Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.544 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahaha, is denk ik een breder gedragen reactie hier op dit forum van de wederhelft.

Ja, DBE is een ventilatorsysteem wat ik op de convectorput heb gemaakt voor meer flow en warmteafgift.

Maar de echte winst heb ik gemaakt door de cv temp van 83 naar 57 terug te brengen en het max vermogen van 80% terug naar 50% op een 28kW ketel. En... er heel erg mee bezig zijn ja, dat maakt ook veel verschil sinds vorig jaar.

Maar het is dus 7,5 m3 voor zo'n 5 uurtjes 's avonds? Dat vind ik ook wel veel ja.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2013 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 19:21

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Kom ik aan met 1,905 m3, vandaag werd er gestookt van half 10 vanmorgen t/m 22:00 uur.. _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door pribo op 20-12-2013 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-09 22:54
Verwijderd schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 22:43:
Hahaha, is denk ik een breder gedragen reactie hier op dit forum van de wederhelft.

Ja, DBE is een ventilatorsysteem wat ik op de convectorput heb gemaakt voor meer flow en warmteafgift.

Maar de echte winst heb ik gemaakt door de cv temp van 83 naar 57 terug te brengen en het max vermogen van 80% terug naar 50% op een 28kW ketel. En... er heel erg mee bezig zijn ja, dat maakt ook veel verschil sinds vorig jaar.

Maar het is dus 7,5 m3 voor zo'n 5 uurtjes 's avonds? Dat vind ik ook wel veel ja.
Nee, 7.5 m3 is wel voor 7.5 uur totaal denk ik

Zojuist gecheckt. Alleen deze avond is 6m3. en dat is dus 5 uur, maar wel met opwarmen van 16.3 naar 19.5!

[ Voor 7% gewijzigd door Shodan op 20-12-2013 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
pribo schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 23:01:
Kom ik aan met 1,905 m3, vandaag werd er gestookt van half 10 vanmorgen t/m 22:00 uur.. _/-\o_
Kijk, dat zijn waarden die ik ook wil gaan bereiken. Maandag de nieuwe CV-ketel er in en dan hopelijk direct finetunen dat we het comfortabel en zuinig kunnen gaan doen. Vind het huidige verbruik van gemiddeld 5m3 per dag voor 4 uur opwarmen naar 19C in alleen de huiskamer nogal veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Aghanim schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 08:53:
[...]

Kijk, dat zijn waarden die ik ook wil gaan bereiken. Maandag de nieuwe CV-ketel er in en dan hopelijk direct finetunen dat we het comfortabel en zuinig kunnen gaan doen. Vind het huidige verbruik van gemiddeld 5m3 per dag voor 4 uur opwarmen naar 19C in alleen de huiskamer nogal veel.
Zo te lezen stook je alleen wanneer je thuis bent en dat je stookt naar 19 gr, weet je ook wat het begin temperatuur is wanneer de ketel gaat branden.?
Vooral je meubelen, gordijnen en vloer vragen veel energie bij het opwarmen, deze stralen namelijk erg veel koude uit... en voordat die opgewarmt zijn duurt dat wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Begintemperatuur is 17C. Onze huidige thermostaat gaat enkel per hele graad en de bestelde thermometers zijn nog niet binnen dus specifieker weet ik het nog niet. Om 16:00 verwarmen we van 17C naar 18C en om 17:00 weer naar 19C om vervolgens om 21:00 de thermostaat weer op 17C te zetten. Denk dat we met 2 kleine radiatoren te weinig capaciteit hebben in de woonkamer nu de vloerverwarming niet meer meedoet (is verkeerd om aangesloten bij bouw huis). Maar maandag nieuwe ketel + thermostaat en vv wordt omgedraaid dus dan kan het echte meten ook pas beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Als de hoofdverwarming de vloer is en de radiatoren als bij verwarming worden gebruikt, is het aannemelijk dat de radiatoren te klein zijn om alles op te warmen. Nog even wachten tot maandag dus.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Hansoverdiep schreef op woensdag 18 december 2013 @ 08:26:
Vreemd, nu ik er een Honeywell Touch aan/uit op heb gezet is de start identiek aan die met de modulation. Branderautomaat bepaalt toch die start, niet de thermostaat? Toestel blijft kort op starttoerental draaien ivm stabiliteit en emssies verbranding en gat daarna meteen naar laagstand. Bij de aan/uit thermostaat vervolgens rustig optoeren naar maximum vermogen en eventueel terug moduleren afhankelijk van delta aanvoer en retour. Zorg wel voor voldoende flow over de ketel om er voor te zorgen dat na start brander niet meteen weer uit gaat indien gebruik wordt gemaakt van Opentherm communicatie. Overigens ketel gaat bij dat voorbeeld van ondergrens van 35C bij OT-vraag pas bij 30C aan en bij 40C uit. Als die delta in paar sec al wordt bereikt dan lijkt mij de flow over de ketel wel erg laag. Volgens mij wordt bij mijn HReco tijdens start de A-labelnpomp flink opgetoerd (instelbaar), zo voorkom je dat 'pendelen'. Mvg Hans
Nog verschil vernomen qua gasverbruik.?
En hoe verliep het aanwarmen van de woning met de aan/uit in vergelijking met de modulerende Honeywell Touch.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
pribo schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 09:51:
Als de hoofdverwarming de vloer is en de radiatoren als bij verwarming worden gebruikt, is het aannemelijk dat de radiatoren te klein zijn om alles op te warmen. Nog even wachten tot maandag dus.. :)
Nee het is precies andersom maar je merkt wel dat zonder de bijverwarming vv de radiatoren echt hard moeten verwarmen. We hebben ook een gashaard maar die past niet in dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:49

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Ik heb nog geen verschil qua gasverbruik kunnen constateren tussen Honeywell Touch aan/uit en modulation. Ik wissel de thermostaten elke week en bekijk vervolgens gasverbruik op stooktabel.nl Groningen. Opwarming met aan/uit versie verloopt prettiger dan met modulation. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

@Hansoverdiep;

Dit ondervond ik ook, ik vond het erg lang duren voordat het huis op temperatuur was toen ik een modulerende thermostaat gebruikte.

Misschien dat jij het antwoord weet, is het noodzakelijk dat wanneer je een Modulerende thermostaat gebruikt het cv ketel vermogen en cv warmwateraanvoertemperatuur omlaag zet.

Ikzelf zou zeggen van ''Nee'' want de modulerende thermostaat regelt het vermogen en watertemperatuur van de cv ketel.
Het lijkt mij wel verstandig om de boel zelf handmatig in te regelen wanneer er een aan/uit thermostaat gebruikt word.

Klopt mijn logica enigszins..??

[ Voor 4% gewijzigd door pribo op 21-12-2013 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Ja hoor, gebruik je een 'modulerende' thermostaat dan zal er getracht worden om met minimale belasting te stoken. Het begrenzen van zowel de aanvoertemperatuur als het ketelvermogen is niet nodig bij gebruik van radiatoren. In tegenstelling tot het gebruik van een aan/uit thermostaat, nu is het wel van belang met name het maximum ketelvermogen af te stemmen op de installatie. Het meest handig is dit natuurlijk te doen tijdens een koude periode. Dan heb je snel in de gaten welk vermogen je nodig hebt om woning op te warmen. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Interessante informatie, wij krijgen maandag de iSense als thermostaat die een aan/uit thermostaat vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Dan bedenk ik me net dat ik mijn hr ketel aardig geknepen had toen ik een modulerende thermostaat gebruikte.... Misschien duurde het daarom ze verdomde lang dat de gewenste temperatuur bereikt was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

De keuze tussen aan/uit of 'modulerend' is volgens mij persoonlijke voorkeur. De 'modulerende' uitvoering heeft communicatie met de ketel, tracht met laag vermogen en daarmee lagere aanvoertemperatuur te werken, laat de pomp echter langer in bedrijf, heeft geen batterijen nodig en toont meer info op display en biedt mogelijkheid parameters in de ketel te wijzigen. Doordat deze versie met die lagere maar meer constante aanvoertemperaturen werkt wordt het comfort soms als minder prettig ervaren. Ook kan bij een convector de gewenste luchtstroming niet goed op gang komen. Tja, een aan/uit versie heeft fors minder mogelijkheden, maakt wat geluid, heeft wel heldere display vanwege die voeding en wij hebben momenteel het gevoel dat we hem net iets prettiger vinden. Overigens wel de beiden via instelling Calibratie gelijk aan elkaar gesteld qua aanwijzing.

Waar ik zelf de meeste moeite mee heb is dat de 'modulerende' versie de ketel in gedwongen laagstand zet, dat wordt de low load regeling genoemd, en dat kan betekenen dat het laatste stukje opwarmen erg traag gaat. Daarnaast zal zoals gezegd de pomp lang in bedrijf zijn, sommige ketelfabrikanten hebben daar overigens softwarematig wel een oplossing voor gevonden. Bij de Intergasketel met parameters E en E. heb je invloed op dat opwarmen van de woning. Lage E. Geeft een wat tragere start, een hoge E. waarde geeft kans op overshoot. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:14

ericplan

5180 Wp PV

Ik wacht nog steeds op een cv-ketel met een netwerkaansluiting en een goede webinterface. De thermostaat zou bijvoorbeeld met bluetooth met de ketel kunnen praten. Nu zijn we vooral bezig om ervoor te zorgen dat de ketel doet wat we willen. En dan hebben we ook nog een Openthermprotocol waar niet iedere ketel mee overweg kan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

pribo schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 23:01:
Wat heb je voor apparatuur en er voor ingeregeld? Dat is nu juist interessant.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Pribo heeft gewoon een lage temperatuur ingesteld op de kamerthermostaat en een goed, heel goed geïsoleerd huis met daarbij een kleine referentieruimte
Dit kan bijna niet anders met zo'n laag verbruik. Het komt iig maar voor een heel klein gedeelte uit een getunde CV.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 04-10 17:40
@Oxellaar
gewoon te weinig gegevens om er echt iets van te zeggen.
(termostaat aan voor 12 uur =! 12 uur brandende ketel.)
mijn ketel doet er 3,2 uur over om die hoeveelheid gas op te maken.
en die dag heb ik eigenlijk maar 1,1m3 gas gebruikt. (ik kan helaas nooit de brand uren terug zien.)
dus je kunt misschien ook zeggen dat hij veel heeft gebruikt.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Om de branduren kunnen loggen zou je een urenteller tussen de voeding naar het gasblok kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

PcDealer schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 14:14:
[...]

Wat heb je voor apparatuur en er voor ingeregeld? Dat is nu juist interessant.
In mijn huurhuis hangt een intergas hr 28 ketel en aan de muur hangt een Honeywell Touch aan/uit thermostaat.
Mijn huis heeft een inhoud +/- 350m3 en bestaat uit beneden de woonkamer 28m2 en een zijkamer van 14m2, aparte keuken, douche en wc ruimte, de hal en een bijkeuken.
Boven verdieping met 3 slaapkamers, wc en ketelhok. Daar weer boven zit een zolder die niet voorzien is van radiatoren.

1- dit rijtjeshuis is zwaar geïsoleerd, zelfs de tussenmuren met de buren zijn geïsoleerd, overal HR++ glas en dikke vloer isolatie en uiteraard is het dak ook goed geïsoleerd.
2- de slaapkamers, de hal, de keuken en de bijkeuken zijn voorzien van elektronische en programmeerbare thermostaat knoppen.
In de badkamer heeft nog nooit de radiator aangestaan, gewoon omdat het daar nooit koud is,
3- alle radiatoren heb ik aan de achterkant nogmaals voorzien van isolatie zodat de warmte niet in de buitenmuren trekt.
4- mijn ketel kan niet harder stoken als op 55% van zijn vermogen, dus hij is 45% terug gezet in vermogen en draait nu dus op maximaal +/- 15,5 Kw.
5- cv warmwateraanvoertemperatuur heb ik ingesteld op 55 graden zodat het opwarmen wel vlot gebeurd.
6- alle radiatoren heb ik waterzijdig ingeregeld en de T delta is dan ook 20 gr Celsius.
Het voordeel hiervan is ook dat alle radiatoren gelijktijdig warm worden, dus de radiator die het verst-weg zit word net zo snel heet/warm als de radiator die het dichtstbij de CV ketel zit.
Het was veel werk, maar het loont zich terug. :*)
Wanneer dit huis eenmaal op temperatuur is, komt het water eigenlijk niet meer boven de 40 a 45 graden. Dit komt omdat de ketel perfect en vlot terug moduleert naar een lager vermogen dan zijn maximaal ingestelde vermogen van 15,5 Kw.
7- de thermostaat gaat al om 21:00 in de avond naar 10 graden en dan is het om 23:15 uur nog bijna net zo warm als om 21:00 uur. Dit huis koelt ongeveer 0,5 graden af per 3 uur.
Omdat dit huis zo goed zijn warmte vasthoud is het hier erg aangenaam vertoeven met 18,5 graad, zeker omdat er hier ook een WTW hangt is de lucht ook lekker droog. Dit verhoogt uiteraard ook het comfort van wat lager stoken. Deze WTW installatie draait trouwens overdag wel op zijn allerlaagste toerental, alleen s`nacht zet ik hem een standje hoger omdat er hier in huis ook gerookt word door mij.
8- er word alle dagen gestookt van 9:00 t/m 21:00 uur.

[ Voor 7% gewijzigd door pribo op 21-12-2013 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wauw! Alles bijna te danken aan een geweldige isolatie dus. Ik heb een vrijstaand huis uit 2006 met heel veel raampartij. Gisteren om 22:00u kachel uitgedaan op 21C en een uur later stond ie al op 19,5C.

Vanmorgen om 7 uur stond ie op 17,5C.. Lekker al die ramen.. :/

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2013 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 19:27:
Wauw! Alles bijna te danken aan een geweldige isolatie dus. Ik heb een vrijstaand huis uit 2006 met heel veel raampartij. Gisteren om 22:00u kachel uitgedaan op 21C en een uur later stond ie al op 19,5C.

Over hoeveel m2 hebben we het in d ruimte waar je gemeten hebt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-09 22:54

Maarja, een vrijstaandhuis is ook wel weer fijn natuurlijk ;-) En bovendien, veel ramen lekker veel licht. Niet alles draait om zuinigheid he (ok, in dit topic natuurlijk wel....)

Je zou natuurlijk wel alle ramen kunnen vervangen door HR++ glas als dat er niet al in zit in een huis van 2006 natuurlijk.

Wij hebben ook veel raam en nu klaag ik, maar al dat heerlijke licht is toch ook wel zo fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even snel gerekend; ik denk zo'n 51m2 aan glas in een ruimte (keuken + woonkamer) van +/- 55m2.

Normaal heb je bij een tussenwoning zegmaar rondom 4 muren waarvan in de voor en achter muur er ramen en deuren zitten. Bij ons is 1 muur dicht voor 75% met steen, maar de overige 3 wanden voor 75% volledig glas van plafond tot vloer. Wel HR++, maar toch.. Zeker met de wind van vandaag koelt het heel snel af.

Verbruik van 9:00u - 22:30u is 7 m3 geweest vandaag, wat ik niet slecht vind gezien de aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Even een simpele berekening warmteverlies van die ramen:

51 x 1.2 x 14 = kleine 1000 W, 13 uur lang is 13 kWh, en dat is ca. 1.5 m3 gas. Het is dus niet alleen dat glas in de woonkamer dat die 7 m3 verklaart. Logisch, er is ook ventilatie, opwarming van bouwmassa en er is transmissieverlies door overige geveldelen. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023

Fijn zo'n glazen huis.'
Dan heeft immers nachtverlaging heel veel zin.
Volgens de CV dokter in Kassa Groen moet je de thermostaat 's-nachts op 10 C zetten.
Bij het huis van Pribo zal het jammer genoeg weinig uithalen. :)
Althans in absolute zin.

En straks bij - 15 C i.p.v. +5 C buiten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hansoverdiep schreef op zondag 22 december 2013 @ 07:16:
Even een simpele berekening warmteverlies van die ramen:

51 x 1.2 x 14 = kleine 1000 W, 13 uur lang is 13 kWh, en dat is ca. 1.5 m3 gas. Het is dus niet alleen dat glas in de woonkamer dat die 7 m3 verklaart. Logisch, er is ook ventilatie, opwarming van bouwmassa en er is transmissieverlies door overige geveldelen. Mvg Hans
Ik ben helemaal niet thuis in deze formules, maar bedankt. Hoe maak je de vertaalslag van 13kWh naar 1.5 m3?

En tja, het zal wel aan veel meer liggen ja. De vloer bijvoorbeeld, is laminaat en voelt altijd ijskoud aan. Dit terwijl de onderkant van de vloer wel is geisoleerd in de kruipruimte met een dikke laag schuimplastic als ik zo naar binnen loer via het kruipluik. En we zitten altijd vrij vlot met de alle overgordijnen dicht en die gaan pas 's morgens weer open. Anders is het nog veel sneller afgekoeld denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2013 @ 14:07:
[...]

Ik ben helemaal niet thuis in deze formules, maar bedankt. Hoe maak je de vertaalslag van 13kWh naar 1.5 m3?
De energetische waarde van aardgas op onderwaarde is 8.8kWh/m³
opuntia1 schreef op zondag 22 december 2013 @ 08:54:
[...]

En straks bij - 15 C i.p.v. +5 C buiten ?
-15 is in Nederland zeker niet uitgesloten, maar het aantal uren per dag dat het daadwerkelijk -15 is, dat zijn er erg weinig.
Vaak de laatste uren voor zonsopgang halen we hier die waardes. -15 overdag kan ik mij niet herinneren

1979 - Laagste etmaalgemiddelde temperatuur -11 °C
2009 - Laagste minimumtemperatuur -20,8 °C

[ Voor 22% gewijzigd door Oxellaar op 22-12-2013 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Gronings gas heeft een calorische bovenwaarde van 35 MJ per m3, komt nagenoeg overeen met 10 kWh per m3. Rekening houdend met rendement van ketel inclusief stilstandsverliezen heb ik die 13 kWh overeen laten komen met 1.5 m3 gas. Omdat laminaat een goede geleider is voelt de vloer relatief koud aan, als je de temperatuur meet dan zal de vloer waarschijnlijk 1 of 2 graden lager zijn dan de temperatuur nabij de kamerthermostaat. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 23:25:
Even snel gerekend; ik denk zo'n 51m2 aan glas in een ruimte (keuken + woonkamer) van +/- 55m2.

Normaal heb je bij een tussenwoning zegmaar rondom 4 muren waarvan in de voor en achter muur er ramen en deuren zitten. Bij ons is 1 muur dicht voor 75% met steen, maar de overige 3 wanden voor 75% volledig glas van plafond tot vloer. Wel HR++, maar toch.. Zeker met de wind van vandaag koelt het heel snel af.

Verbruik van 9:00u - 22:30u is 7 m3 geweest vandaag, wat ik niet slecht vind gezien de aanpassingen.
dat is best extreem inderdaad. Ik heb een soort van tussenwoning (maar ook weer niet :) met ook 55m2 keuken woonkamer met 15m2 glas en dat is best ruim te noemen, dus jij hebt 3x zoveel.......

ik overweeg zelf voor het glas tot op de grond HR++ met een U van 0,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:34

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Is het dan niet +++ ? Niet dat het verder iets uitmaakt :+

Met de wind van de afgelopen dag opzoek gegaan naar tochtgaten. Flink wat gevonden en verholpen. Niet normaal ewat een kou dat kan veroorzaken :X ( en nodeloos gasverbruik uiteraard) Vooral ventilatierooster (zelfs dicht! ) tochten door de wind die vol op de voorkant staat....

[ Voor 77% gewijzigd door Notna op 22-12-2013 15:06 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
Wat ik heb ik het afgelopen jaar gedaan aan CV tuning:

1) Keteltemperatuur voor verwarming terug gebracht van 90ºC naar 60ºC. Bleek tot mijn grote schrik al jaren op 90ºC te staan :( Heb ook met lagere temperaturen gespeeld, maar dan werd het huis niet meer lekker warm...
2) Na lang spitten in het boekje kwam ik erachter dat hij de water temperatuur kon regelen op de buitensensor, waarbij de ruimte thermostaat wel de CV bleef aansturen. Dat laatste is belangrijk voor me aangezien ik een temperatuurprofiel heb gedurende de dag (steeds warmer 's avonds)
3) Bij een tweetal kleine radiatoren een danfoss RA-N knop geinstalleerd met doorstroom begrenzer. Mijn radiator in de badkamer en in de gang stuurden altijd heet terug naar de ketel, wat het rendement verziekte.

Mijn gasverbruik is na punt 1 met zo'n 10% gedaald.
Punt 2 en 3 heb ik de afgelopen maanden gedaan, nog even een jaartje wachten om de effecten daarvan te zien..

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hansoverdiep schreef op zondag 22 december 2013 @ 14:20:
Omdat laminaat een goede geleider is voelt de vloer relatief koud aan, als je de temperatuur meet dan zal de vloer waarschijnlijk 1 of 2 graden lager zijn dan de temperatuur nabij de kamerthermostaat. Mvg Hans
Ja, klopt nu je het zegt. Ik had in het verleden een temperatuurmetertje net boven de vloer hangen en die ga inderdaad zo'n 18 graden aan, terwijl de thermostaat 20 graden aangaf.. Dikke sokken dus maar en veel de voetjes van de vloer.
Als ik dit allemaal geweten had toen de woning gebouwd werd, had ik heel wat dingen meteen anders laten doen, waaronder vloerverwarming en extra isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:31
Notna schreef op zondag 22 december 2013 @ 14:58:
Is het dan niet +++ ? Niet dat het verder iets uitmaakt :+

Met de wind van de afgelopen dag opzoek gegaan naar tochtgaten.

Flink wat gevonden en verholpen. Niet normaal ewat een kou dat kan veroorzaken :X ( en nodeloos gasverbruik uiteraard) Vooral ventilatierooster (zelfs dicht! ) tochten door de wind die vol op de voorkant staat....
Je kunt ook alle openingen naar buiten dicht doen(ramen,deuren en ventilatie roosters)
Dan de afzuigkap op de hoogste stand, ventilatie systeem hoogste stand, heb je een blower droger dan deze ook aan. (deze moet dus echt netjes met een pijp naar buiten, niet door een raam).

Dikke sigaar aansteken of zo'n goedkoop rook machientje bij Conrad bestellen. Ik dacht echt dat mijn huis een vergiet was/is. Door de onderdruk zie je het overall naar binnen waaien.

MENSEN DIE EEN OPEN GASAPPARAAT HEBBEN MOETEN DEZE NATUURLIJK UITZETTEN.

Bij deze test gaan zeer waarschijnlijk 100% van de gassen het huis in.

Hoef je niet op harde wind te wachten. O-)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:16
Je hele huis luchtdicht maken is volgens mij niet zo heel gezond. Ook moet je oppassen met houten kozijnen, als die gewoon worden dichtgekit kan je krijgen dat het hout gaat rotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 20:34

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Tochtdicht is wel handig. De ventilatieroosrers zijn er om te...uhmmm, ventileren :+

Verder kunststof kozijnen hier(thank god!)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ik heb geen ventilatieroosters in mijn kunststofkozijnen, alleen een stroom vretende WTW installatie. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Ventilatieverliezen bij een woning zijn al gauw 7 GJ, ruwweg 200 m3 of 2000 kWh per jaar. En dat vraagt een wtw bij lange na niet aan kWuren per jaar. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik let inderdaad deze winter ook heel sterk op alle ventilatierooster in de ramen. Voorheen stonden die allemaal open omdat dit 'moest' voor een goede ventilatie. Nu heb ik een vochtmetertje en reinig/gebruik de mechanische ventilatie wat beter. Wist niet dat ventilatie zoveel uitmaakt op het gasverbruik zoals Hansoverdiep schrijft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:14

ericplan

5180 Wp PV

Het is hier dit stookseizoen elke dag Warme truien dag. In combinatie met buren die onze vloer warmhouden is ons gasverbruik sinds 1 november meer dan gehalveerd ten opzichte van vorig jaar. We zitten nu op 0,16 m3/graaddag. Vorig jaar was dat 0,36 m3/graaddag. Benieuwd of we dat volhouden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:58

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Geen trui nodig , altijd tussen de 20,5 en 21,5 graden met de pelletkachel uit, met die pelletkachel aan vanaf 21,5-23 graden.
Gasverbruik 0,08 m3 / graaddag. Vorig jaar 0,19 m3, dus ook ruim gehalveerd.
Zal ook aan het weer liggen ondangs graaddagen, richting 0 word het toch anders denk ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:29
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2013 @ 20:29:
Ik let inderdaad deze winter ook heel sterk op alle ventilatierooster in de ramen. Voorheen stonden die allemaal open omdat dit 'moest' voor een goede ventilatie. Nu heb ik een vochtmetertje en reinig/gebruik de mechanische ventilatie wat beter. Wist niet dat ventilatie zoveel uitmaakt op het gasverbruik zoals Hansoverdiep schrijft!
Bij mij in huis is de mechanische ventilatie ~36% van mijn verliezen.

Mijn huis is zo goed als tochtvrij. Ik heb de luchtdichtheid gemeten toen ik de sleutel kreeg en deze was n50 = 1,62. Nadat ik wat problemen had opgelost heb ik nog een keer gemeten en toen was deze gedaald naar n50 = 0,81. Dit is uitzonderlijk goed voor Nederlandse begrippen, maar ik heb dan ook geen kruipruimte én een betonnen dak.

Het is een huurhuis waar ik waarschijnlijk niet heel lang ga wonen, maar ik heb een heel sterk vermoeden dat een ventilatie WP met verwarmingsondersteuning hier voldoende zou om het gasverbruik op 0 te zetten. Anders in combinatie met HR++ beglazing wel (is nu dubbel glas, wat verantwoordelijk is voor nog eens ~40% van de verliezen en HR++ verminderd dat met 39%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

36% verlies door de mechanische ventilatie?? Dan wordt het tijd om die bij mij ook maar te gaan schakelen met een tijdklok o.i.d.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergis je niet, ventilatie is belangrijk voor de gezondheid! Ondanks dat ik weet dat het niet goed voor het verbruik is staat hij hier toch echt dag en nacht aan. Onvoldoende ventilatie leidt tot serieuze gezondheidsklachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2013 @ 21:40:
36% verlies door de mechanische ventilatie?? Dan wordt het tijd om die bij mij ook maar te gaan schakelen met een tijdklok o.i.d.!
Hans overdiep spreekt duidelijk over 200m3. Dit is geen percentage.
Bij mij zou het procentuele verlies 13 procent zijn.

@neographikal
Inderdaad je ontkomt er niet aan om te ventileren. Maar ik vind veel dingen nog erg onduidelijk op dit gebied. Vergelijk de franse ventilatie stripjes eens met de Nederlandse en Belgische roosters.

Edit: Bij mij ook altijd standje 2, dag en nacht.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 22-12-2013 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ik heb een tijdje een co2 meter gebruikt.
conclusie: als snachts de MV uit staat blijft het co2 gehalte laag genoeg in de ruimtes.
conclusie2: blijkbaar zit er hier en daar nog een kier.....

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
@barryH

heb je er een met een logger.?

Heb je ook in de slaapkamers gemeten?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2013 @ 22:16:
Vergis je niet, ventilatie is belangrijk voor de gezondheid! Ondanks dat ik weet dat het niet goed voor het verbruik is staat hij hier toch echt dag en nacht aan. Onvoldoende ventilatie leidt tot serieuze gezondheidsklachten...
Neem dan een CO2 gestuurde ventilatie. Dan weet je wat aan het doen bent. Zonder CO2 sturing doe je waarschijnlijk veel te veel.

Ik ventileer nog ouderwets, raampje in de kelder en wc op een kiertje. In de keuken nog wat last van een beetje tocht vanwege oude keukendeur. De houtkachel helpt ook nog mee. De CO2 meter geeft 's avonds ongeveer 1000-1100 ppm aan. Met meer dan twee personen moet hier echt een raampje in de woonkamer open, ander loopt het op naar 1600 ppm.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Co2 ventileren. Heb ik ook al eens aangedacht.

Dit kost even wat werk maar staat wel op de wens lijst: http://www.renson.be/nl/Ventilatiesysteem-C+-Evo-II.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:29
Verwijderd schreef op zondag 22 december 2013 @ 21:40:
In mijn specifieke situatie is het 36%, maar dat is echt iets wat niet te generaliseren valt. Ik weet wel dat het aandeel bij mijn woning relatief hoog is. Ligt helemaal aan je huis hoe groot het aandeel is, maar de ventilatie uit zetten lijkt me altijd een slecht idee. Als je debiet heel hoog is zou je de ventilatie kunnen knijpen. Ik doe dat effectief doordat mijn woning zo dicht is, maar ik houd wel het CO2 niveau in de gaten (en dat gaat goed, want er zit hier een veel te grote MV geïnstalleerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:58

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Seafarer schreef op zondag 22 december 2013 @ 23:21:

Dit kost even wat werk maar staat wel op de wens lijst: http://www.renson.be/nl/Ventilatiesysteem-C+-Evo-II.html
Je hebt ook gewoon stork comfofan Co2 , werkt perfect hier.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Itho Ecofan met CO2 sensor... zelf te plaatsen, no problem (zie/zoek mn site)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 22:42
Vanwege de verbouwing van de keuken heb ik een ventilatiegat waar dus mechanische ventilatie zat dicht moeten doen. De afvoerbuis van de afzuigkap moest hier door heen en heb ik dicht laten bouwen. Hoeveel consequenties heeft dit eigenlijk? Het gat heb zo ver mogelijk dichtgedraaid.

In de kleine keuken raam en raam boven de achterdeur zit ventilatie die je dicht of open kan doen. Mechanische ventilatie hebben we altijd op stand 1.

[ Voor 3% gewijzigd door Deef_K op 23-12-2013 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:12
Ik heb de capiciteit nu op 63% staan en toevoer op 65gr.

CV onderhouds monteur was geweest en tijdens bakje koffie had ik het er met hem over. Hij gaf aan dat deze combinatie goed is.

Ik had hem eerst op 75% staan en toevoer op 60gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Ray187: pas als je je woning niet meer goed warm krijgt, hoef je de toevoer temperatuur te verhogen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Neefdave schreef op maandag 23 december 2013 @ 09:44:
Vanwege de verbouwing van de keuken heb ik een ventilatiegat waar dus mechanische ventilatie zat dicht moeten doen. De afvoerbuis van de afzuigkap moest hier door heen en heb ik dicht laten bouwen. Hoeveel consequenties heeft dit eigenlijk? Het gat heb zo ver mogelijk dichtgedraaid.

In de kleine keuken raam en raam boven de achterdeur zit ventilatie die je dicht of open kan doen. Mechanische ventilatie hebben we altijd op stand 1.
wil je het zeker weten, zul je moeten meten.Heb dit ook gedaan. Bij (mijn) oplevering (anno 2006) was er maximaal zeer weinig af te voeren. Na inregelen met luchtstroom per afvoerpunt & toerental regelen op de unit kan ik nu op stand 3 300m3/u afvoeren. Stand 2 is 150m3/u en stand 1 is dan 75m3/u.
nu met CO2-sensor regelt hij tussen 0m3/u (als er niemand in huis is) tot max 300m3/u (met douchen kan ik handmatig stand 3 activeren). Daartussen afhankelijk van CO2-niveau. Ventilatieroosters staan altijd open, tenzij stank/kooklucht buren, of harde wind erop gericht is.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
NielsTn schreef op maandag 23 december 2013 @ 13:03:
[...]

wil je het zeker weten, zul je moeten meten.Heb dit ook gedaan. Bij (mijn) oplevering (anno 2006) was er maximaal zeer weinig af te voeren. Na inregelen met luchtstroom per afvoerpunt & toerental regelen op de unit kan ik nu op stand 3 300m3/u afvoeren. Stand 2 is 150m3/u en stand 1 is dan 75m3/u.
nu met CO2-sensor regelt hij tussen 0m3/u (als er niemand in huis is) tot max 300m3/u (met douchen kan ik handmatig stand 3 activeren). Daartussen afhankelijk van CO2-niveau. Ventilatieroosters staan altijd open, tenzij stank/kooklucht buren, of harde wind erop gericht is.
En niet roken of laten roken binnenhuis, dan gaat het misschien goed.
Ook je adem inhouden helpt. :)
Maar je hebt gelijk; "meten is weten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 16:13
Seafarer schreef op zondag 22 december 2013 @ 23:21:

Buva verkoopt ook deze box volgens mij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Vandaag onze oude ketel vervangen voor de Tzerra 28C. Het wordt ondertussen lekker warm in huis :)
Wat me wel opvalt en ik heb geen enkel idee of dit sinds het vervangen van de ketel is of al een dag of 1-2 eerder is gebeurd, is dat de pomp van de vloerverwarming niet meer draait. Daarom net de energiemeter ertussen gehangen maar hij vraagt ook geen stroom meer. Betekent dit een defecte pomp of zit er nog ergens een beveiliging of iets dergelijks op? Kan me haast niet voorstellen dat het door het vervangen van de ketel is gebeurd, dat was namelijk 2 verdiepingen hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 22:42
@NielsTn @opuntia

Heb er zelf geen verstand van maar dan zal je zeker wel weer iemand moeten laten komen om dit op te meten. Op de badkamer vind ik 'm het belangrijkst. Wanneer er gedoucht word staat die op stand 3, overdag altijd op 1.

Luchtvochtigheid zit hier rond de 60% in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Aghanim schreef op maandag 23 december 2013 @ 18:53:
Wat me wel opvalt en ik heb geen enkel idee of dit sinds het vervangen van de ketel is of al een dag of 1-2 eerder is gebeurd, is dat de pomp van de vloerverwarming niet meer draait.
Werd je pomp aangestuurd door de oude ketel en nu niet meer door de nieuwe? Als je vvw pomp niet draait, wordt het niet warm in de kamer. Het lijkt me dat je dat meteen gemerkt zou hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
We hebben vv als bijverwarming en de radiatoren werden altijd wel warm en dat gebeurt nu nog. Heb eerlijk gezegd geen idee of de pomp werd aangestuurd door de oude CV-ketel. Volgens mij niet maar dat kan ik nu denk ik ook niet meer controleren. Omdat de installatie in de kelderkast op de BG zit en de CV-ketel op zolder en ik verder geen draden zie lopen vanaf de pomp ga ik er van uit van niet. De pomp maakte voorheen duidelijk geluid en als ik de stekker eruit en weer erin deed dan hoorde ik de pomp ook echt lopen. Dat hoor ik nu niet meer. Vast lijkt hij me niet te zitten want dan had hij nog wel spanning gevraagd. Condensator misschien de boosdoener?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Zit je pomp achter een pompschakelaar en wordt het CV-water nu minder warm dan met de oude ketel? Dan zou het kunnen dat je pompschakelaar de pomp nu niet inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Water Aansluiting nu wel omgedraaid dan? Toen de pomp dus niet getest ? Reset knop op maximaal beveiliging ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch vreemd dat je daar dan weer zelf achter moet komen... lijkt mij dat de monteur de boel toch even volgas laat draaien zodat hij kan zien of alles (incl. vloerverwarming) op temperatuur wil komen?

Of is het tegenwoordig zo erg dat ketel tegen de muur wordt gekwakt, stekker erin en ze zijn weer pleite?

Heb je de radiatoren al waterzijdig ingeregeld? Na plaatsing van nieuwe CV-ketel lijkt me dat een mooi moment. Kun je ook gelijk zorgen dat de vloerverwarming op alle lussen mooi dezelfde flow heeft etc.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2013 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Hij heeft geen kranen of ventielen op de vv....... Dit was dus het moment geweest om er even 3 voetventielen op te zetten, het water was er toch af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Nog even moet ik terugkomen op de pomp in mijn cv-ketel.
Deze laat ik altijd draaien als mijn vloerverwarming in bedrijf is.
Eerder had ik gezegd dat mijn cv-pomp niet vaak in bedrijf is en het niet zie zitten om een zuinige pomp in mijn cv-ketel te hebben.
De cv-ketel is weliswaar niet zo vaak in bedrijf, maar de warmte uit de boiler moet toch naar mijn vloerverwarming gepompt worden, dus de pomp van de cv-ketel is een andere zaak.
Daarom heb ik in het menu van mijn cv-ketel gezorgd dat dit gebeurt.
Het komt er dus op neer dat de pomp van mijn cv-ketel altijd gelijktijdig in bedrijf is met de vloerverwarmings-pomp.

[ Voor 14% gewijzigd door opuntia1 op 23-12-2013 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
ThinkPadd schreef op maandag 23 december 2013 @ 19:14:
Toch vreemd dat je daar dan weer zelf achter moet komen... lijkt mij dat de monteur de boel toch even volgas laat draaien zodat hij kan zien of alles (incl. vloerverwarming) op temperatuur wil komen?

Of is het tegenwoordig zo erg dat ketel tegen de muur wordt gekwakt, stekker erin en ze zijn weer pleite?
10 jaar geleden was het al van tegen de muur kwakken.
Hoe moeten die mensen anders hun geld verdienen.? De consument kijkt naar de prijs.

Als 90% van je klanten nergens overklagen, (omdat ze niet weten waar ze over moeten klagen)
Het huis wordt warm, yes daarom kocht ik een nieuwe ketel.

Ooit iemand trots horen vertellen dat hij een nieuwe ketel had gekocht en daarna de rekening verhoogt werd met 200 euro omdat de installateur nog even aan het tweaken was? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ray schreef op maandag 23 december 2013 @ 19:28:
Hij heeft geen kranen of ventielen op de vv....... Dit was dus het moment geweest om er even 3 voetventielen op te zetten, het water was er toch af
Ik heb met de installateur afgesproken dat hij hiervoor terug zou komen omdat naast het omdraaien van de A en R op de vv verdeler het volgens de installateur alsnog een grote kans zou zijn dat de vloer dan nog niet overal warm wordt vanwege lucht of vuil. Volgens hem konden we dan op hetzelfde moment beter al het water uit de vv doorspoelen zodat we ook die mogelijkheid direct meegenomen hebben. Dit zou bij elkaar zo'n 2 uur werk zijn volgens hem.

Heb uiteraard de pomp ook zonder pompschakelaar geprobeerd maar hij trekt 0,0 watt/ampere, ook niet bij het insteken van de stekker. Vermoed dus dat de hele pomp stuk is of dat er een zekering stuk eens. Zo maar eens uitzoeken of ik dat zelf kan verhelpen.

(een extra radiator plaatsen op een reeds actieve leiding om de BG met alleen radiatoren te verwarmen wordt steeds interessanter :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Dus morgen komt hij terug ? serieus ik bedoel hoe lang ben je nou al aan het prutsen en dan maak je het weer niet in1x af of is hij de hele dag met de ketel bezig geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ketel was een halve dag werk en hij was er pas in de middag en komt inderdaad deze week terug. Maar nu de pomp 'ineens' niet meer loopt hoeft de rest van de vv ook niet meer aangepakt te worden. Zonder actieve pomp lost dat niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Een pomp is trouwens geen rocket-science................
Vertel even wat meer want met gillen komen we niet verder:
- wordt de toevoerleiding naar de verdeler nu wel warm?
- op welke temperatuur is de ketel ingesteld?
- heb je spanning op het stopcontact waar de stekker van de verdelerpomp in gaat?
- heb je verschillende pompsnelheden geprobeerd?
- heb je de verdeler nog ontlucht?

Kun je je tot morgen indien nodig alvast orienteren op een energiezuinige vloerverwarmingspomp :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op maandag 23 december 2013 @ 20:40:
Een pomp is trouwens geen rocket-science................
Vertel even wat meer want met gillen komen we niet verder:
- wordt de toevoerleiding naar de verdeler nu wel warm? Ja die wordt flink warm
- op welke temperatuur is de ketel ingesteld? 65C
- heb je spanning op het stopcontact waar de stekker van de verdelerpomp in gaat? Ja, getest
- heb je verschillende pompsnelheden geprobeerd? Ja
- heb je de verdeler nog ontlucht? Ja, schroef losgedraaid en pomp handmatig gedraaid

Kun je je tot morgen indien nodig alvast orienteren op een energiezuinige vloerverwarmingspomp :+
Zie hierboven. Waarschijnlijk is de pomp stuk maar het is wel erg toevallig dat dit net gebeurt/ik dit constateer nadat de ketel en thermostaat vervangen zijn. Oriënteren op een nieuwe pomp was ik al aan het doen maar ik vermoed dat het een tweedehandse gaat worden van een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de handleiding van mijn ketel (Agpo Econpact 225C) staat dit over de boilerfunctie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/peCtvPpCDkAkrlAtcHl6RrkC/full.png

Dat lijkt mij wel handig, maar weet iemand of de Honeywell Round Modulation dat doet? Ik weet wel dat er een Round Modulation is met knop voor tapwater comfort aan/uit... In de handleiding van de thermostaat kan ik er niks over vinden... zal wel niet dan, als ze ook een versie met speciale knop er voor hebben?

Het duurt mij toch wat te lang eigenlijk voor ik warmwater heb met de economy stand ingeschakeld. Voor er uit m'n douche water met een aangename temperatuur komt ben ik zo 1,5minuut verder. Wat verbruikt die comfort stand trouwens? Edit: 1 tot 0,25 m3 per dag lees ik in de TS.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 23-12-2013 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 20:40
Aghanim schreef op maandag 23 december 2013 @ 21:12:
[...]

Zie hierboven. Waarschijnlijk is de pomp stuk maar het is wel erg toevallig dat dit net gebeurt/ik dit constateer nadat de ketel en thermostaat vervangen zijn. Oriënteren op een nieuwe pomp was ik al aan het doen maar ik vermoed dat het een tweedehandse gaat worden van een paar tientjes.
Niet ontlucht, pomp aan, lucht erin, geen koeling = kapot? Hoop het niet voor je...

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

ThinkPadd schreef op maandag 23 december 2013 @ 22:13:
In de handleiding van mijn ketel (Agpo Econpact 225C) staat dit over de boilerfunctie:
[afbeelding]

Dat lijkt mij wel handig, maar weet iemand of de Honeywell Round Modulation dat doet? Ik weet wel dat er een Round Modulation is met knop voor tapwater comfort aan/uit... In de handleiding van de thermostaat kan ik er niks over vinden... zal wel niet dan, als ze ook een versie met speciale knop er voor hebben?

Het duurt mij toch wat te lang eigenlijk voor ik warmwater heb met de economy stand ingeschakeld. Voor er uit m'n douche water met een aangename temperatuur komt ben ik zo 1,5minuut verder. Wat verbruikt die comfort stand trouwens? Edit: 1 tot 0,25 m3 per dag lees ik in de TS.
Ik heb de versie met knop en voor zover ik weet doet deze dat niet uit zichzelf. Zou inderdaad wel een leuke optie zijn.

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Aghanim schreef op maandag 23 december 2013 @ 20:16:
Ketel was een halve dag werk en hij was er pas in de middag en komt inderdaad deze week terug. Maar nu de pomp 'ineens' niet meer loopt hoeft de rest van de vv ook niet meer aangepakt te worden. Zonder actieve pomp lost dat niets op.
zorg dat de stekker van de pomp in het stopcontact zit. (zonder pompschakelaar)
pak een grote schroevendraaier. zet deze op de grote ontluchtingschroef.

geef met de hamer een ferme tik op de schroevendraaier.

hier komen pompen vaak los van als ze vast zitten. (geheel is natuurlijk op eigen risico)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Mijn beeld was dat een pomp wel spanning trekt als hij vast zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:47

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Aghanim schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 09:43:
geen idee of dat zo is, maar wat je nog kan controleren is of er geen maximum temperatuur is ingesteld voor de vloerverwarming. Dit heeft mijn installatie ook, en de pomp gaat dus niet draaien wanneer de aanvoer te warm is. Ik kan op de foto's niet goed zien of dat bij jou ook zo is.

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Aghanim schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 09:43:
Je kunt toch ook weerstand meten met een universele meter op de pennen van de stekker als je deze uit het stopcontact trekt?
Dan weet je zeker dat de verbindingen goed zijn. Heb je oneindige weerstand dan zit er ergens wat los of de spoel is kapot. Denk erom 0 Ohm is kortsluiting.

Nu is je vraag hoeveel meet ik dan? Weet ik niet uit mijn hoofd. Maar daar is ook een oplossing voor. Doe bovenstaand even met een gelijkwaardige pomp. De pomp van je cv ketel. Maar nu wel direct op het pomphuis meten met een draad los. Anders wordt je meting beinvloed door andere zaken. Ga op de koffie bij een buurman, en meet meteen zijn vloerverwarmings pomp even door.

Maar je hebt gelijk een vastzittende pomp trekt nog steeds stroom en moet meetbaar zijn met plugwise of iets gelijkwaardigs.

Je kunt als je de pomp drukloos hebt. (Een stilstaande pomp is niet per definitie een drukloze pomp !!!)
De schroef aan de achterzijde helemaal eruit draaien, je kijkt nu ook tegen de achterzijde van de as aan vaak zit hier een gleufje in waarin een grote schroevendraaier past en kun je zo de pompas ronddraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
uniquorn schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 09:52:
[...]

geen idee of dat zo is, maar wat je nog kan controleren is of er geen maximum temperatuur is ingesteld voor de vloerverwarming. Dit heeft mijn installatie ook, en de pomp gaat dus niet draaien wanneer de aanvoer te warm is. Ik kan op de foto's niet goed zien of dat bij jou ook zo is.
@XeNeRgY

Gebruik je mijn meet methode dan zie je meteen of de opmerking van uniquorn ook klopt. Want dat vergat ik even te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:36

m-vw

Dus?

Ook handig.....
Netjes op de iSense aangeven dat de ketel 's nachts niet horft te stoken voor warmwater en dan je stookschema zo instellen dat de "nachttemperatuur" nooit wordt gehaald. :-(

Toch maar even aangepast....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
uniquorn schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 09:52:
[...]

Dat zou het witte 'aquastaat' kastje van het merk Caem kunnen zijn. Uitgebreid op gegoogled maar kan er zeer weinig informatie over vinden. Hier zit die ijzerdraad op wat vermoedelijk een thermostaat is die de verdeler temperatuur meet. De zwarte draad loopt via dit kastje ook naar de voeding van de pomp en gaat hier in de 'aarde' van de pomp. De stekker van de pomp zelf gaat natuurlijk in de + en -. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/47487061/aqua.JPG

Overigens denk ik dat dit Caem kastje niet het probleem is, het werkte eerst ook op deze manier en er is los van de ketel niets aan de totale installatie veranderd. Pomp doormeten lijkt me dan ook de meest logische stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Aghanim schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:13:
[...]

Dat zou het witte 'aquastaat' kastje van het merk Caem kunnen zijn. Uitgebreid op gegoogled maar kan er zeer weinig informatie over vinden. Hier zit die ijzerdraad op wat vermoedelijk een thermostaat is die de verdeler temperatuur meet. De zwarte draad loopt via dit kastje ook naar de voeding van de pomp en gaat hier in de 'aarde' van de pomp. De stekker van de pomp zelf gaat natuurlijk in de + en -. Zie foto.

[afbeelding]

Overigens denk ik dat dit Caem kastje niet het probleem is, het werkte eerst ook op deze manier en er is los van de ketel niets aan de totale installatie veranderd. Pomp doormeten lijkt me dan ook de meest logische stap.
op de foto zie ik niet dat pomp en cean kastje, elektrisch met elkaar verbonden zijn.

EDIT: ik zie het draadje lopen. SORRY.
dat kastje kun je natuurlijk ook testen met een Ohm meter.

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 24-12-2013 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Nee, de ijzerdraad is de bevestiging van het kastje.
De werking is heel simpel: als temperatuur lager dan de ingestelde waarde laat hij stroom door, bij een hogere temperatuur niet.
Dus als hij te laag is ingesteld gaat de pomp never nooit niet draaien.

Is de monteur al geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Het kastje is een vergrendelende beveiliging tegen te hoge temperatuur.
Bij een te hoge temperatuur schakelt de aanlegthermostaat de pomp uit en niet meer in.
Je zult de thermostaat handmatig moeten resetten onder dat uitsteeksel op het kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Ray schreef op maandag 23 december 2013 @ 19:12:
Water Aansluiting nu wel omgedraaid dan? Toen de pomp dus niet getest ?Reset knop op maximaal beveiliging ?
Dat dus :) ik dacht alleen dat je het knopje in zou kunnen drukken om te resetten

[ Voor 14% gewijzigd door Ray op 24-12-2013 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik ga hier zo naar kijken, hopelijk is dat het en kan ik ook eindelijk starten met CV-tunen ;)
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

@Hansoverdiep

Ik heb even voor 2 week een Honeywell Touch Modulation te leen, nu is mijn vraag aan jou.
Waar heb jij parameter E en E. van je intergas op staan.?

Ikzelf heb ''Geheugendagen Eco comfort'' op UIT staan en ''Temperatuur comfortstand'' is ook uitgeschakeld.

Gr, Leo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
E zet je op de temperatuur waarmee jouw installatie minimaal nog warmte mee de ruimte krijgt. E. zet je op begrenzen. Absoluut niet op negeren zetten met een honeywell modulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

E staat op 40 gr
E. staat op 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
E. op 1 s goed. E op 40 is prima voor radiators, voor jaga's of vloerverwarming kan die nog wat omlaag. Als je huis weigert om de laatste halve graad op te warmen kan je E nog wat hoger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Met hoger zetten bedoel je richting 45 graden.
met mijn eigen Honeywell Touch aan/uit thermostaat, staat parameter 3 ingesteld op 55% ketel vermogen (15,5 Kw) en de cv warmwateraanvoertemperatuur op 60 graden.

Dus E naar een lagere temperatuur zetten heeft geen zin, omdat ik alleen stook met cv radiatoren.
E zou je dus lager kunnen zetten wanneer je vloer verwarming hebt of stook met Lage temperatuur radiatoren. Ik stook dus nog gewoon met standaard radiotoren die minimaal 50 graden nodig hebben voor warmte afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ray schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 14:55:
[...]

Dat dus :) ik dacht alleen dat je het knopje in zou kunnen drukken om te resetten
Je hebt helemaal gelijk. De pomp werkt weer na het indrukken :D . Weer wat geleerd, blijkt toch lastig zo'n complete verwarmingsinstallatie voor een wat minder technisch iemand die heel graag wil leren. We zijn dus weer up and running. Nu nog de A en R omdraaien en de leidingen van de vloer schoonspoelen en dan zou alles moeten werken.

Bedankt voor jullie hulp met de pomp! Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

en je dacht zelf niet laat ik daar eens op drukken :) Maar even terzijde ik zou de pomp maar even uitlaten tot het hele ding nu goed is aangesloten (en dat zo snel mogelijk regelen) want nu zou hij gaan zuigen aan de retour wat imho nooit bevorderlijk kan zijn

en of het daarna nu zo verstandig is zelf verder te tunen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 24-12-2013 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
pribo schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 16:32:
Met hoger zetten bedoel je richting 45 graden.
met mijn eigen Honeywell Touch aan/uit thermostaat, staat parameter 3 ingesteld op 55% ketel vermogen (15,5 Kw) en de cv warmwateraanvoertemperatuur op 60 graden.

Dus E naar een lagere temperatuur zetten heeft geen zin, omdat ik alleen stook met cv radiatoren.
E zou je dus lager kunnen zetten wanneer je vloer verwarming hebt of stook met Lage temperatuur radiatoren. Ik stook dus nog gewoon met standaard radiotoren die minimaal 50 graden nodig hebben voor warmte afgifte.
Hier staat ie op 42 met oude radiators uit jaren 80. Als de honeywell overgaat op low load control heb je geen 50 graden nodig, dus zou hem niet hoger dan 45 zetten.

Houd er overigens rekening mee dat je thermostaat eerst nog moet wennen aan je huis. Kan zijn dat ie in het begin een graad overshoot heeft of niet helemaal de gewenste temperatuur bereikt. Dat leerproces duurt ongeveer een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Bedankt, dan laat ik parameter E eerst even op 40 gr staan.
Hopelijk moet dit laag genoeg zijn voor mijn huis uit einde 2009 en wat ook nog eens zwaar geïsoleerd is.
Mocht de ketel het niet snel genoeg warm krijgen, dan kan ik hem altijd nog iets omhoog zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ray schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 18:23:
en je dacht zelf niet laat ik daar eens op drukken :) Maar even terzijde ik zou de pomp maar even uitlaten tot het hele ding nu goed is aangesloten (en dat zo snel mogelijk regelen) want nu zou hij gaan zuigen aan de retour wat imho nooit bevorderlijk kan zijn

en of het daarna nu zo verstandig is zelf verder te tunen ;)
Nee ik druk niet zo snel op knoppen waarvan ik geen idee heb wat ze doen, dat kan ook verkeerd uitpakken. Er was over dat witte kastje weinig tot geen info te vinden te vinden op internet dus ook daarvan werd ik weinig wijzer. In de 3 weken dat ik met de CV-installatie bezig ben om me er in te verdiepen heb ik al een heleboel meer geleerd wat, gezien het feit dat hier alles verkeerd aangesloten bleek, best wat tijd heeft gekost maar je moet ergens beginnen toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Ach ik mag zelf graag op knopjes drukken ook als niet zeker is wat de reactie zal zijn >:)
Pagina: 1 ... 54 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.