Volgens mij klopt er niks van onze installatie. Vandaag nog eens verder gezocht en getest en nogmaals ontlucht. Situatie is dus AWB Thermomaster 2HR op zolder op 1.8bar met beneden vloerverwarming als bijverwarming en 2 radiatoren met thermostaatkraan op stand 3. De rest van het huis heeft radiatoren die allen uit staan. Problemen:
- het wordt niet behaaglijk in huis
- vloerverwarming voelt op ruim 1/3e van de vloer koud aan
Situatie
Ik heb een situatieschets gemaakt en daarbij constateerde ik iets vreemds met de thermometer van de pompschakelaar (die van Conrad zijn nog onderweg).
Ketel levert dus water op 65C aan en dit komt binnen op die verdeelunit waar ook de 2 radiatoren opzitten. Hier voelt de Retourbuis veel warmer dan de Aanvoer en ook op de afbeelding links met met de pomp en verdeler blijft dit hetzelfde.
Vraag
Ondanks mijn beperkte kennis ga ik er vanuit dat juist de Aanvoer warmer (65C) moet zijn dan de Retour. Die 65C wordt door de thermostaat geknepen naar 45C, gaat dan het circuit door en koelt daar af waardoor de Retour minder warm moet zijn lees ik overal.
De retour wordt warmer dan 50C want daarboven geeft de pompschakelaar 'MAX' aan, de aanvoer heb ik nog nooit zo warm zien worden. Ik krijg op de een of andere manier het gevoel dat de retour en aanvoer omgedraaid zijn.
Pomp staat op 3 en de 2 radiatoren die beneden ook gevoed worden door deze installatie worden wel erg warm en voelen warmer aan dan de Aanvoer buizen. Overigens is de foto gemaakt met de verwarming uit dus de temperatuur van 26C op de meter is niet representatief.
[
Voor 9% gewijzigd door
Aghanim op 15-12-2013 19:44
]