mijn situatie is toch iets anders. ik heb 45 m vloerverwarming, 5 groepen, met slangen van 14x2, aanvoer van verdeler staat op max, en i sdan 40 graden. pomp op stand 1 en pomp op ketel ook stand 1
wat ik bedoelde met 5 minuten antipendelstand,, is dat het nooit meer dan 12 per uur kunnen zijn.
als het elke keer 5 minuten duurt vordat de ketel op code 1 gaat , en dan 5 minuten wacht, heb je dus 6 starts/stops, dat is dan een realistischer inschatting van de maximaal aantal starts en stops.
het ppunt is dat de ketel aan de hand van de temp van de aanvoer die hij meet, besluit de brander te stoppen, en dus zonder dat de warmtevraag stopt. ophoud metstoken. dat heet dan pendelen.
de ene ketel zal dan misschien de startstops gaan bijhouden, en de andere wacht de ingestelde tijd, om dan te kijken of de retourtemperatuur al gedaald is en weer aan te gaan oid.
bij mij pendelt ie wel maar ja, ik stook ook eigenlijk alleen met de vloerverwarming in de woonkamer, de rest van de radiatoren staat op vorstbeveiliging of een beetje aan.ik denk ook zekr dat de rest van mijn radiatoren veel te klein zijn bemeten ( en dat in een nieuwbouwwoning van 5 jaar oud.
op de grootste slaapkamer hangt 80 bij 50 cm, type 22. slaapkamer is 3 bij 5 bij 2,65 m hoog.
andere slaapkamer zijn nog ietsje kleiner.
in de hal hangt nog een kleine van 80 cm bij 50 cm, type 10 (of 11) , met open hal / overloop / zolder.
binnenkort wordt de badkamer gedaan, en daar doe ik ook 1 groep vloerverwarming in en een handdoekradiator. en met de geplande samenwoonplannen zal de badkamer ook wel een hogere temp moeten krijgen, volgens mijn bvriendin, en zal de woonkamer waarscijnlijk ook de hele dag warm moeten zijn.
maar ik heb geen idee hoe het met de isolatie zit. het is verder gewoon een rijtjeshuis, 5,7m stramienmaat, en 9,6 m binnenwerks diep, met waarschijnlijk Rc 2,5, en AAA beglazing. misschien heb ej dan ook niet veel warmteverlies. de intergas gaat tot 6,7 kW, en niet lager helaas. zou graag iets willen dat tot de helft kon komen oid.
ik heb nachtverlaging van 19 graden in de woonkamer en 21 als normale temp. ik heb de thermostaat sochtends voor tussen 7 en 8 op 20 staan, dan begint ie sochtens aan te warmen, voor zover er is afgekoeld, warmt de rest van de dag de zon bij, en vanaf 18:00 uur weer 21 graden, tot een uurtje of 22:00, want dan is het om 24:00: ook nog wel warm genoeg. vloerverwarming is traag.
heb vorig jaar geexperimnteerd zonder nachtverlaging ( continue 21) maar dat leevrde weinig op. ik zit nu op ongeveer 0,3 m3 gas per graaddag.
met een aanvoertemp van bijvoorbeeld 55 graden, komt de aanvoerbalk van de VV maar op 40 graden, en de retour wordt dan iets van 28 / 30 graden. voor de ketel wel genoeg, maar dat heeft ie op de laagste stand er zo bijgestookt. daarbij komt de bypass, die pen gaat als de VV geen doorstroming nodig heeft.. dan is de retour naar de ketel dus wel een stukje hoger dan 30 graden. het water gaat dan met 55 graden zo langs de bypass weer naar de ketel...
[
Voor 8% gewijzigd door
engelbertus op 14-10-2012 23:30
]