Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Sick Nick schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 10:36:
[...]

Zelfs met DDR3 is de 640LE nog steeds flink sneller dan de HD4000 van een ULV cpu natuurlijk ;) En WiDi heeft nog steeds een irritante vertraging erin zitten, voor desktopwerk wat mij betreft ongeschikt. Voor naar je tv/beamer en een filmpje spelen gaat het prima ja.
Flink Sneller?? Ik zou het niet eens kunnen vergelijken... De 640LE draait rondjes om de HD4000 heen. Deze GPU is meer dan redelijk, en bied zeker uitstekende prestaties... Laat staan voor de vormfactor waarin deze aangeboden word, beter vind je ze niet in het segment mobiliteit (of je moet een alienware 11" mobiel vinden maar zelf dan heb je marginaal nauwelijks meer prestatiewinst)

RIP Alienware 11"... Ik hoop je snel weer terug te zien :'(

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
itsFuzeh schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 08:24:
Aangezien de S15 met een SSD redelijk duur is en de GPU op DDR3 draait.. Is de nieuwe Samsung 9 Series NP900X3C een beetje goed?
pricewatch: Samsung Series 9 NP900X3C-A01NL
Zat er dan eventueel aan te denken om er een WiDi scherm bij te nemen van Samsung.
Of kan ik toch beter voor een Macbook Air gaan als ik voor deze keuze wil gaan? Al is de Samsung mooier :P
Je vergelijking is nu wel erg scheef als je een lichte 15" met twee 13" ultrabooks zit te vergelijken. :P Verder moet je zeker niet de SSD upgrade van de Sony site nemen. Je kan veel beter dit zelf gewoon achteraf doen, stuk goedkoper en prima te doen. En dat de GPU DDR3 heeft is minder, maar zoals anderen al zeiden is dit nog steeds heel wat beter dan de IGP. De Samsung en de Air zou ik zelf niet nemen omdat ze (kort gezegd) duurder zijn en minder aanbieden dan de pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R4003V. Van de UX31A komt overigens ook nog een goedkopere variant van i5-3317U en 128 GB SSD ~1150 euro, dat zou ik momenteel de beste optie vinden qua ultrabooks.

De vraag is echter wat jij nu precies wil met je notebook. Wat vind je belangrijk: prijs, schermgrootte, resolutie, laag gewicht, draagbaarheid, prestaties, opslag, enz. Probeer dat op volgorde te zetten dan te kijken wat het beste erbij past en je zal altijd ergens een concessie moeten maken. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Regeneration op 19-06-2012 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 14:39
Excuses maar ik ga nog even door met mijn Sony reclame. Bij de S13 en S15 krijg je nu gratis sheet battery.

Beide rond de E900 voor ivy i5 4gb gt640m LE, prima schermen en sheet accu...
Zou trouwens zo maar eens een fout kunnen zijn, er staat in de text 50% korting, terwijl hij gratis is in de configurator...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
ejdvandenberg schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 16:03:
Excuses maar ik ga nog even door met mijn Sony reclame. Bij de S13 en S15 krijg je nu gratis sheet battery.

Beide rond de E900 voor ivy i5 4gb gt640m LE, prima schermen en sheet accu...
Zou trouwens zo maar eens een fout kunnen zijn, er staat in de text 50% korting, terwijl hij gratis is in de configurator...
Dit soort foutjes heb ik geregeld voorbij zien komen bij Sony, maar zover ik weet klopt de configurator wel maar de tekst niet.

Helaas alles gewoon als verwacht:
nieuws: Specificaties en foto's Dell XPS 14 en 15 komen naar buiten

XPS 14__14" 1600 x 900__2,13 kg__65 Wh__21 mm__GT 630M__ULV__Displayport__Backlit tobo
__> € 1200?

Dikgedrukt staat bevestigd in het bericht. Niet dun, niet licht, geen SSD en ook verder geen goede prestaties. Echt een faal in mijn ogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Daarnaas is het zelfs ook nog eens ULV... Dus gaat die meuk van intel nu mainstream worden ofzo?? Wat een achteruitgang...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Regeneration schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 11:59:
[...]

Je vergelijking is nu wel erg scheef als je een lichte 15" met twee 13" ultrabooks zit te vergelijken. :P Verder moet je zeker niet de SSD upgrade van de Sony site nemen. Je kan veel beter dit zelf gewoon achteraf doen, stuk goedkoper en prima te doen.
Hoe zit het dan met je garantie? ;)
Ook iets wat mensen wellicht moeten mee nemen als je dit zelf achteraf zal gaan doen.
Ben het wel met je eens dat dit ten alle tijden kwa kosten goedkoper is om te doen mits je de andere schijf niet weg doet want mocht er iets aan het product zijn en hij rma gaan dan moet je wel de andere schijf terug plaatsen of van te voren goed met de shop overlegd hebben of het mag en of ze mocht er iets mis mee zijn er moeilijk om zullen doen want in veel gevallen kan men sowieso zien of je zelf er aan hebt zitten prullen mits het een goede TD is.
De ene shop doet moeilijk als je dit hebt gedaan en de ander niet dus op voorhand hierover communiceren is imo zeer belangrijk.
Dikgedrukt staat bevestigd in het bericht. Niet dun, niet licht, geen SSD en ook verder geen goede prestaties. Echt een faal in mijn ogen...
Ligt er maar net aan wat je belangrijk vind en waar je vandaan komt, als je van een product komt dat 3+kg woog net als ik bv met mijn oude PB dan is 2kg al weinig ;)
Wel jammer dat er niet standaard een ssd in zit maar ook geen ramp, vind het al goed dat er standaard een hogere resolutie in zit.
Buiten dat zijn dit ook geen thin& light's toch ?
En sluit me aan wat Darkstone hier onder aan geeft, zelf vind ik het ook echt geen faal.
Vinand schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 16:53:
Daarnaas is het zelfs ook nog eens ULV... Dus gaat die meuk van intel nu mainstream worden ofzo?? Wat een achteruitgang...
Sinds wanneer is ULV meuk of een achteruitgang?
Imo zijn deze ulv's gewoon meer dan krachtig genoeg om alle dagelijkse taken die mensen uitvoeren op deze producten van voldoende cpu kracht te voorzien.

[ Voor 41% gewijzigd door pino85 op 19-06-2012 19:34 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ULV is faal, omdat misleidende productnamen. Als de nummers daadwerkelijk sloegen op prestaties zou je mij er niet over horen.

Ik vind de 'faal' van de XPS 14 overigens wel meevallen. 900p, GT630m, 2.1kg, 11 uur accu. Dat was vorig jaar nog ongehoord. We gaan het nog zien.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2012 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunterofevil
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-11-2021
Goh ik ben ook nog op zoek naar een nieuwe laptop.
Twijfelde lang aan de Asus N56VM maar lijkt me net niet portable genoeg.
Ik zou er 800-1000 € aan willen uitgeven.

Er loop wel een heerlijke aktie op de Sony student website van de VS
Buiten de gewone 10% korting krijg je nog eens 8% korting of een PS3, PS Vita gratis.
Moest je die daar kunnen kopen komt hij op 1150 USD - 8% of dus 1050 USD ...
OF 825 € !!!

En dan heb je:
* i7-3612QM quadcore
* Geforce 640M LE 2Gb
* Full HD IPS scherm
* Mooi design
* En een gravure moest je dat willen

Niet slecht lijkt me. Jammer dat het al heel wat duurder is op de Europese student website (want ik ga ervan uit dat wij daar niet kunnen bestellen...)

Of toch maar wachten op de adviesprijs van de XPS 15 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 18:17:
ULV is faal, omdat misleidende productnamen. Als de nummers daadwerkelijk sloegen op prestaties zou je mij er niet over horen.

Ik vind de 'faal' van de XPS 14 overigens wel meevallen. 900p, GT630m, 2.1kg, 11 uur accu. Dat was vorig jaar nog ongehoord. We gaan het nog zien.
Dan is het maar goed dat mensen als ons hier andere consumenten kunnen helpen met de keuze aangezien de nummering wat verwarrend is, buiten dat zie ik nog steeds niet in waarom het een faal is maar dat zal dan aan mij liggen neem ik aan.

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
De nieuwe XPS15 is wel een geil ding zeg!
1080P scherm
i7-3612QM processor
Nvidia 640M 2Gb GDDR5

Dit gaat mijn nieuwe laptop worden! :) _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is GDDR3. Of je moet een duidelijke bron hebben die anders beweert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
pino85 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 17:54:
[...] Hoe zit het dan met je garantie?
Dat is inderdaad nog een goed punt. Hoewel het volgens mij gewoon zou mogen, kunnen sommige shops / fabriekten er moeilijk over doen. Om dat te voorkomen de HDD inderdaad niet wegdoen en terugzetten met een recovery als je hem zou moeten terugsturen.
Ligt er maar net aan wat je belangrijk vind en waar je vandaan komt, als je van een product komt dat 3+kg woog net als ik bv met mijn oude PB dan is 2kg al weinig
Ja, maar met de huidige standaard gezet door de ultrabooks had ik eigenlijk meer verwacht. Misschien komt mijn felle reactie doordat het vooral niet aan mijn wensen voldoet... :'( Maar alsnog vind ik het een achteruitgang qua gewicht en CPU gezien de oude XPS 14z weegt weegt ~ 2,0 kg en heeft standard voltage CPU's. ULV is verder ook goed in mijn ogen, maar dan had ik verwacht dat de notebook compacter en lichter zou zijn. De Accu is met 65 WH dan wel beter dan de 58 Wh van de huidige XPS 14z, maar het is nog afwachten wat de accuduur in praktijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
pino85 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 19:33:
[...]

Dan is het maar goed dat mensen als ons hier andere consumenten kunnen helpen met de keuze aangezien de nummering wat verwarrend is, buiten dat zie ik nog steeds niet in waarom het een faal is maar dat zal dan aan mij liggen neem ik aan.
Omdat je relatief veel meer betaald voor de performance in verhouding dat je ervoor terug in processor kracht krijgt... Begrijpelijk voor de vormfactoor van een Samsung series 9 (vanwege de lagere rendement), maar onbegrijpelijk voor een laptop die 2 kg weegt. Als Sony en Apple het met gemak zonder throttling lukt een full voltage voor een redelijke prijs erin weten te krijgen, dan komt dell met een soortgelijke vormfactoor maar doen ze er een ULV in om te kunnen besparen op de koeling... Dat is gewoon een faal

Daarmee in combinatie het punt wat Darkstone duidelijk maakt, de consument DENKT dat hij een soortgelijke processor als een Full voltage koopt, maar doet dat dus niet (Scheelt letterlijk 40/50% in rauwe kracht) Dell en Asus ook met hun zogenaamde nieuwe goedkope ultrabooks maken gewoon misbruik van deze gedachtegang.

En ook is accuduur geen argument, want een full voltage gebruikt onder dezelfde load als een ulv ongeveer net zoveel stroom aangezien de hedendaagse Full Voltage een fantastische energy control hebben. (Bewijs = Vaio Z en Dell Vostro V131 zijn dus enkele full voltage laptops die alle ultrabooks verslaan op accuduur en de eerste ook nog allemaal op gewicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 19:47:
nieuws: Specificaties en foto's Dell XPS 14 en 15 komen naar buiten
De 15"-laptop in de nieuwe XPS-lijn krijgt de full-hd-resolutie van 1920x1080 beeldpunten. De processor is de Core i5-3320M of Core i7-3520M en wat gpu betreft is er de keuze tussen een GeForce GT 630M met 1GB gddr5 of 640M met 2GB gddr5

Vinand schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 19:51:
[...]

Omdat je relatief veel meer betaald voor de performance in verhouding dat je ervoor terug in processor kracht krijgt... Begrijpelijk voor de vormfactoor van een Samsung series 9 (vanwege de lagere rendement), maar onbegrijpelijk voor een laptop die 2 kg weegt. Als Sony en Apple het met gemak zonder throttling lukt een full voltage voor een redelijke prijs erin weten te krijgen, dan komt dell met een soortgelijke vormfactoor maar doen ze er een ULV in om te kunnen besparen op de koeling... Dat is gewoon een faal

Daarmee in combinatie het punt wat Darkstone duidelijk maakt, de consument DENKT dat hij een soortgelijke processor als een Full voltage koopt, maar doet dat dus niet (Scheelt letterlijk 40/50% in rauwe kracht) Dell en Asus ook met hun zogenaamde nieuwe goedkope ultrabooks maken gewoon misbruik van deze gedachtegang.

En ook is accuduur geen argument, want een full voltage gebruikt onder dezelfde load als een ulv ongeveer net zoveel stroom aangezien de hedendaagse Full Voltage een fantastische energy control hebben. (Bewijs = Vaio Z en Dell Vostro V131 zijn dus enkele full voltage laptops die alle ultrabooks verslaan op accuduur en de eerste ook nog allemaal op gewicht).
Inderdaad mee eens.

[ Voor 52% gewijzigd door Regeneration op 19-06-2012 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Regeneration schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 19:48:
[...]

Dat is inderdaad nog een goed punt. Hoewel het volgens mij gewoon zou mogen, kunnen sommige shops / fabriekten er moeilijk over doen. Om dat te voorkomen de HDD inderdaad niet wegdoen en terugzetten met een recovery als je hem zou moeten terugsturen.

[...]

Ja, maar met de huidige standaard gezet door de ultrabooks had ik eigenlijk meer verwacht. Misschien komt mijn felle reactie doordat het vooral niet aan mijn wensen voldoet... :'( Maar alsnog vind ik het een achteruitgang qua gewicht en CPU gezien de oude XPS 14z weegt weegt ~ 2,0 kg en heeft standard voltage CPU's. ULV is verder ook goed in mijn ogen, maar dan had ik verwacht dat de notebook compacter en lichter zou zijn. De Accu is met 65 WH dan wel beter dan de 58 Wh van de huidige XPS 14z, maar het is nog afwachten wat de accuduur in praktijk wordt.
Ik denk dat de naam ultrabook pas dit jaar los komt, het bestaat al langer maar nu pas is mijn mening zullen we meer gaan zien en ik wil ook graag een zo perfect mogelijk product voor mijn geld maar ik denk dat het toch nog wel 1 a 2 jaartjes zal duren eer er producten komen die alle boxen aan tikken die ik belangrijk vind.
Ben het wel eens dat het altijd beter kan, in het verleden +- jaartje geleden hadden wij op het werk ook een meeting met oa samsung en andere fabrikanten, men gaf ons aan wat de plannen waren en wij konden vragen stellen.
Het ging dan om zaken als:

* Laag Gewicht
* Hogere resolutie op schermen
* Full voltage cpu's, of ULV's als het in gewicht scheelt
* Mat scherm
* Lagere prijzen( onder 1000 euro)
* SSD
* Hun verwachting voor de markt en hoe ze er zelf in stonden

Fabrikanten geven aan de doelgroep die bovenstaande allemaal in 1 product wil is zo extreem klein dat het op dat moment niet interessant was om je daar op te richten.
Nu 1 jaar verder zie ik wel dat er zaken langzaam aan veranderen, wat wij al langer dan een jaar hier roepen word langzaam aan beetje bij beetje ingevoerd dus ik heb goede hoop dat in een jaar hier kunnen posten we hebben een product met bovenstaande eigenschappen.
In een jaar is er toch wel het 1 en ander veranderd ook bij fabrikanten die er oorspronkelijk wat sceptisch in stonden.
Het probleem is nu nog dat ze in verhouding nog niet voldoende verkopen om de prijs omlaag te doen van dit soort producten en dan gaat men op andere manieren bezuinigen, de prijs van een andere resolutie in een scherm is niet hoog maar het scheelt weer wat, en zo gaat dat voor veel zaken op.
Over een jaar zal de maekt het concept ultrabook of de AMD variant meer omarmen daar ben ik zeker van en zo niet eet ik mijn schoen op. :P

Zo heel betoog ;)

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 19:47:
Regeneration in "[NBBG Aanschaf] Thin-&-light notebook fe..." en Best Buy en genoeg info op Notebookreview.com te vinden :) .

[ Voor 8% gewijzigd door Cubic X op 19-06-2012 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:27

Fiber

Beaches are for storming.

pino85 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 20:06:
[...]
Over een jaar zal de markt het concept ultrabook of de AMD variant meer omarmen daar ben ik zeker van en zo niet eet ik mijn schoen op. :P

Zo heel betoog ;)
En dat allemaal met dank aan de Macbook Air... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

Vinand schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 19:51:
[...]

Heeft imo idd te maken met de noemer bezuiniging inderdaad, men kiest bepaalde aspecten waar ze nu op willen/moeten menen te bezuinigen omdat men op dit moment nog geen andere weg ziet, voor ons helaas jammer maar ook dat gaat tijd nodig hebben alvorens dat veranderd, we blijven positief de aanhouder wint toch ;)
Laten we het breder trekken, in zo goed als elke industrie en tak word dit toegepast, ik kan je wel zeggen dat we gewoon door moeten gaan met kritisch naar dit soort fabrikanten te kijken en ze het ook te laten weten wat we er van vinden, daarom vind ik die meetings altijd zo interessant want dan kan je echt in gesprek over dit soort zaken en ze eens goed aan de tand voelen waarom ze bepaalde keuzes nog steeds niet of wel maken en of dat gaat veranderen.
Hier kan ik alleen maar op zeggen mee eens.

Buiten dit alles vind ik wel dat we allemaal eens stil moeten gaan staan met hoe we bv 2 jaar geleden er voor stonden in notebook land en een jaar daarna en in het heden(nu).
Er is al veel veranderd en ik kom toch al iets vaker producten tegen die veel van mijn boxen aantikken, over een jaar zullen we weer eens kijken hoe het er dan voor staat, zeker om AMD's variant dan eens goed te bekijken want ook hen hebben tijd nodig maar dat gaat ook een interessante optie zijn in de nabije toekomst.
Ik zie vaak mensen wel wat fel reageren als er weer een product op de markt komt dat niet geheel aan de wensen voldoet, dat is wel balen maar dit soort zaken worden echt niet veranderd in paar maanden, dat kan jaren duren ben ik bang, maar we zijn goed op weg, ik kijk iig met wat ik heb vernomen erg uit naar 2013.

[ Voor 23% gewijzigd door pino85 op 19-06-2012 20:18 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
pino85 schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 20:06:
[...] Fabrikanten geven aan de doelgroep die bovenstaande allemaal in 1 product wil is zo extreem klein dat het op dat moment niet interessant was om je daar op te richten.
Dat klopt inderdaad ook wel. Ik heb ooit 3 wensen gesteld: < 1000 euro, > 1366 x 768 en < 2 kg. Het is toch vrij ruim genomen maar volgens mij zijn er nog steeds maar erg weinig (nieuwe) laptops die in deze categorie vallen. Sinds kort valt enkel de Lenovo Thinpad Edge S430 in die categorie. Misschien heb ik gewoon net de verkeerde criteria... :'( :P
Over een jaar zal de maekt het concept ultrabook of de AMD variant meer omarmen daar ben ik zeker van en zo niet eet ik mijn schoen op. :P
Daar houd ik je aan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Regeneration schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 20:27:
[...]

Dat klopt inderdaad ook wel. Ik heb ooit 3 wensen gesteld: < 1000 euro, > 1366 x 768 en < 2 kg.
Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE

En die had je afgewezen (dacht ik)...

Je bent iets kieskeruig dan je hierboven beweert :*)

Busted!!! :D

[ Voor 12% gewijzigd door Vinand op 19-06-2012 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 19:08
Vinand schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 20:50:
[...]

Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE Vaio S15/SE

De Vaio S15 of de SE of de XPS14/15 wordt mijn keuze denk ik. Ik denk zelf dat het een XPS15 gaat worden als die rond de 1000 gaat worden.. 1200 ofzo :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

[...]

Dat klopt inderdaad ook wel. Ik heb ooit 3 wensen gesteld: < 1000 euro, > 1366 x 768 en < 2 kg. Het is toch vrij ruim genomen maar volgens mij zijn er nog steeds maar erg weinig (nieuwe) laptops die in deze categorie vallen. Sinds kort valt enkel de Lenovo Thinpad Edge S430 in die categorie. Misschien heb ik gewoon net de verkeerde criteria... :'( :P

[...]

De PW kent er nu vier, als ik de prijs eis ietsje ruimer interpreteer, waarbij de Zenbook toch wel heel mooi is...
http://tweakers.net/price...qlgZ4_ABEbhj3_BjI2CrZt-wE

Ik denk echter ook dat er dit jaar in rap tempo meer gaan komen, dat kan haast niet anders.

Bij zo'n BTW actie van de Saturn en/of de MM heb je ook al wat meer keus.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
Fiber schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 21:24:
[...]

De PW kent er nu vier, als ik de prijs eis ietsje ruimer interpreteer, waarbij de Zenbook toch wel heel mooi is...

Ik denk echter ook dat er dit jaar in rap tempo meer gaan komen, dat kan haast niet anders.

Vergeet de Lenovo U410 en U310 niet. Deze zijn onder de 800 euro zelfs. 13 en 14 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85

pino85

[...]

[...]

Is goed, ik denk dat ik geen schoen hoef op te eten want er zijn nu al enkele producten die zo goed als alle boxes aan tikken, dit word alleen maar meer in de loop der tijd en de prijzen zullen sowieso gaan dalen.
En als dat niet zo is heb ik de markt toch wel heel erg slecht ingeschat en word het een schoentje speciaal! :9
[...]

hihi! :D

[ Voor 35% gewijzigd door pino85 op 19-06-2012 22:27 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
[...] Vaio S15/SE

De SE in tussen "verouderd" en de S15 lijkt me inderdaad nog een mooie optie, zoals ik gisteren nog had gezegd. ;)
Dat ben ik zeker inderdaad, maar zelfs met deze ruime wensen, wordt al bijna niet voldaan, laat staan als ik nog iets kritischer ben. Je moet op een gegeven moment wel realistisch blijven en vrede hebben met het aangeboden of niet kopen. :)
Fiber schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 21:24:
[...] De PW kent er nu vier, als ik de prijs eis ietsje ruimer interpreteer, waarbij de Zenbook toch wel heel mooi is...
De SE / S15 en S430 waren genoemd. Air zal ik niet snel nemen vanwege het OS. En tja, ik koop liever geen verouderd model. Zeker gezien de UX31A aardig wat verbeterd is.
Dat ook zeker iets wat ik in de gaten houd.
itsFuzeh schreef op dinsdag 19 juni 2012 @ 21:37:
[...] Vergeet de Lenovo U410 en U310 niet. Deze zijn onder de 800 euro zelfs. 13 en 14 inch
Jammer genoeg 1366 x 768 resolutie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
1366x786 > gaat niet lukken voor een ultrabook/laptop/netbook van 14" onder de 800 euro. En dan nog 120GB SDD en < 1,7kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is een onzinuitspraak. Het verschil tussen een brak TN scherm 768p en het beste 15.6" paneel wat je kan krijgen is nog niet eens een kwart van het prijsverschil tussen een i3 en i5. Het probleem is dat je die i5 wel kan marketen, en dat scherm niet.

Pak de V131 met i5. Die koste ooit €650 met 3 jaar garantie en i5. Beter scherm, ruim ingeschat, €700, SSD erbij. volgens mij moet het voor de resterende €100 zelfs mogelijk zijn om een SSD van 128GB én een harde schijf te pakken. Je gaat dan alleen stuk op de gewichtseis. Maar met slechts 130 gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
itsFuzeh schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 08:01:
1366x786 > gaat niet lukken voor een ultrabook/laptop/netbook van 14" onder de 800 euro. En dan nog 120GB SDD en < 1,7kg
Zoals Darkstone al uitlegt is dat wel degelijk mogelijk, maar fabrikanten willen dat niet maken, om wat voor reden dan ook. Ik vind dat ook niet heel erg ofzo, want dat is momenteel mijn streven. En je moet eigenlijk altijd streven naar iets wat er nog niet is, nietwaar? We hadden het bovendien nu over de minder strenge wensen van < 1000 euro, > 1366 x 768 en < 2 kg. En daar voldoet de Lenovo's met de schermresoluties helaas niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik denk toch dat je wensen over een jaartje of zo toch wel uit gaan komen. De prijzen dalen toch wel geleidelijk, de gewichten gaan omlaag en zelfs de resoluties zijn eindelijk aan het stijgen en soms maken ze zelfs goede schermen...

Volgend jaar een Retina Macbook Air 13 met Haswell als aanjager van de markt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
Fiber schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 11:22:
Ik denk toch dat je wensen over een jaartje of zo toch wel uit gaan komen. De prijzen dalen toch wel geleidelijk, de gewichten gaan omlaag en zelfs de resoluties zijn eindelijk aan het stijgen en soms maken ze zelfs goede schermen...

Volgend jaar een Retina Macbook Air 13 met Haswell als aanjager van de markt?
Tja, ze komen er wel :P
Ik denk niet dat ze een MBA met Retina gaan maken, want de Pro Retina is net zo dun en heeft meer power.
Ik zie er persoonlijk geen nut in om een Retina scherm in een MBA te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCeQbe.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-08 21:35
Zijn er uitgebreide reviews van de VAIO S15-serie?
Ik zag dat hij sinds vandaag ook te bestellen is op sony.nl en sony.be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
iCeQbe. schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 22:21:
Zijn er uitgebreide reviews van de VAIO S15-serie?
Ik zag dat hij sinds vandaag ook te bestellen is op sony.nl en sony.be.
Ik heb deze topic geheel door gelezen eigenlijk ook met nadruk op de S15 en kan vertellen dat over het algemeen men aardig positief is. Volgens mij is inderdaad veel nog vergelijkbaar met de oude SE. Er zijn wel een paar dingen die je van tevoren beter kan weten, maar dat is gewoon inlezen. In het kort:
  • Zelfde IPS paneel als de vorige, prima paneel dus alleen is rood meer oranje. Er is goed mee te leven behalve als kleurechtheid heel belangrijk is.
  • Scherm is best flexible, net als bij de vorige SE, maar dat is in principe "by design". Of je dat prettig vind is natuurlijk persoonlijk. Sommige zeggen dat aan een van de zijkanten de laptop openen geen probleem is, waar anderen dat niet durven en gewoon in het midden het scherm openklappen.
  • Er zit nu een slot-loading ODD in en dit maakt het stoppen van een SSD of HDD in een caddy een stuk lastiger. Het is wel mogelijk: iemand heeft zijn hele laptop uit elkaar gehaald en daar een standaard caddy met HDD (9 mm) ingestopt.
  • De linkerkant van het toetsenbord is iets flexibel, sommige geven daar de ODD de schuld van. Die ene persoon die daar een caddy + HDD heeft gestopt zegt ook dat de flex weg is, wat het vermoeden bevestigd.
  • Er is standaard 4 GB 1333 MHz vast gesoldeerd op het moederbord. Sneller geheugen heeft dus geen zin. Het kan waarschijnlijk wel, dan wordt het geheugen gewoon lager geklokt. Verder is het low voltage geheugen, maar verschillende personen hebben zelf standaard voltage geheugen bijgestopt en dit werkt zonder problemen.
  • Geheugen zelf upgraden en de HDD vervangen kan wel makkelijk. Zonder zogenaamde garantie stickers.
  • Er kunnen zowel 9 mm als 7 mm HDD worden gebruikt. Volgens de gebruikers is voor de 7 mm geen spacer nodig, ik snap alleen niet goed hoe dit kan, maar goed ik heb hier verder ook nog geen ervaring mee.
  • Sommige zeggen dat de backlight van de toetsen aardig tussen de toetsen door heen schijnt, wat enigszins vervelend kan zijn.
  • Velen zijn positief verrast door de GT 640M LE GPU. Dit is de Kelper met DDR3 geheugen. Het is nog steeds alleen onduidelijk wat precies het verschil is tussen de 1 GB en 2 GB. Mijn gok is dat het enkel om de geheugengrootte gaat. Hoe dan ook, veel redelijk recente games kunnen redelijk hoog op speelbare framerates worden gespeeld.
  • De laptop blijft koel en stil. Er wordt door een persoon de vergelijking gemaakt tussen deze notebook een een Macbook (beetje nietszeggend als je niet weet welke, maar ok) en zei dat de Macbook wel iets stiller was. Verder blijft de laptop ook tijdens wat gamen relatief koel en stil. De genoemde temperaturen van de CPU en GPU zijn als ik me goed herinner minder dan 60 graden. Sommige hadden het dan al over het proberen te overclocken van de GPU. :P
Nogmaals, dit zijn niet mijn ervaringen, maar ervaringen van verschillende personen uit het eerder genoemde topic. Mocht iemand nog vragen hebben kan ik kijken of ik wat kan proberen te beantwoorden. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Regeneration op 21-06-2012 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dranica
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-12-2024
Daar is V&A voor ;w

[ Voor 89% gewijzigd door Bolletje op 22-06-2012 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
http://www.notebookcheck....aptop-Review.76533.0.html

De Toshiba is eventjes getest... Echt een adder onder de gras geworden..

+ Gewicht...
+ Prijs

- Accuduur ruim 3 uurtjes minder dan de Vaio T Wtf is wrong with me: Ik bedoel Vostro v131...
- Gigantische throttling en koelings problemen. 100 graden cpu temp in korte stress test. (30 secondes bij de ene, 1 minuut bij de andere)
- hitte: Wordt gewoon 50 graden rondom de koeling en 40/45 graden rondom het algehele machine onder korte stress
- 190Nits TN, met 55% sRGB dekking
- Toetsenbord flex, erg slechte kwaliteit
- Bouwkwaliteit hinges zelfs erger dan Vaio SB/SA series
- Maakt ook veel herrie
- HDD met een snelheid van 66,4mb

[ Voor 17% gewijzigd door Vinand op 22-06-2012 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

JT

VETAK y0

Accuduur 3 uur minder :? De Vaio T doet op notebookcheck 4:13 met surfen + WLAN, de Toshiba 4:26...Keyboard staat wel spongy, maar verder niks anders negatiefs, krijgt daar ook een score van 87%. Of is er iets wat jij wel weet en wij niet? :P En als je dan toch wilt vergelijken, scherm heeft hogere helderheid en contrast dan de T :+ Maar vooral die throttling en koeling is dramatisch ja.

Alleen volgens mij trek jij meer (en andere) conclusies dan notebookcheck :P

[ Voor 31% gewijzigd door JT op 22-06-2012 11:42 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:12
Regeneration schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 23:27:

• Er zit nu een slot-loading ODD in en dit maakt het stoppen van een SSD of HDD in een caddy een stuk lastiger. Het is wel mogelijk: iemand heeft zijn hele laptop uit elkaar gehaald en daar een standaard caddy met HDD (9 mm) ingestopt.
Hmm, das wel serieus minder. Heb je een linkje met hoe die persoon dat gedaan heeft misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
JT schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:27:
Accuduur 3 uur minder :? De Vaio T doet op notebookcheck 4:13 met surfen + WLAN, de Toshiba 4:26...Keyboard staat wel spongy, maar verder niks anders negatiefs, krijgt daar ook een score van 87%. Of is er iets wat jij wel weet en wij niet? :P En als je dan toch wilt vergelijken, scherm heeft hogere helderheid en contrast dan de T :+ Maar vooral die throttling en koeling is dramatisch ja.

Alleen volgens mij trek jij meer (en andere) conclusies dan notebookcheck :P
Haha, oops, ik bedoelde de Vostro V131, Good morning!... De Vaio t is ook niks bijzonders op gebied van accuduur :) ... Tevens is de scherm van beide apparaten gewoon ongelooflijk slecht.. De Vaio T heeft zelf een helderheid van gemiddeld 160nits.. :>

Maar goed, de throttling is gewoon een echt no go.. En tevens ben ik het inderdaad nieteens met de conclusie van notebookcheck. De scores slaan nergens op en ze gewoon inderdaad niet kritisch zijn. De score van 87% is toch te hoog voor een keyboard wat slecht is.

Tevens rond de 60% score voor misschien wel de meest dramtische koeling en temparatuur metingen ooit? really? Je wilt zeggen dat je het daarmee eens bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De 'scores' van notebookcheck slaan gewoon helemaal nergens op. Simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nee dat zal best maar dan hoor ik graag van Vinand op basis waarvan hij z'n conclusies trekt :P In dit geval over het tobo.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:18
Ik vraag me trouwens wel af wat het performance verschil is tussen een ULV i5 processor (zoals de 3317U 1.70-2.60GHz) en een full voltage i3 processor (3110M 2.40 GHz zonder turbo). Beide zijn dual core, en gaan alle twee tot 2.40GHz op twee kernen, alleen de ULV i5 gaat in dit geval nog op een enkele core door tot 2.60GHz. Ook hebben beide 4 threads en ondersteunen ze hyper threading. In praktijk komt het verbruik op hetzelfde neer.

Voor een beetje office en internetten beide meer dan prima, maar eerlijk gezegd denk ik dat je er ook nog prima op zou moeten kunnen Photoshoppen bijvoorbeeld. Dat gaat met een 5 jaar oude T7200 2.0GHz ook prima, mits voldoende werkgeheugen. Een notebook met i3 is echter aanzienlijk goedkoper dan een i5 ULV ultrabook. Helaas kan ik nog geen benchmarks vinden, maar in theorie zou het qua prestaties toch op hetzelfde neer moeten komen? Of zie ik iets over het hoofd? :)

http://www.notebookcheck....ok-Processor.74464.0.html
http://www.notebookcheck....ok-Processor.74459.0.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Indiaan706 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:39:
[...]

Hmm, das wel serieus minder. Heb je een linkje met hoe die persoon dat gedaan heeft misschien?
Hier laat degene dat zien. En zoals het eruit ziet, zou ik me er in ieder geval niet aan wagen. :P Later vertelt hij overigens dat bleek dat hij de connector niet goed had aangesloten, waarna de schijf wel herkend werd.

Cyclonist schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 12:57:
Ik vraag me trouwens wel af wat het performance verschil is tussen een ULV i5 processor (zoals de 3317U 1.70-2.60GHz) en een full voltage i3 processor (3110M 2.40 GHz zonder turbo). [...] in theorie zou het qua prestaties toch op hetzelfde neer moeten komen? Of zie ik iets over het hoofd? :)
Volgens mij klopt je redenering wel. Enkel zouden de ULV CPU's aan striktere eisen moeten voldoen. Volgens mij is het gewoon zo welke CPU's daar niet aan kunnen voldoen worden gebruik als standard voltage CPU's.

[ Voor 40% gewijzigd door Regeneration op 22-06-2012 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:12
Pff deal breaker is dat zeg -O-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Cyclonist schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 12:57:
Ik vraag me trouwens wel af wat het performance verschil is tussen een ULV i5 processor (zoals de 3317U 1.70-2.60GHz) en een full voltage i3 processor (3110M 2.40 GHz zonder turbo). Beide zijn dual core, en gaan alle twee tot 2.40GHz op twee kernen, alleen de ULV i5 gaat in dit geval nog op een enkele core door tot 2.60GHz. Ook hebben beide 4 threads en ondersteunen ze hyper threading. In praktijk komt het verbruik op hetzelfde neer.

Voor een beetje office en internetten beide meer dan prima, maar eerlijk gezegd denk ik dat je er ook nog prima op zou moeten kunnen Photoshoppen bijvoorbeeld. Dat gaat met een 5 jaar oude T7200 2.0GHz ook prima, mits voldoende werkgeheugen. Een notebook met i3 is echter aanzienlijk goedkoper dan een i5 ULV ultrabook. Helaas kan ik nog geen benchmarks vinden, maar in theorie zou het qua prestaties toch op hetzelfde neer moeten komen? Of zie ik iets over het hoofd? :)

http://www.notebookcheck....ok-Processor.74464.0.html
http://www.notebookcheck....ok-Processor.74459.0.html
Is dat verbruik in de praktijk het zelfde? TDP is 17W om 35W, dat suggereert anders, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunter20
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-08 23:08
De Asus Zenbook vindt ik mooi, maar mist toch thunderbolt. (Ivm met externe gpu's later)

Zijn er nog andere notebooks aangekondigd met een goed scherm + thunderbolt?

Het enige wat ik voorbij heb zien komen tot nu toe is de Acer w700 11 inch tablet IPS+thunderbolt.
Alleen een klein scherm, ULV processor en een extern toetsenbord lijken met niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Hunter20 schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 13:20:
De Asus Zenbook vindt ik mooi, maar mist toch thunderbolt. (Ivm met externe gpu's later.) Zijn er nog andere notebooks aangekondigd met een goed scherm + thunderbolt?
[...]
Sony? Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 22:52
Lenovo heeft een laptop Thinkpad Edge S430 aangekondigd met thunderbolt, maar de kwaliteit van het scherm is onbekend. Sony gebruikt een andere adapter voor thunderbolt, dus die kan alleen overweg met hun eigen oplossingen. Dan blijft Apple nog over. De macbook air 13" heeft een redelijk scherm en thunderbolt, maar is wel duurder dan de Asus Zenbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Of nog een jaartje geduld hebben of zo. Ik heb wel het idee dat thunderbolt, na een langzame start, het toch gaat redden en bijna net zo standaard gaat worden als USB en HDMI.

En de schermen zullen toch ook ooit wel een keer beter worden voor mainstream thin & lights...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sony gebruikte een andere adapter. Sony heeft het zo geregeld met intel dat ze alleen hun thunderbolt oplossing mochten gebruiken op de Z. Het PMD is dan ook het enige device wat je daar ooit op kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Zou niet vanaf Haswell (volgend jaar) Thunderbolt in de chipset zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
Sowieso heeft Thunderbolt geen enkele toegevoegde waarde waar het externe GPU's betreft. De doorvoer van Thunderbolt is theoretisch maximaal 10Gb/s, een low-end GPU zoals de Nvidia 620GT genereert al voor 14GB (=115Gb) aan data per seconde. Thunderbolt is nooit snel genoeg om de extra kracht van een externe GPU te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunter20
Thunderbolt is volgens mij 40gbps (4 lanes x 10gbps)

http://forum.notebookreview.com/8527484-post10185.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

In totaal 80 Gbit/s zelfs. 4 lanes x 10 Gb/s bi-directional...

https://thunderbolttechnology.net/tech/benefits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cubic X schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 15:24:
Sowieso heeft Thunderbolt geen enkele toegevoegde waarde waar het externe GPU's betreft. De doorvoer van Thunderbolt is theoretisch maximaal 10Gb/s, een low-end GPU zoals de Nvidia 620GT genereert al voor 14GB (=115Gb) aan data per seconde. Thunderbolt is nooit snel genoeg om de extra kracht van een externe GPU te benutten.
http://www.anandtech.com/...dth-overclocking-and-msaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
nietorigineel schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 13:16:
[...]

Is dat verbruik in de praktijk het zelfde? TDP is 17W om 35W, dat suggereert anders, of zie ik iets over het hoofd?
Het opgegeven vermogen is volgens mij de maximale warmteproductie, in praktijk blijken ULV en full voltage chips ongeveer evenveel te verbruiken (Turbo naar 2.40 GHz voor de ULV of 'standaard' 2.40 GHz voor een full voltage in dit geval). Het lijkt me dus inderdaad dat je een premium betaald voor zogenaamde 'ultra zuinige processors' met een vrij standaard rekenkracht (vergelijkbaar aan een goedkope i3 in dit geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://forum.notebookrevi...1x-ivy-bridge-gpu_z_3.jpg

Really, dell.. GDDR5 fermi in de XPS 14? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
Wanneer komen ze eigenlijk uit? Deze maand nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De 24e en de 29e zijn veelgenoemde data. Helemaal duidelijk is het nog niet (en ik volg notebookreview nauwelijks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2012 @ 21:43:
De 24e en de 29e zijn veelgenoemde data. Helemaal duidelijk is het nog niet (en ik volg notebookreview nauwelijks)
Juli? Of Juni nog?:p
Want de XPS 15 belooft wel iets goeds te worden, ik wacht al een tijdje op een 1080p laptop, en die ook een beetje een mooi design heeft.
M'n oude laptop begint toch wel weer wat rare dingen te vertonen, zal wel komen doordat die al 4 jaar oud is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
In dat plaatje zie ik GT117 GF117 staan dat is toch juist 28 nm Kepler versie?
Wikipedia: Comparison of Nvidia graphics processing units
http://www.anandtech.com/...s-and-die-shrinks-oh-my/2

Hier wordt de periode van 26 juni tot 2 juli genoemd als mogelijkheid.

[ Voor 20% gewijzigd door Regeneration op 24-06-2012 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blind? Ik zie GF117 waar GF = Geforce Fermi. Een kepler zou GK heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 juni 2012 @ 00:01:
[...]

Blind? Ik zie GF117 waar GF = Geforce Fermi. Een kepler zou GK heten.
Ah, inderdaad. Ik lees net ook inderdaad dat het inderdaad Fermi is maar dan wel een die-shrink naar 28 nm. Verder zie ik dat sowieso alles onder de GT640M in ieder geval nog op basis van Fermi is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nieuw in de pricewatch: pricewatch: HP 14-3100ed SPECTRE
Gewicht 2,48kg
... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Zelfs voor
Laptoptype Notebook
is die zwaar. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Zware jongens dan: Wikipedia: SPECTRE

Afbeeldingslocatie: http://i186.photobucket.com/albums/x228/ted87_bucket/spectre.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbitter
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:41
Maar als je doorklikt naar http://h10025.www1.hp.com...&dlc=nl&docname=c03382790
Gewicht Starting at 1.8 kg
2.5kg lijkt me niet echt realistisch voor een 14-incher (en ik mag ook hopen dat die prijzen gehalveerd worden, maar dat terzijde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
mbitter schreef op zondag 24 juni 2012 @ 01:00:
Maar als je doorklikt naar http://h10025.www1.hp.com...&dlc=nl&docname=c03382790

[...]

2.5kg lijkt me niet echt realistisch voor een 14-incher (en ik mag ook hopen dat die prijzen gehalveerd worden, maar dat terzijde)
Hoewel je vaak fabrikanten niet altijd op de opgegeven gewicht specificatie kan vertrouwen, is dit verschil wel heel groot. Ook in nieuws: HP voorziet 14"-notebook Spectre van 1600x900-resolutie en nfc wordt een gewicht van 1,81 kg genoemd. Ook staat er in de pricewatch vermelding van een ODD terwijl dat in het artikel en de HP site zegt van niet. En inderdaad die prijs mag inderdaad ook wel omlaag.

[ Voor 6% gewijzigd door Regeneration op 24-06-2012 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.anandtech.com/...h-retina-display-review/1
MBP retine review @ anand

Valt nog tegen vind ik, qua software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
Het scherm valt wel enigzins "tegen". De kleurechtheid en het kleurbereik zijn niet verbeterd. Je leest ook tussen de regels door dat deze MBP Retina te vroeg is gelanceerd. Sowieso de software, maar ook dat de resolutie software matig wordt gescaled naar 2880x1800 ipv met hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunter20
De asus zenbook staat ook laag in de vergelijkingstabel qua contrast en gamut? Ik dacht dat het om een heel goed scherm ging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Hunter20 schreef op zondag 24 juni 2012 @ 13:08:
De asus zenbook staat ook laag in de vergelijkingstabel qua contrast en gamut? Ik dacht dat het om een heel goed scherm ging
UX21E en U31E zijn de oude modellen en hebben een matig scherm, terwijl de UX21A en UX31A de nieuwe goede IPS schermen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
Regeneration schreef op zondag 24 juni 2012 @ 13:17:
[...]

UX21E en U31E zijn de oude modellen en hebben een matig scherm, terwijl de UX21A en UX31A de nieuwe goede IPS schermen zijn.
:Y En daarmee staan ze op de meeste punten zelfs boven de nieuwe MPB met Retina qua score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Cyclonist schreef op zondag 24 juni 2012 @ 14:17:
[...]

:Y En daarmee staan ze op de meeste punten zelfs boven de nieuwe MPB met Retina qua score.
1 woord...

Overrated...

Echt heel erg jammer van die hele Macbook Retina gebeuren.. Het scalen gaat gewoon niet lekker, veel artifacts, Programma's draaien er ook niet lekker op, nogal een hitte en geluids productie problemen, Native resolutie maar max 1920x1200, niet upgradebaar, en een erg hoge prijs...

Eerlijk gezegd vind ik het ook helemaal niet zo innovatief in verhouding met de Vaio Z van 2008 (RIP Quad ssd Raid 0 ;w )... Die had ook al een ongekende resolutie en specs op een zelfs nog kleiner oppervlak (Met in die tijd nog het feit dat de processoren nog veel meer energie zopen en warmte productie hadden).

Maar ik denk dat de macbook het nog steeds waard kan zijn in combinatie met Windows. Aangezien windows er geen zooitje van maakt met de native resolutie. oOo :Y d:) (Alhoewel scalen nog steeds bagger is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat een niveau ook weer :X Als je nou even nadenkt dan weet je dat dit het enige retina scherm op een laptop/desktop is op het moment. Als je even terugkijkt in de historie naar de iPhone 4 toen Apple voor het eerst dat retina introduceerde zul je iets vergelijkbaars zien. In den beginne geen enkele website of app die met het scherm om kon gaan. Nu is het gemeengoed. Dat zie je nu ook bij de MBP Retina: er zijn ineens veel aankondigingen en aanpassingen door softwarebouwers dat hun software compatible wordt met het retina scherm.

De hitte problemen zijn fors overdreven, wederom door mensen die totaal niet lezen en totaal niet nadenken. Maar ja, het is Apple dus dan moet dat koste wat het kost gebasht worden net zoals destijds met Microsoft waarbij men de s door $ verving e.d. Kinderachtig gedoe. Die MBP Retina is koeler in idle en bij workload als de voorgaande series. Dat wil echter niet zeggen dat ie altijd koel is. Zet je hem aan het werk dan wordt ie wel behoorlijk warm ja maar daar is het ook een highend notebook voor. Andere highend notebooks met vergelijkbare specs zullen niet veel anders doen. Dat zie je ook aan het grote assortiment aan reviews. Hetzelfde verhaal geldt voor de geluidsproductie.

De native resolutie van het scherm is niet 1920x1200, dat is 2880x1800. Die 1920x1200 is 1 van de resoluties die je in het scaling verhaal kunt gebruiken als je voor scaling kiest. Zoals je in de review van Anandtech kunt zien maakt Windows er hetzelfde van als OS X: in beide gevallen geen zooitje, ook niet met de scaling.

Dus het enige woord die je hier kunt gebruiken met jouw onderbouwing is zeer zeker niet "overrated" wel de woorden "foutief geïnformeerd" of "zuigt uit zijn duim". Als je het retina scherm zelf bekijkt dan is die resolutie weliswaar van 1440x900 naar 2880x1800 gegaan maar de interface elementen en fonts zijn ook x2 gegaan. Je hebt dus hetzelfde als dat 1440x900 scherm alleen scherper. Websites moeten aangepast worden zodat ze met dat retina compatible zijn. De kans dat dit gebeurd is vrij klein omdat dit het gebruik van bijv. 2x grotere fonts, 2x grotere afbeeldingen met zich teweeg kan brengen indien vector graphics geen optie zijn. Dat betekent een toename van de benodigde bandbreedte voor de website en dus een toename in kosten om de website te exploiteren. De notebook is verder niet uit te breiden omdat het geheugen gesoldeerd is op het moederbord en je voor de ssd een onbekende aansluiting hebt waarvoor nog niemand anders dan Apple iets gemaakt heeft. De prijzen voor geheugen- en ssd-upgrades zijn fors vergeleken met het gewone spul voor de non-retina versie.Dat is waarom het ding overrated genoemd zou kunnen worden. Niet vanwege de flut-redenatie die jij er nu op na houdt en waar bar weinig van klopt.

@Cubic X: dat van die videokaart ligt er geheel aan hoe je het bekijkt en wat je zou willen gebruiken. Als je het hebt over highend videokaarten dan is die 10Gbit/s niet genoeg wanneer je nog meer in de tb chain wilt aansluiten. Dan zul je moeten wachten op de nieuwe versie die 100Gbit/s moet gaan doen. Als je echter iets zoekt wat krachtiger is als de Intel HD 4000 die in veel ultrabooks zit en waarmee je enigszins wat leuke spelletjes, fotobewerking, etc. kunt doen naast iets als een externe schijf in de chain opnemen dan kan die 10Gbit/s wel degelijk genoeg zijn. Het is dan ook zeer zeker niet verstandig om het vooraf als compleet waardeloos te bestempelen want dat is het echt niet. Vooral niet als je de toekomst bekijkt en wat Intel voor heeft met thunderbolt. Op dit moment zijn de prijzen van de diverse onderdelen eerder de beperkende factor dan de technologie zelf. Het is al uitzonderlijk om een thunderbolt device onder de 100 euro te kunnen verkrijgen en toch is het nu mogelijk (de tb-eth adapter van Apple welke overigens ook in ESXi 5 schijnt te werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
ppl schreef op zondag 24 juni 2012 @ 21:11:
Wat een niveau ook weer :X Als je nou even nadenkt dan weet je dat dit het enige retina scherm op een laptop/desktop is op het moment. Als je even terugkijkt in de historie naar de iPhone 4 toen Apple voor het eerst dat retina introduceerde zul je iets vergelijkbaars zien. In den beginne geen enkele website of app die met het scherm om kon gaan. Nu is het gemeengoed. Dat zie je nu ook bij de MBP Retina: er zijn ineens veel aankondigingen en aanpassingen door softwarebouwers dat hun software compatible wordt met het retina scherm.

Eerste met "retina", heel leuk, maar je weet wel dat maar een marketingterm is verzonnen door apple.. Daarvoor had was er ook een laptop die eerste was met Full HD, en eerste met Blue ray speler, ook een telefoon met het eerste met bluetooth... Zegt niet bepaald veel aangezien het een volledige hype is die gecreëerd is door apple. Neemt niet weg dat de resolutie inderdaad een mooie prestatie is, en ook dat het er goed uitziet. Je opmerking over software heb je inderdaad gelijk in. Op het moment heb je er alleen niet bijster veel aan. Jammer dat het scherm alsnog niet perfect is op het gebied van bijvoorbeeld de kleurendekking, iets waar bijvoorbeeld een professioneel veel meer aan heeft dan de scherpheid van het scherm

De hitte problemen zijn fors overdreven, wederom door mensen die totaal niet lezen en totaal niet nadenken. Maar ja, het is Apple dus dan moet dat koste wat het kost gebasht worden net zoals destijds met Microsoft waarbij men de s door $ verving e.d. Kinderachtig gedoe. Die MBP Retina is koeler in idle en bij workload als de voorgaande series. Dat wil echter niet zeggen dat ie altijd koel is. Zet je hem aan het werk dan wordt ie wel behoorlijk warm ja maar daar is het ook een highend notebook voor. Andere highend notebooks met vergelijkbare specs zullen niet veel anders doen. Dat zie je ook aan het grote assortiment aan reviews. Hetzelfde verhaal geldt voor de geluidsproductie.

Hitte is altijd een slecht punt geweest van Apple. "Koeling door middel van de behuizing" was gewoon een lul excuus van Apple om te kunnen besparen op de koeling. De gemiddelde macbook presteert ook niet bepaald goed op het gebied van koeling als je bijvoorbeeld gaat gamen. Het feit dat de gehele behuizing al rond de 40 tot 50 graden word bij de Macbook bij de relatief "slappe" benchmark die Anandtech draait zegt niet dat het goed is. Tevens nogmaals: vergelijken met de vorige macbooks is niet wat ik doe, ik vergelijk het met een laptop die wel daadwerkelijk onder load goed kan koeling: Vaio SE, N56, XPS15... Allemaal meer dan de helft goedkoper dan de Macbook..

De native resolutie van het scherm is niet 1920x1200, dat is 2880x1800. Die 1920x1200 is 1 van de resoluties die je in het scaling verhaal kunt gebruiken als je voor scaling kiest. Zoals je in de review van Anandtech kunt zien maakt Windows er hetzelfde van als OS X: in beide gevallen geen zooitje, ook niet met de scaling.

Je kan maximaal 1920x1200 kiezen als scaling en dat is een faal als je een scherm hebt wat 2880x1800 is. Dus je hebt niet de pixel ruimte die om je vensters kwijt te kunnen. De hoofdzakelijk reden waarom wij tweakers lopen te klagen dat we hogere resoluties willen. Niet perse omdat het scherper moet zijn. Windows draait daadwerkelijk de ruimte van 2880x1800, dus vandaar dat windows er geen zooitje van maakt.

Dus het enige woord die je hier kunt gebruiken met jouw onderbouwing is zeer zeker niet "overrated" wel de woorden "foutief geïnformeerd" of "zuigt uit zijn duim".

Hoppa, op naar de flame, dank je :), ik hou ook heel van jouw, en FYI ik weet wel degelijk waar ik het over heb.

Als je het retina scherm zelf bekijkt dan is die resolutie weliswaar van 1440x900 naar 2880x1800 gegaan maar de interface elementen en fonts zijn ook x2 gegaan. Je hebt dus hetzelfde als dat 1440x900 scherm alleen scherper.

Dat bedoel ik dus met het fail van het scherm, er word niet het voordeel uit gehaald wat eruit gehaald zou kunnen worden door MacOS. Gelukkig doet Windows dat wel, maar alsnog is windows nog steeds redelijk bagger met scalen, ook de enigste reden waarom ik windows 8 verwelkom

Websites moeten aangepast worden zodat ze met dat retina compatible zijn. De kans dat dit gebeurd is vrij klein omdat dit het gebruik van bijv. 2x grotere fonts, 2x grotere afbeeldingen met zich teweeg kan brengen indien vector graphics geen optie zijn. Dat betekent een toename van de benodigde bandbreedte voor de website en dus een toename in kosten om de website te exploiteren.

Hier kan ik niks anders zeggen dan dat ik het volledig met dit punt eens ben

De notebook is verder niet uit te breiden omdat het geheugen gesoldeerd is op het moederbord en je voor de ssd een onbekende aansluiting hebt waarvoor nog niemand anders dan Apple iets gemaakt heeft. De prijzen voor geheugen- en ssd-upgrades zijn fors vergeleken met het gewone spul voor de non-retina versie.Dat is waarom het ding overrated genoemd zou kunnen worden. Niet vanwege de flut-redenatie die jij er nu op na houdt en waar bar weinig van klopt.

Hier heb je hetzelfde waar ik het over heb, het feit dat je geforceerd bent om die ongelooflijke woekerprijzen van apple te betalen. "Onbekende aansluitingen" waar je geen fuck aan hebt als consument. Je kunt nieteens het SSD uitbreiden naar 512, nee in plaats daarvan zul je maar de 600/700 euro duurdere macbook versie moeten kopen... Kijk als het een logica had zoals Sony dat had bij de Vaio Z uit 2008 met een Quad SSD in Raid 0 om met gigantische snelheden te komen dan valt dat wel te begrijpen, maar dit is gewoon onzin en een slimme manier om heel wat extra geld van de consument af te krijgen voor een SSD wat je in principe voor 400 euro goedkoper zou kunnen krijgen

[ Voor 10% gewijzigd door Vinand op 24-06-2012 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Regeneration schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 23:27:
[...]
Ik heb deze topic geheel door gelezen eigenlijk ook met nadruk op de S15 en kan vertellen dat over het algemeen men aardig positief is. Volgens mij is inderdaad veel nog vergelijkbaar met de oude SE. Er zijn wel een paar dingen die je van tevoren beter kan weten, maar dat is gewoon inlezen. In het kort:
[...]
Nog een opmerkelijk punt opgemerkt voor enkele users van Notebookreview. Er schijnt enige vorm te zien van "keyboard ghosting / blocking", namelijk hier, hier en hier. Geen idee of dit echt een probleem is bijvoobeeld bij gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Regeneration schreef op zondag 24 juni 2012 @ 23:46:
[...]

Nog een opmerkelijk punt opgemerkt voor enkele users van Notebookreview. Er schijnt enige vorm te zien van "keyboard ghosting / blocking", namelijk hier, hier en hier. Geen idee of dit echt een probleem is bijvoobeeld bij gamen.
Hier een kleine uitleg..
kaluro2 schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:19:

Het grote mechanische toetsenborden topic

De meeste mechanische toetsenborden hebben N-Key rollover, dat is niks anders dan een stat die aangeeft hoeveel toetsen je tegelijk kan indrukken terwijl ze nog worden geregistreerd en dan met name ook de afhankelijkheden van bepaalde toetsen. Een leuke test om uit te voeren om te kijken hoe dat bij jouw toetsenbord zit is als volgt: houd zowel je linker als rechtershift ingedrukt en probeer het volgende te typen: THE QUICK BROWN FOX JUMPS OVER THE LAZY DOG. Bij goedkopere usb toetsenborden komen veel letters niet in beeld, omdat bepaalde letters in combinatie met de twee shift keys niet registreren. Een mechanisch toetsenbord in combinatie met een PS/2 port geeft oneindige key rollover, je kunt in theorie alle toetsen tegelijk indrukken. USB kan geen volledige N-Key rollover geven, meestal is max 6 toetsen. PS/2 is uberhaupt beter omdat de commando's rechtstreeks geinjecteerd worden. USB commands moeten eerst via de CPU verwerkt worden en zoals je je vast kan voorstellen kan dit vertragingen geven. PS/2 all the way!
Had ik ook last van met mijn huidige Alienware M15X, Macbook, Samsung X360, Vaio Z11 en oldschool Asus pro50 series ;w ... Dus het is maar hoe je het op wilt vatten.

Maar eerlijk gezegd heb ik er zelf nog nooit last van gehad... (Ik kwam er pas achter toen ik research deed om een externe mechanische toetsenbord voor mijn laptop te gaan kopen en vervolgens in deze topic was beland over mechanische keyboards).

[ Voor 5% gewijzigd door Vinand op 25-06-2012 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.Bas.Bas
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-07-2023
Zijn de nieuwe Macbook Airs or Pro's al in het bezit van de nieuwe Ivy Bridge processors die extra zuinig zijn? In augustus ga ik naar de VS, en het zou erg goed (voordelig) uitkomen als ik er daar een kan aanschaffen.

[ Voor 37% gewijzigd door Bas.Bas.Bas op 25-06-2012 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
Bas.Bas.Bas schreef op maandag 25 juni 2012 @ 00:47:
Zijn de nieuwe Macbook Airs or Pro's al in het bezit van de nieuwe Ivy Bridge processors die extra zuinig zijn? In augustus ga ik naar de VS, en het zou erg goed (voordelig) uitkomen als ik er daar een kan aanschaffen.
Ja, ze gebruiken al Ivy Bridge.
In de VS kost een Air dus 950 euro ongeveer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemm
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-11-2024
Regeneration schreef op zondag 24 juni 2012 @ 23:46:
[...]

Ik heb dit ook bij mijn Sony Vaio NW21EF en het maakt het spelen van bijvoorbeeld FIFA of PES onmogelijk met het toetsenbord :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vinand schreef op zondag 24 juni 2012 @ 21:36:
Eerste met "retina", heel leuk, maar je weet wel dat maar een marketingterm is verzonnen door apple
Nee dat is het helemaal niet. Retina is een officiële term die wetenschappelijk onderbouwd wordt. Men dacht eerst ook dat het marketing prietpraat was maar na wat wetenschappelijk onderzoek moest men de conclusie trekken dat dit niet het geval was. Dat retina slaat op de pixeldichtheid waarbij de kijkafstand mee wordt genomen in de berekening. Het moet een bepaalde scherpheid aanduiden. Er zit dus veel meer achter dan je zou denken.
Jammer dat het scherm alsnog niet perfect is op het gebied van bijvoorbeeld de kleurendekking, iets waar bijvoorbeeld een professioneel veel meer aan heeft dan de scherpheid van het scherm
Ondanks dat het een IPS-panel is, blijft het een LCD. Productie van LCD's is tot op heden nog steeds een erg lastige en complexe aangelegenheid waarbij men nog steeds niet in staat is om consistente kwaliteit te produceren. Het is in de loop der jaren flink verbeterd waardoor je nu in ieder geval een goede zekerheid hebt dat je een goed werkend scherm krijgt. Kwaliteitsverschillen tussen panels onderling blijven echter nog altijd goed merkbaar. Een goede review zal dan ook altijd concluderen dat het scherm niet perfect is op gebied van o.a. kleurendekking maar wel goed genoeg of beter/slechter dan de concurrentie.

De prijs van het scherm verraad vaak al wel de kwaliteit van het panel wat erin zit. Hoe goedkoper het scherm des te slechter het panel. Eizo, Lacie en NEC schermen zijn niet voor niets al snel 2x duurder dan de rest. Dat komt omdat er enorm veel kosten gaan zitten in het zo goed mogelijk krijgen van zo'n panel wat betreft zaken omtrent kleuren. Kwaliteit kost geld zullen we maar zeggen. Een professional die hele hoge eisen stelt aan kleuren zal dan ook naar zo'n duur scherm van die 3 fabrikanten moeten kijken en daaromheen een complete workflow moeten samenstellen om de kleurechtheid e.d. te bewaren. Betekent ook dat ie z'n werkomgeving anders moet inrichten. Vaak valt dat al ver buiten de scope van een notebook. Een notebook wordt vaak aangeschaft zodat men op locatie/onderweg een aantal zaken kunnen doen. Een zeer bekend filmpje wat op vrijwel iedere fotografiesite wel eens voorbij is gekomen is die over de workflow van Chase Jarvis. Hij is niet de enige met zo'n workflow.

Let wel een beetje op, het is erg makkelijk om dingen te bedenken die de notebook niet kan maar die zullen vaak niet bepaald reëel zijn ("je kunt er niet mee stofzuigen, wat een kutding!"). Dat geldt in zekere zin ook voor die kleurechtheid. Wat is een notebook, waar gebruik je 'm voor en hoe realistisch is het dan nog om hele accurate kleurweergave te hebben? Als je weet wat er nodig is voor dat laatste weet je ook dat accurate kleurweergave op een laptop nogal onzinnig is.
Hitte is altijd een slecht punt geweest van Apple. "Koeling door middel van de behuizing" was gewoon een lul excuus van Apple om te kunnen besparen op de koeling.
Nee dat is een (kul)argument van de fanboys en de anti-apple mensen. Apple heeft dit zelf nog nooit als argument gebruikt, wel dat aluminium een veel stevigere behuizing maakte, een claim die ze tot dusver wel waar hebben weten te maken. De warmteontwikkeling is iets wat eigenlijk prima op orde is tenzij je een of andere tweaker of overclocker bent, die hebben altijd problemen met warmteontwikkeling. Uit die hoek komen vaak onrealistische wensen en eisen omtrent warmteafvoer. Een laptop is en blijft een dunne gesloten pizza-doos. De componenten die je erin stopt genereren aardig wat warmte en dat kan door de behuizing vrij moeilijk geloosd worden. Dan maakt het niet uit of er een Apple logo op het apparaat zit of eentje van Dell of Lenovo, warmte is bij dit soort apparaten altijd een groot probleem. Zo groot dat men wetenschappelijk onderzoek hiernaar is gestart om te kijken in hoeverre het de zaadcellen aantast (de uitkomst was niet erg positief). Daarom zit er ook altijd een waarschuwing bij dat je het ding niet op schoot moet nemen maar op een tafel moet zetten en worden ze ook notebook ipv laptops genoemd. In de USA zijn daar al wat rechtszaken over geweest volgens mij. De overige notebooks die je noemt hebben stuk voor stuk exact hetzelfde probleem vanwege hun afmetingen en vormgeving.
Je kan maximaal 1920x1200 kiezen als scaling en dat is een faal als je een scherm hebt wat 2880x1800 is. Dus je hebt niet de pixel ruimte die om je vensters kwijt te kunnen. De hoofdzakelijk reden waarom wij tweakers lopen te klagen dat we hogere resoluties willen. Niet perse omdat het scherper moet zijn. Windows draait daadwerkelijk de ruimte van 2880x1800, dus vandaar dat windows er geen zooitje van maakt.
Ah daar komt de aap uit de mouw. Je snapt dus niet wat een retina scherm inhoudt. Het scherm heeft een native resolutie van 2880x1800 en zal daar ook standaard op draaien. In deze modus maakt het OS alle elementen 2x zo groot waardoor je dus effectief hetzelfde werkoppervlak hebt als voorheen met 1440x900 als resolutie. Ook vrij logisch: resolutie 2x zo groot, elementen 2x zo groot.

Apple had dit zo kunnen laten maar heeft dat niet gedaan omdat ze zich kennelijk hebben gerealiseerd dat mensen die een 17" MBP kochten iets zouden missen plus dat er van de mensen die 1680x1050 hadden op hun 15" MBP een aantal waren die graag 1920x1200 hadden gezien. Voor deze groep mensen is er de scaling optie. Nieuw zou je denken maar mooi niet dus. Waarom niet? Omdat dit niets meer is dan een mooie naam die beter ligt bij gebruikers. Scaling is namelijk het oude bekende "kies je eigen resolutie" stukje die in vrijwel ieder OS zit. Daarbij is het ook verstandig om eens het artikel van Anandtech over die scaling door te nemen. Scaling op 1920x1200 wordt al als hinderlijk en eigenlijk onwerkbaar gezien. 2880x1800 in Windows in scaling is wel mogelijk en het enige wat ze daarvan zeggen is dat het gewoon onwerkbaar is. Waarom? Omdat tekst niet meer leesbaar is en je naar een vergrootglas moet grijpen. Ergonomisch is een resolutie groter dan 1440x900 zonder enige vorm van resolutie onafhankelijkheid wat fonts en gui elementen betreft absoluut niet aan te raden. De belasting op je ogen worden te groot waardoor je eerder geneigd bent om naar voren te gaan zitten waardoor je je rug weer teveel kromt, etc. etc. etc. Dat is pas faal.
Dat bedoel ik dus met het fail van het scherm, er word niet het voordeel uit gehaald wat eruit gehaald zou kunnen worden door MacOS. Gelukkig doet Windows dat wel, maar alsnog is windows nog steeds redelijk bagger met scalen, ook de enigste reden waarom ik windows 8 verwelkom
Wat je hier vertelt is dus precies wat het niet is. Bij retina gaat het om de scherpte van het beeld, niet om de grootte van het werkoppervlak! Een scherper beeld is het enige voordeel van zo'n retina scherm en ook het enige waar het uberhaupt voor bedoeld is. Wat je nu doet is roepen dat je geen voordeel uit een fiets kunt halen omdat je er niet mee kunt vliegen 8)7
Hier heb je hetzelfde waar ik het over heb, het feit dat je geforceerd bent om die ongelooflijke woekerprijzen van apple te betalen.
Ik heb daar zeer zeker niet over hetzelfde als waar jij het over hebt ;) Dat van mij is heel wat genuanceerder. Macs zijn UNIX machines en voor dit soort machines zijn de (totaal)prijzen belachelijk laag. Kijk voor de gein eens wat Sun/Oracle en IBM spullen kosten of wat het HPUX spul aan prijskaart heeft. Sony is een merk dat eenzelfde pricing heeft maar dan voor doodnormale Windows machines. Het enige waar Apple woekerprijzen voor vraagt is hetzelfde als waar Dell, HP en al die andere OEM's woekerprijzen voor vragen sinds enkele decennia: geheugen en opslag (hdd/ssd). Hebben we het maar niet over die bedragen van een euro of 50 voor een kale Windows installatie (aka eentje zonder allerlei troep-applicaties van sponsoren).
"Onbekende aansluitingen" waar je geen fuck aan hebt als consument.
Op dit moment heb je er nog geen moer aan omdat die mSATA-gelijkende connector spiksplinternieuw is. Men zei hetzelfde van het vorige model maar daar waren later wel after market ssd's voor te verkrijgen. OWC vertrouwd er al op dat ze wel weer ssd's zullen hebben voor de 2012 modellen. Feit blijft dat het voor meer dan 90% van de mensen ook geen probleem zal zijn. Die upgraden toch nooit. Het is weer dat selecte groepje van tweakers en enthousiastelingen die dat willen. Gelukkig hebben die dan weer de normale MBP serie waarbij ze wel naar hartenlust schijf en geheugen kunnen upgraden. Daarbij kun je ook afvragen hoe zinnig dat soms is, er zijn zat mensen die meteen voor het maxed out model gaan. Wat wil je dan nog upgraden? De tijd zal leren in hoeverre we wat aan die nieuwe aansluiting hebben of niet.
Je kunt nieteens het SSD uitbreiden naar 512, nee in plaats daarvan zul je maar de 600/700 euro duurdere macbook versie moeten kopen...
Niet helemaal. Apple zet een aantal basis configuraties neer die je kunt kiezen. Deze configuraties hebben een aantal upgrade mogelijkheden. Bij de 13" MBA zit er een model die standaard een 256GB ssd heeft met als upgrade mogelijkheid een 512GB ssd. Daar betaal je dan wel iets van 500 euro meer voor. Beetje lastig vergelijken omdat o.a. Crucial en Samsung net een aantal weken hun ssd prijzen fors hebben zitten te verlagen. Ik heb nog een 512GB Samsung gekocht vlak voor die verlaging en ik zat aan de 650 euro. Lijkt erop dat die pricing niet eens zo heel erg gek is. Je moet niet vergeten dat dingen vaak een aantal maanden van tevoren worden vastgesteld. Ik houd het op een twijfelgevalletje wat die ssd's betreft. Geheugen is ook beetje lastig omdat er niet echt vergelijkingsmateriaal is (waar heb je nog meer op mobo gesoldeerd geheugen?) en er ook low voltage geheugen wordt gebruikt. Ik heb het idee dat ze daar wel te veel voor vragen.
Kijk als het een logica had zoals Sony dat had bij de Vaio Z uit 2008 met een Quad SSD in Raid 0 om met gigantische snelheden te komen dan valt dat wel te begrijpen, maar dit is gewoon onzin en een slimme manier om heel wat extra geld van de consument af te krijgen voor een SSD wat je in principe voor 400 euro goedkoper zou kunnen krijgen
Die ssd's in RAID0 is pas onzin en een slimme manier om geld te verdienen ;) De meesten hebben wel wat baat bij een ssd maar niet bij een complete RAID setup, zeker niet in RAID0. Het levert alleen maar een nadeel op omdat door het hogere aantal lees/schrijfacties de kans op defecten groter is dan bij een single disk systeem. Voor de rest is het ook meer iets wat nut heeft in een database server of fileserver omdat daar de sequentiële snelheden die je bij RAID weet te krijgen wel tot hun recht komen vanwege grootte van de database en files.

Zo zijn er best nog wel meer van die marketing dingetjes die door vrijwel ieder bedrijf worden gebruikt om iets aantrekkelijker te maken. Dat is de normaalste gang van zaken. Je moet daar wel doorheen kunnen prikken en dat schijnt bij velen nogal moeilijk te zijn als het om OEM's als Apple, Dell, HP, etc. gaat. Met name wanneer er allerlei leuke specs worden gebruld. Niemand die nadenkt over hoe bruikbaar het is, of het reëel is of niet, enz. Dat zie ik hier ook weer gebeuren, het is vooral geilen op specs en zeiken dat sommige specs er niet zijn. Specs zijn leuk en aardig maar uiteindelijk gaat het erom wat je met zo'n apparaat wel en niet kunt doen, kortom de toepasbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Hi ppl

Ik zie dat je wel enorm veel de moeite neemt om het op te nemen voor Apple en daar heb ik wel respect voor. :Y Tevens heb ik niet bepaald zin om puntje precies uit te leggen bij elk punt omdat jouw "feiten" grotendeels gebaseerd zijn op je mening. :N

Maar ik zal toch in grote lijnen eventjes reageren aangezien je ook zo de moeite neemt.

- Retina... Wetenschappelijk bewezen? Op ze minst onderbouwen met bronnen en feiten, niet met je mening.
http://www.cultofmac.com/...tina-isnt-enough-feature/
Retina heeft trouwens inderdaad een wetenschappelijk betekenis: je Netvlies ;)

- Je weet wel dat het verschil tussen een crappy Full HD scherm en het High Gamut RGB scherm van Sony maar 6 euro in de productiekosten is? Voor de bron kun je aankloppen bij Darkstone. Ook frappant dat een laptop uit 2011, (ga ik toch weer de Vaio Z bijhalen) op bijna elk front op de resolutie na een beter scherm is dan de Macbook retina?
http://www.mobiletechrevi...ooks/Sony-Vaio-Z-2012.htm
http://www.anandtech.com/...verything-is-peripheral/6
Dit zijn hele belangrijke gegevens voor iemand die zich bezig houd met photoshoppen. De kleuren moeten dan accuraat weergeven kunnen worden op het scherm. Zeker geen kleurenfouten mogen weergeven anders ontwerpt een grafische designer iets wat uiteindelijk anders uit de printer. En dat is gewoon een misser van de retina macbook die wel 100% zijn commerciele waarde en marketing heeft op het scherm.

-Koeling...
Een kleine behuizing waar veel stroom door heen gaat.. ben ik zeker met je eens... Maar voor zo een prijs kun je er toch wel vanuit gaan dat Apple op zijn minst een volledig koperen structuur gebruikt om de koeling centraal en goed te kunnen exhausten... Althans laten we eventjes opnieuw kijken naar de Sony Vaio Z... Die heeft dezelfde type voltage en wattage CPU, en deze laptop is marginaal nog 2x zo licht + anderhalf keer zo dun en heeft nog daarnaast een veel kleinere frame in de vorm van 13"... Toch is de Vaio Z in staat om zonder throttling en in zware load te koelen zonder dat de gehele behuizing rond de 40 graden word... En dat heeft niks te maken met de frame, dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat Sony er gewoon voor gekozen heeft een veel duurdere en betere koeling (koper ftw). Als je een andere voorbeeld wilt hebben: Vaio SE... Nog ruim de helft goedkoper ook nog voor ongeveer dezelfde specs (aangezien je daar namelijk WEL je SSD en RAM zelf in kan bouwen)

"Many laptops experience performance issues after some time of full load. Sony's premium subnotebook is not affected. The CPU clock remains steady at 3.2 GHz in the stress test and is even above the default clock. That means it can exploit the Turbo mode even when GPU and CPU are loaded to capacity. The roaring fan apparently provides sufficient cooling reserves (CPU max. 85°C acc. to HWInfo) at the expense of the soundscape." Aldus Notebookcheck. Hierbij ook nog dat de warmte afvoer gewoon uitstekend is aangezien de handpalm gedeelte rond de 30 graden bij maximum load blijft met turbo..

- Ah daar komt de aap uit de mouw. Je snapt dus niet wat een retina scherm inhoudt.
En jij snapt dus niet wat marketing inhoudt.. Ik weet snap, en weet heus wel dat het scherm scherper word... :O

Jammer genoeg word het voordeel van de resolutie er niet uit gehaald... Ik heb een tijdje gewerkt met 1920x1080 op 13,1.. en ik denk dat iedereen hier die een Vaio Z heeft gehad (z1 of z2) zal je hetzelfde vertellen over het feit dat 1920x1200 niet goed leesbaar is namelijk: www.specsavers.nl

Ik vind het fantastisch en kan het zeker nog uitstekender lezen om op nog hogere resolutie te werken dan 1920 bij 1200 op 15". Nogmaals, dat het niet leesbaar is voor een andere betekend niet dat het voor iedereen niet leesbaar is. Dus het is maar een mening uitspraak. Ik vind het gewoon jammer dat je niet geheel vrij bent om je gewenste resolutie te kiezen binnen in het pracht resolutie die Apple heeft gebruikt in de mac, en dat is gewoon een Fail.

Wat je nu doet is roepen dat je geen voordeel uit een fiets kunt halen omdat je er niet mee kunt vliegen
Zo heb je nog 2 of meer opmerking gemaakt maar die zijn wel irrelevant... Echt heel irrelevant... Ik herhaal het nogmaals: Retina = marketing

Oke ik ga me verhaal maar eventjes inkorten vanaf hier... Ik zie dat ik alweer te lang aan het typen ben.

Over de SSD: Kijk je moet dus 500 euro betalen voor 256 SSD meer? en dat vind jij een acceptabele oplossing en bedrag?
pricewatch: Samsung 830 series 512GB
pricewatch: Samsung 830 series 256GB
Haal het tweede bedrag van het eerste bedrag af en dan heb je mijn prijs...
Sony vraagt ook zulke woekerprijzen voor de upgrades... Maar alsnog kun je bijvoorbeeld de Vaio S15 achteraf upgraden. (die het meest vergelijkbaar is vanwege de soortgelijke specs en formaat + gewicht) Dit is inderdaad bij mij ook een fel tegenargument als je de Vaio Z wilt gaan kopen.. Die kun je namelijk ook niet upgraden en tweaken en dat is gewoon een slecht punt. Alhoewel je er wel Raid 0 voor terug krijgt...

Over Sun/Oracle en IBM spul. Jep dat is inderdaad duurder, maar denk je nou echt dat daar geen reden achter zit? De productie kwaliteit, de kwaliteit controle?? Nee?? Of denk je dat het ook uit een massa productie fabriek komt zoals Apple uit Foxxcon komt...

Zelfs de Vaio Z is volledig handgemaakt in Japan met de hoogste kwaliteit testen, onderdelen en eisen, en toch is deze goedkoper dan een Mac.

- Raid 0...
Marketing? Echt? serious?
Nu komt bij jou jammer genoeg de aap uit de mouw. Hier ga ik verder niet op in aangezien het voor zich spreekt wat de voordelen van Raid 0 daadwerkelijk is... Jij hebt thuis zeker alles in Raid 1 toch... Of heb je nog de 5400 RPM toeren schijf van je macbook? :*)

En als je schijnbaar toch niks in praktijk aan Raid 0 hebt, Vertel mij eens wat je aan de retina scherm hebt, waarom moet de tekst iets scherper worden? Als ik zo de bovenstaande gebruikservaringen lees dan zie ik dat tot nu toe de meeste gebruikers het verschil nieteens duidelijk kunnen zien... (Ik zie het wel gelukkig)
Dan lijk het mij juist eerder dat de Retina scherm iets is waar je in praktijk gewoon niet veel aan hebt. Behalve dat het er wat scherper uitziet wat tevens ook nog een heleboel nadelen met zich brengt.. Waaronder het feit dat vele programma's niet goed met de (LET OP!) software scaling om kunnen gaan, en ook nog het feit dat er nog veel artifacts op het scherm komen.

Wij hebben een verschillende mening over dit product. Laten we het hierbij houden voordat we het hele topic verzieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:39

Sick Nick

Drop the top!

Ik moet zeggen dat er eerder ook al met prijzen van schermen werd gegooid, nu wil ik wel eens zien wat jullie nu denken dat een 1080p scherm uit de Z nou doet qua inkoop-prijs voor Sony. Als er hier wat waardes zijn zal ik een warm/koud indicatie geven, ik durf nu al te beweren dat jullie allemaal te laag zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
$289.99 USD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
€160-ish

Het display in de ipad 3 kost $87. Tel daarbij op wide-gamut, maar TN, en een wat groter formaat en kleinere oplage, en je komt op ongeveer het dubbele uit. Vooral de lage oplage doet het m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunter20
Hmm aangezien het vaio z scherm 349 euro is op ebay......
Moet Sony het zeker voor de helft kunnen inkopen via de fabriek, dus ik gok 175euro, ik denk zelfs minder nog eigenlijk, omdat Toshiba ook in Japan zit, ze betalen er waarschijnlijk geen importheffing en dergelijke op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
:D 7,50 hierzo om de hoek in dat grauwe hoekje?

[ Voor 41% gewijzigd door Vinand op 25-06-2012 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
XPS 14/15 prijzen staan online

http://www.dell.com/nl/p/xps-14-l421x/fs
http://www.dell.com/nl/p/xps-15-l521x/fs

ehh :X

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2012 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:54

mrc4nl

Procrastinatie expert

Vinand schreef op maandag 25 juni 2012 @ 23:21:
:D 7,50 hierzo om de hoek in dat grauwe hoekje?
Ik hoef geen "van de vrachtwagen gevallen" goederen.
EBay kan wel stukken goedkoper zijn dan hier in Nederland,
Zoek wel met expliciet paneelnummer en geen compatible meuk.
Zo had ik een 15.4 wuxga voor 60 euro :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 14:46
Whahah die Dell, wat een uberfaal.
XPS 14: €1399
Intel® Core™ i7-3517U
14,0" HD+ (900 p)
4Gb memory
500 GB SATA-harde schijf (5.400 rpm) + 32 GB mSATA Solid State-harde schijf
1 GB nVidia GeForce GT 630M
8-cel lithium-ion
2,1KG.

Asus UX31A €1399
Intel Core i7 3517U
13,3 Inch 1920x1080 (Full HD 1080p)
4GB memory
256GB SSD
50Wh Accu
1,3 Kg

Op de GPU en de 8 cells na is gewoon alles gelijkwaardiger of zelfs veel slechter, echt een aanfluiting dit.
Wat denken ze daar wel niet in het hoofdkantoor :D

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Klopt geen ruck van die prijzen van Dell:

JT
Eerste vraag/Commentaar: Wat kost een nieuwe XPS 15 met i7 quadcore, 8gb intern, 128gb SSD, full hd scherm, Nvidia GT640M en backlit keyboard?

Mohammed_Haddad - Graag een ogenblikje ,ik zoek de informatie voor u.

JT - Het gaat mij dan om de GT640M met Kepler core

Mohammed_Haddad - Full HD scherm is helaas niet beschikbaar.

Mohammed_Haddad - Heeft u de Nieuwe Inspiron familie al gezien,

JT - Nope. Wat kost de laptop met een gewoon scherm? En de rest van de dingen die ik op heb genoemd?

Mohammed_Haddad - 1070 euro ongeveer

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubic X
JT schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 09:59:
Klopt geen ruck van die prijzen van Dell:

JT
Eerste vraag/Commentaar: Wat kost een nieuwe XPS 15 met i7 quadcore, 8gb intern, 128gb SSD, full hd scherm, Nvidia GT640M en backlit keyboard?

Mohammed_Haddad - Graag een ogenblikje ,ik zoek de informatie voor u.

JT - Het gaat mij dan om de GT640M met Kepler core

Mohammed_Haddad - Full HD scherm is helaas niet beschikbaar.

Mohammed_Haddad - Heeft u de Nieuwe Inspiron familie al gezien,

JT - Nope. Wat kost de laptop met een gewoon scherm? En de rest van de dingen die ik op heb genoemd?

Mohammed_Haddad - 1070 euro ongeveer
Die prijzen op de website kloppen wel...je denkt toch niet dat Dell zo'n uberfaal gaat maken? Ze zijn gewoon helemaal gek geworden en denken een tweede Apple te zijn :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Raar dan dat de agents van de chat wat anders zeggen.Ik vind het plausibeler dat de prijzen op de website niet kloppen dan dat ze zulke prijzen gaan hanteren en 2 keer zo duur zijn als andere merken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
engadget review: http://www.engadget.com/2012/06/26/dell-xps-14-review/

Toen de XPS 13 uit kwam stond het forum binnen een week vol met klachten over de fan. Nu de XPS 14
If indeed there is a drawback here, it's in some rather distracting fan noise. Do some serious work on this machine (like, say, running an endless string of benchmarks back to back) and the fan will certainly make its presence known. Even when doing less intensive tasks, like streaming YouTube's latest hits, we quite often heard the noisy little thing spinning itself up.
Ze kunnen het gewoon niet he...

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2012 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Je zou toch zeggen dat als tweakers het met freeware zelf kunnen instellen dat ze het zelf ook zouden kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 26-06-2012 10:33 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Da's op 90% van de laptops niet mogelijk. En zeker niet op dell's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
Dell _O-

Trouwens, kun je bij de XPS zelf geheugen uitbreiden? Scheelt namelijk 250 euro.

[ Voor 82% gewijzigd door Droid op 26-06-2012 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 10:36:
Da's op 90% van de laptops niet mogelijk. En zeker niet op dell's.
Nee, maar je zou toch zeggen dat ze het zelf wél kunnen afstellen lijkt mij.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
Ik zei toch dat de Dell's XPS 14 een faal werd. Hoog gewicht, hoge prijs, slechte fan. 8)7 Ach, misschien voor mij wel beter zo want nu is het in ieder geval heel duidelijk dat de XPS 14 totaal niet interessant is. :)

[ Voor 66% gewijzigd door Regeneration op 26-06-2012 11:46 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 20 Laatste