Arnout schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 14:29:
[...]
Buitencondities spelen altijd een rol op de binnencondities. Komend weekend gaat het dauwpunt buiten naar de -15 °C (zondagmorgen), ben benieuwd of jij het binnen dan op 65% RV weet te houden. Bij mij thuis duiken we zeker onder de 35% bij 20 °C (woning eind '70 jaren).
Begrijp ook niet waarom mensen denken dat als je de verwarming uitzet, je condensvorming binnen zou krijgen. Je woning zal nooit kouder worden dan de buitentemperatuur, dus niet onder het dauwpunt, dus geen condens(atie).
Ik heb het niet over één toevallig weekend, maar over een heel jaar.
Want probeer jij in oktober of november maar eens onder de 60 a 65%RV te blijven, zal je ook niet lukken.
Het dauwpunt buiten ligt op een andere waarde als je dauwpunt binnen, kom je onder je dauwpunt dan krijg je gewoon condens. En dat zullen geen dikke druppels zijn, maar wel een klammig oppervlak.
Zit hier nu binnen op 21c @ 50%rv, dauwpunt ligt bij 10c
Buiten is het hier 1c @ 70%rv dauwpunt ligt daar dus bij -4c
Daar ging ik eerst ook vanuit, maar als Grundfos de twee verschillende DN maten een dezelfde pompkarakteristiek geeft, neem ik aan dat het niet uitmaakt, ze halen immers het zelfde qua m3/h
de andere kant van autoadapt is dat die ook kan besluiten toch harder te pompen dan je zelf nodig zou vinden. wat dat betreft snap ik niet hoe autoadapt nou kan bepalen wat gewenst is.de alpha laat alleen het verbuik zien, niet de opvoerhoogte of het debiet of zo. dat is wat er aan de yonos / eco pico van wilo juist leuk is. uiteindelijk wil je de doorstroming in kunnen stellen, en niet moeilijk hoeven doen om in je systeem eerst uit te vogelen op welke pompstand de pomp moet, met het bijhorende standaard verbruik in die stand.
de temperatuur moet vrij snel een behoorlijk aantal graden gedaald zijn.bij lagere aanvoertemperaturen lijkt het mij dat de daling van de watertemperatuur in de gestelde tijd te laag kan zijn om vast te stellen dat er sprake is van nachtverlaging, en .. hoe bepaalt de pomp vervolgens dat de nachtverlaging voorbij is? er moet eerst warm water door de pomp stromen voordat er iets gedetecteerd wordt. bij een hydraulisch neutrale erdeler zal er niet zomaar warm water door de pomp stromen....
Autoadapt werkt op proportionele druk ipv constante druk, hij meet de (te hoge) tegendruk en zal daarom aftoeren. Hij zoekt dus de laagst mogelijke opvoerhoogte, verschuift het werkpunt door een verandering in de installatie, dan speelt de pomp daar op in. Heb ook nooit klachten gekregen over de doorstroming na het plaatsen van een pomp met autoadapt. De Alpha blueflux met heeft trouwens wel een weergave van debiet of wattage.
Bij de nachtverlaging gaat de pomp niet geheel uit, maar naar de laagste stand. Als de temperatuur snel daalt en voor enige tijd laag blijft gaat de pomp in nachtstand. Bij een snelle stijging van de watertemperatuur schakelt hij weer naar normaal bedrijf.
Ik meende dat dat met die pompschakelaar ook te maken had met 3 mm afstand tussen contactpunten van de schakelaar die vereist zou zijn, wegens de hoge aanloopstromen oid. maar daar heb ik verder geen verstand van. het liefst heb ik gewoon die pompschakelaar ertussen, maar ik heb geen idee hoe die schakelt. met een echt relais of op een andere goedkope / chinese manier, om het zomaar eens te zeggen. een ir sensor is ook nooit helemaal spanningsloos bijvoorbeeld, en werkt dus niet met een echt relais.
Dat van die 3 mm klopt, de motor heeft een permanente magneet en daardoor een iets hogere aanloopstroom. Maar ik dacht dat het ging om het volledig spanningsloos zetten van de pomp, maar dat heeft geen nadeel voor de werking. Maar als je de nachtstand gebruikt heb je geen pompschakeling nodig, of andersom
je chrijft dat je een blueflux pomp hebt, waarom heb je voor deze pomp gekozen? ( er is een alpha 2, alpha 2L , alpha 2 nieuw model en de blueflux pompen, alpha 2 L is zonder zelflerende functies zoals autoadapt en nachtverlaging, en de nieuwe versie is net weer een Watt zuiniger in de laagste stand, maar wat de er nu anders is aan de blueflux pomp is, is me niet echt duidelijk.
zit er ook autoadapt en nachtverlaging op de blueflux pomp? dat meende ik in ieder geval wel?
Ik heb hier een alpha2L en een alpha2 blueflux liggen, dus ik kies de zuinigste
Hij heeft een nachtstand en een m3/h weergave als extra's.
Alle nieuwe modellen alpha en magna zijn volgens mij blueflux, behalve de alphaL.
Blueflux is een verzamelnaam voor nieuwe technieken, zoals een efficiëntere motor en stator. Zie het als Bluemotion van VW