camel1987 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:52:
[...]
Oke dus ventilatoren altijd doen zeg je ?
Ja op de strada van mijn dochter hoor je ze boven de 40 procent goed dus wilde dit zo instellen dat ze eige
nlijk niet boven de 40 % uitkomen denk dat dit ook komt omdat dit een strada is van 95 cm hoog.
Ben er alleen nog niet aan uit heb net ook weer even zitten kijken waar ik nu de max snelheid in kan stellen dit doe je in het config scherm van heatmeister neem ik aan ?
Heb je toevallig ook een foto van hoe je die plank gemaakt hebt ?
Loggen de ventillatoren los op de convector? Dat zou het geluid kunnen veroorzaken.
Neen ik heb helaas geen foto er van zie ik nu... Ik was denk ik te druk met hobbyen

Maar het is niet zo ingewikkeld. Ik heb een plank genomen die net past en daar met een grote gatenzaag de gaten mee gemaakt die het grat van de ventilatoren is. Daar heb ik de ventilatoren op geschroefd. Daaronder heb ik dik rubberen blokjes op gelegd die ik op het hout heb geplaktt. maar je lunt ze er ook tussen de convector en houten plaat leggen. Dat gaat geen kant op.
Maar er zijn ook andere oplossingen zoals ene eerder bericht met buis isolatie.
Ga naar de configurator van de heatmeister en kijk bij parameters. Als je dat aanvinkt krijg je extra instellingen hiercoor. Daar staat ergens Smax bij. Dat is dus het aantal % wat de ventilator maximaal mag draaien. Bij ons maakt hoor je hem wel met 60% maar ik heb dus in HA het zo ingesteld dat die alleen bij een tempratuur verschil van doel en kamertemperatuur groter is dan 0.3 graden. Daarna gaat de boost functie weer uit en draaien ze een stuk minder hard.
Wij hebben een warmtepomp die soms een ontdooi cyclus doet en zorg er dan voor dat de thermostaatknoppen uit gaan zodat er geen koude lucht in de ruimte wordt geblazen. Dit kan ook met de heatmeister maar ik dacht als ik ervoor zorg dat er ook geen koude lucht door de convector gaan kunnen de ventilatoren toch gewoon beetje circulatie geven en de kamer minder hard af laten koelen.
En ja ik zou bij elke lage temperatuur convector van Jaga waar het nodig is en je het makkelijk kan doen heatmeisters plaatsen met ventilatoren. Dit scheelt bij ons erg veel! Ik ben alleen allergisch voor kabels en draden dus ik heb in onze wasruimte en op de gang op de bovenste verdieping dit niet gedaan, MAar dit zijn ook ge convectoren die prio hebben vind ik.
Die convectoren krijgen het maximaal 19.5 tot 20.5 graden in de gang en wasruimte wat voor mij prima is. We hebben een warmtepomp dus het is allemaal net even wat anders als een CV. In de andere kamers krijg ik het makkelijk 20.5 graad als dat nodig is en 1 kamer heeft het wat moeilijk amar dat komt door de isolatie.
In alle kamers heb ik een airco die ik automatisch bij laat springen als de temperatuur binnen 1 uur niet op de gewenste temperatuur komt. Die gaat aan en gaat op standje verwarmen en 22 graden en gaat weer uit als de radiatorknop met thermostaat een seintje geeft dat de doel temperatuur is bereikt