Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.216.208 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 22:08
drielp schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 13:10:
[...]In de ruimte waar de thermostaat hangt de gewone radiator kranen gebruiken. De thermostaat regelt hier de temperatuur. In de andere ruimtes kun je wel thermostaatkranen gebruiken. Waterzijdig inregelen zonder voetventielen wordt een lastig klusje. Ik zou er, als leek, niet aan beginnen.[...]
Als je toch nog je kranen wil vervangen, neem dan meteen voorinstelbare radiatorkranen (Danfoss RA-N reeks, of A-exact maar die laatste is wat minder courant te krijgen). De voorinstelling werkt zoals het knijpen van voetventielen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

Tonzon radiatorfolie plakken heeft geen zin, het werkt echt niet. Ik heb het jaren gehad, maar op mindergas en gevoelsmatig (=snellere opwarming) geen enkel effect. Ik heb het laten zitten vanwege luiheid. Een isolerende- en reflecterende laag op de muur achter de radiator plaatsen heeft wel effect.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat het helemaal niet werkt. In de koude week van augustus stond bij mij de verwarming aan, en de muur achter de met Tonzon beklede radiator bleef koud.
De muur is ongeisoleerd en alle warmte die ik erin steek ben ik 'kwijt'. Het heeft weinig zin om de muur op te stoken naar 50 graden, dan heb ik liever dat die warmte aan de lucht wordt afgegeven. Maar het is geen isolatie. Je bent zelfs oppervlakte van je radiator kwijt.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-05 13:47
[...]
In de ruimte waar de thermostaat hangt de gewone radiator kranen gebruiken. De thermostaat regelt hier de temperatuur. In de andere ruimtes kun je wel thermostaatkranen gebruiken.
Moet me hier nog in verdiepen maar heb er persoonlijk nog geen haast mee gemaakt.
Waterzijdig inregelen zonder voetventielen wordt een lastig klusje. Ik zou er, als leek, niet aan beginnen.
Wist al wel dat het lastig zou worden maar zoe moeilijk kan dat toch niet zijn lijkt me, kost me alleen meer tijd? Heb na het vele lezen wel begrepen dat het niet onmogelijk is.
Tonzon radiatorfolie plakken heeft geen zin, het werkt echt niet. Ik heb het jaren gehad, maar op mindergas en gevoelsmatig (=snellere opwarming) geen enkel effect. Ik heb het laten zitten vanwege luiheid. Een isolerende- en reflecterende laag op de muur achter de radiator plaatsen heeft wel effect.
Okay, Tonzon van het lijstje en zoeken naar muur reflectie/isolatie oplossing.
CV watertemperatuur lager instellen is geen enkel probleem, kan gewoon op 50 ºC (of lager) gezet worden. Dit kan je altijd aanpassen als het hartje winter is en je huis wordt niet warm. Bij tapwater zou ik gewoon >55 ºC blijven.
En isoleren is altijd goed, vergeet ook de vloer niet.
Staat ook nog op de planning maar dat is voor latere zorg.
naftebakje schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:04:
[...]
Als je toch nog je kranen wil vervangen, neem dan meteen voorinstelbare radiatorkranen (Danfoss RA-N reeks, of A-exact maar die laatste is wat minder courant te krijgen). De voorinstelling werkt zoals het knijpen van voetventielen.
Had in verleden het idee gehad voetventielen te plaatsen maar aangezien het een oud huis is en de marge iets verkeerds te doen klein is wilde ik dit maar laten voor wat het is plus het is veel meer werk dan radiatorkranen plaatsen wat me nog wel zelf zou lukken. Ik zal die kranen eens gaan opzoeken.

/edit:
Die Quinta 28c van ons heeft een ingebouwde boiler voor tapwater, hoe zouden jullie hier mee omgaan qua temperatuur in de avond uren?
Een constante 66 graden of tussen 00:00 en 06:00 helemaal uit?

[ Voor 4% gewijzigd door schumi2004 op 16-09-2014 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 10:23
Elect schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:18:
[...]
Ik kan me bijna niet voorstellen dat het helemaal niet werkt. In de koude week van augustus stond bij mij de verwarming aan, en de muur achter de met Tonzon beklede radiator bleef koud.
De muur is ongeisoleerd en alle warmte die ik erin steek ben ik 'kwijt'. Het heeft weinig zin om de muur op te stoken naar 50 graden, dan heb ik liever dat die warmte aan de lucht wordt afgegeven. Maar het is geen isolatie. Je bent zelfs oppervlakte van je radiator kwijt.
+1 op dit bericht. Radiatorfolie werkt bij mij en mijn ouders wel degelijk comfortverhogend. Zeker bij mijn ouders die in een slecht geïsoleerde stacaravan wonen. Het vermogen van de radiator neemt af, maar de efficiency neemt toe. Je moet dus wel voldoende vermogen hebben wil het ook besparend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
schumi2004 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:21:
[...]Had in verleden het idee gehad voetventielen te plaatsen maar aangezien het een oud huis is en de marge iets verkeerds te doen klein is wilde ik dit maar laten voor wat het is plus het is veel meer werk dan radiatorkranen plaatsen wat me nog wel zelf zou lukken. Ik zal die kranen eens gaan opzoeken.
Mijn chauffagist raadde me ook sterk af om voetventielen te steken, omdat je daar blijkbaar veel miserie mee kunt hebben. Kranen vervangen is betrekkelijk eenvoudig (staat bij mij op de planning als solder geïsoleerd is), en dan kan ik ook waterzijdig afregelen. Enige nadeel tov voetventielen zetten is dat ik om een radiator af te halen sowiezo het water moet aflaten.

Ivm je boiler: eigen keuze temperatuur ivm legionella (maar als je het legionella-programma activeert zou dat veilig moeten zijn, gaat ie wekelijks je boiler voldoende opstoken), hoe lager hoe efficiënter je warm water aanmaakt (meer condensatie, minder warmteverlies in de boiler).
Maar ben je 100% zeker dat er een boiler ingebouwd zit? Google lijkt dat te ontkennen?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 10:23
naftebakje schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 18:48:
[...]
Mijn chauffagist raadde me ook sterk af om voetventielen te steken, omdat je daar blijkbaar veel miserie mee kunt hebben. Kranen vervangen is betrekkelijk eenvoudig (staat bij mij op de planning als solder geïsoleerd is), en dan kan ik ook waterzijdig afregelen. Enige nadeel tov voetventielen zetten is dat ik om een radiator af te halen sowiezo het water moet aflaten.
Ik heb het gedaan tijdens een grote verbouwing van de bovenverdieping, toen het water er toch af ging. Het systeem legen en weer vullen is trouwens een vrij eenvoudig en vlot werkje. Daarna twee tips:
  • gebruik geen teflon maar hennep met fitterskit
  • draai het voetventiel héél stevig aan met een goede waterpomptang
Ik had eerst teflon gebruikt en toen bleven ze maar zweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_WRX
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-04-2021
Op de eerste website die ik tegenkwam heb ik het een Evohome pakketje samengesteld.

1x Honeywell evohome colour 4-zone radiator met OpenTherm ketelsturing, tafelstandaard/oplader en 4 thermostatische knoppen (slimme thermostaat)
ATP954M2020
€ 549,01

1x Honeywell aan/uit rf-module bdr91a1000
BDR91A1000
€ 121,55

1x Honeywell stadsverwarmingsafsluiter 24V met trafo 22mm
Y-VC8015AG1100
€ 166,29

1x Honeywell evohome inbouwdoos ATF300
ATF300
€ 49,67

Totaal 886.52

Ik krijg het in Duitsland of waar dan ook nergens goedkoper gevonden, zijn die prijzen zo strak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Ivm je boiler: eigen keuze temperatuur ivm legionella (maar als je het legionella-programma activeert zou dat veilig moeten zijn, gaat ie wekelijks je boiler voldoende opstoken), hoe lager hoe efficiënter je warm water aanmaakt (meer condensatie, minder warmteverlies in de boiler).
Maar ben je 100% zeker dat er een boiler ingebouwd zit? Google lijkt dat te ontkennen?
Ik noem het boiler maar Remeha noemt het: ingebouwde warmwatervoorziening
Komt mijn inziens opzelfde neer toch?
roderickvd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 19:16:
[...]

Ik heb het gedaan tijdens een grote verbouwing van de bovenverdieping, toen het water er toch af ging. Het systeem legen en weer vullen is trouwens een vrij eenvoudig en vlot werkje. Daarna twee tips:
  • gebruik geen teflon maar hennep met fitterskit
  • draai het voetventiel héél stevig aan met een goede waterpomptang
Ik had eerst teflon gebruikt en toen bleven ze maar zweten.
Ik kan het me helaas (en wil het voorlopig ook niet tot de plannen uitgewerkt zijn) een grote verbouwing veroorloven maar is wel iets wat ik zou willen. Zie er alleen tegen op gezien de bouw van bepaalde leidingen en plaatsing me meer ellende op me hals te halen dan nodig is.
[...]
Deze snap ik even niet. Wat heeft kranen vervangen te maken met het wel of niet waterzijdig afregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een Quinta heeft geen tapwater boiler, maar een cv zijdig buffervat om sneller warm tapwater te leveren.
De inhoud van het buffervat warmt de eventueel koude warmtewisselaar op.
De temperatuur in het vat wordt niet door de ketel gemeten, maar domweg om de zoveel uur opgewarmd. Deze tijd is instelbaar en staat standaard op om de twee uur, je kunt dit verlengen naar maximaal om de 5 uur volgens mij. Weet eigenlijk niet of het geheel uit te schakelen is.
Ook is de gewenste temperatuur van het buffervat instelbaar, dit getal is een verhoging bovenop de ingestelde tapwater temperatuur. Standaard staat deze op 15 of 20 graden. Dus bijvoorbeeld tapwater op 55 + 15 = 70 graden voor buffervat.

Verlagen van de temperatuur in het buffervat geeft geen kans op legionella.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Oxellaar schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 23:20:
Een Quinta heeft geen tapwater boiler, maar een cv zijdig buffervat om sneller warm tapwater te leveren.
De inhoud van het buffervat warmt de eventueel koude warmtewisselaar op.
De temperatuur in het vat wordt niet door de ketel gemeten, maar domweg om de zoveel uur opgewarmd. Deze tijd is instelbaar en staat standaard op om de twee uur, je kunt dit verlengen naar maximaal om de 5 uur volgens mij. Weet eigenlijk niet of het geheel uit te schakelen is.
Ook is de gewenste temperatuur van het buffervat instelbaar, dit getal is een verhoging bovenop de ingestelde tapwater temperatuur. Standaard staat deze op 15 of 20 graden. Dus bijvoorbeeld tapwater op 55 + 15 = 70 graden voor buffervat.

Verlagen van de temperatuur in het buffervat geeft geen kans op legionella.
Heb het opgezocht, niet omdat ik je niet geloof maar omdat ik nooit de behoefte gehad heb de werking ervan gelezen te hebben, komt vaak alleen als je het nodig hebt, en moet je gelijk geven (hoewel ik mijn redenering ook wel prima vond :P ) Overigens noemt Remeha in hun handleiding ook boiler (hfst 6.6.3), of ze hier u dit cv vat mee bedoelen is me onduidelijk.

Het heet idd een CV zijdig buffervat welke de werking volgens Remeha als volgt is (hfst 2.2 uit handleiding) :
Alleen Remeha Quinta 28c en Quinta 35c :
De Remeha Quinta 28c en Quinta 35c zijn combi-toestellen, dat wil zeggen, dat er
een voorziening is ingebouwd waar sanitair water wordt verwarmd. Het openen van
een warmwaterkraan wordt gesignaleerd door een flowswitch, waardoor het toestel
wordt vrijgegeven. De standaard PWM-pomp (= pulse wide modulation) wordt ingeschakeld
en pompt warm c.v.-water, dat zich in een buffervat bevindt, op zijn maximale
stand naar de warmtewisselaar. Hierdoor wordt een eventueel koude warmtewisselaar
snel opgewarmd. Het c.v.-water warmt vervolgens in een platenwarmtewisselaar het
tapwater op om zo een optimaal tapcomfort te garanderen. Als er gestopt wordt met
warmwater tappen zal het toestel automatisch het buffervat weer op temperatuur brengen.
Een instelbare tijdschakeling houdt het buffervat op temperatuur.
Een driewegklep
bepaalt of het verwarmingswater naar de c.v.-installatie stroomt, of via de platenwarmtewisselaar
voor warm tapwater zorgt. De driewegklep en pomp worden elektrisch
aangestuurd door de beveiligingsautomaat. Als er geen warmtevraag is, zal de driewegklep
richting warmwaterbereiding staan om snel te kunnen reageren op tapvraag.
11
De driewegklep is niet veerbelast en verbruikt alleen stroom op het moment dat deze
naar een andere stand loopt, dus niet in zijn eindstanden. Bij tapwaterbedrijf draait de
pomp altijd op zijn maximale stand, maar dit is in de meeste gevallen tijdens cv-bedrijf
niet nodig, zodat de pomp dan op een lagere stand draait (fabrieksinstelling: 70%).
Tijdens de nadraaiperiode gaat de pomp naar een nog lagere stand (fabrieksinstelling:
30%) om zo het elektrisch energieverbruik tot een minimum te beperken.
Belangrijk ding hierin vind ik wel dat: "Als er gestopt wordt met
warmwater tappen zal het toestel automatisch het buffervat weer op temperatuur brengen."

Met dit gegeven en de default settings op 2 uur (instelbaar van 00 naar 10, hfst 6.5, 6.5) denk ik dat het best mogelijk moet zijn deze tijd op 5 te zetten daar hij toch elke keer opwarmt na warmte vraag? Om nu elke 2 uur dit te laten gebeuren is mijn inziens iets wat overdreven?

Om even op ander onderwerp over te springen. Hoe zit dat precies met de pompnadraaitijd (zie het veelvuldig genoemd worden), wil je of moet je hier aanpassingen in aanbrengen? Mij is nog onduidelijk wat hier qua voordeel in te behalen valt?

En hoeverre moet je met service settings gaan lopen spelen? Zijn hier standaard verbeteringen in aan te brengen?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:38
Pomp nadraaien langer dan 2 minuten is over het algemeen gewoon stroomverspilling. Na 1-2 minuut nadraaien is alle warmte verdwenen uit de ketel en zit het ergens in de radiatoren, langer rondpompen voegt niks toe.

• schumi2004
_JGC_ schreef op woensdag 17 september 2014 @ 00:17:
Pomp nadraaien langer dan 2 minuten is over het algemeen gewoon stroomverspilling. Na 1-2 minuut nadraaien is alle warmte verdwenen uit de ketel en zit het ergens in de radiatoren, langer rondpompen voegt niks toe.
Thanks. Hoe meer ik me in deze materie verdiep hoe meer ik het bijzonder vindt dat hier niet meer aandacht aan besteed wordt door installateur/leverancier, zelfs niet door energie leverancier welke me dood spamt met energie zuinige maatregelingen behalve dan inregelen, of beter gezegd tunen van installatie.
Heb na lezen van dit topic veel geleerd en ook vrienden van me ook aangespoord hier aandacht aan te besteden maar het blijft voor mij alsnog complexe materie.

• Oxellaar
  • Niet online
[...]
Waarom zou je ellende krijgen met voetventielen :?
Bedoelde hij dat het inkorten van de retourleiding veel werk is, of het aftappen tot de laatste druppel?
naftebakje schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 15:04:
[...]
Een Danfoss RA-N is niet hetzelfde als een A-exact. Voorinstelbare kranen zoals RA-N heeft ieder ander merk ook, Comap, Hertz, Heimeier enz.
Een A-exact van Heimeier heeft een echte debietregeling, iets wat geen ander merk heeft.
Ook de verkrijgbaarheid is geen probleem
Voor ons als tuners zou dan ook alleen deze kraan aangeraden moeten worden en niet een voorinstelbare.
Want zodra er één radiator open of dicht gaat veranderd het debiet door het gehele systeem en helpt heel de voorinstelling naar de maan. Met een A-exact heb je dit probleem niet.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-05 19:22
roderickvd schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 18:40:
[...]

+1 op dit bericht. Radiatorfolie werkt bij mij en mijn ouders wel degelijk comfortverhogend. Zeker bij mijn ouders die in een slecht geïsoleerde stacaravan wonen. Het vermogen van de radiator neemt af, maar de efficiency neemt toe. Je moet dus wel voldoende vermogen hebben wil het ook besparend zijn.
Tonzon radiatorfolie in 2009 aangebracht (vond pas de bon nog met een restantje folie)

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2hfnwh2.jpg

Geen verschil met 2008 en 2010. In 2011 nieuwe kozijnen met HR++ en in 2012 spouwmuur isolatie en later in dat jaar een houtkachel. Dat ging tenminste ergens op lijken. In 2014 het warme water voorziening met een e-boiler, bijna op nul....

Reflecterende folie met isolatie op de muur achter de radiator werkt een stuk beter, maar valt ook meer op. Daarom doet Tonzon het zo goed met de folie. Maar goed, gevoel is slecht meetbaar, als jij er blij mee bent, prima.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:18
Folie achter de radiatoren heb ik ook. Lidl had die rollen toen in de aanbieding (6,99 voor een rol waar je 3 a 4 radiatoren mee kan doen). Gamma heeft het volgens mij standaard in het assortiment.

En als je 30cm van de radiator af staat en er van bovenaf in kijkt kun je het zien, maar anders niet hoor :) En anders snijd je het toch iets kleiner? (5cm van de randen van de folie eraf ofzo)

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 17-09-2014 09:53 ]

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-05 22:52
Bart_WRX schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 20:59:
Op de eerste website die ik tegenkwam heb ik het een Evohome pakketje samengesteld.

1x Honeywell evohome colour 4-zone radiator met OpenTherm ketelsturing, tafelstandaard/oplader en 4 thermostatische knoppen (slimme thermostaat)
ATP954M2020
€ 549,01

1x Honeywell aan/uit rf-module bdr91a1000
BDR91A1000
€ 121,55

1x Honeywell stadsverwarmingsafsluiter 24V met trafo 22mm
Y-VC8015AG1100
€ 166,29

1x Honeywell evohome inbouwdoos ATF300
ATF300
€ 49,67

Totaal 886.52

Ik krijg het in Duitsland of waar dan ook nergens goedkoper gevonden, zijn die prijzen zo strak?
Evohome+4xradiator+aan/uit €549
Scheelt je al €120, echter voor €70 euro meer kan je hetzelfde pakket ook bestellen met Gateway(je kan dan vanaf je smartphone de verwarming per ruimte gaan regelen)

Mocht je meer radiatorknoppen nodig zijn dan kan je ook prima de HR80 variant gebruiken, deze zijn qua uiterlijk iets minder modern maar doen precies hetzelfde. 4 van de 5 knoppen welke ik had waren niet eens te zien. De HR80 is de vooorganger van de HR92, deze zie ik redelijk vaak voorbij komen op marktplaats of ebay.de, ik heb de mijne voor nog geen 40 euro per stuk kunnen kopen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• naftebakje
schumi2004 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 22:50:
[...]Deze snap ik even niet. Wat heeft kranen vervangen te maken met het wel of niet waterzijdig afregelen?
Met een voorinstelbare thermostatische radiatorkraan blijft je waterzijdige afregeling ook als je aan de kraan draait, wanneer je geen voetventielen hebt.
Oxellaar schreef op woensdag 17 september 2014 @ 06:53:
[...]

Waarom zou je ellende krijgen met voetventielen :?
Bedoelde hij dat het inkorten van de retourleiding veel werk is, of het aftappen tot de laatste druppel?
Blijkbaar kan je een radiatorkraan zo vervangen, hoef je verder aan de leidingen niet te komen, met voetventielen kan je problemen hebben. Heb er verder niet op doorgevraagd.
Een Danfoss RA-N is niet hetzelfde als een A-exact. Voorinstelbare kranen zoals RA-N heeft ieder ander merk ook, Comap, Hertz, Heimeier enz.
Een A-exact van Heimeier heeft een echte debietregeling, iets wat geen ander merk heeft.
Ook de verkrijgbaarheid is geen probleem
Voor ons als tuners zou dan ook alleen deze kraan aangeraden moeten worden en niet een voorinstelbare.
Want zodra er één radiator open of dicht gaat veranderd het debiet door het gehele systeem en helpt heel de voorinstelling naar de maan. Met een A-exact heb je dit probleem niet.
Klopt, A-exact is beter, maar bij de lokale groothandel ligt die blijkbaar niet op stock. Je kan de kranen goedkoper krijgen via de chauffagist maar dan wil die wel niet teveel zoekwerk.

445033

ThinkPadd schreef op woensdag 17 september 2014 @ 09:28:
Folie achter de radiatoren heb ik ook. Lidl had die rollen toen in de aanbieding (6,99 voor een rol waar je 3 a 4 radiatoren mee kan doen). Gamma heeft het volgens mij standaard in het assortiment.

En als je 30cm van de radiator af staat en er van bovenaf in kijkt kun je het zien, maar anders niet hoor :) En anders snijd je het toch iets kleiner? (5cm van de randen van de folie eraf ofzo)
Ik had nog van die folie die je onder laminaat legt. Tempex met aluminiumfolie erop. Werkt ook goed achter de radiator. En wat je zegt, ik zie het alleen als ik echt achter de radiator ga kijken.

• ThinkPad
Volgens mij is dat bijna het zelfde.

Mijn radiatorfolie is piepschuimlaagje + aluminiumfolie erop. Laminaatspul is beetje van dat schuim achtige spul. Maar volgens mij maakt dat niet zoveel uit, je wilt toch alleen de stralingswarmte terugkaatsen, en daar is de aluminiumfolie voor. Denk dat er geen meetbaar verschil in zit tussen radiatorfolie of dat laminaat ondervloer spul.

Anoniem: 619989

Danfoss heeft volgens mij dynamic valve, waardoor je niet meer hoeft in te regelen.
DIt werkt volgens mij hetzelfde als de Heimeier a-exact ventiel.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 619989 op 17-09-2014 20:24 ]

• Bart_WRX
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-04-2021
Wat is nu werkelijk de beste oplossing voor mijn situatie, volgens jullie.

We hebben een huis met HR++ glas, geen spouwmuur isolatie.
Woonkamer (met openkeuken) heeft vloerverwarming en 2 radiatoren.

Situatie nu:
We gebruiken de vloerverwarming nu als bijverwarming, en stoken dus de hele boel ( radiatoren en vloerverwarming ) warm op de tijdstippen wanneer ik het warm wil hebben. 's Nachts stel ik een minimum van 15 graden in.

Ik zou graag de vloerverwarming als hoofdverwarming gaan gebruiken, mits dit kosten besparend is op 1 van de volgende manieren:

1. Vloerverwarming houd het huis warm op 21 graden, 's nachts een verlaging van 2 a 3 graden
2. Vloerverwarming 's nachts uit en 2 uurtjes voordat het op temperatuur moet zijn gaan warm stoken

Note: Wij werken beide en de woonkamer hoeft eigenlijk alleen van 17.00 tot 23.00 op temperatuur te zijn.
We hebben dus maar 6 uurtjes warmte nodig, ik vraag me af of werkelijk goedkoper is om 24 uur te stoken ipv 6 uurtjes.

• ThinkPad
's Nachts uit is altijd goedkoper. Gewoon een slimme klokthermostaat (iSense bijv.) nemen en daarmee instellen wanneer je het warm wilt hebben (17:00 dus). Je kunt op de iSense aangeven hoe de opwarmsnelheid is. Zet die wat langzamer ivm vloerverwarming. Als het goed is weet dat ding na een aantal keer wel hoe vroeg hij moet beginnen met verwarmen en is het om 17:00 netjes de gewenste temperatuur.

Oja en een pompschakelaar ertussen. Bespaart je een hoop stroom, en na afslaan van de ketel blijft de warmte in je vloer zitten ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 17-09-2014 21:42 ]

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-05 16:18
Anoniem: 619989 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 20:09:
Danfoss heeft volgens mij dynamic valve, waardoor je niet meer hoeft in te regelen.
DIt werkt volgens mij hetzelfde als de Heimeier a-exact ventiel.
Heeft er iemand ervaring mee? Ik moet ook nodig mijn radiators aanpassen, zit nog geen voetventiel in, maar dit klinkt ook goed.

• Oxellaar
  • Niet online
Zover ik kan zien is het systeem van Danfoss gelijk aan dat van Heimeier.
Heb die van Heimeier klaar liggen om te monteren op de bovenverdieping, moet de radiatoren nog plaatsen na de verbouwing.
De benedenverdieping volgt later nog als de radiatoren er een keer af gaan.

Het werkt absoluut goed, het principe is niet nieuw, alleen pas sinds kort verkrijgbaar voor radiatoren.

• _JGC_
ThinkPadd schreef op woensdag 17 september 2014 @ 21:29:
's Nachts uit is altijd goedkoper. Gewoon een slimme klokthermostaat (iSense bijv.) nemen en daarmee instellen wanneer je het warm wilt hebben (17:00 dus). Je kunt op de iSense aangeven hoe de opwarmsnelheid is. Zet die wat langzamer ivm vloerverwarming. Als het goed is weet dat ding na een aantal keer wel hoe vroeg hij moet beginnen met verwarmen en is het om 17:00 netjes de gewenste temperatuur.

Oja en een pompschakelaar ertussen. Bespaart je een hoop stroom, en na afslaan van de ketel blijft de warmte in je vloer zitten ;)
Houd er rekening mee dat je niet ongelimiteerd af wilt laten koelen. Ik had voorheen een schema van 5 uurtjes 20 en de rest van de dag 15, daar kon de installatie hier niet tegen stoken. Alle meubels en muren kil en klam en tegen de tijd dat het aangenaam was kon je naar bed.

Nu standaard 18 graden overdag en 's avonds naar 19.5. Na 22.00 alles uit. Kom nu thuis in een warm huis en heb niet de behoefte om de thermostaat op te schroeven. Huid koelt ook veel minder af omdat meubels en muren veel minder warmte opvreten.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zitten er hier Remeha mensen in dit topic? Bij warmwatervraag merk ik nu op dat de ketel niet alleen warm water geeft maar ook dat de CV aanvoer warm wordt. Tot hoe ver die verwarmd weet ik niet maar op ongeveer 50cm onder de ketel was de aanvoer in elk geval goed warm.

Het kan onmogelijk warmtevraag voor de CV zijn geweest. Het is op dit moment dik boven de 22 graden in de woonkamer en de thermostaat staat afgesteld op 19.5 op dit moment.

Betekent dit dat er wat stuk aan het gaan is in de ketel?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ThinkPad
Dat is redelijk normaal volgens mij. Mijn Agpo Econpact 225c doet hetzelfde. Ik heb sensoren op de aanvoer/retour zitten, en toen zag ik ook dat de aanvoer warm werd (richting de 45 graden meen ik) als ik ging douchen. Voorheen had ik ze rechtstreeks onder de ketel op de leidingen geklemd. Nu de sensoren een meter naar beneden geplaatst zodat ik die opwarming niet meet.

Is natuurlijk veel koperen leidingen e.d. wat met elkaar verbonden is, dus dat geleidt de warmte wel goed.

En vergeet ook niet dat in de zomerperiode de ketel de pomp af en toe even laat draaien om vastzitten te voorkomen. Dat kan ik in mijn grafieken ook heel duidelijk zien. Elke dag op hetzelfde tijdstip draait hij eventjes. Als de warmtewisselaar dan nog warm is van het opwarmen van je tapwater dan zal deze warmte ook een klein beetje aan je CV-circuit worden afgegeven.
Maar ik heb twee pompen (warmwater + CV), geen idee of een ketel met één pomp dat preventief draaien ook doet.

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 18-09-2014 09:53 ]

Anoniem: 619989

alberthakvoort schreef op woensdag 17 september 2014 @ 21:41:
[...]

Heeft er iemand ervaring mee? Ik moet ook nodig mijn radiators aanpassen, zit nog geen voetventiel in, maar dit klinkt ook goed.
het werkt hetzelfde als heimeier.
heb je danfoss kranen is het handiger omdit te vervangen voor danfoss ivm inbouwlengte.
hetzelfde geldt voor heimeier.

• Appie Heijn
mkleinman schreef op donderdag 18 september 2014 @ 09:47:
Zitten er hier Remeha mensen in dit topic? Bij warmwatervraag merk ik nu op dat de ketel niet alleen warm water geeft maar ook dat de CV aanvoer warm wordt. Tot hoe ver die verwarmd weet ik niet maar op ongeveer 50cm onder de ketel was de aanvoer in elk geval goed warm.

Het kan onmogelijk warmtevraag voor de CV zijn geweest. Het is op dit moment dik boven de 22 graden in de woonkamer en de thermostaat staat afgesteld op 19.5 op dit moment.

CV voor WW? WTF met je dikke zonneboiler ;)
Ik heb wel dat ik op top dagen qua zon soms 32 graden op de aftakking naar de vloerverwarming(zit sensor pompschakelaar op) meet. Deze zit vlak bij de Q-Solar.
De pomp vv pomp ging gisteren dan ook aan, maar even hoger ingesteld. Retour sensor geeft wel een 20 graden aan dus gaat niet door het hele CV netwerk.
Zou dit door de zonneboiler kunnen komen?

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Remehist hier. Wat is goed warm? Ik zie een kleine verhoging (van 22 naar 24 graden) van de CV aanvoer na het douchen en dat is volgens mij normaal (zie Thinkpad's verhaal). Mijn oude Nefit VR had dat veel sterker overigens.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

noo schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:20:
[...]

Remehist hier. Wat is goed warm? Ik zie een kleine verhoging (van 22 naar 24 graden) van de CV aanvoer na het douchen en dat is volgens mij normaal (zie Thinkpad's verhaal). Mijn oude Nefit VR had dat veel sterker overigens.
Goed warm is zeker 40+. In elk geval zeer goed merkbaar. Ik weet dus alleen niet hoe ver die warmte komt. Aangezien alles dik is ingepakt in buisisolatie...... }:O

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Oxellaar
  • Niet online
Anoniem: 619989 schreef op donderdag 18 september 2014 @ 09:53:
[...]

het werkt hetzelfde als heimeier.
heb je danfoss kranen is het handiger omdit te vervangen voor danfoss ivm inbouwlengte.
hetzelfde geldt voor heimeier.
Inbouwlengte van Danfoss en Heimeier radiatorkranen is gelijk, dit geld nagenoeg voor ieder merk.
Onderling is uitwisselen eigenlijk altijd mogelijk zonder aanpassingen.
mkleinman schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:52:
[...]

Goed warm is zeker 40+. In elk geval zeer goed merkbaar. Ik weet dus alleen niet hoe ver die warmte komt. Aangezien alles dik is ingepakt in buisisolatie...... }:O
Een beetje doorwarmen is normaal, maar mag niet te ver gaan.

[ Voor 28% gewijzigd door Oxellaar op 18-09-2014 19:02 ]

445033

Wel lachen...heb in maart zolder geisoleerd, IR thermometer ligt klaar, CV instellingen reeds aangepast en nu is het 25 graden op 18 september. Kan eigenlijk niet wachten tot het echt koud wordt. :)

• schumi2004
mkleinman schreef op donderdag 18 september 2014 @ 10:52:
[...]

Denk dat ik hier ook maar alles in buisisolatie ga doen maar hoever moet je hier in doorslaan?
Bij mijn ketel gaat het over een stuk van nog geen 2 meter dan verdwijnt deze de vloer in.
Aangezien mijn ketel op begaandegrond is en in bijkeuken hangt duurt het behoorlijk lang we op eerste verdieping warm water hebben. Plus dat we nog eens de pech hebben dat de vloer op zand ligt dus erbij komen gaat al helemaal niet.

Heeft het ook zin om bijvoorbeeld overdreven in keukenkastjes etc te gaan isoleren en voor verwarming ook het kleinste stuk wat je soms in zicht ziet? En bestaat er bv ook een soort van design isolatie? De verwarmingsbuizen op mijn dochters kamer gaan van de ene hoek naar tegenovergestelde langs muur.

• Oxellaar
  • Niet online
In principe gaat warmte die cv buizen afgeven binnen het huis niet verloren.
Wil je dat je bijkeuken niet te warm word, dan kan het nut hebben om de leidingen te isoleren.
Als er in de bijkeuken een radiator hangt die altijd open staat is het compleet nutteloos om leidingen te isoleren.

Het heeft alleen nut om leidingen te isoleren die buiten de geïsoleerde schaal van het huis lopen of door ruimtes die je echt niet wilt verwarmen.
Een halve meter isoleren in het keukenkastje heeft ook geen zin, zeker niet als de rest van de leiding in beton of zand ligt gestort.
De isolatie is duurder dan wat je er ooit mee zal besparen.

• _JGC_
Buis isolatie kost geen drol, euro per meter ofzo? Dat isoleren doe je in ruimtes die je niet wilt verwarmen, zoals achter het bed op een slaapkamer of in een keukenkastje met bederfelijke waren.
Zolder en kruipruimte zijn ook goede voorbeelden van te isoleren leidingen.

• Oxellaar
  • Niet online
Met het keukenkastje ging ik er van uit dat hij de warmwaterleiding bedoelde. Als de hele waterleiding niet geïsoleerd is, dan heeft die laatste halve meter ook geen zin.
Als energiebesparing het doel is tenminste, als je bederfelijke waar wilt beschermen is het wat anders.
Maar ik heb daar een koelkast voor, hoe voller die staat hoe efficiënter hij is dus...... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 19:32
ik zie de laatste tijd bij veel installateurs promoten met het spoelen van de CV leidingen en radiatoren.

Wat vinden jullie hier van?

Ik denk zelf wel dat je daarmee ga besparen maar wegen te kosten op tegen het baten?

Kan je dan niet beter zelf je systeem leeg laten lopen en een keer vers water in je systeem stoppen?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als je een vuilafscheider (Spirotrap bijv.) in je installatie hebt dan is dat niet echt nodig toch? Die Spirotrap maak je eens per jaar even schoon, en klaar.
En de zware deeltjes zakken toch wel onderin je radiatoren e.d., dus daar heb je niet echt last van lijkt mij.

En vers water erin doen wil je niet te vaak, vers water = zuurstofrijk waardoor je systeem gaat roesten van binnen. In het 'dode' water van een CV-systeem zit weinig/geen zuurstof en zal daardoor minder agressief zijn voor je systeem. Stinkt ook altijd zo lekker als je de boel laat leeglopen :r

Klinkt dus een beetje als een cashcow voor de installateurs. Waar het overigens wel zin heeft is bij vloerverwarming-leidingen die niet zuurstofdicht zijn (tyleen bijv.). Die willen behoorlijk vervuilen. Maar dat is ook zo iets wat je prima zelf kunt doen als je handig bent.

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 23-09-2014 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Heb je een link of verdere info van installateurs die dat spoelen zouden promoten?
Ben wel benieuwd eigenlijk, want geloof niet dat er ook maar 1 installateur is die erop zit te wachten.
Het is een hels karwei, het is niet zomaar een kwestie van vullen en aftappen tegelijk.

Als er geen problemen met de doorstroming zijn zou ik er niet aan beginnen.
Zelfs het nut van een filter plaatsen zie ik niet. Bij grote installaties worden ze wel altijd geplaatst, puur om vuil op te vangen wat tijdens de installatie in het systeem is gekomen.
Denk aan zand, bramen, slijpsel en stukjes tape. Na een jaar word het filter verwijderd uit het filterhuis en niet meer terug geplaatst.
Daarom zou ik bij een bestaande installatie zonder problemen niet spoelen en geen filter plaatsen.
Een filter heeft namelijk vrij veel weerstand, ook al is het schoon.

Vervuilde vloerverwarming moet je per streng loskoppelen van de verdeler en wisselend in 2 richtingen spoelen. Het is een tijdrovend klusje wat opzich zelf te doen is, een uurtje of 6 ben je er wel aan kwijt, afhankelijk van de omvang van je systeem natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-05 19:32
Paar voorbeelden

https://twitter.com/Ruggieroinstal/status/509989968446754816

https://twitter.com/BaarsDaniel/status/499962834357587968

https://twitter.com/Ruggieroinstal/status/510743625408737281

https://twitter.com/Ruggieroinstal/status/507110348126965760

ik zoek nog wel eens op hashtag: #teundebeun

Geweldig wat een installatie fouten je tegen komt.

Daardoor kwam ik ook de spoel promotie tegen

[ Voor 7% gewijzigd door Speedfightserv op 23-09-2014 13:45 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:53
In de huidige Aldi folder staat een digitale radiatorknop. Is dat niet handig (en super cheap?) dan?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14488320/tweakers/cv.PNG

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die kunnen best handig zijn ja (badkamer, slaapkamer etc). Zijn al eerder voorbij gekomen in dit topic: https://gathering.tweaker...5Bfilter_keywords%5D=aldi

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 23-09-2014 14:12 ]

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-05 20:32

leandres

ook nog?

Oxellaar schreef op zondag 14 september 2014 @ 22:20:
Als hij op de kleur van de vlam moet letten, wat is dan de goede kleur? ;)

Kijk er mee uit, Intergas zelf is iig geen fan van het veranderen van deze parameter.
Als ik om wat voor reden dan ook met Intergas de parameters van de ketel controleer, raden ze altijd aan om parameter c en F op fabriekswaarde te laten staan.
Zeker c kan de levensduur van je brander flink verkorten, die word namelijk veel warmer bij lagere vermogens dan bij hogere vermogens.
Het gas/lucht mengsel zorgt namelijk voor koeling van je brander.
Helder! Wat ik me dan wel even afvraag is:

1) waarom zijn deze waardes aan te passen terwijl ze mogelijk zorgen voor ongewenst ketel gedrag, snellere slijtage en warmere brander.
2) Ketel is zonder aanpassing van deze waarde niet lager in te stellen dan 9.2kW. De 7kW is alleen te bereiken bij 25% ventilator stand.

Daarnaast heb ik een paar andere vragen. Langzamerhand is het weer nodig om te stoken. Ik heb gister voor het eerst gestookt en ben niet tevreden over het gedrag van de ketel. Ter illustratie onderstaande foto;

Afbeeldingslocatie: http://quandro.nl/fotos/forums/tuning_phase2-0.jpgVoor een grotere afbeelding klik hier.

Bij deze stookfase is alleen de vloer verwarming verdeler welke voorzien wordt van warm water. Andere radiatoren staan dicht. De ketel is ingesteld op maximaal 60 graden aanvoer waar hij vrijwel direct doorheen schiet. Vermoedelijk doordat de ketel met z'n 9.2kW te veel vermogen afgeeft welke niet verwerkt kan worden. Vervolgens om 6:50 uur een radator in de garage (+/- 2000 watt) open gegooid en het gedrag is gelijk anders. Je ziet trouwens in de onderste grafiek het gedrag van de verdeler welke z'n maximaal thermostaat dicht gooit omdat de aanvoer temperatuur te hoog is. Later is dit verholpen en zit je een constantere lijn in de retour temperatuur.

Vanmorgen heb ik opnieuw de ketel ingeschakeld om de vloer op te warmen. Hierbij staat ook nog steeds de radiator in de garage open. Zie:

Afbeeldingslocatie: http://quandro.nl/fotos/forums/tuning_phase2-1.jpgVoor een grotere afbeelding klik hier.

Te zien is dat de ketel rustiger stookgedrag vertoont en dat de vloerverwaming verdeler hier ook redelijk mee om kan gaan.

De vraag is eigenlijk; het stook gedrag van de ketel vind ik bijzonder en ik zou graag weten of dit normaal is. De aanvoer temperatuur schommelt in een redelijk constante lijn. De retour temperatuur lijkt een vlakkere lijn te hebben (alleen bij de ketel!) Maar de deltaT fluctueert enorm. Retour temperatuur bij de ketel van ~ 35 graden is dikke prima natuurlijk. Condenseren als een malle! _/-\o_

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en wat voor zinnigs hier over te zeggen is.

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10:12

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ben 22 Augustus eigenaar geworden van een rijtjeswoning. Ben nu een beetje aan het kijken wat voor ons de beste optie is. Voorheen had ik mn oude woning een programma draaien welke de verwarming inschakelde op bepaalde tijdstippen.

Vraag me af of dit echt veel energie scheelt? 's winters ging hij al een uur van te voren verwarmen.
Momenteel doe ik 's morgens de verwarming aan als ik uit bed kom... start temperatuur 18 graden.

Huidige situatie:
AWB Thermomaster 3HR ketel
Thermostaat van inhome, type kan ik niet nagaan. (denk aan/uit) Je hoort een relais schakelen.
Heb de cv instelling al terug gezet van 65 naar 50 graden.
Vraag me af of een ander thermostaat scheelt, heb nog een Honeywell Chronotherm IV modulation liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Harmen op 24-09-2014 12:22 ]

Whatever.

• ThinkPad
Ik gebruik m'n klokthermostaat juist omgekeerd. Ik draai hem zelf omhoog, maar hij schakelt om 17:00, 22:00 en om 23:00 naar 15 graden. Op die manier kan ik nooit vergeten om hem uit te zetten als ik naar bed ga, of de deur uit ga, en heb ik alleen warmte als ik het echt nodig heb. Het is bij mij snel warm (klein huisje), dus voor mij werkt dat prima.

Als je nog een thermostaat hebt liggen zou je kunnen kijken of je die kunt aansluiten. Moduleren is wel zuiniger dan een aan/uit (wat je huidige waarschijnlijk doet gezien het relais wat je hoort). Vraag is echter wel of je ketel OpenTherm ondersteunt.

• blissard
  • Laatst online: 09:31
Die awb is geschikt voor opentherm. Wel even kijken hoe je de thermostaat moet aansluiten in de ketel.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Brad Pitt schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:06:
In de huidige Aldi folder staat een digitale radiatorknop. Is dat niet handig (en super cheap?) dan?

[afbeelding]
ik heb er een aantal van. Pas op met monteren! ze kunnen niet zoveel hebben!

het is me trouwens tot op de dag van vandaag niet gelukt er een te programmeren......

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:53
Ray schreef op woensdag 24 september 2014 @ 19:16:
ik heb er een aantal van. Pas op met monteren! ze kunnen niet zoveel hebben!
Ik voorzie irritatie...
het is me trouwens tot op de dag van vandaag niet gelukt er een te programmeren......
...en een uitdaging! :)

Nickname does not reflect reality

• Ray

Ray

Brad Pitt schreef op woensdag 24 september 2014 @ 19:22:
[...]

Ik voorzie irritatie...

[...]

...en een uitdaging! :)
dus als jij er nu eens een paar koopt! de handleiding sux gewoon en ik heb ze op plekken waarbij een programma ook niet nodig is dus dat scheelt weer :)

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021

Is normaal als je geen warm water meer nodig heb pompt hij de rest warmte in de cv

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

• straider
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-04 08:59
leandres schreef op woensdag 24 september 2014 @ 12:18:
[...]

Helder! Wat ik me dan wel even afvraag is:

[...]

hier.

[...]
Je ketel lijkt gewoon elke 5 minuten aan/uit te regelen. Het zou wellicht mooier zijn als hij constant zou draaien, ik weet niet zozeer of het zuiniger is, maar sowieso wel beter voor de levensduur. Aangezien hij niet zijn 60C lijkt te halen, lijkt het aan/uit gedrag bij de thermostaat weg te komen. Ik zag dat je een evo of evohome hebt, is dit een opentherm thermostaat? Je zou het ook kunnen zien aan de ketel, of hij laat "1" zien (temperatuur behaald), of hij gaat elke keer naventileren ("3") en dan de pomp nadraaien ("0").

Edit: Misschien kan je parameter "E." op 2 zetten; beantwoordt Opentherm warmtevraag met maximaal ingestelde CV temperatuur. Dit zou natuurlijk wel jammer zijn omdat je dan een aan/uit ketel gemaakt hebt, die in zijn aanvoertemperatuur dan vast staat. Kans is dat de opentherm thermostaat 'm dan alsnog steeds uitzet.

[ Voor 16% gewijzigd door straider op 25-09-2014 13:13 ]

• Appie Heijn
Evohome is in principe opentherm capable, echter hangt het ervan af welke connectieunit je hebt bij de ketel.

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

blissard schreef op woensdag 24 september 2014 @ 18:50:
Die awb is geschikt voor opentherm. Wel even kijken hoe je de thermostaat moet aansluiten in de ketel.
Thanks, zal de thermostaat eens aansluiten. (via een verlengsnoertje) Vorige keer dat ik hem gebruikte gaf hij problemen met mijn Intergas ketel. Temperatuur sloeg af en toe op hol... communicatie probleempje oid.

Hopelijk scheelt een modulerende thermostaat.

Whatever.

• ThinkPad
Wel opletten hoe de kabel is aangesloten bij je ketel. Kan zijn dat je ze bij de ketel op een ander contact moet aansluiten. Voor OpenTherm is vaak namelijk een aparte aansluiting aanwezig.

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Klopt, volgens de instructie zijn hetzelfde aansluitingen hetzelfde. Zal het van te voren ff dubbel checken.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

straider schreef op donderdag 25 september 2014 @ 08:37:
[...]

Je ketel lijkt gewoon elke 5 minuten aan/uit te regelen. Het zou wellicht mooier zijn als hij constant zou draaien, ik weet niet zozeer of het zuiniger is, maar sowieso wel beter voor de levensduur. Aangezien hij niet zijn 60C lijkt te halen, lijkt het aan/uit gedrag bij de thermostaat weg te komen. Ik zag dat je een evo of evohome hebt, is dit een opentherm thermostaat? Je zou het ook kunnen zien aan de ketel, of hij laat "1" zien (temperatuur behaald), of hij gaat elke keer naventileren ("3") en dan de pomp nadraaien ("0").

Edit: Misschien kan je parameter "E." op 2 zetten; beantwoordt Opentherm warmtevraag met maximaal ingestelde CV temperatuur. Dit zou natuurlijk wel jammer zijn omdat je dan een aan/uit ketel gemaakt hebt, die in zijn aanvoertemperatuur dan vast staat. Kans is dat de opentherm thermostaat 'm dan alsnog steeds uitzet.
Ik heb ook het idee dat de ketel steeds aan/uit gaat. Dit heb ik ook wel eens een keer geconstateerd. Maar aangezien de ketel op zolder hangt kan ik dat niet steeds controleren. Wel is het zo dat de thermostaat dit gedrag niet beïnvloed. Het is echt de ketel die dit doet.

Het systeem is aangesloten op Evohome. Omdat er een zoneklep aangestuurd wordt voor de vloerverwarming regelunit is de schakeling bij de ketel AAN/UIT. De ketel laat bij warmte vraag de ingestelde temperatuur op het display zien. In mijn geval '60' graden. Het getoonde ketel gedrag is dus niet normaal voor de HRE36/30 ?

Ik zat zelf te denken dat hij moduleert op de retour temperatuur omdat deze wel redelijk constant is (althans bij de ketel). Maar dat zal dan verkeerd gedacht zijn. Ik kan het gedrag (nog) niet verklaren.
Appie Heijn schreef op donderdag 25 september 2014 @ 11:28:
Evohome is in principe opentherm capable, echter hangt het ervan af welke connectieunit je hebt bij de ketel.
Mijn Evohome systeem gebruikt AAN/UIT regeling. Dus alleen de modulatie van de ketel zelf wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
Leandres, dit is geen normaal gedrag. Als er 60C in beeld staat is het inderdaad een aan/uit regeling. Indien je stappenmodulatie aan hebt staan zal hij vanaf minimum langzaam optoeren. Als de thermostaat gewoon de gehele tijd om warmte vraagt, moet de ketel wel denken dat hij de 60C aanvoertemp bereikt heeft. De ketel lijkt dus zeer snel in zijn antipendeltijd van 5 minuten te schieten. Is het probleem niet nog steeds je maximaalthermostaat van de vloerverwarming?? Ik kan me voorstellen dat als hij plots flink begint te knijpen, de temperatuur van je warmtewisselaar plots flink stijgt. Hoe moet ik dat systeem met een zoneklep voorstellen, dat regelt de evohome oid?

Probeer anders de temperatuur eens op 50 (of lager) in te stellen.

Ik zou me verder geen zorgen maken over branderslijtage en het ding gewoon op zijn minimum stellen. Kans is dat het gasblok een beetje scheef gaat staan, en aangezien het apparaat normaal op 9% CO2 hoog en laaglast ingesteld wordt zou het denk ik geen probleem moeten zijn. Ik heb er iig geen problemen mee gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door straider op 26-09-2014 23:47 ]

• leandres

leandres

ook nog?

Interessant straider. Ik heb vanmorgen toen het slechts 18,5 graad in de woonkamer was nog een testrun gedaan van 2 uur. Zie onderstaande grafieken (bovenste de metingen bij de ketel en de onderste meting bij de vloerverwarming regelunit).

Afbeeldingslocatie: http://quandro.nl/fotos/forums/tuning_phase2-2_ketel_big.jpg

Afbeeldingslocatie: http://quandro.nl/fotos/forums/tuning_phase2-2_regelunit_big.jpg

Hieronder de verklaring van de cijfers:

1) Radiator in de garage dicht gezet
2) Partner heeft douche gebruikt
3) Alpha2 pomp van vloerverwarming verdeler kort op stand II gezet en kwartier later weer op Autoadapt
4) Alpha2 pomp van vloerverwarming verdeler weer op stand II
5) Warmtevraag thermostaat uitgeschakeld

Een en ander lijkt nu al iets constanter en gelijkmatiger te branden, Echter wat opvalt is de hoge DeltaT. Bij de ketel en verdeler boven de 30 graden. Wanneer de pomp bij de verdeler harder gaat draaien daalt de DeltaT naar ~ 27 graden. Nog te hoog mijn inziens.

Ben benieuwd naar je/jullie analyse over dit stook gedrag.

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
sorry verkeerd gelezen 8)7

[ Voor 87% gewijzigd door nokiaan958GB op 27-09-2014 19:27 ]

• ThinkPad
Dat is z'n DeltaT ;) Zie de legenda aan de rechterkant.

Heb zelf overigens ook zo'n meetopstelling klaar staan, maar het is hier telkens nog 19 a 20 graden, dus de ketel is nog niet weer aan geweest.

[ Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2014 19:38 ]

• straider
@leandres

Dat is inderdaad een mooiere stooksessie zonder het gependel. Je zou kunnen stellen dat voor maximale efficientie zonder verlies van comfort; de rookgassen zo koud mogelijk moeten zijn bij een niet te groot stroomverbruik (pompen/fan). De vraag is nu, waar ligt het optimale punt; de deltaT mag niet te hoog zijn maar de retourtemperatuur ook niet.

Het optimale punt is wat lastig te bepalen omdat je dus een paar extra dingen zal moeten meten. Namelijk;
A ) de rookgastemperatuur en B ) het stroomverbruik. Ik schat dat jouw deltaT inderdaad aan de hoge kant is waardoor de rookgassen nog iets kouder kunnen. Misschien kunnen we stellen dat, indien de rookgassen warmer zijn dan de retourtemperatuur de deltaT omlaag moet. Omdat je het vermogen al omlaag geschroefd hebt kan je dit dus doen door de flow te verhogen door restricties te verwijderen of de pompsnelheid door de ketel te verhogen.

[ Voor 12% gewijzigd door straider op 27-09-2014 20:17 ]

• ThinkPad
Rookgastemperatuur meet ik met een IR-thermometer. Is ook de meest veilige denk ik. Sensoren in de buis ofzo gaan steken lijkt me niet heel jofel (of je moet hem al in de opening buiten hangen ofzo).

Meten met IR-thermometer is simpel: stukje zwarte PVC tape op de aluminium buis, daarop richten en meten maar. Beste is denk ik te meten bovenin een bocht, daar zal de temperatuur het meest overeenkomen.

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 27-09-2014 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-05 20:25
die temperatuurgrafieken zien er wel heel mooi uit! waarmee maak je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Grafieken met Highcharts. Meten en opslaan met een Arduino. Met deze tutorial kom je al een heel eind: http://www.tweaking4all.c...duino-ethernet-data-push/

Ik doe hetzelfde namelijk :) Met die tutorial van hierboven is het alleen wel wat lastiger om de DeltaT te plotten, die schrijft hij namelijk niet weg. Ook maakt hij voor elke meetwaarde van elke sensor een nieuwe rij aan. Ik ben nu bezig met deze: https://www.jfkreuter.com/?p=9 Daar maak je gewoon 3 kolommen als je 3 sensoren hebt, en komt er steeds maar 1 rij bij. Scheelt gigantisch in het aantal rijen in je tabel per dag/maand/jaar. Zijn code is echter niet heel efficiënt, dus daar ben ik nog mee aan de knutsel.

Je moet wel een plek hebben waar een MySQL database draait, om de data op te slaan. Ik heb dat op m'n Synology NAS staan.

Ik verwacht binnenkort nog 10x DS18B20 van eBay, dan ga ik ook zoiets bij m'n ouders neerzetten. 10 sensoren zodat ik naast aanvoer/retour bij ketel, ook de aanvoer/retour bij de vloerverwarming-verdeler en A/R van de 3 lussen van de vloerverwarming ook kan meten.

[ Voor 61% gewijzigd door ThinkPad op 29-09-2014 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Klein vraagje, ik verwacht binnen een weekje mijn CV installatie waterzijdig te kunnen inregelen nadat de radiatoren voorzien zijn van A-Exact ventielen.

Wanneer de BrainQ 21 graden aangeeft(gemeten) dan geeft mijn Netatmo sensor 21,8 aan. Dit is voor ons een ideale temperatuur wanneer we thuis zijn. Een afwijking van 0,8 graad dus, de Brain hangt boven de vloerverwarming en de netatmo staat in een hoek waar alleen radiatoren zijn, huis is 50/50 verdeeld met vloerverwarming en radiatoren(nieuw vs oud)

Ik zit nu echter al wat met de stooklijnen e.d. te prutsen. Ik heb een BrainQ met WAR op mijn Q-Solar, nu heb ik vanochtend om 07.45 de thermostaat op 21 graden gezet zodat de CV aanspringt.
Om 07.45 was het volgens de netatmo 21,0gr
Om 09.00 was het volgens de netatmo 21,8gr
Buitentemp was 13-15 graden.

0,8 graad in 1 uur en een kwartier, is dit een beetje normaal of is dit wel erg traag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Hoe voelde het aan? Als je radiatoren of vloer heet staan dan voelt het al warm ook al is de luchttemperatuur nog niet gevolgd, dat kan wel even duren. Ook kunnen omgevingsinvloeden (tocht, koude buitenmuur, ...) nogal wat invloed hebben op de temperatuurmeting van je thermostaat.
Als het voor jou goed voelt is het goed.

Regelen van de stooklijn lijkt me moeilijk om in een keer goed te doen, je wil volgens mij door het jaar heen (verschillende buitentemperaturen en omstandigheden) checken of je stooklijn niet te laag staat (want dan is het te koud in huis). Als de stooklijn wat te hoog staat (waardoor je teveel verbruikt) merk je niet.

In se heeft waterzijdig inregelen trouwens niet direct wat te maken met je stooklijn ed, het gaat er om dat elke radiator (en lus van je vloerverwarming) evenredig warmte toegevoerd krijgt; zodat de badkamer niet loeiheet is maar de woonkamer koud blijft bijvoorbeeld (en de retour naar de ketel zou koud mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
21,8gr op Netatmo = 21gr thermostaat voelt prima aan, gevraagde cvtemp(afkomstig van brainq) was met de huidige stooklijn instellingen 32 graden(bij huidige buitentemperatuur).
De ketel gaat pendelen als een malle omdat de retour heel erg dicht tegen de aanvoer aankruipt. Ik heb dan ook geen LTV radiatoren maar wel aardig overbemeten normale radiatoren + een 50m2 vloerverwarming.

M.b.t. koude muren en tocht hebben we eigenlijk nooit voelbaar last, pas wanneer het onder de nul gaat merk je dat het huis 's-nachts sneller afkoelt. De thermostaat hangt op een binnenmuur dus directe invloed van buiten is er niet.
Daarbij geeft het BrainQ display 0,5 graad nauwkeurig aan, afwijking vindt ik dan ook totaal niet erg tov de Netatmo. Het gaat mij om de gevoelstemperatuur in huis, als dat prima is op 21gr op de Brain, prima, of het in het echt hoger/lager is zal mij een worst wezen ;)

Bovenstaande vraag(is 0,8gr stijging in uur normaal?) kwam op, omdat ik eigenlijk niet echt weet wat een beetje normaal is qua aanlooptijd voor een graad stijging bij een ingestelde kamertemperatuur van rond de 19-21 graden. Wanneer dit "te" langzaam is zou ik de stooklijn iets kunnen verhogen zodat het pendelen minder wordt.
Vraag mijzelf nu dan ook luidop af of pendelen "erg" is m.b.t. verbruik.

Heb verder de pomp van de vloerverwarming nog wel in de middenstand. Wellicht dat hoger/lager zetten van de pomp ook invloed heeft op het pendelgedrag.

Inregelen wil ik gaan doen om de retour van zowel de radiatoren als de gehele installatie zo goed mogelijk te krijgen, heb nu helemaal niets, thermostaatventielen in de woonkamer(bij thermostaat) en boven waar maar 1-2 kamers + badkamer verwarmt worden heb ik geen thermostaatkranen. Dus thermostaatventielen moesten er zowieso komen, omdat we nergens een voetventiel hebben heb ik voor de a-exact gekozen zodat ik het debiet kan instellen.

Overigens ben ik best wel tevreden met ons verbruik:
2011 1568m3 0,49m3/graaddag
2012 1760m3 0,51m3/graaddag
2013 1311m3 0,36m3 graaddag
2014 tot nog toe 0,38m3 graaddag

Voor 122m2 vrijstaand en 2 woonlagen + ongeisoleerde zolder vindt ik dit best wel aardig.
Wel leuk om te zien hoe de spouwmuurisolatie z'n werkt doet, deze is 15 okt 2012 gedaan. Nu echter iets hoger verbruik door komst baby eind februari 2014.

[ Voor 11% gewijzigd door Appie Heijn op 03-10-2014 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Een stooklijn is toch alleen van toepassing als je weersafhankelijk stookt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Klopt, i.p.v. CV (altijd)op bijvoorbeeld 40 graden in te stellen, vraagt een thermostaat met WAR aan de hand van de stooklijn een bepaalde CV water temp aan de ketel, de thermostaat houdt rekening met buitentemperatuur(lager=hogere CV temp) en het aantal graden wat tussen huidige temp en gewenste temp zit.

Waarschijnlijk zal er ook weinig verschil qua aanlooptijd zitten bij 5 graden of bij 10 graden buiten, alleen bij ons werkt een 30 graden door de radiatoren gevoelsmatig wat traag, daarom ook mijn vraag of er ergens een leidraad is voor de aanlooptijd dit met het ook op zuinigheid vs comfort.
Wellicht bestaat er een vuistregel dat bijvoorbeeld 1 graad per uur een beetje de standaard is.
Uiteraard zijn er natuurlijk veel variabelen m.b.t. isolatie huis, tocht, vloerverwarming ja of nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Net bij vriendin 6KW aan radiatoren (6 stuks) ingeregeld. Overal voetventielen en allemaal max open.
Grootste staat nu 1/4 dicht, kleinste op 1/4 open. Nu hopen dat heimeier voetventielen lineair afstellen. Viel me laatst al op dat kleine radiator in badkamer helemaal niet warm werd terwijl grote in de keuken alles uit de leiding trok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Goed bezig.
Dat is ook ongeveer wat ik in m'n appartement (56m2) heb hangen. 6 radiatoren, bij elkaar iets van 7 kW dacht ik. En daar is dan een 28 kW ketel voor opgehangen 8)7

Vandaag bij m'n ouders geweest, samen met m'n pa de CV-leidingen die door de garage (met metalen kanteldeur, dus koud) geïsoleerd. Had al een paar keer gezegd dat hij dat even moest isoleren, nu maar even meegeholpen. M'n pa had het over 'weer een dubbeltje bespaard'. Ik denk echter dat het wel wat meer bespaard :F Was toch een meter of 10 aan leidingen wat er hangt (15 en 22mm). Bij elkaar toch wel een 200W ofzo wat daar dissipeert. Verder de metalen kanteldeur geïsoleerd met piepschuim platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Piepschuim isoleert niet geweldig tenzij je er 10cm of meer op hebt gezet. Het is wel supergoedkoop spul en makkelijk verwerkbaar.

Voor bestrijding van een koudebrug is het wel prima spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
4cm plaatjes op de achterkant gemonteerd (klem tussen de horizontale profielen). We hadden vorig jaar al de helft gedaan, dat was toen al duidelijk merkbaar. Dikker is niet praktisch, dan komt het te ver naar binnen en gaat het afbrokkelen omdat je er tegenaan komt.

Het hoeft geen zitkamer te worden, als de kou maar een beetje minder wordt. Voorheen zat er maar 3mm metaal tussen de garage en de buitenwereld :p

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 04-10-2014 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rullzer
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 09:54
Ik ben van plan binnenkort een plintboiler in de keuken te gaan installeren. Dit heeft twee redenen enerzijds meer comfort, we gebruiken beneden nu niet veel warm water (maar ik denk dat dit rap omhoog zal gaan als de kleine er is) en het duurt nu gewoon erg lang voordat er beneden warm water is (ketel staat op zolder). En aan de besparing op het gas is natuurlijk ook mooi mee genomen.

Ik heb nog geen apparte groep voor de boiler maar er ligt nog een loze leiding van het keukenkastje naar de meterkast dus de boiler kan gewoon zijn eigen groep krijgen. Een plint boiler lijkt mij het makkelijkste aangezien er dan maximale ruimte in de keukenkastjes over blijft. De inhoud hoeft ook niet erg groot te zijn, 5/10L lijkt me meer dan voldoende.

Als ik een beetje rondzoek kom ik vooral boilers van Itho Daalderop en Inventum tegen. Echter er zijn ook erg wisselende reviews over beide. Iemand hier enige ervaring of adviezen welke plintboiler zijn werk goed doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Kan je helaas niet helpen m.b.t. advies welke boiler te nemen, echter kan ik je met 100% zekerheid bevestigen dat je WW gebruik behoorlijk toeneemt. In de keuken is het vooral met omspoelen van flesjes e.d. verder doen wij onze kleine zo'n 4x in de week in bad, eerst nog in het babybadje maar na een aantal keren zelfs de gordijnen drijfnat te hebben gehad toch maar overgegaan op ons eigen bad met een houder waar hij in ligt. Bad wordt dan ongeveer voor de helft gevuld(tov vulling voor onszelf).

Wij hebben net voor de baby er kwam een 200Ltr boiler gekregen(incl cv=Atag Q-Solar) en ons verbruik is nauwelijks gestegen door de zonnecollector. Verder zit de boiler vlakbij de keuken, wanneer we de Q-Solar niet hadden gehad dan was er zeker weten een keukenboilertje gekomen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Appie Heijn schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 11:44:
Kan je helaas niet helpen m.b.t. advies welke boiler te nemen, echter kan ik je met 100% zekerheid bevestigen dat je WW gebruik behoorlijk toeneemt. In de keuken is het vooral met omspoelen van flesjes e.d. verder doen wij onze kleine zo'n 4x in de week in bad, eerst nog in het babybadje maar na een aantal keren zelfs de gordijnen drijfnat te hebben gehad toch maar overgegaan op ons eigen bad met een houder waar hij in ligt. Bad wordt dan ongeveer voor de helft gevuld(tov vulling voor onszelf).

Wij hebben net voor de baby er kwam een 200Ltr boiler gekregen(incl cv=Atag Q-Solar) en ons verbruik is nauwelijks gestegen door de zonnecollector. Verder zit de boiler vlakbij de keuken, wanneer we de Q-Solar niet hadden gehad dan was er zeker weten een keukenboilertje gekomen :D
Heb zelf ook 2 kinderen. Wat veel leuker is en nog besparend ook is gewoon lekker samen met je baby in bad. Ik heb daar zo van genoten en is super voor de band met je kleine. De mijne zijn nu op een leeftijd dat ze de deur op slot doen. :)

Ik heb een Daalderop van 10 liter. Werkt goed, maar vreet stroom maar daar hebben we dan weer de zonnepanelen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
445033 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 12:59:
[...]

Heb zelf ook 2 kinderen. Wat veel leuker is en nog besparend ook is gewoon lekker samen met je baby in bad. Ik heb daar zo van genoten en is super voor de band met je kleine. De mijne zijn nu op een leeftijd dat ze de deur op slot doen. :)

Ik heb een Daalderop van 10 liter. Werkt goed, maar vreet stroom maar daar hebben we dan weer de zonnepanelen voor.
Heb ook een 10 liter boiler in de keuken.
Deze heb ik gelijk bij installatie aangesloten op de warmwaterleiding van mijn cv-ketel.
Voordeel, direct warm water in keuken.
Wordt er meer getapt dan zeg 0,5 liter dan wordt het warme water geleverd door de cv-ketel.
Vreet geen stroom dus.
Alleen stilstandverliezen, maar boiler is goed geïsoleerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 485544

Met de koudere dagen voor de deur ben ik de laatste weken bezig geweest mijn cv systeem in de woonkamer te upgraden.

Heb een convectorput met daarin een Jaga convector van 1800W en zelfgemaakte DBE met 10 ventilatoren. Werkte afgelopen winter prima op max cv temp van 55°C. Toch wil ik nog meer warmte uit de put halen, maar ook met nog lagere temperaturen stoken.

Dus heb ik een Jaga Twin convector van hetzelfde type besteld van ruim 2600W. Deze heb ik op elkaar vastgemaakt aan de al bestaande convector (diepte van de convectorput liet dit precies toe) waardoor ik nu een gecombineerd vermogen heb van 4400W! Met 2 kranen de boel waterzijdig ingeregeld op de beide convectoren aangezien ze uit 1 aanvoer gevoed worden. DBE is natuurlijk ook weer hierop gemonteerd.

Ben al even wezen stoeien met de aanvoertemperatuur en op dit moment komt er al zeer veel warmte uit de put bij 40°C. De temperatuur van de CV ketel, een Agpo Econpact3-225C verlaagt naar maximaal 50°C. Ketel draait hiervoor continue alleen op laagst mogelijke stand.

Binnen no time is de woonkamer op temperatuur en slaat de thermostaat af. Om vervolgens ook vrij lang uit te blijven. Nu zien wat er met lagere buitentemperaturen gaat gebeuren, maar dit belooft al veel goeds!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Gaaf, dat zijn de betere DIY projecten :Y

Hoe schakel je de fans trouwens?

Ik heb daar eens een printje voor besteld op eBay voor 5 euro. Daar zit een sensor aan welke ik op de aanvoerleiding heb gemonteerd. Schakeltemperatuur is op het printje instelbaar met dipswitches (aantal vaste temperaturen staan erin, geloof van 25 - 80 graden ofzo).
Snelheid is dan niet aanstuurbaar, maar opzich zou je zelf vrij goedkoop met een Arduino een fancontroller kunnen maken. DS18B20 temperatuur sensor en een FET (TIP120 ofzo) zodat je de fans kunt PWM'en

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 07-10-2014 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rullzer
opuntia1 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 14:14:
Heb ook een 10 liter boiler in de keuken.
Deze heb ik gelijk bij installatie aangesloten op de warmwaterleiding van mijn cv-ketel.
Voordeel, direct warm water in keuken.
Wordt er meer getapt dan zeg 0,5 liter dan wordt het warme water geleverd door de cv-ketel.
Vreet geen stroom dus.
Alleen stilstandverliezen, maar boiler is goed geïsoleerd. :)
Over een hotfill boiler heb ik ook nog zitten denken. Maar dat lost enkel het comfort probleem op. Aangezien het alsnog even duurt voordat er warm water is vanaf de ketel en er dan dus ook warm water achterblijft in de leidingen. Voordeel van meer elktra en minder gas is toch elktra uiteindeljik makkelijker zelf is op te wekken.
Zie trouwens dat de ze in prijs ook eigenlijk niks schelen.

Bedankt voor de tips. Ik ga nog even verder met reviews lezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Crazy-

Best life ever

Onze CV hangt beneden in de keuken, douche is daarentegen boven.

Daar nu de comfort stand uit, geeft dit een nadeel dat de douche toch iets van 15sec~20sec nodig heeft om warm te worden (afstand CV is groot).

Nu overweeg ik een boiler of een voorverwarmer te plaatsen. Wat zal in deze verstandig zijn? (Door de PV mag ik best wel elektriciteit verbruiken)

een DWTW twijfel ik nog aan... vind de aanschijfprijs vrij pittig t.o.v. de besparingen + speelt hier de afstand ook weer mee. (Douche zit wel boven de meterkast, heb ruimte genoeg voor een vertikale dwtw)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 485544

ThinkPadd schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 14:33:
Gaaf, dat zijn de betere DIY projecten :Y

Hoe schakel je de fans trouwens?
Thanks. De DBE heb ik hier beschreven: Anoniem: 485544 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Crazy- schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 14:57:
Onze CV hangt beneden in de keuken, douche is daarentegen boven.

Daar nu de comfort stand uit, geeft dit een nadeel dat de douche toch iets van 15sec~20sec nodig heeft om warm te worden (afstand CV is groot).

Nu overweeg ik een boiler of een voorverwarmer te plaatsen. Wat zal in deze verstandig zijn? (Door de PV mag ik best wel elektriciteit verbruiken)

een DWTW twijfel ik nog aan... vind de aanschijfprijs vrij pittig t.o.v. de besparingen + speelt hier de afstand ook weer mee. (Douche zit wel boven de meterkast, heb ruimte genoeg voor een vertikale dwtw)
Gewoon je volgorde aanpassen:
- douche aanzetten
- handdoek pakken
- uitkleden
- tandenborstel van tandpasta voorzien (ik poet altijd onder de douche :+ )
- onder de warme douche stappen

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Inmiddels terugkoppeling van vriendin, ze heeft vandaag de verwarming aan gehad. Conclusie is dat je radiatorvermogen kunt berekenen, die vermogens op kunt zoeken in de tabellen van de danfos RA-N en dat het nummertje bij die instelling prima te vertalen is naar halve slagen op een heimeier voetventiel.
Hele installatie wordt nu warm, ketel stookt nu gewoon door en leidingruis is niet meer aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Tweakers,

Ik ben een beetje ten einde raad met onze cv installatie, ik krijg het niet lekker afgesteld :(.

De cv ketel is een Remeha Tzerra M28C, met een Isense thermostaat. De hoofdverwarming op de beneden verdieping is vloerverwarming met een eigen pompverdeler met 4 groepen, de thermostaat hiervan staat zo ingesteld dat het water wat in de vloer gaat 38C is, de vloerverwarmingspomp regelt dit zelf door aanvoer/retour water zelf te mengen.

De overige radiatoren in huis hebben allemaal in simpele draaiknop, geen thermostaatknoppen.

Het probleem is, dat als de woonkamer op temperatuur is, en de vloer lekker warm is, de ketel toch blijft stoken? Is dat moduleren wat hij doet?

Het andere probleem is dat mijn radiatoren niet warm genoeg worden om de andere kamers warm te stoken.

Ik heb een paar instellingen al gevonden in de thermostaat, maar ik begrijp er niks meer van.

* Regelstrategie staat op T+ruimte
* MAX cv water temperatuur staat op 65C
*MIN cv water temperatuur staat op 40C
* Opwarmsnelheid staat op Normaal
* Afkoelsnelheid staat op langzaam ( wat houd dit in? )
* Comfortcorrectie staat aan. ( geen idee wat het doet)
?Heeft iemand een idee/tips om deze installatie zo comfortabel/efficient mogelijk te laten werken ?

Ik neem aan dat wij met vloerverwarming de temperatuur dag en nacht op hetzelfde moeten laten staan? Omdat anders de vloer te ver afkoelt?

Ketel --> http://www.remeha.nl/file...Gebruikershandleiding.pdf

Thermostaat --> http://www.remeha.nl/file...ershandleiding_iSense.pdf

Ik loop hier echt al jaren mee te prutsen, en ben het gasverbruik van 2600M3 meer dan zat!

Mijn dank is zeer groot !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Op een laag vermogen blijven stoken om je huis warm te houden (in plaats van af en toe op hoog vermogen draaien en daarna weer uit gaan) is in principe wel wat een ketel met modulerende regeling hoort te doen, ja. Blijft de pomp van de vloerverwarming draaien en blijft de temperatuur in de woonkamer constant? Dan lijkt alles normaal te functioneren.

Wanneer is je huis gebouwd, hoe groot is het en hoe staat het met de isolatie?

Als je de andere ruimtes niet warm krijgt dan kan dat komen doordat het vermogen van de radiatoren bij 65 graden onvoldoende is. Dan moet je de maximum watertemperatuur verhogen, grotere radiatoren plaatsen of het warmteverlies beperken (isolatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Het is het aan te raden tmin = t max in te stellen als je VV hebt (om zo de aanvoer constant te houden) en 40 ondergrens is dan te laag. Ik heb hem zelf op 50 - 50 staan. De overige radiatoren krijg je warm door je min pompsnelheid hoger te zetten. helpt dat niet dan moet je aanvoertemp omhoog. Ik kom echter met 50 graden uit in een jaren 70 woning zonder isolatie (nu wel maar de eerste winter met -20 ging het prima)

succes :)

hierzelf een calenta met een isense met vv en radiatoren

[ Voor 51% gewijzigd door Ray op 08-10-2014 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Nu online
Het huis is van 1963. Helemaal opnieuw opgebouwd met isolatie, HR++ glas, het is een hoek huis met 350kuub inhoud.

Momenteel staat de Max CV temp op 60C en de min cv temp op 40C . In princiepe functioneerd de ketel dus wel goed ? Deze gaat niet snel uit, dus hij moduleerd dan als ik het goed begrijp.

Pompsnelheid van de vloerverwarmingspomp staat op zijn langzaamst. Van de ketel heb ik geen idee eigenlijk.

Temperatuur in de woonkamer blijft wel constant, mits ik de temperatuur niet wijzig.

Is het nu verstandig om deze dag en nacht op hetzelfde te laten staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Galaxis schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 08:59:
De overige radiatoren in huis hebben allemaal in simpele draaiknop, geen thermostaatknoppen.
....
Het andere probleem is dat mijn radiatoren niet warm genoeg worden om de andere kamers warm te stoken
......

Ik heb een paar instellingen al gevonden in de thermostaat, maar ik begrijp er niks meer van.

?Heeft iemand een idee/tips om deze installatie zo comfortabel/efficient mogelijk te laten werken ?

Ik neem aan dat wij met vloerverwarming de temperatuur dag en nacht op hetzelfde moeten laten staan? Omdat anders de vloer te ver afkoelt?

Ketel --> http://www.remeha.nl/file...Gebruikershandleiding.pdf

Thermostaat --> http://www.remeha.nl/file...ershandleiding_iSense.pdf

Ik loop hier echt al jaren mee te prutsen, en ben het gasverbruik van 2600M3 meer dan zat!

Mijn dank is zeer groot !
Wellicht een idee om dan thermostaatknoppen(digitale) te plaatsen in alle ruimten, behalve in de ruimte waar je thermostaat hangt. Heb je voetventielen? Zo nee, dan raadt ik je aan om Heimeijer A-Exact ventielen te plaatsen(of vergelijkbaar) deze kun je ook instellen qua doorstroming. Waterzijdig inregelen(zie TS) helpt ook behoorlijk mee qua comfort en qua besparing.

Het probleem is, dat als de woonkamer op temperatuur is, en de vloer lekker warm is, de ketel toch blijft stoken? Is dat moduleren wat hij doet?
Nee moduleren is wat je in je auto doet, dus gaspedaal naar behoefte dieper/minder diep intrappen. Wat is je ingestelde temperatuur en wat is de gemeten temperatuur. Zit hier meer dan een half graad(negatief) verschil in dan is het logisch dat hij niet ophoud te stoken. Gemeten temp warmer dan ingestelde temp, dan is er wat anders aan de hand.

Het andere probleem is dat mijn radiatoren niet warm genoeg worden om de andere kamers warm te stoken.
Zie hierboven mbt voetventielen en waterzijdig inregelen. Of je radiatorcapaciteit is ver onder de maat voor de ruimten, wat voor soort huis heb je? Bj, isolatie enz.

*Correct
*Zou voor 95% van de gevallen voldoende moeten zijn, zeker met deze buiten temperaturen.
*Wanneer je 1-2 radiatoren of meer altijd hebt aan staal zou je deze nog iets kunnen verhogen
*Ken ik niet
*Zou goed moeten zijn, bij langzaam afkoelen zou je verwachten minder snel bijstoken om op temperatuur
*Copy/Paste handleiding ": iSense houdt rekening met de gevoelstemperatuur."

Verkeerde aanname ;) ook met vloerverwarming loont het zich om nachtverlaging/afwezigheidsverlaging toe te passen. Zeker met zo'n moderne thermostaat kun je hem met een klokprogramma zo instellen dat het niet ten koste gaat van het comfort.

Is er ook een buitentemperatuur meter aangesloten? Deze zou aangesloten kunnen zijn op de ketel.
Verder kan je via de installateurshandleiding controleren of de juiste regelstrategie in de thermostaat is gekozen.
En meten is weten, koop voor een paar euro een 2 thermometertjes en plak deze eens op aan en afvoer van de cv.
Galaxis schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:50:
Het huis is van 1963. Helemaal opnieuw opgebouwd met isolatie, HR++ glas, het is een hoek huis met 350kuub inhoud.

Momenteel staat de Max CV temp op 60C en de min cv temp op 40C . In princiepe functioneerd de ketel dus wel goed ? Deze gaat niet snel uit, dus hij moduleerd dan als ik het goed begrijp.

Pompsnelheid van de vloerverwarmingspomp staat op zijn langzaamst. Van de ketel heb ik geen idee eigenlijk.

Temperatuur in de woonkamer blijft wel constant, mits ik de temperatuur niet wijzig.

Is het nu verstandig om deze dag en nacht op hetzelfde te laten staan ?
Pfff 2600m3 is echt veel(geld).
Ik heb zelf een vergelijkbaar huis qua inhoud en bouwjaar, wel vrijstaand, goed geïsoleerd en ook vloerverwarming met radiatoren. Helaas nog wel "normaal" dubbel glas.

Ter ilustratie en motivering ;)
2011 1568m3 0,49m3/graaddag
2012 1760m3 0,51m3/graaddag
2013 1311m3 0,36m3 graaddag-->spouwmuuriso
2014 tot nog toe 0,38m3 graaddag

[ Voor 11% gewijzigd door Appie Heijn op 08-10-2014 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Vergeet ook de pompschakelaar op je vloerverwarmingspomp niet. Als deze nu 24/7 draait levert het plaatsen van een temperatuurgeschakelde pompschakelaar een behoorlijke elektriciteitsbesparing op per jaar.

Verder de installatie waterzijdig inregelen inderdaad. En nachtverlaging toepassen kan bij vloerverwarming ook prima. Zeker als je een pompschakelaar hebt, dan blijft het warme water in de vloer, en koelt het minder snel af dan wanneer het continu (onnodig) rondgepompt wordt. Waar je bij nachtverlaging met vloerverwarming wel op moet letten is dat je het minder verlaagt dan wanneer je alleen radiatoren hebt. Vloerverwarming is een traag systeem, dus je bent dan langer bezig om de boel weer op temperatuur te krijgen. Volgens mij was het bij vloerverwarming dat je het in de nacht met max. 2 a 3 graden moest verlagen. Dus 's nachts/niet thuis kan het prima op 18 graden. Ik gooi thuis met alleen radiatoren de boel gewoon naar 15 's nachts. Zo enorm snel koelt het ook weer niet af. En als het wel tot 15 graden afkoelt dan heb ik het ook zo weer warm (<1 uur).

Zie ook: http://www.cvtuning.nl/pr...-dat/temperatuur-s-nachts en https://www.google.nl/web...rlaging%20vloerverwarming

Hier zal vanavond als we thuiskomen de verwarming wel weer aan moeten voor het eerst na de zomer. Was vanochtend 18 graden in huis. Ik log sinds plaatsing van m'n slimme meter halverwege augustus dagelijks m'n gasverbruik naar Mindergas.nl, ik kan dus hopelijk duidelijke grafiekjes uit Mindergas.nl trekken over een poosje :)
Verder nog even aan het knutselen met de temperatuurlogger op basis van een Arduino, kan ik mooi grafiekjes van de temperatuur van aanvoer/retour/deltaT produceren en ketel zo optimaal mogelijk afstellen :Y

Ben benieuwd hoe het deze stookperiode gaat.

[ Voor 125% gewijzigd door ThinkPad op 08-10-2014 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Nu online
Pomp draait 24/7, hier is al een schakelaar voor in aantocht dat deze enkel gaat draaien bij warmte aanvoer.

Wat houd dat minimale cv watertemp nu in ? is dat wat de ketel altijd minimaal aan temperatuur moet stoken?

Ingestelde temperatuur op de thermostaat is 20,5C, de kamer is dan vaak na een tijdje ook netjes 20,5C volgens de thermostaat, enkel blijft de ketel maar door verwarmen. Hij stopt niet als de kamer eenmaal op temperatuur is.

Alvast super bedankt voor de reacties. Ik ga er weer verder in verdiepen tot zover ik het kan begrijpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Blijft het 20,5 graden terwijl de ketel door stookt of wordt het steeds warmer in de kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rullzer
Galaxis schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:15:
Wat houd dat minimale cv watertemp nu in ? is dat wat de ketel altijd minimaal aan temperatuur moet stoken?
Je thermostaat kan aan je ketel een temperatuur van het aanvoer water vragen (mits je een OpenTherme thermostaat en ketel hebt). Zo kan je thermostaat een hogere temeratuur vragen als er een groter temperatuur verschil overburgd moet worden etc. De minimale/maximale aanvoer temperatuur op je ketel begrensen dit.

Dus stel je thermostaat vraagt om water van 35 graden maar je hebt de minimale temp ingesteld op 45 graden dan zal je ketel toch 45 graden water leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Pomp draait 24/7, hier is al een schakelaar voor in aantocht dat deze enkel gaat draaien bij warmte aanvoer.

Ingestelde temperatuur op de thermostaat is 20,5C, de kamer is dan vaak na een tijdje ook netjes 20,5C volgens de thermostaat, enkel blijft de ketel maar door verwarmen. Hij stopt niet als de kamer eenmaal op temperatuur is.

Alvast super bedankt voor de reacties. Ik ga er weer verder in verdiepen tot zover ik het kan begrijpen :)
Goedzo :) Temperatuursensor op de aanvoerleiding zetten he ;)

Minimale watertemp is wat je minimaal van de CV wilt hebben. Als je CV water van 30 graden gaat maken dan kan je vloerverwarming daar wel wat mee, maar je radiatoren niet, die blijven pislauw :p Vandaar dat je een minimale temperatuur kunt instellen. Hoe dit precies zit, en wat je moet instellen weet ik niet, is mij ook niet helemaal duidelijk. Lijkt mij dat de thermostaat het wel regelt, maar Ray heeft het over 50 als min...

Wel vreemd dat je ketel blijft draaien. Ik zou de instellingen op je ketel nog eens na lopen. Wellicht dat hij op een weersafhankelijke regeling staat ingesteld.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 08-10-2014 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Laatst online: 08-05 12:36
Het is zo ver, in huize Daxy is het helaas geen zomerperiode meer :(
Het is nu zo'n 18 graden op mijn kantoor (aan huis), dus tijd om de verwarming aan te zetten.

Ik heb wel meteen even mindergas.nl ingevoerd, dat is er tijdens de zomer erg in geslopen. Tot nu toe een besparing van 23.8% ten opzichte van vorig jaar. Lang leve de zachte winter en bespaar tips op het forum!

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Ik heb in maart mijn zolder helemaal geisoleerd. Resultaat is dat gehele huis nu dezelfde temperatuur heeft en het nu nog steeds 20 graden is in de woonkamer. _/-\o_ Tot nu toe nog geen cv aan gehad. Benieuwd hoelang ik dit vol kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

dit is het gedrag van de Isense. als het bv 20 graden is en je zet hem op 20,5 springt hij ook direct naar 20,5 terwijl hij nog moet beginnen met verwarmen. Het is dus heel normaal dat hij al op de target temp staat maar de ketel nog brand

Zet de tmin nu maar gewoon op 50 graden dan is vrij zeker je probleem opgelost

Ik heb daar ook eindeloos mee lopen kloten. Verkorte uitleg. 40 graden is zo laag dat het telkens net niet warm genoeg wordt. ergo de ketel blijft lopen

Het je trouwens een open of ltv vloer verwarmings verdeler ?

bij een open verdeler is waarschijnlijk een tmin van 50 zelfs nog te laag en moet je eerder aan 55 of 60 denken. Als je daar 40 graden aanvoert blijft de ketel inderdaad eindeloos branden (weet ik uit ervaring!)

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 08-10-2014 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Het probleem van het niet warm worden boven in deze setting is heel normaal:
- hoe lager de watertemperatuur, hoe lager het rendement
- de geplaatste radiatoren zijn vaak berekend op een ruimtetemperatuur van 18 graden terwijl bij gebruik slaapkamer voor studeren 20 graden gewenst is
- de capaciteit van de radiatoren boven moet minimaal verdubbeld tov setting met niet modulerende ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
De pomp op mijn vloerverwarmig draait alleen als het nodig is.
Heel simpel.
Gewoon de huiskamerthermostaat de vloerverwarmingpomp te laten schakelen! :)
Pagina: 1 ... 83 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.