Aanvoertemp is sowieso al aan de hoge kant, meeste moderne ketels staan af-fabriek op 80 graden ingesteld en wordt daarmee ook warm. Grote kans dat je nog wel lager kunt, maar dat hangt even af van radiatorcapaciteit en de isolatie van je huis.sjaak schreef op vrijdag 09 maart 2012 @ 14:34:
Interessant topic!
Wij wonen in een appartement van ongeveer 100m2 waarbij eigenlijk alleen de woonkamer van zo'n 30m2 wordt gestookt en als het flink koud is ook 2 van de 3 slaapkamers. Elk zo'n 15m2 groot schat ik. We hebben een al wat ouder type Bosch 26 HRC hangen waarbij ik de ECO stand al tijden heb aanstaan om tussentijds verwarmen van het kraanwater te voorkomen.
Vandaag tijdens een schoonmaakbeurt van het apparaat herinnerde ik mij dit topic. Wat kan ik doen, als redelijke leek, om de ketel zo optimaal mogelijk te gebruiken. We hebben al een laag verbruik in vergelijking met de buren maar elke kubieke meter of kWh is meegenomen.
Even wat waardes die ik voorbij zag komen in het topic. De pendeltijd staat ingesteld op 3 minuten (fabrieksstandaard) en de op de pomp zit een schakelaar met stand I, II en III. (Respectievelijk 1600, 2000 en 2200 rpm) De pomp staat op stand III. Als ik de max. aanvoertemperatuur opvraag geeft deze een waarde van 88 graden.
Welke waardes kan ik het best hanteren want ik heb het idee dat ook ons apparaat zonder afstellen in gebruik genomen is. Hij krijgt netjes elk jaar een servicebeurt en druk/ontluchting e.d. houd ik ook goed bij.
Ben erg benieuwd!
Verder die pomp... als je leidingen nu suizen als een gek kan ie een standje lager. In principe moet je van alle radiators die je gebruikt de temperatuurval meten en die over de hele installatie gelijk zien te krijgen door het knijpen van kranen of voetventielen. Als dat je uiteindelijk gelukt is moet dat verschil bij 80 graden aanvoertemperatuur iets van 20 graden zijn, als het erg veel afwijkt kan je de pompsnelheid aanpassen daarop.