Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/645076/Verbruik%202015.png

Ik hou het maandelijks bij, omdat ik keurig netjes een mailtje met een herinnering krijg. Ik moet zeggen dat zelfs de verkoper van energiecontracten, die aan de deur kwam, best onder de indruk was van het aantal kWh's op jaarbasis.

Wij, mijn vrouw en ik, doen hier niets bijzonder voor of tegen. We hebben beide een laptop, geen desktop in huis, kijken nauwelijks TV (geen abonnement ook), alle lampen zijn LED-varianten, hebben net een nieuwe wasmachine die niet dagelijks draait, geen audio-hoek of andere gekke verbruikers... Toch niet echt speciale dingen.

Situatie: 2 volwassenen, tussenwoning van begin jaren '70, geen extra aandacht voor besparingen/bezuinigingen op elektriciteit.

Gasverbruik kan best iets hoger zijn dan gemiddeld, ik hou van warm douchen... maar ik heb ook het idee dat er 1 of 2 radiatorkranen niet lekker sluiten, waardoor er warmte wordt geleverd waar dat niet de bedoeling is. Het laten vervangen is duurder dan de rekening voor het gas (op korte termijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:42

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Werkt prima :)
Vaak zit er ook een timer in zodat de pomp ook in de zomer elke dag eventjes gaat draaien, zodat hij niet vast gaat zitten. Dat heeft dit exemplaar ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 13-01-2016 07:58 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fheerens
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-09 01:36

fheerens

ir.

Überhaupt is pomp schakelen een must. Dit gebeurd ook in professionele omgevingen, elke week 1x 10 minuten pomp test is heel normaal. Gelukkig heeft mijn WKO set een toeren geregelde pomp die alleen aanslaat bij vraag en eens per week een 5 minuten testje doet.

In AvE we trust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:24
Gisteren 2 pompschakelaars ontvangen, even aansluiten en het werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 19:47
To_Tall schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:11:
[...]

Ben eigenlijk wel benieuwd wat de leverancier te vertellen heeft :)
Daikin man is langs geweest. 3weg klep bleek toch goed te zitten. de volgende dag bleek echter dat de beste man het zelf wel verkeerd had teruggeplaats waardoor er steeds een debiet probleem was :-(

Van de man ben ik niet veel wijzer geworden. Hij wilde de wp instellen dat hij 40 graden water door de vloerverwarming gaat pompen en dat terwijl ik tot de vrieskou van de afgelopen dagen al weken op 20 graden zat. Ik had toen al zoiets van tsja schieten we niet veel mee op.
Wat wel bleek toen hij er was,is dat het tapwater (boiler 500liter) tot 40 graden verwarmt wordt de de wp zelf en dat om het warmer te krijgen de elekitrsche booster wordt gebruikt en ja dan gaat de meter aardig lopen.

Daarna nog bezig geweest met het weersafhankelijke stooklijn voor het tapwater en de vloerverwarming. Echter voor de vloerverwarming lijkt mij dat niet verstandig daar hij zoveel meer gaat verbuiken bij 1 graad verscchil in aanvoerwater. Daarnaast stoken we de woonkamer juist in de koudere periode erg veel (extra) warm dmv openhaard. Weersafhankelijk stoken van tapwater leek mij nog niet handig daar we alleen 's ochtends de hoge warmte vraag hebben en de rest van de dag niet. Heeft iemand daar ervaringen mee, bij een huis met alleen maar een warmtepomp?

Ik heb nu de boiler zo ingesteld dat hij 's ochtends in de periode van het douchen 60graden is en dat jij daarna gewoon naar de 40graden mag de rest van de dag. Dat scheelt al aardig.
Ik ben nu aan het spelen met de delta. Die stond op 10 graden blijkbaar. Deze staat nu op 7 graden. Gevoelmatig zeg ik dat deze namelijk niet zo groot moet zijn als je met zulke lage tempraturen werkt. Echter is dat gevoelsmatig en niet onderbouwd. Heeft iemand hier meer evaring mee?

De komende tijd eens kijken wat er met het verbruik gaat gebeuren. Daarnaast weer eens kijken of we het voorjaar alleen zonnenpanelen gaan plaatsen, of dat we er toch voor kiezen om een gedeelte te gaan gebruiken voor een zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-10 23:27
Boiler van 500 Liter?? Whoo das niet een kleintje.. Onze Boiler is 200 liter. deze wordt snachts tot 60 graden verwarmd via de warmtepomp. en 1 keer per week tot 90..
met 200 Liter kan ik ruim 4x het bad volledig vol laten lopen en een half uur douchen.. (niet geprobeerd) Wat moet je met een 500 litervat??

Nu het wat kouder is en vorig jaar zomer het huis nog niet gebouwd was dus ook geen warmte terug gestopt is in de aarde :+ slaat de warmpte pomp nu alleen rond een uur of 23:00 24:00 aan.. en stopt rond 7 uur.. Dus alleen snachts wordt het huis verwarmt. tot 21 graden.. Al zie ik dat hij momenteel nog aanstaat..

Het is voor ons ook even aankijken.. Volgens de kosten berekening zit ik deze maand op 51 euro. mijn buren hebben de pomp ook op 21 graden staan.. maar hebben wat meer onzuinige lampen die zitten nu al op 71 euro.. al met al denk ik dat op 150 euro per maand netjes zit aan energie kosten voor een 1 gezins tussen woning van +160 m2..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
nimie schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 08:24:
[...]

Van de man ben ik niet veel wijzer geworden. Hij wilde de wp instellen dat hij 40 graden water door de vloerverwarming gaat pompen en dat terwijl ik tot de vrieskou van de afgelopen dagen al weken op 20 graden zat. Ik had toen al zoiets van tsja schieten we niet veel mee op.
Wat wel bleek toen hij er was,is dat het tapwater (boiler 500liter) tot 40 graden verwarmt wordt de de wp zelf en dat om het warmer te krijgen de elekitrsche booster wordt gebruikt en ja dan gaat de meter aardig lopen.

Daarna nog bezig geweest met het weersafhankelijke stooklijn voor het tapwater en de vloerverwarming. Echter voor de vloerverwarming lijkt mij dat niet verstandig daar hij zoveel meer gaat verbuiken bij 1 graad verscchil in aanvoerwater. Daarnaast stoken we de woonkamer juist in de koudere periode erg veel (extra) warm dmv openhaard. Weersafhankelijk stoken van tapwater leek mij nog niet handig daar we alleen 's ochtends de hoge warmte vraag hebben en de rest van de dag niet. Heeft iemand daar ervaringen mee, bij een huis met alleen maar een warmtepomp?

Ik heb nu de boiler zo ingesteld dat hij 's ochtends in de periode van het douchen 60graden is en dat jij daarna gewoon naar de 40graden mag de rest van de dag. Dat scheelt al aardig.
Ik ben nu aan het spelen met de delta. Die stond op 10 graden blijkbaar. Deze staat nu op 7 graden. Gevoelmatig zeg ik dat deze namelijk niet zo groot moet zijn als je met zulke lage tempraturen werkt. Echter is dat gevoelsmatig en niet onderbouwd. Heeft iemand hier meer evaring mee?

De komende tijd eens kijken wat er met het verbruik gaat gebeuren. Daarnaast weer eens kijken of we het voorjaar alleen zonnenpanelen gaan plaatsen, of dat we er toch voor kiezen om een gedeelte te gaan gebruiken voor een zonneboiler.
Ik draai ook alleen aard wp. Ik had last dat de gelaagheid in de boiler niet goed werkte, waardoor er pendel gedrag kwam. Maar zeker met een openhaard en goede isolatie is er echt iets goed mis.

En waarom staat de boiler op 40 graden als je met 20 graden je huis kan opwarmen, dat lijkt me heel onzinning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
jerh schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:31:
[...]

Ik draai ook alleen aard wp. Ik had last dat de gelaagheid in de boiler niet goed werkte, waardoor er pendel gedrag kwam. Maar zeker met een openhaard en goede isolatie is er echt iets goed mis.

En waarom staat de boiler op 40 graden als je met 20 graden je huis kan opwarmen, dat lijkt me heel onzinning.
Hoe heb je de gelaagheid opgelost?

De boiler staat op 40graden om dat hieruit het tapwater wordt gehaald. De vloerverwarming gaat nu nog helemaakl buiten de boiler om. Ik zou een spiraal welke nog over is kunnen gebruiken om daar de retour van de vloerverwarming over te laten lopen, maar gaat dat dan dan de temp van de boiler niet flink verlagen waardoor de boiler juist weer extra opgewarmt moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
nimie schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 10:39:
[...]

Hoe heb je de gelaagheid opgelost?

De boiler staat op 40graden om dat hieruit het tapwater wordt gehaald. De vloerverwarming gaat nu nog helemaakl buiten de boiler om. Ik zou een spiraal welke nog over is kunnen gebruiken om daar de retour van de vloerverwarming over te laten lopen, maar gaat dat dan dan de temp van de boiler niet flink verlagen waardoor de boiler juist weer extra opgewarmt moet worden?
Ik heb sww van de wp afgehaald en een elektische doorstromer opgehangen, Probleem opgelost. De boiler is ook een doorstromer, dus ik lever voorverwarmd water daan de elektrische doorstromer en die warmt op/na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
jerh schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 17:05:
[...]

Ik heb sww van de wp afgehaald en een elektische doorstromer opgehangen, Probleem opgelost. De boiler is ook een doorstromer, dus ik lever voorverwarmd water daan de elektrische doorstromer en die warmt op/na.
wat bedoel je met SWW?

Kun jij wellicht ook zeggen hoeveel kw je vandaag en gisteren gebruikt hebt?

[ Voor 10% gewijzigd door nimie op 19-01-2016 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Sanitair Warm Water

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
nimie schreef op dinsdag 19 januari 2016 @ 20:58:
[...]

wat bedoel je met SWW?

Kun jij wellicht ook zeggen hoeveel kw je vandaag en gisteren gebruikt hebt?
SWW = warm tapwater

de 18de iets minder dan 4kwh
de 19de 6 kwh

Bij mij slaat op dit moment de wp vooral 's nachts aan, omdat de afkoeling met deze temperaturen navenant is. De zon zorgt er dan voor dat het overdag weer aardig opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
jerh schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 07:12:
[...]

SWW = warm tapwater

de 18de iets minder dan 4kwh
de 19de 6 kwh

Bij mij slaat op dit moment de wp vooral 's nachts aan, omdat de afkoeling met deze temperaturen navenant is. De zon zorgt er dan voor dat het overdag weer aardig opwarmt.
Dat is allemaal een heel stuk lager dan bij ons. Ik zit vandaag vanaf 0.00 uur al op 12,39 en gisteren de 19de op 50,72 en zelfs die waarde von ik meevallen, gezien het verbruik een maand geleden.

Verwarm jij het hele huis met de wp, of alleen het sww?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
nimie schreef op woensdag 20 januari 2016 @ 09:08:
[...]

Dat is allemaal een heel stuk lager dan bij ons. Ik zit vandaag vanaf 0.00 uur al op 12,39 en gisteren de 19de op 50,72 en zelfs die waarde von ik meevallen, gezien het verbruik een maand geleden.

Verwarm jij het hele huis met de wp, of alleen het sww?
vandaag is de wp om 07.00 aangeslagen en loopt nu op 58% van 1,5 kw= 870 watt. Ze zijn hier aan het werk met ramen en deuren afstellen, dus op een boel koude lucht. Dus tot nu toe iets minder dan 3 kwh verbruikt.

Ik verwarm een 800 liter boiler waarop de vloerverwarming is aangesloten. Mijn boiler is een hygiene boiler, wat inhoud dat er een spiraal voor sww doorheen loopt. De wp zit op dit moment met een temperatuur van circa 23/24 graden aan te voeren. Na de doorloopspiraal gaat het naar een electrische doorstromer (= feitelijk een geiser) en komt daar met circa 22 graden aan. De geiser warmt het vervolgens op tot 50 graden.

Ik heb wel een massa openhaard, en die doet mee met verwarmen en geeft geleidelijk zijn warmte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:43
Over de afgelopen dagen, 15 jan tot 21 jan, waren er hier volgens mindergas 160 graaddagen. Dat komt dus neer op 22,9 per dag, dus een gemiddelde buitentemp van -4,9, als ik alles goed bereken. Interessante periode voor gasverbruik?

We hebben daarin 59 kuub gas verbruikt inclusief warm water. Dat is 0,37 kuub per graaddag, waarvan één dag een beetje zonnig was, de rest bewolkt. Dat is inclusief SWW, 4 persoons huishouden, 2 onder 1 kap. Lijkt me best netjes? Ondanks dat 59 kuub in een week best veel is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-10 10:15
Ik heb in diezelfde periode 15 jan tot 21 jan, met 141 graaddagen. Een verbruik van 30,98 m3, waarvan berekend 3,45 m3 tapwater.

Totaal 0,195 m3/graaddag

2 persoons huishouden, 2 onder 1 kap.

Maar ik moet ook zeggen dat ik ons verbruik behoorlijk laag vind momenteel

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:57
Ik zet altijd de verwarming op 15 graden als we gaan slapen. Vanochtend was het 15 graden in huis maar voelde overal warmte vandaan komen. De radiators waren aardig warm. Is een oud top appertement zonder isolatie :S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
DJ-Promo schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:04:
Ik zet altijd de verwarming op 15 graden als we gaan slapen. Vanochtend was het 15 graden in huis maar voelde overal warmte vandaan komen. De radiators worden aardig warm. Is een oud top appertement zonder isolatie :S.
Was het bij de buren misschien 20 graden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
Haha hoop het niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:03
marcop23 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:20:
Over de afgelopen dagen, 15 jan tot 21 jan, waren er hier volgens mindergas 160 graaddagen. Dat komt dus neer op 22,9 per dag, dus een gemiddelde buitentemp van -4,9, als ik alles goed bereken. Interessante periode voor gasverbruik?
Intressant zeker, maar je aanname van buitentemperatuur klopt niet. Het gaat (ook bij mindergas.nl) om gewogen graaddagen, wat o.a. inhoudt dat er nog een factor 1.1 wordt meegerekend in de wintermaanden. Dus : (18 - gemiddelde temp) *1.1 = graaddagen.

22,9 graaddagen is dus ongeveer -2,8

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

DJ-Promo schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:04:
Ik zet altijd de verwarming op 15 graden als we gaan slapen. Vanochtend was het 15 graden in huis maar voelde overal warmte vandaan komen. De radiators waren aardig warm.
Dus was het een kouder dan die 15 graden geworden en ging de verwarming aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:39

Japie.G

Colour Classic

Van 01jan 00:00 tot nu 270m3 gas. Dus 22 volle (vrij koude) dagen.

Huis begin 80er jaren, 2 onder 1 kap. 2 personen. Iets langer dan gemiddeld douchegedrag, stoken snachts 16gr, sochtends even uurtje stoken, savonds van 1800 tot 2130 20,5 graden. Overdag indien thuis 18gr, anders blijft t 16graden. Stoken benedenverdieping, badkamer en garage draait mee.

Glas beneden is dubbelglas, maar ziet er niet uit als hr glas...

Mij lijkt dit een asociaal hoog gasverbruik. Is dit zo?

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 22-01-2016 23:04 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
Valt wel mee toch? Hier zitten we ook al op 98m3. Voor een huis waar nog redelijk veel gedaan kan worden is 1500m3 op jaarbasis toch niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:39

Japie.G

Colour Classic

Valt wel mee? 270m3 in 22 dagen tegen 98 bij jou 😜😜😀

Jaarverbruik ligt hier boven de 2000 😢 Binnenkort eens een warmtebeeld foto maken.

[ Voor 14% gewijzigd door Japie.G op 22-01-2016 23:23 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:40

Fiber

Beaches are for storming.

Lijkt me een goed plan. Ik vrees dat je isolatie niet zo best is.

Ik zit zelf sinds 1 januari tot nu op 77 m3 in een slecht geïsoleerde tussenwoning van 72 m2 of zo en dat vind ik al vrij veel. Op jaarbasis verstook ik de laatste jaren meestal zo'n 500 m3. Maar ik stook dan ook niet zo heel hard: 's nachts helemaal uit, overdag als ik thuis ben 16 graden, 's avond 17 of 18 graden. Is warm zat met een trui aan. Koken en douchen verbruikt niet zo heel veel, ik denk dat 70 tot 80 procent van je gasverbruik in het stoken tijdens de wintermaanden zit.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
2016 1 jan t/m 22 jan Remeha Tzerra Plus
37,28 m3 0,100 m3/graaddag
Hoekappartement bovenste 4 hoog uit 1991
De verwarming gaat s'nachts op 12°, van de week met de vorst was het s'morgens 14°.
Jaarverbruik afgelopen jaar was 410 m3.

[ Voor 9% gewijzigd door HereIsTom op 23-01-2016 01:01 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-10 21:20
Ons verbruik van 2015:

2813 kWh
2097 m3

Situatie:

2 personen
rijtjeshuis
bouwjaar 1969
geen isolatie

Wat betreft stroom hebben we vorig jaar 11 panelen geplaatst, qua gas valt nog veel te winnen. Het verbruik van de maand december was maar liefst 226 m3.

Van de week hebben we een expert over de vloer gehad m.b.t. isolatie. Opties zijn: vloer, dak + spouwmuurisolatie. Ook hebben we momenteel nog geen hr ketel. Onze ketel is komt uit 2003 dus die kunnen we in ieder geval wel vervangen door een hr ketel.

Wat betreft dakisolatie: denken jullie dat dakisolatie nut heet in onze situatie? Wij maken geen gebruik van de zolderkamer en er hoeft hier ook nooit gestookt te worden. Ik vraag me af of je dan dus ook nog iets hebt aan dakisolatie, helpt het bijv. om ook de beneden verdieping beter op temperatuur te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Meterstanden doorgegeven:
Electra: -345 kWh
Gas: 844 M3

Hoekwoning begin jaren 80.

Toch maar dat infrarood paneel bestellen voor boven de zithoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:58

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

joeyke87 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 10:51:
Ons verbruik van 2015:

2813 kWh
2097 m3

Situatie:

2 personen
rijtjeshuis
bouwjaar 1969
geen isolatie

Wat betreft stroom hebben we vorig jaar 11 panelen geplaatst, qua gas valt nog veel te winnen. Het verbruik van de maand december was maar liefst 226 m3.

Van de week hebben we een expert over de vloer gehad m.b.t. isolatie. Opties zijn: vloer, dak + spouwmuurisolatie. Ook hebben we momenteel nog geen hr ketel. Onze ketel is komt uit 2003 dus die kunnen we in ieder geval wel vervangen door een hr ketel.

Wat betreft dakisolatie: denken jullie dat dakisolatie nut heet in onze situatie? Wij maken geen gebruik van de zolderkamer en er hoeft hier ook nooit gestookt te worden. Ik vraag me af of je dan dus ook nog iets hebt aan dakisolatie, helpt het bijv. om ook de beneden verdieping beter op temperatuur te houden?
Warmte gaat naar boven, als het niet uit je huis kan blijft het dus warmer, dakisolatie is zo'n beetje het belangrijkste.
Die ketel zou ik nog maar even mee wachten, een Hr ketel op een oud systeem gaat vaak niet optimaal, of moeten er nog heel wat aanpassingen gemaakt worden.
Ik zou eerst isoleren, dan heeft de cv ook minder te doen en kan je uiteindelijk het vermogen nog wat terugschroeven ook waardoor je flink zuiniger stookt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:08
Zojuist de afrekening voor 2015 gekregen;

Werkelijk verbruik

Elektriciteit 2.118 kWh
Gas 512 m³

Appartement, bouwjaar 2009. Kachel staat altijd op 19 graden als ik er ben (avond en weekend), en op 14 als ik er niet ben. Ik douche altijd kort. Hoger stroomverbruik is te verklaren door een 60 watt server die 24/7 draait.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Net niet onder de 500 ;) Evengoed netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:34

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Zo ook hier weer de alles op een rijtje gezet over 2015:
Huishouden 2 personen:
Woning: Geschakelde 2 onder 1 kap. (2 onder 1 kap maar aan de andere kant zijn de garages tegen elkaar aangebouwd).

Verbuik 2014:
Elektriciteit: 2.012 kWh
Gas: 1560 M³

Verbruik 2015:
Elektriciteit: 1844kWh
Gas: 992M³

Oorzaak verschil gasverbruik: Nieuwe combiketel (vorige was 30 jaar oud). En een nieuw CV systeem, Elke kamer heeft nu zijn eigen thermostaat + tijdschakelaar.
Investering totaal: 3000 euro. Dit jaar ongeveer terugverdient: 570m³ = 340 euro, terug verdientijd gaat dus ongeveer 10 jaar bedragen. (al moest de CV toch al vervangen worden door de leeftijd).

Oorzaak verschil elektra: Dit jaar extreem veel voor werk op reis geweest. Dus mijn laptop + telefoon hoefde niet thuis opgeladen te worden en de vaatwasser hoefde minder vaak aan: 0,210kWh per dag minder dus, 76kWh op jaarbasis.
Waar de andere 75kWh besparing in zit weet ik niet. Misschien verbruikt de combiketel 9 watt minder om aan te staan. Dat zou het andere verschil kunnen verklaren. (maar ik heb nooit gemeten aan de oude ketel).

Plannen voor komende jaar/jaren betreft energie verbruik.
Serieus aan het kijken voor zonnepanelen, echter de ligging van de woning is niet ideaal.
Wasmachine moet eens stuk gaan, dat ding van 8 jaar oud voor 299 euro blijft het maar doen (ook na 5 verhuizingen).
Meer led verlichting.
Aanschaf 2 elektrische auto's. we geven nu per jaar 4000 euro of liter uit aan brandstof (80k km per jaar).
Dit zou omgezet kunnen worden naar 16.000kWh (0,2kWh / km) = 3200 euro? voor elektriciteit. daarmee ga ik de 2 auto's natuurlijk lang niet terug verdienen. maar ze rijden zo lekker.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

er zijn wat offtopic berichtjes "gearchiveerd"

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Verbruik jan 2016

Elektriciteit verbruik : 202 kWh
Elektriciteit opwek: 77 kWh
Gas verbruik: 114 m3

2 onder 1 kap uit 2007, 600m3. 2 volwassenen. Stoken via vloerverwarming begane grond, aanvoer 40 graden retour ~28 graden. WTW-installatie en grote pui op Z-ZW. 3240 Wp aan zonnepanelen.

Gasverbruik is nu 0,22 m3 per graaddag en 11% lager dan januari 2015. Ondanks dat het verbruik per graaddag wat hoger is na enige energiebesparende maatregelen in december (toen op 0,18 m3 per graaddag) heb ik het sterke vermoeden dat het wat vaker in bad gaan van de misses het beeld vervuild. Dit kost toch zo'n 1,4 kuub per sessie (groot bad).

Prognose mindergas.nl is 507 m3 op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:47

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/2016/Overview%20_01_2016.png

Prognose Mindergas voor periode 10-2015 tot 10-2016:

406m³

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen, 2 volwassenen (allebei altijd thuis) + 3 kinderen onder de 7 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned , stook temp op 18, koken op gas, om de dag bad (kinderen) en om de dag douchen (volwassenen)

Zie je die enorme spike in elektra verbruik? Dat komt omdat mijn zoon van 2,5 jaar oud, ruim 4 weken spuitpoep/ braken heeft gehad waardoor we zijn bed + kleding iedere dag konden verschonen en wassen + drogen. We moesten op een gegeven moment wel de (condens)droger gaan gebruiken omdat we niet genoeg schone kleding hadden om het bij te benen met 'natuurlijk' laten drogen.

Zal er volgende maand wel beter uitzien hopelijk :X :P

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
December 2016
231 KW Elektra

119.246 m3 Gas
0.219 m3 graaddag

5.374 m3 Water

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 01-02-2016 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bummer, mijn standby verbruik is sinds december van 70 W naar 200 W gegaan. Dat scheelt 1138 kWh op jaarbasis. Dat is normaliter 50% van ons verbruik.

Wat is er anders?

- Ebike gekocht, ik laad hem thuis op. De oplader zit er overnacht in omdat hij als we naar bed gaan nog niet volledig opgeladen is.
- Mechanische ventilatie hoger gezet, die stond op eco maar ik vond het een beetje muffig in huis. Die staat nu dus op "normaal".
- Diepvries defect van de inbouw koelvriescombinatie; levensmiddelen kwame er steeds minder bevroren uit, tot ie alleen nog maar koelde.
- Diepvrieskist gekocht (januari): A+++ model van AEG, zuinigste kist die je kon krijgen. Jaarverbruik volgens fabrieksopgave 122 kWh.

Gisteren de ventilatie teruggezet naar eco en de diepvries uitgeschakeld (via de knop in de koelvries). Verschil totnogtoe nul.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2016 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
januari 2016
E: 157,19 kWh
G: 128,26 m3 (0,23 m3/graaddag)
W: 5,11 m3

Woonsituatie: ThinkPadd in "Wat is jouw actuele energieverbruik?".
2 personen in 56m2 appartement uit '88 op bovenste woonlaag (plat dak boven ons), overal LED-verlichting (IKEA ftw), A+ apparatuur waar mogelijk. CV-systeem optimaal afgesteld.

Domotica systeem voor verlichting + standby-verbruik killen bij van huis/slapen. Sluipverbruik is 77W vanwege NAS, servertje (Intel NUC) en domotica systeem + diverse modules die zelf ook stroom nodig hebben.

Gasmeterstand upload ik elke nacht automatisch vanuit Domoticz (die slimme meter uitleest) naar Mindergas mbv dit script (niet mijn blog overigens).

Verschil vorige maand:
- Elektraverbruik is deze maand iets lager dan december (177 kWh), ik heb o.a. de pomp in de CV-ketel van stand 2 naar stand 1 gezet, wat toch een 20W scheelt geloof ik.
- Gas: pompstand van CV verlaagd, de dT is nu een stuk beter (15 °C over de ketel, waar het eerst 10 was. Retour blijft nu altijd onder de 55 graden = veel beter voor condensatieproces), qua m3/graaddag merk ik nog geen verschil. Zowel december als januari 0,227 m3/graaddag. Komt ook door het zachte weer dat er weinig verschil te zien is denk ik.

[ Voor 68% gewijzigd door ThinkPad op 01-02-2016 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Hoe betrouwbaar is dat essent "mijn verbruik" gedeelte? Mijn gas en stroom zit velen malen hoger dan normaal gesproken.

Dit is tevens mijn eerste volledige jaar bij essent (zat hiervoor bij de nuon) en er is tot 3 keer nieuwe slimme meters geplaatst omdat de voorgaande meters niet uitgelezen konden worden.

Normaliter zit ik op 900m3 gas en 1000Kwh stroom.

Nu zit ik al tegen de 1000m3 gas en 1800Kwh stroom. En dit terwijl er geen nieuwe apparatuur of andere hoog consumerende dingen in huis aanstaat.

Enige verschil is dat we onze woonkamer vloer helemaal vernieuwd hebben en nieuwe isolatie hebben laten plaatsen. Merkte zelfs daardoor dat de cv minder vaak aan hoefde te slaan.
Toch is mijn verbruik volgens dat "mijn essent verbruik" (veel) hoger dan ik toen bij de nuon zat.
Nu kan het zijn dat het niet accuraat is aangezien het niet een volledige 12 maanden laat zien. En mijn jaarafrekening is in eind maart.

De telling bij hun begon in april (3 maal toe nieuwe slimme meters ook moeten laten plaatsen)
Wat denken jullie? Zou het redelijk accuraat zijn het verbruik?

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2016 @ 08:31:
Bummer, mijn standby verbruik is sinds december van 70 W naar 200 W gegaan. Dat scheelt 1138 kWh op jaarbasis. Dat is normaliter 50% van ons verbruik.

Wat is er anders?

- Ebike gekocht, ik laad hem thuis op. De oplader zit er overnacht in omdat hij als we naar bed gaan nog niet volledig opgeladen is.
- Mechanische ventilatie hoger gezet, die stond op eco maar ik vond het een beetje muffig in huis. Die staat nu dus op "normaal".
- Diepvries defect van de inbouw koelvriescombinatie; levensmiddelen kwame er steeds minder bevroren uit, tot ie alleen nog maar koelde.
- Diepvrieskist gekocht (januari): A+++ model van AEG, zuinigste kist die je kon krijgen. Jaarverbruik volgens fabrieksopgave 122 kWh.

Gisteren de ventilatie teruggezet naar eco en de diepvries uitgeschakeld (via de knop in de koelvries). Verschil totnogtoe nul.
Vaak kun je de standen van de ventilatiebox zelf regelen met een (of twee) potmeters op de printplaat.
Mijn ITHO ego-fan heeft twee potmeters waarmee ik de laagste en hoogste stand kan afregelen, de middelste stand wordt daarvan afgeleid.

Ik zie alleen niet hoe je met bovenstaande veranderingen opeens 130 watt extra 'sluip'verbruik hebt.
Die vriezer is waarschijnlijk alleen maar zuiniger.
Een e-bike oplader verbruikt niet zoveel watt als hij niet laad. (elke dag laden van de accu is 0,3kWh * 365 = ca. 110 kWh per jaar, sluipverbruik van de lader misschien 3 watt? = 27 kWh op jaarbasis.)
Een zuinige MV-box gaat hoogstens 10 watt extra verbruiken in de middelste stand t.o.v. de laagste stand. (dat is 88 kWh per jaar)

Ik geloof dus nooit dat je meer dan 1000 kWh per jaar extra zou gaan verbruiken door alleen de bovenstaande punten.

[ Voor 18% gewijzigd door NovapaX op 01-02-2016 10:07 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:24
De nieuwe diepvries heeft geen 'super freeze' functie? Wellicht dat je die nog aan hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:25
Rol-Co schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 11:35:
[...]

Warmte gaat naar boven, als het niet uit je huis kan blijft het dus warmer, dakisolatie is zo'n beetje het belangrijkste.
Dat ligt wel voor de hand, maar toch niet helemaal mee eens. Zeker als je boven helemaal nooit stookt.
Als je gewoon al zorgt dat de warmte niet vrij naar boven kan stromen voorkom je daar al een hoop verlies mee. Dat kan simpel en fors goedkoper met een deur of gordijn in bijv. het trappengat. Zelf goede ervaringen mee en "migjes" volgens mij ook.

Ik zou daarom eerder zeggen focus je vooral op de ruimte waar je stookt. Is dat alleen de benedenverdieping? kijk naar het glas, de spouw en vloer i.c.m. bovenstaand. Je hebt weinig aan dat je voor 2000 euro je ganse dak isoleert, het geld op is en je beneden nog steeds ontzettend veel verlies hebt. Koop dan voor 50-100 euro een deur of gordijn en besteed het grootste deel aan de ruimte waar het meeste verlies optreedt. Het dak kan dan altijd nog.

Dan ontopic:
Middels CV tuning op goed geluk (wat draaien aan de knoppen en met de hand voelen) toch een gasbesparing van bijna 10-15% in m3/graaddag weten te behalen. Moet daarbij ook zeggen dat ik de thermostaat (Moduline 30) wat constanter laat draaien, i.p.v. eerder waar deze meer schommelde met 2-3 graden verschil op een paar uur tijd. Heb het idee dat constanter een stuk zuiniger is, ondanks niet altijd de warmte nodig is. Sinds 2013 van 0,5m3/graaddag gezakt naar 0,31m3/graaddag en we zakken nog steeds wat verder.

Ook blij om te zien dat we t.o.v. vorig jaar door die WC tuning toch echt wel 20-25% waterbesparing gaan halen. Water kost dan niet veel naar verhouding op jaarverbruik, maar het blijft altijd zonde.

Elektra zakken we ook nog steeds een beetje. Hier en daar lampjes vervangen, mogelijk binnenkort de 20 jaar oude koelkast etc. Ook binnenkort nog de ballast verwijderen van de oorspronkelijke TL verlichting, zit nu 2 maand LED-TL in en is zoals ik begreep dan niet meer nodig. Dat zal hopelijk nog zo'n 10-15W extra schelen, op jaarbasis misschien >20-25kWh. Iemand nog tips mbt de ballast verwijderen? ben een beetje noob daarin.
Sinds ik hier in 2013 mee ben begonnen zijn we jaarlijks ongeveer 600kWh gezakt, daar is wel een e-bike bijgekomen en nog wat andere apparatuur. De totale zakking had in theorie meer kunnen zijn, maar het gemak wil ook wat. Verwacht dat we met de koelkast wel richting de 800kWh besparing kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 20:47
Het jaar is weer om:
682m³ gas = 0,14 m3/graaddag (hiervan 378m³ voor verwarming)

Elektra zonder de opbrengst vd zonnepanelen meegerekend:
760 kWh (laag) = 2,082 kWh gemiddeld per dag
1209 kWh (hoog)= 3,312 kWh gemiddeld per dag

Water 365 dagen:
85m³

Tov vorigjaar is het gas en water verbruik gelijk gebleven.
Stroom is meer geworden door L/L warmtepomp welke in augutus is geinstalleerd. Maar ondanks dat leveren we toch nog stroom terug onderaan de streep (we gaan incl de panelen 200kwh in de min).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:40

Fiber

Beaches are for storming.

Januari 2016:

E: 75 kWh
G: 96 m3
W: 3,7 m3

Matig geïsoleerde tussenwoning van ongeveer 70 m2. Eenpersoonshuishouden...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan 2016:

Gas: 42 kuub
kWh: 134 kWh

Winter 15/16 tot dusver: gemiddeld 1,2 kuub per dag over 110 dagen 130 kuub.
Dankzij de nieuwe HR+ ketel _/-\o_
(Met de oude Italiaanse prut VR ketel lag het verbruik ruim een factor 3 hoger - o.a vanwege waakvlam- )

1,5 persoons huishouden 80m2

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:34

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Januari:

Gas: 209 kuub.
kWh: 266 kWh.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Jan 2016
verbruikt: 413 kWh
opgewekt: 133 kWh
netto: +280 kWh
gas: nvt
water: ? m3

Jan 2015
verbruikt: 678 kWh
opgewekt: 108 kWh
netto: +570 kWh

Het warmere weer zorgde er voor dat er veel minder e-verwarmd hoefde te worden tov jaar daarvoor.
Het water word nu ook gemeten, alleen nog geen volle maand data.
1-persoons rijtjeshuishouden.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NovapaX schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:02:
[...]

Vaak kun je de standen van de ventilatiebox zelf regelen met een (of twee) potmeters op de printplaat.
Mijn ITHO ego-fan heeft twee potmeters waarmee ik de laagste en hoogste stand kan afregelen, de middelste stand wordt daarvan afgeleid.
In de keuken zit een knop met 3 standen: eco, normaal en hoog. Nog makkelijker dus :)
Ik zie alleen niet hoe je met bovenstaande veranderingen opeens 130 watt extra 'sluip'verbruik hebt.
Die vriezer is waarschijnlijk alleen maar zuiniger.
Nou dat denk ik niet, hij krijgt 'm niet koud, grofweg op dezelfde temperatuur als de koelkast. Als ie keihard moet werken om naar de -18 ofzo te gaan en dat lukt niet, blijft ie op volle toeren draaien lijkt me. Als koelkasten niet meer goed werken kan dit een enorme invloed hebben op hun energieverbruik, heb ik wel eens gelezen. Hij staat nu trouwens laag, helemaal uit kan ie niet.
Een e-bike oplader verbruikt niet zoveel watt als hij niet laad. (elke dag laden van de accu is 0,3kWh * 365 = ca. 110 kWh per jaar, sluipverbruik van de lader misschien 3 watt? = 27 kWh op jaarbasis.)
In het ebike topic wordt voor de Bosch lader een standby verbruik van 1 W genoemd. Mijn accu is 288 Wh, ik rijd 1 acculading op per dag maar laad ook op het werk. 0.15 kWh per werkdag dus, dat resulteert in iets meer dan 30 kWh per jaar. Op papier. Ik weet niet of de lader "lek" kan zijn, is een oud ding, misschien dat ie bij een defect een veel hoger standby verbruik heeft ofzo.
Een zuinige MV-box gaat hoogstens 10 watt extra verbruiken in de middelste stand t.o.v. de laagste stand. (dat is 88 kWh per jaar)
De MV komt uit 2005 en wij laten hem jaarlijks onderhouden. Ik denk dus dat ie vrij zuinig is.
Ik geloof dus nooit dat je meer dan 1000 kWh per jaar extra zou gaan verbruiken door alleen de bovenstaande punten.
Tsja, het zijn volgens mij toch de enige veranderingen t.o.v. de normale situatie. 's Nachts zet ik alles uit wat uit kan, overal standby killers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

meintje schreef op maandag 01 februari 2016 @ 10:35:
De nieuwe diepvries heeft geen 'super freeze' functie? Wellicht dat je die nog aan hebt staan?
Goed bedacht, maar dat heeft ie niet. Onze koelvries wel, maar die functie staat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op maandag 01 februari 2016 @ 18:55:
Jan 2016
verbruikt: 413 kWh
opgewekt: 133 kWh
netto: +280 kWh
water: ? m3

Jan 2015
verbruikt: 678 kWh
opgewekt: 108 kWh
netto: +570 kWh

Het warmere weer zorgde er voor dat er veel minder e-verwarmd hoefde te worden tov jaar daarvoor.
Het water word nu ook gemeten, alleen nog geen volle maand data.
1-persoons rijtjeshuishouden.
Is gemiddeld ruim 13 kWh per dag voor een 1 persoons huishouden niet nog steeds een beetje fors ?
(zonder gas betekend dat je ws een warmtepomp gebruikt, vandaar het verschil met vorig jaar in elektra)
Zelfs met mijn budget Warmtepomp per 20m2 kom ik eigenlijk nooit boven gem. 5 kWh per dag.
De rest van mijn woning gaat altijd met restwarmte en gas gestookt warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:24:
[...]

Is gemiddeld ruim 13 kWh per dag voor een 1 persoons huishouden niet nog steeds een beetje fors ?
(zonder gas betekend dat je ws een warmtepomp gebruikt, vandaar het verschil met vorig jaar in elektra)
Zelfs met mijn budget Warmtepomp per 20m2 kom ik eigenlijk nooit boven gem. 5 kWh per dag.
De rest van mijn woning gaat altijd met restwarmte en gas gestookt warmte.
Valt toch wel mee met een cop van 1 en all-electric?
Verwarming voor 1 persoon of 4 personen blijft toch gelijk?
Helaas heb ik een oude vriezer die fors verbruikt (lees: in de buurvrouw haar schuurtje ;) )
Ik ben wel benieuwd naar anderen all-electric huizen... ;)

1- persoon, rijtjeshuis '86, quooker (grohe red), inductiekookplaat, 7,2 kW doorstroomvwr + douchewtw,
450 ltr buffervat + ltv+ l/w wp 7kW voor cv (still working on it) + 5130 Wp PV N + Z (upgrade 2014/15)
a++ koelvries combi, a++ vaatwasser, ledtv + surround receiver achter stekker, laptop, nas, onzuinige droger en wasmachine. Enkel glas boven en oud dubbelglas beneden. Zolder nageisoleerd met 7cm Pirplaten.
E-kacheltje, 750/1250 w

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-02-2016 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:30:
[...]
Valt toch wel mee met een cop van 1?
Helaas heb ik een oude vriezer die fors verbruikt (lees: in de buurvrouw haar schuurtje ;) )

1- persoon, rijtjeshuis '86, quooker (grohe red), inductiekookplaat, 7,2 kW doorstroomvwr + douchewtw,
450 ltr buffervat + ltv+ l/w wp 7kW voor cv (still working on it) + 5130 Wp PV N + Z (upgrade 2014/15)
a++ koelvries combi, a++ vaatwasser, ledtv + surround receiver achter stekker, laptop, nas, onzuinige droger en wasmachine. Enkel glas boven en oud dubbelglas beneden. Zolder nageisoleerd met 7cm Pirplaten.
E-kacheltje, 750/1250 w
Over het algemeen wonen 4 mensen fors groter dan 1, maar natuurlijk niet altijd........ ;)
Wanneer je in een kast van een huis woont dan is 13kWh zelfs weinig, :P

COP van 1 :? Dat snap ik niet goed, die lw WP heeft toch geen COP waarde 1 ?
Het kacheltje ws wel maar dat spreekt voor zich.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Die l/w warmtepomp heeft nog niet gedraaid helaas. ;)
Er ligt nog niks "in" de vloer, enkel op zolder. De enkele radiatoren die er nog zijn, zijn allemaal afgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hier verbruik jan rijtjes huis 5 pers

Stroom verbruikt 634kWh net als december (toeval)
Stroom opgewekt 152kWh met 5650Wp
Gasverbruik 14,2 m3
Water meet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:35

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

januari 2016
E-verbruik: 127,3 kWh
Warmtepomp: 324,9 kWh (omgerekend ~36 m3 gas)
PV opbrengst: 74,2 kWh
Gas: 2,0 m3 (voor douchen)
Water: 1,04 m3

Vorig jaar januari had minder graaddagen en toen heb ik 134 m3 gas verbruikt, bijna 4x zoveel!

1-persoons huishouden, 2-onder-1-kap, 120m2, 300m3, 1996, omgeving Groningen (koud!)

[ Voor 21% gewijzigd door antonboonstra op 01-02-2016 19:50 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
@Benedict
Oh, ik snap wat je bedoelt.
Je koel- / vriescombinatie is kapot, en daarom heb je een losse vriezer gekocht.
Maar de koel-/vriescombi blijft teveel stroom verbruiken?
Dat is een lastig iets dan....

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:03
MIjn stats:

356kWh energie (27kWh meer)
14m3 water (gelijk)
8GJ stadsverwarming (2GJ meer)

Nog steeds geen idee waar het verbruik vandaan komt, of waarom het blijft stijgen. Al blijf ik mijn geluidsinstallaties de schuld geven. En wellicht het koken. Wij gebruikten de halogeenoven heel vaak. De afgelopen maand vrijwel uitsluitend op inductie gekookt.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:20

Trackerfire

BTC HODLER

December 2015

Gas: 172m3
Elektra laag: 141 kWh
Elektra hoog: 97 kWh
Totaal: 238 kWh

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Op oudjaar verhuisd naar een appartement in een complex uit 2010. Buren rondom (ook boven dus) en woonoppervlakte is zo'n 85 m2. Was erg benieuwd naar met name het gasverbruik. Onze woonkamer en balkon liggen op het zuidwesten, dus zodra de zon begon te schijnen werd het makkelijk 21+! Ook 's nachts koelde het max 0,5 graden af, erg netjes. We wonen met zijn tweeën.

Heel januari 2016:

Gas 43 m3
Elektra 175 kWh

[ Voor 5% gewijzigd door TKroon op 02-02-2016 09:10 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:07

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Eengezinswoning bj 2009

Januari 2016

gas 50m3
Electra verbruik totaal: 365kWh
Electra opwek: 80kWh

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 04-02-2016 21:12 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-10 09:44

Cliffie

Trompetslet

Eengezinswoning bj 1973 (150 m2, 450m3).

Januari 2016:

Gas 157 m3
Electra 271 kWh

Koken op electra. Stoken in prinicpe alleen beneden, maar valt op dat de temperatuur in huis aardig inzakt tot 17 graden, zelfs met dit warme weer. Stoken savonds tot 19,5 graad.

Waarschijnlijk is de isolatie niet heel erg best, vloer voelt ook koud aan. De ramen zijn voorzien van oud Thermopane glas, daar voel je toch ook aardig wat kou vanaf komen.

Ketel is een nieuwe Daalderop uit 2013. Helaas valt daar volgens mij weinig aan te tweaken.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Cliffie schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 08:09:
[...]
Ketel is een nieuwe Daalderop uit 2013. Helaas valt daar volgens mij weinig aan te tweaken.
--> Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Valt vast wel iets aan te tweaken :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Problemen met zeer hoog standby verbruik zijn verholpen. Onze diepvries is defect en kan niet meer vriezen, alleen nog koelen. Ik dacht dat ik hem uit had geschakeld. De diepvries bleek toch nog aan te staan, je kon hem elders helemaal uit draaien.

Standby verbruik is nu gezakt van 185W naar 57W. Goeiendag, wat een verschil. Dat is 1140 kWh op jaarbasis. Vrijdag komt onze nieuwe koelvries, een zuinige Bosch met een jaarlijks verbruik van 150 kWh (fabrieksopgave).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 februari 2016 @ 18:28:
Problemen met zeer hoog standby verbruik zijn verholpen. Onze diepvries is defect en kan niet meer vriezen, alleen nog koelen. Ik dacht dat ik hem uit had geschakeld. De diepvries bleek toch nog aan te staan, je kon hem elders helemaal uit draaien.

Standby verbruik is nu gezakt van 185W naar 57W. Goeiendag, wat een verschil. Dat is 1140 kWh op jaarbasis. Vrijdag komt onze nieuwe koelvries, een zuinige Bosch met een jaarlijks verbruik van 150 kWh (fabrieksopgave).
Goed om te horen! Hoe lang heeft dit geduurd? Gelukkig zijn er mensen die hun verbruik in de gaten houden en uitzoeken wat er speelt als het abnormaal is :)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft ongeveer 6 weken geduurd al met al. In de tussentijd is BCC komen inmeten, maar die bleken geen A+++ koelvries te kunnen leveren. En voor minder doe ik het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:27
Januari 2016:
Gas: 401m3
Electra: 321kwh

13,7% minder gas verbruikt tov vorig jaar Januari (gecorrigeerd voor m3 per graaddag). Nog steeds flink verbruik, maar nog meer besparen dan dit lukt me niet zonder echt zwaar rigoreus te werk te moeten gaan ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
AUijtdehaag schreef op maandag 01 februari 2016 @ 19:30:
[...]

Valt toch wel mee met een cop van 1 en all-electric?
Ik ben wel benieuwd naar anderen all-electric huizen... ;)
All-electric hier:

afrekening all-electric

Nog een maand en nul op de meter moet wel lukken, volgende jaar beter, in het begin nog wat kwijt geraakt aan inregelen, zonneboiler die het niet goed deed en een kapotte connector op een van de pv's. Zal denk ik nog een kleine 500 - 700 kwh gaan schelen.

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:07
Ook in januari weer een verbruik van ongeveer 60 kWh. Eind augustus hier ingetrokken met een stand van 26550 kWh en inmiddels zitten we op 26890 kWh. Dus een gebruik van 340 kWh in 5.5 maanden.

45m2 appartement, 2 personen (1 altijd thuis). Wel regelmatig weekendjes weg. Verder aan sluipverbruik alleen een modem, vaste telefoon en koelvriescombinatie. Geen vaste computer (alleen laptop) en verder alles achter stekkerblokken die we na gebruik uitzetten. :)

[ Voor 10% gewijzigd door FreeShooter op 11-02-2016 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinniiee
  • Laatst online: 10-04 09:09
Hoi,

Weet niet helemaal zeker of ik goed ben in dit topic, maar ik ben nieuw hier en wil me wat verder gaan verdiepen in het energie besparen. Afgelopen jaar ben ik in april verhuisd en heb ik al een nieuwe cv-ketel laten installeren, wat ook wel nodig was (originele ketel sinds de bouw).

Hieronder wat info:
- Tussenwoning '82 (125m², 320m³)
- 1 persoons huishouden
- Nieuwe Intergas Kombi Kompakt HRE36/30 sinds eind mei 2015 met chronotherm iv
- Geen vloerisolatie, geen spouwisolatie (voor zover ik weet), wel dakisolatie
- 20,5C vanaf 17.00-23.00, weekend van 9.00-23.00, 's nachts 16C
- Verlichting middels KAKU geschakeld
- Koken op inductie

Hieronder mijn verbruik volgens Eneco website:
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-rrPdoF-GQLc/VsL7bPwjxXI/AAAAAAAABns/5lJmumi9IIc/w690-h405-no/Gas.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-qA5YvCexTTY/VsL7bBEjMiI/AAAAAAAABnw/058laXYaOJU/w690-h405-no/Electra.jpg

Duidelijk ruimte voor verbetering. Plannen zijn om de mechanische ventilatie te vervangen voor een nieuwe, CV tuning te doen en uit te zoeken wat er 's nachts energie staat te slurpen, want dat ligt vrij hoog geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:59
Vinniiee schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:59:
Hoi,

Weet niet helemaal zeker of ik goed ben in dit topic, maar ik ben nieuw hier en wil me wat verder gaan verdiepen in het energie besparen. Afgelopen jaar ben ik in april verhuisd en heb ik al een nieuwe cv-ketel laten installeren, wat ook wel nodig was (originele ketel sinds de bouw).

Hieronder wat info:
- Tussenwoning '82 (125m², 320m³)
- 1 persoons huishouden
- Nieuwe Intergas Kombi Kompakt HRE36/30 sinds eind mei 2015 met chronotherm iv
- Geen vloerisolatie, geen spouwisolatie (voor zover ik weet), wel dakisolatie
- 20,5C vanaf 17.00-23.00, weekend van 9.00-23.00, 's nachts 16C
- Verlichting middels KAKU geschakeld
- Koken op inductie

Hieronder mijn verbruik volgens Eneco website:
[afbeelding]

[afbeelding]

Duidelijk ruimte voor verbetering. Plannen zijn om de mechanische ventilatie te vervangen voor een nieuwe, CV tuning te doen en uit te zoeken wat er 's nachts energie staat te slurpen, want dat ligt vrij hoog geloof ik.
Ligt idd hoog als ik mijn verbruik bekijk.
En die vond ik al hoog en probeerde alles eruit te knijpen zonder comfort verlies.
Maar lees hier dat het toch wel mee valt.

Heb hier in huis geen vloerverwarming of mechanische ventilatie,
Tis een hoekhuis van eind 1976 en de isolatie laat te wensen over.
Gas verbruik meet ik nog niet, zal eerdaag een tweede Youless bestellen want op de analoge manier bijhouden ontbreekt mij de discipline ;-)

Specs:
- Hoekwoning '76 (100m²)
- 3 persoons huishouden
- Intergas Kombi Kompakt HR 28 2013
- Sinds kort een Nest v3 - Hiervoor jaren een E-Thermostaat
- Geen vloerisolatie, wel spouwisolatie en geen dakisolatie
- 20C vanaf 16.30-22.30, weekend van 9.00-23.00, 's nachts 16C
- Koken op gas
- Verschillende apparaten gekilled met standbykiller 's nachts en overdag als we weg zijn.
- Alle verlichting verzien van LED
- 's nachts een sluipverbruik van 56W en weekeinden als we op de camping zitten ook de modem/router gekilled en dan 21W

Wat betreft je sluipverbruik, is alles bij langs lopen wat maar aan kan staan of aan het stroom hangt en na gaan wat ie verbruik.
Pompen, continue tabwater boilers op temp houden zijn dooddoeners.

Wat betreft je vraag in die andere topic wat ons verbruik is is moeilijk precies te vertellen.
De ene dag is de andere niet...

De ene dag geen vaatwasser, oven,magnetron, droger of wasmachine en een totaal verbruik van 3kWh
De andere dag een wasdag en ff klussen en het verbruik knalt over de 12kWh per dag.
Maar gemiddeld per week zitten we hier thuis tussen de 6,5 en 7 tot 8 kWh per dag.
Grootste verbruiker 's avonds is toch wel de TV en Horizon Mediabox totaal 180W voor x aantal uren.
's Nachts zeg maar van omstreeks 23:00 tot opstaan 6:30 een totaal verbruik van ongeveer 0,6 kWh
's Nachts en werken overdag een gemiddeld verbruik van bijna 2kWh, mede door die 56W sluipverbruik en in de wintermaanden al vroeg de buitenverlichting aan ook als we niet thuis zijn.
Dus grootste verbruik gemiddeld 5kWh is echt 's avonds als we thuis zijn.
Sinds dit jaar met een Youless echt aan het bekijken wat we verbruiken en sinds dit jaar alle lampen vervangen door led.
Vorige jaar 3300kWh verbruikt (3 pers) en zou als ik een gemiddelde neem van ons verbruik nu (7,6kWh) dan zouden we op ongeveer 2750kWh uitkomen dit jaar.
Zal wel lager uitvallen van zomers minder verlichting, cv pomp minder nodig, en minder thuis icm camping ect

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/23213779/Tweakers_Pics/Verbruik.png

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinniiee
Siewert schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 21:50:
[...]

Ligt idd hoog als ik mijn verbruik bekijk.
En die vond ik al hoog en probeerde alles eruit te knijpen zonder comfort verlies.
Maar lees hier dat het toch wel mee valt.

Heb hier in huis geen vloerverwarming of mechanische ventilatie,
Tis een hoekhuis van eind 1976 en de isolatie laat te wensen over.
Gas verbruik meet ik nog niet, zal eerdaag een tweede Youless bestellen want op de analoge manier bijhouden ontbreekt mij de discipline ;-)

Specs:
- Hoekwoning '76 (100m²)
- 3 persoons huishouden
- Intergas Kombi Kompakt HR 28 2013
- Sinds kort een Nest v3 - Hiervoor jaren een E-Thermostaat
- Geen vloerisolatie, wel spouwisolatie en geen dakisolatie
- 20C vanaf 16.30-22.30, weekend van 9.00-23.00, 's nachts 16C
- Koken op gas
- Verschillende apparaten gekilled met standbykiller 's nachts en overdag als we weg zijn.
- Alle verlichting verzien van LED
- 's nachts een sluipverbruik van 56W en weekeinden als we op de camping zitten ook de modem/router gekilled en dan 21W

Wat betreft je sluipverbruik, is alles bij langs lopen wat maar aan kan staan of aan het stroom hangt en na gaan wat ie verbruik.
Pompen, continue tabwater boilers op temp houden zijn dooddoeners.

Wat betreft je vraag in die andere topic wat ons verbruik is is moeilijk precies te vertellen.
De ene dag is de andere niet...

De ene dag geen vaatwasser, oven,magnetron, droger of wasmachine en een totaal verbruik van 3kWh
De andere dag een wasdag en ff klussen en het verbruik knalt over de 12kWh per dag.
Maar gemiddeld per week zitten we hier thuis tussen de 6,5 en 7 tot 8 kWh per dag.
Grootste verbruiker 's avonds is toch wel de TV en Horizon Mediabox totaal 180W voor x aantal uren.
's Nachts zeg maar van omstreeks 23:00 tot opstaan 6:30 een totaal verbruik van ongeveer 0,6 kWh
's Nachts en werken overdag een gemiddeld verbruik van bijna 2kWh, mede door die 56W sluipverbruik en in de wintermaanden al vroeg de buitenverlichting aan ook als we niet thuis zijn.
Dus grootste verbruik gemiddeld 5kWh is echt 's avonds als we thuis zijn.
Sinds dit jaar met een Youless echt aan het bekijken wat we verbruiken en sinds dit jaar alle lampen vervangen door led.
Vorige jaar 3300kWh verbruikt (3 pers) en zou als ik een gemiddelde neem van ons verbruik nu (7,6kWh) dan zouden we op ongeveer 2750kWh uitkomen dit jaar.
Zal wel lager uitvallen van zomers minder verlichting, cv pomp minder nodig, en minder thuis icm camping ect

[afbeelding]
Bedankt voor je reactie. Huis klinkt redelijk vergelijkbaar, huishouden is alleen wat groter. Ik zal van de week eens op zoek gaan naar zo een verbruiksmeter, dat zal wel een grove indicatie kunnen geven.

Dagverbruik stoor ik mij niet zo aan inderdaad, omdat je veelal toch wel dingen doet (TV kijken, koken, wassen etc) zoals je al zegt.
Ik had altijd een oude laptop 24/7 aan staan omdat het gewoon eeuwen duurde voordat die opgestart was, maar sinds kort een PC dus daar valt wel veel te behalen.
Ik moet maar eens wat extra kaku schakelaars aanschaffen zodat ik oa TV+accessoires/modem/computer kan killen als ik niet thuis ben.

Eigenlijk zou ik wel de CV willen checken/loggen, maar ik heb nog geen simpele oplossing gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01:59
Vinniiee schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 22:39:
[...]

Bedankt voor je reactie. Huis klinkt redelijk vergelijkbaar, huishouden is alleen wat groter. Ik zal van de week eens op zoek gaan naar zo een verbruiksmeter, dat zal wel een grove indicatie kunnen geven.

Dagverbruik stoor ik mij niet zo aan inderdaad, omdat je veelal toch wel dingen doet (TV kijken, koken, wassen etc) zoals je al zegt.
Ik had altijd een oude laptop 24/7 aan staan omdat het gewoon eeuwen duurde voordat die opgestart was, maar sinds kort een PC dus daar valt wel veel te behalen.
Ik moet maar eens wat extra kaku schakelaars aanschaffen zodat ik oa TV+accessoires/modem/computer kan killen als ik niet thuis ben.

Eigenlijk zou ik wel de CV willen checken/loggen, maar ik heb nog geen simpele oplossing gevonden.
PC is allang verledentijd hier, mijn laptop staat doordeweeks minimaal 6uur per dag aan.
Dan mijn vrouw haar laptop en die van mijn dochter, geen idee hoelang maar 120W samen verbruiken ze wel.
En daar zit je met een onzuinige/sterke PC voeding aaok bijna aan over dik overheen.
Modem zal ergens (hangt van je type modem af) ergens tussen de 15 en 25w verbruiken.
Heb veel gekilled als we niet thuis of bed liggen, kwam er vorige maand achter dat de oude T.V welke mijn dochter gebruikt ook meer Watts (4W) idle verbruikte dan onze 4jaar jonge T.V.
En dat haar Ziggo decoder ook continue 11W trok als ie uitstaat.
Dus hup een KaKu module er tussen, scriptje in Domoticz aangevuld en weer 15W bespaart.

Onze MediaBox trok ook 30W in standby, heb een aparte router/modem en dus de functie op de mediabox niet nodig.
Opstarten door wat langer als je hem in eco mode zet maar sluipverbruik is nu 1W en dus weer 29W gekilled.
Zo kun je wel doorgaan met killen maar mijn uitgangspunt is, comfort mag niet op bespaard worden. ;-)

Wat betreft je Ketel.
Je hebt een nieuwe Intergas toch? Die zou volgens mij een wifi module hebben.
Misschien dat je daar wat mee kan, miss kunnen andere daar meer info over geven.
Zelf heb ik de ketel zijn vermogen via het service menu wat terug geschroefd.
Als de kachel aanstond trok de pomp zowat 200W.
Stap voor stap teruggeschroefd tot een punt dat comfort behouden bleef als mede de opwarmtijd in huis.
Nu trekt de pomp 95W met pieken van 125W.
Scheelt ook weer op jaar basis.

Maar goed, zou eens een rondje door je huis gaan en alles bekijken wat stroom heeft en verbruikt en of het zin heeft dat deze aan moet blijven staan als je weg bent.
Sommige dingen zijn niet te killen terwijl andere dingen heel gemakkelijk uitkunnen als je weg bent.
Maar denk bij je ronde ook aanzaken waar je helemaal niet bij stil staat omdat het zo gewoon is.
Pompen voor vloerverwarming zijn ook z'n voorbeeld.
Maar denk ook eens aan die heetwater boilers in een keukenkastje.
Houd lekker je water op temperatuur terwijl je ligt te slapen, je hebt dan geen warmwater nodig maar dat ding verbruik wel behoorlijk wat.

suc6

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinniiee
Siewert schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 23:01:
[...]

PC is allang verledentijd hier, mijn laptop staat doordeweeks minimaal 6uur per dag aan.
Dan mijn vrouw haar laptop en die van mijn dochter, geen idee hoelang maar 120W samen verbruiken ze wel.
En daar zit je met een onzuinige/sterke PC voeding aaok bijna aan over dik overheen.
Modem zal ergens (hangt van je type modem af) ergens tussen de 15 en 25w verbruiken.
Heb veel gekilled als we niet thuis of bed liggen, kwam er vorige maand achter dat de oude T.V welke mijn dochter gebruikt ook meer Watts (4W) idle verbruikte dan onze 4jaar jonge T.V.
En dat haar Ziggo decoder ook continue 11W trok als ie uitstaat.
Dus hup een KaKu module er tussen, scriptje in Domoticz aangevuld en weer 15W bespaart.

Onze MediaBox trok ook 30W in standby, heb een aparte router/modem en dus de functie op de mediabox niet nodig.
Opstarten door wat langer als je hem in eco mode zet maar sluipverbruik is nu 1W en dus weer 29W gekilled.
Zo kun je wel doorgaan met killen maar mijn uitgangspunt is, comfort mag niet op bespaard worden. ;-)

Wat betreft je Ketel.
Je hebt een nieuwe Intergas toch? Die zou volgens mij een wifi module hebben.
Misschien dat je daar wat mee kan, miss kunnen andere daar meer info over geven.
Zelf heb ik de ketel zijn vermogen via het service menu wat terug geschroefd.
Als de kachel aanstond trok de pomp zowat 200W.
Stap voor stap teruggeschroefd tot een punt dat comfort behouden bleef als mede de opwarmtijd in huis.
Nu trekt de pomp 95W met pieken van 125W.
Scheelt ook weer op jaar basis.

Maar goed, zou eens een rondje door je huis gaan en alles bekijken wat stroom heeft en verbruikt en of het zin heeft dat deze aan moet blijven staan als je weg bent.
Sommige dingen zijn niet te killen terwijl andere dingen heel gemakkelijk uitkunnen als je weg bent.
Maar denk bij je ronde ook aanzaken waar je helemaal niet bij stil staat omdat het zo gewoon is.
Pompen voor vloerverwarming zijn ook z'n voorbeeld.
Maar denk ook eens aan die heetwater boilers in een keukenkastje.
Houd lekker je water op temperatuur terwijl je ligt te slapen, je hebt dan geen warmwater nodig maar dat ding verbruik wel behoorlijk wat.

suc6
Ja, ik ben weer begonnen met gamen, anders had ik wel een nieuwe laptop gekocht. De oude stond 24/7 te blazen om z'n warmte kwijt te kunnen, wat lekker stroom vreet. Die heb ik dus sinds (eer)gisteren uitgezet als ik hem niet gebruik.

Die intergas heeft volgens mij geen wifi module, maar is wel uitleesbaar dmv speciale software. Uit een korte zoekactie bleek dat de benodigde kabel alleen al 200 euro kost en dat gaat me een beetje ver.

Ik denk aardig te weten wat ik nu moet doen, dus daar komend weekend maar eens wat tijd aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v1nzent-
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 14:49
Mijn stroomverbruik.

https://www.dropbox.com/s...j/Stroomverbruik.jpg?dl=0

2 onder 1 kap, 2 volwassen en 2 kleine kids.
Overdag minimaal 1 volwassene en 1 kind thuis.
's nacht verwarming op 16c en vanaf 07:00~21:00 op 19c.

Ietwat hoog verbruik als ik het zo vergelijk, binnenkort op LED jacht en sluipverbruikers :O

[ Voor 24% gewijzigd door v1nzent- op 19-02-2016 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

WhySoSerious

Be the change.

Februari voorbij :)

Verbruik feb 2016

Elektriciteit verbruik : 171 kWh
Elektriciteit opwek: 136 kWh
Gas verbruik: 83 m3

2 onder 1 kap uit 2007, 600m3. 2 volwassenen. Stoken via vloerverwarming begane grond, aanvoer 40 graden retour ~28 graden. WTW-installatie en grote pui op Z-ZW. 3240 Wp aan zonnepanelen.

Gasverbruik is nu 0,159 m3 per graaddag en 15% lager dan februari 2015.

Prognose mindergas.nl is 483 m3 op jaarbasis.

Niet ontevreden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:47

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/2016/Overview%20_02_2016.png

Prognose Mindergas voor periode 10-2015 tot 10-2016:

389m³

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen, 2 volwassenen (allebei altijd thuis) + 3 kinderen onder de 7 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned , stook temp op 18, koken op gas, om de dag bad (kinderen) en om de dag douchen (volwassenen)

Water en elec gaan niet zo lekker dit jaar tot nu toe. Vorige maand wist ik de reden, deze maand komt het door het vochtige weer en het vaak moeten gebruiken van de condensdroger. Oh well :)

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 01-03-2016 08:13 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
Hier ook mijn verbruik:
2015:
Elec H: 145
Elec L: 102
Elec totaal: 247
Gas: 154

2016:
Elec H: 112
Elec L: 89
Elec totaal: 201
Gas: 116

Wel meer gas verbruikt in februari dan in januari dit jaar ( 108 vs 116 ).
Niet veel veranderd in de situatie behalve dat ik nu over LED aan het plafond heb inplaats van 38/42watt gloeilampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Laatst online: 05-10 19:01
Mijn verbruik. Met electrische boiler:

Februari:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JrIvYEvY6EzMx3tUAUbmc5ZB/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/L5I2gKXU3GpwIcf74oSVU4s2/full.jpg

[ Voor 60% gewijzigd door Henkie-Jan op 01-03-2016 10:19 ]

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
En weer een update
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/ncfw3a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Feb 2016
verbruikt: 370 kWh
opgewekt: 229 kWh
netto: +141 kWh
water: 2,78 m3

1-persoons rijtjeshuis houden uit '86. 5130 WP PV,
douchewtw, 7,2 kW doorstroomverwarmer, quooker, e-kacheltje, inductiekookplaat, 2 kW lucht ontvochtiger.
Mitsubishi ecodan 5 kW l/w wp nog niet aan.
Overschot op de ferraris nog 850 kWh van 2015
[/quote]

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-03-2016 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
Ik zit wel met enige jaloezie naar jullie gasverbruik te kijken. In februari heb ik ongeveer 140m3 gas verbruikt. 1-persoonshuishouden. Thermostaat staat overdag op 16 graden en tussen 17:30 en 21:50 uur op 18,5 graden. Douchen om de dag. Hoekwoning van eind jaren 80, ouderwets dubbel glas, zijmuur heeft glaswol spouwisolatie. Ketel is volgens mij een Nefit Smartline Comfort uit 2004 (bouwjaar niet zeker).

In het weekend staat de kachel ook niet altijd de hele dag te branden aangezien ik dan meestal helemaal niet thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 28-09 15:52
meintje schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 09:13:
Ik zit wel met enige jaloezie naar jullie gasverbruik te kijken. In februari heb ik ongeveer 140m3 gas verbruikt. 1-persoonshuishouden. Thermostaat staat overdag op 16 graden en tussen 17:30 en 21:50 uur op 18,5 graden. Douchen om de dag. Hoekwoning van eind jaren 80, ouderwets dubbel glas, zijmuur heeft glaswol spouwisolatie. Ketel is volgens mij een Nefit Smartline Comfort uit 2004 (bouwjaar niet zeker).

In het weekend staat de kachel ook niet altijd de hele dag te branden aangezien ik dan meestal helemaal niet thuis ben.
Wellicht is je CV installatie niet goed ingeregeld.
Kijk eens in dit topic wellicht kan je er wat informatie uithalen :)

Hier mijn verbruik van Februari:

Elektriciteit verbruik : 156 kWh
Elektriciteit opwek (volgens PVoutput): 154 kWh
Gas verbruik: 123 m3

rijtjeswoning uit 1998, 2 volwassenen en 1 dochter van 2,5.
Grote schuifpui op Z-ZW. 2250 Wp aan zonnepanelen.

[ Voor 13% gewijzigd door MdO82 op 02-03-2016 09:20 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Laatst online: 09:53
Huishouden klein gezin (2 volwassenen, 1 kind):
januari 2016:

Elektriciteit hoog:119 kWh + Elektriciteit laag: 98 kWh = 217 kWh
Gas: 116 m3

januari 2015:

Elektriciteit: 288 kWh
Gas: 131 m3
februari 2016:

Elektriciteit hoog:115 kWh + Elektriciteit laag: 95 kWh = 210 kWh
Gas: 92 m3

februari 2015:

Elektriciteit: 244 kWh
Gas: 73 m3
Nog best netjes gedaan dus.

[ Voor 26% gewijzigd door Ryan_ op 02-03-2016 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
MdO82 schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 09:15:
[...]

Wellicht is je CV installatie niet goed ingeregeld.
Kijk eens in dit topic wellicht kan je er wat informatie uithalen :)

Hier mijn verbruik van Februari:

Elektriciteit verbruik : 156 kWh
Elektriciteit opwek (volgens PVoutput): 154 kWh
Gas verbruik: 123 m3

rijtjeswoning uit 1998, 2 volwassenen en 1 dochter van 2,5.
Grote schuifpui op Z-ZW. 2250 Wp aan zonnepanelen.
Dat topic ken ik. Mijn CV is ook enigzins getuned met de tips die daar genoemd worden. Maar daarvoor gaan we hier wellicht te veel offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Situatie:
Tussenwoning uit 2014
160 m2
Geen WTW op de ventilatie (mechanische afvoer, toevoer via raamroosters)
Overal vloerverwarming (Aanvoer max 40 graden)
Thermostaat op 20.5 graden continu, soms op 21 vanaf 16:00 tot 23:00 (daarbuiten 18 20.5 graden)
Koken op gas
Sierhaard op gas welke zo nu en dan bij staat
Zonneboiler 120L voor tapwater

Januari

Electra: 326 kWh (!!! 100 kWh meer dan normaal, geen idee waarom :( )
Gas: 229 m3 (was >500 m3 vorige jaar i.v.m bouwvocht :*) lol)

Februari:

Electra: 237 kWh
Gas: 178 m3

Ik blijf continu op 0.5 m3/graaddag dus ik ben tevreden, eind van het jaar prognose is 1100 m3 gas of iets dergelijks. Alleen dat electra verbruik in januari baal ik beetje van, maar veel PS4 aangehad (rocket league is verslavend :+ ) en ik heb nog een paar lampen in huis die niet LED zijn en bleken aan te staan op plekken waar je het niet ziet 8)7 Binnenkort even vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:07

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Topicstarter
Februari
Tussenwoning 2009

Electra verbruikt: 257kWh
Electra opgewekt: 155kWh
Gas: 39m3

:*)

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 02-03-2016 19:36 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hier verbruik februari rijtjes huis bj "89 met 5 personen

Stroom verbruikt 587,1 kWh
Stroom opgewekt 284,6 kWh met 5650Wp
Gasverbruik 12,2 m3
Water meet ik niet.

Vrij hoog verbruik door de warmtepomp verwarming en sww boiler, maar daarvoor terug een laag gasverbruik.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Februari, rijtjeshuis met 2 personen:

Elektriciteit: 129,22 kWh
Gas: 190.13 m3

Nog steeds fors verbruik als ik het zo vergelijk.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Januari
Tussenwoning 1970 (150 m2) (4 personen)

Elektriciteit: 347 kWh (laag 152 kWh normaal 195 kWh)
Gas: 196 m3

Februari

Elektriciteit: 290 kWh (laag 128 kWh normaal 162 kWh)
Gas: 164 m3

[ Voor 8% gewijzigd door worldfastest op 10-03-2016 20:21 ]

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Tussenwoning 1972 (150 m2) (2 personen altijd iemand thuis)
Grote schuifpui op NW

Januari 2016
Elektriciteit: 230 kWh (Laag 136 kWh Normaal 94 kWh)
Gas: 176,06 m3 (verwarming 162,82 m3 Overige 12,38 m3 - 0,355 m3/graaddag)

Februari 2016
Elektriciteit: 207 kWh (Laag 114 kWh Normaal 93 kWh)
Gas: 141,75 m3 (verwarming 129,37 m3 Overige 15,25 m3 - 0,297 m3/graaddag)

[ Voor 65% gewijzigd door DON PAPA op 29-05-2016 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Ik heb essent. Ik kan helaas niet verder kijken dan januari. Februari zit er niet bij en krijg deze maand de eind afrekening.

Wel jammer, er is een monteur begin januari bij ons gekomen omdat de cv vreemd geluid maakte. Nadat ie dat gefixt had, had ie meteen onze oude honeywell 3 apparaat weggedaan en een hele nieuwe geplaatst.

Daarbij stond onze nieuwe hr +++ niet op eco mode. Ben benieuwd naar het verschil.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:34

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Situatie:
Tussenwoning uit 2012
2 volwassenen waarvan 1 altijd thuis (gastouder) en 2,5 jarig zoontje
Woniginginhoud: 446 m³
Douche WTW
Geen WTW op de ventilatie (mechanische afvoer, toevoer via raamroosters)
Benedenverdieping vloerverwarming (Aanvoer max 45 graden) bovenverdieping radiatoren
Thermostaat op 20.5 graden, vanaf 6:30 tot 21:30 (daarbuiten/'s nachts 17 graden)
Koken op gas, bakken gaat elektrisch.

Oktober
Elektriciteit: 248 kWh (laag 128kWh normaal 120 kWh)
Gas: 54 m3

November
Elektriciteit: 263 kWh (laag 144 kWh normaal 119 kWh)
Gas: 75 m3

December
Elektriciteit: 260 kWh (laag 132 kWh normaal 128 kWh)
Gas: 91 m3

Januari
Elektriciteit: 263 kWh (laag 139 kWh normaal 124 kWh)
Gas: 132 m3

Februari
Elektriciteit: 240 kWh (laag 122 kWh normaal 112 kWh)
Gas: 115 m3

Goed om te zien dat het gasverbruik al weer minder is doordat de winter weer overgaat in de lente :9
Daarnaast is bij ons al het wenselijke licht al over naar LED en hebben we nu een jaartje een pompschakelaar op de vloerverwarmingspomp.

[ Voor 31% gewijzigd door Mr.Viper op 08-03-2016 11:21 . Reden: Verbruik van 2015 toegevoegd ]

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-10 21:36
Eindelijk een slimme meter in mijn huis laten installeren. Ik heb nog niet veel statistieken en ik ben nog niet enorm erg bezig met energie besparen (wel overal LED, en CV tuned VR ketel) ... maar daar ga ik vanaf nu mee beginnen.

Momenteel is mijn nachtverbruik 97W. Daarvan is 50W al toe te wijden aan mijn NAS die continue aanstaat. Het nadeel is dat ik een erg onregelmatige week heb, ik kan niet instellen dat mijn NAS elke nacht uitgaat ... want soms ben ik dan nog gewoon thuis en wakker.

[ Voor 5% gewijzigd door ImmortalSoul op 08-03-2016 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Laatst online: 28-09 15:52
Hoevaak komt het voor dat je 's nacht moet werken?
Je kan eventueel de NAS remote aanzetten.

Maar de vraag is dit handig is voor je
Maar goed dan gaan we hier wellicht teveel of-topic ;)

[ Voor 17% gewijzigd door MdO82 op 08-03-2016 13:06 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Henkie-Jan schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 10:16:
Mijn verbruik. Met electrische boiler:

Februari:

[afbeelding]

[afbeelding]
Zo te zien gebruik je ook Enelogic: hoe kom jij aan 2 significante cijfers? Bij mij worden kWh's afgerond, waardoor ik er effectief niets aan heb. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 07:50
Tussenwoning uit 1985
Ligging woonkamer: ZW
4 volwassenen
Woniginginhoud: 340 m³
Luchtverwarming
WTW installatie (naar slaap/studeer kamers)
Thermostaat staat standaard op 19 graden en indien nodig hoger
Koken: inductie
10L hotfill boiler in de keuken
Vriezer met 4 laden

Gas wordt niet door mij gemeten maar is gemiddeld 350 m³ per jaar.

Elektriciteits verbruik:
Januari: 470kWh
Februari: 414kWh

Maandbedrag aan energie: € 117,00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Hey leuk dit topic had ik nog niet eerder gezien :)

Tussenwoning uit '86 1-persoonshuishouden (133 m² oppervlakte 300m³ inhoud)

Jan 2016
110m³ gas
292kWh elektra
90kWh PV
= 202kWh afname

Feb 2016
112m³ gas
295kWh elektra
183kWh PV
= 112kWh afname

CV staat alleen aan van ~0630 tot 0700 (even de kou er uit + douchen) en van ~1800 tot 2130. In het weekend vaak de gehele dag. Qua elektra is hier mechanische ventilatie en 24/7 een servertje van een ~200watt (wordt binnenkort vervangen door iets wat zuiniger is)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-10 17:44
Vandaag de jaar nota van Greenchoice gekregen. Niet verkeerd:

Totaal energienota € 558,41
Verrekende termijnbedragen tot en met 29 februari € 990,00
Notabedrag (te veel in rekening gebracht) € 431,59

Nieuw termijnbedrag maand april € 70,00

Situatie:
Rijwoning inhoud 372.0 m3. Bouwjaar 1997. 2 Personen.
Als we thuis zijn staat de thermostaat op 20.8 graden (overdag en s'avonds).
Zonnepanelen: 2430 Wp.
Dat is niet zoveel maar toch zo'n 300 kWh over per jaar die ik deze winter heb gebruikt voor electrisch bijverwarmen.
En dan is er nog de circa € 22,-- subsidie per maand op de panelen tot 2024.
Kortom maandlasten nu onder de € 50,--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Z
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-07 20:39

X-Z

Twee-onder-een-kap uit '96, 3-persoonshuishouden.

Jan 2016
237 m³ gas
316 kWh elektra

Feb 2016
231 m³ gas
281 kWh elektra

Gasverbruik blijft helaas vrij hoog :(
Pagina: 1 ... 24 ... 83 Laatste