Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.562 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@Oxxleaar, na een jaar testen was dit wel mijn conclusie. Sure elke situatie is anders wellicht maar mijn ervaring is dat vooral de combinatie HR ketel met VV en een open verdeler vragen om problemen is (zonder een min temp) De verdeler moet namelijk minimaal 60 graden krijgen wil hij normaal werken. in mijn (oude) situatie was het verlies over de vloer zo groot dat de retour onder de 30 graden kwam. De ketel vertikt het dan door te moduleren want zijn delta T wordt te groot. Als dan na uren eindelijk een soort van balans werd bereikt ging hij helemaal onderin branden. Feitelijk wat je wilt maar daardoor kan het wel 4 uur duren tot de laatste 0,5 werd gehaald

Feitelijk heb je gelijk dat het niet uit maakt hoe de ruimte temp behaald wordt als het maar gebeurd. Toch mijn gevoels ervaring ging er stukken op vooruit nadat ik er voor heb gezorgd dat (voor mijn situatie) minimale waardes werden gehaald.

tevens als de ketel helemaal onderin brandt werden de radiatoren in de rest vh huis niet warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
pribo schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 10:38:
[...]

Als jou ketel lomp voluit gaat stoken, dan is het vast geen HR ketel.
Hier stookt de HR 28 van intergas keurig de woning op in etappes en moduleert uiteraard zelf terug.
Ook wanneer de ketel tussentijds even opstart gaat dit eventjes met vol vermogen en daarna moduleert de ketel ook weer netjes terug. Dat volgas opstarten is een intergas kwaal, want dit doen ze ook wanneer er een modulerende thermostaat op aangesloten is.
Wel of geen HR ketel heeft niets te maken met het stookgedrag bij warmtevraag.
De eerste HR ketel ooit in 1980 kon namelijk niet eens moduleren ;)
Die twee dingen staan los van elkaar. En ja ik heb een HR ketel.
Ik zeg ook niet dat de ketel niet terug moduleert, ik zeg dat de aanvoertemp hoger komt dan met een modulerend thermostaat.

Het resultaat is hetzelfde, de ruimte komt op de gewenste temperatuur.
Als daarvoor hogere watertemperaturen worden gebruikt is er meer verlies in de ketel geweest.
Hogere aanvoer temp is een hogere rookgastemperatuur en dat is (onnodig) verlies.

En dat de Hornbach ze niet op voorraad heeft komt waarschijnlijk omdat de modulerende duurder is dan aan/uit.
En aan de buitenkant zie je geen verschil en de klanten kennen de werking niet, het personeel ook niet ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Oxellaar op 07-12-2013 11:00 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 19:21

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Het grappige is dat ze zelfs bij de Hornbach in Groningen niet eens modulerende thermostaten op voorraad hebben. Deze zijn alleen via bestelling te verkrijgen, diverse merken aan/uit hebben ze wel ruimschoots in voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:29

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ray schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 10:44:
@Oxxleaar, na een jaar testen was dit wel mijn conclusie. Sure elke situatie is anders wellicht maar mijn ervaring is dat vooral de combinatie HR ketel met VV en een open verdeler vragen om problemen is (zonder een min temp) De verdeler moet namelijk minimaal 60 graden krijgen wil hij normaal werken. in mijn (oude) situatie was het verlies over de vloer zo groot dat de retour onder de 30 graden kwam. De ketel vertikt het dan door te moduleren want zijn delta T wordt te groot. Als dan na uren eindelijk een soort van balans werd bereikt ging hij helemaal onderin branden. Feitelijk wat je wilt maar daardoor kan het wel 4 uur duren tot de laatste 0,5 werd gehaald

Feitelijk heb je gelijk dat het niet uit maakt hoe de ruimte temp behaald wordt als het maar gebeurd. Toch mijn gevoels ervaring ging er stukken op vooruit nadat ik er voor heb gezorgd dat (voor mijn situatie) minimale waardes werden gehaald.

tevens als de ketel helemaal onderin brandt werden de radiatoren in de rest vh huis niet warm
Exact omschreven inderdaad, op standaard instelling van de isense staat onder info bij het aanslaan van de ketel dat de cv wate temperatuur gewenst 34,5 graad is of ergens in die buurt. Voor de vloerverwarming mag je er zo 10-15 graden af trekken en je weet wat je vloer in gaat, veel te koud, radiatoren worden ook maar hand warm en geven niets af met het gevolg dat de ketel gas staat te verstoken zonder dat je er iets mee opschiet.
Misschien gaat hij als het lang duurt dan de temperatuur wel verhogen maar daar heb ik niet op gewacht, liever beginnen op een 45-60 graden dat kan net voor alles.

Met een open verdeler begin ik hier zelfs op een 30-32 graden invoer en pas als het langer draait komt hij aan de 40 , maar we hebben de instelling continue op 20,5 graden en dan slaat hij elke keer maar 10-15 min aan, niet lang genoeg om de 40 te halen.

Voor de isense gebruikers
Het valt me op dat de aangegeven temperatuurwaarde niet altijd klopt, volgens mij verander je met de snelheidsinstelling alleen de snelheid van de sensor.
Bijv
De isense geeft hier altijd 20,5 aan maar schommelt tussen de 19,5 en de 20,5 op een andere meter.
Ik moet dus nog wat hoger in temperatuur om die 20,5 in het midden te krijgen.
Gewoon hoger zetten kan natuurlijk ook maar het moet gewoon kloppen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Oxellaar schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 10:54:
[...]

ik zeg dat de aanvoertemp hoger komt dan met een modulerend thermostaat.
Daarom ben ik ook weer teruggegaan naar een Honeywell Touch aan/uit.
De Honeywell Touch Modulation deed er bij mij uren en uren over om die laatste halve graad warm te krijgen. En dat heeft mij onnodig veel geld gekost. Wat ik ook instelde, het hielp allemaal niets.
Ik heb dan ook een zwaar geïsoleerde woning en ik denk dat dat het probleem is tussen mijn HR 28 intergas ketel en modulerende thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Rol-Co, zet daarvoor comfort correction aan dan is je swing een stuk kleiner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

pribo schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 11:03:
[...]

Daarom ben ik ook weer teruggegaan naar een Honeywell Touch aan/uit.
De Honeywell Touch Modulation deed er bij mij uren en uren over om die laatste halve graad warm te krijgen. En dat heeft mij onnodig veel geld gekost. Wat ik ook instelde, het hielp allemaal niets.
Ik heb dan ook een zwaar geïsoleerde woning en ik denk dat dat het probleem is tussen mijn HR 28 intergas ketel en modulerende thermostaat.
De grote vraag blijft waar dat "geld" (energie) dan wel heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ray schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 11:13:
@Rol-Co, zet daarvoor comfort correction aan dan is je swing een stuk kleiner
Staat aan, al vanaf het begin, heb ook al eens kalibratie gedaan van 0,5 maar dan word het een rommeltje.
Ik wil eerst naar het punt dat ik een kleine overshoot krijg en dan terug of trager afkoelen zetten.
Maar ben er nog niet.
Swings houd ik toch een beetje, ik heb veel glas op pal zuid dus met een beetje zon is de kamer warm, misschien dat dat ook de isense een beetje in de war gooit kwa leergedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:15

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Heren,

Mijn stukje ging over low load regeling. Indien een relatief grote combiketel wordt geplaatst in een woning met een relatief lage warmtevraag dan moet je je afvragen of een 'modulerende' kamerthermostaat wel zinvol is. Dat heb ik getracht uit te leggen. In mijn situatie, een HReco cw5 met een Honeywell Touch modulation, zag ik dat slechts kort bij opwarming er sprake was van het sturen van een gewenste aanvoertemperatuur naar de ketel. Na bijvorbeeld 10 minuten branden ging de thermostaat al over naar low load.

Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hansoverdiep schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 11:27:
Heren,

Mijn stukje ging over low load regeling. Indien een relatief grote combiketel wordt geplaatst in een woning met een relatief lage warmtevraag dan moet je je afvragen of een 'modulerende' kamerthermostaat wel zinvol is. Dat heb ik getracht uit te leggen. In mijn situatie, een HReco cw5 met een Honeywell Touch modulation, zag ik dat slechts kort bij opwarming er sprake was van het sturen van een gewenste aanvoertemperatuur naar de ketel. Na bijvorbeeld 10 minuten branden ging de thermostaat al over naar low load.

Mvg Hans
Dat heb ik hier ook, relatief goed geeisoleerd huis met een 28kw cv, (tzerra 28c cw4) ik wilde eigenlijk een kleinere ketel maar dan is het ook gelijk cw3 wat voor de douche niet bepaald ideaal is. Ze moeten die verhouding eens veranderen, 14 kw ketel cw5 bijv. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Hansoverdiep schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 11:27:
Heren,

Mvg Hans
Als die in Low Load schiet, hoeveel graden is dan het verschil tussen kamertemperatuur ''NU'' naar gewenste kamertemperatuur...??
Mijn ervaring is dat wanneer je een woning hebt die weinig tot geen warmtevraag heeft een aan/uit beter is.
Mijn ouders wonen in een oude en slecht geisoleerde woning, zij hebben veel meer baat bij een langdoorstokende modulerende thermostaat. Want anders is het of te koud of weer te warm bij hun in huis.
Je zou het gewoon ff moeten uitproberen, koop anders op marktplaats een een Honeywell Chronotherm 4. Deze zijn al voor een paar euro`s te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Woonkamer zakt gedurende nacht niet onder 19C. Opwarmen naar 20C vanaf 6 uur gaat met setpoint aanvoertemperatuur vanuit thermostaat van meestal 30 tot 35C binnen half uur. Echter na 10 minuten na start gaat thermostaat over naar low load omdat het setpoit met 5C wordt overschreden. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Het gaat dus om 1 graad opwarmen.... ik denk het temperatuurverschil te klein is en daarom de honeywell in Low load gaat werken. Ik zeg het nogmaals, ''daarom ben ik weer terug gegaan naar aan/uit''.
Ik werd gek van Low load, het duurde soms uren voordat de kamer echt de gewenste temperatuur bereikt had. Het ging dan om die laatste halve tot hele graad.
Stel ik wil het 20 graden hebben en de temperatuur nu is bv 17 gr..... van 17 naar 19 graden verwarmde de modulerende thermostaat prima, maar die laatste graad duurde een eeuwigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Zit er dan niet nog ergens een instelling in zo'n thermostaat waarmee je kunt aangeven hoe snel hij dat laatste stuk moet verwarmen, of hoe vaak hij checkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:16
Ik zit hier even mee te lezen en zit met het volgende:

Hoe goed werkt de lucht overmaat regeling van je cv ketel bij zeer lage belastingen of beter gezegd op de laagste modulatie stand?

Stel dit werkt niet goed en de lucht overmaat is hoog om toch een volledige verbranding te krijgen.
Je verwarmd dan heel veel lucht die niets doet en met hoge temperatuur weer de schoorsteen verlaat.
(het is dan meer een soort koellucht geworden)

Verschillende van jullie klagen hier over lang aanwarmen met een hoog gasverbruik. Langdurig stoken met te grootte lucht overmaat zal dan tot een hoog verbruik leiden,

Het volgende heb ik ook nog: Ketel laten inspecteren en reinigen.

Installateur wilde niets meten, vond dit totale onzin bij een Nefit ecomline. Het resultaat is toch altijd goed.
Ik had even geen weerwoord op deze opmerking. Maar begin nu toch te twijfelen.
Andere installateur bellen?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Net nog gecontroleerd, laagstand 5% O2, vollast 4,9% O2. Netjes dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Hansoverdiep schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 13:39:
Net nog gecontroleerd, laagstand 5% O2, vollast 4,9% O2. Netjes dus.
Aha jij hebt de spullen in huis. Zou dat bij alle ketels zo netjes zijn?
Hebben mensen wel eens meet rapporten gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dat is niet de luchtovermaat Hansoverdiep, dat is de totale zuurstof in de rookgassen.
Luchtovermaat, of luchtfactor is de hoeveelheid lucht die extra wordt meegevoerd bovenop de exact benodigde hoeveelheid om een volledige verbranding te krijgen.
Neemt niet weg dat 4,9% O2 een nette waarde is

@Seafarer:
Een stookrapport maken heeft alleen echt zin als de fabrikant een bepaalde O2 en CO2 waarde opgeeft.
Sommige fabrikanten geven alleen een luchtfactor op.
Nefit geeft voor het afstellen van de verbranding een deltaP op tussen lucht en gas, geen O2 of CO2 waardes.
Heb zelf een Nefit hangen en doe alleen een rookgasmeting om te kijken wat mijn rendement is.
Dat doe ik lang niet elk jaar, die deltaP afstellen doe ik wel elk jaar.
Heb even terug gezocht en mijn Topline draait ongeveer op 30% luchtovermaat.

Totale onzin is het nooit om rookgassen te meten, maar bij een Ecomline niet direct noodzakelijk.

Voorschriften van de fabrikant zijn altijd leidend en moet je aanhouden.
Luchtovermaat is er om veiligheidsredenen en mag niet veranderd worden.
De extra lucht word ook gebruikt om de brander te koelen, zeker bij stalen branders is dit van groot belang.
Bij bijvoorbeeld een Remeha Quinta en Avanta gaat de brander scheuren als er met een te laag O2 word gestookt.
4 tot ongeveer 5% O2 is een waarde waar de meeste fabrikanten op uit willen komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 07-12-2013 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperEye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 20:14
Edit

[ Voor 99% gewijzigd door SniperEye op 07-12-2013 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Oxellaar,

Je hebt gelijk, ik had ook de luchtfactor aan kunnen geven. Maar wat je meet is het restpercentage zuurstof in de verbrandingsgassen en het leek mij daarom handig om die aan te geven. Ja, mooie vlakke kromme bij mijn HReco met Siemens gas/lucht-koppeling. Trouwens metingen zijn paar weken geleden gedaan door Intergas zelf. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Oxellaar schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 14:07:

Heb zelf een Nefit hangen en doe alleen een rookgasmeting om te kijken wat mijn rendement is.
Dat doe ik lang niet elk jaar, die deltaP afstellen doe ik wel elk jaar.
Bij mij is dit dan 5 jaar lang niet gebeurt. Zal toch eens iemend opsnuffelen die het wel even opmeet en aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 06:57:
Een optie die uit te schakelen is kan nooit irritant zijn.
Het is de manier om op de juiste temperatuur te blijven, ook met vloerverwarming.
Al word het dan wel minder belangrijk.
Als je het uitschakelt ga je terug naar dit tijdperk:
[afbeelding]
En dan de eerste versie, zonder anticipatieweerstand :X

Low load is een geweldige optie die er voor zorgt dat het ook echt de ingestelde temperatuur blijft.
En niet gaat schommelen tussen een halve graad te laag en te hoog.
Ware het niet dat de temperatuursschommelingen met vloerverwarming zo langzaam gaan dat het geen probleem is. Ik draai nu al een jaar zonder die optie en het werkt uitstekend, zonder dat ik de ketel een flink aantal keren per uur hoor aanschakelen. De temperatuur komt als 'ie eenmaal is bereikt ook niet meer van z'n plek af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmatt
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-10 14:36
Ray schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:26:
[...]

Mmm als ze achter de service code zitten zou je toch verwachten dat ze ook aan te passen zijn. Daar gaat het mij dus juist om. Op de ketel kan dit dus wel waarom dan niet op de Isense ?

Zou je nog eens even wat willen proberen svp ? je kan P28 zonder problemen even naar 3 zetten (min pomp snelheid)
Dat had ik dus al geprobeerd op de isense (kon hem pas aanpassen na invoeren van code 12). Daar kreeg ik de melding dat het setten van 3 als waarde niet gelukt is.
(dat het op de ketel wel n te stellen is geloof ik wel, dit heb ik niet geprobeerd)

Dat er intelligente buitenaardse wezens bestaan wordt feilloos bewezen
door het feit dat ze nog geen contact met ons hebben opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Geweldig topic om in de gaten te houden. Wel ingewikkeld soms, maar ik ben zeker van plan in mijn nieuwe huis een getunede installatie aan te leggen. Volgende week de sleutel en dan even op zoek gaan naar een goeie ketel. Als proef ga ik maar eens bij mijn ouders kijken of ik daar wat energiekosten voor ze kan besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

basmatt schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 18:33:
[...]

Dat had ik dus al geprobeerd op de isense (kon hem pas aanpassen na invoeren van code 12). Daar kreeg ik de melding dat het setten van 3 als waarde niet gelukt is.
(dat het op de ketel wel n te stellen is geloof ik wel, dit heb ik niet geprobeerd)
zou je svp eens willen kijken of je direct op de ketel het wel aan kan passen ? Dat kan via het hoofdscherm naar het sleuteltje te gaan, ook daar kom je dan verder met code 12.

Er staat me iets bij (maar kan dat niet vinden in de settings) dat er ook nog ergens een instelling moet zijn waarbij of de thermostaat of de ketel als master word gezien voor instellingen.

Oxxelaar weet jij daar wellicht meer van ... ? of weet je wellicht hoe de Isense wel de ketel parameters moet kunnen aanpassen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ray schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 19:19:
[...]

weet je wellicht hoe de Isense wel de ketel parameters moet kunnen aanpassen ?
Ik ken de iSense niet heel erg goed. De meeste Remeha's die ik tegenkom zitten zelden aan die thermostaat gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Heren,

Wie van jullie heeft zich al eens verdiept in de zelflerende stand eco van de Intergas HRE ketels. Standaard staat die ingesteld op 3 dagen, ik vraag mij af als je een sterk afwijkend warm water gedrag hebt in het weekend kan je dan niet beter 7 dagen kiezen? Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Hansoverdiep schreef op zondag 08 december 2013 @ 13:51:
Heren,

Wie van jullie heeft zich al eens verdiept in de zelflerende stand eco van de Intergas HRE ketels. Standaard staat die ingesteld op 3 dagen, ik vraag mij af als je een sterk afwijkend warm water gedrag hebt in het weekend kan je dan niet beter 7 dagen kiezen? Mvg Hans
Eco heb ik uitstaan kost toch weer wat energie om de warmtewisselaar op gezette tijden warm te krijgen tbv tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ray schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 19:19:
[...]

zou je svp eens willen kijken of je direct op de ketel het wel aan kan passen ? Dat kan via het hoofdscherm naar het sleuteltje te gaan, ook daar kom je dan verder met code 12.

Er staat me iets bij (maar kan dat niet vinden in de settings) dat er ook nog ergens een instelling moet zijn waarbij of de thermostaat of de ketel als master word gezien voor instellingen.

Oxxelaar weet jij daar wellicht meer van ... ? of weet je wellicht hoe de Isense wel de ketel parameters moet kunnen aanpassen ?
Als je een modulerende pomp hebt zal je ze niet kunnen aanpassen, probeer eens of nadraai tijd wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Ben wel benieuwd naar ervaringen van meerderen met het niet warm houden van de warm water voorziening. Zetten jullie dan bij de Intergas de boosterstand aan? Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hansoverdiep schreef op zondag 08 december 2013 @ 13:51:
Heren,

Of gewoon ergens los van de ketel een knopje kunnen indrukken waarna de ketel opwarmt. Kopje indrukken, handoek zoeken en douchen. Nu sta ik dus tanden te poetsen naast de nog opwarmende douche en dat kost water op nix af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Voor een douche beurt van 10 minuten gooi je in verhouding veel minder water weg, dan met bijvoorbeeld een mok warm water pakken.
Daarom kun je beter de ketel dicht bij de keuken hebben dan bij de douche. Hier gaat de kraan in de keuken ontelbare keren per dag open voor een heel klein beetje warm water. Gelukkig hangt de ketel in de bijkeuken, twee meter bij de keukenkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Zo'n knopje in de badkamer en keuken lijkt mij handig. De HReco heeft al een RF zender/ontvanger standaard ingeboud. Dus draadloos moet meglijk zijn. Vor je warm water neemt eerst even op dat knopje drukken en warmtewisselaar wordt opgewarmd. Niet gek! Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, ik kon niet kiezen want toen ik het huis kocht hing de ketel al op zolder. Warm water in de keuken haal ik daarom meestal uit een waterkoker. Bij kleine hoeveelheden gaat sneller en kost minder, bovendien kan je het dan zo heet laten worden als je nodig hebt.

Bij mijn vorige Intergas (1990) had ik wel een schakelaar in het trapgat waarmee ik warm water aan en uit kon zetten, opstaan en dat ding aanzetten, als ik die dan uitzette kon ik mooi een minuut of drie douchen. Maar eh, mn huidige ketel is een stuk zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hier hangt sinds Mei een HReco 24.
Ik heb de eco stand 1 maand aan gehad en daarna 1 maand uitgezet.
Booster staat ook uit.
Het duurt 5 a 10 seconden langer voor je warm water hebt.
Ik heb er hier nog geen klachten over gehoord.
Gas verbruik is hooguit 1m2 extra per maand bij eco stand

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Duidelijk, heb net boster aangezet en warmhoudfunctie uit. Gaat mij voornamelijk om minder starts van ketel voor dat warm houden van de wisselaar. Ben benieuwd. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Mij was het ook te doen om de minder starts v/d ketel

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vreemd. Waar ik zelf dacht gas te besparen met 20 uur per dag verwarming uit (17C) en 4 uur per dag op aan (19C) vond ik het verbruik van gemiddeld 6m3 per dag toch wat hoog. Daarom sinds vrijdagavond de verwarming constant op 18C gezet als test. Na 48 uur in totaal 4m3 verbruikt ipv 12m3 wat ik normaal zou halen. Het gaat enkel om vloerverwarming en het lijkt er dus op dat bij ons, ondanks de korte tijd dat wr dagelijks willen verwarmen het voordeliger is om continu 1C hoger te zitten.

Komende dagen eens kijken wat het verbruik is met 19C constant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Is nog een voorbarige conclusie.

Zelfs bij vloerverwarming is 18 graden niet comfortabel te noemen. Neem aan dat je bij 18 graden toch nog steeds een paar uur moet bijstoken/verhogen.

Ben wel benieuwd waar je met 19 graden constant op uit komt.
Voor een goede vergelijking moet je het verbruik ook aan de graaddagen relateren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Het zou inderdaad maar zo kunnen zijn dat juist die laatste graad het nodig maakt het systeem fatsoenlijk op te warmen. Wellicht dat je afkoeling dermate klein is dat je toch al rond die 18 graden zit.

Bij mij is het juist anders om. van 17,5 (vaste minimale temp) naar 19 kost het 1,2 m3 per graad en daarna naar 20 graden nog ongeveer 0,9 m3 per graad. Ik heb vorige winter ook rond de 18 tot 18,5 verwarmt maar echt heel comfortabel was dat voor mij niet. Nu 19,5 of 20 en dat is zeer behaaglijk. De vloer voelt dan ook veel prettiger aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Het zou inderdaad zo maar zo kunnen zijn dat het meer energie kost om juist naar 19 graden door te verwarmen, stom dat ik daar niet over nagedacht heb. Denk dat ik te enthousiast was van deze besparing en niet meer doorgedacht heb :) Sowieso is 18 niet heel comfortabel inderdaad en het is de bedoeling om op 19 graden te komen als wij thuis zijn maar ik wilde vooral eens experimenteren met een aantal scenario's en patronen om te kijken wat de verschillen zijn. Tot heden heb ik er 4 die ik wil testen:

1. 20 uur per dag uit (17C) en 4 uur per dag verwarmen (19C) = 6m3
2. 24 uur per dag verwarming op 18C = 3m3
3. 20 uur per dag verwarmen op (18C) en 4 uur per dag verwarmen (19C) = ?
4. 24 uur per dag op 19C verwarmen = ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

mkleinman schreef op woensdag 04 december 2013 @ 09:00:
De afgelopen dagen viel me trouwens iets op. Ik ben van 09:00 tot 19:00 ongeveer 3m3 gas kwijt, van 19:00 tot 21:30 komt daar nog een keer 3m3 bij. Dus 50% van mijn verbruik zit in 10 uur tijd, inclusief het aanwarmen van de woning van 18 tot 19.4 graden.

En dan nog vrolijk 3m3 meer om de woning op 19.8 te brengen vanaf 19.4 en op temperatuur te houden. Dit was voor mij een klein WTF momentje.

Ik zie dit vaker terug nu ik 3 of 4keer per dag, wanneer ik kan, de meterstand opneem, met 50/50%. Iemand enig idee? Klinkt dit bekend bij meer mensen?
Wat voor thermostaat heb je.??
En heb je nog steeds het zelfde gasverbruik.??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 16:13
Aghanim schreef op maandag 09 december 2013 @ 09:15:
Het zou inderdaad zo maar zo kunnen zijn dat het meer energie kost om juist naar 19 graden door te verwarmen, stom dat ik daar niet over nagedacht heb. Denk dat ik te enthousiast was van deze besparing en niet meer doorgedacht heb :) Sowieso is 18 niet heel comfortabel inderdaad en het is de bedoeling om op 19 graden te komen als wij thuis zijn maar ik wilde vooral eens experimenteren met een aantal scenario's en patronen om te kijken wat de verschillen zijn. Tot heden heb ik er 4 die ik wil testen:

1. 20 uur per dag uit (17C) en 4 uur per dag verwarmen (19C) = 6m3
2. 24 uur per dag verwarming op 18C = 3m3
3. 20 uur per dag verwarmen op (18C) en 4 uur per dag verwarmen (19C) = ?
4. 24 uur per dag op 19C verwarmen = ?
je zult wel e.e.a. moeten relateren aan graaddagen, en eventueel langere tijd monitore, om te voorkomen dat warmte die je eerder in jehuis hebt gestopt met een andere stookschema, invloed heeft op het schema dat je wilt meten.
beetje extreem geval misschien, maar stel je verwarmt eerst een aantaldagen op 24 graden. Er is dan flink wat warmte opgeslagen in meubilair en wanden en vloeren.
Daarna wil je kijken wat stoken op continue 20 graden doet.
Na 24 uur is het nog steeds 21 graden in huis door weinig afkoeling ( hoge buitentemperatuur), zon etc. en heb je nog steeds geen gas verbruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

basmatt schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 18:33:
[...]

Ik heb vandaag even met de Remeha storingsafdeling gesproken en volgens hun moet het echt mogelijk zijn op de isense deze parameters aan te passen. Heb je het wellicht nog een keer getest of ? Ik sta op het punt ook een versie 27 te kopen maar het zou een flinke tegenvaller zijn als het echt niet werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Heb je geen modulerende pomp, dan lijkt het mij dat het niet kan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmatt
Ray schreef op maandag 09 december 2013 @ 18:42:
[...]

Ik heb vandaag even met de Remeha storingsafdeling gesproken en volgens hun moet het echt mogelijk zijn op de isense deze parameters aan te passen. Heb je het wellicht nog een keer getest of ? Ik sta op het punt ook een versie 27 te kopen maar het zou een flinke tegenvaller zijn als het echt niet werkt
net even tijd gemaakt om het na te kijken (wat gaat zo'n weekeind toch snel voorbij :z )

instellen op de ketel lukt inderdaad, ik zie dan op de isense dat de instelling gewijzigd is.
Meerdere malen op de isense geprobeerd de instelling aan te passen, maar hij blijft de melding 'niet gelukt' geven.

ik heb even terug voorbij zien komen dat je een van de 2 als master kan instellen, maar ik kan nergens vinden hoe dit te controleren/aan te passen.
Misschien weet jij dat, dan kan ik het hier nog even proberen...(word wel pas morgenavond laat, als ik er aan denk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Thx voor het proberen!

de master / slave is alleen bij oude types kwam ik vandaag achter. Dus het instellen op de Isense zou hetzelfde moeten werken als op de ketel. Gewoon simpel getal veranderen en klaar. Ik neem aan dat je hem op 3 draait en dan op de knop druk voor bevestigen ? of kan je nog iets anders kiezen ?

Op de service afdeling hadden ze ook geen v27 om te testen. Ze gaan zien dat ze er eentje krijgen. Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat juist deze versie een bug heeft :( Ze kennen ook de hele melding 'niet gelukt niet'

ZIe jij wellicht kans een foto te maken als de melding in beeld komt ? Dan mail ik die door naar Remeha want nu wil ik toch echt weten hoe het zit......

en nog een vraagje. Kan je ook de info uitlezen die op de ketel onder het informatie menu zit ? Dus de T1, T2 etc en de PO waardes ?

[ Voor 25% gewijzigd door Ray op 09-12-2013 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 10:41
Ik heb een intergas HR30 ketel alleen de CV wil maar niet aan gaan.
Hij gaat van 1 -> 5 en stopt kort na 5 bereikt te hebben.
Hij gaf eerst error 1 en 2 daarom hebben we de S1 en S2 sensor vervangen + nieuwe thermostaat
Alleen is het zo dat er gewoon niet gebeurt, geen water gaat stromen. Op een of andere manier is de Retour warmer dan aanvoer. De retour krijgt het pas opgehitte water. Het voelt echt gewoon 80 graden aan. Terwijl de aanvoer koud/ lauw blijft. Er is iets mis, maar het heeft 12 jaar lang gewoon goed gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dat ook gehad: ionisatieplug maakte geen massa omdat er plastic ringen voor de brander waren gebruikt ipv metalen. Geen aarde -> geen vonk.

Maar wel raar dat de boel verkeerd om warm wordt, aanvoer/retour wel goed aangesloten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:01
Draait de pomp wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
Ook maar even voorstellen in dit topic.

Sinds 1 juni dit jaar wonen we in ons nieuwe huis. Het betreft een 2-kapper uit 1993. We hebben paar maanden geleden de oorspronkelijke intergas ketel vervangen door een Vaillant Ecotec plus (CW4). Uiteraard was ik benieuwd naar het verbruik.

Het huis heeft een behoorlijk grote woonkamer. Met keuken erbij denk ik zo’n 65 m2. Ook is het huis gericht op Noord oost. In de winter dus geen zon in de woonkamer. Daarnaast hebben we veel raampartijen. 1x Schuifpui, 1x dubbele ramen van beneden tot boven, dus over de hele tuin breedte ramen. Aan de zijkant van het huis hebben we nog een erkertje. Niet de meest ideale omstandigheden dus. De woonkamer heeft 1 type 33 radiator van ca. 1.5m2 en 1 type 22, ook van ca. 1.5m2. De keuken heeft een type 10 of 11 van 1.5m2 geloof ik.

De vorige bewoonster woonde er alleen en was vaak overdags thuis. Ik meen dat zij rond de 2500 m3 gebruikte! Als tip eerder in dit topic heb ik eens de meterstand gedeeld door de leeftijd van het huis. Dan kom ik dus op 2600 uit.

Inmiddels hebben we 614 m3 verbruikt (wonen er sinds 1 juli) Ik hoop dat we uiteindelijk rond 1500m3 kunnen uitkomen, maar met de koude wintermaanden die nog moeten komen zal dat een uitdaging zijn. Al met al zou dat wel een enorme verbetering zijn.

We gebruiken de volgende instellingen:
's ochtends 6 - 7.15 ketel aan, richting 20 graden (haalt hij meestal net niet)
's avonds 17 - 22.30 ketel aan, ook 20 graden (kunnen maar 1 T-instelling doen op Calormatic 370).
Ander tijden staat hij op 15C

Ik wil nu met tips uit dit topic de CV tunen. Ik ben heel simplistisch begonnen met de verwarmingen in de woonkamer te knijpen, zodat de onderkant koeler aanvoelt dan bovenin. Dit wil ik nog een keer meten, zodra ik een werkende thermometer van werk mee kan nemen ;-)
Verder wil ik de CV temperatuur verlagen. Dit heb ik nu van 75 naar 70 gedaan. Misschien nog naar 65, maar als het echt koud wordt, duurt het denk ik te lang voor de temperatuur gehaald wordt.

Ik heb ook gezien dat we in onze garage (inpandig) de verwarmingsbuizen naar de woonkamer hebben lopen. Het is hier dan ook relatief warm ook al vriest het buiten. Deze zijn niet geisoleerd!! Het gaat denk ik om 7 meter aanvoer en 7 meter retour. Mijn plan is om die dit weekend te isoleren met buizenisolatie. Mogelijk niet meteen ook nog met glaswol, omdat een beetje verwarming daar niet zo erg is. Mogelijk haal ik hier nog wat winst uit.

Nu heb ik nog een vraag. Ik ben nu de verwarming aan het regelen, zodat de retour T lager is. Maar vaak wordt juist de pomp snelheid aangepast? Ik heb het idee dat wij een modulerende pomp hebben en deze is dan mogelijk alleen softwarematig in te stellen? Ik heb alleen geen toegang tot installateur niveau en kan dus de max niet regelen. Is dit erg? Kan ik ook gewoon met mijn verwarmingen de retour T regelen?
Binnenkort eerst maar eens goed de T overal meten, dan kan ik er wat meer over zeggen. En dan maar zo veel mogelijk data in mindergas.nl invullen.

Wat vinden jullie van mijn situatie? Denken jullie dat er nog meer winst te halen valt? Ik lees veel mensen over <=1000 m3 per jaar, maar hoogstwaarschijnlijk hebben die een veel gunstigere situatie dan wij. 1500 m3 lijkt mij een mooie streefwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-10 12:23

VPI

Ik zie in de verhaal wordt met geen woord gerept over isolatie, hoe is dit?
Dubbel glas, HR++ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
VPI schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 14:56:
Ik zie in de verhaal wordt met geen woord gerept over isolatie, hoe is dit?
Dubbel glas, HR++ ?
Overal dubbel glas, alles geisoleerd, maar geen idee met welk keurmerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Shodan schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 11:46:
Wat vinden jullie van mijn situatie? Denken jullie dat er nog meer winst te halen valt? Ik lees veel mensen over <=1000 m3 per jaar, maar hoogstwaarschijnlijk hebben die een veel gunstigere situatie dan wij. 1500 m3 lijkt mij een mooie streefwaarde.
Ik vind 2.600 erg veel. Heb je je gasverbruik al periodiek ingevoerd in mindergas? Voordat je gaat tunen moet je kunnen zien wat een wijziging doet. En mijn advies zou zijn om een wijziging 1 week te meten. Zoals lagere pompsnelheid of lagere temperatuur.

Ik ken de thermostaat niet, hoe intelligent is deze? Kan je CV b.v. om 22:00 al uit? Is het dan nog warm om 22:30?
De calorMATIC 370 kan het Vaillant toestel zowel modulerend als aan/uit sturen
Weet je zeker dat hij op de CV klemmen voor moduleren zit, niet aan/uit?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
2600 is ook erg veel.

Zoals ik al zei hebben wij zelf een nieuwe ketel gekocht en hopen we dat wij dus veel minder stoken! Ofwel streefwaarde 1500.

Misschien even het stuk tekst opnieuw lezen ;-) Ik weet het, het is erg lang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Wanneer je sinds 1 juli al 614 m3 hebt verbruikt zul je op jaarbasis op zo n 2550 m3 uitkomen.

Dit berekend dmv graaddagen voor midden nederland.

Je zult dus nog wel eea moeten aanpassen om op 1500 m3 te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Raolte schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:53:
Wanneer je sinds 1 juli al 614 m3 hebt verbruikt zul je op jaarbasis op zo n 2550 m3 uitkomen.

Dan lijkt me dagelijks automatisch naar mindergas sturen helemaal handig. Valt veel op te verdienen.

Ps. met welke delta koelt de woonkamer af nadat de cv uit is? Bij mij een graad per 5h. (Vloerverwarming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

alleen een andere ketel met wat tune werk gaat je nooit 1000m3 besparen. Als je geluk heb een keer 10% maar veel meer zal het niet zijn.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Geen idee hoeveel het afkoelt, ik denk zo'n 3 graden. Morgen kan ik eens kijken.

Ik ben van plan zo veel mogelijk op mindergas in te vullen inderdaad.

[ Voor 197% gewijzigd door Shodan op 10-12-2013 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Shodan schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:27:
2600 is ook erg veel.

Zoals ik al zei hebben wij zelf een nieuwe ketel gekocht en hopen we dat wij dus veel minder stoken! Ofwel streefwaarde 1500.

Misschien even het stuk tekst opnieuw lezen ;-) Ik weet het, het is erg lang...
2600m3 is werkelijk bizar veel, ik zou het aandurven om daar ruim 1000m3 vanaf te krijgen.
Een huis uit 1993 is al heel erg goed geïsoleerd, volgens mij hebben de vorige bewoners 24/7 23 graden gestookt.

Ik ken situaties die ongeveer overeenkomen met jouw, die stoken net boven de 1300m3
4 personen, vrij groot vrijstaand huis 1995 en altijd iemand thuis.

Het enige nadeel is wel vaak bij huizen uit die tijd dat de radiatoren wat onderbemeten zijn.
Warm houden gaat prima, opstoken kan flink gas kosten vanwege hoge temperaturen.
Je geeft zelf al aan de 70 graden staat ingesteld, je wil 65 proberen.
Hier heb ik alles flink overbemeten en staat de cv ketel op 55 graden, tot vorige week zelfs op 50.
Die 55 is waarschijnlijk het hoogste waar hij op zal komen deze winter.
Heb een zeer matig geïsoleerd huis uit 1970, twee onder één kap, drie personen, eigenlijk altijd iemand thuis.
Verstook tussen de 950 en 1150m3 gas per jaar.

Daar moet jij ook op uit kunnen komen naar mijn idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Raolte schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 21:53:

Hoe maak je die berekening?

Ik vul mn meterstanden nu sinds 1,5 maand met enige regelmaat op mindergas.nl in, maar dergelijke schattingen zie ik nog niet voorbij komen. Wellicht moet ik daarvoor over een langere periode meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
HvB83 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 06:43:
[...]

Ik vul mn meterstanden nu sinds 1,5 maand met enige regelmaat op mindergas.nl in, maar dergelijke schattingen zie ik nog niet voorbij komen. Wellicht moet ik daarvoor over een langere periode meten?
Je hebt een vrij lange periode nodig voordat hij met een voorspelling komt. Ik weet het niet precies maar voor m'n gevoel > 6 mnd. Daarnaast wordt na een jaar leuk om te vergelijken met het jaar ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Bedankt Twixx, ik had al zo'n vaag vermoeden. Ik blijf gewoon trouw m'n meterstanden invullen, wel interessant om te zien waar ik op uit ga komen. Ben alleen wel benieuwd of je ergens al een vrij grove berekening kunt maken met bijv. alleen november en december als gegevens.

Ik heb dit stookseizoen nog een VR-ketel hangen. De aanvoertemperatuur had ik eerst op 50 graden gezet, maar dan stond hij relatief vaak te pendelen. Per graaddag had ik toen een verbruik van 0,48m3 per dag. Daarna heb ik het maximale vermogen teruggeschroefd naar het minimale, op deze ketel altijd nog 11kW. Aangezien ik alleen een kleine vloerverwarming in de badkamer en de woonkamer opstook heb ik maximaal 10kW aan LTV hangen, die al vrij snel in vermogen wordt teruggegregeld door de elektronische afsluiters. In de praktijk zal ik denk ik de meeste tijd maar 30% van die capaciteit gebruiken denk ik.

Nu dacht ik dat pendelen slecht is voor je gasverbruik, dus heb ik de aanvoertemperatuur opgeschroefd naar 75 graden. Hij pendelt duidelijk minder, maar is het gasverbruik ook gestegen naar 0,55m3 per graaddag. Na een week vind ik het gevaarlijk om daar al direct een conclusie aan te hangen, maar ik vind het wel opvallend, ik kan me namelijk niet bedenken waar het verschil anders uit voort zou komen.

Ik dacht dat de aanvoertemperatuur met name voor HR-ketels van belang is ivm het condenseren. Maakt het bij een VR ook een dergelijk groot verschil?

[ Voor 10% gewijzigd door HvB83 op 11-12-2013 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
HvB83 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 06:43:
[...]

Bereken het aantal graadagen voor je lokatie, van start datum meting tot eindatum meting,
Je weet het verbruik
Deel het verbruik door het aantal graaddagen,
Vermenigvuldig het resultaat met het aantal geschatte graaddagen voor je lokatie per jaar , dit getal zal rond de 3000 liggen.

En dan heb je het geschatte verbruik per jaar.

Probeer wel het gasverbruik voor warmwater en koken uit de berekening te halen,en een langere meetperiode geeft een nauwkeuriger getal,

Maar je bent altijd afhankelijk hoe de winter zich gedraagt, en dat weet zelfs pietje pauwlusma niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Wellicht een domme vraag maar ik probeer het werken van de CV-installatie zo goed mogelijk te begrijpen. Heb de thermostaat nu continu op 19C staan (vloerverwarming) en merk nu op dat ik overdag 1m3 verbruik tussen 07:00-22:00 uur en 's nachts tussen 22:00-07:00 uur ineens 4m3. De enige verklaring die ik heb is dat de buitentemperatuur 's nachts daalt maar ik vind het verschil tussen 1m3 en 4m3 wel erg veel.

Zijn er naast buiten temperatuur nog andere factoren die invloed hebben in het verbruik terwijl je slaapt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Dat is je grootste factor; je bent ten eerste niet aanwezig in de ruimte waardoor de temp daalt, het is kouder buiten dan overdag (over het algemeen, zeker gisteren), Je hebt geen Tv en dergelijke aanstaan die ook warmte produceren.

Kortom; door afkoeling moet de CV harder werken. Ik snap alleen niet dat je een continu temp aanhoud? Ik dacht dat we het met zijn allen er over eens waren dat een nachtdaling prima was en zelfs beter? Je hoeft het niet 10 graden te laten worden maar continu 19 is weer het andere uiterste me dunkt...

Tenminste, bovenstaande is mijn persoonlijke mening. I am by no means an expert :P

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 11-12-2013 08:39 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Bij een klant produceren we met 4 personen en een handjevol laptops zoveel warmte dat zelfs met 0 graden buiten de airco in de middag aan mag, verwarming staat alleen 's morgens even een uurtje aan om na de nachtverlaging de boel een beetje op temperatuur te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
:'(
hmmmmm
Misschien :? :X 8)7 een raam of deur open of op een kiertje, ook goed voor de frisse lucht met al het fijnstof.

Ik weet dat het topic gas besparen is ..... maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je elektriciteit kan weggooien ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mafketel schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:45:
:'(
hmmmmm
Misschien :? :X 8)7 een raam of deur open of op een kiertje, ook goed voor de frisse lucht met al het fijnstof.

Ik weet dat het topic gas besparen is ..... maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je elektriciteit kan weggooien ;w
We hebben hier balansventilatie met WTW. Pand staat aan de snelweg, dus raam open is juist fijnstof happen. Daarnaast krijg je met ramen en/of deuren open juist ongewenste tocht waardoor het weer koud aanvoelt terwijl het ondertussen 23 graden is. Thermostaat staat op 21 graden trouwens, die doet na 9 uur de hele dag niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Notna schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:27:
Dat is je grootste factor; je bent ten eerste niet aanwezig in de ruimte waardoor de temp daalt, het is kouder buiten dan overdag (over het algemeen, zeker gisteren), Je hebt geen Tv en dergelijke aanstaan die ook warmte produceren.
Daar zit wat in echter zijn we meestal zelf ook niet thuis overdag en daarom ook geen apparaten aan staan. Dus in dit geval moet het de kou zijn 's nachts.
Kortom; door afkoeling moet de CV harder werken. Ik snap alleen niet dat je een continu temp aanhoud? Ik dacht dat we het met zijn allen er over eens waren dat een nachtdaling prima was en zelfs beter? Je hoeft het niet 10 graden te laten worden maar continu 19 is weer het andere uiterste me dunkt...

Tenminste, bovenstaande is mijn persoonlijke mening. I am by no means an expert :P
Dat beeld had ik ook en daarom deden we de verwarming uit tussen 22:00-17:00 en was het 17C. Vervolgens tussen 17:00-22:00 verwarmen naar 19C en dat was het. Als ik het verbruik (gemiddeld 5.5m3) hiervan vergelijk met een constante temperatuur van 19C ligt dit ongeveer gelijk, in elk geval niet hoger. Verschil is wel dat het huis nu continu comfortabel aanvoelt. Ik werk meestal 1-2 dagen thuis en mijn vriendin is 3 ochtenden thuis dus dan is 17C niet echt prettig vandaar deze switch naar 19C. Een alternatief kan nog zijn nachtverlaging naar 18C en dan tussen 17:00-22:00 verwarmen naar 19C.

Tot heden heb ik overigens het gevoel dat het verbruik niet drastisch verschilt met bovenstaande veranderingen. Het blijft hoe dan ook rond de 5-6m3 zitten en dat vind ik enerzijds veel, anderzijds is het winter en ervan uitgaande dat we met dit verbruik op 150m3 per maand uitkomen voor 3 maanden lang dan hebben we na 1 jaar nog steeds een mooi totaalverbruik. Maar het kan natuurlijk altijd beter >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Aghanim schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:39:
[...]

Daar zit wat in echter zijn we meestal zelf ook niet thuis overdag en daarom ook geen apparaten aan staan. Dus in dit geval moet het de kou zijn 's nachts.

[...]

Dat beeld had ik ook en daarom deden we de verwarming uit tussen 22:00-17:00 en was het 17C. Vervolgens tussen 17:00-22:00 verwarmen naar 19C en dat was het. Als ik het verbruik (gemiddeld 5.5m3) hiervan vergelijk met een constante temperatuur van 19C ligt dit ongeveer gelijk, in elk geval niet hoger. Verschil is wel dat het huis nu continu comfortabel aanvoelt. Ik werk meestal 1-2 dagen thuis en mijn vriendin is 3 ochtenden thuis dus dan is 17C niet echt prettig vandaar deze switch naar 19C. Een alternatief kan nog zijn nachtverlaging naar 18C en dan tussen 17:00-22:00 verwarmen naar 19C.

Tot heden heb ik overigens het gevoel dat het verbruik niet drastisch verschilt met bovenstaande veranderingen. Het blijft hoe dan ook rond de 5-6m3 zitten en dat vind ik enerzijds veel, anderzijds is het winter en ervan uitgaande dat we met dit verbruik op 150m3 per maand uitkomen voor 3 maanden lang dan hebben we na 1 jaar nog steeds een mooi totaalverbruik. Maar het kan natuurlijk altijd beter >:)
Dat je er overdag niet bent en alsnog niet hoeft te stoken is logisch; overdag is het warmer. In de avond koelt het echter af wat jullie compenseren (deels) door lichaamswarmte en afgifte van warmte door apperatuur. Als je naar bed gaat is dit er niet meer maar koelt het tot een zeker punt nog steeds af. Dit is de periode waar je dan de meeste warmte verliest en dus meer stookt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Stel dat we dan om 22:00 de verwarming uit zetten dan koelt het van 19C af naar 17C maar is er 's nachts geen verbruik van gas. Ik heb nu zelf het vermoeden dat het minimaal evenveel gas kost om dit overdag weer op te verwarmen naar 19C dan dat het 's nachts kost om het continu 19C te houden. Verbruik is in beide gevallen tussen de 5-6M3. Dit maakt het erg lastig om te bepalen wat nu de beste strategie is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Wat ook scheelt is het langzaam laten opwarmen van de temperatuur: dus niet van 17 naar 19 zetten, maar in stappen van 0,5 graden. Dan stookt de cv niet op 100% vermogen.

Wat ik zelf heb gedaan is het cv vermogen terugschroeven van 90% naar ik geloof 60% en de retourtemp lager ingesteld.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-10 12:23

VPI

Een instelbare timer een idee?

Ik gebruik een nefit moduline 300 waar ik de hele week in geprogrammeerd heb (met Zelflerende aanwarmvervroeging).

Na alle isolatie maatregelen zit ik nu op 0,38 m3/graaddag (gemeten vanaf juni 2013).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
PcDealer schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:53:
Wat ook scheelt is het langzaam laten opwarmen van de temperatuur: dus niet van 17 naar 19 zetten, maar in stappen van 0,5 graden. Dan stookt de cv niet op 100% vermogen.

Wat ik zelf heb gedaan is het cv vermogen terugschroeven van 90% naar ik geloof 60% en de retourtemp lager ingesteld.
Dat kan ik wel proberen alleen gaat onze thermostaat (Honeywell Chromotherm 3) per hele graad dus dan zou het van 17 naar 18 naar 19 gaan. Om het om 17:00 dan 19C te laten zijn zou ik, vanaf 17C, om 16:00 kunnen opwarmen naar 18C en om 17:00 naar 19C. In dat geval zou langzaam verwarmen dan voordelig moeten zijn en dat uur dat de verwarming eerder aan gaat (16:00) moeten compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
PcDealer schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:53:

CV stookt hier met 50% vermogen maximaal. Oude ketel was een tweetraps 12/24KW VR ketel (12KW voor verwarming, 24KW voor tapwater), de huidige is een 6-28KW HR ketel met vermogen voor verwarmen beperkt op 50%. Als hier de CV wordt opgestookt na nachtverlaging vraagt de thermostaat 65 graden, maar duurt het ook gewoon ruim een uur voordat het water die temperatuur bereikt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Oxellaar schreef op woensdag 11 december 2013 @ 06:42:
[...]

2600m3 is werkelijk bizar veel, ik zou het aandurven om daar ruim 1000m3 vanaf te krijgen.
Een huis uit 1993 is al heel erg goed geïsoleerd, volgens mij hebben de vorige bewoners 24/7 23 graden gestookt.

Ik ken situaties die ongeveer overeenkomen met jouw, die stoken net boven de 1300m3
4 personen, vrij groot vrijstaand huis 1995 en altijd iemand thuis.

Het enige nadeel is wel vaak bij huizen uit die tijd dat de radiatoren wat onderbemeten zijn.
Warm houden gaat prima, opstoken kan flink gas kosten vanwege hoge temperaturen.
Je geeft zelf al aan de 70 graden staat ingesteld, je wil 65 proberen.
Hier heb ik alles flink overbemeten en staat de cv ketel op 55 graden, tot vorige week zelfs op 50.
Die 55 is waarschijnlijk het hoogste waar hij op zal komen deze winter.
Heb een zeer matig geïsoleerd huis uit 1970, twee onder één kap, drie personen, eigenlijk altijd iemand thuis.
Verstook tussen de 950 en 1150m3 gas per jaar.

Daar moet jij ook op uit kunnen komen naar mijn idee
That's the spirit! Beetje optimisme!

De vrouw die er in woonde (vanaf 2001) Was overdags ook thuis, dus dat zal enorm schelen.

Zaterdag wil ik wat gaan isoleren (buizen door de garage) en eens 65 graden proberen.
Ik was net even thuis en toen was het 16.5 graden. Het was 18.5 / 19 graden toen we weg gingen. Dus volgens mij valt het best wel mee met warmte verlies. 0.5 graden per uur zou dat zijn.

Opwarmen 's ochtends duurt denk ik wel 1.5 tot 2 uur. tot 20 graden. Is dit veel? thermostaat is tijd geschakeld en CV gaat dus niet zo lang aan. T = 18 graden als we beneden zijn na een uur ongeveer. Maar dat is prima te doen.

Wat huidig verbruik betreft, dat is in december tot nu toe 0.61m3 / graaddag. Absoluut nog niet genoeg data om te voorspellen, maar dit zou (uitgaande van 3000 graaddagen) op 1830 M3 uitkomen. Daar kan zeker nog wel wat van af denk ik.

We gaan wel zien en ik hou dit topic zeker in de gaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Aghanim schreef op woensdag 11 december 2013 @ 08:14:
Wellicht een domme vraag maar ik probeer het werken van de CV-installatie zo goed mogelijk te begrijpen. Heb de thermostaat nu continu op 19C staan (vloerverwarming) en merk nu op dat ik overdag 1m3 verbruik tussen 07:00-22:00 uur en 's nachts tussen 22:00-07:00 uur ineens 4m3. De enige verklaring die ik heb is dat de buitentemperatuur 's nachts daalt maar ik vind het verschil tussen 1m3 en 4m3 wel erg veel.

Zijn er naast buiten temperatuur nog andere factoren die invloed hebben in het verbruik terwijl je slaapt?
Heb je niet toevallig net als wij een gasdroger die het gasverbruik behoorlijk vertekent 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmatt
Ray schreef op maandag 09 december 2013 @ 22:53:
...

ZIe jij wellicht kans een foto te maken als de melding in beeld komt ? Dan mail ik die door naar Remeha want nu wil ik toch echt weten hoe het zit......

en nog een vraagje. Kan je ook de info uitlezen die op de ketel onder het informatie menu zit ? Dus de T1, T2 etc en de PO waardes ?
Fotootje:
https://www.dropbox.com/s...2013-12-11%2013.45.07.jpg

De ketel informatie waardes zijn niet in de isense te vinden. (Waterdruk trouwens wel)
Wel is de gewenste cv water temperatuur uit te lezen, maar dus niet de huidige waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Xenergy, Juist die temperatuur is bepalend :) niet of je hard snurkt ofzo, 's Nachts is het nu eenmaal kouder dus als je over 24 uur een gelijke temperatuur wilt halen dan zul je tijdens de koude momenten meer verbruiken. Is hier niet anders. Vorig jaar, toen ik nog helemaal geen isolatie had, was ik voordat ik uit ben kwam ook al 3m3 gas 'kwijt'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ray schreef op woensdag 11 december 2013 @ 14:11:
@Xenergy, Juist die temperatuur is bepalend :) niet of je hard snurkt ofzo, 's Nachts is het nu eenmaal kouder dus als je over 24 uur een gelijke temperatuur wilt halen dan zul je tijdens de koude momenten meer verbruiken. Is hier niet anders. Vorig jaar, toen ik nog helemaal geen isolatie had, was ik voordat ik uit ben kwam ook al 3m3 gas 'kwijt'
Die snap ik alleen het lijkt alsof ik niet minder verbruik als ik de verwarming 's nachts wel uit zet, vandaar dat ik het vreemd vind. Wat ik 's nachts dan bespaar heb ik overdag weer nodig om die enkele uren dat ik wel een warme woning wil ook daadwerkelijk op temperatuur te krijgen.

Overigens constateerde ik net dat onze ketel enorm schommelt qua druk. Vorige week bijgevuld tot 2.1 bar en stond net op 1.4 bar om 2 uur later weer op 1.9 bar te staan. Misschien heeft dat er ook mee te maken. Komende week komt de onderhoudsploeg voor de ketel dus ben benieuwd want ketel is 13 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
expansie vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 16:42
SpiceWorm schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 01:50:
Een van de meest effectieve maatregelen is het omlaag brengen van de retour temperatuur. Dat is de temperatuur van het water wat afgekoeld is in je radiatoren en naar je ketel stroomt.
Hoe lager de retour temperatuur van het verwarmingswater hoe meer warmte er uit de verbrandingsgassen gehaald kan worden (HR condensatie proces, dus enkel zin voor HR ketels!).
Ik heb onlangs een nieuwe CV installatie aangelegd (afstellen van de ketel overigens door een monteur laten doen), waarbij we zowel de flexibele leidingen van de aanvoer, alsmede de afvoer hebben geïsoleerd. Kan ik uit bovenstaande quote opmaken dat het isoleren van de afvoer leidingen in feite overbodig, cq onjuist is geweest, aangezien uit bovenstaande blijkt dat je de temperatuur van het teruggevoerde leidingwater zo laag mogelijk wilt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hangt er vanaf waar die leidingen lopen. Lopen ze over zolder, door de kruipruimte, door de kast, door slaapkamers waar je niet stookt, dan isoleren. Lopen ze door je woonkamer, dan niet isoleren aangezien je zoveel mogelijk warmte wilt afgeven in die ruimte.

Overigens, wat je niet verliest hoef je ook niet bij te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 16:42
Dat begrijp ik, maar ik doel alleen op de afvoer (retour). Uit bovenstaande quote leid ik af dat de temperatuur van dit water zo laag mogelijk moet zijn wanneer het de ketel bereikt, vandaar de vraag of het wel zinvol is geweest om ook deze leidingen te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Je moet je retour T laag houden door het debiet te verminderen, niet door warmte zo maar ergens weg te gooien waar je het niet nodig hebt. Dus isoleren is zeker goed in ruimtes waar de T laag mag zijn.

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:50
_JGC_ schreef op woensdag 11 december 2013 @ 10:44:
[...]

CV stookt hier met 50% vermogen maximaal. Oude ketel was een tweetraps 12/24KW VR ketel (12KW voor verwarming, 24KW voor tapwater), de huidige is een 6-28KW HR ketel met vermogen voor verwarmen beperkt op 50%. Als hier de CV wordt opgestookt na nachtverlaging vraagt de thermostaat 65 graden, maar duurt het ook gewoon ruim een uur voordat het water die temperatuur bereikt heeft.
Dit probleem heb ik ook, ik heb alle sensoren nagemeten, retour, aanvoer etc. De verwarming is wat waterzijdig ingeregeld. Na nachtverlaging, 2 graden, is de ketel 1,5 uur bezig om de temperatuur van 60 graden aanvoer te krijgen, vervolgens is hij nog eens 2 uur bezig om de gevraagde kamertemperatuur te halen. Het comfort is dan ook ver te zoeken.....

hierdoor ben ik naar een nachtverlaging van 0,5 graden gegaan. Dit geeft een zeer comfortabel milieu in huis en het gasverbruik is gelijk aan wanneer er een grotere nachtverlaging is.
het blijkt dus dat het voor iedere situatie anders is en gewoon trial on ervoor gedaan moet worden voor de optimale stooklijn.

Nefit excellent, module 300, inhoud huis 800 m3, bouwjaar 2004 :)

• Shodan
Ik vraag me trouwens af hoeveel nachtverlaging ik moet toepassen.

Momenteel is uit 15 graden, aan 20 graden. Misschien is dat ook wel erg veel in een grote ruimte? Volgens mij haalt hij die 15 graden niet, want de ketel gaat (voor zover ik weet) niet aan 's nachts.

Misschien toch maar eens een aparte thermometer kopen met min/max en ingebouwde hygrometer...

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Koop een thermometer met een min/max functie en kijk wat je nacht daling minimaal is? Heb ik ook gedaan middels conrad (deze: http://www.conrad.nl/ce/n...us-Plus/SHOP_AREA_17192?, gratis verzenden, meet ook hR binnen en buiten)

Zo weet ik bijvoorbeeld dat het buiten -2 was het hier binnen niet verder afkoel dan 17,9 graden (bij het naar bed gaan is het huis 19 ). Ik ben nu meer aan het ventileren ivm de rH en dan koelt het af naar 16,5 bij 1 graden boven nul)

Kan je meteen kijken of je thermostaat een beetje accuraat is (ik heb 2 losse thermometers bij dezelfde plek gezet als de thermostaat en kwam erachter dat hij toch wel een graad afweek (de losse meters waren identiek namelijk en van een ander bedrijf beide :P ) )

Also:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/Gas_Okt_dec_2.png

En de prognose voor dit contractjaar:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/Prognose_13_14.png

(Note; vorig contract jaar hebben we 1565 m³ verbruikt)

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 12-12-2013 09:44 ]

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Na weer eens een gepeperde rekening voor energie ontvangen te hebben :/ wil ik nu het onderste uit de kan halen van mijn huidige installatie. Ik ben al een aantal jaar hiermee bezig, mara het lijk wel of er geen progressie is.

Kijkend naar mijn gasverbruik per graaddag over de laatste jaren en maanden, valt me op dat er geen neerwaartse lijn in zit, ondanks diverse pogingen om het verbruik te verminderen. Nog vreemder is dat het gewogen gasverbruik per graaddag erg varieert over de maanden van een jaar.
Zie data voor 2013:
Afbeeldingslocatie: http://snag.gy/vp8YE.jpg

Data voor 2012:
Afbeeldingslocatie: http://snag.gy/1uGfh.jpg

Tot nu toe gedaan:
- Vermogen ketel van 100% naar 75% verlaagd
- Gas-luchtverhouding ingeregeld
- Klassieke radiatoren in woonkamer vervangen door Jaga LowH2O
- Radiatoren met voetventielen ingeregeld op deltaT van 20 graden
- Leidingen geisoleerd
- Aanvoertemperatuur verlaagd van 90 naar 65 graden
- Warmhoudfunctie WW uitgezet

Eerlijk gezegd ben ik een beetje de weg kwijt :?
Iemand een idee?

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:59

ericplan

5180 Wp PV

Lijkt me stug dat het verbruik in juni en juli van de verwarming is. Gezinssituatie gewijzigd? Doucheverslaving?

A'dam PVOutput

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat zijn grafiekjes van mindergas.nl? Dan heb je alle verbruik onder "verwarming" geschaard. In de zomer gebruik je (neem ik aan) geen verwarming maar alleen gas voor koken en warm water. Bepaal hoeveel dat is (meet gasverbruik in de periode dat je geen verwarming gebruikt) en vul dat in bij "Gasverbruik overig" onder je instellingen.
Dan krijg je een grafiek als deze (overig gasverbruik is 12 m3):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yWU5azrSUDlRz8uaAcCRKBV6/full.png

Overigens hangt je gasverbruik natuurlijk helemaal af van je situatie. Dit is een éénpersoons huishouden in een huis uit de jaren 80 waar de verwarming overdag uit staat. Als je de hele dag iemand thuis hebt dan is je gasverbruik natuurlijk hoger, en echte besparing komt dan alleen uit meer isolatie.

Signatures zijn voor boomers.

• _JGC_
Boomster schreef op donderdag 12 december 2013 @ 07:47:
[...]

Dit probleem heb ik ook, ik heb alle sensoren nagemeten, retour, aanvoer etc. De verwarming is wat waterzijdig ingeregeld. Na nachtverlaging, 2 graden, is de ketel 1,5 uur bezig om de temperatuur van 60 graden aanvoer te krijgen, vervolgens is hij nog eens 2 uur bezig om de gevraagde kamertemperatuur te halen. Het comfort is dan ook ver te zoeken.....

hierdoor ben ik naar een nachtverlaging van 0,5 graden gegaan. Dit geeft een zeer comfortabel milieu in huis en het gasverbruik is gelijk aan wanneer er een grotere nachtverlaging is.
het blijkt dus dat het voor iedere situatie anders is en gewoon trial on ervoor gedaan moet worden voor de optimale stooklijn.

Nefit excellent, module 300, inhoud huis 800 m3, bouwjaar 2004 :)
Hier duurt het ongeveer 20-30 minuten om van 15 graden aanvoer naar 50 op te stoken, vanaf dat punt wordt het aangenaam, ook al is het nog maar 17-18 graden in huis.

Je moet er wel rekening mee houden dat er een flinke hoeveelheid water van 15 graden naar 65 graden opgewarmd moet worden en tegelijk afgekoeld wordt door de omgeving. Versnellen betekent of meer vermogen, of minder warmteinhoud (door bijv Jaga's te plaatsen).

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Maasluip schreef op donderdag 12 december 2013 @ 09:30:
Dat zijn grafiekjes van mindergas.nl? Dan heb je alle verbruik onder "verwarming" geschaard. In de zomer gebruik je (neem ik aan) geen verwarming maar alleen gas voor koken en warm water. Bepaal hoeveel dat is (meet gasverbruik in de periode dat je geen verwarming gebruikt) en vul dat in bij "Gasverbruik overig" onder je instellingen.
Dan krijg je een grafiek als deze (overig gasverbruik is 12 m3):
[afbeelding]

Overigens hangt je gasverbruik natuurlijk helemaal af van je situatie. Dit is een éénpersoons huishouden in een huis uit de jaren 80 waar de verwarming overdag uit staat. Als je de hele dag iemand thuis hebt dan is je gasverbruik natuurlijk hoger, en echte besparing komt dan alleen uit meer isolatie.
Waarbij aangetekend moet worden dat overig helaas een gemiddelde is. Zou mooi zijn als je bij Mindergas kon aangeven waar het gasverbruik voor was, bijvoorbeeld door een vinkje te zetten bij de invoer.

A'dam PVOutput

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb geen zonneboiler, dus dat is redelijk constant bij mij. Maar omdat het overig gasverbruik van het totaal wordt afgetrokken en het totaal niet onder 0 komt kun je volgens mij zonder problemen wat meer invullen om dat soort effecten te minimaliseren.

Signatures zijn voor boomers.

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-10 15:17
Vanuit mijn CV ketel loopt het warme water (en het retour water ook) dmv een kniestukje de leidingen in. Zou het niet beter zijn om hier een ronder bochtje in te laten zetten (want minder stromingsweerstand?) of maakt dat helemaal niets uit.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@Maasluip

Sorry, dit plaatje geeft een beter overzicht:
Afbeeldingslocatie: http://snag.gy/Mj4R4.jpg

2013 verbruik is structureel hoger...

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Maar het lijkt erop dat het mede veroorzaakt wordt door gestegen verbruik van overig. Zie de maand juni in bovenstaand overzicht.

A'dam PVOutput

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:19

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Kets_One schreef op donderdag 12 december 2013 @ 10:58:
@Maasluip

Sorry, dit plaatje geeft een beter overzicht:
[afbeelding]

2013 verbruik is structureel hoger...
Niet in Jan en Feb 2013!
Verder was maart 2012 ZEER zonnig, en 2013 juist niet.
Is jouw huis gevoelig voor wind en zon dat je weet? Bij ons speelt dat een grote rol en kan, vergeleken met dezelfde periode van een ander jaar zomaar 50% verschil maken...

Zo hebben wij in maart en december van dit jaar een 50% hoger verbruik dan in 2012. Terwijl de maanden januari en oktober tot 50% lager verbruik laten zien. Over het gehele jaar is het meerverbruik slechts 3% (in graaddagen). Graaddagen zeggen lang niet altijd alles dus...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• _JGC_
Hier is mijn besparing van 15-20% ineens ook naar 4% gedoken in december... maargoed, is ook niet vreemd: paar aanpassingen in planning afgelopen weken, klussen in weekend met verwarming boven aan, voordeur die veel open heeft gestaan bij het klussen, dat soort dingen. Al met al valt het extra verbruik me ook nog mee.
Pagina: 1 ... 50 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.