Gasschuif schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 23:26:
[...]
In vrijwel alle (moderne) ketels kun je instellen wat het maximum vermogen
of voor tap
of voor cv bedrijf is.
De water hoeveelheid in CV bedrijf verlagen is altijd goed voor een betere overdracht van rookgas naar water, de verblijfstijd van het water in de ketel is dan langer, de overdracht beter.
Alle ketels regelen op
aanvoer temperatuur, de retour temperatuur hangt af van diverse factoren.
Ga a.u.b. de start post eens goed lezen.

Dat die vermogens los van elkaar in te stellen zijn snap ik ook wel.
Ik zei alleen dat het maximale vermogen vaak alleen nodig is voor tapwater.
Dus terugschroeven van CV vermogen is aan te raden.
Verwarming en cv zijn mijn vakgebied, dus een startpost lezen om iets over een cvketel te leren hoef ik absoluut niet.
Ik heb hiervoor geleerd en ben hier dagelijks mee bezig
En ketels regelen op van een rekensom tussen A en R temperatuur en soms in combinatie met ruimtetemperatuur.
Het is dan ook een
berekende aanvoertemp.
Omdat een ketel van voor tot achter is ontwikkeld om te kunnen moduleren.
De ventilator, pomp en het belangrijkste, de branderregeling.
Natuurlijk mag je best een bovengrens verlagen, maar geef hem nog wel ruimte om te regelen.
En ik noem het moduleren, omdat het zo heet.
[...]
Daar ben ik het gedeeltelijk wel mee eens. Radiatoren knijpen ben ik ook nog niet echt van overtuigd. En dat de ketel misschien ook wel de retourtemperatuur in de gaten houdt, kan ik ook wel geloven. Maar zelfs al zou die niet snel stijgen, waarom zou de ketel dan niet gaan moduleren? Als de aanvoertemperatuur bereikt of bijna bereikt is, zal de ketel z'n vermogen verlagen hoor. Die temperatuur is net het punt waar de ketel naar regelt.
Als de retour erg laag is en de aanvoer heel dicht bij de max ingestelde waarde.
En dat blijft gedurende enige tijd zo, bijv met opstoken van installatie.
Dan zal de ketel maar matig terug moduleren, omdat hij zijn warmte nog kwijt kan vanwege de lage retour.
Pas als de retour gaat stijgen, gaat de ketel gas terug nemen.
Nogmaals, een ketel moduleert op het verschil (ΔT) tussen A & R
Met die gegevens weet hij welk vermogen hij nog kwijt kan aan een installatie die goed ingeregeld is.
Wat een oplossing zou kunnen zijn voor jouw is een buffervat in de installatie plaatsen.
In de koeltechniek wordt dit nog altijd gebruikt om pendelen van koelmachines tegen te gaan.
Vroeger zag je het ook vaker in verwarmingssystemen, maar het is wegbezuinigd en het neemt wat extra ruimte in.
Door de convectoren heb je een hele lage waterinhoud gekregen, dit kun je opvangen met een buffervat.
Hierdoor krijgt je ketel meer tijd om zijn vermogen te stabiliseren.
Buffervaten zijn nog kant en klaar te verkrijgen, geïsoleerd en al.
Een goed ingeregelde installatie wil nog niet altijd zeggen dat er gas bespaart wordt.
Het geeft alleen aan dat de warmte gelijkmatig verdeeld wordt.
En dat levert vaak besparing op, maar soms ook een toename van verbruik.
En het is idd zo dat veel ketels overgedimensioneerd zijn.
Met als nadeel dat het laagste vermogen (+/- 20% van max vermogen) vrij hoog ligt.
De enige oplossing is een ketel met een lager max vermogen, die 20% komt dan ook automatisch lager te liggen.
Hoge vermogens zijn alleen voordelig bij het snel vullen van een bad.
Voor meerdere tappunten tegelijk is in 9 van de 10 gevallen de waterleiding naar de tappunten niet geschikt.
Dus dat is iets waar je veel tapwater niet voor moet aanschaffen.
[
Voor 60% gewijzigd door
Oxellaar op 29-09-2012 08:48
]