Bedankt voor de reacties tot dusver.
Ik heb nog even een testje gedaan: Alle radiatoren vol open en thermostaat op 25 graden gezet. Dan zie en hoor ik dat hij op vol vermogen naar de 90 graden gaat. Hij blijft dan ook gewoon aan staan. Zet ik vervolgens de temperatuur weer op 19 graden dan geeft hij een CV water temperatuur aan van 0 graden.
Mijn conclusies tot nu toe (niet dat ik er veel wijzer van wordt, maar toch):
Geen warmtevraag, radiatoren koud, temperatuur van het CV water 24 graden (situatie vanmiddag).
Geen warmtevraag nadat hij flink heeft zitten stoken, radiatoren nog warm, temperatuur van het CV water 0 graden (nu).
Geringe warmtevraag (bijv. thermostaat op 19 graden ingesteld), radiatoren lauw, temperatuur CV water 26 graden, CV slaat om de 10 minuten aan gedurende 30 seconden.
Maximale warmtevraag (bijv. thermostaat op 25 graden ingesteld), radiatoren heet, temperatuur CV water 90 graden, CV slaat aan en blijft op vol vermogen draaien.
Weet alleen niet zo goed wat ik met deze conclusies opschiet
@Revolution-nl: Jouw CV ketel slaat dus ook continu aan en uit met een modulerende thermostaat? Of bedoel je alleen dat de retourtemperatuur bij jou ook laag is?
@NoxiuZ: Jij zegt: Modulerende thermostaat zou in principe niet continu aan en uit moeten gaan, maar gedurende een langere periode op (heel) laag niveau stoken om de temperatuur gelijk te houden. Dat was ook mijn idee en precies de reden waarom ik zo'n ding gekocht heb. Kan me ook niet voorstellen dat het goed is als een ketel om de 10 minuten zijn hele proces moet doorlopen voor een 'verwarmingsperiode' van 30 seconden. In 30 seconden, waarbij het niveau van de brander duidelijk van vol naar heel laag gaat, valt er toch niets te stoken?
@Ericplan: Ik zal nog proberen om de watertemperatuur op max 60 graden te zetten, misschien dat dit helpt. Mijn woning heeft trouwens een inhoud van om en nabij de 433 m3.
@_JGC_: Hij moduleert ook, volgens mij. Wanneer hij namelijk aanslaat dan begint hij, zoals jij aangeeft, op vol vermogen en gaat dan in 30 seconden naar laag vermogen, waarna hij afslaat.
Misschien is het ook wel heel normaal gedrag, maar omdat mijn ketel - naar mijn mening - best veel herrie maakt als hij aanslaat vind ik het bijzonder irritant. Het geluidsniveau als hij gewoon op vol vermogen draait is te vergelijken met een PC en dat hoor je amper, maar het aanslaan is eerder te vergelijken met een espresso-apparaat. Zeker wanneer het tapwater wordt verwarmd is het een flink kabaal, want dan krijg je ook nog het geluid van de condens die wordt afgevoerd.
Terwijl ik dit typ hoor ik hem weer aanslaan. Nu gaat de temperatuur echter naar 45 graden, omdat hij staat ingesteld dat het om 18:30 20,5 graden moet worden. Ben benieuwd hoe lang hij daar over doet en wat hij doet wanneer de thermostaat 20,5 graden heeft gemeten.