hansdegit schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 11:19:
[...]
Tussen de thermostaten en de ketel zit nu een Netduino + die adhv de buitentemperatuur bepaald of de Elga warmtepomp danwel de ketel wordt aangezet. Die Netduino doet niets anders dan een relais aansturen. Dus de ketel wordt middels aan/uit gestuurd.
Het leek me mooier om de ketel middels PWM tussen de 0 en 10v te sturen. Je kunt dan kiezen tussen vermogen of aanvoertemp. De maximale aanvoertemp van de Bosch HRC is ongeveer 90 graden. Als ik dan 5v zou sturen mag je 45 gr aanvoertemp verwachten.
Of ik stuur 'em op basis van vermogen, ben ik nog niet helemaal uit. Dan zou 5v om en nabij 18kW zijn. Lager dan 12 kW (3.5v) kan de ketel niet aan.
Kijk, die Netduino weet de buitentemperatuur. Dus als ik nu een mooie stooklijn bedenk (of zijn er ergens voorbeelden in te zien?) kan ik van de ketel een bepaalde aanvoertemperatuur vragen.
In zijn algemeenheid: hoe bepaal / bereken je een stooklijn?
stooklijn zijn veel voorbeelden van. Het is maar net wat je wilt, hoe ingewikkeld je dat maakt.
je kunt dat proefondervindelijk wel vaststellen denk ik?
als je met een stooklijn wilt werken zou ik aansturen op temperatuur, want die is dan direct gerlateerd aan de stooklijn, zonder dat je iets met vermogen en bijhorende temperatuur hoeft te doen.
stel je gaat wel op vermogen aansturen, dan kun je bij weinig afgifte een heel hoge watertemperatuur krijgen, en dat is dan niet zo zuinig, als het goed is gaat de ketel dan wel weer snel uit, want dan is de ruimtetemperatuur ook snel gehaald.
meestal is de stooklijn een rechte lijn, maar als je toch zelf gaat programeren kun je dat zelfs veranderen. parameter extra toevoegen voor als het extra koud is, of juist als het niet heel koud is.deze kan dan ook parabolisch zijn zeg maar, en niet rechtlijnig
ik weet niet of je nog iets met de ruimtetemperatuur doet, anders kun je daar ook nog iets voor programmeren. of een apparte gedrag bij het eerste opwarmen na een eventuele nachtverlaging, of het inzetten van de nacht / donker ( geen warmte meer van de zon)
ik neem aan dat met de elga, die veel lager dan de ketel kan stoken, zeg maar, geen probleem meer hebt met pendelen, dus daar hoef je je ook niet druk meer om te maken dan. denk dat je voor puur op temperatuur houden overdag met de elga voldoende capaciteit hebt? of valt dat tegen?
hoe nauwkeurig is de netduino met het uitsturen van een bepaald voltage, en als je op temperatuur wilt stoken, is 0 volt dan 0 graden?
maar aan de andere kant, als je uitrekent welk vermogen je nodig hebt bij welke buitentemperatuur, en de elga trekt dat niet in zijn eentje, dan kun je de ketel de rest laten doen, door die bijvoorbeeld 2 of drie keer per uur een aantal minuten te laten draaien ipv, of samen met de elga. ik neem aan dat je nog steeds je boiler als buffervat gebruikt?
[
Voor 8% gewijzigd door
engelbertus op 02-01-2014 12:12
]