De retourtemperatuur heb ik gemeten voor de evenwichtsfles (dus, voor het retourwater in de evenwichtsfles komt).Oxellaar schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 07:02:
[...]
Een evenwichtsfles, haha die kende ik nog niet. Mooi woord, in Nederland noemen we dat een open verdeler. Heeft wel als nadeel dat je geen echt lage retourtemperatuur kunt krijgen.
Ik zal eens meten na de evenwichtsfles ook.
Als ik mij niet vergis, was die evenwichtsfles trouwens opgelegd van Junkers, omdat de totale lengte van alle VV-kringen > 1000 meter was.
Wat bedoel je met secundaire & primaire kring ?opuntia1 schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 12:32:
[...]
Even opgezocht wat met een evenwichtsfles bedoeld wordt en hoe deze werkt.
Het grootste temperatuurverschil bij je ketel kun je alleen maar bereiken als je de flow door je secondaire kring groter laat zijn dan de primaire kring.
Ik heb enkel vloerverwarming; geen ander systeem aanwezig.
Dus, pompsnelheid verhogen ? Ik dacht dat, met een tragere pompsnelheid te werken ervoor ging zorgen dat er meer warmte-afgifte ging zijn.Naar mijn mening moet je de flow door je vloerverwarming zo hoog mogelijk instellen.
Vroeger (in het begin) stond de pomp op de middenste stand. Dit jaar heb ik ze op de laagste gezet, en het vermogen van de ketel geknepen. Naar comfort toe merk ik geen verschil. Naar verbruik toe is het misschien wat te vroeg om conclusies te trekken, maar ik heb de indruk dat ik per graaddag meer verbruik.De pompsnelheid door de vloerverwarming zou ik wel hoger instellen omdat je daar min of meer de totale capaciteit mee regelt, maar is het warm genoeg dan kun je de pompsnelheid gaan verlagen.
Hoe meet en regel je de temperatuur in je woning?
Temperatuur wordt geregeld via een thermostaat in de leefruimte en een WAR.
Totale inhoud van het beschermd volume van de woning is 1030m3; waarvan er 920m3 van verwarmd wordt. Jaarlijks verbruik is om en bij de 1000m3 gas.
[ Voor 67% gewijzigd door whoami op 24-02-2013 13:39 ]
https://fgheysels.github.io/