18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Tenzij er major verbouwd moet worden lijkt me dat een te hoge schatting. Ter indicatie: de installatie van mijn HR ketel (vervanging van een VR ketel) in augustus kostte 200 euro aan arbeid (dit omvatte behalve het ophangen van de ketel ook installatie een nieuw rookgaskanaal en aanleg condensafvoer, vervangen expansievat etc).Aghanim schreef op maandag 16 december 2013 @ 16:29:
Precies, vandaar ook die 400 euro korting bij huren om het voor mensen nog aantrekkelijker te maken. Het gaat er denk ik nogal van afhangen wat de installatie kost. De ketel kost rond de 1250 euro zie ik op internet en voor installatie schat ik zo'n 1000 euro in. Als de installatie bijvoorbeeld 500 euro blijkt te zijn is kopen al weer een stuk interessanter omdat je een goedkoper service abonnement kunt nemen.
Vorig jaar moest ik erg veel bijbetalen en ik heb de CV laten nakijken (huurhuis) De reparateur gaf aan dat er niks mis was behalve dat het expansievat lek was, die heeft hij vervangen. Hij gaf aan dat de CV juist op een hogere temperatuur moest worden ingesteld want dan zou hij sneller het huis opwarmen en dus minder lang te hoeven stoken. Maar met het lezen van dit topic ga ik weer twijfelen.
Ik kan de radiator en kraan temperatuur instellen. Ik heb ook gelezen dat de kraan niet onder de 50 graden mag komen in verband met bacteriën. Maar waar moet ik nu de radiator stand op zetten? 60/70/80 of hoger?
Zwager is een uur of 4 bezig geweest voordat alles hing en aangesloten was, qua arbeid hoeft het dus niet heel duur te zijn.
Keteltje hangt hier overigens 4 jaar nu, heb vorig jaar de condensafvoer zelf nog geleegd, maar verder heeft ie nog geen onderhoud weer gehad.
Dat valt dan wel weer mee, al vraagt Nuon dus wel 2550 voor ketel + installatie terwijl de ketel los voor 820 euro te koop is via internetwinkels. Dan zou je dus 1700 euro speling hebben voor installatie + accessoires. Deze week komt Kemkens in elk geval een offerte maken dus ik wacht dat bedrag even af. Op zich werkt de verwarming nog (de vloerverwarming zetten we nu maar uit aangezien R en A verkeerd om zitten) dus het brandt ook niet direct. Vermoedelijk doet een lokale installateur of Werkspot het wel voor een stuk minder dan die 1700 euronoo schreef op maandag 16 december 2013 @ 16:56:
[...]
Tenzij er major verbouwd moet worden lijkt me dat een te hoge schatting. Ter indicatie: de installatie van mijn HR ketel (vervanging van een VR ketel) in augustus kostte 200 euro aan arbeid (dit omvatte behalve het ophangen van de ketel ook installatie een nieuw rookgaskanaal en aanleg condensafvoer, vervangen expansievat etc).
@_JGC_: het gaat hier inderdaad om de 28/24 versie.
Dat ligt aan je huis, is die slecht/goed of heel goed geïsoleerd...martin_v_z schreef op maandag 16 december 2013 @ 16:58:
. Maar waar moet ik nu de radiator stand op zetten? 60/70/80 of hoger?
Ik bv heb een huis van 4 jaar oud en ik stook met 55 graden, als het snoeihard vriest wil ik hem nog wel eens op 60 graden zetten. Mijn huis is dan ook zeer goed geïsoleerd. Ik zou hem op 50 graden kunnen zetten, maar dan duurt het wat langer voordat het warm word. Vandaar 55 graden...
Warm water uit de kraan zou ik niet lager zetten dan 57 graden i.v.m. enge beestjes waarvan je ziek zou kunnen worden.
[ Voor 13% gewijzigd door pribo op 16-12-2013 17:16 ]
[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 16-12-2013 17:23 ]
Oke, ik ga hem eens op 60 zetten kijken wat er dan gebeurd. Of het huis nog wel goed warm wordt. Wel raar allemaal, ik had hem juist lager staan en die man zei dat ik hem zo hoog mogelijk moest zetten. Pffff. Sowieso snap ik niets van mijn gasverbruik, ik zat op 2.653 m³ op mijn laatste rekening. Dat terwijl ik alleen woon en een jaren 80 tussen woning met dubbel glas heb. Wel een plat dak en ik kook op gas, maar wat ik zo af en toe lees is mijn gasverbruik wel erg hoog.pribo schreef op maandag 16 december 2013 @ 17:13:
[...]
Dat ligt aan je huis, is die slecht/goed of heel goed geïsoleerd...
Ik bv heb een huis van 4 jaar oud en ik stook met 55 graden, als het snoeihard vriest wil ik hem nog wel eens op 60 graden zetten. Mijn huis is dan ook zeer goed geïsoleerd. Ik zou hem op 50 graden kunnen zetten, maar dan duurt het wat langer voordat het warm word. Vandaar 55 graden...
Warm water uit de kraan zou ik niet lager zetten dan 57 graden i.v.m. enge beestjes waarvan je ziek zou kunnen worden.
Warmgarant telt €1049,- inclusief installatieAghanim schreef op maandag 16 december 2013 @ 16:51:
Het eerste wat me opvalt zijn inderdaad de grote verschillen in kosten ook. Nuon vraagt bijvoorbeeld 2550 euro voor de HReco 28/24 zonder verder abonnement en Warmgarant (lees tot heden goede reviews) vraagt 1049 voor de ketel en 500 euro voor de installatie (tenzij je huis enorm van de standaard afwijkt). Dat scheelt wel 1000 euro.
Ga eens eea uitzoeken.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Voor een alleenstaande is dat inderdaad hoog.martin_v_z schreef op maandag 16 december 2013 @ 17:58:
[...]
Oke, ik ga hem eens op 60 zetten kijken wat er dan gebeurd. Of het huis nog wel goed warm wordt. Wel raar allemaal, ik had hem juist lager staan en die man zei dat ik hem zo hoog mogelijk moest zetten. Pffff. Sowieso snap ik niets van mijn gasverbruik, ik zat op 2.653 m³ op mijn laatste rekening. Dat terwijl ik alleen woon en een jaren 80 tussen woning met dubbel glas heb. Wel een plat dak en ik kook op gas, maar wat ik zo af en toe lees is mijn gasverbruik wel erg hoog.
Weet je ook wat voor cv ketel je hebt en welke thermostaat hangt er aan de muur.
Ook is het handig om te weten groot je huis is, hoeveel radiatoren er hangen enz, enz....
Budgetketel hangt ze al op voor 1225,- incl alles.
http://www.budgetketel.nl...emeha-tzerra-28c-cw4.html
Nee ik heb niets met die toko, kwam het gewoon tegen.
[ Voor 24% gewijzigd door Rol-Co op 16-12-2013 18:19 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hangt heel erg van je huis af. Mijn buurman betaalt 250 euro per maand en stookt zich helemaal dol, maar heeft het nooit warm. Zelfde huis als hier, maar dan met een stokoude Radson ketel van 17 jaar oud, dak niet geisoleerd, vloer niet geisoleerd en een heerlijk koude tegelvloer waar hij geen geld voor heeft om die eruit te slopen.pribo schreef op maandag 16 december 2013 @ 18:16:
![]()
[...]
Voor een alleenstaande is dat inderdaad hoog.
Weet je ook wat voor cv ketel je hebt en welke thermostaat hangt er aan de muur.
Ook is het handig om te weten groot je huis is, hoeveel radiatoren er hangen enz, enz....
Maargoed, vorige bewoners (gezin met 2 kinderen) kon er ook aardig wat van, 275 euro per maand met een VR ketel in een slecht geisoleerd huis met allerlei tochtgaten...
Ik zal eens wat info opzoeken. Het is wat ruimere woning dat wel, met 4 slaapkamers en een ruime woonkamer voor een rijtjeshuis. De ketel zal wel al oud zijn, ik zie nergens een datum behalve 2005 als oudste reparatie (toen kwam ik hier wonen en sloeg het warme water steeds uit. Heb wel forse radiatoren in de woonkamer, die wordt ook wel goed warm, boven blijft het een stuk kouder. Werk vanuit huis en zet hem overdag op 20.5 tot 21 in deze koude maanden. In de avond gaat hij op 18.pribo schreef op maandag 16 december 2013 @ 18:16:
![]()
[...]
Ik ga denk ik eens naar de overburen vragen wat hun in een week gebruiken, die hebben een zelfde soort woning.
Klopt, maar dat sounds bij too good to be....al hebben ze erg positieve recensies en lijkt het een professionele organisatie. Vergeleken met 2550 bij Nuon is Warmgarant zeker een kanshebber in elk geval!klump4u schreef op maandag 16 december 2013 @ 18:03:
[...]
Warmgarant telt €1049,- inclusief installatie
De 28/24 wordt overigens niet aangeraden met een stortdouche al lees ik hierboven positieve verhalen over het gebruik hiervan met deze ketel. We hebben ook een bad maar daar zitten we 2x per jaar in.\
Edit: net gebeld naar Warmgarant en klinkt heel positief. Goede voorlichting en een hele goede prijs. Dus ik denk dat we daar voor gaan.
[ Voor 32% gewijzigd door Aghanim op 16-12-2013 18:50 ]
Verwijderd
De buren zijn weer rookworst aan het maken zeg ik altijdVerwijderd schreef op maandag 16 december 2013 @ 18:44:
Weer mooi vandaag, dikke pluimen bij de buren eruit van een meter of 2 en bij mij helemaal niks te zien
Hier zie je ook niets, kan ook niet aangezien je gewoon je hand op de (nog) dunwandige aluminium rookgasafvoer kan houden, en zo vaak slaat hij niet aan met dit weer.
@Xenergy
Cw 4 kan prima met een stortdouche, je bent eerder gebonden aan de diameter van je leiding.
[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 16-12-2013 18:50 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ja, valt mij ook op sinds ik dit topic ken. Dan fiets ik naar huis en zie je overal van die stoomboten op het dak, dan denk ik "Ah, dat is er weer eentje die op 90/60 staat te stokenVerwijderd schreef op maandag 16 december 2013 @ 18:44:
Weer mooi vandaag, dikke pluimen bij de buren eruit van een meter of 2 en bij mij helemaal niks te zien
Klinkt als het moment om over te stappen naar een warmtepompAghanim schreef op maandag 16 december 2013 @ 18:31:
[...]
Klopt, maar dat sounds bij too good to be....al hebben ze erg positieve recensies en lijkt het een professionele organisatie. Vergeleken met 2550 bij Nuon is Warmgarant zeker een kanshebber in elk geval!
De 28/24 wordt overigens niet aangeraden met een stortdouche al lees ik hierboven positieve verhalen over het gebruik hiervan met deze ketel. We hebben ook een bad maar daar zitten we 2x per jaar in.\
Edit: net gebeld naar Warmgarant en klinkt heel positief. Goede voorlichting en een hele goede prijs. Dus ik denk dat we daar voor gaan.
mocht je dat niet zien zitten, koop dan een HEEELE kleine CV ketel , met desnoods een aparte boiler voor warm water. dan kan je tenminste efficient je huis verwarmen. Maak niet de fout die ik maakte: een 40kw ketel bij eerste 2500m3 gas per jaar en nu ca. 1500 m3, die bijna altijd staat te pendelen omdat het huis geen 7kw warmte nodig heeft om op temperatuur te blijven.
ps. zeker met vloerverwarming -> lage temperatuur verwarmen -> of laag brandende cv of een wp.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
wat is eigenlijk het belangrijkste verschil tussen de HR, HRE en HREco?
volgens mij heeft de laatste een modulerende pomp, a-la Grundfos alpha, of een concurrent daarvan.
dat is altijd makkelijk, omdat afstellen dan misschien makkelijker is, en meer automatisch aansluit op je installatie, en dus optimaal presteert, en geld en lawaai bespaart.
Ik heb nog even wat meer info opgezocht. Mijn huis heeft 120m2 oppervlakte en op de ketel staat:pribo schreef op maandag 16 december 2013 @ 18:16:
![]()
[...]
AGPO Ferrolio Domina F24E
Ik weet niet wat je met het gas doet maar 2500 is bizar

Daarnaast woonkamer om noord oosten, 10m2 raam aan die kant, geen directe zon binnen, gedeeltelijk plat dak. Al die dingen tellen mee. Overigens hebben wij denk ik standaard dubbel glas.
75m3 is niet veel, en op het zuiden helpt ook.
Bovendien gaf Martin eerder al aan dat hij thuis werkt, dus de hele dag staat de verwarming aan. Ook op 21 graden. Dat scheelt enorm. 2500m3 bij een redelijk groot huis (wat hij ook aan gaf) is zeker niet gek dan.
Betekent niet dat er dan niet te besparen valt! Maar ik zou beginnen met T omlaag...
[ Voor 51% gewijzigd door Shodan op 16-12-2013 21:06 ]
Mijn ouders verwarmde (als de verwarming al uberhaubt aanging

Overigens werk ik thuis, heb ik 3 kinderen (0/2/4) en is mijn vrouw ook de hele dag thuis. Temp staat op 18.5/18/18.5/19
[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 16-12-2013 21:08 ]

Waarin slaap ik in? Enkel in mijn boxers, rofl
Vandaag met thermometer aan de slag geweest, radiatoren zijn nu tussen 15-18 verschil retour. Totale retour rond de 18 verschil retour. Echter zie ik een enorm verschil tussen de door de CV gemeten retour en gewoon de leiding gemeten. Scheelt bijna 10 graden.
[ Voor 65% gewijzigd door Shodan op 16-12-2013 22:34 ]
Oké dan wordt het zeker niet de 36 en ga ik voor de HRE 28/24 CW4. Die kan ik HREco maken door een pomp van 200€ toe te voegen die volgens de verkoper 7w ipv 70w verbruikt en 10% minder verbruikt voor het opwarmen van water. Zou een besparing van 35/jaar zijn. Dat ga je denk ik niet redden met de normale pomp op stand 1.engelbertus schreef op maandag 16 december 2013 @ 20:39:
ik denk dat je geen Intergas hrxxxx 36 nodig hebt. afhankelijk van de verschillende vermogens van de overige modellen kun je met een 28 of 24 ook wel uit denk ik.
wat is eigenlijk het belangrijkste verschil tussen de HR, HRE en HREco?
volgens mij heeft de laatste een modulerende pomp, a-la Grundfos alpha, of een concurrent daarvan.
dat is altijd makkelijk, omdat afstellen dan misschien makkelijker is, en meer automatisch aansluit op je installatie, en dus optimaal presteert, en geld en lawaai bespaart.
Een mooie tv, goeie smartphone, dikke pc enz enz.
Vervolgens gaan we een cv ketel aanschaffen en nemen dan het goedkoopste low budget ding wat ze kunnen vinden.
Ik ben van mening dat al die parameters in bijvoorbeeld een Intergas echt totale onzin zijn. Als de regeling door de fabrikant goed is ontwikkeld heb je geen hele rij met parameters nodig.
Mijn advies is om een paar euro meer uit te geven en voor een Nefit, Remeha of Vaillant te gaan.
Er zijn maar heel weinig monteurs die blij worden van een Intergas, AWB of wat dan ook.
Het zijn niet voor niets de merken die bij nieuwbouwwijken standaard aan de muur worden geschroefd, de enige reden is de prijs.
Ik ga nu zeker commentaar krijgen van een aantal intergas liefhebbers hier, maar het zij zo.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb AWB gehad en dat nooit meer.Oxellaar schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 07:09:
Wat ik altijd opvallend vind is dat tweakers meestal een voorkeur hebben voor high-end spullen.
Een mooie tv, goeie smartphone, dikke pc enz enz.
Vervolgens gaan we een cv ketel aanschaffen en nemen dan het goedkoopste low budget ding wat ze kunnen vinden.
Ik ben van mening dat al die parameters in bijvoorbeeld een Intergas echt totale onzin zijn. Als de regeling door de fabrikant goed is ontwikkeld heb je geen hele rij met parameters nodig.
Mijn advies is om een paar euro meer uit te geven en voor een Nefit, Remeha of Vaillant te gaan.
Er zijn maar heel weinig monteurs die blij worden van een Intergas, AWB of wat dan ook.
Het zijn niet voor niets de merken die bij nieuwbouwwijken standaard aan de muur worden geschroefd, de enige reden is de prijs.
Ik ga nu zeker commentaar krijgen van een aantal intergas liefhebbers hier, maar het zij zo.
A'dam PVOutput
Ook de woningcorporatie plaatst Intergas ketels. Hierin zullen ze wel meewegen de kosten voor aanschaf/plaatsen/onderhoud/storingen.
Voor mij als relatieve leek is het een doos waaruit warmwater moet komen. Als ik het goed gelezen heb in dit topic ben jij groot aanhanger van Nefit. De Nefit is duurder dan de Intergas, maar in welke opzichte is hij dan beter?
Bij beter denk ik dan aan (nuttig) 'tweakbaar', beter rendement, compacter, makkelijker (goedkoper?) onderhoud, storingen, minder storingsgevoelige onderdelen, etc. Welke verschillen zie jij dus als professional tussen de Intergas en de Nefit. En welke verschillen zijn dan uiteindelijk in het voordeel van de gebruiker. (Ik heb zelf geen zicht op de verschillen)
[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 17-12-2013 07:49 ]
Wat het dan wel gaat worden? Twijfel tussen vaillant, rema of Nefit.
Nou ik ben van mening dat je onzin uitkraamt.
Over het merk en de kwaliteit lees ik wisselende verhalen. Een aantal mensen hier geeft aan dat er bijna geen onderdelen inzitten en dat er daarom bijna niets kapot kan, terwijl anderen zweren bij betere merken als Nefit en Remeha.
Zelf kijk ik vooral naar de prijs omdat de ketel voor mij een apparaat is wat uiteraard goed moet werken maar wat ook een niet leuke aanschaf is. Ik ga liever op vakantie van dat geld. Als ik dan vervolgens op onderzoek ga dan kom ik vooral met Intergas ketels goede deals tegen, zoals bij Warmgarant:
- Intergas HRE 28/24 + installatie: € 1049,-
- Honeywell Chrono Touch Modulation: € 95,-
- Totaal: € 1144,-
Als ik er vervolgens het all-in service abonnement van €11.75 bij neem dan kan in het ergste geval de ketel regelmatig iets mankeren, maar de reparatie en vervangingskosten zitten dan in die prijs inbegrepen.
Vandaag wil ik eens gaan kijken of er aanbieders vergelijkbaar met Warmgarant zijn die bijvoorbeeld Remeha of Nefit ketels voor een vergelijkbare totaalprijs aanbieden. Voor een totaalbedrag wat boven de € 1500,- komt moet ik wel heel zeker weten dat de Nefit of Remeha een klasse beter is dan Intergas en dat maak ik tot heden nergens uit op.
Remeha Calenta 28C + installatie kom ik tot heden tegen voor € 1660,-
Van mijn vorig werk weet ik dat veel installateurs liever de quinta hadden dan een avanta ivm de ruimte in de ketel. Een ketel waar je bijvoorbeeld de wisselaar moet verwijderen om een pomp te vervangen... ik heb dat nooit begrepen.
Maar in het algemeen zie je bij oude nieuwbouw wijken na 10 jaar de eerste ketels vervangen worden, de laatste bij 20 jaar. In de huidige woonwijk is intergas ook hof leverancier geweest. Omdat het een VR toestel was zie je mooi de verloop naar HR (dakdoorvoer worden veranderd) Dus ook een intergas kan 20 jaar worden
bij de groothandel waar ik werkte (2004-2008) was het intergas -> remeha -> vaillant -> nefit -> atag -> daalderop. (niet beschreven maar wel de interen mening van de senior sales en aftersales heren en dames)Aghanim schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 08:20:Voor een totaalbedrag wat boven de € 1500,- komt moet ik wel heel zeker weten dat de Nefit of Remeha een klasse beter is dan Intergas en dat maak ik tot heden nergens uit op.
Waarbij gezegd moet worden dat vaillant en atag behoorlijk wat problemen hadden, beide met de wisselaars volgens mij. (veel garantiewerk)
Als je over project ketels praat dan moet ik altijd denken aan agpo - intergas - awb - remeha (in willekeurige volgorde. En ondanks dat heb ik gekozen voor Remeha.
Verwijderd
Inderdaad was het beter geweest als niet alles instelbaar is maar van fabriek uit al goed. Wat ik ook nooit snap is dat de thermostaat geen integraal onderdeel is van een ketel, waarom niet alleen een sensor en een bedieningspaneeltje in de kamer en de intelligentie in de ketel zelf.
Verwijderd
na 7 jaar een keer schoongemaakt en wat bleek? het was niet eens nodig geweest.
waarom dure onderhouds contracten?
Ik heb in die 10jaar niet 1 probleem gehad.
1x per jaar kijken naar de waterdruk die eigenlijk nooit bijgevuld hoefde te worden.
Nu een Nefit trendline gehangen kosten nog geen 1000,- (kreeg wat extra korting omdat ik ook een inventum warmtepomp kocht staat nu voor een 1120 in de lijst).
overigens door de warmtepomp bij de cv staat mijn thermostaat 24/7 op 19c.
en met deze buiten temperaturen doet de warmtepomp alles.
Deze werkte overigens op ventilatie lucht dus alleen handig als je een mechanische ventilatie hebt.\
Ik verwacht op jaarbasis er een 30% minimaal aan gas te besparen.
overigens heeft de warmtepomp ook nog eens 50l warm water op 50c (vandaar andere ketel zonder boiler)
[ Voor 25% gewijzigd door SpikeHome op 17-12-2013 10:31 ]
Wat ik daarmee bedoel ik dat Intergas jouw de ketel laat instellen. Dat is niet iets wat een consument zou moeten doen. Ze steken daar geen geld in en zetten een universele regeling in een specifiek geval. En met wat kunst en vliegwerk laten ze jouw, op de gok, de boel afstellen.opuntia1 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 07:59:
" Ik ben van mening dat al die parameters in bijvoorbeeld een Intergas echt totale onzin zijn."
Nou ik ben van mening dat je onzin uitkraamt.
Het hele forum staat vol met pendelende ketels en tips over booster functies. Ook starttoerental van de ventilator komt soms voorbij

Dat allemaal zijn dingen waar de fabrikant zich mee bezig moet houden door het maken van een goede regeling.
Een goede ketel gaat niet staan pendelen, ookal draait hij over een radiator zo groot als 2 postzegels.
De meeste installaterus hier in de buurt werken met Nefit of Remeha. Nefit was structureel enkel honderden euro's duurder dan de Remeha.
Grappig vond ik zelf wel dat een aantal van de Nefit mensen zich negatief uitliet over de Remeha, terwijl dat andersom niet zo was.
Hoewel ik me wel voor kan stellen dat de compactheid van de Avanta door sommige mensen als een negatief iets wordt beschouwd ivm onderhoud is het voor mij als gebruiker alleen maar handig.
Ook onze installateur snapt trouwens niet waarom mensen daar altijd over beginnen.
Het is niet de intentie van Intergas of andere merken dat de consument zelf zijn ketel moet afstellen, de installateur moet dit doen.Oxellaar schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 10:31:
Wat ik daarmee bedoel ik dat Intergas jouw de ketel laat instellen. Dat is niet iets wat een consument zou moeten doen. Ze steken daar geen geld in en zetten een universele regeling in een specifiek geval. En met wat kunst en vliegwerk laten ze jouw, op de gok, de boel afstellen.
Factory default staan ze natuurlijk ingesteld op zo hoog mogelijk vermogen leveren in CV, met een hoge aanvoer temperatuur.
Het is aan de installateur om de ketel in te stellen naar de woning en de warmtebehoefte van de woning.
Volgens mij is dit niet alleen bij Intergas zo

Alleen gaan verreweg de meeste installateurs voor het snelle geld, en is het meer ketel "plaatsen" dan "installeren", dit heeft er natuurlijk ook mee te maken dat veel consumenten niet even een uurtje extra willen betalen om de installatie goed te laten "tunen"
Dit is idd zo.bluemoon23 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 10:54:
[...]
Factory default staan ze natuurlijk ingesteld op zo hoog mogelijk vermogen leveren in CV, met een hoge aanvoer temperatuur.
Het is aan de installateur om de ketel in te stellen naar de woning en de warmtebehoefte van de woning.
Volgens mij is dit niet alleen bij Intergas zo
verder is het wel zo dat je huis op die instelling goed en snel warm word.
veel mensen hebben er geen benul van hoe en wat en moet het gewoon warm worden.
als je nieuwe ketel krijgt en je installateur heeft hem te karig afgesteld zodat je huis niet warm word is het ook niet goed.
Ook de consument gaat voor het snelle geld, tegen beter weten in. Genoeg voorbeelden hier (en op Fok) waar de consument voor een dubbeltje (of nog minder) op de eerste rang wil zitten.bluemoon23 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 10:54:
[...]
Het is niet de intentie van Intergas of andere merken dat de consument zelf zijn ketel moet afstellen, de installateur moet dit doen.
Volgens mij is dit niet alleen bij Intergas zo![]()
Alleen gaan verreweg de meeste installateurs voor het snelle geld, en is het meer ketel "plaatsen" dan "installeren", dit heeft er natuurlijk ook mee te maken dat veel consumenten niet even een uurtje extra willen betalen om de installatie goed te laten "tunen"
A'dam PVOutput
In de keuken is toen gekozen voor een jaga tempo convectorradiator met thermostaatknop. Komt warme lucht uit, ombouw blijft koud en blijf het maar een raar ding vinden. Verder heb ik nergens een thermostaatknop op. Slaapkamer en badkamer staan uit, computerkamer en voorkamer beetje aan. Voorkamer heeft 1 deel enkelglas die snel vochtig word, soms ligt er ook wel een plasje water. Woon in een eengezinshoekwoning uit de jaren 80.
De installateur die wel deze instellingen naloopt kan ook niet de hierboven genoemde bedragen rekenen.bluemoon23 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 10:54:
[...]
Het is niet de intentie van Intergas of andere merken dat de consument zelf zijn ketel moet afstellen, de installateur moet dit doen.
Die valt bij het bedrag onder de streep af omdat hij duurder is.
Dus wie gaat er vvoor het snelle geld?
Maar tevens mogen sommige installateurs nog wel opgevoed worden, als je ziet dat er nog steeds nieuwe installaties worden opgeleverd met een vloerverwarmingspomp die 24/7 draait op vol vermogen....
Als er aan de consument uitgelegd wordt dat een pompschakelaar van €40 in een half jaar terugverdiend is dan wil deze hier echt wel naar luisteren.
Maar als de installateur er niet eens over begint, tja...
http://www.cvtotaal.nl/ja...0hoog-600lang-type21.html
Schijnt ook een 'Low-H2O' techniek te hebben die nog steeds goede warmte afgeeft bij een water temp van 60 bijv. Ik ga dan voor een non DBE versie overigens
Voordeel van de zolder is wel dat ik niet het hele systeem weer leeg hoef te maken
Het vertrouwen in de duurdere Nefit was weg.
Daarom een intergas die ook nog eens heerlijk compact is.
Joh echt waar....nokiaan958GB schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 13:14:
Ik ben volledig afgeknapt op onze Nefit Turbo. Erg veel storingen en reparaties gehad.
Het vertrouwen in de duurdere Nefit was weg.
Daarom een intergas die ook nog eens heerlijk compact is.
De turbo wordt ook al ongeveer 20 jaar niet meer gemaakt!
Mag het een keer.
Mijn Daalderop 24/33 draait nu behoorlijk getweaked:
- Cv watertempmax -> 60 graden
- Nadraaitijd pomp -> 5 min
- Stand pomp -> fysiek naar stand I gezet
- Thermostaat aansluiting gecheckt -> was gelukkig al Opentherm via de K3 plug (ik heb een Honeywell Chronotherm thermostaat)
- Cv temperatuur weergave ingesteld ipv druk, veel informatiever
- Laagvermogenbrandertijd -> 15 min
- Acceleratie woningopwarming -> 10 min
- Anti-pendeltimer -> 6 min
- Vermogensbegrensing naar 10 kW
Met deze tweaks hoop ik zuiniger te gaan stoken.
In de woonkamer staat een pelletkachel die voor het grootste deel van de warmte zorgt.
De cv gebruik ik nu alleen nog voor de vloerverwarming (die met een termperatuur gestuurde pompschakelaar (http://www.thermostaat.eu...303/AmfraMatic_V_3DP.aspx) werkt.
Gisteravond flink gestookt: de cv watertemperatuur werd maximaal 55 graden terwijl deze voorheen rond de 80 graden zat. Ideaal voor voornamelijk vloerverwarming en de rest gaat naar de radiatoren.
Warm water opbrengst is nog prima ondanks de diverse tweaks.
Frank
[ Voor 0% gewijzigd door GadgetFrank op 17-12-2013 14:01 . Reden: fyptout ]
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
Mijn CV-water stond nog ingesteld op 90 graden.
Ben nu aan het verwarmen van 17 naar 19 en ik zie op mijn ketel (Avanta) T1=63 en T2=47.
Als ik dit onderwerp goed gevolgd heb kan mijn ketel de warmte dus niet goed kwijt.
Dus maar begonnen met het verlagen van de maximale water temp. naar 60C, maar waarschijnlijk kan het nog lager.
die temperaturen lijken mij niet raar, een deltaT van 16 (63-47) is niet slecht.m-vw schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 14:42:
Hmmm.
Mijn CV-water stond nog ingesteld op 90 graden.
Ben nu aan het verwarmen van 17 naar 19 en ik zie op mijn ketel (Avanta) T1=63 en T2=47.
Als ik dit onderwerp goed gevolgd heb kan mijn ketel de warmte dus niet goed kwijt.
Dus maar begonnen met het verlagen van de maximale water temp. naar 60C, maar waarschijnlijk kan het nog lager.
Ik heb zelf een Avanta en mijn ervaring is dat deze normaal gesproken laag begint met de aanvoertemperatuur en zelden boven de 60 uitkomt. Ea hangt af van je huis natuurlijk en de te overbruggen temperatuur.
Zolang e.e.a. niet tot storingen leidt is dit prima lijkt mij. Bij gering warmteverlies/vraag en een systeem dat qua volume niet zo groot is, lijkt me dit geen probleem.
De instellingen waarop je doelt zijn bedoelt voor de installateur. Gelukkig zijn ze voor mij vrij makkelijk toegankelijk waardoor ik niet een installateur langs hoef te laten komen. Maar is het enigste bezwaar dat ik lees zijn teveel instellingen die te gemakkelijk toegankelijk zijn bij de Intergas, of is nog meer?Oxellaar schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 10:31:
[...]
Wat ik daarmee bedoel ik dat Intergas jouw de ketel laat instellen. Dat is niet iets wat een consument zou moeten doen. Ze steken daar geen geld in en zetten een universele regeling in een specifiek geval. En met wat kunst en vliegwerk laten ze jouw, op de gok, de boel afstellen.
Het hele forum staat vol met pendelende ketels en tips over booster functies. Ook starttoerental van de ventilator komt soms voorbij![]()
Dat allemaal zijn dingen waar de fabrikant zich mee bezig moet houden door het maken van een goede regeling.
Een goede ketel gaat niet staan pendelen, ookal draait hij over een radiator zo groot als 2 postzegels.
Tweede vraag: Hoe kan het dat een goeie ketel niet gaat pendelen als je meer vermogen toevoegd dan dat je radiator van 2 postzegels kan afvoeren? (En hoe gaat een slechte ketel er mee om?)
[ Voor 36% gewijzigd door Hansoverdiep op 17-12-2013 19:28 ]
Lees dit nog eensBarryH schreef op zaterdag 16 november 2013 @ 22:39:
[...]
even een crosspostje: net een rapport gelezen met wat informatie over efficientie en pendelen:
https://www.agentschapnl....n%20bij%20huishoudens.pdf
Ik heb dit met belangstelling gelezen.
Iedereen hier moest dit eens doen.
[ Voor 9% gewijzigd door opuntia1 op 17-12-2013 20:25 ]
Misschien was de mijne de laatste die bij Nefit van de band is geroldmb1 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 13:31:
[...]
Joh echt waar....
De turbo wordt ook al ongeveer 20 jaar niet meer gemaakt!
Mag het een keer.
Echt waar
Hoe zo mag het een keer? Vanaf het begin gedoe met dat ding gehad.
Hij heeft z'n 20e verjaardag niet gehaald. De oude met een slechte adem en incontinentie uit z'n lijden verlost .
Geen modulerende brander, maar een aan/uit brander met een storingsgevoelige aansteekbrander.
rookgasventilator in plaats van verbrandingslucht ventilator
Ionisatiepen gecombineerd met ontsteek elektrode enz.
Ik bekijk een ketel in zijn geheel, iig anders dan de gemiddelde gebruiker. Ik kijk naar materiaal keuze, plaatsing en bereikbaarheid van de componenten, afwerking van bijvoorbeeld bedrading, kwaliteit van sensoren en de regeltechniek.Ook hoe compleet de documentatie is en ondersteuning van de fabrikant, is ook erg belangrijk.Dre schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 17:41:
[...]
De instellingen waarop je doelt zijn bedoelt voor de installateur. Gelukkig zijn ze voor mij vrij makkelijk toegankelijk waardoor ik niet een installateur langs hoef te laten komen. Maar is het enigste bezwaar dat ik lees zijn teveel instellingen die te gemakkelijk toegankelijk zijn bij de Intergas, of is nog meer?
Al deze dingen zijn bij Remeha en Nefit erg goed voor elkaar, zeker Nefit is erg mooi afgewerkt en sleutelt heerlijk. Je hebt bijna geen gereedschap nodig. Bij allebei is veel werk gemaakt van de regeltechniek, dat kost gewoon geld.
Daarbij heb ik niet één keer gezegd dat Intergas onbetrouwbaar is, echt slechte onbetrouwbare ketels zijn er niet meer.
Als bijvoorbeeld bij het onderhoud altijd verplicht een aantal pakkingen vervangen moeten worden. Die daarbij met 2 hulpstukken en speciale kit op zijn plaats moeten worden gehouden tijdens montage.... En daar ook nog trots op zijn als fabrikant (Agpo) Dit noem ik gewoon lachwekkend en een drama om aan te sleutelen.
Dat wel of niet gaan pendelen zit hem in de regeltechniek, rustig moduleren en niet lang op hoog vermogen blijven branden na ontsteken.Tweede vraag: Hoe kan het dat een goeie ketel niet gaat pendelen als je meer vermogen toevoegd dan dat je radiator van 2 postzegels kan afvoeren? (En hoe gaat een slechte ketel er mee om?)
Hier stookt de ketel met één type 11 radiator (2300watt @90/70/20) een slaapkamer van 13 naar 16 graden zonder één keer uit te gaan. Dus totaal geen gependel.
Pendelen kan ook zeker veroorzaakt worden door de installatie achter de ketel, maar ook door de ketel zelf.
Heb toen (in 2009) een Intergas HRE 28/24 (=CW4) gekocht voor € 807,- incl. BTW bij
Leeflang Verwarming
Wat het grootste voordeel van deze Intergas in mijn situatie destijds was, is de compactheid van de ketel, en natuurlijk de prijs, verder ruim voldoende instelmogelijkheden !
Het grootste nadeel vindt ik het geproduceerde geluid bij o.a. tapwater (vollast) voornamelijk van de ventilator.
En het tikkende lawaai van de voorplaat wat toch wel veel gebruikers van deze ketel hadden.
Was bij mij simpel opgelost door alle inbusboutjes nog een halve slag vaster te draaien
De ketel heeft verder perfect 4 jaar zonder onderhoud gedraaid, daarna ben ik verhuisd

In mijn huidige woning zit een Daalderop Combifort 24/50+. (CW5)
Deze heeft een interne boiler van 50 liter.
Deze is natuurlijk een stuk groter door o.a. de boiler.
Heb er verder nog geen problemen mee gehad het afgelopen jaar.
Je bent bij deze ketel wat beperkter qua instelmogelijkheden. Hij is verder wel fluisterstil met warm water (ook buiten de boiler om) en CV !
Voorbeeldje is de thermostaat: ik heb nu al in diverse vakantieparken een bimetaal thermostaat meegemaakt. Die hangen dan met een dure Remeha of Nefit ketel aan fors overbemeten radiatoren. Je draait de thermostaat richting de 20 tot ie bij 18 al klik zet, vervolgens stookt de ketel naar 90 graden op, thermostaat is traag en als het 22 graden is zegt ie klak en gaat de boel uit. Ondertussen heb je handmatig dat ding al teruggedraaid en de schuifpui opengezet.
Als ik kijk naar wat er aan radiatorcapaciteit in zo'n vakantiewoning hangt word ik gewoon jaloers met mijn jaren 70 huis, maar als ik dan zie hoe triest de boel aangestuurd wordt maakt me dat gewoon verdrietig. Als je vervolgens na een parkbezoek mailt dat die "groene" camping daar nog heel veel mee kan halen word je doodgezwegen, je krijgt niks nada noppes terug aan reactie en een jaar later krijg je een nieuwsbrief waarin ze met trots vertellen dat ze nu van silver green key status naar gold green key status zijn gegaan vanwege het toepassen van uitstroombegrenzers op kranen in alle huisjes...
Kijk je naar modulerende regelingen, heb je aan de ene kant OpenTherm en aan de andere kant Bosch/Nefit met hun eigen protocol. Bij Nefit/Bosch zijn thermostaat en ketel gewoon een werkend geheel, geen spraakgebrek dankzij een passend protocol dat op beide delen is geimplementeerd door dezelfde fabrikant.
Bij OpenTherm ben je gewoon afhankelijk van hoe dat taaltje is geimplementeerd in zowel ketel als thermostaat. Verder heeft de thermostaat totaal geen weet van wat de ketel doet. Zo hebben veel honeywell thermostaten een bepaald regelgedrag waardoor een Intergas ketel gaat spoken. Ik hoor een vriend van me nog zeggen met z'n HR22: volgens de installateur moet ik een nieuwe branderautomaat voor OpenTherm. Wat die installateur bedoelt is dat zijn Intergas ketel niet fatsoenlijk gaat werken met een Honeywell thermostaat vanwege ontbreken van een bepaalde insteloptie in de ketelfirmware (optie E. voor de kenners in dit topic). Een Remeha iSense (geproduceerd door Honeywell nota bene) heeft ten eerste niet dat debiele regelgedrag (opstarten op max aanvoer en dan 10s later terugvoeren naar werkelijke vraag) en ten tweede is de minimale temperatuur instelbaar waardoor je thermostaat sowieso niks gaat vragen dat de ketel toch niet gaat doen.
Bij nieuwe intergas ketels is dat gedrag instelbaar en staat het standaard op begrenzen. Wil je honeywell beperkte warmte, vraagt ie eerst Tmax, slaat ketel aan en vervolgens vraagt de thermostaat 35, waarna de ketel uit gaat. Bij begrenzen wordt dan 40 geleverd ipv een pendelende ketel die om de 5 minuten aan en na 10s weer uit gaat.
[ Voor 36% gewijzigd door Hansoverdiep op 18-12-2013 08:34 ]
Dat werd een verhaal van "convectoren? Die moeten zo hoog mogelijke aanvoer temperatuur hebben, en dan knijp ik ze boven tot stand 3, middenverdieping op 4 en beneden alles op zes" Geen enkele uitleg waarom, op aangeven dat die Jaga's juist ltv zijn werd niet gereageerd.....
Gelukkig kreeg hij de ketel niet aangepast op een hogere temperatuur dan 60 graden (omdat ik daar de stooklijn op had ingesteld, maar dat deed niks zonder buiten voeler, blijkbaar....), dus alleen de door stroming beperkt boven....
Geloof niet dat die 10 minuten dat hij binnen was iets op gaan leveren.
Zoektocht naar een bedrijf in de buurt van Rotterdam dat wel verstand van zaken heeft gaat door....
Meeste mensen gebruiken dit
CV-tuning is er echt in gespecialiseerd in het waterzijdig inregelen van (particuliere) woningen. Als je er zelf geen verstand van hebt kan ik me niet voorstellen dat je ergens beter bediend bent dan bij hun.
Het alternatief is namelijk gaan zoeken naar een installateur in jouw regio, maar hoe weet je dat je niet weer hetzelfde verhaal krijgt als vandaag? Niet handig denk ik...
afgelopen maand hebben wij een remeha calenta 40c geplaatst. na wat eigen tweaking van de standaard comfortstanden enzo, ben ik nu toe aan het tweaken van mijn installatie. heb heel de OP gelezen en er zijn zeker wat besparingen mogelijk in mijn situatie. Zo heb ik een offerte aangevraagd voor de douche-wtw omdat die standleiding vrij makkelijk te benaderen is. ben benieuwd naar de prijs/terugverdientijd.bluemoon23 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 11:40:
Ik heb er ook bijgezet dat veel consumenten niet willen betalen voor het goed afstellen, of het belang hiervan niet inzien.
Maar tevens mogen sommige installateurs nog wel opgevoed worden, als je ziet dat er nog steeds nieuwe installaties worden opgeleverd met een vloerverwarmingspomp die 24/7 draait op vol vermogen....
Als er aan de consument uitgelegd wordt dat een pompschakelaar van €40 in een half jaar terugverdiend is dan wil deze hier echt wel naar luisteren.
Maar als de installateur er niet eens over begint, tja...
waar ik mee wil beginnen is het verlagen van de CV-temperatuur (nu 90 graden). Daarnaast hebben wij een vloerverwarming die het niet deed, door de ketelplaatsers is gerepareerd maar inderdaad achtergelaten is met 24/7 draaien (voelertje hebben ze verwijderd) en de temp op 40 graden, effectief rond de 36 denk ik.
nu las ik in de handleiding van de calenta 40c dat er een aansluiting is voor een externe pomp. ik weet niet of het mogelijk is om hier de pomp op aan te sluiten? zonder extra benodigdheden? of is het beter om een onafhankelijke pompschakelaar te installeren?
nog 1 vraagje, dat hele tunen van je ketel, hoe is dat in hemelsnaam te monitoren. ik heb maar in mijn hoofd dat je dit hooguit van 2 redelijk dezelfde getemperatuurde maanden kan vergelijken, met gemiddeld zelfde stookgedrag. of is dit echt op dagdetail uit te proberen en te tunen?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Onze Calenta is uit 2011 en heeft een modulerende pomp. Als je een oudere Calenta hebt met normale pomp zou het misschien wel kunnen?
[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 18-12-2013 12:27 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
My favorite programming language is solder.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ieder z'n specialisme. CV-tuning kan dat prima voor de niet-professionele vastgoedgebruiker/eigenaar doen en daar waarschijnlijk beter werk leveren dan de meeste andere bedrijven. In een pand met veel ingewikkelde installaties en regeltechniek kan ik me niet voorstellen dat ze de spullen, de know-how en de hoeveelheid mensen in huis hebben om het goed en op een efficiënte manier voor elkaar te krijgen.
Bij elke renovatie waarbij de indeling wordt gewijzigd wordt in principe ook de inregeling gewijzigd. Die jongens komen altijd achteraan in het traject. Als je een goede directievoerder hebt zorgt die gewoon dat de inregelrapportages bij oplevering worden gecontroleerd en dat weet de aannemer. Dan gaan ze op zo'n punt niet zo snel het risico nemen dat de oplevering wordt vertraagd, met alle mogelijke boetes als gevolg...
Daar heb je gelijk in. Echter, zodra de CV stopt met stoken draait de pomp nog even na (instelbaar). Immers als de ketel niet stookt zal de temperatuur van je aanvoerleiding ook niet verder stijgen. Daarnaast zal de pomp ook even draaien als je warm water pakt, hierdoor gaat de pomp niet vastzitten. Sommige pompschakelaars hebben ook een dergelijke functie tegen het vastlopen van de pomp._JGC_ schreef op woensdag 18 december 2013 @ 12:30:
Bij een externe pompschakelaar laat je de pomp schakelen aan de hand van de temperatuur op een leiding, bij schakelen aan de ketel gaat je pomp tegelijk aan en uit met de pomp in je ketel.
http://www.tercal-shop.nl...ame=tercal-pompschakelaar
De oude schakeld pas in bij 38c waardoor de ketel teveel ging pendelen.
Verder wil je in de vloer alleen warm water in pompen en geen koud.
Deze schakelaar kan je b.v laten inschakelen met 32c (instelbaar) en een hysteresis instelling waarmee de pomp met een temperatuurs verschil schakelt dus bij mij staat deze op 2 (minimum) dan schakelt de pomp op 33 c in en op 31c uit.
Ik merk dat het veel beter werkt nu.
Enig nadeel van de schakelaar is dat deze zomers maar 1x in de 2 weken een minuut draait (normaal 1x per dag bij een cv)
Ik heb dus nu een Jaga Strato convector wandmodel besteld voor de zolderkamer. Ik ben mij bewust van de voor en nadelen van een convetor vs paneel radiator en heb er dan ook bewust voor gekozen. Wat ik mij echter afvraag (had ik beter eerst kunnen doen, rofl
Let wel; de nieuwe convector is het enige warmte element wat op zolder zal komen te hangen. Het is dus niet een combinatie van verschillende soorten in 1 ruimte
Wat denk ik zelf? Volgens mij moet het prima kunnen aangezien het in de basics (i.e water aanvoer en afvoer) hetzelfde is maar enkel de manier van verwarmen anders is.
Ik zou om te beginnen dit topic van a-z doornemen en dan in iedergeval je CV watertemperatuur en pomp-snelheid nakijken.Neefdave schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 11:11:
Ik heb hier een intergas hre 36/30 laten plaatsen, aangesloten op een zonneboiler, maar ik heb geen idee waar ik mee zou moeten beginnen met het "tunen". Mijn verbruik ligt deze dagen tussen de 6 à 10m3. Ik heb een chronotherm modulation touch waar ik heel blij mee ben en ik heb achter elke radiator behalve in de keuken "hr" radiatorfolie. Het type wat je met magneettape tegen de achterkant aan plakt.
In de keuken is toen gekozen voor een jaga tempo convectorradiator met thermostaatknop. Komt warme lucht uit, ombouw blijft koud en blijf het maar een raar ding vinden. Verder heb ik nergens een thermostaatknop op. Slaapkamer en badkamer staan uit, computerkamer en voorkamer beetje aan. Voorkamer heeft 1 deel enkelglas die snel vochtig word, soms ligt er ook wel een plasje water. Woon in een eengezinshoekwoning uit de jaren 80.
monitoren: mindergas.nlfabstar81 schreef op woensdag 18 december 2013 @ 12:17:
[...]
afgelopen maand hebben wij een remeha calenta 40c geplaatst. na wat eigen tweaking van de standaard comfortstanden enzo, ben ik nu toe aan het tweaken van mijn installatie. heb heel de OP gelezen en er zijn zeker wat besparingen mogelijk in mijn situatie. Zo heb ik een offerte aangevraagd voor de douche-wtw omdat die standleiding vrij makkelijk te benaderen is. ben benieuwd naar de prijs/terugverdientijd.
waar ik mee wil beginnen is het verlagen van de CV-temperatuur (nu 90 graden). Daarnaast hebben wij een vloerverwarming die het niet deed, door de ketelplaatsers is gerepareerd maar inderdaad achtergelaten is met 24/7 draaien (voelertje hebben ze verwijderd) en de temp op 40 graden, effectief rond de 36 denk ik.
nu las ik in de handleiding van de calenta 40c dat er een aansluiting is voor een externe pomp. ik weet niet of het mogelijk is om hier de pomp op aan te sluiten? zonder extra benodigdheden? of is het beter om een onafhankelijke pompschakelaar te installeren?
nog 1 vraagje, dat hele tunen van je ketel, hoe is dat in hemelsnaam te monitoren. ik heb maar in mijn hoofd dat je dit hooguit van 2 redelijk dezelfde getemperatuurde maanden kan vergelijken, met gemiddeld zelfde stookgedrag. of is dit echt op dagdetail uit te proberen en te tunen?
Wat stel je zelf voor om mee te beginnen nu je dit topic gelezen hebt?
[ Voor 41% gewijzigd door twixx op 18-12-2013 14:35 ]
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Kan gewoon hoor, geen enkel probleem. "Oude" convectoren hadden hogere temperatuur water nodig, moderne lagetemperatuursconvectoren kunnen perfect met je paneelradiatoren meelopen.Notna schreef op woensdag 18 december 2013 @ 14:21:
...kan een convector wel opgenomen worden in een systeem dat verder enkel uit paneel radiatoren bestaat?
...Wat denk ik zelf? Volgens mij moet het prima kunnen aangezien het in de basics (i.e water aanvoer en afvoer) hetzelfde is maar enkel de manier van verwarmen anders is.
Nadeel is wel dat je geen bufferwarmte in je radiator hebt, maar dat zou voor een goed geïsoleerde zolder geen probleem mogen zijn.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Als deze dingen trouwens zo enorm snel opwarmen moet ik er wellcht wel een thermostaatknop op gaan zetten. Anders loop ik het risico dat het daar zo snikheet wordt het de andere kant opslaat
[ Voor 26% gewijzigd door Notna op 18-12-2013 15:14 ]
Zeer zeker een thermostat knop erop en een voetventiel om hem te knijpen. Je zit op zolder dus ook vlak bij de ketel. Een Jaga is eigenlijk alleen maar een stukje pijp.zonder voet ventiel vliegt het water erdoor en denkt de ketel dat het huis al warm is, immers de retour stijgt. Dus terug moduleren en dan wordt de rest van het huis niet warm. En dan wordt er geroepen: geen oude radiatoren met moderne convectoren combineren. Terwijl dat echt wel kan.Notna schreef op woensdag 18 december 2013 @ 15:11:
Dat dacht ik dus ook. Dit model doet aan 'Low H2O' techniek ( http://www.jaga.nl/product/strada ) dus dat moet prima lukken. Verder is de zolder 3 jaar terug met 16 cm Rockwool geisoleerd dus dat zit wel snor. De warmte vasthouden is ook niet de issue; het erin krijgen wel
Als deze dingen trouwens zo enorm snel opwarmen moet ik er wellcht wel een thermostaatknop op gaan zetten. Anders loop ik het risico dat het daar zo snikheet wordt het de andere kant opslaat
Gebruik je de oude afsluiter (ouder dan 10 jaar) met een nieuwe thermostaat kraan, niet doen gewoon een nieuw setje kopen. Eventueel met ingebouwde voorinstelling. Achteraf krijg je altijd spijt. Heb ik al.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
volgens de 40c handleiding is er een aansluiting "PUMP" in de ketel. die ga ik van het weekend dus even open maken...kijken of het kan. scheelt toch weer 40 euroPuch-Maxi schreef op woensdag 18 december 2013 @ 12:30:
Bij onze Remeha Quinta 35C kun je de externe pomp er zo op aansluiten.
pagina 46:
Aansturing externe CV pomp (Pump)
Een externe CV pomp kan worden aangesloten op de klemmen
Pump van de aansluitconnector. Het maximum opgenomen
vermogen bedraagt 400 VA.
[ Voor 30% gewijzigd door fabstar81 op 18-12-2013 16:08 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
1x per dag lijkt me zwaar overdreven. Ik zie het juist als een voordeel als de pomp niet elke dag energieverbruiktSpikeHome schreef op woensdag 18 december 2013 @ 13:35:
Enig nadeel van de schakelaar is dat deze zomers maar 1x in de 2 weken een minuut draait (normaal 1x per dag bij een cv)
Klinkt voor mij als gebruiker niet direct als voordeel. Statistieken betreft het falen van CV-ketels heb ik ook niet.Oxellaar schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 22:08:
[...]
Ik bekijk een ketel in zijn geheel, iig anders dan de gemiddelde gebruiker. Ik kijk naar materiaal keuze, plaatsing en bereikbaarheid van de componenten, afwerking van bijvoorbeeld bedrading, kwaliteit van sensoren en de regeltechniek.Ook hoe compleet de documentatie is en ondersteuning van de fabrikant, is ook erg belangrijk.
Al deze dingen zijn bij Remeha en Nefit erg goed voor elkaar, zeker Nefit is erg mooi afgewerkt en sleutelt heerlijk. Je hebt bijna geen gereedschap nodig. Bij allebei is veel werk gemaakt van de regeltechniek, dat kost gewoon geld.
Daarbij heb ik niet één keer gezegd dat Intergas onbetrouwbaar is, echt slechte onbetrouwbare ketels zijn er niet meer.
Als bijvoorbeeld bij het onderhoud altijd verplicht een aantal pakkingen vervangen moeten worden. Die daarbij met 2 hulpstukken en speciale kit op zijn plaats moeten worden gehouden tijdens montage.... En daar ook nog trots op zijn als fabrikant (Agpo) Dit noem ik gewoon lachwekkend en een drama om aan te sleutelen.
Regeltechniek is een vak apart. Volgas tot aan Tmax zorgt er wel voor dat je radiator het snelste op temperatuur is. Voor snel opwarmen of traag (trager) opwarmen is beide wat te zeggen, denk ik.[...]
Dat wel of niet gaan pendelen zit hem in de regeltechniek, rustig moduleren en niet lang op hoog vermogen blijven branden na ontsteken.
Hier stookt de ketel met één type 11 radiator (2300watt @90/70/20) een slaapkamer van 13 naar 16 graden zonder één keer uit te gaan. Dus totaal geen gependel.
Pendelen kan ook zeker veroorzaakt worden door de installatie achter de ketel, maar ook door de ketel zelf.
Die aansluiting is dus wat ik ook bedoelde. Als je goed leest zie je dat die aansluiting op de printplaat "SCU-S02" zit. En dat is nou die module/printplaat waar ik het over hadfabstar81 schreef op woensdag 18 december 2013 @ 16:04:
[...]
volgens de 40c handleiding is er een aansluiting "PUMP" in de ketel. die ga ik van het weekend dus even open maken...kijken of het kan. scheelt toch weer 40 euro
pagina 46:
Aansturing externe CV pomp (Pump)
Een externe CV pomp kan worden aangesloten op de klemmen
Pump van de aansluitconnector. Het maximum opgenomen
vermogen bedraagt 400 VA.
Printplaat is rond de 60 / 70 euro, en dan nog een of andere behuizing waar hij in moet.
Heb je helemaal gelijk in. Ik heb ook de 40c en wat dit eerst ook van plan. Ik heb nu gewoon een pompschakelaar die je in kan stellen. Ik schakel dus pas in als de temp voor de verdeler 40 graden is. Op het moment dat de cv uitgaat is het een minuut of twee en dan is de leiding onder de 40 graden en schakelt de vv pomp weer uit. Uit mijn hoofd is de inbouw oplossing dik honderd euro en de losse schakelaar 60 euro dussssssThinkPadd schreef op woensdag 18 december 2013 @ 18:19:
[...]
Die aansluiting is dus wat ik ook bedoelde. Als je goed leest zie je dat die aansluiting op de printplaat "SCU-S02" zit. En dat is nou die module/printplaat waar ik het over hadDie ga je niet in je ketel vinden waarschijnlijk.
Printplaat is rond de 60 / 70 euro, en dan nog een of andere behuizing waar hij in moet.
Met een betrouwbare contactthermometer en een goede handleiding voor waterzijdig inregelen volgens de temperatuurmethode (genoeg over te vinden op internet) kan je dan zelf ook al veel doen.
Na het gedrag te bekijken in ketel, zag ik dat hij of 90C vroeg (en 65 kreeg door limiet) of 0..... Stom dat ze dat bij installatie van alles anderhalve maand geleden niet goed ingesteld hadden...
Ik zie ook dat ik de PID regeling kan finetunen. van -5 tot +5. negatief voor trage reactie op temperatuur en positief voor snelle. Laat het nu maar op standaard 0 staan, maar mogelijk omdat het een grote ruimte is zet ik het nog wat negatiever. Maar eigenlijk moet je dan goed de T in de gaten houden met een logger ofzo denk ik.
Heb je mss een voorbeeld van een betrouwbare contactthermometer? Wat kosten die ongeveer?djvdgalien schreef op woensdag 18 december 2013 @ 20:18:
.. betrouwbare contactthermometer ...
'k Zit nl. ivm WZI nog te dubben wat voor 'n thermometer ik ga aanschaffen. Een IR-thermometer lijkt me wel handig en is voor niet al teveel geld te regelen, alleen ik betwijfel hoe nauwkeurig die dingen in de praktijk zijn....
Ik heb zelf zoiets, met een toevallig een gekregen oppervlakte voeler. Maar met de hier bijgeleverde draad lukt ook prima. Met je vinger of een pen oid op het meetoppervlak drukken en dan aflezen.
Dergelijke (veel duurdere) worden ook bij het lassen en gloeien van metalen gebruikt.
http://www.ebay.com/itm/T...ain_2&hash=item4855539d40
http://nl.remeha.com/file.../II_Gaswandtoestellen.pdfRay schreef op woensdag 18 december 2013 @ 18:25:
[...]
Heb je helemaal gelijk in. Ik heb ook de 40c en wat dit eerst ook van plan. Ik heb nu gewoon een pompschakelaar die je in kan stellen. Ik schakel dus pas in als de temp voor de verdeler 40 graden is. Op het moment dat de cv uitgaat is het een minuut of twee en dan is de leiding onder de 40 graden en schakelt de vv pomp weer uit. Uit mijn hoofd is de inbouw oplossing dik honderd euro en de losse schakelaar 60 euro dussssss
S100.957
volgens mij is dit ding de box inclusief print én verdere aansluitmogelijkheden 66 euro. stel je voor dat je later een douche-wtw wilt aansluiten, dan kan dat ook prima op die print. ben je denk ik wel in 1 keer klaar.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Dit topic is gesloten.