en hoe lang zit er tussen vlammetje uit en vlammetje aan?
is er ergens een anti pendeltijd igesteld, of een nadraaitijd van de pomp ? of andere pompinstellingen?
Ja dit is een gevalletje pendelen, het vermogen<>flow verhaal.hansdegit schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:48:
Zojuist even bij onze ketel gekeken en geluisterd. Aanvoer ingesteld op 50. Wat gebeurt er: vlammetje erbij totdat aanvoer 50gr bereikt. Vlammetje uit. Aanvoer daalt tot onder de 40gr, vlammetje weer aan. Is dat hetzelfde als pendelen? De thermostaat (aan/uit exemplaar) stond gedurende die sessie continu op "vragen' en de pomp bleef ook draaien.
Tussen vlammetje aan en vlammetje uit zit ongeveer 1 minuut. etc.
Maar waarom nog een aan/uit, een modulerende thermostaat heb je zo terugverdiend.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Dat is de vraag. Wat voor thermostaat heb je, Hans?Oxellaar schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:56:
[...]
Ja dit is een gevalletje pendelen, het vermogen<>flow verhaal.
Maar waarom nog een aan/uit, een modulerende thermostaat heb je zo terugverdiend.
A'dam PVOutput
Bosch 35 HRC, pompmodus proportioneel laag. Antipendeltijd staat uit. Pompnadraaidtijd op 2 minuten (langer heeft geen zin, want het circuit gaat dicht, zoneregeling).
Antipendel is in de handleiding gedefinieerd als de tijd tussen de afzonderlijke warmtevragen van de thermostaat. In mijn geval regelt de ketel zijn vermogen terug tot 0 zodra de gevraagde aanvoertemp bereikt wordt. Ik kan die delta overigens vrij gemakkelijk aanpassen, hoor. Default staat -ie op 10 graden verschil tussen ingestelde en gemeten temp.
vlammetje aan duurt een minuutje, vlammetje uit ook. En dan weer aan en dan weer uit. Totdat de thermostaat stopt met vragen.
Dit is -voor mij- bekend gedrag hoor, ik vraag me alleen af of ik het kan beinvloeden en of dat zin gaat hebben. Feitelijk is de ketel zelfs op de kleinste vermogensstand (35%, 12,2 kW) nog te groot. Ik verwacht dat DBE fans de radiatoren en daarmee de retourtemp verder omlaag brengen.
[ Voor 7% gewijzigd door hansdegit op 01-11-2012 22:01 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Toch wel ontzettend irritant dat het bij velen zoveel moeite kost en soms zelfs onmogelijk is om de installatie te laten doen wat de gebruiker wil.hansdegit schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:00:
edit: thermostaat is Chronotherm Vision aan/uit. Modulerende thermostaat trekt mijn zoneregeling niet, dus wij waren veroordeeld tot aan/uit.
Behalve die webinterface in de branderautomaat/thermostaat combinatie wil ik ook nog standaard een "verbose" modus waarin de ketel/thermostaat duidelijk maakt wat er gestuurd/gevraagd wordt.
En verder voor mij volstrekt onbegrijpelijk waarom een zoneregeling niet met een modulerende thermostaat samen zou kunnen werken, maar goed ik ben ook geen installateur en jou kennende heb je dit destijds tot op de bodem uitgezocht..
A'dam PVOutput
Ketelvermogen beperken had je al gedaan. Het vermogen van je radiatoren kun je inderdaad verhogen door DBE toe te passen maar ook door de maximum aanvoertemperatuur hoger in te stellen.
@Cruise Control: ik heb nog maar één radiator in de woonkamer met een DBE uitgerust. Nog 2 te gaan, maarja, Conrad is wat sloom in zijn levering. Ik neem je opmerking mee. Als ik de aanvoertemp hoger zet, ga ik toch rendement verliezen?
[ Voor 10% gewijzigd door hansdegit op 01-11-2012 22:17 ]
Misschien hier eens kijken?hansdegit schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:16:
@zoneregeling: als iemand me kan vertellen welk voltage op de opentherm klemmen moet staan als 3 zones vragen, ga ik zoiets wel bakken met een Netduino oid. Nu is het gewoon een ordinaire OR poort met 3 aan/uit thermostaten. Dus ja, in die zoneregeling had ik me wel goed verdiept. Het is een kastje van Danfoss. Kan 10 zones aansturen.
http://www.domoticaforum.eu/viewforum.php?f=70
A'dam PVOutput
stoken en warm krijgen da's een heel verschilmkleinman schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:09:
Hier is mijn pendelprobleem volgens mij opgelost. Ik kan nu stoken met DBE's op 39/32/20!!!! En ik heb de condensafvoer nog nooit zo hard horen druppen!
probeer het eens met -10 graden C buiten, dan weet je meer
ps: je denkt er toch wel aan bij inregelen dat alle radiatoren open moeten staan he, tijdens het afstellen/inregelen.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Datzelfde gedrag zal je dan ook zien, alleen dan met hogere aanvoer/retourtemp. Alleen: doordat je de ruimte eerder warm krijgt zul je minder vaak vlammetje aan/vlammetje uit zien.Cruise Control schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:21:
Bij een hogere aanvoer zul je wat rendement verliezen doordat de retour ook hoger wordt, ja. Maar misschien win je dat weer terug door minder starts. Dat is in elk geval beter voor de levensduur van je ketel.
Bedoel je dat te zeggen?
zoneregeling is vaak slechts een apparaat dat relais schakelt, en dus komt er geen Opentherm weer uit. en kan het er ook niet in gaan.
als je fabrikant bent, kost Open Therm enorm veel geld.
met meerdere zones is de regeling complexer qua open therm complexer.
met OpenTherm mag / kan er maar 1 thermostaat aangesloten zijn, en die is dan de baa over het complete systeem..
aan uit is "simpel" bij weersafhankelijk of zo, is aan uit vaak ook gebruikelijker, en Opentherm ook niet perse noodzakelijk, mits goed ingeregeld, en misschien vanwege weersafhankelijk toch wel iets minder efficient.
evohome kan wel iets doen met aan/uit en opentherm, maar hoe dat dan precies weet ik niet.
met meerdere zones zouden de thermostataen onderling moeten communiceren over welk vermogen er otaal geleverd moet worden, en dat is natuurlijk wat lastig. / onmogelijk, zodat aan/uit vanwege bijna de hele tijd wel ergens een zone die nog vraagt, net zo ged werkt.
de zoneregeling kan immers niet in 3 verschillende zones afzonderlijke temperaturen laten stromen. de zones zijn ook of aan of uit, vanwege de servomotoren.
het s dus niet zo gek dat bij grote systemen die dan waarschijnlijk niet dermate overgedimensioneerd zijn dat er te weinig warmtevraag zal zijn om zonder pendelen op een steady temperatuur te branden, een aan/uit regeling ook voldoet, of zelfs standaard op weersafhankelijk staat.
met nieuwere systeemen met bijvoorbeeld betonkernactivering en een bijna constante werking en temperatuurvraag, en altijd draaiende pomp is een OpenTherm of modulerende thermostaat ook niet erg nodig, je hebt denk ik meer aan een systeem dat goed in de gaten houd wanneer de zonneschermen dicht moeten, en waar er wanneer geventileerd moet worden. in zo'n geval.
Ketel mag tot 60 graden opstoken. Alleen doet hij dat niet meer. Blijkbaar vinden de thermostaat en de ketel het wel best zoNielsTn schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:25:
[...]
stoken en warm krijgen da's een heel verschil
probeer het eens met -10 graden C buiten, dan weet je meer
ps: je denkt er toch wel aan bij inregelen dat alle radiatoren open moeten staan he, tijdens het afstellen/inregelen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
hetgeen blijkbaar niet zo is.
de thermostaat en modulerende brander gaan er van uit dat je systeem op elkaar is ingesteld.inclusief een geschikte ketel voor hetgeen er nodig is in je woning.
mwah.. de qsolar gaat wat flexibeler er mee om heb ik zelf gemerkt:hansdegit schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:43:
Praktijkvoordeeltje van OpenTherm.... Jij hoeft alleen maar je max aanvoer te specificeren.
max op 50 graden, maar toch naar 53 stoken als ie het ECHT niet kan trekken.
maar goed.... het laatste stookseizoen van de radiatoren is geteld
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Niet helemaal. Bij een hogere watertemperatuur komt de afgifte van de radiatoren dichter bij het vermogen van de ketel. Daardoor loopt de watertemperatuur minder snel op en duurt het dus langer voordat je ketel afslaat op watertemperatuur. Dan stook je dus langer aan één stuk door.hansdegit schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:27:
[...]
Datzelfde gedrag zal je dan ook zien, alleen dan met hogere aanvoer/retourtemp. Alleen: doordat je de ruimte eerder warm krijgt zul je minder vaak vlammetje aan/vlammetje uit zien.
Bedoel je dat te zeggen?
De ruimte wordt inderdaad ook sneller warm door het hogere afgegeven vermogen.
Het is jammer dat je vast zit aan een aan/uit thermostaat. Daarmee is het regelgedrag enorm beperkt vergeleken met de bijpassende Bosch-thermostaat.
Ik weet wat me te doen staat:engelbertus schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:52:
jou ketel met modulerende brander zou ook al een heel eind moeten komen, als de ketel tenminste voldoende terug kon reelen ten opzichte van je warmtevraag en mogelijke afgifte.
hetgeen blijkbaar niet zo is.
de thermostaat en modulerende brander gaan er van uit dat je systeem op elkaar is ingesteld.inclusief een geschikte ketel voor hetgeen er nodig is in je woning.
- afgiftevermogen met DBE's vergroten
- restvermogen door boiler leiden.
Bestaat er zoiets als een ideale delta T? Of moet je 'em altijd zo groot mogelijk zien te krijgen?
En toch, dankzij dit topic hebben we al 300 m3 bespaard. En met de nieuwe zonneboiler zal dat nog meer gaan worden.Cruise Control schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:55:
[...]
Niet helemaal. Bij een hogere watertemperatuur komt de afgifte van de radiatoren dichter bij het vermogen van de ketel. Daardoor loopt de watertemperatuur minder snel op en duurt het dus langer voordat je ketel afslaat op watertemperatuur. Dan stook je dus langer aan één stuk door.
De ruimte wordt inderdaad ook sneller warm door het hogere afgegeven vermogen.
Het is jammer dat je vast zit aan een aan/uit thermostaat. Daarmee is het regelgedrag enorm beperkt vergeleken met de bijpassende Bosch-thermostaat.
[ Voor 35% gewijzigd door hansdegit op 01-11-2012 22:59 ]
Veel groter dan een graad of 25 gaat je niet lukken doordat je ketel het retourwater niet meer dan 25 graden opwarmt.
[ Voor 43% gewijzigd door Cruise Control op 01-11-2012 23:03 ]
misschien kun je een constructie bedenken met een mengventiel, zodat je daarmee een temperatuur kunt instellen, en het ventiel kouder boilerwater bijmengt als de retour warmer is dan de ingestelde temperatuur van je mengventiel. dan voorkom je een te koude retourtemperatuur, en voorkom je ook onnodig / vermijdbare opwarming van de boiler. en dan nog is het de vraag wat efficienter s, pendelen, of de boiler opstoken.
Voor hoge temperatuur-trajecten (70-50-20) is dat delta T 20.Cruise Control schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:59:
Volgens de folklore is de ideale delta T 20 graden. De onderbouwing ken ik niet.
Veel groter dan een graad of 25 gaat je niet lukken doordat je ketel het retourwater niet meer dan 25 graden opwarmt.
maar voor LTV zit er 10 of nog minder in (35-30-20 bv)
dus het is wenselijk de betreffende delta T vast te stellen aan de hand van het verwarmingtraject wat je wilt voeren zeg maar. een delta T van 20 handhaven bij een LTV van 40 aanvoer is ehmm... uitdagend te noemen
alle voorwaarden voor die 20 graden folklore zijn tegewoordig behoorlijk op scherp komen te staan, wat de "folklore"ook onder druk zet. (Z)LTV is niet voor niks iets nieuws"" , anders maakten ze toch gewoon ketels die maar werken met een maximale aanvoer van 45 graden, die dan alsnog goed kunnen weren op een niet goed afgestemd systeem.
Mengventiel zit er al op...Maar dat was om de retour niet te ver op te warmen bij een elektrisch naverwarmde boiler van 70 gradenengelbertus schreef op donderdag 01 november 2012 @ 23:02:
wanneer je boiler dan heel koud is, dan ga je dus met je ketel je hele boiler op 35 graden brengen. stel dat gebeurt 's ochtends, dan heb je de rest van de winterse dagen helemaal niets aan je collectoren op het dak. de retour is dan het eerste deel erg koud en de ketel moet er flink aan trekken. niet erg zuinig?
misschien kun je een constructie bedenken met een mengventiel, zodat je daarmee een temperatuur kunt instellen, en het ventiel kouder boilerwater bijmengt als de retour warmer is dan de ingestelde temperatuur van je mengventiel. dan voorkom je een te koude retourtemperatuur, en voorkom je ook onnodig / vermijdbare opwarming van de boiler. en dan nog is het de vraag wat efficienter s, pendelen, of de boiler opstoken.
De CV retourspiraal bevindt zich in de bovenste helft van de boiler, dus meer dan 100 L zal er nooit verwarmd worden door de retour. De zon neemt de onderste helft voor haar rekening.
Maar: goed punt. Hoor ik daar "driewegklep"?
Da's het volgende project. En een mkleinman controller.
[ Voor 70% gewijzigd door hansdegit op 01-11-2012 23:09 ]
met die voorwaarden zul je het in iedergeval onmogelijk 20 graden kunnen krijgen in je vertrek. het lijkt me onmogelijk een aanvoer te hebben van 40 graden, die tot 20 graden terug te koelen met een ruimtetemperatuur van 20 graden. hoe hard de flow ook is. immers de ruimte temperatuur zal warmer worden dan 20 graden als deze de warmte blijft opnemen, de retour kan niet onder de ruimtetemperatuur kunnen afkoelen, tenzij er dicht bij de radiator een iets lagere ruimtetmperatuur heerts dan in de rest van de ruimteNielsTn schreef op donderdag 01 november 2012 @ 23:06:
[...]
Voor hoge temperatuur-trajecten (70-50-20) is dat delta T 20.
maar voor LTV zit er 10 of nog minder in (35-30-20 bv)
dus het is wenselijk de betreffende delta T vast te stellen aan de hand van het verwarmingtraject wat je wilt voeren zeg maar. een delta T van 20 handhaven bij een LTV van 40 aanvoer is ehmm... uitdagend te noemen
het is ook UITDAGEND te noemen als voorbeeld!engelbertus schreef op donderdag 01 november 2012 @ 23:09:
[...]
met die voorwaarden zul je het in iedergeval onmogelijk 20 graden kunnen krijgen in je vertrek. het lijkt me onmogelijk een aanvoer te hebben van 40 graden, die tot 20 graden terug te koelen met een ruimtetemperatuur van 20 graden. hoe hard de flow ook is. immers de ruimte temperatuur zal warmer worden dan 20 graden als deze de warmte blijft opnemen, de retour kan niet onder de ruimtetemperatuur kunnen afkoelen, tenzij er dicht bij de radiator een iets lagere ruimtetmperatuur heerts dan in de rest van de ruimte
weet je dan zeker dat dat mengventiel dan wel doet wat het moet doen?
Komt goed. Bedankt voor je ideeën in ieder geval.
nog een ventiel erbij misschien, en wellicht idd een 3wegklep oid, om ook geautomatiseerd e.e.a. aan e kunnen sturen. savonds is een beetje boileropwarming niet zo erg denk ik.
maar op een gegeen moment kom je echt op het punt dat je je circuit / pomp appart wil aansturen ipv door de ketel. en dan al naar gelang e sitatie, kleppen open zet en de cv of eletrische naverwarming en seintje wilt geven iets te gaan doen. je werkt nu toch ook met aan/uit. dat is makkelijk aan te sturen met een controler of arduino. maar wordt dan wel erg "hobbyistisch"
Ideale DeltaT is volgens mij die DeltaT waarbij je pompsnelheid in l/h dusdanig is en je DeltaT dusdanig dat je ketel exact op de laagste stand kan terugmoduleren en hij het van de retourtemp op kan warmen tot de gevraagde aanvoertemp.hansdegit schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:57:
[...]
Ik weet wat me te doen staat:
- afgiftevermogen met DBE's vergroten
- restvermogen door boiler leiden.
Bestaat er zoiets als een ideale delta T? Of moet je 'em altijd zo groot mogelijk zien te krijgen?
Met andere woorden: Evenwicht!. En of dat nu 38/30 is of 39/32 ( nu hopelijk in mijn geval ). of 50/40, het boeit niet zolang je dat evenwichtspunt maar te pakken hebt.
Bij het evenwicht keutelt je ketel rustig het minimumvermogen het huis in ( meestal rond de 6 a 7kW ), wordt je retour niet heel hoog, kan je ketel lekker condenseren etc.
Alleen jammer dat mijn Honeywell Vision Modulation de ketel vol gas aanslingert en dan pas terug moduleert.hansdegit schreef op donderdag 01 november 2012 @ 22:43:
Praktijkvoordeeltje van OpenTherm.... Jij hoeft alleen maar je max aanvoer te specificeren.
Hierdoor kan ik kleine warmte vragen op de ketel niet negeren.
Weet iemand of er een thermostaat is die dit wel goed doet. Ik denk dat ik mijn Honeywell dan vaarwel ga zeggen.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ketel vermogen van mijn Intergas HR28/24 staat al op 20% en dat is ruim voldoende om de woning bij -20 mee warm te krijgen. De ketel moet bij het warm houden van de woning kleine warmte vragen negeren bijv. <50c dit is in te stellen op mijn ketel alleen werkt dit niet, de ketel word aangestuurd op 60c en gaat dan uit door de ketel instelling. Dit gebeurt dan achtereenvolgens tot er genoeg warmte is afgegeven, de ketel staat dus als een gek te pendelen.MieJuul schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 08:50:
Je kan ook het maximum vermogen in de ketel begrenzen (als die optie beschikbaar is)
Als je die bv insteld op 10kW kan hij daar tijdens start niet overheen.
In de tussen seizoenen schiet de ketel nu om de 10 min voor 30 sec aan omdat bij een hele kleine warmte vraag gewoon door de ketel beantwoord wordt. De aanvoer is dan bijv. 50c de retour is dan 30c.
Als ik de kamer opstook van 16 naar 20 graden gaat dat in één sessie zonder gependel met aan aanvoer van 60c en een max retour van rond de 42c.
Misschien eens proberen de minimale temperatuur verder te verlagen naar 37c, misschien dat de stooksessies dan wel iets langer duren.
[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 02-11-2012 09:32 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik heb geen onderblokken; de leidingen gaan direct uit de vloer naar de aansluitpunten boven en onderin (aan één zijde).
Zo (voorbeeld):
Er zijn geen werkzaamheden geweest. Ik zat zelf ook te denken aan een kapotte pomp of een bypass in de ketel die kapot aan het gaan is. Maar heb de ketel opengehad en kon geen bypass vinden (ik weet niet of het zo heet, maar ik bedoel een beveiliging voor de pomp, als je alle radiatoren dicht zou doen).Oxellaar schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:47:
[...]
Ik heb het idee dat je aanvoer en retour omgewisseld zijn, wel vreemd dat die fout bij twee radiatoren zit.
Om dit te controleren moet je even een keer voelen welke leiding het eerst warm wordt.
Heb je onderblokken, dan is(eigenlijk altijd) de leiding die het dichtst bij de radiator zit, links dus, de aanvoer.
Weet je zeker dat er niets is veranderd, of werkzaamheden zijn geweest in je systeem?
Er is geen omwisseling, aangezien de aanvoer als eerste warm wordt, welke aan de bovenkant van de radiator is aangesloten inclusief kraan.
[ Voor 4% gewijzigd door Arnout op 02-11-2012 09:29 ]
Bij jouw ketel wél ja, het minumum vermogen van mijn ketel is 12,2 kWmkleinman schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 08:33:
[...]
Bij het evenwicht keutelt je ketel rustig het minimumvermogen het huis in ( meestal rond de 6 a 7kW ), wordt je retour niet heel hoog, kan je ketel lekker condenseren etc.
OT: dit is ws de laatste keer dat ik iets bij Conrad besteld heb
Honeywell: "Dat is normaal voor een aan/uit thermostaat"
Ik: "Maar het is een modulerende thermostaat"
Honeywell: "Oh nee, dan klopt het inderdaad niet, een modulerende thermostaat zou niet om de 10 minuten aan en uit moeten gaan, dat is juist een functionaliteit van een aan/uit thermostaat"
Ik: Gevraagd hoe het volgens hem dan zou moeten werken. Na een standaard verhaal over modulerende thermostaat heb ik hem uitgelegd dat het toch echt precies om de 10 minuten is. Vervolgens heb ik hem gewezen op de low load functie, link gegeven naar documentatie, etc. "Kan dit het dan misschien zijn?"
Honeywell: "Uh uh... ja misschien wel."
Vervolgens heb ik gekeken in het servicemenu, maar die hele low load instelling wordt bij mij niet getoond (gaat van menu 27 naar 29) dus ik kan er ook niets aan wijzigen. Heb ook geen idee of dat via de ketel in te stellen is.
Na 25 minuten was hij me volgens mij zat omdat hij het zelf ook niet meer begreep en was zijn antwoord alleen nog maar: "Ja, het is normaal dat de thermostaat de ketel om de 10 minuten aan laat slaan, dat komt door de low load functie". Beetje vreemd omdat hij begon met "Dat is absoluut niet de bedoeling".
Zonde van de 160 euro. Iemand nog een ZGAN Chronotherm Touch Modulation kopen? ;-)
Heb de Nefit Topline ketel al teruggezet van 30kW naar 24kW, max modulatie van de pomp op 80%, warmwater ingesteld op eco ipv comfort.
VanRoyal schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 11:00:
Net nog een half uur met Honeywell aan de telefoon gehangen over mijn thermostaat die om de 10 minuten aanslaat. Ze zouden me nog terugbellen, is niet gebeurd, dus zelf maar gebeld. Verhaal opnieuw uitgelegd:
Honeywell: "Dat is normaal voor een aan/uit thermostaat"

Lijkt mij een bug in de nieuwe thermostaat.
Signatures zijn voor boomers.
het wordt tijd dat er een thermostaat -app komt.. maar ja.... de fabrikant specifieke protocols zijn gesloten. em openthem.. eehm is ook gesloten.......
[ Voor 116% gewijzigd door engelbertus op 02-11-2012 11:21 ]
Een beetje moderne convectorput doet het ook prima bij lagere aanvoertemperaturen. Ik heb een Topline Compact en een Jaga Low H20 convectorput. Dat werkt prima met de aanvoertemperatuur op max. 70 graden.loyske schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 11:03:
Ik heb beneden in de woonkamer 2 kleine convectoren staan en 1 grote convectorput. Volgens de beschrijving moet ik daarom de aanvoertemp op 90 graden houden, klopt dit?
Heb de Nefit Topline ketel al teruggezet van 30kW naar 24kW, max modulatie van de pomp op 80%, warmwater ingesteld op eco ipv comfort.
Aanpassen van het max. vermogen is niet nodig als je een Moduline thermostaat hebt (maar kwaad kan het ook niet).
Mijn oude aan/uit zal ongetwijfeld om de 10 minuten hebben gecontroleerd, maar sloeg niet om de 10 minuten aan.
Net ook nog even met Daalderop gebeld, maar volgens hun is dit ook geen 'normaal' gedrag van een modulerende thermostaat.
Net even gebeld met Warmteservice (waar ik hem heb gekocht). Hij stelt voor dat ik eerst de thermostaat en ketel nog eens naar fabrieksinstellingen zet. Mocht dat het probleem niet oplossen ga ik er mee terug. Hij zal hem dan gaan opsturen naar Honeywell. Dan is het nog maar de vraag of ze er een defect in vinden.... grote kans dat ze zeggen dat er niets mis is. En dan krijg je natuurlijk het grote "ik hoef dat ding niet meer / maar wij nemen hem niet terug" verhaal. Zucht.engelbertus schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 11:19:
kinderziekte ? ik zou dat ding iig terugsturen....
het wordt tijd dat er een thermostaat -app komt.. maar ja.... de fabrikant specifieke protocols zijn gesloten. em openthem.. eehm is ook gesloten.......
Wat doet hij dan elke 10 minuten? Pomp laten draaien of ook echt 30 seconden lang de brander aan?VanRoyal schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 11:27:
Dat heb ik dan iets verkeerd beschreven. Hij gaf aan dat een aan/uit 6 keer per uur checkt of hij nog moet verwarmen, niet dat hij dat automatisch doet.
Elke 10 minuten de pomp laten draaien kan de pompschakeling zijn. Vind ik erg vaak, maar je weet nooit wat voor instellingen er zijn. Dat is dan niet iets van de thermostaat maar puur van de ketel.
"controleren of hij nog moet verwarmen" is nonsens. Dat doet een thermostaat continu en heeft niks met de ketel te maken.
Nu is hij overigens stil, maar dat komt omdat de temperatuur gemeten 20.5 is en ik de thermostaat op 20 heb gezet.
Hij doet het alleen nadat er een warmtevraag is geweest en hij even heeft staan stoken; dus 's ochtends moet hij naar 19 graden en zal daarna minstens een paar uur om de 10 minuten aanslaan (kan zijn dat hij er na een paar uur mee stopt, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen), vervolgens gaat hij 's avonds rond 18:30 naar 20.5 en dan blijft hij de hele avond om de 10 minuten aanslaan totdat hij weer naar 15 graden gaat.
Maar dan nog, al zou mijn huis afkoelen, dan zou hij toch pas weer moeten gaan verwarmen zodra de temperatuur daalt. Niet automatisch exact om de 10 minuten? Dat deed mijn aan/uit thermostaat ook niet.
Slaat de ketel in die tijd niet voor een langere periode aan? Koelt het huis niet af als je de thermostaat omlaag zet?
Dan kan het toch gewoon warmtevraag zijn. Ik lees in de installatiehandleiding dat de ketel 10 minuten nadraait na een warmtevraag. Kan het zijn dat hij in die tijd geen nieuwe warmtevraag accepteert en pas na 10 minuten weer aanslaat?
Ik zal nog eens testen wat er gebeurt als ik nu de thermostaat op 15 zet. Kijken hoe lang het duurt voordat hij van 20 op 17 graden zit ofzo.
De nadraaitijd voor de boiler is 10 minuten, maar die voor de CV is 1 minuut. Dat zie ik ook allemaal voorbij komen op het display.
Ik heb de klokthermostaat iets aangepast en ipv om 8:00 de woonkamer warm moet hij nu om 8:45 warm zijn. De CV gaat nu 45 minuten later aan dus. Alleen ben ik benieuwd hoeveel gas dit gaat schelen.
Je huis lekt nu dus 45 minuten langer minder warmte. Hangt er denk ik vanaf hoe goed je huis geisoleerd is.mkleinman schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 13:37:
Heeft iemand trouwens enig idee hoeveel gas je op jaarbasis (procentueel) kan besparen door de CV een uur LATER aan te laten gaan?
Ik heb de klokthermostaat iets aangepast en ipv om 8:00 de woonkamer warm moet hij nu om 8:45 warm zijn. De CV gaat nu 45 minuten later aan dus. Alleen ben ik benieuwd hoeveel gas dit gaat schelen.
Puur naar de tijd gekeken: 45 / 24 uur = 3,1% minder lang de verwarming aan, dus ook minder gasverbruik, ervan uitgaande dat het gasverbruik over 24 uur gelijk verdeeld is (wat niet zo is natuurlijk).
Heb zelf momenteel te maken met twee issues waardoor ik in dit topic terecht ben gekomen:
- een woonkamer die heel erg snel opwarmt, en de rest van het huis wat redelijk koel blijft.
- Tapwater wat erg lang duurt voordat het warm is.
Heb een baggerketel hangen, naar het schijnt (AGPO Ferroli 235C), maar hij is volgens mij wel aardig uitgebreid in te stellen.
Gisteren onderhoud aan gehad, (schoongemaakt e.d.) en een beetje gepoogd de onderhoudsmonteur mee te laten denken om e.e.a. wat beter in te stellen, maar dat kon op weinig enthousiasme rekenen.
Het huis is 7 jaar oud en dus op en top geïsoleerd. Heb in de woonkamer de drie radiatoren (waren er origineel 4) teruggedraaid dmv het voetventiel.
Wat ik nu ga proberen is de retourtemperatuur terugdraaien, en op zoek naar een manier om de pomp wat te vertragen. Wellicht dat de rest van het huis daarmee wat beter opwarmt.
Volgende stap is denk ik om twee van de drie radiatoren in de kamer uit te rusten met een radiatorkraan.
[ Voor 10% gewijzigd door Oxellaar op 02-11-2012 13:55 ]
Als ik het me goed herinner werken Honeywell aan/uit thermostaten ook volgens zo'n principe: zes keer per uur een aantal minuten branden en naarmate er meer warmtevraag is wordt het aantal minuten per stookinterval langer.
Iedere keer de ketel 30 seconden laten branden is natuurlijk niet erg efficient. Kun je het maximale aantal starts per uur niet verlagen op de thermostaat? Ik dacht dat zoiets kon op mijn oude Chronotherm IV. Daarmee heb je minder maar langere stookintervallen. De kamertemperatuur zal dan wel meer schommelen dan nu.
Ik ga nu eerst eens kijken hoe snel het huis afkoelt. Daarna zet ik de aan/uit thermostaat er weer eens op om in kaart te brengen hoe die functioneert. Kijken hoeveel verschil dat maakt in keren aanslaan.
<Fun mode>mkleinman schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 13:37:
Heeft iemand trouwens enig idee hoeveel gas je op jaarbasis (procentueel) kan besparen door de CV een uur LATER aan te laten gaan?
Laten we de moeilijke variant er ook bij nemen
- Komt er al zon door de ramen naar binnen, Ja 1000w/m2 *m2 * correctie invalshoek zon
- Hoe hard waait het ten opzichte van het referentiepunt voor het uurverbruik. Chillfactor * M2
- Hoeveel gloeillampen zijn er aan Wgloeilamp * 0,98 * WLedlampen * 0,09
</Fun mode>
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Volgens mij ervaar ik exact dezelfde problematiek die zich ook altijd voordoet omdat mijn ketel teruggeregeld is op max 20% vermogen.VanRoyal schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 14:19:
Daar lijkt het inderdaad op Cruise Control. Ik kan hier echter niets voor instellen, de low load functie kan ik niet uitschakelen of aanpassen, die optie wordt overgeslagen in het service menu.
Ik ga nu eerst eens kijken hoe snel het huis afkoelt. Daarna zet ik de aan/uit thermostaat er weer eens op om in kaart te brengen hoe die functioneert. Kijken hoeveel verschil dat maakt in keren aanslaan.
Ik word echt niet goed van die overbemeten ketel, ik zou de boel bijna vervangen voor een Intergas solo HR12
Lowload werking
Als de woning op temperatuur is of als de warmtebehoefte in
de woning zodanig laag is dat de brandercapaciteit van het
toestel wordt teruggeregeld naar zo’n 20-30% van de totale
capaciteit, schakelt de thermostaat over van modulerend
regelen naar een aan-/uitregeling, de zogenaamde lowloadregeling.
Tijdens de lowload regeling wordt continu berekend wat de
optimale aan- en uittijd van het toestel moet zijn, zodat er een
nauwkeurige regeling van de ruimtetemperatuur ontstaat.
Hier iemand die dezelfde problematiek ervaart
http://www.klusidee.nl/Forum/about71511.html
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 02-11-2012 14:42 ]
Hier staat overigens de technische documentatie van de Touch Modulation: https://www.regelvisie.nl...mTouch/CTMproductinfo.pdf.
Ik heb op internet overigens al meer mensen met hetzelfde 'probleem' gevonden, maar die topics worden bijna nooit opgevolgd met een oplossing
Nee klopt, die mogelijkheid heeft de Argus branderautomaat van de Combifort niet.VanRoyal schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 14:48:
Die van de Touch Modulation is vrijwel hetzelfde. Enige verschil volgens mij tussen de Vision en Touch is het touschscherm (werkt beduidend beter bij de Touch) en het ontwerp. Zullen technisch ook nog wel wat verschillen zijn, maar in de basis is het hetzelfde apparaat. Ik heb overigens in het service menu gekeken.
Hier staat overigens de technische documentatie van de Touch Modulation: https://www.regelvisie.nl...mTouch/CTMproductinfo.pdf.
Ik heb op internet overigens al meer mensen met hetzelfde 'probleem' gevonden, maar die topics worden bijna nooit opgevolgd met een oplossingIn het topic dat revolution-nl post staat overigens wel een oplossing, alleen kan ik in mijn ketel dit soort dingen niet instellen volgens mij. Misschien dat ik niet goed kijk in http://zakelijk.ithodaald...n_afregelen_combifort.pdf ?
A'dam PVOutput
Die oplossing had ik al eerder geprobeert op mijn intergas ketel maar dat werkt niet omdat mijn Honeywell de theromstaat op max aanvoer aanstuurt en dan pas teruggeregeld, als je deze parameter aanpast dan begint de ketel gigantisch te pendelen omdat hij steeds aanslaat op max aanvoer en dan afslaat omdat de parameter in werking treed. Direct daarna slaat de ketel weer aan op max aanvoer en slaat weer af enz enz enz....VanRoyal schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 14:48:
Die van de Touch Modulation is vrijwel hetzelfde. Enige verschil volgens mij tussen de Vision en Touch is het touschscherm (werkt beduidend beter bij de Touch) en het ontwerp. Zullen technisch ook nog wel wat verschillen zijn, maar in de basis is het hetzelfde apparaat. Ik heb overigens in het service menu gekeken.
Ik heb op internet overigens al meer mensen met hetzelfde 'probleem' gevonden, maar die topics worden bijna nooit opgevolgd met een oplossingIn het topic dat revolution-nl post staat overigens wel een oplossing, alleen kan ik in mijn ketel dit soort dingen niet instellen volgens mij. Misschien dat ik niet goed kijk in http://zakelijk.ithodaald...n_afregelen_combifort.pdf ?
Ik ben benieuwt of ik de low-control optie uit kan zetten en of dat ook uit maakt.
Anders gaat de minimal aanvoer naar 35c. zodat de stooksessie iets langer wordt.
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 02-11-2012 14:53 ]
Echte uitleg ontbreekt in de installatiehandleiding van mijn Chronotherm Modulation, maar in die van een oudere Chronotherm lees ik: "Deze kan tot 3 graden verbreed worden om een betere temperatuurregeling te bekomen. Handig bij:
a. goed geïsoleerde woningen met overgedimensioneerde verwarming
b. luchtverwarming om snelle temperatuursschommelingen op te vangen"
Interessant voor al diegenen met een te grote ketel of Jaga DBE?
Terug naar de losse ketel met geiser!revolution-nl schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 14:27:
[...]
Ik word echt niet goed van die overbemeten ketel, ik zou de boel bijna vervangen voor een Intergas solo HR12
Is dat niet gewoon de hysterese? Dus als je de thermostaat op 20 instelt zal hij verwarmen tot 21,5 en dan afkoelen tot 18,5.roderickvd schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 15:06:
In het kader van de low load control op Honeywell thermostaten: wat is precies het mechanisme achter de proportionele bandbreedte? Bij mij is die standaard 1,5 graad Celcius en kan worden verbreed naar 3,0 graden.
Ja, leuk voor goed geisoleerde woningen, maar 3 graden temperatuursverschil is toch niet echt comfortabel
Hier ook nog een leuk stukje, ook in combinatie met hetzelfde schakelfenomeen als VanRoyal.

Ik heb overigens om 14:05 de thermostaat op 15 graden gezet. De thermostaat gaf toen 20 graden aan en de radiatoren waren al koud. Hij staat dus nu al 1 uur en 15 minuten uit en het is nog steeds 20 graden volgens the thermostaat. Zo snel koelt het dus niet af hier. Om de 10 minuten gaan 'bijstoken' om hem op temperatuur te houden lijkt me dus nog steeds nutteloos....
Dat er meer mensen met hetzelfde probleem zijn is misschien een troostende gedachte maar het lost niets op. Vreemd want je zou verwachten dat een fabrikant die de uitvinder is van het Opentherm protocol toch precies zou moeten weten hoe je zoiets ontwerpt. Maar ik verwacht eigenlijk dat ze zeggen dat de ketelfabrikant het protocol niet goed heeft geïmplementeerd. (en in het geval van de Combifort kan ik me dat nog voorstellen ook)VanRoyal schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 15:22:
Er zijn wel meer mensen met dezelfde ervaring... : https://www.google.nl/sea...m+de+10+minuten+aan&meta=![]()
Ik heb overigens om 14:05 de thermostaat op 15 graden gezet. De thermostaat gaf toen 20 graden aan en de radiatoren waren al koud. Hij staat dus nu al 1 uur en 15 minuten uit en het is nog steeds 20 graden volgens the thermostaat. Zo snel koelt het dus niet af hier. Om de 10 minuten gaan 'bijstoken' om hem op temperatuur te houden lijkt me dus nog steeds nutteloos....
A'dam PVOutput
Denk dat de convectorput geplaatst is in 1983Cruise Control schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 11:21:
[...]
Een beetje moderne convectorput doet het ook prima bij lagere aanvoertemperaturen. Ik heb een Topline Compact en een Jaga Low H20 convectorput. Dat werkt prima met de aanvoertemperatuur op max. 70 graden.
Aanpassen van het max. vermogen is niet nodig als je een Moduline thermostaat hebt (maar kwaad kan het ook niet).
De 2 vrijstaande convector zijn Vasco's waarschijnlijk ook uit die tijd, beide 1 meter breed.
Heb verder geen problemen met opwarmen, ben gewoon aan het kijken of ik het gasverbruik iets kan terugdringen.
Heb inderdaad een Moduline 300 thermostaat. Max vermogen maar terug zetten naar 30kW ?
Oxellaar is erg blij met een (verplichte) Nefit thermostaat
Dat baggerketel valt mee, alle waar naar zijn geld. Vreselijk slechte ketels worden er eigenlijk niet meer gemaakt.MikeyMan schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 13:54:
Pff... Lastige materie allemaal zeg, maar zeer zeker interessant!
Heb zelf momenteel te maken met twee issues waardoor ik in dit topic terecht ben gekomen:
- een woonkamer die heel erg snel opwarmt, en de rest van het huis wat redelijk koel blijft.
- Tapwater wat erg lang duurt voordat het warm is.
Heb een baggerketel hangen, naar het schijnt (AGPO Ferroli 235C), maar hij is volgens mij wel aardig uitgebreid in te stellen.
Gisteren onderhoud aan gehad, (schoongemaakt e.d.) en een beetje gepoogd de onderhoudsmonteur mee te laten denken om e.e.a. wat beter in te stellen, maar dat kon op weinig enthousiasme rekenen.
Het huis is 7 jaar oud en dus op en top geïsoleerd. Heb in de woonkamer de drie radiatoren (waren er origineel 4) teruggedraaid dmv het voetventiel.
Wat ik nu ga proberen is de retourtemperatuur terugdraaien, en op zoek naar een manier om de pomp wat te vertragen. Wellicht dat de rest van het huis daarmee wat beter opwarmt.
Volgende stap is denk ik om twee van de drie radiatoren in de kamer uit te rusten met een radiatorkraan.
Dat je onderhoudsmonteur niet echt warm liep is waarschijnlijk te danken aan gebrek aan opleiding.
Een onderhoudsmonteur weet een storing te vinden en kan onderhoud uitvoeren, maar dan stopt het ook wel. En dit is niet denigrerend bedoeld, maar gewoon de werkelijkheid en moet je die man niet kwalijk nemen. Wat jij volgens mij ook niet deed.
Hij zal deze vragen ook weinig krijgen omdat bijzonder weinig particulieren zich hier mee bezig houden.
Radiatoren uitrusten met radiatorkraan, die zitten er nu niet? Dat is wel heel karig dan.
Ligt er helemaal aan hoeveel warmte er al is opgeslagen (Cumulatieve warmteopslag) in muren, vloeren en inrichting, zoals meubels.VanRoyal schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:16:
We zijn nu 2 uur verder en de temperatuur is nu met een halve graad afgenomen. Koelt mijn woning dan snel, langzaam of normaal af? Ik begrijp dat dit afhankelijk is van de isolatie, buitentemperatuur, zon, etc. Ik heb een tussenwoning met een oppervlak van zo'n 150 m2, volgens de papieren 433 m3 inhoud, bouwjaar 1968, volledige dubbel glas (geen HR++ ofzo), zolder aan binnenkant geïsoleerd met Rockwool SpijkerflensDeken 123 80 mm. De zon schijnt niet en het is zo'n 9 graden buiten.
Dus in het begin zal de temperatuur wel wat sneller zakken.
Ik zou het vermogen weer op de default waarde terugzetten, ja. Maar waarschijnlijk merk je geen verschil tussen 30kW en 24kW omdat je radiatoren toch ook geen 24kW kunnen afgeven.loyske schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:19:
[...]
Denk dat de convectorput geplaatst is in 1983
De 2 vrijstaande convector zijn Vasco's waarschijnlijk ook uit die tijd, beide 1 meter breed.
Heb verder geen problemen met opwarmen, ben gewoon aan het kijken of ik het gasverbruik iets kan terugdringen.
Heb inderdaad een Moduline 300 thermostaat. Max vermogen maar terug zetten naar 30kW ?
Of je convectoren het goed doen bij een lagere watertemperatuur moet je maar gewoon uitproberen denk ik. Ik voel bij 70 graden aanvoer een forse warme luchtstroom als ik met mijn hoofd boven de convectorput ga hangen. Maar de mijne is uit 2001.
Volgens Nefit is het niet nodig om de watertemperatuur te beperken, maar ik merk dat de ketel 's ochtens pijlsnel naar 85 graden stookt om het huis zo snel mogelijk warm te krijgen. Dat veroorzaakt hier tikkende radiatoren en gevaar voor verbrande kinderhandjes aan de oversized radiator in de badkamer, dus ik heb de watertemperatuur nu begrensd op 70 graden (als experiment; vorig jaar op 75). Het is ook comfortabeler in huis als het opwarmen langer duurt. Als het 20 graden is zijn de jaga's vrij snel weer afgekoeld en dan voelt het al snel wat kil.
Nouja, ik heb een week nadat ik het huis kocht al €350 euro reparatie gehad aan het ding, dus tsjahOxellaar schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:30:
[...]
Dat baggerketel valt mee, alle waar naar zijn geld. Vreselijk slechte ketels worden er eigenlijk niet meer gemaakt.
Dat je onderhoudsmonteur niet echt warm liep is waarschijnlijk te danken aan gebrek aan opleiding.
Een onderhoudsmonteur weet een storing te vinden en kan onderhoud uitvoeren, maar dan stopt het ook wel. En dit is niet denigrerend bedoeld, maar gewoon de werkelijkheid en moet je die man niet kwalijk nemen. Wat jij volgens mij ook niet deed.
Hij zal deze vragen ook weinig krijgen omdat bijzonder weinig particulieren zich hier mee bezig houden.
Radiatoren uitrusten met radiatorkraan, die zitten er nu niet? Dat is wel heel karig dan.
Bedoelde natuurlijk thermostaatkranen

Overigens; zit net de handeiding te lezen van die ketel, maar daar wordt wel gepoogd mij te overtuigen van het feit dat ik de temperatuur van het CV water toch echt niet onder de 80 graden mag zetten
Dat tikken van de leidingen heb ik dus ook en inderdaad het opstoken gaat naar mijn mening veel te snel.Cruise Control schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:35:
[...]
Ik zou het vermogen weer op de default waarde terugzetten, ja. Maar waarschijnlijk merk je geen verschil tussen 30kW en 24kW omdat je radiatoren toch ook geen 24kW kunnen afgeven.
Of je convectoren het goed doen bij een lagere watertemperatuur moet je maar gewoon uitproberen denk ik. Ik voel bij 70 graden aanvoer een forse warme luchtstroom als ik met mijn hoofd boven de convectorput ga hangen. Maar de mijne is uit 2001.
Volgens Nefit is het niet nodig om de watertemperatuur te beperken, maar ik merk dat de ketel 's ochtens pijlsnel naar 85 graden stookt om het huis zo snel mogelijk warm te krijgen. Dat veroorzaakt hier tikkende radiatoren en gevaar voor verbrande kinderhandjes aan de oversized radiator in de badkamer, dus ik heb de watertemperatuur nu begrensd op 70 graden (als experiment; vorig jaar op 75). Het is ook comfortabeler in huis als het opwarmen langer duurt. Als het 20 graden is zijn de jaga's vrij snel weer afgekoeld en dan voelt het al snel wat kil.
Zal eens gaan experimenteren met de aanvoertemp te verlagen.
Heb jij nog iets gedaan met de pomp modulatie? Staat nu op max 80% bij mij.
Toch maar teruggebeld omdat dit antwoord voor mij nog steeds niet acceptabel is. Een dame aan de telefoon gekregen die me ongeveer hetzelfde vertelde. "Hij houdt de temperatuur van het water op warmte, zodat hij minder hoeft te verwarmen indien er een warmtevraag is". Right. Wordt zometeen weer teruggebeld door een collega van d'r, zij kwam er niet meer uit.
Update: Net een zeer prettig gesprek gehad met iemand van 'Honeywell' die eerlijk toegaf dat hij niet van Honeywell zelf was, maar van een telefooncentrale die door Honeywell wordt ingeschakeld en waar ze zich meer bezig houden met gebruikersvragen. Hij begreep mijn probleem, heeft alles netjes aangehoord, genoteerd en gaat dit doorspelen aan Honeywell zelf. Wordt vervolgd
Ik ga nu maar eens mijn aan/uit aansluiten, kijken wat die doet...
De aan/uit staat nu weer te 'loeien' - merk gelijk dat hij op vol vermogen bezig is, de condens komt er met bakken tegelijk uit...
[ Voor 31% gewijzigd door VanRoyal op 02-11-2012 17:55 ]
[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 02-11-2012 17:34 ]
Volgens mij heeft WhiteKnight ook een Honeywell Vision Modulation maar is blijkbaar ook niet tevreden?
WhiteKnight in "Hacken van de Essent E-Thermostaat"
Van Jantje.Vlaam weet ik dat hij een Combifort heeft, maar niet welke thermostaat.
jantje.vlaam in "Gas besparen door middel van CV tuning"
Bij mij hangt een Honeywell Round Modulation.
A'dam PVOutput
Thermostaatkranen in het referentie vertrek is niet de bedoeling. Daar heb je immers al een thermostaat.MikeyMan schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 16:37:
[...]
Nouja, ik heb een week nadat ik het huis kocht al €350 euro reparatie gehad aan het ding, dus tsjah
Bedoelde natuurlijk thermostaatkranen
Overigens; zit net de handeiding te lezen van die ketel, maar daar wordt wel gepoogd mij te overtuigen van het feit dat ik de temperatuur van het CV water toch echt niet onder de 80 graden mag zetten
Gaat ook niet werken, als je thermostaat vraagt en je knijpt met je kranen blijft je ketel altijd branden.
Plan was ook om er ééntje zonder thermostaat te laten draaien. Geen goed idee?Oxellaar schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 18:03:
[...]
Thermostaatkranen in het referentie vertrek is niet de bedoeling. Daar heb je immers al een thermostaat.
Gaat ook niet werken, als je thermostaat vraagt en je knijpt met je kranen blijft je ketel altijd branden.
Als dat werkt kun je altijd nog kijken, maar ik raad het af.
http://nl.remeha.com/file...ie_servicehandleiding.pdf
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Mijn eerst gevoel is dat een low control aan veel meer comfort geeftrevolution-nl schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 17:34:
Ik heb low control kunnen uitschakelen op de Honeywell, eens kijken wat er nu gebeurt.
De ketel stookt nu minder vaak en langer. De temperatuur schommeling in de kamer is echter hoger en de retourtemperatuur is nu hoger.
Wat zou efficienter zijn, een ketel die 6x per uur aanslaat met een max retour heeft van 30c of een ketel die 2x per uur aanslaat met een max retour van 44c? Gevoelsmatig is vaker aanslaan om een klein beetje te verwarmen efficienter dan hele lange stooksessies met een hogere retour.
Door de langere stooksessies moet mijn aanvoer eigenlijk ook weer omhoog naar 60c omdat ik anders weer te weinig radiator vermogen heb. Daarnaast heb ik steeds een temperatuur overshoot van 0.5c of zou dit komen omdat de thermostaat opnieuw moet inleren?
Al met al blijft er weinig meer van de modulerende thermostaat over en kan ik net zo goed een aan/uit thermostaat plaatsen.
[ Voor 38% gewijzigd door revolution-nl op 02-11-2012 19:45 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dit staat waarschijnlijk niet echt beschreven. Ik ga er vanuit dat het dmv het verlagen van het maximale ventilator toerental kan, zoals altijd bij Remeha.Cyberpope schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 19:01:
Ik zit nu al een tijdje te puzzelen. Maar hoe zet ik nu het vermogen van een Calenta 40C omlaag??
inerdaad door de ventilator lager te laten draaien. Laat je hier even weten of het je gelukt is zonder de ketel te slopenCyberpope schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 19:01:
Ik zit nu al een tijdje te puzzelen. Maar hoe zet ik nu het vermogen van een Calenta 40C omlaag??
bedankt... ik heb het gevonden. Maar ik zie ook dat de fabrieksinstelling voor de CV al veel langer is als max. Wat zou ik aan moeten houden als vermogen?? Hij staat nu op 24kw begrijp ik.MieJuul schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 22:36:
pagina 68 kan je de relatie toerental-vermogen zien
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Kijk even hoeveel radiator vermogen je ongeveer aan hebt staan in kw en stel daar je CV vermogen op af.Cyberpope schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 14:30:
[...]
bedankt... ik heb het gevonden. Maar ik zie ook dat de fabrieksinstelling voor de CV al veel langer is als max. Wat zou ik aan moeten houden als vermogen?? Hij staat nu op 24kw begrijp ik.
[ Voor 98% gewijzigd door hansdegit op 03-11-2012 22:33 ]
20:29 aan 20:33 uit
20:42 aan 20:46 uit
20:55 aan 20:59 uit
21:08 aan 21:12 uit
21:21 aan 21:25 uit
Blijkbaar is het toch een normale functionaliteit van de Honeywell Chronotherm thermostaten en is het 'logisch' dat hij dit bij een low-load werking van de modulerende ook doet, alleen dan 6 keer per uur.
Op de aan/uit kan ik het aantal schakelmomenten per uur instellen van 1 tot 12, alleen weet ik niet of het heel verstandig is om dit aan te passen i.v.m. warmteschommelingen.
Aangezien de aan/uit en de modulerende thermostaat van Honeywell (Vision / Touch) blijkbaar hetzelfde gedrag vertonen denk ik dat de modulerende dan toch beter zou zijn: De aan/uit draait elke keer 4 minuten, de modulerende 2, de aan/uit gaat altijd op vol vermogen, de modulerende niet.
Vraagje voor de mensen met een andere merk modulerende thermostaat: werkt die ook met een aantal standaard schakelmomenten per uur, of slaat die alleen aan wanneer het echt nodig is?
Denk dat ik mijn aandacht maar eens moet gaan richten op de ventilator die zoveel herrie maakt, als ik dat ding wat minder zou horen dan boeit het me eigenlijk niet zoveel meer hoe vaak hij aanslaat....
en ook ik zie iets van 6 schakelmomenten per uur. gemiddeld sinds aanschaf (14 maanden geleden):
1646 uur gebrand ( met gem. 0,9 m3 gas /uur)
8224 starts
per start dus gem. 12 minuten gebrand...
op de ketel is blijkbaar ook het % "succesvolle starts" af te lezen: 99%.
nb. het min. verbruik is 0,7 m3/uur, dus blijkbaar brand de ketel vaak op minimum stand.
[ Voor 2% gewijzigd door BarryH op 04-11-2012 18:32 . Reden: % succesvolle starts ingevoerd ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Zit even met het probleem dat ik niet precies kan monitoren zonder en uur voor de ketel te gaan zitten.VanRoyal schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 21:32:
Vraagje voor de mensen met een andere merk modulerende thermostaat: werkt die ook met een aantal standaard schakelmomenten per uur, of slaat die alleen aan wanneer het echt nodig is?
Denk dat ik mijn aandacht maar eens moet gaan richten op de ventilator die zoveel herrie maakt, als ik dat ding wat minder zou horen dan boeit het me eigenlijk niet zoveel meer hoe vaak hij aanslaat....
Wat ik waarneem:
Ketel slaat vaak aan, maar op bescheiden vermogen. Ventilator is dan nauwelijks te horen. Lijkt alleen op warmtevraag te reageren. Thermometer op thermostaat schommelt nauwelijks maar blijft keurig op de ingestelde 19 graden. (0,5 graad schaal)
Ben nog benieuwd naar de exacte betekenis van de diverse decimaalpunten op de display die sneller of langzamer knipperen.
Warmwater staat uit dus is niet van invloed.
Zal kijken of ik iets kan bedenken om wat nauwkeuriger te loggen, ben zelf ook wel benieuwd.
Heb jij je vermogen nog laag staan? Dat zou van invloed op het ventilatorlawaai moeten zijn. Laag vermogen = lagere ventilatorsnelheid
A'dam PVOutput
enerzijds zie ik dat, wanneer ik de aanvoer verhoog, de ketel langere stooksessies heeft.
anderzijds betekent een langere stooksessie meer gas. Toch? Maar de duur van de warmtevraag door de thermostaat zal afnemen doordat de ruimte eerder de gewenste temp krijgt.
lastig....
Als ik het comfortabel kan krijgen in de woonkamer met een aanvoer van 50 graden, kan ik toch het "pendelgedrag" zoals hierboven beschreven voor lief nemen? Het aantal branderstarts neemt toe, maarja, zo'n ding is daar toch enigszins voor ontworpen..
[ Voor 14% gewijzigd door hansdegit op 03-11-2012 23:23 ]
dus het is de vraag wat efficienter is, minder branderstarts, of kortere stookbeurten.
Als een beetje hogere temperatuur, met een retour onder de 50 graden, de stookbeurt 2 minuten langer maakt, en er bijvoorbeeld 20% minder branderstarts zijn per uur zou ik toch echt denken dat het effcienter is met die langere stookbeurten.
20% is iets van 5 starts per uur in plaats van 6,
bij 6 per uur zijn ze 10 minuten op elkaar, en bij 5 per uur zijn ze 12 minuten op elkaar.
6x2 minuten is 12 minuten per uur, en 5 x 4 =20 minuten per uur, waarvan 10 minuten even efficient als bij de kortere stookbeurten, en de overige 10 minuten qua effcientie slechts oplopen naar minder efficient condenseren. het gaat dan nog om 10 minuten iets minder efficient condenseren, en dat niet eens rechtlijnig.
de langere stookbeurten scheelt dus veel branderstarts en de ketel stookt constanter, en is dus meer in staat comfortabel te werken, en heeft meer modulatiemogelijkheid. er staat denk ik qua efficiëntie in die hogere stooktemperatuur minder negatiefs tegenover.maar dat zou je misschien kunnen nakijken in je handleiding of meten tijdens 2 nahten met vergelijkbare buitentemperatuur (graaddagen) helaas gaan graaddagen per dag, en niet per nacht....
Mijn probleem is dat ik de ketel niet onder de 12,2 kW krijg. Zojuist even gekeken met een aanvoer van 60 gr, je ziet dan dat de brandersessie langer wordt. Vooral de stijging van 55 naar 60 gr lijkt een eeuwigheid te duren. Maar, de retour kwam niet boven de 45 uit. Dat lijkt positief.
Bij jou staat die grafiek tenminste in de handleiding.Cyberpope schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 14:30:
[...]
bedankt... ik heb het gevonden. Maar ik zie ook dat de fabrieksinstelling voor de CV al veel langer is als max. Wat zou ik aan moeten houden als vermogen?? Hij staat nu op 24kw begrijp ik.
Ik heb de Remeha Quinta 28c en in die handleiding staat ie dus niet.
Ik heb hem dus zelf maar gemaakt, scheelt een hoop gereken
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
hoe hoger de temperatuur van d wisselaar wordt, des te kleiner wordt de delta t tussen de vlammen en de wisselaar, waardoor het steeds langer duurt om de wisselaar een graad in temperatuur te laten stijgen, en daardoor wordt je stookduur dus verlengd, je bereikt een stuk later de maximaal ingestelde temperatuur. zolang de etour niet even snel meestijgt met de aanvoertemperatuur ( en je dus voldoende warmte kunt afgeven aan de ruimte, er is genoeg capacitiet geinstalleerd) is dit gunstig lijkt mij.
Dit topic is gesloten.