Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.221.523 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zit nog even met de correctiefactoren in m'n maag en na te denken over diverse dingen van de CV.

Ik had oorspronkelijk een VR ketel hangen die stookte met een 90/70/20 regime. Verdeeld over de toen twee radiatoren in de woonkamer had ik ongeveer 5.5kW aan verwarming hangen.

Toen de Remeha ketel kwam gingen we terug naar een 75/60/20 regime en twee nieuwe radiatoren.De warmteafgifte in de woonkamer ging toen terug naar 4.8kW. Dus eigenlijk toen al een tekort toch?

Daarna ben ik gaan prutsen met de aanvoertemperatuur en bij 60 graden aanvoertemperatuur is de retour slechts 55 graden ( dus 60/55/20 ). Bij 55 graden aanvoer is de retour 53. Dat verklaard dus ook bij 40 graden aanvoertemperatuur dat mijn ketel gaat pendelen en mijn verbruik omhoog gaat.

Heeft iemand trouwens enig idee wat de correctiefactor is van het toepassen van DBE op radiatoren?

Nog zo'n mindfart.

Eigenlijk zou je de pompsnelheid van de CV ketel moeten weten in relatie tot het minimum vermogen van de ketel samen met de geleverde retour en ingestelde aanvoertemperatuur. Mijn ketel heeft een minimumvermogen van 6.2kW ( 6200W = 6200J/s = 6.2KJ/s). De ketel kan dus 1 liter water 6.2/4,186 = 1,48 graad verwarmen.

Ik weet alleen even niet hoe ik de flow diagrammen moet lezen van m'n ketel ( http://documentatie.remeh...entatie/nl/63227-0506.pdf ) paragraaf 2.3.2 en 2.3.3 voor de diagrammen.

Als ik uit ga van 500 liter/h voor de pomp ( midden van de grafiek ). Dan kom ik op 0,139liter/seconde. Dat kan de ketel dus 10,6 graden omwarmen in een seconde onder ideale omstandigheden bij het minimumvermogen van de ketel

Ik moet dus eigenlijk toe naar een situatie waarin mijn aanvoertemperatuur zodanig is dat mijn retourtemperatuur 10.6 graden kouder is. In dat geval kan de ketel precies bij z'n minimumvermogen het water weer verwarmen.

Om dat te bereiken moet ik behoorlijk aan de afgifte van de radiatoren gaan werken!

Kloppen mijn aannames/berekeningen? Of zit ik hier compleet verkeerd?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:11

ericplan

5180 Wp PV

Je moet rekening houden met je ingeregelde installatie. Daarom zal je zeker niet aan die 500 l/h komen bij je ketel. In een bestaande installatie zal het niet eenvoudig zijn om de echte flow te bepalen. In goede verdelers voor vloerverwarming zit overigens per aansluiting een flowmeter, vergelijkbaar met die in je zonneboiler.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
thaMini schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 01:23:
[...]

Vraag voor de kenners: De handleiding rept over een instelbereik in bijvoorbeeld minimaal toerental tijdens cv vraag. Stel dat ik deze instel buiten het instelbereik van de handleiding, zou de ketel het dan negeren? Of is de handleiding een leidraad?
Kijk uit met verlagen van het toerental onder de aangegeven snelheid.
Een brander op een laag pitje laten draaien is veel moeilijker als vol gas.
Bij een te lage uitstroom snelheid van het mengsel kan je terugslag krijgen.
En de brander kan ook oververhit raken, omdat hij de koeling kwijt is van het uitstromende gas/lucht mengsel.
In beide gevallen zal niet direct je ketel uitbranden, maar schade of storingen zijn wel mogelijk.
Door oververhitting kan een brander scheuren en vlam terugslag kan flinke klappen geven.

Ik zou niet lager gaan als voorgeschreven, of de fabrikant moet aangeven dat het kan zonder gevolgen.

En 1000l per uur zo gek veel is dat toch niet?
Als het maar niet de minimale hoeveelheid is ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 19-10-2012 11:00 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik vond http://www.renewable-ener...adiatoren-in-mijn-woning/ van NielsTN.

Als ik de formule voor de volumestroom aanhoud dan kom ik op : 14.8kW aan radiatoren in huis ( 75/60/20 ) Bij een DeltaT ( aannemelijk in dat geval ) kom ik op een Q uit avn 14800 / 15 = tegen de 1000liter/h!

Klinkt als idioot?

Edit:

Het komt er even kort op neer dat de afgifte van al mijn radiatoren omhoog moet. Als dat lukt dan kan ik weer gaan experimenteren met de aanvoertemperatuur te verlagen. Voorlopig lijkt 60 graden aanvoer het meest verstandige.

[ Voor 26% gewijzigd door mkleinman op 19-10-2012 11:56 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik was wat aan het rondneuzen op de site van Thermrad om wat vermogens te bekijken.
Ik heb in het hele huis de Compact 4+ hangen, qua vermogen gelijk aan de Compact 8.
Kwam daar een mooi excel bestand tegen waarmee je het vermogen bij een bepaalde dT kan berekenen, gewoon jouw aanv/retour temp invullen bij "Table of outputs"
Ook al heb je geen Thermrad radiatoren, je zit toch vrij dicht in de buurt.
De warmte afgifte is per fabrikant niet zo heel afwijkend.

Ik kwam na wat optellen op een totaal vermogen van 6500watt bij 50/40/18.
Ben even uitgegaan van een ruimtetemp van 18, smorgens bij het opstoken dus.
Dat is het enige moment dat ik die 50c aanvoer kan halen. Bij het op temperatuur houden kom ik meestal niet verder dan 40c. Ketel dus maar eens naar 12.5kW gezet, kijken wat eruit komt op Mindergas.nl :)

Weet niet of het hier al een keer gepost is, de zoekfunctie is sinds de nieuwe site echt belabberd.
Volgens mij kan je niet meer in een topic zoeken, alleen nog in het gehele forum

[ Voor 19% gewijzigd door Oxellaar op 19-10-2012 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:58
_JGC_ schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 15:26:
[...]

Starttoerental is wel interessant, want je krijgt vooral bij tapwater een gigantische overshoot als die te hoog staat ingesteld. Met booster ingeschakeld wordt het nog een trapje erger.
Na op aanbeveling van posters hier het starttoerental op mijn Intergas HR 28 te hebben verlaagd van de default 70% naar de minimum 50%, had mijn brander startproblemen. Steeds in een cyclus code 3-4-5 om na een paar minuten in ketelstoring code 5 te vallen: condensafvoer verstopt of slecht afgesteld gasblok.

Na de condensafvoer te hebben geïnspecteerd en gereinigd (hoewel er niks mis mee was), bleef het probleem aanwezig. Dus het starttoerental maar teruggezet naar 70%. Mijn theorie is dat het gasmengsel onvoldoende is voor een stabiele verbranding.

Hetzelfde probleem doet zich voor als ik het CV vermogen helemaal terugschroef naar 25%. Een instelling van 30% bij een starttoerental van 70% lijkt het meeste dat ik kan knijpen.

Dus een slecht afgesteld gasblok? Is het aan te bevelen om dit door een installateur te laten afregelen? Of zal dat niet veel uitmaken nu ik de kennelijke ondergrens al heb vastgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Start toerental moet je absoluut vanaf blijven.
Je gasblok mankeert niets, je instellingen zijn verkeerd.
Gewoon op de fabriek instellingen laten staan.
Het goed laten ontsteken van een brander is vrij gevoelig, zeker omdat dit rustig moet gaan.
Dus geen plof of klap, maar netjes stabiel.
Daarom heeft de fabrikant dit toerental als start genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:10
het torental is wel zo gekozen dat het altijd werkt. ook als er iets niet meer in 100% staat van onderhoud is e.d.

tijdens een telefoontje met intergas vertelde intergas mij dat ik hettoerental wel kon verlagen, maar dat dit standaard hoger stond, dan theroretisch nodig is, om problemen te voorkomen. naar beneden bijstellen is mogelijk, je moet dan wel zelf even checken of de brander start. is dat het geval, is er geen probleem.
doet de brander het dan niet, dan heb je gewoon pech en kan het starttoerental niet verlaagd worden.

de besparing is mijns inziens minimaal, maar voorkomt dat de brander eerst op een hoog toerental (moet draaien) voordat er ontstoken kan worden, en er dus tijd en gas verspild wordt, en als extragevolg dat de etilator onnodig wordt belat, om vervolens weer langzamer te moeten gaan draaien.
het hogere toerental leidt ook tot een iets hoger vermogen tijdens start, wat wee minder constante temperaturen uit je ketel laat komen. en waardoor eventuele themostaatknoppen daar op gaan reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29

thaMini

Tool !!

engelbertus schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 12:32:
het torental is wel zo gekozen dat het altijd werkt. ook als er iets niet meer in 100% staat van onderhoud is e.d.

tijdens een telefoontje met intergas vertelde intergas mij dat ik hettoerental wel kon verlagen, maar dat dit standaard hoger stond, dan theroretisch nodig is, om problemen te voorkomen. naar beneden bijstellen is mogelijk, je moet dan wel zelf even checken of de brander start. is dat het geval, is er geen probleem.
doet de brander het dan niet, dan heb je gewoon pech en kan het starttoerental niet verlaagd worden.

de besparing is mijns inziens minimaal, maar voorkomt dat de brander eerst op een hoog toerental (moet draaien) voordat er ontstoken kan worden, en er dus tijd en gas verspild wordt, en als extragevolg dat de etilator onnodig wordt belat, om vervolens weer langzamer te moeten gaan draaien.
het hogere toerental leidt ook tot een iets hoger vermogen tijdens start, wat wee minder constante temperaturen uit je ketel laat komen. en waardoor eventuele themostaatknoppen daar op gaan reageren.
Hmmmz, mjn starttoerental staat op 50%, maar ik ga hem terugzetten naar 70% vanwege een plofje.

Overigens heb ik het minimumtoerental verhoogd naar 25%, ik twijfel of 20% de bedoeling is in mijn ketel.
Het is een beetje een HR ketel met een identiteitscrisis naar een HRE.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
bizar dat menigeen toerentallen van de ventilator gaat wijzigen....
CV tuning gaat in op waterzijdig inregelen van CV-keten (radiotoren, ventielen/knoppen), en hooguit wat CV-vermogen fijn-afstellen.

Denk dat een disclaimer in dit topic wel op zijn plek is, voor het journaal weer melding maakt van een open 'doorzonwoning' t.g.v. een gasexplosie ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
NielsTn schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 14:51:
CV tuning gaat in op waterzijdig inregelen van CV-keten (radiotoren, ventielen/knoppen), en hooguit wat CV-vermogen fijn-afstellen.
Correct me if I'm wrong: het is mijn begrip dat het toerental van de ventilator direct bepalend is voor het CV-vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn systeem staat weer ingesteld op 60 graden aanvoertemperatuur. En ik heb vandaag met 5 fans een DBE gemaakt voor mijn grote 21S radiator achter. ( foto's in andere topic ).

Ben nu nog wat aan het pielen met de afstelling wanneer de ventilatoren moeten aan slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
NielsTn schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 14:51:

Denk dat een disclaimer in dit topic wel op zijn plek is, voor het journaal weer melding maakt van een open 'doorzonwoning' t.g.v. een gasexplosie ;)
Ik ben het helemaal met je eens.
Maar in principe verlaag je bij elke ketel het vermogen door het maximale toerental te verlagen. (bij vollast)
Alleen is het niet bij elke fabrikant simpel of duidelijk weergegeven in de display, misschien met een reden? ;)

Het start of laaglast toerental zou ik niemand aanraden om te verlagen, zeker als je niet weet waarmee je bezig bent. Want dit kan erg gevaarlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Bij de intergas is het ook niet een groot verschil dat je kunt verlagen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
engelbertus schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 17:44:
Bij de intergas is het ook niet een groot verschil dat je kunt verlagen....
Toch genoeg om bij thaMini een plofje te geven. In principe is een plofje een hele lichte explosie.
En plofjes, hoe klein ze ook zijn, zet onnodig veel druk op afdichtingen/pakkingen die daar op langere termijn niet tegen kunnen. Dus kijk er wel mee uit.

Edit: zullen we het maar weer over voetventielen, temperatuur en pompen gaan hebben? :+

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 20-10-2012 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Hehe.. dat zijn de drie onderwerpen in dit topic?
Dan wordt het tijd dat iemand daar een excel sheetje voor maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb voor alle radiatoren voor nop voetventielen gescoord, heb de service codes van mijn vaillant,
en nu dus maar inregelen!

Nog een beetje meer info, heb op alle radiatoren, behalve in de woonkamer, thermostaakranen zitten.
Verder wil ik in de douche een soort van vloerverwarming leggen.
Dat is, vanuit de retour leiding van de radiator met tyleen onder de tegels door en maar hopen dat ik geen koude voeten krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:41

mb1

Verwijderd schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 10:29:
Heb voor alle radiatoren voor nop voetventielen gescoord, heb de service codes van mijn vaillant,
en nu dus maar inregelen!

Nog een beetje meer info, heb op alle radiatoren, behalve in de woonkamer, thermostaakranen zitten.
Verder wil ik in de douche een soort van vloerverwarming leggen.
Dat is, vanuit de retour leiding van de radiator met tyleen onder de tegels door en maar hopen dat ik geen koude voeten krijg...
Neem in iedergeval diffusiedichte buis en dus geen Tyleen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Ddat moet je niet met tyleen doen, dat is niet zuurstofdicht.
Je kunt voor dat soort vloerverwarming beter de normale pex-alu buis gebruiken die je ook gebruikt om de verwarming aan te sluiten.
Voor vloerverwarming op een verdeler gebruik je pe-rt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:42

MieJuul

3970Wp

Oxellaar schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 16:40:
[...]
Het start of laaglast toerental zou ik niemand aanraden om te verlagen, zeker als je niet weet waarmee je bezig bent. Want dit kan erg gevaarlijk zijn.
In mijn handleiding van Remeha staat volgens mij ook expleciet vermeld deze niet te wijzigen.
(in elk geval het laaglast-toerental, start-toerental weet ik niet zeker)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eh, ik bedoelde dus buis wat ervoor gemaakt is.
Heb voor het gemak maar tyleen geschreven, zal het niet weer doen, voorkomt verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Als je iets meer geld te besteden hebt zou ik voor Pex/Alu/Pex leidingen nemen.
Hoogwaardiger materiaal, maar wel wat duurder per meter.
Pex is beter bestand tegen warmte op langere termijn en door het aluminium totaal diffusiedicht.
Bij andere slangen zit er een diffusiedichte laag aan de binnenzijde, die is iets kwetsbaarder.
Maar opzich ook prima en wordt ook vaak gebruikt.
Zou vooral niet bezuinigen op materiaal, bedenk goed dat je er zonder hak en breekwerk nooit meer bij kunt.

[ Voor 19% gewijzigd door Oxellaar op 21-10-2012 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29

thaMini

Tool !!

Oxellaar schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:45:
[...]

Toch genoeg om bij thaMini een plofje te geven. In principe is een plofje een hele lichte explosie.
En plofjes, hoe klein ze ook zijn, zet onnodig veel druk op afdichtingen/pakkingen die daar op langere termijn niet tegen kunnen. Dus kijk er wel mee uit.

Edit: zullen we het maar weer over voetventielen, temperatuur en pompen gaan hebben? :+
Inderdaad, grens bereikt. Dus maar weer terug. Was leuk uitproberen though.

Over de laaglast, ik ben niet over een grens gegaan heb ik het idee. Standaard staat deze voor warm tapwater op 25%, dan neem ik aan dat hij dat ook kan in cv-modus.

Ik vind persoonlijk dat kritisch over laaglast denken wel bij CV-tunen hoort. Maar zoek de grens maar niet op ;).

Mocht iemand het hier niet mee eens zijn, noem het topic dan "waterzijdig CV tuning". Bovendien wordt dit alles ook aangehaald in de OP.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
thaMini schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 15:22:
[...]

Inderdaad, grens bereikt. Dus maar weer terug. Was leuk uitproberen though.

Over de laaglast, ik ben niet over een grens gegaan heb ik het idee. Standaard staat deze voor warm tapwater op 25%, dan neem ik aan dat hij dat ook kan in cv-modus.
Het minimale vermogen van jouw ketel op cv en tapwater is 8kW
25% van het max cv vermogen 30.3kW is 7.57kW, dat is dus te laag, want je moet boven die 8kW zitten.
Het vermogen op tapwater is maximaal 36.3kW, 25% daarvan is dus ruim 9kW.
Je bent dus wel de grens over gegaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
is het niet zo dat wanneer de ketel tot 25% teruggeregeld kan worden, en het minimale vermogen van de ketel 8 kW is, dat dit dan beteklentdat bij de laagst mogelijke instelling van 25% op 8kW draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Nee, het is 25% van het maximale vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Waarom deden we dat ook alweer? Het knijpen van het max vermogen, bedoel ik. Een knap modulerende ketel kan toch ook netjes terugmoduleren tot het ingestelde max vermogen?

Ik heb het idee dat het bij onze Bosch 35 HRC niet echt uitmaakt....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Toch zou ik willen dat mijn ketel nog verder terug kan dan zijn minimale 6,2kW. Ik heb vaak bij lange na niet dat vermogen nodig in huis.

Nu moet ik mijn verwarmingssysteem gaan aanpassen om maar die minimale 6.2kW kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik had ook graag minder kW kunnen produceren, maar dat gaat idd niet, er zijn ook niet echt ketels die lager dan 6 kW gaan.
en wil je toch lager dan kom je op warmtepompen en zo, maar dan heb je geen hoog vermogen voor tapwater.

ja, maar als je het vermogen op 25% zet, draait de ventilatr toch op 25% ? het kan toch zijn dat er dan 8 kW uit komt ipv 7 ?

waarom zetten ze er anders op dat het minimale vermogen 8 is?
dat lijkt me dan een beetje "fout"

ik heb het naar beneden bijgesteld omdat de thermostaat anders vrolijk bijvoorbeeld 10 kW gaat vragen, en de ketel dat gaat maken, en er dan achteromt dat het water te heet terug komt, en dus dan pas terugregelt, en dan blijft het water og te heet terugkomen, en eer dat allemaal gebeurt s gaat de brander uit wegens te hoge aanvoertemperatuur, -> pendelen
nu gaat ie aan, vraagt de thermostaat bijvoorbeeld 10 kW, en levert "slechts" 8 kW, en merkt dan ook dat het wateer te war terug komt, enmaar dan wel minder warm dan bij een vermogen van 10kW. de ketel blijft dat langer branden, op een lager vermogen, dit bespaart energie.

ik heb dus te weinig vermogen geinstalleerd voor de ketel. of moet de aanvoer flink hoger zeten en wat radiatoren open zetten, en onnodig een saapkamer gaan verwarmen. dat is ook wat onzin.

[ Voor 47% gewijzigd door engelbertus op 21-10-2012 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

de Atag QSolar kan tot 4.4kW terug regelen. Dat is al een joekel van een pluspunt voor deze Atag. Bij Remeha is het minimum vermogen 6.2kW ( Avanta ) de Tzerro en de Quinta zitten structureel hoger.

En dat geldt ook voor de meeste andere ketels die ik heb gevonden.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat er een veel te zware ketel hangt in de meeste huizen in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Mijn ideaalplaatje (voor de huidige setup)
thermostaat vraagt, pomp gaat eerst lopen en de ketel merkt dat de retour al lekker warm is (want hij wordt door de zonneboiler voorverwarmd). => brander blijft uit.

Helaas. Brander gaat meteen aan om er een paar seconden later alsnog achter te komen dat dat niet had gehoeven.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
hansdegit schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 18:18:
Mijn ideaalplaatje (voor de huidige setup)
thermostaat vraagt, pomp gaat eerst lopen en de ketel merkt dat de retour al lekker warm is (want hij wordt door de zonneboiler voorverwarmd). => brander blijft uit.

Helaas. Brander gaat meteen aan om er een paar seconden later alsnog achter te komen dat dat niet had gehoeven.
Als je zoveel bronnen van warmte hebt, wordt het zaak een controller te gaan gebruiken die kijkt wat op dit moment het best de warmte kan leveren. De thermostaat moet dan op de controller aangesloten zitten. Voor verwarming regelt de controller dan de volgorde van gebruik: eerst de zonneboiler, en als die niet meer volstaat pas de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Bezuiniger schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 19:14:
[...]

Als je zoveel bronnen van warmte hebt, wordt het zaak een controller te gaan gebruiken die kijkt wat op dit moment het best de warmte kan leveren. De thermostaat moet dan op de controller aangesloten zitten. Voor verwarming regelt de controller dan de volgorde van gebruik: eerst de zonneboiler, en als die niet meer volstaat pas de CV.
Uitdaging in dat geval is, welke controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
mkleinman schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 18:05:
de Atag QSolar kan tot 4.4kW terug regelen. Dat is al een joekel van een pluspunt voor deze Atag. Bij Remeha is het minimum vermogen 6.2kW ( Avanta ) de Tzerro en de Quinta zitten structureel hoger.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat er een veel te zware ketel hangt in de meeste huizen in NL.
4,4kW is idd erg mooi, maar dat is op onderwaarde 80/60c en dat stook jij nooit (toch?)
Bovenwaarde is 4.9kW en dat is niet bijzonder laag, gewoon 20% van maximale belasting. 1:5 dus.
Dat doet mijn Topline25 ook ongeveer, die gaat naar minimaal 5.1kW ;)

Wat betreft die Tzerra, dat is niet echt een regelwonder |:( 1:3.4 is gewoon bijzonder slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Oxellaar schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 19:50:
[...]

4,4kW is idd erg mooi, maar dat is op onderwaarde 80/60c en dat stook jij nooit (toch?)
Bovenwaarde is 4.9kW en dat is niet bijzonder laag, gewoon 20% van maximale belasting. 1:5 dus.
Dat doet mijn Topline25 ook ongeveer, die gaat naar minimaal 5.1kW ;)

Wat betreft die Tzerra, dat is niet echt een regelwonder |:( 1:3.4 is gewoon bijzonder slecht.
Ah there is more to it! Die onderwaarde had ik nog niet gezien. Ik stook nu op ( hopelijk ) 60 / 50 of liever nog iets lager met retour. Vandaar al die DBE's e.d. die ik aan het maken ben.

Waarom worden er op dit moment eigenlijk geen ketels gemaakt met maximaal 10 tot 15kW vermogen die dan een 1:5 verhouding hebben? Dan kan je tot 2kW / 3kW terug regelen. Voor de meeste woningen denk ik voldoende?

Of kom je dan met tapwater in de knoei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
CW-waarde van 6 staat leuk in de folder en dat willen mensen kennelijk.
Of ze het nu nodig hebben of niet. En om aan een bepaald CW label te voldoen heb je veel vermogen nodig.
Tenminste, met een doorstroomtoestel wel, met 10 of 15kW ga je dat nooit redden.

In Duitsland zijn er wel systemen volgens mij van ongeveer 3 tot 11kW en een WW-voorraad van bijv 300liter.
Die stoken in de nachtverlaging die 300liter warm en overdag verwarmen ze met 11kW hun hele huis.
Het verlies over die 300liter is klein als het goed geïsoleerd is en je stookt zuinig met zo'n laag vermogen

Edit: Zo'n soort systeem dus.....

[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 21-10-2012 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Bezuiniger schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 19:14:
[...]

Dan moet ik de pomp van de ketel onafhankelijk van de brander kunnen sturen. Wordt al snel complex volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
hansdegit schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 20:22:
[...]

Dan moet ik de pomp van de ketel onafhankelijk van de brander kunnen sturen. Wordt al snel complex volgens mij.
Wat is je setup nu dan? Dus merk en type van alles.
Als je bijvoorbeeld een compleet solar systeem van Atag of Nefit hebt dan werkt dit perfect samen.
De controler zit bij (Nefit) in ruimte thermostaat, moduline 3 of 400 en in een losse moduul
In het menu van de thermostaat kan je aangeven of er een zonneboiler in het systeem zit.
Zo weet de ketel dat hij invloeden van de zonneboiler kan verwachten en daar rekening mee houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:42

MieJuul

3970Wp

mkleinman schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 18:05:

Over de Quinta gesproken, hier hangt de 28c.
Hoe moet ik dat nou zien met min-max vermogen?
In de handleiding staan verschillende opgaven, namelijk:
nominaal vermogen (cv)
80/60 = 5,6 - 22,5 kW
50/30 = 6,2 - 23,9 kW
nominaal belasting (cv)
onderwaarde (Hi) 5,7 - 23,0 kW

Welke is nou relevant?
Ik gebruik een aanvoertemp van 55 graden.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Oxellaar schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 21:17:
[...]

Wat is je setup nu dan? Dus merk en type van alles.
Als je bijvoorbeeld een compleet solar systeem van Atag of Nefit hebt dan werkt dit perfect samen.
De controler zit bij (Nefit) in ruimte thermostaat, moduline 3 of 400 en in een losse moduul
In het menu van de thermostaat kan je aangeven of er een zonneboiler in het systeem zit.
Zo weet de ketel dat hij invloeden van de zonneboiler kan verwachten en daar rekening mee houdt.
Bosch 35 HRC
OEG zonneboiler met twee warmtewisselaars. Op de bovenste staat de CV retour, de onderste spiraal is voor de collectoren.

Ik mocht willen dat ik een Q solar had....

't Is gewoon een heel basic setup, met een afsluiter bepaal ik of de CV retour door de boiler gaat of niet. Misschien laat ik me ooit nog eens verleiden tot hetgeen mkleinman heeft opgezet.

Maar....Hoe zou jij een 35 HRC tweaken? Ik zou niet weten wat ik nog meer moet aanpassen:
- aanvoer naar 50-55
- wachttijd voor warmwater naar 3 seconden
- vermogen naar 35% (lager kom ik niet in de heatronic, misschien eens beter kijken)

vergeten te vertellen: er zit een zoneregelaar voor de ketel. Ik kan 3 temperatuurzones instellen (in ons geval: woonkamer, badkamer en werkkamer).

[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 21-10-2012 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@mkleinman: of je stuurt de cv retour altijd door de zb? icm een lange nadraaitijd van de cvpomp, of deze zelfs continu laten draaien

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
MieJuul schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 21:19:
[...]

Over de Quinta gesproken, hier hangt de 28c.
Hoe moet ik dat nou zien met min-max vermogen?
In de handleiding staan verschillende opgaven, namelijk:
nominaal vermogen (cv)
80/60 = 5,6 - 22,5 kW
50/30 = 6,2 - 23,9 kW
nominaal belasting (cv)
onderwaarde (Hi) 5,7 - 23,0 kW

Welke is nou relevant?
Ik gebruik een aanvoertemp van 55 graden.
Hangt een beetje af van je retour natuurlijk, maar dat zal rond die 50/30 6,2 zijn.

Belasting = input (gas)
Vermogen = output (warmte)

@Hansdegit:

Ik heb weinig ervaring met kleine solar systemen, heb er zelf geen thuis.
Voor tweaken zul jij waarschijnlijk wel een losse controler nodig hebben.
Misschien dat er hier anderen zijn die hier meer van weten?

[ Voor 80% gewijzigd door Oxellaar op 21-10-2012 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BarryH schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 21:30:
@mkleinman: of je stuurt de cv retour altijd door de zb? icm een lange nadraaitijd van de cvpomp, of deze zelfs continu laten draaien
Hij is nu afhankelijk van de retourtemperatuur geregeld. Er gaat in elk geval een hele nieuwe wereld voor mij open.

Weet iemand hier exact hoe een CV ketel zijn vermogen exact regelt? Dus wanneer besluit de ketel om op minimum vermogen te draaien en wanneer wordt er besloten om hoger te gaan branden?

Ik wil er achter komen hoe mijn ketel exact werkt en ik ervoor kan zorgen dat bij een zo laag mogelijke modulatie mijn huis zo snel als mogelijk warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Is op zich een vrij simpel rekensommetje:
- retourtemperatuur (temperatuur water dat op ww binnenkomt)
- gewenste temperatuur (temperatuur aangeleverd door thermostaat of stooklijn)
- verschil tussen beide temperaturen gebruik je om te berekenen hoeveel energie je nodig hebt om het water zoveel graden te laten opwarmen

Vervolgens heb je nog een sensor die de daadwerkelijke uitgaande temperatuur meet, die gebruik je om het proces te sturen.

Dit is zo ongeveer de meest simpele manier van opwarmen, gok dat een Intergas niet zoveel afwijkt van bovenstaande algoritme. De wat meer ingewikkelde ketels hebben ook nog een modulerende pomp om een en ander optimaal af te stellen, die kan je ook nog laten varieren om een betere vermogensafgifte voorelkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

_JGC_ schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:40:
Is op zich een vrij simpel rekensommetje:
- retourtemperatuur (temperatuur water dat op ww binnenkomt)
- gewenste temperatuur (temperatuur aangeleverd door thermostaat of stooklijn)
- verschil tussen beide temperaturen gebruik je om te berekenen hoeveel energie je nodig hebt om het water zoveel graden te laten opwarmen

Vervolgens heb je nog een sensor die de daadwerkelijke uitgaande temperatuur meet, die gebruik je om het proces te sturen.

Dit is zo ongeveer de meest simpele manier van opwarmen, gok dat een Intergas niet zoveel afwijkt van bovenstaande algoritme. De wat meer ingewikkelde ketels hebben ook nog een modulerende pomp om een en ander optimaal af te stellen, die kan je ook nog laten varieren om een betere vermogensafgifte voorelkaar te krijgen.
Hoe kan het dan dat mijn ketel ( bij 24 graden vraag van de thermostaat ) er bijna een uur over doet om van 20 graden aanvoertemperatuur naar 65 te komen? Hij pruttelt heel langzaam die kant op. Vandaar dat ik zo verbaasd ben dat ik mijn ketel eigenlijk nooit op modulatie 2 of hoger heb zien branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Bij welk vermogen van de ketel (modulerende thermostaat) moet je de installatie waterzijdig inregelen? Het betreft hier een installatie waarbij maar 1 (relatief kleine) radiator is opgenomen in het CV circuit. De pomp staat op de laagste stand, maar de ΔT is 15 graden i.p.v. de in de topicstart aanbevolen ΔT van 20 graden.
Zie grafiek voor aanwarmen (meting bij CV ketel):

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2u95zwg.png

Voetventiel staat nu volledig open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb trouwens nog een MK138 gekocht met 6 fans. Ik ga 4 fans gebruiken voor beide radiatoren voor en twee fans komen er nog bij op de radiator achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
mkleinman schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:44:
[...]

Hoe kan het dan dat mijn ketel ( bij 24 graden vraag van de thermostaat ) er bijna een uur over doet om van 20 graden aanvoertemperatuur naar 65 te komen? Hij pruttelt heel langzaam die kant op. Vandaar dat ik zo verbaasd ben dat ik mijn ketel eigenlijk nooit op modulatie 2 of hoger heb zien branden.
Je thermostaat vraagt 24 graden aanvoertemperatuur, of jij vraagt je thermostaat om de boel op te stoken naar 24 graden ruimtetemp?

Gisteren gezien bij de ketel van mijn vriendin overigens (Intergas HRE 24/18 met Honeywell round modulation): ketel stond nog ingesteld op warmtevraag onder 35 graden negeren. Dus wij komen gisteren thuis, het is 19 graden. Wij willen 20. Geef slinger aan de thermostaat, ketel gaat branden, ketel gaat meteen weer uit. Wat doet dat kuttige Honeywell ding (mijn eigen Chronoterm ook overigens): stuurt eerst een signaal naar de ketel met max aanvoertemperatuur, om vervolgens nog geen 5 seconden later signaal te sturen dat 30 graden wel ok is. Ketel staat dus de hele tijd de brander op te stoken en 5s later gaat de brander weer uit. Dat 20 keer achterelkaar (hallo ingestelde antipendeltijd, doen we nog iets, bug?) en dan is het eindelijk warm :X. Die instelling gisteren dus maar heel rap op 1 gezet zodat min aanvoertemp gewoon naar 35 gezet wordt zodra er vraag is.

* _JGC_ vraagt zich af waarom verhuurder daar deze ketel opgehangen heeft...
4 radiators: 2 kleine 2-plaats in de woonkamer, 1 3-plaats in de slaapkamer op vorstbeveiliging en een designradiator in de badkamer. Behalve dat beide appartementen de gasmeter delen had ie ook de ketel kunnen delen en met 2 zones kunnen stoken. Als ik nu de boel opstook van 19 naar 20 graden is het in 5 minuten 20,5 graden in dat hok :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
_JGC_ schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:09:
Behalve dat beide appartementen de gasmeter delen had ie ook de ketel kunnen delen en met 2 zones kunnen stoken. Als ik nu de boel opstook van 19 naar 20 graden is het in 5 minuten 20,5 graden in dat hok :X.
Met één ketel van dat formaat wordt tegelijk douchen in twee badkamers een beetje vervelend.
Hoe snel steeg de ruimtetemperatuur? Het zou heel goed kunnen dat je ketel z'n best doet om een bepaalde temperatuurgradiënt te halen met een zo laag mogelijke watertemperatuur.

[ Voor 94% gewijzigd door Cruise Control op 22-10-2012 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
[...]

Gisteren gezien bij de ketel van mijn vriendin overigens (Intergas HRE 24/18 met Honeywell round modulation): ketel stond nog ingesteld op warmtevraag onder 35 graden negeren. Dus wij komen gisteren thuis, het is 19 graden. Wij willen 20. Geef slinger aan de thermostaat, ketel gaat branden, ketel gaat meteen weer uit. Wat doet dat kuttige Honeywell ding (mijn eigen Chronoterm ook overigens): stuurt eerst een signaal naar de ketel met max aanvoertemperatuur, om vervolgens nog geen 5 seconden later signaal te sturen dat 30 graden wel ok is. Ketel staat dus de hele tijd de brander op te stoken en 5s later gaat de brander weer uit. Dat 20 keer achterelkaar (hallo ingestelde antipendeltijd, doen we nog iets, bug?) en dan is het eindelijk warm :X. Die instelling gisteren dus maar heel rap op 1 gezet zodat min aanvoertemp gewoon naar 35 gezet wordt zodra er vraag is.
Dat zou mijn code 3-4-5 cyclus ook kunnen verklaren! Ga het meteen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Die opstooksnelheid kan ik wijzigen in mijn thermostaat. Bij Remeha kan dit in één van de parameters in de ketel zelf.
De ketel word gestuurd met een PID regeling
Als je die kan wijzigen zal je ketel sneller zijn gewenste waardes trachten te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
roderickvd schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:34:
Dat zou mijn code 3-4-5 cyclus ook kunnen verklaren! Ga het meteen proberen.
Zet dan wel je tapwater op Eco. Anders staat je ketel alsmaar de wisselaar op te stoken naar 40 graden nadat hij CV-water van minder dan 35 graden heeft geleverd.

[ Voor 37% gewijzigd door Cruise Control op 22-10-2012 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb het al eens eerder geroepen. Het zou handig zijn als de branderautomaat van de CV-ketel een webinterface zou hebben. Al dat geklooi met onduidelijke opties en onmogelijke menustructuren. Dan mag de thermostaat daar mooi draadloos aan gekoppeld worden.

[ Voor 14% gewijzigd door ericplan op 22-10-2012 21:45 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
dat is inderdaad ook iritant aan de intergas, zodra de thermostaat lekker denkt op de laagstet stand te kunnen moduleren, en een lage temperatuur gaat vragen gaat de ketel uit.
bij een volgende start ( hoog starttoerental, weten we het nog) meteen weer loeiheet water maken, om daarna weer lager te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Dre schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:52:
Bij welk vermogen van de ketel (modulerende thermostaat) moet je de installatie waterzijdig inregelen? Het betreft hier een installatie waarbij maar 1 (relatief kleine) radiator is opgenomen in het CV circuit. De pomp staat op de laagste stand, maar de ΔT is 15 graden i.p.v. de in de topicstart aanbevolen ΔT van 20 graden.
Zie grafiek voor aanwarmen (meting bij CV ketel):

[afbeelding]

Voetventiel staat nu volledig open.
Waterzijdig inregelen heeft met vloeistof-stroming te maken, niet met het vermogen van de CV-ketel.
bij hoge temperatuur-trajecten (zeg 70-50-20) is delta-T 20 (tussen aanvoer en retour). Als je die niet kan halen bij het instellen op de laagste pompsnelheid, de voetventielen staan open. Dan zou je nog de radiatorkranen kunnen bekijken. Wellicht dat die nog open/gesloten kunnen worden met een speciale stelsleutel. PS: ga wel meten met delta-T als alle radaitoren open staan.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ericplan schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:45:
Ik heb het al eens eerder geroepen. Het zou handig zijn als de branderautomaat van de CV-ketel een webinterface zou hebben. Al dat geklooi met onduidelijke opties en onmogelijke menustructuren. Dan mag de thermostaat daar mooi draadloos aan gekoppeld worden.
helemaal mee eens. de thermostaat en de ketel / brander werken nu helemaal niet samen. bijvoorbeeld bij pendelen snapt geen thermostaat wat er gebeurt. en kan daar dus ook nooit op inspelen.
en voor je als dmme consument weet dat er iets oos is ( en wat dan precies) en je er iets aan probeert te doen) kom je er gewoon niet achter hoe en wat, qua instellingen, en kun ej niet snel kijken of het gewenste resultaat is behaald.

intergas heeft wel een pc interface, maar ik heb geen idee wat ik me daar van moet voorstellen. en ook niemand weet hoe die er uit ziet of wat dan ook.

( je kunt er tijdelijk mee kijken wat de verschillende waardes en signalen in ej ketel zijn, is nog het meest hoopvolle antwoord dat ik heb gekregen op die vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
engelbertus schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:46:
dat is inderdaad ook iritant aan de intergas, zodra de thermostaat lekker denkt op de laagstet stand te kunnen moduleren, en een lage temperatuur gaat vragen gaat de ketel uit.
bij een volgende start ( hoog starttoerental, weten we het nog) meteen weer loeiheet water maken, om daarna weer lager te schakelen.
Niet lullig bedoeld, maar van een low-end ketel moet je ook niet het beste van het beste verwachten.
Daar is de prijs ook naar, het prijsverschil zit hem niet altijd in degelijkheid of betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Oxellaar schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:56:
[...]

Niet lullig bedoeld, maar van een low-end ketel moet je ook niet het beste van het beste verwachten.
Daar is de prijs ook naar, het prijsverschil zit hem niet altijd in degelijkheid of betrouwbaarheid.
nou, ik verwacht gewoon dat die om kan gaan met een opentherm tthrmostaat... dat is toch niet teveel gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Nee zeker niet, maar ik ben ook helemaal geen liefhebber van opentherm.
Een perfecte communicatie tussen ketel en thermostaat heeft een remeha thermostaat op een remeha ketel. En bij Nefit idem, de twee zijn voor elkaar gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[...]

Je thermostaat vraagt 24 graden aanvoertemperatuur, of jij vraagt je thermostaat om de boel op te stoken naar 24 graden ruimtetemp?
Excuses, beetje onduidelijk. Ik zette de thermostaat op 24 graden dus om 24 graden temperatuur in de ruimte te krijgen. Aanvoertemp staat/stond ingesteld destijds op 65 graden.
Cruise Control schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:24:

Hoe snel steeg de ruimtetemperatuur? Het zou heel goed kunnen dat je ketel z'n best doet om een bepaalde temperatuurgradiënt te halen met een zo laag mogelijke watertemperatuur.
Ruimtetemperatuur steeg op dat moment erg langzaam. Meestal duurt het 3 uur of langer om de woonkamer op temperatuur te krijgen in de winter. Duurt dus eeuwen.
Oxellaar schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:37:
[...]

Die opstooksnelheid kan ik wijzigen in mijn thermostaat. Bij Remeha kan dit in één van de parameters in de ketel zelf.
De ketel word gestuurd met een PID regeling
Als je die kan wijzigen zal je ketel sneller zijn gewenste waardes trachten te halen.
Poe! dat wordt dus weer in de handleidingen duiken.

Even snel gekeken. In de Celcia 20 handleiding heb ik bijvoorbeeld de P en I waarde? Verder nog de maximale aanwarmtijd? Ik vermoed dat dat hem is. :P

Die hebben we inderdaad bij het CV tunen verlengd naar een aanwarmtijd van 180 minuten maximaal ( meer kon niet ). Gesteld ik maximaliseer de warmteafgifte in de woonkamer, wat gaat de ketel dan doen? Nog steeds die maximale 3 uur aanhouden?

[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 22-10-2012 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
engelbertus schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:46:
Op zich is er niks irritants aan. Je kunt bij Intergas kiezen:
- of je zet tapcomfort uit en gooit parameter E naar 10 graden
- of je laat tapcomfort aan en zet parameter E. naar 1

Dan nog de vraag: hoeveel zin heeft het om water van 10-20 graden rond te pompen om een huis te verwarmen? Leuk als vorstbeveiliging, maar onder de 35 graden is de warmteafgifte van de meeste radiatoren zo laag dat je ketel alsnog gaat pendelen omdat het minimale vermogen van de ketel niet aan het systeem kan worden afgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Water onder de 35c doet idd eigenlijk niks, daar zijn gewone radiatoren niet geschikt voor.
Bij vloerverwarming is dat weer heel anders.

Bij Nefit word er ook niet een temperatuur gevraagd, maar een bepaald vermogen.
Komt dit gevraagde vermogen boven het minimale vermogen van de ketel, dan start hij pas.

Het toestel staat dan tijdens warmtevraag in code 0E:

Meldingscode 0E betekent: Het tijdsproportionele programma is geactiveerd. Het tijdsproportionele programma wordt geactiveerd zodra de vermogensvraag van de modulerende regeling lager is dan de ondergrens van het toestelvermogen.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 23-10-2012 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wie kan mij helpen met het correct berekenen van de warmteafgifte van mijn radiatoren?

Ik had oorspronkelijk twee radiatoren in mijn woonkamer.
  1. 240x30 type 21S ( aanvoer/retour aan zelfde kant 8)7 )
  2. 300x30 type 21S ( aanvoer/retour aan zelfde kant 8)7 )
Oorspronkelijk werd ons huis gestookt met 90/70/20.

Bij 75/65/20 zijn de afgegeven vermogens respectievelijk: 1925W en 2406W. Alleen gaat ze bij Radson er uiteraard wel van uit dat ze netjes kruislings worden aangesloten.

Ik heb nu in mijn woonkamer:
  1. dezelfde 300x30 type 21S
  2. 2x 45x90 type 22 ( Radson compact ). 2x1092W
Wattages zijn bij 75/65/20 regime.

50/40/20 heeft een correctiefactor van 2,5 40/30/20 een correctiefactor van 5,01.

Waar ik niet uitkom:
  • Wat was het oorspronkelijke vermogen van beide radiatoren toen ik nog in 90/70/20 stookte?
  • Wat is het huidige vermogen van de radiatoren bij 60/50/20?
  • Wat gebeurd er als ik naar 50/40/20 of 40/30/20 wil?
  • Waarom zit er zo'n groot verschil in bovenstaande correctiefactoren? De DeltaT is toch nog steeds hetzelfde en dus ook de warmteafgifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Tegenwoordig worden zegmaar alle radiatoren eenzijdig aangesloten.
Zo vreemd is dat niet, ik zelf heb 260x60 hier gewoon eenzijdig aangesloten.
Werkt prima.

Vermogen van oude radiator kun je makkelijk bekijken in deze excel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Oxellaar schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 08:30:
Tegenwoordig worden zegmaar alle radiatoren eenzijdig aangesloten.
Zo vreemd is dat niet, ik zelf heb 260x60 hier gewoon eenzijdig aangesloten.
Werkt prima.

Vermogen van oude radiator kun je makkelijk bekijken in deze excel
Deze oude radiatoren van 1978 doen dit niet goed. Ik kan met m'n infrarood thermometer heel duidelijk zien dat na 2 uur stoken ( radiator helemaal warm ) dat de kant waar de aansluitingen zitten een paar graden hoger is dan de kant waar geen aansluitingen zitten.

Ook als de CV net aan gaat dan loopt de temperatuur van de retour al op terwijl de radiator nog bij lange na niet helemaal warm is. Er stroomt dus water heel snel van de aanvoer naar de retour.

Bedankt trouwens voor de Excel!

Wat ik niet snap: Waarom DAALT de warmteafgifte van een radiator als de DeltaT groter wordt? Bij een grotere DeltaT is de afgifte toch groter van een radiator? Waar maak ik mijn denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 08:50:
[...]

Wat ik niet snap: Waarom DAALT de warmteafgifte van een radiator als de DeltaT groter wordt? Bij een grotere DeltaT is de afgifte toch groter van een radiator? Waar maak ik mijn denkfout?
Je vergeet de omgeving. Een hogere temperatuur zorgt voor meer luchtstroming om de radiator. De warmteafgifte is een combinatie van straling en stroming.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Is dat effect dan zo extreem?

Voorbeeld; Een 400x900mm T22 radiator. Deze geeft bij 65/55/20 688W af. Maak ik hier nu 65/40/20 van, Dwz dus een hogere DeltaT, dan daalt de afgifte naar 489W. Verander ik hem nu naar 65/64/20 dan is het afgegeven vermogen ineens 799W.

Dus meer warmteafgifte in de radiator maar een lager vermogen? Dat klinkt toch volkomen onlogisch?

Ik wil een hogere DeltaT zodat de ketel zijn minimumvermogen netjes kwijt kan, maar intussen verlies ik door een hogere DeltaT vermogen in mijn radiatoren? Het klinkt zo tegenstrijdig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Met een hogere delta T is de gemiddelde temperatuur van het water in de radiator lager. Daardoor is het vermogen lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Klopt, te grote delta T duidt op een slechte doorstroming.
Dus een te lage retour temperatuur wijst op te weinig aanvoer water.
En het vermogen moet echt uit het water komen ;)

En waarom is het tegenstrijdig?
De radiator is om warmte af te geven, de ketel om het te leveren.
Dat zijn toch ook twee verschillende dingen.

[ Voor 29% gewijzigd door Oxellaar op 23-10-2012 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ok, dat kwartje begint nu te rollen in m'n hoofd.Thanks!

Wat is dan een ideale DeltaT waar ik op moet mikken en bij welke aanvoertemperatuur? Ik wil voor mijn zonneboiler ervoor zorgen dat mijn aanvoertemperatuur zo laag als mogelijk is, en mijn retour uiteraard ook. Op die manier kan ik maximaal profiteren van warm water in de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@JGC< ik heb vloerverwarming, dus met 35 tot 40 graden mag de pomp en ketel bij mij best blijven draaien, 20 is inderdaad onzinnig om te doen, maar bij 40 graden de ketel uit, dat is zonde. meer branderstarts en stops, pendelen dus, en een steeds wissellende temperatuur die de vloerverwarming in gaat.

@mkleinman
delta T aanvoer / retour, of in de radiator is voor het randement van de ketel, de afgifte van je radiator gaat uit van de delta T tussen de radiator en de ruimte.

bij 65/64/20 zegt de tabel dus dat dat je veel warmte kunt afgeven. voorwaarde is dat je ketel daadwerkelijk zoveel heet water kan leveren. In werkelijkheid zal dat niet mogelijk zijn. er moet veel warmte door de radiator gaan, met een maximale temperatuur van 65 graden in de betreffende afmeting van de radiator moet het water heel snel stromen. anders koelt het te snel af. en wordt de retour dus al snel bijvoorbeeld 55 graden.
je ketel en de radiator zelf kunnen geen stookregime 65/64/20 aan. die "begrenzing" zal niet in de excel sheet zijn opgenomen?

met ventilators vergoot je als het ware je oppervlak, er stroomt meer lucht langs de radiator die het water erin kan afkoelen.
je zou dus in de excell sheet een grotere radiator in moeten vullen als de ventilator de reden is dat delta T groter wordt. dan zou je moeten zien dat de afgifte toch niet daalt bij een grotere delta T in de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
mkleinman schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 09:23:
Ok, dat kwartje begint nu te rollen in m'n hoofd.Thanks!

Wat is dan een ideale DeltaT waar ik op moet mikken en bij welke aanvoertemperatuur? Ik wil voor mijn zonneboiler ervoor zorgen dat mijn aanvoertemperatuur zo laag als mogelijk is, en mijn retour uiteraard ook. Op die manier kan ik maximaal profiteren van warm water in de boiler.
Keuzes keuzes keuzes....

Een hete radiator geeft meer vermogen af, het kost alleen relatief meer energie om dat voor elkaar te krijgen.(meer pompvermogen, minder efficiënte ketel zijn de twee grootste)

Dus om het efficiëntste systeem! in elkaar te zetten moet je dus alle! parameters op elkaar afstemmen.

Meestal kun je met aannames en tabelletjes dicht in de buurt komen, denk aan de 80-20 regel de laatste 20% van het werk kost 80% van je tijd(precieze verhouding wil nog weel eens schommelen.)

minimale en maximale pompsnelheid, minimale en maximale vermogen ketel, Delta T radiator bij diverse pompsnelheden en daar dan weer het gerelateerde vermogen bij. etc etc etc.

Wil je de laagste retourtemp, moet je een zo laag mogelijk debiet hebben waarbij de radiator nog genoeg vermogen aan de kamer afgeeft. Dit hangt natuurlijk weer van de buitentemp en binnentemp af 8) uitrekenen is wat meer werk dan proefondervindelijk.
Proefondervindelijk pomp op laagste stand zetten, systeem waterzijdig inregelen en dan hopen dat het warm genoeg wordt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Het systeem is waterzijdig ingeregeld door Cvtuning.nl, alle radiatoren worden even snel warm. Er zit geen radiator meer tussen die teveel flow krijgt of te weinig.

DeltaT tussen aanvoer en retour liggen erg dicht bij elkaar op dit moment, maximaal 3-5 graden in het gunstigste geval. Mijn conclusie: radiatoren kunnen warmte niet kwijt.

Vandaar dat ik nu DBE's aan het maken ben.

Ontzettend frustrerend dit. Ik voel me net een blinde en moet alles met m'n andere zintuigen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
mkleinman schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:16:
[...]

Excuses, beetje onduidelijk. Ik zette de thermostaat op 24 graden dus om 24 graden temperatuur in de ruimte te krijgen. Aanvoertemp staat/stond ingesteld destijds op 65 graden.

[...]

Ruimtetemperatuur steeg op dat moment erg langzaam. Meestal duurt het 3 uur of langer om de woonkamer op temperatuur te krijgen in de winter. Duurt dus eeuwen.

[...]

Poe! dat wordt dus weer in de handleidingen duiken.

Even snel gekeken. In de Celcia 20 handleiding heb ik bijvoorbeeld de P en I waarde? Verder nog de maximale aanwarmtijd? Ik vermoed dat dat hem is. :P

Die hebben we inderdaad bij het CV tunen verlengd naar een aanwarmtijd van 180 minuten maximaal ( meer kon niet ). Gesteld ik maximaliseer de warmteafgifte in de woonkamer, wat gaat de ketel dan doen? Nog steeds die maximale 3 uur aanhouden?
Voor een duidelijk omschrijving van PID regelingen kun je deze site eens bekijken: http://www.vandelogt.nl/htm/regelen_pid.htm

heel uitgebreid, dan kom je er ook achter dat je niet zomaar even een PID regeling kunt inregelen....vaak wordt er trouwens een PI regeling gebruikt en zodra je je systeem eigenschappen verandert, zul je hem eigenlijk opnieuw moeten afstellen. Ik heb laatst de pompsnelheid van mijn vloerverwarming aangepast en daarna een flinke overshoot gehad van de temperatuur. Verklaarbaar met een PID regeling, ik vermoed dat het een zelflerend systeem is dat zijn eigen parameters aanpast op een dergelijke overshoot, binnen een beperkte instelwaarde neem ik aan.

Ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
engelbertus schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 09:33:

bij 65/64/20 zegt de tabel dus dat dat je veel warmte kunt afgeven. voorwaarde is dat je ketel daadwerkelijk zoveel heet water kan leveren. In werkelijkheid zal dat niet mogelijk zijn. er moet veel warmte door de radiator gaan, met een maximale temperatuur van 65 graden in de betreffende afmeting van de radiator moet het water heel snel stromen. anders koelt het te snel af. en wordt de retour dus al snel bijvoorbeeld 55 graden.
je ketel en de radiator zelf kunnen geen stookregime 65/64/20 aan. die "begrenzing" zal niet in de excel sheet zijn opgenomen?
In principe heeft de radiator deze begrenzing niet, alleen in de praktijk is het niet wenselijk.
Het is wel mogelijk bij grotere systemen met een verdeler en mengsecties met eigen pomp (die slecht ingeregeld zijn).
De ketel heeft deze begrenzing wel, maar daar gaat de sheet niet over.
met ventilators vergoot je als het ware je oppervlak, er stroomt meer lucht langs de radiator die het water erin kan afkoelen.
je zou dus in de excell sheet een grotere radiator in moeten vullen als de ventilator de reden is dat delta T groter wordt. dan zou je moeten zien dat de afgifte toch niet daalt bij een grotere delta T in de radiator.
Klopt wat je zegt hier, maar je zegt het zelf al, je vult een grotere radiator als die je hebt.
Dus stijgt het vermogen met een groter delta T ten opzichte van je eigen kleinere radiator.

Pfff leuke vragen heb jij allemaal, echt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
de radiator heeft de begrenzing misschien inet, maar bij een delta T van radiator naar de ruimte, die 20 graden is en blijft, nemen we aan, dan is de delta T tussen radiator en ruimte volgens mij dusdanig groot ( 45 graden) dat het water bijna altijd meer dan 1 graad zal afkoelen tussen het instromen en verlaten van de radiator, en dan wordt dus automatisch de delta T van aanvoer en afvoer groter. bij lagere temperaturen, zeg 40 graden aanvoer, is de delta T tussen radiator en ruimte slechts 20 graden, en zal de radiator als gevolg daarvan minder dan de helft zo snel afkoelen. dit is geen rechtlijnige relatie.

het is dus geen bgrenzing van de radiator, maar op een gegeven moment zorgt een nog hogere flow door de radiator niet meer voor meer afgifte. behalve een hogere aanvoertemperatuur.

het is dus wel een begrenzing van je cv systeem, als je bijvoorbeeld je aanvoertemperatuur zelf lager instelt. in alle gevallen is er een begrenzing aan de aanvoertemperatuur, en krijg je dus het effect dat een hogere delta T in de radiator.
de excelsheet zal gebaseerd zijn op voorkomende situaties, of op de natuurkundige formules, die geen rekening houden met de daadwerkelijke flow, en of het ingevulde regime wel daadwerkelijk gaat optreden.

in grotere systemen zou je denk ik vaker te maken hebben met een hogere temperatuur, omdat je langere afstanden moet overbruggen, water in verdelers gaat mengen, pompen zo efficientmogelijk veel warmte wilt laten transporteren, en omdat het gewoon ketels scheelt. dan loop je ook minder snel tegen een "begrenzing" aan.

inderdaad aat de sheet niet over systemen maar over radiatoren. waarbij je een stookregime opgeeft, dat dan zeg maar de input van een heel suysteem is, maar dan moet dat regime wel optreden.

en verder.. een gek kan meer vragen stellen dan een pro er kan beantwoorden. al probeer ik me vaak wel te beperken tot dingen waar een antwoord op gegeven zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Er was vandaag iemand die opperde om het minimum toerental van mijn ketel ( P19 ) aan te passen en te verlagen om zo het minimumvermogen terug te schroeven.

Dit lijkt me niet verstandig? Of kan ik dit zonder problemen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Vermogen van een ketel hangt bijna altijd samen met het toerental van de ventilator. Als je aan die instellingen gaat klooien zonder meetapparatuur of zonder kennis van de ketel kan je of je ketel slopen (bij te laag vermogen kan vlam naarbinnen slaan, dat wil je niet), of zorgen dat de verbranding niet meer volledig is waardoor je ketel giftige CO-gassen gaat produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Kleineman:
Niet aan beginnen, het minimale vermogen is door de fabrikant al zo laag mogelijk gebracht.
Die 1:5 modulatie is ook vaak een een technische limiet.
Ook met meetapparatuur is dit eigenlijk nooit veilig, fabrikant is leidend met zulke instellingen.
Je zou een belletje naar Remeha? kunnen doen, en de vraag bij hun neerleggen. Maar geef je weinig kans.

Afbeeldingslocatie: http://i283.photobucket.com/albums/kk299/Oxellaar/2012-10-24205837_zps06877272.jpg
Ik kan mijn verbruik nu beter in de gaten houden na een wijziging :)
Een Youless met een gasfirmware ipv elektra....
Werkt op zich prima, alleen moet ik nog eens uit gaan zoeken hoe ik de data op ga slaan.
Maar ik hoef nu iig niet meer op mijn knieën in de gang om de meterstand af te lezen voor Mindergas.nl
Afbeeldingslocatie: http://i283.photobucket.com/albums/kk299/Oxellaar/Van%20Alles/2012-10-24225824_zps351a4b15.jpg
Tjee... wat een bende daar :X

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 25-10-2012 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Oxellaar schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:05:
@Kleineman:
Niet aan beginnen, het minimale vermogen is door de fabrikant al zo laag mogelijk gebracht.
Die 1:5 modulatie is ook vaak een een technische limiet.
Ook met meetapparatuur is dit eigenlijk nooit veilig, fabrikant is leidend met zulke instellingen.
Je zou een belletje naar Remeha? kunnen doen, en de vraag bij hun neerleggen. Maar geef je weinig kans.

[afbeelding]
Ik kan mijn verbruik nu beter in de gaten houden na een wijziging :)
Een Youless met een gasfirmware ipv elektra....
Werkt op zich prima, alleen moet ik nog eens uit gaan zoeken hoe ik de data op ga slaan.
Maar ik hoef nu iig niet meer op mijn knieën in de gang om de meterstand af te lezen voor Mindergas.nl
[afbeelding]
Tjee... wat een bende daar :X
Helder verhaal. Lekker op het minimumgetal van 1300RPM laten staan dus.

Heb jij trouwens op je gasmeter een andere kleur op 1 van je getallen zitten zodat de Youless sensor deze kan herkennen? Ik heb een Enymate ter test gehad maar die had de grootste moeite om 1 volledige omwenteling te herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dat is dezelfde meter die ik heb. Een Ugi g4 mk 2s. Die heeft een "zilveren"vlakje op de meest rechtse 0.

Maar deze houden we ook even in de gaten, zou wel leuk zijn als er een gas sensor met een s0 uitgang zou komen. https://www.flukso.net/co...-has-small-mirror-digit-6

[ Voor 48% gewijzigd door ericplan op 25-10-2012 22:23 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Iemand nog tips voor een VR ketel te tunen?, ik heb hem al een stukje terug gedraaid in vermogen zodat hij wat constanter draait maar 50gr was wat aan de lage kant dus iets verhoogt.

Ik heb de ketel thermostaat op een 70gr gezet en het vermogen zover opgedraaid zodat hij net niet gaat moduleren op de ketelthermostaat. uiteindelijk lager vermogen als wat het was maar ik moet nog kijken of het wel voldoende is met kouder weer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Rolco: ik zou de VR vervangen door HR ketel, dan kun je van het dauwpunt (condensatiewamrte) gebruik maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja dat staat op mijn to do lijstje maar het budget is er nog niet door de aanschaf van 3,1kwp pv op het dak dus tot die tijd dacht ik het even met deze te doen nog.
Verbruik is 1250 cuub voor een 385 cuub inhoud huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
mkleinman schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 22:06:
[...]

Helder verhaal. Lekker op het minimumgetal van 1300RPM laten staan dus.

Heb jij trouwens op je gasmeter een andere kleur op 1 van je getallen zitten zodat de Youless sensor deze kan herkennen? Ik heb een Enymate ter test gehad maar die had de grootste moeite om 1 volledige omwenteling te herkennen.
Ja de 0 voor de liters is idd zilver en die geeft de reflectie naar de Youless. Is even tobben om hem goed voor het vakje te krijgen.
ericplan schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 22:20:
Dat is dezelfde meter die ik heb. Een Ugi g4 mk 2s. Die heeft een "zilveren"vlakje op de meest rechtse 0.

Maar deze houden we ook even in de gaten, zou wel leuk zijn als er een gas sensor met een s0 uitgang zou komen. https://www.flukso.net/co...-has-small-mirror-digit-6
Nog even geduld, iedereen krijgt over een poosje een andere gas en elektra meter.
Die zullen vast een S0 uitgang hebben.
Rol-Co schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 23:49:
Iemand nog tips voor een VR ketel te tunen?, ik heb hem al een stukje terug gedraaid in vermogen zodat hij wat constanter draait maar 50gr was wat aan de lage kant dus iets verhoogt.

Ik heb de ketel thermostaat op een 70gr gezet en het vermogen zover opgedraaid zodat hij net niet gaat moduleren op de ketelthermostaat. uiteindelijk lager vermogen als wat het was maar ik moet nog kijken of het wel voldoende is met kouder weer.
Een VR ketel tune je hetzelfde als een HR ketel, alleen is je rendement gewoon iets minder natuurlijk.
En zet hem hoog op je to do list, elk jaar dat hij er staat is zonde van je geld.
Jij kan nog een flinke besparing zien na het vervangen van je ketel, VR > HR
Maar van HR oud, naar HR nieuw is de stap veel minder groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hier een paar jaar geleden ook een inhaalslag gemaakt:
Nieuwe hr ketel, dubbelglas rondom, vloerverwarming.
Bijna 70% minder gasverbruik.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Een VR ketel wil je niet laten condenseren over het algemeen, die kunnen daar niet tegen. Het condenswater dat bij een HR-ketel afgevoerd wordt kan bij een VR-ketel alleen via de schoorsteen naarbuiten. Optimaliseren van een VR-ketel door temperaturen te verlagen zou ik niet aanraden.

Verder hier ook de VR de deur uitgedaan destijds. Ik ging op mindergas.nl daardoor van 0,8 kuub/graaddag naar 0,5 kuub/graaddag. Zit nu ergens rond de 0,3-0,4. Heb alleen nooit de moeite genomen om tapwatergebruik in kaart te brengen, dus die beinvloedt de berekeningen nogal.

Edit:
1,69 in juli toen ik er nog niet eens woonde en geen tapwater gebruikte, 1,41 in augustus toen ik er wel woonde en het buiten iets kouder werd. In september een nieuwe ketel geplaatst en was het gemiddelde over die maand 0,65. Die ketel stond op een zomerdag als het 25 graden was gewoon een kuub per dag op te stoken aan een waakvlammetje en een boiler die de hele dag stond te schommelen tussen 60 en 90 graden.

[ Voor 27% gewijzigd door _JGC_ op 26-10-2012 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Condens is inderdaad schadelijk voor een VR-ketel.

Verder heeft het verlagen van de watertemperatuur ook nauwelijks invloed op het rendement. Een VR-ketel kan geen warmte terugwinnen door condensatie van rookgassen, hoe laag de retourtemperatuur ook is. Een ketel die dat wel kan is per definitie een HR-ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cruise Control schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:35:
Condens is inderdaad schadelijk voor een VR-ketel.

Verder heeft het verlagen van de watertemperatuur ook nauwelijks invloed op het rendement. Een VR-ketel kan geen warmte terugwinnen door condensatie van rookgassen, hoe laag de retourtemperatuur ook is. Een ketel die dat wel kan is per definitie een HR-ketel.
Ik heb hem alleen verlaagt in vermogen omdat hij behoorlijk stond te pendelen, nu brand hij tenminste langer als 2 min.
Of hoort een VR te pendelen op de ketelthermostaat? lijkt me niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Geen enkele ketel hoort te pendelen, van gietijzer blok tot high-tech HR ketel.
De redenen en eventuele oplossingen zijn al eerder besproken.
Om welk merk/type ketel gaat het trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Agpo ferroli nev324T
In de handleiding staat: brander regeling- modulerend met lage vlamstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Pendelen is niet wenselijk en het maximum vermogen begrenzen om dat tegen te gaan lijkt me de goede aanpak.

Kun je het pendelen voorkomen door het maximum vermogen nog iets verder terug te draaien en de maximum watertemperatuur weer op de normale waarde te zetten (90 graden, neem ik aan)? Dat lijkt me dan beter.

Wat heb je voor thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Zijn thermostaat is er één van het aan/uit principe en moduleren doet hij op de temperatuur van de warmtewisselaar mbv NTC weerstanden als ik mij niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Ik heb jaren een Honeywell Chronotherm IV gebruikt (ook aan/uit). Daarop was het maximum aantal starts per uur in te stellen. Misschien kan dat op Rol-Co's thermostaat ook. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb een chronotherm III

Maar ik heb het idee dat die niet goed werkt, instellen op 20graden dan loopt de cv nog als hij de 20 bereikt heeft, met 21 lijkt hij helemaal niet af te slaan terwijl het wel warmer lijkt te worden als ik het zo voel.
de meter die ik heb zegt dan al 21,5 maar nog aan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:42
^^ lijkt hij niet af te slaan of slaat hij echt niet af.
Meestal kun je zien aan een icoontje of hij ook warmte vraagt?

Daarnaast heeft mijn ketel bijvoorbeeld nog een ventilator na loop waarbij je niet direct kunt horen of hij loopt of naloopt. (zit wel een ledje ter indicatie ;) )
Zelf zit ik nog te denken aan een optimalisatie van me gas verbruik. Maar de kosten die ik ermee ga maken zal ik denk ik nooit terug verdienen. Investering van ongeveer 420 euro om zo per ruimte me warmte te regelen. Dit omdat ik vrij warm slaap (spieren die anders vast zitten)
Ik zat er dus aan te denken om dmv me domotiga systeem in de avond alleen me woonkamer/ keuken te laten verwarmen. En afhankelijk van de dag (werkdagen of weekend) EN thuis situatie me slaapkamer te verwarmen en beneden de kranen dicht te laten gaan.

Het water zal dus minder afkoelen en daardoor minder gas verbruik maar de investering zal ik er denk ik nooit uithalen en daarom twijfel ik nog een beetje

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Een Chronotherm III zou zelf lerend moeten zijn, dus een overshoot moet niet heel vaak voorkomen.
Alleen bij snelle wisselingen van de omgeving/omstandigheden.
Denk hierbij aan het weer en openstaande ramen.

Als dit niet het geval is.....gelijk met de ketel vervangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb nu sinds gisteren de 3 dubbele DBE in de woonkamer in gebruik en het effect is echt waanzinnig.

Ik snap nu ook de waarden van revolution-nl die zijn woonkamer van 18.5 in een mum van tijd naar 21 graden krijgt.

Met een paar fannetje gaat het echt ontzettend snel om de woonkamer op te warmen. WAUW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@mkleinman: om de hoeveel cm heb je een fan geplaatst en wat doet -ie qua cfm?

Morgen komen de eerste 4 fans binnen, ik ga meteen beginnen. 'k Moet nog wel even werken aan de WAF.

("moet je nou wéér klooien? Wat kost dat allemaal en verdienen we dat ooit terug??")

Tsja, hobbies kosten geld. Alleen met deze hobby verdien je ook nog iets terug... ;)

bovendien gaat het van mijn eigen rekening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:47:
@mkleinman: om de hoeveel cm heb je een fan geplaatst en wat doet -ie qua cfm?

Morgen komen de eerste 4 fans binnen, ik ga meteen beginnen. 'k Moet nog wel even werken aan de WAF.

("moet je nou wéér klooien? Wat kost dat allemaal en verdienen we dat ooit terug??")

Tsja, hobbies kosten geld. Alleen met deze hobby verdien je ook nog iets terug... ;)

bovendien gaat het van mijn eigen rekening...
Ik heb 2 fans op een radiator van 45cm breed. Fans doen 39m3/h op 12V, fans staan nu ingesteld op 7.5V. Dus 25m3/h?

De grote 300x30 radiator heb ik nu 5 fans op zitten ook op 7.5V. Ik heb een twee latten van 270cm gepakt dus ze zitten om de om en nabij 30cm.

25m3/h * 4 = 100m3 h.. achterin heb ik er 5. 5x25m3 = 125m3/h. Dus ik kan mijn hele woonkamer in ongeveer een half uur door een radiator heen krijgen.

Verklaard ook waarom mijn woonkamer nu VEEL sneller opwarmt.

Pagina: 1 ... 10 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.