In mijn huurhuis hangt een intergas hr 28 ketel en aan de muur hangt een Honeywell Touch aan/uit thermostaat.
Mijn huis heeft een inhoud +/- 350m3 en bestaat uit beneden de woonkamer 28m2 en een zijkamer van 14m2, aparte keuken, douche en wc ruimte, de hal en een bijkeuken.
Boven verdieping met 3 slaapkamers, wc en ketelhok. Daar weer boven zit een zolder die niet voorzien is van radiatoren.
1- dit rijtjeshuis is zwaar geïsoleerd, zelfs de tussenmuren met de buren zijn geïsoleerd, overal HR++ glas en dikke vloer isolatie en uiteraard is het dak ook goed geïsoleerd.
2- de slaapkamers, de hal, de keuken en de bijkeuken zijn voorzien van elektronische en programmeerbare thermostaat knoppen.
In de badkamer heeft nog nooit de radiator aangestaan, gewoon omdat het daar nooit koud is,
3- alle radiatoren heb ik aan de achterkant nogmaals voorzien van isolatie zodat de warmte niet in de buitenmuren trekt.
4- mijn ketel kan niet harder stoken als op 55% van zijn vermogen, dus hij is 45% terug gezet in vermogen en draait nu dus op maximaal +/- 15,5 Kw.
5- cv warmwateraanvoertemperatuur heb ik ingesteld op 55 graden zodat het opwarmen wel vlot gebeurd.
6- alle radiatoren heb ik waterzijdig ingeregeld en de T delta is dan ook 20 gr Celsius.
Het voordeel hiervan is ook dat alle radiatoren gelijktijdig warm worden, dus de radiator die het verst-weg zit word net zo snel heet/warm als de radiator die het dichtstbij de CV ketel zit.
Het was veel werk, maar het loont zich terug.
Wanneer dit huis eenmaal op temperatuur is, komt het water eigenlijk niet meer boven de 40 a 45 graden. Dit komt omdat de ketel perfect en vlot terug moduleert naar een lager vermogen dan zijn maximaal ingestelde vermogen van 15,5 Kw.
7- de thermostaat gaat al om 21:00 in de avond naar 10 graden en dan is het om 23:15 uur nog bijna net zo warm als om 21:00 uur. Dit huis koelt ongeveer 0,5 graden af per 3 uur.
Omdat dit huis zo goed zijn warmte vasthoud is het hier erg aangenaam vertoeven met 18,5 graad, zeker omdat er hier ook een WTW hangt is de lucht ook lekker droog. Dit verhoogt uiteraard ook het comfort van wat lager stoken. Deze WTW installatie draait trouwens overdag wel op zijn allerlaagste toerental, alleen s`nacht zet ik hem een standje hoger omdat er hier in huis ook gerookt word door mij.
8- er word alle dagen gestookt van 9:00 t/m 21:00 uur.
[
Voor 7% gewijzigd door
pribo op 21-12-2013 17:20
]