LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 56 57 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:53
Geen matches
Een vraag die wellicht al eens beantwoord is op dit forum:
Als je een convectorradiator hebt in een put, en je wilt daar ventilatoren op gaan plaatsen, is het dan echt wel nodig de hele lengte van die convector vol te leggen met ventilators, of kan je met minder af per meter, als je naar de aanpak gaat zoals in het plaatje hierboven (waarbij de ventilatoren niet pal op de convector liggen maar bijv 10 cm er boven worden geinstalleerd)?

[ Voor 13% gewijzigd door Marc_Sway op 25-12-2025 12:31 ]

• Marc_Sway
Geen matches
.

[ Voor 100% gewijzigd door Marc_Sway op 25-12-2025 12:31 ]

• Refthoom
  • Laatst online: 22:00
Geen matches
Marc_Sway schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:24:
Als je een convectorradiator hebt in een put, en je wilt daar ventilatoren op gaan plaatsen, is het dan echt wel nodig de hele lengte van die convector vol te leggen met ventilators, of kan je met minder af per meter, als je naar de aanpak gaat zoals in het plaatje hierboven?
Er is geen vast stramien voor, uiteindelijk helpt iedere vorm van geforceerde luchtverplaatsing. Sommigen leggen de hele lengte vol, weer anderen met een plank zoals hiervoor staat. Zelf heb ik iedere 40 à 50cm een ventilator met een buisconstructie om het 'rondpompen' wat hierboven genoemd staat te beperken (zoek 'venturi').

• Marc_Sway
Geen matches
OK, dank voor de erg snelle reactie. Heb je ook 1 of 2 foto's hoe dat er uit ziet met die buizen?

• Refthoom
Geen matches
Marc_Sway schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:45:
OK, dank voor de erg snelle reactie. Heb je ook 1 of 2 foto's hoe dat er uit ziet met die buizen?
Zoals ik zei, zoek op 'venturi' in dit topic, het 4e de resultaat, meerdere foto's. Is een wandconvector maar het principe is gelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Refthoom op 25-12-2025 13:32 ]

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:27
Geen matches
Marc_Sway schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:24:
Als je een convectorradiator hebt in een put, en je wilt daar ventilatoren op gaan plaatsen, is het dan echt wel nodig de hele lengte van die convector vol te leggen met ventilators, of kan je met minder af per meter, als je naar de aanpak gaat zoals in het plaatje hierboven (waarbij de ventilatoren niet pal op de convector liggen maar bijv 10 cm er boven worden geinstalleerd)?
De meest eenvoudige constructie is ventilatoren die zo goed mogelijk aansluiten bij de breedte van je convector aan elkaar tie-wrappen en deze middels 4 stukjes buisisolatie o.i.d. op de hoeken van de gehele constructie op de convector leggen. Deze methode is zeer efficiënt en stil - je kan de ventilatoren langzamer laten draaien dan met minder ventilatoren. In lage convectoren passen de andere alternatieven vaak ook niet, zeker niet bij dubbel hoge convectoren (bv type 16 ipv 15).

De enige convector die ik heb met meer ruimte is de oude convectorput, daarin heb ik wel ruimte tussen de ventilatoren die ik middels tie-wraps aan 2 aluminium platte profielen heb gemonteerd en op 4 pootjes net boven de convector geplaatst is. Mijn indruk is dat dit prima werkt, ook zonder afdichting tussen de ventilatoren, de lucht er tussen wordt volgens mij - middels venturi-effect - mee naar boven getrokken.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Marc_Sway
Geen matches
blb4 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:26:
[...]

en deze middels 4 stukjes buisisolatie o.i.d. op de hoeken van de gehele constructie op de convector leggen. Deze methode is zeer efficiënt en stil
Veel dank voor de uitleg. Heb je ook een foto om te zien hoe dat zit met die buisisolatie op de hoeken?

• Timshort87
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-12-2025
Geen matches
Vraag aan jullie: Ik wil onze Jaga Hybrid radiatoren aansluiten op Home Assistant zodat we de gewenste termperatuur via Home Assistant kan instellen. Ik denk eraan Zigbee radiatorknoppen te plaatsen. Echter kan ik geen knoppen vinden die zowel kunnen verwarmen als koelen. We gebruiken de radiatoren in de zomer om te koelen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Zelf een knop fabriceren? Of zijn er andere alternatieven?

• Kevin1990
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 00:45
Geen matches
Timshort87 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:57:
Vraag aan jullie: Ik wil onze Jaga Hybrid radiatoren aansluiten op Home Assistant zodat we de gewenste termperatuur via Home Assistant kan instellen. Ik denk eraan Zigbee radiatorknoppen te plaatsen. Echter kan ik geen knoppen vinden die zowel kunnen verwarmen als koelen. We gebruiken de radiatoren in de zomer om te koelen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? Zelf een knop fabriceren? Of zijn er andere alternatieven?
Koel je door de ventilatoren of door een warmtepomp die koud water rondpompt?

• Refthoom
Geen matches

Ik heb daar eigen knoppen voor gemaakt, maar ik zit nog halverwege mijn project dus nog geen ervaringen met koelen, wel met verwarmen. Eerlijk gezegd, ik zou het niet nogmaals doen. Veel dingen die niet werken zoals bedacht of verwacht en hardware die faalt (voor een algeheel systeem wat gewoon probleemloos moet werken). Mijn ongevraagd advies is een plug en play oplossing te kopen, tenzij je een doorgewinterde hobbyist bent, met hardware kan knutselen, aardige configuratie skills hebt, pcb kan ontwerpen, een beetje kan programmeren en heel veel tijd er in kan en wil stoppen. Overigens wel erg leerzaam en daarom leuk. Ben een stuk handiger geworden met OpenTherm, OTGW, MQTT, NodeRed, DietPi, JavaScript, Buck converters, ESP32, afgifte- en opwek systemen en nog wat dingen :P

• Marc_Sway
Geen matches
Ik ben zelf als eerste stap DS18B20 temp sensors gaan plaatsen op een convectorput in de achterkamer, op de convectorput in de voorkamer en op een lange standaard erker-radiator van 220 cm. Verder meet ik nu ook de Kruipruimte temp.
De DS18B20's heb ik vervolgens allemaal (soft) gekalibreerd in Home Assistant door de 'offset' feature te gebruiken in de sensor template (onder ESPHome).

Hieronder het beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUFFN_qYrZcFfcF0RXFuf3ArmTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Vg2sLmEiBChAWNBYbBR1HUP.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik hiermee ontdek heb, is dat voor de convector(put) hier in de achterkamer de Supply temp en de Delta T hoger is dan de convector in de voorkamer en de radiator in de erker daar.
Mijn verklaring: het pijpwerk (standleiding 28 mm) van de CV naar het achterdeel van het huis, en dus naar de convectorput daar, is meters korter (en wellicht ook beter geïsoleerd) dan de andere standleiding die aan de voorzijde van het huis van de CV naar de convector en standaard radiator daar loopt.

Kortom, voordat je überhaupt aan ventilatoren gaat denken op de convectorputten, denk ik dat het eerst zin heeft om dit soort temp metingen te gaan doen. Dan krijg je een idee van wat voor mogelijke andere issues je hebt met het warmte-afgifte systeem waar je convectorputten een deel van zijn.

Bij mij lijkt het er op dat alleen de convectorput achter echt goed werkt (Delta = hier 7C, een Delta van 10C en 15C heb ik ook al gezien bij deze convector)

[ Voor 4% gewijzigd door Marc_Sway op 27-12-2025 15:23 ]

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:39
Geen matches

Ik gebruik tado V3 knoppen, officieel kunnendie niet koelen volgens mij, maar aangezien ze in slave mode staan en niet zelf de cv of warmtepomp kunnen activeren kun je ze op 30 graden zetten. Dan staan ze altijd open. De de mate van koelen en temperatuur kan ik instellen via de heatmeister die de ventilator snelheid aanpast al naar gelang de water en kamer temperatuur.

• Refthoom
Geen matches
raven22 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:44:
[...]

Ik gebruik tado V3 knoppen, officieel kunnendie niet koelen volgens mij, maar aangezien ze in slave mode staan en niet zelf de cv of warmtepomp kunnen activeren kun je ze op 30 graden zetten. Dan staan ze altijd open. De de mate van koelen en temperatuur kan ik instellen via de heatmeister die de ventilator snelheid aanpast al naar gelang de water en kamer temperatuur.
De cv niet aanzetten is alleen als je geen thermostaat van Tado gebruikt, neem ik aan, of is dat vanwege de slave mode?

• Timshort87
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-12-2025
Geen matches
Kevin1990 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:54:
[...]

Koel je door de ventilatoren of door een warmtepomp die koud water rondpompt?
De warmtepomp pompt koud water (18 graden) rond en vervolgens gaan de ventilatoren van de Jaga hybrid's aan zodat de lucht enigszins koelt. Maar daarvoor moet de radiatorknop wel open staan, in tegengestelde logica dan wanneer de knop in de stand verwarmen staat.

[ Voor 15% gewijzigd door Timshort87 op 27-12-2025 16:41 ]

• blb4
Geen matches
Marc_Sway schreef op donderdag 25 december 2025 @ 23:11:
[...]

Veel dank voor de uitleg. Heb je ook een foto om te zien hoe dat zit met die buisisolatie op de hoeken?
Zoiets zo ongeveer. Ik dit geval geen buisisolatie (maar dat kan gewoon een rondje van ~ 2cm hoog zijn) maar een anders stukje isolatiemateriaal. De 2de foto is van een eerdere productie, toen gebruikte ik nog aluminium strippen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0o9wvmcEEKBsu_F95KFLphd4Pi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5t1P6U9oFmZBqErW3GA4J3Yp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXx2UdFKpgkUrSHn7Yu6JBRkUIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzJA8PJPudQ8k3f652ZBV3Do.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 27-12-2025 17:06 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• blb4
Geen matches
raven22 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:44:
[...]

Zoiets doe ik ook met Honeywell evohome. Mogelijk iets slimmer, je dan per zone (radiator/convector) aangeven of deze voor verwarming/koelen of beide gebruikt moet worden en als je dan de thermostaat in koelbedrijf zet gaan alle zones waarop je koelen hebt ingesteld naar 35 graden.

• raven22
Geen matches
Refthoom schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:33:
[...]

De cv niet aanzetten is alleen als je geen thermostaat van Tado gebruikt, neem ik aan, of is dat vanwege de slave mode?
Vanwege de slave mode. Bij de instellingen kun je aangeven dat de radiatorknop als standalone of slave moet werken.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Geen matches

Ik heb gewoon "domme" thermostaatknoppen (je weet wel, die dingen die je met de hand kunt draaien.... ). Die zet ik in het voorjaar op de "max"-stand (=altijd open). Ventilators worden via een Heatmeister gestuurd zodra er koud water door de leidingen gaat lopen.
Ergens in september gaan ze weer naar stand 2-4, afhankelijk van de ruimte en daar blijven ze dan de hele winter op staan.

• Kevin1990
Geen matches
raven22 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:15:
[...]

Vanwege de slave mode. Bij de instellingen kun je aangeven dat de radiatorknop als standalone of slave moet werken.
Dus als slave stuurt die niet de warmtepomp of CV als die op OT staat?
Ik heb in onze blokhut 1 knop en 1 thermostaat hangen van Tado die een elektrische kachel aanstuurt in plaats van een radiator namelijk.

• raven22
Geen matches
Kevin1990 schreef op zondag 28 december 2025 @ 09:15:
[...]

Dus als slave stuurt die niet de warmtepomp of CV als die op OT staat?
Ik heb in onze blokhut 1 knop en 1 thermostaat hangen van Tado die een elektrische kachel aanstuurt in plaats van een radiator namelijk.
Klopt, het maakt daarbij volgens mij niet uit of er OT of ander protocol gebruikt wordt

• Kevin1990
Geen matches
raven22 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:44:
[...]

Klopt, het maakt daarbij volgens mij niet uit of er OT of ander protocol gebruikt wordt
Ah top! Bedankt voor de tip.
Je kan hem inderdaad als onafhankelijk zetten waardoor die de draadloze ontvanger niet aanstuurt.
Wel zo makkelijk dat de verwarming in de bar die ik via HA elektriach aan en uit zet met een Tado thermostaat niet de warmtepomp aanstuurt of de thermostaatknop in de blokhut die hetzelfde doet 8)

• laserfreak
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-01 02:13
Geen matches
Hallo allemaal,

Ik ben ook van plan mijn type 33 radiatoren uit te rusten met een zelfbouw systeem. Mijn idee is om fans te nemen van 15cm diameter zodat ik met een lage RPM toch een hoge airflow kan behalen. De lage RPM moet dan zorgen dat het geheel fluisterstil is.

Welke fans raden jullie aan qua merken?

Mvg,
Daan

Liefhebber van embedded hardware en software

• blb4
Geen matches
laserfreak schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:35:
Hallo allemaal,

Ik ben ook van plan mijn type 33 radiatoren uit te rusten met een zelfbouw systeem. Mijn idee is om fans te nemen van 15cm diameter zodat ik met een lage RPM toch een hoge airflow kan behalen. De lage RPM moet dan zorgen dat het geheel fluisterstil is.

Welke fans raden jullie aan qua merken?

Mvg,
Daan
Volgens mij zijn 15 cm niet erg mainstream, 14 cm daarin tegen wel. De Arctic 14 cm PWM (PST) fans worden veel toegepast, ook door mij.

• laserfreak
Geen matches
Ik heb net nog eens nagemeten en 14cm lijkt inderdaad wel ideaal. Ik heb net eens gekeken op de website van Arctic en dan heb ik keuze tussen:Trek ik het open naar andere merken dan kom ik ook dit tegen:Het verschil lijkt mij het soort lager (fluid dynamic vs dual ball). De duall ball fan is duidelijk duurder maar het is de enige waarbij 'continuous operation' bij vermeld staat. De P14 Max lijkt dan weer erg aantrekkelijk qua prijs en lijkt volgens de test van tweakers zeer goede prestaties te hebben. Dat er geen PST op zit lijkt mij voor deze toepassing totaal niet erg, ik denk niet dat closed loop regeling met feedback belangrijk is hier.

De aansturing ga ik met een STM32 oid doen.

Ik zou starten met de radiatoren in de woonkamer (twee keer 135cm breed) dus 9 fans per radiator. Met de P14 max kom ik dan voor de fans op € 89,91 voor 1 radiator, dat lijkt me goed doenbaar.

Wat denken jullie?

• blb4
Geen matches
laserfreak schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:06:
Ik heb net nog eens nagemeten en 14cm lijkt inderdaad wel ideaal. Ik heb net eens gekeken op de website van Arctic en dan heb ik keuze tussen:Trek ik het open naar andere merken dan kom ik ook dit tegen:Het verschil lijkt mij het soort lager (fluid dynamic vs dual ball). De duall ball fan is duidelijk duurder maar het is de enige waarbij 'continuous operation' bij vermeld staat. De P14 Max lijkt dan weer erg aantrekkelijk qua prijs en lijkt volgens de test van tweakers zeer goede prestaties te hebben. Dat er geen PST op zit lijkt mij voor deze toepassing totaal niet erg, ik denk niet dat closed loop regeling met feedback belangrijk is hier.

De aansturing ga ik met een STM32 oid doen.

Ik zou starten met de radiatoren in de woonkamer (twee keer 135cm breed) dus 9 fans per radiator. Met de P14 max kom ik dan voor de fans op € 89,91 voor 1 radiator, dat lijkt me goed doenbaar.

Wat denken jullie?
De PST versies kan je doorlussen zonder extra connectiekabel. Dat lukt tot zo'n 5 achter elkaar.

• laserfreak
Geen matches
Ik denk dat als ik de PWM input gewoon parallel aansluit dat ik dan ook de fans zou moeten kunnen regelen, weliswaar zonder dat ik feedback heb over het toerental. Dat is althans hoe ik PST begrijp nu, of zie ik iets over het hoofd?

Mvg,
Daan

• blb4
Matched: www
laserfreak schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:42:
Ik denk dat als ik de PWM input gewoon parallel aansluit dat ik dan ook de fans zou moeten kunnen regelen, weliswaar zonder dat ik feedback heb over het toerental. Dat is althans hoe ik PST begrijp nu, of zie ik iets over het hoofd?

Mvg,
Daan
Hier wordt 't uitgelegd: https://www.arctic.de/en/blog/what-exactly-is-pwm-pst

• laserfreak
Geen matches
Idd, dat is exact de pagina die ik had gezien. De PST is dus niets meer dan een doorlussing van de PWM inputs van de fans en enkel het RPM feedback signaal van de eerste fan wordt naar de controller doorgestuurd. Dat kan ik dus perfect zelf maken, er zit daarvoor geen extra electronica in de fan.

Het lijkt mij dan dat de Arctic P14 Max (uitvoering: Arctic P14 Max, 1-pack, Zwart, 140mm) de beste airflow geeft. Ik ga eens een 3D ontwerpje uitwerken.

Mvg,
Daan

• Refthoom
Geen matches
Ik vraag me af of de elektronica hetzelfde is. Bij de PST versies is de PWM gemaakt/ontworpen om parallel geschakeld te worden. Of dat bij gewone versies ook kan is de vraag. Dat wil zeggen, is de kabel het enige verschil of heeft de ingangselektronica van de PST versies een extra hoge impedantie tbv het parallel schakelen?

• laserfreak
Geen matches
@Refthoom ik ben er 99% zeker van dat dit hetzelde zal zijn. Ofwel is de PWM ingang een I/O pin op een interne microcontroller die dan de brushless motor aanstuurt ofwel is het de gate van een mosfet die rechtstreeks een motor aanstuurt. In beide gevallen is dit zeer hoogohmig. Ik kan me geen situatie voorstellen waarbij de PWM ingang een lage impedantie zou hebben.

Ik heb zonet 18 Arctic P14 Max fans besteld bij Alternate, met een beetje geluk heb ik ze morgen. Dan kan ik al e.e.a testen.

Update 31/12/2025:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DMcZ4E2BYAcP3WCMb61Sj268tHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwzKHgmUg9V33HkvsovUjHV4.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd

Mvg,
Daan

[ Voor 42% gewijzigd door laserfreak op 31-12-2025 13:45 ]

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:40

JME

zeg maar Jamie

Geen matches
Hier ligt de convector in de put nu al een aantal jaren vol met Arctic P14 fans. Gaan via HA aan zodra de ketel in verwarmingsbedrijf gaat en weer uit 15 minuten nadat de ketel is uitgegaan. Werkt prima!
In mijn eeuwige zoektocht naar optimalisatie vraag ik me nu af of er nog iets te verbeteren valt. En dan kom ik op de gordijnen. Die hangen ‘s avonds net een stukje boven de convectorput, waardoor een deel van de warme lucht tussen gordijn en raam wordt geblazen. Niet veel, maar toch. Zou het nog kunnen helpen om de luchtstroom iets meer van het raam af en wat meer richting kamer te forceren? En zo ja, hoe?
- snelste optie is de fans schuin op de convector leggen, dus aan de raamzijde iets optillen. Nadeel is dat ze dan ook minder aansluiten op de convector en dus meer valse lucht zullen aanzuigen.
- geleideplank van bovenkant raamzijde convector naar onderkant kamerzijde gordijn plaatsen. Dat forceert alle lucht de goede kant op, maar vereist iets meer kluswerk én is een wafrisico omdat je die plank gaat kunnen zien..

Of zou ik met dit soort aanpassingen de natuurlijke luchtstroom in de put alleen maar verstoren? De scheidingswand tussen aanvoerzijde en convectorzijde loopt net niet helemaal tot aan de bovenkant van de put, maar eindigt er zo’n 5cm onder. Via die 5cm wil ik geen warme lucht naar de koude kant van de put richten.

• blb4
Geen matches
JME schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:32:
Hier ligt de convector in de put nu al een aantal jaren vol met Arctic P14 fans. Gaan via HA aan zodra de ketel in verwarmingsbedrijf gaat en weer uit 15 minuten nadat de ketel is uitgegaan. Werkt prima!
In mijn eeuwige zoektocht naar optimalisatie vraag ik me nu af of er nog iets te verbeteren valt. En dan kom ik op de gordijnen. Die hangen ‘s avonds net een stukje boven de convectorput, waardoor een deel van de warme lucht tussen gordijn en raam wordt geblazen. Niet veel, maar toch. Zou het nog kunnen helpen om de luchtstroom iets meer van het raam af en wat meer richting kamer te forceren? En zo ja, hoe?
- snelste optie is de fans schuin op de convector leggen, dus aan de raamzijde iets optillen. Nadeel is dat ze dan ook minder aansluiten op de convector en dus meer valse lucht zullen aanzuigen.
- geleideplank van bovenkant raamzijde convector naar onderkant kamerzijde gordijn plaatsen. Dat forceert alle lucht de goede kant op, maar vereist iets meer kluswerk én is een wafrisico omdat je die plank gaat kunnen zien..

Of zou ik met dit soort aanpassingen de natuurlijke luchtstroom in de put alleen maar verstoren? De scheidingswand tussen aanvoerzijde en convectorzijde loopt net niet helemaal tot aan de bovenkant van de put, maar eindigt er zo’n 5cm onder. Via die 5cm wil ik geen warme lucht naar de koude kant van de put richten.
Ik zou op zoek gaan naar een andere plek om te optimaliseren, dit lijkt mij verloren moeite. Beetje afhankelijk van de dikte van het gordijn maar de Rc waarde daarvan is zo goed als verwaarloosbaar, die warmte die je tussen pui en gordijn inbrengt komt gewoon ten goede aan de verwarming van je kamer/huis.

• Marc_Sway
Geen matches
JME schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:32:
In mijn eeuwige zoektocht naar optimalisatie vraag ik me nu af of er nog iets te verbeteren valt.
Ik zou dan vooral naar dit onderwerp eens kijken bij al je radiatoren/convectors op de verdieping waar je het meest leeft/de verwarming praktisch altijd aanstaat:
Marc_Sway in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

Je kan convectorput-radiatoren wel gaan vol leggen met ventilatoren en bijv kijken of je iets kan verbeteren aan hoe je gordijnen hangen, etc, maar als je warmteafgifte-systeem niet efficiënt werkt (lees: dat er niet altijd voldoende Delta T is tussen Supply en Retour temperatuur bij elke radiator die aanstaat in je woon- en eetkamer, en eventueel in je (open) keuken), dan schiet het allemaal niet veel op, qua (efficiency) performance van je hele verwarmingssysteem.

Bij mijn living (zie de link naar de post), blijkt dat 2 van de 3 radiatoren een te lage Delta T hebben tav de 3e convectorradiator die ik hier heb.
De oorzaken daarvan zijn: langere buislengte vanaf de CV ketel en onvoldoende diameter van de Supply en Retour leidingen van de 2 radiatoren met de te lage Delta T. En dit wordt niet veroorzaakt door een onjuiste inregeling van het waterzijdig inregelen.

Mijn advies dus:
Voordat je iets verder gaat doen aan je systeem, gordijnen, etc, zou ik eerst bij de belangrijkste/grootste (convector)radiatoren de Supply en Retour temperaturen gaan meten, per individuele radiator. Ik doe dat zelf via HA en DS18B20 (1-wire) sensoren op de leidingen, vlakbij elke radiator.

• Marc_Sway
Geen matches
Verder zou ik ook al het leidingwerk nalopen en overal (als het van toepassing is) waar het onder dakbeschot, achter houten schotten, of in de kruipruimte of in afgetimmerde kokers loopt tussen verdiepingen, allemaal waanzinnig goed isoleren (met kwaliteits-buisisolatie).

• JME

JME

zeg maar Jamie

Geen matches
@Marc_Sway Ik begrijp niet zo goed waarop jouw aanname is gebaseerd dat mijn afgiftesysteem niet efficiënt genoeg zou werken. Ik stook met Ta 50 en Tr 40 (gemeten op de ketel) mijn huis behaaglijk warm. De ketel doet dat in ca. 4 runs per uur en ik verbruik met 4 personen (waaronder 2 douchegrage pubers) in een hoekhuis minder dan 600 m3 gas per jaar. Maar als ik met een kleine aanpassing nog net iets meer (lees: minder) kan bereiken dan is dat toch weer meegenomen. Dus als je dáár tips voor hebt: graag! d:)b

• Marc_Sway
Matched: nl
Ik neem niet aan dat er iets mis zou zijn (of niet beter zou kunnen) met jouw afgifte-systeem. Hopelijk is alles al mooi in balans.
Het enige wat ik -in je het algemeen, voor iedereen- zou willen aangeven dat ik denk dat het nuttig kan zijn om als eerste bij alle radiatoren die de hoofdvertrekken verwarmen individueel (en continue) de Supply en Retour temp van elke radiator te meten.

Zo kwam ik er achter dan in mijn living, 2 van de 3 radiatoren een aanzienlijk lagere Delta T hebben dan de 3e. Oorzaken zijn bekend (zie mijn uitleg hierboven), en moet ik eerst verbeteren voordat t überhaupt zin heeft om bij mij ventilatoren te gaan plaatsen.
Trouwens: die ca 600 kuub/jaar is al erg goed.

• Marc_Sway
Geen matches
Heb je trouwens al een magnetische vuilafscheider in je retourleiding naar de ketel, en een microbel-ontluchter in de supply-leiding vlak na de ketel?

Ik flush ook jaarlijks alle radiatoren (via de 2 onder aansluitingen) om alle 'zwarte bagger' uit de radiatoren en al het leidingwerk van mijn hele CV systeem te krijgen (al mijn leidingen hier zijn van staal).

Op het Internet wordt door diverse partijen geclaimd dat je zo ook nog eens 7-10% gasbesparing zou kunnen halen per stookseizoen. Of dat idd zoveel oplevert, weet ik niet, ik heb daar nooit echte metingen aan gedaan. Wel zorg ik jaarlijks dat al mijn water in het CV systeem zo goed mogelijk schoon is. Die zwarte corrosie bagger in de leidingen en radiatoren is vast de warmte-overdracht van het water naar het staal van je radiator/convectors niet van dienst.

Daarnaast is al dat zwarte CV water vol kleine ijzerdeeltjes en corrosie bagger ook niet goed voor je warmtewisselaar en pomp in de ketel.

[ Voor 7% gewijzigd door Marc_Sway op 01-01-2026 19:44 ]

• Marc_Sway
Geen matches
Zit vlak na de ketel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxIWqIkt9NAFIy3uDpq-uqXj98Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZQDuOjQlOL43jeRYj96wWG4W.png?f=user_large

Zit vlak voor de ketel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qd5cemoQIk-zQMECMVAKm8Oj4xA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WWLzqXNPYMCbbFcE978Qq7Kn.jpg?f=user_large

• blb4
Geen matches
Marc_Sway schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:37:
Heb je trouwens al een magnetische vuilafscheider in je retourleiding naar de ketel, en een microbel-ontluchter in de supply-leiding vlak na de ketel?

Ik flush ook jaarlijks alle radiatoren (via de 2 onder aansluitingen) om alle 'zwarte bagger' uit de radiatoren en al het leidingwerk van mijn hele CV systeem te krijgen (al mijn leidingen hier zijn van staal).

Op het Internet wordt door diverse partijen geclaimd dat je zo ook nog eens 7-10% gasbesparing zou kunnen halen per stookseizoen. Of dat idd zoveel oplevert, weet ik niet, ik heb daar nooit echte metingen aan gedaan. Wel zorg ik jaarlijks dat al mijn water in het CV systeem zo goed mogelijk schoon is. Die zwarte corrosie bagger in de leidingen en radiatoren is vast de warmte-overdracht van het water naar het staal van je radiator/convectors niet van dienst.

Daarnaast is al dat zwarte CV water vol kleine ijzerdeeltjes en corrosie bagger ook niet goed voor je warmtewisselaar en pomp in de ketel.
Geen idee van de exacte effecten hoor, maar elk jaar je installatie legen en opnieuw vullen lijkt mij niet handig; je brengt weer vers O2-rijk water in je installatie dat weer tot nieuwe roestvorming gaat leiden. Zo blijf je bezig.

• Marc_Sway
Geen matches
Ik heb het ook wel eens een jaartje overgeslagen, zolang er maar geen flink zwart water in t systeem zit. Verder gok ik er op dat de ontluchter veel van de lucht/zuurstof uit t water haalt

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-01 21:52
Geen matches
Ik zie wel heil in het filteren van CV-water, maar verversen zou ik inderdaad niet doen.
Zuurstof zit opgelost in het water en het liefst heb je zo min mogelijk zuurstof in je CV-systeem

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21:29
Geen matches
Ik heb een vraagje ik heb even gekeken op de jaga site maar kom er niet aan uit. Wij hebben sinds kort een jaga tempo op de slaapkamer.
160x60 type 15
Ik wil hier nu een heatmeister gaan plaatsen met de artic p14 fans. Ik zou 4 artics per deel kunnen plaatsen dan ligt hij helemaal vol maar zouden 3 per deel ook genoeg zijn ?
Zou dit ook wel echt winst opleveren kwa warmteafgifte
Zag nu ook dat er artic p14 pro fans zijn.
Zijn deze beter als de originele p14 ?
Dan nog een vraagje de heatmeister van mijn dochter haar kamer staat nu in verbinding met mijn ha server en heb deze op automatisch staan maar soms schiet deze richting 60% 70% vermogen en krijgen we een fluitend geluid te horen is er een manier om de fans maar tot max 30% te laten draaien ?

Itho amber 65 wp/ 3850 wp zuid platdak opstelling

• Kevin1990
Geen matches
camel1987 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:54:
Ik heb een vraagje ik heb even gekeken op de jaga site maar kom er niet aan uit. Wij hebben sinds kort een jaga tempo op de slaapkamer.
160x60 type 15
Ik wil hier nu een heatmeister gaan plaatsen met de artic p14 fans. Ik zou 4 artics per deel kunnen plaatsen dan ligt hij helemaal vol maar zouden 3 per deel ook genoeg zijn ?
Zou dit ook wel echt winst opleveren kwa warmteafgifte
Zag nu ook dat er artic p14 pro fans zijn.
Zijn deze beter als de originele p14 ?
Dan nog een vraagje de heatmeister van mijn dochter haar kamer staat nu in verbinding met mijn ha server en heb deze op automatisch staan maar soms schiet deze richting 60% 70% vermogen en krijgen we een fluitend geluid te horen is er een manier om de fans maar tot max 30% te laten draaien ?
Ventilatoren met Jaga is zeker aan te raden. Wij hebben in alle slaapkamers ventilatoren.
Ik heb ervoor gekozen ze niet volledig vol te leggen. Wij hebben in de 2m lengte 8x P14 liggen en in de 1.6m lengte 6x P14.
Houten plank waar ik gaten in heb gezaagd en daar de ventilatoren op gemonteerd zodat bijna alle lucht langs door de ventilatoren heen gaat.

Je kunt voor de ventilatorsnelheid van heatmesiter instellen bij Smax bij de configurator. Deze wat verlagen.
Wij hebben in de boost modus de ventilatorsmelheid op 60% staan. Dit automatisch met HA gedaan.
Met onze warmtepomp gaat die alleen aan wanneer de vraag groter is als 0.3 graad. Als we de temperatuur in 1 kamer verhogen of na een ontdooi cyclus van de warmtepomp.
Wanneer die niet boost draaien ze tussen de 10 en 25% van het vermogen.

Probeer handmatig de ventilator snelheid eens zo te verlagen dat die niet meer fluit. Dan weet je wat je max kan worden.
Ik heb dit niet gedaan. Maar als je er last van hebt zou ik het wel doen.

• camel1987
Kevin1990 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:43:
[...]

Ventilatoren met Jaga is zeker aan te raden. Wij hebben in alle slaapkamers ventilatoren.
Ik heb ervoor gekozen ze niet volledig vol te leggen. Wij hebben in de 2m lengte 8x P14 liggen en in de 1.6m lengte 6x P14.
Houten plank waar ik gaten in heb gezaagd en daar de ventilatoren op gemonteerd zodat bijna alle lucht langs door de ventilatoren heen gaat.

Je kunt voor de ventilatorsnelheid van heatmesiter instellen bij Smax bij de configurator. Deze wat verlagen.
Wij hebben in de boost modus de ventilatorsmelheid op 60% staan. Dit automatisch met HA gedaan.
Met onze warmtepomp gaat die alleen aan wanneer de vraag groter is als 0.3 graad. Als we de temperatuur in 1 kamer verhogen of na een ontdooi cyclus van de warmtepomp.
Wanneer die niet boost draaien ze tussen de 10 en 25% van het vermogen.

Probeer handmatig de ventilator snelheid eens zo te verlagen dat die niet meer fluit. Dan weet je wat je max kan worden.
Ik heb dit niet gedaan. Maar als je er last van hebt zou ik het wel doen.
Oke dus ventilatoren altijd doen zeg je ?
Ja op de strada van mijn dochter hoor je ze boven de 40 procent goed dus wilde dit zo instellen dat ze eigenlijk niet boven de 40 % uitkomen denk dat dit ook komt omdat dit een strada is van 95 cm hoog.
Ben er alleen nog niet aan uit heb net ook weer even zitten kijken waar ik nu de max snelheid in kan stellen dit doe je in het config scherm van heatmeister neem ik aan ?

Heb je toevallig ook een foto van hoe je die plank gemaakt hebt ?

• Refthoom
@camel1987 Heb je wel iets aan contactgeluid gedaan? Want met 40% zou je ze eigenlijk niet hoeven horen.

• camel1987
Refthoom schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:12:
@camel1987 Heb je wel iets aan contactgeluid gedaan? Want met 40% zou je ze eigenlijk niet hoeven horen.
Hangen 5 cm van de lammelen af op buis isolatie dus ze hangen eigenlijk niet echt ergens op wat contact maakt met de ventilatoren zelf.
Ik hoor ook de ventilatoren niet echt het is meet de luchtstroming die goed hoorbaar is.
Denk meer dat dit komt door de hoge bekasting van de strada zelf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWNw5rdffpd19ZuRfviXeoSQhNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kR45Xe2DcV6glnWduX7tQn6s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xByEIm3ASPixonJlXjyMfSyDrQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAdAsWQabbwW3yHLIZnLPY4X.jpg?f=fotoalbum_large

• petkaij
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:04
camel1987 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Ja op de strada van mijn dochter hoor je ze boven de 40 procent goed dus wilde dit zo instellen dat ze eigenlijk niet boven de 40 % uitkomen denk dat dit ook komt omdat dit een strada is van 95 cm hoog.
Ben er alleen nog niet aan uit heb net ook weer even zitten kijken waar ik nu de max snelheid in kan stellen dit doe je in het config scherm van heatmeister neem ik aan ?

Voor het instellen van de uitsturing van de fans ga je naar de configuratie wizard van de Heatmeister. Scroll door de pagina's en zet een vinkje bij "Geavanceerde regelparameters weergeven " en scroll verder naar beneden.
Vervolgens kan je instellen bij welke cv temperatuur de fans mogen beginnen draaien en bij welke temperatuur ze de hoogste uitsturing zullen krijgen.
De mate van uitsturing voor normaal bedrijf en boost bedrijf kan je hier instellen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVdO3U3HE5C4L--MiOwLZr256Mc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/acp5t3Rj1CyN0dHzKnycxpUa.png?f=fotoalbum_large

• Kevin1990
camel1987 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Loggen de ventillatoren los op de convector? Dat zou het geluid kunnen veroorzaken.
Neen ik heb helaas geen foto er van zie ik nu... Ik was denk ik te druk met hobbyen ;)
Maar het is niet zo ingewikkeld. Ik heb een plank genomen die net past en daar met een grote gatenzaag de gaten mee gemaakt die het grat van de ventilatoren is. Daar heb ik de ventilatoren op geschroefd. Daaronder heb ik dik rubberen blokjes op gelegd die ik op het hout heb geplaktt. maar je lunt ze er ook tussen de convector en houten plaat leggen. Dat gaat geen kant op.

Maar er zijn ook andere oplossingen zoals ene eerder bericht met buis isolatie.
Ga naar de configurator van de heatmeister en kijk bij parameters. Als je dat aanvinkt krijg je extra instellingen hiercoor. Daar staat ergens Smax bij. Dat is dus het aantal % wat de ventilator maximaal mag draaien. Bij ons maakt hoor je hem wel met 60% maar ik heb dus in HA het zo ingesteld dat die alleen bij een tempratuur verschil van doel en kamertemperatuur groter is dan 0.3 graden. Daarna gaat de boost functie weer uit en draaien ze een stuk minder hard.

Wij hebben een warmtepomp die soms een ontdooi cyclus doet en zorg er dan voor dat de thermostaatknoppen uit gaan zodat er geen koude lucht in de ruimte wordt geblazen. Dit kan ook met de heatmeister maar ik dacht als ik ervoor zorg dat er ook geen koude lucht door de convector gaan kunnen de ventilatoren toch gewoon beetje circulatie geven en de kamer minder hard af laten koelen.

En ja ik zou bij elke lage temperatuur convector van Jaga waar het nodig is en je het makkelijk kan doen heatmeisters plaatsen met ventilatoren. Dit scheelt bij ons erg veel! Ik ben alleen allergisch voor kabels en draden dus ik heb in onze wasruimte en op de gang op de bovenste verdieping dit niet gedaan, MAar dit zijn ook ge convectoren die prio hebben vind ik.
Die convectoren krijgen het maximaal 19.5 tot 20.5 graden in de gang en wasruimte wat voor mij prima is. We hebben een warmtepomp dus het is allemaal net even wat anders als een CV. In de andere kamers krijg ik het makkelijk 20.5 graad als dat nodig is en 1 kamer heeft het wat moeilijk amar dat komt door de isolatie.

In alle kamers heb ik een airco die ik automatisch bij laat springen als de temperatuur binnen 1 uur niet op de gewenste temperatuur komt. Die gaat aan en gaat op standje verwarmen en 22 graden en gaat weer uit als de radiatorknop met thermostaat een seintje geeft dat de doel temperatuur is bereikt :)

• Kevin1990
Refthoom schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:12:
Ligt ook een beetje aan het type convector en hoe hevoelig je bent voor geluid of hoe goed je oren zijn natuurlijk ;)
Ik kan me voorstellen als je ergens woont waar het in de nachten erg stil is en je gevoelig bent voor geluid dat je ze gaat horen. Ik denk ook dat de hoogte van de convector mee speelt met geluid. Hoe lager het geluid hoe minder je een tunnel krijgt waar lucht in verplaatst wordt.

• camel1987
Geen matches
Kevin1990 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:15:
[...]

Ligt ook een beetje aan het type convector en hoe hevoelig je bent voor geluid of hoe goed je oren zijn natuurlijk ;)
Ik kan me voorstellen als je ergens woont waar het in de nachten erg stil is en je gevoelig bent voor geluid dat je ze gaat horen. Ik denk ook dat de hoogte van de convector mee speelt met geluid. Hoe lager het geluid hoe minder je een tunnel krijgt waar lucht in verplaatst wordt.
Heb even gekeken in de configuratie en heb ze nu inderdaad op max 50% staan hierbij hoor ik niks meer en denk dat het inderdaad gewoon het tunnel geluid is wat ik hoor.

2e heatmeiser is besteld met 6 artic p14 fans voor de jaga tempo. Vandeweek weer wat knutselen. Ik heb ook 3d houders gevonden via tweakers om de fans aan elkaar te kopelen dus mischien dat dat hem wel gaat worden. Die plant is ook een optie maar dan moet ik ook een gatenboor gaan vinden van 120mm denk ik

• Kevin1990
camel1987 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:39:
[...]

Heb even gekeken in de configuratie en heb ze nu inderdaad op max 50% staan hierbij hoor ik niks meer en denk dat het inderdaad gewoon het tunnel geluid is wat ik hoor.

2e heatmeiser is besteld met 6 artic p14 fans voor de jaga tempo. Vandeweek weer wat knutselen. Ik heb ook 3d houders gevonden via tweakers om de fans aan elkaar te kopelen dus mischien dat dat hem wel gaat worden. Die plant is ook een optie maar dan moet ik ook een gatenboor gaan vinden van 120mm denk ik
Snap ik. Achteraf had ik het ook anders gedaan maar het zit nu en is prima. Groot voordeel vind ik dat de covnectoren niet helemaal vol hoefden te liggen en bijna alle lucht door de ventilatoren heen gaat.
De convectoren die ik heb zijn 4x Jaga Tempo 200x60T20 en 1x Jaga Tempo 160x60T20 in de slaapkamers. Die heb ik allemaal geboost. Alleen ik was bang dat als ik het helemaal vol zou leggen dat het onrustig zou worden qua temperatuur omdat ik eerst een simpele PWM controller gebruikte. Ik krijg eigenlijk alle kamers wel goed op temperatuur op die ene soms na.

Gaat er bij ons met dit weer wel maar tussn de 26 en 28 graden door het CV systeem heen dus ik ben er content mee en ben blij dat die dit zo goed warm krijgt. Misschien dat ik ooit hem nog helemaal vol ga gooien om nog minder vermogen te hoeven draaien maar over het algemeen blijven ze laag in toerental. Vaak tussen de 10 en 20% wat bij ons erg stil is.

• petkaij
Iemand suggesties voor stille 60 of 70mm fans? Mogen PWM of standaard 12v zijn, beide suggesties zijn welkom
Sinds vervanging van de 24 jaar oude cv ketel twee jaar geleden, doet de verticale design radiator van Radson (T21 170x50x7) het toch wat minder dan voorheen in de badkamer. Hij komt netjes op temperatuur, gelijk met alle andere radiatoren cq convectoren, maar met het "koudere" cv water is het afgegeven vermogen toch minder dan met de oude cv ketel.
Cv inlaat, cv uitlaat en badkamer temperatuur worden middels een Raspberry PI gemonitord in Home Assistant. Heb dus inzicht hoe eea zich gedraagd tov de rest van de woning.
Mogelijk dat enkele ventilatoren bovenop ( maximaal 7 à 8 ) iets meer warmte afgifte kunnen genereren.
Plaatsing onderzijde is niet mogelijk vanwege midden aansluiting.

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-01 09:37
Geen matches
petkaij schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:16:
Iemand suggesties voor stille 60 of 70mm fans? Mogen PWM of standaard 12v zijn
Is 80mm ook nog mogelijk voor jouw situatie? Dan zou ik gaan voor uitvoering: Arctic P8 PWM PST 5-pack, 80mm
En voor 60mm dan deze, wel duurder en minder airflow: uitvoering: Noctua NF-A6x25 PWM, 60mm

• Marc_Sway
Matched: www, nl
CappieL schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:52:
Ik zie wel heil in het filteren van CV-water, maar verversen zou ik inderdaad niet doen.
Zuurstof zit opgelost in het water en het liefst heb je zo min mogelijk zuurstof in je CV-systeem
Ter rendementsverbetering (gasverbruik) van je CV en zo goed mogelijk de levensduur van je ketel te beschermen, is het wel interessant denk ik voor de meesten hier om ook dit eens te lezen:

https://www.remeha.nl/act...-bepalend-voor-levensduur

Waterkwaliteit in cv-installatie is sterk bepalend voor levensduur

• JME

JME

zeg maar Jamie

Geen matches
Gelukkig verkopen ze zelf allerlei oplossingen d:)b

• petkaij
Geen matches
Jan1337 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 09:37:
[...]

Is 80mm ook nog mogelijk voor jouw situatie? Dan zou ik gaan voor uitvoering: Arctic P8 PWM PST 5-pack, 80mm
En voor 60mm dan deze, wel duurder en minder airflow: uitvoering: Noctua NF-A6x25 PWM, 60mm
80mm fans zou ook kunnen.
Moet ik wel beide zijkanten afsluiten tegen de muur om geen valse lucht te trekken.
Bij voorkeur alle lucht tussen de twee platen en de convector ribbels voor zo hoog mogelijk warmte afgifte.

• blb4
Geen matches
JME schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:35:
Gelukkig verkopen ze zelf allerlei oplossingen d:)b
Wij van WC-eend……

Ik denk dat je een installatie vooral met rust moet laten. Eens per jaar magneetfilter reinigen en water bijvullen als dat nodig is en dat is het wel. Als je vaker dan 1 x per jaar moet bijvullen: lek opsporen en verhelpen.

Als je installatie toch (gedeeltelijk) een x moet laten leeglopen dan weer vullen met zo min mogelijk lucht vanuit de slang en goed ontluchten in de dagen er na, zorg daarvoor ook voor automatische ontluchters op de hoogste punten in de installatie.

• Marc_Sway
Geen matches
Mee eens, om die reden heb ik ook op de headers (Supply en Retour) die van de CV komen kogelkranen gezet, dat als er onderhoud gedaan moet worden aan de ketel zelf, expansievat, of aan de magnetische vuilvanger of de (microbel)ontluchter, de rest van het systeem niet van druk hoeft worden gehaald.

• Marc_Sway
Verder kwam ik er hier onlangs achter dat ik 22mm buizen van CV naar mijn kruipruimte heb lopen, maar vanaf daar lange stukken buis van 15 mm en met haakse hoeken (door koppelingen) naar een grote convectorput en een lange radiator in mijn erker.

Dit lijkt mij ook niet ideaal. Zou zomaar flinke flow-verlies (en dus minder warmte-transport) kunnen veroorzaken.

Lijkt mij beter om dit pijpwerk te vernieuwen (in kruipruimte) naar 22 mm, met meer gebogen leidingen, dan wel met voor-geïsoleerde kunstofleidingen richting de grote convector en radiator, en dan adapters naar de 1/2" aansluitingen.
Iemand anders dit ook eerder gedaan om convectorput-afgifte te verbeteren?

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:36
Geen matches
Marc_Sway schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:53:
Dit lijkt mij ook niet ideaal. Zou zomaar flinke flow-verlies (en dus minder warmte-transport) kunnen veroorzaken.

Lijkt mij beter om dit pijpwerk te vernieuwen (in kruipruimte) naar 22 mm, met meer gebogen leidingen, dan wel met voor-geïsoleerde kunstofleidingen richting de grote convector en radiator, en dan adapters naar de 1/2" aansluitingen.
Daar zou ik voorzichtig mee zijn. Kan een bewuste (waterzijdig afregelen) keuze kunnen zijn om ervoor te zorgen dan de convector niet de volledige flow opslokt.

• blb4
Marc_Sway schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:53:
Verder kwam ik er hier onlangs achter dat ik 22mm buizen van CV naar mijn kruipruimte heb lopen, maar vanaf daar lange stukken buis van 15 mm en met haakse hoeken (door koppelingen) naar een grote convectorput en een lange radiator in mijn erker.

Kijk eens bij https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter naar handvatten over/relatie tussen vermogen, delta T, stromingssnelheid en leiding diameter. Bij een CV met een gebruikelijke delta T van 10 graden kan je met 15 mm ruim 4500W warmte transporteren. In mijn geval zou ik daar m'n hele huis mee kunnen verwarmen. Bij een warmtepomp hoort een lagere delta T (rond de 5 graden) en dan kan met diezelfde 15 mm nog maar de helft (dus zo'n 2200W warmte) worden getransporteerd. Maar 2200W is toch ook nog heel wat, het zou zomaar voldoende kunnen zijn voor jou convectorput en radiator. Wil niet zeggen dat 't nu ideaal is maar de vraag is wat je precies wint als je 't zou aanpassen.

• Marc_Sway
blb4 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 20:35:
[...]

Kijk eens bij https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter naar handvatten over/relatie tussen vermogen, delta T, stromingssnelheid en leiding diameter. Bij een CV met een gebruikelijke delta T van 10 graden kan je met 15 mm ruim 4500W warmte transporteren. In mijn geval zou ik daar m'n hele huis mee kunnen verwarmen. Bij een warmtepomp hoort een lagere delta T (rond de 5 graden) en dan kan met diezelfde 15 mm nog maar de helft (dus zo'n 2200W warmte) worden getransporteerd. Maar 2200W is toch ook nog heel wat, het zou zomaar voldoende kunnen zijn voor jou convectorput en radiator.
Veel dank voor al het delen vandeze info, erg nuttig! Ik ga het zeker lezen.
De gemiddelde supply temp hier van de CV is tussen de 30 en 35C als de living goed op temperatuur is.

Eigenlijk zou ik de flow moeten kunnen meten van de convectorput en van de grote erker-radiator waar de Delta T's structureel te laag zijn (ca 5C), tov de andere grote convectorput hier in de achterkamer waar de Delta T wel steeds prima is (ca 12C).

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:13
Geen matches
Als je met Ta 35 een delta hebt van 12C, dan heb je heel erg weinig flow. Dat is absoluut niet goed!

Grote delta's horen bij hoge temperatuur. Niet bij lage temperatuur.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Marc_Sway
Marc_Sway schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:38:
[...]

Veel dank voor al het delen vandeze info, erg nuttig! Ik ga het zeker lezen.
De gemiddelde supply temp hier van de CV is tussen de 30 en 35C als de living goed op temperatuur is.

Eigenlijk zou ik de flow moeten kunnen meten van de convectorput en van de grote erker-radiator waar de Delta T's structureel te laag zijn (ca 5C), tov de andere grote convectorput hier in de achterkamer waar de Delta T wel steeds prima is (ca 12C).
Idd, ik zie hier rare dingen met het afgifte-systeem hier op de begane grond in de living (2 grote traditionele convectorputten zonder ventilatoren en 1 lange normale radiator 220 cm lang, T23 model). Alles is goed ontlucht.
1 convector heeft een Delta T van ca 10-12C, de andere convector en de lange radiator hebben een Delta T van ca 6C.
De leidingen naar deze 3 radiatoren zijn: CV ketel --> 28 mm ---> 22 mm --> 15 mm (alles staal).

Ik heb nog wat zitten zitten spelen met hoe de DS18B20 sensors op de Supply - en Retour leidingen van de individuele leidingen zitten gemonteerd. Dat laat aanzienlijk verschillen zien! Nu zitten die met tape op de leidingen, enkele tussen de buisisolatie, andere weer niet.

Een vraag die ik heb voor de mensen hier op t forum die ook DS18B20 sensoren gebruiken op diverse leidingen: goede tips hoe die het beste tegen de leidingen te gemonteerd voor meest accurate metingen?
Eventueel ook foto's?

• Refthoom
Geen matches
@Marc_Sway voor voldoende warmteoverdracht is goed contact nodig. De DS18B20 kom je ruwweg in twee soorten tegen. Als de sensor zelf die er uitziet als een TO92 transistor en als een waterbestendige in een metalen kokertje. Die laatste heeft door die vorm altijd maar een klein contactoppervlak met een (ronde) leiding. De eerste type gebruik ik hier en heb ik met de platte kant op de leiding, met een tyrap gemonteerd. Buisisolatie eromheen zorgt voor maximale warmteoverdracht.

• edwin2021
Geen matches
Refthoom schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:31:
@Marc_Sway voor voldoende warmteoverdracht is goed contact nodig. De DS18B20 kom je ruwweg in twee soorten tegen. Als de sensor zelf die er uitziet als een TO92 transistor en als een waterbestendige in een metalen kokertje. Die laatste heeft door die vorm altijd maar een klein contactoppervlak met een (ronde) leiding. De eerste type gebruik ik hier en heb ik met de platte kant op de leiding, met een tyrap gemonteerd. Buisisolatie eromheen zorgt voor maximale warmteoverdracht.
Ik heb die met een buisje en die zitten met een tyrap tegen de buis vastgetrokken. Daaromheen buis isolatie en dat werkt goed, is wel wat traag maar wel werkbaar.

• edwin2021
Geen matches
Marc_Sway schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:48:
[...]
Idd, ik zie hier rare dingen met het afgifte-systeem hier op de begane grond in de living (2 grote traditionele convectorputten zonder ventilatoren en 1 lange normale radiator 220 cm lang, T23 model). Alles is goed ontlucht.
Ik had zelf een badkamer radiator die het slecht deed. Uiteindelijk radiator losgehaald en toen bleek de retour vrijwel dicht te zitten. Deze doorgespoeld totdat het goed stroomde en radiator teruggeplaatst. Probleem opgelost. Vermoedelijk hebben vorige bewoners deze radiator altijd dicht gehad.
O ja, ook alles staal.
Moraal van het verhaal. Wellicht dat doorspelen leidingen het probleem oplost. Wel even ge.. met water ballet.

• Refthoom
Geen matches
edwin2021 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:37:
[...]

Ik heb die met een buisje en die zitten met een tyrap tegen de buis vastgetrokken. Daaromheen buis isolatie en dat werkt goed, is wel wat traag maar wel werkbaar.
Die traagheid bij dat type had ik ook gemerkt, daarom overgestapt naar dat andere type. Ik denk dat die buisjes met kit afgedicht worden. De warmteoverdracht wordt dan door de warmtegeleiding van die kit bepaald. En hopelijk geen luchtbellen.

• Marc_Sway
Geen matches
Refthoom schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:31:
@Marc_Sway voor voldoende warmteoverdracht is goed contact nodig. De DS18B20 kom je ruwweg in twee soorten tegen. Als de sensor zelf die er uitziet als een TO92 transistor en als een waterbestendige in een metalen kokertje.
OK, goed om te weten. Ik heb hier ook de 'transistor type' versies hier.
Ik zou t moeten checken of ze met de platte kant tegen de leidingen zitten. Ik heb ze aan een 4-aderige (dunne) telefoonkabel gesoldeerd en daarna voorzien van wat lijm uit een lijmpistool om alles geïsoleerd te krijgen tegen kortsluiting. Wellicht had ik krimpkous hiervoor moeten gebruiken voor elk van de 3 pootjes van de DS18B20s.

• Marc_Sway
Geen matches
edwin2021 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:41:
[...]

Ik had zelf een badkamer radiator die het slecht deed. Uiteindelijk radiator losgehaald en toen bleek de retour vrijwel dicht te zitten. Deze doorgespoeld totdat het goed stroomde en radiator teruggeplaatst. Probleem opgelost. Vermoedelijk hebben vorige bewoners deze radiator altijd dicht gehad.
O ja, ook alles staal.
Dank, goede tip! Ik zal dit nog eens extra checken (in het verleden al eens de radiatoren allemaal gespoeld). Hier hebben enkele radiatoren in t huis ook vaak langere tijd dicht gestaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Marc_Sway op 04-01-2026 11:27 ]

• Marc_Sway
Even op Google AI gevraagd wat zij er van vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGuokVgBxv9PSSrJ7qWHRf7tjLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/20Dsf9nU4a8uoJHvN41wKPhn.jpg?f=fotoalbum_large

Verder denk ik dat voor nauwkeurige Delta T metingen over je radiatoren, je ook waarschijnlijk zou moeten loggen wanneer de brander van je ketel aan staat of uit.

Je CV pomp draait nl altijd na, na een brander-burn periode, terwijl er dan geen warmte aan je systeem wordt toegevoegd, maar je DS18B20s wel overal temp data aan het collecten is op je leidingen, terwijl de burner gewoon uit staat.
Dit vertekent behoorlijk het Delta T beeld over de tijd.

[ Voor 35% gewijzigd door Marc_Sway op 04-01-2026 12:00 ]

• blb4
Geen matches
edwin2021 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:37:
[...]

Ik gebruik die (buisjes) ook, ik heb ze met zo'n ouderwetse (metalen) slangklem vastgezet, dat reageert naar tevredenheid.

• Marc_Sway
Geen matches
blb4 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Ik gebruik die (buisjes) ook, ik heb ze met zo'n ouderwetse (metalen) slangklem vastgezet, dat reageert naar tevredenheid.
Klinkt goed, nuttige tip!! Had ik zelf nog niet aan gedacht.
Groot voordeel daarvan is, als je de DS18B20 met vlakke kant op de leiding legt, dan een beetje tape er omheen doet en vervolgens die stalen slangklem er omheen doet, dit alles (door t staal) altijd goed de buistemp zal aannemen.

[ Voor 22% gewijzigd door Marc_Sway op 04-01-2026 13:41 ]

• Refthoom
Geen matches
Marc_Sway schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:21:
[...]

OK, goed om te weten. Ik heb hier ook de 'transistor type' versies hier.
Ik zou t moeten checken of ze met de platte kant tegen de leidingen zitten. Ik heb ze aan een 4-aderige (dunne) telefoonkabel gesoldeerd en daarna voorzien van wat lijm uit een lijmpistool om alles geïsoleerd te krijgen tegen kortsluiting. Wellicht had ik krimpkous hiervoor moeten gebruiken voor elk van de 3 pootjes van de DS18B20s.
Ik heb net als jij hotglue gebruikt met alleen het middelste pootje een krimpkous. Dan over het geheel heen een grotere krimpkous tot, niet over, de sensor. Bij het krimpen smelt de lijm weer en drukt de overtollige hotglue eruit. Na afkoeling heb ik de uitstulpingen voorzicht weggesneden.

• Marc_Sway
Geen matches
Top, ook een goede tip!

• blb4
Geen matches
Marc_Sway schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:37:
[...]

Klinkt goed, nuttige tip!! Had ik zelf nog niet aan gedacht.
Groot voordeel daarvan is, als je de DS18B20 met vlakke kant op de leiding legt, dan een beetje tape er omheen doet en vervolgens die stalen slangklem er omheen doet, dit alles (door t staal) altijd goed de buistemp zal aannemen.
Met "kale" DS18B20's zou ik wel uitkijken, met zo'n slangklem zet je er aardig wat kracht op.

• Marc_Sway
Geen matches
Yep, zeker oppassen, eerst wat tape er omheen en daarna de slangklem

• edwin2021
Geen matches
Marc_Sway schreef op zondag 4 januari 2026 @ 11:26:
[...]

Dank, goede tip! Ik zal dit nog eens extra checken (in het verleden al eens de radiatoren allemaal gespoeld). Hier hebben enkele radiatoren in t huis ook vaak langere tijd dicht gestaan.
Eh, bij mij zat het in de leiding naar de radiator toe!

• Marc_Sway
Geen matches
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-14oEJ4ARnwQ7U6itp40msL1TZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zu20JdD83J2JcXW5smnQ2dc4.jpg?f=fotoalbum_large

Ben al iets verder inmiddels: de Delta T's van de 2 convectors lijken me in orde.
Bij de radiator is nog steeds de Delta Te te laag, ook als ik de radiatorkraan behoorlijk dicht draai (om de flow te verlagen), wordt de Delta Te niet veel beter. Ik denk dat ik het leidingwerk naar deze radiator eens los moet halen en flink spoelen, of eventueel geheel vernieuwen.

• Marc_Sway
Geen matches
Trouwens, als ik dit zo zie (metingen vandaag), lijkt het er op dat ik ook wel weg zou kunnen komen met een warmtepomp hier in plaats van een CV.

Het moet eens -10C gaan vriezen om te zien of ik nog steeds de boel redelijk warm krijg met dit soort Supply temps.
Moet dan wel eerst hier de begane grond eerst goed isoleren (zit nu niets).

[ Voor 13% gewijzigd door Marc_Sway op 04-01-2026 18:13 ]

• Ronald
Geen matches
@Marc_Sway delta mag bij deze temperaturen rustig naar 5C.

Staan de convectoren waar je nu delta 10 op hebt vol open?

Met lagere delta heb je hogere gemiddelde temperatuur en dus meer afgifte.

Hoeveel vermogen pomp je nu het huis in (m³/uur etc)?

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 04-01-2026 18:49 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Marc_Sway
Geen matches
Ronald schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:46:
@Marc_Sway
Staan de convectoren waar je nu delta 10 op hebt vol open?
Ze staan idd momenteel vol open, er zit bij elk in de supply line een standaard radiatorventiel, de knop is er af, dus vol open.
Ronald schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:46:
@Marc_Sway
Hoeveel vermogen pomp je nu het huis in (m³/uur etc)?
Ik weet dat op dit moment niet: ik heb een 17 jaar oude Itho Klimax2 ketel, die bij mij zeer goed werkt, al zijn de installateurs er niet echt een fan van.

Op deze ketel kan ik geen vermogen aflezen. Ik kan wel het Max vermogen traploos instellen tussen de ca 11 en 43 kW.
Max Vermogen staat nu op 70% (= ca 30 kW).
Pompsnelheid/vermogen is helaas niet zelf in te stellen bij deze ketel.

Vanwege dit, enkele andere beperkingen en de leeftijd van 17 jaar wil ik in 2026 overgaan naar een Intergas HRE 36/48. Daar kan je meer op instellen, meer uitlezen en het Min vermogen is daar rond de 7.5 kW.

• Marc_Sway
Geen matches
Verder heb ik eerder begrepen (Internet) dat idealiter de Delta T over een willekeurige radiator/convector ca 25% van de Supply temp zou moeten zijn. Maar ja, ik ben geen expert op dit, anderen op dit forum weten dit vast beter :-)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:08
Geen matches
Marc_Sway schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:09:
Trouwens, als ik dit zo zie (metingen vandaag), lijkt het er op dat ik ook wel weg zou kunnen komen met een warmtepomp hier in plaats van een CV.

Het moet eens -10C gaan vriezen om te zien of ik nog steeds de boel redelijk warm krijg met dit soort Supply temps.
Moet dan wel eerst hier de begane grond eerst goed isoleren (zit nu niets).
wp erin
delta T omlaag doordat de WP meer flow genereert
geen geld verspillen aan een nieuwe gasketel

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Marc_Sway
Geen matches
BarryH schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:25:
[...]

wp erin
delta T omlaag doordat de WP meer flow genereert
geen geld verspillen aan een nieuwe gasketel
Ik heb daar zelf ook wel eens aan gedacht.
Mijn CV staat op de zolder, is hier de 3e verdieping.

WP kan hier niet op een dak of balkon, dus dan komt ie op de begane grond, en dan moeten de 2 WP leidingen via de gevel naar de 3e verdieping (daar zitten de 28 mm headers van de huidige CV ketel).
Ik weet niet of ik daar uiteindelijk blij van wordt qua aanzicht op gevel en de performance van het hele systeem...
Mijn huidige CV heeft een max vermogen van 43 kW, daar moet denk ik die WP dan ook op gedimensioneerd worden qua warmte-vermogen. Wordt dat niet een enorme bak?

• BarryH
43kW bij -10 warmtepomp gebruik je om 8600m3 gas per jaar te vervangen.

Dus even inlezen op:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

En wellicht kan je in de kruipruimte of BGG ook op de 28mm leiding inprikken
Bij mij staat de WP in de tuin en ga ik buiten naar 6m hoog en prik dan door de gevel. 2-3% rendementsverlies
van 1500m3 gas naar 3500kWh stroom met een WP die 7,5kW doet bij -10.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Marc_Sway
Geen matches
Klinkt interessant, veel dank voor de uitleg hoe t bij jou zit! Gelukkig is het nooit lang -10 in de winter, dan zou t gasverbruik hier zo naar de 5000m3 of zo kunnen gaan.
Stel ik verbruik ca 3000-3500m3 gas, wordt t dan een WP van ga 15kW met een verbruik van grofweg 7000kW Electra? Dat is nog al wat...

• BarryH
Geen matches
Marc_Sway schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:04:
Klinkt interessant, veel dank voor de uitleg hoe t bij jou zit! Gelukkig is het nooit lang -10 in de winter, dan zou t gasverbruik hier zo naar de 5000m3 of zo kunnen gaan.
Stel ik verbruik ca 3000-3500m3 gas, wordt t dan een WP van ga 15kW met een verbruik van grofweg 7000kW Electra? Dat is nog al wat...
Maar 3000*1,25 = 3750 + ca eur 350 voor vastrecht/vaste contractkosten
7000* 0,25 = 1750
Kassa :)

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 04-01-2026 21:28 ]

• blb4
Marc_Sway schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:04:
3000 m3: ~ 27000 kWh warmte, met sCOP 4 kom je dan idd op 6750 kWh elektriciteit. Dat is nogal wat, 3000 m3 gas ook. Ik zat op 850 m3 voordat ik overstapte naar WP. Waarschijnlijk kan je je warmteverlies nog wel een stuk verlagen.

• Ronald
Geen matches
Die sCOP 4 is haalbaar als je de hut met 45C warm weet te houden …

Tuurlijk is 7000kWh veel, maar het kost serieus veel minder dan 3500m3 gas. De business case is voor hoog gasverbruik veel makkelijker dan bij bijvoorbeeld mijn 800-900m3.

Mag ik je ook aanmoedigen om een eigen warmtepomp verkennend topic te maken, @Marc_Sway , het begint hier hard offtopic te gaan.

• Marc_Sway
Geen matches
Veel dank iedereen voor alle input en erg nuttige tips, ook aangaande de mogelijke business case WP versus mijn CV (verbruik) wat ik hier heb.
Ik laat dit topic verder even bezinken en sluit t even af.@Ronald , het gaat idd een beetje teveel off-topic, dus ik laat t nu hierbij ;-)

• edwin2021
Geen matches
43kw voor verwarmen is wel behoorlijk. Ik doe ca 350m3 inhoud huis met een Ea6.
Even vwb radiator. Kraan staat open maar er kan een begrenzing in de kraan zelf zitten aar er kan ook een voetventiel op de retourzijde zitten. Even check....
Pagina: 1 ... 56 57 Laatste