Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.556 views

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vandaag komt de installateur een offerte maken voor een nieuwe ketel. Gezien het een vrij grote firma is (ala Feenstra) vermoed ik niet dat ze in de buurt gaan komen van de €1049 die Warmgarant vraagt voor de HRE 28/24 met installatie maar ik ben natuurlijk wel benieuwd.

Zit nog wel te twijfelen omdat ik via Warmteservice een Remeha Avanta 35C HR kan krijgen voor €1039 zonder installatie maar met gratis iSense thermostaat. Dat is ook erg interessant en volgens mij is het een goede ketel. Hopelijk krijg ik bij de installateur vandaag los wat de installatie los kost.

Nooit gedacht dat het krijgen van een nieuwe ketel leuk zou zijn, kan niet wachten om te gaan tweaken, eindelijk een volledig warme vloer te krijgen (A en R is omgedraaid nu :+ ) en te zien hoeveel we gaan verbruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door Aghanim op 19-12-2013 09:01 ]

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 22:48
HvB83 schreef op donderdag 19 december 2013 @ 08:37:
Douche-wtw met een connectie naar een box op je ketel? Die wtw's zijn in dat geval niet meer dan een warmtewisselaar, waarvoor een elektrische verbinding/sturing naar je ketel dan?
volgens mij is de aansluiting in de print niet per se voor een douche-wtw maar meer voor een algemene wtw. *fabstar beter lezen moet*

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:02
@XeNeRgY: denk goed na over het minimale vermogen wat de ketel afgeeft versus je warmtebehoefte.
Voor je het weet heb je een te zware pendelende ketel die een laag rendement realiseert.,

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Aghanim
  • Niet online
BarryH schreef op donderdag 19 december 2013 @ 10:22:
@XeNeRgY: denk goed na over het minimale vermogen wat de ketel afgeeft versus je warmtebehoefte.
Voor je het weet heb je een te zware pendelende ketel die een laag rendement realiseert.,
Bedoel je het feit dat de door mij genoemde ketels een verschil hebben in minimaal vermogen en dat de Avanta 35 mogelijk teveel vermogen heeft voor onze warmtebehoefte? Het lastige zit hem in het feit dat we een stortdouche hebben en dat, ondanks dat hier CW4 als voldoende wordt beschouwd, alle leveranciers met hun adviesmodules op een CW5 ketel uit komen. Ben benieuwd wat de adviseur vanmiddag aanraadt.

Onze huidige ketel AWB Thermomaster 2HR levert het volgende vermogen en schijnt CW3 te zijn:
Tap nominale belasting bw: 27.5 - 8.0 kW
Tap nominale belasting ow: 24.8 - 7.2 kW
Tap nominaal vermogen: 24.5 - 6.8 kW

Als je dat vergelijkt met de Avanta 35 dan zou dat overkill zijn want onze huidige ketel levert voldoende warmte en waterkracht voor de stortdouche.

[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 19-12-2013 10:33 ]

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:33
Aghanim schreef op donderdag 19 december 2013 @ 10:33:
[...]

Als je dat vergelijkt met de Avanta 35 dan zou dat overkill zijn want onze huidige ketel levert voldoende warmte en waterkracht voor de stortdouche.
Of de stortdouche is overkill.

Beetje raar eigenlijk stortdouche op een duurzaam forum. O-)

Als je als installateur een te kleine ketel adviseert dan kan de beste man hem op eigen kosten vervangen.
Dat is de logica achter adviezen met te zware ketels. Heel begrijpelijk.

Je zult nu je flow moeten meten die uit de douche komt en dat gebruiken om een ketel te bestellen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:37

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Je hebt ook van Grohe 'energiezuinige' stortdouche koppen tegenwoordig. Zelfde effect maar minder l/m nodig...

http://www.grohe.com/nl/3...duct=28764-G164&color=000

(5 L/m nodig)

[ Voor 15% gewijzigd door Notna op 19-12-2013 11:13 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Seafarer
Notna schreef op donderdag 19 december 2013 @ 11:09:
Je hebt ook van Grohe 'energiezuinige' stortdouche koppen tegenwoordig. Zelfde effect maar minder l/m nodig...

http://www.grohe.com/nl/3...duct=28764-G164&color=000

(5 L/m nodig)
Hoeveel komt er uit Notna zijn douche kop?

Ik mocht het huis verlaten van de familie met mijn 6 liter/minuut douche kop.
Gelukkig toch een compromie gevonden met 9,4 liter/minuut. Nog altijd 2ltr/m winst.
En ik mocht blijleven. ;)

• Notna

Notna

Where are you?®

Gelukkig heb ik een vrouw die besparing voor laat gaan op comfort :D

• Aghanim
  • Niet online
Dat is bij mij precies andersom, hence de regendouche. Al is het stiekem ook wel lekker hoor. We hebben nu met de Thermomaster 2HR een CW3 ketel dus als ik naar een Calenta Combi HR CW4 over zou stappen heb ik 13,7l/min op 40C. Dat moet zeker genoeg zijn als onze huidige Cw3 het prima trekt met de regendouche.

• Seafarer
Notna schreef op donderdag 19 december 2013 @ 11:40:
Gelukkig heb ik een vrouw die besparing voor laat gaan op comfort :D
Maar zonder gekheid: bij jouw komt er dus 5l/m uit.?

Want dan ga ik er ook een halen. (toch effe proberen of ze het merken) 4 l/m verschil is op jaarbasis heel veel gas.

Ik heb even naar het flow diagram gekeken van de douche kop uit jouw linkje. Denk toch dat ik het eerst even in de buurt ga proberen. En niet te snel weer een kopen.

[ Voor 19% gewijzigd door Seafarer op 19-12-2013 11:51 . Reden: flow diagram bekeken. ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:59
Die heeft mijn vriendin in haar appartement. Zelfs een HRE 24/18 pendelt tijdens tapwatergebruik omdat de temperatuur oploopt naar 70 graden terwijl 60 is ingesteld met die douchekop.

Scheelt ook hoe ver je de kraan opendraait, wij draaien de kraan tot aan het nokje, eveneens een Grohe thermostaatkraan.

• Aghanim
  • Niet online
Ik neem aan dat je met een goede HR ketel geen reden meer hebt om een externe boiler in je keuken te monteren voor warm water? Ik lees overal dat de nieuwe ketels binnen 10 sec warm water genereren. Dat is mij snel genoeg en dan kan ik afscheid nemen van de Daalderop close in 10. Enige reden zou trouwens de afwasmachine kunnen zijn die misschien daar ook water van gebruikt maar dat moet ook gewoon van de ketel kunnen komen.

• Notna

Notna

Where are you?®

Seafarer schreef op donderdag 19 december 2013 @ 11:48:
[...]

Maar zonder gekheid: bij jouw komt er dus 5l/m uit.?

Want dan ga ik er ook een halen. (toch effe proberen of ze het merken) 4 l/m verschil is op jaarbasis heel veel gas.

Ik heb even naar het flow diagram gekeken van de douche kop uit jouw linkje. Denk toch dat ik het eerst even in de buurt ga proberen. En niet te snel weer een kopen.
Geen idee aangezien ik die niet heb ;) Staat wel op de lijst om te gaan kopen voor de badkamer renovatie in 5 jaar. Of ik ga het nu al vervangen en hergebruiken later. Ik heb nu namelijk ene mengkraan met de opties: Siberië, Net niet goed, Precies goed, HOT BOILING LAVA OMFG. Ik wordt er knetter van :P

De stortdouche die ik nu heb slurpt een 11l/m waar ik een CW 4 ketel geloof ik heb. Iig niet meer dan 7 l gemengt en dus een hoop gegorgel en een enorme zeikstraal :P Daarnaast is het gewoon verspilling van de bovenste plank eigenlijk.

Maar een rainshower is stiekem wel prettig kwa straal. Dus als ik in het midden kan uitkomen (minder verbruik maar wel een rainshower ervaring) ben ik blij. Met de renotvatie gaat er ook een d-wtw komen d:)b
Aghanim schreef op donderdag 19 december 2013 @ 11:55:
Ik neem aan dat je met een goede HR ketel geen reden meer hebt om een externe boiler in je keuken te monteren voor warm water? Ik lees overal dat de nieuwe ketels binnen 10 sec warm water genereren. Dat is mij snel genoeg en dan kan ik afscheid nemen van de Daalderop close in 10. Enige reden zou trouwens de afwasmachine kunnen zijn die misschien daar ook water van gebruikt maar dat moet ook gewoon van de ketel kunnen komen.
Ja leuk met Booster functie aan en Tap Confort aan zeker zodat je lekker stroom én gas verspilt :P. Als die functies uitstaan doet het er toch iets langer over om op te warmen imo. Maargoed het is maar net wat je wilt. Voor beide opties is iets te zeggen uiteraard maar ik houd lekker een boiler voor in de keuken.

En jij hebt je vaatwasser op de warme kraan aangesloten?

[ Voor 27% gewijzigd door Notna op 19-12-2013 12:00 ]

• _JGC_
Voor een paar liter water een hele ketel opstoken en enkele meters leiding doorstromen+verwarmen...

Voor douchen heb je binnen no-time water van 35 graden ter beschikking, dat het daarna warmer wordt merk je niet met een fatsoenlijke thermostaatkraan. Voor afwas wil je gewoon 50+ graden en dat duurt in de praktijk altijd wat langer. Met een beetje leidinglengte ben je al 5-10 liter verder voor je echt heet water hebt in de keuken, om vervolgens een paar liter water te tappen en dan de hele boel weer af te laten koelen.

• Seafarer
Eventueel andere warmwater leiding naar de keuken.
Ik had standaard 15 MM koper. En kon deze met de nodige moeite vervangen door wicu 12MM. Dat merk je echt. Soms denk ik wel eens het had ook met 10MM moeten kunnen. Is het water nog sneller beneden.
(zal wel niet gebeuren, is nu echt teveel sloopwerk)

• Seafarer
_JGC_ schreef op donderdag 19 december 2013 @ 12:23:
[...]

Voor een paar liter water een hele ketel opstoken en enkele meters leiding doorstromen+verwarmen...

Voor douchen heb je binnen no-time water van 35 graden ter beschikking, dat het daarna warmer wordt merk je niet met een fatsoenlijke thermostaatkraan. Voor afwas wil je gewoon 50+ graden en dat duurt in de praktijk altijd wat langer. Met een beetje leidinglengte ben je al 5-10 liter verder voor je echt heet water hebt in de keuken, om vervolgens een paar liter water te tappen en dan de hele boel weer af te laten koelen.
Mmmm net even gecheckt met een praktisch testje.
Ketel heeft boiler. leiding lengte 12 meter. Leiding was echt koud.
Kraan open,na 2,3 liter brand ik mijn fikken.
Ik probeer wel alle warm water acties bij elkaar te houden.

edit ik had de maat beker verkeerd afgelezen. klopt nu wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 19-12-2013 12:59 . Reden: verkeerd afgelezen ]

• _JGC_
12 tegen 15mm scheelt je op 5 meter leiding al 0,27 liter water dat elke keer in de leidingen stil blijft staan en later weer doorgespoeld moet worden voor je tapwater uit de ketel zelf krijgt. Ik heb de ketel op een meter of 6-7 van de keuken af zitten, als je dat ding op zolder hebt hangen heb je zomaar een paar meter leiding te pakken.

7 liter water tappen voordat je ermee kunt afwassen is nogal wat als je bedenkt dat je maar een paar liter in een afwasteiltje kwijt kunt. Dat gaat al snel naar 100% verspilling.

[ Voor 23% gewijzigd door _JGC_ op 19-12-2013 12:50 ]

• Seafarer
_JGC_ schreef op donderdag 19 december 2013 @ 12:49:
12 tegen 15mm scheelt je op 5 meter leiding al 0,27 liter water dat elke keer in de leidingen stil blijft staan en later weer doorgespoeld moet worden voor je tapwater uit de ketel zelf krijgt. Ik heb de ketel op een meter of 6-7 van de keuken af zitten, als je dat ding op zolder hebt hangen heb je zomaar een paar meter leiding te pakken.

7 liter water tappen voordat je ermee kunt afwassen is nogal wat als je bedenkt dat je maar een paar liter in een afwasteiltje kwijt kunt. Dat gaat al snel naar 100% verspilling.
Ik vond hetzelf ook veel. Maar het is aangepast. Ik had de multifunctionele maatbeker verkeerd afgelezen.
(blijft het nog stom, want een emmer is soms al 7 liter) |:(

• Aghanim
  • Niet online
Zou ik nog eenmaal van jullie expertise gebruik mogen maken voor de aanschaf van een nieuwe ketel? Zojuist de adviseur van Feenstra over de vloer gehad. Die kwam blijkbaar al jaren in de wijk en wist dus al wat ik nodig had nog voordat ik zelf had gesproken :) . Hij kwam uit op de Intergas HRE 36/30 CW5 met installatie en 2 jaar garantie voor €1513 euro, Remeha, Nefit en andere merken zitten bij hen rond de 1800 euro in totaal. De HREco variant was volgens hem een slechte pomp die het huis vaak niet voldoende verwarmt vanwege de lage kracht van de pomp, moesten we dus niet nemen. Moduleren van de thermostaat was volgens hem ook geen goed idee, dat kon de ketel zelf prima regelen. Intergas was blijkbaar de beste keuze in onze regio omdat het water hier qua kalk nogal hard is en Intergas daar als enige goed tegen kan volgens de adviseur. Daarnaast moesten we volgens hem de Daalderop 10L boiler in de keuken laten zitten.

Onze situatie
Hoekwoning uit 2000 met goede isolatie en HR++
9 radiatoren en vloerverwarming woonkamer als bijverwarming
Alle radiatoren buiten woonkamer zijn altijd dicht
Badkamer met gemiddeld bad en regendouche
Daalderop boiler van 10L in keuken
Geschat jaarverbruik gas = 1300m3

Onze wensen
Gewenste temperatuur woonkamer 19,5C
Goed gebruik regendouche (huidige CW3 ketel voldoet al)
Zeer zuinige ketel ivm wens +10 jaar te blijven wonen
Liefst nieuwe thermostaat ter vervanging Chronoterm 3
Zelf schat ik hiermee in dat we een ketel met zo’n 24kW vermogen en CW4 nodig hebben
Warm water douche en keuken tegelijk is via keuken boiler geregeld.

Huidige ketel
AWB Thermomaster 2HR CW3 met 23kW vermogen
Honeywell Chronoterm 3

Feenstra
Intergas HRE36/30CW5 inclusief installatie en accessoires inclusief 2 jaar garantie en volledige service
€ 1513 (eigenlijk €1713 maar tijdelijke cashback van €200)
+ voldoende vermogen (denk zelfs overkill en daarom wellicht minder zuinig)
+ ketel scoort goed bij Consumentenbond
+ installateur is een bekende partij met een goede service en naam
- ketel is niet zeer zuinig (ivm HREco)
- betrouwbaarheid Intergas vermoedelijk minder dan Nefit, Remeha, Vaillant

Alternatief 1: Warmteservice.nl
Intergas HRE 28/24 CW4 inclusief installatie en accessoires en inclusief verplicht 2 jarig abonnement a 11,74/maand
€ 1406 of €1606 voor de HREco variant met zuinigere pomp
+ voldoende vermogen volgens eigen inschatting
+prijs
- ondanks goede reviews toch een internetwinkel
- verplicht serviceabonnement waarbij ik vermoed dat er niets mis zal zijn in de eerste 2 jaar

Alternatief 2: Budgetketel.nl
- Vaillant ecoTEC plus VHR 25-30 CW4 inclusief installatie en montage = € 1480
- Remeha Tzerra 28c CW4 inclusief installatie en montage en iSense = € 1220
- Remehe Calenta 28c CW4 inclusief installatie en montage en iSense = € 1615

Ik vind het sowieso prettig om de aankoop en installatie bij elkaar te doen omdat ik dan zelf zo min mogelijk hoef te regelen en daarmee terug kan vallen op 1 partij als er iets mis is. Qua prijzen hebben de 2 internet aanbieders grote voordelen maar bij Feenstra heb je het voordeel dat je qua reputatie wel goed zit met de service over het algemeen. Zelf neig ik naar de Remeha Tzerra in verband met de prijs, het feit dat die qua vermogen volgens mij prima gaat passen, iSense thermostaat meegeleverd krijgt en Remeha een goed merk met gewaardeerde prestaties is. Daarin moet ik dan wel de gok nemen dat budgetketel goed werk levert.

Kan iemand mij, ondanks het gebrek aan specifieke argumenten, adviseren?

• fabstar81
budgetketel is maar doorleverancier. er komt een lokale installateur bij je installeren. is er iets mis, ga je naar budgetketel en die schakelt ook die partij weer in.

toevallig vorige maand ketel via budgetketel geplaatst.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:01

m00

Waarom zou je een CW4 of zelfs een CW5 aanschaffen als je CW3 nu al voldoet? Voor verwarmen heb je het echt niet nodig. Integendeel, grote kans dat je minimale vermogen te groot is voor alleen je woonkamerradiatoren, met pendelen als resultaat.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:02
overweeg of je een CW5 niet te veel van het goede vind.

persoonlijk zou ik eerder kijken naar een CW3/4 maar om safe te zitten een CW4.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
of een CW3 met dwtw

Verwijderd

Ik heb een CW4 en ik heb daar al het probleem met douchen dat 'ie eigenlijk teveel vermogen levert voor het beetje water dat m'n spaarkop verbruikt... 8)7

• Aghanim
  • Niet online
Met CW4 zit ik inderdaad meer dan veilig, daarom baal ik van het standaard advies wat dus eigenlijk weer te ruim bemeten is. Ook is het volledig gebaseerd op zo snel mogelijk zo warm mogelijk stoken, oftewel totaal geen zuinigheid. Als ik lees dat fabstar goede ervaring met budgetketel.nl heeft dan lijkt me de Tzerra 28c voor 1220 een zeer goede keuze.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
BarryH schreef op donderdag 19 december 2013 @ 10:22:
als de ketel maar ver genoeg kan terugmoduleren :)
Daar is o.a de Atag Q serie wel heer en meester in :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

XeNeRgY,
Voor die 2 jaar garantie zal je hem toch na 1 jaar onderhoud moeten laten doen door een installateur, anders kun je fluiten naar je garantie.
Bedoel je met Warmteservice.nl niet Warmgarant.nl?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Aghanim
  • Niet online
Ja, inderdaad Warmgarant. Heb besloten voor de Remeha Tzerra 28c CW4 te gaan, mede omdat hier ook de iSense bijgeleverd wordt en de ketel goedkoop maar toch krachtig genoeg is.

• _JGC_
Ik vraag me af wat die vent van Feenstra heeft gerookt dat de pomp van een HREco niet voldoende zou zijn voor verwarming en dat andere merken niet tegen hard water kunnen. Verder nog advies om niet een modulerende thermostaat te plaatsen... en dan een CW5 in een huis uit 2000...

Klink mij meer in de oren als snel even ophangen, nergens naar kijken, temperaturen en pompsnelheid op allerhoogst instellen en vervolgens de gebruiker met een hoge gas en stroomrekening opzadelen. Het blijft onderdeel van Nuon uiteindelijk, die hebben er belang bij dat je meer stroom en gas verbruikt.

Ik stook een huis uit 1978 warm met pompstand op 2. Voorheen op pompstand 1, maar had lucht in de installatie die ik er op stand 1 niet uit kreeg waardoor de radiator in de woonkamer niet warm werd. Zou nu prima weer op 1 kunnen, maar heb geen zin om weer die ketel open te slopen, ding loopt prima zo.

• Aghanim
  • Niet online
Precies, ondanks dat ik liet merken best goed research te hebben gedaan sloeg hij alle tegenvragen in de wind. De mooiste was eigenlijk nog dat CW5 alleen maar beter was dan de huidige CW3 die ook voldoet. Van dat soort adviseurs krijg ik altijd een naar gevoel. Ramde meteen de Intergas folder op tafel en geen alternatieven besproken. Toen ik om Remeha vroeg kreeg ik als eerste: 'ja ik heb ze wel, als je flink meer wilt betalen tenminste'.

Als ik van niemand hoor dat de Tzerra een slechte keus is dan wordt het die in elk geval, wel jammer van die niet modulerende pomp van 82watt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 19-12-2013 17:41 ]

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 19:21

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Heeft iemand een idee hoe ik een Honeywell Touch helaal kan resetten... Ik wil dus het gehele geheugen wissen.
Ik zie alleen maar de optie terug naar fabrieksinstellingen, maar ik wil hem graag een complete reset geven.
Ik kan het antwoord nergens vinden...

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:27

ericplan

5180 Wp PV

Aghanim schreef op donderdag 19 december 2013 @ 16:58:
Precies, ondanks dat ik liet merken best goed research te hebben gedaan sloeg hij alle tegenvragen in de wind. De mooiste was eigenlijk nog dat CW5 alleen maar beter was dan de huidige CW3 die ook voldoet. Van dat soort adviseurs krijg ik altijd een naar gevoel. Ramde meteen de Intergas folder op tafel en geen alternatieven besproken. Toen ik om Remeha vroeg kreeg ik als eerste: 'ja ik heb ze wel, als je flink meer wilt betalen tenminste'.

Als ik van niemand hoor dat de Tzerra een slechte keus is dan wordt het die in elk geval, wel jammer van die niet modulerende pomp van 82watt :)
In het installatiemanual van de Tzerra staat dat optioneel een zuinige modulerende pomp verkrijgbaar is. Verder lijkt het me een ideale ketel om zelf op te hangen, lekker klein en nog geen 20 kilo.

A'dam PVOutput

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 22:42
Wat is er zo anders aan een reset dan de fabrieksprogramma dan?

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Neefdave schreef op donderdag 19 december 2013 @ 18:29:
Wat is er zo anders aan een reset dan de fabrieksprogramma dan?
terug fabrieksinstelling, blijft gewoon de schakelinstellingen staan van opstaan/thuiskomen en slapen gaan.
Vandaar dat ik dus denk dat hij niet helemaal zijn geheugen wist.
Ik vraag dit omdat het adaptief opstarten de laatste 2 dagen niet meer werkt, terwijl adaptief opstarten wel ingeschakeld staat. ;(

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik heb ook getwijfeld tussen de Tzerra en de HReco.
Voor mij was juist de modulerende pomp de doorslag.
Succes.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Deef_K
pribo schreef op donderdag 19 december 2013 @ 18:35:
[...]

terug fabrieksinstelling, blijft gewoon de schakelinstellingen staan van opstaan/thuiskomen en slapen gaan.
Vandaar dat ik dus denk dat hij niet helemaal zijn geheugen wist.
Ik vraag dit omdat het adaptief opstarten de laatste 2 dagen niet meer werkt, terwijl adaptief opstarten wel ingeschakeld staat. ;(
Misschien kabels even los halen voor paar minuten?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Aghanim schreef op donderdag 19 december 2013 @ 16:53:
Ja, inderdaad Warmgarant. Heb besloten voor de Remeha Tzerra 28c CW4 te gaan, mede omdat hier ook de iSense bijgeleverd wordt en de ketel goedkoop maar toch krachtig genoeg is.
waarom niet iets meer uitgeven en voor een calenta gaan ? die heeft wel een modulerende pomp en tegenwoordig zelfs energiezuinig (ik heb nog de normale versie)

http://www.warmteservice....-25%2C5-kW-CW4/p/14050905

[ Voor 28% gewijzigd door Ray op 19-12-2013 18:52 ]

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ik zou ook echt wat meer uitgeven. 82 W is niet meer van deze tijd.

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Neefdave schreef op donderdag 19 december 2013 @ 18:50:
[...]

Misschien kabels even los halen voor paar minuten?
Ik zal hem voor het naar bed gaan even van de muur halen en de batterijen eruit halen, hopelijk is het geheugen dan leeg. :?

• _JGC_
Gok dat je programma er niet zomaar uit is, als dat naar een chipje wordt geschreven kan je het eindeloos bewaren.

Ik heb hier een Chronotherm Modulation een halfjaar in de kast gehad, niet aangesloten op een ketel en de condensator voor de backlight was inmiddels wel leeg. Toen ik die bij mijn vriendin in het appartement ophing na een paar maanden stond mijn programma er nog in en dacht dat ding nog steeds dat ie een woonkamer van 50m2 mocht opstoken ipv een appartement van formaat studentenkamer.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
HvB83 schreef op donderdag 19 december 2013 @ 18:52:
Ik zou ook echt wat meer uitgeven. 82 W is niet meer van deze tijd.
Klopt, sta er ook van te kijken dat zo'n nieuw model geen A-label pomp heeft.
Daarbij heeft de Tzerra (CW3 en CW4) ook een vrij hoge minimaal belasting van 6.2kW op bovenwaarde.
Een regelbereik van 1:4 is niet erg bijzonder best.
De CW5 is helemaal een monster op laaglast@8.7kW :X
Je moet wel een enorm groot of slecht geïsoleerd huis wil die ketel tot zijn recht komen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-10 07:49

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Volgens mij kun je geheugen voor regelalgoritmes niet wissen. Verder zal de thermostaat bij gering verschil tussen gemeten en gewenste temperatuur bij adaptief opwarmen niet voor het geprogrammerde tijdstip opstarten. Mvg Hans

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:52

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Oxellaar schreef op donderdag 19 december 2013 @ 21:29:
[...]

Klopt, sta er ook van te kijken dat zo'n nieuw model geen A-label pomp heeft.
Daarbij heeft de Tzerra (CW3 en CW4) ook een vrij hoge minimaal belasting van 6.2kW op bovenwaarde.
Een regelbereik van 1:4 is niet erg bijzonder best.
De CW5 is helemaal een monster op laaglast@8.7kW :X
Je moet wel een enorm groot of slecht geïsoleerd huis wil die ketel tot zijn recht komen.
Ik geloof nooit dat die pomp 82W is, het is zo'n klein pompje met dunne kabeltjes. Ik vind het een super ding, ongelofelijk stil, weegt niets, zit deugdelijk in elkaar, en super zuinig met gas, leuk te tunen via de isense.

Zelf goed te installeren, alles duidelijk aangegeven.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Oxellaar
  • Niet online
82 watt kan ook makkelijk over een dun kabeltje en dat wattage is niet vreemd voor een cv-pomp.
Waarschijnlijk gaat de toerenregeling over die dunne kabels, de 230v voeding zal wel wat dikker zijn
In mijn Topline zat ook een pomp van 75watt, vandaar dat ik die pomp er ook uitgegooid heb.
Heb nu een verbruik van de pomp tussen de 9 en 13 watt :)

Ik zeg ook niet dat de Tzerra een slechte ketel is, alleen die belasting op laaglast valt mij wat tegen.
Voor de rest is het een mooi apparaat, zeker als je de A-label pomp als optie neemt.

[ Voor 11% gewijzigd door Oxellaar op 19-12-2013 21:52 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Huidige Intergas ketel verbruikt (grofweg) 6 kWh per wintermaand. Bijna net zoveel als mijn vorige Atag ketel in verbruikte als ie 'uit' stond :X. CV-pomp draait bij mij alleen bij het verwarmen + 1 minuut nadraaien. Ik maak mij niet zo'n zorgen over het energieverbruik van de pomp.

• Aghanim
  • Niet online
Maximum vermogen is 117watt bij de Tzerra bij vollast en 82 watt bij laaglast. De vraag is dan natuurlijk hoeveel tijd per dag op welke last gedraaid wordt. Als je andersom kijkt betaal je voor een andere ketel of die zuinige pomp 200 euro extra. Je kunt dan zelf uitrekenen hoe lang het duurt voordat je die hebt terugverdiend. Je zou zelfs nog kunnen denken dat als je hier over minder dan de terugverdientijd wilt verhuizen je juist voor de goedkopere versie moet gaan.

Kan natuurlijk ook altijd de pomp een stand lager zetten. Vermoedelijk leveren we dan niets in op comfort. En wellicht lost een modulerende thermostaat/Opentherm ook al wat op qua stroomverbruik?

[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 19-12-2013 22:27 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:52

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op donderdag 19 december 2013 @ 21:52:
Huidige Intergas ketel verbruikt (grofweg) 6 kWh per wintermaand. Bijna net zoveel als mijn vorige Atag ketel in verbruikte als ie 'uit' stond :X. CV-pomp draait bij mij alleen bij het verwarmen + 1 minuut nadraaien. Ik maak mij niet zo'n zorgen over het energieverbruik van de pomp.
+1 maar vast niet iedereen hier heeft panelen met een overschot, ik wilde ook eerst een modulerende pomp maar ben nu blij dat ik hem niet heb.
Standby verbruik is 3 wat, dat is mooi... Die paar minuten dat ie loopt.....En vloerverw pomp erbij.

Oxellaar

Die 82w is volluit denk ik, maar standaard op 7 dus het zal 58W zijn ongeveer, dat duurt lang om dat verschil terug te verdienen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

_JGC_ schreef op donderdag 19 december 2013 @ 21:16:
Gok dat je programma er niet zomaar uit is, als dat naar een chipje wordt geschreven kan je het eindeloos bewaren.

Ik heb hier een Chronotherm Modulation een halfjaar in de kast gehad, niet aangesloten op een ketel en de condensator voor de backlight was inmiddels wel leeg. Toen ik die bij mijn vriendin in het appartement ophing na een paar maanden stond mijn programma er nog in en dacht dat ding nog steeds dat ie een woonkamer van 50m2 mocht opstoken ipv een appartement van formaat studentenkamer.
Hansoverdiep schreef op donderdag 19 december 2013 @ 21:33:
Volgens mij kun je geheugen voor regelalgoritmes niet wissen. Verder zal de thermostaat bij gering verschil tussen gemeten en gewenste temperatuur bij adaptief opwarmen niet voor het geprogrammerde tijdstip opstarten. Mvg Hans
Heren bedankt, dan laat ik hem maar aan de muur zitten.
Hopelijk komt het door wat Hansoverdiep schrijft.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

los van de pomp, maar die discussie moet ik niet voeren in een bespaar topic :) , heb ik zelf voor de calenta (in mijn geval 40c) gekozen vanwege zijn super snelle tijd om warm water te leveren. Dit stukje comfort is mij geld waard. Net als de CW5 die ik nodig heb voor mijn plensregen douche die begrenst was op 15 liter/minuut........ De laaglast van 7,2 kw heb altijd wel nodig in mijn woning ook dat is niet direct een punt. Als ik overigens minder verbruik ('s morgens staat de vv pomp een uur uit en stook ik alleen de badkamer en hal) gaat hij ook niet pendelen of moeilijk doen.

deze week komt de offerte binnen voor 30 full black PV panelen dus over stroom hoef ik dan ook geen zorgen meer te maken :)

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 19-12-2013 22:41 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Aghanim schreef op donderdag 19 december 2013 @ 22:09:
Maximum vermogen is 117watt bij de Tzerra bij vollast en 82 watt bij laaglast. De vraag is dan natuurlijk hoeveel tijd per dag op welke last gedraaid wordt. Als je andersom kijkt betaal je voor een andere ketel of die zuinige pomp 200 euro extra. Je kunt dan zelf uitrekenen hoe lang het duurt voordat je die hebt terugverdiend. Je zou zelfs nog kunnen denken dat als je hier over minder dan de terugverdientijd wilt verhuizen je juist voor de goedkopere versie moet gaan.

Kan natuurlijk ook altijd de pomp een stand lager zetten. Vermoedelijk leveren we dan niets in op comfort. En wellicht lost een modulerende thermostaat/Opentherm ook al wat op qua stroomverbruik?
Mooi dat je dat verbruik vermeld, hier verbruikt de ketel op laaglast 26watt en op vollast 63watt.
De Grundfos Alpha2 die er nu in zit verbruikt ruim 80% minder dan de vorige Grundfos UPER
Behoorlijk verschil dus. Het schijnt een besparing van ruim €600 te zijn over de verwachte levensduur van de ketel. Dit staat volgens mij in de brochure van de Nefit Trendline.
200 euro extra vragen voor een zuinige pomp is wel erg veel geld.

En in het DED forum maken wij ons zeker wel druk om het energieverbruik van je cv ketel ;)
1 geluk, in 2015 zijn A-label pompen verplicht en gaan de conventionele in de ban.

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-10 12:23

VPI

Ray schreef op donderdag 19 december 2013 @ 22:39:
los van de pomp, maar die discussie moet ik niet voeren in een bespaar topic :) , heb ik zelf voor de calenta (in mijn geval 40c) gekozen vanwege zijn super snelle tijd om warm water te leveren. Dit stukje comfort is mij geld waard. Net als de CW5 die ik nodig heb voor mijn plensregen douche die begrenst was op 15 liter/minuut........ De laaglast van 7,2 kw heb altijd wel nodig in mijn woning ook dat is niet direct een punt. Als ik overigens minder verbruik ('s morgens staat de vv pomp een uur uit en stook ik alleen de badkamer en hal) gaat hij ook niet pendelen of moeilijk doen.

deze week komt de offerte binnen voor 30 full black PV panelen dus over stroom hoef ik dan ook geen zorgen meer te maken :)
Goed bezig....heb ik je besmet :9

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-10 21:51
Hier draait sinds een jaar in onze nieuwbouwwoning van 700 M3 een Intergas Kompakt Solo 12 kW.
Begane grond 22 graden / verdieping 21 graden, nachtverlaging 1 graad.
Boiler 400 ltr. waarvan op dit moment nog, indirect, alleen de bovenste 200 ltr. door de CV ketel word verwarmd.

Bij installatie van de ketel meteen de originele pomp (90 W) er uit laten slopen en een Alpha Grundfoss 2 onder de ketel laten monteren, vervangingspijp er tussen en klaar.
Pomp draait op 43 W tijdens warmtevraag (bg / verdieping is gescheiden), dit debiet is ook nodig bij een aanvoertemperatuur van 29 graden en een retour van 23 graden.

Ketel kan terug moduleren tot 3,8 kW, suddert rustig door op een laag pitje en houd ons huisje warm.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:27

ericplan

5180 Wp PV

Limojo schreef op donderdag 19 december 2013 @ 23:41:
Hier draait sinds een jaar in onze nieuwbouwwoning van 700 M3 een Intergas Kompakt Solo 12 kW.
Begane grond 22 graden / verdieping 21 graden, nachtverlaging 1 graad.
Boiler 400 ltr. waarvan op dit moment nog, indirect, alleen de bovenste 200 ltr. door de CV ketel word verwarmd.

Bij installatie van de ketel meteen de originele pomp (90 W) er uit laten slopen en een Alpha Grundfoss 2 onder de ketel laten monteren, vervangingspijp er tussen en klaar.
Pomp draait op 43 W tijdens warmtevraag (bg / verdieping is gescheiden), dit debiet is ook nodig bij een aanvoertemperatuur van 29 graden en een retour van 23 graden.

Ketel kan terug moduleren tot 3,8 kW, suddert rustig door op een laag pitje en houd ons huisje warm.

;)
Dat is eigenlijk het mooiste. CV en WW los van elkaar. En voor beide een optimale manier om daarin te voorzien. Een combiketel is toch een soort schaap met 5 poten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Dre schreef op donderdag 19 december 2013 @ 21:52:
Heb je dat verbruik gemeten?
Als je pomp 50 W verbruikt, (ga er van uit dat die niet op stand 3 staat) dan kan je daar uit je draaiuren bepalen van je ketel.
Als ik het goed uitgerekend heb dus 120 uur draaitijd per wintermaand.

Zelf zie ik ook het nut niet in van een zuinige pomp in de ketel.
Wel voor mijn vloerverwarming omdat die pomp veel meer uren maakt.
En dan kan zo'n moderne pomp i.p.v. aan/uit bij mij misschien wel modulerend gebruikt worden.
Daar zie ik wel wat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Oxellaar schreef op donderdag 19 december 2013 @ 23:15:
[...]

De Grundfos Alpha2 die er nu in zit verbruikt ruim 80% minder dan de vorige Grundfos UPER
Behoorlijk verschil dus. Het schijnt een besparing van ruim €600 te zijn over de verwachte levensduur van de ketel. Dit staat volgens mij in de brochure van de Nefit Trendline.
Dan moet de ketel wel een mensenleven meegaan of de energie giga duur worden. :)

En dat laatste is twijfelachtig volgens Bartjens, zie FD

Nuon en Essent zetten hun nieuwe, schone gascentrales stil om de oude, vuilere kolencentrales te laten draaien. Steenkool is goedkoop. De vraag naar kolen stijgt, prijsstijging dreigt. Bartjens slaat aan het rekenen. Stroom uit een kolencentrale kost 23,50 euro per megawattuur. Een gascentrale doet dat voor 65,50 euro. Maar dat is allemaal exclusief de prijs voor CO2-uitstoot, die bij kolencentrales veel hoger ligt. Momenteel winnen de kolencentrales, de markt doet zijn werk.

[ Voor 36% gewijzigd door opuntia1 op 20-12-2013 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Pribo,

Nog even een voorbeeld, als er 7 uur 20C staat geprogrammeerd en de gemeten kamertemperatuur 19.5C is dan zal de thermostaat pas om 7 uur aan gaan. Is de kamertemperatuur 18.5C dan start de ketel eerder, bijvoorbeeld om 6.15 uur. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
opuntia1 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 08:13:
[...]

Dan moet de ketel wel een mensenleven meegaan of de energie giga duur worden. :)

En dat laatste is twijfelachtig volgens Bartjens, zie FD

Nuon en Essent zetten hun nieuwe, schone gascentrales stil om de oude, vuilere kolencentrales te laten draaien. Steenkool is goedkoop. De vraag naar kolen stijgt, prijsstijging dreigt. Bartjens slaat aan het rekenen. Stroom uit een kolencentrale kost 23,50 euro per megawattuur. Een gascentrale doet dat voor 65,50 euro. Maar dat is allemaal exclusief de prijs voor CO2-uitstoot, die bij kolencentrales veel hoger ligt. Momenteel winnen de kolencentrales, de markt doet zijn werk.
En dat kolen massaal gedumpt worden komt weer door de VS, die ineens schaliegas in overvloed hebben en daarmee geen kolen meer nodig hebben. Ze kunnen die CO2-heffingen wat mij betreft nog een stuk hoger maken, blijkbaar is het nog steeds lonend om vervuilende grondstoffen te kiezen terwijl net gebouwde gascentrales maar op 15% draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
HvB83 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 08:35:
[...]

En dat kolen massaal gedumpt worden komt weer door de VS, die ineens schaliegas in overvloed hebben en daarmee geen kolen meer nodig hebben. Ze kunnen die CO2-heffingen wat mij betreft nog een stuk hoger maken, blijkbaar is het nog steeds lonend om vervuilende grondstoffen te kiezen terwijl net gebouwde gascentrales maar op 15% draaien...
De gascentrales worden hier alleen nog maar gebruikt om flexibel in te springen i.v.m. de variabele opwekking van elektriciteit door wind en zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Is ook best logisch, een kolencentrale kan veel minder snel schakelen met variabele belasting dan een gascentrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

opuntia1 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 08:13:
[...]

Hier op de vloerverwarming een Alpha2 in een CV systeem dat is opgedeeld in zones (de ketel maakt daardoor per definitie meer uren dan de vloerverwarmingspomp)
Volgens Plugwise is het verbruik van de pomp in November 5kWh geweest en voor December zit ik nu "al" op 4,2kWh (exploreren; (4,2 / 19) * 31 = 6,85 kWh voor december).
Denk dat ik november en december best voor een voorzichtige schatting in kan/mag zetten;
6,85 + 5 = 11,85kWh * 3 (3*2 = 6 stookmaanden) = 35,55 kWh

De huidige pomp staat op 21W en de vorige pomp(Wilo op stand3) verbruikte +/- 70W oftewel 70 / 21 = 3,33 maal meer als de huidige pomp.
De vorige pomp gebruikte 3,33 keer meer energie en op jaarbasis is dat dan;
35,55 * 3,33 = 118,38 kWh

besparing is dan 118 - 35 = 83 kWh per jaar (83*0.24 = €20 per jaar)
De pomp was in aanschaf +/- €250 en geeft daarmee een TVT van 12 jaar en in mijn ogen is dat prima haalbaar.

Helaas is bij ons de pomp van de ketel niet te vervangen en wil ik geen rare truken uithalen om de pomp buiten de behuizing op te hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Freemann op 20-12-2013 10:36 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Aghanim schreef op donderdag 19 december 2013 @ 16:53:
krijg je die iSense niet gewoon bij alle ketels er gratis bij? in ieder geval in prijsrange van de calenta. ook ik ben voor de calenta 40c CW5 gegaan, die twee keer per jaar dat ik tegelijkertijd het bad induik en mijn vrouw staat te douchen, wil ik gewoon niet 5 minuten langer wachten dan noodzakelijk.

de installateur heeft me er zelfs van weerhouden om niet te CW6 aan te schaffen :)

bovendien trok mijn vorige agpo ferroli HR ketel het niet om onze woonkamer warm te stoken boven de 19,5 graden met een pui op het zuiden over de gehele breedte van het huis. zelfs kruipruimte isolatie van 7cm hielp hooguit halve graad.
daarnaast deed de vloerverwarming het niet meer en nu, met waarschijnlijk heul wat overkill, met de calenta is het lekker behagelijk. voel ik na 3 jaar zelfs de vloerverwarming door de plavuizen, isolatie én laminaat heen én hoeven we nu geen eens hoger te stoken dan die 20 graden omdat het zo veel warmer voelt dan met die agpo (kan dit eigenlijk? :+ )

over de energie hoef ik me niet zoveel zorgen te maken, die calenta heeft sinds januari of februari dit jaar verplicht zuinige pompen en anders nemen mijn 14 250wp paneeltjes het wel waar.

nu nog wat tunen...om te beginnen met een pompschakelaar voor de vloerverwarming (of aangesloten op ketel), middagprogramma eruit geknikkerd in de iSense, graadje lager gestookt (19 graden is voor mannen genoeg), binnenkort CV-temp maar verlagen van 90 naar om te beginnen 70 graden. en nee, ik ga niet korter douchen :)
Ray schreef op donderdag 19 december 2013 @ 22:39:

*knip*
mag ik vragen wat voor instellingen jij hebt mbt CV en tapwater? vooral mbt dat warmhouden en afkoelen, opwarmtijd enzo.

tapwater is 60 graden bij mij. cv max 90. warmhouden snachts uit, rest standaard eigenlijk. nog niet veel aan getweaked.

[ Voor 21% gewijzigd door fabstar81 op 20-12-2013 11:52 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik kan me gewoon niet voorstellen dat zelfs een "klein" 24kW ketel een beetje ongunstig gelegen woning met HR++-glas over de hele kopgevel de woning niet gewoon warm krijgt. Ik heb toch best een aardige woonkamer en daar zit 11kW aan opgesteld vermogen in. Dan ga je er vanuit dat ze continu vol open staan, dat doe je alleen bij het aanwarmen. Grotere slaapkamers hebben dan misschien nog een radiator van 3kW, maar de kleintjes gaan toch eerder naar de 2 - 2,5. Terwijl de meeste mensen het echt niks vinden als het warmer is dan een graad of 18, die hoeft dus maar even aan en kan daarna snel worden teruggeregeld. Neem nog een hal of een trap en een douche erbij. Dan zit je in de meeste 5-kamer woningen net aan de 24 kW. Waarbij je aanneemt dat die 24 uur per dag volcontinu staan te stampen.

Lijkt me dus eerder dat je nieuwe ketel gewoon een heel stuk beter regelt. Heb zelf dit jaar nog een Agpo, maar ik vind het een draak. Dit stookseizoen ga ik daar even niks meer aan veranderen, maar volgend jaar moet er toch een goed modulerende HR of HRe voor terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
In veel huishoudens worden ook niet alle radiatoren gebruikt, dat scheelt ook enorm. Zo gebruiken wij met een 24kW ketel alleen vloerverwarming beneden als bijverwarming en 2 radiatoren. De andere 7 radiatoren in het huis staan altijd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Het gaat inderdaad om de piek.

Vergeet niet dat de slaapkamers tegenwoordig niet alleen worden gebruikt om te slapen. Vergeet ook je verwarmde garage, vorstbeveiligende radiatoren op zolders en bergingen en de verwarmde oprit niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-09 22:54
Inmiddels heb ik een tijd kunnen meten mbv mindergas.nl

Vooraf was mijn CV ingesteld op 75 C, geen begrenzing kW en aan/uit schakelen door thermostaat.

Periode gemeten is 1 december - 14 december.

Verbruik: 0.59 m3/gd

Inmiddels heb ik veranderd:

- temperatuur van 75 naar 65
- Retour aangepast op radiatoren ca. 18 (delta T) retour totaal ipv 10
- CV buizen in garage geisoleerd
- Temperatuur verlaagd van 20 naar 19.5
- thermostaat naar modulerend gezet

Periode gemeten 15 december - 20 december

Nu is het verbruik: 0.58 m3/gd

Conclusie... Het heeft allemaal niet geholpen en waarschijnlijk zelfs een averechts effect gehad, aangezien alleen al het beetje verlagen van de temperatuur in huis voor verbetering had moeten zorgen.

De meet tijd is waarschijnlijk nog te kort, dus ik meet nog even door bij deze instellingen.

Ik ben er bang voor dat we ondergedimensioneerd zijn kwa radiator vermogen. Met aanvoer T van 65 graden duurt het nu ongeveer 3 uur om van 16.5 - 19.5 te verwarmen. Dus ongeveer een graad per uur.

Of de isolatie van het huis is toch slechter dan verwacht. het koelt bij ons 's nachts van 19.5 naar 16.5 - 17 graden op dit moment.

Als de woonkamer op temperatuur is brandt de ketel door op 51 - 53 graden en verbruikt 0.5m3/uur ongeveer. Soms slaat hij heel even af.

De complete ruimte is denk ik 65 m2 die hij moet verwarmen. Ik heb een type 11, type 22 en type 33 radiator. Ik bereken zo een capaciteit van ongeveer 10 - 11 kW. Volgens webwidget zou ik eigenlijk 14 kW nodig moeten hebben.

Wat is jullie conclusie van dit verhaal? Isolatie is niet heel goed, maar ik zou het toch ook niet slecht noemen? Ik vraag mij af wat ik nu moet doen om mijn verbruik te reduceren.

Nogmaals, ik zal eens wat meer meten, maar komende tijd is vakantie periode en dan is het moeilijker te meten, omdat je of juist hele dagen thuis bent, of weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
Voor de warmte berekening wordt er gerekend dat alle radiatoren mee werken bij -20 buiten.
Door radiatoren op boven verdiepingen uit te zetten, kan je hier de mist in gaan.
tussen muren zijn niet zo goed geïsoleerd als de buiten muur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Geen idee of je isolatie slecht is, maar om een vergelijk te geven: huiskamer + keuken zijn hier 19.0 tot 23.00 uur in de avond. Als ik alle ventilatie rooster boven de ramen openzet (totaal 4 stuks) daalt het met een buitentemp van -2 naar maximaal 16.3. De ketel gaat aan om 6 uur in de ochtend.

Als ik 3 roosters dichtzet en 1 op half debiet dan blijft het 17.8 hier. Dat is dus resp. 1.2 graad (dichte roosters) en 2.7 graad (open roosters = trekkende luchstroom van voor naar achter)) per 7 uur voor een ruimte van 80m³ (32m² ) (tussenwoning) excl. vloerisolatie

Verder geef je wel aan wat de temp is, maar niet hoelang je dit aanhoud, wat en aanwarm tijd is of wat je verwarmschema voor de dag is. Verder; tussenwoning, alleenstaand enz. ?

[ Voor 25% gewijzigd door Notna op 20-12-2013 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Aanwarmtijd kan idd een grote factor zijn.
Thermostaat gaat hier namelijk sterk op regelen;
Bijv. 1 uur aanwarmtijd en als de ketel/thermostaat na 20min. merk dat de temperatuur in de ruimte amper stijgt, dan gaat hij VOL gas er tegenaan om de boel op te warmen. Zo goed als zeker vervalt hiermee de modulatie en zit de ketel niet in zijn optimum bereik.
Als je 3 uur aanwarmtijd hebt, dan kan de ketel heel rustig aan de gang, als hij merkt dat de temp. naar verwachting te snel stijgt, dan kan hij nog terug moduleren.

terug moduleren == efficiënter == lagere stooklijn == minder gas verbruik

Onze ketel staat al 2 jaar op 40c en dat gaat prima. Hij heeft een aanwarmtijd van +/- 2,5 uur en moet het om 17:15 op temp. hebben. Hij begint bij koude dagen al vroeg (14:30 is geen uitzondering) met opwarmen van de vloer en heden ten dagen heeft hij met een uurtje genoeg;
http://www.frijmann.nl/websolarlog/

[ Voor 26% gewijzigd door Freemann op 20-12-2013 14:06 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Thermostaat mag hier 1 uur eerder beginnen met stoken. Verder is de ketel gecapt op 50% vermogen en 68 graden. Om van 15 graden naar 19.5 te komen is ie gewoon 3 uur aan het stoken op 68 graden aanvoer. Denk ook dat die laatste binnenkort maar eens richting 75 mag.

Thermostaat begint met 40 graden, minimale instelling. Vervolgens kijkt ie het even een tijdje aan en als er niet snel wat verandert hoogt ie het in stapjes op tot max aanvoertemperatuur. Daar blijft ie net zolang op fikken tot ie de 19.5 ruim heeft bereikt en moduleert dan pas terug naar een lagere temperatuur tot ie de 40 bereikt heeft en uiteindelijk zo goed als aan/uit gaat met 40 graden aanvoer.

Ketel past gewoon vermogen aan op basis van aanvoer en retour. In het begin zal ie er flink aan moeten trekken om 15 graden retour naar de gevraagde 40 en later 68 te stoken, later als de boel op temperatuur is moduleert ie terug zodat de temperatuur niet boven de gevraagde temperatuur komt.

Overigens grappig detail: als je op de ketel de aanvoertemperatuur omhoog zet hoor je direct de ventilator meer toeren maken om de boel op te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Puur uit nieuwsgierigheid, is die 15 graden na 1 nachtje uit? Bij mij zakt hij namelijk van 20,5 naar 18, met een buitentemperatuur van +/- 2 graden. Dan gaat hij rond 22u30 uit en om 6u30 weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Bij ons thuis hebben we door de dag heen een minimale temp. variatie.
Nacht = 19c
Opstaan = 19,5c
middag = 19,5c (weekend 20c)
avond = 20,5c

Met de huidige nacht temp. van 4-6c wordt de 19c aan het einde van de nacht (05:00) aangetikt en wordt de vloer doorgewarmd. Met de 19,5c voor opstaan komen we nu de dag door en begint hij half/eind van de middag met aanwarmen richting de avond. De vloer is op die moment dat wij beneden/binnen zijn dan altijd warm en de temp. verschillen zijn minimaal waardoor opstoken ook op een laag regime kan.
Verder zitten er in de rest van het huis overal Jaga's met Zelfbouw DBE's waardoor de rest ook redelijk goed op de 40c gestookt kan worden. De oude plaat radiatoren hangen nog gewoon op hun plek, zodat in extreme periodes de plaatradiatoren en Jaga's naast elkaar kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
_JGC_ schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 15:01:

Thermostaat begint met 40 graden, minimale instelling. Vervolgens kijkt ie het even een tijdje aan en als er niet snel wat verandert hoogt ie het in stapjes op tot max aanvoertemperatuur. Daar blijft ie net zolang op fikken tot ie de 19.5 ruim heeft bereikt en moduleert dan pas terug naar een lagere temperatuur tot ie de 40 bereikt heeft en uiteindelijk zo goed als aan/uit gaat met 40 graden aanvoer.
Dan heb je dus even? een veel te hoge temperatuur die je juist wil voorkomen. :)
Hoezo goed geregeld? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
opuntia1 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 15:47:
[...]

Dan heb je dus even? een veel te hoge temperatuur die je juist wil voorkomen. :)
Hoezo goed geregeld? :)
Als je bezig bent met opstoken van 15 naar 19.5 duurt het wel even voordat het 20 is. Meubels en muren vreten gewoon alle warmte op die je in huis steekt. Ik heb niet voor niks 19.5 ingesteld, bij die oude honeywell mocht je 20.5 instellen om het een beetje comfortabel te krijgen, dat ding begon al veel te vroeg veel te laag terug te moduleren.

Dat mijn huis meer dan 70 graden nodig heeft om een beetje op te warmen zegt al genoeg lijkt me ;).
HvB83 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 15:38:
Puur uit nieuwsgierigheid, is die 15 graden na 1 nachtje uit? Bij mij zakt hij namelijk van 20,5 naar 18, met een buitentemperatuur van +/- 2 graden. Dan gaat hij rond 22u30 uit en om 6u30 weer aan.
Die 15 graden is na 1 nacht uit (22:00 gaat ie van 19.5 naar 15, om 0:00 is het 18 graden), vervolgens 's morgens kort stoken naar 17,5 of 18 (afhankelijk van dag) en vervolgens weer uit tot 17:30 (met 1 uur vervroeging). Meestal is het 's morgens 15.5 tot 16 graden als de boel opgestookt wordt 's morgens. Hangt een beetje van wind en kou af buiten.

Ik zit nog met een grote partij dubbelglas dat ouder is dan ik zelf ben, zowel op de noord als zuidgevel over de hele breedte van de woonkamer/eethoek. Verder moet de vloerisolatie nodig afgemaakt worden, op de noordkant zit er een laag in, op de zuidkant nagenoeg niks.

[ Voor 41% gewijzigd door _JGC_ op 20-12-2013 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Notna schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:45:
Geen idee of je isolatie slecht is, maar om een vergelijk te geven: huiskamer + keuken zijn hier 19.0 tot 23.00 uur in de avond. Als ik alle ventilatie rooster boven de ramen openzet (totaal 4 stuks) daalt het met een buitentemp van -2 naar maximaal 16.3. De ketel gaat aan om 6 uur in de ochtend.

Als ik 3 roosters dichtzet en 1 op half debiet dan blijft het 17.8 hier. Dat is dus resp. 1.2 graad (dichte roosters) en 2.7 graad (open roosters = trekkende luchstroom van voor naar achter)) per 7 uur voor een ruimte van 80m³ (32m² ) (tussenwoning) excl. vloerisolatie

Verder geef je wel aan wat de temp is, maar niet hoelang je dit aanhoud, wat en aanwarm tijd is of wat je verwarmschema voor de dag is. Verder; tussenwoning, alleenstaand enz. ?
De situatie had ik al een keer eerder in dit topic vermeld. Het is een 2-kapper met woonkamer op het Noord oosten. Daar hebben we ca. 10m2 aan raam/schuifpui plus nog wat ramen in de keuken en in een aangebouwd erkertje. Ik denk dat vooral de schuifpui voor de meeste kou zorgt. Beneden verdieping is 11.5X7.5. maar ook garage van 3x6m. Dus woonkamer/keuken ongeveer 65m2. In de keuken staat het rooster altijd op een klein kiertje.

Onze "slimme" thermostaat werkt niet met een aanlooptijd. Het is simpel ketel aan of uit, maar wel modulerend.

Ketel aan 1 (19.5 graden) = 5.40 - 7.10
Ketel aan 2 (19.5 graden) = 16.40 - 22.30

De vragen die ik dus heb (zie post eerder):

1. Is mijn radiator vermogen goed genoeg? 1 type 11, 1 type 22, 1 type 33. Allemaal ongeveer 1m2 oppervlak.

2. Is mijn isolatie redelijk? 19.5 --> 16.5/17 graden in 7 uur (0.4 / uur)

3. Is mijn opwarmtijd ok? 17 -> 19.5 3 uur bij 65 graden water

4. Wat kan ik nog doen om toch mijn verbruik te verlagen? Naast isoleren.

Kijken wat ik kan isoleren wil ik in het voorjaar denk ik doen. Iets met de schuifpui en de voordeur voel ik ook wat tocht vanaf komen, waardoor de hal kouder wordt. Sowieso wat in verdiepen. Ik heb echt geen idee wat voor isolatie de muren hebben, maar van een huis van 1993 zou je verwachten dat dit op zijn minst redelijk is.

Onze beneden verdieping is behoorlijk groot, maar boven is het kleiner. Hierdoor hebben we gedeeltelijk plat dak. Dit zorgt natuurlijk ook voor extra warmte verlies.

Al met al denk ik dat het niet heel verwonderlijk is dat we relatief veel verbruik hebben om die ruimte te verwarmen. Met de nieuwjaarsborrel in de wijk maar eens aan wat buren vragen wat zij verbruiken aan gas.

Edit Hier een situatie"sketch"...

Afbeeldingslocatie: https://ucpqpg.blu.livefilestore.com/y2pzEnHAFWfEaY8V0YJ1bO_0RDVnIxKo9jhu3HQ2di3XnK5aW4iqCwDn2l1rg9RvOp97dBkW65Cd33sJZ9W06yLjIehC4mFsOekQB0Vj2XHCzjeNHatoI8PyXlSErjaVeZL/Boromir11-WIP2.jpg?psid=1

[ Voor 4% gewijzigd door Shodan op 20-12-2013 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcgdijkstra
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-11-2021
Ik wil even iets voorleggen waar Intergas mij geen antwoord op kon geven:

Een Intergas HReco 30/36 met de tapwater setting op de ketel op "aan" (dus niet eco) zal normaliter het tapwater 24 uur per dag warmhouden. Maar op mijn Honeywell Chronotherm Touch Modulation is een instelling "tapwater 's nachts uit". Zal de ketel nu 's nachts het tapwater, dus op commando van de thermostaat, inderdaad niet meer warmhouden of regeld de Intergas ketel de tapwater-warmhoudfunctie autonoom en onafhankelijk van de thermostaat?

PS
De tapwater-Eco functie op de ketel kan ik helaas niet gebruiken, want in de laatste software update van de ketel wordt bij gebruik van de tapwater Eco-stand, de nadraaitijd van de pomp uitgeschakeld(?) en die heb ik nodig op 5 minuten nadraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Deze zomer een nieuwe ketel geplaatst en 3 strada in de kamer gezet, we zijn van 0,44 m3/ graaddag naar 0,34 m3 / graadag gegaan .dit vind ik toch een mooi resultaat voor een vrijstaande woning .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

In het kader van ''zuinig stoken, zuinig aan'' heb ik de Honeywell Touch aan/uit thermostaat nu met afstandsbusjes ongeveer 8 mm van de muur gemonteerd zodat de warme lucht beter achter de thermostaat kan stromen. Ook heb ik het grote gat achter de thermostaat dicht gespoten, ik had namelijk nogal wat last van koudestraling vanaf de muur waarop de thermostaat zat gemonteerd.
Ook heb ik de aantal schakelingen terug gebracht van 6 naar 3 schakelingen per uur, omdat dit huis heel erg langzaam afkoelt. Mijn huis koelt ongeveer 0,5 graden af per 3 uur.
Met 6 schakelingen per uur bleef mijn huis netjes op temperatuur, al had ik aan het einde van de dag wel een temperatuuroverschot van soms een halve graad. Niet dat dit veel is, maar toch.!!
Mijn Hr 28 intergas ketel staat op capaciteit 55% met een warmwateraanvoertemperatuur van 60 graden zodat het s`morgens wel vlot warm is in huis.
Zodra het huis op temperatuur is moduleert de ketel zelf netjes terug en komt cv water eigenlijk nooit boven de 40 a 45 graden.
Hopelijk heb ik er goed aangedaan en blijft de temperatuur aangenaam aanvoelen overdag in huis en gaat het gasverbruik nog iets naar beneden.
We zullen het in de gaten houden.... :9~

[ Voor 7% gewijzigd door pribo op 20-12-2013 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Naar aanleiding van dit topic ben ik twee maanden terug begonnen met het tunen van mijn CV installatie en wil nu mijn ervaring met jullie delen :)

De installatie bestaat uit een AGPO EconPact 225C ketel (voor het tunen al op de ECO stand, tapwater niet warmgehouden) en een HoneyWell Round Modulation (OpenTherm) in combinatie met de volgende radiatoren:

Afbeeldingslocatie: http://www.radiatorhuis.nl/files/images/radiatoren.gif

- 1x type 33 120 CM
- 1x type 21 80 CM
- 1x type 21 120 CM
- 1x type 22 50 CM
- 1x type 11 80 CM

Het huis is gebouwd in 1986 en heeft dubbel glas (behalve in de voordeur). Voor de rest geen bijzondere isolatiemethoden, behalve wat toentertijd standaard was. Het is een klein huisje met een vloeroppervlakte van ongeveer 46 m2. Naast en boven mij zitten buren (soort van hoekbenedenwoning). Hierdoor heb ik aan een van de zijkanten en bij het dak minder warmteverlies :)

De ketel heeft volgens het boekje een vermogen van ongeveer 25 kW, maar is CV-zijdig standaard begrenst op 80% vermogen, wat neerkomt op ongeveer 20 kW. Zie ook de gegevens hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/zxk2h4.gif

Om mijn huisje op 21 graden te krijgen schijn ik volgens de berekeningen met ongeveer 8 kW uit te kunnen. Ik heb anderhalve maand het maximaal vermogen voor de CV teruggeschroeft naar 40%. Ik merkte dat het iets te lang duurde voor dat het echt warm werd, dus heb ik sinds kort het CV vermogen op maximaal 50% gezet. Hiermee wordt het snel warm in huis :)

Daarnaast heb ik tegelijkertijd de pompsnelheid van stand 3 verlaagt naar stand 1. Dit is sowieso een verademing qua geluid in de radiatoren, op stand 3 hoorde je het water soms echt 'spoelen' (systeem is wel ontlucht). In stand 1 is het systeem lekker stil en bespaart het waarschijnlijk ook op de stroomkosten :)

Mijn delta T is helaas nog erg klein, zelfs met pompsnelheid 1. De ketel schiet ook wel eens in de anti-pendel stand hierdoor. Helaas heb ik op geen enkele radiator een voetventiel om deze te kunnen knijpen :'( Het zijn oude radiatoren met simpele draaiknoppen. Binnenkort zal ik met behulp van thermometers (zoals in dit topic eerder beschreven) proberen de delta T te vergroten en uit te vogelen hoeveel slagen ik de knoppen op de radiatoren dicht kan draaien zonder verlies van comfort.

Tenslotte kan ik de aanvoer van de temperatuur nog verlagen. Deze staat nu nog op de standaard 80 graden Celsius:

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/ra5jba.gif

Ik heb deze een keer verlaagd naar 60 graden Celsius, maar kreeg toen het huis compleet niet meer warm (dit was in combinatie met het verlagen van het vermogen en de pompsnelheid). Heb toen besloten om dit eerst nog op de standaardinstelling te laten staan en de resultaten van het verlagen van het vermogen en de pompsnelheid af te wachten.

Afgelopen maanden (vanaf juli) is mijn leefritme zeer constant en is het gasverbruik dus goed te vergelijken. Mijn CV installatie heb ik eind oktober getuned. Met behulp van mindergas.nl heb ik uitgevogeld dat ik in de maanden juli, augustus, september en oktober gemiddeld 0,3825 m3 gas per gewogen graaddag verbruik. In de maanden november en december (tot en met vandaag, de 20e) is het verbruik gedaald naar gemiddeld 0,27 m3 gas per gewogen graaddag. Dit betekent een besparing van ongeveer 29,4% op het gasverbruik _/-\o_

Concluderend heeft het verlagen van het vermogen en de pompsnelheid al een grote invloed gehad op mijn verbruik. Ik ben benieuwd wat ik nog kan behalen als ik mijn delta T kan vergroten :)

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Als bij de Honeywell modulation bij vakantie en slapen ww op uit wordt gezet dan is daarmee de warmhoudfunctie uitgezet. Het zal dus langer duren voordat er warm water is. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Aan Pribo,

Waarom moduleert je ketel icm aan/uit-thermostaat terug als je huis op temperatuur is? Ketel gaat toch gewoon in vadte cycli aan/uit maar met kortere aan-perioden zodra warmtevraag minder wordt na opwarming. De Intergas ketel brandt dan wel kort op laagstand maar regelt relatief snel op naar hoger vermogen. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

opuntia1 schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 07:55:
[...]

Heb je dat verbruik gemeten?
Als je pomp 50 W verbruikt, (ga er van uit dat die niet op stand 3 staat) dan kan je daar uit je draaiuren bepalen van je ketel.
Als ik het goed uitgerekend heb dus 120 uur draaitijd per wintermaand.

Zelf zie ik ook het nut niet in van een zuinige pomp in de ketel.
Wel voor mijn vloerverwarming omdat die pomp veel meer uren maakt.
En dan kan zo'n moderne pomp i.p.v. aan/uit bij mij misschien wel modulerend gebruikt worden.
Daar zie ik wel wat in.
Even graven in mijn geheugen :)
Dre schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 18:41:
[...]

Ik heb even het elektriciteitsverbruik van mijn ketel/ketelpomp berekend op basis van het verbruik van januari 2013. (niet representatief voor een heel jaar dus....)

Situatie hier: Intergas HRE 24, 800m3 gasverbruik per jaar waarvan 200m3 warmwater. Pompstand 1 (laagste stand) nadraaitijd 1 minuut. Bij centrale verwarming totaalverbruik 48 Watt (gemeten) waarvan pomp circa 35 Watt (gegokt)

Elektriciteitsverbruik CV-ketel over januari gemiddeld 11 Watt, waarvan 2 Watt standby verbruik. Wat er te besparen valt is de 9 Watt verschil. Stel dat de 9 Watt over een heel jaar gezien de 1/3 wordt, dan hebben we het over een jaarverbruik van 26 kWh (3W). De huidige pomp (35W) zal hiervan de helft opsnoepen (gok). Dat is dan 13 kWh. Kosten verbruik huidige pomp = 3 euro per jaar

Ik weet niet wat een zuinige pomp verbruikt en kost, maar de terugverdientijd lijkt mij vrij lang :+ De hoeveelheid draaiuren en ingestelde pompsnelheid zijn uiteraard wel bepalend voor het verbruik en tvt

50 tot 60% besparen van niks blijft niks.
In mijn geval (geen VV) verbruikt de pomp circa 13 kWh per jaar (=3 euro). (grofweg uit de duim)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
_JGC_ schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 15:57:
[...]

Als je bezig bent met opstoken van 15 naar 19.5 duurt het wel even voordat het 20 is. Meubels en muren vreten gewoon alle warmte op die je in huis steekt. Ik heb niet voor niks 19.5 ingesteld, bij die oude honeywell mocht je 20.5 instellen om het een beetje comfortabel te krijgen, dat ding begon al veel te vroeg veel te laag terug te moduleren.

Dat mijn huis meer dan 70 graden nodig heeft om een beetje op te warmen zegt al genoeg lijkt me ;).
Dan maakt dus weinig verschil met mijn aan/uit thermostaat met een resolutie van 0,5 graad C.
Als ik 19,5 graad C instel schakelt de thermostaat bij 20 graad C uit.
De temperatuur van mijn kamer wordt echt niet hoger dan 20 graad C.
Ik vraag mij echt af wat het voordeel van een modulerende thermostaat is.
Het nadeel weet ik wel, veel duurder dan de aan/uit thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Hansoverdiep schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 17:44:
Aan Pribo,

Waarom moduleert je ketel icm aan/uit-thermostaat terug als je huis op temperatuur is? Ketel gaat toch gewoon in vadte cycli aan/uit maar met kortere aan-perioden zodra warmtevraag minder wordt na opwarming. De Intergas ketel brandt dan wel kort op laagstand maar regelt relatief snel op naar hoger vermogen. Mvg Hans
Mijn ketel start vol vermogen op (dit is nu ingesteld op 55%, wat ongeveer overeen komt met 15.5Kw) na een paar seconden hoor je dat de ketel terug zakt in vermogen en zachter gaat branden. ook hoor je de gasmeter minder hard draaien.
Mijn T delta is 20 graden Celsius, dus beter als dit kan haast niet.

Veel mensen denken nog steeds dat een aan/uit thermostaat alleen maar aan/uit gaat wanneer nodig.
Dit was vroeger zo met de oude kwikthermostaten of met die thermostaten waar een bi-metaal in zat.
Deze stookten dan de ketel op naar bv 20,5 graden en lieten dan de ketel uitgaan..... dan zakte de temperatuur naar 19,5 graden en liet de ketel dan weer aanslaan, enz, enz, enz....
Met die ouderwetse thermostaten was het of te warm of te koud.
De nieuwe thermostaten van b.v. Honeywell stoken het huis op naar bv 20 graden en slaan dan af.... om het huis of vertrek dan op 20 graden te houden, laten ze de ketel eventjes aanslaan dit gebeurt zo`n 3/6/9 of 12 x in het uur. Dit ligt uiteraard aan de instelling van de thermostaat, standaard is dit 6x.

Omdat de thermostaten tegenwoordig zo goed zijn dankzij de hedendaagse techniek rekenen ze zelf uit voor hoelang de ketel moet gaan branden. Minimum tijd staat standaard ingesteld op 1 minuut, maar wanneer het huis nog koud is, is de afkoeling nog groot en brand hij dus in het begin nog wat langer door. Dit kan soms 2 minuten of langer zijn.
Is het huis op temperatuur dan laat hij de ketel voor ongeveer 1 minuut branden om het huis op temperatuur te houden. En dit werkt perfect.... alleen was 6x voor mij iets teveel van het goede, dit huis verliest weinig tot geen warmte per uur. Vandaar dat ik nu gekozen heb voor 3x aanslaan in het uur om het huis op temperatuur te houden.

De ketels van nu zijn ook niet dom meer door alle elektronica en reageren dus zeer snel op de temperatuur van het inkomende en uitgaande cv water.

Dus wanneer mijn huis op temperatuur is komt het cv water eigenlijk niet meer boven de 40 graden, daarvoor brand de ketel tussentijds tekort.

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Pribo,

Natuurlijk begrijp ik je, als je op mijn naam googled dan zul je dat wel merken. Ben benieuwd of je tevreden bent met die 3 keer schakelen, normaal gebruik e deze mode als je vlerverwarming hebt. Bij radatoren met een grote waterinhoud kan ik mij voorstellen dat het ook goed werkt. Bij lchtgewicht radiatoren verkies ik zelf die standaard 6 keer per uur. Overigens bij een goed afgestelde mechanische thermostaat met anticipatie mogelijkheden is ook een goed comfort te bereiken. Mvg Hans

[ Voor 14% gewijzigd door Hansoverdiep op 20-12-2013 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ik heb de normale opwarming op 2 staan, dus die staat nog standaard ingesteld op de Honeywell.
Ik heb alleen de aantal opstarts verandert naar 3x per uur.
Voor dit huis moet dat voldoende zijn, want de radiatoren zijn niet erg veel afgekoeld na 1 minuut branden om de 20 minuten.
Het is misschien even wennen, want die warmte straling van de radiatoren is natuurlijk iets minder.... oude mensen vinden daarom een aan/uit ook plezieriger dan een modulerende thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcgdijkstra
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-11-2021
Hansoverdiep schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 17:27:
Als bij de Honeywell modulation bij vakantie en slapen ww op uit wordt gezet dan is daarmee de warmhoudfunctie uitgezet. Het zal dus langer duren voordat er warm water is. Mvg Hans
Bedankt Hans. Dat vroeg ik me dus af: geeft de Honeywell in dit geval dus een commando aan de ketel om het warmhouden 's nachts te staken, ondanks dat de ketel dus op "permanent" tapwater verwarmen staat. Het lijkt er wel op want de ketel manual zegt dat deze instelling "afhankelijk is van OpenTherm thermostaten". Beetje vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Ik wil graag de pompstand van mijn intergas veranderen maar ik hen geen flauw idee waar ik de stand in mijn ketel kan wijzigen. Heeft iemand een foto hier van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Neefdave schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 19:27:
Ik wil graag de pompstand van mijn intergas veranderen maar ik hen geen flauw idee waar ik de stand in mijn ketel kan wijzigen. Heeft iemand een foto hier van?
deksel voorkant verwijderen en dan zie je rechtsonder wel een pomp zitten. Met een muntje of dikke schroevendraaier kan je dan de pomp op 1, 2 of 3 zetten.
Links in het zwarte gedeelte zit de witte of lichtgrijze draaiknop om de pomp op 1,2 of 3 te zetten.Afbeeldingslocatie: http://cvonderdelen.snelbesteld.nl/images/80/8063160.jpg

Blijf van de dikke schroef midden op de motor af.!!!!!!!!!!

[ Voor 216% gewijzigd door pribo op 20-12-2013 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
pomp

Deze? Maar hoe weet ik nu in welke stand die staat?

Edit: oeps stiekem al aan gedraait maar terug gezet. Die bij mij is rood en staat op 3. Zal m eens naar 2 zetten.

[ Voor 26% gewijzigd door Deef_K op 20-12-2013 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Oh jij hebt een pomp waar je klote bij komt... Ik heb een andere intergas ketel. Hopelijk is er iemand die je wel kan helpen hier op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Nee kon er wel redelijk makkelijk bij. Schakelaar zat iets meer naar links.

Heb nu cv temperatuur op max 70 graden en pompstand op 2. Ben benieuwd wat dat gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Neefdave schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 19:53:
Nee kon er wel redelijk makkelijk bij. Schakelaar zat iets meer naar links.

Heb nu cv temperatuur op max 70 graden en pompstand op 2. Ben benieuwd wat dat gaat doen.
Gewoon een kwestie van uitproberen... ik heb hem op stand 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dre schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 17:52:
[...]

Even graven in mijn geheugen :)

[...]

In mijn geval (geen VV) verbruikt de pomp circa 13 kWh per jaar (=3 euro). (grofweg uit de duim)
Je verhaal zit zeker wat in. Alleen stook ik hier een aantal maanden per jaar WA.
Dan draait de pomp continu het gehele klokprogramma, in mijn geval 15 uur per dag = 450uur per maand.
Natuurlijk niet continu op maximaal toerental, maar modulerend. Dan word het een heel ander verhaal.
pribo schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 19:34:
[...]

[afbeelding]

Blijf van de dikke schroef midden op de motor af.!!!!!!!!!!
Niet zo panisch...komt alleen wat water uit druppen/sproeien als je die los draait, meer niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Shodan schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 16:02:
[...]

De situatie had ik al een keer eerder in dit topic vermeld. Het is een 2-kapper met woonkamer op het Noord oosten. Daar hebben we ca. 10m2 aan raam/schuifpui plus nog wat ramen in de keuken en in een aangebouwd erkertje. Ik denk dat vooral de schuifpui voor de meeste kou zorgt. Beneden verdieping is 11.5X7.5. maar ook garage van 3x6m. Dus woonkamer/keuken ongeveer 65m2. In de keuken staat het rooster altijd op een klein kiertje.

Onze "slimme" thermostaat werkt niet met een aanlooptijd. Het is simpel ketel aan of uit, maar wel modulerend.

Ketel aan 1 (19.5 graden) = 5.40 - 7.10
Ketel aan 2 (19.5 graden) = 16.40 - 22.30

De vragen die ik dus heb (zie post eerder):

1. Is mijn radiator vermogen goed genoeg? 1 type 11, 1 type 22, 1 type 33. Allemaal ongeveer 1m2 oppervlak.

2. Is mijn isolatie redelijk? 19.5 --> 16.5/17 graden in 7 uur (0.4 / uur)

3. Is mijn opwarmtijd ok? 17 -> 19.5 3 uur bij 65 graden water

4. Wat kan ik nog doen om toch mijn verbruik te verlagen? Naast isoleren.

Kijken wat ik kan isoleren wil ik in het voorjaar denk ik doen. Iets met de schuifpui en de voordeur voel ik ook wat tocht vanaf komen, waardoor de hal kouder wordt. Sowieso wat in verdiepen. Ik heb echt geen idee wat voor isolatie de muren hebben, maar van een huis van 1993 zou je verwachten dat dit op zijn minst redelijk is.

Onze beneden verdieping is behoorlijk groot, maar boven is het kleiner. Hierdoor hebben we gedeeltelijk plat dak. Dit zorgt natuurlijk ook voor extra warmte verlies.

Al met al denk ik dat het niet heel verwonderlijk is dat we relatief veel verbruik hebben om die ruimte te verwarmen. Met de nieuwjaarsborrel in de wijk maar eens aan wat buren vragen wat zij verbruiken aan gas.

Edit Hier een situatie"sketch"...

[afbeelding]
Iemand die er wat zinnigs over te zeggen heeft...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Hoeveel Kw heeft je ketel. en op hoeveel Kw draait die ketel nu.?
Wat is je cv water temperatuur bij opwarmen.?
En heb je altijd al een hoog verbruik gehad.?

[ Voor 37% gewijzigd door pribo op 20-12-2013 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
CV ketel is 25kW en staat sinds 14 december op 15kW.

Verbruik meet ik sinds 1 december. Hiervoor was er een intergas VR ketel en ja verbruik is altijd hoger geweest. Alleen had ik gehoopt dat tunen van de CV nut zou hebben in mijn geval.

Vandaag 's avonds weer 6 m3 verbruikt. Ik begin te denken dat het met de wind te maken heeft. Bij de schuifpui en de voordeur merk je daar wel wat van. De zijmuur staat op het westen en daar scheert nu volgens mij de wind langs.
Shodan schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:38:
Inmiddels heb ik een tijd kunnen meten mbv mindergas.nl

Vooraf was mijn CV ingesteld op 75 C, geen begrenzing kW en aan/uit schakelen door thermostaat.

Periode gemeten is 1 december - 14 december.

Verbruik: 0.59 m3/gd

Inmiddels heb ik veranderd:

- temperatuur van 75 naar 65
- Retour aangepast op radiatoren ca. 18 (delta T) retour totaal ipv 10
- CV buizen in garage geisoleerd
- Temperatuur verlaagd van 20 naar 19.5
- thermostaat naar modulerend gezet

Periode gemeten 15 december - 20 december

Nu is het verbruik: 0.58 m3/gd

Conclusie... Het heeft allemaal niet geholpen en waarschijnlijk zelfs een averechts effect gehad, aangezien alleen al het beetje verlagen van de temperatuur in huis voor verbetering had moeten zorgen.

De meet tijd is waarschijnlijk nog te kort, dus ik meet nog even door bij deze instellingen.

Ik ben er bang voor dat we ondergedimensioneerd zijn kwa radiator vermogen. Met aanvoer T van 65 graden duurt het nu ongeveer 3 uur om van 16.5 - 19.5 te verwarmen. Dus ongeveer een graad per uur.

Of de isolatie van het huis is toch slechter dan verwacht. het koelt bij ons 's nachts van 19.5 naar 16.5 - 17 graden op dit moment.

Als de woonkamer op temperatuur is brandt de ketel door op 51 - 53 graden en verbruikt 0.5m3/uur ongeveer. Soms slaat hij heel even af.

De complete ruimte is denk ik 65 m2 die hij moet verwarmen. Ik heb een type 11, type 22 en type 33 radiator. Ik bereken zo een capaciteit van ongeveer 10 - 11 kW. Volgens webwidget zou ik eigenlijk 14 kW nodig moeten hebben.

Wat is jullie conclusie van dit verhaal? Isolatie is niet heel goed, maar ik zou het toch ook niet slecht noemen? Ik vraag mij af wat ik nu moet doen om mijn verbruik te reduceren.

Nogmaals, ik zal eens wat meer meten, maar komende tijd is vakantie periode en dan is het moeilijker te meten, omdat je of juist hele dagen thuis bent, of weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Ik zou in jou geval zeker niet te ver terug gaan in vermogen.
Ik zou hem terug zetten waar die eerst opstond en dan b.v. met stapjes van 5% naar beneden gaan.
Dit zou je ook kunnen doen met het watertemperatuur.
Dus niet te drastisch alles naar beneden gooien...
En die wind trekt ook een hoop warmte uit de buitenmuur.
Ikzelf heb een zwaar geïsoleerd huis, maar zodra het hard gaat waaien verbruik ik ook meer gas.
Met kou valt het wel mee, maar het is die rot wind die de gasmeter harden laat waaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit je gegevens eens snel te vergelijken met mijn verbruik nu en bij jou is het zo'n 6m3 voor 7,5uur de verwarming aan. Dat lijkt mij eigenlijk niet zo slecht. Ik zit zelf nu rond de 5m3 per dag voor zo'n zelfde ritme maar dan voor 6,5 uur.

Echter heb ik een week of 3 geleden ook even via Mindergas.nl gerekend verbruik vorig jaar en nu en zat op 0.48 m3/gd en dit jaar op 0.22 m3/gd.

Ik zit nu na CV tuning en DBE op een besparing van flink wat procenten.
Zal wel appels met peren vergelijken zijn..

Edit: O ja en dan gebruik ik ook nog een bio-ethanol haard om de begin boost te geven wanneer de kachel opgestookt moet worden. Zodoende hoeft de CV zelf nagenoeg alleen de temp het laatste halve graadje te doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2013 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Ja, ik ga morgen eens een reset doen en dan langzaam aan kijken wat veranderingen voor effect hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Verwijderd schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 22:36:
Ik zit je gegevens eens snel te vergelijken met mijn verbruik nu en bij jou is het zo'n 6m3 voor 7,5uur de verwarming aan. Dat lijkt mij eigenlijk niet zo slecht. Ik zit zelf nu rond de 5m3 per dag voor zo'n zelfde ritme maar dan voor 6,5 uur.

Echter heb ik een week of 3 geleden ook even via Mindergas.nl gerekend verbruik vorig jaar en nu en zat op 0.48 m3/gd en dit jaar op 0.22 m3/gd.

Ik zit nu na CV tuning en DBE op een besparing van flink wat procenten.
Zal wel appels met peren vergelijken zijn..
Ik gebruik meer dan die 6m3 per dag. Zit rond 7.5. Ochtend is nu niet mee geteld.

DBE is een soort ventilator systeem voor radiatoren toch?

Tja, ik zat ook al te denken aan nieuwe verwarming enzo, maar mijn vriendin vindt dat ik wat te obsessief bezig bent en vind het wel prima zo.... :P Maarja, ik betaal alles op het moment....

[ Voor 4% gewijzigd door Shodan op 20-12-2013 22:39 ]

Pagina: 1 ... 53 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.