2250 WP Zuid PVoutput
Anoniem: 420461
Nou word ik nieuwsgierig: waarom?dbzfan schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:55:
Schrik ervan dat er mensen zijn die maar 3x per week douchen...
edit: ah, nieuwe pagina, dubbel verhaal. Meh.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 420461 op 10-01-2018 18:05 ]
Op dagen die erg stressvol waren op mn werk of als ik gesport heb douche ik 2x per dag.
[ Voor 3% gewijzigd door dbzfan op 10-01-2018 22:51 ]
Anyway, jaarafrekening energieleverancier is binnen. Ik zal eens kijken wat het verbruik is. Ik zag wél dat ik een enorme sloot geld krijg: bijna 1300 piek terug, netto betaal ik voor gas & elektra over 2017 (inclusief alle belastingen) uiteindelijk 80 euro.
Helpt dus wel, zonnepanelen en een nieuwe cv-ketel.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Wij hadden ook teveel betaald! We krijgen 9 cent terug van de watermaatschappijJiffy schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:02:
Na het sporten douche ik altijd op de sportschool. Scheelt toch al snel 3 à 4x thuisdouchen per week, al is het natuurlijk niet helemaal eerlijk qua persoonlijk waterverbruik: dat zie ik niet terug op m'n jaarrekening.
Anyway, jaarafrekening energieleverancier is binnen. Ik zal eens kijken wat het verbruik is. Ik zag wél dat ik een enorme sloot geld krijg: bijna 1300 piek terug, netto betaal ik voor gas & elektra over 2017 (inclusief alle belastingen) uiteindelijk 80 euro.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Even nieuwsgierig, wanneer heb je je zonnepanelen (en cv) terug verdient als ik vragen mag?Jiffy schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:02:
Na het sporten douche ik altijd op de sportschool. Scheelt toch al snel 3 à 4x thuisdouchen per week, al is het natuurlijk niet helemaal eerlijk qua persoonlijk waterverbruik: dat zie ik niet terug op m'n jaarrekening.
Wailing_Banshee schreef op maandag 8 januari 2018 @ 13:23:
(en extra als het dekbed gewassen moet worden)
Dan doe je iets niet goed, als het dekbed gewassen moet worden. Wél als zij gewassen moet worden.
chim0 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:33:
[...]
offtopic:
Dan doe je iets niet goed, als het dekbed gewassen moet worden. Wél als zij gewassen moet worden.![]()
Er is maar één "zij" bij ons in huis en dat ben ik
Hebben we al uitgegeven, dat ligt nu op het dakJiffy schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:25:
Dan kun je nu eindelijk die verre vliegreis búiten NW-Europa wél betalen!
En vliegen binnen Europa????? Ewwwwww. (ik vind vliegen fantastisch, maar heb een bloedhekel aan vliegvelden en die sjaggerijnen die daar altijd staan te beveiligen)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
dbzfan schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:55:
Schrik ervan dat er mensen zijn die maar 3x per week douchen...
Elke dag douchen is, zeker als je geen fysiek beroep hebt of veel sport, echt niet hygiënischer of beter dan 2 of 3 keer per week douchen hoor.
Elke dag een schoon paar sokken en een schone onderbroek, even een washandje langs je edele delen c.q oksels en gaan met die banaan.
Ik schrik er van dat er mensen zijn die elke dag denken te moeten douchen, soms wel 2 keer per dag
Maak er wel even ontopic van, want je noemt hier wel een goed punt. Als het over besparing gaat, hebben ze het wel over een energie zuinige douchekop, korter douchen, maar nooit over: waarom douchen als het eigenlijk niet nodig is? Soms is het echt wel nodig dat je 2 keer per dag even onder de douche staat, of misschien zelfs vaker (vuil werk, maar bijv. ook door ziekte, met een goede buikgriep sta je waarschijnlijk wat vaker even onder de douche, of ander lichamelijk ongemak) Maar heel vaak ook niet.Notna schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:38:
[...]
Elke dag douchen is, zeker als je geen fysiek beroep hebt of veel sport, echt niet hygiënischer of beter dan 2 of 3 keer per week douchen hoor.
Elke dag een schoon paar sokken en een schone onderbroek, even een washandje langs je edele delen c.q oksels en gaan met die banaan.
Ik schrik er van dat er mensen zijn die elke dag denken te moeten douchen, soms wel 2 keer per dag
link“People think they’re showering for hygiene or to be cleaner, but bacteriologically, that’s not the case.”
Dat zal ongeveer eind 2021 zijn. Grove schatting, uiteraard. Gasverbruik (482 kuub over 2017, eenpersoonshuishouden, rijtjeshuis uit 1983) zal de komende jaren nog verder dalen: isolatie wordt fiks verbeterd en in de nieuwe keuken die er over een jaar of drie(?) in gaat zal er niet langer op gas worden gekookt.baronruud schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:30:
[...]
Even nieuwsgierig, wanneer heb je je zonnepanelen (en cv) terug verdient als ik vragen mag?
Elektra over 2017 was ~2600 kWh verbruikt, ~3600 kWh opgewekt en dus een netto overschot van 1012 kWh.
Bezuinigen op elektra levert me op dit moment weinig op: ik verbruik al fors minder dan ik opwek. Da's bewust gedaan ivm toekomstige overstap van gas naar elektra in de keuken.
Vroeger gingen we 1x per week in de zinken badkuip, het hele gezin, achtereenvolgens. Het heet water kwam uit een grote wasketel die op het kolenfornuis in de keuken op kooktemperatuur werd gebracht.Anoniem: 420461 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 10:00:
Teveel douchen is juist ongezond.
[...]
link
(Als iedereen in bad was geweest, werd in het laatste badwater wat zeep gedaan en werd de werkkleding een nachtje in de week gezet. Mijn vader was mijnwerker.)
Dat zou ik nu niet meer willen, maar veel huidaandoeningen ontstaan door een verstoring van je bacteriële beschermlaag. Dat geldt ook voor je hoofdhuid (shampoo).
Maar ik dwaal af.....
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Wailing_Banshee schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:36:
[...]
offtopic:
Er is maar één "zij" bij ons in huis en dat ben ik
Dan doet hij iets niet goed.
Over douchen, het is inderdaad slecht om elke dag te douchen en zeker als je thuis zit en niet vies of bezweet bent, is er geen reden om elke dag te douchen. M'n pa heeft een kantoorbaan en doucht wel elke dag voor ie naar z'n werk gaat, maar hij heeft geen klachten of zo. Ik woon sinds kort samen (bij vrouwtje ingetrokken) en de vaatwasser wordt hier wel dagelijks gebruikt samen met nog wat andere elektrische apparaten zoals Airfryer, Senseo en magnetron. Het programma hangt af van wat voor afwas er op dat moment is, maar is natuurlijk ook voor iedereen verschillend. De was wordt in principe alleen in het weekend gedaan, maar wel meerdere wassen per keer want dan is er een hele berg. Ik zei je moet gewoon kleine wasjes tussendoor doen, maar dat wil ze niet want het is haar huis haar regels. Is wel ff wennen want ik ben in principe het huishoudelijke type, dus ik wil dat alles op mijn manier gebeurt en zij op haar manier dus dat botst af en toe maar komt wel goed. Ben benieuwd wat de rekening wordt volgend jaar want je bent nu met z'n tweeën natuurlijk.
Ze is trouwens wel een koukleum, dus de kachel staat ook de hele dag aan. Van mij hoeft het niet. Nu is het ook niet meer zo koud. Je kan makkelijk een extra paar sokken en een extra trui aantrekken, maar ja ze vindt het lekker om tegen de verwarming aan te zitten. Prima, dan betaal je het zelf ook.

Ja, het is duidelijk niet meer zo koud.chim0 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:13:
[...]
Ze is trouwens wel een koukleum, dus de kachel staat ook de hele dag aan. Van mij hoeft het niet. Nu is het ook niet meer zo koud. Je kan makkelijk een extra paar sokken en een extra trui aantrekken, maar ja ze vindt het lekker om tegen de verwarming aan te zitten. Prima, dan betaal je het zelf ook.
Maandag hebben 's morgens ongeveer 3,8m3 gas verbruikt. Vanmorgen was dit 1,4m3 gas.
en jij mag niet aan de wasmachine komenchim0 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:13:
[...]
offtopic:
Dan doet hij iets niet goed.
Ik zei je moet gewoon kleine wasjes tussendoor doen, maar dat wil ze niet want het is haar huis haar regels.
Het ligt zoals al reeds gezegd is wat je doet.dbzfan schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:44:
Je doucht toch gewoon elke dag? Zweet, vuiligheid etc.. Wel zo hygiënisch. Ook wel zo fijn voor je wederhelft.
Op dagen die erg stressvol waren op mn werk of als ik gesport heb douche ik 2x per dag.
Als je elke dag sport kan ik wel begrijpen dat je elke dag de douche in duikt.
Dit lijkt hygiënischer, maar dat is het absoluut niet.
Je denkt dat je jezelf goed wast onder de douche met zeep en de rest wat je gebruikt, maar je bent als je zo schoon probeert te zijn juist veel vatbaarder dan je zou denken, we hebben bacteriën nodig.
Elke dag deze wegspoelen omdat we denken "vies" te zijn is juist niet goed.
Waarom denk je dat er nu veel meer allergieën zijn ?
Dit komt enerzijds doordat er meer onderzoek is en doordat er meer kennis is dan zoveel jaar geleden, maar nogmaals we proberen te schoon te zijn en zijn vatbaarder.
Maar goed we dwalen af met deze discussie en lijkt me wat off-topic te worden.
2250 WP Zuid PVoutput
Morgen even mn gebruik van vorig jaar opzoeken om ontopic te blijven...
Zo, wat kan jij er slecht tegen als iemand een andere mening heeft, zeg...dbzfan schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:46:
En als je single bent zal het je wellicht minder boeien maar je zal dan misschien ook wel single blijven.
In aanraking komen met bacteriën zal goed zijn voor de weerstand. Maar dan wel in je lichaam en niet erop, en geur voegt daar al helemaal weinig aan toe. Misschien verkondigt @dbzfan een lokaal impopulaire opvattingMdO82 schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 16:49:
[...]
Je denkt dat je jezelf goed wast onder de douche met zeep en de rest wat je gebruikt, maar je bent als je zo schoon probeert te zijn juist veel vatbaarder dan je zou denken, we hebben bacteriën nodig.
Elke dag deze wegspoelen omdat we denken "vies" te zijn is juist niet goed.
On topic (en ik hoop dat het in dit topic thuis hoort): wij wonen met z'n tweeën en hebben 's nachts een continu verbruik van 100-150 W. Nu valt dat te overzien, zeker als ik het vergelijk met het verbruik van anderen. Alle apparatuur wordt automatisch van het net geschakeld met Z-wave stekkers, schakelklokken, schakelaars etc. En dan vind ik 100 W voor een modem, wekker en wat Tradfri-lampen in standby wel wat veel, ten minste voor de momenten dat de koelkast niet aanslaat.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
We zijn op 1 juli in dit appartement komen wonen. Is nieuw opgeleverd.
85m2. Wel onderburen, geen bovenburen.
Overal vloerverwarming.
2 bewoners, allebei full time werkend. Koken op gas.
Cijfers dus van 1 juli 2017 tot 31 dec 2017
799 kwh stroom
238 kuub gas
Ik douche nog 's avonds ookdbzfan schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:46:
Mijn opmerking over het douchen wordt weer op zn tweakers bekeken.. Allergieën, bacteriën, menselijk eigen milieu. Ik ben van mening dat wel zo fris is om als je de hele nacht hebt liggen zweten in bed (ja dat doet iedereen) het fris is om te douchen. Of het gezond is is een andere discussie. Werk en sport hebben natuurlijk ook nog wat invloed op de hoeveelheid die je zweet. En als je single bent zal het je wellicht minder boeien maar je zal dan misschien ook wel single blijven.
Morgen even mn gebruik van vorig jaar opzoeken om ontopic te blijven...
On Topic: Ben nu wel bezig met zonnepanelen. Even wat aanbiedingen vergelijken. De eerste kwam uit op 8.6 jaar terugverdientijd met 0.21 per kw/h gerekend. Als de prijs hoger wordt, dan gaat de terugverdientijd omlaag. Gebaseerd op ca. 3300 WP op het dak (West zijde).
Goed idee, maar reken jezelf niet te snel rijk; je betaalt nu eerder 19-20 cent per kWh dan 21, en op West moet je -schaduwvrij- met 800kWh per kWp rekenen, nog afhankelijk van je hellingshoek. ~2640 kWh per jaar dus, of 528 euro.nldls schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:51:
[...]
Ik douche nog 's avonds ook's morgens douchen heb ik echt geen tijd voor.
On Topic: Ben nu wel bezig met zonnepanelen. Even wat aanbiedingen vergelijken. De eerste kwam uit op 8.6 jaar terugverdientijd met 0.21 per kw/h gerekend. Als de prijs hoger wordt, dan gaat de terugverdientijd omlaag. Gebaseerd op ca. 3300 WP op het dak (West zijde).
50 graden hellingshoek? Dan is het eerder 700 kWh per kWp per jaar; stuk minder dus nog.nldls schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 07:53:
De besparing was uitgerekend op 531 in de offerte. Dak is op West 50 graden was de schatting.
Als ik zaterdag ochtend vergelijk met zondag ochtend, zie ik dat hij zaterdag tussen 04:00 en 05:00 begon te verwarmen. De top was tussen 07:00 en 08:00 (1,6m3), daarna gaat het verbruik weer naar beneden.
Op zondag, ging de verwarming aan rond half acht (zijn vroege opstaners). Tussen 07:00 en 08:00 was het verbruik net geen 1m3, maar dat liep op tot 2m3 tussen 10:00 en 11:00. De piek was hoger en langer hoog. En het was koud toen ik beneden kwam!
(de reden? er had een batterij gelekt in de thermostaat, waardoor die uit stond... batterij vervangen, contact opgeschuurd en toen deed hij het gelukkig weer...)
Volgens mindergas.nl was ons verbruik:
21 jun 2016 t/m 20 jun 2017
1506,37 m3
0,456 m3/graaddag
21 jun 2017 t/m 22 jan 2018
747,18 m3
0,436 m3/graaddag
1 jan t/m 22 jan 2018
204,22 m3
0,557 m3/graaddag
(Instellingen mindergas: warmwater+koken op 0m3, stookgrens 18C, gem.temp 20C)
Vrijstaande woning bouwjaar 2010 met 175m2 woonoppervlak plus een onverwarmde maar wel geisoleerde garage die grenst aan een stuk binnenmuur van de hal (aan noordwestzijde). Vloeren, muren en dak van het woondeel Rc 4,5 en de garage Rc 4,0 geloof ik. Garagedeur U-waarde 1,5 en alle ramen in de woning hr++ (U=1,1 geloof ik). De woonkamer heeft extreem veel glas op zuid-zuidoost gericht dus op zonnige winterdagen scheelt dat ongetwijfeld de nodige kuubs. Er ligt een zonnecollector van een kleine 2 m2 op het schuine dak (richting west-zuidwest) gekoppeld aan een Agpo boiler van 80L met naverwarming door de Intergas HRE 30/36. Dat scheelt ‘s zomers wel aardig wat gas voor douche en bad. Douche heeft WTW afvoer. Koken op gas. Warm water in de keuken uit combi qooker.
Verwarming hoofdzakelijk met jaga convectoren (9 stuks) en twee radiatoren (hal en badkamer). Afgelopen jaren de installatie op gevoel redelijkerwijs waterzijdig ingeregeld en e.e.a. aan de ketel getweaked. Deze winter iets geavanceerder de CV en thermostaat aan het tunen.
Ik hou eigenlijk pas sinds kort de meterstanden tussentijds bij en zit nu ook op mindergas.nl. Ik vind het lastig daar het kook+warmwatergebruik te definieren, omdat de zonneboiler dit scheef trekt (in het zomerseizoen heel weinig gas hiervoor en in de winter “normaal”). Dus ik hou die op 0. Dat vertekent wel de grafieken over de afgelopen jaren en ik kan dus niet 1-2-3 zien of mijn recente tuning nou veel verschil maakt.
We hebben een kleintje <2 en werken allebei regelmatig thuis, eigenlijk bijna altijd iemand thuis, hierdoor gem.temp voor mindergas maar op 20C geschat.
Per douchebeurt heb ik gewoon meerdere keren het gasverbruik (en ook het waterverbruik) gemeten.
Hiermee en met het aantal douchebeurten per week kan ik aardig inschatten hoeveel gas ik voor warm tapwater kwijt ben (bij jou dan alleen in de winter).
Hetzelfde kan je ook voor het vullen van de badkuip doen.
Wat de zonnecollector/boiler aan gas gemiddeld per jaar vervangt kan je ook bij de technische data vinden.
(Heet water in de keuken gaat bij ons ook elektrisch.)
Een indicatie "gas voor koken" vind je op diverse websites.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Als gevolg hiervan worden mijn historisch verbruik per maand en per graaddag nu verkeerd weergegeven (aangezien ik tot vorige maand slechts 1 meetstand per jaar heb).
Ik heb net nog even gekeken op mindergas en zie wel dat je de constante waarde kan aanpassen met een ingangsdatum, bijv. bij verandering gezinssituatie. Wellicht moet ik een paar keer per jaar verschillende waardes gaan invoeren zodra ik een goed beeld heb wat mijn “overig” is in voor-/najaar en zomer/winter.
Van 125m³ naar 100m³ . Het jaar is goed gestart
Dat is hier helaas niet geluktWozmro schreef op zondag 28 januari 2018 @ 20:38:
Als het de komende 3 dagen nu niet de stenen uit de grond vriest dan ziet het er naar uit dat ons gasverbruik een 20 à 25% lager zal zijn dan januari vorig jaar.
Van 125m³ naar 100m³ . Het jaar is goed gestart
2250 WP Zuid PVoutput
2-persoonshuishouden, vrijstaande woning (1900), koken, douchen en verwarming op gas.
Januari 2017
Opgewerkt: 87kWh
Totaal verbruikt: 373kWh
Totaal teruggeleverd: 35kWh
Gemiddeld dag verbruik: 13,7kWh
Totaal gas: 397m3
Gemiddeld per dag: 12,8m3
Januari 2018
Opgewekt: 115kWh
Totaal verbruikt: 378kWh
Totaal teruggeleverd: 57kWh
Gemiddeld dag verbruik: 14,1kWh
Totaal gas: 320m3
Gemiddeld per dag: 10,3m3
Tussenwoning uit 1998, 3 personen.
Grote schuifpui op Z-ZW. 2250 Wp aan zonnepanelen
Elektriciteit verbruikt : 315,3 kWh
Elektriciteit opgewekt : 64,3 kWh
Gas: 108 m3
2250 WP Zuid PVoutput
januari 2014
Gas: 122 m3, 0,225 m3/grddg
Elek. verbruik totaal: 689 kWh
Elek opwek: 31 kWh
januari2018
Gas: 40 m3, 0,051 m3/grddg
Elek: verbruik totaal: 597 kWh (waarvan WP: 206 kWh)
Elek. opwek: 79 kWh
3000Wp & 2600Wp & 1020Wp
douchewtw, 7,25 kW 11 kW doorstromer, Grohe red, inductie, 5980 Wp PV op zuid en noord.
Januari 2017
verbruikt: 452 kWh
opgewekt: 168 kWh
gas: nvt
Januari 2018
verbruikt: 463 kWh
opgewekt: 102 kWh
1e volledige maand met de 3-fase doorstromer (achter hygienevat van 31 graden).
Helaas douche ik enkele minuten langer nu..
Qua verbruik vergelijkbaar met de 1-fase doorstromer (loopt ook meestal maar op 6 a 7 kW, ook al is die 11)
1-persoonshuishouden, halfvrijstaand woonhuis (1996) 130 m2 / 400 m3, L/L warmtepomp, 2 elektraboilers, elektrisch koken, elektrische motor
januari 2018
verbruikt: 327 kWh (waarvan 183 kWh voor de warmtepomp en 10 kWh voor de E motor)
opgewekt: 70 kWh
gas: 0,00 m3
water: 0,93 m3 (+ 0,24 m3 regenwater)
benzine: 43,5 liter (762 km met de auto en 0 km met de motor)
Afgelopen 12 maanden
verbruikt: 2.841 kWh (waarvan 916 kWh voor de warmtepomp en 325 kWh voor de E motor)
opgewekt: 3.234 kWh
gas: 1,3 m3
water: 9,8 m3 (+ 2,2 m3 regenwater)
benzine: 501 liter (7.378 km met de auto, 1.402 km met de motor)
Sinds 15 april ook een close-in elektraboiler voor de douche, dus sindsdien verbruik ik geen gas meer. Door slim schakelen komt 47,8% van mijn verbruik rechtstreeks vanaf de zonnepanelen en lever ik 'slechts' 57,7% van de zonnestroom terug aan het net (normaal gesproken zit dit op 75% of meer). Alvast voorbereid op het afschaffen van de saldering. Voorschot elektriciteit + gas € 8,- in de maand. De duurzame stappen die ik al gemaakt heb.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Met zonder Cyclone op de DWTW?AUijtdehaag schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 09:27:
1-persoonshuishouden, rijtjeshuis 1986, geen gasaansluiting, all-electric, 5 kW mitsubsidie,
douchewtw, 7,25 kW 11 kW doorstromer, Grohe red, inductie, 5980 Wp PV op zuid en noord.
1e volledige maand met de 3-fase doorstromer (achter hygienevat van 31 graden).
Helaas douche ik enkele minuten langer nu..![]()
Qua verbruik vergelijkbaar met de 1-fase doorstromer (loopt ook meestal maar op 6 a 7 kW, ook al is die 11)
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Gas 260,5 m3 (gem. 8,4 m3/dag, 0,526 m3/graaddag)
Electriciteit 278 kWh (gem. 8,97 kWh/dag)
Vrijstaand 2010 175m2 twee verdiepingen woonkamer veel glas op ZZW. Twee volwassenen 1 kind <2jr, veel thuis. Kleine zonneboiler schuin dak op WZW. Douche WTW. Keuken ww uit combi quooker, koken op gas. Vrijwel alles convectoren.
[ Voor 3% gewijzigd door Remmit op 01-02-2018 20:31 ]
413 KW/H elektra
263 M3 gas.
Gezin van 4.
Stroom verbruik zit deels in vloerverwarming (is nu aangepast) en warmtepomp.
Gas: 161 m3 (0,297 m3/graaddag) (2017: 214,15 m3)
Elektra: 264 kWh (2017: 258 kWh)
2 volwassenen in 2 onder 1 kap uit 1995 met beneden overal vloerverwarming en boven geen verwarming. Stoken 's avonds bij met houtkachel.
Zou m'n elektra nog wel meer naar beneden willen brengen maar weet niet goed hoe. Het is voornamelijk mijn sluipverbruik wat het doet (~180 W) en dat komt dan weer voornamelijk door veel domotica etc.
Gas: 111,51 m3
Elektra: 148,29 kWh
2 volwassenen in 2 onder 1 kap uit 2014 met beneden overal vloerverwarming (ook in schuur) en boven geen verwarming (= radiotoren staan altijd uit).
Stoken 's avond soms bij met houtkachel, deze winter tot nu toe circa 0,75 m3 hout.
Jaarbasis circa:
Gas: 600 m3
Elektra: 1500 kWh
Water: 85 m3
[ Voor 0% gewijzigd door Cheesy op 02-02-2018 16:06 . Reden: Verbruik gas / elektra stond omgedraaid. ]
Hierin zie ik dat het verbruik van de panelen ongeveer 30/70% is.
Voorbeeldje we hebben 2512 kWh opgewekt en er is 1431 kWh teruggeleverd.
Hierdoor is er een getal over van 1081kWh.
Door lichamelijke omstandigheden zijn er hier bijna altijd 2 personen thuis.
Dus als de zon goed schijnt dan gaat de vaatwasser en wasmachine aan.
Wasdroger gebruiken wij maar 1 keer in de week.
Zoals gezegd verbruiken we dus 30% van de opwekking direct.
Heeft iemand nog tips/ideeën hoe ik het verbruik van de panelen nog meer direct kan gebruiken ?
Ik heb van enkele wel eens gelezen door zaken slim te schakelen, maar wat is dan handig.
Verder heb ik er over na zitten denken om een keukenboiler te plaatsen zodat ik de opgewekte stroom wat kan opmaken.
De woning is geen eigendom dus ik ga er ook niet teveel eigen geld insteken, maar als iemand tips heeft wat ik eventueel nog kan wijzigen dan hoor ik dit natuurlijk graag.
Ik haal nu wellicht enkele topics bij elkaar, maar denk dat het hier past.
Aangezien er nog altijd geen duidelijkheid is over het salderen wil ik kijken wat er mogelijk is.
Jaarlijks wordt hier ongeveer netto 3600kWh verbruikt.
2250 WP Zuid PVoutput
Verbruik jan 2018
Elektra 825,2 kWh
Pv opgewekt 138,3 kWh
Gas 0 m3

Water meet ik niet
Opgesplitst / gasvervangers
Grohe red duo keuken: 40kWh
E- boiler sww: 96 kWh
Warmtepomp 337,1 kWh
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Aardgas: 95m³ (2017: 124m³)
Elektriciteit: 143kWh (2017: 153kWh)
Rijwoning, 3 personen
Deze week de tellerstanden doorgegeven voor de jaarafrekening. Het lijkt er op dat we 50 à 100€ terug krijgen.
Grote schuifpui op NW
Januari 2018
Elektriciteit: 215 kWh (2017 - 213 kWh)
Gas: 88 m3 0,177 m3/graaddag (2017 - 104 m3 0,172 m3/graaddag)
Februari 2018
Elektriciteit: ??? kWh (2017 - 199 kWh)
Gas: ?? m3 0,??? m3/graaddag (2017 - 83 m3 0,171 m3/graaddag)
Maart 2018
Elektriciteit: ??? kWh (2017 - 195 kWh)
Gas: ?? m3 0,??? m3/graaddag (2017 - 34 m3 0,078 m3/graaddag)
April 2018
Elektriciteit: ??? kWh (2017 - 208 kWh)
Gas: ?? m3 0,??? m3/graaddag (2017 - 15 m3 0,023 m3/graaddag)
Mei 2018
Elektriciteit: ??? kWh (2017 - 211 kWh)
Gas: ?? m3 0,??? m3/graaddag (2017 - 8 m3 0,000 m3/graaddag)
Juni 2018
Elektriciteit: ??? kWh (2017 - 215 kWh)
Gas: ?? m3 0,??? m3/graaddag (2017 - 6 m3 0,000 m3/graaddag)
Juli 2018
Elektriciteit: ??? (2017 - 217 kWh)
Gas: ?? m3 0,??? m3/graaddag (2017 - 7 m3 0,000 m3/graaddag)
Augustus 2018
Elektriciteit: ??? kWh (2017 - 226 kWh)
Gas: ?? m3 0,??? m3/graaddag (2017 - 12 m3 0,000 m3/graaddag)
September 2018
Elektriciteit: ??? kWh (2017 - 216 kWh)
Oktober 2018
Elektriciteit: ??? kWh (2017 - 207 kWh)
Gas: ?? m3 0,??? m3/graaddag (2017 - 14 m3 0,016 m3/graaddag)
November 2018
Gas: ?? m3 0,??? m3/graaddag (2017 - 50 m3 0,138 m3/graaddag)
December 2018
Elektriciteit: ??? kWh (2017 - 221 kWh)
Gas: ?? m3 0,??? m3/graaddag (2017 - 92 m3 0,182 m3/graaddag)
Verwarming stond uit vanaf ?-?-2018 tot ?-?-2018
Totaal verbruik vanaf 01-01-2016 tot 31-12-2016
Elektriciteit: 2619 kWh
Gas: 581 m3
Totaal verbruik vanaf 01-01-2017 tot 31-12-2017
Elektriciteit: 2539 kWh
Gas: 437 m3
januari 2018
473kWh verbruikt
85kWh opgewekt
49m3 gas
365 dagen
2767kWh verbruikt
2770kWh opgewekt
326m3 gas
Situatie: Eensgezinswoning, 3 pers huishouden.
Verwarming: Gas + Elektrisch (géén WP)
Verbruik is wel hoger door gezinsuitbreiding en vrouwlief vaker thuis is. Ben al aan het kijken of ik nog wat PV ga bijplaatsen of de huidige set misschien wel ga vervangen.
[ Voor 27% gewijzigd door revolution-nl op 04-02-2018 18:48 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De meest gehoorde tip is natuurlijk: schakel energie verbruikers aan als de panelen ook stroom geven. Maar helaas is dat niet altijd mogelijk. Onze energie verbruikers hebben alleen zin als we thuis zijn (PC's en TV). Volgens mij heeft elke andere oplossing een kostenplaatje (accu's voor opslag, of verwarming via warmtepomp).MdO82 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:52:
Nu log ik handmatig via excel mijn verbruik van wat wij verbruiken en wat de panelen opleveren.
Hierin zie ik dat het verbruik van de panelen ongeveer 30/70% is.
Voorbeeldje we hebben 2512 kWh opgewekt en er is 1431 kWh teruggeleverd.
Hierdoor is er een getal over van 1081kWh.
Door lichamelijke omstandigheden zijn er hier bijna altijd 2 personen thuis.
Dus als de zon goed schijnt dan gaat de vaatwasser en wasmachine aan.
Wasdroger gebruiken wij maar 1 keer in de week.
Zoals gezegd verbruiken we dus 30% van de opwekking direct.
Heeft iemand nog tips/ideeën hoe ik het verbruik van de panelen nog meer direct kan gebruiken ?
Mijn moeder is de komende twee weken bij ons, ben benieuwd wat dat extra gaat kosten (zowel gas als electriciteit)
@MdO82Wailing_Banshee schreef op maandag 5 februari 2018 @ 08:25:
[...]
De meest gehoorde tip is natuurlijk: schakel energie verbruikers aan als de panelen ook stroom geven. Maar helaas is dat niet altijd mogelijk. Onze energie verbruikers hebben alleen zin als we thuis zijn (PC's en TV). Volgens mij heeft elke andere oplossing een kostenplaatje (accu's voor opslag, of verwarming via warmtepomp).
Warm tapwater als opslag? Ik schakel mijn elektraboilers in als de zon schijnt. En dan kun je het beste kiezen voor laag vermogen boilers. Je hebt namelijk veel vaker 500W over van de zon, dan 2000W.
http://zakelijk.ithodaald...-boiler-30-mono-070418041
Een andere innovatie die Daalderop heeft is de Green Energy Smartboiler
http://www.ithodaalderop.nl/smartboilers
De Green Energy Smartboiler is zelflerend en heeft een online functionaliteit, waardoor bepaald kan worden wanneer de boiler uiterlijk moet starten met verwarmen om op het juiste moment te voorzien van warm water. Door deze eigenschap is het mogelijk om overcapaciteit aan zonne – en windenergie in te zetten om de boiler tussentijds te laten verwarmen. Hierdoor gaat er minder duurzame energie verloren.
[ Voor 25% gewijzigd door antonboonstra op 05-02-2018 09:20 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
@antonboonstra Ik ga er eens induiken en ga je berichten ook even doorspitten m.b.t. het slim schakelen.antonboonstra schreef op maandag 5 februari 2018 @ 09:07:
[...]
@MdO82
Warm tapwater als opslag? Ik schakel mijn elektraboilers in als de zon schijnt. En dan kun je het beste kiezen voor laag vermogen boilers. Je hebt namelijk veel vaker 500W over van de zon, dan 2000W.
http://zakelijk.ithodaald...-boiler-30-mono-070418041
Een andere innovatie die Daalderop heeft is de Green Energy Smartboiler
http://www.ithodaalderop.nl/smartboilers
[...]
Als ik meer informatie wil hebben kan ik je dan daarover dmv een DM lastig vallen ?
Wellicht dat ik daar weer een project uit krijg en daarmee weer een informatief topic kan vullen
2250 WP Zuid PVoutput
Goed dat je er vast over nadenkt, maar tegelijk is er zoals je zegt nog bar weinig duidelijk. Op dit moment is het net (dus salderen) altijd nog de meest efficiënte methode om je die er bestaat om je stroom op te slaan.MdO82 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:52:
[...]
Ik haal nu wellicht enkele topics bij elkaar, maar denk dat het hier past.
Aangezien er nog altijd geen duidelijkheid is over het salderen wil ik kijken wat er mogelijk is.
En ook als het in de toekomst minder wordt moet je wel blijven rekenen. Stel dat je bijvoorbeeld straks 75% krijgt voor het salderen van wat je nu krijgt. Dan moet je nog steeds wel een heel efficiënte methode vinden om het op te slaan. Niet alleen is elke methode met een rendement <75% dan alsnog duurder dan salderen, je moet ook de investering voor de opslagmethode daar nog meenemen.
Mijn bedoeling is niet je te ontmoedigen. Maar enkel erop te wijzen dat, zelfs bij verminderde saldeervoordelen, je nog steeds goed moet kijken wat het meest nuttig is.
PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput
Ontmoedigen doe je mij niet zo heel snel (althans dat ligt eraan)mddd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:32:
[...]
Goed dat je er vast over nadenkt, maar tegelijk is er zoals je zegt nog bar weinig duidelijk. Op dit moment is het net (dus salderen) altijd nog de meest efficiënte methode om je die er bestaat om je stroom op te slaan.
En ook als het in de toekomst minder wordt moet je wel blijven rekenen. Stel dat je bijvoorbeeld straks 75% krijgt voor het salderen van wat je nu krijgt. Dan moet je nog steeds wel een heel efficiënte methode vinden om het op te slaan. Niet alleen is elke methode met een rendement <75% dan alsnog duurder dan salderen, je moet ook de investering voor de opslagmethode daar nog meenemen.
Mijn bedoeling is niet je te ontmoedigen. Maar enkel erop te wijzen dat, zelfs bij verminderde saldeervoordelen, je nog steeds goed moet kijken wat het meest nuttig is.
Maar ik ga het eens op mijn gemak onderzoeken en wat mogelijk is, maar zoals je inderdaad aangeeft het moet onder de streep uiteraard natuurlijk wel lonen.
2250 WP Zuid PVoutput
-Gehele huis (hoekwoning) (Bj. 2009) voorzien van led-verlichting. Al het keukenapparatuur van 2017 elektrisch/inductie/hete lucht. Geen gas-aansluiting in huis. Wasmachine en warmtepompdroger, om de dag in gebruik.
-Computer staat elke dag 5 tot 8 uur aan, PS4 wordt gem 4 uur per dag gebruikt, 2de televisie 4 uur per dag.
-Maak gebruik van warmtebron van xxxxxxx (vloerverwarming met koelingstand), sinds 2016 uit staan , 0GJ verbuik, huis toch warm. (koelwater is rond de 18 tot 20 graden in de winter, voldoende om mijn huis warm te houden)
-Warmteverbruik tapwater 64 m3 (alleen douchen dus...)
-Tapwater (koud) 58 m3
-Product Afgelopen periode 1 jaar terug 2 jaar terug
Stroom normaaltarief 2082 kWh 2022 kWh 2250 kWh
Stroom daltarief 1868 kWh 1820 kWh 1799 kWh
Totaal stroom 3950 kWh 3844 kWh 4049 kWh
Product Afgelopen periode 1 jaar terug 2 jaar terug
Warmte
Totaal warmte 0 GJ 12.54 GJ 16.38 GJ
[ Voor 0% gewijzigd door Viyu op 16-02-2018 17:52 . Reden: aanpassen ]
Samenstelling:
2 volwassenen, 2 katten, geen kinderen
Rijtjeshuis uit 1958 (2x verbouwd)
Alvast de eerste getallen over februari, omgerekend naar verbruik per dag (totaal/16).
Electra.
Verbruik: 9,31kWh per dag
Oplevering; 2,625kWh per dag
Gas
6,506m3 per dag
Qua electra lijken we in rust tussen de 80W en 100W te verbruiken, dat is minder dan ik had verwacht. Piekverbruik electra zit op 14kWh, waarschijnlijk op een dag dat én de wasmachine 1 of 2 draaide en mogelijk er gestofzuigd is.
Is dit een beetje in lijn met vergelijkbare gezinssamenstellingen of zitten we juist erg hoog?
[ Voor 0% gewijzigd door unezra op 18-02-2018 16:40 . Reden: Typo, 0,31 --> 9,31 ]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Qua gas, kan ik niets over zeggen, wij hebben geen rijtjeshuis, maar vrijstaand
Dat zal vanaf morgen wel anders zijn

2250 WP Zuid PVoutput
Ik woon in dezelfde samenstelling in een 2 onder 1 kap en zit op ongeveer hetzelfde verbruik. Gas ligt wat hoger, maar m'n huis is behoorlijk groot.unezra schreef op zondag 18 februari 2018 @ 16:38:
Omdat ik toch ons verbruik graag wat meer in de gaten wil gaan houden dit topic gezocht en gevonden. Net geswitcht van energieleverancier (van Essent naar Van de Bron) en sinds december zonnepanelen op het dak.
Samenstelling:
2 volwassenen, 2 katten, geen kinderen
Rijtjeshuis uit 1958 (2x verbouwd)
Alvast de eerste getallen over februari, omgerekend naar verbruik per dag (totaal/16).
Electra.
Verbruik: 9,31kWh per dag
Oplevering; 2,625kWh per dag
Gas
6,506m3 per dag
Qua electra lijken we in rust tussen de 80W en 100W te verbruiken, dat is minder dan ik had verwacht. Piekverbruik electra zit op 14kWh, waarschijnlijk op een dag dat én de wasmachine 1 of 2 draaide en mogelijk er gestofzuigd is.
Is dit een beetje in lijn met vergelijkbare gezinssamenstellingen of zitten we juist erg hoog?
M'n elektra is wel wat vreemd laatste tijd, gister minder dan 6kWh verbruikt? Zou dat door de kou komen (koelkast en vriezer minder werk)?
Lager verbruik kan, maar dan moeten er wel behoorlijke temperatuurverschillen zijn (zomer/winter - nachtverlaging etc.). - Sommige koel/vrieskasten doen raar bij te lage temperaturen (klimaatklasse!)Beekforel schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:19:
[...]
Ik woon in dezelfde samenstelling in een 2 onder 1 kap en zit op ongeveer hetzelfde verbruik. Gas ligt wat hoger, maar m'n huis is behoorlijk groot.
M'n elektra is wel wat vreemd laatste tijd, gister minder dan 6kWh verbruikt? Zou dat door de kou komen (koelkast en vriezer minder werk)?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik kan geen andere wijziging bedenken die oorzaak kan zijn van het lagere verbruik. Maar ach, lager is beter!
Heb je zonnepanelen?Beekforel schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:19:
[...]
Ik woon in dezelfde samenstelling in een 2 onder 1 kap en zit op ongeveer hetzelfde verbruik. Gas ligt wat hoger, maar m'n huis is behoorlijk groot.
Ok, dan had het kunnen zijn als je een slimme meter afleest.
Vriezer of koelkast in de schuur? Binnen maakt het niet uit.
Misschien komt het wel net zo uit dat we minder vaak de vaatwasser draaien gecombineerd met wat andere dingen. En het is ook langer licht natuurlijk...
Oh, da's nog wel een leuke tabel om te maken!MdO82 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 19:35:
Vandaag was het verbruik in mijn tabel nog maagdelijk groen
Dat zal vanaf morgen wel anders zijn
[afbeelding]
* Wailing_Banshee zet het op haar lijstje
Ik heb hem ooit in het verleden ook eens gekregen hoorWailing_Banshee schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 07:49:
[...]
Oh, da's nog wel een leuke tabel om te maken!
* Wailing_Banshee zet het op haar lijstje
Meen dat het in een van de voorgaande topics staat, maar als je een kopie wilt stuur gerust een DM
2250 WP Zuid PVoutput
Ik heb alles in een database staan, met een webvoorkant erop. En ben nu grafieken/tabellen aan het maken om alles te kunnen bekijken. En dit is wel een leuke toevoeging.MdO82 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:21:
[...]
Ik heb hem ooit in het verleden ook eens gekregen hoor
Meen dat het in een van de voorgaande topics staat, maar als je een kopie wilt stuur gerust een DM
Nu maak je mij even nieuwsgierig.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:32:
[...]
Ik heb alles in een database staan, met een webvoorkant erop. En ben nu grafieken/tabellen aan het maken om alles te kunnen bekijken. En dit is wel een leuke toevoeging.
Vertel me eens meer
2250 WP Zuid PVoutput
Ik heb de plugwise Stretch en Smile en een 19-tal stekkers voor de Stretch. De Smile leest de slimme meter uit, die stekkers de meeste grote energie verbruikers (alleen de ovens niet, maar die zijn 3-fase). Deze dingen kan ik uitlezen via een HTTP aanroep, krijg ik XML terug die ik in mijn database zet. Dat doe ik elke 5 minuten.MdO82 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:07:
[...]
Nu maak je mij even nieuwsgierig.
Vertel me eens meer
Mijn omvormer is een Fronius, met ook een web API, krijg ik JSON terug, die ook in mijn database wordt gezet. Ook elke 5 minuten (alles wordt op hetzelfde tijdstip afgetrapt, dus er zit hooguit een paar seconde verschil tussen de metingen).
Sinds kort hebben we ook een weerstation, die ik helaas niet zelf kan uitlezen, maar die zijn data doorstuurt naar Weather Underground, en vanaf daar haal ik het er weer elke 5 minuten vanaf.
Je krijgt dan een hele leuke database waar heel veel data in staat. En dan is het gewoon een vraag: wat wil ik allemaal zien?
Ik heb al rapporten met het verbruik per dag, het verbruik per dag per week, het verbruik per dag per maand en het verbruik per dag per jaar (die laatste heeft nog maar 1 record omdat 2017 het eerste jaar was wat ik compleet heb). En en jaar overzicht (verbruik, opwek, netto verbruik en gas), die is handig voor hier. En m'n nieuwste is een overzicht van hoeveel stroom we van het net halen en hoeveel we van de panelen halen. Daarin kan ik nu dus zien dat we doordeweeks max zo'n 2 a 3kWh van de zonnepanelen zelf gebruiken, per dag, in de winter, en dit loopt op tot zo'n 6 a 7kWh in de zomer.
Hey, je kunt programmeren of je kunt programmeren! Ik gebruik die applicatie om nieuwe dingen uit te proberen, die je niet altijd op je werk kunt doen
Sinds kort hebben we dus ook een weerstation, en ik wil nu dus ook de zonnekracht en temperatuur erbij zetten. Zonnekracht is natuurlijk interesant voor de panelen, temperatuur met name voor gasverbruik.
Aangezien ik ook de binnentemperatuur kan uitlezen, zijn we eens een experiment begonnen.
De koudste ruimte bij ons is de woonkamer. Deze zit op de hoek van het huis (vrijstaand, 1900), heeft ramen op het NO en op het NW. Dus de zon heeft geen invloed op de ruimte. Hij is ook het slechts geïsoleerd (zo goed mogelijk, zonder het karakter aan te passen, de lambrisering om de ramen zijn origineel en heel kwetsbaar). Er zit dubbelglas in, maar dat zal uit de jaren '80 komen, vermoed ik. Er is wel vloerverwarming aanwezig en een gaskachel. De deur naar de woonkamer is dicht als wij niet thuis zijn of in bed liggen (vanwege de katten). De vloervwarmingspomp staat uit als we niet thuis zijn.
Nu is het een week lekker koud, dus een mooie tijd om te kijken hoeveel het scheelt als we twee variabelen aanpassen: pomp van de vloerverwarming aan of uit overdag en de deur open of dicht (de tijd dat de verwarming aan gaat wordt niet aangepast). Vrijdag weet ik meer!
1-persoonshuishouden, halfvrijstaand woonhuis (1996) 130 m2 / 400 m3, L/L warmtepomp, 2 elektraboilers, elektrisch koken, elektrische motor
februari 2018
verbruikt: 440 kWh (waarvan 286 kWh voor de warmtepomp en 21 kWh voor de E motor)
opgewekt: 228 kWh
water: 0,80 m3 (+ 0,15 m3 regenwater)
benzine: 46,1 liter (809 km met de auto en 0 km met de motor)
Afgelopen 12 maanden
verbruikt: 2.999 kWh (waarvan 1.036 kWh voor de warmtepomp en 339 kWh voor de E motor)
opgewekt: 3.338 kWh
gas: 0,65 m3
water: 9,9 m3 (+ 2,3 m3 regenwater)
benzine: 497 liter (7.313 km met de auto, 1.402 km met de motor)
Sinds 15 april ook een close-in elektraboiler voor de douche, dus sindsdien verbruik ik geen gas meer. Door slim schakelen komt 49,0% van mijn verbruik rechtstreeks vanaf de zonnepanelen en lever ik 'slechts' 55,9% van de zonnestroom terug aan het net (normaal gesproken zit dit op 75% of meer). Alvast voorbereid op het afschaffen van de saldering. Voorschot elektriciteit + gas € 8,- in de maand. De duurzame stappen die ik al gemaakt heb.
Schematische weergave van mijn elektriciteitsverbruik van de afgelopen 12 maanden:

Grote schuifpui op NW
Januari 2018
Februari 2018
Elektriciteit: 194 kWh (2017 - 199 kWh)
Gas: 99 m3 0,169 m3/graaddag (2017 - 83 m3 0,171 m3/graaddag)
Maart 2018
Elektriciteit: ??? kWh (2017 - 195 kWh)
Gas: ?? m3 0,??? m3/graaddag (2017 - 34 m3 0,078 m3/graaddag)
April 2018
Mei 2018
Juni 2018
Juli 2018
Augustus 2018
September 2018
Oktober 2018
November 2018
December 2018
douchewtw, 11 kW 3-fase doorstromer+hygienebuffer op 31 graden, Grohe red, inductie, 5980 Wp PV op zuid en noord.
Februari 2017
verbruikt: 374 kWh (waarvan 125 kWh door WP)
opgewekt: 155 kWh
water: niet gemeten
Februari 2018
verbruikt: 496 kWh (waarvan 259 kWh door WP)
opgewekt: 340 kWh
water: 2,9 m3
Wat meer stroom verbruik deze maand (wat in de WP is verdwenen) in vergelijking met vorig jaar, door koudere buiten temperaturen.
Maar ook meer opwek door zonnigere dagen.
Februari 2017 (3kWp panelen)
Verbruik 312kWh, waarvan 264kWh van het net
Opwek: 100kWh
Gas: 217m3
Februari 2018
Verbruik: 407kWh, waarvan 303kWh van het net
Opwek: 341kWh
Gas: 345m3
Je kunt merken dat februari koud was, er is meer gas verbruikt dan in januari. Nu was mijn moeder ook 2 weken bij ons, dat merk je ook gelijk (2 extra mensen, dus verwarming overdag aan en camper aan het stroom)
Elektriciteit verbruikt : 280,7 kWh
Elektriciteit opgewekt : 220,7 kWh
Gas: 123 m3
2250 WP Zuid PVoutput
Februari | ||||
2017 | 2018 | Verschil | Verschil % | |
Gas (m3) | 216.8 | 348.5 | 313.7 | 60.75 |
Elec. Hoog (kWh) | 124.86 | 137.94 | 13.09 | 10.48 |
Elec. Laag (kWh) | 138.72 | 165.45 | 26.73 | 19.27 |
Elec. Opgewekt (kWh) | 100.00 | 340.82 | 240.82 | 240.82 |
Elec. Terugl.Hoog (kWh) | 45.80 | 186.61 | 140.81 | 307.47 |
Elec. Terugl.Laag (kWh) | 5.45 | 50.56 | 45.11 | 827.10 |
Elect. Totaal (kWh) | 312.32 | 407.04 | 94.72 | 30.33 |
Ik denk dat ik de berekeningen wel correct gedaan heb...
Tussenwoning (2010)
Gezien met 2 kleine kinderen
Gemeten van vorig jaar 1 januari t/m 31 december 2017 (houd wekelijkse stats bij van meterstanden).
Stroomverbruik per jaar: 5200kWh
Zonnepanelen per jaar: 4000kWh
Aquarium per jaar: 2000kWh
Effectief dus 1000 a 1200 kWh verbruik.
Effectief 3200 kWh stroomverbruik voor het huishouden an sich
Ik heb een aquarium van 1000 liter. Daar zit veel techniek in, verwarming en veel licht (300 watt LED).
Het aquarium verbruikt per jaar wel zo'n 2000 kWh. Licht dimmen is geen optie, alles wat ik dim, moet de verwarming weer opvangen. De warmte van de leds wordt middels waterkoeling terug in het aquarium gebracht (ik pomp langzaam stromend water over de koelribben van de verlichting).
Gas zitten we per jaar rond de 900 m³
Zijn wij een beetje normaal?
We letten wel op het stroomverbruik, overal zit LED verlichting in. Die KPN kastjes zijn me wel een doorn in het oog met 7-8 watt.
Verder heb ik een vrij groot Plugwise netwerk. Dat verbruikt op zichzelf wel wat stroom, maar hierdoor kan ik ook weer besparen.
Centrale afzuiging heb ik volledig verwijderd en vervangen door een doucheventilator, deze heb ik aangesloten op een kastje dat zorg dat hij alleen draait als we douchen. Die centrale afzuiging verbruikte best veel stroom en die van ons was al voor de 7e keer in 5 jaar kapot gegaan (lagers) en leverancier failliet......
O ja, ik heb ook 3 IP camera's en dus ook 5 (laptop) harddisks in raid5 draaien voor opslag. Maar dat heeft een reden, dus daarop kan ik niet besparen. Laatste wat ik weet is die die camera's wel iets van 7-10 watt per stuk doen en dan nog het laptopje met de harde schijven die als opslag dient, zou ik nog eens goed moeten meten.
Ergens denk ik dat 3200kWh best veel is voor een gezin met 2 kinderen, echter google zegt dat 4.600 kWh en 1.720m³ voor ons gezin normaal is.
Zou leuk zijn als ik die laatste 1000kWh nog ergens mee kon afdekken. Helaas echter geen dak meer over, huis, schuur en uitbouw ligt helemaal vol (25 panelen).
Qua water zitten we op 165m³ per jaar, terwijl ik ook nog eens elke week ongeveer 300 tot 500 liter (verwarmd!) water gebruik voor het onderhoud van mijn aquarium. We zitten daarmee weer precies gemiddeld volgens het Nibud ondanks het aquarium.
[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 23-03-2018 14:23 ]
En afzuiging verwijderd.... heb je wel eens een CO2-sensor draaiend gehad? Denk dat dat best schrikken is. Voor 2 tientjes kun je er eentje bouwen zoals de MH-Z19. Zie CO2-meters voor in huis. Valt mij echt tegen hoe snel de luchtkwaliteit verslechtert met >=2 mensen, zeker als je ook nog kaarsen gaat aansteken.
[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 23-03-2018 21:54 ]
Ik ventileer wel hoorThinkPadd schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 21:50:
@Fairy Hoe kun je met 5220Wp aan zonnepanelen 'maar' 4000 kWh per jaar binnenhalen? Is dat niet wat weinig? Als ik conservatief reken (Wp x 0,85 = kWh) kom ik op 4400 en dat is dus nog aan de conservatieve kant. Heb je ze op het noorden liggen ofzo?
En afzuiging verwijderd.... heb je wel eens een CO2-sensor draaiend gehad? Denk dat dat best schrikken is. Voor 2 tientjes kun je er eentje bouwen zoals de MH-Z19. Zie CO2-meters voor in huis. Valt mij echt tegen hoe snel de luchtkwaliteit verslechtert met >=2 mensen, zeker als je ook nog kaarsen gaat aansteken.
Over de panelen, dat klopt inderdaad. De set op mijn schuur en uitbouw zijn dezelfde panelen. De 5 panelen op de uitbouw zijn 'over' en liggen dus letterlijk tegen het huis op de uitbouw op het noorden gericht. Kan helaas niet anders. Zodra de middag begint, liggen ze in de schaduw.
Panelen op het huis liggen mooi op zuid en zonder schaduw, die op de schuur liggen bijna helemaal plat en aan de noordkant van het huis, maar er wel een eindje af, maar in de loop van de middag dus wel schaduw daar. In de zomerperiode vang ik daar echter nog wel heel veel zon.
De opbrengst valt de me dus alleszins heel erg mee wat dat betreft
Ik heb 12 ipcams actief die een dvr met 2TB erin vastlegt, deze verbruikt 15W en de ipcams tot 5W afhankelijk van welke IR belichting gebruiken.
De dvr kan je op afstand bekijken en ook opnames kan je terugkijken
Overigens verbruik ik rond 4000kWh per jaar en hoop ik dat op te wekken (5050Wp sinds sep 2017).
Het is een all-electric huishouden dus dat doe ik naar mijn idee best goed
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Je hebt veel plugwise stekkers zeg je, heb je het apparaat waar die HDD's in draaien wel eens gemeten?Fairy schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 14:15:
O ja, ik heb ook 3 IP camera's en dus ook 5 (laptop) harddisks in raid5 draaien voor opslag.
En die site van Nibud zegt eigenlijk alleen wat gemiddeld is. Je kunt je natuurlijk altijd afvragen of je gemiddeld bent of niet (wij in ieder geval niet, gemiddeld hebben huishoudens zonder kinderen niet twee zware PC's in huis staan
Heb ik wel eens gedaan, maar aangezien het verbruik constant is ook weer tussenuit gehaald. Weet alleen niet meer wat de waarde was.Wailing_Banshee schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:07:
[...]
Je hebt veel plugwise stekkers zeg je, heb je het apparaat waar die HDD's in draaien wel eens gemeten?
En die site van Nibud zegt eigenlijk alleen wat gemiddeld is. Je kunt je natuurlijk altijd afvragen of je gemiddeld bent of niet (wij in ieder geval niet, gemiddeld hebben huishoudens zonder kinderen niet twee zware PC's in huis staan)
Heb gelukkig ook nog een TrueRMS meter met display, kan ik het op 0,1 watt precies zien, moet ik nog even doen.
Grote schuifpui op NW
Januari 2018
Februari 2018
Elektriciteit: 194 kWh (2017 - 199 kWh)
Gas: 99 m3 0,169 m3/graaddag (2017 - 83 m3 0,171 m3/graaddag)
Maart 2018
Elektriciteit: 210 kWh (2017 - 195 kWh)
Gas: 87 m3 0,171 m3/graaddag (2017 - 34 m3 0,078 m3/graaddag)
April 2018
Mei 2018
Juni 2018
Juli 2018
Augustus 2018
September 2018
Oktober 2018
November 2018
December 2018
Elektriciteit verbruikt : 303 kWh
Elektriciteit opgewekt : 189 kWh
Netto verbruik: 114 kWh
Gas: 101 m3
2250 WP Zuid PVoutput
Elektriciteit verbruikt : 82 kWh
Elektriciteit opgewekt : 141 kWh
Netto verbruik: -59 kWh
Gas: 99 m3
Maart 2017:
Stroom: 251
Gas: 109,6
Maart 2018:
Stroom: 252kWh
Gas: 175m3
[ Voor 7% gewijzigd door The Executer op 01-04-2018 09:17 ]
"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross
Maart 2018
Elektra 829,5 kWh
Opwek pv 450,3 kWh
douchewtw, 11 kW 3-fase doorstromer+hygienebuffer op 31 graden, Grohe red, inductie, 5980 Wp PV op zuid en noord.
Maart 2017
verbruikt: 211 kWh (waarvan 32 kWh door WP)
opgewekt: 419 kWh
water: niet gemeten
Maart 2018
verbruikt: 348 kWh (waarvan 157 kWh door WP)
opgewekt: 342 kWh
water: 2,59 m3
Regelmatig enkele dagen weg, dus niet helemaal vergelijkbaar.
Maart 2018 was iets kouder dan maart 2017 volgens mij.
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2018 09:53 ]
Ik ben maar 41% meer gaan verbruikenAUijtdehaag schreef op zondag 1 april 2018 @ 09:47:
@Rol-Co
Maart 2017: 211-32 = 179 kWh
Maart 2018: 348-157= 191 kWh
Niets byzonders? WP harder laten werken?
Edit: waar is jouw vergelijking?

maart 2018
verbruikt: 385 kWh (waarvan 245 kWh voor de warmtepomp (dubbel zoveel als vorig jaar!) en 5 kWh voor de E motor)
opgewekt: 288 kWh
water: 0,90 m3 (+ 0,18 m3 regenwater)
benzine: 78,1 liter (923 km met de auto en 518 km met de motor)
Afgelopen 12 maanden
verbruikt: 3.102 kWh (waarvan 1.167 kWh voor de warmtepomp en 304 kWh voor de E motor)
opgewekt: 3.304 kWh
gas: 0,2 m3
water: 10,1 m3 (+ 2,3 m3 regenwater)
benzine: 521 liter (7.422 km met de auto, 1.770 km met de motor)
In de afgelopen 12 maanden is 47,8% van mijn verbruik rechtstreeks van m'n zonnepanelen gekomen door slim schakelen.
Zes personen in een hoekhuis van circa 160 m2 uit 1976 (met flink wat na-isolatie).
- Gasverbruik: 133 m3
- Opwek: 280 kWh (met 4,2 kWp op oost-west)
- Verbruik warmtepomp: 285 kWh
- Huishoudelijk verbruik: 349 kWh
[ Voor 3% gewijzigd door Burgerman op 01-04-2018 16:28 ]
Waar exact staat de info voor er 1 te bouwen voor 2 tientjes? Want ik zag dat de sensor opzich al 20 euro kost. Dan moet je de boel nog ergens aanhangen en uitlezen.ThinkPadd schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 21:50:
@Fairy Hoe kun je met 5220Wp aan zonnepanelen 'maar' 4000 kWh per jaar binnenhalen? Is dat niet wat weinig? Als ik conservatief reken (Wp x 0,85 = kWh) kom ik op 4400 en dat is dus nog aan de conservatieve kant. Heb je ze op het noorden liggen ofzo?
Be fast .... Be furious....
Elektriciteit 130kwh
Gas 76m3
Ik heb geen aparte meters in de meterkast hangen dus kan niet precies zien wat ik verbruik aan pv stroom en wat ik van het net gebruik.
Dus ik probeer hiervoor mijn excel bestand te gebruiken.
Waar ik even over zit te brainstormen is ik heb 3 kolomen in gebruik.
1. Afname van energiemaatschappij.
2. Opwekking van PV installatie
3. Totaal teruggeleverd aan het net.
Als ik nu een vergelijking wil maken wat ik verbruik van het net en wat ik verbruik van de PV installatie dan moet ik toch 3 (Totaal teruggeleverd aan het net) aftrekken van 1 (Afname van energiemaatschappij) ?
En de opwekking van mijn PV installatie staat dan los hiervan?

Klopt mijn gedachte een beetje of sla ik de plank een beetje mis
2250 WP Zuid PVoutput
Je mist nog de component waar je PV installatie direct aan je woning levert. Deze energiestroom wordt niet door je hoofdmeter geregistreerd.MdO82 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:09:
Als ik nu een vergelijking wil maken wat ik verbruik van het net en wat ik verbruik van de PV installatie dan moet ik toch 3 (Totaal teruggeleverd aan het net) aftrekken van 1 (Afname van energiemaatschappij) ?
Klopt mijn gedachte een beetje of sla ik de plank een beetje mis![]()
Wil je je werkelijk energiegebruik weten (dus consumptie van alle apparaten), dan zul je ook een brutoproductiemeter voor de PV installatie moeten hebben (of gegevens uit de omvormer als deze aanwezig en betrouwbaar zijn).
Totale vraag = Afname energiemaatschappij + interne levering PV
Totale productie = Teruglevering energiemaatschappij + interne levering PV.
Totale vraag = Afname energiemaatschappij + Totale productie + Teruglevering energiemaatschappij
Stel:MdO82 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:09:
Ik zit even te klooien met mijn excel bestand.
Ik heb geen aparte meters in de meterkast hangen dus kan niet precies zien wat ik verbruik aan pv stroom en wat ik van het net gebruik.
Dus ik probeer hiervoor mijn excel bestand te gebruiken.
Waar ik even over zit te brainstormen is ik heb 3 kolomen in gebruik.
1. Afname van energiemaatschappij.
2. Opwekking van PV installatie
3. Totaal teruggeleverd aan het net.
En de opwekking van mijn PV installatie staat dan los hiervan?
1. Afname van energiemaatschappij = 2000 kWh
2. Opwekking van PV installatie = 1500 kWh
3. Totaal teruggeleverd aan het net = 1000 kWh
Dan is de hoeveelheid zonnestroom die je zelf rechtstreeks hebt verbruikt 1500-1000 = 500 kWh
Je totale verbruik is dus 2000 kWh uit het stroomnet plus 500 kWh van de zonnepanelen = 2500 kWh
Ik was dus inderdaad verkeerd aan het denken.antonboonstra schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:40:
[...]
Stel:
1. Afname van energiemaatschappij = 2000 kWh
2. Opwekking van PV installatie = 1500 kWh
3. Totaal teruggeleverd aan het net = 1000 kWh
Dan is de hoeveelheid zonnestroom die je zelf rechtstreeks hebt verbruikt 1500-1000 = 500 kWh
Je totale verbruik is dus 2000 kWh uit het stroomnet plus 500 kWh van de zonnepanelen = 2500 kWh
Ik haalde het teruggeleverde stroom van de afname van het net. Maar zoals jij aangeeft klopt het beter. Zal mijn bestand eens aanpass3n
2250 WP Zuid PVoutput