0,4 graden en 0,3 graden.Ray schreef op zondag 29 december 2013 @ 20:45:
wat verschillen ze nu nog met de Isense dan ?
Ik heb zelf deze hangen welke gelijk loopt met een Oregon Scientific diue ik nog had;nokiaan958GB schreef op zondag 29 december 2013 @ 22:32:
[...]
Noem mij dan eens een betaalbare kamerthermometer met een nauwkeurigheid van 0,1 graad of beter.
Ik heb hem iig niet kunnen vinden
http://www.conrad.nl/ce/n...ation-Modus-Plus?ref=list
Werkt prima en je kan mooi de rH in de gaten houden ook
[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 29-12-2013 22:56 ]
Hij zal dan juist zachter gaan pompen zodat de dt niet nog verder oploopt.engelbertus schreef op zondag 29 december 2013 @ 21:13:
als de ketel minder dan delta =20 ziet, stopt hij er niet mee, de pomp zal modulerend misschien harder gaan pompen, maar dat is dan gunstig.
wie zegt dat je bij vloerverwarming een delta t van 10 wilt?
dat je die krijgt met een normale hydraulisch neutrale vloerverwarming wil niet zeggen dat dat ook het streven is...?
Dat zegt oa therminon maar dat is voor vv ook logisch. Uitgaande van een slakpatroon met als doel je vloer zo egaal mogelijk te verwarmen wil je een dt niet hoger dan tien graden. Helaas haal ik dat zelf niet en dat is dus echt wel voel en meetbaar
Ik volg dit topic (en het topic over domotica, RoomWizard) al een tijdje, en ben er nog steeds niet uit wat in mijn situatie de beste oplossing is, dus daarom wil ik een beroep op jullie mening doen.
Momenteel heb ik een Nefit Ecomline Excellent ketel met een originele Nefit thermostaat erbij. Ik mis 2 mogelijkheden die ik wel graag wil hebben:
1. Aansturen via internet met een app
2. Temperatuur in iedere ruimte afzonderlijk kunnen regelen. Ik ben maar in één kamer tegelijk en vaak ook voor lange tijd, dus ik hoef niet het hele huis warm te hebben.
Ik wil binnenkort een RoomWizard systeem aanschaffen, waarvoor een Heatlink beschikbaar is. Bovendien is er een Nefit-naar-Opentherm converter beschikbaar waarmee ik mijn ketel via de app modulerend aan kan sturen. Punt 1 opgelost dus, alleen werkt mijn bestaande thermostaat dan niet meer, en moet ik een nieuwe modulerende Opentherm thermostaat kopen (bijv Honeywell).
Een andere optie om punt 1 op te lossen, is de Nefit Easy i.c.m. een adapter (omdat ik een oude ketel heb). Ik verwacht overigens dat die ketel nog zeker 5 jaar mee kan. Qua kosten zal dat weinig maken met de bovenstaande optie (misschien zelfs goedkoper). Alleen is ie dan niet te integreren met RoomWizard.
Maar punt 2 is lastiger. Ik heb hiervoor het Danfoss Living Connect systeem bekeken en Honeywell Evohome. Beide zijn erg duur en niet ideaal. De Danfoss kan niet moduleren, de Honeywell alleen met een extra module. Ik heb ook naar RWE Smarthome gekeken, maar die kan helemaal niet met de ketel communiceren... Dus dan gaan ze er vanuit, dat je je ketel weersafhankelijk laat regelen, niet erg efficiënt, zeker niet als je vaak niet thuis bent.
Overigens zou ik me ook af kunnen vragen, hoe waardevol het moduleren vanuit de thermostaat in mijn situatie is. Iedere ruimte gedraagt zich anders dus de thermostaat kan toch nooit "leren" hoe hij geleidelijk moet opwarmen, als ik efficiëntie belangrijk vind zou ik ook de max. watertemperatuur naar 70 kunnen knijpen. Als er maar 1 radiator openstaat, alleen in het vertrek waar ik ben, is het wellicht toch snel genoeg warm in die kamer.
Graag jullie mening/ervaringen!
Momenteel heb ik een Nefit Ecomline Excellent ketel met een originele Nefit thermostaat erbij. Ik mis 2 mogelijkheden die ik wel graag wil hebben:
2. Temperatuur in iedere ruimte afzonderlijk kunnen regelen. Ik ben maar in één kamer tegelijk en vaak ook voor lange tijd, dus ik hoef niet het hele huis warm te hebben.
Ik wil binnenkort een RoomWizard systeem aanschaffen, waarvoor een Heatlink beschikbaar is. Bovendien is er een Nefit-naar-Opentherm converter beschikbaar waarmee ik mijn ketel via de app modulerend aan kan sturen. Punt 1 opgelost dus, alleen werkt mijn bestaande thermostaat dan niet meer, en moet ik een nieuwe modulerende Opentherm thermostaat kopen (bijv Honeywell).
Een andere optie om punt 1 op te lossen, is de Nefit Easy i.c.m. een adapter (omdat ik een oude ketel heb). Ik verwacht overigens dat die ketel nog zeker 5 jaar mee kan. Qua kosten zal dat weinig maken met de bovenstaande optie (misschien zelfs goedkoper). Alleen is ie dan niet te integreren met RoomWizard.
Maar punt 2 is lastiger. Ik heb hiervoor het Danfoss Living Connect systeem bekeken en Honeywell Evohome. Beide zijn erg duur en niet ideaal. De Danfoss kan niet moduleren, de Honeywell alleen met een extra module. Ik heb ook naar RWE Smarthome gekeken, maar die kan helemaal niet met de ketel communiceren... Dus dan gaan ze er vanuit, dat je je ketel weersafhankelijk laat regelen, niet erg efficiënt, zeker niet als je vaak niet thuis bent.
Overigens zou ik me ook af kunnen vragen, hoe waardevol het moduleren vanuit de thermostaat in mijn situatie is. Iedere ruimte gedraagt zich anders dus de thermostaat kan toch nooit "leren" hoe hij geleidelijk moet opwarmen, als ik efficiëntie belangrijk vind zou ik ook de max. watertemperatuur naar 70 kunnen knijpen. Als er maar 1 radiator openstaat, alleen in het vertrek waar ik ben, is het wellicht toch snel genoeg warm in die kamer.
Nederlander in België
evohome kan doordat de themostaat de nboel regelt, wel goed berekenen wanneer hij sochtends moet beginnen met stoken, en kan volgens mij ook aardig goed bekijken hoeveel energie er totaal aangemaakt moet worden door de ketel, als die dat modulerend kan doen, lijk tmij dat het beste
danfos living connect werkt niet zo volgens mij, die zegt alleen dat er warmte gemaakt moet worden. ik weet niet of elke thermostaatkraan daar om kan vragen ( bij evohome wel) en de thermostaatkraan kan alleen maar op de momenten dat dat geprogrammeerd is de kraan van de radiator open zetten.
dus als ik het zo begrijp bijna net als dat rwe smarthome verhaal.
danfos living connect werkt niet zo volgens mij, die zegt alleen dat er warmte gemaakt moet worden. ik weet niet of elke thermostaatkraan daar om kan vragen ( bij evohome wel) en de thermostaatkraan kan alleen maar op de momenten dat dat geprogrammeerd is de kraan van de radiator open zetten.
dus als ik het zo begrijp bijna net als dat rwe smarthome verhaal.
RoomWizard ken ik niet, maar volgens mij voldoet Evohome het beste aan je wensen. Je kan er elke ruimte afzonderlijk mee stoken, omdat elke ruimte feitelijk een eigen thermostaat krijgt. Elke ruimte geeft de warmtevraag door aan de EvoTouch die alles combineert en doorgeeft aan de module bij de ketel. De situatie die jij beschrijft heb ik ook: ik werk soms thuis en dan zet ik alleen de verwarming in de studeerkamer aan. De rest van het huis blijft koud. Pas rond 17:00 gaat de verwarming in de woonkamer vanzelf aan via de EvoHome.
Het voordeel van moduleren is dat de EvoHome de setpoint temperatuur (gevraagde water temp) op de ketel kan instellen. Zelf heb ik zo'n systeem. Bij opstarten zie ik dan bijv een setpoint van 70 voorbij komen. Als de ruimte eenmaal warm is zie je het setpoint langzaam teruglopen, er is minder warmte nodig om de ruimte op temperatuur te houden. Dus stook je efficienter en zuiniger. Erg waardevol dus.
Wellicht moet je even op de nieuwe EvoHome wachten die begin 2014 uitkomt, deze kan je dan via je smartphone op afstand bedienen.
En wat prijs betreft: EvoHome is niet de goedkoopste. Echter, ik bespaar er zo'n 30% gas per jaar mee en mijn terugverdientijd is 3 jaar (die inmiddels verstreken zijn, dus vanaf nu bespaar ik alleen nog geld). Daarnaast is het ook ontiegelijk handig en comfortabel, en dat is nu eenmaal niet echt in geld uit te drukken maar mag imho best wat kosten. Toegegeven, je levensstijl moet wel matchen met EvoHome. Als je bijv. zeer onregelmatig thuis bent is EvoHome wellicht niet de handigste oplossing. (alhoewel dit argument met de nieuwe versie + afstandbediening mogelijk weer van tafel geveegd kan worden
)
Het voordeel van moduleren is dat de EvoHome de setpoint temperatuur (gevraagde water temp) op de ketel kan instellen. Zelf heb ik zo'n systeem. Bij opstarten zie ik dan bijv een setpoint van 70 voorbij komen. Als de ruimte eenmaal warm is zie je het setpoint langzaam teruglopen, er is minder warmte nodig om de ruimte op temperatuur te houden. Dus stook je efficienter en zuiniger. Erg waardevol dus.
Wellicht moet je even op de nieuwe EvoHome wachten die begin 2014 uitkomt, deze kan je dan via je smartphone op afstand bedienen.
En wat prijs betreft: EvoHome is niet de goedkoopste. Echter, ik bespaar er zo'n 30% gas per jaar mee en mijn terugverdientijd is 3 jaar (die inmiddels verstreken zijn, dus vanaf nu bespaar ik alleen nog geld). Daarnaast is het ook ontiegelijk handig en comfortabel, en dat is nu eenmaal niet echt in geld uit te drukken maar mag imho best wat kosten. Toegegeven, je levensstijl moet wel matchen met EvoHome. Als je bijv. zeer onregelmatig thuis bent is EvoHome wellicht niet de handigste oplossing. (alhoewel dit argument met de nieuwe versie + afstandbediening mogelijk weer van tafel geveegd kan worden
[ Voor 22% gewijzigd door Microkid op 30-12-2013 00:08 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Je wilt 1 radiator verwarmen met een ketel die gemaakt is om het hele huis te verwarmen. ???Elektronicanet schreef op zondag 29 december 2013 @ 23:51:
Ik volg dit topic (en het topic over domotica, RoomWizard) al een tijdje, en ben er nog steeds niet uit wat in mijn situatie de beste oplossing is, dus daarom wil ik een beroep op jullie mening doen.

Je bent niet veel thuis.

Is het niet goedkoper en makkelijker een elektrisch kacheltje achter je aan te slepen?
Dat elektrische kacheltje zet je gewoon aan uit met klik aan klik uit. Met je smartphone over internet.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik hebt een DT van 20, met de CV pomp op stand 3 en een watertemperatuur van 48. Niets aan te doen?Ray schreef op zondag 29 december 2013 @ 23:35:
[...]
Hij zal dan juist zachter gaan pompen zodat de dt niet nog verder oploopt.
Dat zegt oa therminon maar dat is voor vv ook logisch. Uitgaande van een slakpatroon met als doel je vloer zo egaal mogelijk te verwarmen wil je een dt niet hoger dan tien graden. Helaas haal ik dat zelf niet en dat is dus echt wel voel en meetbaar
Waarom zou dat niet kunnenSeafarer schreef op maandag 30 december 2013 @ 00:10:
[...]
Je wilt 1 radiator verwarmen met een ketel die gemaakt is om het hele huis te verwarmen. ???![]()
Je bent niet veel thuis.![]()
Is het niet goedkoper en makkelijker een elektrisch kacheltje achter je aan te slepen?
Dat elektrische kacheltje zet je gewoon aan uit met klik aan klik uit. Met je smartphone over internet.
Gelukkig kunnen ketels moduleren en is over één radiator draaien geen enkel probleem.
Hier gebeurt het elke avond en nacht en werkt perfect. Mag voor een ketel geen enkel probleem zijn.
Met Living Connect of Evohome zal het ook vaak genoeg voorkomen dat de ketel voor één radiator gaat branden.
[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 30-12-2013 08:50 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Wellicht zijn de vloerslangen niet in een slakpatroon aangelegd.konehead schreef op maandag 30 december 2013 @ 06:44:
[...]
Ik hebt een DT van 20, met de CV pomp op stand 3 en een watertemperatuur van 48. Niets aan te doen?
Zigzag met de aanvoer vanaf de ramen lijkt mij.
De koude straling van de ramen voorkom je zo.
De retour wordt dan veel lager in temperatuur dan de aanvoer.
Ik ben een beetje jaloers op je verwarmingssysteem.
Optimaal gebruik maken van warmte straling is iets anders dan tobben met radiators.
Lees hier maar eens hoe iedereen het over over 0,1 graad heeft en het gevoel daarbij.
Ketel zou ik voorlopig niet hoger stoken dan 40 graden.
Ben benieuwd hoe het gaat bij echt lage buitentemperaturen.
Het huis moet zeer goed geïsoleerd zijn omdat je met vloerverwarming maar een beperkte hoeveelheid warmte kunt afgeven.
De ketel kan dat met gemak leveren, vermogen kan misschien wat omlaag.
Ik had verwacht dat je in veel start stops verzijld zou raken. Maar dat blijkt dus mee te vallen.Oxellaar schreef op maandag 30 december 2013 @ 08:45:
[...]
Waarom zou dat niet kunnen![]()
Gelukkig kunnen ketels moduleren en is over één radiator draaien geen enkel probleem.
Hier gebeurt het elke avond en nacht en werkt perfect. Mag voor een ketel geen enkel probleem zijn.
Met Living Connect of Evohome zal het ook vaak genoeg voorkomen dat de ketel voor één radiator gaat branden.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Valt wel mee, als ik hier 's morgens de boel opstook wordt er 13KW warmte in een systeem gestopt met 9KW afgiftevermogen. Het duurt dan gewoon 45 minuten voordat de ketel de gevraagde aanvoertemperatuur heeft bereikt. Naast het afgiftevermogen van je radiatoren heb je nml ook vermogen nodig om dat water in je systeem van 15 graden naar de gevraagde temperatuur op te stoken.
Bedankt voor jullie reacties. Ik woon in een hoekhuis en als het koud is buiten, moet ik toch stoken om het 15 graden te houden in de woonkamer. Zo moet het systeem dus werken als ik niet thuis ben. Daarvoor is een modulerende thermostaat denk ik wel waardevol, of zou dat weinig voordeel bieden boven de aan/uit regeling?
Nederlander in België
misschien gekke vraag, maar hoe haal je de thermostaatkraan eraf? overigens als ik de thermostaatkraan open/dicht draai zie ik wel dat de knop verder/dichterbij beweegt, knop gaat op en neer bij open/dricht draaien.Oxellaar schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 21:06:
[...]
Dat voelertje is je maximaal beveiliging, die moet eigenlijk vervangen worden. Is een onderdeel wat je zo kunt bestellen en kost maar 12.50
Zou ik wel even doen.
Met dat stiftje bedoel ik dit kleine pinnetje:
[afbeelding]
Dat zit onder de knop in de aanvoerleiding, op de foto hieronder is dat onderdeel B
[...]
Op een Robot verdeler zit deze onderaan de verdeler gemonteerd, in serie met de voedingskabel van de pomp.Bij Robot zit de maximaal bij J
[afbeelding]
Dit is een iets andere verdeler, maar het principe is hetzelfde.
maximaal beveiliging lijkt niet (meer?) aanwezig te zijn. het voelertje was de enige beveiliging die er aanwezig was (zo vertelde de installateurs mij) en die zou ook een maximaal beveiliging zijn als ik het zo hoor. het voelertje zou er voor zorgen dat de pomp of systeem zou stoppen als het water (aanvoer) te warm zou zijn. nu die er tussen uit is was ook hun advies om zo snel mogelijk een nieuwe aan te schaffen.Oxellaar schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 13:12:
@fabstar81:
Zit het stiftje van de thermostaatkraan in de aanvoer niet gewoon vast, onder de witte knop?
Even controleren door de knop los te schroeven van de kraan en voelen of het stiftje is in te drukken.
Het is zo'n zelfde stiftje als in de andere kranen zit op de foto.
haal ik/halen zij nu twee dingen door elkaar? maximaalbeveiliging en voelertje? kan zo een voelertje ook op een grundfos pomp?
had die maximaalbeveiliging hier moeten zitten?nokiaan958GB schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 19:58:
[...]
34 graden is niet slecht, maar 34 graden op de hoogste stand lijkt me te laag
op welke stand staat de pomp?
zie trouwens op je foto niet de thermische beveiliging, waar zit die en op welke temperatuur is die ingesteld?

en wat is dit stiftje wat ín de verdeler gaat?

mijn pomp staat momenteel ingesteld op de hoogste stand, 3
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Aansturen via app kan met de nieuwe nefit thermostaat.Elektronicanet schreef op zondag 29 december 2013 @ 23:51:
http://www.nefit.nl/consu...duct_detail/product_11776
zone regeling zie http://www.tercal-shop.nl...rming-op-cv-zone-regeling
over tercal, die pompschakelaar van hun blijkt de beste uit een test te zijn. hebben ze daar ook zo een aansluitsnoer met maximaalbeveiliging? kan hem niet vinden op de site.
anders ga ik voor deze.
anders ga ik voor deze.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Daar is een modulerende thermostaat (+ modulerende ketel !!) juist erg handig voor. Bij een aan/uit systeem zal de ketel elke paar minuten even voluit branden. Dat is niet efficient. Bij een modulerend systeem zal de gevraagde watertemperatuur precies genoeg zijn om het op 15 graden te houden in je woonkamer. Veel efficienter en zuiniger dus. En je kamertemperatuur zal veel gelijkmatiger blijven (met aan/uit zal je meer temperatuurschommelingen zien).Elektronicanet schreef op maandag 30 december 2013 @ 09:25:
Bedankt voor jullie reacties. Ik woon in een hoekhuis en als het koud is buiten, moet ik toch stoken om het 15 graden te houden in de woonkamer. Zo moet het systeem dus werken als ik niet thuis ben. Daarvoor is een modulerende thermostaat denk ik wel waardevol, of zou dat weinig voordeel bieden boven de aan/uit regeling?
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ik heb die tweede bij m'n ouders geplaatst. Lijkt het prima te doen. Misschien dat de hysterese of afwijking niet heel nauwkeurig is, maar het is in ieder geval al beter dan in de beginsituatie, toen er niks zat. Heb hem ingesteld op 33 graden.fabstar81 schreef op maandag 30 december 2013 @ 09:37:
over tercal, die pompschakelaar van hun blijkt de beste uit een test te zijn. hebben ze daar ook zo een aansluitsnoer met maximaalbeveiliging? kan hem niet vinden op de site.
anders ga ik voor deze.
Maximaal thermostaat kun je misschien bij Warmteservice kopen?
Daar ben ik het niet mee eens, ook een Honeywell Modulation gaat over in Low Load... of terwijl over in aan/uit modus. Hij gaat dan dus ook exact om de 10 minuten even de boel opstoken.Microkid schreef op maandag 30 december 2013 @ 09:39:
[...]
Daar is een modulerende thermostaat (+ modulerende ketel !!) juist erg handig voor. Bij een aan/uit systeem zal de ketel elke paar minuten even voluit branden. Dat is niet efficient. Bij een modulerend systeem zal de gevraagde watertemperatuur precies genoeg zijn om het op 15 graden te houden in je woonkamer. Veel efficienter en zuiniger dus. En je kamertemperatuur zal veel gelijkmatiger blijven (met aan/uit zal je meer temperatuurschommelingen zien).
Helaas werkt dit niet goed met mijn intergas HR 28.. grrrrr
Ook een aan/uit thermostaat rekent uit hoe lang hij moet gaan branden om de boel op temperatuur te houden. Dit kan soms variëren tussen 1 minuut en langer.... Hoe meer het huis op temperatuur is hoe korter de ketel zal branden...
Vroeger hadden we inderdaad een aan/uit thermostaat, deze oude dingen reageerden in een gebied van soms wel 1 graad.
Wanneer je het bv 20 graden wou hebben vroeger, dan kreeg de ketel een signaal om te gaan fikken van de thermostaat. De thermostaat sloeg dan vaak uit op 20,5 graden... liet de boel afkoelen tot 19,5 graden en gaf dan weer een commando om te gaan stoken. Later werden die dingen beter en stookten ze in een gebied van +/- een halve graad.
De nieuwste aan/uit thermostaten werken in een gebied van ''constante temperatuur''.
Het verschil tussen een aan/uit en een modulerende thermostaat is dat de Modulerende thermostaat de ketel opdracht geeft om te gaan stoken met minder power. Hij geeft dus opdracht om de ketel terug moduleren in vermogen. Wat dus resulteert in het langer duren van het opwarmen van de woning.
Een aan/uit thermostaat laat het denkwerk aan de modulerende ketel over. De ketel moduleert dus terug op het moment dat de elektronica van de ketel een seintje krijgt dat het retour water temperatuur te hoog oploopt.
Dit resulteert in het sneller opwarmen van de woning.
Daarom is het ook belangrijk dat wanneer je een aan/uit thermostaat gebruikt dat je handmatig de ketel in vermogen terug zet en ook handmatig de maximale cv warmwatertemperatuur instelt.
Bij een modulerende thermostaat is dit iets minder belangrijk, omdat deze de boel regelt.. alhans als die zijn werk goed doet.
Ik heb net een paar dagen de Round on/off aan m'n ketel (Agpo 225c) hangen ipv Round Modulation. Ik krijg het nu sowieso sneller op temperatuur. 16 naar 19,5 kamertemp. duurde met de Round Modulation 2 - 2,5u. Met de aan/uit is het in 45 min - 1 uur op temperatuur. Vermogen begrensd op 45%, en aanvoer op 65 graden (maar zo ver komt hij niet eens, aanvoer nog niet hoger gezien dan 55 graden). Puur voor als het hard gaat vriezen.
De Round Modulation stookte een hele tijd met water van 40 graden... als de woning erg koud is schiet dat gewoon niet op. Met de on/off wordt er ook eerst even met lauw water (35 - 40 grd.) gestookt, maar dat doet de ketel volgens mij, omdat de deltaT over de warmtewisselaar anders te groot is in het begin (ivm thermische stress). Als het retourwater wat warmer begint te worden dan gaat hij met 55 graden verder stoken. Als de ruimte weer wat bijverwarmd moet worden dan stookt hij met een lagere temperatuur (45 graden ofzo) omdat de ketel dan zelf moduleert.
Verbruik houd ik netjes bij, nog even een week ofzo meten en dan kijken of ik de on/off laat hangen of de modulation weer terugschroef
Tot nu toe wel tevreden
De Round Modulation stookte een hele tijd met water van 40 graden... als de woning erg koud is schiet dat gewoon niet op. Met de on/off wordt er ook eerst even met lauw water (35 - 40 grd.) gestookt, maar dat doet de ketel volgens mij, omdat de deltaT over de warmtewisselaar anders te groot is in het begin (ivm thermische stress). Als het retourwater wat warmer begint te worden dan gaat hij met 55 graden verder stoken. Als de ruimte weer wat bijverwarmd moet worden dan stookt hij met een lagere temperatuur (45 graden ofzo) omdat de ketel dan zelf moduleert.
Verbruik houd ik netjes bij, nog even een week ofzo meten en dan kijken of ik de on/off laat hangen of de modulation weer terugschroef
[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 30-12-2013 10:13 ]
Hangt denk ik van je thermostaat af. Aan uit is max temperatuur aan of uit. modulerend is een specifieke temperatuur aan/uit. Bij mij blijft de ketel op paar momenten na continu branden op een laag pitje. Een paar keer per uur slaat hij dan uit voor een korte tijd.pribo schreef op maandag 30 december 2013 @ 10:01:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens, ook een Honeywell Modulation gaat over in Low Load... of terwijl over in aan/uit modus. Hij gaat dan dus ook exact om de 10 minuten even de boel opstoken.
Helaas werkt dit niet goed met mijn intergas HR 28.. grrrrr
Ook een aan/uit thermostaat rekent uit hoe lang hij moet gaan branden om de boel op temperatuur te houden. Dit kan soms variëren tussen 1 minuut en langer.... Hoe meer het huis op temperatuur is hoe korter de ketel zal branden...
Vroeger hadden we inderdaad een aan/uit thermostaat, deze oude dingen reageerden in een gebied van soms wel 1 graad.
Wanneer je het bv 20 graden wou hebben vroeger, dan kreeg de ketel een signaal om te gaan fikken van de thermostaat. De thermostaat sloeg dan vaak uit op 20,5 graden... liet de boel afkoelen tot 19,5 graden en gaf dan weer een commando om te gaan stoken. Later werden die dingen beter en stookten ze in een gebied van +/- een halve graad.
De nieuwste aan/uit thermostaten werken in een gebied van ''constante temperatuur''.
Het verschil tussen een aan/uit en een modulerende thermostaat is dat de Modulerende thermostaat de ketel opdracht geeft om te gaan stoken met minder power. Hij geeft dus opdracht om de ketel terug moduleren in vermogen. Wat dus resulteert in het langer duren van het opwarmen van de woning.
Een aan/uit thermostaat laat het denkwerk aan de modulerende ketel over. De ketel moduleert dus terug op het moment dat de elektronica van de ketel een seintje krijgt dat het retour water temperatuur te hoog oploopt.
Daarom is het ook belangrijk dat wanneer je een aan/uit thermostaat gebruikt dat je handmatig de ketel in vermogen terug zet en ook handmatig de maximale cv warmwatertemperatuur instelt.
Bij een modulerende thermostaat is dit iets minder belangrijk, omdat deze de boel regelt.. alhans als die zijn werk goed doet.
Ik heb hier inmiddels bijna alles weer terug gezet naar standaard instellingen Het enige wat ik nu geregeld heb is ongeveer 20 graden delta T. Aanvoer temperatuur is nu weer 75 graden. Max vermogen is nog wel op 17kW, wat dat dan ook uitmaakt. Misschien gooi ik die ook wel weer terug op auto (dus max).
Onze woonkamer is denk ik te groot voor ons radiator vermogen. 65 m2 met 1 type 33, 1 type 22 en 1 type 11. Allemaal ongeveer 1 bij 1 m. 's Avonds koelt het 3 graden af bij ons. Daar doet de ketel dan weer 3 uur over om het op temperatuur te krijgen! Ik zou denk ik wel een radiator willen vervangen voor wat groters, maar vriendinlief vind het voorlopig allemaal wel best, het is voor haar toch wel lekker warm, maarja wel met een radiatortemperatuur van continu 57 graden...
Misschien toch wat beter isoleren. Schuifpui komt vooral kou vanaf. En de voordeur tocht.
[ Voor 16% gewijzigd door Shodan op 30-12-2013 10:20 ]
Ik heb in het begin van 2013 een andere Honeywell modulerede thermostaat aan de ketel gehad, het duurde uren voordat de woning op temperatuur kwam.
Ook viel het mij op dat ik minder gas verbruikte met een aan/uit thermostaat.
Ik hou dit dus dagelijks bij in het stook seizoen.
Dat wat ThinkPad schrijft heb ik ook ondervonden.
Ook viel het mij op dat ik minder gas verbruikte met een aan/uit thermostaat.
Ik hou dit dus dagelijks bij in het stook seizoen.
Dat wat ThinkPad schrijft heb ik ook ondervonden.
Dat zegt denk ik meer over die thermostaat... Bij mij duurt het ook uren, maar dat komt gewoon omdat hij zoveel inhoud moet verwarmen
Dan heb je waarschijnlijk een ketel die te weinig vermogen heeft, of je hebt de boel te veel afgeknepen.
Dat de on/off eerst met lagere temperatuur stookt is puur vanwege het feit dat je hele systeem nog koud is, heeft niks met temperatuurstress in de warmtewisselaar te maken. Tapwater verwarm je ook van 5 naar 60 graden, is ook een koud kunstje voor diezelfde warmtewisselaar in geval van een Intergas ketel.
Wat pribo omschrijft ken ik van mijn chronotherm modulation, dat is dus een van de redenen waarom ik een iSense heb opgehangen. In het appartement van mijn vriendin waar je met 3 goede scheten de woonkamer warm krijgt regelt mijn oude Chronotherm Modulation de temperatuur wel goed (vanmorgen weer in 10 minuten van 17 naar 19 gestookt met aanvoer van max 65 graden).
Voordeel van een modulerende thermostaat is dat je als je huis eenmaal op temperatuur is langere en efficientere stookperiodes krijgt met minder temperatuurschommelingen. Low-load control forceert je ketel in de laagste stand, terwijl een aan/uit thermostaat gewoon de standaard aanvoertemperatuur van je ketel vraagt.
Mocht je trouwens nu al aan/uit stoken met een lage aanvoertemperatuur, laat eens zeggen 55, dan voegt een modulerende thermostaat weinig meer toe aan het rendement van je ketel.
Wat pribo omschrijft ken ik van mijn chronotherm modulation, dat is dus een van de redenen waarom ik een iSense heb opgehangen. In het appartement van mijn vriendin waar je met 3 goede scheten de woonkamer warm krijgt regelt mijn oude Chronotherm Modulation de temperatuur wel goed (vanmorgen weer in 10 minuten van 17 naar 19 gestookt met aanvoer van max 65 graden).
Voordeel van een modulerende thermostaat is dat je als je huis eenmaal op temperatuur is langere en efficientere stookperiodes krijgt met minder temperatuurschommelingen. Low-load control forceert je ketel in de laagste stand, terwijl een aan/uit thermostaat gewoon de standaard aanvoertemperatuur van je ketel vraagt.
Mocht je trouwens nu al aan/uit stoken met een lage aanvoertemperatuur, laat eens zeggen 55, dan voegt een modulerende thermostaat weinig meer toe aan het rendement van je ketel.
Nee, want het enige waar je vermogen voor nodig hebt is om het water van kamer temperatuur naar gewenste temperatuur te verwarmen. Daar heeft hij misschien 20 minuten voor nodig. Daarna kan hij met een lager vermogen continu 75C leveren. Het duurt gewoon 1 graad per uur om de woning te verwarmen met dat water.pribo schreef op maandag 30 december 2013 @ 10:23:
Dan heb je waarschijnlijk een ketel die te weinig vermogen heeft, of je hebt de boel te veel afgeknepen.
vast wel de vraag is alleen hoever wil je gaan ?konehead schreef op maandag 30 december 2013 @ 06:44:
[...]
Ik hebt een DT van 20, met de CV pomp op stand 3 en een watertemperatuur van 48. Niets aan te doen?
er van uitgaande dat je wel een slakpatroon hebt (en eventueel een stuk meander voor het raam, ik wilde dat ook maar is verdomde lastig als hoofdverwarming te leggen.....) blijf ik erbij dat een lage DT meer comfort moet geven.
Ik heb even niet gezien welke ketel je hebt maar je kan het volgende proberen in te stellen:
1. minaanvoer temp = 45
2. maxaanvoertemp = 45
3. pomp op 3
4. via een service menu instellen dat DT ketel mag 10 graden zijn.
als dit niet werkt kan je overwegen de verdelers actief te maken door extra pompen te gebruiken. Echter afgaande op Limjo zo dat niet nodig hoeven te zijn. Hoewel ik mij herinner dat het hij wel super aangelegd heeft.
Een groot punt is met zo'n semi passief systeem dat je groepen niet te groot zijn en ik zou een slang dikte van 16 mm willen (op jou foto lijkt het wel 14) Het systeem moet waterzijdig (dus de lussen onderling) perfect kloppen wil het goed functioneren.
zo zie ik op 1 verdeler de hal 2x woonkamer en keuken. Hoeveel m2 zijn die vertrekken per stuk ? en wat is je leiding dikte (die blauwe)
[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 30-12-2013 11:00 ]
Dankzij de Youless heb ik inmiddels een goed beeld wat m'n CV aan het doen is, in combinatie met de Honeywell Round Modulation. Een plaatje zegt meer:

Verwarming stond uit vannacht en is om 8.45 aangezet. Ketel gaat vrijwel direct naar z'n begrensde vermogen wat neerkomt op een gasverbruik van 1500 l/u. Na een kwartier wordt er teruggemoduleerd. Na 50 minuten is de gewenste kamertemperatuur bijna bereikt en de HRM gaat dan over op z'n 6 starts per uur regime terwijl de ketel op 2/3 van z'n ingestelde vermogen draait. De piek rond 9.50 is wanneer de boiler opgestookt wordt voor een douche. Dit onderbreekt het CV-ritme, maar dat gaat om 10.05 weer verder. Je ziet dan dat er even iets langer gestookt moet worden.

Verwarming stond uit vannacht en is om 8.45 aangezet. Ketel gaat vrijwel direct naar z'n begrensde vermogen wat neerkomt op een gasverbruik van 1500 l/u. Na een kwartier wordt er teruggemoduleerd. Na 50 minuten is de gewenste kamertemperatuur bijna bereikt en de HRM gaat dan over op z'n 6 starts per uur regime terwijl de ketel op 2/3 van z'n ingestelde vermogen draait. De piek rond 9.50 is wanneer de boiler opgestookt wordt voor een douche. Dit onderbreekt het CV-ritme, maar dat gaat om 10.05 weer verder. Je ziet dan dat er even iets langer gestookt moet worden.
A'dam PVOutput
Waarschijnlijk zit er een flinke moer, daarmee zit de knop op de kraan gemonteerd. Die kun je gewoon losschroeven.fabstar81 schreef op maandag 30 december 2013 @ 09:34:
[...]
misschien gekke vraag, maar hoe haal je de thermostaatkraan eraf? overigens als ik de thermostaatkraan open/dicht draai zie ik wel dat de knop verder/dichterbij beweegt, knop gaat op en neer bij open/dricht draaien.
Dat je de knop ziet bewegen is normaal, het gaat juist om dat pinnetje onder de knop wat in de kraan zit.
Die dingen gaan nogal eens vast zitten, met wat tikken met een hamertje komen ze vaak wel los.
Je haalt idd twee dingen door elkaar. Het voelertje is juist je maximaal beveiliging, er zit maar één beveiliging op een vloerverdeler. En ja, die zit daar geklemd, onder je pompmaximaal beveiliging lijkt niet (meer?) aanwezig te zijn. het voelertje was de enige beveiliging die er aanwezig was (zo vertelde de installateurs mij) en die zou ook een maximaal beveiliging zijn als ik het zo hoor. het voelertje zou er voor zorgen dat de pomp of systeem zou stoppen als het water (aanvoer) te warm zou zijn. nu die er tussen uit is was ook hun advies om zo snel mogelijk een nieuwe aan te schaffen.
haal ik/halen zij nu twee dingen door elkaar? maximaalbeveiliging en voelertje? kan zo een voelertje ook op een grundfos pomp?
had die maximaalbeveiliging hier moeten zitten?
[afbeelding]
Dat "stiftje" is de capillaire voeler van de regelknop die je er af moet halen om bij dat pinnetje te komen.en wat is dit stiftje wat ín de verdeler gaat?
[afbeelding]
mijn pomp staat momenteel ingesteld op de hoogste stand, 3
Volg de koperdraad maar die eraan vast zit.
De regelknop dus, waar je de aanvoertemp mee instelt, de temperatuur wordt gemeten door die voeler.
is het nu november / december zoveel warmer geweest dan vorig jaar ? Ik vergelijk het verbruik en nu december bijna ten einde is zie ik met vorig jaar een besparing vanaf oktober van meer dan 50%! nu heb ik ook best wat maatregelen getroffen maar het staat me bij dat het vorig jaar rond deze tijd zeker 2 weken flink gevroren heeft toch ?
Iemand een idee hoe ik wat betrouwbaardere vergelijking kan maken dan simpelweg de m3 gas te vergelijken ?
Iemand een idee hoe ik wat betrouwbaardere vergelijking kan maken dan simpelweg de m3 gas te vergelijken ?
Graaddagen gebruiken is betrouwbaarder (meld je aan op mindergas.nl)Ray schreef op maandag 30 december 2013 @ 12:27:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door JdM op 30-12-2013 12:33 ]
@ erik plan,
Mooi grafiekje, zegt inderdaad meer dan 1000 woorden.
Je begrenste vermogen is dus circa 13 kw, als ik het goed hebt berekend .
Is dit het laagste wat je kunt instellen? , en zoniet waarom ga je niet lager ?
Ketel is nu begrensd op 15 kW. Volgende stap is 7,5 kW en dat vind ik net iets te weinig.Raolte schreef op maandag 30 december 2013 @ 12:52:
@ ericplan,
A'dam PVOutput
dan is die aansluitset die jij hebt opgezocht anders ook als die diode/voelertje welke nu niet-aangesloten op mijn verdeler ligt. op deze zit nl een blokje die je in de buurt van je pomp moet plakken, die diode zoals deze is meer als externe voeler?Oxellaar schreef op maandag 30 december 2013 @ 12:05:
[...]
Waarschijnlijk zit er een flinke moer, daarmee zit de knop op de kraan gemonteerd. Die kun je gewoon losschroeven.
Dat je de knop ziet bewegen is normaal, het gaat juist om dat pinnetje onder de knop wat in de kraan zit.
Die dingen gaan nogal eens vast zitten, met wat tikken met een hamertje komen ze vaak wel los.
[...]
Je haalt idd twee dingen door elkaar. Het voelertje is juist je maximaal beveiliging, er zit maar één beveiliging op een vloerverdeler. En ja, die zit daar geklemd, onder je pomp![]()
[...]
Dat "stiftje" is de capillaire voeler van de regelknop die je er af moet halen om bij dat pinnetje te komen.
Volg de koperdraad maar die eraan vast zit.
De regelknop dus, waar je de aanvoertemp mee instelt, de temperatuur wordt gemeten door die voeler.
heb net de knop losgedraaid en het pinnetje is in te drukken. niet geheel tot vlak, maar steekt nog iets uit. wat volgens mij de bedoeling lijkt te zijn.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Duidelijke grafiek om te zien wat je cv precies doet inderdaad maar het gaat hier toch om gas besparen. Ik dacht bij me zelf waarom ga je in het weekend 08:45 al beginnen met stoken? Je bent al bijna 2m3 kwijt en het is net 11 uur?ericplan schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:38:
Dankzij de Youless heb ik inmiddels een goed beeld wat m'n CV aan het doen is, in combinatie met de Honeywell Round Modulation. Een plaatje zegt meer:
[afbeelding]
Niet iedereen ligt in bed te stinken tot 11 uur. Hij heeft een Round Modulation, die draai je om 8:45 handmatig naar de gewenste temperatuur. Blijkbaar zit ie eerst nog een uurtje beneden met vrouw en een potje dampende koffie voor ie onder de douche stapt.
Zo ongeveer. Bovendien is het geen weekend, maar een thuiswerkdag. En omdat m'n benedenbuurman uit een warm ver land naar huis is, koelt het in huis ook veel sneller af. De vloer is ruim 2 graden kouder dan vorige week, toen hij nog goed stookte in z'n eigen appartement.
A'dam PVOutput
@_JGC_
Ik lig ook niet te stinken in bed tot 11 uur maar dan ga ik nog niet vanaf 08:45 uur al stoken.
@ericplan
Excuus ik zag de 30-12-2013 niet staan dus ik ging uit van gisteren.
Ik lig ook niet te stinken in bed tot 11 uur maar dan ga ik nog niet vanaf 08:45 uur al stoken.
@ericplan
Excuus ik zag de 30-12-2013 niet staan dus ik ging uit van gisteren.
Je haalt weer twee dingen door elkaarfabstar81 schreef op maandag 30 december 2013 @ 13:32:
[...]
dan is die aansluitset die jij hebt opgezocht anders ook als die diode/voelertje welke nu niet-aangesloten op mijn verdeler ligt. op deze zit nl een blokje die je in de buurt van je pomp moet plakken, die diode zoals deze is meer als externe voeler?
heb net de knop losgedraaid en het pinnetje is in te drukken. niet geheel tot vlak, maar steekt nog iets uit. wat volgens mij de bedoeling lijkt te zijn.
Die aansluitset is een beveiliging, meer niet.
Die externe voeler is niet meer dan een temperatuuropnemer, te gebruiken voor allerlei doeleinden, maar niet als beveiliging.
En als je dat pinnetje in kan drukken is het prima
Vanaf wanneer ga je dan stoken? Ik kom elke dag om 06.30 uit bed en om 06.15 begint mijn ketel te branden.Neefdave schreef op maandag 30 december 2013 @ 14:12:
@_JGC_
Naar het einde van de dag gaat hij automatisch in stapjes steeds warmer, van 18.5 naar 20.0
[ Voor 17% gewijzigd door Oxellaar op 30-12-2013 14:19 ]
Ik ben niet zo koukleum en met deze dagen koelt mijn hoekhuis niet verder af dan 17 graden. Me vriendin heeft een mooi wollen dekentje.
Doordeweeks:
Overdag 15 graden ingestelt en Is het om 18:00 20 graden en 's avonds gaat die om 21:40 weer uit.
Weekend:
Overdag 15 graden ingestelt en is het 15:30 20 graden tot 19:00 uur. Van 19:00 tot 22:30 naar 21 graden.
Doordeweeks:
Overdag 15 graden ingestelt en Is het om 18:00 20 graden en 's avonds gaat die om 21:40 weer uit.
Weekend:
Overdag 15 graden ingestelt en is het 15:30 20 graden tot 19:00 uur. Van 19:00 tot 22:30 naar 21 graden.
[ Voor 48% gewijzigd door Deef_K op 30-12-2013 14:30 ]
Hier staat doordeweeks het programma elke dag om 8:00 op 18 graden, weekends om 9:30 18 graden. Ketel mag maximaal 60 minuten eerder beginnen met verwarmen als ie dat nodig vindt.
Het automatisch opstoken naar 19,5 of 20 graden vind ik onzin. Als het hier 18 is, is de meeste kou al weg. Het is zonde om een bak warmte je huis in te pompen om vervolgens buiten de deur te gaan werken, of weekends het al 19.5 graden hebben terwijl je nog in bed ligt te stinken (die weekenden hebben we hier wel eens, dan liggen we gewoon tot 10:30 in bed te stinken, gewoon omdat het kan).
Op dinsdags ben ik meestal laat in de middag weg en kom ik rond middernacht weer thuis. Die dag gaat de boel om 16:00 uit en gaat de volgende ochtend pas om 8:00 weer aan. Tip voor zulke dagen is om ook 's avonds 22:00 nog een temperatuur van 15 graden te programmeren, want die ene dag dat je thuis blijft koelt ie af, zet je handmatig de thermostaat op 19.5 graden en vergeet je hem als je 's avonds naar bed gaat.
Het automatisch opstoken naar 19,5 of 20 graden vind ik onzin. Als het hier 18 is, is de meeste kou al weg. Het is zonde om een bak warmte je huis in te pompen om vervolgens buiten de deur te gaan werken, of weekends het al 19.5 graden hebben terwijl je nog in bed ligt te stinken (die weekenden hebben we hier wel eens, dan liggen we gewoon tot 10:30 in bed te stinken, gewoon omdat het kan).
Op dinsdags ben ik meestal laat in de middag weg en kom ik rond middernacht weer thuis. Die dag gaat de boel om 16:00 uit en gaat de volgende ochtend pas om 8:00 weer aan. Tip voor zulke dagen is om ook 's avonds 22:00 nog een temperatuur van 15 graden te programmeren, want die ene dag dat je thuis blijft koelt ie af, zet je handmatig de thermostaat op 19.5 graden en vergeet je hem als je 's avonds naar bed gaat.
Dat plaatje is 100x beter/meer bruikbaar dan wat er uit m'n 'slimme' meter i.c.m. P1 komt:ericplan schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:38:
[afbeelding]

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
dat plaatje dat uit je slimme meter komt is ook bedoeld om te zien hoeveel je in een bepaalde periode hebt verbruikt, iets anders interesseert een verkoper niet echt.. het gaat daar om het afrekenen van de hoeveelheid.
overigens kun j met veel handwerk dat plaatje ook wel omzetten in een mooiere grafiek, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, al dat handwerk.
kun je de gegevens uit je slimme meter niet op een andere manier in een tabel of zo uitlezen of exporteren, zodat je in excel zelf een grafiekje kunt maken?
overigens kun j met veel handwerk dat plaatje ook wel omzetten in een mooiere grafiek, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, al dat handwerk.
kun je de gegevens uit je slimme meter niet op een andere manier in een tabel of zo uitlezen of exporteren, zodat je in excel zelf een grafiekje kunt maken?
a
[ Voor 99% gewijzigd door nl80813 op 30-12-2013 15:52 . Reden: Verkeerd Forum... ]
De SCU-S02 komt in een aparte kast tegen de zijkant van de ketel.fabstar81 schreef op donderdag 26 december 2013 @ 12:08:
[...]
[afbeelding]
dus op déze print sluit je de SCU-S02 print aan?
net even gekeken in de ketel en dit is enige print die ik kan zien. verder ook niet veel mbt extra pomp aansluitingen
achterkant van printje, moeilijk te zien:
[afbeelding]
en dit is de voorkant van de ketel, waar vermoedelijk dan de box in gaat?
[afbeelding]
En die verbind je met 2 bijgeleverde kabels voor de power en de bus aan de hoofdprint.
Zie deze link voor de details:
http://www.google.com/url...5vg&bvm=bv.58187178,d.d2k
Complete set kan je voor 70 euro bestellen bij:
http://www.energie-techniek.com
of
http://www.stetech.com/cv_ketel_goedkoop/
Heb je de thermostaat overdag op 15 ingesteld als je thuis bent?Neefdave schreef op maandag 30 december 2013 @ 14:26:
Ik ben niet zo koukleum en met deze dagen koelt mijn hoekhuis niet verder af dan 17 graden. Me vriendin heeft een mooi wollen dekentje.
Doordeweeks:
Weekend:
Dan ben je idd geen koukleum, maar waarom dan 's avonds dan wel naar 21 graden?
Volgens mij krijg je dat bij gebruik van de data vanuit de P1-poort van de slimme meter nooit voor elkaar. De gasmeter stuurt dacht ik maar 1x per uur de gasmeterstand naar de slimme meter.engelbertus schreef op maandag 30 december 2013 @ 15:41:
dat plaatje dat uit je slimme meter komt is ook bedoeld om te zien hoeveel je in een bepaalde periode hebt verbruikt, iets anders interesseert een verkoper niet echt.. het gaat daar om het afrekenen van de hoeveelheid.
het kan geichtsbedrog zijn dan, maar de horizontale delen in de grafiek lijken mij niet allemaal even lang, dus de tijdsinterval tussen de meetwaarden zijn iig niet alemaal even lang, en zo te zien ook korter dan een uur...?
Klopt, ik heb pas mijn Youless aan de P1 van een slimme gasmeter gesoldeerd, maar zonder resultaat.Cranberry schreef op maandag 30 december 2013 @ 15:56:
[...]
Volgens mij krijg je dat bij gebruik van de data vanuit de P1-poort van de slimme meter nooit voor elkaar. De gasmeter stuurt dacht ik maar 1x per uur de gasmeterstand naar de slimme meter.
Ik kreeg geen fatsoenlijke meetwaarde op de Youless
ik denk toch dat dit de beste oplossing is, zij het wat duurder. (hoewel, de tercal kost 50...scheelt 16 euro.) omdat de regeling betrouwbaarder is. uit de tests van al die pompschakelaars blijkt maar eens dat de temperatuurmeting niet al te betrouwbaar is.nl80813 schreef op maandag 30 december 2013 @ 15:54:
[...]
De SCU-S02 komt in een aparte kast tegen de zijkant van de ketel.
En die verbind je met 2 bijgeleverde kabels voor de power en de bus aan de hoofdprint.
Zie deze link voor de details:
http://www.google.com/url...5vg&bvm=bv.58187178,d.d2k
Complete set kan je voor 70 euro bestellen bij:
http://www.energie-techniek.com
of
http://www.stetech.com/cv_ketel_goedkoop/
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Af en toe moet je de vrouw ook haar zin gevenOxellaar schreef op maandag 30 december 2013 @ 15:55:
[...]
Heb je de thermostaat overdag op 15 ingesteld als je thuis bent?
Dan ben je idd geen koukleum, maar waarom dan 's avonds dan wel naar 21 graden?
Een waterbesparende douche kreeg ik er al amper in haha.
[ Voor 8% gewijzigd door Deef_K op 30-12-2013 18:53 ]
dat is dan weer het voordeel van de intergasketel die ik heb, daar zit gewoon een aansluiting op voor een externe pomp....
wie zei er ook weer dat intergas zo budget / waardeloos was?

ik weet dan overigens niet of die pomp dan alleen draait bij warmtevraag of zo, maar dat neem ik aan van wel... waar is anders aan aansluiting p de cv ketel voor nodig...
alleen wel lastig dat ik daarvoor dan nieuwe bekabeling moet trekken , en er geen loze leiding naar de vloerverwarming gaat....
ik weet dan overigens niet of die pomp dan alleen draait bij warmtevraag of zo, maar dat neem ik aan van wel... waar is anders aan aansluiting p de cv ketel voor nodig...
alleen wel lastig dat ik daarvoor dan nieuwe bekabeling moet trekken , en er geen loze leiding naar de vloerverwarming gaat....
Ben nu ff testen met 50 graden aanvoer (intergas laat hem wel doorschieten naar 55 graden) en hij staat nu op 40% van zijn vermogen te pruttelen.
Het is trouwens weer heerlijk vertoeven hier met de aan/uit thermostaat.
Dat was ikengelbertus schreef op maandag 30 december 2013 @ 19:12:
dat is dan weer het voordeel van de intergasketel die ik heb, daar zit gewoon een aansluiting op voor een externe pomp....
Waardeloos heb ik ze nooit genoemd, want dat zijn ze niet.
Het hier ook heerlijk met de Honeywell MODULATION aan de HREpribo schreef op maandag 30 december 2013 @ 19:42:
Ben nu ff testen met 50 graden aanvoer (intergas laat hem wel doorschieten naar 55 graden) en hij staat nu op 40% van zijn vermogen te pruttelen.
Die wou hier niet goed werken op de Hr 28, geen idee waarom niet.nokiaan958GB schreef op maandag 30 december 2013 @ 20:30:
[...]
Het hier ook heerlijk met de Honeywell MODULATION aan de HRE
We kunnen in ieder geval niet zeggen dat je er geen moeite voor gedaan hebt
Ik had hem even te leen, dus ik kon hem even uitproberen. Ik denk dat die moeite had om op Low Load te draaien omdat dit huis bijna niet afkoelt. Ik denk dat hij deze ketel wou laten draaien op een nog minder aantal Kw dan deze ketel aankan.
Lager als laag kan niet... De aan/uit daarentegen werkt perfect bij mij en voldoet prima, zeker gezien het verbruik en de m3 per graaddag. Vannaf 11 febr 2013 (moment jaarlijkse meter opname) zit ik op 0,11m3 per graaddag.
Kijk daar word een mens vrolijk van in deze dure tijden.
Lager als laag kan niet... De aan/uit daarentegen werkt perfect bij mij en voldoet prima, zeker gezien het verbruik en de m3 per graaddag. Vannaf 11 febr 2013 (moment jaarlijkse meter opname) zit ik op 0,11m3 per graaddag.
Kijk daar word een mens vrolijk van in deze dure tijden.
Dank voor je reactie!Ray schreef op maandag 30 december 2013 @ 10:58:
[...]
vast wel de vraag is alleen hoever wil je gaan ?
er van uitgaande dat je wel een slakpatroon hebt (en eventueel een stuk meander voor het raam, ik wilde dat ook maar is verdomde lastig als hoofdverwarming te leggen.....) blijf ik erbij dat een lage DT meer comfort moet geven.
Ik heb even niet gezien welke ketel je hebt maar je kan het volgende proberen in te stellen:
1. minaanvoer temp = 45
2. maxaanvoertemp = 45
3. pomp op 3
4. via een service menu instellen dat DT ketel mag 10 graden zijn.
als dit niet werkt kan je overwegen de verdelers actief te maken door extra pompen te gebruiken. Echter afgaande op Limjo zo dat niet nodig hoeven te zijn. Hoewel ik mij herinner dat het hij wel super aangelegd heeft.
Een groot punt is met zo'n semi passief systeem dat je groepen niet te groot zijn en ik zou een slang dikte van 16 mm willen (op jou foto lijkt het wel 14) Het systeem moet waterzijdig (dus de lussen onderling) perfect kloppen wil het goed functioneren.
zo zie ik op 1 verdeler de hal 2x woonkamer en keuken. Hoeveel m2 zijn die vertrekken per stuk ? en wat is je leiding dikte (die blauwe)
Hoever ik wil gaan? Goede vraag, ik wil de pieken in mijn gasverbruik verminderen (zie post van gisteren, 'even" het huis met 0,5 graden opwarmen kost mij 3m en ongeveer 2 uur).
Ik heb een intergas HRE 36/30: Jouw suggestie, is dit de stooklijn parameter?
De pomp heb ik sinds gisteren weer op stand 3 staan. De watertemperatuur staat op 40 graden (in praktijk 'piek' ik hier mee de 50 graden als invoer temp). Het vermogen staan op 12 kW (= 35%). DeltaT = max 20. De leidingen zijn 16 mm
Heb jij nog andere instelsuggesties?
Qua aanleg/maten:

misscien heeft het bij jou nog met naadraaitijd van de pomp te maken of de anti-pendel stand van de ketel zelf.
overigens, het geklaag over honeywll heeft denk ik voornamelijk te maken met de uitzonderingssituatie waarin deze wordt gebruikt.
zoals je zegt lager dan laag gaat niet. de ketel stookt in dat geval idd tot maximaal 5 graden boven de gevraagde temperatuur en vindt dan dat hij al lang genoeg een iets hogere aanvboer door de vingers ziet.
zo staat het ook ergens in de handleiding ongeveer. er is te weinig afgiftevermogen.
verder denk ik dat de nukken van honeywell misschien moeilijk te begrijpen zijn, maar ik denk toch dat honeywell erg goeie producten maakt, die voor de meeste mensen zonder enkel probleem zeer eenvoudig te gebruiken zijn, en in alle gevallen, ook bij problemen, zorgt voor een comfortabel opgewarmde ruimte.
wanneer je een aan uit aansturing gebruikt kan het dus ook zomaar zijn dat je ketel ook gewoon tot aan de maximale waarde plus 5 graden het water verwarmd, voordat deze in anti pendelstand gaat, of misschien bereikt hij deze niet als de thermostaat al eerder vindt dat de ketel al voldoende heeft gestookt.
verder begrijp ik dat het bij jou o is dat het verschil in comfort duidelijk merkbaar is als het een graadje te koud is. is dat voornamelijk ook doordat je WEET dat het dan kouder is dan je wilt? het is nl ook aangetoond dat hier nogal een soort van placebo effect om de hoek komt kijken...
als in jou geval de ruimte veel afkoelt doordat het erg lang duurt voordat de ruimte wordt bijverwarmd, en dus ook het meubilair en wanden en vloeren afkoelen, dan kan ik me het gemis van comfort wel voorstellen....
zelf vindt ik een graadje meer of minder moeilijk waarneembaar, al is het de vraag of ijn honeywell de temperatuur wel eerlijk weergeeft... soms heb ik gewoon een koud gevoel, en de thermometer dan 2 graden hoger zetten geeft de hele avond nog geen idee van meer warmte....
overigens, het geklaag over honeywll heeft denk ik voornamelijk te maken met de uitzonderingssituatie waarin deze wordt gebruikt.
zoals je zegt lager dan laag gaat niet. de ketel stookt in dat geval idd tot maximaal 5 graden boven de gevraagde temperatuur en vindt dan dat hij al lang genoeg een iets hogere aanvboer door de vingers ziet.
zo staat het ook ergens in de handleiding ongeveer. er is te weinig afgiftevermogen.
verder denk ik dat de nukken van honeywell misschien moeilijk te begrijpen zijn, maar ik denk toch dat honeywell erg goeie producten maakt, die voor de meeste mensen zonder enkel probleem zeer eenvoudig te gebruiken zijn, en in alle gevallen, ook bij problemen, zorgt voor een comfortabel opgewarmde ruimte.
wanneer je een aan uit aansturing gebruikt kan het dus ook zomaar zijn dat je ketel ook gewoon tot aan de maximale waarde plus 5 graden het water verwarmd, voordat deze in anti pendelstand gaat, of misschien bereikt hij deze niet als de thermostaat al eerder vindt dat de ketel al voldoende heeft gestookt.
verder begrijp ik dat het bij jou o is dat het verschil in comfort duidelijk merkbaar is als het een graadje te koud is. is dat voornamelijk ook doordat je WEET dat het dan kouder is dan je wilt? het is nl ook aangetoond dat hier nogal een soort van placebo effect om de hoek komt kijken...
als in jou geval de ruimte veel afkoelt doordat het erg lang duurt voordat de ruimte wordt bijverwarmd, en dus ook het meubilair en wanden en vloeren afkoelen, dan kan ik me het gemis van comfort wel voorstellen....
zelf vindt ik een graadje meer of minder moeilijk waarneembaar, al is het de vraag of ijn honeywell de temperatuur wel eerlijk weergeeft... soms heb ik gewoon een koud gevoel, en de thermometer dan 2 graden hoger zetten geeft de hele avond nog geen idee van meer warmte....
Ik ben het eens met je verhaal, een graad verneem je ook bijna niet.... het is de warmte straling van de radiatoren die je dan mist en je krijgt dan een soort van flow over de vloer die niet aangenaam voelt en je verneemt dat direct aan je benen.
De Honeywell Modulation draait perfect bij mijn ouders, maar die wonen ook in een slecht geïsoleerd.
Gezien hun leeftijd heeft het geen zin meer om dat huis te gaan isoleren... dat geld halen ze er nooit weer uit.
Met de modulerende thermostaat verbruiken ze wel minder dan een aan/uit thermostaat..... dat komt omdat die modulerende thermostaat bijna de hele dag de ketel laat branden op een laag niveau.
Hulde aan de hedendaagse techniek
De Honeywell Modulation draait perfect bij mijn ouders, maar die wonen ook in een slecht geïsoleerd.
Gezien hun leeftijd heeft het geen zin meer om dat huis te gaan isoleren... dat geld halen ze er nooit weer uit.
Met de modulerende thermostaat verbruiken ze wel minder dan een aan/uit thermostaat..... dat komt omdat die modulerende thermostaat bijna de hele dag de ketel laat branden op een laag niveau.
Nee. De ketel denkt dan wel, maar te laat. Immers, een aan/uit thermostaat zal tegen de ketel zeggen dat ie moet gaan stoken, Dus gaat de ketel vrolijk op vol vermogen stoken, aangezien hem niet verteld wordt welke watertemperatuur gevraagd is. Pas zodra de max temp bereikt is zal de ketel zelf gaan moduleren. Feitelijk is dit dus te laat. Daarom is de beste combinatie die van een modulerende thermostaat en bijpassende modulerende ketel, zodat de thermostaat netjes de gevraagde temperatuur kan doorgeven aan de ketel en de ketel dus niet onnodig te hard gaat branden.pribo schreef op maandag 30 december 2013 @ 10:01:
[...]
Anoniem: 485544
Ik loop ook tegen die nare continue lage temperaturen aan... uren duurt het voordat het eindelijk de juiste temp is met de modulation. Ik ga nu ook voor een aan/uit regelaar.pribo schreef op maandag 30 december 2013 @ 19:42:
Kan je geen minimale temperatuur instellen ?Anoniem: 485544 schreef op maandag 30 december 2013 @ 21:57:
[...]
Ik loop ook tegen die nare continue lage temperaturen aan... uren duurt het voordat het eindelijk de juiste temp is met de modulation. Ik ga nu ook voor een aan/uit regelaar.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
De maten haal ik er nog niet goed uit. Wel dat het dus in meander patroon ligt. Dan wil je al helemaal een lage dt. Voelt de vloer onderling op sommige plekken niet veel kouder? Bouwjaar 2013 las ik of?konehead schreef op maandag 30 december 2013 @ 21:01:
[...]
Dank voor je reactie!
Hoever ik wil gaan? Goede vraag, ik wil de pieken in mijn gasverbruik verminderen (zie post van gisteren, 'even" het huis met 0,5 graden opwarmen kost mij 3m en ongeveer 2 uur).
De pomp heb ik sinds gisteren weer op stand 3 staan. De watertemperatuur staat op 40 graden (in praktijk 'piek' ik hier mee de 50 graden als invoer temp). Het vermogen staan op 12 kW (= 35%). DeltaT = max 20. De leidingen zijn 16 mm
Qua aanleg/maten:
[afbeelding]
Ja dat voel ik! Sommige plekken zijn warmer. Bouwjaar is 2013.Ray schreef op maandag 30 december 2013 @ 22:17:
[...]
De maten haal ik er nog niet goed uit. Wel dat het dus in meander patroon ligt. Dan wil je al helemaal een lage dt. Voelt de vloer onderling op sommige plekken niet veel kouder? Bouwjaar 2013 las ik of?
Woonkamer en keuken zijn samen: ~ 58 m2.
het gaat om de lengte van de groepen, per oppervlak waar het ligt.
als het goed is is de groep in de hal aardig geknepen..., of juist niet, je hebt daar maar heeel weinig oppervlak om toch nog iets van opwarming te rijgen....
als het goed is is de groep in de hal aardig geknepen..., of juist niet, je hebt daar maar heeel weinig oppervlak om toch nog iets van opwarming te rijgen....
Geen idee wat voor ketel u heeft, maar mijn intergas ketel moduleert al veel eerder terug dan wat u beweert.Microkid schreef op maandag 30 december 2013 @ 21:53:
[...]
Nee. De ketel denkt dan wel, maar te laat. Immers, een aan/uit thermostaat zal tegen de ketel zeggen dat ie moet gaan stoken, Dus gaat de ketel vrolijk op vol vermogen stoken, aangezien hem niet verteld wordt welke watertemperatuur gevraagd is. Pas zodra de max temp bereikt is zal de ketel zelf gaan moduleren. Feitelijk is dit dus te laat. Daarom is de beste combinatie die van een modulerende thermostaat en bijpassende modulerende ketel, zodat de thermostaat netjes de gevraagde temperatuur kan doorgeven aan de ketel en de ketel dus niet onnodig te hard gaat branden.
Misschien verschilt dit wel per merk.??
De inetrgas start eventjes vol vermogen op (bij mij dus op zo`n 11 Kw) en moduleert na een paar seconden al terug.
ketel heeft een modulerende brander, dat betekent dus dat hij rustog begint te branden, en pas harder gaat branden als dt niet snel genoeg kleiner wordt, er is dan immers meer afgiftevermogen dan dat er geleverd wordt. zo hoort een modulerende brander tenminste te werken.
dat de intergas op vol vermogen begint kan door de honeywell thermostaat komen, die heeft deze kwaal wordt beweerd, maar kan ook door de ketel komen, dat hij als beveiliging erst op vol vermogen gaat branden om zeker te zijn van ontsteking en gasverbranding oid.
dat de intergas op vol vermogen begint kan door de honeywell thermostaat komen, die heeft deze kwaal wordt beweerd, maar kan ook door de ketel komen, dat hij als beveiliging erst op vol vermogen gaat branden om zeker te zijn van ontsteking en gasverbranding oid.
Ik denk ook dat hij even vol gaat stoken bij het opstarten voor een goede eerste verbranding, zal wel een ingebouwde veiligheid wezen van intergas.
Als hij dit ook doet met een aan/uit thermostaat is dat de voorgeprogrammeerde opstart.pribo schreef op maandag 30 december 2013 @ 22:33:
[...]
Geen idee wat voor ketel u heeft, maar mijn intergas ketel moduleert al veel eerder terug dan wat u beweert.
De inetrgas start eventjes vol vermogen op (bij mij dus op zo`n 11 Kw) en moduleert na een paar seconden al terug.
Van terugmoduleren kan geen sprake zijn want de ketel krijgt alleen een signaal van aan of uit.
de groep van de hal in inderdaad een stuk kleiner en zal mogelijk ingeregeld moeten worden.konehead schreef op maandag 30 december 2013 @ 22:23:
[...]
Ja dat voel ik! Sommige plekken zijn warmer. Bouwjaar is 2013.
Woonkamer en keuken zijn samen: ~ 58 m2.
Wat wel opvalt is dat je dus nog 3 groepen hebt voor 58 m2. Nu ben ik geen specialist enkel (door schade en schande) ervaringsdeskundige
http://www.vloerverwarmin...fgifte%20tabel%2016x2.pdf
Als je DT over de verdeler echt 20 graden is en met dit legpatroon heb je dus links van de kamer een warme vloer (van die lichte groep) en daar rest van is hij dus stukken kouder omdat daar vrijwel geen warm water meer stroomt.
[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 30-12-2013 23:21 ]
Nee, helaas, niet op de ketel en ook niet in de Honeywell Chronotherm Modulation. Dus nu ga ik maar voor een Honeywell Chronotherm Touch Aan/Uit. Hopelijk gaat de opwarming dan een stuk sneller en blijft het gasverbruik hetzelfde..Rol-Co schreef op maandag 30 december 2013 @ 22:03:
[...]
Kan je geen minimale temperatuur instellen ?
Dat is niet alleen bij Intergas, maar bij iedere ketel. De wijze waarop de brander start wordt altijd geregeld door de branderautomaat in de ketel, nooit door de thermostaat aan de muur.pribo schreef op maandag 30 december 2013 @ 22:42:
Ik denk ook dat hij even vol gaat stoken bij het opstarten voor een goede eerste verbranding, zal wel een ingebouwde veiligheid wezen van intergas.
Een branderautomaat loopt altijd een vaste cyclus af, per ketel kan er wel verschil zijn.
De cyclus is meestal: voorventileren, dan ventilator naar start toerental, vonk, openen gasklep, vlamsignaal en pas daarna vrijgave regeling van bijvoorbeeld de modulerende regeling in thermostaat of ketel.
Je ketel moduleerd waarschijnlijk snel terug omdat hij flink geknepen is op doorstroming en vermogen.
Je retourtemperatuur zal dus moeten stijgen, op welk ander signaal zou hij anders moeten terug moduleren?
Dit is een interessante case.konehead schreef op maandag 30 december 2013 @ 21:01:
[...]
Dank voor je reactie!
Qua aanleg/maten:
[afbeelding]
Snel opwarmen zal je never nooit niet lukken. Dat lukt nooit met vloerverwarming.
Je heb het vermogen van de ketel al behoorlijk naar beneden gebracht want dat is goed. Meer vermogen zal hij nooit kwijt kunnen bij deze lage watertemperatuur.
Dit legpatroon lijkt mij nooit een comfortabele situatie op te leveren: plaatselijk warm en plaatselijk veel kouder.
Waar hangt trouwens je thermostaat?
De 3 kuub gas in 2 uur verbaas ik mij over. Zie je dan op je thermostaat dat de ketel continue brandt? Misschien een behoorlijk dikke (afwerk)vloer waar de leidingen in liggen?
Heb je al eens geprobeerd een week zonder nachtverlaging te stoken? Kijk eens wat je dat voor verbruik per graaddag oplevert.
@ Oxelaar, volgens mij moduleert een modulerende brander juist van laag naar hoog, dus dat hij bij een aan/uit thermostaat tijdens de start op hoog toerental start, en vervolgens "terugmoduleert"is juist zo bedoeld. of beter, het is niet terugmoduleren, maar beginnen met het stookpatroon.
wanneer een woning van 2013 zo goed geisoleerd is dat er weinig energie nodig is, volstaat een meander patroon voor vloerverwarming misschien ook wel qua afgiftevermogen, en is de woning snel op de goede temperatuur, vooral wanneer je geen nachtverlaging toepast, en de ketel niet zon hoog vermogen evert dat er gependelt gaat worden. de delta t zal dan niet te groot worden. misschien is dan juist wel een warmere vloer gewenst bij de achterramen, om een luchtstroom op gang te krijgen om de verse ventilatielucht te kunnen verspreiden, en er voor te zorgen dat de toegevoerde warmte verdeelt gaat worden over de woning.
bij een slakkenhuispatroon zou anders misssschien geen luchtstroming op gang komen, waardoor boven in de woning een te lage tempertauur zou kunnen ontstaan.
of een Dt van meer dan 20 graden nog effectief is is aan de gebruiker om te beoordelen...
je moet je op een gegeven moment ook aan het gedrag houden waar de ontwerper mee heeft gerekend qua temperaturen en stookgedrag
als je vervolgens nachtverlagingen toe gaat passen in het traag werkende systeem, dan krijg je wellicht problemen
wanneer een woning van 2013 zo goed geisoleerd is dat er weinig energie nodig is, volstaat een meander patroon voor vloerverwarming misschien ook wel qua afgiftevermogen, en is de woning snel op de goede temperatuur, vooral wanneer je geen nachtverlaging toepast, en de ketel niet zon hoog vermogen evert dat er gependelt gaat worden. de delta t zal dan niet te groot worden. misschien is dan juist wel een warmere vloer gewenst bij de achterramen, om een luchtstroom op gang te krijgen om de verse ventilatielucht te kunnen verspreiden, en er voor te zorgen dat de toegevoerde warmte verdeelt gaat worden over de woning.
bij een slakkenhuispatroon zou anders misssschien geen luchtstroming op gang komen, waardoor boven in de woning een te lage tempertauur zou kunnen ontstaan.
of een Dt van meer dan 20 graden nog effectief is is aan de gebruiker om te beoordelen...
je moet je op een gegeven moment ook aan het gedrag houden waar de ontwerper mee heeft gerekend qua temperaturen en stookgedrag
als je vervolgens nachtverlagingen toe gaat passen in het traag werkende systeem, dan krijg je wellicht problemen
Je kunt op de Intergas ketel instellen hoe bij gebruik van een aan/uit thermostaat de ventilator (en dus het vermogen) moet optoeren na start. Dat kan langzaam vanuit laagstand, maar ook snel naar vol ingesteld vermogen. Ik heb na diverse metingen ook gemerkt dat de Touch mdulation soms even een periode de ketel niet aanzet terwijl dit wel gewenst is. Dit ondanks het zo instellen van die parameters op ketel en thermostaat die dit verschijnsel zo veel mogelijk zouden moeten beperken. Lage waarde voor E, laag debiet over de ketel, laag minimum vermogen (20% en emissies gemeten) en thermostaat op regelgedrag traag dan wel standaard. Nu test ik de Touch aan/uit en ben benieuwd. Het is dan wel van belang om het maximum vermogen te berken, wij gebruiken in ons apartement 1000 m3 gas per jaar, ketel begrens ik voor cv op ca. 12 kW, aanvoer op 55C. Vanaf 6 uur gaat temperatuur eerst naar 20C, vanaf 10 uur naar 20.5C en na 14 uur 21C, en dat iedere dag. Mvg Hans
De start en de warmtevraag zelf moet je los van elkaar zien. De start is een vast patroon met een tijdvolgordediagram, de warmtevraag zelf is vrij.engelbertus schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 00:30:
@ Oxelaar, volgens mij moduleert een modulerende brander juist van laag naar hoog, dus dat hij bij een aan/uit thermostaat tijdens de start op hoog toerental start, en vervolgens "terugmoduleert"is juist zo bedoeld. of beter, het is niet terugmoduleren, maar beginnen met het stookpatroon.
Heel simpel gezegd, een ketel die warmtevraag van een aan/uit thermostaat krijgt zal moduleren op temperatuur.
Dus vaak betekent dat zsm de maximaal ingestelde watertemperatuur behalen
Een ketel die vraag van een modulerende thermostaat krijgt zal moduleren op vermogensvraag van de thermostaat en op temperatuur gemeten in de ketel.
Maar voor Pribo zal het allemaal weinig uitmaken, hij verbruikt al zeer weinig met 0.11m³/grdag. Ik zou mijzelf dan ook niet gaan ergeren aan het gedrag van een thermostaat.
[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 31-12-2013 08:09 ]
Als je het debiet over de ketel beperkt door lager vermogen van de pomp in te stellen zal de brander vrij snel terugmoduleren om een maximum dT over de ketel te bewerkstelligen. Zo loopt de ketel dus heel langzaam naar de maximum ingestelde aanvoertemperatuur omdat ook de retour langzaam zal stijgen bij een goed ingeregeld warmteafgiftesysteem. Enige verschil tussen een 'modulerende' thermostaat die in low lad opereert versus een aan/uit versie is de gedwongen laagstand. Bij aan/uit zorgvuldig vermogen en pomp instellen, of een WAR toevoegen, meestal hoef je alleen maar een buitenvoeler op de ketel aan te sluiten. Mvg Hans
Dank voor je reactie!nokiaan958GB schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 00:13:
[...]
Dit is een interessante case.
Snel opwarmen zal je never nooit niet lukken. Dat lukt nooit met vloerverwarming.
Je heb het vermogen van de ketel al behoorlijk naar beneden gebracht want dat is goed. Meer vermogen zal hij nooit kwijt kunnen bij deze lage watertemperatuur.
Dit legpatroon lijkt mij nooit een comfortabele situatie op te leveren: plaatselijk warm en plaatselijk veel kouder.
Waar hangt trouwens je thermostaat?
De 3 kuub gas in 2 uur verbaas ik mij over. Zie je dan op je thermostaat dat de ketel continue brandt? Misschien een behoorlijk dikke (afwerk)vloer waar de leidingen in liggen?
Heb je al eens geprobeerd een week zonder nachtverlaging te stoken? Kijk eens wat je dat voor verbruik per graaddag oplevert.
De thermostaat hangt precies in het midden (bij xT op de tekening). Qua comfort hebben wij geen problemen, ik voel soms verschil maar niet storend. Wel is de gang soms warmer.
Qua stookpatroon: ik zit nu op 0.39 m3, wat vinden jullie hiervan?
Nachtverlaging heb ik ook over na zitten denken, ik ga dit doen! Ik kan er gewoon niet bij dat een halve graad (dat is het verschil tussen dag en nacht 3 m3 moet kosten. De ketel brandt non stop bij de overgang van nacht naar dag.
Helemaal mee eens, volgens het advies van de aannemer mag ik geen nachtverlaging toepassen, maximaal een verschil van 0,5 graden bij nacht/dag. Dit heb ik ook gedaan, met het resultaat de pieken van 3 m3 per twee uur ( bij opwarmen). Zie vorige post mbt nachtverlaging, daar ga ik voor een week mee stoppen om net resultaat te meten.engelbertus schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 00:30:
Je vermoeden is juist.pribo schreef op maandag 30 december 2013 @ 22:42:
Zelf heb ik er ook eens naar gekeken hoe het één en ander gaat bij deze ketel met de kap eraf.
De Intergasketel start altijd op met de ventilator op zijn maximum ingestelde toerental.
Het gas gaat daarna mee naar de brander door de venturi die in het lucht circuit zit als de gasklep iets later open gaat.
Daarna regelt de ventilator terug (en het gas) afhankelijk van het ingestelde maximum vermogen en de warmte vraag.
Heb je wel eens gemeten op diverse hoogtes in je woonkamer?pribo schreef op maandag 30 december 2013 @ 21:21:
Ik ben het eens met je verhaal, een graad verneem je ook bijna niet.... het is de warmte straling van de radiatoren die je dan mist en je krijgt dan een soort van flow over de vloer die niet aangenaam voelt en je verneemt dat direct aan je benen.
Dan heb je het echt niet meer over 1 graad.
Neem maar vloerverwarming (zie konehead) daar heb je die problemen niet mee.
Wat jij bedoelt is het rustig opbouwen van de temperatuur, dit kan elke modulerende ketel (om te voorkomen dat de temperatuur te snel stijgt waardoor de leidingen gaan tikken). Echter, uiteindelijk zal de ketel toch naar vol vermogen gaan bij aansturing van een aan/uit thermostaat. Dat voorkom je met eeen modulerende thermostaat, die bijv. 40 graden vraagt aan de ketel.pribo schreef op maandag 30 december 2013 @ 22:33:
[...]
Geen idee wat voor ketel u heeft, maar mijn intergas ketel moduleert al veel eerder terug dan wat u beweert.
Zelf heb ik ook vloerverwarming op de begane vloer en mijn badkamer op de eerste verdieping.konehead schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 08:39:
[...]
Helemaal mee eens, volgens het advies van de aannemer mag ik geen nachtverlaging toepassen, maximaal een verschil van 0,5 graden bij nacht/dag. Dit heb ik ook gedaan, met het resultaat de pieken van 3 m3 per twee uur ( bij opwarmen). Zie vorige post mbt nachtverlaging, daar ga ik voor een week mee stoppen om net resultaat te meten.
Het hele huis was niet mogelijk omdat het een oud huis is met houten verdiepingsvloeren.
Maar ik pas ook geen nachtverlaging toe.
Met een thermostaat schakel ik mijn aparte pomp voor de vv aan/uit.
De Intergasketel is zeer geschikt voor vv, alles waterzijdig in koper!
Hoe ben je beveiligd tegen een te hoge temperatuur?
[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 31-12-2013 09:29 ]
Wij zitten met een redelijk vergelijkbare situatie als jij. Zelfde indeling huis en ook vloerverwarming als bijverwarming. Bij ons wordt de vloer in de keuken warm (26C) en de woonkamer blijft koeler (20C) terwijl de hal waar geen vloerverwarming ligt op 16C zit. Ons huis voelt koud aan als de vloerverwarming uit is en ons verbruik was in december zo'n 6m3 wanneer we slechts 4 uur per dag de verwarming (van 17C naar 19,5C) aan hadden.konehead schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 08:34:
[...]
Qua stookpatroon: ik zit nu op 0.39 m3, wat vinden jullie hiervan?
Nachtverlaging heb ik ook over na zitten denken, ik ga dit doen! Ik kan er gewoon niet bij dat een halve graad (dat is het verschil tussen dag en nacht 3 m3 moet kosten. De ketel brandt non stop bij de overgang van nacht naar dag.
Ben zelf nog heel erg aan het spelen met de schema's en probeer nu een week lang om amper nachtverlaging toe te passen, dat wil zeggen dat we het van 09:00 - 23:00 uur 19,5C houden en 's nachts terug naar 19C. Het verbruik is hiermee (even los van graaddagen) zo'n 5m3 per dag. Sowieso niet meer dus dan het oude stookschema en het huis voelt wel de hele dag comfortabeler aan.
Enige waar ik zelf tegenaan loop is dat ik eigenlijk de vloer de gehele overdag de warmte af wil laten geven. Afkoelen heb ik nu op de iSense op langzaamst gezet, ben benieuwd of dat werkt.
Bij Konehead is de vloerverwarming de verwarming, geen bijverwarming.Aghanim schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 10:15:
[...]
Wij zitten met een redelijk vergelijkbare situatie als jij. Zelfde indeling huis en ook vloerverwarming als bijverwarming. Bij ons wordt de vloer in de keuken warm (26C) en de woonkamer blijft koeler (20C) terwijl de hal waar geen vloerverwarming ligt op 16C zit. Ons huis voelt koud aan als de vloerverwarming uit is en ons verbruik was in december zo'n 6m3 wanneer we slechts 4 uur per dag de verwarming (van 17C naar 19,5C) aan hadden.
Ben zelf nog heel erg aan het spelen met de schema's en probeer nu een week lang om amper nachtverlaging toe te passen, dat wil zeggen dat we het van 09:00 - 23:00 uur 19,5C houden en 's nachts terug naar 19C. Het verbruik is hiermee (even los van graaddagen) zo'n 5m3 per dag. Sowieso niet meer dus dan het oude stookschema en het huis voelt wel de hele dag comfortabeler aan.
Enige waar ik zelf tegenaan loop is dat ik eigenlijk de vloer de gehele overdag de warmte af wil laten geven. Afkoelen heb ik nu op de iSense op langzaamst gezet, ben benieuwd of dat werkt.
Dit kan alleen bij een goed geïsoleerd huis.
Zie wat ik hierover opmerkte.
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/41503204
Ik wil ook de vloer zoveel mogelijk stralingswarmte laten geven.
Dit kan alleen door continue er water met een bepaalde temperatuur door te laten stromen.
Mijn volgende stap zal waarschijnlijk zijn om mijn vloerverwarming te voorzien van een modulerende pomp i.p.v. de huidige pomp aan/uit te schakelen.
Heb je (jullie) een idee hoe ik het één en ander kan uitvoeren?
@ opuntia, Zie dit topic voor een linkje uit 2006.... Waar die vraag ook voorbij komt. Ik heb er na gezocht maar het is niet te vinden. Wat je feitelijk wil is een sensor op aanvoer en retour en een schakeling die de pomp traploos aanstuurt op een in te stellen delta t. Ik heb er zelf onvoldoende kennis voor maar dit moet te maken zijn
@konehead / Engelbertus. De keuze voor meander voor de glaspartij is prima, zoals gezegd heb ik dat zelf ook overwogen alleen is het leggen op 10 cm bijna niet te doen. Ik heb dus zelf een aparte slakhuis groep voor de glazen achterwand.
Echter hier ligt meander die daarna, als de meeste warmte is afgegeven voor het glas, doorloopt in de kamer. Dat zou ik dus nooit gedaan hebben. Meander voor glas is prima maar voor de overige m2 wil je toch slakhuis voor een zo egaal mogelijke verwarming.
Afin dit ligt er nu dus persoonlijk zou ik het zo gaan tweaken dat in ieder geval de DT onder de 10 graden komt zodat het alsnog zo egaal mogelijk verwarmt. Eigenlijk, en dat is ook wat ik niet snap, had het direct gewoon op 10 cm HOH gelegd moeten zijn over de hele ruimte om het maximale resultaat te halen (dus nog lagere aanvoer temp. mogelijk en egaal verwarmd)
@konehead / Engelbertus. De keuze voor meander voor de glaspartij is prima, zoals gezegd heb ik dat zelf ook overwogen alleen is het leggen op 10 cm bijna niet te doen. Ik heb dus zelf een aparte slakhuis groep voor de glazen achterwand.
Echter hier ligt meander die daarna, als de meeste warmte is afgegeven voor het glas, doorloopt in de kamer. Dat zou ik dus nooit gedaan hebben. Meander voor glas is prima maar voor de overige m2 wil je toch slakhuis voor een zo egaal mogelijke verwarming.
Afin dit ligt er nu dus persoonlijk zou ik het zo gaan tweaken dat in ieder geval de DT onder de 10 graden komt zodat het alsnog zo egaal mogelijk verwarmt. Eigenlijk, en dat is ook wat ik niet snap, had het direct gewoon op 10 cm HOH gelegd moeten zijn over de hele ruimte om het maximale resultaat te halen (dus nog lagere aanvoer temp. mogelijk en egaal verwarmd)
[ Voor 57% gewijzigd door Ray op 31-12-2013 13:12 ]
Dat vroeg ik mij ook af.Ray schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 13:02:
De keuze voor meander voor de glaspartij is prima, zoals gezegd heb ik dat zelf ook overwogen alleen is het leggen op 10 cm bijna niet te doen.
Misschien met een föhn is dit te realiseren.
Of de bochten steeds om en om iets laten inspringen.
Ben het met je eens om verder met slakkenhuis verder te gaan en 10 cm hart op hart.
Wellicht werkt jouw vloerverdeler anders, maar in de mijne wordt bij de ingang koud retourwater bijgemengd om de gewenste temperatuur in het vloerverwarmingswater te handhaven, althans om de maximumtemperatuur niet te overschrijden (i.v.m. mogelijke schade aan de vloer). Zolang de ketel warmer water aanvoert zal het vloerverwarmingswater dus sowieso rond die ingestelde maximumtemperatuur schommelen.opuntia1 schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 12:31:Ik wil ook de vloer zoveel mogelijk stralingswarmte laten geven.
Dit kan alleen door continue er water met een bepaalde temperatuur door te laten stromen.
Mijn volgende stap zal waarschijnlijk zijn om mijn vloerverwarming te voorzien van een modulerende pomp i.p.v. de huidige pomp aan/uit te schakelen.
Heb je (jullie) een idee hoe ik het één en ander kan uitvoeren?
Misschien kun je het zo maken dat je ketel constant verwarmt maar terugmoduleert aan de hand van de retourtemperatuur. Dan ben je er toch?
l'art pour l'art
Hoe kan je het beste een Jaga met zelfbouw DBE inregelen, met DBE aan neem ik aan, maar op dat moment gestuurt door de warmte pomp of de CV.
Water temperatuur warmtepomp is ongeveer 37/38 graden.
Mijn CV water ongeveer 52/53 graden.
Water temperatuur warmtepomp is ongeveer 37/38 graden.
Mijn CV water ongeveer 52/53 graden.
een nog lagere aanvoertemperatuur moet dan wel mogelijk zijn, en ik betwijfel of dat efficient mogelijk is in deze situatie met een goed geisoleerd huis, en een intergas ketel die minimaal 7 kW gaat leveren.Ray schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 13:02:
@ opuntia, Zie dit topic voor een linkje uit 2006.... Waar die vraag ook voorbij komt. Ik heb er na gezocht maar het is niet te vinden. Wat je feitelijk wil is een sensor op aanvoer en retour en een schakeling die de pomp traploos aanstuurt op een in te stellen delta t. Ik heb er zelf onvoldoende kennis voor maar dit moet te maken zijn
meer leidingen in de vloer stoppen kost dan ook meer geld, maar had wellicht een hoger afgiftevermogen opgeleverd. maar wederom, is dat mogelijk bij zeer weinig warmtevraag...
het is wel jammer dat er geen slakhuispatroon is toegepast misschien, maar wellicht maakt dat weinig uit in deze situatie. een lagere Dt zou wel beter zijn gweest idd. en misschien loopt het hier spaak door de relatief lange groep aan de achterkant van de woning , met een raamzone.
@konehead.als je 3m3 in 2 uur verbruit, zou je moeten nagaan wat je zou verbruiken bij dehele nacht, en dus veel meer uren stoken.
negatief werkt in dit geval dat tijdens nachtverlaging veel warmte uit je wanden en vloer en meubilair trekt. dit zorgt er 'sochtends voor dat veel toegevoegde warmte weer daarin gaat zitten, waardoor de luchttemperatuur dus minder snel opwarmt. de thermostaat meet echter de luchttemperatuur. het effect van de opgewarmde zaken heb je later weer profijt van. deze extra warte die nodig is zou anders gedurende hele dag worden bijgewarmd. een deel van die 3 m3 ou je dus anders tijdens de dag / comfortperiode moeten stoken.
het is dus eigenlijk inderdaad een kwestie van uitproberen wat wel en niet werkt qua het verbeteren van je verbruik.
Nu ben je bij de kern.engelbertus schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 14:11:
[...]
negatief werkt in dit geval dat tijdens nachtverlaging veel warmte uit je wanden en vloer en meubilair trekt. dit zorgt er 'sochtends voor dat veel toegevoegde warmte weer daarin gaat zitten, waardoor de luchttemperatuur dus minder snel opwarmt. de thermostaat meet echter de luchttemperatuur. het effect van de opgewarmde zaken heb je later weer profijt van. deze extra warte die nodig is zou anders gedurende hele dag worden bijgewarmd. een deel van die 3 m3 ou je dus anders tijdens de dag / comfortperiode moeten stoken.
het is dus eigenlijk inderdaad een kwestie van uitproberen wat wel en niet werkt qua het verbeteren van je verbruik.
De thermostaat meet de luchttemperatuur.
Wij, mensen, zijn geen thermostaten.
Wij voelen ons behaaglijk bij straling van wanden en vloeren.
Maar goed die thermostaat zorgt ervoor dat de luchttemperatuur weer op de luchttemperatuur komt.
Met een vloerverwarming kan je de luchttemperatuur echter lager instellen dan bv 20 graden om je toch behaaglijk te voelen.
Hier is dan ook de besparing te vinden.
Zelf heb ik de thermostaat op 19 graad staan.
Het afgifte vermogen van een vloerverwarming is beperkt en ongeveer 100W/m2 of je moet heel warme voeten krijgen.
[ Voor 6% gewijzigd door opuntia1 op 31-12-2013 16:21 ]
Ketel staat hier nu ingesteld op 9,8 Kw met een maximum cv water temperatuur van 50 graden, tevens heb ik parameter (kleine) c: Minimaal toerental CV op 25% gezet. Stond fabrieksaf op 30%.
Als parameter d: Minimaal toerental warmwater fabrieksaf al op 25% staat, waarom CV dan niet eens proberen.
Met deze instelling van de ketel hoor je hem niet eens aanslaan, hij fluistert er over.
Ook heb ik op de Honeywell Touch aan/uit de parameter 0010 = type regeling op Traag (1) gezet, deze staat fabrieksaf op Standaard (2).
Ik moet zeggen met deze milde wintertemperaturen werken deze instellingen perfect, zelfs het opwarmen ging vlot.... Ook is het net alsof de gevoelstemperatuur in huis meer op 1 lijn ligt..
Als parameter d: Minimaal toerental warmwater fabrieksaf al op 25% staat, waarom CV dan niet eens proberen.
Met deze instelling van de ketel hoor je hem niet eens aanslaan, hij fluistert er over.
Ook heb ik op de Honeywell Touch aan/uit de parameter 0010 = type regeling op Traag (1) gezet, deze staat fabrieksaf op Standaard (2).
Ik moet zeggen met deze milde wintertemperaturen werken deze instellingen perfect, zelfs het opwarmen ging vlot.... Ook is het net alsof de gevoelstemperatuur in huis meer op 1 lijn ligt..
Het startgedrag en daarmee het startgeluid wordt niet beinvloed door parameter c (minimum toerenal cv). Als je geen lange rookgasafvoer en verbrandingsluchttoevoer hebt dan lijkt mij 25% voor c geen probleem. Mvg Hans
Moi Hans... alles nog rustig in Haren of is er nog geen feest gaande..
Mijn ketel staat boven en ik gok dat er een pijp tussen zit van nog geen 2 meter.
Hij is zo rustig omdat hij nu maximaal op 30% draait, het opstarten naar meer Kw `s kan nu even niet meer.
Hopelijk krijgen we die voorspelde horror winter nog.... met wat geluk kan die het dan ook nog trekken op dit niveau.
Mijn ketel staat boven en ik gok dat er een pijp tussen zit van nog geen 2 meter.
Hij is zo rustig omdat hij nu maximaal op 30% draait, het opstarten naar meer Kw `s kan nu even niet meer.
Hopelijk krijgen we die voorspelde horror winter nog.... met wat geluk kan die het dan ook nog trekken op dit niveau.

ik denk zeker dat ook de groep lengte zeker niet optimaal is voor een 'passief' systeem. wbt de aanvoertemp. Limjo (of iets waar daar op lijkt ..engelbertus schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 14:11:
[...]
een nog lagere aanvoertemperatuur moet dan wel mogelijk zijn, en ik betwijfel of dat efficient mogelijk is in deze situatie met een goed geisoleerd huis, en een intergas ketel die minimaal 7 kW gaat leveren.
meer leidingen in de vloer stoppen kost dan ook meer geld, maar had wellicht een hoger afgiftevermogen opgeleverd. maar wederom, is dat mogelijk bij zeer weinig warmtevraag...
het is wel jammer dat er geen slakhuispatroon is toegepast misschien, maar wellicht maakt dat weinig uit in deze situatie. een lagere Dt zou wel beter zijn gweest idd. en misschien loopt het hier spaak door de relatief lange groep aan de achterkant van de woning , met een raamzone.
meer slangen = meer watt per m2 mogelijk dus dat had zeker gescheeld. Je kan ook stellen meer slangen > lagere temp mogelijk voor zelfde vermogen per m2.
Ik vind het sowieso raar dan anno 2013 er nog meander gelegd wordt (los van raampartij) en op meer dan 10 cm HOH. die slangen kosten echt niets en het extra werk valt ook reuze mee. Ik was 1600 euro kwijt voor 60 m2 inclusief actieve verdeler. Je wilt niet besparen op een paar groepen.
Die ketel kan je achteraf nog aanpassen vervangen, wat in de vloer ligt is een stuk lastiger (en ja ik zou dus zelf ook voor meer en kleinere groepen gekozen hebben dan ik nu heb)
@optunia, ik had hier mensen die 600km slang per jaar leggen en voor de glaspartij om op 10 cm te leggen toch voor slakhuis zijn gegaan omdat meander op die afstand geen doen is. Ik heb dus een strook van 6 meter en dan 60 cm de kamer in als 1 slakhuis groep naar de verdeler toe. die groep is dus veel kleiner en de DT over die groep ook, ergo de vloer is daar een stuk warmer. Zo vang ik de koude val op.
[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 31-12-2013 19:27 ]
Ik heb nu ook ter vervanging van de Modulation een Honeywell Chronotherm Touch Aan/Uit aangeschaft en ingesteld. Wat biedt het voor voordeel om deze stand op Traag te zetten?pribo schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 18:05:
Nee hoor, feestjes in Haren voorlopig maar niet meer. Op wat geknal na nog rustig hier. Heb vermogen net eens beperkt op max 25%, bij een HReco nog altijd kleine 10 kW. Ik denk dat ik het daar mee moet kunnen redden want ketel brandt nu slechts 3 a 4 minuten van de 10 minuten-periode (6 x per uur schakelen). Mvg Hans
Regelgedrag 'traag' betekent dat er minder heftig wordt gereageerd op het verschil tussen setpoint en gemeten temperatuur. Opwarmen zal dus ook wat langer duren. Mvg Hans
[ Voor 7% gewijzigd door Hansoverdiep op 31-12-2013 19:41 ]
Dit topic is gesloten.