Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.221.444 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:34
Oxellaar schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 00:32:
[...]
Laat die retourbegrenzer maar gerust weg. Een tegelvloer of beton kan enorm veel hebben en krijgt er niets van als er een korte periode 90 graden doorheen gaat. Ik ken situaties waar er continu 70 gaden en hoger door de vloer gaat, zonder problemen. Het gebeurt vaak genoeg bij verdelers naar radiatoren, daar gaat zonder mantelbuis ook heel de winter tussen de 55 en 80 graden doorheen. Rondom de verdeler komen de leidingen allemaal bij elkaar en is de vloer gloeiend heet :X
De kans dat dat bij jouw gebeurt is bijzonder klein en als het een keer gebeurt kan het totaal geen kwaad.
Of je die retourbegrenzer achterwege kan laten durf ik niet te garanderen. Wat ik wel weet is dat je een pas gelegde vloer heel rustig moet opstoken. Anders krijg je gigantische scheuren in het cement. Proefondervindelijk vastgesteld helaas. Vloerverwarming temperatuur hadden we goed ingeregeld op 20 graden de eerste dagen. Helaas vergeten dat de douche aanvoer er ook doorheen liep. Die is 60 graden. Behoorlijke scheur er in. Niet goed voor de warmte verdeling. :F

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Badkamer zit hier ook vol met scheuren, tot in de tegels aan toe. Vorige bewoners hebben daar elektrische vloerverwarming ingelegd en die te vroeg opgestookt... Dat in combinatie met goedkope tegels en een prutser die geen tegels kan leggen en je hebt feest. Hele rotzooi gaat er hier met de tijd uit, maar heb eerst nog zoveel andere dingen die ik moet fixen in dit huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:34
_JGC_ schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 10:35:
Badkamer zit hier ook vol met scheuren, tot in de tegels aan toe. Vorige bewoners hebben daar elektrische vloerverwarming ingelegd en die te vroeg opgestookt... Dat in combinatie met goedkope tegels en een prutser die geen tegels kan leggen en je hebt feest. Hele rotzooi gaat er hier met de tijd uit, maar heb eerst nog zoveel andere dingen die ik moet fixen in dit huis.
Vandaar dat ik ook wat terughoudend reageerde op het achterwege laten van die begrenzer. Tis niet net al met een deur dat je een vloer 1,2,3 gaat vervangen. Bij ons is de schade heel beperkt gebleven en dicht gesmeerd voordat de tegels erop kwamen. Mijn vloer mag max 50gr worden heb ik mij laten vertellen. Daarom schrok ik nogal van de opmerking over 70-90gr retour.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:07
Nou, de trendline is geinstalleerd samen met een nieuwe moduline 300.. Van de week de boel maar eens even gaan inregelen :D

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
In het menu van de Trendline kun je naast de aanvoertemperatuur ook de retourtemperatuur en de delta-T aflezen. Volgens mij leest Nefit hier mee ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Ik ga die begrenzer er inderdaad gewoon tussenzetten. Begin met een temperatuur van een graad of 25 en dan steeds wat hoger...
In een week of twee wil ik dan naar de 45 toe werken en daarna gaan tegelen...
De vloer ligt er in principe al enkele jaren... ik frees er alleen wat sleuven in. Dus ik verwacht niet dat hij zal gaan scheuren ofzo, maar toch voor de zekerheid langzaam opwerken.

Overigens komt de buis vrij ondiep te liggen, en staat hij niet continu aan...'s ochtends eventjes en 's avonds een uurtje of drie.
Het gaat ook maar over een oppervlakte van nog geen 2 m2, zal niet veel meer dan 10 meter slang worden.

[ Voor 33% gewijzigd door NovapaX op 05-02-2013 14:14 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Tja.. dat kon ik met mijn 13 jaar oude ketel ook al via de Chronoterm modulation thermostaat, dus what else is new?

Mijn ketel heeft overigens géén kekke windows en interne verlichting, Nefit, wat doe je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Haha... ik zou voor de fun best wel zo'n showroom-behuizing om m'n ketel willen hebben.
Ik voel een CV-ketel-casemodding topic aankomen :D

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Appie Heijn schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 11:30:
[...]

Vandaar dat ik ook wat terughoudend reageerde op het achterwege laten van die begrenzer. Tis niet net al met een deur dat je een vloer 1,2,3 gaat vervangen. Bij ons is de schade heel beperkt gebleven en dicht gesmeerd voordat de tegels erop kwamen. Mijn vloer mag max 50gr worden heb ik mij laten vertellen. Daarom schrok ik nogal van de opmerking over 70-90gr retour.
Natuurlijk moet je een vloer wel de tijd geven om te rusten en alles langzaam opbouwen. En ik zeg ook niet dat hij zijn vloer naar 90 graden moet stoken. Maar cv leidingen in de vloer kunnen wel die temperaturen halen. Maar in mijn ogen overbodig om een constructie te maken met retourbegrenzing, als je het alleen in de eerst maanden nodig hebt. Iedereen stookt hier op lage temperaturen en de tijd dat ketels op hol sloegen is wel over.
Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om hem wel te plaatsen. Sowieso tegellijm gebruiken die geschikt is voor vloerverwarming.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 14:56:
Tja.. dat kon ik met mijn 13 jaar oude ketel ook al via de Chronoterm modulation thermostaat, dus what else is new?
De Trendline is de eerste Nefit waarop dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Zo, paar uurtjes aan het proberen en meten geweest...

- alle radiatoren zijn goed aangesloten (had ik nog nooit gecontroleerd, dus goed om te weten)
- zo te zien is de capaciteit van de radiatoren op de benedenverdieping te laag, waardoor (net zoals bij de oude cv-ketel) de gewenste temperatuur niet wordt gehaald..

Het verschil tussen de aanvoer- en retourtemperatuur is maar 10 graden. De radiatoren zijn warm zat, je kunt er je hand niet ophouden. Radiatoren zijn dus gewoon te klein. Eigenlijk zou ik dat dus een keer moeten berekenen, ik vermoed dat het verwarmen van de vide teveel vermogen kost.

Ik zit eraan te denken om de capaciteit wat te verhogen door een extra plintverwarming te plaatsen in de keuken, bvb een 'space saver 8'. Maar eerst maar eens gaan rekenen welke capaciteit nu echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Hoe oud is je huis en hoe is de isolatie? Als eerste benadering voor het benodigde radiatorvermogen zou je uit kunnen gaan van 50 tot 80 W per m3, afhankelijk van hoe goed de isolatie is. 50 voor nieuwbouw, 80 voor jaren '70. Nog ouder wordt lastig schatten.
Het vermogen van plaatradiatoren kun je online vinden bij leveranciers. Het vermogen van een nieuwe radiator wijkt niet veel af van een oude van hetzelfde type. Kijk naar het aantal platen, het oppervlak en of er convectieribben tussen en/of achter de platen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ik heb al lopen rekenen :)

- in de woonkeuken hebben we 3 radiatoren.
2x 50cm*90cm, vermogen +- 1100W per stuk
1x 60cm*120cm, vermogen +- 2100 W.

Met zijn drieën goed voor +- 4500W aan afgegeven vermogen.

De ruimte zelf is 4,3m * 16(!)m * 2,4m = 165m3, maar er is ook nog een hapje uit van +- 6m * 1,7m * 2,4 = 25m3. Totaal dus 140m3.

Het huis is gebouwd in 1976, maar redelijk goed geïsoleerd, ik ga dus even uit van 75W per kuub.

Dan kom ik al op 10.5 kW aan gewenst radiatorvermogen!!!

Het erge is : dan heb ik de vide nog niet meegerekend, en die wordt ook verwarmd vanuit de woonkamer. Geschatte inhoud +- 4,3*6*5 = 130m3..

We zouden dus zo'n 20kW aan radiatorvermogen nodig hebben. Nu klopt dat niet helemaal, want de vide zit bij ons in het midden van het huis en de radiatoren aan de zijkant. De warme lucht moet dus eerst langs ons, voordat het naar de vide kan. Ik denk zelf dat 10.5kW wel genoeg zal zijn.

Maar ja, hoe plaats je nu 6kW aan radiatoren bij? Daar wordt je toch niet vrolijk van? Misschien is dus zo'n Space Saver in de keuken wel een aardige optie. Die zijn niet groot en kunnen (mbv een ventilatortje) toch zo'n 2kW per stuk afgeven! Dus 2 van die dingen en we zitten al op 8.5 kW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Bestaande vervangen door Jaga's, eventueel met een DBE

[ Voor 30% gewijzigd door NovapaX op 05-02-2013 22:04 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Cruise Control schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 13:29:
In het menu van de Trendline kun je naast de aanvoertemperatuur ook de retourtemperatuur en de delta-T aflezen. Volgens mij leest Nefit hier mee ;) .
Mocht de pomp van je topline het ooit begeven, laat dan de A-label pomp van de Trendline monteren. Is 1 op 1 uitwisselbaar. Ik ga hem waarschijnlijk voor volgend stookseizoen vervangen, dan heb ik langer profijt. Het verschil in verbruik is ongeveer 50 aan 60% en hij draait hier van 6.30 tot 20.00 continu (modulerend)
NovapaX schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:03:
Bestaande vervangen door Jaga's, eventueel met een DBE
Volgens mij is de afmeting /vermogen verhouding van Jagas hetzelfde als radiatoren. Stradas type 2, in dezelfde afmetingen als mijn radiatoren, gaven zelfs iets minder vermogen af. Had ik niet verwacht eigenlijk.
Een DBE zal wel flink verschil geven tov radiatoren

[ Voor 27% gewijzigd door Oxellaar op 05-02-2013 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Oxellaar schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:04:
Mocht de pomp van je topline het ooit begeven, laat dan de A-label pomp van de Trendline monteren. Is 1 op 1 uitwisselbaar.
Ik zal eraan denken, maar ik reken erop dat dat nog even duurt. Hij is nog geen twee jaar oud ;).

Ik hoop dat de aanpassing aan aardgas met een hogere calorische waarde te zijner tijd ook zo eenvoudig is. De Trendline en de Topline II zijn daar op voorbereid, zag ik.

[ Voor 30% gewijzigd door Cruise Control op 05-02-2013 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Hmm.. zo'n Jaga Tempo geeft bij 50cm * 90cm in type 21 uitvoering zo'n 2300W per stuk af.. Dat scheelt idd behoorlijk. 2*1200W extra vermogen, dat moet al een flink verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Dan heb je nu dus 31 W per m3 hangen, exclusief vide? Dat lijkt me wel erg weinig, ja.

Kun je één of meer van die drie radiatoren niet vervangen door een type met meer platen?

Edit: of door Jaga's, ja. Die heb ik ook en dat bevalt goed. Opwarmen gaat erg snel. Het enige nadeel vind ik dat ze ook erg snel weer koud zijn als de ketel gestopt is met stoken.

[ Voor 21% gewijzigd door Cruise Control op 05-02-2013 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedGolf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-08 16:30
Ik lees hier het ea over vloerverwarming en Grundfos Alpha2 pompen etc... Ik heb zelf het afgelopen jaar 2 van deze pompen ingezet in een vloerverwarming. Een bij mezelf en een bij mijn moeder. De Autoadapt functie werkt alleen naar behoren indien de regelkleppen van de verwarming in de pers van de pomp zitten. Alleen dan voelt de pomp een variatie in weerstand en zal hij bij regelen. Indien de pomp alleen circuleerd en de regelklep (zonneklep) in de centrale aanvoer vd unit zit, gaat de pomp na verloop van dagen steeds verder opvoeren tot 22W. Je dient dan een constant speed setting te nemen en vaak zal de laagste stand voldoende zijn.

Een nadraaitijd van slechts een paar minuten instellen, zal niet altijd werken. Indien je weersafhankelijk stookt bijvoorbeeld en je de vloerverwarming separaat regeld met een ruimte thermostaat, dien je 24 uur in te stellen. Er zal anders geen warmte distributie zijn zodra je vloer of radiatorthermostaatkop om warmte vraagt.

Voor de rest, zon Alpha2 pomp scheeld aanmerkelijk in het verbruik. Bij mezelf ben ik van 45W continue naar 6 wat gegaan en bij mijn moeder -schrik niet- van 90 naar 5 watt continue. En daarbij totaal niet ingeleverd op comfort of gas verbruik. Dit registreer ik continue met een loggende kWh meter van Gossen Metrawatt, dus geen fabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
@ Cruise Control:
kun jij ook een duidelijke gasbesparing zien nu je jaga's in je huis hebt? Rendabel zullen ze wel niet worden maar als je een goede besparing ziet is natuurlijk altijd leuk.

ik hoor wel van meer mensen dat oude radiatoren lekker warm blijven en dat jaga's weer afkoelen.
Dit is voor mij een punt om over na te denken omdat ik graag bij de verwarming mag zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 08:27
zou deze Jaga Strada met DBE nog gas besparen op deze manier :)

Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/BB497FF1-0105-41A2-BC4C-8B0EF2C18C6F-1879-00000166B4DEB065.jpg

achja als zij er maar lol mee hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Tja katten... de kat van mijn vriendin heeft een zintuig ontwikkeld voor "is de kachel aan?". Zodra de ketel opstart sprint dat beest naar de radiator en gaat er languit op liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
_JGC_ schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 09:44:
Tja katten... de kat van mijn vriendin heeft een zintuig ontwikkeld voor "is de kachel aan?". Zodra de ketel opstart sprint dat beest naar de radiator en gaat er languit op liggen.
Vroeger lag de kat altijd op de televisie, maar nu kan dat niet meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
duimp schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 08:27:
@ Cruise Control:
kun jij ook een duidelijke gasbesparing zien nu je jaga's in je huis hebt? Rendabel zullen ze wel niet worden maar als je een goede besparing ziet is natuurlijk altijd leuk.

ik hoor wel van meer mensen dat oude radiatoren lekker warm blijven en dat jaga's weer afkoelen.
Dit is voor mij een punt om over na te denken omdat ik graag bij de verwarming mag zitten :)
Die Jaga's heb ik al sinds de oplevering van mijn huis. Ik kan dus geen vergelijking maken met andere radiatoren. Maar een eventuele besparing komt doordat je je huis kunt verwarmen met een lagere CV-watertemperatuur. Dit kan met andere radiatoren net zo goed als met Jaga's, als je ze maar groot genoeg kiest.
Het grote verschil tussen Jaga's en radiatoren is de snelheid. Er zit maar heel weinig water in, daardoor zijn ze heel snel op temperatuur en is de kamer dus ook snel warm. Maar ze koelen inderdaad ook snel weer af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wel leuk om te zien, ik stook nu rustig op de vloer de woning warm, met 1 grote radiator erbij een klein beetje open om het iets behaaglijker te maken. Rookgastemperatuur: 28 graden :P Aanvoer ligt nu tussen de 33 en 39 graden ergens :)

[ Voor 12% gewijzigd door neographikal op 06-02-2013 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Microkid schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 19:10:
Aangezien mijn radiators in de woonkamer/keuken geen voetventiel hadden heb ik vandaag de kranen laten vervangen door Danfoss RA-N kranen met voorinstelling. Nu eens kijken of ik netjes een delta-T van 15 graden kan halen. (ja, ik zeg bewust 15 graden, want een delta-T van 20 graden is voor als je met 90 graden stookt. Stook je lager, dan moet je delta-T ook lager zijn. Ik stook op 70 en ga uit van delta-T 15).
Wauw, dat werkt prima die voorinstelling. Retourtemperatuur ligt nu tussen de 45 en 50 graden. Prima voor een hoog rendement :) En het fijne is, je kan hem direct goed instellen met behulp van de tabel op het doosje. Daar staat op aangegeven welke instelling je moet kiezen bij een bepaald radiatorvermogen en een bepaalde delta-T. Een kind kan de was doen ;)

update: stoken gaat nu een stuk beter. Retour blijft redelijk constant zodat de ketel op 70-75 kan blijven branden en veel minder pendelt. Woonkamer was nu in 2 uur op temperatuur :)

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 08-02-2013 18:24 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Microkid: Met welke delta P houdt dat doosje rekening mee, of zijn er heren hier die me hier wat verheldering in kunnen geven?

Ik sta op het punt ook alle kranen met RA-N types te voorzien maar ik wou de pre setting inderdaad met wat theorie de goeie kant op helpen in plaats van "trial en erger"

Nu is er een electronic ruler op de site van Danfoss te vinden waar je dus de delta T en radiator capaciteit insteld maar de delta P is hier ook van belang. Tussen 0,05 en 0,2 bar scheelt is dit standje 3 of 4 om maar een voorbeeld te nemen. Maar of dit ook echt heel veel uit gaat maken betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
trekker22 schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 09:26:
zou deze Jaga Strada met DBE nog gas besparen op deze manier :)

[afbeelding]
Ik zou je sjaal eraf halen; dat levert vast meer op :)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Oxellaar schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 22:04:
[...]

Mocht de pomp van je topline het ooit begeven, laat dan de A-label pomp van de Trendline monteren. Is 1 op 1 uitwisselbaar. Ik ga hem waarschijnlijk voor volgend stookseizoen vervangen, dan heb ik langer profijt. Het verschil in verbruik is ongeveer 50 aan 60% en hij draait hier van 6.30 tot 20.00 continu (modulerend)

[...]
Ik heb even het elektriciteitsverbruik van mijn ketel/ketelpomp berekend op basis van het verbruik van januari 2013. (niet representatief voor een heel jaar dus....)

Situatie hier: Intergas HRE 24, 800m3 gasverbruik per jaar waarvan 200m3 warmwater. Pompstand 1 (laagste stand) nadraaitijd 1 minuut. Bij centrale verwarming totaalverbruik 48 Watt (gemeten) waarvan pomp circa 35 Watt (gegokt)

Elektriciteitsverbruik CV-ketel over januari gemiddeld 11 Watt, waarvan 2 Watt standby verbruik. Wat er te besparen valt is de 9 Watt verschil. Stel dat de 9 Watt over een heel jaar gezien de 1/3 wordt, dan hebben we het over een jaarverbruik van 26 kWh (3W). De huidige pomp (35W) zal hiervan de helft opsnoepen (gok). Dat is dan 13 kWh. Kosten verbruik huidige pomp = 3 euro per jaar

Ik weet niet wat een zuinige pomp verbruikt en kost, maar de terugverdientijd lijkt mij vrij lang :+ De hoeveelheid draaiuren en ingestelde pompsnelheid zijn uiteraard wel bepalend voor het verbruik en tvt

50 tot 60% besparen van niks blijft niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
@ Cruise Control
Ok jammer, was wel benieuwd welke werkelijke besparing dit opleverd.

@microkid
Kun je nu ook merken dat je huis sneller warm is nu je de radiatoren heb ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
TriLithium schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 13:25:
Microkid: Met welke delta P houdt dat doosje rekening mee, of zijn er heren hier die me hier wat verheldering in kunnen geven?

Ik sta op het punt ook alle kranen met RA-N types te voorzien maar ik wou de pre setting inderdaad met wat theorie de goeie kant op helpen in plaats van "trial en erger"

Nu is er een electronic ruler op de site van Danfoss te vinden waar je dus de delta T en radiator capaciteit insteld maar de delta P is hier ook van belang. Tussen 0,05 en 0,2 bar scheelt is dit standje 3 of 4 om maar een voorbeeld te nemen. Maar of dit ook echt heel veel uit gaat maken betwijfel ik.
Die ruler kan je vergeten. Doosje gaat uit van delta-T van 10, 15 en 20 graden, en radiatorvermogen tussen de 100W en 5350W. Op het kruispunt van je radiatorvermogen en gewenste delta-T vindt je de voorinstelling.

Hier meer: http://verwarming.danfoss...gelgids%203%20Luik_LR.pdf

Bijvoorbeeld, mijn radiator is 600x900, type 22. Warmteafgifte volgens tabel 1900W, maar omdat ik op 70 graden stook corrigeren met factor 0,8 maakt 1520W. Ik wil delta-T van 15 met delta-P 10, dan moet de voorinstelling op 4,5.

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 06-02-2013 22:19 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Hey, bedankt voor die link... Die gaat in de bookmarks!
Over een tijdje hier ook het een en ander vervange aan radiators en knoppen. Dan gelijk goede afsluiters ertussen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dre schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 18:41:
[...]

Ik heb even het elektriciteitsverbruik van mijn ketel/ketelpomp berekend op basis van het verbruik van januari 2013. (niet representatief voor een heel jaar dus....)

Situatie hier: Intergas HRE 24, 800m3 gasverbruik per jaar waarvan 200m3 warmwater. Pompstand 1 (laagste stand) nadraaitijd 1 minuut. Bij centrale verwarming totaalverbruik 48 Watt (gemeten) waarvan pomp circa 35 Watt (gegokt)

Elektriciteitsverbruik CV-ketel over januari gemiddeld 11 Watt, waarvan 2 Watt standby verbruik. Wat er te besparen valt is de 9 Watt verschil. Stel dat de 9 Watt over een heel jaar gezien de 1/3 wordt, dan hebben we het over een jaarverbruik van 26 kWh (3W). De huidige pomp (35W) zal hiervan de helft opsnoepen (gok). Dat is dan 13 kWh. Kosten verbruik huidige pomp = 3 euro per jaar

Ik weet niet wat een zuinige pomp verbruikt en kost, maar de terugverdientijd lijkt mij vrij lang :+ De hoeveelheid draaiuren en ingestelde pompsnelheid zijn uiteraard wel bepalend voor het verbruik en tvt

50 tot 60% besparen van niks blijft niks.
Het ligt toch iets voordeliger dan je hier neerzet, in mijn geval iig. Sowieso is die 50 a 60% die ik noemde aan de lage kant, 70, 75 moet haalbaar zijn. Mijn pomp draait op minimum 55% van 75watt en dat 15 uur per dag. Dan kom je op een minimaal verbruik van bijna 19kwh per maand. Uitgaande van een stookseizoen van ongeveer 7.5 maand en een kWh prijs van 22cent kom ik op ongeveer €31per jaar. Dit is het minimum verbruik, tijdens cv bedrijf kan het pompverbruik ook hoger zijn dan 55% en voor ww bedrijf draait hij altijd 100%. Het werkelijke verbruik ligt dus hoger.
Een pomp kost mij tussen de 0 en €75, net hoeveel geluk ik heb en vervangen doe ik zelf ;)
Er valt dus wel degelijk iets te besparen, de vervangende pomp verbruikt maximaal 45watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ik wil de pomp van mijn Remeha Avanta 28c (110/125 watt pomp) langzamer laten draaien (energie besparing, en flow vermindering om hogere delta T te krijgen). Is er iemand die ervaring heeft met het plaatsen van een condensator bij deze ketel die mij wat aanwijzingen kan geven hoe ik dit moet doen.

[ Voor 3% gewijzigd door DanTm op 07-02-2013 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Jesus, hebben jullie zulke kastelen dat je 125 Watt/ 75 Watt nodig hebt om het water rond te pompen? Ik zit hier zelfs met de laagste stand (35 Watt) met een deltaT van 14°C. Zou Intergas standaard een zuinige pomp hebben??? (adverteren ze in ieder geval niet mee). Hoeveel zuiniger is zo'n pomp eigenlijk bij gelijke deltaP?

Pomp draait hier alleen als CV aan het verwarmen is, dus absoluut geen 15 uur per dag. (is dat nodig om zoveel te circuleren?)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 07-02-2013 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
tja.. de pomp kent maar 1 stand, en de ketel zat al in het huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
De pomp in een Intergas is een normale cv-pomp, 35watt op stand 1 is waarschijnlijk 75watt in stand 3 ;)
35watt in de laagste stand is enorm veel vergeleken met een A-label, die gebruikt ongeveer 4 tot 10 watt in laagste stand en 45watt op max.
Die 75watt waar ik het over had is ook de hoogste stand bij mij. Het toerental voor tapwater kan ik niet handmatig regelen, ook geen behoefte om dat te begrenzen.

En ja, mijn pomp moet continu draaien tijdens het dagprogramma, ik stook weersafhankelijk en dan is dat een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-08 22:57
Kan je vertellen dat in mijn Intergas HRE 36/30 Bouwjaar 2012 een Wilco cv pomp classe F in zit.

Op de Wilco pomp zelf staat:

Pomp stand 1 verbruikt 32 watt.
Pomp stand 2 verbruikt 54 watt.
Pomp stand 3 verbruikt 75 watt.

Standby verbruikt de ketel 2 watt. gemeten met een verbruiks meter.
Oxellaar schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 20:58:
De pomp in een Intergas is een normale cv-pomp, 35watt op stand 1 is waarschijnlijk 75watt in stand 3 ;)
35watt in de laagste stand is enorm veel vergeleken met een A-label, die gebruikt ongeveer 4 tot 10 watt in laagste stand en 45watt op max.
Die 75watt waar ik het over had is ook de hoogste stand bij mij. Het toerental voor tapwater kan ik niet handmatig regelen, ook geen behoefte om dat te begrenzen.

En ja, mijn pomp moet continu draaien tijdens het dagprogramma, ik stook weersafhankelijk en dan is dat een vereiste.

[ Voor 6% gewijzigd door Dolbyadt op 08-02-2013 09:59 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
toch maar eens over nadenken om de pomp te vervangen.
ook in het bezit van een intergas HRE 36/30 Bouwjaar 2012.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:36
Ik heb een Nefit Ecomline HR Excellent uit 2002. Het elektriciteitsverbruik vind ik behoorlijk hoog. Standby verbruik is 10W en als de pomp aan gaat, verbruikt 'ie 70 - 120W.
In januari heeft de CV-ketel 25kWh (~ €5) verbruikt (en 144m3 gas).

Zou het een optie zijn van deze ketel de pomp te vervangen? De ketel is weliswaar 12,5 jaar oud, maar tot op heden doet 'ie nog perfect z'n werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Oxellaar schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 20:58:

De pomp van de vloerverwarming en de pomp van de ketel draaien ook min- of meer continu bij mij.
Het hangt alleen af van de huiskamertemperatuur.
Is deze beneden 20 graden dan draaien beide continu, immers dan heb ik warmte nodig.
Maar ook nu zorgt de zon ervoor dat als de huiskamertemperatuur weer boven de 20 graden komt, de pomp van de vloerverwarming direkt stopt.
Bij de ketel hoeft daana alleen maar mijn boiler, zie dit als warmte buffer, op temperatuur te houden en stopt dan na 15 minuten.
De energie voor de pompen gaat natuurlijk niet verloren, wordt in warmte omgezet vooral als ik het meest nodig heb.
Maar voor mij wel 3X duurder dan de energie uit aardgas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

duimp schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 10:49:
toch maar eens over nadenken om de pomp te vervangen.
ook in het bezit van een intergas HRE 36/30 Bouwjaar 2012.
Waarom? Heb je de pomp al in laagste stand staan? Hoeveel draaiuren heeft de pomp per jaar? Hoeveel kWh ga je besparen op jaarbasis? Hoeveel euro ga je besparen op jaarbasis?
Cranberry schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 11:15:
Ik heb een Nefit Ecomline HR Excellent uit 2002. Het elektriciteitsverbruik vind ik behoorlijk hoog. Standby verbruik is 10W en als de pomp aan gaat, verbruikt 'ie 70 - 120W.

Zou het een optie zijn van deze ketel de pomp te vervangen? De ketel is weliswaar 12,5 jaar oud, maar tot op heden doet 'ie nog perfect z'n werk.
Waarom? Heb je de pomp al in laagste stand staan? Hoeveel draaiuren heeft de pomp per jaar? Hoeveel kWh ga je besparen op jaarbasis? Hoeveel euro ga je besparen op jaarbasis?

Ik ben volledig voor energiebesparing, maar denk wel na voordat je dingen gaat vervangen die wellicht totaal geen significante besparing opleveren. Zie mijn rekenvoorbeeld, voor mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:00

mb1

Cranberry schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 11:15:

Ik heb ook een ecomline uit 1998 en heb ook de pomp vervangen voor een Grundfoss Alpha2.....
Die ecomline kan nog wel 10 jaar mee dus waarom niet.

Alleen de Excelent heeft dacht ik al een modulerende pomp dus die zal niet 1op1 vervangbaar zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
opuntia1 schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 11:21:
[...]

De pomp van de vloerverwarming en de pomp van de ketel draaien ook min- of meer continu bij mij.
Het hangt alleen af van de huiskamertemperatuur.
Is deze beneden 20 graden dan draaien beide continu, immers dan heb ik warmte nodig.
Maar ook nu zorgt de zon ervoor dat als de huiskamertemperatuur weer boven de 20 graden komt, de pomp van de vloerverwarming direkt stopt.
Bij de ketel hoeft daana alleen maar mijn boiler, zie dit als warmte buffer, op temperatuur te houden en stopt dan na 15 minuten.
De energie voor de pompen gaat natuurlijk niet verloren, wordt in warmte omgezet vooral als ik het meest nodig heb.
Maar voor mij wel 3X duurder dan de energie uit aardgas.
Zoals je het nu beschrijft draait hij bij lange na niet continu, ipv min- of meer continu :+
mb1 schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 17:49:
[...]

Ik heb ook een ecomline uit 1998 en heb ook de pomp vervangen voor een Grundfoss Alpha2.....
Die ecomline kan nog wel 10 jaar mee dus waarom niet.

Alleen de Excelent heeft dacht ik al een modulerende pomp dus die zal niet 1op1 vervangbaar zijn denk ik.
Neem aan dat hij bij jouw niet op AutoAdapt staat? Lijkt mij dat hij niet automatisch optoert zodra de ketel brand voor tapwater?

In principe past een Alpha2 wel in een Excellent qua inbouwmaat (130mm) alleen kan de branderautomaat de pomp niet meer aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10

thaMini

Tool !!

Oxellaar schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 22:11:
[...]

Zoals je het nu beschrijft draait hij bij lange na niet continu, ipv min- of meer continu :+

[...]

Neem aan dat hij bij jouw niet op AutoAdapt staat? Lijkt mij dat hij niet automatisch optoert zodra de ketel brand voor tapwater?

In principe past een Alpha2 wel in een Excellent qua inbouwmaat (130mm) alleen kan de branderautomaat de pomp niet meer aansturen.
Wat is dan precies het voordeel van een Alpha2? Behalve de Tweak factor?
Ik zie dat hij zichzelf inregelt en aanpast aan de situatie bij je thuis. Maar als hij niet proportioneel wordt aangestuurd wat is dan toch de meerwaarde?
Behalve dat het een zuinige pomp is natuurlijk.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
hij is echt stukkenzuiniger, enkanbeterworden ingesteld enafgestemd opdesituatie. er zijn wel verschillendetypes alpha, de goedkopere hebben minderopties, maar die heb je wellicht ook niet nodig.

nachtverlaging is een functie die volgens mij alleen in grotere (deelsystemen) gebruikt kan worden. in een ketel moet de ketel de motor besturen, en in eenvloerverwarming wordt niet voldaan aan de voorwaarden om nachtbverlaging te gebruiken van de pomp.

omdat de pomp van vloerverwarming niet proportioneel is, zolang je geen zoneregeling hebt, hoeft de pomp ook niet proportioneel te werken.

ineen ketel en met zoneafsluiters of thermostaatkranen kun je dat wel gebruiken. het heeft als voordeel dat de pomp niet meer energie gebruikt en harder gaat pompen als de weerstand toeneemt. (als thermostaatkranen openen of sluiten)

de pompwerking is deus zuiniger, te regelen, maar ook nog eens veel zuiniger als dezelfde arbeid wordt gevraagd.

bij een nieuw systeem is een zuiniger pomp snel terugverdiend, bij vervanging alleen vanwege energieverbuik is het een behoorlijke extra investering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

engelbertus schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 22:18:
hij is echt stukkenzuiniger, enkanbeterworden ingesteld enafgestemd opdesituatie. er zijn wel verschillendetypes alpha, de goedkopere hebben minderopties, maar die heb je wellicht ook niet nodig.

nachtverlaging is een functie die volgens mij alleen in grotere (deelsystemen) gebruikt kan worden. in een ketel moet de ketel de motor besturen, en in eenvloerverwarming wordt niet voldaan aan de voorwaarden om nachtbverlaging te gebruiken van de pomp.

omdat de pomp van vloerverwarming niet proportioneel is, zolang je geen zoneregeling hebt, hoeft de pomp ook niet proportioneel te werken.

ineen ketel en met zoneafsluiters of thermostaatkranen kun je dat wel gebruiken. het heeft als voordeel dat de pomp niet meer energie gebruikt en harder gaat pompen als de weerstand toeneemt. (als thermostaatkranen openen of sluiten)

de pompwerking is deus zuiniger, te regelen, maar ook nog eens veel zuiniger als dezelfde arbeid wordt gevraagd.

bij een nieuw systeem is een zuiniger pomp snel terugverdiend, bij vervanging alleen vanwege energieverbuik is het een behoorlijke extra investering...
Reageren op thermostaat kranen had ik nog niet aan gedacht. Dat is wel een goede.
Iemand al objectieve metingen?
Maar het is inderdaad een flinke investering.
Terugverdientijd is misschien langer dan de ketellevensduur.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
thaMini schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 21:21:
[...]

Wat is dan precies het voordeel van een Alpha2? Behalve de Tweak factor?
Ik zie dat hij zichzelf inregelt en aanpast aan de situatie bij je thuis. Maar als hij niet proportioneel wordt aangestuurd wat is dan toch de meerwaarde?
Behalve dat het een zuinige pomp is natuurlijk.
Met een Alpha2 valt er weinig extra zelf te tweaken, bijna alle standen zijn automatische standen.
Daarnaast heb je ook gewoon de 1,2 en 3 stand. Zijn grote broer, de Magna3 is wat dat aangaat veel mooier. Pas mee zitten spelen, wat een geweldig mooi apparaat is dat! Die kan bijvoorbeeld ook op temperatuur geregeld worden en maakt inregelafsluiters overbodig.

Ikzelf heb in mijn Topline niets aan een Alpha2, de ketel kan hem inderdaad niet aansturen.
Ik wil daarom de OEM Nefit pomp van de Topline II in mijn ketel zetten, dit is ook een A-label pomp.
Hij kost minder en kan wel aangestuurd worden door de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Oxellaar schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 23:27:
[...]

Met een Alpha2 valt er weinig extra zelf te tweaken, bijna alle standen zijn automatische standen.
Daarnaast heb je ook gewoon de 1,2 en 3 stand. Zijn grote broer, de Magna3 is wat dat aangaat veel mooier. Pas mee zitten spelen, wat een geweldig mooi apparaat is dat! Die kan bijvoorbeeld ook op temperatuur geregeld worden en maakt inregelafsluiters overbodig.

Ikzelf heb in mijn Topline niets aan een Alpha2, de ketel kan hem inderdaad niet aansturen.
Ik wil daarom de OEM Nefit pomp van de Topline II in mijn ketel zetten, dit is ook een A-label pomp.
Juist. Weinig toegevoegde waarde dus. Ach alle energie van m'n onzuinige pomp gaat toch in het water zitten.
Die alpha 2 vraagt wel om een cv case mod leuk. Window ofzo.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
thaMini schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 23:45:
[...] Ach alle energie van m'n onzuinige pomp gaat toch in het water zitten.
Dat is hetzelfde als je huis verwarmen met een gloeilamp, zeer onrendabel dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Klopt, en ik heb ook al eens zitten uitrekenen dat ik beter een andere auto kan kopen dan proberen het huis nog energie zuiniger te maken. Maar dat is lang zo leuk niet.
Iets met pennywise en poundfoolish.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
thaMini schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 22:37:
[...]

Reageren op thermostaat kranen had ik nog niet aan gedacht. Dat is wel een goede.
Iemand al objectieve metingen?
Maar het is inderdaad een flinke investering.
Terugverdientijd is misschien langer dan de ketellevensduur.
Mooie zuinige pomp die goed met energie omgaat en goed te regelen is.
Maar heb je daar iets aan als de thermostaatkranen de flow door de radiatoren regelen?

Voor een vloerverwarming zie ik het regelen van de pomp wel zitten.
Nu regel ik mijn pomp aan/uit met de kamerthermostaat en afhankelijk van de buiten temperatuur zet ik mijn pomp op stand 1, 2, of 3.
Dat kan dan beter om dit proportioneel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Oxellaar schreef op zondag 10 februari 2013 @ 00:55:
[...]
Dat is hetzelfde als je huis verwarmen met een gloeilamp, zeer onrendabel dus. ;)
:+ Oh dat verklaart waarom ik nu meer gas gebruik, nu ik de gloeilampen door led heb vervangen ;)

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Ben nog even verder gaan tweaken aan mijn CV installatie (Vaillant hrSOLIDE plus VHR 34/3-5 I cw6)

Deellast is verlaagd naar 21kW (i.p.v. 30 stock)
Voetventielen en thermostaatkranen goed afgeregeld zodat ik genoeg warmte krijg en de radiator retour gemiddeld een 15 tot 20c lager ligt.

Pomp is modulerend 25/50/75/100% maar draait nu maximaal op 75% (niets aan veranderd)

CV aanvoer temperatuur: 65c (i.v.m. oude radiatoren in de woonkamer, anders krijg ik ze niet warm genoeg)
CV retour temperatuur: 42c

Bij CV bedrijf loopt er gewoon een dun straaltje condens water uit, ik had al niet echt een pluim maar nu is het alleen nog maar een hele lichte waas door het verschil in temperatuur.

Heb de beoogde/gewenste 20c verschil dus ruim gehaald :)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
@fast-server:
als je de aanvoer temp verder verlaagt zal de retour langzamer, maar ook dalen. voor het rendement gaat het om de retourtemperatuur, niet zoveer om delta T.

wat kan gebeuren is dat bij lagere aanvoer temp. de ruimte onvoldoende snel warm wordt. dan heb je de comfortgrens over schreden.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Zover heb ik me er niet echt in verdiept.

Zover ik weet mag de retour niet hoger zijn dan 55c i.v.m. condensatie (anders is je rendement sowieso beroerd)
Dacht dat de vuistregel een beetje 20c verschil was waarvan 50/30 het beste rendement geeft.

[ Voor 3% gewijzigd door fast-server op 10-02-2013 19:23 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
@fast-server:
ja , dat staat wel in de boekjes. alleen als je gewone radiatoren hebt haal je bij 50/30 vaak geen 20graden deltaT,
ik haal b.v. 45/32 bij maximaal openstaande radiatoren, daarbij heb ik de radiatoren waar de retourtemp. warmer was geknepen tot die ook op 32-33 graden zitten met de retourtemp.
bij overdag 0 graden wordt het dan nog voldoende snel warm in huis.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Heb het zelfde probleem hier, alle radiatoren behalve die van de woonkamer krijgen het goed warm als ik de aanvoer verlaag.
In de woonkamer hangen nog leden radiatoren van 2450mm bij 450mm uit 1970, deze geven niet echt goed de warmte af.
Daarboven zit een raam van 3000 bij 2200 (voor en achter) wat nog gewoon dubbel glas is.
Moet deze radiatoren nog een keer vervangen en er dan 2800 x 400 T22 of T33 neerhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@fast-server:
Kunnen je radiatoren hun warmte goed kwijt, geen afdekking erboven van een vensterbank of zoiets?
Is bij ledenradiatoren nog belangrijker dan bij paneel radiatoren. Ledenradiatoren geven echt alleen maar convectiewarmte en geen straling af.

Mindergas is snel! Ik vroeg vorige week of het jaaroverzicht instelbaar gemaakt kon worden ipv vast op januari tot december. En voila, het is al gefixt! Weet natuurlijk niet of ik de enige was, maar toch netjes Mijn jaaroverzicht loopt nu gelijk met de datum van opname, gelijk met de factuur dus.
Het overzicht loopt van oktober tot september, oktober is ook gelijk het begin van het stookseizoen.
Ik heb meer aan die gegevens dan aan januari tot december

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 11-02-2013 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Problemtulip
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 19:58
Ik heb mijn wilo pomp hopelijk nu in stand 1 staan, de draaioptie is traploos dus daarom vind ik het lastig te bepalen of deze nu in de goede stand staat :) zie onderstaande foto

Ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen of deze intergas nu in stand 1 staat

Afbeeldingslocatie: http://lh5.ggpht.com/-2n9X6xJasg0/URidZ-7xiMI/AAAAAAAAAEI/HKsBJpmetlU/s640/2013_%2525202_11_%2525208_27.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
eh, zit er bovenop die plastic kap geen instelknopje? Die traploze schroef moet je niet te ver uitdraaien!

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
je hebt neem ik aan dat rode knopje versteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-08 10:27

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Betse Problemtulip, je zet je pomp op een andere stand via die rode knop.....
Die grote schoef in het midden van de pomp dient voor het ontluchten van de pomp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

pribo schreef op maandag 11 februari 2013 @ 09:06:
Die grote schoef in het midden van de pomp dient voor het ontluchten van de pomp...
Uhh, die grote messing schroef geeft toegang tot de pompas. Dat is om de pomp, wanneer vastgelopen, gangbaar te maken. Dat komt niet veel voor. Voor ontluchten is die schroef niet zinvol, integendeel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
ericplan schreef op maandag 11 februari 2013 @ 09:15:
[...]
Uhh, die grote messing schroef geeft toegang tot de pomp-as.
Dat dacht ik ook. Dus ik adviseer je om die schroef weer terug te zetten zoals hij stond, anders gaat je as wiebelen en kan je de pomp straks weggooien. En ook niet te hard aandraaien, anders zit de as te strak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Problemtulip
Heb er niet heel veel mee gedraagt direct goed gezet haha

Had de rode knop nooit gezien! En hij zit ook niet op de meest vriendelijke wijze gepositioneerd om deze te verstellen. Heb de pomp nu op stand 1 gezet, deze stond op 3 . Nu weer opnieuw meten wat mijn retour temp gaat zijn :) bedankt voor het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die rode knop kan je idd bijna niet bij. Lijkt ook per bouwjaar van de ketel te verschillen bij Intergas, die van mij heb ik met een schroevendraaier kunnen verstellen, bij die van m'n vriendin heb ik het met enige moeite ook met een schroevendraaier gedaan, maar bij die van mijn ouders kon ik er totaal niet bij. Achteraf gezien is een muntje veel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Problemtulip
Op dit moment is mijn aanvoer 62 graden en retour 46

Met de pompstand op 1, ik hoop dat mijn thermostaat hem verder maar beneden moduleert ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Problemtulip schreef op maandag 11 februari 2013 @ 10:57:
Op dit moment is mijn aanvoer 62 graden en retour 46

Met de pompstand op 1, ik hoop dat mijn thermostaat hem verder maar beneden moduleert ?
62 aanvoer, 46 retour, delta-T = 16, dat is heel mooi voor een aanvoer van 62 graden hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
ericplan schreef op maandagag 11 februari 2013 @ 09:15:
[...]

Uhh, die grote messing schroef geeft toegang tot de pompas. Dat is om de pomp, wanneer vastgelopen, gangbaar te maken. Dat komt niet veel voor. Voor ontluchten is die schroef niet zinvol, integendeel.
Ik weet niet hoe je daar bij komt, maar die schroef is juist wel om te ontluchten. En daarbij om eventueel de draairichting te controleren bij een 3 fase pomp. Ook kun je bij een vastloper de as daar weer los krijgen.
Ook kan de as nooit gaan wiebelen, de ondersteuning van de as zit aan de andere zijde van de as. De schroef staat compleet los en terug vast draaien hoeft niet perse in dezelfde stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Oxellaar schreef op maandag 11 februari 2013 @ 00:13:
Mindergas is snel! Ik vroeg vorige week of het jaaroverzicht instelbaar gemaakt kon worden ipv vast op januari tot december. En voila, het is al gefixt! Weet natuurlijk niet of ik de enige was, maar toch netjes Mijn jaaroverzicht loopt nu gelijk met de datum van opname, gelijk met de factuur dus.
Het overzicht loopt van oktober tot september, oktober is ook gelijk het begin van het stookseizoen.
Ik heb meer aan die gegevens dan aan januari tot december
Ik miste zondag ineens het kunnen instellen van periodes. Ze hadden het jaar instelbaar gemaakt. Maar gelukkig is dat dezelfde zondag weer terug gekomen.

[ Voor 15% gewijzigd door twixx op 11-02-2013 12:56 ]

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Oxellaar schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 23:27:
[...]

De 1, 2, en 3 stand zijn dan wel een stuk zuiniger, maxmimaal 35 Watt waar je anders toch snel op 70 zit.
Een alpha pomp kost zo 200 tot 350 euro, een alpha L wat minder, die heeft minder standen. de magna is als ik dat kan inschatten al snel over de 500 euro, de prijzen van grundfoss in mijn achterhoofd hebbend..

gezien de draaiuren in huis tuin en keukengebruik ?4000 per jaar? verdien je dat noot terug, zelfs niet als je het helemaal ideaal op temperatuur en druk zou kunnen uitregelen. een alpha continue laten draaien is dan bij wijze van spreken al goedkoper, en een wilo of oeg of zo is nog goedkoper.

soms kun je trouwens ook alleen de pompmotor vervangen, dan hoef je dus geen huis te vervangen, en zit je ookk niet met meerkosten van een 130 mm uitvoering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
_JGC_ schreef op maandag 11 februari 2013 @ 10:17:
Die rode knop kan je idd bijna niet bij. Lijkt ook per bouwjaar van de ketel te verschillen bij Intergas, die van mij heb ik met een schroevendraaier kunnen verstellen, bij die van m'n vriendin heb ik het met enige moeite ook met een schroevendraaier gedaan, maar bij die van mijn ouders kon ik er totaal niet bij. Achteraf gezien is een muntje veel handiger.
inderdaad, en 50 cent muntje, of zo, of zon winkelwagenmuntje. met een schroevendraaier maak je meer kapot dan je lief is :)
in dat grijze bakje zit verder ook helemaal niks, behalve een grote condensator en een schakelaar/weerstand of zo.
Dat was tenminste zo bij een grundfosspomp op mijn verdeler van de vloerverwarming.
Een "gewone" pomp is echt heel "dom"

[ Voor 5% gewijzigd door engelbertus op 11-02-2013 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Vanmiddag is de meteropnemer geweest... ik had gehoopt zo rond de 485 m3 gas uit te komen.
Het verbruik 2012/2013 was...? 424m3
Verbruik 2011/2012 was 509m3.... ik mag dus zeggen dat ik het netjes heb gedaan.
De besparing is vooral het gevolg van ander stook gedrag en geen verwarming meer aan in de bijkeuken.
De verwarming gaat nu al uit om half negen in de avond en dan is het zo rond de klok van half 12 nog geen halve graad afgekoeld.
Lang leve een zeer goed geïsoleerd huis... *O*

Ze kunnen mij in ieder geval niet de schuld geven van al die aardbevingen hier in Groningen.. :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
hmm dus je kunt ander tarief aanvragen voor je gas? das mooi :)
en ehem, wie zegt dat nu net die laastst 424 m3 niet de druppel zijn geweest voor die aardbevingen ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

engelbertus schreef op maandag 11 februari 2013 @ 18:21:
hmm dus je kunt ander tarief aanvragen voor je gas? das mooi :)
en ehem, wie zegt dat nu net die laastst 424 m3 niet de druppel zijn geweest voor die aardbevingen ? :P
Ander tarief..?
Vertel, vertel..... valt er geld te halen.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
pribo schreef op maandag 11 februari 2013 @ 18:26:
[...]

Ander tarief..?
Vertel, vertel..... valt er geld te halen.?
Je vastrecht hoort met <500m3 in een lager tarief te vallen. Netbeheerder heeft zelf de stand opgenomen, dus je hebt recht op dat lagere capaciteitstarief. Of je het zult krijgen is nog maar de vraag, grote kans dat zowel netbeheerder als je leverancier fors gaan tegenstribbelen en "niks voor je kunnen doen", maar dreigen te stoppen met betalen tot ze een kloppende eindafrekening presenteren schijnt goed te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Oke.... dat wist ik helemaal nie..... :?
Ik zal eens contact opnemen met de netbeheerder..... we betalen al genoeg zo niet veel te veel. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:00

mb1

Oxellaar schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 22:11:

Klopt hij staat op stand 1 daarmee verplaatst hij 800-900l/h dat is zat om ook tapwater te produceren op vol vermogen. het opgenomen vermogen hierbij is 8-9watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dre,
ik weet niet of dit het topic was begin januari over wel of geen nachtverlaging,
maar ik wilde toch even melden dat het iets scheelt.
ik verlaag nu minder snachts, en verhoog smorgens ook minder.
in mijn geval scheelt het enkele procenten, toevallig zit vandaag precies gelijk in graaddagen met vorig jaar dezelfde periode.
http://van.wijk.net/pvt/m3g.jpg
in mijn specifieke geval levert het ondanks alle aannames/berekeningen toch een besparing op,
dus ik laat het zo, het is zeker comfortabeler.
nacht 16,5 ochtend 18,5
(was 12/19)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2013 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 19:37
pribo schreef op maandag 11 februari 2013 @ 18:20:
Vanmiddag is de meteropnemer geweest... ik had gehoopt zo rond de 485 m3 gas uit te komen.
Verbruik 2011/2012 was 509m3.... ik mag dus zeggen dat ik het netjes heb gedaan.
De besparing is vooral het gevolg van ander stook gedrag en geen verwarming meer aan in de bijkeuken.
De verwarming gaat nu al uit om half negen in de avond en dan is het zo rond de klok van half 12 nog geen halve graad afgekoeld.

Ze kunnen mij in ieder geval niet de schuld geven van al die aardbevingen hier in Groningen.. :)F
Het schijnt dat ze harder zijn gaan pompen, dus meer gas eruit in kortere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
engelbertus schreef op maandag 11 februari 2013 @ 15:48:
[...]

De 1, 2, en 3 stand zijn dan wel een stuk zuiniger, maxmimaal 35 Watt waar je anders toch snel op 70 zit.
Een alpha pomp kost zo 200 tot 350 euro, een alpha L wat minder, die heeft minder standen. de magna is als ik dat kan inschatten al snel over de 500 euro, de prijzen van grundfoss in mijn achterhoofd hebbend..
Heb de prijs nagekeken, kan voor €117,- aan een OEM Nefit A-label pomp komen. Ga hem deze week maar eens bestellen. Binnenkort wordt elke vervangingspomp een A pomp bij Nefit, heeft met wetgeving te maken.
Magna's zijn eigenlijk niet te vinden onder de €800, degene waar ik naar linkte kost ruim €2400 en ze gaan als warme broodjes. Is ook voor de utiliteit, niet voor huis tuin en keuken gebruik.
gezien de draaiuren in huis tuin en keukengebruik ?4000 per jaar? verdien je dat noot terug, zelfs niet als je het helemaal ideaal op temperatuur en druk zou kunnen uitregelen. een alpha continue laten draaien is dan bij wijze van spreken al goedkoper, en een wilo of oeg of zo is nog goedkoper.
Ik kom op ongeveer 3700 uur per jaar en vanwege de lage aanschafprijs is het voor mij zeker rendabel.
Ik speel na ongeveer 4 jaar quitte. Redelijke tvt dacht ik zelf.
En Wilo adviseer ik niemand, al veel problemen mee gehad door enorm veel productiefouten in welke serie dan ook, slechte lagering en niet bestand tegen zware omstandigheden. Qua degelijkheid halen ze het niet naast Grundfoss en zo gek veel goedkoper zijn ze niet
soms kun je trouwens ook alleen de pompmotor vervangen, dan hoef je dus geen huis te vervangen, en zit je ookk niet met meerkosten van een 130 mm uitvoering...
Klopt, de pomp in mijn ketel bestaat ook uit alleen een motor+waaier. Het pomphuis is een onderdeel van de ketel zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13-09 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 21:17:
dre,
ik weet niet of dit het topic was begin januari over wel of geen nachtverlaging,
in mijn geval scheelt het enkele procenten, toevallig zit vandaag precies gelijk in graaddagen met vorig jaar dezelfde periode.
in mijn specifieke geval levert het ondanks alle aannames/berekeningen toch een besparing op,
nacht 16,5 ochtend 18,5
(was 12/19)
Ik ben heel benieuwt hoe de verhoging van de nachtverlaging bij mij uitpakt qua verbruik. Ik ben van 15 naar 16 gegaan. Ik merk dat de cv s'avonds rustiger is, daarnaast is het een stukje comfortabeler in huis. Alles voelt net wat warmer aan bij dezelfde temperatuur.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Oxellaar schreef op maandag 11 februari 2013 @ 00:13:
@fast-server:
Kunnen je radiatoren hun warmte goed kwijt, geen afdekking erboven van een vensterbank of zoiets?
Is bij ledenradiatoren nog belangrijker dan bij paneel radiatoren. Ledenradiatoren geven echt alleen maar convectiewarmte en geen straling af.
Zijn aan de bovenkant voor de helft afgedekt door een stenen tegel vensterbank (in de voor en achter kamer)

Dat is ook een beetje het probleem en de reden waarom ik ze in de toekomst wil gaan vervangen.
Vroeger zaten deze radiatoren aangesloten op blokverwarming en verhit tot 85 graden, alle stookkosten werden gewoon gedeeld door het aantal huizen.
De capaciteit op 85 graden is prima, ze zijn gewoon ingehaald door de tijd en moderne CV ketels.

* fast-server is al aan het sparen voor 2 goede andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 21:17:
dre,
nacht 16,5 ochtend 18,5
(was 12/19)
Leuk dat je erop terugkomt, was in kroeg geloof ik. Past wel beter in dit topic.

Wat zijn je instellingen van je ketel (Taanvoer max?, klokthermostaat?, vermogen?)
19 graden= meer warmte verlies naar buiten dan 18,5 graden. Blijkbaar hogere luchttemperatuur nodig voor compensatie koudere bank ofzo? (=gelijk comfort niveau?)

Heb je wat getallen van graaddagen, want die grafiek is slecht uit te lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 11-02-2013 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

qsolar 25sc380 (25Kw) met onbekend vermogen via wtw (heitech wtwv3)
collector 8Kw maar doet nu nog amper mee.
cv ondersteuning zon (dus ook wtw)
Taanvoer 50c max (18 retour minimum / nadraaifase 45 minuten)
brainq thermostaat met war

afgelopen maand 2012 en 2013 precies 759 gewogen graaddagen
regio alkmaar, wind is een onduidelijke factor.

vorig jaar 1-1 tot vandaag 206m3
dit jaar 1-1 tot vandaag 176m3

klein verschil, wel opvallend (geen wijzigingen aan de woning)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2013 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Oxellaar schreef op maandag 11 februari 2013 @ 21:40:
[...]
Heb de prijs nagekeken, kan voor €117,- aan een OEM Nefit A-label pomp komen. Ga hem deze week maar eens bestellen. Binnenkort wordt elke vervangingspomp een A pomp bij Nefit, heeft met wetgeving te maken.
Magna's zijn eigenlijk niet te vinden onder de €800, degene waar ik naar linkte kost ruim €2400 en ze gaan als warme broodjes. Is ook voor de utiliteit, niet voor huis tuin en keuken gebruik.

[...]
Ik kom op ongeveer 3700 uur per jaar en vanwege de lage aanschafprijs is het voor mij zeker rendabel.
Ik speel na ongeveer 4 jaar quitte. Redelijke tvt dacht ik zelf.
En Wilo adviseer ik niemand, al veel problemen mee gehad door enorm veel productiefouten in welke serie dan ook, slechte lagering en niet bestand tegen zware omstandigheden. Qua degelijkheid halen ze het niet naast Grundfoss en zo gek veel goedkoper zijn ze niet

[...]
Klopt, de pomp in mijn ketel bestaat ook uit alleen een motor+waaier. Het pomphuis is een onderdeel van de ketel zelf
al een hele tijd geleden eens gekeken of ik de pomp op de verdeler niet beter kon vervangen door een grundfoss. dan wil grundfoss me een pomp verkopen die meer dan genoeg vermogen kan leveren, en duur is, en al helemaal als ie 130 lang moet zijn ipv 180. dat verschil is gewoon absurd in euros.
ook kreeg ik een verhaal dat de nachtverlagingsstand erg handig was voor een vloerverarming.

ik wilde weten hoe dat dan werkt, daar konden ze me heel weinig over vertellen, maar het komt er op neer dat binnen een bepaalde tijd de temperatuur van het medium gedaald moet zijn met een bepaald aantal graden
in mijn ogen kan de vloerverwarming nooit in zon korte tijd zoveel graden afkoelen, gezien de kleine delta t van mijn vloerverwarming, en heb ik dus helemaal niets aan die nachtverlaging, en werkt de pompschakelaar veel beter.
maar de grundfos mag niet met pompschakelaar.
destijd was de geschikte alpha 360 exclusief btw....
en er was nog geen L versie. op een vloerverwarming moet je de pomp eigenlijk op een bepaald volume instellen, en dat is dan goed voor elke omstandigheid, dus al die overige zelfregelende zaken, zijn niet geschikt voor vloerverwarming lijkt mij ( als je geen afsluitbare zones toepast.)
robot verkoopt echter mooie verdelers met flowmeter en zone'sn en standaardmet alpha mogelijk ( inderdaad, met een "custom" pomphuis, erg compact.
vervangen is voor mij geen optie, als de besparing maximaal was, 30 watt keer 4k keer 25 cent is nog lang geen 360 euro.

ik ben bang dat er in die tijd iets anders is qua verwarming, verdeler, stroombron, of woning....

er zit nu een wilo op, en vandaar dat ik de wilo aanhaalde. volgens mij si die traploos instelbaar, en minimaal 3 watt ( grundfoss 5, ) dus een "stuk zuiniger" en "beter" in te regelen.
maar nog steeds duur.
dan maar wachten tot de wilo stuk is, tegen die tijd zal een a-label pomp een heel verantwoorde keuze zijn.

reputaties ben ik niet erg van op de hoogte, grundfos heeft een goede naam, maar is in NL ook een "thuis" speler....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:53:
qsolar 25sc380 (25Kw) met onbekend vermogen via wtw (heitech wtwv3)
collector 8Kw maar doet nu nog amper mee.
cv ondersteuning zon (dus ook wtw)
Taanvoer 50c max (18 retour minimum / nadraaifase 45 minuten)
brainq thermostaat met war

afgelopen maand 2012 en 2013 precies 759 gewogen graaddagen
regio alkmaar, wind is een onduidelijke factor.

ik vind 30 kuub op 206 best wel veel, maar abslotuut loopt het nog niet in de papieren, en dat voor een van de koude maanden in een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
engelbertus schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 00:49:
[...]

al een hele tijd geleden eens gekeken of ik de pomp op de verdeler niet beter kon vervangen door een grundfoss. dan wil grundfoss me een pomp verkopen die meer dan genoeg vermogen kan leveren, en duur is, en al helemaal als ie 130 lang moet zijn ipv 180. dat verschil is gewoon absurd in euros.
ook kreeg ik een verhaal dat de nachtverlagingsstand erg handig was voor een vloerverarming.

[........]

reputaties ben ik niet erg van op de hoogte, grundfos heeft een goede naam, maar is in NL ook een "thuis" speler....
Weet niet waar je jezelf hebt laten informeren, maar er heeft nog nooit prijsverschil gezeten tussen inbouwmaat 180 of 130mm. Dat stukje extra gietijzer zijn ook de kosten niet.
En nogmaals, ik ga geen Alpha pomp plaatsen, dus voor mij ligt het anders.
Wat bedoel je trouwens met "thuis"? Grundfoss is niet Nederlands, Wilo net zo min.

Wat ik niet wist is dat een Alpha2 niet op een pompschakeling mag, heb jij enig idee waarom niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 12-02-2013 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Ik mneende echt dat grundfos een nederlands bedrijf was?
het verschil in prijs komt voort uit de prijzen die ik op websites tegenkwam destijds. misschien dat het prijsverschil nu kleiner is.

of het niet mag is misschien t ehard gesteld, maar het is de bedoeling dat de pomp altijd aan de stroom zit, ik denk dat dat is zodat hij niet in de war kan raken met bijvoorbeeld nachtverlaging, of voor het bijhouden van de karakteristieken van je systeem. de pomp wordt geacht zelf iets te bedenken en zonder stroom kan hij niets bijhouden qua tijden, er zit denk ik geen klok in de pomp die de tijd bij kan houden als hij niet aan de stroom hangt.

het zou zelfs zo kunnen zijn dat hij na elke "powercycle" opnieuw het systeem gaat proberen aan te leren of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moltisanti
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 13:38
Ik heb wat vragen over de verwarming van het huur huis waar ik sinds een week woon (twee personen).
Het is een pand uit begin 1900, de ramen zijn enkelglas en het huis is slecht geïsoleerd.

- Ik ben het gasverbruik bij gaan houden doormiddel van een applicatie die de waarden heeft genormaliseerd (ECAS voor Android), momenteel kom ik uit op een jaarverbruik van 4500m3. Dit geeft natuurlijk een vertekend beeld ivm de rest van de jaargetijden. Iemand een idee hoe je het jaar verbruik beter kunt schatten?

- Nu is het verder zo dat de CV-ketel in een ruimte staat met een plat dak en het hier erg koud is, er is in deze ruimte wel een radiator maar die zit dicht. Zou het beter zijn om deze radiator wel een beetje open te zetten omdat de CV in deze ruimte staat? Waarschijnlijk niet?

- Is het verder verstandig om in de gang die erg snel afkoelt de radiator helemaal dicht te draaien of is het goed om hem iets open te houden als buffer naar de slaap en woonkamer?

Dit weekend ga ik naar de instelling van mijn HR ketel kijken en eventueel wat aanpassing doen! Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Als ik jouw verhaal zo lees valt er weinig te besparen op gas in jouw huurwoning....
Misschien de verwarming een graad lager zetten en een dikke trui en lange onderbroek aantrekken..... hopelijk valt de hoogte van de huur van deze woning mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 07:23

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

engelbertus schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 00:49:
[...]

ik wilde weten hoe dat dan werkt, daar konden ze me heel weinig over vertellen, maar het komt er op neer dat binnen een bepaalde tijd de temperatuur van het medium gedaald moet zijn met een bepaald aantal graden
in mijn ogen kan de vloerverwarming nooit in zon korte tijd zoveel graden afkoelen, gezien de kleine delta t van mijn vloerverwarming, en heb ik dus helemaal niets aan die nachtverlaging, en werkt de pompschakelaar veel beter.
maar de grundfos mag niet met pompschakelaar.
destijd was de geschikte alpha 360 exclusief btw....
en er was nog geen L versie. op een vloerverwarming moet je de pomp eigenlijk op een bepaald volume instellen, en dat is dan goed voor elke omstandigheid, dus al die overige zelfregelende zaken, zijn niet geschikt voor vloerverwarming lijkt mij ( als je geen afsluitbare zones toepast.)
robot verkoopt echter mooie verdelers met flowmeter en zone'sn en standaardmet alpha mogelijk ( inderdaad, met een "custom" pomphuis, erg compact.
vervangen is voor mij geen optie, als de besparing maximaal was, 30 watt keer 4k keer 25 cent is nog lang geen 360 euro.

ik ben bang dat er in die tijd iets anders is qua verwarming, verdeler, stroombron, of woning....

er zit nu een wilo op, en vandaar dat ik de wilo aanhaalde. volgens mij si die traploos instelbaar, en minimaal 3 watt ( grundfoss 5, ) dus een "stuk zuiniger" en "beter" in te regelen.
maar nog steeds duur.
dan maar wachten tot de wilo stuk is, tegen die tijd zal een a-label pomp een heel verantwoorde keuze zijn.

Pompen kun je beter in duitsland kopen, daar zijn ze m.i. goedkoper

http://www.pumpendiscount...Ecocirc-Vario-Auto-1.html

http://www.world-of-heati...pumpe-Alpha2-neues-Modell

Grundfoss pompen zijn hier voor redelijke prijzen Let op, twee types constant debiet, variabel debiet

http://www.vloerverwarmin...-grundfos+alpha2+l+pompen

[ Voor 5% gewijzigd door Gasschuif op 12-02-2013 12:13 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

daafffe schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 11:22:
Ik heb wat vragen over de verwarming van het huur huis waar ik sinds een week woon (twee personen).
Het is een pand uit begin 1900, de ramen zijn enkelglas en het huis is slecht geïsoleerd.

- Ik ben het gasverbruik bij gaan houden doormiddel van een applicatie die de waarden heeft genormaliseerd (ECAS voor Android), momenteel kom ik uit op een jaarverbruik van 4500m3. Dit geeft natuurlijk een vertekend beeld ivm de rest van de jaargetijden. Iemand een idee hoe je het jaar verbruik beter kunt schatten?

- Nu is het verder zo dat de CV-ketel in een ruimte staat met een plat dak en het hier erg koud is, er is in deze ruimte wel een radiator maar die zit dicht. Zou het beter zijn om deze radiator wel een beetje open te zetten omdat de CV in deze ruimte staat? Waarschijnlijk niet?

- Is het verder verstandig om in de gang die erg snel afkoelt de radiator helemaal dicht te draaien of is het goed om hem iets open te houden als buffer naar de slaap en woonkamer?

Dit weekend ga ik naar de instelling van mijn HR ketel kijken en eventueel wat aanpassing doen! Ik ben benieuwd.
Alles wat je openzet kost meer gas. Je ketel krijgt het echt niet koud ofzo dus tenzij je de hele dag ernaar gaat staren zou ik 'm lekker dicht laten daar. De gang is een afweging of de extra kosten het je waard zijn om een ruimte waar je je hoogstens 5 seconden achtereen bevindt op te stoken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Oxellaar schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 07:36:
[...]

Weet niet waar je jezelf hebt laten informeren, maar er heeft nog nooit prijsverschil gezeten tussen inbouwmaat 180 of 130mm. Dat stukje extra gietijzer zijn ook de kosten niet.
En nogmaals, ik ga geen Alpha pomp plaatsen, dus voor mij ligt het anders.
Wat bedoel je trouwens met "thuis"? Grundfoss is niet Nederlands, Wilo net zo min.

Wat ik niet wist is dat een Alpha2 niet op een pompschakeling mag, heb jij enig idee waarom niet?
Wij hebben een zone-regeling (EvoHome van Honeywell) en de vloerverwarming wordt daardoor los aangestuurd van de rest van het huis. Heb middels een relais de Alpha2 over de stuur-unit van de EvoHome gezet. Zodra de Evo vind dat er beneden gestookt moet worden, schakelt hij de ketel in, gaat de zoneklep open en de pomp aan. Hiervoor zat de pomp ook op een pompschakelaar en de pomp doet het nu al 3 jaar uitmuntend....

Ben wel benieuwd waar je die info vandaan hebt dat hij niet op een (pomp)schakelaar mag. Zou het vreemd vinden als Grundfos stelt dat hij altijd moet draaien (doet hij in een ketel ook niet)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
daafffe schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 11:22:

....
Mindergas.nl geeft een heel aardige prognose.

[ Voor 29% gewijzigd door NovapaX op 12-02-2013 14:05 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:21

VPI

Hoe kom je aan zo een laag gasverbuik?
Ik neem aan dat je een ondersteunend alternatief voor gas hebt?
pribo schreef op maandag 11 februari 2013 @ 18:20:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

VPI schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 16:19:
Hoe kom je aan zo een laag gasverbuik?
Ik neem aan dat je een ondersteunend alternatief voor gas hebt?

[...]
Komt door een goed geïsoleerd huis.... bj eind 2009. inhoud is ruim 320m2.
Boven staan de radiatoren nooit open.... en heel belangrijk, niet stoken wanneer het niet nodig is en je cv systeem goed inregelen... zodat je cv ketel overeen komt met het aantal radiatoren die openstaan.
En omdat dit een goed geïsoleerd huis is, is het met 19 graden al warm hier.... zelfs mijn ouders van rond de 80 jaar zeggen dat het warm is hier bij mij.... terwijl hun stoken tot ruim 22 graden, maar hun huis stamt ook uit de jaren 30...

Verder heb ik geen ondersteunend alternatief.... wel branden hier s`avond kaarsen en heb ik nog de tv aanstaan van 42 inch... dit is geen led tv dus die geeft behoorlijk wat warmte af... mijn papagaai vind die warme zo lekker van de tv dat hij erop gaat liggen pitten, net zoals menig kat op een verwarming doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

@Oxxlelaar, weet jij wellicht hoe een oude atag blauwe engel met brander mcba 1217 ingesteld kan worden ? Er zitten enkel 3 schakelaars voor verschillende bedrijven en 1 draaiknop stand 1 tm 9. De aanvoer temp in nu 85 graden en deze zou naar 65 moeten. Op google vind ik alleen informatie over de opvolger met een menu gestuurde instelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:53:

Ik snap het niet helemaal geloof ik. Je geeft aan dat nachtverlaging zorgt voor paar procent hoger verbruik bij jou, maar het gasverbruik is aanzienlijk lager. (bij een exact gelijk aantal graaddagen???). Kan je dat uitleggen?

Beide periodes puur op gas verwarmt neem ik aan? Dus niet stiekem een wel actieve zonneboiler/elektrische verwarming in 2012 ofzo :P
Pagina: 1 ... 30 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.