Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.221.534 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Een intergas HR negeert OpenTherm warmtevraag lager dan de temperatuur ingesteld met 'E' als tapcomfort aanstaat. Een HRE doet dit als 'E.' op 0 staat.

De handleiding van de HRE geeft voor 'E.' als omschrijving:
0 - OT negeren indien kleiner dan E
1 - OT set begrenzen indien kleiner dan E
2 - OT aan/uit

Tune wat je wilt, maar realiseer je wat het probleem kan zijn met E onder de 40 en tapcomfort aan.

[ Voor 16% gewijzigd door Cruise Control op 05-10-2012 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 16:04
Oxellaar schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 10:28:
Prima, gebruik het er maar lekker voor dan.
Als jij mij 1 officieel isolatiemateriaal voor terreinleidingen kan laten zien waar de PUR of PE in rechtstreeks contact staat met de grond krijg jij gelijk.

En tegen vocht kunnen is heel wat anders dan continu nat zijn.
Isolatiemateriaal is op zn hoogst dampdicht door een afwerklaag.
Dus niet op de kopse kanten en na boren, snijden of wat dan ook.
Daarom in de grond waterdicht afwerken.
Ik heb het toch niet over PUR of PE? Lees a.u.b. nog een keer zorgvuldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29

thaMini

Tool !!

Cruise Control schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:10:
Een intergas HR negeert OpenTherm warmtevraag lager dan de temperatuur ingesteld met 'E' als tapcomfort aanstaat. Een HRE doet dit als 'E.' op 0 staat.

2 - OT aan/uit

Tune wat je wilt, maar realiseer je wat het probleem kan zijn met E onder de 40 en tapcomfort aan.
Dat is toch ongeveer wat ik zeg?

Alleen mijn ervaring met een Intergas HR, waarbij tapcomfort bij ons altijd uit staat, is dat dan ook warmtevragen lager dan E worden genegeerd.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Ja, we zeggen hetzelfde.

Volgens de docs van Intergas moet ik mijn betoog iets nuanceren. Een HR van na januari 2006 heeft de 'E.' parameter ook (net als de HRE). Daarvoor werd instelling E genegeerd met tapcomfort uit.

Heeft jouw HR een instelling E. (punt) ?

[ Voor 60% gewijzigd door Cruise Control op 05-10-2012 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Cruise Control schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:10:

2 - OT aan/uit

Ik heb tapcomfort uit staan, dus ik zal eens kijken wat het doet, proberen kan weinig kwaad lijkt me. Dit weekend maar eens in de gaten houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Cruise Control schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:24:
Ja, we zeggen hetzelfde.

Volgens de docs van Intergas moet ik mijn betoog iets nuanceren. Een HR van na januari 2006 heeft de 'E.' parameter ook (net als de HRE). Daarvoor werd instelling E genegeerd met tapcomfort uit.

Heeft jouw HR een instelling E. (punt) ?
Aha, dat verklaart het.
Jawel. Mijn ketel heeft instelling E. (punt). Al staat hij altijd al op 1 "set begrenzen". De precieze betekenis en het verschil met 0 is me niet helemaal duidelijk. Ik ben benieuwd wat zuiniger is.

Verder staat tapcomfort altijd uit bij ons, vanwege de leidinglengte duurt warm water toch al best lang, dan wachten we die andere 10 seconden ook nog wel.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Ik vermoed dat 'set begrenzen' betekent dat een warmtevraag kleiner dan E wordt genegeerd als de wisselaar nog warmer is dan E. Maar dat is pure speculatie :-). Ik ben geen CV-technicus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
Op instelling 0 negeert de ketel lager dan ingesteld. Als je thermostaat dus wil verwarmen, maar minder vraagt dan ingesteld, zal je ketel gewoon niet gaan stoken. Dat duurt ongeveer net zolang totdat het dusdanig is afgekoeld dat de thermostaat uiteindelijk wel boven die grens komt.
Met instelling 1 kan de thermostaat vragen om 25, maar krijgt ie van de ketel gewoon het minimaal ingestelde. Als dat 40 is, zal je aanvoertemperatuur ook 40 zijn dan.

Ik heb een tijdje gedraaid met E. op 0, maar dat resulteerde erin dat de ketel steeds afsloeg als de gevraagde temperatuur onder de ingestelde grens van E kwam, om kort daarna gewoon weer aan te slaan. Dan steek ik liever minimaal 35 graden in de installatie (veel lager heeft geen zin omdat mijn radiatoren dan amper warmte afstaan) en laat ik liever de ketel uitschakelen als de gewenste temperatuur bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

@OT intergas

Als ik het destijds goed begrepen heb bij wat vragen aan de TD helpdesk:

E (zonder punt) is de schakelwaarde/startwaarde van OT
E.(met punt)

0=OT negeren indien < dan E: de brander stopt en de pomp stopt na uitlooptijd
1=OT set begrenzen indien< dan E: de pomp blijft doorlopen na brander stop
2=OT aan-uit :de brander gaat van stop naar vollast en van vollast naar stop.

[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 05-10-2012 12:19 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Gasschuif schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 12:11:
@OT intergas

Als ik het destijds goed begrepen heb bij wat vragen aan de TD helpdesk:

E (zonder punt) is de schakelwaarde/startwaarde van OT
E.(met punt) 0=OT negeren indien < dan E: de brander stopt en de pomp stopt na uitlooptijd
1=OT set begrenzen indien< dan E: de pomp blijft doorlopen na brander stop
2=OT aan-uit :de brander gaat van stop naar vollast en van vollast naar stop.
Dit verhaal correspondeert helemaal met wat mijn ketel uitspookt. Ik denk dat ik hem dan lekker op 1 laat staan.
Jammer dat er geen modulerende pomp in zit.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
pcmadman schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:18:
[...]

Ik heb het toch niet over PUR of PE? Lees a.u.b. nog een keer zorgvuldig.
Ik had het wel over PUR en PE.

En heb pas nog thermografische beelden gezien van een plat dak met op diverse plekken lekkages.
Onder de dakbedekking lag roofmate (XPS) en dat liep idd geen schade op van de lekkage.
Alleen was buiten op de foto's duidelijk te zien waar het dak lek was, op die plekken was de XPS verzadigd van water. De warmte van binnen ontsnapte precies op de plekken waar de isolatie nat was.
Ook EPS kan prima tegen water, Alleen gaat de isolatiewaarde flink achteruit.

Op sommige wijken met stadsverwarming blijft de sneeuw boven de terreinleiding nauwelijks liggen.
Puur en alleen omdat er vocht in de isolatie is getrokken door een fout bij de aanleg.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 17:39
Zit er veel verschil tussen verschillende merken wat betreft mogelijkheden om te tunen?
Ik sta binnenkort voor de aanschaf van een nieuwe ketel en ik kijk nu voornamelijk naar Atag (A244EC) en Remeha (Calenta of Tzerra), eigenlijk vanwege info op de consumentenbond website.
Ik wil sowieso de mogelijkheid hebben om geen water (of warmtewisselaar) voor te verwarmen voor tapwater (een soort eco stand dus) en ik wil ook proberen om de ketel zoveel mogelijk op laag vermogen te laten werken.
Hier in het topic kom ik volgens mij vaak Nefit en Intergas tegen, is dat omdat deze ketels makkelijk te tunen zijn, of maakt het niet veel uit met moderne ketels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

RikTW schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 23:17:
Zit er veel verschil tussen verschillende merken wat betreft mogelijkheden om te tunen?
Ik sta binnenkort voor de aanschaf van een nieuwe ketel en ik kijk nu voornamelijk naar Atag (A244EC) en Remeha (Calenta of Tzerra), eigenlijk vanwege info op de consumentenbond website.
Ik wil sowieso de mogelijkheid hebben om geen water (of warmtewisselaar) voor te verwarmen voor tapwater (een soort eco stand dus) en ik wil ook proberen om de ketel zoveel mogelijk op laag vermogen te laten werken.
Hier in het topic kom ik volgens mij vaak Nefit en Intergas tegen, is dat omdat deze ketels makkelijk te tunen zijn, of maakt het niet veel uit met moderne ketels?
Ik denk dat een simpele eerste stap is om de PDF handleidingen van beide ketels te lezen? Dan kom je er gauw genoeg achter wat er te tweaken valt?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 22:09
Oxellaar schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 19:53:
[...]

Ik had het wel over PUR en PE.

En heb pas nog thermografische beelden gezien van een plat dak met op diverse plekken lekkages.
Onder de dakbedekking lag roofmate (XPS) en dat liep idd geen schade op van de lekkage.
Alleen was buiten op de foto's duidelijk te zien waar het dak lek was, op die plekken was de XPS verzadigd van water. De warmte van binnen ontsnapte precies op de plekken waar de isolatie nat was.
Ook EPS kan prima tegen water, Alleen gaat de isolatiewaarde flink achteruit.

Op sommige wijken met stadsverwarming blijft de sneeuw boven de terreinleiding nauwelijks liggen.
Puur en alleen omdat er vocht in de isolatie is getrokken door een fout bij de aanleg.
Volgens mij is xps daar juist heel goed tegen bestand.
Moisture resistance
A critical factor affecting long-term performance is the ability of an insulating material to resist the intrusion of moisture. Moisture can come in contact with insulation not only during construction, but throughout the life of the building. If absorbed, its effect is to drastically reduce thermal efficiency (R-value). The closed-cell structure and lack of voids in XPS helps the foam to resist moisture penetration better than other types of insulating materials. The excellent moisture resistance of XPS foam insulation has been confirmed repeatedly and consistently in laboratory tests and under field use conditions.

Ik heb het ruggesteuntje van het fietszitje van mn dochter wat verzacht met leidingisolatie. Dat neemt geen vocht op ondanks dagen in de regen staan. Volgens mij gaat dat wel goed onder de grond.

[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 05-10-2012 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ik zou sowieso Remeha boven Atag verkiezen. Niet voor het tweaken, maar voor de degelijkheid.
Remeha maakt gewoon kwalitatief gezien betere ketels dan Atag.

Qua tweakbaarheid kan ik je geen advies geven.
Heb zelf een Topline 25 hangen en kan daar meer dan genoeg op instellen.
Draait altijd als een trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Als je een moderne ketel koopt met een modulerende pomp en een modulerende thermostaat, hoef je zo goed als niets te tunen. Dergelijke ketels (Nefit Topline, Remeha Calenta, etc.) houden je huis warm met een zo laag mogelijke CV-watertemperatuur.

Met een ketel met een niet-modulerende pomp, lekker veel parameters en een aan/uit thermostaat kun je van tunen je hobby maken :).

Tapwater instellen op 'Eco' of 'Comfort' kan op iedere ketel die nu te koop is.

Edit: Hier ook een Nefit Topline HRC 25. Max. CV-watertemperatuur verlaagd van 85 naar 75 graden i.v.m. tere kinderhandjes en uiteraard het tapwater op Eco gezet en that's it. De ketel regelt zelf de rest. 's Winters overdag is de watertemperatuur tussen de 40 en 60 graden en wordt er langdurig gestookt op minimum vermogen. En zo moet het.

[ Voor 11% gewijzigd door Cruise Control op 06-10-2012 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-09 14:32
Oxellaar schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 23:31:
Ik zou sowieso Remeha boven Atag verkiezen. Niet voor het tweaken, maar voor de degelijkheid.
Remeha maakt gewoon kwalitatief gezien betere ketels dan Atag.

alles is relatief... het aantal fluitende Intergas ketels in deze woonwijk is verschrikkelijk, je weet gelijk wie aan het douchen is ;)
Atag heeft uitstekende service, en mogelijk in het verleden (JAAAAREN0 terug iets met warmtewisselaar gehad. Echter, ik ken intussen meer Atag-ketels die gewoon rocksolid en uber-tweakable zijn. Alles netjes op 230Volt, dus geen aparte trafo's , en erg veel parametertjes... Betaal je voor maar scheelt je schrikbarend op onderhoud. Sterker nog: we naderen half oktober, ik draai nog steeds op zonlicht .... zonder snufjes fossiel gas :D

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Ik heb het idee dat Intergas geliefd is bij nieuwbouwwijken. Wellicht voordeliger.

Zoals bovenstaande mensen al zeggen: lees de handleidingen eens door, met name de installatie handleidingen.

Ik heb niet zelf voor een Intergas kunnen kiezen (nieuwbouwwoning). Als ik de keuze had zou ik op zoek gaan naar een ketel met modulerende pomp en Opentherm connectiviteit.
En zeker niet overbemeten, liefst zelfs een tikkeltje aan de lage kant qua vermogen.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
NielsTn schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 00:41:
[...]

alles is relatief... het aantal fluitende Intergas ketels in deze woonwijk is verschrikkelijk, je weet gelijk wie aan het douchen is ;)
Atag heeft uitstekende service, en mogelijk in het verleden (JAAAAREN0 terug iets met warmtewisselaar gehad. Echter, ik ken intussen meer Atag-ketels die gewoon rocksolid en uber-tweakable zijn. Alles netjes op 230Volt, dus geen aparte trafo's , en erg veel parametertjes... Betaal je voor maar scheelt je schrikbarend op onderhoud. Sterker nog: we naderen half oktober, ik draai nog steeds op zonlicht .... zonder snufjes fossiel gas :D
Elk merk heeft idd zijn problemen, gehad of nog steeds.
En je noemt Intergas, maar dat is ook niet te vergelijken met Atag.
Intergas zijn relatief erg goedgope projectketels en worden met honderden tegelijk in nieuwbouwwijken weggehangen. Dat is altijd al zo geweest bij Intergas.
En nu in de crisistijd profiteren ze daar van, steeds meer consumenten willen een erg goedkope ketel.

En het systeem waar jij het over hebt is meer als alleen een cv-ketel ;)
En wat betreft Atag, zij krijgen elke keer "beste getest" consumentenbond.
En elke keer als ik er voor onderhoud of storing aan bezig was, dacht ik, hoe krijgen ze het in gods naam voor elkaar!! Wil nog niet zeggen dat het een slechte ketel is.
Alleen, ik kijk heel anders naar een cv-ketel, bij mij moet hij ook lekker sleutelen ;)
En dat kan aan een Remeha en zeker aan een Nefit, je kunt ze met een gerust hart uit elkaar schroeven.
Er breken geen vage klemmetjes of pakkingen af en gaan zonder kunstgrepen weer lekvrij in elkaar.

Consumenten kijken naar de minste storingen en dat snap ik.
Ik kijk naar, wat als er een storing komt? En komen doen ze vroeg of laat.
En juist daarom zou ik bijv. Nefit of Remeha kiezen.
blissard schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 23:30:
[...]

Volgens mij is xps daar juist heel goed tegen bestand.
Moisture resistance
A critical factor affecting long-term performance is the ability of an insulating material to resist the intrusion of moisture. Moisture can come in contact with insulation not only during construction, but throughout the life of the building. If absorbed, its effect is to drastically reduce thermal efficiency (R-value). The closed-cell structure and lack of voids in XPS helps the foam to resist moisture penetration better than other types of insulating materials. The excellent moisture resistance of XPS foam insulation has been confirmed repeatedly and consistently in laboratory tests and under field use conditions.

Ik heb het ruggesteuntje van het fietszitje van mn dochter wat verzacht met leidingisolatie. Dat neemt geen vocht op ondanks dagen in de regen staan. Volgens mij gaat dat wel goed onder de grond.
In dat stukje staat ook dat het beter tegen vocht kan dan andere iso materialen.
En ja XPS kan ook veel beter tegen vocht als bijv. glaswol.
Maar dat wil nog niet zeggen dat het onder de grond toegepast kan worden.
Je ziet toch totaal nergens dat er een isolatiemateriaal open en bloot wordt toegepast?

En dat kinderzitje is echt HET bewijs dat je het onder de grond kunt toepassen 8)7
Kom op nou zeg.
Afbeeldingslocatie: http://www.thermaflex.nl/upload/image/Flexalendubbelrood.jpg
Dit geeft de fabrikant als eerste pluspunt:
-waterdichte verbinding tussen het isolatieschuim en de mantelbuis
Zo hoort het en niet anders.

[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 06-10-2012 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Oxellaar schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 23:31:

Ik heb hier een Agpo Ferroli met bijbehorende zonneboiler. Die zou bekend staan als projectonderdeel. Mijn broertje heeft de ervaring dat geen installateur de handen aan wil "branden" (lol :) ). Vanuit de verhuurder komt er elke 1 of 2 jaar een preventieve check. Steevast verbaasd dat ie nog zo schoon is. eind 2004 geplaatst. Vorig jaar zijn er wat onderdelen vervangen.

Gaskeurlabels:
Hoog RendementHR 107
Hoog Rendement warm waterHRww
Schone VerbrandingSV
Naverwarmen ZonneboilerNZ
Comfort warm waterCW3
Cruise Control schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 23:56:
[...]

Als je een moderne ketel koopt met een modulerende pomp en een modulerende thermostaat, hoef je zo goed als niets te tunen. Dergelijke ketels (Nefit Topline, Remeha Calenta, etc.) houden je huis warm met een zo laag mogelijke CV-watertemperatuur.
[...]
Edit: Hier ook een Nefit Topline HRC 25. Max. CV-watertemperatuur verlaagd van 85 naar 75 graden i.v.m. tere kinderhandjes en uiteraard het tapwater op Eco gezet en that's it. De ketel regelt zelf de rest. 's Winters overdag is de watertemperatuur tussen de 40 en 60 graden en wordt er langdurig gestookt op minimum vermogen. En zo moet het.
Mijn ervaring is dat ondanks dat er een modulerende pomp en thermostaat aanwezig is er standaard nog te veel gas wordt verstookt. Ketels staan standaard op 100% vermogen, terwijl dat zelden benodigd is. Ik heb die van mij flink teruggeschroeft en 700m3 bespaard t.o.v. een jaar eerder. Aankomende winter als de cv weer aan gaat, ga ik met de nieuwe informatie verder tunen om weer meer te besparen. Vooral met retourtemperaturen.

Ik hoop ook het stookgedrag van mijn vrouw te kunnen temperen door het cv-zijdig te temperen. Het gaat er bij haar niet in dat steeds met een graad verhogen zuiniger is dan meteen volle bak op 25. Maar ja, gemak hè... Maar wel blij zijn als we achteraf EUR 550,00 terugkrijgen ondanks al mijn gezeur op te letten met wat ze doet :)

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:26

MieJuul

3970Wp

Ik lees geregeld dat mensen hun ketel-vermogen terugschroeven, omdat ie affabriek standaard op 100% zou staan.

Wij bezitten een Remeha Quinta 28c en ik heb me echt suf gelezen in de handleiding.
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij zit die mogelijkheid er bij mij niet op.
Is er iemand die bekend is met deze ketel en die mij kan vermelden dat die functie wel mogelijk is?!

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bij een Quinta doe je dat in het C12 menu.
Parameter 6= max toerental ventilator vollast bij cv.
Toerental omlaag is automatisch minder vermogen.

Pas wel op in het C12 menu, je kan de boel lekker in de war schoppen daar.
En verlaag het toerental op laaglast niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Oxellaar schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 07:19:
[...]
En het systeem waar jij het over hebt is meer als alleen een cv-ketel ;)
En wat betreft Atag, zij krijgen elke keer "beste getest" consumentenbond.
..
Consumentenbond is niets meer dan een stuk PR voor Henk en Ingrid die gewoon niet nadenken maar de grijze massa achterna lopen...
Heb al meermalen genoeg aan te merken gehad op hun 'tests', zoals bijvoorbeeld hun artikel over zonnepanelen
Het is een oude fossiele organisatie met hoop onbenul achter pen en papier die onwaarheden wereldkundig maken :(
Je moet je zelf inlezen, want menig installateur verkoopt het liefst het spul waar de grootste winst op te maken is (hetzij in onderhoud of installatie)
Maar ik klaag niet, van de 9k investering heb ik in 1 maand 3k retour ontvangen via subsidies :D

[ Voor 14% gewijzigd door NielsTn op 06-10-2012 10:40 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Staar je niet blind op het gasverbruik van een CV-ketel. Dat is iets wat alle ketelfabrikanten goed in de vingers hebben, en waarbij ze erg goed op elkaar letten.
Let liever op de dingen die ze niet vertellen! Wat is het elektriciteitsverbruik op een echte stookdag! Zit er een zuinige en modulerende pomp in? Of zit er nog zo'n stomme ouderwetse natloper in. Kan je alle functies ook bedienen vanaf een goede (Opentherm) thermostaat? Voorbeeld, een wat oudere vaillantketel met bijbehorende thermostaat, die ooit in mijn huis hing beschikte over een knopje "vakantie" op de thermostaat.
functie: warm watervoorziening uit, ketel op vorstbeschermingsstand. Simpel en erg effectief. Bij m'n huidige ketel moet ik het stookhok in.
En let bij de thermostaat op of het type past bij jouw levensritme. Heb je regelmatig nachtdienst, dan wil je eenvoudig een programma kunnen onderbreken, maar het moet wel weer automatisch teruggaan naar het programma.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 15:33
Kijk ook goed naar de nieuwe ontwikkelingen die eraan zitten te komen, vooral nefit komt met wat leuks;

Nefit mulitline; Lucht/Water Split warmtepomp Gekoppeld aan een Nefit HR-ketel betekent dit een intelligente hybride oplossing ,Energiebesparing: tot 35%

Nefit Lucht/Water Split warmtepomp icm boiler geen gasaansluiting meer nodig.
http://www.nefitinnovatie...ter-split-warmtepomp.aspx

Nefit VentiLine
Ventilatiewarmtepomp vormt samen met elke Nefit HR-combiketel een zeer effectieve hybride oplossing. Het basisprincipe berust op het benutten van restwarmte uit afgevoerde ventilatielucht voor verwarming en de bereiding van warm water. De VentiLine Ventilatiewarmtepomp zorgt voor continue productie van de basislast warmte, de HR-ketel springt bij tijdens pieken. Deze combinatie bespaart tot 30% energie.

Warmtewisselaar Ecoflo

verhoogt rendement op warm tapwater met 33%

Nieuw: de eenvoudig toepasbare Ecoflo verlaagt het gasverbruik voor warm tapwater met 33%

De Ecoflo is een unieke, gepatenteerde warmtewisselaar die de resterende energie in rookgassen afkomstig van HR combiketels benut voor het voorverwarmen van koud drinkwater voor warmtapwatergebruik.Op deze manier verlaagt de Ecoflo het gasverbruik voor warm tapwater met een indrukwekkende 33%. Dat de Ecoflo water voorverwarmt, verkort bovendien de wachttijd bij de kraan en voorkomt verspilling van kostbaar drinkwater.
De kleine Ecoflo-unit is geheel onderhoudsvrij en rechtstreeks te monteren op rookgasafvoeraansluitingen van bestaande en nieuwe combiketels.
http://www.ecoflo.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

marz01 schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 11:09:
Kijk ook goed naar de nieuwe ontwikkelingen die eraan zitten te komen, vooral nefit komt met wat leuks;

Nefit mulitline; Lucht/Water Split warmtepomp Gekoppeld aan een Nefit HR-ketel betekent dit een intelligente hybride oplossing ,Energiebesparing: tot 35%

Nefit Lucht/Water Split warmtepomp icm boiler geen gasaansluiting meer nodig.
http://www.nefitinnovatie...ter-split-warmtepomp.aspx

Nefit VentiLine
Ventilatiewarmtepomp vormt samen met elke Nefit HR-combiketel een zeer effectieve hybride oplossing. Het basisprincipe berust op het benutten van restwarmte uit afgevoerde ventilatielucht voor verwarming en de bereiding van warm water. De VentiLine Ventilatiewarmtepomp zorgt voor continue productie van de basislast warmte, de HR-ketel springt bij tijdens pieken. Deze combinatie bespaart tot 30% energie.

Warmtewisselaar Ecoflo

verhoogt rendement op warm tapwater met 33%

Nieuw: de eenvoudig toepasbare Ecoflo verlaagt het gasverbruik voor warm tapwater met 33%

De Ecoflo is een unieke, gepatenteerde warmtewisselaar die de resterende energie in rookgassen afkomstig van HR combiketels benut voor het voorverwarmen van koud drinkwater voor warmtapwatergebruik.Op deze manier verlaagt de Ecoflo het gasverbruik voor warm tapwater met een indrukwekkende 33%. Dat de Ecoflo water voorverwarmt, verkort bovendien de wachttijd bij de kraan en voorkomt verspilling van kostbaar drinkwater.
De kleine Ecoflo-unit is geheel onderhoudsvrij en rechtstreeks te monteren op rookgasafvoeraansluitingen van bestaande en nieuwe combiketels.
http://www.ecoflo.nl/
Ziet er goed uit! Mooie vervang opties voor als de Intergas ooit eens vervangen moet worden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PcDealer schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 09:00:
[...]
Zoooo herkenbaar.
opladers, lampen en dergelijke onnodig aanlaten; constant gezeur hierover maar wel als eerste graaien in de teruggave-bak :(

Ik hoop ook het stookgedrag van mijn vrouw te kunnen temperen door het cv-zijdig te temperen. Het gaat er bij haar niet in dat steeds met een graad verhogen zuiniger is dan meteen volle bak op 25. Maar ja, gemak hè... Maar wel blij zijn als we achteraf EUR 550,00 terugkrijgen ondanks al mijn gezeur op te letten met wat ze doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Oxellaar schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 07:19:
[...]

En dat kinderzitje is echt HET bewijs dat je het onder de grond kunt toepassen 8)7
Kom op nou zeg.
[afbeelding]
Dit geeft de fabrikant als eerste pluspunt:
-waterdichte verbinding tussen het isolatieschuim en de mantelbuis
Zo hoort het en niet anders.
Ik moet zeggen dat je me niet met argumenten hebt weten te overtuigen. Eps en XPS nemen geen water op. De isolerende werking blijft behouden, ook onder de grond, behalve wellicht onder het grondwater.
De oplossing die jij aangeeft vind ik ook bijzonder. De aan en afvoer liggen zo dicht bij elkaar dat het retourwater de aanvoer zal koelen. Lijkt me ook niet echt de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik moet toch eens gaan kijken waar mijn warmte blijft. Ik heb gister goed 6m3 verstookt om het huis van een 18 naar 19,5 graden te krijgen, dat lijkt me vrj fors. Is de boel op temperatuur dan blijft de temperatuur ook erg lang hangen, maar in het begin dat 'ie de 19,5 graden aantikte bleef 'ie maar aanslaan. Ik heb het vermoeden dat er toch een hoop warmte naar boven door het trapgat weglekt.

Deze week maar eens temperatuurmeters ophangen, kijken wat 'ie doet.

Die parameter aanpassen heeft wel wat gedaan overigens, zeker in het begin kan de ketel dan gewoon een 33 graden water leveren. Zodra de retour na een uurtje stoken oploopt vraagt de thermostaat dan bijv wel 35 graden maar krijgt 39 graden geleverd. Denk dat de ketel dan gewoon teveel vermogen levert :)

[ Voor 24% gewijzigd door neographikal op 06-10-2012 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
blissard schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 12:15:
[...]

Ik moet zeggen dat je me niet met argumenten hebt weten te overtuigen. Eps en XPS nemen geen water op. De isolerende werking blijft behouden, ook onder de grond, behalve wellicht onder het grondwater.
De oplossing die jij aangeeft vind ik ook bijzonder. De aan en afvoer liggen zo dicht bij elkaar dat het retourwater de aanvoer zal koelen. Lijkt me ook niet echt de bedoeling.
Jaja, die fabrikant is dus fout bezig, jij maakt het helemaal mooi.
Maar ik snap dat mijn argumenten jouw niet overtuigen....
Jij hebt proefondervindelijk vastgesteld, dat zelf gemonteerde isolatie op een kinderzitje geen vocht opneemt.
Daar kan ik natuurlijk niet tegenop, zulk onomstotelijk bewijs maakt het tot een feit, toch?

Hier vanmiddag de ketel zijn jaarlijkse beurtje gegeven en afgesteld.
Direct een rendementmeting gedaan op cv en tapwater.
Afbeeldingslocatie: http://i283.photobucket.com/albums/kk299/Oxellaar/Van%20Alles/onderhoud_zps2c6a6b78.jpg
Het verschil in rendement tussen 45 en 60c (8.2l/m)warm water valt mij nog mee, al is de branderbelasting wel 50% hoger.
Die 15c extra kosten dus flink meer gas.
Met een aanvoer van 40 en retour van 30 gaat hij lekker condenseren en gaat hij netjes naar een ruime 105% :*)

[ Voor 23% gewijzigd door Oxellaar op 06-10-2012 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

De atag heeft geen modulerende pomp, en is ook niet verstelbaar. Het ding verbruikt 90 watt. Over instellingen zijn matig te tweaken of misschien ken ik de instellingen niet. Zoals nadraaitijd van de pomp.

Misschien moet ik de pomp tweaken of vervangen, het irriteert me.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Leon303 schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 14:33:
[...]

De atag heeft geen modulerende pomp, en is ook niet verstelbaar. Het ding verbruikt 90 watt. Over instellingen zijn matig te tweaken of misschien ken ik de instellingen niet. Zoals nadraaitijd van de pomp.

Misschien moet ik de pomp tweaken of vervangen, het irriteert me.
Dat is afhankelijk van het type/model van Atag. De Qsolar hier is door een andere tweaker (ericpvt) gemeten en zat (even uit mijn hoofd) onder de 12 Watt. Is ook al in een van de DE topics genoemd. even zoeken dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Heb de atag a244c. Ik zal het nog een keer meten wat het gemiddelde gebruik is, maar het is zo jammer dat hij niet verstellen is.

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Heeft één van jullie overigens zijn/haar CV verdeelblokken geïsoleerd?
Daar zit warme en koude tak behoorlijk dicht bij elkaar. Bovendien zitten bij mij die blokken voor zowel boven als beneden in een trapkast die ik niet per se hoef te verwarmen. :z
Ik kan er geen kant en klaar pakket voor vinden, al zijn die dingen aardig gelijkvormig.

Of zal ik moeten gaan kloten met plak isolatie meuk? :?

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Vuilniszak eromheen, bak eromheen maken en volpurren?

Op die manier kan je ook nog loshalen en je vult alle ruimtes op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Crossed my mind ja.
Maar misschien iets verfijnder :)
Zeker omdat de volgende keer dat het systeem leeg gaat, ik twee slangen wil omwisselen (verkeerd om gemonteerd in voetblok door installateurs |:( )

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Pfoe, ik denk eerlijk gezegd niet dat het veel uithaalt, contactoppervlak is nogal beperkt en de buizen liggen in die hoek vaak toch al krap op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Juist daarom. Minder kortsluiting.
Ik vind het een beetje dubbel om wel leidingen te isoleren en vervolgens dit te laten liggen.
En wel op de graad af proberen te tunen, dan hoort dit er wel bij denk ik.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 11:56:
Zoooo herkenbaar.
opladers, lampen en dergelijke onnodig aanlaten; constant gezeur hierover maar wel als eerste graaien in de teruggave-bak :(
Ghe ghe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 17:10
ecoflo was winnaar vsk 2011 of zo ? of 2012? en dat is al een hele tijd geleden. maar ze konden er bijna niets over vertellen, ( prijs etc) en echte ervaringen waren er nog niet. installateurs klapperden met hun reen als ik er naar vroeg.

dat is wel jammer.
maar .. ecoflow bespaart tot 33%. het hangt er dus echt vanaf hoe ej stookgedrag is, of je al op lage temperatuur verwarmt en of je een zuinige ketel hebt.
dan zal het allemaal wat minder rendement hebben.
dan komt nog de prijs..
volgens mij moet je het op dit moment echt zien als het verlagen van je maandlast door het doen van een investering, die je misschien terugverdient als het gas veel duurder wordt. en hij moet wel passen boven ej ketel, installatiewerk komt er bij.

het si wel een goed concept. maar ik denk dat het vooral interessant kan worden wanneer dat ding ingebouwd wordt in een ketel, vereenvoudigd installatie, en het maken van dat ding. dan past ie ook beter op de plek van oude ketels, en bevordert het het dubbelwandige buizen systeem, hetgeen ook weer bijdraagt aan de besparing. nu wordt mijn ketel, die ook dubbelwandig aangesloten kan worden, enkelwandig aangesloten, maar omdat ze toch goedkoper dakdoorvoer kunnen maken, wordt dit speciaal daarvoor middels zon adapter door een (dubbelwandige) dakdoorvoer afgevoerd. beetje jammer en lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsdc
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-07 18:49
Atag heeft toch net zoiets als ecoflo in sommige ketels zitten? (De EC versies). Andere fabrikanten zullen vast ook wel met zoiets komen.

Ik hoop dat atag ook upgrade setjes gaat verkopen zodat bestaande ketels aangepast kunnen worden. Daar zie je dan niets van en is helemaal geintegreerd, ik heb b.v. geen ruimte voor een ecoflo boven m'n ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
engelbertus schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 11:46:
ecoflo was winnaar vsk 2011 of zo ? of 2012? en dat is al een hele tijd geleden. maar ze konden er bijna niets over vertellen, ( prijs etc) en echte ervaringen waren er nog niet. installateurs klapperden met hun reen als ik er naar vroeg.

dat is wel jammer.
maar .. ecoflow bespaart tot 33%. het hangt er dus echt vanaf hoe ej stookgedrag is, of je al op lage temperatuur verwarmt en of je een zuinige ketel hebt.
dan zal het allemaal wat minder rendement hebben.
dan komt nog de prijs..
volgens mij moet je het op dit moment echt zien als het verlagen van je maandlast door het doen van een investering, die je misschien terugverdient als het gas veel duurder wordt. en hij moet wel passen boven ej ketel, installatiewerk komt er bij.

het si wel een goed concept. maar ik denk dat het vooral interessant kan worden wanneer dat ding ingebouwd wordt in een ketel, vereenvoudigd installatie, en het maken van dat ding. dan past ie ook beter op de plek van oude ketels, en bevordert het het dubbelwandige buizen systeem, hetgeen ook weer bijdraagt aan de besparing. nu wordt mijn ketel, die ook dubbelwandig aangesloten kan worden, enkelwandig aangesloten, maar omdat ze toch goedkoper dakdoorvoer kunnen maken, wordt dit speciaal daarvoor middels zon adapter door een (dubbelwandige) dakdoorvoer afgevoerd. beetje jammer en lelijk.
De Ecoflo bespaard alleen tijdens het tappen van warm water, niet tijdens het stoken van de cv.
De inhoud van een Ecoflo is maar 2.8 liter, dus echt warmteopslag heb je niet, ook is er geen isolatie.
De echte besparing vindt plaats op het moment van ww tappen, het koude water wordt direct voor verwarmd.
De rookgastemp is bij tappen relatief vrij hoog, ongeveer gelijk aan de ww temperatuur.

En bij de opgave van een besparing in % maakt het niet uit hoe zuinig je ketel is, 33% van veel of weinig blijft 33% ;)
Sowieso is de opgave een besparing op het verbruik bij warmwaterbereiding, niet op je gehele verbruik.
Dat ding is best klein en hij zal op veel plekken gewoon passen (HxBxD 28x38x26cm)
Ook het verlopen van of naar concentrische afvoer valt toch wel mee?
Je komt parallel aan en gaat na de Ecoflo concentrisch verder door naar de dak/muurdoorvoer.

Heb net even naar de prijs bij de groothandel gekeken....€440,- incl btw.
Daar heb je ook ongeveer 700m³ gas voor
Daarbij nog wat rookgas afvoermateriaal en montage, een redelijk investering dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Oxellaar schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 10:14:
Bij een Quinta doe je dat in het C12 menu.
Parameter 6= max toerental ventilator vollast bij cv.
Toerental omlaag is automatisch minder vermogen.

Pas wel op in het C12 menu, je kan de boel lekker in de war schoppen daar.
En verlaag het toerental op laaglast niet!
Aha, is die parameter daarvoor.
Die link had ik nog niet gelegd.

Maar hoe verhoud de ingevoerde waarde zich dan tot het vermogen van de ketel?
Ik heb een instelbereik van 10 t/m 60 (honderdtallen)
Daarbij is de fabrieksinstelling 42

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Hierboven:

Dat kan eigenlijk alleen dmv gasverbruik te meten en dit om te rekenen naar belasting.

Pak een stopwatch en meet de tijd van het verbruik van 1m³.

(m³ gemeten / sec) * 3600 = m³/h

m³/h * (35.17 / 3.6) = kW

35.17 is de calorische bovenwaarde van ons aardgas in MJ/m³.

Verlaag gewoon parameter 6 eerst met 100rpm en kijk wat dat doet met je belasting.
Na elke keer verlagen even meten en berekenen,
Let er wel op dat je toestel elke keer in vollast brand tijdens het meten.
Dit doe je door de 1e toets en de + ingedrukt te houden, toestel gaat 15min naar vollast.
Om dit te stoppen reset of + en - tegelijk indrukken.

Eigenlijk hoort er nog een correctie factor overheen ivm afwijkende gastemperatuur en barometerdruk.
Maar die afwijking is te verwaarlozen bij deze vermogens.
En je gaat belasting verlagen, dus je loopt geen risico op overbelasten.

[ Voor 36% gewijzigd door Oxellaar op 07-10-2012 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 17:10
Het moet passen die ecoflow, maar dan moeten de aansluitingen wel oed geplaatst zitten. Bij een intergas heb je gelijk daar al een probleem. Je moet ergens nog een sprong maken, en dan ben je weer 20. Tot. 30 cm kwijt.
Tel daarbij de gebruikelijke installatiehoogte van de ketel bin op en de normale verdiepingshoogte is al snel in zicht. Ook onder een schuin dak heb je minder hoigte beschikbaar.

33% is gebaseerd op bijvoorbeeld heet stoken. Bij. Lagere temperaturen is het rendement dan lager.

Ook in cv bedrijf wordt het water in de 2,8 liter buffer natuurlijk ook wel verwarmd op het moment dat de ketel condenseert. Dus je hebt sneller warm water uithet ding.
Maar wellicht als je vaak warm water gebruikt in kleine beetjes, koelt de buffer sneller af. Tijdens tappen vliegt het water in een seconde of tien? Of sneller door die wisselaar, die dan hopelijk lekker heet wordt tijdens het douchen.

Dan heb je higer rendement. Maar is het opgegeven rendement daar dan op gabaseerd?
Of op gemiddeld gebruik, ook met een paar liter heet water om de lasagneschaal om te spoelen?

Ik vraag me dat bus af, en daar konden ze me nog geen antwoord op geven.die 440 euro wordt metinstallatie al snel 600 euro als je het mij vraagt, en dan nog de extra 2 procent extra btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Die 2.8 liter wordt altijd verwarmd, condenserend of niet.
En hoe groter de delta T, hoe meer je terug wint.

Het meeste zul je er mee winnen bij lange ww vraag, maar ook bij kortere tapbeurten win je iets.
Alles in verhouding, 10sec tappen kost weinig, dus daar win je ook weinig mee.
En nogmaals, de 33% is berekend op warmwaterbereiding en niet op cv.
Het is een terugwinning van warmte tijdens het gebruik voor tapwater.
Het is niet bedoeld als opslag voor warmte, de winst daaruit is te verwaarlozen.

En het is al 1 oktober geweest, dus zat al op 21% btw ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 07-10-2012 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Ik heb een klein sommetje gemaakt van die ecoflo voor onze situatie:
Ik gebruik thuis nu circa 1.4m3/dag voor tapwater (gemiddeld verbruik in ons huis in dagen dat er niet gestookt is). Met dat ecoflow geval zou ik komen op circa 1m3/dag. Besparing is dan afgerond circa 180m3/jaar ofwel circa E85,- aan gas kosten

Met een terug verdien tijd van 4 jaar (gemiddelde van 3-5 jaar vermeld op ecoflow site) zou hij dus 340,- mogen kosten inclusief installatie. Wat zoekwerk leverde mij alleen een schatting van circa 550,- op.

We zitten nu met 2 volwassenen en 1 baby. Als je met meerdere kinderen zit die ook allemaal 1x/dag serieus douchen (zeg 3 kinderen dus 5 man zeg 1200m3/jaar tbv tapwater->400m3/jaar besparen) dan verdient hij zich waarschijnlijk wel in 3 jaar terug.

[ Voor 5% gewijzigd door VROEM! op 08-10-2012 20:17 ]

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:48
@vroem!: al dat gas alleen voor douchen?

ps.spaardouchekop installeren? :)

[ Voor 31% gewijzigd door BarryH op 08-10-2012 20:58 . Reden: douchekoptip toegevoegd ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Ik vrees dat dat vrijwel alleen voor douchen is ja...De discussie over de spaar douchekop is bij ons gevoerd alvorens de nieuwe badkamer gebouwd werd. Het compromis werd *tromgeroffel* een "eco" stortdouche.

Mooier kon ik het niet maken. Ben al lang blij dat het geen normale stortdouche geworden is, dan hadden we ook nog een nieuwe ketel mogen kopen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 15:33
Gelijk een douche -wtw inbouwen en een douche- timer ophangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Is naar gekeken, gaat bij ons niet passen. Opletten op douchetijd doen we wel.

[ Voor 30% gewijzigd door VROEM! op 09-10-2012 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-09 07:32

Willem2

Ω is futile

Oxellaar schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 23:34:
Het is een terugwinning van warmte tijdens het gebruik voor tapwater.
Het is niet bedoeld als opslag voor warmte, de winst daaruit is te verwaarlozen.

En het is al 1 oktober geweest, dus zat al op 21% btw ;)
Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb een wat oudere Intergas 220 HR ketel hangen, en die heeft een klein warmwater reservoir dat met gas op temperatuur wordt gehouden. Om deze op temperatuur te houden, verbruikt de ketel bij mij zo'n 200 liter gas per dag, dus zo rond de 73m3 gas per jaar. Als ik het zo lees, kan ik deze warmhoud functie uitzetten (kan nu ook wel, maar dan moet je vrij lang op warm water wachten, lage WAF :-) als je een Ecoflo achtige op lossing gebruikt, en win ik dus bovenop de terugwinning tijdens warmwater gebruik ook nog eens het 'standby' gasgebruik van zo'm 70 kuub terug.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
De Ecoflo is niet geïsoleerd, dus de opgeslagen warmte zal zeer snel verdwenen zijn via de schoorsteen/omgeving.
Alleen in de winterperiode zul je iets voordeel hebben, dan brand de ketel vaker voor cv.
In de zomer heb je weinig of geen voordeel.
De Ecoflo is totaal niet gestuurd of geregeld door de ketel, dus hoe wil jij in de zomer die voorraad warm houden?
Sowieso heeft het water in de Ecoflo een lage temperatuur, het is voorverwarmen.

[ Voor 30% gewijzigd door Oxellaar op 09-10-2012 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Idee is goed, maar aan tapwater doe ik weinig. Wordt pas interessant als 'ie ook met de CV mee zou kunnen draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-09 07:32

Willem2

Ω is futile

Oxellaar schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 09:42:
De Ecoflo is niet geïsoleerd, dus de opgeslagen warmte zal zeer snel verdwenen zijn via de schoorsteen/omgeving.
Alleen in de winterperiode zul je iets voordeel hebben, dan brand de ketel vaker voor cv.
In de zomer heb je weinig of geen voordeel.
De Ecoflo is totaal niet gestuurd of geregeld door de ketel, dus hoe wil jij in de zomer die voorraad warm houden?
Sowieso heeft het water in de Ecoflo een lage temperatuur, het is voorverwarmen.
Daar heb je inderdaad een punt. Dan begin ik me af te vragen hoe zij aan hun terugverdientijden komen... Klinkt in deze context een beetje opportunistisch.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Vraag me ook af of de besparing nog wel 33% is als je dat ding combineert met een douche-WTW. Je leidingwater wordt dan al opgewarmd door de WTW. Of het water dan nog koud genoeg is om te condenseren is nog maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Ik snap wel dat men nog iets met de warmte wil die er de schoorsteen uitgaat.
Ik zie de wereld aan lucht/water warmtepompen, zijn er nog geen uitlaatgas/water warmtepompen?

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
In hoeverre is een nieuwe ketel beter dan het houden van een oude en deze (waar mogelijk) tunen? Ik zit hier met een 15 jaar oude Atag Blauwe Engel met defecte warmtewisselaar. Repareren kost 940 euro, terwijl ik voor het dubbele een hele nieuwe Remeha Calenta heb met buitenvoeler. Op papier halen ze een vergelijkbaar rendement, toch heb ik het gevoel dat een nieuwe ketel toch wel zuiniger moet zijn dan eentje met techniek van 15 jaar geleden. Al is het maar door een energiezuinige pomp te gebruiken zoals Remeha doet, Kan iemand daar wat zinnigs over roepen?

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 10-10-2012 13:50 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Microkid schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 13:47:
In hoeverre is een nieuwe ketel beter dan het houden van een oude en deze (waar mogelijk) tunen? Ik zit hier met een 15 jaar oude Atag Blauwe Engel met defecte warmtewisselaar. Repareren kost 940 euro, terwijl ik voor het dubbele een hele nieuwe Remeha Calenta heb met buitenvoeler. Op papier halen ze een vergelijkbaar rendement, toch heb ik het gevoel dat een nieuwe ketel toch wel zuiniger moet zijn dan eentje met techniek van 15 jaar geleden. Al is het maar door een energiezuinige pomp te gebruiken zoals Remeha doet, Kan iemand daar wat zinnigs over roepen?
overstappen naar warmtepomp, en gas-afhankelijkheid afbouwen? (ligt ook aan je woning, radiatoren/convectoren/vloerverwarming etc.)
of overgaan richting Qsolar oplossing (ook nog eens alles op 230V gericht, dus geen trafo's etc)?
AFAIK is in de qsolar de pomp modulerend
reparatie zo duur? Atag al geraadpleegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
In principe is de warmtewisselaar een van de duurste onderdelen van je ketel. Komt bij dat de hele ketel binnenstebuiten gekeerd mag worden om dat ding te vervangen. Qua materiaal zal het wel meevallen, het is vooral de arbeid die eraan te pas komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
_JGC_ schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:49:
In principe is de warmtewisselaar een van de duurste onderdelen van je ketel. Komt bij dat de hele ketel binnenstebuiten gekeerd mag worden om dat ding te vervangen. Qua materiaal zal het wel meevallen, het is vooral de arbeid die eraan te pas komt.
Mja, dan nog. Atag slaat zichzelf op de borst over die warmtewisselaar (RVS staal, laser gesoldeer en weet ik niet wat) maar dit is al de 2e die nu vervangen moet worden. Ben er wel een beetje klaar mee.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Microkid schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 13:47:
Als ik jouw was en je financiën laten het toe zou ik hem laten vervangen.
Zo'n bedrag steken in een ketel van die leeftijd :N Zet ook een beetje vraagtekens bij het bedrag, is vrij hoog.
En als je voor €2000,- een Calenta, kant en klaar hebt is geen verkeerde prijs.
Je noemt de buitenvoeler er expliciet bij, maar dat onderdeel kost nog geen twee tientjes ;)
Stoken op een buitenvoeler kost je wel meer als een paar tientjes extra......

Een enorme vooruitgang in gas besparing zul je niet hebben, wel iets waarschijnlijk.
Ik weet niet of de Atag al een modulerende regeling had? Zo niet zal het verschil groter zijn.
Qua elektra is een nieuwe ketel altijd zuiniger, zeker in standby.
_JGC_ schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:49:
Nu spreek je jezelf tegen volgens mij :+
Maar idd een wisselaar is erg duur, maar de arbeid valt reuze mee, +/- 1.5uur werk.
Het lijkt net of Atag er rekening mee heeft gehouden bij het ontwerp.
Microkid schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 17:15:
[...]

Mja, dan nog. Atag slaat zichzelf op de borst over die warmtewisselaar (RVS staal, laser gesoldeer en weet ik niet wat) maar dit is al de 2e die nu vervangen moet worden. Ben er wel een beetje klaar mee.
RVS is ook zeker niet het makkelijkste materiaal om een warmtewisselaar van te maken.
Het werkt enorm onder hoge temperatuur verschillen, hierdoor is de kans op lekkage veel groter als bij aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Oxellaar schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 21:20:
[...]
Stoken op een buitenvoeler kost je wel meer als een paar tientjes extra......
Leg eens uit? Ik heb altijd begrepen en gelezen dat het juist slimmer is om een stooklijn te hanteren die gekoppeld is aan de buitentemperatuur. Hoge temperatuur buiten, lagere CV temp. Vriest het, dan gebruik je een hogere CV temp. Dat is zuiniger dan altijd maar op 80 graden stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Als het buiten -20 is moet je ook gewoon met 60c stoken ;-)
Bij 80c blijft er weinig meer van je HR over.

Zie voor mijn situatie alleen maar nadelen in een buitenvoeler.
Mijn installatie werkt met een aanvoer van 60c in hartje winter en de tussenseizoenen prima.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
inderdaad oxelaar.. je stelling klopt niet. Want sinds ik stook met externe sensor is mijn gasverbruik lager geworden (mede daardoor, niet uitsluitend de sensor!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
revolution-nl schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 21:40:
Als het buiten -20 is moet je ook gewoon met 60c stoken ;-)
Bij 80c blijft er weinig meer van je HR over.

Zie voor mijn situatie alleen maar nadelen in een buitenvoeler.
Mijn installatie werkt met een aanvoer van 60c in hartje winter en de tussenseizoenen prima.
Tja, bij mij werkt dat niet. Ondanks dat m'n huis van 1995 is krijg ik het niet snel warm op 60 graden in de winter Ik denk dat dit komt omdat ik maar 2 radiators in de woonkamer heb en overdag niet thuis ben. Als ik om 17:00 thuis kom en het warm wil moet dat dus snel, binnen 1 uur. Zou de CV de hele dag aan staan dan zou het waarschijnlijk wel werken op 60 graden. Afgelopen winter had ik de aanvoer op 75, nu staat hij op 60 en dat zal oplopen gedurende het buiten kouder wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door Microkid op 10-10-2012 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
NielsTn schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 21:41:
inderdaad oxelaar.. je stelling klopt niet. Want sinds ik stook met externe sensor is mijn gasverbruik lager geworden (mede daardoor, niet uitsluitend de sensor!)
Petje af NielsTn, want het is zegmaar onmogelijk.
Volgens mij ben jij bekend met CV Tuning? ;)
In 99 van de 100 gevallen is het duurder en heel flink ook, tussen de 10 en 25% hoger verbruik is geen uitzondering. Ik ken zelfs gevallen van ruim een verdubbeling.
Het is namelijk een verhoging van het comfort en daar hangt een prijskaartje aan.
Je zult toch toe moeten geven dat er continu warmte paraat staat, ookal is het niet altijd nodig.
Let wel, ik heb het over een weersafhankelijke regeling zonder ruimtecompensatie.

Maar vertel mij eens hoe jij bespaart hebt, ben echt benieuwd.
Ik stook zelf ook een flink deel van de winter weersafhankelijk en dit kost mij iets meer gas.
Het verschil is bij mij klein (0.41m³ tegen 0.35m³ per gewogen graaddag)
Ik zit er namelijk bovenop om het in de hand te houden.

Een heleboel mensen hebben hier geen trek in
Ze laten radiatoren zinloos open staan, geen goeie nachtverlaging enz.
In zulke gevallen kost het veel meer geld als een standaard thermostatische regeling.

[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 10-10-2012 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Oxellaar schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 22:11:
[...]
Let wel, ik heb het over een weersafhankelijke regeling zonder ruimtecompensatie.
Juist, en daarom zal het bij mij werken, Ik heb een Honeywell EvoHome systeem en daarbij wordt elke ruimte via digitale thermostaatknoppen op temperatuur gebracht wanneer het nodig is (warmte volgt de bewoner, zone-gericht verwarmen).

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 10-10-2012 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dan is de kans groot dat het zuiniger zal zijn als een standaard weersafhankelijke regeling.
Maar het is niet zuiniger als een regeling met één referentiepunt, logisch ook.
Maar je hebt hierdoor wel veel meer comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Oxellaar schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 22:11:
[...]

Petje af NielsTn, want het is zegmaar onmogelijk.
Volgens mij ben jij bekend met CV Tuning? ;)
In 99 van de 100 gevallen is het duurder en heel flink ook, tussen de 10 en 25% hoger verbruik is geen uitzondering. Ik ken zelfs gevallen van ruim een verdubbeling.
Het is namelijk een verhoging van het comfort en daar hangt een prijskaartje aan.
Je zult toch toe moeten geven dat er continu warmte paraat staat, ookal is het niet altijd nodig.

Maar vertel mij eens hoe jij bespaart hebt, ben echt benieuwd.
Ik stook zelf ook een flink deel van de winter weersafhankelijk en dit kost mij iets meer gas.
Het verschil is bij mij klein (0.41m³ tegen 0.35m³ per gewogen graaddag)
Ik zit er namelijk bovenop om het in de hand te houden.

Een heleboel mensen hebben hier geen trek in
Ze laten radiatoren zinloos open staan, geen goeie nachtverlaging enz.
In zulke gevallen kost het veel meer geld als een standaard thermostatische regeling.
ach ik heb een bescheiden website, snuffel daar gerust rond.
:)
ik snuffel nu in de regionen rond 0,15 m3/gewogen graaddag rond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Microkid schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 21:45:
[...]

Tja, bij mij werkt dat niet. Ondanks dat m'n huis van 1995 is krijg ik het niet snel warm op 60 graden in de winter Ik denk dat dit komt omdat ik maar 2 radiators in de woonkamer heb en overdag niet thuis ben.
42m2 (woonkamer+open keuken): ik heb ook twee (dubbele) radiatoren aan weerszijden van de ruimte. Daar is het binnen een half uur echt wel warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PcDealer schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 23:29:
[...]

42m2 (woonkamer+open keuken): ik heb ook twee (dubbele) radiatoren aan weerszijden van de ruimte. Daar is het binnen een half uur echt wel warm.
Een CV systeem is eigenlijk in ieder geval weer anders qua variabelen, het is dus erg lastig om 1 op 1 te vergelijken.

Hier ook 40m2 oppervlakte met 2 radiatoren. Daar kreeg ik de boel met 60c aanvankelijk ook niet snel warm doordat mijn radiatoren en cv ketel niet ingeregeld stonden EN mijn CV ketel eigenlijk veel te zwaar is voor mijn woning. Uiteindelijk één radiator vervangen voor een jaga lowh20 met DBE en de ketel ingeregeld.

Nu is de kamer snel op temperatuur en haal ik een Delta T van 20c (40c retour), de CV ketel brand dan nog steeds op 20% vermogen :')

Ook bij -20 kwam de boel prima op temperatuur, 60c is ook wel het minimale wat ik kan stoken, als ik op 55c ga stoken dan gaat de boel weer pendelen en zakt de retourtemperatuur helemaal niks, sterker nog de retourtemperatuur is in sommige gevallen zelfs hoger!

Ik zou eerst eens naar je radiator capaciteit kijken en de boel daar inregelen voordat je een andere ketel aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Ik heb de afgelopen weken langzaam de max CV temperatuur van de ketel terug geschroefd naar 40C (het minimum). Tijdens stoken zag ik de temperatuur vaak langzaam terug moduleren naar 30C. Zo lang mijn vrouw niet begint te piepen dat het lang duurt dat het huis warm wordt laat ik het even mooi staan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

VROEM! schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 11:00:
Ik heb de afgelopen weken langzaam de max CV temperatuur van de ketel terug geschroefd naar 40C (het minimum). Tijdens stoken zag ik de temperatuur vaak langzaam terug moduleren naar 30C. Zo lang mijn vrouw niet begint te piepen dat het lang duurt dat het huis warm wordt laat ik het even mooi staan O-)
Wat ook een mooie is:
Veel thermostaten kan je een temperatuur afwijking instellen per halve graad. Als je vrouw niet thuis is de afwijking parameter max. omhoog bijstellen.

Dan geeft de thermostaat 20c aan terwijl het feitelijk 19c is. Vrouw blij, jij blij O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoaHong
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 14:12
goeie artikel / test over buisisolatie:

http://www.dicks-website.eu/buisisolatie/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dat ging bij mij niet op. MIjn vrouw had het vrij snel door :)

Ik heb nu onderdelen aangeschaft om een eigen DBE te maken voor onze grote radiator achter. ( Type 22, bijna 300cm lang 30cm hoog ).

Als dat een beetje werkt, dan maak ik er nog twee voor de beide radiatoren voor.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

mkleinman schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 11:24:
Dat ging bij mij niet op. MIjn vrouw had het vrij snel door :)

Ik heb nu onderdelen aangeschaft om een eigen DBE te maken voor onze grote radiator achter. ( Type 22, bijna 300cm lang 30cm hoog ).

Als dat een beetje werkt, dan maak ik er nog twee voor de beide radiatoren voor.
Zou jij kunnen vertellen welke onderdelen dat zijn? Ik speel ook met het idee.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

thaMini schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 11:41:
[...]

Zou jij kunnen vertellen welke onderdelen dat zijn? Ik speel ook met het idee.
Bin there done that.. astu!

LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Net een kleine meting gedaan van ons energie verbruik tijdens douchen :)

Ik heb 2 minuten getimed. Zowel bij gas als water.
Waterverbruik: 17 liter in 2 minuten
Gasverbruik: 71 liter in 2 minuten

Kosten water is bij ons 1.03/m3 inclusief belastingen en ex vastrecht
Kosten gas zijn bij ons 0.1739/m3 inclusief belastingen en ex vastrecht

Enig omrekenwerk (elke tweaker kan dat natuurlijk zo uit zijn hoofd mee doen) geeft bij 30 min/dag douchen een gasverbruik van circa 1m3/dag en een waterverbruik van circa 255 liter.

Vroeger werd er bij ons langer gedouched. Nu wat korter maar de kleine moet af en toe in bad. Uiteraard is er ook gasverbruik tbv koken.

Samen heb ik dan ons historische gasverbruik van pak-hem-beet gemiddeld 1.4m3/dag voor niet-stook gerelateerde dingen wel netjes verklaard denk ik.

Kosten voor douchen zijn bij 30 minuten/dag zo'n beetje 22 euro/maand. Dus pak hem beet 70 cent per minuut per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Jouw gasverbruik tijdens ww is wel wat hoger als bij mij.
Mijn ketel draait op +/- 50% van z'n vermogen tijdens het douchen en verbruikt dan ongeveer 21 liter gas per minuut. Waterverbruik totaal hou ik niet bij, weet alleen dat in ongeveer 5 liter warmwater per minuut verbruik.

Maar 30 minuten douchen, met hoeveel personen is dat?
Ik zelf heb de straal misschien 5 minuten open, niet echt uit besparing, maar wat moet ik er langer doen?
Mijn vrouw laat er heel wat liters meer doorheen gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Met 2 personen.
Ik weet niet zo goed hoe lang ik de straal zelf open heb (nooit geklokt), maar ik gok een minuut of 10 inclusief de tijd die ik moet wachten op het warme water.

Mijn vrouw douchede altijd veel en veel langer, die is nu aan het minderen. We zetten ook de kraan iets verder dicht.

"Probleem" nu is dat ik tijdens het stookseizoen de komende tijd even niet zo goed kan zien wat dat doet met ons warm waterverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
revolution-nl schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 10:29:
[...]
Hier ook 40m2 oppervlakte met 2 radiatoren. Daar kreeg ik de boel met 60c aanvankelijk ook niet snel warm doordat mijn radiatoren en cv ketel niet ingeregeld stonden EN mijn CV ketel eigenlijk veel te zwaar is voor mijn woning. Uiteindelijk één radiator vervangen voor een jaga lowh20 met DBE en de ketel ingeregeld.
Ik kan mijn radiatoren niet inregelen, er zitten geen ventielen in. Ik heb dus de pomp van de CV op 45% gezet, dat helpt al een stuk beter. Heb ook met max vermogen van de ketel al teruggeschroeft. Het is een 24kW ketel die nu op 10kW staat geloof ik. Voorheen stond de ketel vaak te pendelen, nu veel minder. Maar dan nog zijn de aanvoer en retour soms bijna gelijk. Het water koelt niet genoeg af in de radiator.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 11-10-2012 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Microkid schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 22:14:
[...]

Ik kan mijn radiatoren niet inregelen, er zitten geen ventielen in. Ik heb dus de pomp van de CV op 45% gezet, dat helpt al een stuk beter. Heb ook met max vermogen van de ketel al teruggeschroeft. Het is een 24kW ketel die nu op 10kW staat geloof ik. Voorheen stond de ketel vaak te pendelen, nu veel minder. Maar dan nog zijn de aanvoer en retour soms bijna gelijk. Het water koelt niet genoeg af in de radiator.
Kan ook inregelen via de draaiknop (als de knop er af is, kun je vaak met apart stelsleutel de doorstroom-karakteristiek beperken).
Daarnaast zou je misschien kijken naar lagere CV-pomp stand (soms een schakelaar OP de pomp met drie-standen?)
Hier staan de VOETventielen volledig open, en is alleen in de knoppen gesteld (en destijds op de INtergas de pompstand en vermogen van de ketel, temperatuur CV).

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 11-10-2012 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
NielsTn schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 23:14:
[...]
Daarnaast zou je misschien kijken naar lagere CV-pomp stand (soms een schakelaar OP de pomp met drie-standen?)
Staat al op 45%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Dan moet je de doorstroom in de radiatoren beperken....ofwel de kraantjes wat verder dicht doen.

Maar die heb jij niet (wat me hoogst verbaast), dus dan ben je de pineut :+

Heb je echt niet van die voet ventielen bij je radiatoren?
Afbeeldingslocatie: http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/images/uploads/Voetventiel%20recht%20-%20afsluitbare%20radiatorkoppeling.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door VROEM! op 12-10-2012 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Nope, helaas. Hier hangen de meest basic radiatoren en alles zit gewoon direct aangesloten zonder enige fancy zoals voetventielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Tsja dan ben je de lul. Kan het niet mooier maken.

Misschien dat zo'n truc met ventilatoren je nog helpt (dan koelt de radiator ongeveer 3x beter het water af (15W/m2K naar pakweg 45W/m2K).

[ Voor 58% gewijzigd door VROEM! op 12-10-2012 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

NielsTn schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 23:13:
[...]

ach ik heb een bescheiden website, snuffel daar gerust rond.
:)
ik snuffel nu in de regionen rond 0,15 m3/gewogen graaddag rond :)
Ik gok zo dat je QSolar daar ook een behoorlijk steentje aan bijdraagt.
Desalniettemin netjes, wij zitten rond de 0.23 m3/gewogen graaddag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
Microkid schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 07:24:
Nope, helaas. Hier hangen de meest basic radiatoren en alles zit gewoon direct aangesloten zonder enige fancy zoals voetventielen.
Ook niet eens deze dingen?
Afbeeldingslocatie: http://www.werkspot.nl/uploads/order/645/ea463aa0fa3731b22eba285587c86013bf074391.jpg
Daarmee kan je ook aan de gang... moet je alleen wel zorgen dat er daarna niet meer aan gedraaid wordt of duidelijk aangeven zoveel slagen als je hem open zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:25

ericplan

5180 Wp PV

Microkid schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 07:24:
Dan is nu ook niet echt het seizoen om er iets aan te doen, maar in mei 2013 installatie laten leeglopen en voetventielen plaatsen, ook enorm handig als je moet schilderen of behangen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb gisteren weer 3m3 erdoorheen gedraaid op de kamer vanaf 17 naar 19 graden te krijgen en hem daar een paar uur op te houden. De ketel slaat zodra de kamer op temperatuur is zeer geregeld aan, zij het op lage temperaturen, maar toch.

Heeft iemand enig idee hoe ik het warmteverlies door mijn open trap zou kunnen berekenen? Ik begin er sterk aan te denken om de trap of beneden (zonde van het licht/zicht) of op de eerste verdieping (lastige constructie door wenteltrap) dicht te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
neographikal schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 13:07:
Ik heb gisteren weer 3m3 erdoorheen gedraaid op de kamer vanaf 17 naar 19 graden te krijgen en hem daar een paar uur op te houden. De ketel slaat zodra de kamer op temperatuur is zeer geregeld aan, zij het op lage temperaturen, maar toch.

Heeft iemand enig idee hoe ik het warmteverlies door mijn open trap zou kunnen berekenen? Ik begin er sterk aan te denken om de trap of beneden (zonde van het licht/zicht) of op de eerste verdieping (lastige constructie door wenteltrap) dicht te maken.
Dichtmaken hoeft niet heel definitief en zwaar hoor. Vroeger hadden we op die plek een velours gordijn hangen. Makkelijk aan te brengen en in de zomer gewoon te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
MieJuul schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 09:48:
[...]

Ik gok zo dat je QSolar daar ook een behoorlijk steentje aan bijdraagt.
Desalniettemin netjes, wij zitten rond de 0.23 m3/gewogen graaddag
overschot elektriciteit wegfakkelen doet het ook nice ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Mafketel schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:12:
[...]
Ook niet eens deze dingen?
Ja, tuurlijk, er zitten wel thermostaatknoppen op (dat moet ook, want ik heb een Honeywell EvoHome met HR80 radiatorknoppen). Ik heb dus alleen geen voetventiel in de radiators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Andere vraag: ik had net een installateur op bezoek en toevallig kwamen we op het nieuwe gas dat we in de komende jaren gaan krijgen. Dat komt uit Rusland en schijnt een stuk "natter" te zijn dan ons huidige gas. Hij waarschuwde dat oudere ketels hier mogelijk niet mee overweg kunnen en dat nieuwe ketels vaak hierop aan te passen zijn.
Weet iemand hier meer van? Ben wel benieuwd naar dit verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:38

mb1

Microkid schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:24:
Andere vraag: ik had net een installateur op bezoek en toevallig kwamen we op het nieuwe gas dat we in de komende jaren gaan krijgen. Dat komt uit Rusland en schijnt een stuk "natter" te zijn dan ons huidige gas. Hij waarschuwde dat oudere ketels hier mogelijk niet mee overweg kunnen en dat nieuwe ketels vaak hierop aan te passen zijn.
Natter...... tuurlijk, laat de bewuste installateur van jou het maar lekker bij waterleidingen houden dat lijkt me wel zo verstandig!

Feit is dat de Wobbe index de komende jaren omhoog zal gaan.
Check maar ff http://www.rijksoverheid....n-productie/nieuw-aardgas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

VROEM! schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 21:59:

"Probleem" nu is dat ik tijdens het stookseizoen de komende tijd even niet zo goed kan zien wat dat doet met ons warm waterverbruik.
Heeft het zin om tijdens de stookcyclus te gaan douchen of warm water te tappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-09 07:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Microkid schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:24:
Dat zal wel niet, gas word namelijk gewoon gedroogd. Ook als het uit Nederland komt.
Wanneer het gas natter is zal het het een extra droging moeten ondergaan, maar dit is makkelijk te realiseren op grote schaal en hierdoor zal je geen nieuwe ketel behoeven aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Thnx, ik ga ook maar eens zoeken naar onderdelen.
Heb standaard radiatoren en elke wijziging moet langs de ballotage commissie thuis. Het komt er niet in als het lelijk is :X

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

thaMini schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 06:29:
[...]

Thnx, ik ga ook maar eens zoeken naar onderdelen.
Heb standaard radiatoren en elke wijziging moet langs de ballotage commissie thuis. Het komt er niet in als het lelijk is :X
Da's makkelijk toch? DBE bouwen en daarna een radiatorombouw? WIN WIN!

Pagina: 1 ... 8 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.