Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
E: 126 KWh (vorig jaar 136)
G: 88 kuub (vorig jaar 74)
W: 8 kuub (vorig jaar 10)

Ik begin nu toch steeds meer te denken aan vervanging van de CV-ketel (24 jaar oud). Ik vind het verbruik vrij hoog voor een 2-persoons huishouden waarbij er 3 dagen in de week iemand de hele dag thuis is. Wel dagelijks (lang) douchen, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik heb wel een regenton in de tuin staan. Met een gieter vul ik af en toe de stortbak van de WC bij met regenwater. Voordat ik dit deed, had ik al een jaarverbruik van zo'n 15 m3, dus ik bespaar ik misschien zo'n 3 m3 met de gieter. Die besparing is financieel natuurlijk verwaarloosbaar, maar vind het eigenlijk belachelijk om prima drinkwater letterlijk door de plee te spoelen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Ik spoel m´n wc beneden ook door met regenwater op valdruk.
Bij het programma De Rekenkamer zag ik dat het waterverbruik van de wc ongeveer 20 euro per jaar is.
Met de belasting van volgend jaar zal dit wellicht iets meer worden, maar de investering van 160euro zal ongeveer net zolang terugverdiend zijn als de zonnepanelen.
Ik vind het rendabel genoeg, zeker wanneer ik weet dat het riool/milieu ermee ontlast word.

http://s1217.photobucket....lideshow/Regenwateropslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 14:15
EcoR schreef op maandag 02 december 2013 @ 08:26:
E: 126 KWh (vorig jaar 136)
G: 88 kuub (vorig jaar 74)
W: 8 kuub (vorig jaar 10)

Ik begin nu toch steeds meer te denken aan vervanging van de CV-ketel (24 jaar oud). Ik vind het verbruik vrij hoog voor een 2-persoons huishouden waarbij er 3 dagen in de week iemand de hele dag thuis is. Wel dagelijks (lang) douchen, maar toch.
hoe groot is je huis? als dit een eensgezinsmiddenwoning is vind ik het wel mee vallen..

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:37
@ hierboven:
lol idd, vind ik ook. Wellicht dat ie in het midden van een rijtjeshuis woont? Dan zal het misschien beter te verklaren zijn, maar met een 2-onder-1-kap vind ik het behoorlijk netjes, bijna te mooi om te geloven. :+
Verwijderd schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 18:48:
De erker die ik heb is waardeloos, het scheelt slechts 45 cm extra woonruimte maar er zit een enorme hoeveelheid glas en panelen in. Bovendien staat het grootste verwarmings element precies in die erker.

Daar zit al een vensterbank boven ter isolatie maar eigenlijk moet dat veel beter afsgesloten worden.

Een tip van een collega tweaker bracht me naar luxaflex met alumimium erin maar daar kan de koude luchtstroom dan nog steeds langs. Bovendien kost dat ruim 600 euro. Eigenlijk zoek ik dikke gordijnen met aluminium erin waar milieu centraal het ook over heeft alleen kan ik die nergens vinden......
Erkers zijn wat dat betreft sowieso waardeloos. Leuk voor het "breken" van een lang stuk rechte muur, zodat de ruimte wat speelser wordt, maar fors in energieverliezen.
Waarom doe je geen rolluik oid? Met gordijnen trekt de kou alsnog eerst naar binnen (wel minder dan zonder gordijnen), maar je behandeld dan het probleem/oorzaak pas achteraf, als ie al binnen is.
Ik weet zo niet gebaseerd op cijfers wat beter is, maar mijn logica/gevoel zegt dat een rolluik gunstiger is omdat je de directe kou al afsluit voordat het raam überhaupt wordt bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Niet online
Speedfightserv schreef op maandag 02 december 2013 @ 12:07:
[...]

hoe groot is je huis? als dit een eensgezinsmiddenwoning is vind ik het wel mee vallen..
Hmm, blijkbaar heb ik te hoge verwachtingen. 120 vierkante meter, rijtjeshuis, er wordt alleen gestookt in de woonkamer + open keuken (ongeveer 50 vierkante meter). Ik had gedacht dat het verbruik nog wel wat omlaag zou kunnen aangezien het nog niet zo denderend koud is geweest, maar misschien wil ik gewoon te veel :X . Neemt niet weg dat een nieuwe ketel vast nog wel iets zuiniger kan zijn dan een 24 jaar oud model...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

drielp schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 19:31:
[...]

Ga dan even langs bij je achterbuurman, waarschijnlijk beseft hij het niet eens. Een te grote kachel in een goed geisoleerd huis geeft vaak stookproblemen. Je moet er een goed vuur in hebben en dat wordt dus snel te warm. En van teveel smoren gaat de schoorsteen roken. Ga dus even langs als hij weer zo stinkt.
Ben ik geweest.. Kun je als reactie krijgen dat het ze geen reet interesseert dat je in hun rook zit...

Ja, dat is het Nederland van nu.. zolang je er zelf maar beter van wordt in de portomonaie.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste forumgebruikers,

Zijn jullie al op de hoogte van een nieuwe website van Milieu Centraal in samenwerking met enkele netwerkbedrijven, om gemakkelijk je energieverbruik bij te kunnen houden met allerlei handige tools? Dit is www.energieverbruiksmanagers.nl .
Door de komst van slimme meters zijn namelijk veel nieuwe apparaten op de markt gekomen die inzicht geven in uw energieverbruik. Sommige van deze energieverbruiksmanagers tonen alleen elektriciteitsverbruik of gasverbruik, andere laten beide zien. Dat kan per dag, week of maand zijn, of zelfs het verbruik van dat moment. Via sommige energieverbruiksmanagers kunt u ook apparaten aan- en uitzetten.

Grote verschillen zijn er ook in de manier waarop de verbruiksmanagers informatie tonen: een schermpje dat thuis aan de muur hangt, of via een website waarop u moet inloggen. En ook de prijzen lopen uiteen.
Op onze nieuwe website kunt u zelf aangeven wat u wenst bij te houden en zelfs op prijs selecteren.

Wij zijn onafhankelijk, dus werken niet voor of met leveranciers van de energieverbruiksmanagers. Uiteraard hebben zij wel deels de informatie verstrekt voor het tot stand komen van de site, maar deze is door ons intern dubbel gecheckt voor een helder overzicht voor de consument.

Laat ook vooral je mening achter via een review per product!
Zie dus www.energieverbruiksmanagers.nl .

Groet,
Milieu Centraal
www.milieucentraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
De maand is nu voorbij dus mijn eerste inzich op een semi wintermaand :)
November 2013:
Elektriciteit: 230kWh
Gas: 145,871m3

Hoekhuis uit 2013, 110m2, 2 persoons

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:51

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 15:53:
Beste forumgebruikers,

Zijn jullie al op de hoogte van een nieuwe website van Milieu Centraal in samenwerking met enkele netwerkbedrijven, om gemakkelijk je energieverbruik bij te kunnen houden met allerlei handige tools? Dit is www.energieverbruiksmanagers.nl .
Door de komst van slimme meters zijn namelijk veel nieuwe apparaten op de markt gekomen die inzicht geven in uw energieverbruik. Sommige van deze energieverbruiksmanagers tonen alleen elektriciteitsverbruik of gasverbruik, andere laten beide zien. Dat kan per dag, week of maand zijn, of zelfs het verbruik van dat moment. Via sommige energieverbruiksmanagers kunt u ook apparaten aan- en uitzetten.

Grote verschillen zijn er ook in de manier waarop de verbruiksmanagers informatie tonen: een schermpje dat thuis aan de muur hangt, of via een website waarop u moet inloggen. En ook de prijzen lopen uiteen.
Op onze nieuwe website kunt u zelf aangeven wat u wenst bij te houden en zelfs op prijs selecteren.

Wij zijn onafhankelijk, dus werken niet voor of met leveranciers van de energieverbruiksmanagers. Uiteraard hebben zij wel deels de informatie verstrekt voor het tot stand komen van de site, maar deze is door ons intern dubbel gecheckt voor een helder overzicht voor de consument.

Laat ook vooral je mening achter via een review per product!
Zie dus www.energieverbruiksmanagers.nl .

Groet,
Milieu Centraal
www.milieucentraal.nl
Mede door de site zit ik nu op Energiemanager.nl en mindergas.nl. Erg handig idd Nu nog door Liander een nieuwe slimme meter krijgen en alles gaat automagisch :) (planning van Liander is binnen nu en 5 a 6 jaar 80% van de oude meters vervangen te hebben. Ik hoop daarbij te zitten. Anders maar handmatig aanvragen a 75 euro)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 12:22
Notna schreef op maandag 02 december 2013 @ 16:21:
[...]

Mede door de site zit ik nu op Energiemanager.nl en mindergas.nl. Erg handig idd Nu nog door Liander een nieuwe slimme meter krijgen en alles gaat automagisch :) (planning van Liander is binnen nu en 5 a 6 jaar 80% van de oude meters vervangen te hebben. Ik hoop daarbij te zitten. Anders maar handmatig aanvragen a 75 euro)
Is aanmelden bij energieleveren.nl geen optie?

Ik heb op dit forum volgens mij een aantal keer gelezen dat ze je dan snel een nieuwe meter aanbieden (slim of digitaal mag je volgens mij kiezen). Als ze dan komen vervangen en vragen waar de zonnepanelen zijn zeg je gewoon ja die komen nog, of tja het is een plan voor de toekomst... Ik weet niet of dit volgens de regeltjes is, maar je kan het wellicht proberen.

EDIT:
Als je panelen hebt krijg je voorrang op een slimme meter aldus: databeestje in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"

Of gewoon liander bellen en lief vragen. Dat je driftig met besparen bezig bent en dat een nieuwe meter je daar zeer bij zou helpen. Je kan het altijd proberen, zie ook klump4u in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"

[ Voor 19% gewijzigd door MK1o2 op 02-12-2013 16:53 ]

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 17:37

JAN-B

525 Wp op mijn dak

antonboonstra schreef op zondag 01 december 2013 @ 10:51:
2 onder 1 kap, bouwjaar 1996, 1 persoon

November 2013

Gas: 82,8 m3
Anton: mijn vriendin had in November een verbruik van 81 m3 - eengezinswoning, 1 persoon altijd thuis, terwijl jij overdag geen gas verbruikt, neem ik aan :? (niemand thuis toch)
hoe verklaar je dit?
ik zit stiekum te denken: is het "rechtsboven" meestal kouder dan "linksonder" :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 01:18
Verwijderd schreef op maandag 02 december 2013 @ 14:08:
[...]

Ben ik geweest.. Kun je als reactie krijgen dat het ze geen reet interesseert dat je in hun rook zit...

Ja, dat is het Nederland van nu.. zolang je er zelf maar beter van wordt in de portomonaie.. :(
Ah, de relatie is niet zo best. Dan is dit misschien een optie

http://www.milieucentraal.../overlast-van-hout-stoken

Hier gaat wel wat tijd inzitten, maar uiteindelijk moet de overlast minder worden. Jammer dat je dit soort mens als buur hebt.
Ik stook graag op hout, maar de buurt moet er geen last van hebben.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/s7f9FyX.png

De grootste boosdoener zal de vriezer en de koelkast zijn....
Als die uit staan is het standby verbruik 32 a 33W :)

Die worden dan nog veroorzaakt door het modem, router, klokje combioven, decoder, cv ketel, beltrafo en waarschijnlijk ook de inductieplaat.

Lijkt mij nog niet eens zo slecht...behalve die pieken in het verbruik dan.
Totaal november : 251,9kWh

[ Voor 3% gewijzigd door JvdW op 03-12-2013 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

JAN-B schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 11:30:
[...]
Anton: mijn vriendin had in November een verbruik van 81 m3 - eengezinswoning, 1 persoon altijd thuis, terwijl jij overdag geen gas verbruikt, neem ik aan :? (niemand thuis toch)
hoe verklaar je dit?
ik zit stiekum te denken: is het "rechtsboven" meestal kouder dan "linksonder" :9
Afbeeldingslocatie: http://www.knmi.nl/klimatologie/geografische_overzichten/maand/archief/mnd-tg/mnd-tg201311.png?
Ik woon in de buurt van Groningen. Geen idee waar je vriendin woont...

Als ik aan het werk ben, zal de CV ketel het huis nog wel op 15,6°C proberen te houden, dus als het echt koud is, verbruik ik overdag ook wel gas. Daarnaast kan het type huis nogal verschillen. Woont je vriendin in een rijtjeshuis waarin beide buren lekker hoog stoken? Ik woon in een relatief groot huis. Twee-onder-1-kap van 130 m2 / 400 m3 uit 1996. Maar misschien is mijn huis toch minder goed geïsoleerd dan ik dacht.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

antonboonstra schreef op woensdag 04 december 2013 @ 09:04:
[...]

[afbeelding]
Ik woon in de buurt van Groningen. Geen idee waar je vriendin woont...
ja Anton, dat was natuurlijk een doordenkertje ;w
Groningen = rechtsboven en Zeeland = linksonder
(in mijn profiel had je ook mijn woonplaats gevonden)
Als ik aan het werk ben, zal de CV ketel het huis nog wel op 15,6°C proberen te houden, dus als het echt koud is, verbruik ik overdag ook wel gas. Daarnaast kan het type huis nogal verschillen. Woont je vriendin in een rijtjeshuis waarin beide buren lekker hoog stoken? Ik woon in een relatief groot huis. Twee-onder-1-kap van 130 m2 / 400 m3 uit 1996. Maar misschien is mijn huis toch minder goed geïsoleerd dan ik dacht.
het huis van mijn vriendin is vorig jaar gerenoveerd / geisoleerd, dat merk je echt wel in het gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik maak me enige zorgen om ons gasverbruik. Niet abnormaal hoog maar volgens mij toch vrij fors voor wat wij dagelijks doen en zeker als je kijkt dat dit wel zal stijgen als het echt koud gaat worden. De specs:

Verbruik november
150m3 dus gemiddeld 5m3 per dag

Waaraan verbruikt?
- verwarmen van 17 naar 19 graden --> verwarming aan tussen 17:00-21:00*
- eens per dag koken
- gemiddeld 1.5x douchen per dag (in totaal 20 minuten)

* alleen vloerverwarming in de kamer aan. Verder geen radiatoren open.

Woning
Hoekwoning uit 2000
HR++ beglazing
Beneden vloerverwarming en 2 kleine radiatoren
Boven overal radiatoren
We gebruiken enkel de vloerverwarming en de 2 radiatoren. Boven en hal geen verwarming aan.

Gevoel
Eigenlijk voelt de woning de hele dag koud aan. We hebben overal tochtstrips en zijn daarin stappen aan het zetten maar er is geen sprake van enorme tochtgaten of iets dergelijks. Als de verwarming om 21:00 uur uit gaat is het 19 graden, om 7:00 in de ochtend is dit gedaald tot 17 graden.

Hoe ervaren jullie dit gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

19 is ook koud zat, en nachtverlaging met de vloerverwarming werkt gewoon niet vind ik zelf.
Al eens bijv 20 graden continue gezet en gekeken wat het dan is?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Laatst online: 11-09 18:32
Aghanim schreef op woensdag 04 december 2013 @ 14:12:
Ik maak me enige zorgen om ons gasverbruik. Niet abnormaal hoog maar volgens mij toch vrij fors voor wat wij dagelijks doen en zeker als je kijkt dat dit wel zal stijgen als het echt koud gaat worden. De specs:

Verbruik november

Waaraan verbruikt?
- eens per dag koken

Woning
Hoekwoning uit 2000
HR++ beglazing
Boven overal radiatoren
We gebruiken enkel de vloerverwarming en de 2 radiatoren. Boven en hal geen verwarming aan.

Gevoel
Eigenlijk voelt de woning de hele dag koud aan. We hebben overal tochtstrips en zijn daarin stappen aan het zetten maar er is geen sprake van enorme tochtgaten of iets dergelijks. Als de verwarming om 21:00 uur uit gaat is het 19 graden, om 7:00 in de ochtend is dit gedaald tot 17 graden.

Om te vergelijken:

Verbuik november: 166m3
Overdag staat de cv op 16 graden om 17:00 is het 19 graden om 20:00 is het 20 graden
Door de week gaat de cv 's avonds om 22:15 naar 12 graden (dus uit en geen verbruik meer)
Het blijft dan nog lang genoeg warm in de woning.
In 9 uur tijd is de woning dan afgekoeld van 20 graden naar 16 graden als het buiten -1,6 graden is.

Verder zit er in de CV nog een boiler met 50 liter warm water, deze wordt verwarmt en op temperatuur gehouden van 07:00 tot 22:15.
Koken is hier op elektrisch (inductie) Douchen is vergelijkbaar aan jou patroon.

Radiatoren staan open in de bijkeuken, de open keuken/eetkamer, de woonkamer (2stuks) de hal bij de voordeur, toilet beneden en de badkamer (handoekding)

Woning:
- 2 onder 1 kap (vergelijkbaar met hoekwoning m.i.) bouwjaar 1983
- 104m2, garage 15m2, bruto inhoud woning: 372m3
- dubbel glas overal (geen HR)
- aangebouwde enkelsteens garage vast aan enkelsteens bijkeuken, hier komt wel wat kou vandaan.
tussen bijkeuken en keuken zit nog een halletje met deuren en toilet.

Gezien jullie ook op gas koken vindt ik het verbruik wel meevallen.
Misschien stook je nog wel wat te hoog qua watertemperatuur (vloerverwarming)

Maar gekeken naar een woning bouwjaar 2000 en HR++ beglazing hat ik wel wat lager verwacht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Schaamteloze crosspost:

Awwww yeeaahhh:

(1 okt is de start van het nieuwe contract, vandaar dat ik dat neem ;) )

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/Gas_Okt_dec.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Zo dat is nogal een verschil! Weet niet of het dit jaar ook warmer is geweest in die periode maar zo nee dan heb je dat erg netjes gedaan! Alleen cv-tuning of ook isolatie etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Per gewogen graaddag neemt het verschil tussen temperaturen in jaren weg. Lees ook hier:

http://mindergas.nl/degree_days_calculations/explanation (daar komt ook de tabel vandaan)

Verschil zit hem vooral in HR++ beglazing tov dubbelglas/enkel glas uit 1980, CV tuning en het isoleren van de gevels onder de ramen (gemetseld tov gewoon hout met....niets)

En dan staat de verwarming eigenlijk meer te branden dan vorig jaar ook nog :P

Ow en Elect voor dezelfde periode 2013 (energiemanageronline.nl) (Let wel, hoog en laag staan in de verkeerde tabel (doh). Admins kijken of ze die kunnen omwisselen voor me):

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/Elec_Okt_dec.png

Je ziet welke week ik begonnen ben met besparen :+ Besparing is gemeten door het verbruik van vorig jaar in te vullen (totaal verbruik that is; dat is dus de doelstelling)

2012:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/Elec_Okt_dec_12.png

[ Voor 48% gewijzigd door Notna op 05-12-2013 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ter vergelijking
Aghanim schreef op woensdag 04 december 2013 @ 14:12:

Verbruik november
146m3

Waaraan verbruikt?
- verwarmen van 17 naar 20.5graden --> verwarming aan tussen 17:00-23:00 (slimme thermostaat dus schakelt eerder in/uit)
- eens per dag koken
- eens per dag koken
- gemiddeld 2x douchen per dag (in totaal 20 minuten)

Geen vloerverwarming

Woning
Hoekwoning uit 2000
Hoekwoning uit 2013 van 105m2
HR++ beglazing
Geen id, denk ook HR++
Beneden 4 (kleine) radiotoren
Boven overal radiatoren
Boven overal (4) radiatoren
Overal verwarming behalve hal

Gevoel
Het voelt lekker warm aan (wat wil je met 20.5 :P)

Komt dus wel redelijk overeen behalve dat ik het iets warmer stook
Grafiekje van dagverbruik 28-11-2013
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wm9AZKE.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Jouw verbruik komt op ongeveer 4.5m3 even snel gerekend en dat is volgens mij erg netjes als je overal de verwarming op die temperatuur aan hebt. Ik begin steeds meer te denken dat het bij ons toch ook wel ligt aan het feit dat de vloerverwarming onder plavuizen ligt waar wij weer een laminaatvloer op gelegd hebben. Al voel je de warmte op zich wel goed nu ik de thermostaat van de vloerverwarming weer terug naar 45 graden heb gezet. Dat of onze 13 jaar oude HR ketel is niet meer zo HR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik neem aan dat je per dag bedoelt? Dan kom ik op 146/30=4.87m3 valt wel mee dus. Als ik naar antonboonstra kijk dan is het juist knetter veel wat ik verbruik?

Ik heb niet overal die verwarming vol aan hoor.
Woonkamer: aan
gang: uit
mancave: meestal aan
walkin closet: meestal uit
badkamer: meestal aan
slaapkamer: meestal aan

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 05-12-2013 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice tips!
Ga ook eens wat aan mijn energierekeningen doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Vandaag weinig thuis geweest en daardoor verwarming niet aan gehad. Wel 2x douche en gekookt en totaal 2m3 verbruikt. Betekent dus dat onze vloerverwarming zo'n 3-4 m3 gebruikt om van 17 naar 19 te verwarmen tussen 17:00-21:00 uur. Nu eens uitzoeken of dat veel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Aghanim schreef op donderdag 05 december 2013 @ 16:15:
Jouw verbruik komt op ongeveer 4.5m3 even snel gerekend en dat is volgens mij erg netjes als je overal de verwarming op die temperatuur aan hebt. Ik begin steeds meer te denken dat het bij ons toch ook wel ligt aan het feit dat de vloerverwarming onder plavuizen ligt waar wij weer een laminaatvloer op gelegd hebben. Al voel je de warmte op zich wel goed nu ik de thermostaat van de vloerverwarming weer terug naar 45 graden heb gezet. Dat of onze 13 jaar oude HR ketel is niet meer zo HR :)
die situatie hebben wij hier ook. 3 jaar lang geen verwarming in de vloer gevoeld, en nu met de nieuwe calenta ketel ineens wel. OK, OK, heb ook gelijk naar de vloerverwarming laten kijken en ze hebben nu voelertje verwijderd, maar toch. voor het eerst hebben we dus echt wat aan de vloerverwarming.

ik zag wel dat de calenta fabriek af komt op 90 graden voor cv-temp. ik zie dat veel mensen hem terugschroeven naar 70 graden...scheelt dat echt zoveel?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
voor je vloer verwarming niet, die vindt 90 graden niet echt fijn. je verdeler mengt het cv water tot bv 45 graden voor de vloerverwarming.

Dus voor alleen je vloerverwarming maakt het niet echt veel uit of het nou 60 of 90 graden aanvoer is. temperatuur in de ruimte met vloerverwarming zou niet veel sneller mogen opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

fabstar81 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:14:
[...]

die situatie hebben wij hier ook. 3 jaar lang geen verwarming in de vloer gevoeld, en nu met de nieuwe calenta ketel ineens wel. OK, OK, heb ook gelijk naar de vloerverwarming laten kijken en ze hebben nu voelertje verwijderd, maar toch. voor het eerst hebben we dus echt wat aan de vloerverwarming.

ik zag wel dat de calenta fabriek af komt op 90 graden voor cv-temp. ik zie dat veel mensen hem terugschroeven naar 70 graden...scheelt dat echt zoveel?
90 graden is een beetje warm als je het alleen met de vloerverwarming verwarmd, ook als je slangen hebt die niet difuus dicht zijn kan je het beter kouder houden.
55-60 is over het algemeen voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Wat bij ons ook opvalt is dat dichtbij de vloerverwarming pomp de vloer duidelijk warm aanvoelt en verder weg in de kamer steeds minder warmte door de vloer gaat. Als je daar staat voel je niks meer van de verwarming. Heb de pomp nu een stand hoger gezet om te kijken of dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:38
Iemand ervaring met hoog/laag tarief? Heb nieuwbouw huis heb geen idee hoeveel ik ga gebruiken. In ieder geval niet meer dan 2500/3000kwh.

Nachttarief is alleen handig als de was en vaatwasmachine in de nacht laat draaien lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Kijk ook wanneer het betreffende tarief in gaat. Dat verschilt per regio en kan wel 2 uur afwijken. Je moet bovendien echt je best doen om zoveel mogelijk in het lage tarief te laten vallen om het rendabel te krijgen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:38
Laag tarief gaat om 23:00 in en in het weekend. Daarnaaat ben ik in weekend weinig thuis dus dan lijkt het me al niet handig. En na 23:00 gebruik je niet veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Crosspost: Vreemd. Waar ik zelf dacht gas te besparen met 20 uur per dag verwarming uit (17C) en 4 uur per dag op aan (19C) vond ik het verbruik van gemiddeld 6m3 per dag toch wat hoog. Daarom sinds vrijdagavond de verwarming constant op 18C gezet als test. Na 48 uur in totaal 4m3 verbruikt ipv 12m3 wat ik normaal zou halen. Het gaat enkel om vloerverwarming en het lijkt er dus op dat bij ons, ondanks de korte tijd dat wr dagelijks willen verwarmen het voordeliger is om continu 1C hoger te zitten.

Komende dagen eens kijken wat het verbruik is met 19C constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Aghanim schreef op zondag 08 december 2013 @ 23:08:
Crosspost: Vreemd. Waar ik zelf dacht gas te besparen met 20 uur per dag verwarming uit (17C) en 4 uur per dag op aan (19C) vond ik het verbruik van gemiddeld 6m3 per dag toch wat hoog. Daarom sinds vrijdagavond de verwarming constant op 18C gezet als test. Na 48 uur in totaal 4m3 verbruikt ipv 12m3 wat ik normaal zou halen. Het gaat enkel om vloerverwarming en het lijkt er dus op dat bij ons, ondanks de korte tijd dat wr dagelijks willen verwarmen het voordeliger is om continu 1C hoger te zitten.

Komende dagen eens kijken wat het verbruik is met 19C constant.
Ik gok dat je tot 20,5 graden het zelfde verbruik houd. Mits continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Rol-Co schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 17:45:
[...]

90 graden is een beetje warm als je het alleen met de vloerverwarming verwarmd, ook als je slangen hebt die niet difuus dicht zijn kan je het beter kouder houden.
55-60 is over het algemeen voldoende.
de cv is niet alleen voor vloerverwarming. cv staat 90 graden, vloerverwarming heb ik inderdaad op ongeveer 40 graden staan.

er staan ook twee grote langwerpige verwarmingen in de woonkamer en de rest van huis is uiteraard ook gewoon standaard verwarming.

ik hou de cv nu even een maand op 90, in januari ga ik hem terugschroeven naar 70, kijken naar het verbruik...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 08 december 2013 @ 23:16:
[...]

Ik gok dat je tot 20,5 graden het zelfde verbruik houd. Mits continue.
Dat zou stiekem wel lekker zijn. Jammer dat onze thermostaat helaas maar per hele graad instelbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:24
Remco Tr schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 23:31:
Iemand ervaring met hoog/laag tarief? Heb nieuwbouw huis heb geen idee hoeveel ik ga gebruiken. In ieder geval niet meer dan 2500/3000kwh.

Nachttarief is alleen handig als de was en vaatwasmachine in de nacht laat draaien lijkt mij?
Wij doen redelijk ons best om zoveel mogelijk in het nachttarief (hier vanaf 21u) te draaien (vaatwasser 100%, wasmachine 90%, droger 95%). Toch gemiddeld (over 1 jaar) 'maar' 58% van het totale verbruik in het nachttarief. Het bespaart me nu 5-10 euro per jaar, dus zou net zo goed op enkeltarief over kunnen.
Kanttekening dat er ivm wisselende werktijden 4 dagen wel iemand (gehele dag) thuis is.

Als je beiden 5 van de 7 dagen (overdag) weg bent en je best doet om zoveel mogelijk 's avonds/'s nachts te wassen bespaar je dus wel iets, maar als je het gedoe vind om te wachten met de vaat/was dan zou ik het niet doen. Bij Nuon kun je overigens altijd wisselen van tariefsoort, ongeacht contractduur. Misschien bij andere leveranciers ook wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Bij Remco gaat het pas nar 23:00 in, dus nog moeilijker en in het weekend is user er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat verschilt zo per huishouden, wij doen zo veel mogelijk in de hoog en minimaal in de laag, die hoog gaat van de zomer het hardst achteruit namelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Of gewoon geen hoog en laag meer.. Ik heb het vorig jaar aangepast naar 1 tarief. Geen gezeur meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 15:33
Idd, een mail naar je elec-boer met standen en vraagstelling naar enkeltarief en het is gedaan met de nachtelijke overlast van machines.
Tariefen gaan steeds meer naar elkander toe dus voordeel is bijna onhaalbaar geworden bij dubbeltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maar het blijven 2 meterstanden, alleen worden ze bij elkaar opgeteld, met panelen, ferarris heeft het toch nog wat voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb twee standen. Sinds de oplevering alles op L1. Er staat 4kWh op L2, vermoedelijk om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

De afgelopen 2 weken 75% minder gas verbruik t.o.v vorig jaar, door een nieuwe ketel en tuning.
Hebben meer mensen zoveel minder? 0,06 m3 per graaddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

0,06? Dat is echt mega weinig lol. Ik haal dat bij lange na niet:

1-12 tot 14-12: 0.27 m3/dag, 46,7% minder tov vorig jaar. Dit is incl. Koken en warmwater verbruik, een 8 jaar oude Intergas HR22, nieuwe kozijnen en tuning

[ Voor 53% gewijzigd door Notna op 14-12-2013 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:36

Seafarer

XXX

Rol-Co schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 18:10:
De afgelopen 2 weken 75% minder gas verbruik t.o.v vorig jaar, door een nieuwe ketel en tuning.
Vertel eens wat meer welke ketel tegen welke heb je vervangen, leeftijd oude ketel enz. enz.

Want 75% is wel erg veel. (Ben dus ook gewoon jaloers)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Seafarer schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 18:33:
[...]

Vertel eens wat meer welke ketel tegen welke heb je vervangen, leeftijd oude ketel enz. enz.

Want 75% is wel erg veel. (Ben dus ook gewoon jaloers)
Ik heb een 24 jaar oude agpo ferroli vervangen voor een remeha tzerra 28cw4 , vloerverwarming doorgespoeld en met de isense en vloerverwarming wat getuned.

Verder gewoon warm water gebruikt, 5 pers douchen enz. Deze week was 16,2 cuub gas, vorige week ergens 15,8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Rol-Co jij hebt toch ook nog een kachel erbij?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:04
Mijn stroomverbruik plaats ik niet ivm mijn aquarium (wat zelf al ongeveer een klein gezin is).

Gas is lastig. Ik krijg overzicht per 2 maanden. Bij de laatste ging ik van 178 kuub in 2 maanden naar 60 per twee maanden.

Vermoedelijk vanwege het vocht in de nieuwbouw woning.

woning opgeleverd in 2012 tussenwoning.

Boven bijna geen verwarming. Alles een klein beetje open om de kou uit de kamers te krijgen.

Beneden vloerverwarming als bijverwarming.

Ik probeer van 18:00 tot 22:00 uur aan. Dan staat hij op 20 graden. Soms op 20.5 omdat de vloerverwarming na ijlt. Zolang het niet hard waait, zal het slechts 2-3 graden dalen 'snachts.

[ Voor 40% gewijzigd door Kevinp op 14-12-2013 19:49 ]

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 19:38:
Rol-Co jij hebt toch ook nog een kachel erbij?
Klopt, ik heb een pelletkachel staan maar daarom heb ik het over de afgelopen 2 weken omdat het kouder zou worden en ik wil kijken wat ik dan aan gas zou verbruiken zonder kachel. Kortom, die is van de 2 weken maar een uur of 10 aangeweest namelijk omdat hij vrijdags automatisch aan gaat van 5:00 start tot 10:00 uit.
Dat zal de 75% iets verklaren maar vast niet alles.
Afgelopen week is ook vrij zonniggeweest hier, dan warmt de kamer ook lekker snel op, dat zal ook best wat schelen met een pui op zuid, de buren hebben ook in oktober de boom laten snoeien, die hield veel zonlicht in de kamer tegen.
Dus meerdere dingen veranderd, maar het is ook een groot verschil, mindergas schat mijn jaarverbruik nu op 695 m3 , vorig jaar 1280 m3 verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Rol-Co schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 18:10:
Als ik naar de afgelopen twee weken kijk is het verschil ongeveer 20% met vorig jaar. Lastig vergelijken hoor met een eerder jaar over een korte periode. Je hoeft maar een paar dagen thuis te zijn als het kouder is.

Vanaf begin november gebruiken wij 4,8m3 gas per dag gemiddeld. Van de benedenverdieping wordt ongeveer 50m2 verwarmd met veel glas (HR++) op het noorden met 20m2 plat dak.

Het elektra gebruik ligt al jaren rond 6-6,5 kWh per dag gemiddeld. In de winter wat meer dan in de zomer.

Dit alles met een vierpersoons huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

tw_eek schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 20:38:
[...]

Als ik naar de afgelopen twee weken kijk is het verschil ongeveer 20% met vorig jaar. Lastig vergelijken hoor met een eerder jaar over een korte periode. Je hoeft maar een paar dagen thuis te zijn als het kouder is.

Vanaf begin november gebruiken wij 4,8m3 gas per dag gemiddeld. Van de benedenverdieping wordt ongeveer 50m2 verwarmd met veel glas (HR++) op het noorden met 20m2 plat dak.

Het elektra gebruik ligt al jaren rond 6-6,5 kWh per dag gemiddeld. In de winter wat meer dan in de zomer.

Dit alles met een vierpersoons huishouden.
Hier is altijd iemand thuis, al jaren. 1 nov tot vandaag is 104 m3 (2,4 p/d) verbruik voor verwarming, koken, warm water.
Elektriciteit zit deze dagen rond 9-10 per dag, maar geeft niet echt omdat er nog een overschot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Dat is wel erg netjes. Wij zitten op 5m3 p/d gemiddeld vanaf 1 nov tot vandaag. Ondanks dat ik dit graag zou willen terugbrengen heb ik ook wel een beetje het gevoel dat de 3 wintermaanden gewoon wat meer kosten qua verbruik en als je in de 9 overige maanden weinig gebruik maakt van de verwarming kom je in totaal nog steeds niet op meer dan 1100m3 uit.

Als ik dan zie hoeveel tijd ik er de afgelopen weken ingestoken heb met ontluchten, CV-tuning en VV-tuning alsook diverse thermostaatprogramma's en dat dit geen besparingen heeft opgeleverd is accepteren misschien maar het beste. Morgen komen ze de HR-ketel controleren, die is 13 jaar oud en vermoedelijk weinig onderhouden (wonen hier pas 4 mnd), misschien zit daar een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 20:55
Vandaag maar eens zitten kijken, rekenen en denken....
Gas is echt ontzettend duur in verhouding, vooral als je een energie overschot hebt aan elektra.

Momenteel geschat elektra overschot is 2500Kwh
Momenteel geschat gas verbruik is 1200kuub

Van de week eens een electrische kachel bijhalen denk ik, momenteel staat er 1 in de keuken (nog niet geisoleerd) van 800W. Deze trekt die ruimte prima.

Volgend jaar eens kijken naar een buffervat om de warmte daarin op te slaan voor zowel verwarming als tapwater. Op een later tijdstip gaan uitbreiden met zonnecollectoren en een hout-CV kachel.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:17
Casper de Boer schreef op woensdag 25 december 2013 @ 16:13:
Vandaag maar eens zitten kijken, rekenen en denken....
Gas is echt ontzettend duur in verhouding, vooral als je een energie overschot hebt aan elektra.

Momenteel geschat elektra overschot is 2500Kwh
Momenteel geschat gas verbruik is 1200kuub

Van de week eens een electrische kachel bijhalen denk ik, momenteel staat er 1 in de keuken (nog niet geisoleerd) van 800W. Deze trekt die ruimte prima.

Volgend jaar eens kijken naar een buffervat om de warmte daarin op te slaan voor zowel verwarming als tapwater. Op een later tijdstip gaan uitbreiden met zonnecollectoren en een hout-CV kachel.
Direct elektrisch zou ik niet doen. Bij Eneco krijg je 9,2 cent voor een kWh, en de verhouding gas/elektra is ca. 1:8 dus 8 x 9,2ct/kWh = 73,6 cent om een m3 gasverbruik te vermijden. Alleen als je door een beetje elektrisch bijstoken de grens van 500m3 kunt doorbreken is op die manier bijstoken financieel te rechtvaardigen.

Als je gaat bijstoken middels een warmtepomp is het een andere zaak, want dan kun je het bedrag delen door de behaalde COP. Op die manier elektrisch bijstoken is al snel lonend als je nog zoveel gas verbruikt. Maar extra isolatie is mogelijk nog sneller terug te verdienen, dus kijk eerst wat alle opties zijn voordat je iets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
Bezuiniger schreef op woensdag 25 december 2013 @ 16:49:
[...]

Direct elektrisch zou ik niet doen. Bij Eneco krijg je 9,2 cent voor een kWh, en de verhouding gas/elektra is ca. 1:8 dus 8 x 9,2ct/kWh = 73,6 cent om een m3 gasverbruik te vermijden. Alleen als je door een beetje elektrisch bijstoken de grens van 500m3 kunt doorbreken is op die manier bijstoken financieel te rechtvaardigen.

Als je gaat bijstoken middels een warmtepomp is het een andere zaak, want dan kun je het bedrag delen door de behaalde COP. Op die manier elektrisch bijstoken is al snel lonend als je nog zoveel gas verbruikt. Maar extra isolatie is mogelijk nog sneller terug te verdienen, dus kijk eerst wat alle opties zijn voordat je iets doet.
Voor op dit moment lijkt mij dit een goede oplossing, ik zit nog ruim 1 jaar vast aan Essent en daar krijg ik maar 5,9 cent terug (8*5.936ct/kWh = 47,488) een kuub gas kost mij 68,45.

Het extra isoleren is een lopend proces wat (vanwege het weer) even op een wat lager pitje staat. Ik moet de schouw gaan verwijderen en wil daarbij meteen het dak voorzien van nieuwe onder platen gezien het op dit moment op enkele punten lekt.

Als het buffervat er is zal ik kort daarna ook wel een hout-CV aanschaffen (waarschijnlijk alletwee aankomend jaar), voor volgend jaar zal het gasverbruik een stuk gaan dalen denk ik, electrisch bijverwarmen zal dan ook niet meer rendabel zijn.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Casper de Boer schreef op woensdag 25 december 2013 @ 17:36:
[...]
Voor op dit moment lijkt mij dit een goede oplossing, ik zit nog ruim 1 jaar vast aan Essent en daar krijg ik maar 5,9 cent terug (8*5.936ct/kWh = 47,488) een kuub gas kost mij 68,45.

Het extra isoleren is een lopend proces wat (vanwege het weer) even op een wat lager pitje staat. Ik moet de schouw gaan verwijderen en wil daarbij meteen het dak voorzien van nieuwe onder platen gezien het op dit moment op enkele punten lekt.

Als het buffervat er is zal ik kort daarna ook wel een hout-CV aanschaffen (waarschijnlijk alletwee aankomend jaar), voor volgend jaar zal het gasverbruik een stuk gaan dalen denk ik, electrisch bijverwarmen zal dan ook niet meer rendabel zijn.
5,9 cent is wel erg weinig. Als je al een kacheltje hebt: zeker inzetten. Zelf zou ik denk ik voor een warmtepomp gaan shoppen in plaats van een hout-CV, tenzij je natuurlijk een (vrijwel) gratis bevoorrading van hout hebt. Normaal moet je hout immers ook weer aanschaffen, en de stroom heb je al over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Affakkelen om gasverbruik te vermijden lijkt mij dus altijd lonend.

• Casper de Boer
Bezuiniger schreef op woensdag 25 december 2013 @ 21:57:
[...]

5,9 cent is wel erg weinig. Als je al een kacheltje hebt: zeker inzetten. Zelf zou ik denk ik voor een warmtepomp gaan shoppen in plaats van een hout-CV, tenzij je natuurlijk een (vrijwel) gratis bevoorrading van hout hebt. Normaal moet je hout immers ook weer aanschaffen, en de stroom heb je al over.
Even wat verder zitten kijken naar de waardes en de omreken factor is niet 1:8 maar 1:9,77.
Berekening wordt dan 9,77*5,936=57,99472.
Gezien ik dus 68,45 voor een kuub betaal is electrisch bijstoken nogsteeds voordeliger :)

Even voor het gemak 800kuub * 10,45528 = 83,64 euro
(Jaarverbruik was 1148kuub, wilde gok wat het volume voor de verwarming was)

Toevoer van hout ben ik niet zo bang voor en het kijkt leuker naar een hout cv dan naar een warmtepomp :)
Gisteren nog verder aan het kijken geweest, ziet er nu naar uit dat het een buffervat wordt van 1500L met tapwateraansluiting. Heb een mooie hout-cv speksteen kachel gezien maar die zijn nog aardig aan de prijs.
Bij een temperatuur verschil van 40 graden heb ik op die 1500L ongeveer 70kWh aan energie, moet genoeg zijn voor een dag lijkt mij. Bijstoken zou dan in 4/6 uur gedaan moeten zijn (ben naar kachels aan het kijken van 9/20kWh)

• Rol-Co

Rol-Co

Casper de Boer schreef op donderdag 26 december 2013 @ 12:51:
[...]

Even wat verder zitten kijken naar de waardes en de omreken factor is niet 1:8 maar 1:9,77.
Berekening wordt dan 9,77*5,936=57,99472.
Gezien ik dus 68,45 voor een kuub betaal is electrisch bijstoken nogsteeds voordeliger :)

Even voor het gemak 800kuub * 10,45528 = 83,64 euro
(Jaarverbruik was 1148kuub, wilde gok wat het volume voor de verwarming was)

Toevoer van hout ben ik niet zo bang voor en het kijkt leuker naar een hout cv dan naar een warmtepomp :)
Gisteren nog verder aan het kijken geweest, ziet er nu naar uit dat het een buffervat wordt van 1500L met tapwateraansluiting. Heb een mooie hout-cv speksteen kachel gezien maar die zijn nog aardig aan de prijs.
Bij een temperatuur verschil van 40 graden heb ik op die 1500L ongeveer 70kWh aan energie, moet genoeg zijn voor een dag lijkt mij. Bijstoken zou dan in 4/6 uur gedaan moeten zijn (ben naar kachels aan het kijken van 9/20kWh)
Kijk ook eens naar een pellet cv, efficienter, beter controleerbaar en geen gehak buiten enz. Ook niet heel goedkoop maar so much fun and tweakable. :)

http://www.pelletkachels.nl/

• Bezuiniger
Casper de Boer schreef op donderdag 26 december 2013 @ 12:51:
[...]
Ik wil ook zo'n kachel. Maar met 100% efficiëntie gas verbranden is in werkelijkheid niet mogelijk. 1:8 is een heel redelijk getal, dat overeenkomt met de moderne CV ketels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Op het werk hebben we een Remeha Quinta 45 ketel waar zowel het gasverbruik als geproduceerde warmte van wordt gemeten. Over een periode van 2,5 jaar is er 7520 m3 gas verbruikt en 246,1 GJ warmte geproduceerd. Dat komt neer op 9,1 kWh warmte per m3 gas. De ketel zit wel in een relatief laag temperatuurcircuit. Gemiddeld misschien 35°C retourtemperatuur, waardoor de ketel vrij efficiënt kan werken (condenseren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Een dergelijke efficiëntie is zeldzaam, in de meeste gevallen ligt het eerder rond de 85%. En dan kom je rond de 8,3 uit wat ik gemakshalve afrond op 8. En voor het gemak vergeten we ook maar even de 1,02 opslagfactor die veel mensen moeten betalen omdat er inmiddels behoorlijk wat buitenlands gas bijgemengd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Rendement bij een retourtemperatuur van 60°C ligt rond de 86%, zowel in deellast als in vollast. Echter de meeste ketels worden tegenwoordig modulerend aangestuurd. Doordat de ketel niet 5 minuten 80°C maakt en vervolgens 10 minuten uit staat, maar doorlopend bijvoorbeeld 60°C maakt, zal de retourtemperatuur ook een stuk lager liggen dan 60°C. Bij een lagere retourtemperatuur schiet de efficiëntie omhoog. Die kan hierdoor gemakkelijk op 90% uitkomen (100% Hi).

Zo heb ik mijn aanvoertemperatuur van mijn ketel ook begrensd op 55°C en de radiatoren zo ver geknepen dat de retourtemperatuur zo'n 15°C lager ligt (heel makkelijk met een infrarood meter in te stellen).

Geïmporteerd gas heeft wel een veel hogere calorische waarde dan Groningergas, maar dit wordt uiteraard bijgemengd met stikstof. Op mijn laatste gasrekening stond een correctiefactor van 1,00175. Dus geen 2% verschil, maar 0,175%. Vind ik vrij verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Als er gecondenseerd wordt, gaat de eff. niet naar 107% (HR107)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
PcDealer schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 21:17:
Als er gecondenseerd wordt, gaat de eff. niet naar 107% (HR107)?
Dat is de efficiëntie ten opzichte van een niet-condenserende ketel. En ook dat cijfer is iets uit een gecontroleerde lab-omgeving, niet iets wat je makkelijk thuis ook haalt. De werkelijke efficiëntie ligt dan net boven de 90%, maar 107 klinkt natuurlijk veel beter.

Ik heb trouwens ergens een onderzoek gezien naar CV installaties "in het veld", en het gemiddelde van de HR ketels lag daar op 80%(!). Ben de PDF alleen even kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Tsja als ze op 90-100% vermogen worden opgeleverd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik meet elke morgen en hou dat bij in Excel.

MaandE G W
Januari 300,00kWh 182,83m3 13,56m3
Februari 242,00kWh 171,78m3 12,35m3
Maart 275,00kWh 183,40m3 13,61m3
April 245,00kWh 81,72m3 14,01m3
Mei 222,00kWh 24,57m3 11,26m3
Juni 208,00kWh 10,37m3 10,63m3
Juli 204,00kWh 6,21m3 10,83m3
Augustus 226,00kWh 4,37m3 10,70m3
September 234,00kWh 14,21m3 10,43m3
Oktober 271,00kWh 33,07m3 11,38m3
November 289,00kWh 116,81m3 12,75m3
December 286,00kWh 124,34m3 13,75m3

Verbruik december 2013:
E: 286kWh
G: 124,34m3
W: 13,75m3

Verbruik december 2012:
E: 273kWh
G: 167,58m3
W: 12,35m3

Verwachting 2013 op basis van deze maand:
E: 3.214kWh
G: 1.973m3
W: 145m3

Verbruik Year to Date
E: 3.002kWh
G: 953m3

Verwachting 2013 op basis van YTD:
E: 3.002kWh
G: 953m3

Helaas is de doelstelling van minder dan 3.000kWh net niet gehaald :( Water en gasverbruik was meer t.o.v. november omdat er meer gedoucht is. De mechanische afzuiging bleek toen ik weer ging meten 2kW te trekken, maar deed niets. Kortsluiting dus. Staat nu al twee weken uit, de 2de komt iemand langs.

Over geheel 2013 bekeken zie ik dat we 167kWh minder hebben verbruikt t.o.v. 2012, zo'n 130 kuub meer gas en 9 kuub meer water. Het gasverbruik is direct te linken aan de maanden januari-maart (183 kuub).

Vergelijking eerder jaren:
JaarEGW
2011-2012*3.349kWh774m3136m3
2012**3.169kWh882m3136m3
2013**3.002kWh953m3145m3

* mei-juni
** januari-december
Verbruik electriciteit2011-2012*2012**2013**
>300/maand2x2xGeen
>250/maand11x8x5x
>200/maand12x12x12x

* mei-juni
** januari-december

Verbruik gas2011-2012*2012**2013**
>150m3/maand1x2x3x
>100m3/maand3x4x5x
>50m3/maand6x7x6x
>25m3/maand7x7x7x
>10m3/maand12x9x10x
<10m3/maandGeen3x2x

* mei-juni
** januari-december

Waterverbruik is nogal stabiel

We zitten bij Essent en de 10% korting na 5 jaar is absoluut niet interessant voor ons: nu 19,x cent voor electriciteit en 62,x voor gas. Eon heb ik niet vergeleken, maar heb ontdekt dat hun service bagger is toen we er wel zaten toen wij hier kwamen wonen..

Eengezinstussenwoning (eind 2004), 2 woonlagen, 2/3 slaapkamers, woonkamer met open keuken
Label A, Agpo Econpact HR-107 combiketel met AquaSol 3 zonneboiler (97 liter). AEG condensdroger Label B, nieuwe AEG 7kg wasmachine, Label A+++-10%.

Twee volwassenen, twee kinderen (5 en 7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
December 2013:
Gas: 158m3
Stroom: 176kWh

Thuissituatie
2 volwassenen
Hoekwoning 410m3 met veel ramen
Bouwjaar 2000 met goede isolatie
Vloerverwarming beneden (werkt nog niet optimaal) en radiatoren
Remeha Tzerra 28C met iSense thermostaat
Koken op gas

Verwachting januari
Ben erg benieuwd hoeveel gas we extra gaan gebruiken als het buiten kouder wordt. Vind dat we nu al redelijk wat gebruiken en dan is het nog niet eens echt koud geweest. Stroom loopt netjes af van 225kWh in oktober naar 201kWh in november naar 176kWh in december. Sinds deze week hebben we een nieuwe CV-ketel die letterlijk 50% van de oude ketel aan stroom verbruikt en we hebben een nieuwe TV die eveneens 60% zuiniger is. Daarom vermoed ik dat we in januari nog wat minder stroom zullen verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Plaatjes zeggen vaak meer dan cijfertjes, vooral vergeleken met voorgaande jaren :Y

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/historiegas2013.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/historieelektr2013.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/tweakers/historiewater2013.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:23

HeroS

SmartHome Nerd

Whau...gewoon van 5500 kWh naar 800 kWh. Complimenten!

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

HeroS schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 18:38:
Whau...gewoon van 5500 kWh naar 800 kWh. Complimenten!
Ja panelen doen veel he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Laatst online: 12-09 22:13
Samenwonend met 1 kind (sinds 10-10-2012). Man werk full-time, vrouw werkloos sinds mei 2013.
Hoekwoning uit 1986, boven en beneden HR++ glas sinds zomer 2012.
Muurisolatie geen idee, moet ik nog uitzoeken. Vloerisolatie niet tot zeer minimaal.
Beneden helaas vloerverwarming met oude tyleenslang (die zwarte..) verder wordt er eigenlijk alleen beneden verwarmd. Gas wordt gebruikt voor verwarming, warm water en koken.

Verbruik 2012 en 2013:
JaarElektraGasWater
20122108 kWh1019 kuub111 kuub
20132189 kWh1049 kuub117 kuub

Al met al valt me de stijging in verbuik nog mee aangezien er 1 kind bij is gekomen en m'n vrouw helaas werkloos is en dus vrijwel de hele dag thuis is.

Planning 2014:
Gasverbruik:
Begin januari een Isense thermostaat installeren en hiermee dagprogramma's instellen en hopelijk de CV instellingen tunen.
Onderzoeken of vloer / kruipruimte isolatie het comfort kan verbeteren en gasverbruik kan verminderen.
Daarnaast lonk ik toch wel heel erg naar een pelletkachel... Echter geen schouw/schoorsteen aanwezig dus moet even kijken hoe ik de afvoer kan regelen en ze zijn wel heel prijzig... :/

Elektraverbruik:
Aanschaffen van wat domotica gerelateerde spullen om standbyverbruik tegen te gaan.
Wat oude apparatuur (wasmachine, koelkast) vervangen voor energiezuiniger spul.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Jouw ie grafiek is netto. Dat telt niet.

[ Voor 82% gewijzigd door PcDealer op 31-12-2013 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bruto verbruik 2013

3020,3 kWh

Tussenwoning 380 m3 met 5 pers en altijd iemand thuis, alles A++ tot A+++ -30% vriezer,vaatwasser, koelkast,wasmachine, wel een slurpende plasma tv.

Opwek pv 2013

4018 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 15:33
verbruik dec 2013
elec: 264kWh
gas; 70m3
water; 8m3

totaal 2013
elec; 2096kWh
gas; 485m3
water 80m3

verwarming staat op 20

Prognose gasverbruik 2013
Periode: 1 januari t/m 31 dec= 458m3 doelverbruik <400m3
Per gewogen graaddag (i) 0,15 m3/graaddag
Elektra, doelverbruik per jaar < 1.600kWh
Water, doelverbruik per jaar < 70 m3

Tussenwoning 1990, 115m2, 4 personen, geen PV(nieuw gezinslid sinds okt erbij dus verbruik is max :) )eneco maandtarief 63 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

MaandE ES G W
Januari 157,53kWh 53,639kWh 10,368m3 2,603m3
Februari 157,14kWh 49,263kWh 12,606m3 3,24m3
Maart 162,23kWh 54,635kWh 11,947m3 3,065m3
April 165,16kWh 51,631kWh 14,747m3 3,69m3
Mei 155,72kWh 51,647kWh 12,908m3 4,053m3
Juni 149,90kWh 49,393kWh 12,788m3 4,139m3
Juli 147,13kWh 50,801kWh 9,327m3 3,344m3
Augustus 152,76kWh 50,614kWh 11,858m3 4,275m3
September 148,62kWh 49,05kWh 14,994m3 4,469m3
Oktober 153,40kWh 48,507kWh 15,215m3 4,325m3
November 154,82kWh 48,099kWh 15,001m3 4,147m3
December 160,73kWh 48,878kWh 16,961m3 4,92m3
Totaal 2013 1865,14kWh 606,157kWh 158,72m3 46,27m3

1 persoon, appartement 108m2 uit 2010, koken op gas.
En voor stroom lopen er wat dingetjes 24/7 (server/ups/modem/router/dreambox)
ES is verbruik server. (gemeten via de dell idrac die in de server zit)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Verbruik Dec 2013

Gas: 128,87 m³, besparing 40%
Elec Laag: 168,168 kWh,
Elec Hoog: 132,25 kWh
Elec Totaal: 300,419 kWh, besparing 25%
Water: 8,17m³, besparing -4%

Contract periode 26-10-12 tot 26-10-13 verbruik:

Elec: 4102 kWh
Gas: 1565 m³
Water: 80m³

Contract periode 26-10-13 tot 26-10-14 prognose:

Elec: 3440 kWh
Gas: 820 m³
Water: 90m³

Tussenwoning uit 64' , 5 personen, 110m², huis op het Zuiden, HR ++. Maandtarief 170 p/m NUON.
Stookregime:

Ondergrens 15, Huis wordt met -2 buiten niet kouder dan 16.4 indien ventilatieroosters op vol. Anders 17.5

07:00 --> 17.5
07:30 --> 18.0
19:00 --> 19.0
23:00 --> 15.0

[ Voor 43% gewijzigd door Notna op 01-01-2014 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:22
Hier in Den Bosch, panalen ZW:

Productie in de maand december 27,134 kWh/kWhp

- sorry, verkeerd draadje -

[ Voor 16% gewijzigd door aard01 op 01-01-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Het gaat hier over het verbruik. Voor post moet je in Jouw productie, afgelopen maand...ofzo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Niet online
December:
Electra: 144 kWh
Gas: 118 m3
Water: 9 m3

2 personen, tussenwoning uit 1989, indien iemand thuis is thermostaat op +/- 19 graden. Voornamelijk spaar- en ledlampen, standbykillers en alleen 2 laptops voor computergebruik. Enige wat 24/7 aanstaat is modem, koel/vriecombi en mechanische ventilatie, verder gaat alles 's nachts uit.

Verbruik ligt iets hoger dan vorig jaar, afgelopen maand een (warmtepomp)droger aangeschaft ivm kleine op komst en die is alvast goed uitgetest, daarnaast door vakantiedagen en ziekte wat meer gestookt en in bad geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
december:
elektra: 430kwh
gas: 157
water: 11

:X

situatie:
2 persoons huishouden
tussenwoning '76

pv installatie van 3150kwh (nog niet in cijfers hierboven verwerkt) en zo langzaamaan alles vervangen door LED. verder alle apparatuur A++(+), kruipruimte isolatie, rolluiken ook voor isolatie.

is onze elektra veel? bijna dagelijks gebruik van oven, en koken op inductie.

ik ben server vervangen langzaamaan door laptop zodat server alleen aan hoeft als er ook daadwerkelijk film/serie wordt gekeken.

[ Voor 5% gewijzigd door fabstar81 op 02-01-2014 12:04 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 14:15
december:
gas: 188
elektra: 252
water 9

@fabstart81

valt nog mee. wel wat hoger denk ik hoor maar als je veel de oven gebruik wel te verklaren.

Wij koken ook op inductie, close-in boiler en een oven die elke week wel een keer gebruikt wordt. frituurpan wordt ook wel eens gebruikt. voor de rest alles led. synology nas. wel een dikke pc en een lcd tv met ccfl.

[ Voor 7% gewijzigd door Speedfightserv op 02-01-2014 12:24 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:33
Elektra: 167 kWh
Gas: 122 m3
Water: 4,36 m3

Appartement uit '88 (wel kunststof kozijnen met dubbelglas) op bovenste woonlaag. 2 persoons huishouden. Verlichting alles LED. Proberen alles uit te zetten als we er niet zijn. Wel vaak oven en magnetron gebruikt.

Koelvriescombinatie A+, centrale mechanische ventilatie (op het dak, hebben we zelf geen invloed op).

Gasverbruik valt mij een beetje tegen, moet volgens mij nog wel lager kunnen. Zeker omdat het nog niet heel erg koud is geweest (5 graden boven nul is koudste wat ik heb gezien). Maar daarvoor ben ik druk bezig met het tweaken van de CV (stook nu op 50/30).

[ Voor 101% gewijzigd door ThinkPad op 02-01-2014 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Zojuist zijn de lagers vervangen van de mechanische afzuiging. Na 9 jaar kapoet. Is nu veel stiller en vermoedelijk ook zuiniger.
EcoR schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 09:24:

Enige wat 24/7 aanstaat is modem en mechanische ventilatie, verder gaat alles 's nachts uit.
Vebruikt de koelkast 's morgens dan niet veel meer door opbouwen van de kou?

[ Voor 18% gewijzigd door PcDealer op 02-01-2014 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Niet online
PcDealer schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 13:49:
Zojuist zijn de lagers vervangen van de mechanische afzuiging. Na 9 jaar kapoet. Is nu veel stiller en vermoedelijk ook zuiniger.

[...]
Vebruikt de koelkast 's morgens dan niet veel meer door opbouwen van de kou?
Ah, die was ik even vergeten, de koelvriescombi blijft ook gewoon aan inderdaad.

Onze mechanische ventilatie hoor je ook als je bijvoorbeeld in de doucheruimte staat. Ook maar eens naar laten kijken dan, wellicht dat dat ook wat geluid kan schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verbruik December:
Elektra Hoog = 3 kWh;
Elektra Laag = 83 kWh;
Gas = 65 M3:

Jaarverbruik 2013:
Elektra Hoog = min 156 kWh;
Elektra Laag = 900 kWh;
Gas = 494 m3;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

WIl je je brutostanden melden, dus exclusief opwekking? Zo kunnen we niet vergelijken en zeker niet met meer info over je pv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

PcDealer schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 23:44:
WIl je je brutostanden melden, dus exclusief opwekking? Zo kunnen we niet vergelijken en zeker niet met meer info over je pv.
@PcDealer: heb je het over mijn post :?
vreemd, ik meld het zo al jaren, dus wat doe ik verkeerd?
hoezo meer info?? zie je niet staan dat ik 525 Wp op mijn dak heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Niet online
Waar PcDealer op doelt is dat we nu geen beeld krijgen van je daadwerkelijke verbruik. Dat maakt het vergelijken toch een stuk makkelijker, zeker nu we ook niet weten hoeveel je per maand hebt geproduceerd...

Dat is een stuk handiger/interessanter om te zien dan op hoeveel de teller aan het eind van de maand uitkomt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

EcoR schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 12:14:
Waar PcDealer op doelt is dat we nu geen beeld krijgen van je daadwerkelijke verbruik. Dat maakt het vergelijken toch een stuk makkelijker, zeker nu we ook niet weten hoeveel je per maand hebt geproduceerd...

Dat is een stuk handiger/interessanter om te zien dan op hoeveel de teller aan het eind van de maand uitkomt. :)
ik snap wat jullie bedoelen, maar dat is toch onmogelijk :?
mijn ferraris meter loopt af en toe wel eens achteruit, dus hoe moet ik dan aan bruto meterstanden komen??
dat betekent eigenlijk dat iedereen met PV en en ferraris meter zijn verbruik niet meer kan melden, want het zijn bruto standen, toch??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

JAN-B schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 12:33:
[...]
maar dat is toch onmogelijk :?
Daarom heeft bijna iedereen hier een aparte vorm van logging, al is het maar een kWh meter op de PV-groep.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassd
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
MonthValueValueDaysDaysinMonthAvgDayLowPeak
January 201326430318.805.814.6
February 201324528288.755.115.4
March 201329931319.655.822.5
April 201328130309.385.416.4
May 201325531318.22514.6
June 201325830308.605.618
July 201327531318.875.215.6
August 201322531317.25222.5
September 201325630308.535.316.2
October 201321731317.004.312.6
November 201322830307.604.913.8
December 201325831318.31520.5

Electra verbruik in KWh.
2-onder-1-kap woning, 2 volwassenen.
Low/Peak is respectievelijk het laagste/hoogste dagverbuik die maand.

Gas en water houd ik nog niet bij, staat nog wel op de planning voor de toekomst.
Gas ben ik vandaag mee begonnen, tenminste, als de youless nog goed hangt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

2 onder 1 kap, bouwjaar 1996, 1 persoon
  • Elektriciteit verbruik: 1596 kWh
  • Gas verbruik: 757 m3
  • Water verbruik: 11,7 m3
  • Brandstof: 725,5 liter benzine
Van het E verbruik heb ik 1086 kWh uit het elektriciteitsnet gehaald en 510 kWh rechtstreeks van de zonnepanelen. Het gasverbruik is iets aan het dalen, omdat ik sinds augustus elektrisch kook en een elektraboiler in de keuken heb. Qua water heb ik afgelopen jaar misschien wel 3m3 regenwater met een gieter naar binnen gesjouwd. Voor de rest gewoon zuinig mee om gaan. PV opbrengst om een (zeer klein) gedeelte van mijn totaalverbruik te compenseren: 1555 kWh. In ieder geval wel mooi afgestemd op mijn E verbruik. Van de benzine heb ik 613,5 liter verbruikt met de auto (1:16,7) en 112 liter met de motor (1:20,8).

Hoogste dagverbruik op 26 december: 7,66 kWh
Laagste dagverbruik op 26 januari: 2,23 kWh (skivakantie)
Hoogste PV opbrengst op 8 juli: 11,95 kWh
Laagste PV opbrengst op 24 december: 0,04 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img542/5844/m3us.jpg

E-verbruik totaal: 2077 kWh
E-Opwek totaal: 2712 kWh
gasverbruik: totaal: 453 m3

Twee personen in vrijstaand huis uit 1956, redelijk geisoleerd en voorzien van zonnepanelen en houtkachel

Komend jaar het E-overschot gebruiken om het gasverbruik te verminderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:11
Plaatje van de afgelopen 16 jaar (zelfde rijtjeshuis). Nu 3 volwassen personen.
De vierde woont inmiddels een jaartje op kamers en komt af en toe een weekend logeren.
PV vermogen is nu 2340 wp. En dat blijkt voldoende om uiteindelijk het electriciteit verbruik terug te brengen van 5500 kWh per jaar naar onder 0. Met andere woorden: andere maatregelen (sluipverbruik terug dringen, zuinigere apparatuur, ledlampen, bewust omgaan met apparatuur) hebben bij ons minstens net zo veel effect gehad als die zonnepanelen.
In 2006 een nieuwe ketel aangeschaft, dat is te zien. Maar dit jaar toch weer 100 m3 gas meer verbruikt vergeleken met vorig jaar, gevolg van het koude voorjaar.
Waterverbruik gaat gestaag naar beneden.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img46/759/6rx3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 00:18
Ik heb niet echte stats en een mooi grafiekje maar ik kan wel zeggen dat mijn ouders enkele jaren +-2009 tot 2012 zon 9000 tot 11000kwh gebruikten.
Abnormaal veel. Daarintegen gebruiken we al meer dan een decennia een kleine 100m3 tot 85 m3
En gas zit meestal rond de 100 tot 250 m3

Het betreft een rijtjes huis die zeer goed geisoleerd is, elke ruit is hr++. De kruipruimte is geissoleerd met put schuim door een bedrijf. Tussen de muren is geisoleerd.
De ketel is een hR ketel met een hoge efficientie.
Koken word met inductie gedaan.
Douchen is met een waterbesparende kraan en douchekop dus minder watergebruik.

Gas word bespaard door een houtkachel in se kamer met ventilator. Die krijgt het voor elkaar om een hele huiskamer te verwarmer van 18 graden naar 25 binnen een uur dus de CV staat eigenlijk nooit aan.

Water en gas kost dan eigenlijk niks en is verwaarloosbaar door het stroomverbruik.

Deze is hoog door enkele redenen. We kopen op een kookplaat welke met enige regelmaat 2kw in anderhalf uur erdoorheen jaagt. Daarnaast gebruiken we een zeer onzuinige koelkast en twee diepvriezers. De afzuiger vreet ook stroom en staat elke dag minimaal 1 uur aan.
Daarnaast hebben we nog een 'tropisch aquarium van ongeveer 250-300 liter waarin wel 4 discusvissen zwemmen. We hebben beneden ook nog een boiler welke de hele dag aanstaat en een sunshower in de badkamer. De wasmachine en droger staan 3 keer in de week aan en verbuiken dus ook veel. Daarnaast hadden we 4 computers die vaak aanstonden met een energieslurpende videokaart welke eigenlijk niet gebruikt werd (behalve de mijne) mijn kamer kon tijdens het gamen meer dan 1kwh uit de muur trekken. Beneden staat 4 a 5 uur per dag een tv aan met het bijbehorende 50w digiteneopname kastje die 20w idle gebruikt. Daarnaast hebben we een elektrisch kacheltje in de badkamer en nog twee andere digitiene kastjes door het huis welke 20w per stuk idelen.
Toch hebben we 4 zonnepanelen van max 500w per stuk op het dak staan welke stroom opleveren. Laat dit al van het bruto afgetrokken zijn.

Damens en heren, ik presenteer u hoe het niet moet.
Het jaarlijkse bedrag zat boven een maand werken 2000+ euro.

Tegenwoordig ligt het energiegebruik rond de 7000kwh met hetzelfde gas- en watergebruik omdat ik niet veel meer thuis bent en mijn broer uit huis is.

Ik hoop dat terwijl jullie dit lezen jezelf even kan complimenteren over jullie stroomgebruik aangezien de politie al eens langs is geweest om te kijken of we geen plantage hadden.

Ik wens jullie nog een warme en vooral zuinige nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

rodebest schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 01:32:
Ik heb niet echte stats en een mooi grafiekje maar ik kan wel zeggen dat mijn ouders enkele jaren +-2009 tot 2012 zon 9000 tot 11000kwh gebruikten.
Abnormaal veel. Daarintegen gebruiken we al meer dan een decennia een kleine 100m3 tot 85 m3
En gas zit meestal rond de 100 tot 250 m3

Het betreft een rijtjes huis die zeer goed geisoleerd is, elke ruit is hr++. De kruipruimte is geissoleerd met put schuim door een bedrijf. Tussen de muren is geisoleerd.
De ketel is een hR ketel met een hoge efficientie.
Koken word met inductie gedaan.
Douchen is met een waterbesparende kraan en douchekop dus minder watergebruik.

Gas word bespaard door een houtkachel in se kamer met ventilator. Die krijgt het voor elkaar om een hele huiskamer te verwarmer van 18 graden naar 25 binnen een uur dus de CV staat eigenlijk nooit aan.

Water en gas kost dan eigenlijk niks en is verwaarloosbaar door het stroomverbruik.

Deze is hoog door enkele redenen. We kopen op een kookplaat welke met enige regelmaat 2kw in anderhalf uur erdoorheen jaagt. Daarnaast gebruiken we een zeer onzuinige koelkast en twee diepvriezers. De afzuiger vreet ook stroom en staat elke dag minimaal 1 uur aan.
Daarnaast hebben we nog een 'tropisch aquarium van ongeveer 250-300 liter waarin wel 4 discusvissen zwemmen. We hebben beneden ook nog een boiler welke de hele dag aanstaat en een sunshower in de badkamer. De wasmachine en droger staan 3 keer in de week aan en verbuiken dus ook veel. Daarnaast hadden we 4 computers die vaak aanstonden met een energieslurpende videokaart welke eigenlijk niet gebruikt werd (behalve de mijne) mijn kamer kon tijdens het gamen meer dan 1kwh uit de muur trekken. Beneden staat 4 a 5 uur per dag een tv aan met het bijbehorende 50w digiteneopname kastje die 20w idle gebruikt. Daarnaast hebben we een elektrisch kacheltje in de badkamer en nog twee andere digitiene kastjes door het huis welke 20w per stuk idelen.
Toch hebben we 4 zonnepanelen van max 500w per stuk op het dak staan welke stroom opleveren. Laat dit al van het bruto afgetrokken zijn.

Damens en heren, ik presenteer u hoe het niet moet.
Het jaarlijkse bedrag zat boven een maand werken 2000+ euro.

Tegenwoordig ligt het energiegebruik rond de 7000kwh met hetzelfde gas- en watergebruik omdat ik niet veel meer thuis bent en mijn broer uit huis is.

Ik hoop dat terwijl jullie dit lezen jezelf even kan complimenteren over jullie stroomgebruik aangezien de politie al eens langs is geweest om te kijken of we geen plantage hadden.

Ik wens jullie nog een warme en vooral zuinige nacht.
Jij en je broer het huis uit scheelt al 4000kWh , en dan vind jij dat een uur de afzuigkap en 3x per week wassen/drogen veel verbruik. 8)7
Verder is het algemeen bekend dat een tropisch aquarium een grote energie slurper is, niet erg als het hobby is maar reken op een dikke stroomrekening.
Electrisch koken is ook niet zuinig maar goedkoper als gas, dus opzich niet verkeerd, zeker niet als je veel panelen hebt liggen.....maar.
De 4 zonnepanelen op dak is waarschijnlijk een set van +|- 500Wp ( niet per paneel) op een soladin of iets dergelijks dus geeft een 500kWh in het jaar max, dat helpt natuurlijk wel iets maar peanuts op zo'n verbruik. Misschien eens opperen voor een dak vol, het is vrij goedkoop nu.

Opzich vind ik de 7000 kWh dan nog wel meevallen als ik de rest reken, nu jij en je broer weg zijn met die dikke energie slurpende amd pc's die 15 uur per dag aan stonden ;)

Pagina: 1 ... 13 ... 82 Laatste