Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.576 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:15

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Eea proefondervindelijk, vraag eens naar het jaarverbruik gas, onder de 1000 m3 zou ik wel minder dan 10 kW durven adviseren voor verwarming. Ja, parameter 3 klopt

Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Volgens mij geeft de Intergas, icm Honeywell modulation thermostaat, bewust maximum cv aanvoer aan als setpoint (voor ca. 20 sec) om te voorkomen dat toestel weer snel stopt omdat de werkelijk gevraagde aanvoertemperatuur met 5 graden wordt overschreden. En dat het toestel niet met minimaal vermogen start heeft te maken met betrouwbaarheid van branderstart met bijbehorende emissies.
Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Hansoverdiep schreef op woensdag 27 november 2013 @ 18:06:
Volgens mij geeft de Intergas, icm Honeywell modulation thermostaat, bewust maximum cv aanvoer aan als setpoint (voor ca. 20 sec) om te voorkomen dat toestel weer snel stopt omdat de werkelijk gevraagde aanvoertemperatuur met 5 graden wordt overschreden. En dat het toestel niet met minimaal vermogen start heeft te maken met betrouwbaarheid van branderstart met bijbehorende emissies.
Mvg Hans
De Intergasketel start altijd met de maximum ingestelde luchtventilatie.
Daarna wordt de gasklep geopend en wordt het toerental van de luchtventilator aangepast.
Dit heb ik geconstateerd bij de Intergasketel.

Het één en ander moet natuurlijk wel veilig gebeuren i.v.m. explosiegevaar.

Dit is anders dan starten op maximum cv aanvoer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Volgens mij start de Intergas (in ieder geval de HRE versies) met een starttoerental instelbaar tussen 50 en 100% van het maximum toerental van de ventilator. Ik heb zowel starttoerental cv als ww op 50% staan.

Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mijn HRE CW5 bj 2013 maakt helemaal geen lawaai. Hij staat namelijk op zolder in een huis met betonvloeren.

Keteltje draait zo mooi als wat.
Heb geen behoefte het opstarten aan te passen.

Wel raar dat verschillende thermostaten een andere opstart van de ketel hebben.
iSense is toch Remeha? Zou dit voor de Remeha ketel anders ingeprogrammeerd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
jcgdijkstra schreef op woensdag 27 november 2013 @ 17:19:
[...]

Dat is parameter 3, niet? Maar krijg je met 30% vermogen dan geen problemen als het vriest? Krijgt de ketel dan het cv water wel heet genoeg op 30% vermogen?
Heb geen flauw idee in wat voor huis je woont.

Er zijn diverse websites waar je (informatie vindt over hoe je) kunt berekenen welke ketelcapaciteit je nodig hebt. Deel de benodige capaciteit door het vermogen van je ketel en voila, je hebt nooit te weinig vermogen. Krijg je je huis niet warm genoeg dan is de radiatorcapaciteit de bottleneck O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Hansoverdiep schreef op woensdag 27 november 2013 @ 18:32:
Volgens mij start de Intergas (in ieder geval de HRE versies) met een starttoerental instelbaar tussen 50 en 100% van het maximum toerental van de ventilator. Ik heb zowel starttoerental cv als ww op 50% staan.

Mvg Hans
Dan zijn wij het met elkaar eens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
nokiaan958GB schreef op woensdag 27 november 2013 @ 18:42:
Mijn HRE CW5 bj 2013 maakt helemaal geen lawaai. Hij staat namelijk op zolder in een huis met betonvloeren.

Keteltje draait zo mooi als wat.
Heb geen behoefte het opstarten aan te passen.

Wel raar dat verschillende thermostaten een andere opstart van de ketel hebben.
iSense is toch Remeha? Zou dit voor de Remeha ketel anders ingeprogrammeerd zijn?
iSense is van Remeha, geproduceerd door Honeywell.

Het hele idee van de iSense is dat alles aan dat ding te tweaken is. Een Honeywell thermostaat heeft een paar opties die extreem slecht gedocumenteerd zijn en alleen maar nadeel hebben als je ze anders dan af-fabriek instelt en daarmee moet je het maar doen. Dat terwijl je een iSense helemaal naar je hand kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcgdijkstra
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-11-2021
Tja, mijne heren. Dan nu mijn conclusie aan de hand van een kleine week experimenteren met een Honeywell Modulation (CMT937) en een Remeha iSense, gekoppeld aan een Intergas HReco 30/36.

Chronotherm Vs. iSense:
- luidruchtige start van CV + zeer rustige start van CV
+ zeer comfortabele ruimte regeling - temperatuurschommelingen als een aan/uit regeling

Mijn besluit om de Chronotherm te vervangen door een iSense was de zeer luidruchtige start van de CV-ketel, aangezien de Chronotherm -anders dan de iSense!- de ketel eerst 20 seconden lang op hoog vermogen start. En dat bij elke start. Zeker tijdens de ochtend-aanwarming gaat dit gepaard met een ware kakefonie aan ketel geluiden, t.w. loeiende ventilator, resonantiegeluiden, etc. Deze geluiden zijn compleet verdwenen als de iSense de ketel aanstuurd. De HReco heeft de vervelende eigenschap veel luidruchtiger in vollast te starten dan haar voorgangers, de HR en HRE serie.

Teneinde de temperatuurschommelingen van de iSense te compenseren, heb ik de afkoeltijd-parameter stelselmatig verhoogt van "normaal" naar "sneller" en "snelst", en ik heb zelfs de thermostaat op afstandsbusjes van de (binnen)muur gemonteerd, voor een optimale temperatuurmeting, maar ik bereik bij lange na niet dezelfde ruimte temperatuurstabiliteit als de Chronotherm. De iSense houdt er een eigenaardige strategie op na: als de temperatuur bij een volgend tijdstip een halve graad hoger moet worden, dan volgt een keurige opwarming. Echter, daarna valt de iSense in complete rust tot wel een ruim een half uur toe, waarin de ketel niet wordt aangesproken. De CV-water temperatuur, die ik monitor op het LCD van de iSense, zie je vervolgens dalen tot het door mij ingestelde minimum van 35 graden en nog gebeurt en niets. De radiatoren zijn dan bijna compleet afgekoeld en men voelt duidelijk koude-straling in de ruimte. Dan eindelijk schakeld de iSense in en warmt dan het CV water tot bijna- of over de 60 graden op. :? Gevolg: temperatuurschommelingen van jewelste. En dit herhaald zich de hele dag c.q. avond.

Morgen gaat de Chronotherm er weer op. Ik zal het CV vermogen reduceren teneinde de startgeluiden tot een minimum te beperken.

Tot dusver mijn ervaring. Als iemand nog tips of opmerkingen heeft, hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
jcgdijkstra schreef op woensdag 27 november 2013 @ 19:47:
Tja, mijne heren. Dan nu mijn conclusie aan de hand van een kleine week experimenteren met een Honeywell Modulation (CMT937) en een Remeha iSense, gekoppeld aan een Intergas HReco 30/36.

Chronotherm Vs. iSense:
- luidruchtige start van CV + zeer rustige start van CV
+ zeer comfortabele ruimte regeling - temperatuurschommelingen als een aan/uit regeling

Mijn besluit om de Chronotherm te vervangen door een iSense was de zeer luidruchtige start van de CV-ketel, aangezien de Chronotherm -anders dan de iSense!- de ketel eerst 20 seconden lang op hoog vermogen start. En dat bij elke start. Zeker tijdens de ochtend-aanwarming gaat dit gepaard met een ware kakefonie aan ketel geluiden, t.w. loeiende ventilator, resonantiegeluiden, etc. Deze geluiden zijn compleet verdwenen als de iSense de ketel aanstuurd. De HReco heeft de vervelende eigenschap veel luidruchtiger in vollast te starten dan haar voorgangers, de HR en HRE serie.

Teneinde de temperatuurschommelingen van de iSense te compenseren, heb ik de afkoeltijd-parameter stelselmatig verhoogt van "normaal" naar "sneller" en "snelst", en ik heb zelfs de thermostaat op afstandsbusjes van de (binnen)muur gemonteerd, voor een optimale temperatuurmeting, maar ik bereik bij lange na niet dezelfde ruimte temperatuurstabiliteit als de Chronotherm. De iSense houdt er een eigenaardige strategie op na: als de temperatuur bij een volgend tijdstip een halve graad hoger moet worden, dan volgt een keurige opwarming. Echter, daarna valt de iSense in complete rust tot wel een ruim een half uur toe, waarin de ketel niet wordt aangesproken. De CV-water temperatuur, die ik monitor op het LCD van de iSense, zie je vervolgens dalen tot het door mij ingestelde minimum van 35 graden en nog gebeurt en niets. De radiatoren zijn dan bijna compleet afgekoeld en men voelt duidelijk koude-straling in de ruimte. Dan eindelijk schakeld de iSense in en warmt dan het CV water tot bijna- of over de 60 graden op. :? Gevolg: temperatuurschommelingen van jewelste. En dit herhaald zich de hele dag c.q. avond.

Morgen gaat de Chronotherm er weer op. Ik zal het CV vermogen reduceren teneinde de startgeluiden tot een minimum te beperken.

Tot dusver mijn ervaring. Als iemand nog tips of opmerkingen heeft, hoor ik het graag!
Gewoon een goedkope tijdgestuurde thermostaat gebruiken! >:)
Die domme lerende thermostaten doen toch nooit wat wij willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

ISense versus Honeywell modulation

Dat was ook mijn ervaring, ik noemde het overshoot, kon dat mooi aantonen met usb templogger. Radiatoren werden warm en daarna steeds koud na verhoging setpoint kamertemperatur. Dat geeft verlaging van het comfort, eea gebeurt niet met de Honeywell modulation. Had dus bij de iSense naar mijn gevoel beter gekund. Verder fijne thermostaat met veel mogelijkheden, leuk uiterlijk, etc. Heb destijds veel uren gestopt in wijzigen diverse parameters maar omschreven probleem nooit kunnen wegnemen.

Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

heb je toen comfort correction gebruikt ? dit zorgt deels voor een fijntuning van de gewenste temmp

Is er trouwens iemand met een Isense met de nieuwste firmware en een remeha ketel (calenta?) Mijn isense is nu twee jaar oud en ik hoorde dat de nieuwe versies zelfs toegang geven tot het service menu van de ketel of in ieder geval de pomp settings. Als dat zo is wil ik upgraden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 27-11-2013 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:29

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb een isense en een tzerra, en je kan in de parameters bij de pompsettings maar of dat de isense of ketel is?

Overige isense
Ik heb afkoelen op normaal, en opwarmen langzaam staan + maximaal aanwarmtijd van 3 uur verlaagt naar 2 uur.
Min watertemp cv 55gr en warmt nu vrij sneaky en heel rustig loopt het keteltje, continue 20,5 graden en zie nooit wat anders op de display. Wel met vloerverwarming.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Ik heb destijds (winter 2011/2012) echt alles uitgeprobeerd, nieuwe thermostaat van Remeha gekregen (keurige service) maar koude radiatoren na opwarmen kamer bleven steeds. Heel wat grafieken gemaakt en vergelijking tussen Honeywell modulation en iSense goed inzichtelijk geworden. Is kennelijk keuze regelstrategie, ik vond de Honeywell duidelijk meer comfort geven. Ik weet dat ik gevoelig ben voor temperatuurschommelingen, anderen hadden het wellicht niet opgemerkt.

Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:14
Heren,

Even een bak met opmerkingen. Ik zie dat soms de plank in alle richtingen wordt misgeslagen door sommigen.

Niet aan/uit thermostaten die op dit forum ook wel modulerende thermostaten worden genoemd zijn heel gewoon PID regelaars. (eigenlijk best heftig want ik kan het niet maken)

Dit kan soms betekenen dat spullen die bij elkaar horen beter werken. (nefit /chronoterm)

Het maken van iedere wijziging in je systeem resulteert in een andere werking. Maar dit gaat langzaam want je verwarming (je systeem) is ook langzaam. Geef je systeem de tijd om aan de nieuwe instelling te wennen. ( ik zie mensen wel eens teveel tegelijk doen)

Is PID zaligmakend? Zo zou het moeten zijn en in de techniek is het dat ook vaak./meestal. Maar bij een CV kan dit helemaal verkeerd gaan.(licht ook helemaal aan de bouw van je huis)

De regeling doet zijn uiterste best om het warmte verlies van je huis te compenseren waardoor er getracht wordt met de allerlaagste water temperatuur te verwarmen. Bij die lage temperaturen functioneren radiatoren soms niet meer/te weinig, (de lucht stroming kan afnemen tot 0) terwijl de thermostaat nog vrolijk 20 aangeeft en jij het al koud hebt.
Op andere plekken in de kamer kan het inderdaad al koud zijn.
Mensen zijn soms gevoelig voor 0.5 graad. Oplossing lees het forum over DBE door en pas het ook toe zeker als je twijfelt. Bij mij heeft het mega geholpen om een constanter lekker gevoel te hebben.

PID heeft bij een cv ook nadelen. Wij stookten altijd 19.5 graad. Maar in de zomer kan het ook 19.5 graad zijn met de schuifpui open. Doordat er PID geregeld wordt gaat toch je kachel aan. Om te voorkomen dat je onder die 19.5 komt. Er wordt even naar het retour water gekeken, stel dat een noord kamer toch wel erg koud water retour geeft, dan wordt er bijgestookt. Jammer gas weg.
Oplossing we stoken nu altijd 18.5, heb je het koud dan zet je de thermostat hoger. Je kachel gaat niet te snel aan in het overgangs seizoen.

Dus een PID regelaar zo uit de doos op de muur knallen en verwachten dat het gelijk goed is kun je vergeten.

Bedenk dat een PID regelaar zelf moet uitvinden; hoe groot is de verhouding ketel vermogen tot je huis.
Hoe reageert je huis hierop, gaat het plotseling vriezen, bij een goed of ongeiisoleerd huis. Wat is je minimum vermogen enz.enz.

Ik heb moeten ervaren dat het inregelen van een prehistorische Flapper nozzle systeem met snelle reactie tijd veel makkelijker is dan je CV. (voor de ouderen onder ons.) _/-\o_

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Rol-Co schreef op woensdag 27 november 2013 @ 20:32:
Ik heb een isense en een tzerra, en je kan in de parameters bij de pompsettings maar of dat de isense of ketel is?

Overige isense
Ik heb afkoelen op normaal, en opwarmen langzaam staan + maximaal aanwarmtijd van 3 uur verlaagt naar 2 uur.
Min watertemp cv 55gr en warmt nu vrij sneaky en heel rustig loopt het keteltje, continue 20,5 graden en zie nooit wat anders op de display. Wel met vloerverwarming.
doel bereikt dus :) bij mij pruttelt hij ook vrolijk een uurtje of twee op de laagste stand waarna de kamer zeer comforttabel warm is

Welke versie (kan je in het menu zien) heb jij ? Ik bedoel overigens de setting die op de ketel zelf in het service menu onder 28 en 29 zit (pomp min en max)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Seafarer schreef op woensdag 27 november 2013 @ 21:35:
Heren,

Even een bak met opmerkingen. Ik zie dat soms de plank in alle richtingen wordt misgeslagen door sommigen.

Niet aan/uit thermostaten die op dit forum ook wel modulerende thermostaten worden genoemd zijn heel gewoon PID regelaars. (eigenlijk best heftig want ik kan het niet maken)

Dit kan soms betekenen dat spullen die bij elkaar horen beter werken. (nefit /chronoterm)

Het maken van iedere wijziging in je systeem resulteert in een andere werking. Maar dit gaat langzaam want je verwarming (je systeem) is ook langzaam. Geef je systeem de tijd om aan de nieuwe instelling te wennen. ( ik zie mensen wel eens teveel tegelijk doen)

Is PID zaligmakend? Zo zou het moeten zijn en in de techniek is het dat ook vaak./meestal. Maar bij een CV kan dit helemaal verkeerd gaan.(licht ook helemaal aan de bouw van je huis)

De regeling doet zijn uiterste best om het warmte verlies van je huis te compenseren waardoor er getracht wordt met de allerlaagste water temperatuur te verwarmen. Bij die lage temperaturen functioneren radiatoren soms niet meer/te weinig, (de lucht stroming kan afnemen tot 0) terwijl de thermostaat nog vrolijk 20 aangeeft en jij het al koud hebt.
Op andere plekken in de kamer kan het inderdaad al koud zijn.
Mensen zijn soms gevoelig voor 0.5 graad. Oplossing lees het forum over DBE door en pas het ook toe zeker als je twijfelt. Bij mij heeft het mega geholpen om een constanter lekker gevoel te hebben.

PID heeft bij een cv ook nadelen. Wij stookten altijd 19.5 graad. Maar in de zomer kan het ook 19.5 graad zijn met de schuifpui open. Doordat er PID geregeld wordt gaat toch je kachel aan. Om te voorkomen dat je onder die 19.5 komt. Er wordt even naar het retour water gekeken, stel dat een noord kamer toch wel erg koud water retour geeft, dan wordt er bijgestookt. Jammer gas weg.
Oplossing we stoken nu altijd 18.5, heb je het koud dan zet je de thermostat hoger. Je kachel gaat niet te snel aan in het overgangs seizoen.

Dus een PID regelaar zo uit de doos op de muur knallen en verwachten dat het gelijk goed is kun je vergeten.

Bedenk dat een PID regelaar zelf moet uitvinden; hoe groot is de verhouding ketel vermogen tot je huis.
Hoe reageert je huis hierop, gaat het plotseling vriezen, bij een goed of ongeiisoleerd huis. Wat is je minimum vermogen enz.enz.

Ik heb moeten ervaren dat het inregelen van een prehistorische Flapper nozzle systeem met snelle reactie tijd veel makkelijker is dan je CV. (voor de ouderen onder ons.) _/-\o_
Flapper nozzle, of wel vaan/tuit systeem, maar dat zegt niemand iets.
Ik ga voor een P regelaar met een PB en een hysterese van 1 graad Celsius, werkt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:14
opuntia1 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 22:51:
[...]

Ik ga voor een P regelaar met een PB en een hysterese van 1 graad Celsius, werkt ook goed.
Jij bent ook de jongste niet meer. _/-\o_

Ik hoop alleen dat mijn verhaaltje een hoop anderen helpt om er iets anders tegen aan te kijken.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ray schreef op woensdag 27 november 2013 @ 22:30:
[...]

doel bereikt dus :) bij mij pruttelt hij ook vrolijk een uurtje of twee op de laagste stand waarna de kamer zeer comforttabel warm is

Welke versie (kan je in het menu zien) heb jij ? Ik bedoel overigens de setting die op de ketel zelf in het service menu onder 28 en 29 zit (pomp min en max)
Versie 27 , en kan pomp min max en uitlooptijd instellen, heb je een modulerende pomp kan je die ook stellen, pompsnelheid staat op 7 (fabrieksinstelling) en laat ik ook zo, lijkt me wel gemiddeld goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

opuntia1 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 22:51:
[...]

Jawel hoor, zelfs met mijn 28 jaar oude handen daar nog aan mogen knutselen, hoop gepriegel maar je ziet wel wat je doet en gelijk hoe alles is opgebouwd.
Zelfs een luchtgestuurde/geregelde PD regelaar heb ik van dichtbij zien werken.
Afbeeldingslocatie: http://www.stewartinstrument.com/cartimages/prd_zm_120.jpg

Dat de Chronotherm een PID was had ik wel begrepen, als je nou gewoon zelf alles kan aflezen en inregelen had het allemaal wat makkelijker geweest denk ik.

Ik ben sinds vorige week de trotse eigenaar van vloerverwarming met een 7 groeps verdeler op 40m2 vloer, de ketel wil alleen nog niet echt meewerken.
Wanneer de ketel start loopt de aanvoertemperatuur gelijk op naar 60 graden (pomp stand 2) om vervolgens binnen 10 seconden weer te stoppen omdat de temperatuur bereikt is, hij heeft niet eens de tijd om terug te regelen.
Met pompstand 3 (en suizende leidingen) loopt de temperatuur minder snel op, maar het op vol vermogen starten (en min 20 sec vasthouden) zorgt ervoor dat het systeem koud nagenoeg koud blijft en ketel alweer stil staat.
Het enige wat ik kan doen is de temperatuur hoger instellen (45 graden) en de pomp op stand 3 laten staan.

Lees nu hier dat de Chronotherm dat zelf doet en hier niets aan te veranderen is.

Hoop dat e.e.a. nog wat beter word als de vloer warmer mag worden (ben begonnen met stoken op 20 graden).

• Ray

Ray

7 groepen voor 40m2 waarom zulke kleine groepen ?

Welke verdeler gebruik je ? Open of ltv ?

@rol-Co. Dammz ik heb versie 19. Ik loop dus flink achter. Is zo,'n ding te flashen?

[ Voor 31% gewijzigd door Ray op 28-11-2013 07:26 ]

• thaMini
  • Laatst online: 12:35

thaMini

Tool !!

Hansoverdiep schreef op woensdag 27 november 2013 @ 18:32:

Mvg Hans
Hans,

Hou er rekening mee dat de starttoerentallen niet voor niks wat hoger staan. Je kan ontstekingsproblemen (plofjes) krijgen als je op een te laag toerental start. Dit is niet bevorderlijk voor de levensduur van je ketel.
Ik heb dezelfde ketel en had dit probleem. Op 70% nergens last van.

Be small, act BIG.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

duimp schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 07:40:
ik heb gisteren met een flir camera foto's gemaakt van mijn radiatoren.

https://skydrive.live.com/redir?resid=B5E607A5400D8853%21372

nu lijkt het net of er onvoldoende doorstroming zit in mijn radiatoren, is dit ook zo?
de bovenkant van de radiatoren is 60 °C en de onderkant is 10 °C kouder.

vraag mij dus af of de radiatoren dan goed zijn afgesteld.
Draai het voetventiel eens wat meer open als test. Mijn radiator in de bijkeuken zag er ook zo uit, voetventiel een slagje opengedraaid en het beeld werd egaler (en belangrijker: de bijkeueken werd beter warm uiteraard)

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
welke foto bedoel je dan?

de vierde foto (radiator) heb ik al verder open gedraaid, de rest kan ik niet instellen, geen voetventiel of instelbare kraan. ik kan hooguit de pomp weer op stand 2 zetten.

• noo
  • Niet online

noo

Nummer 3.
[/quote]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:35

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wat is trouwens het meest optimale qua aanwarmtijd? Ik kan op mijn Celcia 20 thermostaat deze instellen van 1 tot 240 minuten. Default is uit mijn hoofd 180 minuten. Destijds met het inregelen ( cvtuning.nl ) is deze setting ingesteld op 240 minuten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb het hier op 60 minuten staan. Om van 15 naar 19 graden te komen is de boel wel even bezig, maar zelfs met 17 graden en 65 graden aanvoer is het aangenaam in huis. Ik vind het persoonlijk nogal onzinnig om 3 uur eerder te beginnen met stoken.
Heb ook het idee dat die instelling de meeste besparing oplevert. Voorheen met de honeywell was het niet instelbaar, in maart de iSense geplaatst, 15% meer verbruikt die maand, vervolgens instelling aangepast en maand in maand uit zit ik nu op 12-15% besparing tov oude setup.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dat is ook exact mijn vermoeden. Vanavond die instelling maar eens verkorten naar 60 minuten en dan kijken wat er gebeurd.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 16:13
en met een traag systeem als vloerverwarming werkt alles weer compleet anders qua instellingen ..??

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

engelbertus schreef op donderdag 28 november 2013 @ 10:08:
en met een traag systeem als vloerverwarming werkt alles weer compleet anders qua instellingen ..??
Zal mij niets verbazen inderdaad. Volgens mij moet je ook met vloerverwarming de P en N parameters anders instellen volgens de handleiding, ook de aanwarmtijd moet dan anders.

Ik probeer meer inzicht te krijgen in wat mijn systeem doet. Dan kan ik op basis van die ervaring straks alles beter inregelen in huis.

• noo
  • Niet online

noo

mkleinman schreef op donderdag 28 november 2013 @ 10:11:
[...]

Zal mij niets verbazen inderdaad. Volgens mij moet je ook met vloerverwarming de P en N parameters anders instellen volgens de handleiding, ook de aanwarmtijd moet dan anders.

Ik probeer meer inzicht te krijgen in wat mijn systeem doet. Dan kan ik op basis van die ervaring straks alles beter inregelen in huis.
Ben ik momenteel ook aan het doen, alleen jammer dat het weer niet zo constant is dus het toewijzen van een effect aan een gedane wijziging is nogal lastig met nog zo weinig datapunten. En de dagen zijn te lang als je maar een wijziging per dag wil/mag doen :-)

Overigens is op de iSense de aanwarmtijd instelling een maximum en niet de tijd die hij er daadwerkelijk voor uittrekt. Ik heb hem nog op de default 180 minuten staan maar met de huidige weersomstandigheden begint ie pas een uur voor de programmatijd met stoken

• engelbertus
tja, vooral met een traag systeem is dat gedrag van honeywell + intergas erg vervelend, de thermostaat bedenkt een mooie lage aanvoertemperatuur, omdat er niet veel warmte nodig is, maar de ketelaansturing zorgt dan alsnog voor continue veel ketel start/stops.... dat is niet zo handig en ziet er ook raar uit voor de gebruiker. je ervaart het alsof er iets niet goed gaat. dit gedrag lijkt op een probleem met pendelen, en kost zo misschien teveel gas. tegelijkertijd heb je geen idee waarom e.e.a. gebeurt, en wat je er nog aan kunt doen.

isense lijkt dan beter, je eweet wat er gebeurt, voorzover de ketel de waarden doorgeeft. je zou zeggen dat de themostaat dan ook wel door zo hebben dat iets aan de hand is waar een goede oplossing voor geboden kan worden, maar dat gebeurt dan helaas niet echt.

ik was al aan het kijken ovor een isense, maar als die tot temperatuurschommelingen leidt, of dat je je ketel vast moet zetten op een tmin=tmax van bijvoorbeeld 45 graden, omdat de vloerverwarming toch weinig kan met warmer water, dan kan ik net zo goed die instelling op de ketel veranderen naar laagst mogelijk vermogen, en aanvoer op 45 of 50 zetten, en een aan/uit thermostaat ophangen.

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
mkleinman schreef op donderdag 28 november 2013 @ 09:59:
Dat is ook exact mijn vermoeden. Vanavond die instelling maar eens verkorten naar 60 minuten en dan kijken wat er gebeurd.
Toevallig had ik mijn celcia gisteravond ook terug gezet van 180 naar 60 minuten.
Met max 60 graden cv temperatuur kreeg hij het huis vanochtend nog steeds prima op tijd warm.
De cv brand dan korter (minder electriciteit) en de nachtverlaging duurt wat langer (minder energie verlies).

Om te compenseren zal hij vermoedelijk met een hogere temperatuur gaan stoken, wat dan wel weer goed is voor mijn radiatoren (kunnen beter de warmte kwijt), met als gevolg dat ik 's ochtends nog later kan verwarmen omdat het opwarmen van het huis met een hogere water temperatuur meer stralingswarmte geeft, wat de WAF doet vergeten dat de luchttemperatuur toch echt nog wat lager is:)

Of het ook echt beter werkt.. we zullen zien op mindergas (meten is weten).

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Ray schreef op donderdag 28 november 2013 @ 07:24:
7 groepen voor 40m2 waarom zulke kleine groepen ?

Welke verdeler gebruik je ? Open of ltv ?

@rol-Co. Dammz ik heb versie 19. Ik loop dus flink achter. Is zo,'n ding te flashen?
Ik wil zo egaal en snel mogelijk opwarmen met zo´n laag mogelijke temperatuur, hiervoor ligt alles op 10cm of kleiner en heb ik tussen de 60 en 70 meter per groep.
Deze verdeler heb ik, (zonder de thermostaatmotoren op de groepen).
Afbeeldingslocatie: http://www.vloerverwarmingswereld.nl/image/cache/data/6grps-std-thermo-alpha-2-228x228.jpg
De Robot alpha 2 met 7 groepen.
De vloerverwarming werkt prima, het water gaat er met 25 graden in en komt er met 19-21 graden weer uit. Dit zou voor de ketel ideaal zijn om weer naar 30graden te verwarmen.

Wat engelbertus zegt ga ik eens proberen (aan/uit thermostaat ophangen met een ketelinstelling van ongeveer 30 graden), hiermee sluit je uit dat het aan de thermostaat ligt en dit bespaard volgens mij onnodig veel starts.

• opuntia1
engelbertus schreef op donderdag 28 november 2013 @ 10:30:
tja, vooral met een traag systeem

of dat je je ketel vast moet zetten op een tmin=tmax van bijvoorbeeld 45 graden, omdat de vloerverwarming toch weinig kan met warmer water, dan kan ik net zo goed die instelling op de ketel veranderen naar laagst mogelijk vermogen, en aanvoer op 45 of 50 zetten, en een aan/uit thermostaat ophangen.
Wij zijn het met elkaar eens. :)
Een aan/uit thermostaat is gewoon goed voor zo'n eenvoudig traag " proces" ; het warm
houden van een systeem.
PID is echt niet nodig.

• engelbertus
je mist wel het moduleren, en van tevoren uitgerekende mooie stookpatroon. dat is jammer, want dat zou toch wel het zuinigst zijn. of dat nog zuiniger is dan je al bereikt met de aan/uit thermostaat weet ik niet.
De aan uit thermostaat is meestal niet zelf lerend en kan minder god rekening houden met wanneer het warm moet zijn, en wanneer het weer kan afkoelen. ik heb ook gene aan/uit themostaat om het te proberen, en alsnog, dan zou je met elke themostaat andere reacties kijgen.

dus daarom zou ik het liefst gewoon wel een modulerende thermostaat gebruiken, maar ja. ik daht dat elke modulerende thermostaat goed zou zijn, maar blijbaar zit er nogal wat verschil tussen de ene en de andere. sommige zijn erg vernuftig, maar daarbij is het maar de vraag wat je met al de parameyters nu precies beinvloed. bij de simpeler in te stellen themostaat is het comfort wel ok qua temperatuur, maar vraag ik me af of e.e.a. regeltechnisch niet gewoon steken laat vallen....

• _JGC_
  • Nu online
Het probleem met aan/uit thermostaten is dat ze worden toegepast in omstandigheden waarbij je liever modulerend stookt. Als jij 90/70 of 80/60 stookt is een aan/uit thermostaat gewoon gruwelijk irritant: om de 10 minuten een stikhete radiator en dan een tijdje even niks.
Als je hele installatie ontworpen is op 50 graden of lager, voegt een modulerende thermostaat niet zoveel meer toe, je temperatuur is al vrij laag en die laatste paar graden zal ook weinig verschil meer maken, zowel in comfort als gasverbruik.

Waar je modulerende thermostaten wilt is in huizen waar niet voldoende capaciteit hangt. Ik heb nu al moeite om met 65 aanvoer de boel heet te stoken. Als het straks echt gaat vriezen mag ik weer naar 75. Ga ik dat met aan/uit doen, dan wordt mijn installatie om de haverklap opgestookt naar 75, terwijl een modulerende thermostaat gewoon terugregelt naar 45 graden als de boel eenmaal op temperatuur is.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:41

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Heuj, iSense is binnen, Morgen mee aan de slag :)

Xbox Live ID:Notna8310

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb hier een Nefit Smartline hrc24 uit 2005.
Weet iemand of deze compatibel is met de iSense? Of moet ik dan met een converter aan de gang?
Of ben ik sowieso aangewezen op de thermostaten van Nefit, als ik gebruik wil maken van modulatie?
Ik lees hier en daar dat Nefit voorheen een eigen protocol gebruikte dat niet compatibel is met OpenTherm.

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:10
Trasos schreef op donderdag 28 november 2013 @ 15:22:
Ik heb hier een Nefit Smartline hrc24 uit 2005.
Weet iemand of deze compatibel is met de iSense? Of moet ik dan met een converter aan de gang?
Of ben ik sowieso aangewezen op de thermostaten van Nefit, als ik gebruik wil maken van modulatie?
Ik lees hier en daar dat Nefit voorheen een eigen protocol gebruikte dat niet compatibel is met OpenTherm.
je moet een opentherm converter gebruiken. kosten zijn rond de 50 euro.

Ik had een moduline 30 en heb nu een moduline 400 van marktplaats weten vinden voor 50 euro.
deze werkt veel beter dan die 30

Ik heb een nefit smartline 24kw cw4 uit 2007

• Chris89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 15:49
Kan iemand mij vertellen als dit; Honeywell Round Deluxe een OpenTherm termostaat is?
Wil me ketel regelen via opentherm omdat makkelijk uit te lezen is en te manupileren is.

• Notna

Notna

Where are you?®

en ik Quote:
Honeywell Round Clock Deluxe klokthermostaat T8725M1004
Universeel, aan / uit of OpenTherm-regeling
http://www.warmteservice....aat-T8725M1004/p/37253005

2 seconden zoeken op Google :F

[ Voor 85% gewijzigd door Notna op 28-11-2013 15:49 ]

• Chris89
Blijkbaar is me vraag niet duidelijk, welke ID's ondersteunt hij van OT?
Dat hij op OT werkt wist ik deels al, al hoewel het ook een aan/uit thermostaat is.

• Notna

Notna

Where are you?®

http://www.kijkvoelbeleef...ucten/Round-Clock-Deluxe/

Specifieker: http://www.kijkvoelbeleef...ound%20Clock%20Deluxe.pdf

Pagina 38 is wat je zoekt denk ik? anders gewoon Honeywell even een mailtje sturen?

• Chris89
Het is niet wat ik zoek. Honeywell wil me de info niet geven omdat het teveel informatie is over het OT protocol. Het is tenslotte wel open maar niet echt open.... Pffff

• rewind.
  • Laatst online: 17-09 11:00
Ik wil graag de pompsnelheid van m'n Valliant HR solide 24-28C verlagen. Nu zie ik in dit topic verschillende mensen met zo'n ketel maar ik heb geen idee hoe en waar ik zo'n condensator moet monteren. Iemand een handleiding?

• engelbertus
roend modulation deluxe kun je volgens mij nauwelijks iets aan instellen qua OpenTherm, en al helemaal niet te monitoren of uit te lezen, zoals alles van Honeywell. als je veel wilt kunnen uitlezen dan is een isense beter, voorzover je ketel opentherm ondersteunt, zou de isense dat moeten kunnen weergeven / aanpassen.

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
rewind. schreef op donderdag 28 november 2013 @ 16:22:
Ik wil graag de pompsnelheid van m'n Valliant HR solide 24-28C verlagen. Nu zie ik in dit topic verschillende mensen met zo'n ketel maar ik heb geen idee hoe en waar ik zo'n condensator moet monteren. Iemand een handleiding?
De condensator plaats je op de bruine draad die naar de pomp gaat.

Haal die bruine draad uit het kroonsteentje, sluit de blauwe draad van de condensator er op aan, en de bruine draad van de condensator stop je weer in het kroonsteentje.

Doorlussen gaat goed met de wago verbindingsklem 222 serie. Die is geschikt voor flexibele kern draad en klik je er zo op. Als condensator heb ik er 6 uf tussen zitten. De meesten gebruiken er een tussen de 5 en 6.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• Notna

Notna

Where are you?®

ISense opehangen en werkt vooralsnog prima met mijn Intergas HR22! Blijkbaar heeft mijn ketel alleen geen SmartPower want er moesten batterijen in voor de achtergrond verlichting...

De draadjes beschikbaar waren rood, geel en blauw. Rood en blauw zijn aangesloten. Geenidee waar geel voor is lol

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
flippo765 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 23:15:
Jawel hoor, zelfs met mijn 28 jaar oude handen daar nog aan mogen knutselen, hoop gepriegel maar je ziet wel wat je doet en gelijk hoe alles is opgebouwd.
Zelfs een luchtgestuurde/geregelde PD regelaar heb ik van dichtbij zien werken.
[afbeelding]
Ik zit in de procesindustrie en tot voor een paar jaar geleden zaten er in de plant waar ik werk ook nog van die peumatische regelaars.
PID regelaars kun je natuurlijk gigantisch veel aan instellen: Gain, TI, Deadband enz
Als je het resultaat met een trend zichtbaar kunt maken dan wordt het resultaat van de wijzigingen al veel duidelijker inplaats van gokwerk.

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:59
Kort vraagje voor de kenners hier, heeft het trouwens nog nut om het vermogen handmatig te beperken van je CV ketel als de thermostaat en ketel uit zichzelf al moduleren en het vermogen al beperken indien het kan? (Nefit AquaPower HRC25/CW5 i.c.m een Moduline 300). Staat nu namelijk nog qua vermogen op de standaard fabrieksinstellingen en ik vraag me af of het handmatig beperken tot 50% bijvoorbeeld nog een winst kan geven qua gasverbruik? Want ik neem aan dat het maximum vermogen evenredig is aan het gasverbruik van een ketel? (Dus cv draait op een hoger vermogen = hoger gasverbruik?)

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

• engelbertus
Ik heb een vraag aan gebruikers van een alpha 2 pomp van grundfos.
Regelt deze uitsluitend op druk of flow, of doet die ook iets met de temperatuur?
Anders dan de nachtverlaging?
Bijvoorbeeld bij een stjgende temperatuur meer flow en een dalende minder flow?
Of zou dat onzinnig zijn?
Of kan dat alleen bijvoorbeeld als het mogelijk zou zijn om door devketel een doeltemperatuur na te streven, zoals een aanvoer of retourtemperatuur, of een delta t?
Bijvoorbeeld als die oploopt sneller of langzamer?

[ Voor 47% gewijzigd door engelbertus op 28-11-2013 22:26 ]

• Nox
  • Laatst online: 11:37

Nox

Noxiuz

Notna schreef op donderdag 28 november 2013 @ 20:12:
ISense opehangen en werkt vooralsnog prima met mijn Intergas HR22! Blijkbaar heeft mijn ketel alleen geen SmartPower want er moesten batterijen in voor de achtergrond verlichting...

De draadjes beschikbaar waren rood, geel en blauw. Rood en blauw zijn aangesloten. Geenidee waar geel voor is lol
Loze draad, legden ze vroeger wel eens extra aan omdat ze waarschijnlijk geen echte cv-draad hadden.

Intergas heeft wel gewoon power over het draadje, alleen kan het zijn dat de isense gewoon te veel vraagt. Je weet overigens wel zeker dat je hem op opentherm hebt aangesloten? Ik ga er even vanuit dat je Ketel dat ondersteund en je isense helemaal :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 22:54
Master_duck schreef op donderdag 28 november 2013 @ 15:32:
[...]

Ik had een moduline 30 en heb nu een moduline 400 van marktplaats weten vinden voor 50 euro.
deze werkt veel beter dan die 30

Ik heb een nefit smartline 24kw cw4 uit 2007
Wat doet de 400 beter? 'k Heb nl. ook een moduline 30, maar dan in combinatie met een Ecomline Excellent uit 2002.
Als iets beter is, ben ik er vaak wel voor te porren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 12:50
de 400 is wat makkelijker qua bediening.
maar heeft ook gewoon buiten regeling.
Ik heb zelf al 8jaar de 400.
als ik nu er een zou willen nemen is het de Nefit Easy.
lekker via je telefoon app bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

NoxiuZ schreef op donderdag 28 november 2013 @ 23:03:
[...]

Loze draad, legden ze vroeger wel eens extra aan omdat ze waarschijnlijk geen echte cv-draad hadden.

Intergas heeft wel gewoon power over het draadje, alleen kan het zijn dat de isense gewoon te veel vraagt. Je weet overigens wel zeker dat je hem op opentherm hebt aangesloten? Ik ga er even vanuit dat je Ketel dat ondersteund en je isense helemaal :P
Nouja, je hebt 4 ingangen. Links staat boven OT en rechts staat boven DIGI. Ik heb ze echt aan de linkerkant gedaan :+ En de thermostaat doet het ook verder prima, alleen de backlight niet. Met batterijen erin dus wel.

Geen idee ook of ik iets kan aanpassen op de intergas om dat draadje wel voldoende W te geven maar ik vind het wel best zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
De iSense vreet meer stroom dan de ketel levert, dus heb je batterijen nodig voor de backlight. Is hier niet anders. Die digi ingang op je thermostaat kan je gebruiken om dat ding op afstand te besturen, staat wel beschreven in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris89
engelbertus schreef op donderdag 28 november 2013 @ 17:22:
roend modulation deluxe kun je volgens mij nauwelijks iets aan instellen qua OpenTherm, en al helemaal niet te monitoren of uit te lezen, zoals alles van Honeywell. als je veel wilt kunnen uitlezen dan is een isense beter, voorzover je ketel opentherm ondersteunt, zou de isense dat moeten kunnen weergeven / aanpassen.
Zolang ik me temperatuur maar kan regelen en kan aanpassen met het wijzigen van het setpoint.
Dan ben ik al tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ehm..
dat is toch het enige dat elke thermostaat kan ??? zelfs die oude aan/uit dingen met een buisje met kwik erin ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris89
engelbertus schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 11:51:
ehm..
dat is toch het enige dat elke thermostaat kan ??? zelfs die oude aan/uit dingen met een buisje met kwik erin ?
Dat ik hier nog serieus op in ga... Maar toch dat is toch geen OpenTherm een buisje met kwik...
En nee dat kan niet iedere thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
NoxiuZ schreef op donderdag 28 november 2013 @ 23:03:
[...]

Cv-draad?? Dat bestaat nog steeds niet :+
Twee aderige signaalkabel bedoel je, dat is ouder dan de kolenkachel.
Dat er meer aders zijn toegepast komt omdat er thermostaten waren die 3 aders nodig hadden. Vaillant bijvoorbeeld.

Batterijen in een thermostaat is gewoon een grote fail imo, voeding kan makkelijk uit de ketel komen. Een Nefit moduline of Easy thermostaat trekt 0.5watt.
De Easy heeft dan nog wifi ook.....
Snap ook echt niet waarom hier de iSense hier zo populair is.
Grote display wordt maar matig benut in standby.
Qua instellingen is hij wel ok, maar het ontwerp en bouwkwaliteit is om te janken.
Gammel kliksysteem om hem op de grondplaat te zetten.
Om over de vreselijke blauwe verlichting maar te zwijgen :X

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

JCGDIJKSTRA schreef:

Dit herken ik niet bij mijn combinatie HReco met Chronotherm touch modulation. Bij warmtevraag vanuit thermostaat toont de ketel wel gedurende ca. 20 seconden max aanvoertemperatuur cv water, maar de brander gaat na start direct naar laagstand en blijft in laagstand staan en toert dus niet op. Na die ca. 20 seconden toont de ketel de aanvoertemperatuur meestal is dit rond de 45C. Let wel ik heb het nu over de situatie dat de thermostaat al in de low load regeling is tercht gekomen, eigenlijk is dat bij mij haast altijd het geval. Doordat ik E relatief laag heb staan met 30C krijgt de thermostaat vanuit de ketel de info om naar low load over te gaan.

mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 19:21

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

_JGC_ schreef op donderdag 28 november 2013 @ 12:58:
Het probleem met aan/uit thermostaten is dat ze worden toegepast in omstandigheden waarbij je liever modulerend stookt. Als jij 90/70 of 80/60 stookt is een aan/uit thermostaat gewoon gruwelijk irritant: om de 10 minuten een stikhete radiator en dan een tijdje even niks.
Als je hele installatie ontworpen is op 50 graden of lager, voegt een modulerende thermostaat niet zoveel meer toe, je temperatuur is al vrij laag en die laatste paar graden zal ook weinig verschil meer maken, zowel in comfort als gasverbruik.

Waar je modulerende thermostaten wilt is in huizen waar niet voldoende capaciteit hangt. Ik heb nu al moeite om met 65 aanvoer de boel heet te stoken. Als het straks echt gaat vriezen mag ik weer naar 75. Ga ik dat met aan/uit doen, dan wordt mijn installatie om de haverklap opgestookt naar 75, terwijl een modulerende thermostaat gewoon terugregelt naar 45 graden als de boel eenmaal op temperatuur is.
Je hebt een HR ketel, dus die moduleert niet elke keer op naar 75 graden. Doet deze dat wel dan mag er wel eens een monteur geroepen worden die er naar gaat kijken.
Elke HR ketel moduleert zelf terug. Ik ben ook aan het stoeien geweest met een modulerende thermostaat, maar ik stook voordeliger met een aan/uit thermostaat. Dit komt waarschijnlijk omdat dit huis zeer goed geïsoleerd is. Ik ben onder andere terug gegaan naar aan/uit omdat mijn ketel er super lang overdeed om die laatst halve tot hele graad warm te krijgen.
Ook vond ik het comfort met een modulerende thermostaat minder, ik miste toch iets van de stralingswarmte.
Gasverbruik 2011 tot 2012: 449 kuub gas.
Gasverbruik 2012 tot 2013: 429 kuub gas
Stel dat we ongeveer dezelfde winter krijgen als afgelopen winter, dan ga ik er vanuit dat ik minder gas ga verbruiken dan afgelopen seizoen. Ik had de boel pas goed ingeregeld toen de lente begon, dus het is afwachten wat de cijfers straks gaan zeggen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Oxellaar schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 12:47:
[...]
Batterijen in een thermostaat is gewoon een grote fail imo, voeding kan makkelijk uit de ketel komen. Een Nefit moduline of Easy thermostaat trekt 0.5watt.
De Easy heeft dan nog wifi ook.....
Snap ook echt niet waarom hier de iSense hier zo populair is.
Grote display wordt maar matig benut in standby.
Qua instellingen is hij wel ok, maar het ontwerp en bouwkwaliteit is om te janken.
Gammel kliksysteem om hem op de grondplaat te zetten.
Om over de vreselijke blauwe verlichting maar te zwijgen :X
Ik vind het een mooi en modern ding die Easy, maar (nog) wel erg duur tov de iSense.
De batterijen in de iSense zijn bij ons al een aantal keren handig gebleken toen de spanning van de CV Ketel ging: dan zie je tenminste nog een mooie foutmelding op het display _/-\o_

Qua functies belooft Nefit volgend jaar een hoop leuke dingen. Alleen jammer dat je voor standaard functies als weersafhankelijke regeling en een haardvuur functie moet gaan BETALEN! :X
Dat soort dingen zit er bij een iSense tenminste standaard in...

Hoe de Easy verder weet (volgens de Promo video's) dat in naar bed ga, of langer van huis ben dan normaal is me overigens een raadsel en wordt ook verder niet uitgelegd (komt in 2014??).

Ook de vermeende energiebesparing kan ik me niet in alle gevallen echt voorstellen: als ik nu maar even (uurtje) thuis ben, dan gaat de kachel niet aan, maar de Easy zal dat dus wel gaan doen. Daarnaast ga ik niet elke ochtend op dezelfde tijd weg: hoe weet de Easy dan dat hij moet opstoken (omdat ik nog lang niet weg ga), of al uit kan gaan omdat ik toch zo weg ga??

Ik blijf het een interessant ding vinden, maar of het gas bespaart door middel van CV Tuning weiger ik nog even te geloven 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Mars Warrior schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 13:39:
[...]

Ik vind het een mooi en modern ding die Easy, maar (nog) wel erg duur tov de iSense.
De batterijen in de iSense zijn bij ons al een aantal keren handig gebleken toen de spanning van de CV Ketel ging: dan zie je tenminste nog een mooie foutmelding op het display _/-\o_
Meen je dit nu echt, zie je dat als pluspunt? Als de spanning van mijn ketel wegvalt heb ik geen display meer, dat zegt toch ook genoeg? Sowieso moet je een iSense niet 1 op 1 met een Easy vergelijken. Neem dan een bijvoorbeeld een thermostaat van ICY
Qua functies belooft Nefit volgend jaar een hoop leuke dingen. Alleen jammer dat je voor standaard functies als weersafhankelijke regeling en een haardvuur functie moet gaan BETALEN! :X
Dat soort dingen zit er bij een iSense tenminste standaard in...
Weersafhankelijk regelen is op een iSense veel en veel duurder dan met een Easy.
Voor de iSense heb je namelijk nodig, reken even mee:
Buitenvoeler a 30euro, kabel a 5euro en ongeveer 45 minuten werk, a 50 euro, om een ladder te plaatsen, gat door gevel of dak te boren, opnemer op een noord of noordoost gevel te plaatsen, dus weer 2 gaten boren.
Kom ik al snel op 85,- en dan heb ik niet ruim gerekend. Als de ketel op de zuidkant geïnstalleerd is kan het best een flinke klus zijn om de buitenvoeler op een juiste plaats te zetten. Je zal dan al snel op ruim 150,- uit gaan komen door extra kabel en uurloon.
De Easy heb je weersafhankelijk vanuit je luie stoel in 5 minuten en voor 30 euro, koopje dus.
En heel terecht dat ze daar geld voor vragen, voor een buitenvoeler moet je immers ook betalen
Hij haalt de lokale buitentemperatuur van internet, dus heb je een buitenvoeler niet meer nodig.
Dat de openhaard functie betaalt is snap ik ook niet echt, maar met 3,99 ook geen hoofdprijs.
Hoe de Easy verder weet (volgens de Promo video's) dat in naar bed ga, of langer van huis ben dan normaal is me overigens een raadsel en wordt ook verder niet uitgelegd (komt in 2014??).

Ook de vermeende energiebesparing kan ik me niet in alle gevallen echt voorstellen: als ik nu maar even (uurtje) thuis ben, dan gaat de kachel niet aan, maar de Easy zal dat dus wel gaan doen. Daarnaast ga ik niet elke ochtend op dezelfde tijd weg: hoe weet de Easy dan dat hij moet opstoken (omdat ik nog lang niet weg ga), of al uit kan gaan omdat ik toch zo weg ga??

Ik blijf het een interessant ding vinden, maar of het gas bespaart door middel van CV Tuning weiger ik nog even te geloven 8)
Je geeft zelf al aan, niet in alle gevallen energiebesparend. Ikzelf zie daar ook niet direct het nut van in, je kunt hem immers al op afstand bedienen. Je hoeft deze functie dan ook niet perse te gebruiken.
En natuurlijk zal een Easy nooit vooraf al weten wanneer jij zult weggaan, maar dat lijkt mij logisch.
Het schijnt wel zo te zijn dat je een bepaald soort persoonlijk profiel aan kan maken en daar bepaalde instellingen in kan maken. Hoe en wat precies weet ik ook niet, het meeste moet nog uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 11:37

Nox

Noxiuz

ehm..
Nee want een round modulation moduleert en is dus geen aan/uit.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
kijkt die easy niet naar het feit dat je mobiele telefoon zich heeft aangemeld in je thuisnetwerk, om te zien of je wel of niet thuis bent?

dat zou ook wat zijn, telefoon kapot, of router in de war: kachel uit.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Chris89 schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 12:02:
[...]

Dat ik hier nog serieus op in ga... Maar toch dat is toch geen OpenTherm een buisje met kwik...
En nee dat kan niet iedere thermostaat.
Ik reageerde op het feit dat je nu alleen het setpoint wilt kunnen veranderen en dat dat alles is, terwijl je eerder vroeg wat een round deluxe allemaal zou kunnen e.d. omdat je graag zoveel mogelijk OT specifieke zaken wilde gaan gebruiken, dus ik was even verbaasd over je reactie over dat je alleen het setpoint wilt kunnen wijzigen. er round modulation deluxe zegt mij verder niets, behalve dat die deluxe vast staat voor heel wat meer dan setpoint veranderen. technische gezien zegt het me niet eens of er OT gebruikt wordt....

[ Voor 10% gewijzigd door engelbertus op 29-11-2013 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Oxellaar schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 14:48:
[...]
Meen je dit nu echt, zie je dat als pluspunt? Als de spanning van mijn ketel wegvalt heb ik geen display meer, dat zegt toch ook genoeg? Sowieso moet je een iSense niet 1 op 1 met een Easy vergelijken. Neem dan een bijvoorbeeld een thermostaat van ICY
Soort van. Kon geen enkel ander pluspunt bedenken O-)
Overigens zijn de batterijen helemaal niet nodig als je ketel OpenTherm Smart Power ondersteund. Zo niet, dan heb je dus zonder die batterijen geen achtergrond verlichting. Vreemd dat dat zoveel stroom kost.
[...]
Weersafhankelijk regelen is op een iSense veel en veel duurder dan met een Easy.
Voor de iSense heb je namelijk nodig, reken even mee:
Buitenvoeler a 30euro, kabel a 5euro en ongeveer 45 minuten werk, a 50 euro, om een ladder te plaatsen, gat door gevel of dak te boren, opnemer op een noord of noordoost gevel te plaatsen, dus weer 2 gaten boren.
Daar heb je gelijk in. Lijkt alsof ze naar de prijs van een buitenvoeler hebben gekeken en daarop de prijs afgestemd. Dat daar dus geld voor wordt gerekend is inderdaad niet vreemd, eerder een pluspunt!

Wat mij triggerde was dat de in-app aankopen nu ook al zijn doorgedrongen tot CV Thermostaten. Nog even en mijn koelkast levert alleen ijsblokjes, powerfreeze, kinderslot en vakantieprogramma als ik een in-app aankoop doe |:( |:( |:( |:( |:(
Je geeft zelf al aan, niet in alle gevallen energiebesparend. Ikzelf zie daar ook niet direct het nut van in, je kunt hem immers al op afstand bedienen. Je hoeft deze functie dan ook niet perse te gebruiken.
En natuurlijk zal een Easy nooit vooraf al weten wanneer jij zult weggaan, maar dat lijkt mij logisch.
Het schijnt wel zo te zijn dat je een bepaald soort persoonlijk profiel aan kan maken en daar bepaalde instellingen in kan maken. Hoe en wat precies weet ik ook niet, het meeste moet nog uitkomen.
En toch brengen ze het als een dikke PRÉ, zonder uit te leggen hoe het werkt, en hoe het gas bespaart!
Het kan zijn dat de (continue) leerfunctie bij mensen die een regelmatig woon/werk patroon laten zien wel degelijk zijn nut heeft, maar dan kun je ook de klokthermostaat instellen als het zo regelmatig is...

Ik verwelkom al die mooie, gebruiksvriendelijke dingen hoor, maar ik vraag me elke keer af hoe ze nu weten dat je wel of niet thuis bent. Een aanwezigheidssensor, je smartfoon, kristallen bol??

Ik zie dit soort dingen meer als comfort verhogende middelen, dan als HET middel voor het besparen van gas...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
pribo schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 13:25:
[...]

Gasverbruik 2011 tot 2012: 449 kuub gas.
Gasverbruik 2012 tot 2013: 429 kuub gas
Echt waar? De laatste winter was toch kouder.
Of heb je de laatste winter lager gestookt en een dikke jas aan getrokken in huis? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
ehm..
Die oude dingen, thermostaten met kwikschakelaar, werken bij mij nog steeds goed, daar kan geen andere schakelaar tegenop. :)

[ Voor 4% gewijzigd door opuntia1 op 29-11-2013 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo, maximale aanwarmtijd op de thermostaat staat nu op 90 minuten. Dat houdt in dat om uiterlijk 7:30 de CV aan gaat en dat is precies het moment dat er iemand beneden is. Nu kijken of het wat gaat besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 19:21

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

opuntia1 schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 15:41:
[...]

Echt waar? De laatste winter was toch kouder.
Of heb je de laatste winter lager gestookt en een dikke jas aan getrokken in huis? :)
Nee geen dikkere jas aan of zo, ik was zelfs meer thuis deze winter.
Puur door dit forum en door een andere thermostaat en de boel goed afregelen heeft geleid tot minder gasverbruik.
Dus nogmaals bedankt mede forumleden voor o.a. jullie hulp en info. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Toch begrijp ik dit niet, bij zo'n laag gasverbruik is het vermogen van de ketel in laagstand al fors te veel. Dan gaat de 'modulerende' thermostaat al snel over in low load stand en zal de ketel net zoals een aan/uit thermostaat eens per 10 minuten kort branden (in ieder geval bij instelling 6 x per uur schakelen). Wat is er dan voor verschil vwb straling? Tenzij de ketel bij die aan/uit thermostaat niet is begrensd op een laag vermogen, maar dan brandt de ketel maar heel kort binnen die periode van 10 minuten en vraag ik mij af of de watertemperatuur wel hoger is geworden dan bij de 'modulerende' thermostaat.

Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Weet iemand wat een isense precies doet met comfort correctie? Iets met de gevoels temperatuur, maar wat?
Ook de regelstrategie lijst die hij heeft is slecht uitgelegt in de manual, iemand die het weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Ik denk dat dat hetzelfde is wat Honeywell verstaat onder 'menselijk trekje'. De thermostaat verwarmt tijdelijk na opwarmen kamer de ruimte iets hoger om koudestraling van muren en meubels te compenseren. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik was eigenlijk zo aan het pielen om een overshoot te krijgen en dan terug stellen of de comfort correctie uit, maar dat valt niet mee met vvw.
Ook zit de thermostaat op de verkeerde muur, die heeft veel invloed zo te zien, misschien dat de buren 24 graden stoken of zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Traagheid van vloerverwarming zorgt er voor dat je de nodige tijd moet nemen om effecten van verandering in regelstrategie te beoordelen. Ik denk dat een goede contacttemperatuurmeter of een IR-meter antwoord geeft op je gevoel dat de buren het flink warm stoken in huis. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb een ir, en het klopt wel dat de muur net zo warm is als de i sense aangeeft, alleen verschilt het wel 1 graad met bijv de binnenmuren, ik moet bijv 21 graden stoken om het lekker te hebben binnen, 20,5 is soms wat fris.
Het scheelt ook aardig in gas of je die 21 of 20,5 hanteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcgdijkstra
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-11-2021
Ik heb inmiddels de iSense weer vervangen door de Chronotherm Modulation. Wat een wereld van verschil in comfort! Van een duidelijk voelen wanneer de verwarming uit- of aangeschakeld is (met de iSense) is het met de Chronotherm gewoon permanent dezelfde temperatuur. Ongelooflijk. Ik vermoed dat het komt doordaat de iSense geen Low Load control kent. Of anderszins, dat die iSense gewoon regeld aan de hand van wat ie direct meet, terwijl de Chronotherm de warmtevraag doet op bases van een berekening en naderhand, dmv meting, kleine correcties uitvoerd op zijn berekeningen. Vandaar dat ie vaker in- en uitschakeld dan een iSense. Tenminste, zo zou ik het doen als ik een zo nauwkeurig mogelijke ruimtetemperatuur zou willen handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Grappig, ik ervaar juist het omgekeerde. Moet wel zeggen dat die afkoel snelheid setting een hoop doet voor hoe vaak de boel aangaat of niet. Blijft een beetje spelen maar ik zit hier met een prima warm huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Is ook niet zo moeilijk nu, buiten relatief warm. Hier is de CV (en het elektrische kacheltje) al drie dagen niet aan geweest.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Weliswaar geen CV-vraag maar wel energiebesparing gerelateerd.
Vandaag viel mij op dat ik 3 m3 meer aan gas heb gebruikt dan gisteren :-(
Zou mij niets verbazen dat het door de harde wind van vandaag komt.

Huis is van 1977, muurisolatie, grotendeels dubbelglas, dakisolatie.
Vandaag een normale dag: kids naar school, vrouwtje naar het werk etc.

Nu heb ik ook een MVS-10RH mechanische afzuiging (met gelijkstroommotor) die constant in de lage stand aan staat. Die zuigt ook nog eens 110 m3 per uur uit het huis. Zou ik die gezien de slechte luchtdichtheid niet beter uit kunnen zetten? Alle warme lucht die wordt afgezogen is tenslotte verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Niet alleen tocht bij harde wind kan eenrol spelen, ook een natte buitengevel daalt fors in temperatuur. Mechanische afzuiging zou ik niet gauw uitzetten, deze zuigt op de juiste plaatsen de 'vuile' lucht weg, dat is bij badkamer, toilet en in de keuken. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 23:23:
Nu heb ik ook een MVS-10RH mechanische afzuiging (met gelijkstroommotor) die constant in de lage stand aan staat. Die zuigt ook nog eens 110 m3 per uur uit het huis. Zou ik die gezien de slechte luchtdichtheid niet beter uit kunnen zetten? Alle warme lucht die wordt afgezogen is tenslotte verlies.
Vervangen door een DC model met CO2 meter :). Niet uitzetten!

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twixx schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 07:38:
[...]

Die heb ik ook, maar kan niet eens uit, loopt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Rol-Co schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 21:32:
Ik heb een ir, en het klopt wel dat de muur net zo warm is als de i sense aangeeft, alleen verschilt het wel 1 graad met bijv de binnenmuren, ik moet bijv 21 graden stoken om het lekker te hebben binnen, 20,5 is soms wat fris.
Het scheelt ook aardig in gas of je die 21 of 20,5 hanteerd.
Je boft maar met die buren.
Die muur die straalt ook warmte af en dat is het beste dat je kunt hebben.
De thermostaat zou ik maar verplaatsen om de invloed van die muur op je eigen verwarmingssysteem uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
twixx schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 07:38:
[...]

De CO2 meting stuurt dan de ventilator aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

opuntia1 schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 08:37:
[...]

Je boft maar met die buren.
Die muur die straalt ook warmte af en dat is het beste dat je kunt hebben.
De thermostaat zou ik maar verplaatsen om de invloed van die muur op je eigen verwarmingssysteem uit te sluiten.
Ja wel aan gedacht inderdaad, maar de kabel zit in een inbouw doos midden op de muur, wat hang je daar dan om dat weg te werken?
opuntia1 schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 08:41:
[...]

De CO2 meting stuurt dan de ventilator aan?
Ja klopt, vol automatisch, en 2 draadloze timer schakelaars om het handmatig te starten. Geen goedkoop ventilatortje (600,-)

Edit
Er is al een goedkopere versie zo te zien.
http://www.vakhandeljanss...PuF2eSEjLsCFdOWtAoddHwAng

Geen co2

Staan ook veel op mp nieuw.
http://link.marktplaats.nl/732212094

[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 30-11-2013 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 23:23:

Niet zomaar uitzetten. Er is trouwens ook een MVS-10RH CO2
Misschien kun je de huidige uitbreiden? Een MVS-10RH CO2 kost compleet ongeveer €350 600

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 30-11-2013 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

ericplan schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 22:16:
Is ook niet zo moeilijk nu, buiten relatief warm. Hier is de CV (en het elektrische kacheltje) al drie dagen niet aan geweest.
Knap, bij mij niet ;) Wel minder verbruikmaar hij heeft elke ochtend en avond hier aangestaan. Zeker gister avond was het nodig met 4 graden buiten, veel regen en een keihardewind tegen de achterkant van het huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 22:42
Ik heb even een vraag. Ik woon in een hoekhuis uit de jaren 80, energielevel categorie C. Ik heb sinds kort een intergas hre36/30 icm honey chronotherm modulation touch. Ik heb het idee dat ik toch wat behoorlijk gas verstook. Wij hebben een zonneboiler maar die doet de afgelopen 2 weken vrij weinig. Zo zit ik de afgelopen dagen op de volgende waarden:

Ma: 8,58m3
Di: 6,61m3
Wo: 7,12m3
Do: 7,59m3
Vrij: 8,29m3

November zit ik tot nu toe op 186,51m3.

Is dit "normaal"?

[ Voor 4% gewijzigd door Deef_K op 30-11-2013 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@Neefdave: ik zit ook rond de 200m3 voor november: jaren zeventig hoekwoning met ZB en op jaarbasis ca. 1500 m3 verbruik (dit jaar wat lager door dakisolatie en wat hoger door een dochter op de middelbare school die dus vaker op haar kamer de kachel aan heeft.
mindergas.nl en energiemanageronline.nl zijn goede hulpmiddelen om te zien of je "op schema" ligt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
De afgelopen dagen heb ik de setting van m'n Danfoss living connect radiatorafsluiters al ingesteld op P1. Hoewel de werking van de setting in de handleiding en op internet maar zeer matig is beschreven (P1 is voor een te grote radiator voor de ruimte, P2 is standaard en P3 voor een te kleine; maar wat ze dan precies doen, dat staat er niet), vermoed ik dat de thermostaat dan vaker per uur een meting uitvoert om te kijken of het setpoint al is bereikt. In ieder geval is het klimaat er wel op vooruitgegaan. De overschoot is een stuk beperkt, dus het lijkt erop dat hij beter anticipeert en daarmee dus uiteindelijk gas bespaart.

Op mindergas.nl heb ik nu een verbruik van 0.48 m3 / graaddag. Gezien het type woning nog niet heel slecht, maar het moet nog een stuk beter kunnen. Volgend jaar wordt de ketel vervangen door een HR, nu eerst de andere pijnpunten als een on-geïsoleerde kruipruimte en garage verhelpen. Want de ketel verlaagt alleen het gasverbruik maar niet het comfort, de extra isolatie verlaagt enerzijds het gasverbruik en anderzijds het comfort.

Nu ben ik me nog maar wat meer op de instellingen van de ketel zelf gaan concentreren. Het is een Agpo Ferroli Domina VR, aan/uit geschakeld. Stoken gebeurt eigenlijk alleen in de woonkamer en de badkamer. In de eerste heb ik van de winter Jaga's laten ophangen, de badkamer beschikt over vloerverwarming. Mogelijk moet er 's winters een uurtje voor het opstaan en bij het slapengaan in de slaapkamers worden gestookt, maar daar wil ik me nu nog niet teveel op concentreren.

De pompstand staat op z'n laagst en ik krijg het overal goed warm, dus dat is al de eerste besparing. Daarnaast heb ik de maximale cv-temperatuur teruggesteld naar 55 graden.

De ketel pendelt behoorlijk, ik denk elk uur wel een stuk of 10 keer. De oorzaak zal een combinatie van factoren zijn. Allereerst zijn de convectoren nog niet waterzijdig ingeregeld. Wel vraag ik me af in hoeverre dat nut heeft als je electronisch geregelde afsluiters erop hebt zitten, die gooien die inregeling dan toch sowieso weer in de war omdat ze hun eigen programma draaien?

Wel heb ik vanmorgen het maximale vermogen van de ketel teruggeregeld. Hij kan 24kW leveren, maar dat hebben we gewoon nooit nodig. Ik hoop dat hij daarmee minder gaat pendelen dan nu het geval is, gelijkmatiger verwarmt en ook een flinke berg gas bespaart. De komende weken ga ik het weer monitoren, ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Dan neem ik aan dat je geen kamerthermostaat gebruikt indien je ook elektrische afsluiters op de convectoren hebt. Tenzij deze thermostaat alleen klokfunctie heeft en je weersafhankelijk stookt of de thermostaat in een ruimte hangt waar geen afsluiter dichtloopt. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Even over de prognose 2013/14 die Mindergas geeft, die loopt bij mij alleen maar af en nog niet weinig ook.
Eind september stond de prognose op 1248m³, eind oktober 1150m³ en nu op 988M³, ruim 250m³ minder!
Is dit bij iemand anders ook het geval?

Mijn stookgedrag is niet echt veranderd. Overdag de cv aan, was vorig jaar ook al ingeregeld.
Einde van de middag gaat hier altijd de houtkachel aan en neemt de thermostaat boven op de kinderkamer de cv over.
Het enige wat ik veranderd heb is isolatie aanbrengen bovenop de spouwmuur tussen de buren en mij. Ik merk nu wel dat de warmte van de houtkachel beter blijft hangen 's nachts.
Zelfs zo goed dat de cv-ketel, tot nu toe, nog niet één keer het huis heeft moeten opstoken 's morgens.
Altijd was het tussen de 19.0 en 20.5 als ik rond half 7 beneden kom.
Dat was voorheen wel anders, meestal was het dan 17 a 18 graden rond die tijd.

De sneeuw smolt voorheen enorm hard op het dak precies op de scheiding. Vorige week woensdag viel er hier een kleine laagje sneeuw en het bleef keurig liggen tot de volgende morgen
Kan mij haast niet voorstellen dat drie bussen PUR a €4,- zo'n enorme besparing opleveren :)

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 30-11-2013 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-10 23:36
Neefdave schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 09:14:
Ik heb even een vraag. Ik woon in een hoekhuis uit de jaren 80, energielevel categorie C.

November zit ik tot nu toe op 186,51m3.

Is dit "normaal"?
BarryH schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 09:52:
@Neefdave: ik zit ook rond de 200m3 voor november: jaren zeventig hoekwoning met ZB en op jaarbasis ca. 1500 m3 verbruik (dit jaar wat lager door dakisolatie en wat hoger door een dochter op de middelbare school die dus vaker op haar kamer de kachel aan heeft.
mindergas.nl en energiemanageronline.nl zijn goede hulpmiddelen om te zien of je "op schema" ligt
Zo zie je maar wat een grote verschillen er tussen verschillende bouwjaren/soorten huizen zit:

Onze tussenwoning uit 1993 in de maand november tot nu toe: 35 m3 gas gebruikt voor verwarming. Verwachtte jaarverbruik 574 m3 voor verwarming (totaal verwacht jaarverbruik 750 m3). Overigens was het de vorige jaren altijd ongeveer 1250 m3 totaal, maar vorig voorjaar de 19 jaar oude ketel vervangen, dus dat scheelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxxelaar
Ja hier ook maar het is ook niet koud geweest nog, dat scheelt ook, de prognose ging van 1250 naar 880 atm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dat valt reuze mee hoeveel warmer het is dan vorig jaar.
Mijn log periode waar ik het over heb loopt van 15 april tot heden. Als ik dat vergelijk met dezelfde tijd vorig jaar zijn de graaddagen haast gelijk.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11140166/Screenshot%202013-11-30%2015.48.45.png

Het lijkt er dus op dat ongeveer 33% van mijn verbruik naar het 's morgens opstoken van de woning ging.
Want sinds 15 april is dat niet één keer meer voor gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Omdat?

Diezelfde periode geeft mij ook exact 1325 graaddagen voor beide jaren, maar wel 51,7% minder verbruik met vorig jaar.

Pagina: 1 ... 48 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.