Oxellaar schreef op maandag 11 februari 2013 @ 21:40:
[...]
Heb de prijs nagekeken, kan voor €117,- aan een OEM Nefit A-label pomp komen. Ga hem deze week maar eens bestellen. Binnenkort wordt elke vervangingspomp een A pomp bij Nefit, heeft met wetgeving te maken.
Magna's zijn eigenlijk niet te vinden onder de €800, degene waar ik naar linkte kost ruim €2400 en ze gaan als warme broodjes. Is ook voor de utiliteit, niet voor huis tuin en keuken gebruik.
[...]
Ik kom op ongeveer 3700 uur per jaar en vanwege de lage aanschafprijs is het voor mij zeker rendabel.
Ik speel na ongeveer 4 jaar quitte. Redelijke tvt dacht ik zelf.
En Wilo adviseer ik niemand, al veel problemen mee gehad door enorm veel productiefouten in welke serie dan ook, slechte lagering en niet bestand tegen zware omstandigheden. Qua degelijkheid halen ze het niet naast Grundfoss en zo gek veel goedkoper zijn ze niet
[...]
Klopt, de pomp in mijn ketel bestaat ook uit alleen een motor+waaier. Het pomphuis is een onderdeel van de ketel zelf
al een hele tijd geleden eens gekeken of ik de pomp op de verdeler niet beter kon vervangen door een grundfoss. dan wil grundfoss me een pomp verkopen die meer dan genoeg vermogen kan leveren, en duur is, en al helemaal als ie 130 lang moet zijn ipv 180. dat verschil is gewoon absurd in euros.
ook kreeg ik een verhaal dat de nachtverlagingsstand erg handig was voor een vloerverarming.
ik wilde weten hoe dat dan werkt, daar konden ze me heel weinig over vertellen, maar het komt er op neer dat binnen een bepaalde tijd de temperatuur van het medium gedaald moet zijn met een bepaald aantal graden
in mijn ogen kan de vloerverwarming nooit in zon korte tijd zoveel graden afkoelen, gezien de kleine delta t van mijn vloerverwarming, en heb ik dus helemaal niets aan die nachtverlaging, en werkt de pompschakelaar veel beter.
maar de grundfos mag niet met pompschakelaar.
destijd was de geschikte alpha 360 exclusief btw....
en er was nog geen L versie. op een vloerverwarming moet je de pomp eigenlijk op een bepaald volume instellen, en dat is dan goed voor elke omstandigheid, dus al die overige zelfregelende zaken, zijn niet geschikt voor vloerverwarming lijkt mij ( als je geen afsluitbare zones toepast.)
robot verkoopt echter mooie verdelers met flowmeter en zone'sn en standaardmet alpha mogelijk ( inderdaad, met een "custom" pomphuis, erg compact.
vervangen is voor mij geen optie, als de besparing maximaal was, 30 watt keer 4k keer 25 cent is nog lang geen 360 euro.
ik ben bang dat er in die tijd iets anders is qua verwarming, verdeler, stroombron, of woning....
er zit nu een wilo op, en vandaar dat ik de wilo aanhaalde. volgens mij si die traploos instelbaar, en minimaal 3 watt ( grundfoss 5, ) dus een "stuk zuiniger" en "beter" in te regelen.
maar nog steeds duur.
dan maar wachten tot de wilo stuk is, tegen die tijd zal een a-label pomp een heel verantwoorde keuze zijn.
reputaties ben ik niet erg van op de hoogte, grundfos heeft een goede naam, maar is in NL ook een "thuis" speler....