Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.216.248 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-05 01:41
Vaak zijn boilers ook van koper en legionella kan zich niet vermeerderen in koper.
Na 50 graden gaat legionella dan dood. Bij 55 nog sneller en bij 65 helemaal niet meer.
Kijk maar in de OP. Die is ge update met wat meer info zag ik gisteren.

Goed gedaan thinkpad!

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De awb thermomaster hr3 heeft geen boiler of echte voorraad voor tapwater.
Hij heeft alleen een platenwisselaar met een inhoud van misschien net een halve liter.

Dat legionella niet voorkomt in systemen van koper is absoluut niet waar, alleen is er minder kans dan bij kunststof leidingen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Nee, want anders zou dat betekenen dat je bij je leidingwerk ook geen rekening hoeft te houden met dode einden.

445033

DappereDodo schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 21:39:
Dankzij dit topic ben ik ook een beetje aan het tweaken geslagen, maar ik heb er compleet geen verstand van. Ik ben eens begonnen met het verlagen van de temperatuur van het tapwater naar 49 graden. Volgens de handleiding van de ketel (AWB Thermomaster 3HR) wordt dan de eco-modus geactiveerd en zou de voorraad warm water niet continue verwarmd worden. Vrij onschuldig lijkt me.

Ik heb de tapwater-temperatuur nu met de thermostaat (Honeywell Chronotherm Modulation) verlaagd (van het menu op de ketel zelf word ik niet veel wijzer), maar een paar dagen later staat die weer vrolijk op 63 graden. Iemand enig idee wat daar gebeurd?

Zoals ik al zei, van het menu van de ketel word ik niks wijzer. Volgens de handleiding moet ik 10 seconden op een knopje drukken, maar dan gebeurt er helemaal niets. Pas na het resetten van de ketel kom ik na 10 seconden inhouden in een menu van 1 t/m 99. Maar wat ik ook kies, ik krijg telkens een aantal F waarden te zien, die me niets zeggen.
Welke handleiding heb je? Ik heb voor deze ketel installatiehandleiding (kan hem je mailen). Parameterlijst staat op pagina 22. Je kan hem ook downloaden van internet. Om installatiemenu te komen moet je na 10 seconden op middelste knop duwen code 96 invoeren.

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:02
445033 schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 08:31:
[...]

Welke handleiding heb je? Ik heb voor deze ketel installatiehandleiding (kan hem je mailen). Parameterlijst staat op pagina 22. Je kan hem ook downloaden van internet. Om installatiemenu te komen moet je na 10 seconden op middelste knop duwen code 96 invoeren.
Great, met die code 96 kom ik inderdaad in het installatiemenu. Ik heb dezelfde handleiding, en volgens die handleiding is de warmhoudfunctie nummer 9, en die staat uit. Maar volgens de thermostaat is de tapwatertemperatuur nu ingesteld op 48 graden (terwijl ik 'm op 49 had gezet), dus de ketel zou nog in in ECO modus moeten staan. So far, so good. Nu is het even afwachten of de tapwatertemperatuur weer automagisch naar 63 graden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naajschap
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-05 17:32
Dankzij dit topic ben ik me nog verder gaan verdiepen in het comfortabel besparen. Thans heb ik een Bosch HRC30 ketel met Jaga Tempo convectoren. De huidige aanvoertemperatuur is 75gr. Hoever kan ik dit terugbrengen met behoud van een redelijk comfort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Naajschap. dat is het eenvoudiger te proberen dan te berekenen. Ik stel voor dat je de aanvoer eens op 60 graden zet en dan gewoon kijkt wat er gebeurd. Er gaat niets kapot en het is eenvoudig aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elect
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben begonnen met 50 graden. Zal zeker te koud zijn straks (ietswat slecht geisoleerd hoekappartement met veel glas), maar naar 55/60/65 is geen probleem.

HelmChat.eu - Free Motorcycle Group Chats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

DappereDodo schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:49:
[...]

Great, met die code 96 kom ik inderdaad in het installatiemenu. Ik heb dezelfde handleiding, en volgens die handleiding is de warmhoudfunctie nummer 9, en die staat uit. Maar volgens de thermostaat is de tapwatertemperatuur nu ingesteld op 48 graden (terwijl ik 'm op 49 had gezet), dus de ketel zou nog in in ECO modus moeten staan. So far, so good. Nu is het even afwachten of de tapwatertemperatuur weer automagisch naar 63 graden gaat.
Met 48 graden krijg je met bijmengen koud water vind ik wel een pisstraal uit je douche en bad vullen schiet echt helemaal niet op. Ik heb hem nu na wat experimenteren op 55 graden staan en ben daar tevreden over maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk. Mooi dat ik je heb kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:06
Hier precies zo met 55 graden. 50 graden gaat ook nog prima maar lager beslist niet. Bad vullen als een malle met CW6 :)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
445033 schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 16:14:
[...]

Met 48 graden krijg je met bijmengen koud water vind ik wel een pisstraal uit je douche en bad vullen schiet echt helemaal niet op. Ik heb hem nu na wat experimenteren op 55 graden staan en ben daar tevreden over maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk. Mooi dat ik je heb kunnen helpen.
Kun je de L/m niet bijstellen op de ketel?
Hier heb ik het regelventiel in de ketel op maximaal staan, ruim 15L/m en ketel op 45 graden tapwater.
Op elk tappunt heb ik kraantjes onder de wastafel en in keukenblok, daar knijp ik de hoeveelheid naar een normale hoeveelheid. Het voordeel is dat je dan niks merkt van tappen op meerdere punten, je behoud altijd de volle straal. De douchekop kan maximaal 7L/m geven, dus daar ook geen keiharde straal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Oxellaar schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 13:28:
[...]

Kun je de L/m niet bijstellen op de ketel?
Hier heb ik het regelventiel in de ketel op maximaal staan, ruim 15L/m en ketel op 45 graden tapwater.
Op elk tappunt heb ik kraantjes onder de wastafel en in keukenblok, daar knijp ik de hoeveelheid naar een normale hoeveelheid. Het voordeel is dat je dan niks merkt van tappen op meerdere punten, je behoud altijd de volle straal. De douchekop kan maximaal 7L/m geven, dus daar ook geen keiharde straal.
Heb net nog even de handleiding erbij gepakt van mijn AWB maar zou niet weten hoe....Waar zit zo'n regelventiel?

Overigens nog een vraag want ik las in mijn handleiding dat mijn pomp op 3 moet staan voor het sanitairgedeelte. Staat nu bij mij op 1 en merk helemaal niets nadelig.

Overigens bespaar ik nu 10m3 per maand door verlaging warmwater. Dat kan je mooi zien via Mindergas.nl als ik vergelijk met vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
Dat is wel heel erg veel besparing (bijna onwaarschijnlijk veel). Weet je zeker dat je net zoveel warm water gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als z'n ketel het water voorheen 24/7 bleef warmhouden dan kan die besparing best kloppen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Hmm, volgens de thermostaat is de temperatuur weer 63 graden. Op de ketel staat de optie 'warmhoudfunctie' uit, maar toch hoor ik de ketel af en toe aanslaan. Hoe kan dit nou weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
445033 schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 18:30:
[...]

Heb net nog even de handleiding erbij gepakt van mijn AWB maar zou niet weten hoe....Waar zit zo'n regelventiel?

Overigens nog een vraag want ik las in mijn handleiding dat mijn pomp op 3 moet staan voor het sanitairgedeelte. Staat nu bij mij op 1 en merk helemaal niets nadelig.

Overigens bespaar ik nu 10m3 per maand door verlaging warmwater. Dat kan je mooi zien via Mindergas.nl als ik vergelijk met vorig jaar.
Niet elke ketel heeft zo'n ventiel. Kan ook zijn dat er een vaste restrictie in de watertoevoer zit die bijvoorbeeld maximaal 8L/m doorlaat.
Welke type AWB heb je hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Oxellaar schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 21:07:
[...]

Niet elke ketel heeft zo'n ventiel. Kan ook zijn dat er een vaste restrictie in de watertoevoer zit die bijvoorbeeld maximaal 8L/m doorlaat.
Welke type AWB heb je hangen?
Dezelfde als ik: Thermomaster 3HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Helaas, de Thermomaster 3HR heeft geen instelbaar ventiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick89
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:45

Patrick89

PSN : Gamesource

Ik lees hier veel over de retourtempratuur naar beneden stellen.
Nu heb ik een Intergas HRE 36, welke instelling gaat over de retourtempratuur ?

Hier is een handleiding :
http://www.installatiebed...en%20HRE%20882347-122.pdf

Wat ik tot op heden heb uitgezocht :
Eco stand geactiveerd
Instelling b (booster) moet '0' zijn
Instelling c (Starttoerental) moet '50%' zijn
Instelling o (Wachttijf CV Bedrijf) moet '2' zijn
Instelling 8 (Nalooptijd CV) moet '4min' zijn

[ Voor 9% gewijzigd door Patrick89 op 01-09-2014 08:04 ]

Denkt u aub aan het milieu voor u deze reactie afdrukt ;(..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Geen, de retour temp wordt niet gemeten door de ketel zelf als in; dat je het kan uitlezen op het display afaik. Je kan wel je thermostaat (iSense bijv.) instellen op X retourtemp maar het uitlezen kan er niet (echt) mee (toch?)

Voor al het andere: pak een IR thermometer van eBay voor 7 euro en ga meten ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Notna op 01-09-2014 08:20 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

DappereDodo schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 21:01:
Hmm, volgens de thermostaat is de temperatuur weer 63 graden. Op de ketel staat de optie 'warmhoudfunctie' uit, maar toch hoor ik de ketel af en toe aanslaan. Hoe kan dit nou weer?
Dit moet je als je een opentherm thermostaat hebt niet doen in het menu van de ketel maar via je thermostaat. De thermostaat overruled namelijk instellingen vd ketel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Tnkx. Dan dus toch maar 55 graden. Werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
DappereDodo schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:49:
[...]

Ik heb een AWB 3HR24T en wat ik me kan herinneren (ik heb de warmhoud functie jaren geleden al uitgezet) staat het fout in de handleiding; 0 is aan, 1 is uit (of net andersom, heb de handleiding nu even niet onder handbereik)
Via een Opentherm thermostaat zou het ook moeten kunnen, maar AWB heeft die functie niet goed geimplementeerd; als je de warmhoud functie uit zet heb je helemaal geen warm water meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik ben een paar maanden terug gegaan van een 14 jaar oude AWB Theromaster 2HR naar een Remeha Calenta 28C CW4. Volgens mij staat deze op 75 graden ingesteld ook. Zou ik zonder het wijzigen van de temperatuur al verschil kunnen zien op mijn gasverbruik? Ik kan met de thermostaat die ik heb de temperatuur zelf wijzigen zonder service-menu's dus het loont wel om die eens terug te zetten naar 55 denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:33

Crazy-

Best life ever

in het kader van besparing en CV tuning etc ben ik op onderzoek uit gegaan. Ik probeer nu uit te vogelen hoe zuinig onze ketel nu eigenlijk is en ik vond een typeplaatje onderop de ketel!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Merk: Intergas
Type: Kombi Kompakt HR

Nom belasting bovenw: 80/60 (kW) 7.2 - 24,6
Nom belasting bovenw: 80/60 (kW) 6.5 - 22,1

nom vermogen 80/60: 6.3 - 21,4
nom vermogen 50/30: 6.8 - 22,4

toestelcategorie : C(.)3
gascategorie: II 2L 3P

bouwjaar: [b]1997[/b]

Condenserend toestel

de leeftijd begint nu bijna 18 jaar te worden wat ik vrij oud vind (20 jaar is normaal dacht ik)
seperaat heb ik gelijk een e-mail gestuurd naar de woningstichting, eens zien wat ze reageren.

maar ik kan nergens iets vinden wat het rendement etc. van de ketel is cq. goede instellingen zijn enz.
iemand die dat kan herleiden op basis van de info hierboven?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Vaag dat er geen type nummer opzit? Aangezien het uit 97 komt zal het een HR22 type zijn. En die kan je gewoon hier vinden:

http://www.intergas-verwa...bi-kompakt-hr-22-cvketel/

Handleiding: http://www.intergas-verwa...-28-24-en-HR-28-en-36-30/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Notna schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:26:
Vaag dat er geen type nummer opzit? Aangezien het uit 97 komt zal het een HR22 type zijn. En die kan je gewoon hier vinden:

http://www.intergas-verwa...bi-kompakt-hr-22-cvketel/

Handleiding: http://www.intergas-verwa...-28-24-en-HR-28-en-36-30/
omdat ik nergens een overeenkomende typenummer vond twijfelde ik inderdaad... ga dan toch nog eens bekijken die handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-06 13:08
Cartman! schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:55:
Ik ben een paar maanden terug gegaan van een 14 jaar oude AWB Theromaster 2HR naar een Remeha Calenta 28C CW4. Volgens mij staat deze op 75 graden ingesteld ook. Zou ik zonder het wijzigen van de temperatuur al verschil kunnen zien op mijn gasverbruik? Ik kan met de thermostaat die ik heb de temperatuur zelf wijzigen zonder service-menu's dus het loont wel om die eens terug te zetten naar 55 denk ik :)
Welke termostaat heb je? Als je van een klassieke aan-uit naar een modulerende (meestal wordt een iSense meegeleverd met een Remeha, is modulerend) thermostaat gaat dan wordt een groot stuk besparing al door de thermostaat gedaan. Maar omdat we tweakers zijn gaan we nog een stukje verder :Y)
Modulerende thermostaat kijkt naar verschil tussen gewenste en huidige temperatuur, en kan dus ongeveer de nodige warmte vragen wat je sowieso besparing oplevert tov een aan-uit (zonder tuning van de ketel).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 07:18
Crazy- schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:21:
in het kader van besparing en CV tuning etc ben ik op onderzoek uit gegaan. Ik probeer nu uit te vogelen hoe zuinig onze ketel nu eigenlijk is en ik vond een typeplaatje onderop de ketel!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Merk: Intergas
Type: Kombi Kompakt HR

Nom belasting bovenw: 80/60 (kW) 7.2 - 24,6
Nom belasting bovenw: 80/60 (kW) 6.5 - 22,1

nom vermogen 80/60: 6.3 - 21,4
nom vermogen 50/30: 6.8 - 22,4

toestelcategorie : C(.)3
gascategorie: II 2L 3P

bouwjaar: [b]1997[/b]

Condenserend toestel

de leeftijd begint nu bijna 18 jaar te worden wat ik vrij oud vind (20 jaar is normaal dacht ik)
seperaat heb ik gelijk een e-mail gestuurd naar de woningstichting, eens zien wat ze reageren.

maar ik kan nergens iets vinden wat het rendement etc. van de ketel is cq. goede instellingen zijn enz.
iemand die dat kan herleiden op basis van de info hierboven?
Buurman heeft een Radson HR uit jaar kruik, ding is nu 17 jaar oud en staat 2x per jaar een monteur op de stoep omdat er iets niet werkt. Woningbouw wil pas volgend jaar vervangen.

Denk dat je je met een Intergas Kombi Kompakt HR nog redelijk in de handjes mag knijpen, die zijn nog wel redelijk te tweaken en qua techniek lopen ze niet eens heel erg achter op hun jongere HRE broertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
naftebakje schreef op maandag 01 september 2014 @ 17:09:
[...]
Welke termostaat heb je? Als je van een klassieke aan-uit naar een modulerende (meestal wordt een iSense meegeleverd met een Remeha, is modulerend) thermostaat gaat dan wordt een groot stuk besparing al door de thermostaat gedaan. Maar omdat we tweakers zijn gaan we nog een stukje verder :Y)
Modulerende thermostaat kijkt naar verschil tussen gewenste en huidige temperatuur, en kan dus ongeveer de nodige warmte vragen wat je sowieso besparing oplevert tov een aan-uit (zonder tuning van de ketel).
Er zat inderdaad een iSense thermostaat bij. Daarvoor had ik een aan/uit thermostaat van Honeywell (Chronotherm Vision). Volgens mij kan ik op die iSense de temperatuur zelf instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
445033 schreef op maandag 01 september 2014 @ 12:35:
[...]

Dit moet je als je een opentherm thermostaat hebt niet doen in het menu van de ketel maar via je thermostaat. De thermostaat overruled namelijk instellingen vd ketel. ;)
I know, ik doe het ook vanaf de thermostaat, maar die is kennelijk nogal eigenwijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
remmuz schreef op maandag 01 september 2014 @ 12:52:
[...]

Ik heb een AWB 3HR24T en wat ik me kan herinneren (ik heb de warmhoud functie jaren geleden al uitgezet) staat het fout in de handleiding; 0 is aan, 1 is uit (of net andersom, heb de handleiding nu even niet onder handbereik)
Via een Opentherm thermostaat zou het ook moeten kunnen, maar AWB heeft die functie niet goed geimplementeerd; als je de warmhoud functie uit zet heb je helemaal geen warm water meer...
Thanks, ik heb de waarde nu op 1 gezet. Dat van de tapwater functie op de thermostaat wist ik al, kwam ik onder de douche achter :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Cartman! schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:12:
[...]Er zat inderdaad een iSense thermostaat bij. Daarvoor had ik een aan/uit thermostaat van Honeywell (Chronotherm Vision). Volgens mij kan ik op die iSense de temperatuur zelf instellen.
Ik heb (net enkele dagen) dezelfde setup: 28C + isense (installateur ging eerst 40C hangen, had ik geweigerd, komt ie dag zelf af met een 40C... gelukkig kon ie die direct inwisselen bij zijn groothandel).

Je kan idd alles instellen op de isense, heb antilegionella en warmhouden SWW uitgeschakeld (is toch om bad te vullen), watertemp regelt ie zelf maar ik heb em op max 45° gezet (heb zware gietijzeren radiatoren, als die volledig op 45° staan dan zweet ik me te pletter).
Mijn indruk is dat ik nog niet direct veel te winnen heb bij tunen van de ketel/thermostaat, ik ga eerst voorinstelbare thermostaatkranen hangen zodat ik waterzijdig kan inregelen (maar eerst vuilscheider laten werken zodat die niet direct toeslibben). Dan nog een programmeerbare thermostaatkraan in de badkamer (zodat het in het weekend overdag niet warm is).
Daarna kan ik (als het koud begint te worden) kijken of ik er nog wat %tjes kan aftunen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

DappereDodo schreef op maandag 01 september 2014 @ 20:29:
[...]

I know, ik doe het ook vanaf de thermostaat, maar die is kennelijk nogal eigenwijs ;)
Waarschijnlijk de vrouwelijke uitvoering...... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
naftebakje schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 10:11:
Je kan idd alles instellen op de isense, heb antilegionella en warmhouden SWW uitgeschakeld (is toch om bad te vullen), watertemp regelt ie zelf maar ik heb
Ik snap niet wat je bedoelt met "is toch om bad te vullen", is het anti-legionella niet belangrijk :?
em op max 45° gezet (heb zware gietijzeren radiatoren, als die volledig op 45° staan dan zweet ik me te pletter).
Ik heb "gewone" radiatoren, zal eerst eens kijken of ik hem op 50° krijg, ik gok dat ie nu op 75° staat zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Gietijzer of plaatstaal maakt niet uit in warmteafgifte of vermogen. Alleen zal een gietijzeren radiator trager werken en daardoor meer kunnen na-ijlen, maar het vermogen is gelijk.
Een gietijzeren radiator is net als een gewone radiator niet bijzonder geschikt als LTV.

Weet je trouwens zeker dat je radiatoren van gietijzer zijn, het is namelijk bijzonder zeldzaam.
Ik verwacht dat je een ouderwetse ledenradiator bedoeld, die zijn over het algemeen ook van gewoon plaatstaal. Wel bevatten ze meer water dan een paneelradiator, hierdoor ook meer kans op na-ijlen.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 02-09-2014 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Cartman! schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 19:38:
[...]Ik snap niet wat je bedoelt met "is toch om bad te vullen", is het anti-legionella niet belangrijk :?[...]
Gaat om het warmhouden, als de eerste paar liter koud is dan maakt me dat niet uit op een heel bad.
@Oxcellaar: is idd een ledenradiator, maar het ruweoppervlak wijst toch heel sterk op een zandgietmethode, en het gewicht (kleinste zijn nauwelijks op te heffen met 2 man).

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 03-09-2014 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

_JGC_ schreef op maandag 01 september 2014 @ 17:44:
[...]

Buurman heeft een Radson HR uit jaar kruik, ding is nu 17 jaar oud en staat 2x per jaar een monteur op de stoep omdat er iets niet werkt. Woningbouw wil pas volgend jaar vervangen.

Denk dat je je met een Intergas Kombi Kompakt HR nog redelijk in de handjes mag knijpen, die zijn nog wel redelijk te tweaken en qua techniek lopen ze niet eens heel erg achter op hun jongere HRE broertjes.
Qua onderhoud cq reparaties totaal geen klachten, dat toegegeven!
Gisteren is mijn iR temperatuur sensor binnen gekomen, tegen de tijd dat de verwarming echt weer aan gaat maar eens testen en de boel afregelen.

ben benieuwd tzt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
naftebakje schreef op woensdag 03 september 2014 @ 10:09:
[...]
Gaat om het warmhouden, als de eerste paar liter koud is dan maakt me dat niet uit op een heel bad.
Maar als je met warm water je handen of een pan wilt wassen sta je minuten te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 12:08
een minuut lijkt dan al snel een aantal minuten idd, maar minuten dat kan gewoon echt niet kloppen hoor.

reken maar eens uit hoeveel water er in de leidingen zit, dat valt reuze mee, en is na een paar seconden wel weggespoeld.
de cv begint wel direct met verwarmen van het water, dus het zal alsnog snel warm worden.. maar idd.. je moet er wel een beetje op wachten. maar als je dan toch begint met handen wassen, en het is al schoon, zet je de kraan toch weer uit?

dus op een keer je handen wassen zal het ook niet een heel erg groot probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Of je wast je handen met koud water ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 08:05

The Legend

*Plop*

Vloerverwarming vraagje! In ons nieuwbouwhuis komt op de beganegrond + badkamer op de 1e verdieping vloerverwarming. Het is mij nog niet helemaal duidelijk op welke wijze de vvw in de badkamer in de badkamer wordt gelegd (water of elektrisch). Stel dat het d.m.v. water is, hoe ingewikkeld is het dan om de temperatuur in de badkamer helemaal gescheiden te regelen van de rest van het huis? In de badkamer komt geen radiator. Op de slaapkamers boven wel (Jaga Strada's).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Handen wassen met koud water vind ik ook niet erg maar een pan wordt wat sneller schoon met heet water.

Daar over gesproken: mijn vrouw wil altijd met lauw water spoelen na t poetsen maar ik hoor dan bijna altijd de ketel n soort aanslaan, volgens mij is dat n vrij dure grap dan toch?

[ Voor 47% gewijzigd door Cartman! op 07-09-2014 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
The Legend schreef op zondag 07 september 2014 @ 19:22:
Vloerverwarming vraagje! In ons nieuwbouwhuis komt op de beganegrond + badkamer op de 1e verdieping vloerverwarming. Het is mij nog niet helemaal duidelijk op welke wijze de vvw in de badkamer in de badkamer wordt gelegd (water of elektrisch). Stel dat het d.m.v. water is, hoe ingewikkeld is het dan om de temperatuur in de badkamer helemaal gescheiden te regelen van de rest van het huis? In de badkamer komt geen radiator. Op de slaapkamers boven wel (Jaga Strada's).
Is niet een besparingsvraag dus eigenlijk off topic.

Elektrisch zou ik afraden tenzij je je dak vol zonnepanelen hebt liggen.

Als het nieuwbouw betreft moet je rekening houden met het leggen van een extra leiding naar de badkamer om daar een een aparate thermostaat op te hangen voor een aparte zone. Je moet daarnaast ook nog een zoneklep plaatsen.
Je zult - tenzij je bedoeling is de vloerverwarming van de badkamer voor langere tijd uit te schakelen - juist meer energie verbruiken omdat dan zorgt dat de ketel gaat branden als in de rest van je huis geen geen warmtevraag is.
Je kunt beter zorgen dat er lekker veel vloerverwarmingsbuizen (dicht op elkaar) in de vloer komen dan kun je altijd nog spelen met de water doorvoer en daarmee de ruimtetemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Cartman! schreef op zondag 07 september 2014 @ 19:53:
Handen wassen met koud water vind ik ook niet erg maar een pan wordt wat sneller schoon met heet water.

Daar over gesproken: mijn vrouw wil altijd met lauw water spoelen na t poetsen maar ik hoor dan bijna altijd de ketel n soort aanslaan, volgens mij is dat n vrij dure grap dan toch?
Yup en erg zonde imo. Zet dan een doorstromer pp je wasmeubel oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Als je een verdeler hebt die geschikt is om uit te voeren met zoneregeling is het heel eenvoudig. Danfoss, maar ook andere merken, hebben goed werkende draadloze systemen.
Als je verdeler hiervoor geschikt is kun je zelfs heel de woning op deze manier apart regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Cartman! schreef op zondag 07 september 2014 @ 17:06:
[...]Maar als je met warm water je handen of een pan wilt wassen sta je minuten te wachten?
Waarom warm water om je handen te wassen? Warm water van de ketel gaat enkel naar de badkamer, das vlak onder de ketel.
In de keuken is er een vaatwas voor de pannen, en voorlopig nog een elektrische boiler onder de gootsteen (maar die wil ik later nog weg hebben, want door vaatwas nagenoeg nooit gebruikt).
En in de badkamer zit je, als je de kraan helemaal open draait, 10 seconden te wachten op heet water. Lijkt me snel genoeg (en de vrouw heeft nog niet geklaagd, dus nog even afwachten of dat in de winter zo blijft 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-06 20:29

André

Analytics dude

Ik zag dit product:

https://www.kickstarter.c...for-smart-de?ref=category

En moest direct aan dit topic denken. $250 voor een IR-camera. Handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
naftebakje schreef op maandag 08 september 2014 @ 08:00:
[...]
Waarom warm water om je handen te wassen?
Soms is dat gewoon ff fijn.
Warm water van de ketel gaat enkel naar de badkamer, das vlak onder de ketel.
Bij jou misschien, niet bij iedereen.
In de keuken is er een vaatwas voor de pannen,
Ik heb een aantal pannen die zeker niet in de vaatwasser kunnen, ik moet dus soms met de hand dingen afwassen en daar wil ik toch echt heet water voor hebben.
en voorlopig nog een elektrische boiler onder de gootsteen (maar die wil ik later nog weg hebben, want door vaatwas nagenoeg nooit gebruikt).
En in de badkamer zit je, als je de kraan helemaal open draait, 10 seconden te wachten op heet water. Lijkt me snel genoeg (en de vrouw heeft nog niet geklaagd, dus nog even afwachten of dat in de winter zo blijft 8) )
Ik moet veel langer wachten dan 10 seconden op heet water met een gloednieuwe ketel, zou ie dan stuk zijn oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Lang pijpen? Kraan wel behoorlijk open?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Cartman! schreef op maandag 08 september 2014 @ 11:40:
[...]

Soms is dat gewoon ff fijn.

[...]

Bij jou misschien, niet bij iedereen.

[...]

Ik heb een aantal pannen die zeker niet in de vaatwasser kunnen, ik moet dus soms met de hand dingen afwassen en daar wil ik toch echt heet water voor hebben.

[...]

Ik moet veel langer wachten dan 10 seconden op heet water met een gloednieuwe ketel, zou ie dan stuk zijn oid?
Dan is het zonde van god om daar je ketel voor te gebruiken. Koop een close in boiler (of plint boiler). Ja dat kost je stroom maar dat is nog steeds veel goedkoper dan gas ;) En je hebt instant warm water :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Maar je moet wel die boiler kopen en je stroom erbij, ik verwacht misschien nog een paar jaar te wonen in het appartement dus denk niet dat ik dat eruit ga halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Je kan de boiler toch altijd meenemen als je weg gaat? Zorg gewoon dat de leiding die er nu loopt van de CV alleen afegstopt word met een knelfitting. Boiler er tussen en als je gaat verhuizen kan je het weer ongedaan maken en de boiler meenemen.

Maar het is een afweging die je zelf moet maken ;) Het gaat hier om gas besparen. Je ketel voor warm water in de keuken gebruiken is zonde, net als je handen willen wassen met warm water van de CV.

Wil je besparen op gas en tijd: neem dan een boiler. Of neem voor lief dat je niet wil wachten, zet tap comfort aan en verbruik meer gas :). Of neem voor lief dat je wel zit te wachten, bespaar een beetje gas en laat tap comfort uitstaan

[ Voor 48% gewijzigd door Notna op 08-09-2014 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Of een zonneboiler en bespaar op gas en E (vanwege cv die dan uit kan staan bij een voldoende hoge boilertemp en bespaar op water door bijmenging koud water.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

In het kader van dit topic, de comments zijn echt te geniaal voor woorden :')

http://www.telegraaf.nl/o...van_energiebedrijf__.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiejan
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-05 11:53

dikkiejan

2805Wp

Notna schreef op maandag 08 september 2014 @ 13:50:
In het kader van dit topic, de comments zijn echt te geniaal voor woorden :')

http://www.telegraaf.nl/o...van_energiebedrijf__.html
Ik krijg ongeveer €650 terug, mede door de zachte winter!
Ook heb ik diverse besparings maatregelingen door gevoerd...

still learning!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:35

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Ik lees net dat wordt gesteld dat elektriciteit goedkoper is dan gas. Klopt als je een kWh vergelijkt met een m3. Maar niet als je beide energievormen per kWh gaat vergelijken. Een m3 gas staat qua energieinhoud gelijk aan 9.5 kWh. natuurlijk haal je niet een rendement van 100% bij productie van warm water. Er zijn echter combiketels die daar wel dicht bij kunnen komen. En er zijn nog andere verliezen zoals stilstandsverliezen en leidingverliezen. Maar al met al is het produceren van warm water met gas goedkoper dan met elektriciteit (uit het net). Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-05 12:16
@ Hansoverdiep

als je zou kijkt klopt het. maar je vergelijkt warmt met elektrische vermogen.
als je een warmte pomp hebt die een COP van 4 heeft betekent dat deze warmte pomp
van 1 KWH, 4KWH aan warmte kan maken.

Dit komt 1M3 gas is nu ~60cent
1KWH E = 20cent

COP van 4 betekent dus een besparing van ~20cent

SCOP (Seasonal Coefficient of Performance) van 4+ is geen uitzondering meer. en werkt zelf tot -25, tot - 20 zonder capaciteit verlies.

alleen de kosten van zo systeem houd mij er van terug.
besparing van zo systeem inc warm water= 200eur per 1000M3 gas +150 euro vaste lasten gas aansluiting
zonder salderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Met een warmtepomp verwarm je niet elektrisch, de compressor wordt elektrisch aangedreven, dat is heel wat anders.
De elektrische verwarming die Hans bedoelde, uit de post hierboven, ging om een closein boiler.
Daarmee verwarm je echt elektrisch en dat is ongeveer 3.5 keer duurder dan verwarmen op gas.
Een closein boiler neem je puur voor comfort, niet om geld te besparen.
Zo'n boiler kost als snel €200 en verbruikt alleen door stilstandverlies al 150Kwh (€30,-)
Dat is ruim 20m3 gas, ter vergelijking, 20m3 is mijn gasverbruik voor een hele maand alleen voor warm water.
Als je de energie voor een closein boiler niet uit een overschot van zonnepanelen haalt, is zo'n ding gewoon redelijk duur.

En een warmtepomp heeft bij -25 buiten, of zelfs bij -10 een flinke terugval in capaciteit. Een warmtepomp verplaatst warmte vanuit de buitenlucht naar binnen, bij -25 is er bijzonder weinig warmte uit te wisselen ;)
zeker als je dan bedenkt dat bij ruim -10 de woning een flinke hoeveelheid energie nodig heeft en dus de hoogste aanvoertemperatuur=lagere COP

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 08-09-2014 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Dank voor verdere toelichting, ja ik bedoelde alleen de vergelijking tussen weerstandsverwarming in een elektrische boiler en een gasgestookte HR-combiketel

Mvg Hans

• Bart_WRX
  • Laatst online: 10-04-2021
We wonen nu een jaartje in onze totaal verbouwde woning en nu ik mijn veranda klaar heb wilde ik eens gaan kijken naar de CV installatie.

Wat betreft de CV: Alle stalen buizen zijn weg, vervangen door geisoleerde kunststof slangen in de muren/plafonds.
Alle radiatoren heb ik laten stralen en poedercoaten. Vloerverwarming voor de beneden verdieping zat er al (is samen met de tegelvloer het enige wat is blijven zitten). En de ketel is een nieuwe Vaillant ecotec.

Wat we hebben:
- Woonkamer: 2 radiatoren + vloerverwarming
- Bijkeuken: 1 radiator
- Garage: 1 radiator
- Hal: 1 radiator
- 3 Slaapkamers elk een radiator
- Badkamer: 1 radiator
- Zolder: 1 radiator

Alle radiatoren hebben nu een thermostaatknoppen. Huis is incl garage 340 m3. Vloerverwarming thermostaat staat op 55 graden.

Nu is het zo dat de stookkosten na een jaar van onze hoekwoning gelijk waren aan die van een vrijstaandhuis. Mij hoor je niet zeggen dat ik heel zuinig ben met verwarmen. Dat zal waarschijnlijk een groot deel van het gasverbruik zijn.

Anderzijds, er zullen vast en zeker wat instellingen en regelingen e.d. zijn om het gasverbruik te drukken zonder dat je op comfort inlevert.

Elektrotechnisch ben ik zelf goed genoeg bij, maar het water/verwarming gebeuren heeft me nooit zo geinteresseerd, maar nu ik zelf de rekening moet betalen vind ik het steeds interessanter worden.

CV installatie is volgens mij niet waterzijdig ingeregeld. Dat is iets wat ik wil gaan laten doen.

Ik heb interesse in een Evohome systeem. Is het dan nog steeds nodig om waterzijdig in te regelen?
Eigenlijk niet he?
Kan ik de ketelaanvoer temperatuur e.d. omlaag gaan zetten om een lagere ( lager dan 55 graden ) retour temperatuur te krijgen nadat Evohome geinstalleerd is?

De pompsnelheid wordt in mijn Vaillant ketel elektronisch geregeld ( modulerend ) en kiest dus neem ik aan altijd een zo laag mogelijke snelheid. Is het aan bevolen dit handmatig nog lager te zetten?

Is er een tabel waarin staat hoeveel graden een huis afkoelt 's nachts bij een bepaalde buitentemperatuur?
Dan kan ik dat hier eens gaan vergelijken, om wellicht de vloerverwarming als hoofdverwarming te gaan gebruiken en dus 24/7 aan te hebben.

Huis heeft overal HR++ glas, maar is van spouw isolatie voorzien. Dit is iets wat ik volgend jaar wil laten doen. Eerst een nieuwe dakkapel.

Ketel is een Vaillant ecoTEC plus VHR NL 35-38/5-5 HR Combiketel 6,4 - 35,0 kW CW5+

Ohja, gasverbruik afgelopen jaar was 2200 kuub.
Gaat nogmaals wel om een flinke hoekwoning, woonkamer bv is 12 mtr lang binnen waarvan de voorste helft 3,5 mtr breed en de achterste helft 6 mtr breed. Dan nog een bijkeuken 5x3 mtr. Bovenverdieping is zoals een normaal huis.
151 m2 en 348 m3. Dat zijn dus getallen die overeenkomen met sommige vrijstaande huizen. En ons huis zit maar met 1 kant tegen de buren aan.

Misschien wat veel vragen, hopelijk hebben jullie er antwoord op. Zijn er misschien leden die het waterzijdig ingeregelen als hobby zien? Dan staat hier de koffie of bier klaar.

Ook heb ik een overzicht van de CV installatie gemaakt met het vermogen in kWh e.d. Best interessant, zo blijkt.
Zie: http://we.tl/qsBWAYOEOH

[ Voor 4% gewijzigd door Bart_WRX op 11-09-2014 18:34 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Hee ook hier :) omdat het alleen de badkamer is vermoed ik dat er een rtl ventiel zit en dat het compleet gescheiden is van de vv beneden. Is wel te zien op de tekeningen. Dit is trouwens imho veel fijner dan met een elektrisch matje.
Bart_WRX schreef op donderdag 11 september 2014 @ 18:20:
[..]
Alle radiatoren hebben nu een thermostaatknoppen. Huis is incl garage 340 m3. Vloerverwarming thermostaat staat op 55 graden.
Dat gaat niet goed. In je referentieruimte (waar je kamerthermostaat hangt) wil je geen thermostaatknop. Radiator(en) moeten daar gewoon met een knop geregeld, zodat er altijd stroming is. Thermostaatknop knijpt de toevoer dicht. Daardoor raakt je kamerthermostaat de kluts kwijt.

Verder is 55 vrij warm om in een vloer te pompen. Meestal is het 35-40 graden ofzo. Weet je zeker dat je die temperatuur er in kan stoppen? Ik weet niet wat voor vloer je hebt liggen, maar het zou bijv. zonde zijn als de barsten in je tegels springen.
CV installatie is volgens mij niet waterzijdig ingeregeld. Dat is iets wat ik wil gaan laten doen.

Ik heb interesse in een Evohome systeem. Is het dan nog steeds nodig om waterzijdig in te regelen?
Eigenlijk niet he?
Kan ik de ketelaanvoer temperatuur e.d. omlaag gaan zetten om een lagere ( lager dan 55 graden ) retour temperatuur te krijgen nadat Evohome geinstalleerd is?
Met Evohome zal je ook bepaalde situaties hebben waarbij meerdere radiatoren aan staan. Dan moet je de boel alsnog ingeregeld hebben.
De pompsnelheid wordt in mijn Vaillant ketel elektronisch geregeld ( modulerend ) en kiest dus neem ik aan altijd een zo laag mogelijke snelheid. Is het aan bevolen dit handmatig nog lager te zetten?
Dat zou je nog kunnen doen, is beetje proberen. Als je deltaT na inregelen nog niet naar wens is kun je pompsnelheid verlagen. Je hebt dan echter wel kans op te weinig stroming bij radiatoren ver weg...
Is er een tabel waarin staat hoeveel graden een huis afkoelt 's nachts bij een bepaalde buitentemperatuur?
Dan kan ik dat hier eens gaan vergelijken, om wellicht de vloerverwarming als hoofdverwarming te gaan gebruiken en dus 24/7 aan te hebben.
Zou ik niet doen, 24/7 aan kost je enorm veel gas. 's Nachts uitzetten is ALTIJD voordeliger (zie ook uitleg over badkuip in topicstart).
Heb je overigens al een pompschakelaar op de pomp van je vloerverwarming? Of heeft die geen pomp?
Voor pompschakelaar, zie ook weer de topicstart ;)

En het inregelen kun je zelf ook doen hoor, zo moeilijk is het echt niet. Zeker als je installatie al voetventielen e.d. heeft. Dan kost het alleen wat tijd (ik heb het samen met m'n vader in een uurtje of 3 gedaan in een grote 2 onder 1 kap woning, we hoefden alleen voetventielen te verstellen).

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 11-09-2014 19:29 ]

• Bart_WRX
@ Thinkpad:

En wat als ik de thermostaatknoppen in de woonkamer op de hoogste stand zet? Ze zullen dan "nooit" door worden geknepen door de thermostaat?

Ik heb net een IR thermometer besteld op Ebay. Dus zodra het lekker koud is ga de de boel eens inregelen.

Ja, pompschakelaar heb ik eergisteren besteld. Maar wordt pas begin oktober geleverd omdat het 2014 model uitverkocht is. Nu krijg ik dus een 2015 model. Zal niet veel verschil in zitten lijkt me.

Heb een tegelvloer, maar zal het meterje eens vervangen. 55 graden is inderdaad veel.

• The Legend
  • Laatst online: 08:05

The Legend

*Plop*

Ray schreef op donderdag 11 september 2014 @ 18:52:
[...]

Hee ook hier :) omdat het alleen de badkamer is vermoed ik dat er een rtl ventiel zit en dat het compleet gescheiden is van de vv beneden. Is wel te zien op de tekeningen. Dit is trouwens imho veel fijner dan met een elektrisch matje.
Jaja, al druk bezig met het verlagen van m'n toekomstige energierekening :P

Ik ben toch malle pietje niet!

Bart_WRX schreef op donderdag 11 september 2014 @ 21:20:
@ Thinkpad:

En wat als ik de thermostaatknoppen in de woonkamer op de hoogste stand zet? Ze zullen dan "nooit" door worden geknepen door de thermostaat?

Ik heb net een IR thermometer besteld op Ebay. Dus zodra het lekker koud is ga de de boel eens inregelen.

Ja, pompschakelaar heb ik eergisteren besteld. Maar wordt pas begin oktober geleverd omdat het 2014 model uitverkocht is. Nu krijg ik dus een 2015 model. Zal niet veel verschil in zitten lijkt me.

Heb een tegelvloer, maar zal het meterje eens vervangen. 55 graden is inderdaad veel.
Als je knop 5 standen heeft dan is stand 4-5 vaak iets van 24gr. Zo warm stook je het hopelijk niet in je huiskamer :P Dan zou dat ook moeten kunnen denk ik. Maar je kunt ook de kop eraf schroeven vaak, zodat er alleen nog een klein pinnetje uitsteektt. Dan blijft hij sowieso openstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Grappig, die foto van de thermostaatkraan zonder kop toont teflontape op een plek waar het niet hoort te zitten. als je de kop van een thermostaatkraan niet wilt gebruiken (het voorbeeld in een woonkamer waar een kamerthermostaat zit is terecht) dan kan je hier meestal van hetzelfde merk ook een beschermkap voor krijgen om verwondingen dan wel beschadigingen te voorkomen. ook zijn sommige thermostaatknoppen vast te zetten op een bepaalde stand, ik zou dan stand 5 (dan wel het maximum) adviseren. mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres
  • Laatst online: 12-05 20:32

leandres

ook nog?

Ik ben begonnen met het instellen van de ketel (Intergas HRE36/30) en het inregelen van de LT regelunit. De aangepaste instellingen;

Ketel vermogen van 70% naar 30% (is ongeveer 9,6kW)
Starttoerental van 70% naar 50%
Maximale aanvoer temperatuur van 80 graden naar 60 graden
Pompstand van III naar II

Ik ben niet tevreden over de aanpassingen. Zoals je in de grafieken kunt zien (boven: ketel, onder: verdeler vloerverwarming) piekt de aanvoer temperatuur doodleuk naar 80 graden. De ketel gaat in mode '1' wat aangeeft dat de gewenste temperatuur bereikt is, logisch. Echter de ketel is zo aan het pieken dat dit totaal niet werkbaar is zo.

Afbeeldingslocatie: http://quandro.nl/fotos/forums/tuning_phase1_ketel.jpg

Afbeeldingslocatie: http://quandro.nl/fotos/forums/tuning_phase1_regelunit.jpg

De grafieken laten het probleem duidelijk zien. De regelunit schiet ook steeds open en dicht omdat deze niet goed kan omgaan met de hoge aanvoer temp, deze wil ik maximaal 60 graden hebben zodat de regelunit dit kan terug mengen naar 40 graden wat vervolgens de vloer in kan. Mijn vermoeden is dat de ketel z'n vermogen niet kwijt kan.

Iemand tips om dit te verbeteren zodat de ketel mooi rustig brandt op een continue aanvoertemperatuur van maximaal 60 graden ?

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Je hebt nu je ketel vastgezet op 30% vermogen, minimaal is ook 30% nml. Ik heb geen ervaring met de HRE 36/30, wel met de 28/24 en 24/18, maar die kan je normaalgesproken prima op 25 of 27% minimaal vermogen zetten.
Die pieken naar 80, is dat nadat je de instellingen had aangepast? Zou dan niet zo hoog mogen pieken, de ketel slaat af bij retour=vraagtemp+5 en gaat dan naar stand 1 op display.

Wat is je setup verder, behalve de verdeler nog radiatoren, welke thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

Volgens mij kan ik hem nog 1 stap lager zetten op ~ 7kW. Ik zal het boekje vanavond even raadplegen.

De grafieken zijn inderdaad van na mijn aanpassingen.

Gister draaide alleen een radiator van de badkamer ~ 400watt (klein design ding) en de verdeler. De verdeler is voor 70m² vloerverwarming. Ik schat het vermogen op ongeveer 6kW ??. Overige radiatoren stonden dicht.

Thermostaat is Evohome (nieuwe versie) met aan/uit schakeling op de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als ik je grafiek zo bekijk is aanvoer=retour. Als je de pomp trager laat draaien en vervolgens 59.3 graad binnenkrijgt en die met 7KW naar 60 graden wilt stoken kan het best kloppen dat de temperatuur zo hard oploopt dat de ketel te laat ingrijpt. Ik heb soms al overshoot op een HRE 24/18 van 10 graden op het verwarmen van tapwater omdat de thermostaatkraan het te hete water knijpt...

Ik gok dat je aanvoer nog steeds te hoog is voor de vloerverdeler. Kan je evt terugbrengen naar 50 graden, maar dan doet je mini-badkamerding niet veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
@leandres

Als je het max. vermogen gewoon op 100% laat staan, maar de aanvoer temp. vermindert tot 50 graden gaat de ketel wellicht beter regelen. Ik ben alleen bang dat je dit nooit perfect krijgt.

Wat doet hij met een grote radiator er bij open? regelt hij dan wel normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
ThinkPadd schreef op donderdag 11 september 2014 @ 19:27:
[...]

Dat gaat niet goed. In je referentieruimte (waar je kamerthermostaat hangt) wil je geen thermostaatknop. Radiator(en) moeten daar gewoon met een knop geregeld, zodat er altijd stroming is. Thermostaatknop knijpt de toevoer dicht. Daardoor raakt je kamerthermostaat de kluts kwijt.

Verder is 55 vrij warm om in een vloer te pompen. Meestal is het 35-40 graden ofzo. Weet je zeker dat je die temperatuur er in kan stoppen? Ik weet niet wat voor vloer je hebt liggen, maar het zou bijv. zonde zijn als de barsten in je tegels springen.
Juist met Evohome is het wel wenselijk om Evohome gekoppelde thermostaatknoppen te plaatsen in de referentieruimte. Wanneer je referentieruimte(woonkamer) op temperatuur is maar je werkkamer of badkamer niet dan zal de ketel alleen die ruimte gaan verwarmen omdat de woonkamerknoppen dicht gaan na het bereiken van de gewenste(lees ingestelde) temperatuur. Zodoende wordt het niet veel te warm in de woonkamer.

Ik kan je van harte aanraden om A-Exact ventielen te gebruiken icm de "Evohome" gekoppelde thermostaatknoppen. Met Evohome zullen je thermostaatventielen veel vaker open en dicht gaan (afhankelijk van je programma) t.o.v."fixed" thermostaatknoppen. Wanneer er dan een hele hoop radiatoren dicht staan zal de doorstroming in de openstaande ventielen gelijk blijven. Je moet alleen even een gunstige pompstand vinden zodat je niet 70-80% van de tijd teveel/weinig flow hebt in je totale CV-net.

Evohome is niet perse besparend maar in mijn ogen wel comfortverhogend. Ik heb het hier na een paar weekjes stoeien helemaal perfect gekregen. Denk met name aan het gelijktijdig opwarmen van ruimtes, dus EN de woonkamer EN de badkamer tegelijk 's-ochtends. En niet met een verschillende starttijd, je ketel werkt efficienter op 3-4 radiatoren dan op 1-2 stuks.

En heel belangrijk vergeet je bypass niet met Evohome, beetje lullig wanneer je ketel telkens over de zeik of zelfs kapot gaat wanneer er maar 1 kleine radiator open staat omdat je alleen even de werkkamer opstookt en de rest van het huis door de zon al is verwarmt.

Verder een leuk systeem maar houdt wel rekening met bovengenoemde zaken. Ik heb alleen de vloerverwarming module niet, de warmte die hier in gaat is best "duurzaam" en is traag i.t.t. radiatoren. Kwartiertje tot een half uurtje alleen de werkkamer verwarmen bij ons zorgde in ieder geval niet voor een enorme stijging van de temperatuur in het gedeelte met vloerverwarming, daarbij zorg ik op deze manier er ook voor dat de vloer niet teveel afkoelt en kan de ketel zijn vermogen wat beter kwijt.

[ Voor 13% gewijzigd door Appie Heijn op 12-09-2014 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jouw post is een uitstekende aanvulling :) Ik heb geen verstand van EvoHome of de A-Exact ventielen dus was daar niet op gekomen.

Als je geen EvoHome en/of A-Exact ventielen hebt dan wil je geen thermostaatkraan in je referentieruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Thanks!
Evohome verschilt van een conventioneel systeem dat elke ruimte zijn eigen thermostaat heeft welke warmtevraag kan genereren(=ketel aan). Dit verloopt wel via de centrale unit welke het op zijn beurt weer doorstuurt naar het ketel relais(aan/uit of opentherm).

Je kan je woonkamer 20 graden laten worden en de badkamer op gezette tijden 22 graden.
Wanneer je in een gekke bui besluit dat je in je blote @!@# aan het werk wil dan stook je je werkkamer op tot een smoking 25 graden ;) Je woonkamer en badkamer blijven dan wel op de gewenste temperatuur.

A-Exact is een voetventiel en thermostaatventiel in 1 welke je per radiator instelt om een gunstige dT te krijgen. Wanneer je vervolgens 3 overige radiatoren open of dicht zet in huis dan veranderd de doorstroming in de met A-Exact ventielen uitgeruste radiatoren niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Ik zou bij de combinatie van een moderne lichtgewicht HR-combiketel (met weinig waterinhoud) en EvoHome een extra buffer toepassen (bijvoorbeeld Volumax) en deze plaatsen tussen ketel en shunt. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Nu online
Hans, wil je misschien uitleggen waarom je dat adviseert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Bij gebruik van een indivuduele temperatuurregeling per vertrek zal het regelmatig vorkomen dat de warmtevraag veel kleiner is dan het minimale vermogen van de ketel. De aanvoertemperatuur zal snel oplopen omdat er bijvoorbeeld maar een radiator vragend is. Heb je nu een goed ingestelde shunt dan loopt er ook cv-water via deze shunt terug naar de ketel. Daardoor gaat de ketel weer snel uit. Door nu een extra volume te plaatsen in de shuntleiding zal de ketel langer in bedrijf blijven. Bij de volgende warmtevraag kan vervolgens de in het buffervat (en ketel) opgeslagen warmte worden benut zonder dat de ketel aan slaat. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

Wat Hans zegt is volkomen waar en precies mijn probleem (zie enkele posts naar boven). Ik ga experimenteren met het openzetten van een extra radiator. Echter wanneer mijn vloerverwarming meer warmte kan afgeven is het probleem ook verholpen (denk ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_WRX
Ik snap het bovenstaande in grote lijnen.

Echter, om het voor mij duidelijk te maken.

Nu staan de meeste radiator thermostaatknoppen op de gewenste stand. Thermostaat heeft een compleet week programma:

Aan van 5.00 tot 6.30
Aan van 16.30 tot 10.00
In het weekend wat aangepaste tijden.
Ketel verward dus elke keer weer het hele huis. Terwijl s morgens 1 van slaapkamer ook zou volstaan. Dat is dus maar 1 kamer ipv het hele huis! Mijn vriendin maakt zich daar op en heeft het graag niet koud..... Oke, wordt geregeld zeg ik dan.

Stel:

Elke radiator voorzie ik van een programmeerbare thermostaatknop. ( Dus geen Evohome )
Mijn huidige thermostaat t.b.v. de ketel blijft dus gewoon zitten.

Ik programmeer het volgende:

's Morgens:
1 x Radiator van 1 slaapkamer aan ( waar mijn vriendin zich opmaakt )
Rest alles uit.

Uiteraard moet ik dan van alle "aan" tijden die ik in de programmeerbare knoppen overnemen en in de normale thermostaat zetten. Zodat de ketel ook werkelijk aangaat als die thermostaatknop de verwarming open zet.

Is dat goed voor de ketel? Stookt ie zich dan niet "kapot" omdat de retour bijna net zo warm terug komt als dat het wordt aangevoerd? Hij blijft immers stoken omdat de thermostaat gewoon zegt dat ie aan moet.

Evohome zou voor mij ( 12 Radiatoren ) wel een aardig prijskaartje krijgen. € 1200 . . . . . . Dat is nogal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Ketel stookt zich niet kapot, brander gaat uit zodra de aanvoertemperatuur boven de ingestelde maximale aanvoertemperatuur komt. Maar elegant is het niet. Meestal wordt in zo'n situatie gekozen voor een weersafhankelijke regeling, nu wordt de aanvoertemperatuur geregeld op basis van de buitentemperatuur. Let bij een instalatie met op alle radiatoren een thermostaatkraan wel op het plaatsen van een shuntventiel. Mvg Hans

[ Voor 14% gewijzigd door Hansoverdiep op 12-09-2014 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bart_WRX schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 19:39:
[..]
Evohome zou voor mij ( 12 Radiatoren ) wel een aardig prijskaartje krijgen. € 1200 . . . . . . Dat is nogal.
Je moet natuurlijk niet alleen naar de investering kijken. Je krijgt er ook wat voor terug, o.a. comfort. En waarschijnlijk zal het ook wel aardig wat gas schelen.

Op eBay een aantal (10x) DS18B20 temperatuursensoren gekocht. Maar even een dataloggertje bouwen met een Arduino + MySQL (op NAS). Tijdje terug bij m'n ouders de boel waterzijdig ingeregeld en ketel wat gunstiger afgesteld. Ben wel benieuwd hoe de boel dit stookseizoen gaat presteren, even meten dus :)

Dan kan ik er weer mooi dit soort plaatjes uit trekken: ThinkPadd in "Gas besparen door middel van CV tuning"

En waarom zoveel sensoren? 2 onder de ketel (aanvoer/retour), 2 op vloerverwarming-verdeler, en 2 per VV-lus. (3 lussen).

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 12-09-2014 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Bart_WRX schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 19:39:
Ik snap het bovenstaande in grote lijnen.

Echter, om het voor mij duidelijk te maken.

Ketel verwarmd dus elke keer weer het hele huis. Terwijl s morgens 1 van slaapkamer ook zou volstaan. Dat is dus maar 1 kamer ipv het hele huis! Mijn vriendin maakt zich daar op en heeft het graag niet koud..... Oke, wordt geregeld zeg ik dan.

Stel:

Elke radiator voorzie ik van een programmeerbare thermostaatknop. ( Dus geen Evohome )
Mijn huidige thermostaat t.b.v. de ketel blijft dus gewoon zitten.

Ik programmeer het volgende:

's Morgens:
1 x Radiator van 1 slaapkamer aan ( waar mijn vriendin zich opmaakt )
Rest alles uit.

Uiteraard moet ik dan van alle "aan" tijden die ik in de programmeerbare knoppen overnemen en in de normale thermostaat zetten. Zodat de ketel ook werkelijk aangaat als die thermostaatknop de verwarming open zet.

Is dat goed voor de ketel? Stookt ie zich dan niet "kapot" omdat de retour bijna net zo warm terug komt als dat het wordt aangevoerd? Hij blijft immers stoken omdat de thermostaat gewoon zegt dat ie aan moet.

Wanneer je echt maar 1 vertrekje wil opwarmen voor korte tijd? Zou ik gaan voor elektrisch, dat bespaart je veel gas en onnodige ketel (her)starts. Een paneeltje met een tijdklok, of nog goedkoper een elektrisch kacheltje met fan(en thermostaat).
Ik heb er hier ook 1 in huis, onze baby is afgelopen februari geboren en ik weigerde om de hele tijd z'n slaapkamer warm te stoken tot een dikke 22 graden tijdens verkleden/verschonen/wassen, kacheltje nog geen 5 minuten aan en het blijft zo een 30 minuten meer dan behaagelijk. Kraamhulp vondt het een topoplossing net als wijzelf. Nu(lees November) gebruik ik hem om mijn werkkamer even op te warmen(in 5 minuten). Mijn aanwezigheid en een 27" iMac houden het daarna meer dan prima op temperatuur in de winter.

Ter info, mijn Evohome heb ik niet meer aangezien we een nieuwe ketel hebben, een Atag Q-Solar, een BrainQ thermostaat is dan eigenlijk wel een must. Verder nu op tijd-programmeerbare thermostaatknoppen en binnenkort over op z-wave knoppen icm mijn Vera3 centrale. Op zonnige dagen gaat de warmte uit de collector rechtstreeks het huis in, ons huis is best wel geïsoleerd, zie het als een groot buffervat, elke Joule afkomstig van de zon wil je daar in stoppen heel snel te warm wordt het niet met 40-45 graden aanvoer. Ik heb maar een 200ltr boiler, voor sanitair water ruim voldoende, voor cv warmte opslag erg beperkt. Daarom overdag zoveel mogelijk warmte het huis in, alles is dan door en door verwarmt, afkoelen duurt lang.

Dus overdag lekker het gehele huis met de zon wat opwarmen en dan 's-avonds profiteren, alleen in de ochtend wellicht een klein beetje gas voor de badkamer. Hij stookt dan ook de vloer nog even bij wat met het ontbijt wel comfortabel is. En uiteraard op bewolkte dagen/weken gaat dit feestje niet door >:)

Evohome kan een beetje zuiniger zijn (10-15 procent schat ik) bij een gemiddelde woning maar levert wel veel comfort.

Heb je nu serieus 12 radiatoren actief in gebruik? Ik heb bijvoorbeeld de gang nooit voorzien van die Evohome knoppen, standaard thermostaatknop ergens tussen stand 1 en 2 en ze staan bijna nooit voor niets open, alleen wanneer het echt koud is. Verder slaapkamers ook niet voorzien die gebruiken we om te slapen en dan verwarmen we nooit.
Alleen bij de badkamer had ik 1 evohomeknop, deze stelde ik 's-ochtends in op: van 06.00-07.00 op 20 graden(koelt daarna langzaam af) en overdag minimum ingesteld van 16 graden. Woonkamer aanwezig 20graden, afwezig 18 graden. Werkkamer was echt on demand, kom thuis loop even naar centrale evohome klik werkkamer-->20graden(afwezig is 15gr) zet een bakje koffie, loop 10 minuten later werkkamer binnen, heerlijk warm. Woonkamer blijft dan nog een aantal uur 18 graden totdat vrouwlief rond 17.30 thuis komt en de woonkamer 20graden is, uiteraard stookt hij dan niet de werkkamer nog eens mee wanneer deze op temperatuur is.
Uiteraard kan dit ook helemaal automatisch wanneer je vaste thuiskom/vertrek tijden hebt.

Samengevat: 1x evoknop badkamer, 3x woonkamer, 1x werkkamer = 5 in totaal, that's it, in Duitsland gekocht wat behoorlijk scheelde in €/ :)
Overige vertrekken gewoon van standaard knoppen voorzien, deze dicht zetten of op standje 1-2, of wanneer je iets luxer wil op tijd programmeerbare.

[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 12-09-2014 23:56 ]

• Bart_WRX
@ Appie Heijn:

Maar stel. Ik doe het zoals jij het hebt.
Woonkamer, slaapkamer en badkamer Evohome knoppen. Dat zou voor mij ook 5 zijn.

De ketel gaat alleen aan als 1 van die 5 knoppen een warmte vraag hebben, klopt he?

Ik ga een avondje in mijn garage hobby'en. Hoe krijg ik het daar dan in godsnaam warm? Die heeft tenslotte een normale thermostaatknop die ik dan open draai. ( normaal gesproken staat die dicht )

• Doi
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:23

Doi

Om mijn verbruik naar beneden te krijgen heb ik laatste jaren een groot aantal maatregelingen doorgevoerd.
Daarmee ben ik van 4600 m3 gas teruggekomen naar 2500 m3. Aangezien er op het gebied van isolatie niet veel bevalt te halen heb ik een vraag.

Er hangt bij een Nefit Hr combi ketel met boilervat van ongeveer 28 kWvan 2002, al wel met 107% rendement en modulerende termostaat. Verder is alles waterzijdig ingeregeld. Nu doet de ketel het nog goed, maar ik denk dat ik qua besparing nog wel een slag kan maken wanneer ik de ketel vervang, door nieuwere met een lager vermogen.

Situatie; groot vrijstand huis, met vier personen, 2 badkamers met douche en bad. Waterbesparende douchekopen zijn geïnstalleerd en tegelijkertijd douchen komt nu nog niet vaak voor. Maar een ketel met Cw 5 is denk ik wel wenselijk.

Mijn vragen; Wat zou het aan gasverbruik besparen om de ketel te vervangen? Moet je wachten tot de ketel het begeeft of preventief de ketel vervangen na 12 jaar. Tot slot, welke ketel zou een goede optie zijn, ook in het licht van de veranderende waarden van het gas?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

• Oxellaar
  • Niet online
Allereerst zou ik proberen te meten wat je stilstandverlies is van je huidige ketel.
Kort gezegd, kijk hoeveel gas je ketel gebruikt om de boiler warm te houden zonder dat er afname is geweest van tapwater.
Pas dan weet je of je of vervangen rendabel is, ik denk eigenlijk van niet.
Qua rendement ga je niets vooruit met een nieuwe ketel, het enige wat nu extra kost is het warm houden van je boiler.

Je hebt nu een Ecomline en die gaan lang mee, als de boel een beetje onderhouden is moet 20 jaar makkelijk haalbaar zijn. Bij mijn ouders hangt een Ecomline van ruim 18 jaar oud en mankeert nog helemaal niets.

• Bart_WRX
Doi schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 14:35:
Om mijn verbruik naar beneden te krijgen heb ik laatste jaren een groot aantal maatregelingen doorgevoerd.
Daarmee ben ik van 4600 m3 gas teruggekomen naar 2500 m3. Aangezien er op het gebied van isolatie niet veel bevalt te halen heb ik een vraag.

Er hangt bij een Nefit Hr combi ketel met boilervat van ongeveer 28 kWvan 2002, al wel met 107% rendement en modulerende termostaat. Verder is alles waterzijdig ingeregeld. Nu doet de ketel het nog goed, maar ik denk dat ik qua besparing nog wel een slag kan maken wanneer ik de ketel vervang, door nieuwere met een lager vermogen.

Situatie; groot vrijstand huis, met vier personen, 2 badkamers met douche en bad. Waterbesparende douchekopen zijn geïnstalleerd en tegelijkertijd douchen komt nu nog niet vaak voor. Maar een ketel met Cw 5 is denk ik wel wenselijk.

Mijn vragen; Wat zou het aan gasverbruik besparen om de ketel te vervangen? Moet je wachten tot de ketel het begeeft of preventief de ketel vervangen na 12 jaar. Tot slot, welke ketel zou een goede optie zijn, ook in het licht van de veranderende waarden van het gas?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Mag ik eens weten wat je doorgevoerde reacties zijn?

• Doi

Doi

Oxellaar schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 15:19:
Allereerst zou ik proberen te meten wat je stilstandverlies is van je huidige ketel.
Kort gezegd, kijk hoeveel gas je ketel gebruikt om de boiler warm te houden zonder dat er afname is geweest van tapwater.
Qua rendement ga je niets vooruit met een nieuwe ketel, het enige wat nu extra kost is het warm houden van je boiler.

Je hebt nu een Ecomline en die gaan lang mee, als de boel een beetje onderhouden is moet 20 jaar makkelijk haalbaar zijn. Bij mijn ouders hangt een Ecomline van ruim 18 jaar oud en mankeert nog helemaal niets.
Het verbruik is op dit moment 1,2 m3 per dag. Dit is incl koken en douchen voor 4 personen en het warm houden vd boiler. Het warm houden van het boiler vat is op dit moment ongeveer 0,4 m3 per etmaal. Dit weet ik omdat het vatverwarming een aantal nachten uit heb gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door Doi op 13-09-2014 17:24 ]

• Doi

Doi

Bart_WRX schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 15:32:
[...]

Mag ik eens weten wat je doorgevoerde reacties zijn?
- Alle glas wat nog geen HR++ was, vervangen HR++
- Aluminium schuifpui vervangen
- Plafond woonkamer, keuken en serre geïsoleerd
- Muren geïsoleerd na het opnieuw betimmeren van buitenbeschot
- CV getunned en modulerende thermostaat geplaatst.
- Stooklijn en water temperatuur aangepast.
- Thermostaat knoppen geplaatst
- Gehele bovenverdieping geïsoleerd, wanden en incl. de kap
- Vloer isolatie verdikt.

Heb twee spouwmuren op de beide korte kanten van het huis, die zijn geïsoleerd, maar dit zou beter kunnen, maar de winst zal hier klein zijn aangezien de serre en aan andere kant de garage hier aan verbonden zijn.

• blissard
  • Nu online
Oxellaar schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 15:19:

Van een Ecomline naar een Trendline scheelt mij 0,5 m3 gas per dag. (Van 1,0 naar 0,5 m3/dag WW en koken)
Het rendement van een Trendline op WW is hoger dan van een Ecomline en er hoeft geen boiler warm gehouden te worden (gemeten: 0,2 m3 per dag)
Een Trendline geeft wel minder snel en minder veel warm water.

• Doi

Doi

@Blissard, dank je voor je reactie. Ik heb van meerdere mensen gehoord dat aanvoertijd van Nefit trendline zonder boiler relatief lang is.

Is dit een algemeen issue of iets van Nefit?

Ook de anderen die reageerden, bedankt natuurlijk.

• Appie Heijn
Bart_WRX schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 11:24:
@ Appie Heijn:

Maar stel. Ik doe het zoals jij het hebt.
Woonkamer, slaapkamer en badkamer Evohome knoppen. Dat zou voor mij ook 5 zijn.

De ketel gaat alleen aan als 1 van die 5 knoppen een warmte vraag hebben, klopt he?

Ik ga een avondje in mijn garage hobby'en. Hoe krijg ik het daar dan in godsnaam warm? Die heeft tenslotte een normale thermostaatknop die ik dan open draai. ( normaal gesproken staat die dicht )
3 optie's
Optie 1 is een vergelijkbare kamer(met evohome knop) hoger zetten en handmatig je radiator in de garage opendraaien.

Optie 2 is zowieso 1 radiator in garage voorzien van een evohome knop(wordt dan een soort van afstandbediening) rest moet je dan even zelf opendraaien.

Optie 3 is ipv 1 radiator in de garage te voorzien van een knop kun je ook een DT92 thermostaat neerhangen en alle radiatoren opendraaien in garage wanneer je daar aan het werk wilt.

• blissard
  • Nu online
Doi schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 21:44:
@Blissard, dank je voor je reactie. Ik heb van meerdere mensen gehoord dat aanvoertijd van Nefit trendline zonder boiler relatief lang is.

Is dit een algemeen issue of iets van Nefit?
Je kunt op de trendline (en volgens mij alle andere ketels zonder boiler) instellen dat hij de warmtewisselaar warm houdt. Dan geeft hij sneller warm water. Ik heb liever wat minder gas verbruik, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

• Oxellaar
  • Niet online
Elk doorstroom toestel zonder boiler is trager met warm water dan een ketel met boiler.
Een ketel met boiler geeft een stukje comfort wat een doorstroom toestel nooit zal geven.
Comfort kost vaak iets meer en dat is bij jouw dus 0,4m3 gas per dag.
Een Trendline geeft, met de warmhoudfunctie aan, gewoon vlot warm water.
De mensen die dat als traag ervaren zullen waarschijnlijk daarvoor een ketel met boiler hebben gehad. Mijn vorige ketel was ook een Ecomline met boiler, toen ik verhuisde kocht ik een nieuwe ketel, een Topline ook een doorstroom toestel.
In het begin best spijt gehad dat ik geen ketel met boiler had gekozen, maar een gegeven paard...... :*)
Heb hier de warmhoudfunctie gewoon aan staan, die paar kuub extra maak ik mijzelf niet druk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leandres

leandres

ook nog?

_JGC_ schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 13:26:
Als ik je grafiek zo bekijk is aanvoer=retour. Als je de pomp trager laat draaien en vervolgens 59.3 graad binnenkrijgt en die met 7KW naar 60 graden wilt stoken kan het best kloppen dat de temperatuur zo hard oploopt dat de ketel te laat ingrijpt. Ik heb soms al overshoot op een HRE 24/18 van 10 graden op het verwarmen van tapwater omdat de thermostaatkraan het te hete water knijpt...

Ik gok dat je aanvoer nog steeds te hoog is voor de vloerverdeler. Kan je evt terugbrengen naar 50 graden, maar dan doet je mini-badkamerding niet veel meer.
Ik heb de ketel nu op het laagste mogelijke vermogen van 7kW gezet. Daarnaast de pomp vloerverwarming verdeler harder laten draaien en dit lijkt een goed effect te hebben. De ketel start nu langzaam met branden en de aanvoer temperatuur loopt geleidelijk op en het pieken is verleden tijd.

Huidige ingestelde waardes:

Ingesteld maximaal CV vermogen: 25% (== ~7,0kW)
Max. ingestelde aanvoertemperatuur via bedieningspaneel: 60 graden
CV-pomp nadraaitijd: 5 minuten
Min. aanvoertemperatuur: 35 graden
Starttoerental CV: 50%
Minimaal toerental CV: 20%
Pompstand: II

Kan iemand misschien uitleggen wat de items minimaal toerental CV en start toerental CV precies inhoud? En waarvoor het dient?

Hoe kijken jullie verder tegen deze instellingen aan? Is er nog verbetering/aanpassing wenselijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Die toerental params zijn voor de ontsteking van het systeem en de ventilator van de luchttoevoer (dacht ik). Lekker laten staan op wat het is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Aangezien je minimaal toerental wel heel erg verlaagd hebt: controleer kleur van vlam en let op voor plofjes. Er is een reden waarom ik 25-27% heb gezegd voor die instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Als hij op de kleur van de vlam moet letten, wat is dan de goede kleur? ;)

Kijk er mee uit, Intergas zelf is iig geen fan van het veranderen van deze parameter.
Als ik om wat voor reden dan ook met Intergas de parameters van de ketel controleer, raden ze altijd aan om parameter c en F op fabriekswaarde te laten staan.
Zeker c kan de levensduur van je brander flink verkorten, die word namelijk veel warmer bij lagere vermogens dan bij hogere vermogens.
Het gas/lucht mengsel zorgt namelijk voor koeling van je brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Na al een hele poos aangekloot te hebben met mijn ketel (Remeha Quinta 28c icm iSense) bij toeval op dit topic uitgekomen.
Na het aandacht gelezen te hebben kwamen de meeste zaken me wel bekend voor maar moet ze stap voor stap eens goed gaan uitzoeken om te begrijpen wat ik straks ga en moet doen.
Naar aanleiding van mijn vorige zoektocht en ook weer de startpost gelezen te hebben mezelf toch maar een IR Thermometer aangeschaft voor het waterzijdig afregelen.

Helaas hebben alle radiatoren (8 stuks) in mijn huis geen voetventiel en nog een standaard ouderwetse kraan erop zitten. In het verleden er aangedacht thermostaat kranen aan te schaffen maar kreeg bij mijn zoektocht naar duidelijkheid tegenstrijdige zaken te horen/lezen. Zo werd er bv gezegd dergelijke kranen niet in de ruimte te plaatsen waar ook de CV thermostaat hangt.

Verder heb ik in de afgelopen periode de buizen al geïsoleerd en het dak van nieuwe isolatie voorzien. Volgende plan was Tonzon radioator folie te plakken op de radiators en vervolgens waterzijdig afregelen.

Ik vroeg me alleen af of ik op voorhand al niet standaard zaken kan instellen op de ketel? Kan ik op voorhand sowieso de aanvoer temp bv al omlaag brengen alsmede de tapwater temp?
Ik heb in verleden al met wat settings lopen spelen maar dat waren standaard dingen zoals aanvoer en tapwater temp (nooit verder als +/- -10 verschil t.o.v. standaard settings), programma's en comfort settings disabled. Nooit aan gespcialiseerde settings gezeten omdat ik gewoon niet weet wat het doet en waarom ik het zou moeten doen.

Dank voor de reacties vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-06 15:32
schumi2004 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 12:35:
......................
Dank voor de reacties vast.
In de ruimte waar de thermostaat hangt de gewone radiator kranen gebruiken. De thermostaat regelt hier de temperatuur. In de andere ruimtes kun je wel thermostaatkranen gebruiken. Waterzijdig inregelen zonder voetventielen wordt een lastig klusje. Ik zou er, als leek, niet aan beginnen.

Tonzon radiatorfolie plakken heeft geen zin, het werkt echt niet. Ik heb het jaren gehad, maar op mindergas en gevoelsmatig (=snellere opwarming) geen enkel effect. Ik heb het laten zitten vanwege luiheid. Een isolerende- en reflecterende laag op de muur achter de radiator plaatsen heeft wel effect.

CV watertemperatuur lager instellen is geen enkel probleem, kan gewoon op 50 ºC (of lager) gezet worden. Dit kan je altijd aanpassen als het hartje winter is en je huis wordt niet warm. Bij tapwater zou ik gewoon >55 ºC blijven.

En isoleren is altijd goed, vergeet ook de vloer niet.

[ Voor 44% gewijzigd door drielp op 16-09-2014 13:11 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Pagina: 1 ... 82 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.