Vinniiee schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 11:59:
Hoi,
Weet niet helemaal zeker of ik goed ben in dit topic, maar ik ben nieuw hier en wil me wat verder gaan verdiepen in het energie besparen. Afgelopen jaar ben ik in april verhuisd en heb ik al een nieuwe cv-ketel laten installeren, wat ook wel nodig was (originele ketel sinds de bouw).
Hieronder wat info:
- Tussenwoning '82 (125m², 320m³)
- 1 persoons huishouden
- Nieuwe Intergas Kombi Kompakt HRE36/30 sinds eind mei 2015 met chronotherm iv
- Geen vloerisolatie, geen spouwisolatie (voor zover ik weet), wel dakisolatie
- 20,5C vanaf 17.00-23.00, weekend van 9.00-23.00, 's nachts 16C
- Verlichting middels KAKU geschakeld
- Koken op inductie
Hieronder mijn verbruik volgens Eneco website:
[
afbeelding]
[
afbeelding]
Duidelijk ruimte voor verbetering. Plannen zijn om de mechanische ventilatie te vervangen voor een nieuwe, CV tuning te doen en uit te zoeken wat er 's nachts energie staat te slurpen, want dat ligt vrij hoog geloof ik.
Ligt idd hoog als ik mijn verbruik bekijk.
En die vond ik al hoog en probeerde alles eruit te knijpen zonder comfort verlies.
Maar lees hier dat het toch wel mee valt.
Heb hier in huis geen vloerverwarming of mechanische ventilatie,
Tis een hoekhuis van eind 1976 en de isolatie laat te wensen over.
Gas verbruik meet ik nog niet, zal eerdaag een tweede Youless bestellen want op de analoge manier bijhouden ontbreekt mij de discipline ;-)
Specs:
- Hoekwoning '76 (100m²)
- 3 persoons huishouden
- Intergas Kombi Kompakt HR 28 2013
- Sinds kort een Nest v3 - Hiervoor jaren een E-Thermostaat
- Geen vloerisolatie, wel spouwisolatie en geen dakisolatie
- 20C vanaf 16.30-22.30, weekend van 9.00-23.00, 's nachts 16C
- Koken op gas
- Verschillende apparaten gekilled met standbykiller 's nachts en overdag als we weg zijn.
- Alle verlichting verzien van LED
- 's nachts een sluipverbruik van 56W en weekeinden als we op de camping zitten ook de modem/router gekilled en dan 21W
Wat betreft je sluipverbruik, is alles bij langs lopen wat maar aan kan staan of aan het stroom hangt en na gaan wat ie verbruik.
Pompen, continue tabwater boilers op temp houden zijn dooddoeners.
Wat betreft je vraag in die andere topic wat ons verbruik is is moeilijk precies te vertellen.
De ene dag is de andere niet...
De ene dag geen vaatwasser, oven,magnetron, droger of wasmachine en een totaal verbruik van 3kWh
De andere dag een wasdag en ff klussen en het verbruik knalt over de 12kWh per dag.
Maar gemiddeld per week zitten we hier thuis tussen de 6,5 en 7 tot 8 kWh per dag.
Grootste verbruiker 's avonds is toch wel de TV en Horizon Mediabox totaal 180W voor x aantal uren.
's Nachts zeg maar van omstreeks 23:00 tot opstaan 6:30 een totaal verbruik van ongeveer 0,6 kWh
's Nachts en werken overdag een gemiddeld verbruik van bijna 2kWh, mede door die 56W sluipverbruik en in de wintermaanden al vroeg de buitenverlichting aan ook als we niet thuis zijn.
Dus grootste verbruik gemiddeld 5kWh is echt 's avonds als we thuis zijn.
Sinds dit jaar met een Youless echt aan het bekijken wat we verbruiken en sinds dit jaar alle lampen vervangen door led.
Vorige jaar 3300kWh verbruikt (3 pers) en zou als ik een gemiddelde neem van ons verbruik nu (7,6kWh) dan zouden we op ongeveer 2750kWh uitkomen dit jaar.
Zal wel lager uitvallen van zomers minder verlichting, cv pomp minder nodig, en minder thuis icm camping ect