Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.218.427 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 14:00
wow jongens, bedankt voor de vele reacties. ik ga zo eens de ketel opstoken met de radiator dicht. toen de ketel net werd vervangen werd de vloerverwarming temp niet hoger dan 40 graden. 6 komt dus bij ons overeen met 40 graden. ik zal eens kijken of ik dat hoger kan krijgen, want de cv temp staat ingesteld op 90, dus die 60 zou hij theoretisch moeten halen.

overigens zijn die gele draadjes dichtbij de motor van het voelertje wat ze eraf hebben gehaald. ze hebben het ding doorgemeten en het bleek het niet te doen, wat er voor zorgde dat de pomp nooit aansloeg (was hun verklaring). ze hebben hem toen maar helemaal losgekoppeld van het systeem. hij ligt er gewoon nog.

het stiftje weet ik niet zo goed wat daarmee bedoeld wordt.

de witte leidingen zijn overigens flexibele leidingen die naar de keuken gaan voor de kickspace, of plintverwarming. die is op dezelfde dag aangesloten.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 14:04
als die kickspace het ook gewoon doet, dan ligt het probleem bij de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-06 10:25

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ik begrijp er niks van..Grrrrrr

Ik heb dus een Honeywell Touch Modulation aan mijn Intergas Hr28 hangen.
Deze verwarmt het huis vlot op, maar nu komt het.!!!!!!!!!!!!
Zodra het huis op temperatuur is, zegt uiteraard de thermostaat tegen de ketel dat de temperatuur bereikt is en dat de ketel mag stoppen met stoken.
Normaal gesproken zou de Honeywell dan in Low Load verder gaan werken om het huis op gewenste temperatuur te houden, helaas doet hij dat niet.
De Honeywell laat het huis eerst meer dan een halve graad afkoelen, om na die halve graad afkoeling de ketel weer opdracht te geven om te gaan stoken... Dat doet hij net zolang tot het huis weer op temperatuur is en dan slaat die weer af.
Vervolgens laat de thermostaat het huis weer afkoelen met iets meer dan een halve graad en geeft dan weer opdracht om te gaan stoken enz, enz, enz............

Ik dacht dat de thermostaat stuk was en heb deze omgeruild en wat schetst mijn verbazing.... Deze doet exact hetzelfde. :(

Heeft iemand een idee hoe dit kan.??
Parameter 0028 (Low Load Control) is ingeschakeld en staat dus ook op 1.
0 = Niet actief
1 = ingeschakeld.

Wie o wie heeft de oplossing... ik zit hier nu met koude benen te wachten tot het huis weer een halve graad gezakt is, want dan geeft die pas weer opdracht om te gaan stoken. :X

[ Voor 4% gewijzigd door pribo op 28-12-2013 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:30

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Lijkt toch erg op geringe overshoot waardoor er een afkoelperiode volgt. Let wel, jouw woning vraagt een erg laag vermogen voor het op temperatuur houden van de kamer. Dan is het lastig voor een thermostaat om dan zo'n regelpatron te vinden dat die ververvelende afkoelperiode niet optreedt. Wat ik zelf comfortabel vond was een WAR met de voeler op de radiator en met binnencompensatie. Maar geef die Touch modulation nog wel even een kans, zet regelgedrag desnods op traag. Zet verder minimum vermogen ketel zo laag mogelijk en E eens op 30. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
engelbertus schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 15:13:
Dat ben ik met je eens, daarom dat ik dat ook opmerkte over het buigen.

Als je echter niet precies weet hoe het moet, en je vraagt het bij de gamma, of vul een winkel in, dan verkopen ze je het liefst dure koppelingen, en ze vergeten dan niet te vertellen dat bonfix veel beter is dan eigen merk. (en meer dan 2 keer zo duur)
Dus als je iets moet koppelen of de bocht om dan wijzen ze je de koppelingen wel, en dat is zonde want voor dezelfde 10 euro huur je een buigtang.
En of je een tang hebt met rol, of met beugel, dat maakt ook wel wat uit, en je wilt ook weer niet van die ribbels in je bocht e.d. je moet dus eigenlijk wel ff je er in verdiepen, wil je zelf gaan buigen..
t is misschien even wat nadenken en meten voordat je de bocht erin hebt op de goeie plek, maar dan heb je ook wat...... dat nadenken is wel belangrijk, anders heb je gewoon weer een nieuw stuk leiding nodig, en dan begint de koperprijs wel aan te tikken...
Laatste keer bij Warmteservice een buigtang gehuurd. Tegelijk koper leiding, knelringen, een nieuwe koppeling en een pijpsnijder gekocht, 80 euro afgetikt voor de buigtang en 2 uurtjes later teruggebracht en 80 euro terug. Als je daar meer haalt dan alleen een buigtang willen ze die huur wel door de vingers zien als je het niet te lang gebruikt.

Binnenkort hier de CV verbouwen. In de badkamer wil ik een (geknepen + thermostaatkraan) handdoekrek, in de slaapkamer voor moet de radiator weer aangesloten worden. Radiator in de slaapkamer voor is kwestie van even goed doorspoelen met water (zal vast roest in zitten na 2 jaar leeg stil te hebben gestaan), vervolgens de afgedopte leidingen openmaken en boel weer aansluiten. In de badkamer wordt het een stalen buis 15mm met haakse bocht erin gebogen, die vanaf zolder door de vloer laten zakken, door 2 gaten in de muur steken, haaks voetventiel en haakse thermostaatkraan erop en daar de radiator op aansluiten. Op zolder de buizen doorsnijden, 2x T-stuk 22-15-22 ertussen en de boel kan weer gevuld worden.

Zie ik nog iets over het hoofd, of klopt wat in mijn hoofd zit zo ongeveer met de praktijk?

Bouwmarkt kom ik overigens niet voor installatiezooi, veel te duur en kwaliteit, keuze en kennis is vaak maar matig. Vandaag ook weer staan verbazen over de karige collectie Busch Jaeger spulletjes in blisterverpakking die 3x zo duur is als wat ik op internet kan krijgen. Dat spul blijft dus mooi hangen, zelfs incl verzendkosten kan je nog beter een enkel stopcontact online bestellen zo groot is het verschil :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ik heb E op 32 staan...ik zie nu op de webcam dat de ketel aanslaat, de ketel staat boven en dan is zo`n cam verrekte handig :) Anders blijf ik trap lopen.. :/
Ik heb de thermostaat nu op continu staan, de thermostaat gaat dus voor 24 uur even niet op verlaging of nachtstand.
Hoort dit gedrag bij het leerproces.??

[ Voor 5% gewijzigd door pribo op 28-12-2013 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:56
@pribo, heb ik hier ook maar ik ervaar het niet als vervelend. Heb zelf een intergas hre36/30, zelfde thermostaat.

Waarom staat die op continu? Dit geef je toch echt zelf aan!?

[ Voor 22% gewijzigd door Deef_K op 28-12-2013 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:11
@pribo
Je kan toch ook op de thermostaat zien of de cv of boiler aan of uit gaat ?
Ik heb dezelfde en die geeft keurig aan wat er wanneer verwarmt wordt.
Bij temperatuur continu valt er voor de thermostaat weinig te leren van het aanwarmproces :P
Dat lijkt mij voor jou nu niet handig ;)

[ Voor 24% gewijzigd door JvdW op 28-12-2013 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ik vind het wel vervelend, want de aan/uit thermostaat hield het huis perfect op temperatuur.
Dit deed hij door elke 10 minuten even op te starten om zo het water in het systeem op temperatuur te houden.
Dit zou de Honeywell Touch Modulation ook moeten doen via de Low Load Control functie.
De Low Load functie zou dan overschakelen op een aan/uit ritme, net als de Touch aan/uit thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Ja dat moet ook en dat doet hij bij mij dan ook netjes.
Dus dat zou bij jou ook zo moeten zijn.
Je kunt ook het aantal schakeling per uur instellen.

[ Voor 21% gewijzigd door JvdW op 28-12-2013 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

JvdW schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 18:32:
@pribo
Je kan toch ook op de thermostaat zien of de cv of boiler aan of uit gaat ?
Ik heb dezelfde en die geeft keurig aan wat er wanneer verwarmt wordt.
Bij temperatuur continu valt er voor de thermostaat weinig te leren van het aanwarmproces :P
Dat lijkt mij voor jou nu niet handig ;)
Laat jouw thermostaat de temperatuur ook eerst een halve graad het huis afkoelen om vervolgens weer flink te gaan stoken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

JvdW schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 18:35:
Ja dat moet ook en dat doet hij bij mij dan ook netjes.
Dus dat zou bij jou ook zo moeten zijn.
Je kunt ook het aantal schakeling per uur instellen.
je was me net ff voor.
Ik zie op de modulation nergens geen instelling om het aantal schakelingen te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Edit: verkeerde antowoord.

[ Voor 82% gewijzigd door Deef_K op 28-12-2013 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Ik zou de thermostaat nog maar even kans geven, zoals je zelf aangeeft behoort de thermostaat in de low load met gedwongen laagstand van de ketel in een aan/uit cyclus de ruimte op temperatuur te kunnen houden. Hij zou dan vergelijkbaar moeten opereren met de aan/uit versie. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 14:00
engelbertus schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 17:17:
als die kickspace het ook gewoon doet, dan ligt het probleem bij de vloerverwarming.
kickspace doet het gewoon. heb nu de ketel ongeveer anderhalf uur op 26 graden gezet. radiator in de gang uit, die is nu koud.

vloerverwarming loopt nu lekker op, maar blijft beetje hangen op 34 graden toe-, 32 graden afvoer. denk dat de thermostaatkraan op de e.o.a. manier niet helemaal lekker werkt of mengt, want de leidingen naar de vloerverwarming (de koperen) zijn f*cking heet. en thermostaat staat toch echt op 6, max.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

@Neefdave; Die staat bij mij op standaard (2)
@Hansoverdiep; ik geef hem ook een kans, al word het mijn dood. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Staat bij jou DM uit pribo? Misschien handig om onze gegevens eens te delen gezien we bijna zo goed als zelfde setup hebben behalve het soort huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Nog even ter aanvullig, nu slaat hij wel om de 10 minuten even aan... net zolang het hier op de gewenste temperatuur is en wanneer het de juiste temperatuur bereikt heeft, slaat die weer helemaal uit om het huis af te laten koelen met een halve graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Neefdave schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 18:47:
Staat bij jou DM uit pribo? Misschien handig om onze gegevens eens te delen gezien we bijna zo goed als zelfde setup hebben behalve het soort huis.
DM.??? Wat is dat.?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Direct message. Kan je priveberichten sturen zonder het forum er mee vol te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

geen idee, zou ik ff moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
@pribo

Het aantal schakelingen exact kun je niet instellen, was even in verwarring met een andere thermostaat en het aantal perioden per dag :P
Wat wel kan is de low load functie aan of uit zetten.
Het regelgedrag kan op 1:traag 2:standaard 3:snel

uit het boekje nog even:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zQFLzOY.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/76W1sdC.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Neefdave schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 18:49:
Direct message. Kan je priveberichten sturen zonder het forum er mee vol te zetten.
ja staat aan, althans ik kan nergens vinden dat het niet aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Staat optimalisatie of comfortcorrectie wel ingeschakeld overigens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

_JGC_ schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 18:57:
Staat optimalisatie of comfortcorrectie wel ingeschakeld overigens?
en over welke code van Honeywell hebben we het dan.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-02 18:05
Op mijn chronotherm touch modulation staat nu alleen een opstaan en slapen gaan geprogrammeerd. Het warm houden overdag gaat mi nu inderdaad via lowload control. Het zou dus omwille van een nauwkeurigere regeling beter zijn om een thuiskomen ertussen te programmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
die halve graad is dat niet gewoon de hysterese?
zolang hij nog de gewenste temperatuur heeft hoeft er niet bij verwarmd te worden, op zich juist, maar hangt er dus vanaf wat de resolutie/ hysterse van de themrostaat is denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Hij laat het huis ongeveer 0,7 graden afkoelen om vervolgens het huis weer opnieuw op te warmen.
Dit deed een kwik thermostaat vroeger ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
@pribo heb je niet aan staan.

Druk rechtsboven op het pijltje naast je naam. Kies voorkeuren, vervolgens tabblad forum. Daar een vinkje zetten bij direct messages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ik heb net een vinkje geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ik heb nog geen DM mogen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Net even gekeken, Touch modulation laat ketel steeds 3 minuten van de 10 minuten cyclus branden. Setpoint is 21,5 gemeten waarde in de ruimte is 21,4 (dure thermometer, Touch modulation calibratie -1.0 graden), pomp staat op 30% laagstand en 40% hoogstand, laagstand cv 25%. Aanvoer tijdens brander aan van 53 naar 47 graden (let op ww staat op comfortstand) retour blijft op 30 graden. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ik heb E nu op 25 gezet.
Ketel sloeg net even aan, water was volgens de intergas meter nog 30 graden en hij verhoogde die in rap tempo naar 44 graden en sloeg toen af.
Hij gaat nu wel om de 10 minuten ff aan... ik ben benieuwd want het huis is reeds op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
fabstar81 schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 18:44:
[...]

kickspace doet het gewoon. heb nu de ketel ongeveer anderhalf uur op 26 graden gezet. radiator in de gang uit, die is nu koud.

vloerverwarming loopt nu lekker op, maar blijft beetje hangen op 34 graden toe-, 32 graden afvoer. denk dat de thermostaatkraan op de e.o.a. manier niet helemaal lekker werkt of mengt, want de leidingen naar de vloerverwarming (de koperen) zijn f*cking heet. en thermostaat staat toch echt op 6, max.
34 graden is niet slecht, maar 34 graden op de hoogste stand lijkt me te laag
op welke stand staat de pomp?
zie trouwens op je foto niet de thermische beveiliging, waar zit die en op welke temperatuur is die ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

:? En wat ik al vermoede is weer geschied.... de thermostaat laat de boel weer een halve graad afkoelen.. pfffff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
fabstar81 schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 15:44:

overigens zijn die gele draadjes dichtbij de motor van het voelertje wat ze eraf hebben gehaald. ze hebben het ding doorgemeten en het bleek het niet te doen, wat er voor zorgde dat de pomp nooit aansloeg (was hun verklaring). ze hebben hem toen maar helemaal losgekoppeld van het systeem. hij ligt er gewoon nog.

het stiftje weet ik niet zo goed wat daarmee bedoeld wordt.
Dat voelertje is je maximaal beveiliging, die moet eigenlijk vervangen worden. Is een onderdeel wat je zo kunt bestellen en kost maar 12.50
Zou ik wel even doen.

Met dat stiftje bedoel ik dit kleine pinnetje:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11140166/HeimeierWziWel%29.jpg
Dat zit onder de knop in de aanvoerleiding, op de foto hieronder is dat onderdeel B
nokiaan958GB schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 19:58:
[...]

34 graden is niet slecht, maar 34 graden op de hoogste stand lijkt me te laag
op welke stand staat de pomp?
zie trouwens op je foto niet de thermische beveiliging, waar zit die en op welke temperatuur is die ingesteld?
Op een Robot verdeler zit deze onderaan de verdeler gemonteerd, in serie met de voedingskabel van de pomp.Bij Robot zit de maximaal bij J
Afbeeldingslocatie: http://www.vloerverwarmingen.nl/upload/editor/images/verdeler_stadsverwarming.png
Dit is een iets andere verdeler, maar het principe is hetzelfde.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Vraag voor de Honeywell thermostaat gebruikers.

Wij hadden tot 12 december een Round Modulation. Ik heb deze vervangen door een Touch modulation omdat deze slim zou zijn en omdat ik dan per dag een programma kan maken.

Twee problemen:
• Het is warmer in huis lijkt het. Ik heb de temp. correctie op -1 staat (had dit +1 moeten zijn?)
• M'n gasverbruik lijkt 0,1 m3/graaddag hoger te zijn (ook als ik de 1e week niet mee reken. Heeft dit iets te maken met de low-load regeling? Deze staat nu op 1 (actief). Heeft de Round modulation dit ook? En hoe 'snel' denk de round modulation dat m'n systeem is (vloerverwarming). Op de touch ingesteld als langzaam.

Wie heeft er ervaring?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ook mijn ervaring dat de Honeywell behoorlijk afwijkt.
Bij ons leek het na de vervanging meer dan een graad warmer maar wij hadden het koud.............
Ook een correctie toegepast.
Gewoon geeikt met een paar thermometers.
twixx schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 21:55:
En hoe 'snel' denk de round modulation dat m'n systeem is (vloerverwarming). ...........
Sorry, ik snap niets van de tegenwoordige turbotaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 22:14:
Ook mijn ervaring dat de Honeywell behoorlijk afwijkt.
Bij ons leek het na de vervanging meer dan een graad warmer maar wij hadden het koud.............
Ook een correctie toegepast.
Gewoon geeikt met een paar thermometers.

[...]

Sorry, ik snap niets van de tegenwoordige turbotaal :+
Je kunt op de touch modulation, instelcode 0010, type regelgedrag instellen. Dat kon ik op m'n round modulation niet. Om een goed vergelijk te maken tussen de thermostaten, wat komt het meest overeen? Traag, Standaard of Snel?

Heb je tot slot "Calibreren van de temperatuuraanduiding" 0006 een plus of een min gegeven? Ik heb nu -1 ingevoerd maar zie geen verschil op het display na het 'opslaan' ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Als je vloer verwarming hebt, zal die op ''langzaam'' moeten staan.... omdat een vloerverwarming een langzaam systeem is. Je huis opwaren met alleen radiatoren gaat relatief vlot.... gebruik je warme luchtkachels dan gaat dat nog veel sneller.
Dus vloer op 1
radiatoren op 2
En bv warme luchtventilatoren op 3

Van de temperatuur weergave vanuit fabrieks stand moet je weinig geloof hebben, gewoon ijken met een paar andere thermometers zoals de vorige spreker ook al schreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
pribo schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 22:28:
Van de temperatuur weergave vanuit fabrieks stand moet je weinig geloof hebben, gewoon ijken met een paar andere thermometers zoals de vorige spreker ook al schreef.
Het gekke is dat als is een graad verschil maak met temp. cal. de gemeten temperatuur op het display niet wijzigd. Klopt dat?

Als m'n externe temperatuur meter 22C aangeeft en de Touch 21C. Pas je dan - of + 1 toe? Ik denk - maar misschien gaat het daar wel fout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Als de ijk thermometer 22 gr aangeeft en de Honeywell 21 gr dan moet je de Honeywell een graad vooruit zetten.
Dit kan je het beste in de ochtend doen, wanneer de Honeywell een hele nacht niet gestookt heeft...
Dus morgenvroeg even voordat hij gaat stoken even de ijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
jullie ben het steeds over codes en zo.
ik heb een honeywell chronotherm 4 modulation.
zijn daar ook codes voor?
ik heb wel een handleiding, maar de beschrijft slechts de "normale"werking van de thermostaat volgens mij, geen extra codes, of uitlezen, danwel communicatie met de ketel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
engelbertus schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 23:05:
jullie ben het steeds over codes en zo.
ik heb een honeywell chronotherm 4 modulation.
zijn daar ook codes voor?
ik heb wel een handleiding, maar de beschrijft slechts de "normale"werking van de thermostaat volgens mij, geen extra codes, of uitlezen, danwel communicatie met de ketel.....
Kijk eens/zoek eens op installatiehandleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Moet je even Googlen op installateursmenu chronotherm 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Chronotherm had bij de oudere modellen een mechanische verstelling op de achterkant als je hem van de base plate af haalt, voor traag, snel , auto , meer of minder per uur schakelen en calibratie ook meen ik mij te herinneren.

Vandaag de meter weer opgenomen en 17 cuub gas verstookt afgelopen week, weinig koken door kerst natuurlijk maar voor kachel en tapwater.
Best ok zo, mindergas jaar prognose zakt alleen maar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik heb een manual. wat ik wel eens kan proberen is het aantal starts en stops te verlagen van 6 naar 3, ik heb vloerverwarming..

al kan ik eigenlijk alleen het stroomverbruik van de ketel monitoren via plugwise....
het effect of het rendement kan ik niet echt goed beoordelen.

volgens mij start en stopt mijn ketel nu veel vaker dan 6 keer per uur. misschien komt dit doordat hij dan wel of niet op low load mode werkt?

en de temperatuur te "ijken" heb ik alleen wel een betrouwbare thermometer nodig dan ... :P

[ Voor 48% gewijzigd door engelbertus op 28-12-2013 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:34

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Koop een W meter bij de Aldi/Lidl/Action/Conrad voor 10 euro, zet die op de stekker van je ketel en ga er eens een half uur bij zitten?

Overigens kon ik bij mijn modulation van CT middels temp. Pijl omhoog+omlaag+ i in het installatie menu komen en daar de params instellen. Even zoeken op google en je moet zo een installateurshandleiding kunnen vinden :)

Overigens heb ik de temo geijktmet die tandom thermoeters die ik bij de thermostaat gezet heb. Allemaal een ander merk maar ze waren welgelijkaan elkaar en de thermostaat niet. Bijgesteld en toen liepen ze synchroon ;) (i.e ijken)

[ Voor 25% gewijzigd door Notna op 29-12-2013 09:10 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:42
Ik volg dit topic al een tijdje en heb n.a.v. jullie ervaringen heb ik enkele aanpassingen doorgevoerd in mijn CV installatie. Nu we bijna op de helft zijn van dit stookseizoen heb ik toch nog enkele vragen.

Woning/ technische gegevens:
Type woning: 2 onder 1 kap, bouwjaar 2013
Inhoud woning: ~350 - 400 m3
Opervlakte: 165 m2
CV: Intergas 36/30
Thermostaat: Toon (aan/uit) + WTH regelunit (UMR Basis D9300)
Type verwarming: Volledig vloerverwarming

Verbruik(koken, douchen, verwarmen):
Van augustus t/m gisteren: 596,50 m3 => 0,38 m3/graaddag

Vloerverwarming
Zoals aangegeven hebben we door het gehele huis vloerverwarming. De pomp voor de vloerverwarming zit in de CV ketel. Verder zijn er twee verdeeluntits (zonder pomp): Op zolder voor de bovenverdieping, en 1 in de werkkast beneden. Elke slaapkamer heeft z'n eigen thermostaat, de woonkamer is voorzien van een Toon. Door de WTH regelunit kan ik de woonkamer apart schakelen van de slaapkamers (en andersom). Ik heb de thermostaten in de slaapkamers op 15 graden staan (deze vragen met deze buitentemperaturen geen warmte). De gang en de badkamer hebben geen thermostaat, die lopen 'automatisch' mee als de CV brandt.

Doorgevoerde aanpassingen:
- Vermogen teruggeschroefd van fabrieksinstelling naar 35% van de CV capaciteit = 12 kW
- CV pomp op stand 2 gezet
- Watertemperatuur vloerverwarming = 40 graden.
- Ruimte temperatuur in de nacht: 19 graden
- Ruimte temperatuur overdag: 19,5 graden.

Resultaten:
Comfort
Als het huis op temperatuur is dan is het comfortabel in huis; het huis houdt de warmte goed vast en hier zijn we tevreden over. Wel is het huis 1,5 uur later warm dan de ingestelde tijd.

Watertemperatuur
Indien de CV het huis aan het opwarmen is dan is de temperatuur van het water (gemeten op de vloerverwarming verdeel unit) qua invoeding 40 - 50 graden en qua uitvoer 20-25 graden. Dit resultaat heb ik bereikt door de pomp op stand 2 te zetten.

Inzoomen op Gasverbruik + opwarmtijd huis
- In de nacht: (bij buiten temperaturen van 0-5 graden ) zakt de temperatuur in de woonkamer naar 18,8 - 19 graden. In de ochtend wordt het huis opgewarmd naar 19,5 graden.
Het opwarmen kost qua tijd tussen de 1,5 en 2 uur. Vanmorgen hebben we voor het opwarmen 3 m3 gas nodig gehad.
- Overdag kan de CV ketel af en toe bijverwarmen. Gisteren had de CV ketel alleen in de ochtend het huis opgewarmd (tot 11 uur) en sprong om 18h:00 weer aan om 'bij te verwarmen': resultaat: 1 m3 gas verbruikt in 1 uur. Hierna is heel de avond de ketel uitgeweest.

Vragen:
1) Ik vind de 'pieken' gas verbruik redelijk hoog; Vinden jullie dit ook? En wat kan ik er aan doen?
2) Zien jullie nog andere mogelijkheden/aanpassingen waarmee ik gas kan besparen i.r.t. CV/verwarming tunning)?

Mocht iets niet duidelijk zijn of jullie hebben vragen, laat het ff weten! Alvast bedankt voor jullie feedback en reacties _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:29
Heb je de installatie ook waterzijdig ingeregeld (ervoor zorgen dat alle lussen evenveel flow hebben) ?Waarschijnlijk heb je op je verdelers draaiknoppen zitten om de flow mee te regelen. Je kunt dan met 2 thermometers (aanvoer en retour) per lus de deltaT meten en aanpassen door de knoppen te verstellen.

Op deze manier: Ray in "Gas besparen door middel van CV tuning"

Daar valt misschien ook wat winst nog mee te pakken :) Thermometers kun je goedkoop op eBay kopen, even zoeken "lcd digital thermometer" en dan sorteren op "Price + shipping: lowest first". Heb je ze voor $1,50 per stuk.

Dat het opwarmen traag gaat is volgens mij niet meer dan normaal, vloerverwarming is nou eenmaal een traag systeem.

Wat voor temperatuur staat je ketel op ingesteld trouwens? Misschien dat je deze nog lager kunt zetten omdat vloerverwarming toch niet overweg kan met hoge temperaturen. Of is dat die 40grd die je noemt?

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2013 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
konehead schreef op zondag 29 december 2013 @ 11:20:
Ik volg dit topic al een tijdje....

Watertemperatuur
Indien de CV het huis aan het opwarmen is dan is de temperatuur van het water (gemeten op de vloerverwarming verdeel unit) qua invoeding 40 - 50 graden en qua uitvoer 20-25 graden. Dit resultaat heb ik bereikt door de pomp op stand 2 te zetten.

Vragen:
1) Ik vind de 'pieken' gas verbruik redelijk hoog; Vinden jullie dit ook? En wat kan ik er aan doen?
2) Zien jullie nog andere mogelijkheden/aanpassingen waarmee ik gas kan besparen i.r.t. CV/verwarming tunning)?

Mocht iets niet duidelijk zijn of jullie hebben vragen, laat het ff weten! Alvast bedankt voor jullie feedback en reacties _/-\o_
Ik vind je deltaT wel erg groot. Volgens mij kun je beter je pomp op stand 3 zetten, te grote deltaT komt vaak door te lage doorstroom. Je geeft aan dat de verdelers zelf geen pomp hebben, de pomp in de ketel moet dus al het werk doen.
Waarschijnlijk is je opwarmtijd dan korter. Nu is je retour ergens op 2/3 van de leidinglengte al 20 tot 25 graden, die laatste 1/3 stroomt het dus "nutteloos" door je vloer.

Edit: Wat opuntia zegt, helemaal mee eens
€10 elektra+€3.50*12 abonnement.....Waardeloos ding, sorry dat ik het zeg

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 29-12-2013 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
konehead schreef op zondag 29 december 2013 @ 11:20:

Thermostaat: Toon (aan/uit) + WTH regelunit (UMR Basis D9300)
Type verwarming: Volledig vloerverwarming

Elke slaapkamer heeft z'n eigen thermostaat, de woonkamer is voorzien van een Toon.

Hoe en wat regelen al die thermostaten?
Appart de "flow" door de diverse vloeren van de diverse ruimten?
Toon ken ik nog niet maar de Consumentenbond geeft informatie.

"Toon van Eneco is kamerthermostaat en energiemeter ineen. Het belangrijkste onderdeel lijkt op een tabletcomputer: een 7-inch aanraakscherm dat de monteur van Eneco aan de muur bevestigt. Toon krijgt zijn stroom via de draden naar de cv-ketel en gebruikt zelf zo'n 50 kWh per jaar"

Eerste besparingstip;

Stuur Toon maar weg en koop een gewone thermostaat, besparing 50 kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:44

sjaool

Every life should have 9 cats

opuntia1 schreef op zondag 29 december 2013 @ 13:40:
[...]
Plus dit: "Voor Live Updates moet daarna nog 3,50 euro per maand betaald worden.".

Ook zoiets doms dat moet je toch helemaal niet willen, zo'n extra abonnement van €42,00 per jaar, terwijl je eigenlijk wilt bezuinigen. |:(

[ Voor 3% gewijzigd door sjaool op 29-12-2013 14:29 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
Oxellaar schreef op zondag 29 december 2013 @ 13:33:
[...]

Ik vind je deltaT wel erg groot. Volgens mij kun je beter je pomp op stand 3 zetten, te grote deltaT komt vaak door te lage doorstroom. Je geeft aan dat de verdelers zelf geen pomp hebben, de pomp in de ketel moet dus al het werk doen.
Waarschijnlijk is je opwarmtijd dan korter. Nu is je retour ergens op 2/3 van de leidinglengte al 20 tot 25 graden, die laatste 1/3 stroomt het dus "nutteloos" door je vloer.

Edit: Wat opuntia zegt, helemaal mee eens
€10 elektra+€3.50*12 abonnement.....Waardeloos ding, sorry dat ik het zeg
bedankt voor je feedback; de pomp staat weer op stand 3. Zou dit ook de verklaring zijn voor de pieken in het gasverbruik (lees; deltaT te groot)? Ik verwacht dat deltaT nu tussen de 15 en 20 graden is.

m.b.t. Toon: als je het zo bekijkt kan dit idd overkomen als waardeloos ding. Ik besef dat dit de nadelen zijn van zo'n thermostaat. Ik zie echter ook andere voordelen; laten we dit in een ander topic behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
opuntia1 schreef op zondag 29 december 2013 @ 13:40:
[...]

Hoe en wat regelen al die thermostaten?
Appart de "flow" door de diverse vloeren van de diverse ruimten?
Toon ken ik nog niet maar de Consumentenbond geeft informatie.

"Toon van Eneco is kamerthermostaat en energiemeter ineen. Het belangrijkste onderdeel lijkt op een tabletcomputer: een 7-inch aanraakscherm dat de monteur van Eneco aan de muur bevestigt. Toon krijgt zijn stroom via de draden naar de cv-ketel en gebruikt zelf zo'n 50 kWh per jaar"

Eerste besparingstip;

Ik heb twee type soorten thermostaten:

Toon (inhoudelijk reactie over Toon; zie voirge post): voor in de woonkamer
WTH Theben: voor in de slaapkamer

Beide thermostaten zijn aangesloten op de WTH comfort control unit (Toon via draad, Theben draadloos). Deze unit is vervolgens aangesloten op de CV ketel. En per kamer de flow aan en uitzetten en de CV ketel laten branden => dus inderdaad voor de diverse vloeren van de diverse ruimten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Voor het slapen gaan, heb ik de stroom van de intergas hr 28 gehaald i.v.m. vreemd gedrag van de Honeywell Touch Modulation. Omdat de stekker uit het stopcontact was kreeg zowel de ketel als de Honeywell geen stroom. Ik deed dit omdat ik dacht dat dit wel eens kon helpen.
Wat schetst mijn verbazing.!!!
Vanaf het moment dat ik de boel weer voorzag van spanning, heeft de Honeywell de boel keurig aangestuurd en vanaf het moment dat het huis op temperatuur is, draait de Honeywell nog steeds keurig in Low Load modus en slaat elke 10 minuten even aan voor 1 a 2 minuten om de boel op temperatuur te houden.
Tot zover doet hij het nog goed, maar de dag is nog niet om..!!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:29
Iemand ervaring met zo'n thermometer? http://www.ebay.com/itm/N...&var=&hash=item5d44d7925d

Afbeeldingslocatie: http://www.dhresource.com/albu_407729864_00-1.200x200/mini-pen-type-non-contact-infrared-ir-digital.jpg

Lijkt me wel handig, kan ik wat sneller meten ipv steeds thermometers op de leidingen te plakken. Waarschijnlijk zal je wel gebruik moeten maken van stukje zwarte tape omdat een glimmende leiding niet goed te meten valt?

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 29-12-2013 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Kan je imo beter dit doen;

http://www.ebay.nl/itm/LC...ash=item1c3760dab3&_uhb=1

Handzamer, sneller binnen dan uit China en ziet er iets degelijker uit imo ;) ( meteen zelf maar 1 besteldvoor 11 euro)

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 29-12-2013 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

:( :( :( :( :( Te snel gejuicht, hij heeft alweer 3 cyclussen overgeslagen..
Ik begrijp er niets meer van. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Met spullen uit China krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/47487061/Photo%2029-12-13%2016%2008%2023.jpg

Dat wordt lastig ijken zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Aghanim schreef op zondag 29 december 2013 @ 16:12:

[afbeelding]

Alle 3 uit China neem ik aan.

Hang er eens 2 in een bak ijswater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1

[afbeelding]

In China houden ze van het gebruik van airco's.
De Chinezen houden van kou, zelf ervaren bij het vervoer. :(
Daarom geven de thermometers te hoog aan dan kunnen ze gaan koelen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[afbeelding]

Koud bij jou :)
Nog geen kachel aangehad hier en geeft 21 graden, ik zie nooit 18,5 eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online

[afbeelding]

Je muurverf dekte niet in één keer en volgende keer even de thermostaat eraf voor je gaat sauzen :+
sorry, kon het niet laten

Maar idd, smeltwater is 0 graden, in kokend water hangen kan ook, dan moet hij 100 graden aangeven.
Niet je iSense in het water mikken he :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Rol-Co schreef op zondag 29 december 2013 @ 16:51:
[...]

Koud bij jou :)
Nog geen kachel aangehad hier en geeft 21 graden, ik zie nooit 18,5 eigenlijk.
Ook Chinese thermometers? :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
We hebben ook nog een diepvries thermometer en die geeft 19.3 aan. Lijkt dus dat de iSense zelf er nog het meest naast zit. Koud is het hier niet, daarom lijkt het me best mogelijk dat het inderdaad 19+ is. 21 graden zonder verwarming aan is een utopie hier. Hoekhuis met grote ramen en veel wind. Ga zo eens kokend water proberen.

@Ox: muur is 2x geverfd en pakt slecht door stucwerk helaas. Thermostaat is vorige week vervangen, hadden we inderdaad bij het verhuizen beter mee kunnen verven ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Als de temperatuurregeling met de minimum aan-tijd (bijvoorbeeld 1 min) ziet dat de ruimtetemperatuur nog stijgt zal een aan/uit-cyclus worden overgeslagen. Stijgt de temperatuur nog steeds (apparatuur aan, gordijnen dicht gedaan, kaarsen aangezet, bezoek) dan zal de regeling uit de bandbreedte lopen en voor een wat langere tijd uitgaan. Radiatoren koelen dan af, luchtstroom kan omkeren en eea wordt als minder prettig ervaren. Ik meet dan ook een temperatuurdaling van bijna een halve graad ter plaatse van de thermostaat, moet beter kunnen denk je dan. Vandaar mijn voorbeeld met een WAR met binnencompensatie en de voeler niet in de ketel of net er na maar op de radiator. Heb dat in verschillende woningen met succes toegepast. Deed dat destijds met de Cenvax VAG 4000. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

De Honeywell heeft de ketel nu al anderhalf uur niet aan laten slagen en de temperatuur die zakt en dat voel je vooral aan de benen.
Ik denk dat ik straks gewoon weer de aan/uit Touch weer aansluit, van de modulerende Honeywell word ik dood ziek... Hij hoort gewoon in Low Load het huis op temperatuur te houden, wat dus niet gebeurd.
Dit is de 2de Honeywell Touch Modulation die niet juist werkt, ik ben dan ook bang dat er qua communicatie tussen de intergas en de honeywell niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

[afbeelding]

ik zie nog koop bij conrad (niet dat die niet uit china komen :) ) maar ik heb daar max 0,2 afwijking onderling. Ik kan op de foto niet zien hoe laag je voelers hangen (die metalen stripjes) maar als die veel lager hangen dan de isense krijg je ook een afwijking! kabeltje zijn meer dan een meter lang dus zorg dat je desnoods even die stripjes op de isens bovenkant plakt (zo heb ik het zelf gedaan)

[ Voor 10% gewijzigd door Ray op 29-12-2013 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Zo de aan/uit zit er weer op... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
pribo schreef op zondag 29 december 2013 @ 17:12:
Ik ben benieuwd naar het verschil in m3/graaddag tussen de aan/uit en de modulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ray schreef op zondag 29 december 2013 @ 17:10:
[...]

ik zie nog koop bij conrad (niet dat die niet uit china komen :) ) maar ik heb daar max 0,2 afwijking onderling. Ik kan op de foto niet zien hoe laag je voelers hangen (die metalen stripjes) maar als die veel lager hangen dan de isense krijg je ook een afwijking! kabeltje zijn meer dan een meter lang dus zorg dat je desnoods even die stripjes op de isens bovenkant plakt (zo heb ik het zelf gedaan)
Deze waren toen al onderweg dus ik denk ik probeer het eerst met de Chinese versie. Na 2 uur beginnen de temperaturen al dichter bij elkaar te komen dus wellicht heeft het proces een aantal uren nodig. Zal ze straks boven de iSense plakken, goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

konehead schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:07:
[...]

bedankt voor je feedback; de pomp staat weer op stand 3. Zou dit ook de verklaring zijn voor de pieken in het gasverbruik (lees; deltaT te groot)? Ik verwacht dat deltaT nu tussen de 15 en 20 graden is.

m.b.t. Toon: als je het zo bekijkt kan dit idd overkomen als waardeloos ding. Ik besef dat dit de nadelen zijn van zo'n thermostaat. Ik zie echter ook andere voordelen; laten we dit in een ander topic behandelen.
je hebt dus overal VV enkel op de pomp vd ketel ? Ik heb hier over na zitten denken of dat mogelijk was met 1 verdeler van 6 groepen en dat werd al met klem af geraden (dus voor 60m2) laat staan voor de hele woning. Dan een woning uit 2013 zou ik eerder de DT van rond de 5 graden over de vloer verwachten (ik heb zelf 12 - 18) maar dat heeft met isolatie te maken.
Hoe zien jou verdeelblokken voor de VV eruit ? zijn dat open of gesloten blokken ? maw mengt er retourwater bij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
pribo schreef op zondag 29 december 2013 @ 17:12:
Ben benieuwd naar de resultaten. :)
Zelf gebruik ik ook een aan/uit thermostaat met een resolutie van 0,5 graad C.
Mijn thermostaat gebruikt geen energie. (Toon gebruikt 50 kWh per jaar, belachelijk! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

twixx schreef op zondag 29 december 2013 @ 17:15:
[...]

Ik ben benieuwd naar het verschil in m3/graaddag tussen de aan/uit en de modulation.
Dat ben ik ook, helaas heb ik de Modulerende Honeywell daar te kort voor gebruikt.
Maar schrik niet, vanaf 11 februari 2013 (eindstand gasmeter) tot nu toe zit ik op 0,11 m3/graaddag en dat met een Honeywell Touch aan/uit. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

opuntia1 schreef op zondag 29 december 2013 @ 16:56:
[...]

Ook Chinese thermometers? :) :) :)
Nee isense en de hele dag zon op de pui :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Rol-Co schreef op zondag 29 december 2013 @ 17:25:
[...]

Nee isense en de hele dag zon op de pui :9
Ja dat verklaart veel.
Stralingswarmte dat is alles waar het om draait :)
Maar helaas wordt dit niet jammer genoeg niet door iedereen begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Vanmorgen even gekeken wat een douchebeurt nou doet aan gas en waterverbuik :/

Totale duur 18 minuten
Gasverbruik: 0,729 m³
Waterverbruik: 148 liter

Ik vindt beide nogal een hoog verbuik hebben.
Water heb ik zelf in de hand, ik draai de thermostaatkraan voorbij het klikje en mijn vrouw ook zodat je max water krijgt. Is gewoon veel fijner douchen. Douchekop is een standaard Grohe met 3 standen.
De handdouche is waterbesparend met een waterverbruik van maximaal 9,4 liter per minuut volgens de fabrikant.

Het gasverbruik vindt ik nogal wat en heb in minder in de hand.
Ketel: Daalderop Combifort 24/50+ CW5 (is met 50 liter boiler)

Ik vermoed dat het komt omdat ie ook de boiler warm wil houden en daarom stookt tussen de 85 en 90 graden :|

[ Voor 12% gewijzigd door JvdW op 29-12-2013 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ik denk dat je goedkoper uit bent, zonder boiler... zeker als je met 2 mensen bent.
Kan je anders die boiler qua water temperatuur niet naar beneden gooien, waarom zo warm.??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Boilertemperatuur staat op 60 graden.
Dat is bij deze ketel stand 1 en deze kan niet lager, 2 en 3 zijn 65 en 70 graden.

De ketel verwamt de boiler standaard met 90 graden en is ook niet te wijzigen.
Volgens de handleiding: "De maximale cv-watertemperatuur voor het opwarmen van de boiler is vast ingesteld op 90 °C en is derhalve niet te wijzigen. Dit om het boilerwater optimaal te kunnen opwarmen."

Wij hadden inderdaad wel zonder boiler gekund.
Deze heb ik in mijn vorige woning ook niet gehad en ook niet gemist, deze ketel zat echter in de woning en we wonen hier nog niet zo lang.

Het enige voordeel is snel warm water in de keuken vooral.
Maar ik kan mij niet voorstellen dat dit opweegt tegen het extra gasverbruik, water is een stuk goedkoper :P

[ Voor 14% gewijzigd door JvdW op 29-12-2013 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

18 minuten douchen hakt er ook wel enorm in (nog afgezien wat het verbruik per liter is), wtf doe je zo lang onder de douche :? :/ Ik douche tegenwoordig niet langer dan 3 minuten (ja ja, met timer :+ ) puur omdat het onzinnig imo is zoveel water en gas nutteloos te verbruiken.

Verder is 9,4 liter niet water besparend te noemen (imo). De meeste Grohe douchekoppen kunnen tegenwoordig met 7 liter uit de voeten. De vraag is of je dat wilt kwa comfort / gevoel maar dat is een andere discussie.

Óók als ik over een paar jaar een WTW in de douche zet ga ik niet 20 minuten douchen :X

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 29-12-2013 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Kan je dat ding niet makkelijk afkoppelen dan.. tenzij je natuurlijk direct kokend water uit de kraan wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Eh even voor de duidelijkheid, mijn vrouw stond onder de douche en moest ook scheren e.d. :+
18 minuten is niet de normale tijd die wij nemen om te douchen ;)

Ik kan voorop de ketel de wamrwater functie uitzetten.
Alleen dan krijg je inderdaad ook geen warm water meer :D

De boiler wordt wel uitgezet via de thermostaat (nachtverlaging) (opentherm)
Maar om dit handmatig te doen ben ik nog niet tegengekomen.

[ Voor 44% gewijzigd door JvdW op 29-12-2013 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Hey, ik moet mij ook scheren :+ maar dan doe ik er nog steeds niet 18 minuten over, rofl. Scheren doen wij mannen toch ook niet met de lopende kraan? (hoop ikm tenzij je nat scheert onder de douche uiteraard).

Nat maken, inzepen, scheren en dán on de douche lijkt mij praktischer en zuiniger.. Doe ik voor het scheren van het gezicht, kan het ook met de benen/oksels/schaamstreek :P

En nee we zitten niet op het ViVa forum, maar een beetje andere routines aanleren kan ook al een hoop schelen me dunkt :)

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 29-12-2013 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Gewoon een Epilady kopen, dan kun je zonder warm water scheren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:44

ericplan

5180 Wp PV

JvdW schreef op zondag 29 december 2013 @ 18:27:
Eh even voor de duidelijkheid, mijn vrouw stond onder de douche en moest ook scheren e.d. :+
18 minuten is niet de normale tijd die wij nemen om te douchen ;)

Ik kan voorop de ketel de wamrwater functie uitzetten.
Alleen dan krijg je inderdaad ook geen warm water meer :D

De boiler wordt wel uitgezet via de thermostaat (nachtverlaging) (opentherm)
Maar om dit handmatig te doen ben ik nog niet tegengekomen.
Ik doe niet anders met mn Combifort.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
ericplan schreef op zondag 29 december 2013 @ 18:59:
[...]

Ik doe niet anders met mn Combifort.
Handmatig de complete warmwaterfunctie uitzetten (lampje op cv ketel uit) of de boiler via de thermostaat in de nachtstand zetten (lampje knippert op de cv ketel) ?
Via de laatste manier blijf je wel warm water houden als er om gevraagd wordt.

Ik kan dit namelijk niet via mijn thermostaat doen op een normale manier volgens mij.
Alleen als het programma van de thermostaat op "slapen" gaat dan gaat de boiler in de nachtstand.

[ Voor 29% gewijzigd door JvdW op 29-12-2013 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
JvdW schreef op zondag 29 december 2013 @ 18:14:
Vanmorgen even gekeken wat een douchebeurt nou doet aan gas en waterverbuik :/

Totale duur 18 minuten
Gasverbruik: 0,729 m³
Waterverbruik: 148 liter

Ik vindt beide nogal een hoog verbuik hebben.
Water heb ik zelf in de hand, ik draai de thermostaatkraan voorbij het klikje en mijn vrouw ook zodat je max water krijgt. Is gewoon veel fijner douchen. Douchekop is een standaard Grohe met 3 standen.
De handdouche is waterbesparend met een waterverbruik van maximaal 9,4 liter per minuut volgens de fabrikant.

Het gasverbruik vindt ik nogal wat en heb in minder in de hand.
Ketel: Daalderop Combifort 24/50+ CW5 (is met 50 liter boiler)

Ik vermoed dat het komt omdat ie ook de boiler warm wil houden en daarom tussen de 85 en 90 graden de boiler warm houdt :|
Het gasverbruik kan je wel in de hand houden, gewoon een dwtw plaatsen. Hier mijn cijfers van vandaag. Vriendinlief had haar wekelijkse grote beurt :) .

drielp in "Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW?"

Ik heb een boiler van 25 liter die op 60 ºC wordt gehouden, de volgende combiketel wordt er echt eentje zonder ingebouwde boiler. Boiler is wel extra ge-isoleerd, de beschermkap is nu voelbaar koeler.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
Ray schreef op zondag 29 december 2013 @ 17:19:
[...]

je hebt dus overal VV enkel op de pomp vd ketel ? Ik heb hier over na zitten denken of dat mogelijk was met 1 verdeler van 6 groepen en dat werd al met klem af geraden (dus voor 60m2) laat staan voor de hele woning. Dan een woning uit 2013 zou ik eerder de DT van rond de 5 graden over de vloer verwachten (ik heb zelf 12 - 18) maar dat heeft met isolatie te maken.
Hoe zien jou verdeelblokken voor de VV eruit ? zijn dat open of gesloten blokken ? maw mengt er retourwater bij ?
Ja, 1 pomp. Ik weet niet of ik open of gesloten blokken heb. Bijgaand de plaatjes. Kan je hier wat mee?

Plaatje 1: = verdeelblok voor bovenverdieping (inclusief WTH regelunit)
Plaatje 2: = verdeelblok voor bovenverdieping, detail
Plaatje 3: = verdeelblok voor de woonkamer

Bij de CV ketel is nog een WTH regelunit opgehangen, deze zorgt voor de communicatie met de CV ketel en heeft verbinding naar de aan en afvoer naar de woonkamer (met zo'n grijze knop, zie plaatje 1 en 2)

Plaatje 1:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img839/5548/jc5q.jpg

Plaatje 2:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img163/3383/3fje.jpg

Plaatje 3:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img577/6268/9woy.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:44

ericplan

5180 Wp PV

JvdW schreef op zondag 29 december 2013 @ 19:23:
[...]
Handmatig de complete warmwaterfunctie uitzetten (lampje op cv ketel uit) of de boiler via de thermostaat in de nachtstand zetten (lampje knippert op de cv ketel) ?
Via de laatste manier blijf je wel warm water houden als er om gevraagd wordt.

Ik kan dit namelijk niet via mijn thermostaat doen op een normale manier volgens mij.
Alleen als het programma van de thermostaat op "slapen" gaat dan gaat de boiler in de nachtstand.
De Combifort doet alleen de douche. Warmwater in de keuken komt van de Quooker. Ik heb de boilersensor doorgeknipt en met een relais verbonden. Via een timer wordt het relais aangestuurd om warm water te maken. Als de timer uit is geeft het relais een dummyweerstand, waardoor de ketel denkt dat het water 78 graden is en dus keurig uit blijft. Regeling is vooral bedacht om soepel te kunnen omgaan met het warme water van de zonneboiler.
Mocht je meer info willen, dan moet je maar even mailen of DM-en.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
De 2 China thermometers zijn nu wel consistent met elkaar. Vervolgens heb ik ze op de vloer gelegd om het verschil in temperatuur van de vloerverwarming in de keuken en woonkamer te meten. Wat ik al vermoedde klopt, in de keuken is de vloer 27C en in de woonkamer 21C. Aanvoertemperatuur is 35C overigens.

Volgende week de vloerverwarming maar eens ontluchten en doorspoelen, is wel nodig zo te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Aghanim schreef op zondag 29 december 2013 @ 20:39:
De 2 China thermometers zijn nu wel consistent met elkaar. Vervolgens heb ik ze op de vloer gelegd om het verschil in temperatuur van de vloerverwarming in de keuken en woonkamer te meten. Wat ik al vermoedde klopt, in de keuken is de vloer 27C en in de woonkamer 21C. Aanvoertemperatuur is 35C overigens.

Volgende week de vloerverwarming maar eens ontluchten en doorspoelen, is wel nodig zo te zien :)
zoals al eerder gezegd verwacht ik niet dat dit iets op gaat leveren. Even uit mijn hoofd heb je de blauwe slangen. Die zijn nog zeer recent. ..... als je dan toch door gaat spoelen zorg dan dat je daarna voetventielen gaat plaatsen! dan kan je de lussen onderling inregelen want het lijkt me eerder op ongelijke lussen dan wat anders. Ook kan je dan, als je al last van lucht zou hebben, ze onderling dicht zetten en de lucht eruit laten pompen. Zet ook ontluchters op het hoogte punt van je aanvoerlus

wat verschillen ze nu nog met de Isense dan ?

[ Voor 5% gewijzigd door Ray op 29-12-2013 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
konehead schreef op zondag 29 december 2013 @ 19:46:
[...]

Ja, 1 pomp. Ik weet niet of ik open of gesloten blokken heb. Bijgaand de plaatjes. Kan je hier wat mee?

Bij de CV ketel is nog een WTH regelunit opgehangen, deze zorgt voor de communicatie met de CV ketel en heeft verbinding naar de aan en afvoer naar de woonkamer (met zo'n grijze knop, zie plaatje 1 en 2)

Plaatje 1:
[afbeelding]

Plaatje 2:
[afbeelding]

Plaatje 3:
[afbeelding]
ziet er wel netjes uit.
maar zie ik nu goed dat de aanvoer en retour naar de ketel gewoon met knelkoppelingen is gemaakt? of zijn dat speciale koppelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Konehead, ziet er inderdaad netjes uit. Echter zonder hulp pompen zou ik hem op de ketel dus zeker niet lager zetten

Ook vraag ik me het volgende af: De ketel zal proberen een DT van 20 graden te maken (en hiermee ook de pomp sturen indien modulerend) terwijl je over de vloer eigenlijk DT 10 graden of lager wilt. Hoe los je dat op ?

zo te zien normale koppelingen naar ik vermoed met verloopsetjes op kunststof aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
als de ketel minder dan delta =20 ziet, stopt hij er niet mee, de pomp zal modulerend misschien harder gaan pompen, maar dat is dan gunstig.

wie zegt dat je bij vloerverwarming een delta t van 10 wilt?
dat je die krijgt met een normale hydraulisch neutrale vloerverwarming wil niet zeggen dat dat ook het streven is...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-04-2023
Ray schreef op zondag 29 december 2013 @ 21:03:
@Konehead, ziet er inderdaad netjes uit. Echter zonder hulp pompen zou ik hem op de ketel dus zeker niet lager zetten

Ook vraag ik me het volgende af: De ketel zal proberen een DT van 20 graden te maken (en hiermee ook de pomp sturen indien modulerend) terwijl je over de vloer eigenlijk DT 10 graden of lager wilt. Hoe los je dat op ?

zo te zien normale koppelingen naar ik vermoed met verloopsetjes op kunststof aangesloten.
Hier 2 vv verdelers, 1 x 12 groepen en 1 x 10 groepen direct op de CV ketel aangesloten op 1 pomp.
Ketel maakt netjes 28 graden (of hoger indien nodig) en retour is ca. 23 graden.

Werkt prima hoor, geen extra pompen voor nodig, lekker simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
konehead schreef op zondag 29 december 2013 @ 19:46:
[...]

Plaatje 1:
[afbeelding]

Plaatje 2:
[afbeelding]

Plaatje 3:
[afbeelding]
Bedankt voor de plaatjes.
Wat ik er uit begrijp;
De vloergroepen van de slaapkamers worden door de thermostaten dus aan/uit geschakeld.
De Toon thermostaat regelt de cv-water temperatuur van de ketel en dus naar de vloerverwarming.

Nog even een vraag over de maximum cv-water temperatuur.
De temperatuur van het cv-water is belangrijk omdat die de aanvoer temperatuur bepaald naar je vloer.
Die mag dus nooit hoger worden dan zeg 50 graden C.
De maximum temperatuur kan je natuurlijk hoger instellen op de ketel maar dat lijkt mij ongewenst.
Is hier een beveiliging voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
Ray schreef op zondag 29 december 2013 @ 21:03:

Dank! Koppeling is inderdaad gemaakt met een verloopset.
Limojo schreef op zondag 29 december 2013 @ 21:17:
[...]

Hier 2 vv verdelers, 1 x 12 groepen en 1 x 10 groepen direct op de CV ketel aangesloten op 1 pomp.
Ketel maakt netjes 28 graden (of hoger indien nodig) en retour is ca. 23 graden.

Werkt prima hoor, geen extra pompen voor nodig, lekker simpel.
Goed om te lezen! Wat is jouw stookpatroon? Heb je nog iets gedaan met vermogen / watertemp? En herken jij de gas pieken die ik eerder heb beschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
opuntia1 schreef op zondag 29 december 2013 @ 21:30:
[...]

Bedankt voor de plaatjes.
Wat ik er uit begrijp;
De vloergroepen van de slaapkamers worden door de thermostaten dus aan/uit geschakeld.
De Toon thermostaat regelt de cv-water temperatuur van de ketel en dus naar de vloerverwarming.

Nog even een vraag over de maximum cv-water temperatuur.
De temperatuur van het cv-water is belangrijk omdat die de aanvoer temperatuur bepaald naar je vloer.
Die mag dus nooit hoger worden dan zeg 50 graden C.
De maximum temperatuur kan je natuurlijk hoger instellen op de ketel maar dat lijkt mij ongewenst.
Is hier een beveiliging voor?
Hier raak je een heel belangrijk punt. Ik had gehoopt dat de Toon thermostaat Opentherm kon gebruiken, echter door de WTH unit werkt dit niet. De WTH unit is aan/uit, maar wel het 'brein' van mijn systeem. Als ik iets wil aanpassen qua cv-water temperatuur dan moet dit op de ketel zelf gebeuren. Ik heb deze 40 graden gezet. In praktijk meet, ik maximaal 50 graden aan invoeding.

Ben je het eens met deze instelling (40 graden met uitloop tot 50 graden)?

Ik zie overigens wel dat de ketel moduleert, metname om "bij te stoken gaat" deze niet vol aan. Van de nacht situatie naar de dag situatie staat de CVketel wel vol te 'stampen'.

Aansluitschema:
Toon => via draad naar de WTH unit => Via draad naar de CV ketel (aan/uit)
thermostaten in de slaapkamers maken gebruik van WIFI of een ander draadloos protocol (aan/uit) mer de WTH unit

Ik heb twee WTH units, 1 master (bij de ketel) en 1 slave (op de foto). Toon is aangesloten op de master (en de master weer op de ketel), de slaapkamer thermostaten zijn aangesloten op de slave. Als de slaapkamers warmte vragen en Toon niet, dan zet de master unit de woonkamer dicht (dus de leiding naar foto 3). Als Toon warmte vraagt, en de slaapkamers niet dan zet de Slave de slaapkamers dicht,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online

[afbeelding]

Noem mij dan eens een betaalbare kamerthermometer met een nauwkeurigheid van 0,1 graad of beter.
Ik heb hem iig niet kunnen vinden |:(
Pagina: 1 ... 56 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.