm schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 17:34:
[...]
Ja dit is m`n nieuwe zekering
[afbeelding]
Klopt ja.Fiber schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 12:02:
Ik las ergens dat die UPC Horizon een erg hoog standby verbruik heeft. Wellicht een tijdschakelaar of zo tussen zetten. En je droger wellicht iets minder gebruiken en zo nu en dan een droogrekje gebruiken...
Maar ik heb geen zin in standy stand 2, dat ik een minuut moet wachten tot mn tv aanstaat
En we zijn met zn 2e, grote trommels, wassen/droger 2/3x per week. Valt opzicht nog mee
En veel dingen (zoals mn truien, blousen e.d.) gaan al op het droogrek.
Droger is ook 2x zo groot als de was, dus vaak gaan er 2 wassen in 1 droog beurt
Ik bedoelde zo'n programmeerbare tijdschakelaar die de stroom er bijvoorbeeld 's nacht als je slaapt en overdag als je werkt helmaal afhaalt, maar weer automatisch inschakelt als je thuis en wakker bent.Web-Brielle schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:02:
[...]
Klopt ja.
Maar ik heb geen zin in standy stand 2, dat ik een minuut moet wachten tot mn tv aanstaat..
Anyway, (veel) stroom verbruiken is op zich geen ramp, als je maar weet waar het heen gaat en als je daar bewust voor kiest.
Ik snap je ja.Fiber schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:38:
[...]
Ik bedoelde zo'n programmeerbare tijdschakelaar die de stroom er bijvoorbeeld 's nacht als je slaapt en overdag als je werkt helmaal afhaalt, maar weer automatisch inschakelt als je thuis en wakker bent.
Anyway, (veel) stroom verbruiken is op zich geen ramp, als je maar weet waar het heen gaat en als je daar bewust voor kiest.
Het nadeel daarvan is alleen dat ik mn vriendin op mn dak krijg

Die is vaak vrij van school. zit ze lekker tv te kijken en dan opeens BANG, uit dat ding
Schakelen met klik-aan klik-uit?Web-Brielle schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 14:31:
[...]
Ik snap je ja.
Het nadeel daarvan is alleen dat ik mn vriendin op mn dak krijg
Die is vaak vrij van school. zit ze lekker tv te kijken en dan opeens BANG, uit dat ding
Dan kan je alles wat je wilt op je eigen bepaalde tijden schakelen.
Oftewel, schakelen wanneer benodigd
Ik heb net de jaarafrekening van de nuon binnen gehad, maar volgens mij klopt er niet zo veel van.
Vorig jaar is mijn verbruik geschat omdat ik de meterstanden niet door had gegeven.
Op zich klopte de schatting wel dacht ik, en omdat het termijn bedrag redelijk hetzelfde bleef heb er toen niets aan gedaan.
Maar nu ik deze keer de meterstand wel heb doorgegeven, en de eindafrekening onder mijn neus zie, denk ik dat ze bij nuon een klap van de molen hebben gehad.
Zo heb ik over dit jaar slechts 425KWh verbruikt tegenover 2800KWh (geschat) vorig jaar.
Dat is een daling van 85%...
Goed, ik gebruik de wasdroger de laatste 8 maanden misschien nog maar 1 keer in de maand, maar dat is het enige eigenlijk wat ik heb verminderd.
Gas is redelijk constant gebleven: 561M3 tegenover 661M3 (geschat) vorig jaar.
Een daling van 15%.
Het resultaat hiervan is dat ik een bak geld terug krijg van de nuon. Maar ik vraag mij af of dit wel kan kloppen.
Heeft de wasdroger in de voorgaande jaren echt zoveel elektriciteit verbruikt?
Het ding stond wel erg vaak aan, maar zo lomp veel verbruikt zo'n apparaat toch niet?
If so, dan heb ik het waslijntje waar de boel nu aan te drogen hangt wel erg makkelijk (en dik) terug verdient. Dat ding koste iets van 20 euro
Verder ben ik ook niet zo met mijn verbruik bezig, laders blijven wel in het stopcontact zitten en apparaten gewoon op standby.
Maar zo'n grote daling in het energieverbruik kan volgens mij echt niet van alleen de wasdroger niet meer gebruiker komen...
Vorig jaar is mijn verbruik geschat omdat ik de meterstanden niet door had gegeven.
Op zich klopte de schatting wel dacht ik, en omdat het termijn bedrag redelijk hetzelfde bleef heb er toen niets aan gedaan.
Maar nu ik deze keer de meterstand wel heb doorgegeven, en de eindafrekening onder mijn neus zie, denk ik dat ze bij nuon een klap van de molen hebben gehad.
Zo heb ik over dit jaar slechts 425KWh verbruikt tegenover 2800KWh (geschat) vorig jaar.
Dat is een daling van 85%...
Goed, ik gebruik de wasdroger de laatste 8 maanden misschien nog maar 1 keer in de maand, maar dat is het enige eigenlijk wat ik heb verminderd.
Gas is redelijk constant gebleven: 561M3 tegenover 661M3 (geschat) vorig jaar.
Een daling van 15%.
Het resultaat hiervan is dat ik een bak geld terug krijg van de nuon. Maar ik vraag mij af of dit wel kan kloppen.
Het ding stond wel erg vaak aan, maar zo lomp veel verbruikt zo'n apparaat toch niet?
If so, dan heb ik het waslijntje waar de boel nu aan te drogen hangt wel erg makkelijk (en dik) terug verdient. Dat ding koste iets van 20 euro

Verder ben ik ook niet zo met mijn verbruik bezig, laders blijven wel in het stopcontact zitten en apparaten gewoon op standby.
Maar zo'n grote daling in het energieverbruik kan volgens mij echt niet van alleen de wasdroger niet meer gebruiker komen...
[ Voor 9% gewijzigd door ZtaaB op 22-10-2012 22:06 ]
Haal NOOIT een spookrijder in !
Of de schatting van vorig jaar was veel te hoog, en heb je toen dus te veel betaald. Dat, gecombineerd met iets zuiniger leven, kan de verklaring zijn. Schrijf de meterstanden gewoon eens op één keer in de maand, te beginnen op 31 oktober of 1 november en je weet binnen een paar maanden hoeveel je echt verbruikt.
Wel een fijne meevaller natuurlijk, maar kijk uit dat je volgend jaar geen hoge afrekening krijgt.
Wel een fijne meevaller natuurlijk, maar kijk uit dat je volgend jaar geen hoge afrekening krijgt.
Een gewone droger gebruikt ongeveer 3,2-3,4 kWh per droging, dus reken maar uit aan de hand van het aantal droogbeurten.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Meevallertje is idd wel lekker ja. Zal de boel eens bijhouden, maar 425KWh lijkt mij wel bizar weinig over een heel jaar.
Aan de andere kant zijn er wel een aantal dingen verandert ten opzichte van vorig jaar:
-aquarium de deur uit
-led tv de deur in
-gloeilampen vervangen
-van 2 persoons huishouden naar 1 persoons huishouden

-Daardoor ook minder gebruik van de wasmachine
Zet de boel wel opzij voor de afrekening van volgend jaar want die zal wel wat hoger gaan uitpakken.
Iig is het wel geinig om te zien dat het maandbedrag ook daalt met zo'n 30 euro, dus ik ben er wel blij mee.
Aan de andere kant zijn er wel een aantal dingen verandert ten opzichte van vorig jaar:
-aquarium de deur uit
-led tv de deur in
-gloeilampen vervangen
-van 2 persoons huishouden naar 1 persoons huishouden

-Daardoor ook minder gebruik van de wasmachine
Zet de boel wel opzij voor de afrekening van volgend jaar want die zal wel wat hoger gaan uitpakken.
Iig is het wel geinig om te zien dat het maandbedrag ook daalt met zo'n 30 euro, dus ik ben er wel blij mee.
Haal NOOIT een spookrijder in !
Ik zit zelf op 1500 kWh of zo. Daar zou met een paar simpele maatregelen best de helft af kunnen, maar dan moet ik wel gaan investeren in een nieuwe koelkast, tv, lampen, etc.
<-- Grote verspiller!!
9.000 - 10.000 kWh per jaar. Maar allemaal grotendeels verklaarbaar. Wasmachine, droger, amerikaanse vriezer, koelkast van gemiddeld 10 jaar oud. Vloerverwarming in de badkamer, 'ouderwetse' Plasma TV, op 3 spaarlampen in de keuken na alleen maar gloeilampen en ga zo maar door. Een groot deel van het verbruikt wordt waarschijnlijk veroorzaakt door twee PCs die 24/7 aan staan voor distributed computering.
9.000 - 10.000 kWh per jaar. Maar allemaal grotendeels verklaarbaar. Wasmachine, droger, amerikaanse vriezer, koelkast van gemiddeld 10 jaar oud. Vloerverwarming in de badkamer, 'ouderwetse' Plasma TV, op 3 spaarlampen in de keuken na alleen maar gloeilampen en ga zo maar door. Een groot deel van het verbruikt wordt waarschijnlijk veroorzaakt door twee PCs die 24/7 aan staan voor distributed computering.
Ach, zo lang je het kan en wil betalen moet je het allemaal zelf weten natuurlijk.
PC's speciaal aanzetten voor DC vind ik persoonlijk van de gekke, maar ook dat moet je zelf weten. Koelkasten, vriezers, pc's, tv's, lampen, etc vervangen door modernere exemplaren kan al heel veel schelen, ook bij jou, en het verdient zichzelf vaak weer redelijk snel terug.
PC's speciaal aanzetten voor DC vind ik persoonlijk van de gekke, maar ook dat moet je zelf weten. Koelkasten, vriezers, pc's, tv's, lampen, etc vervangen door modernere exemplaren kan al heel veel schelen, ook bij jou, en het verdient zichzelf vaak weer redelijk snel terug.
Ik heb afgelopen weekend eens wat metingen gedaan over verbruik van apparatuur wat 24/7 aanstaat bij mij :
dreambox dm8000 : 20W
receiver standby: 2W
lcd tv standby : 1W
glasvezel modem: 0.8W
fritzbox 7390: 7.3W
switch (3com 8poort gigabit) : 6W
mechanische afzuiging (in laagste stand): 6.1W
server: 56W (in rust stand, met aantal hd's down gespind)
ups waar de server aan hangt: 20W
philips wekkerradio: 1W
En dan verdwijnt er nog zo'n 20W naar andere zaken/niet 100% nauwkeurige metingen als ik naar meting van youless kijk.
Wat ik niet gemeten heb ivm lastig los te koppelen: kachel,koelkast en magnetron klokje.
Op basis van deze metingen ga ik toch eens kijken of ik een wat zuinigere ups kan kopen, want verbuik daarvan schrok ik best wel.
Verder valt er eigenlijk weinig te besparen. (server heb ik afgelopen weekend vervangen, is van 110W naar 56W gegaan)
dreambox dm8000 : 20W
receiver standby: 2W
lcd tv standby : 1W
glasvezel modem: 0.8W
fritzbox 7390: 7.3W
switch (3com 8poort gigabit) : 6W
mechanische afzuiging (in laagste stand): 6.1W
server: 56W (in rust stand, met aantal hd's down gespind)
ups waar de server aan hangt: 20W
philips wekkerradio: 1W
En dan verdwijnt er nog zo'n 20W naar andere zaken/niet 100% nauwkeurige metingen als ik naar meting van youless kijk.
Wat ik niet gemeten heb ivm lastig los te koppelen: kachel,koelkast en magnetron klokje.
Op basis van deze metingen ga ik toch eens kijken of ik een wat zuinigere ups kan kopen, want verbuik daarvan schrok ik best wel.
Verder valt er eigenlijk weinig te besparen. (server heb ik afgelopen weekend vervangen, is van 110W naar 56W gegaan)
[ Voor 16% gewijzigd door DDX op 22-10-2012 23:31 ]
Verwijderd
Pas verhuist en door de enorme rekeningen in de vorige woning hier ook maar eens beter op gaan letten. Sinds oktober hou ik het per maand bij dus er valt nog niet veel van te zeggen maar ik zat de helft van de maand op:
- 87 kWh (hoog)
- 113 kWh (laag)
- 22m3
Eigenlijk is dat best aardig vind ik. Electriciteitsverbruik zal door het jaar heen niet gek veel verschillen. Overal hangen spaarlampen, nieuwe koelkast en wasmachine (beiden A+) maar ook een oude droger, plasma + xbox die best een paar uur per dag aanstaan en een zonnebank die ook nog weleens gebruikt wordt. Ik heb in groepjes bijna overal tijdschakelaars tussen gezet, op bepaalde tijden mag het best helemaal uit. Is niet veel per dag maar alle kleine beetjes helpen toch?
Verder zou ik niet gek veel weten wat ik er nog meer aan kan doen, het is een huurwoning.
Ga nog wel even naar cv kijken of daar nog iets te halen is maar dit lijkt het me wel in mijn situatie. Droger gebruiken we itt vroeger ook maar miniem overigens, dat is echt een slurper.....
- 87 kWh (hoog)
- 113 kWh (laag)
- 22m3
Eigenlijk is dat best aardig vind ik. Electriciteitsverbruik zal door het jaar heen niet gek veel verschillen. Overal hangen spaarlampen, nieuwe koelkast en wasmachine (beiden A+) maar ook een oude droger, plasma + xbox die best een paar uur per dag aanstaan en een zonnebank die ook nog weleens gebruikt wordt. Ik heb in groepjes bijna overal tijdschakelaars tussen gezet, op bepaalde tijden mag het best helemaal uit. Is niet veel per dag maar alle kleine beetjes helpen toch?
Verder zou ik niet gek veel weten wat ik er nog meer aan kan doen, het is een huurwoning.
Ga nog wel even naar cv kijken of daar nog iets te halen is maar dit lijkt het me wel in mijn situatie. Droger gebruiken we itt vroeger ook maar miniem overigens, dat is echt een slurper.....
Leek me wel een aardige voor dit topic.
Stroomverbruik oude versus nieuwe computer. Maandelijke meterstand opnames (eerste vd maand), resulterend in maand-verbruiken:

Uiteraard zijn de "dips" periodes dat we (deels) op vakantie waren of naar een beurs in het buitenland, dan niet achter de computer zittend...
Computer wordt hier dagelijks, en zeer intensief (ochtend tot aan slapen gaan, uit als ik huis uit ga) gebruikt.
Verdere uitleg op de bekende site.
Geen wonder dat we hier een "neggie" gaan worden dit jaar...
Stroomverbruik oude versus nieuwe computer. Maandelijke meterstand opnames (eerste vd maand), resulterend in maand-verbruiken:

Uiteraard zijn de "dips" periodes dat we (deels) op vakantie waren of naar een beurs in het buitenland, dan niet achter de computer zittend...
Computer wordt hier dagelijks, en zeer intensief (ochtend tot aan slapen gaan, uit als ik huis uit ga) gebruikt.
Verdere uitleg op de bekende site.
Geen wonder dat we hier een "neggie" gaan worden dit jaar...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Word tijd voor een tab/laptop, verspiller!
Schrijf een tijdje dagelijks de standen op, dan weet je dat wanneer wel en wanneer niet de droger aanstaat welk effect dat heeft op je verbruik. Bovendien zie je ook andere wisselingen en kun je daar beter op anticiperen.ZtaaB schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:05:
[...]
Ik hoorde van de week een verhaal van een collega van me die een oude droger hebben waarmee ze de droger vier keer aan moeten doen om de was droog te krijgen. Ze hebben laatst wel een keer het stof verwijderd in de deur en het deurrubber. Ik heb ze verteld dat ze na elke droogbeurt de filters moeten schoonmaken en ook de warmtewisselaar onder de kraan moeten spoelen. Ik vermoed dat die helemaal verstopt zit.
Welnee, ik ben dit jaar al een neggie. Ik houd er niet van als mijn overschot voor minder dan de huidige 22,53 Eurocent/kWh weg "gegeven" moet worden aan een leverancier (ook al is het "een groene")...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ben je al op een manier gekomen om je verbruik weer richting 0 te krikken?
Waterkoker en aftakking naar een externe verbruiker. Iets meer taarten bakken in elektrische oven. Frequenter wasmaschien gebruiken...Erasmo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 21:04:
Ben je al op een manier gekomen om je verbruik weer richting 0 te krikken?
Ik zit nu nog zo'n 175 kWh in de min t.o.v. meterstand opname dec. 2011. "Jammer" dat het vandaag weer zo zonnig was. En dat ik niet achter de computer zat, want mooie wandeling in de Amsterdamse Waterleiding Duinen gemaakt. Beter dan je "zorgen" maken over ambtelijk neggie-gelazer (wat misschien ook wel mee gaat vallen).
By the way, over die vermeende zunige leptoppies:
http://www.puc.be/index.p...-milieuvriendelijker.html
Laptop van mijn partner heeft half jaar na verstrijken garantie periode ernstig hardware failure gehad. Reparatiekosten moederbord: 250 Euro. Accu begint ook aardig sleets te worden.
Ja, kan miskoop zijn. Maar met een PC heb ik dat soort panne nog niet meegemaakt...
[ Voor 1% gewijzigd door zonnigtype op 04-11-2012 19:17 . Reden: wassen ]
Knap, hoe doe je het, of ligt er een verborgen megawatt piek op dak ?zonnigtype schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 21:02:
[...]
Welnee, ik ben dit jaar al een neggie. Ik houd er niet van als mijn overschot voor minder dan de huidige 22,53 Eurocent/kWh weg "gegeven" moet worden aan een leverancier (ook al is het "een groene")...
ik heb 2 dagen mooi weer en blijf precies op 0
voor deze 2 dagen dan he
Ik kan alleen nog slecht herleiden waar het blijft
Daar waar mijn wekelijkse stroomverbruik normaal rond de 20-21 kwh ligt, lag dat afgelopen week op 28kwh. Ziek thuis zitten en de oven veel gebruiken voor home made spare-ribs eist z'n tol wel.
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
offtopic:
Als je nog spare-ribs kan eten dan ben je niet ziek...
Met een gebroken been bijv kan je prima spareribs etenFiber schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:57:
offtopic:
Nee hoor, nog steeds 1,336 kWp, grotendeels ouwe Shell-meuk, en twee prima presterende totaal niet gangbare 50 Wp Kyocera'tjes (sinds april 2010). Daarmee "doen" we het (neggie status bereikt 2012).Rol-Co schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 21:44:
[...]
Knap, hoe doe je het, of ligt er een verborgen megawatt piek op dak ?
Ferrarisje begint deze maand eindelijk ook weer structureler in de voor netbeheerders en energieleveranciers "normaler" bevonden richting te bewegen, netto.ik heb 2 dagen mooi weer en blijf precies op 0
Het kan vriezen, het kan dooien. Such is life.voor deze 2 dagen dan he
Ik wel. Computer, mechanische ventilatie, nieuwe energiezuinige koelkast (10,3 kWh sinds 2 oktober, grofweg schatting op jaarbasis 135 kWh, effect zomer moeten we nog gaan zien), 's avonds paar spaarlampen, even Journaal (en, niet verder vertellen, Blik op de weg ...Ik kan alleen nog slecht herleiden waar het blijft

Ik meet elke morgen en vandaag is het de laatste dag van de maand.
Verbruik oktober 2012:
E: 251kWh
G: 60,59m3
W: 11,99m3
Verwachting 2012 op basis van deze maand:
E: 2.955kWh
G: 713m3
W: 141m3
2012 YTD:
E: 2.641kWh
G: 537,88m3
W: 112,11m3
Verwachting 2012 op basis van januari tot op heden:
E: 3.161kWh
G: 644m3
W: 134m3
Eengezinstussenwoning (eind 2004), 2 woonlagen, 2/3 slaapkamers, woonkamer met open kuiken
Label A, Agpo Econpact hr-107 combiketel met zonneboiler (97 liter). Label B AEG condensdroger, nieuwe AEG wasmachine, A+++-10%.
Twee volwassenen, twee kinderen (3 en 6).
Maand | E | G | W |
Januari | 289,00kWh | 130,35m3 | 11,41m3 |
Februari | 313,00kWh | 157,55m3 | 11,44m3 |
Maart | 332,00kWh | 67,94m3 | 11,66m3 |
April | 267,00kWh | 66,80m3 | 10,82m3 |
Mei | 249,00kWh | 20,25m3 | 12,62m3 |
Juni | 236,00kWh | 12,60m3 | 10,63m3 |
Juli | 265,00kWh | 9,75m3 | 11,45m3 |
Augustus | 220,00kWh | 3,90m3 | 10,21m3 |
September | 219,00kWh | 8,14m3 | 9,87m3 |
Oktober | 251,00kWh | 60,59m3 | 11,99m3 |
Verbruik oktober 2012:
E: 251kWh
G: 60,59m3
W: 11,99m3
E: 2.955kWh
G: 713m3
W: 141m3
2012 YTD:
E: 2.641kWh
G: 537,88m3
W: 112,11m3
E: 3.161kWh
G: 644m3
W: 134m3
Eengezinstussenwoning (eind 2004), 2 woonlagen, 2/3 slaapkamers, woonkamer met open kuiken
Label A, Agpo Econpact hr-107 combiketel met zonneboiler (97 liter). Label B AEG condensdroger, nieuwe AEG wasmachine, A+++-10%.
verbruik okt2012
elec: 116kWh
gas; 19m3
water; 5m3
totaal 2012
elec; 1304kWh
gas; 285m3
verwarming staat afgelopen week gehele dag op 19,5 graad ivm thuisstudie sph opleiding vrouwlief
Prognose gasverbruik 2012
Periode: 1 januari t/m 31 december
Totaal 418 m3
Per gewogen graaddag (i) 0,14 m3/graaddag
Elektra, doelverbruik per jaar 1.600 kWh
Water, doelverbruik per jaar 65 m3
Tussenwoning 1990, 115m2, 3 personen, geen PV
elec: 116kWh
gas; 19m3
water; 5m3
totaal 2012
elec; 1304kWh
gas; 285m3
verwarming staat afgelopen week gehele dag op 19,5 graad ivm thuisstudie sph opleiding vrouwlief
Prognose gasverbruik 2012
Periode: 1 januari t/m 31 december
Totaal 418 m3
Per gewogen graaddag (i) 0,14 m3/graaddag
Elektra, doelverbruik per jaar 1.600 kWh
Water, doelverbruik per jaar 65 m3
Tussenwoning 1990, 115m2, 3 personen, geen PV
Tellers zijn opgenomen.
Elektriciteit: 122kWh
Opwek: 119,5kWh
Totaalverbruik dus: ongeveer 242kWh. Een deel daarvan is in een elektrisch kacheltje verdwenen.
Gas: 53,0m3 strak, aantal graaddagen gaat eindigen op ongeveer 240-245. Verrekend met graaddagen is ons gasverbruik 14% lager dan ons gasverbruik vorig jaar. 2011 hadden we 137 zonuren, dit jaar eindigen we op ongeveer 132. Dus ongeveer even zonnig.
14% minder vind ik eigenlijk teleurstellend, ik had minimaal 25 tot 35% verwacht na alle isolatie die we hebben toegepast.
Elektriciteit: 122kWh
Opwek: 119,5kWh
Totaalverbruik dus: ongeveer 242kWh. Een deel daarvan is in een elektrisch kacheltje verdwenen.
Gas: 53,0m3 strak, aantal graaddagen gaat eindigen op ongeveer 240-245. Verrekend met graaddagen is ons gasverbruik 14% lager dan ons gasverbruik vorig jaar. 2011 hadden we 137 zonuren, dit jaar eindigen we op ongeveer 132. Dus ongeveer even zonnig.
14% minder vind ik eigenlijk teleurstellend, ik had minimaal 25 tot 35% verwacht na alle isolatie die we hebben toegepast.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Electriciteit verbruik oktober 205kWh
Opgewekt met pv 103,5
Gas 93 M³
Tussenwoning 380M³ met 2 personen en 3 kids
+ punt
Electriciteit gaat (geschat) 75% lager uitkomen als vorig jaar.
- punt
Ik begin bezorgt te raken over het gasverbruik.
Opgewekt met pv 103,5
Gas 93 M³
Tussenwoning 380M³ met 2 personen en 3 kids
+ punt
Electriciteit gaat (geschat) 75% lager uitkomen als vorig jaar.
- punt
Ik begin bezorgt te raken over het gasverbruik.
Maand | E | G | W |
Juli | 240,60kWh | ||
Augustus | 246,06kWh | 10,305m3 | 3,382m3 |
September | 240,43kWh | 9,946m3 | 2,748m3 |
Oktober | 229,38kWh | 10,972m3 | 3,020m3 |
Totaal 2012 | 2437kWh | 222,414m3 | 39,112m3 |
(vanaf juli pas verbruik gaan bijhouden, daarvoor alleen eind van jaar)
1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)
Deze maand server vervangen door een wat zuinig model. (110W idle -> 60W idle)
Niet dat ik deze investering ooit ga terugverdienen, maar server was aan upgrade toe.
En vandaag de tapwater comfort stand uitgezet, benieuwd hoeveel besparing dat volgende maand is.
(expres vandaag pas uitgezet, zodat ik duidelijk verschil kan zien over een maand.)
11kWh al bespaardDDX schreef op donderdag 01 november 2012 @ 00:21:
Deze maand server vervangen door een wat zuinig model. (110W idle -> 60W idle)
Niet dat ik deze investering ooit ga terugverdienen, maar server was aan upgrade toe.
En vandaag de tapwater comfort stand uitgezet, benieuwd hoeveel besparing dat volgende maand is.
(expres vandaag pas uitgezet, zodat ik duidelijk verschil kan zien over een maand.)
132 per jaar op basis van deze maand = EUR 29,04 per jaar bij 22c/kWh.
Oktober: |
90kWh Opgewekt |
Laag Tarief: 36 kWh |
Hoog Tarief: -9,2 kWh |
Water 5,7m³ |
Gas 50,3m³ |
(Energie besparende maatregelen voor 2012: PV systeem besteld geinstalleerd 1920Wp en A+++ Koelkast aangeschaft). * waterbespaarders douche en kranen.
Hoekwoning 1960 Kelder /BG / 1e verdieping / Zolder. 2 volwassenen 1 kind
Mijn verbruik in oktober was
Elektra I 59
Elektra II 68
Gas 41.13
Water 3.335
Ik ben er tevreden over, er valt niet veel meer te besparen.
Alleenstaand, best veel thuis. Huurhuis, maisonnettewoning uit 1996 op de bovenste twee verdiepingen met een 18 16 jaar oude cv-ketel
. Verder wel zoveel mogelijk A+ apparatuur en ik gebruik geen droger.
Elektra I 59
Elektra II 68
Gas 41.13
Water 3.335
Alleenstaand, best veel thuis. Huurhuis, maisonnettewoning uit 1996 op de bovenste twee verdiepingen met een 18 16 jaar oude cv-ketel
[ Voor 46% gewijzigd door Ernemmer op 04-11-2012 22:14 ]
Gezien je verbruik, kan je het beste een enkel meter gebruiken ipv dubbele engeriemeter. Je kan dit doorgeven aan je engeriemaatschappij om stand I en II bij elkaar op te laten tellen.Ernemmer schreef op donderdag 01 november 2012 @ 09:48:
Elektra I 59
Elektra II 68
Gas 41.13
Water 3.335
Alleenstaand, best veel thuis. Huurhuis, maisonnettewoning uit 1996 op de bovenste twee verdiepingen met een 18 jaar oude cv-ketel. Verder wel zoveel mogelijk A+ apparatuur en ik gebruik geen droger.
Deze maand is nog niet echt besparing te zien.PcDealer schreef op donderdag 01 november 2012 @ 08:19:
[...]
11kWh al bespaard
132 per jaar op basis van deze maand = EUR 29,04 per jaar bij 22c/kWh.
Een aantal dagen hebben beide servers zelfs aan gestaan ivm migreren data.
Wat wel leuk is dat de server zelf ook stats heeft, dus kan precies zien hoeveel kWh hij verbruikt
Verbruik Oktober 2012
E: 121 kWh
G: 13,1 m3
W: 4,1 m3
Eenpersoonshuishouden in matig geïsoleerde tussenwoning.
E: 121 kWh
G: 13,1 m3
W: 4,1 m3
Eenpersoonshuishouden in matig geïsoleerde tussenwoning.
Ik had het toen ik overstaptte uitgerekend en het schelt iets van 10 euro tov een enkele meter. Dus het maakt idd niet zoveel uit bij mij. Misschien toch iets meer de nacht/weekend stroom gaan gebruiken ipv de dagstroom.HoaHong schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:15:
[...]
Gezien je verbruik, kan je het beste een enkel meter gebruiken ipv dubbele engeriemeter. Je kan dit doorgeven aan je engeriemaatschappij om stand I en II bij elkaar op te laten tellen.
Verbruik Oktober
Elektra: 93.23 kWh
éénpersoons huurwoning uit 1948
37,8 m2 energielabel B (vorig jaar gerenoveerd)
A+++ Koelkast A+++ wasmachine en geen droger.
Elektra: 93.23 kWh
éénpersoons huurwoning uit 1948
37,8 m2 energielabel B (vorig jaar gerenoveerd)
A+++ Koelkast A+++ wasmachine en geen droger.
Ai, doe ik niet echt goed dan
.
Maand oktober: 324.06 kWh
Nu: 560 watt
Bron: YouLess
Situatie: 2 volwassenen en een baby, werk thuis, mijn vrouw was ook hele maand thuis omdat we net een kindje gekregen hebben. Ik ben net verhuisd en er hangen nog een hoop verhuisfittingen met gloeilampen erin. Ga ik vervangen door LED of spaarlampen.
Geen droger, wel 2 vriezers, koelkast, vaatwasmachine, combimagnetron (die vaak gebruikt wordt), wasmachine, droger, airco, vloerverwarming (met pompschakelaar), mechanische ventilatie, stadsverwarming pomp, TV met dikke receiver, NAS die continue aanstaat (vol vermogen meestal denk ik), 3 routers, actieve switch, hub, modem, intercom, buitenlamp, VOIP gateway, domotica controller, antenneversterker. Op standby: PVR, TV, PS3, Wii, Xbox360, Boxee Box, DVD speler. En vaak ook nog adapters die ik vergeet uit stopcontact te halen
.
Daarnaast kook ik op inductie (dat zal wel grotendeels hoge verbruik verklaren
).
Maand oktober: 324.06 kWh
Nu: 560 watt
Bron: YouLess
Situatie: 2 volwassenen en een baby, werk thuis, mijn vrouw was ook hele maand thuis omdat we net een kindje gekregen hebben. Ik ben net verhuisd en er hangen nog een hoop verhuisfittingen met gloeilampen erin. Ga ik vervangen door LED of spaarlampen.
Geen droger, wel 2 vriezers, koelkast, vaatwasmachine, combimagnetron (die vaak gebruikt wordt), wasmachine, droger, airco, vloerverwarming (met pompschakelaar), mechanische ventilatie, stadsverwarming pomp, TV met dikke receiver, NAS die continue aanstaat (vol vermogen meestal denk ik), 3 routers, actieve switch, hub, modem, intercom, buitenlamp, VOIP gateway, domotica controller, antenneversterker. Op standby: PVR, TV, PS3, Wii, Xbox360, Boxee Box, DVD speler. En vaak ook nog adapters die ik vergeet uit stopcontact te halen
Daarnaast kook ik op inductie (dat zal wel grotendeels hoge verbruik verklaren
[ Voor 40% gewijzigd door McVirusS op 01-11-2012 17:23 ]
18 jaar oude ketel in een woning van 16 jaar oudErnemmer schreef op donderdag 01 november 2012 @ 09:48:
Elektra I 59
Elektra II 68
Gas 41.13
Water 3.335
Alleenstaand, best veel thuis. Huurhuis, maisonnettewoning uit 1996 op de bovenste twee verdiepingen met een 18 jaar oude cv-ketel. Verder wel zoveel mogelijk A+ apparatuur en ik gebruik geen droger.

Ik ga ervanuit dat je met de cv ketel ook je warm de komende koudere dagen gaat warm houden dus verschil verbruik is niet afleesbaarDDX schreef op donderdag 01 november 2012 @ 00:21:
Tenzij binnen paar weken opeens de efstedentocht is gaat kachel voorlopig nog niet aan hoor.
(staat maar paar dagen per jaar aan, dan moet het echt ruim onder de 0 duiken)
(staat maar paar dagen per jaar aan, dan moet het echt ruim onder de 0 duiken)
Heb sinds een jaar sleutels van mijn huidige appartement en heb de stand van toen met nu (jaartje verder) vergeleken:
Best netjes dacht ik zo
Soort: | Stand 30-10-2011: | Stand 28-10-2012: | Verbruik: |
Gas | 29994 | 30376 | 382 m3 |
Electra | 49118 | 50088 | 970 kwh |
Best netjes dacht ik zo
2 pp. huishouden, 1 bijna hele dag thuis, tussenwoning beganegrond, ingebouwd in appartementencomplex. Bouw 1988, dubbel glas, redelijk goed geïsoleerd.
Oktober 2012:
63 kWh verbruik elektra (Ferraris stand netbeheer).
68 kWh opgewekt (PV), deels zelf verbruikt. Automatisch gesaldeerd op enkeltarief Ferraris.
1,8 kubieke meter kookgas verbruikt. Veel waterkoker gebruikt voor theewater.
0,184 GJ stadswarmte, in oktober nog uitsluitend voor tapwater.
2,1 kubieke meter drinkwater en 550 liter regenwater voor toiletspoeling.
Vastrechten megaload blijft natuurlijk als vanouds gewoon doorlopen, ongeacht zuinig gedrag...
Oktober 2012:
63 kWh verbruik elektra (Ferraris stand netbeheer).
68 kWh opgewekt (PV), deels zelf verbruikt. Automatisch gesaldeerd op enkeltarief Ferraris.
1,8 kubieke meter kookgas verbruikt. Veel waterkoker gebruikt voor theewater.
0,184 GJ stadswarmte, in oktober nog uitsluitend voor tapwater.
2,1 kubieke meter drinkwater en 550 liter regenwater voor toiletspoeling.
Vastrechten megaload blijft natuurlijk als vanouds gewoon doorlopen, ongeacht zuinig gedrag...
Lol 63kWh , dat is hier in de week
(70-71)
Fixedmarz01 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 18:40:
[...]
18 jaar oude ketel in een woning van 16 jaar oud
Tja, us binne zûnig, en doen het rustigjes aan.
De wereld is al gek genoeg, hoeven wij niet ook nog een schepje bovenop te doen, toch?

EVen een vraagje over telefoonladers: als ik er zo'n meter tussenzet verbruiken deze 0,0w, telefoon er aan en er gaat een paar watt doorheen. Worden deze nou (tegenwoordig) uitgeschakeld als er geen telefoon aanhangt? Ik heb niet de neiging om ze elke keer uit de muur te trekken als er "onmeetbaar" stroom door wordt verbruikt
Moderne laders zijn zodanig dat ze inderdaad nagenoeg niets gebruiken als er geen vraag is.stefijn schreef op maandag 05 november 2012 @ 09:56:
EVen een vraagje over telefoonladers: als ik er zo'n meter tussenzet verbruiken deze 0,0w, telefoon er aan en er gaat een paar watt doorheen.
Geloof dat mijn iPhone lader zonder telefoon er aan iets van 0.1W verbruikt, wat nog geen kilowatt is op jaarbasis. Voor die paar centen blijft hij dus mooi in t stopcontact zitten (onder het bed, dus nog lastig te bereiken ook)stefijn schreef op maandag 05 november 2012 @ 09:56:
EVen een vraagje over telefoonladers: als ik er zo'n meter tussenzet verbruiken deze 0,0w, telefoon er aan en er gaat een paar watt doorheen. Worden deze nou (tegenwoordig) uitgeschakeld als er geen telefoon aanhangt? Ik heb niet de neiging om ze elke keer uit de muur te trekken als er "onmeetbaar" stroom door wordt verbruikt
Mijn verbruik voor 2 personen in een 90m² appartement (bovenste verdieping) uit 1965:
E: 164,4 kWh
G: 53,4 m³
W: 4,2 m³
Veel meer valt er nu niet meer te besparen. Het is helaas een huurhuis, dus zonnepanelen of een HR ketel i.p.v. een 14 jaar oud ding is geen optie. Gelukkig wel overal HR++ glas destijds geplaatst door de verhuurder, dat scheelt aanzienlijk
E: 164,4 kWh
G: 53,4 m³
W: 4,2 m³
Veel meer valt er nu niet meer te besparen. Het is helaas een huurhuis, dus zonnepanelen of een HR ketel i.p.v. een 14 jaar oud ding is geen optie. Gelukkig wel overal HR++ glas destijds geplaatst door de verhuurder, dat scheelt aanzienlijk
[ Voor 14% gewijzigd door BlizzarD op 05-11-2012 10:53 ]
Euhh, ja hier ook, het was begin dit jaar een 20-22 gemiddeld per dag dus dat zou op 140-150 per week uitkomen. Dus ik denk dat we het al netjes doen met zijn 5ezonnigtype schreef op zondag 04 november 2012 @ 23:59:
[...]
Tja, us binne zûnig, en doen het rustigjes aan.
De wereld is al gek genoeg, hoeven wij niet ook nog een schepje bovenop te doen, toch?
Pv moet van die 70 nog af btw (helft ongeveer nu)
Er zijn voorbeelden op dit forum die het wel hebben. Mijn verhuurder heeft er geen regels voor. Dus als ik het geld heb, doe ik het gewoon. Daarnaast zijn er ook regels voor zelf aangebrachte voorzieningen. Kijk de op de website van je verhuurder (corporatie).BlizzarD schreef op maandag 05 november 2012 @ 10:52:
Veel meer valt er nu niet meer te besparen. Het is helaas een huurhuis, dus zonnepanelen of een HR ketel i.p.v. een 14 jaar oud ding is geen optie.
Klopt inderdaad, maar ik ben niet van plan hier nog erg lang te wonen
Vandaag mijn jaarrekening binnen gekregen.
Ruim €160 teruggekregen voor gas en elektriciteit.
G: 941m3
E: 4005kWh!
Gas ruim 300 minder, netjes, elektra bijna 1000 meer als vorig jaar, minder netjes.
Maar de oorzaken zijn bekend en weggenomen.
Vijverpomp is weg en wat tuinverlichting vaker uit, ook was er afgelopen winter een elektrisch kacheltje nodig.
Voor de duidelijkheid.....
2 volwassenen en een kleine van net een jaar.
Woning uit 1970, ruime 300m3 inhoud geloof ik. Wel redelijk nageisoleerd en een houtkachel.
Waterverbruik heb ik geen flauw idee van, kost ook niet veel.
Voorschot is €12, dus ben geen uitschieter geloof ik.
Ruim €160 teruggekregen voor gas en elektriciteit.
G: 941m3
E: 4005kWh!
Gas ruim 300 minder, netjes, elektra bijna 1000 meer als vorig jaar, minder netjes.
Maar de oorzaken zijn bekend en weggenomen.
Vijverpomp is weg en wat tuinverlichting vaker uit, ook was er afgelopen winter een elektrisch kacheltje nodig.
Voor de duidelijkheid.....
2 volwassenen en een kleine van net een jaar.
Woning uit 1970, ruime 300m3 inhoud geloof ik. Wel redelijk nageisoleerd en een houtkachel.
Waterverbruik heb ik geen flauw idee van, kost ook niet veel.
Voorschot is €12, dus ben geen uitschieter geloof ik.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
jaarnota eneco is binnen:
Uw verbruik 2012
Elektriciteit 1708 kWh>
Gas 413 m³
Levering gas en elec; 370 euro
energiebelasting -77 euro
transportkosten 389 euro
overig 9 euro
nieuw maandbedrag 57 euro
Uw verbruik 2012
Elektriciteit 1708 kWh>
Gas 413 m³
Levering gas en elec; 370 euro
energiebelasting -77 euro
transportkosten 389 euro
overig 9 euro
nieuw maandbedrag 57 euro
Net de jaarafrekening van Essent binnen:
2011-2012 2289kWh en 1418m3
Voorgaande jaren ter vergelijking:
2010-2011 2771kWh en 1437m3
2009-2010 3135kWh en 1668m3 (Gas is zeer waarschijnlijk door de koude winter hoger geworden)
2008-2009 3051kWh en 1467m3
Elektrisch verbruik is mooi aan het dalen
Sluipverbruik aanpakken heeft geholpen en letten op het verbruik van de pc's ook. De server- en router-pc (samen goed voor ~70-80W 24/7/365) worden nog vervangen door een zuinigere die beide gaat vervangen, dus dat gaat ook nog wat schelen.
2-persoons huishouden. Woning is een rijtjeswoning uit 1938 met beneden dubbele beglazing, verder geen isolatie. CV-ketel is er een uit 1996, verwarming staat meestal op 15 maar af en toe (als het flink afkoelt) een paar uur op 20. Koken op gas. Koelvriescombo die (als ik het mij goed herinner) zo rond de 140-150kWh verbruikt.
2009-2010 3135kWh en 1668m3 (Gas is zeer waarschijnlijk door de koude winter hoger geworden)
Elektrisch verbruik is mooi aan het dalen
2-persoons huishouden. Woning is een rijtjeswoning uit 1938 met beneden dubbele beglazing, verder geen isolatie. CV-ketel is er een uit 1996, verwarming staat meestal op 15 maar af en toe (als het flink afkoelt) een paar uur op 20. Koken op gas. Koelvriescombo die (als ik het mij goed herinner) zo rond de 140-150kWh verbruikt.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dit is hetzelfde verbruik wat we "vroeger" hadden voordat ik in het duurzame energie forum van tweakers zat.Raven schreef op donderdag 15 november 2012 @ 13:13:
Net de jaarafrekening van Essent binnen:
Elektrisch verbruik is mooi aan het dalenSluipverbruik aanpakken heeft geholpen en letten op het verbruik van de pc's ook. De server- en router-pc (samen goed voor ~70-80W 24/7/365) worden nog vervangen door een zuinigere die beide gaat vervangen, dus dat gaat ook nog wat schelen.
Er is dus wat nog winst te behalen voor jullie, succes
Ik vind dit al heel wat
. Maar ja, en nu? Afgezien van de zuinige(re) server die nog in aanbouw is heb ik op dit moment geen ideeën meer. Lampen zijn al deels vervangen voor zuinigere, cv-ketel is al anders ingesteld en nog niet zo lang geleden is het tochten beneden ineens vermindert. We hebben wéér een nieuwe schildersploeg in de wijk en die hebben aardig wat gedaan. Sinds ze zijn geweest tocht het minder beneden en het is daar sneller warm. Waarschijnlijk hebben ze na het verwijderen van de oude verf het een en ander aan kieren enzo gedicht in de kozijnen. En het sluipverbruik had ik al aangepakt.
[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 15-11-2012 15:22 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Schrik niet. Dagelijks verbruiken we hier 45 kWh ... Het is dat ik zelf eens benieuwd was wat er nu eigenlijk verbruikt werd (gezien ik nog bij mijn ouders woon en van plan ben te gaan samenwonen). Nu moet ik wel zeggen dat het een vrij groot vrijstaand huis is, pomp van het zwembad 24/7 draait en er op elk moment van de dag wel iemand thuis is. Nu mijn ouders alleen nog aan het overhalen om timers te plaatsen op o.a. de zwembadpomp of deze zelfs helemaal uit te schakelen in de winter. Heeft vrij weinig zin een pomp te laten lopen als het zwembad toch niet gebruikt wordt ;-) Dat ding trekt even 600 tot 800 Watt.
Ik meet het verbruik met de Wattcher. Weet toevallig iemand als zoiets ook bestaat voor gas en water?
Ik meet het verbruik met de Wattcher. Weet toevallig iemand als zoiets ook bestaat voor gas en water?
[ Voor 7% gewijzigd door _Piwi_ op 15-11-2012 15:29 ]
Mijn verbruik afgelopen week is ongeveer hetzelfde als de weken ervoor
Elektra I 12
Elektra II 18
Gas 19.778
Water 0.821
Gas zal binnenkort wel omhoog gaan
Elektra I 12
Elektra II 18
Gas 19.778
Water 0.821
Gas zal binnenkort wel omhoog gaan
Hebben julie nou ook een hoger stroomverbruik met deze dagen, ik kwam vorige week al hoger uit maar ik denk deze week ook, waarschijnlijk wat langer lampen aan natuurlijk maar ja dat is met led niet heel spannend.
Kachel zou af entoe aanslaan dus ook die verbruikt wat meer, verder kan ik niets bedenken...
Kachel zou af entoe aanslaan dus ook die verbruikt wat meer, verder kan ik niets bedenken...
Ik wel,
Vorige week 78 kWh
Deze week 93 kWh
Wel extra koelkast aangehad en veel de droger gebruikt.
Vorige week 78 kWh
Deze week 93 kWh
Wel extra koelkast aangehad en veel de droger gebruikt.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Verwijderd
ik vind het allemaal maar bar veel wat hier gepost word.
ik ben van 6800kWh brainless(2006) naar 850kWh op jaarbasis gegaan,(2011)
en gas van 2500 naar 500
zo moeilijk was dat achteraf niet, het was best leuk ook.
dat hele comfort verlies verhaal snap ik ook niet, want het gebeurt niet,
wel comfortabel is het uitgespaarde geld wat niet naar de kolenboer gaat.
alles is ook al terugverdient, welke terugverdientijd heb je als je niets doet ?
/ gezin 3 personen hoekhuis 1974 met 24x7 server
en gas van 2500 naar 500
alles is ook al terugverdient, welke terugverdientijd heb je als je niets doet ?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2012 19:50 ]
In- of exclusief salderen?Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 19:47:
en gas van 2500 naar 500
Is ook niet moeilijk maar jij hebt er ook 5 jaar over gedaan, als ik voor mezelf kijk kan ik denk ik volgend jaar aug jou al melden dat ik van een geschat verbruik 2012-2013 van GC van 9000kWh (real 8100kWh) ben gezakt naar 1000 kWh zonder zelfs veel te vervangen maar wel met hulp van pv.Verwijderd schreef op maandag 26 november 2012 @ 19:47:
en gas van 2500 naar 500
Gezin 5 personen tussenwoning 1989 met synology en 2 tieners met een pc
Verwijderd
exclusief salderen, en dat maakt eerst pv en dan pas eens goed kijken ook zo jammerlijk,
nu zijn 5 paneeltjes van 200Wp voldoende... maar ja de fout zit ook in de verslaving....niet in mijzelf natuurlijk

Dus inclusief salderen. Zo kan ik ook "besparen", althans op de rekening.Rol-Co schreef op maandag 26 november 2012 @ 21:37:
[...]
Is ook niet moeilijk maar jij hebt er ook 5 jaar over gedaan, als ik voor mezelf kijk kan ik denk ik volgend jaar aug jou al melden dat ik van een geschat verbruik 2012-2013 van GC van 9000kWh (real 8100kWh) ben gezakt naar 1000 kWh zonder zelfs veel te vervangen maar wel met hulp van pv.
Ik meet elke morgen en vandaag is het de laatste dag van de maand.
Maand | E | G | W |
Januari | 289,00kWh | 130,35m3 | 11,41m3 |
Februari | 313,00kWh | 157,55m3 | 11,44m3 |
Maart | 332,00kWh | 67,94m3 | 11,66m3 |
April | 267,00kWh | 66,80m3 | 10,82m3 |
Mei | 249,00kWh | 20,25m3 | 12,62m3 |
Juni | 236,00kWh | 12,60m3 | 10,63m3 |
Juli | 265,00kWh | 9,75m3 | 11,45m3 |
Augustus | 220,00kWh | 3,90m3 | 10,21m3 |
September | 219,00kWh | 8,14m3 | 9,87m3 |
Oktober | 251,00kWh | 60,59m3 | 11,99m3 |
November | 255,00kWh | 117,12m3 | 11,95m3 |
Verbruik november 2012:
E: 255kWh
G: 117,12m3
W: 11,95m3
E: 3.103kWh
G: 1.425m3
W: 145m3
2012 YTD:
E: 2.986kWh
G: 655,00m3
W: 124,06m3
E: 3.155kWh
G: 714m3
W: 135m3
[ Voor 70% gewijzigd door PcDealer op 30-11-2012 19:31 ]
Maand | E | ES | G | W |
Juli | 240,60kWh | |||
Augustus | 246,06kWh | 10,305m3 | 3,382m3 | |
September | 240,43kWh | 9,946m3 | 2,748m3 | |
Oktober | 229,38kWh | 10,972m3 | 3,020m3 | |
November | 175,37kWh | 53,673kWh | 9,872m3 | 2,949m3 |
Totaal 2012 | 2612kWh | 75,799kWh | 232,286m3 | 42,06m3 |
(vanaf juli pas verbruik gaan bijhouden, daarvoor alleen eind van jaar)
1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)
Vorige maand server vervangen door een wat zuinig model. (110W idle -> 60W idle)
Extra kolom toegevoegd met verbruik van de server zelf. (gemeten via de dell idrac die in de server zit)
Eind vorige maand ook de tapwater comfort stand uitgezet, niet echt verschil te zien.