Zou ik nog eenmaal van jullie expertise gebruik mogen maken voor de aanschaf van een nieuwe ketel? Zojuist de adviseur van Feenstra over de vloer gehad. Die kwam blijkbaar al jaren in de wijk en wist dus al wat ik nodig had nog voordat ik zelf had gesproken

. Hij kwam uit op de Intergas HRE 36/30 CW5 met installatie en 2 jaar garantie voor €1513 euro, Remeha, Nefit en andere merken zitten bij hen rond de 1800 euro in totaal. De HREco variant was volgens hem een slechte pomp die het huis vaak niet voldoende verwarmt vanwege de lage kracht van de pomp, moesten we dus niet nemen. Moduleren van de thermostaat was volgens hem ook geen goed idee, dat kon de ketel zelf prima regelen. Intergas was blijkbaar de beste keuze in onze regio omdat het water hier qua kalk nogal hard is en Intergas daar als enige goed tegen kan volgens de adviseur. Daarnaast moesten we volgens hem de Daalderop 10L boiler in de keuken laten zitten.
Onze situatie
Hoekwoning uit 2000 met goede isolatie en HR++
9 radiatoren en vloerverwarming woonkamer als bijverwarming
Alle radiatoren buiten woonkamer zijn altijd dicht
Badkamer met gemiddeld bad en regendouche
Daalderop boiler van 10L in keuken
Geschat jaarverbruik gas = 1300m3
Onze wensen
Gewenste temperatuur woonkamer 19,5C
Goed gebruik regendouche (huidige CW3 ketel voldoet al)
Zeer zuinige ketel ivm wens +10 jaar te blijven wonen
Liefst nieuwe thermostaat ter vervanging Chronoterm 3
Zelf schat ik hiermee in dat we een ketel met zo’n 24kW vermogen en CW4 nodig hebben
Warm water douche en keuken tegelijk is via keuken boiler geregeld.
Huidige ketel
AWB Thermomaster 2HR CW3 met 23kW vermogen
Honeywell Chronoterm 3
Feenstra
Intergas HRE36/30CW5 inclusief installatie en accessoires inclusief 2 jaar garantie en volledige service
€ 1513 (eigenlijk €1713 maar tijdelijke cashback van €200)
+ voldoende vermogen (denk zelfs overkill en daarom wellicht minder zuinig)
+ ketel scoort goed bij Consumentenbond
+ installateur is een bekende partij met een goede service en naam
- ketel is niet zeer zuinig (ivm HREco)
- betrouwbaarheid Intergas vermoedelijk minder dan Nefit, Remeha, Vaillant
Alternatief 1: Warmteservice.nl
Intergas HRE 28/24 CW4 inclusief installatie en accessoires en inclusief verplicht 2 jarig abonnement a 11,74/maand
€ 1406 of €1606 voor de HREco variant met zuinigere pomp
+ voldoende vermogen volgens eigen inschatting
+prijs
- ondanks goede reviews toch een internetwinkel
- verplicht serviceabonnement waarbij ik vermoed dat er niets mis zal zijn in de eerste 2 jaar
Alternatief 2: Budgetketel.nl
- Vaillant ecoTEC plus VHR 25-30 CW4 inclusief installatie en montage = € 1480
- Remeha Tzerra 28c CW4 inclusief installatie en montage en iSense =
€ 1220
- Remehe Calenta 28c CW4 inclusief installatie en montage en iSense = € 1615
Ik vind het sowieso prettig om de aankoop en installatie bij elkaar te doen omdat ik dan zelf zo min mogelijk hoef te regelen en daarmee terug kan vallen op 1 partij als er iets mis is. Qua prijzen hebben de 2 internet aanbieders grote voordelen maar bij Feenstra heb je het voordeel dat je qua reputatie wel goed zit met de service over het algemeen. Zelf neig ik naar de Remeha Tzerra in verband met de prijs, het feit dat die qua vermogen volgens mij prima gaat passen, iSense thermostaat meegeleverd krijgt en Remeha een goed merk met gewaardeerde prestaties is. Daarin moet ik dan wel de gok nemen dat budgetketel goed werk levert.
Kan iemand mij, ondanks het gebrek aan specifieke argumenten, adviseren?