Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.570 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Waarom dat ik waarschijnlijk minder verbruik gaf ik al aan, ik heb die muur geïsoleerd.
Diezelfde periode vorig jaar zat die isolatie er nog niet en moest ik elke morgen de woonkamer opstoken.
Dat heb ik in die periode dit jaar niet één keer hoven doen, vandaar dat ik denk dat er 33% van mijn verbruik in zit.
Voor de rest is er niets veranderd en de prognose wordt hier op gebaseerd:

"De prognose is gebaseerd op het gasverbruik in 2013/14 tot nu toe, een inschatting voor het resterende aantal graaddagen op basis van historische gegevens, en het gasverbruik per graaddag in de laatste paar maanden."

Waar jouw lagere verbruik vandaan komt kan ik natuurlijk niet zeggen. ;)

@Eric:
Ik kom op 2012: 954gr dagen en 2013 op 934gr dagen

Stookgrens 18 graden, etmaalgem op 18 en Wilheminadorp als station

neem ik dan mijn instellingen: stookgrens 18 en etmaalgem. op 19.5 graden pak ik 2013 1224gr dagen
2012 een ongeveer gelijk aantal.

[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 30-11-2013 16:53 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ik kan dat aantal graaddagen niet helemaal plaatsen. Als ik bij Schiphol kijk voor 15-4 t/m 29-11 kom ik op 964 graaddagen. (stookgrens 18 graden) Jullie zitten véél hoger.
https://mindergas.nl/degree_days_calculations/new

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:29

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

StookGrens 20 graden kan iets verschillen eric. Die periode geeft me 1339 dagen

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Oxellaar schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 16:35:
Waarom dat ik waarschijnlijk minder verbruik gaf ik al aan, ik heb die muur geïsoleerd.
Diezelfde periode vorig jaar zat die isolatie er nog niet en moest ik elke morgen de woonkamer opstoken.
Dat heb ik in die periode dit jaar niet één keer hoven doen, vandaar dat ik denk dat er 33% van mijn verbruik in zit.
Voor de rest is er niets veranderd en de prognose wordt hier op gebaseerd:
Ik begrijp van je dat die spouwmuur tussen jou en de buren nu aan de bovenkant afgesloten heb.
Dit afsluiten is iets anders dan isoleren.
Misschien kwam er wel koude vochtige lucht van uit de kruipruimte omhoog en werd verwarmd door jullie beiden.
De buren moeten nu ook minder stoken en mogen je dankbaar zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 04-10 17:40
@Oxellaar
je hebt gewoon super pur gebruikt >:)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oxxelaar.jpg

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
[quote]migjes schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 17:02:
@Oxellaar
je hebt gewoon super pur gebruikt >:)

Dat vond Oxellaar zelf misschien ook al omdat hij zich haast niet kon voorstellen dat drie bussen PUR a €4,- zo'n enorme besparing opleverden. :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Rol-Co schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 16:47:
StookGrens 20 graden kan iets verschillen eric. Die periode geeft me 1339 dagen
Heeft die instelling ook invloed op je m3/graaddag prestatie? Dat zou vreemd zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@Oxxelaar. Hoe heb je dat precies gedaan om het dicht te krijgen? heb je eerst nog wat in de spouw gedrukt ? ALs je gewoon gaat purren valt het dan niet naar beneden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraasen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:31
De afgelopen dagen heb ik mijn gasverbruik eens bijgehouden, omdat ik wilde zien hoe snel de DBE eea opwarmt en hoe snel mijn huis afkoelt. Toen viel me op dat ik op een dag waarop ik stook hetzelfde verbruik als op een dag zonder stoken. Vreemd of toeval?

Ik vind het huis nog snel afkoelen. Eens uitzoeken wat ik hier nog aan kan doen.

Tijd Meterstand Temp Isense Aanvoertemp Opm
17.35h 173,772 16.5 55 Ingesteld temp 18.5
17.42h 17.5 55 DBE slaat aan
17.55h 18.0 46
17.58h 18.0 43 Ketel slaat af
18.01h 174,228 18.5 40

Opvallend bij bovenstaande: Wijziging temp van 16.5 -> 18.5 en binnen 1 minuut geeft de Isense aan dat het al 17.5 is.

Om 19.54h is de verwarming weer uitgezet (terug op 16.5). Meterstand 175,456 -> 1,228m3 verbruik tbv verwarming in 2.5h.
Om 22.36h was het huis weer afgekoeld naar 16.5 -> in 2.5h koelt het huis 2 graden af. Dit vind ik nogal fors, zeker gezien de korte opwarmtijd van nog geen half uur.

Hierdoor een paar dagen de standen bijgehouden (zelfde tijdstippen opgenomen). Nachtverlaging 16.5gr.

26.11-27.11 -> 3,446m3 verbruik. 2,5h Gestookt op 18.5
27.11-28.11 -> 3,476m3 verbruik. Naast nachtverlaging niet hoger gestookt ivm afwezigheid
28.11-29.11 -> 4,582m3 verbruik. 2,5h Gestookt op 18.5
29.11-30.11 -> 2,9m3 verbruik. Naast nachtverlaging niet hoger gestookt.

Hier valt me dus op dat mijn verbruik vrijwel gelijk is bij wel en niet stoken. Het verbruik van 29.11-30.11 zou ong gelijk zijn aan de dag ervoor als vandaag de zon het huis niet had opgewarmd (verbruik overdag is ong 1,5m3 op 28.11)

Ik zou vermoeden dat het huis goed geïsoleerd is aangezien de temp vrij snel opgewarmd wordt met een lage aanvoertemp, maar waarom dan toch de snelle afkoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:15

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Die relatief snelle afkoeling komt omdat de bouwmassa en meubilair nog niet in zo'n korte opwarmtijd zelf op temperatuur is gebracht. In feite heb je alleen de luchttemperatuur opgehoogd. Pas als je een hele dag hebt gestookt is er grote massa opgewarmd en zie je waarschijnlijk heel andere afkoelcurves. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:47
Wat zouden jullie kiezen als schakeltemperatuur voor een pompschakelaar voor vloerverwarming? Heb er eentje binnengekregen, staat fabrieksaf op 28 graden. Daar op laten staan of een andere temperatuur instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Als je merkt dat de pomp in de zomer gaat draaien staat 'ie te laag :-)

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik denk dat ik hem op 33 graden zet. De thermostaat van de vloerverwarming staat op 35 graden ingesteld

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 30-11-2013 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
ericplan schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 17:52:
[...]

Heeft die instelling ook invloed op je m3/graaddag prestatie? Dat zou vreemd zijn.
Ja zeker wel, normaal gesproken gaan graaddagen tellen vanaf een gemiddelde etmaal buitentemperatuur van 17 graden of lager.
Als je begint met tellen vanaf 20 graden, dan zul je veel hoger uitkomen.
Ray schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 18:52:
@Oxellaar. Hoe heb je dat precies gedaan om het dicht te krijgen? heb je eerst nog wat in de spouw gedrukt ? ALs je gewoon gaat purren valt het dan niet naar beneden ?
In één keer aanbrengen gaat niet idd, dan valt het in de spouw. Je legt eerst links en rechts op de muren een spoor pur. Tijdens het zwellen hard het al wat uit waardoor het niet naar beneden valt. Na een half uurtje hou je nog een kleine opening over in het midden, die pur je als laatste dicht. De ondergrond wat vochtig maken en direct na het aanbrengen de pur benevelen met wat water zorgt voor een snellere uitharding.
opuntia1 schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 16:56:
[...]
Ik begrijp van je dat die spouwmuur tussen jou en de buren nu aan de bovenkant afgesloten heb.
Dit afsluiten is iets anders dan isoleren.
Misschien kwam er wel koude vochtige lucht van uit de kruipruimte omhoog en werd verwarmd door jullie beiden.
De buren moeten nu ook minder stoken en mogen je dankbaar zijn. :)
Dit is wel degelijk isoleren, met stilstaande lucht, isoleren zonder materiaal ;)
De spouw staat inderdaad in open verbinding met de kruipruimte met aan twee kanten een verwarmde woonkamer. Die warmen de lucht op waardoor je een schoorsteeneffect kreeg, je voelde de warmte duidelijk uit de spouw komen op het dak.
In de woonkamer is de kouval van deze muur(21m²) volledig verdwenen. Je kon met flinke vorst eigenlijk niet op de bank tegen deze muur zitten, je kreeg een steenkoude nek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Ik twijfel nog tussen de pur oplossing of toch de hele spouw laten volspuiten met eps zoals de rest vd muren. Best wel weer een flinke investering. Wellicht eerst de pur oplossing en dan maar weer eens meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 16:13
De spouw daar fungeert als een schoorsteen. Van boven gekoeld, veel circulatie. De spouw is dan eigenlijk een grote koelvin.
Veel oppervlak met significant temperatuurverschil tussen muur en buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ericplan schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 17:52:
[...]

Lijkt me wel, iedergeval meer graaddagen.

Mijn besparing is gedeeltelijk te verklaren door een nieuwe cv ketel en pelletkachel ondersteuning vanaf oktober, er voor vanaf 15 april is het het zelfde als 2012, 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ray schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 20:47:
Ik twijfel nog tussen de pur oplossing of toch de hele spouw laten volspuiten met eps zoals de rest vd muren. Best wel weer een flinke investering. Wellicht eerst de pur oplossing en dan maar weer eens meten?
Volspuiten heeft nut als je last hebt van geluid van de buren, dan zal isolatie het geluid gaan dempen. Als je de lucht stilzet door de spouw vanboven dicht te purren zal de stilstaande lucht isoleren en is het in principe een buffer om het verschil in temperatuur tussen jouw woonkamer en die van de buren op te vangen.

Persoonlijk vind ik het een investering die zich niet terug gaat verdienen, bij gewone spouwmuurisolatie heb je het over temperatuurverschillen van 20 graden of meer soms, bij een spouwmuur tussen 2 woningen in heb je het over hooguit 5 graden verschil, soms in je voordeel, soms in je nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ThinkPadd schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 19:53:
Ik denk dat ik hem op 33 graden zet. De thermostaat van de vloerverwarming staat op 35 graden ingesteld
Gewoon even een keer bij gaan zitten en kijken als de ketel af slaat bij welke temperatuur van het water in de vloer hij uit gaat.
Ergens tussen de 25-30 graden moet hij stoppen zodat er warm water in de vloer blijft, anders gaat het je vloer weer koelen.
De pompschakelaar zal ergens rond 30 graden uitkomen denk ik aangezien de hysterese best groot is van zo'n ding.
Ook afhankelijk van de temperatuur ketelwater, ik heb hem hier op het volgende.

Aanvoer temp water 55 graden
Vloerverwarming ingaand 40 graden
Uitgaand is dan 32 graden
Pompschakelaar op 30 graden ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
_JGC_ schreef op zondag 01 december 2013 @ 09:38:
[...]

Volspuiten heeft nut als je last hebt van geluid van de buren, dan zal isolatie het geluid gaan dempen.
Ik zou maar oppassen met volspuiten i.v.m. geluid.
De oplossing om alleen boven de spouw af te sluiten met PUR is een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wisten jullie trouwens dat je een CV-installatie ook waterzijdig kan inregelen door de flowsnelheid ultrasoon te meten? Ik las dat laatst ergens. Dat schijnt nog beter/betrouwbaarder te zijn dan op temperatuur (deltaT per radiator) inregelen.

http://www.waterzijdig-in...de-waterzijdig-inregelen/

Het is dus alleen niet zelf te doen omdat de apparatuur stervensduur is :p Dan is het op temperatuur goedkoper in te regelen, 2 thermometers en je bent er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
opuntia1 schreef op zondag 01 december 2013 @ 10:21:
[...]

Ik zou maar oppassen met volspuiten i.v.m. geluid.
De oplossing om alleen boven de spouw af te sluiten met PUR is een goede oplossing.
Ben daar ook huiverig voor dat het alleen maar erger zou kunnen worden.
Sowieso staan de twee muren op ontelbare plekken met metalen spouwankers aan elkaar vast.
Dat zorgt voor contactgeluid tussen de muren, daar doe je niets tegen met pur.
ThinkPadd schreef op zondag 01 december 2013 @ 12:38:
Wisten jullie trouwens dat je een CV-installatie ook waterzijdig kan inregelen door de flowsnelheid ultrasoon te meten? Ik las dat laatst ergens. Dat schijnt nog beter/betrouwbaarder te zijn dan op temperatuur (deltaT per radiator) inregelen.

http://www.waterzijdig-in...de-waterzijdig-inregelen/

Het is dus alleen niet zelf te doen omdat de apparatuur stervensduur is :p Dan is het op temperatuur goedkoper in te regelen, 2 thermometers en je bent er wel.
Wij stellen hier af op deltaT, dat is sowieso nooit de officiële manier.
Het enige waar op ingeregeld hoort te worden is op vermogen=liters/minuut.
Grote installaties kunnen worden ingeregeld terwijl ze koud zijn, het enige wat nodig is is doorstroming.
Dit gebeurt vaak met een TA-meter. Als de installatie dan goed berekend is qua warmteafgifte, zul je vanzelf op een fatsoenlijke deltaT uitkomen.

[ Voor 51% gewijzigd door Oxellaar op 01-12-2013 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 19:21

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Stooktabellen.
Per toeval kwam ik deze-> http://www.weerstationuithuizermeeden.nl/Stook-tabel.htm site tegen, hij is per regio in te stellen.
Misschien leuk om naar te kijken of je niet veel meer gas verbruikt dan de tabel aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Net m'n radiatoren afgesteld, kwam bij de meeste radiatoren niet verder dan een deltaT van 13 graden (bij ingaande temperatuur per radiator rond de 50 graden). Retour bij de ketel zat deltaT van 12 graden (57,6 uitgaand). Al met al vrij netjes :) Ketel is een Agpo Ferroli Econpact 225C. Vermogen op 50%, aanvoer begrensd op 65.

Heb het afgeregeld met DS18B20 temperatuur sensoren. Die zijn behoorlijk accuraat, en ze updaten snel. Ik heb ook wel van die kleine LCD thermometertjes van eBay, maar die zijn niet accuraat (wijken onderling zo 2 graden af), en zijn erg traag met updaten.

Ik heb 4 van die DS18B20 sensoren. Op de PC programmaatje draaien die de waarden elke 15 seconden ophaalt. Sensoren op in/uitgaande leidingen van radiator knopen, ramen open, kachel op 20, even 10 minuten wachten dat de ketel op vol vermogen aan het brullen is. En dan per radiator even 5 minuten wachten tot de ingaande temperatuur niet meer opliep. Vervolgens radiatorknop (heb geen thermostaatkraan of voetventiel in dit huurhuis) zover terugdraaien tot je een mooie deltaT hebt.

Waarden voerde ik ondertussen in in een Excel sheet zodat ik deltaT per radiator kon berekenen, en ook gelijk de gemiddelde deltaT. Als je de ene radiator hebt gedaan ga je verder naar de volgende :) Als je begint wel een beetje common sense gebruiken, de radiator het verste weg sowieso helemaal open draaien, en een kleinere dichtbij de ketel voor 20% open. Anders verstoor je je algehele regime tijdens het meten, als je ineens van vol open naar bijna dicht gaat.

Ik zag dat de DS18B20 sensoren op eBay redelijk goedkoop zijn: 10stuks voor $8,87 In mijn geval heb ik maar 6 radiatoren, dus dan gaat het best vlot en kon ik met de 4 sensoren die ik had liggen wel uit de voeten. Als je alle/zoveel mogelijk radiatoren tegelijk kunt meten kun je het nog iets nauwkeuriger meten in z'n geheel.

Uitlezen deed ik met Logtemp (wel zorgen dat je de 1-wire drivers hebt geinstalleerd). Sensoren hingen via de parasite methode aan de PC via een DS9097E adapter aan COM1 (weet niet meer welk schema ik heb gebruikt, dus dat moet je zelf even uitzoeken).

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 02-12-2013 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
pribo schreef op maandag 02 december 2013 @ 16:41:
Stooktabellen.
Per toeval kwam ik deze-> http://www.weerstationuithuizermeeden.nl/Stook-tabel.htm site tegen, hij is per regio in te stellen.
Misschien leuk om naar te kijken of je niet veel meer gas verbruikt dan de tabel aangeeft.
Of ik ben "vet goed" bezig, of die site is niet echt representatief.

Ik zit volgens standen die ik op mindergas invul op zo'n 1550 kuub per jaar. Prognose voor dit jaar van 1 jul t/m 1 jul is 1250 kuub. Als ik 1250 invul voor regio Leeuwarden zit ik al ruim 100 kuub onder het streefverbruik, vul ik 1550 kuub in zit ik er nog veel verder onder.

Belooft nog wat voor de jaarafrekening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Ik gebruik die site al jaren, zij het voor Groningen, en het werkt goed! Jaarverbruik bepalen op basis van weekverbruik invullen levert mooi constante waarde op. Let wel ons leefpatroon qua verwarming is ook heel constant. Start met 20C om 6.30 uur, in de loop van de dag naar 21C en nachtverlaging naar 18C. Overigens op die 18C is de thermostaat nog nooit aangegaan. Ik log met usb logger, erg goed kan dit met de combinatie EL-GFX-1 in de kamer en EL-GFX-DTC op de ketel of radiatoren. Units zijn van Lascar electronics en maken gebruik van EasyLog software. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dit lijkt me trouwens wel een handig filmpje voor in de topicstart: YouTube: Install-tv: Inregelen CV In dat filmpje leggen ze heel duidelijk uit hoe je waterzijdig moet inregelen.

Jammer alleen dat SpiceWorm al een tijdje niet meer op Tweakers is geweest. Had hem een tijdje terug een DM gestuurd over wat aanvullingen in de topicstart, maar daar heeft ie nooit op gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mijn stookpatroon is dan ook niet gemiddeld, boel begint hier 's morgens met 18 graden en afhankelijk van wel/niet thuis gaat dat naar 19,5 graden of wordt het teruggedrukt naar 15 graden. Zolang de radiators warm zijn voelt het ook niet koud in huis, dus echt veel hoger hoeft het ook niet.
Is ook een beetje voordeel van het knijpen: omdat de thermostaat niet in 1 ruk alles warm krijgt met 65 graden aanvoer blijven de radiators heerlijk warm. Pas na tig uur stoken of als de zon rond het middaguur pal op de ramen staat moduleert de thermostaat terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:59
Zat hier de laatste 2 weken gemiddeld op 6m³ per dag. Betreft een 2-onder-1kap, 1974, circa 130m². Ben al redelijk tevreden met het verbruik tot dusver aangezien we van nov '12 tot mrt '13 bijna 2500m³ hadden verbruikt.. (Wel altijd iemand thuis..)

Maatregelen die genomen zijn:
-Afgelopen zomer spouwmuurisolatie aangebracht .
-Het klokprogramma op de thermostaat van 22 graden naar max. 20 graden verzet.
-HR ketel, een Aquapower HRC25, aangepast. Het vermogen begrenst op 70% en CV temperatuur verlaagt van 80 naar 55 graden (vv gehele begane grond). Retour temperatuur zit nu gemiddeld rond de 42 graden! Dus dat is wel redelijk volgens mij?

Daarnaast ben ik momenteel zolder (30m²) aan het isoleren aan de binnenzijde met 12,5cm glaswol,RD waarde 3,55. Hopelijk helpt dat komende winter ook nog met het drukken van de gasrekening! :)

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi,

Weet iemand of je met deze schroefjes waterzijdig mag inregelen ;)
of moet die andere bout/dop losdraaien (of is dit de wateruitlaat)

Groet Oetave

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/Opel_Manta_A/waterzijdig/DSC00723.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
TankiEEE schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 17:56:
Zat hier de laatste 2 weken gemiddeld op 6m³ per dag. Betreft een 2-onder-1kap, 1974, circa 130m². Ben al redelijk tevreden met het verbruik tot dusver aangezien we van nov '12 tot mrt '13 bijna 2500m³ hadden verbruikt.. (Wel altijd iemand thuis..)

Maatregelen die genomen zijn:
-Afgelopen zomer spouwmuurisolatie aangebracht .
-Het klokprogramma op de thermostaat van 22 graden naar max. 20 graden verzet.
-HR ketel, een Aquapower HRC25, aangepast. Het vermogen begrenst op 70% en CV temperatuur verlaagt van 80 naar 55 graden (vv gehele begane grond). Retour temperatuur zit nu gemiddeld rond de 42 graden! Dus dat is wel redelijk volgens mij?

Daarnaast ben ik momenteel zolder (30m²) aan het isoleren aan de binnenzijde met 12,5cm glaswol,RD waarde 3,55. Hopelijk helpt dat komende winter ook nog met het drukken van de gasrekening! :)
Das een prima verbruik voor een huis wat veel lijkt op de onze.
Hier ook altijd iemand thuis, 5 personen, 's middag studerende pubers boven op hun kamertje met de kachel aan. Hier zit ik wel op 10 m3 :'(
Verwijderd schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 21:04:
Hoi,

Weet iemand of je met deze schroefjes waterzijdig mag inregelen ;)
of moet die andere bout/dop losdraaien (of is dit de wateruitlaat)

Groet Oetave

[afbeelding]
Je kunt het altijd proberen.
Vermoed echter dat het gewoon afsluiter zijn (in halve slag open of dicht). Het is dan niet echt makkelijk regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[- nvt

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2013 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nokiaan958GB schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 21:51:
[...]

Das een prima verbruik voor een huis wat veel lijkt op de onze.
Hier ook altijd iemand thuis, 5 personen, 's middag studerende pubers boven op hun kamertje met de kachel aan. Hier zit ik wel op 10 m3 :'(

[...]

Je kunt het altijd proberen.
Vermoed echter dat het gewoon afsluiter zijn (in halve slag open of dicht). Het is dan niet echt makkelijk regelen.
heb geprobeerd, kwart slag meer zit er niet in, daarom mijn vraag ook?
en mijn verbruik is rond de 5m3 per dag nu de laatste tijd, vrouw overdag thuis en kind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 14:10:
Even over de prognose 2013/14 die Mindergas geeft, die loopt bij mij alleen maar af en nog niet weinig ook.
Eind september stond de prognose op 1248m³, eind oktober 1150m³ en nu op 988M³, ruim 250m³ minder!
Is dit bij iemand anders ook het geval?
bij mij ook het geval..
had 1047 m3 staan begin augustus zeg maar..
nu staat de stand prognose op 823 m3...

(je staat bij mij als vriend....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 15:56:
Dat valt reuze mee hoeveel warmer het is dan vorig jaar.
Mijn log periode waar ik het over heb loopt van 15 april tot heden. Als ik dat vergelijk met dezelfde tijd vorig jaar zijn de graaddagen haast gelijk.
[afbeelding]

Het lijkt er dus op dat ongeveer 33% van mijn verbruik naar het 's morgens opstoken van de woning ging.
Want sinds 15 april is dat niet één keer meer voor gekomen.
zoals gezegd kunnen wij elkaar bekijken op minder gas..
jammergenoeg kunnen we niet zien, wat voor een soort huis je heb, welk bouwjaar, gezinsleden, zonneboiler, houtkachel, etc

nu moet je weten dat ik geen houtkachel heb, wel een zonneboiler.. huis van 2008
en we doen niet veel aan mekaar onder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dan weet ik het ook niet wat de bepalende factor is voor de dalende prognose.
Ik hou de prognose nu in de gaten, hij is in vier dagen 20m³ gezakt.

Huis is twee onder één kap van 1970, matige isolatie, drie gezinsleden.
5.5kW Morsø hr houtkachel die elke avond aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gisteren de pompschakelaar binnen gekregen en wil deze vandaag gaan installeren. Ongetwijfeld een domme vraag maar ik vermoed dat jullie deze direct voor me kunnen beantwoorden. Dit is onze installatie:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/47487061/foto.JPG

Nu moet ik de thermometer die bij de pompschakelaar hoort om 1 van de blauwe buizen klemmen lijkt me. Het zijn 6 buizen dus om te bepalen welke buis ik moet gebruiken moet ik de verwarming aanzetten en kijken welke buis het warmst wordt. Dit lijkt me dan de buis die de aanvoertemperatuur bevat.

Bij het verwarmen gaat de temperatuur van de vloerverwarming omhoog. Deze staat nu op 28 graden omdat de thermostaat op 17 staat en er geen warmtevraag is. Dit betekent dat de temperatuur op zal lopen als ik de thermostaat aan schakel dus ik kan het beste de pompschakelaar op 30 graden zetten want dan start de pomp ook echt pas als ik de thermostaat aan heb staan.

Kan iemand dit bevestigen of uitleggen als ik het verkeerd heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nee, die blauwe buizen gaan je vloer in. Maak de thermometer vast aan de aanvoerleiding vanaf je cv. Ik gok de leiding linksbovenin die net zichtbaar is met thermostaatkraan.

Op deze manier gaat je pomp draaien zodra de cv de door jouw ingestelde temperatuur levert en stopt de pomp als de cv stopt met warm cv water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Oké, dan ga ik daar naar kijken. Probleem is dat we dit huis net gekocht hebben en er geen boekjes of informatie over de installatie is en het daarom niet duidelijk is welke buis de aanvoer betreft. Maar niet de blauwe dus :)
Dit moet ik dan prima kunnen vinden door de verwarming aan te zetten en te voelen.

Klopt mijn gedachte over de temperatuur wel? Dus iets hoger de pomp instellen dan dat de temperatuur nu staat met de verwarming uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 20:47
Vorige week en gisteren eea opnieuw ingesteld op de Thermostaat (celcia 20) en CV (Remeha quinta 28c)

*CV aanvoer aangepast van 90 naar 75 graden.
* Booster functie uitgehad maar dit is een no go voor ons huis
* warmwater tap. 55 graden ingesteld, (schiet door naar 63 graden).
* Meting gedaan van aanvoer en retour temp, aanvoer wordt max.77graden en de retour 62graden.

Wou gisteren bekijken of de pomp de 3 standen heeft, dus klep opengemaakt van de cv.... had ik een (koud)water lekkage erin zitten (vrouw was op dat moment t douchen).
Nadat ik de ene schroef vast wou zetten kwam de schroef er boven zo makkelijk los dat t water alle kanten op spuitte. Maar goed, dit even ter zijde.... weet iemand waar of hoe je de Grundfos 25-60 (standaard ingesteld op stand 2) kan aanpassen? Op de pomp zelf zie ik geen mogelijkheid?

[ Voor 4% gewijzigd door pielle007 op 04-12-2013 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
@XeNeRgY
Je moet idd de sensor boven de thermostaat kraan plaatsen (dat is de aanvoer).
Vaak zit er ook nog een bypass dan moet je de sensor voor de bypass plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 10:35

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

De afgelopen dagen viel me trouwens iets op. Ik ben van 09:00 tot 19:00 ongeveer 3m3 gas kwijt, van 19:00 tot 21:30 komt daar nog een keer 3m3 bij. Dus 50% van mijn verbruik zit in 10 uur tijd, inclusief het aanwarmen van de woning van 18 tot 19.4 graden.

En dan nog vrolijk 3m3 meer om de woning op 19.8 te brengen vanaf 19.4 en op temperatuur te houden. Dit was voor mij een klein WTF momentje.

Ik zie dit vaker terug nu ik 3 of 4keer per dag, wanneer ik kan, de meterstand opneem, met 50/50%. Iemand enig idee? Klinkt dit bekend bij meer mensen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Je vergeet de invloed van de zon en de buitentemperatuur op je gasverbruik. Als ik hier de zon op de ramen krijg stijgt de temperatuur sneller dan ik met CV ketel kan bijstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
mkleinman schreef op woensdag 04 december 2013 @ 09:00:
De afgelopen dagen viel me trouwens iets op. Ik ben van 09:00 tot 19:00 ongeveer 3m3 gas kwijt, van 19:00 tot 21:30 komt daar nog een keer 3m3 bij. Dus 50% van mijn verbruik zit in 10 uur tijd, inclusief het aanwarmen van de woning van 18 tot 19.4 graden.

En dan nog vrolijk 3m3 meer om de woning op 19.8 te brengen vanaf 19.4 en op temperatuur te houden. Dit was voor mij een klein WTF momentje.

Ik zie dit vaker terug nu ik 3 of 4keer per dag, wanneer ik kan, de meterstand opneem, met 50/50%. Iemand enig idee? Klinkt dit bekend bij meer mensen?
bij mij loopt het gedurende de dag vrij constant door, ik heb dezelfde thermostaat en ketel als jij, en gebruik ook een progressief schema (7:00 19,0c, 11:00 19,2, 14:00 19,4, 17:00 19,6).
Ik log mijn gasverbruik (slimme meter) op pvoutput, gisteren bv. http://pvoutput.org/intra...0585&dt=20131204&gs=0&m=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 10:35

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

_JGC_ schreef op woensdag 04 december 2013 @ 09:17:
Je vergeet de invloed van de zon en de buitentemperatuur op je gasverbruik. Als ik hier de zon op de ramen krijg stijgt de temperatuur sneller dan ik met CV ketel kan bijstoken.
De zon was ook mijn eerste vermoeden, maar ik zie hetzelfde gedrag ook wanneer de zon niet schijnt overdag, dus zeg maar op zo'n grijze dag als dat het nu bijvoorbeeld is.

Ik zou eigenlijk meer inzicht moeten zien te krijgen in mijn gasverbruik gedurende de dag. 3 of 4 meetmomenten met de hand is ( voor handmatig ) al idioot nauwkeurig maar voor meer gedetaileerde analyse totaal niet nauwkeurig genoeg.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Pompschakelaar aangesloten op de grijze aanvoerbuis. Er zitten 2 buizen en de ene is duidelijk warmer als de andere. Heb de standaard 28 graden maar even laten staan en ga zo de thermostaat omhoog zetten om te kijken of de pomp dan ook aanspringt.

Edit: Lijkt prima te werken. Nu nog even finetunen op welke temperatuur de pomp aan moet springen.

[ Voor 17% gewijzigd door Aghanim op 04-12-2013 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
@kleineman
Met de hand niet veel maar slimme meetmomenten gebruiken ;)

begin de dag voordat de de cv aangaat de gasstand opschrijven.
Hou dan in de gaten wanneer de thermostaat vind dat er een stabiele situatie is ontstaan, schrijf die stand op.
Volgende is weer voordat je de temp verhoging doorvoert
en weer nadat de thermostaat vindt dat er een stabiele situatie is.
Als laatste de gasstand als de thermostaat weer omlaag gaat.

Mijn thermostaat relais maakt nogal kabaal voor het switchen dus is het makkelijk om deze momenten te differentiëren.

Hiermee is een redelijke schatting te maken van warmte verlies in watt en je warmte buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
pielle007 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 08:47:
Wou gisteren bekijken of de pomp de 3 standen heeft, dus klep opengemaakt van de cv.... had ik een (koud)water lekkage erin zitten (vrouw was op dat moment t douchen).
Nadat ik de ene schroef vast wou zetten kwam de schroef er boven zo makkelijk los dat t water alle kanten op spuitte. Maar goed, dit even ter zijde.... weet iemand waar of hoe je de Grundfos 25-60 (standaard ingesteld op stand 2) kan aanpassen? Op de pomp zelf zie ik geen mogelijkheid?
volgens mij moet je hem instellen via de ketel zelf, zit er niet een knop op de pomp van de quinta 28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
ATS79 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 12:56:
[...]

volgens mij moet je hem instellen via de ketel zelf, zit er niet een knop op de pomp van de quinta 28
Das t probleem idd, in de handleiding staat niet hoe je de standen kunt aanpassen. Iemand ervaring hiermee? *remeha quinta 28c

Volgens het filmpje hier eerder gepost : http://www.youtube.com/watch?v=YkmfoyTvgi4#t=158
zou je bij een verschil (tussen aan en afvoer) van 10 graden of meer de pompsnelheid kunnen verhogen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
De thermostaat van de vloerverwarming staat bij ons sinds kort op zo'n 30 graden op aanraden van o.a. dit topic. Nu is het zo dat de vloerverwarming onder plavuizen zit en op die plavuizen hebben wij een laminaatvloer gelegd, er is dus best wat verlies. De laatste weken voelt het hele huis koud aan en ik bedenk me net dat dit wel eens kan komen doordat de thermostaat van de vloerverwarming van 45 graden naar 30 graden verlaagd is. Zou dit een logisch gevolg kunnen zijn?

En wat is de rol van de thermostaat op de vloerverwarming? De regelt de temperatuur van het water in de vloer leidingen? Zodra ik de kamer thermostaat op 20 graden zet en hierdoor de vloerverwarming gaat verwarmen dan komt er warm water vanuit de CV installatie naar de vloerverwarming toe als ik het goed heb. Wat regelt die thermostaat van de vloerverwarming dan nog? Een soort max temperatuur? Knijpt deze het warme water (65 graden) van de CV af naar de 30 graden die ik nu ingesteld heb?

Ik krijg namelijk het vermoeden dat het beter kan zijn om de thermostaat in ons geval terug naar 45 graden te zetten zodat de vloer warmer aanvoelt maar kan niet goed bepalen wat dit voor het verbruik betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
pielle007 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 13:10:
[...]

Das t probleem idd, in de handleiding staat niet hoe je de standen kunt aanpassen. Iemand ervaring hiermee? *remeha quinta 28c

Volgens het filmpje hier eerder gepost : http://www.youtube.com/watch?v=YkmfoyTvgi4#t=158
zou je bij een verschil (tussen aan en afvoer) van 10 graden of meer de pompsnelheid kunnen verhogen...
bladzijde 35
http://nl.remeha.com/docu...tatie/nl/62535-010409.pdf
daar vindt je de stand voor cv en nadraaien. Hoop dat dit is wat je zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aghanim schreef op woensdag 04 december 2013 @ 14:22:
De thermostaat van de vloerverwarming staat bij ons sinds kort op zo'n 30 graden op aanraden van o.a. dit topic. Nu is het zo dat de vloerverwarming onder plavuizen zit en op die plavuizen hebben wij een laminaatvloer gelegd, er is dus best wat verlies. De laatste weken voelt het hele huis koud aan en ik bedenk me net dat dit wel eens kan komen doordat de thermostaat van de vloerverwarming van 45 graden naar 30 graden verlaagd is. Zou dit een logisch gevolg kunnen zijn?

En wat is de rol van de thermostaat op de vloerverwarming? De regelt de temperatuur van het water in de vloer leidingen? Zodra ik de kamer thermostaat op 20 graden zet en hierdoor de vloerverwarming gaat verwarmen dan komt er warm water vanuit de CV installatie naar de vloerverwarming toe als ik het goed heb. Wat regelt die thermostaat van de vloerverwarming dan nog? Een soort max temperatuur? Knijpt deze het warme water (65 graden) van de CV af naar de 30 graden die ik nu ingesteld heb?

Ik krijg namelijk het vermoeden dat het beter kan zijn om de thermostaat in ons geval terug naar 45 graden te zetten zodat de vloer warmer aanvoelt maar kan niet goed bepalen wat dit voor het verbruik betekent.
Waarom zou je de temperatuur van de vloerverwarming ver naar beneden zetten? Ik stook hier primair op de vloerverwarming, terwijl de ketel maximaal 43 graden water mag leveren (meestal 33-38 graden tops in de praktijk). De thermostaat op de vloerverwarming staat gewoon open zodat deze fijn alle warmte op kan zuigen.

Het is de gedempte aanvoer/retourtemperatuur die het verschil maken, niet de lage temperatuur van de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het onnodig was om de thermostaat van de vloerverwarming hoger dan 30 graden te zetten. Vandaar mijn actie maar ik heb echt het gevoel dat het daardoor nu koud is in huis omdat er te weinig warmte door de vloer heen komt.Ben ook druk aan het zoeken op internet maar echt een website die het complete plaatje duidelijk uitlegt kan ik helaas niet vinden.

Bij de ketel heb je dan 2 verschillende instellingen voor watertemperatuur genomen in verband met legionella? Bij ons staat de ketel op 65 graden nu en het leek mij niet verstandig dit te dempen.

[ Voor 20% gewijzigd door Aghanim op 04-12-2013 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

30 graden gaat alleen werken in een vrijwel passieve woning anders is 40 tot 45 een hele normale aanvoertemp voor je vloer

http://www.vloerverwarmin...fgifte%20tabel%2016x2.pdf

Zie de tabellen dan snap je het wellicht

[ Voor 34% gewijzigd door Ray op 04-12-2013 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
ATS79 schreef op woensdag 04 december 2013 @ 14:24:
[...]

bladzijde 35
http://nl.remeha.com/docu...tatie/nl/62535-010409.pdf
daar vindt je de stand voor cv en nadraaien. Hoop dat dit is wat je zoek.
lijkt me t meest waarschijnlijke ja, dank je wel voor de feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Oké dan ga ik die terug zetten naar 45 graden met de verwachting dat de vloer hiermee ook warmer aan gaat voelen. Verder ga ik op onderzoek uit hoe ik bij mijn AWB Thermomaster de retourtemperatuur kan aanpassen.

Edit: dat lijkt in het standaard menu qua programma's niet te kunnen zo te zien:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/47487061/Capture.JPG

Dan blijft CV-mode 1 tot heden de beste optie lijkt me.

[ Voor 34% gewijzigd door Aghanim op 04-12-2013 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
_JGC_ schreef op woensdag 04 december 2013 @ 09:17:
1000 W per m2 raam, en de gevelwarmte op vanaf buiten, en dat scheelt een hoop afkoelen. dus dat kan erg goed kloppen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
iemand ervaring met celcia 20 en isense?

mijn quinta 35 gaat eerst de pomp op vol laten draaien voor een paar seconde en gaat dan moduleren.
dacht ergens gelezen te hebben dat de isense dat niet doet?

bij normaal bedrijf is het systeem vrij stil. maar bij het aanslaan.. even 3 seconde een hoop herrie.
ben al aan het spelen met de pomp instelling, maar vermoedt dat deze even wordt vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:21

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Zoals ook al eerder vermeld wordt is je eerste onsteking vrij hard omdat de vlam aan moet. De ventilator gaat dan even op vol en zodra het systeem op gas is (hurr hurr) gaat hij pas moduleren. Daar doe je vrij weinig aan, zelfs niet met een andere thermostaat.

Ik denk ook dat als je kijkt op je ketel zodra deze aangaat hij helemaal niet naar vol vermogen gaat kwa temperatuur. Het zal enkel en alleen de opstart toerental voor de ventilator zijn/ontsteking van het systeem

[ Voor 29% gewijzigd door Notna op 04-12-2013 16:33 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:44
Aghanim schreef op woensdag 04 december 2013 @ 14:47:
Oké dan ga ik die terug zetten naar 45 graden met de verwachting dat de vloer hiermee ook warmer aan gaat voelen. Verder ga ik op onderzoek uit hoe ik bij mijn AWB Thermomaster de retourtemperatuur kan aanpassen.

Edit: dat lijkt in het standaard menu qua programma's niet te kunnen zo te zien:

Dan blijft CV-mode 1 tot heden de beste optie lijkt me.
je kan de temperatuur simpel op de voorkant van je ketel instellen.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Voor zover ik kan zien kun je alleen de sanitair of cv mode kiezen en dat zijn allemaal die symbooltjes uit mijn afbeelding hierboven die corresponderen met een programma. Het los kiezen van een temperatuur lukt mij in elk geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Awwww yeeaahhh:

(1 okt is de start van het nieuwe contract, vandaar dat ik dat neem ;) )

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/Gas_Okt_dec.png

Overigens is dit niet alleen dankzij tuning, maar ook door gewoon fatsoenlijke isolatie :P

[ Voor 20% gewijzigd door Notna op 05-12-2013 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:57
Aghanim schreef op woensdag 04 december 2013 @ 18:13:
Voor zover ik kan zien kun je alleen de sanitair of cv mode kiezen en dat zijn allemaal die symbooltjes uit mijn afbeelding hierboven die corresponderen met een programma. Het los kiezen van een temperatuur lukt mij in elk geval niet.
Ik heb zelf een ThermoMaster 2 op Cv-mode 1 bij pomp stand 2. Op een andere wijze de temperatuur kiezen kan bij deze ketel niet.

P.S. Houdt er rekening mee dat je radiatoren een veel lager vermogen zullen hebben bij 55°C die temperatuur dan de standaard 75°C.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Master_duck schreef op donderdag 28 november 2013 @ 15:32:
[...]

je moet een opentherm converter gebruiken. kosten zijn rond de 50 euro.

Ik had een moduline 30 en heb nu een moduline 400 van marktplaats weten vinden voor 50 euro.
deze werkt veel beter dan die 30

Ik heb een nefit smartline 24kw cw4 uit 2007
Toch voor de zekerheid nog even gebeld met Nefit.
Alleen voor de Economy/Ecomline dien je een converter te plaatsen bij het gebruik van een modulerende Nefit-thermostaat. De nieuwe Easy werkt bijvoorbeeld dus ook op een Smartline. Wil je een ander merk thermostaat dan heb je dus sowieso een converter nodig om gebruik te maken van OpenTherm/moduleren.

Zie ook http://nefit-nl.resource....e_easy/ketellijsteasy.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door Trasos op 05-12-2013 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
The Lord schreef op donderdag 05 december 2013 @ 10:13:
[...]

Ik heb zelf een ThermoMaster 2 op Cv-mode 1 bij pomp stand 2. Op een andere wijze de temperatuur kiezen kan bij deze ketel niet.

P.S. Houdt er rekening mee dat je radiatoren een veel lager vermogen zullen hebben bij 55°C die temperatuur dan de standaard 75°C.
Bedankt. Dan hoef ik ook niet verder te zoeken. Had voorzichtig dezelfde conclusie getrokken maar altijd goed om zeker te weten. Ik ga er vanuit dat het verbruik op 55C wel een stuk lager is dan op 75C en omdat we maar 2 radiatoren aan zetten als bijverwarming bij de vloerverwarming zou dat geen probleem mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Trasos schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:53:
[...]

Toch voor de zekerheid nog even gebeld met Nefit.
Alleen voor de Economy/Ecomline dien je een converter te plaatsen bij het gebruik van een modulerende Nefit-thermostaat.
Dit klopt niet wat je hier zegt. Een modulerende Nefit thermostaat, past zonder converter op een Ecomline of Economy ketel. Ik heb het dus over de Moduline 10 t/m 30 en de Moduline 100 tot 400 thermostaat.
De nieuwe Easy werkt bijvoorbeeld dus ook op een Smartline. Wil je een ander merk thermostaat dan heb je dus sowieso een converter nodig om gebruik te maken van OpenTherm/moduleren.

Zie ook http://nefit-nl.resource....e_easy/ketellijsteasy.pdf
Klopt, de nieuwe Moduline Easy werkt niet zonder converter op Economy of Ecomline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

is hier iemand met een Isense hoger dan versie 20 en een Remeha Calenta ? Ik heb helaas nog de versie 19 en schijnbaar kan je vanaf 20 meer ketel instellingen vanaf de Isense doen

Wat ik graag zou willen weten of je binnen de ketel parameters ook in de service parameters kan komen. Ik wil graag P28 en P29 kunnen bedienen. Deze zijn voor de pomp Min en pomp Max

Ik kwam er vandaag achter dat bij een bepaalde combinatie van vraag de ketel namelijk niet voldoende pompdruk geeft en wil dus dit handmatig in kunnen stellen. Dat kan op de ketel maar die hangt buiten de woning in een aparte ruimte dus niet handig om daar naar toe te moeten voor een setting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:10
@Ray: ik ben benieuwd. ik heb ook versie 19 (isense uit 2012).
ps. weet je hoe je een fw update kan doen?

[ Voor 26% gewijzigd door BarryH op 05-12-2013 23:12 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
BarryH schreef op donderdag 05 december 2013 @ 23:12:

ps. weet je hoe je een fw update kan doen?
Door een nieuwe te kopen, updaten kan niet meer achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Oxellaar schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 06:50:
[...]

Door een nieuwe te kopen, updaten kan niet meer achteraf.
Dat ben ik dus eventueel van plan als de gewenste settings wel mogelijk zijn in de nieuwe versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Notna schreef op woensdag 27 november 2013 @ 15:21:
Ah, that explains. Ik dacht al dat ik gek werd :P. Elke keer als ik dacht; nou; even wat warmte erin zette ik het een 0.5 graad omhoog om te zien dat de thermostaat ineens dacht dat het die temperatuur al was :X

Hopelijk morgen de iSense al binnen. Ben benieuwd hoe dat gaat :)
Verwijderd schreef op woensdag 27 november 2013 @ 16:21:
Hoe herkenbaar, dat heeft die Honeywell Chromotherm van mij dus ook! Ik dacht al, hoe kan dat nou steeds zo snel?? Wazig hoor..
Gelukkig zijn er meer die dit vreemd vinden, ik was al weer bang dat dit alleen weer bij mij voorkwam.
Ik heb hierover contact gehad met Honeywell, maar zoals altijd krijg je het standaard antwoord van Honeywell Nederland: ''is bij ons niet bekend''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:24

mb1

Oxellaar schreef op donderdag 05 december 2013 @ 20:51:
[...]
Dit klopt niet wat je hier zegt. Een modulerende Nefit thermostaat, past zonder converter op een Ecomline of Economy ketel. Ik heb het dus over de Moduline 10 t/m 30 en de Moduline 100 tot 400 thermostaat.

[...]

Klopt, de nieuwe Moduline Easy werkt niet zonder converter op Economy of Ecomline
@Hans,

Jij hebt klaarblijkelijk nogal wat ervaring met de Nefit en de converter.
Ik zou graag mijn HomeWizard gaan gebruiken voor de ketelaansturing van onze ecomline classic.
Nu begrijp ik via Nefit dat dit never gaat werken enigste upgrade van m'n moduline IV zou een easy kunnen worden vanaf volgend jaar, dan zou er een 2.0 versie komen (van de converter) zo hebben ze mij verteld die ook de ecomline kan aansturen.
Kun iemand me vertellen of er dan ook mogelijkheden zijn om met opentherm te gaan aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmatt
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-10 14:36
Ray schreef op donderdag 05 december 2013 @ 22:58:
is hier iemand met een Isense hoger dan versie 20 en een Remeha Calenta ? Ik heb helaas nog de versie 19 en schijnbaar kan je vanaf 20 meer ketel instellingen vanaf de Isense doen

Wat ik graag zou willen weten of je binnen de ketel parameters ook in de service parameters kan komen. Ik wil graag P28 en P29 kunnen bedienen. Deze zijn voor de pomp Min en pomp Max

Ik kwam er vandaag achter dat bij een bepaalde combinatie van vraag de ketel namelijk niet voldoende pompdruk geeft en wil dus dit handmatig in kunnen stellen. Dat kan op de ketel maar die hangt buiten de woning in een aparte ruimte dus niet handig om daar naar toe te moeten voor een setting
Ik heb hier volgens mij versie 27:
https://www.dropbox.com/s...2013-12-06%2011.20.52.jpg

en kan dit tevoorschijn toveren:
https://www.dropbox.com/s...2013-12-06%2011.19.49.jpg
https://www.dropbox.com/s...2013-12-06%2011.20.19.jpg

Dat er intelligente buitenaardse wezens bestaan wordt feilloos bewezen
door het feit dat ze nog geen contact met ons hebben opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Hoe tover je uberhaubt die parameters naar voren? Ik zit ook op V27 maar dat is nieuw voor mij.... (of ik heb weer eens met mijn reet gekeken in de handleiding) Kan de parameters ook niet vinden in de handleiding verder...

(Overigens staat er in de handleiding dat vanaf V20 de parameters aangepast kunnen worden)

[ Voor 33% gewijzigd door Notna op 06-12-2013 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Bedankt! kan je ze daar ook aanpassen ? Lijkt me dus wel maar kan je bv van die 2 een 3 maken ?

Dan ga ik maar eens opzoek naar een nieuwe, iemand nog interesse in een versie 19 :)

mm genoeg op marktplaats maar hoe kom je achter de versie, staat die op de doos of alleen in het menu ?

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 06-12-2013 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:23

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

Notna schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 11:44:
Hoe tover je uberhaubt die parameters naar voren? Ik zit ook op V27 maar dat is nieuw voor mij.... (of ik heb weer eens met mijn reet gekeken in de handleiding) Kan de parameters ook niet vinden in de handleiding verder...

(Overigens staat er in de handleiding dat vanaf V20 de parameters aangepast kunnen worden)
De parameters zijn specifiek voor je merk en model ketel. Welke parameter voor welke setting is, moet je opzoeken in de handleiding van je ketel. Doe dat vooral wel voordat je gaat lopen veranderen, want je kunt de boel dusdanig vergriepen dat je er niet blij van wordt. Specifiek voor mijn ketel (een Agpo Ferolli MegaDens 4) is de parameternummer op de iSense eentje lager dan het nummer op de ketel, extra oppassen dus!

Je iSense moet op gebruikersstand 'Uitgebreid' staan, anders is die menuoptie verborgen onder de installateursopties en kun je er niet bij.
Ray schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 11:53:
[...]

Bedankt! kan je ze daar ook aanpassen ? Lijkt me dus wel maar kan je bv van die 2 een 3 maken ?

Dan ga ik maar eens opzoek naar een nieuwe, iemand nog interesse in een versie 19 :)

mm genoeg op marktplaats maar hoe kom je achter de versie, staat die op de doos of alleen in het menu ?
Ja, je kunt ze ook aanpassen middels die menu's, pas wel op wat je wijzigt. Versie staat op doos en opvraagbaar via menu van iSense zelf (zoals eerste plaatje van basmatt laat zien).

[ Voor 31% gewijzigd door iNSaNe-oNe op 06-12-2013 12:21 ]

... en oranje! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

via het menu wist ik maar niet of het op de doos staat. Dat maakt het een stuk handiger om er eentje van marktplaats te halen :)

Enig idee waar op de doos...... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ah, dat uitgebreid menu had ik wel door maar niet dat het ketel specifiek is. Blijkbaar heeft de Isense niet heel veel opties voor de Intergas HR22 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmatt
Ray schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 11:53:
[...]

Bij instellen krijg ik de melding "niet gelukt". Helaas dus.

Ik heb ook even op de achterkant gekeken, en daar zit een stikker op met her versie nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

basmatt schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 12:33:
[...]

Bij instellen krijg ik de melding "niet gelukt". Helaas dus.

Ik heb ook even op de achterkant gekeken, en daar zit een stikker op met her versie nummer.
Bah dat is vervelend. Heb je zelf ook een calenta ? Normaal moet je om in het service menu te komen waar deze parameter op de ketel aangepast kan worden code 12 invoeren. Is dat ergens mogelijk op jou isense ?

Het vervelende is dat over dit soort dingen helemaal niets in de handleiding te vinden is dus als je het niet erg vind vraag ik even door bij jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Verdorie, had ik het verbruik net een beetje onder controle heb ik vandaag 5m3 gas verbruik terwijl er niemand thuis was. Verwarming natuurlijk uit. Vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Wie van jullie heeft al eens uitgezocht wat de realtie is tussen het gasjaarverbruik en het maximale noodzakelijke cv-vermogen. Ik ga uit van hele dag stoken en twee personen ivm warm water. Het gaat om goes geisoleerd appartement van 165 m2, woonkamer is ca. 90 m2, bouwjaar 2005, geen wtw. Gasverbruik is zo'n 1100 m3 per jaar, ik kom op max cv-vermogen van 11 kW. Na jaar meten aan HReco en verschillende Honeywell thermostaten kom ik tot de conclusie dat een 'modulerende' thermostaat geen extra comfort biedt t.o.v. een aan/uit versie. Bij de 'modulerende' versie gaat de regeling vrijwel meteen in de zogenaamde Low Load mode en daarmee wordt het een aan/uit versie. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Hansoverdiep schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 17:45:
Wie van jullie heeft al eens uitgezocht wat de realtie is tussen het gasjaarverbruik en het maximale noodzakelijke cv-vermogen. Ik ga uit van hele dag stoken en twee personen ivm warm water. Het gaat om goes geisoleerd appartement van 165 m2, woonkamer is ca. 90 m2, bouwjaar 2005, geen wtw. Gasverbruik is zo'n 1100 m3 per jaar, ik kom op max cv-vermogen van 11 kW. Na jaar meten aan HReco en verschillende Honeywell thermostaten kom ik tot de conclusie dat een 'modulerende' thermostaat geen extra comfort biedt t.o.v. een aan/uit versie. Bij de 'modulerende' versie gaat de regeling vrijwel meteen in de zogenaamde Low Load mode en daarmee wordt het een aan/uit versie. Mvg Hans
Daarom ben ik ook weer overgegaan op een aan/uit Honeywell chronotherm touch. Dit was geloof ik ergens eind januari 2013
Ik verbruikte ook meer gas met de modulerende Honeywell touch thermostaat.
Ik heb iets meer als 11 kW aan radiatoren in mijn huis, maar ik heb de Intergas HR 28 wel op 45% capaciteit in gesteld omdat hij dan bij mij op zijn zuinigst werkt. Wateraanvoertemperatuur staat nu op 50 graden C, bij vorst gaat die naar 55 graden C.

Zie het stukje hieronder.
pribo schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 18:35:
[...]

Een modulerende thermostaat moduleert alleen terug bij bv het aan warmen van je woning, zodra je woning op temperatuur is dan werkt hij gewoon verder als een domme aan/uit thermostaat.
lees maar eens je gebruiksaanwijzing nog maar eens goed...daar staat het namelijk in beschreven.

Ik ben juist weer terug gegaan naar een aan/uit thermostaat omdat de ketel heel goed zelf terug moduleert op watertemperatuur.... Hierdoor is het huis eerder op temperatuur, want een modulerende thermostaat doet soms erg lang over die laatste 0,5 tot 1 graad. Ik ben niet de enige dit heeft ondervonden... even Googlen en je vind meer van dit soort klachten. Ook is mijn verbruik lager met een gewone aan/uit.

[ Voor 26% gewijzigd door pribo op 06-12-2013 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basmatt
Ray schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 17:04:
[...]

Bah dat is vervelend. Heb je zelf ook een calenta ? Normaal moet je om in het service menu te komen waar deze parameter op de ketel aangepast kan worden code 12 invoeren. Is dat ergens mogelijk op jou isense ?

Het vervelende is dat over dit soort dingen helemaal niets in de handleiding te vinden is dus als je het niet erg vind vraag ik even door bij jou :)
Geen probleem :)
Ja, ik heb sinds september een calenta, met isense.
De door jou aangeven parameters zijn te vinden in het menu instellingen>installateur. Deze zijn pas in te zien na invoeren van code 0012 op de isense.
In mijn handleidingkje kan ik ook niets vinden over dit installateurs menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
mb1 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 10:59:
[...]

@Hans,

Jij hebt klaarblijkelijk nogal wat ervaring met de Nefit en de converter.
Ik zou graag mijn HomeWizard gaan gebruiken voor de ketelaansturing van onze ecomline classic.
Nu begrijp ik via Nefit dat dit never gaat werken enigste upgrade van m'n moduline IV zou een easy kunnen worden vanaf volgend jaar, dan zou er een 2.0 versie komen (van de converter) zo hebben ze mij verteld die ook de ecomline kan aansturen.
Kun iemand me vertellen of er dan ook mogelijkheden zijn om met opentherm te gaan aansturen?
Vanaf 2000 gebruikt Nefit EMS voor communicatie tussen de ketel en thermostaat.
Dat is vanaf de Smartline tot heden. De Ecomline werkt niet met EMS, maar met een ander, gedeeltelijk compatibel protocol.
De huidige EMS>OT converter is alleen geschikt voor Nefit ketels van na 2000 en dus niet voor de Ecomline.
De enige oplossing is Evohome gaan gebruiken met een aan/uit ketelmoduul ipv een OpenTherm moduul.

Of de 2.0 versie hier wel geschikt voor is weet ik niet, ik verwacht eigenlijk van niet. Deze converter is echt ontwikkeld om de Easy thermostaat te laten werken op een Ecomline toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Is dat echt zo, dat de thermostaat altijd op low load gaat draaaien, als de temperatuur is bereikt in de woonkamer?
En is low load hetzelfde als dom aan en uit, dus te koud is aan, temperatuur weer bereikt is uit.
Of doet low load zelf. Ook nog wat berekenijngen om zelf te proberen uit te vinden hoe vaak hij aan en uit moet gaan, en hoe lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:24

mb1

Oxellaar schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 19:44:
[...]

Vanaf 2000 gebruikt Nefit EMS voor communicatie tussen de ketel en thermostaat.
Dat is vanaf de Smartline tot heden. De Ecomline werkt niet met EMS, maar met een ander, gedeeltelijk compatibel protocol.
De huidige EMS>OT converter is alleen geschikt voor Nefit ketels van na 2000 en dus niet voor de Ecomline.
De enige oplossing is Evohome gaan gebruiken met een aan/uit ketelmoduul ipv een OpenTherm moduul.

Of de 2.0 versie hier wel geschikt voor is weet ik niet, ik verwacht eigenlijk van niet. Deze converter is echt ontwikkeld om de Easy thermostaat te laten werken op een Ecomline toestel.
Ok duidelijk verhaal, even wachten dus of 2.0 wel aan mijn wensen voldoet......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
engelbertus schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 21:35:
Is dat echt zo, dat de thermostaat altijd op low load gaat draaaien, als de temperatuur is bereikt in de woonkamer?
En is low load hetzelfde als dom aan en uit, dus te koud is aan, temperatuur weer bereikt is uit.
Of doet low load zelf. Ook nog wat berekenijngen om zelf te proberen uit te vinden hoe vaak hij aan en uit moet gaan, en hoe lang?
Volgens mij is "low load" een duur woord voor aan/uit ;-)
Ook een aan/uit thermostaat maakt berekeningen om de kamer op temperatuur te houden.
Volgens mij is het aantal keren per uur een vast gegeven en de duur van warmtevraag verschillend, naar behoefte.
Het is ook de enige mogelijkheid om de juiste temperatuur vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg irritante optie inderdaad, vooral met vloerverwarming is het totaal zinloos... Ik heb daarom uitgezet, liever met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur rustig door stoken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Een optie die uit te schakelen is kan nooit irritant zijn.
Het is de manier om op de juiste temperatuur te blijven, ook met vloerverwarming.
Al word het dan wel minder belangrijk.
Als je het uitschakelt ga je terug naar dit tijdperk:
Afbeeldingslocatie: https://www.regelvisie.nl/pages/Woningen/FAQ/images/T87F_m.jpg
En dan de eerste versie, zonder anticipatieweerstand :X

Low load is een geweldige optie die er voor zorgt dat het ook echt de ingestelde temperatuur blijft.
En niet gaat schommelen tussen een halve graad te laag en te hoog.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 07-12-2013 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

De low load regeling treedt pas in werking als de ketel bij de laagste belasting een hogere aanvoertemperatuur (en opgehoogd met 5C) bereikt dan de kamerthermostaat berekent. dat is een teken voor de kamerthermostaat om over te gaan naar de low load mode. Terecht want als de ketel in laagstand zou blijven branden loopt de kamertemperatuur te hhog op. Ik denk dat bij alle nieuwbouwwoningen er sprake is van in low load mode regelen van de kamertemperatuur omdat bij een cw4 toestel het minimale vermogen al gauw zo'n 6 kW is. Dat vermogen heb je in een dergelijke woning zelden nodig.

Vraag aan pribo: hoe heb je kunnen vaststellen dat je bij gebruik van een 'modulerende' thermostaat een hoger gasverbruik had dan bij een aan/uit thermostaat?

Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

basmatt schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 19:35:
[...]

Geen probleem :)
Ja, ik heb sinds september een calenta, met isense.
De door jou aangeven parameters zijn te vinden in het menu instellingen>installateur. Deze zijn pas in te zien na invoeren van code 0012 op de isense.
In mijn handleidingkje kan ik ook niets vinden over dit installateurs menu.
Mmm als ze achter de service code zitten zou je toch verwachten dat ze ook aan te passen zijn. Daar gaat het mij dus juist om. Op de ketel kan dit dus wel waarom dan niet op de Isense ?

Zou je nog eens even wat willen proberen svp ? je kan P28 zonder problemen even naar 3 zetten (min pomp snelheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Hansoverdiep schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 07:03:

Vraag aan pribo: hoe heb je kunnen vaststellen dat je bij gebruik van een 'modulerende' thermostaat een hoger gasverbruik had dan bij een aan/uit thermostaat?

Mvg Hans
Ik zag het gewoon aan de gasmeterstand.
Ik vond het namelijk er vreemd dat ik beduidend meer gas verbruikte omdat ik elke dag eventjes de meterstand opnam. Het meer verbruik kwam vooral uit het opwarmen van de woning. Over de laatste graad deed die namelijk erg lang.
Ik ben toen weer terug gegaan naar de oude Honeywell Chronotherm 4 en het verbruik was weer zoals ik gewent was. Toen weer terug gegaan naar de modulerende thermostaat en het verbruik was weer gestegen.
Het lag dus aan de modulerende thermostaat, daarna heb ik mij getrakteerd op een mooie Honeywell Touch van het type aan/uit. Hier heb ik nog geen moment spijt van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

pribo schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:29:
[...]

Ik zag het gewoon aan de gasmeterstand.
Ik vond het namelijk er vreemd dat ik beduidend meer gas verbruikte omdat ik elke dag eventjes de meterstand opnam. Het meer verbruik kwam vooral uit het opwarmen van de woning. Over de laatste graad deed die namelijk erg lang.
Ik ben toen weer terug gegaan naar de oude Honeywell Chronotherm 4 en het verbruik was weer zoals ik gewent was. Toen weer terug gegaan naar de modulerende thermostaat en het verbruik was weer gestegen.
Het lag dus aan de modulerende thermostaat, daarna heb ik mij getrakteerd op een mooie Honeywell Touch van het type aan/uit. Hier heb ik nog geen moment spijt van gehad.
heb je vloerverwarming als hoofdverwarming ? (met een standaard open verdeler ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Nee ik heb geen vloerverwarming in dit huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Het 'Probleem' wat ik ondervonden heb met de modulerende versies is dat ze uiteindelijk hun aanvoer temp zover laten zakken dat het comfort te laag wordt en het huis niet warm. Dat los ik op door zelf een vaste onderwaarde op te geven.

Toen ik dat niet had waren er bij mij dezelfde klachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ray schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 09:51:
Het 'Probleem' wat ik ondervonden heb met de modulerende versies is dat ze uiteindelijk hun aanvoer temp zover laten zakken dat het comfort te laag wordt en het huis niet warm. Dat los ik op door zelf een vaste onderwaarde op te geven.

Toen ik dat niet had waren er bij mij dezelfde klachten
En hier ook :)

Mijn systeem kan niks met 30 graden water, ja de vloer een beetje maar de rest van de radiatoren doen niks.
Inmiddels

Min 45
Max 60
Staan en gaat een stuk beter. Als je beide waardes het zelfde maakt heb je een aan uit thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Yepz , hier dus 50 min en 50 Max en aanwarmtijd op 0 minuten. Feitelijk dus een luxe aan uit versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Ray en Rol-Co:

Wat jullie beweren lijkt mij toch erg sterk....
Voorbeeld.
De gewenste temperatuur staat op 19, en dat is het ook in het vertrek.
De thermostaat gaat dan met 30 graden die 19 graden proberen vast te houden.
Volgens Ray werkt dat niet en zakt de temperatuur, maar naar welke waarde?
Geloof niet dat het 18.5 graad word, want dan gaat Opentherm echt meer dan die 30 graden vragen van de ketel.

Zuiniger stoken met een aan/uit lijkt mij ook erg sterk.
Ik stook namelijk mijn bovenverdieping warm met een Honeywel vision aan/uit, de ketel gaat dan echt "lomp" hard branden. Dit is ook logisch met een aan/uit als thermostaat.
Hij gaat proberen om de maximaal ingestelde watertemp van 55graden te bereiken.
En hij moduleert pas terug als de retour flink is gestegen, dit is niet economisch.
De aanvoer bereikt elke keer veel hogere temperaturen dan met een modulerende thermostaat.

Mijn Nefit thermostaat, voor beneden, zal bij warmtevraag een gewenste aanvoer doorgeven en houdt daarbij veel meer rekening met de retour temp. Als de gewenste aanvoer 30 is, zal mij dat een zorg zijn. Het gaat erom dat ik mijn gewenste temperatuur blijf behouden. En dat doet hij prima, de grootste afwijking is 0,1 graad boven of onder de ingestelde waarde.

Ik ben ook van mening dat het EMS systeem van Nefit beter samenwerkt met de ketel dan dat Opentherm dat bijvoorbeeld met een Remeha ketel doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 07-12-2013 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Oxellaar schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 10:28:
@Ray en Rol-Co:

Wat jullie beweren lijkt mij toch erg sterk....
Voorbeeld.
De gewenste temperatuur staat op 19, en dat is het ook in het vertrek.
De thermostaat gaat dan met 30 graden die 19 graden proberen vast te houden.
Volgens Ray werkt dat niet en zakt de temperatuur, maar naar welke waarde?
Geloof niet dat het 18.5 graad word, want dan gaat Opentherm echt meer dan die 30 graden vragen van de ketel.

Zuiniger stoken met een aan/uit lijkt mij ook erg sterk.
Ik stook namelijk mijn bovenverdieping warm met een Honeywel vision aan/uit, de ketel gaat dan echt "lomp" hard branden. Dit is ook logisch met een aan/uit als thermostaat.
Hij gaat proberen om de maximaal ingestelde watertemp van 55graden te bereiken.
En hij moduleert pas terug als de retour flink is gestegen, dit is niet economisch.
De aanvoer bereikt elke keer veel hogere temperaturen dan met een modulerende thermostaat.

Mijn Nefit thermostaat, voor beneden, zal bij warmtevraag een gewenste aanvoer doorgeven en houdt daarbij veel meer rekening met de retour temp. Als de gewenste aanvoer 30 is, zal mij dat een zorg zijn. Het gaat erom dat ik mijn gewenste temperatuur blijf behouden. En dat doet hij prima, de grootste afwijking is 0,1 graad boven of onder de ingestelde waarde.

Ik ben ook van mening dat het EMS systeem van Nefit beter samenwerkt met de ketel dan dat Opentherm dat bijvoorbeeld met een Remeha ketel doet.
Als jou ketel lomp voluit gaat stoken, dan is het vast geen HR ketel.
Hier stookt de HR 28 van intergas keurig de woning op in etappes en moduleert uiteraard zelf terug.
Ook wanneer de ketel tussentijds even opstart gaat dit eventjes met vol vermogen en daarna moduleert de ketel ook weer netjes terug. Dat volgas opstarten is een intergas kwaal, want dit doen ze ook wanneer er een modulerende thermostaat op aangesloten is.
Pagina: 1 ... 49 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.