Eea proefondervindelijk, vraag eens naar het jaarverbruik gas, onder de 1000 m3 zou ik wel minder dan 10 kW durven adviseren voor verwarming. Ja, parameter 3 klopt
Mvg Hans
Mvg Hans
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
De Intergasketel start altijd met de maximum ingestelde luchtventilatie.Hansoverdiep schreef op woensdag 27 november 2013 @ 18:06:
Volgens mij geeft de Intergas, icm Honeywell modulation thermostaat, bewust maximum cv aanvoer aan als setpoint (voor ca. 20 sec) om te voorkomen dat toestel weer snel stopt omdat de werkelijk gevraagde aanvoertemperatuur met 5 graden wordt overschreden. En dat het toestel niet met minimaal vermogen start heeft te maken met betrouwbaarheid van branderstart met bijbehorende emissies.
Mvg Hans
Heb geen flauw idee in wat voor huis je woont.jcgdijkstra schreef op woensdag 27 november 2013 @ 17:19:
[...]
Dat is parameter 3, niet? Maar krijg je met 30% vermogen dan geen problemen als het vriest? Krijgt de ketel dan het cv water wel heet genoeg op 30% vermogen?
Dan zijn wij het met elkaar eens.Hansoverdiep schreef op woensdag 27 november 2013 @ 18:32:
Volgens mij start de Intergas (in ieder geval de HRE versies) met een starttoerental instelbaar tussen 50 en 100% van het maximum toerental van de ventilator. Ik heb zowel starttoerental cv als ww op 50% staan.
Mvg Hans
iSense is van Remeha, geproduceerd door Honeywell.nokiaan958GB schreef op woensdag 27 november 2013 @ 18:42:
Mijn HRE CW5 bj 2013 maakt helemaal geen lawaai. Hij staat namelijk op zolder in een huis met betonvloeren.
Keteltje draait zo mooi als wat.
Heb geen behoefte het opstarten aan te passen.
Wel raar dat verschillende thermostaten een andere opstart van de ketel hebben.
iSense is toch Remeha? Zou dit voor de Remeha ketel anders ingeprogrammeerd zijn?
Gewoon een goedkope tijdgestuurde thermostaat gebruiken!jcgdijkstra schreef op woensdag 27 november 2013 @ 19:47:
Tja, mijne heren. Dan nu mijn conclusie aan de hand van een kleine week experimenteren met een Honeywell Modulation (CMT937) en een Remeha iSense, gekoppeld aan een Intergas HReco 30/36.
Chronotherm Vs. iSense:
- luidruchtige start van CV + zeer rustige start van CV
+ zeer comfortabele ruimte regeling - temperatuurschommelingen als een aan/uit regeling
Mijn besluit om de Chronotherm te vervangen door een iSense was de zeer luidruchtige start van de CV-ketel, aangezien de Chronotherm -anders dan de iSense!- de ketel eerst 20 seconden lang op hoog vermogen start. En dat bij elke start. Zeker tijdens de ochtend-aanwarming gaat dit gepaard met een ware kakefonie aan ketel geluiden, t.w. loeiende ventilator, resonantiegeluiden, etc. Deze geluiden zijn compleet verdwenen als de iSense de ketel aanstuurd. De HReco heeft de vervelende eigenschap veel luidruchtiger in vollast te starten dan haar voorgangers, de HR en HRE serie.
Teneinde de temperatuurschommelingen van de iSense te compenseren, heb ik de afkoeltijd-parameter stelselmatig verhoogt van "normaal" naar "sneller" en "snelst", en ik heb zelfs de thermostaat op afstandsbusjes van de (binnen)muur gemonteerd, voor een optimale temperatuurmeting, maar ik bereik bij lange na niet dezelfde ruimte temperatuurstabiliteit als de Chronotherm. De iSense houdt er een eigenaardige strategie op na: als de temperatuur bij een volgend tijdstip een halve graad hoger moet worden, dan volgt een keurige opwarming. Echter, daarna valt de iSense in complete rust tot wel een ruim een half uur toe, waarin de ketel niet wordt aangesproken. De CV-water temperatuur, die ik monitor op het LCD van de iSense, zie je vervolgens dalen tot het door mij ingestelde minimum van 35 graden en nog gebeurt en niets. De radiatoren zijn dan bijna compleet afgekoeld en men voelt duidelijk koude-straling in de ruimte. Dan eindelijk schakeld de iSense in en warmt dan het CV water tot bijna- of over de 60 graden op.Gevolg: temperatuurschommelingen van jewelste. En dit herhaald zich de hele dag c.q. avond.
Morgen gaat de Chronotherm er weer op. Ik zal het CV vermogen reduceren teneinde de startgeluiden tot een minimum te beperken.
Tot dusver mijn ervaring. Als iemand nog tips of opmerkingen heeft, hoor ik het graag!
[ Voor 8% gewijzigd door Ray op 27-11-2013 20:16 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
doel bereikt dusRol-Co schreef op woensdag 27 november 2013 @ 20:32:
Ik heb een isense en een tzerra, en je kan in de parameters bij de pompsettings maar of dat de isense of ketel is?
Overige isense
Ik heb afkoelen op normaal, en opwarmen langzaam staan + maximaal aanwarmtijd van 3 uur verlaagt naar 2 uur.
Min watertemp cv 55gr en warmt nu vrij sneaky en heel rustig loopt het keteltje, continue 20,5 graden en zie nooit wat anders op de display. Wel met vloerverwarming.
Flapper nozzle, of wel vaan/tuit systeem, maar dat zegt niemand iets.Seafarer schreef op woensdag 27 november 2013 @ 21:35:
Heren,
Even een bak met opmerkingen. Ik zie dat soms de plank in alle richtingen wordt misgeslagen door sommigen.
Niet aan/uit thermostaten die op dit forum ook wel modulerende thermostaten worden genoemd zijn heel gewoon PID regelaars. (eigenlijk best heftig want ik kan het niet maken)
Dit kan soms betekenen dat spullen die bij elkaar horen beter werken. (nefit /chronoterm)
Het maken van iedere wijziging in je systeem resulteert in een andere werking. Maar dit gaat langzaam want je verwarming (je systeem) is ook langzaam. Geef je systeem de tijd om aan de nieuwe instelling te wennen. ( ik zie mensen wel eens teveel tegelijk doen)
Is PID zaligmakend? Zo zou het moeten zijn en in de techniek is het dat ook vaak./meestal. Maar bij een CV kan dit helemaal verkeerd gaan.(licht ook helemaal aan de bouw van je huis)
De regeling doet zijn uiterste best om het warmte verlies van je huis te compenseren waardoor er getracht wordt met de allerlaagste water temperatuur te verwarmen. Bij die lage temperaturen functioneren radiatoren soms niet meer/te weinig, (de lucht stroming kan afnemen tot 0) terwijl de thermostaat nog vrolijk 20 aangeeft en jij het al koud hebt.
Op andere plekken in de kamer kan het inderdaad al koud zijn.
Mensen zijn soms gevoelig voor 0.5 graad. Oplossing lees het forum over DBE door en pas het ook toe zeker als je twijfelt. Bij mij heeft het mega geholpen om een constanter lekker gevoel te hebben.
PID heeft bij een cv ook nadelen. Wij stookten altijd 19.5 graad. Maar in de zomer kan het ook 19.5 graad zijn met de schuifpui open. Doordat er PID geregeld wordt gaat toch je kachel aan. Om te voorkomen dat je onder die 19.5 komt. Er wordt even naar het retour water gekeken, stel dat een noord kamer toch wel erg koud water retour geeft, dan wordt er bijgestookt. Jammer gas weg.
Oplossing we stoken nu altijd 18.5, heb je het koud dan zet je de thermostat hoger. Je kachel gaat niet te snel aan in het overgangs seizoen.
Dus een PID regelaar zo uit de doos op de muur knallen en verwachten dat het gelijk goed is kun je vergeten.
Bedenk dat een PID regelaar zelf moet uitvinden; hoe groot is de verhouding ketel vermogen tot je huis.
Hoe reageert je huis hierop, gaat het plotseling vriezen, bij een goed of ongeiisoleerd huis. Wat is je minimum vermogen enz.enz.
Ik heb moeten ervaren dat het inregelen van een prehistorische Flapper nozzle systeem met snelle reactie tijd veel makkelijker is dan je CV. (voor de ouderen onder ons.)
Jij bent ook de jongste niet meer.opuntia1 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 22:51:
[...]
Flapper nozzle, of wel vaan/tuit systeem, maar dat zegt niemand iets.
Ik ga voor een P regelaar met een PB en een hysterese van 1 graad Celsius, werkt ook goed.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Versie 27 , en kan pomp min max en uitlooptijd instellen, heb je een modulerende pomp kan je die ook stellen, pompsnelheid staat op 7 (fabrieksinstelling) en laat ik ook zo, lijkt me wel gemiddeld goed.Ray schreef op woensdag 27 november 2013 @ 22:30:
[...]
doel bereikt dusbij mij pruttelt hij ook vrolijk een uurtje of twee op de laagste stand waarna de kamer zeer comforttabel warm is
Welke versie (kan je in het menu zien) heb jij ? Ik bedoel overigens de setting die op de ketel zelf in het service menu onder 28 en 29 zit (pomp min en max)
Jawel hoor, zelfs met mijn 28 jaar oude handen daar nog aan mogen knutselen, hoop gepriegel maar je ziet wel wat je doet en gelijk hoe alles is opgebouwd.opuntia1 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 22:51:
[...]
Flapper nozzle, of wel vaan/tuit systeem, maar dat zegt niemand iets.
Ik ga voor een P regelaar met een PB en een hysterese van 1 graad Celsius, werkt ook goed.
[ Voor 31% gewijzigd door Ray op 28-11-2013 07:26 ]
Hans,Hansoverdiep schreef op woensdag 27 november 2013 @ 18:32:
Volgens mij start de Intergas (in ieder geval de HRE versies) met een starttoerental instelbaar tussen 50 en 100% van het maximum toerental van de ventilator. Ik heb zowel starttoerental cv als ww op 50% staan.
Mvg Hans
Be small, act BIG.
Draai het voetventiel eens wat meer open als test. Mijn radiator in de bijkeuken zag er ook zo uit, voetventiel een slagje opengedraaid en het beeld werd egaler (en belangrijker: de bijkeueken werd beter warm uiteraard)duimp schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 07:40:
ik heb gisteren met een flir camera foto's gemaakt van mijn radiatoren.
https://skydrive.live.com/redir?resid=B5E607A5400D8853%21372
nu lijkt het net of er onvoldoende doorstroming zit in mijn radiatoren, is dit ook zo?
de bovenkant van de radiatoren is 60 °C en de onderkant is 10 °C kouder.
vraag mij dus af of de radiatoren dan goed zijn afgesteld.
Nummer 3.duimp schreef op donderdag 28 november 2013 @ 09:18:
welke foto bedoel je dan?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Zal mij niets verbazen inderdaad. Volgens mij moet je ook met vloerverwarming de P en N parameters anders instellen volgens de handleiding, ook de aanwarmtijd moet dan anders.engelbertus schreef op donderdag 28 november 2013 @ 10:08:
en met een traag systeem als vloerverwarming werkt alles weer compleet anders qua instellingen ..??
Ben ik momenteel ook aan het doen, alleen jammer dat het weer niet zo constant is dus het toewijzen van een effect aan een gedane wijziging is nogal lastig met nog zo weinig datapunten. En de dagen zijn te lang als je maar een wijziging per dag wil/mag doen :-)mkleinman schreef op donderdag 28 november 2013 @ 10:11:
[...]
Zal mij niets verbazen inderdaad. Volgens mij moet je ook met vloerverwarming de P en N parameters anders instellen volgens de handleiding, ook de aanwarmtijd moet dan anders.
Ik probeer meer inzicht te krijgen in wat mijn systeem doet. Dan kan ik op basis van die ervaring straks alles beter inregelen in huis.
Toevallig had ik mijn celcia gisteravond ook terug gezet van 180 naar 60 minuten.mkleinman schreef op donderdag 28 november 2013 @ 09:59:
Dat is ook exact mijn vermoeden. Vanavond die instelling maar eens verkorten naar 60 minuten en dan kijken wat er gebeurd.
Ik wil zo egaal en snel mogelijk opwarmen met zo´n laag mogelijke temperatuur, hiervoor ligt alles op 10cm of kleiner en heb ik tussen de 60 en 70 meter per groep.Ray schreef op donderdag 28 november 2013 @ 07:24:
7 groepen voor 40m2 waarom zulke kleine groepen ?
Welke verdeler gebruik je ? Open of ltv ?
@rol-Co. Dammz ik heb versie 19. Ik loop dus flink achter. Is zo,'n ding te flashen?
Wij zijn het met elkaar eens.engelbertus schreef op donderdag 28 november 2013 @ 10:30:
tja, vooral met een traag systeem
of dat je je ketel vast moet zetten op een tmin=tmax van bijvoorbeeld 45 graden, omdat de vloerverwarming toch weinig kan met warmer water, dan kan ik net zo goed die instelling op de ketel veranderen naar laagst mogelijk vermogen, en aanvoer op 45 of 50 zetten, en een aan/uit thermostaat ophangen.
je moet een opentherm converter gebruiken. kosten zijn rond de 50 euro.Trasos schreef op donderdag 28 november 2013 @ 15:22:
Ik heb hier een Nefit Smartline hrc24 uit 2005.
Weet iemand of deze compatibel is met de iSense? Of moet ik dan met een converter aan de gang?
Of ben ik sowieso aangewezen op de thermostaten van Nefit, als ik gebruik wil maken van modulatie?
Ik lees hier en daar dat Nefit voorheen een eigen protocol gebruikte dat niet compatibel is met OpenTherm.
http://www.warmteservice....aat-T8725M1004/p/37253005Honeywell Round Clock Deluxe klokthermostaat T8725M1004
Universeel, aan / uit of OpenTherm-regeling
[ Voor 85% gewijzigd door Notna op 28-11-2013 15:49 ]
De condensator plaats je op de bruine draad die naar de pomp gaat.rewind. schreef op donderdag 28 november 2013 @ 16:22:
Ik wil graag de pompsnelheid van m'n Valliant HR solide 24-28C verlagen. Nu zie ik in dit topic verschillende mensen met zo'n ketel maar ik heb geen idee hoe en waar ik zo'n condensator moet monteren. Iemand een handleiding?
www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica
Ik zit in de procesindustrie en tot voor een paar jaar geleden zaten er in de plant waar ik werk ook nog van die peumatische regelaars.flippo765 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 23:15:
Jawel hoor, zelfs met mijn 28 jaar oude handen daar nog aan mogen knutselen, hoop gepriegel maar je ziet wel wat je doet en gelijk hoe alles is opgebouwd.
Zelfs een luchtgestuurde/geregelde PD regelaar heb ik van dichtbij zien werken.
[afbeelding]
Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11
[ Voor 47% gewijzigd door engelbertus op 28-11-2013 22:26 ]
Loze draad, legden ze vroeger wel eens extra aan omdat ze waarschijnlijk geen echte cv-draad hadden.Notna schreef op donderdag 28 november 2013 @ 20:12:
ISense opehangen en werkt vooralsnog prima met mijn Intergas HR22! Blijkbaar heeft mijn ketel alleen geen SmartPower want er moesten batterijen in voor de achtergrond verlichting...
De draadjes beschikbaar waren rood, geel en blauw. Rood en blauw zijn aangesloten. Geenidee waar geel voor is lol
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Wat doet de 400 beter? 'k Heb nl. ook een moduline 30, maar dan in combinatie met een Ecomline Excellent uit 2002.Master_duck schreef op donderdag 28 november 2013 @ 15:32:
[...]
Ik had een moduline 30 en heb nu een moduline 400 van marktplaats weten vinden voor 50 euro.
deze werkt veel beter dan die 30
Ik heb een nefit smartline 24kw cw4 uit 2007
Nouja, je hebt 4 ingangen. Links staat boven OT en rechts staat boven DIGI. Ik heb ze echt aan de linkerkant gedaanNoxiuZ schreef op donderdag 28 november 2013 @ 23:03:
[...]
Loze draad, legden ze vroeger wel eens extra aan omdat ze waarschijnlijk geen echte cv-draad hadden.
Intergas heeft wel gewoon power over het draadje, alleen kan het zijn dat de isense gewoon te veel vraagt. Je weet overigens wel zeker dat je hem op opentherm hebt aangesloten? Ik ga er even vanuit dat je Ketel dat ondersteund en je isense helemaal
Zolang ik me temperatuur maar kan regelen en kan aanpassen met het wijzigen van het setpoint.engelbertus schreef op donderdag 28 november 2013 @ 17:22:
roend modulation deluxe kun je volgens mij nauwelijks iets aan instellen qua OpenTherm, en al helemaal niet te monitoren of uit te lezen, zoals alles van Honeywell. als je veel wilt kunnen uitlezen dan is een isense beter, voorzover je ketel opentherm ondersteunt, zou de isense dat moeten kunnen weergeven / aanpassen.
Dat ik hier nog serieus op in ga... Maar toch dat is toch geen OpenTherm een buisje met kwik...engelbertus schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 11:51:
ehm..
dat is toch het enige dat elke thermostaat kan ??? zelfs die oude aan/uit dingen met een buisje met kwik erin ?
Cv-draad?? Dat bestaat nog steeds nietNoxiuZ schreef op donderdag 28 november 2013 @ 23:03:
[...]
Loze draad, legden ze vroeger wel eens extra aan omdat ze waarschijnlijk geen echte cv-draad hadden.
Intergas heeft wel gewoon power over het draadje, alleen kan het zijn dat de isense gewoon te veel vraagt. Je weet overigens wel zeker dat je hem op opentherm hebt aangesloten? Ik ga er even vanuit dat je Ketel dat ondersteund en je isense helemaal
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Je hebt een HR ketel, dus die moduleert niet elke keer op naar 75 graden. Doet deze dat wel dan mag er wel eens een monteur geroepen worden die er naar gaat kijken._JGC_ schreef op donderdag 28 november 2013 @ 12:58:
Het probleem met aan/uit thermostaten is dat ze worden toegepast in omstandigheden waarbij je liever modulerend stookt. Als jij 90/70 of 80/60 stookt is een aan/uit thermostaat gewoon gruwelijk irritant: om de 10 minuten een stikhete radiator en dan een tijdje even niks.
Als je hele installatie ontworpen is op 50 graden of lager, voegt een modulerende thermostaat niet zoveel meer toe, je temperatuur is al vrij laag en die laatste paar graden zal ook weinig verschil meer maken, zowel in comfort als gasverbruik.
Waar je modulerende thermostaten wilt is in huizen waar niet voldoende capaciteit hangt. Ik heb nu al moeite om met 65 aanvoer de boel heet te stoken. Als het straks echt gaat vriezen mag ik weer naar 75. Ga ik dat met aan/uit doen, dan wordt mijn installatie om de haverklap opgestookt naar 75, terwijl een modulerende thermostaat gewoon terugregelt naar 45 graden als de boel eenmaal op temperatuur is.
Ik vind het een mooi en modern ding die Easy, maar (nog) wel erg duur tov de iSense.Oxellaar schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 12:47:
[...]
Batterijen in een thermostaat is gewoon een grote fail imo, voeding kan makkelijk uit de ketel komen. Een Nefit moduline of Easy thermostaat trekt 0.5watt.
De Easy heeft dan nog wifi ook.....
Snap ook echt niet waarom hier de iSense hier zo populair is.
Grote display wordt maar matig benut in standby.
Qua instellingen is hij wel ok, maar het ontwerp en bouwkwaliteit is om te janken.
Gammel kliksysteem om hem op de grondplaat te zetten.
Om over de vreselijke blauwe verlichting maar te zwijgen
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Meen je dit nu echt, zie je dat als pluspunt? Als de spanning van mijn ketel wegvalt heb ik geen display meer, dat zegt toch ook genoeg? Sowieso moet je een iSense niet 1 op 1 met een Easy vergelijken. Neem dan een bijvoorbeeld een thermostaat van ICYMars Warrior schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 13:39:
[...]
Ik vind het een mooi en modern ding die Easy, maar (nog) wel erg duur tov de iSense.
De batterijen in de iSense zijn bij ons al een aantal keren handig gebleken toen de spanning van de CV Ketel ging: dan zie je tenminste nog een mooie foutmelding op het display
Weersafhankelijk regelen is op een iSense veel en veel duurder dan met een Easy.Qua functies belooft Nefit volgend jaar een hoop leuke dingen. Alleen jammer dat je voor standaard functies als weersafhankelijke regeling en een haardvuur functie moet gaan BETALEN!![]()
Dat soort dingen zit er bij een iSense tenminste standaard in...
Je geeft zelf al aan, niet in alle gevallen energiebesparend. Ikzelf zie daar ook niet direct het nut van in, je kunt hem immers al op afstand bedienen. Je hoeft deze functie dan ook niet perse te gebruiken.Hoe de Easy verder weet (volgens de Promo video's) dat in naar bed ga, of langer van huis ben dan normaal is me overigens een raadsel en wordt ook verder niet uitgelegd (komt in 2014??).
Ook de vermeende energiebesparing kan ik me niet in alle gevallen echt voorstellen: als ik nu maar even (uurtje) thuis ben, dan gaat de kachel niet aan, maar de Easy zal dat dus wel gaan doen. Daarnaast ga ik niet elke ochtend op dezelfde tijd weg: hoe weet de Easy dan dat hij moet opstoken (omdat ik nog lang niet weg ga), of al uit kan gaan omdat ik toch zo weg ga??
Ik blijf het een interessant ding vinden, maar of het gas bespaart door middel van CV Tuning weiger ik nog even te geloven
Nee want een round modulation moduleert en is dus geen aan/uit.engelbertus schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 11:51:
ehm..
dat is toch het enige dat elke thermostaat kan ??? zelfs die oude aan/uit dingen met een buisje met kwik erin ?
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik reageerde op het feit dat je nu alleen het setpoint wilt kunnen veranderen en dat dat alles is, terwijl je eerder vroeg wat een round deluxe allemaal zou kunnen e.d. omdat je graag zoveel mogelijk OT specifieke zaken wilde gaan gebruiken, dus ik was even verbaasd over je reactie over dat je alleen het setpoint wilt kunnen wijzigen. er round modulation deluxe zegt mij verder niets, behalve dat die deluxe vast staat voor heel wat meer dan setpoint veranderen. technische gezien zegt het me niet eens of er OT gebruikt wordt....Chris89 schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 12:02:
[...]
Dat ik hier nog serieus op in ga... Maar toch dat is toch geen OpenTherm een buisje met kwik...
En nee dat kan niet iedere thermostaat.
[ Voor 10% gewijzigd door engelbertus op 29-11-2013 15:27 ]
Soort van. Kon geen enkel ander pluspunt bedenkenOxellaar schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 14:48:
[...]
Meen je dit nu echt, zie je dat als pluspunt? Als de spanning van mijn ketel wegvalt heb ik geen display meer, dat zegt toch ook genoeg? Sowieso moet je een iSense niet 1 op 1 met een Easy vergelijken. Neem dan een bijvoorbeeld een thermostaat van ICY
Daar heb je gelijk in. Lijkt alsof ze naar de prijs van een buitenvoeler hebben gekeken en daarop de prijs afgestemd. Dat daar dus geld voor wordt gerekend is inderdaad niet vreemd, eerder een pluspunt![...]
Weersafhankelijk regelen is op een iSense veel en veel duurder dan met een Easy.
Voor de iSense heb je namelijk nodig, reken even mee:
Buitenvoeler a 30euro, kabel a 5euro en ongeveer 45 minuten werk, a 50 euro, om een ladder te plaatsen, gat door gevel of dak te boren, opnemer op een noord of noordoost gevel te plaatsen, dus weer 2 gaten boren.
En toch brengen ze het als een dikke PRÉ, zonder uit te leggen hoe het werkt, en hoe het gas bespaart!Je geeft zelf al aan, niet in alle gevallen energiebesparend. Ikzelf zie daar ook niet direct het nut van in, je kunt hem immers al op afstand bedienen. Je hoeft deze functie dan ook niet perse te gebruiken.
En natuurlijk zal een Easy nooit vooraf al weten wanneer jij zult weggaan, maar dat lijkt mij logisch.
Het schijnt wel zo te zijn dat je een bepaald soort persoonlijk profiel aan kan maken en daar bepaalde instellingen in kan maken. Hoe en wat precies weet ik ook niet, het meeste moet nog uitkomen.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Echt waar? De laatste winter was toch kouder.pribo schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 13:25:
[...]
Gasverbruik 2011 tot 2012: 449 kuub gas.
Gasverbruik 2012 tot 2013: 429 kuub gas
Die oude dingen, thermostaten met kwikschakelaar, werken bij mij nog steeds goed, daar kan geen andere schakelaar tegenop.engelbertus schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 11:51:
ehm..
[ Voor 4% gewijzigd door opuntia1 op 29-11-2013 15:50 ]
Nee geen dikkere jas aan of zo, ik was zelfs meer thuis deze winter.opuntia1 schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 15:41:
[...]
Echt waar? De laatste winter was toch kouder.
Of heb je de laatste winter lager gestookt en een dikke jas aan getrokken in huis?
A'dam PVOutput
Vervangen door een DC model met CO2 meternokiaan958GB schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 23:23:
Nu heb ik ook een MVS-10RH mechanische afzuiging (met gelijkstroommotor) die constant in de lage stand aan staat. Die zuigt ook nog eens 110 m3 per uur uit het huis. Zou ik die gezien de slechte luchtdichtheid niet beter uit kunnen zetten? Alle warme lucht die wordt afgezogen is tenslotte verlies.
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Die heb ik ook, maar kan niet eens uit, loopt altijd.twixx schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 07:38:
[...]
Vervangen door een DC model met CO2 meter. Niet uitzetten!
Je boft maar met die buren.Rol-Co schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 21:32:
Ik heb een ir, en het klopt wel dat de muur net zo warm is als de i sense aangeeft, alleen verschilt het wel 1 graad met bijv de binnenmuren, ik moet bijv 21 graden stoken om het lekker te hebben binnen, 20,5 is soms wat fris.
Het scheelt ook aardig in gas of je die 21 of 20,5 hanteerd.
De CO2 meting stuurt dan de ventilator aan?twixx schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 07:38:
[...]
Vervangen door een DC model met CO2 meter. Niet uitzetten!
Ja wel aan gedacht inderdaad, maar de kabel zit in een inbouw doos midden op de muur, wat hang je daar dan om dat weg te werken?opuntia1 schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 08:37:
[...]
Je boft maar met die buren.
Die muur die straalt ook warmte af en dat is het beste dat je kunt hebben.
De thermostaat zou ik maar verplaatsen om de invloed van die muur op je eigen verwarmingssysteem uit te sluiten.
Ja klopt, vol automatisch, en 2 draadloze timer schakelaars om het handmatig te starten. Geen goedkoop ventilatortje (600,-)opuntia1 schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 08:41:
[...]
De CO2 meting stuurt dan de ventilator aan?
[ Voor 15% gewijzigd door Rol-Co op 30-11-2013 09:05 ]
Niet zomaar uitzetten. Er is trouwens ook een MVS-10RH CO2nokiaan958GB schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 23:23:
Nu heb ik ook een MVS-10RH mechanische afzuiging (met gelijkstroommotor) die constant in de lage stand aan staat. Die zuigt ook nog eens 110 m3 per uur uit het huis. Zou ik die gezien de slechte luchtdichtheid niet beter uit kunnen zetten? Alle warme lucht die wordt afgezogen is tenslotte verlies.
[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 30-11-2013 09:32 ]
Knap, bij mij nietericplan schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 22:16:
Is ook niet zo moeilijk nu, buiten relatief warm. Hier is de CV (en het elektrische kacheltje) al drie dagen niet aan geweest.
[ Voor 4% gewijzigd door Deef_K op 30-11-2013 09:15 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 30-11-2013 14:11 ]
Neefdave schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 09:14:
Ik heb even een vraag. Ik woon in een hoekhuis uit de jaren 80, energielevel categorie C.
November zit ik tot nu toe op 186,51m3.
Is dit "normaal"?
Zo zie je maar wat een grote verschillen er tussen verschillende bouwjaren/soorten huizen zit:BarryH schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 09:52:
@Neefdave: ik zit ook rond de 200m3 voor november: jaren zeventig hoekwoning met ZB en op jaarbasis ca. 1500 m3 verbruik (dit jaar wat lager door dakisolatie en wat hoger door een dochter op de middelbare school die dus vaker op haar kamer de kachel aan heeft.
mindergas.nl en energiemanageronline.nl zijn goede hulpmiddelen om te zien of je "op schema" ligt
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq