Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.221.478 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
VROEM! schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 07:40:
[...]

Niet toevallig ergens 1 radiatortje open gehad dat anders dicht staat?

Hadden we hier een keer. Mijn vrouw ging een dagje op de studeerkamer zitten en draaide die radiator vol open. Die dag tegen de 6-7m3 meer verbruikt dan normaal.

Met 1 radiator vol open circuleert daar veel water over. De woonkamer wordt vervolgens niet warm en het ketel rendement zakt door de hogere retour temperatuur. Een beruchte radiator voor dit effect is dat kleine ding op het toilet.
Door de ingeregelde onderblokken is hier zoiets haast onmogelijk en ja, die in het toilet staat héél erg ver dicht ;) De WAR staat ingesteld op maximaal 58@-10 graden. Omdat ik nu op WAR stook is het vermogen begrensd op 12kW. Wat dus betekend dat de ketel bijna 16uur heeft staan stoken op die 12kW, dan zou het bijzonder warm in huis geworden zijn. Dat vermogen over één of twee radiatoren kun je simpelweg niet kwijt in die tijd. De woonkamer kan het niet geweest zijn, ivm de ingestelde ruimtecompensatie.

:?

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Oxellaar schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 22:11:
Heb iets heel vreemds....
Werk elke dag mijn meterstand bij op Mindergas en kom tot de ontdekking dat ik in één etmaal 19.8m3 gas weggestookt. En dat is ruim 6m3 meer als wat ik hier ooit heb verbruikt in één dag. 8)7

Dacht eerst dat de fout in een eerdere notering zou moeten zitten. Maar die lopen allemaal in lijn met elkaar.
Alle dagen rond de 10m3 en vandaag ga ik daar weer ongeveer op eindigen. Heb geen flauw idee hoe dit kan komen.
Was dit vorige week zaterdag?
De gasreserves moesten toen zelfs aangesproken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Nee, het was donderdag de 24e. Mooie vergelijking, die zaterdag heb ik 12m3 gas verstookt.

Afbeeldingslocatie: http://i283.photobucket.com/albums/kk299/Oxellaar/Van%20Alles/Naamloos_zps74db7b63.jpg
Dit ziet er toch vreemd uit?

[ Voor 43% gewijzigd door Oxellaar op 26-01-2013 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-08 22:57
Als je van een verwarming zonder draaiknop (recht toe recht aan) onder aanvoer en bovenkant retour dus verkeerd om hebt aangesloten per ongeluk, maak dat veel uit qua werking van de radiator of valt het mee. Moet nu namelijk bekijken als het veel zou uitmaken hoe ik de aanvoer/retour kan omdraaien.
Maar deze leidingen liggen onder de grond.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die warmt totaal verkeerd op en je mag hopen dat je de helft van de capaciteit op dat ding haalt.

Overigens vandaag de berging verder geisoleerd, heb de boel nu bijna dicht. Berging is op 1 meter na volgebouwd met een kantoortje, plafondje op dat kantoortje en daarbovenop een zoldertje. Heb er vandaag op gestaan, maar vind het plafond met 44x44mm balkjes niet aan de stevige kant... aangezien ik al 2 zolders heb gooi ik straks over de laatste meter ook nog een geisoleerd plafond en hoeft die grote loze ruimte niet meer warmgestookt te worden :).
Ketel hing dus tot voor kort in een ongeisoleerde ruimte, altijd koud daar, maar als straks het plafond erin zit kan het hokje warmgehouden worden met de warmte die van de ketel en rookgasafvoer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Oxellaar schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 14:09:
Nee, het was donderdag de 24e. Mooie vergelijking, die zaterdag heb ik 12m3 gas verstookt.

[afbeelding]
Mindergas gaat nu anders om met meterstanden. De stand die je invult voor vandaag wordt gerekend als de stand op 23:59 vandaag. Voorheen werd die stand genoteerd als beginstand van de dag. Grote kans dat die kronkel in je grafiek dus het verbruik van 2 dagen is ipv 1 dag.

Verder kan je nu ook de getalletjes achter de komma invullen, kon voorheen ook niet. Vind dat vooral voor de zomer een goede, daar kan ik soms wel een week hetzelfde cijfertje op de gasmeter in stand houden omdat ik dan alleen tapwater en kookgas gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wutt!? Deze week +25% verbruik volgens minder gas. Toevallig heb ik de nachttemperatuur op 10c gezet ipv 15c.

Interessant....

In een week ruim 40m3 erdoorheen gefikt, gemiddeld 6m3 per dag ;(
Dat is @#$@$ meer dan 10% van mijn jaarverbruik voor verwarming.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 26-01-2013 17:52 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:31
_JGC_ schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 17:05:
[...]

Mindergas gaat nu anders om met meterstanden. De stand die je invult voor vandaag wordt gerekend als de stand op 23:59 vandaag. Voorheen werd die stand genoteerd als beginstand van de dag. Grote kans dat die kronkel in je grafiek dus het verbruik van 2 dagen is ipv 1 dag.
Zal het niet zo zijn dat gewoon alles herberekend is, met de nieuwe 'standaard'? Dan is de kronkel dus niet daarvan.

Ik neem trouwens mijn meterstanden altijd 's morgens om 7.00 uur op. Hiermee liggen de resultaten van mindergas dus altijd een dag voor ;)
Verder kan je nu ook de getalletjes achter de komma invullen, kon voorheen ook niet. Vind dat vooral voor de zomer een goede, daar kan ik soms wel een week hetzelfde cijfertje op de gasmeter in stand houden omdat ik dan alleen tapwater en kookgas gebruik.
Dat is zeker een mooie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
Bedankt voor je antwoord. Dan morgen maar even langs de gamma voor onderdelen om de aanvoer en retour goed aan te sluiten. Hoop dat ik morgen beter voel. Ben al een tijdje niet lekker.
_JGC_ schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 16:51:
Die warmt totaal verkeerd op en je mag hopen dat je de helft van de capaciteit op dat ding haalt.

Overigens vandaag de berging verder geisoleerd, heb de boel nu bijna dicht. Berging is op 1 meter na volgebouwd met een kantoortje, plafondje op dat kantoortje en daarbovenop een zoldertje. Heb er vandaag op gestaan, maar vind het plafond met 44x44mm balkjes niet aan de stevige kant... aangezien ik al 2 zolders heb gooi ik straks over de laatste meter ook nog een geisoleerd plafond en hoeft die grote loze ruimte niet meer warmgestookt te worden :).
Ketel hing dus tot voor kort in een ongeisoleerde ruimte, altijd koud daar, maar als straks het plafond erin zit kan het hokje warmgehouden worden met de warmte die van de ketel en rookgasafvoer komt.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

revolution-nl schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 17:29:
Wutt!? Deze week +25% verbruik volgens minder gas. Toevallig heb ik de nachttemperatuur op 10c gezet ipv 15c.

Interessant....

In een week ruim 40m3 erdoorheen gefikt, gemiddeld 6m3 per dag ;(
Dat is @#$@$ meer dan 10% van mijn jaarverbruik voor verwarming.
Hier ook 20% meer verstookt :(, overigens zonder van regime te zijn veranderd. Misschien iets met de harde wind deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-08 10:27

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Jullie hebben meer gas verstookt dan...???? Over welke periode sprken jullie dan..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:07
Wij hebben meer gas verstookt t.o.v. vorig jaar, maar toch zijn we zuiniger! Dit is te verklaren door de graaddagen ;)

2012 - 2013

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Maar januarie 2012 was lang zo koud niet.... de maand februari 2012 toen was het berekoud... dus de vergelijking met januarie 2013 en 2012 gaat niet op.
Afbeeldingslocatie: http://www.knmi.nl/klimatologie/grafieken/maand/txgn/txgn260_201201.png?1359225561641
Afbeeldingslocatie: http://www.knmi.nl/klimatologie/grafieken/maand/txgn/txgn260_201202.png?1359225731868

[ Voor 54% gewijzigd door pribo op 26-01-2013 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00

m00

pribo schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 19:29:
Jullie hebben meer gas verstookt dan...???? Over welke periode sprken jullie dan..?
Toevalligerwijs zowel in vergelijking met vorig jaar en vorige week :P. Niet te vergelijken, ik weet 't, maar de temperatuur was vorige week toch wel min of meer gelijk aan deze week.

Het zal ook wel komen doordat de constructie nu meer is afgekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:07
@pribo,
Daarom is de graaddag toch in het leven geroepen? :)
Zodat je juist wel kunt vergelijken op basis van graaddagen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Puch-Maxi schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 19:40:
@pribo,
Daarom is de graaddag toch in het leven geroepen? :)
Zodat je juist wel kunt vergelijken op basis van graaddagen.
:$ .... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

m00 schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 19:21:
[...]

Hier ook 20% meer verstookt :(, overigens zonder van regime te zijn veranderd. Misschien iets met de harde wind deze week.
De harde wind zou weleens een goede verklaring kunnen zijn.
Jammer zo'n laatste week ik zat januari op -12% dat is door deze laatste week + 6% geworden }:|

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
_JGC_ schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 17:05:
[...]

Ja ik weet dat Mindergas iets is veranderd, maar dat veroorzaakt de afwijking niet. Met Mindergas toon ik hem aan. Ik kijk 7 dagen per week, iedere morgen om ongeveer 6uur naar de meterstand en zag toen direct dat ik zoveel meer had verbruikt, ben nog een keer terug gaan kijken of het echt wel klopte.
Waarschijnlijk kom ik er nooit achter hoe het gekomen is
revolution-nl schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 17:29:

Interessant....
Ik verbruik ook meer met een (flink) lagere nacht temperatuur. Sowieso is een te lage nacht temperatuur slecht voor de gezondheid, je bent dan schimmels aan het kweken.

Voorbeeld: Overdag is het 20.5 graden in de woonkamer met een luchtvochtigheid (rH) van 60 a 65%. Dit zijn in Nederland hele normale waardes voor een groot gedeelte van het stookseizoen.
Zodra de temperatuur gaat dalen stijgt automatisch de rH, dit zit onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Rond de 15 graden kom je dan bij je condensatiepunt (max. rH) en gaat het vocht uit de lucht neerslaan, condenseren. Dit hoef je niet letterlijk te zien als dikke druppels, maar het gebeurt wel degelijk. Zeker de wat oudere huizen hebben hier last van en juist die zakken vanwege matige isolatie en veel koudebruggen naar lage temperaturen als je dat toestaat. En juist op die koudebruggen krijg je je condensatie, vochtplekken, schimmelgroei, zichtbaar en niet zichtbaar.

Snap ook niet hoe de "cv-dokter", bij Kassa-Groen, het in zijn hoofd haalt om te adviseren om je nachtverlaging op 10 graden te zetten. Dat is gewoon eenzijdig advies door alleen de voordelen te verkondigen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 23:38:
Begin januari heb ik een Intergas HRE 36/30 laten plaatsen.
Daarop is de nieuwe Honeywell Chronotherm Touch Modulation aangesloten.
Overdag zijn we weg en de gevraagde temp is van 7.15 - 8.30 :18 graden, van 8.30 - 17.00: 17 graden en van 17.00 - 23.00: 20 graden. Ons huis is uit 1930 maar in de kamers die warm gestookt worden, zit dubbelglas.

Meterstanden opgegeven in MinderGas.
Verbruik:
Gasverbruik
Periode: 16 januari t/m 25 januari
Totaal 214,00 m3 waarvan voor Verwarming 205,78 m3 Per gewogen graaddag (i) 0,83 m3/graaddag

Is dit een normaal verbruik? Het lijkt mij erg hoog!

Graag jullie reactie.
:o
Zou het kunnen dat mijn radiatoren onderbemeten zijn?
Destijds bij de aanleg (jaren 70) bemeten op een cv temperatuur van toen gebruikelijke plm 90 graden.
In voor en achterkamer twee-plaats radiatoren met convectors.
2 radiatoren 80*65
1 radiator 60*95
1 radiator 50*140
Voor- en achterkamer samen: 12,5 bij 5 en 3 hoog = plm 187m3
Huis uit 1930 en behoudens dubbelglas niet geisoleerd.
Nu met modulerende ketel is aanvoertemperatuur vaak niet hoger dan iets boven de 57 graden (bij opstarten naar gevraagde temperauur wel naar maximum).
Cv -ketel staat hierdoor (?) vrijwel constant aan en krijg het in de woonkamer maar moeilijk warm. Duurt erg lang voordat de gevraagde temperatuur van 20 graden wordt gehaald.

Kan iemand voor mij doorrekenen of hoog gasverbruik hierdoor is te verklaren?

Alvast zeer bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2013 03:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Volgens mij zijn ze veel te klein bemeten. Als ik een je radiatorvermogen bij elkaar optel kom ik op ongeveer 7.5 a 8kW @90/70/20. Let wel, dit is berekend met de afmetingen van jouw oude radiatoren te vergelijken met de afmetingen van moderne radiatoren. Tegenwoordig geven radiatoren door betere convectie meer vermogen af.

Als ik de isolatiewaarde van je woning pak, mag je best verwarmen met 85watt per m3 inhoud.
Ikzelf zou nog wat hoger gaan zitten, dit verhoogd absoluut het comfort. En dan bedoel ik niet alleen je woonkamer. Maar als ik van 85 watt uitga kom ik op een kleine 16kW (187m3 * 85watt)
Als je er de ruimte voor hebt zou ik zeker je systeem op de schop (laten) nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Snowmiss schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 19:05:
Zal het niet zo zijn dat gewoon alles herberekend is, met de nieuwe 'standaard'? Dan is de kronkel dus niet daarvan.
[
Oxellaar schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 20:34:
[...]

Ja ik weet dat Mindergas iets is veranderd, maar dat veroorzaakt de afwijking niet.
Na navraag, heb ik als antwoord terug gekregen dat inderdaad historische data is herberekend.
Denk dat ik mijn meterstanden eens opnieuw ga invoeren :X gelukkig is dit nog niet zoveel (maar iets meer dan drie jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:29

B2

wa' seggie?

Pfft, vanmorgen weer de meterstand opgenomen, 120m3 afgelopen week.. wel elke dag iemand thuis, maar goed, in mijn ogen nog steeds veel te veel met een bijna nieuwe ketel en max 20 graden in de kamer overdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:10

ericplan

5180 Wp PV

B2 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 08:58:
Pfft, vanmorgen weer de meterstand opgenomen, 120m3 afgelopen week.. wel elke dag iemand thuis, maar goed, in mijn ogen nog steeds veel te veel met een bijna nieuwe ketel en max 20 graden in de kamer overdag.
Je bent niet de enige die de afgelopen week meer verstookt heeft. Ik zat op 80 m3 en dat verbruik heb ik vorig jaar ook maar één keer gehad. De jaren ervoor iets vaker dat verbruik, maar hooguit 3 a 4 stookweken in het jaar.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:29

B2

wa' seggie?

ericplan schreef op zondag 27 januari 2013 @ 09:05:
[...]

Je bent niet de enige die de afgelopen week meer verstookt heeft. Ik zat op 80 m3 en dat verbruik heb ik vorig jaar ook maar één keer gehad. De jaren ervoor iets vaker dat verbruik, maar hooguit 3 a 4 stookweken in het jaar.
Nee dat snap ik ;) Maar ik heb gewoon het gevoel dat het veel beter kan, en dat de ketel en installatie niet goed zijn afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de afgelopen 2 weken mijn verbruik weten te verlagen naar 0,19m3 per graaddag,
de isolatie was al erg op orde, eea juist door andere stookinstellingen op de rand van het comfort.
erg vervelend is hier in dit forum, dat het nauwelijks mogelijk is erover te posten,
omdat leken en vaklui elkaar wegzetten.
juist proberen en meten in individuele woningen geeft resultaat, vaklui? komen niet 2 weken proberen,
dus het is aan iedereen zelf om daarachter te komen.

mijn winst zat in savonds op de klokthermostaat zachtjes terugregelen (20c-17c-15c om 00:00u), en smorgens zachtjes opregelen 15c-18,5c om 07:30.
je moet weten wat je warmteverlies is van de woning, en daarop inspelen.
de regeling moet op het randje zitten van comfort, en eigen gedrag na 2 uur overrulen.
bijv : als je weggaat gaat binnen 2 uur de automaat regeling verder, als je thuiskomt (etenstijd?) moet het toch al redelijk comfortabel zijn.

een vakman weet jouw leefgewoonte niet, en een echte vakman is nauwelijks te vinden.
de radiatoren moeten precies op de allerlaagste temperatuur staan om de voor de bewoners de temperatuur vast te houden, dit kan in een slecht geisoleerde woning dus helaas heel hoog zijn, isoleren is dan een must.
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/m3g.jpg
de verbruiksval in 2012 is een heel interessante, daar is mijn mannelijk ego vervangen door de vrouw.
zij heeft duidelijk aangegeven wat prettig is en daarop heb ik de klokthermostaat ingeregeld.
de besparing hiervan is groter dan al mijn technische dingen waarvan gezegd word dat ze goed werken.

mijn woning is uit 1974, hoekhuis, nou niet het beste wat je kunt hebben, en deze is in 2006/2007 nageisoleerd met supafill, en is al het glas vervangen, dit is nu zo`n beetje allemaal gratis gebleken.
destijds werd ik voor gek verklaart, dat ik mijn spaargeld hierin investeerde. ;w

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2013 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het gedrag van bewoners is inderdaad zeer bepalend voor het verbruik, zowel voor gas als voor elektriciteit. Ik zit hier zonder ZB en zonder LTV op 0,16m3/ graaddag. Dit is alleen verwarming, het gasverbruik van WW is hier van af gehaald in MinderGas. Nachtverlaging naar 10°C zorgt ervoor dat er 's nachts niet (onnodig) gestookt wordt. De hoeveelheid kWh'en die door de muren heen vliegen wordt met deze nachtverlaging minder.

* Dre woont niet in een goed geïsoleerde woning.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 02-02-2013 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
Ik heb weer een vraag :D

Ik heb mijn cv pomp weer naar stand 2 gezet omdat het vrij lang duurde voordat mijn huis warm werd.
Nu wordt mijn huis weer sneller warm maar bij een halve graad onder de gevraagde temperatuur blijft hij volgens mij hangen.

Dus als ik mijn thermostaat op 18 zet blijft hij "hangen" bij 17,5. Uiteindelijk wordt het wel 18 maar dit duurt vrij lang.
Heeft hier een oplossing voor?

Gaat om een intergas hre36/30 icm met honeywell round modulation.

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

duimp schreef op zondag 27 januari 2013 @ 10:49:

Ik heb mijn cv pomp weer naar stand 2 gezet omdat het vrij lang duurde voordat mijn huis warm werd.
Nu wordt mijn huis weer sneller warm maar bij een halve graad onder de gevraagde temperatuur blijft hij volgens mij hangen.

Dus als ik mijn thermostaat op 18 zet blijft hij "hangen" bij 17,5. Uiteindelijk wordt het wel 18 maar dit duurt vrij lang.

Thanks
E. parameter wel ingesteld op 1? Zie installatie handleiding van je ketel.

Ik had vroeger ook het gevoel dat round on/off wat zuinig/ traag stookte. Inmiddels andere thermostaat, maar misschien ontwerp(fout) van de thermostaat?

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 27-01-2013 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
Ga ik even nakijken, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
E.parameter staat goed ingesteld, misschien toch maar een andere thermostaat halen.
Dan wel een klokthermostaat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Volgens mij is dat wel by design, hij moduleert aan het einde omlaag omdat het zuiniger is en je minder snel doorschiet. Dat is ook niet echt een nadeel: langer gevoel van warmte in de kamer :)

[ Voor 23% gewijzigd door neographikal op 27-01-2013 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Snowmiss schreef op zondag 27 januari 2013 @ 08:18:
[...]

[...]

Na navraag, heb ik als antwoord terug gekregen dat inderdaad historische data is herberekend.
Denk dat ik mijn meterstanden eens opnieuw ga invoeren :X gelukkig is dit nog niet zoveel (maar iets meer dan drie jaar).
Is je eigen ingevoerde historische data niet mee herberekend dan? Anders kan ik ook alles opnieuw gaan doen.

Dit is wel even een verandering die je goed in de gaten moet houden als je echt dagelijks je meterstanden invoerd
Mindergas.nl: "De meterstand wordt gezien als eindstand van de dag. Indien je 's avonds voor middernacht de meterstand invoert, selecteer dan de datum van vandaag. Indien je 's avonds na middernacht of 's ochtends vroeg de meterstand invoert, selecteer dan de datum van gisteren. Op deze webpagina wordt automatisch de juiste datum al gekozen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
neographikal schreef op zondag 27 januari 2013 @ 13:37:
Volgens mij is dat wel by design, hij moduleert aan het einde omlaag omdat het zuiniger is en je minder snel doorschiet. Dat is ook niet echt een nadeel: langer gevoel van warmte in de kamer :)
Ik krijg meer het gevoel dat dit veel gas kost, :) kan het nog niet bewijzen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 19:39
Met die oplopende temperaturen is een zelflerende thermostaat toch ook weer onzuinig. Nu met vv een temp die zomaar een graad te hoog uitkomt. Gevolg dat de rest van de dag de vv niet aangaat en het dus onbehagelijk gaat voelen. Dus thermostaat weer handmatig omhoog. Gisteravond juist te warm.
Gebruik een iSense maar heb uberhaupt wel wat twijfels over het leervermogen. Van de week regelmatig te laat op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Oxellaar schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 14:09:

[afbeelding]
Zou er ook een gevoelstemperatuur van een huis bestaan?
Niet alleen de temperatuur speelt een rol maar ook wellicht harde wind bij lage temperaturen.
De buitenschil van onze woningen koelt dan veel sneller af bij lage temperaturen, zeker als hier nog water inzit (baksteen)
Hier dichtbij zie ik een woning waar de bakstenen nat zijn, waarschijnlijk geen dampremmende laag gebruikt.
Ook de zonneschijn overdag speelt een rol.

Het zal voor ieder huis anders zijn, ligging, materialen baksteen, glas enz.
Misschien in de grafieken ook de wind en de zon meenemen om het één en ander te verklaren.

Voor WILHELMINADORP hieronder de temperstuur, wind en zonneschijn.

# BRON:
# KONINKLIJK NEDERLANDS METEOROLOGISCH INSTITUUT (KNMI)
#
# STN LON(east) LAT(north) ALT(m) NAME
# 323: 3.884 51.527 1.40 WILHELMINADORP
#
# YYYYMMDD = Datum (YYYY=jaar MM=maand DD=dag);
# FG = Etmaalgemiddelde windsnelheid (in 0.1 m/s);
# TG = Etmaalgemiddelde temperatuur (in 0.1 graden Celsius);
# SQ = Zonneschijnduur (in 0.1 uur) berekend uit de globale straling (-1 voor <0.05 uur);
#
# STN,YYYYMMDD, FG, TG, SQ
#
323,20130101, 60, 73, 32
323,20130102, 48, 68, 27
323,20130103, 63, 95, 8
323,20130104, 48, 89, 0
323,20130105, 33, 81, 0
323,20130106, 35, 82, 29
323,20130107, 38, 69, 0
323,20130108, 48, 70, 0
323,20130109, 37, 61, 2
323,20130110, 25, 51, 18
323,20130111, 35, 14, 55
323,20130112, 54, 8, 66
323,20130113, 60, -6, 63
323,20130114, 44, -19, 32
323,20130115, 53, -13, 21
323,20130116, 20, -57, 73
323,20130117, 17, -58, 0
323,20130118, 49, -23, 12
323,20130119, 81, -34, 6
323,20130120, 77, -41, 0
323,20130121, 36, -6, 0
323,20130122, 32, -26, 41
323,20130123, 38, -47, 75
323,20130124, 39, -36, 59
323,20130125, 33, -62, 36
323,20130126, 60, -9, 14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-09 15:33
1-27jan: 93m3 gas, 0,18m3/graaddag :(
Verschil voornamelijk door meer aanwezigheid vrouwlief ivm studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Tuurlijk.... geef de vrouw des huizes maar weer de schuld.. O-)
Hier is er tot vandaag 74m3 gas verbrand .... 0,15m3/graaddag
Verschil voornamelijk door de kou buiten... _O-

[ Voor 48% gewijzigd door pribo op 27-01-2013 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
Ik wou dat ik 0,18 m3 kan halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

marz01 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 18:48:
1-27jan: 93m3 gas, 0,18m3/graaddag :(
Verschil voornamelijk door meer aanwezigheid vrouwlief ivm studie.
ruilen? , ik heb tm nu al 421 m3 verstookt :|

ik snap dat isoleren een boel doet (ben er druk mee bezig) maar zulke verschillen zijn toch heel extreem

@Oxxelaar. Even een praktische vraag over pompsnelheden.

Toen het vroor had ik de ketel op 50% gezet (minimaal, max 60) Daarmee kwam het systeem redelijk in balans. Echter nu het boven 0 is en de pomp nog steeds op 5 staat moduleert de ketel niet verder terug dan stand 3. Zet ik de pomp lager dan gaat hij naar 2 of 1 en stookt dan langer. Tevens duurt het ook langer voordat het huis warm is ...duh :)

wat is nou wijsheid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dat is een lastig iets en per installatie verschillend. Het aller belangrijkste is dat je pomp op elke snelheid die je instelt hij nog een goeie doorstroming geeft over het hele systeem, dus ook het verste punt.
Zo blijft de retour temperatuur ongeveer gelijk (laag) over elke warmte afnemer ipv alleen de gezamenlijke retour bij je cv-ketel.

Wat stand 5 (pomp?) en die 3,2 en 1 (modulatie in display van Honeywell?) precies inhoud bij jouw weet ik niet, heb zelf een Nefit en ken maar weinig kleine ketels erg goed. Bij mij staat alles in %, pomp en vermogen.
Ik draai op 48% vermogen en pomp op minimaal 50 en maximaal 65%. Op 20% brandervermogen 50% pompcapaciteit en 48% brandervermogen 65% pompcapaciteit.
En blijf er nog steeds mee rommelen om te kijken wat het beste werkt. Bij koud weer verhoog ik minimaal van de pomp, bij warmer weer gaat hij weer naar 50%. Van maximaal blijf ik af (volg je me nog?) :X

Je geeft het zelf al aan dat een lage snelheid een traag systeem geeft, trage systemen zijn vaak zuiniger dan snelle systemen. Lagere retour, hogere dT. Hoe traag jij nog comfortabel en acceptabel vind is aan jouw.
En het belangrijkste blijft: meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Oxxelaar. thx voor het meedenken. Ik volg je zeer zeker nog :) Hier is ook alles in procenten dus ik vertaal het even. Calenta af fabriek is pomp min 30% pomp max 60%. Ik heb de min naar 40 - 50 gehaald waarbij 50% een goed stabiel systeem geeft (VV pomp kan dan op stand 2 wat een goede flow geeft) Ga ik naar 40% met redelijk veel radiators open krijgt de gang net te weining.
Echter op 50% pomp wil de ketel 60 - 70% max vermogen blijven draaien (max is 24kw) zet ik de pomp wat terug gaat hij naar 40% en bij warm weer naar 25%
Het verhogen vd pompsnelheid heeft dus een direct verband met de minimale vermogensvraag (wat natuurlijk logisch is)
Delta T blijft overigens ten alle tijden rond de 20 graden (aanvoer min en max fixed op 54 graden) Dit komt vooral omdat de VV niet verder komt dan een retour van 26 graden max. Mijn systeem heeft 2 groepen vanaf de ketel. De retour waar de VV op zit haalt nooit de 30 graden. Net voor de ketel mengt hij bij met oa een kleine handoek rad zodat de retour nog enigzins naar de 35 gaat :) (als ik hier vals speel, door de bypass open te gooien net voor de VV stijgt de retour en daalt de ketel in vermogen)

De calenta moduleert naar 20 -30 % bij een delta T van rond de 10 graden. Als dit hoger wordt redt hij het niet meer en moduleert op.

dus pomp kan van 10 -100% en modulatie is van 1-5 waarbij bv 2 = 40% max vermogen. VV pomp heeft 3 standen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ray op 28-01-2013 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
Ik zelf heb ook een intergas HRE 36/30 met een Honeywell Modulation Touch (new model). En
dit is bij mij ook zo. Maar volgens mij hoord dit nu net bij moduleren. Het kan soms vervelend zijn dat de laatste halve graag heel lang kan duren. Ik zelf moet ook nog wenen van VR naar HR met moduleren.
Heb ook pas sinds 4 Januari 2013 deze nieuwe installatie hangen.

Wat je wel zou kunnen doen maar weet niet of jouw thermoestaat deze optie heeft. Bij mijn
Touch modulation kun je namelijk in het menu de temperatuur calibreren van -1,5 t/m +1,5graad.
Dus zo voor jouw de optie kunnen zijn om -0,5 grade in te stellen zodat het op de display 20graden
woord. Maar in werkelijkheid 20,5 graden is.

Heb gistermiddag mijn verwarming aanvoer/retour goed aangesloten wat een wereld van verschil.
Ben erg blij dat ik het heb uitgevoerd. ;)
duimp schreef op zondag 27 januari 2013 @ 10:49:

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Oxellaar schreef op zondag 27 januari 2013 @ 13:39:
[...]

Is je eigen ingevoerde historische data niet mee herberekend dan? Anders kan ik ook alles opnieuw gaan doen.

Dit is wel even een verandering die je goed in de gaten moet houden als je echt dagelijks je meterstanden invoerd
Mindergas.nl: "De meterstand wordt gezien als eindstand van de dag. Indien je 's avonds voor middernacht de meterstand invoert, selecteer dan de datum van vandaag. Indien je 's avonds na middernacht of 's ochtends vroeg de meterstand invoert, selecteer dan de datum van gisteren. Op deze webpagina wordt automatisch de juiste datum al gekozen."
Normaal neem ik mijn meterstanden eens per week ('s morgens 7.00 uur) op. Deze koude week was ik wat nieuwsgierig en ben ik elke dag gaan opnemen. Nu zijn al mijn ingevoerde meterstanden ook herberekend, maar die zijn dus zogenaamd voor genoemde datum 12 uur 's nachts terwijl ze eigenlijk van de dag ervoor zijn. Om ook in de toekomst dagen/weken in voorgaande jaren te kunnen vergelijken met toekomstige, kies ik ervoor om de meterstanden opnieuw in te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Snowmiss schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:15:
[...]

Normaal neem ik mijn meterstanden eens per week ('s morgens 7.00 uur) op. Deze koude week was ik wat nieuwsgierig en ben ik elke dag gaan opnemen. Nu zijn al mijn ingevoerde meterstanden ook herberekend, maar die zijn dus zogenaamd voor genoemde datum 12 uur 's nachts terwijl ze eigenlijk van de dag ervoor zijn. Om ook in de toekomst dagen/weken in voorgaande jaren te kunnen vergelijken met toekomstige, kies ik ervoor om de meterstanden opnieuw in te voeren.
Je hebt een DM

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
Wat ik tot nu toe op mijn Intergas HRE 36/30 heb ingesteld zijn deze opties.

1. Tapwater op 50graden (standaard 60)
2. CV aanvoer temp 60 graden (standaard 80).
3. CV vermogen 30% (standaard 70%)
4. CV Pompstand 1 (standaard pompstand 3).

Met deze instelling heb ik een aanvoer/retour verschil van gemiddeld tussen de 12-15graden.
Meer zit er waarschijnlijk niet in. Omdat mijn radiatoren nog standaard zijn van Bouwjaar 1945.
Het gaat om een hoekwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

niet bang voor legionella met tapwater op 50 graden?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

prein2 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:26:
Ik draai hier al bijna 1,5 jaar tap op 45c :). Alleen als ik terug ben van vakantie blaas ik de boel even door met 80c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00

m00

prein2 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:26:
Krijgt geen kans:
- boiler uit sowieso niet (er wordt niks op temperatuur gehouden)
- boiler aan: veel te klein om lang genoeg stase van warm water te hebben om legionellagroei te hebben. En anders stroomt het nog genoeg door als je vaker dan eens per twee weken een douche neemt.

In de zomer is het risico vele malen groter door stase in gewone koude leidingen die dan 20-30°C kunnen zijn onder slechte omstandigheden. Onafhankelijk van je warme leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-07 22:14
Dolbyadt schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:45:

Met deze instelling heb ik een aanvoer/retour verschil van gemiddeld tussen de 12-15graden.
Meer zit er waarschijnlijk niet in. Omdat mijn radiatoren nog standaard zijn van Bouwjaar 1945.
Dus tijd om wat voetventielletjes te installeren en de zaak in te regelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

lees op nu.nl een stuk over de gasrekening in januari.
hierin staat dat NUON adviseerd om geen gordijnen voor de verwarming te hangen. Dit is iets dat mij al langer bezighoudt.
In mijn (huur)huis hangen lange gordijnen voor de ramen en gordijnen. in een poging energie te besparen leg ik de gordijnen wel eens op de vensterbank, waardoor ze effectief bijna boven de verwarming hangen. Ik heb trouwens dubbel enkelglas. wat is jullie idee:

1. lange gordijnen tot de vloer, minimaliseert de afkoeling via de ramen, maar de verwarming wordt volledig afgedekt
2. halflange gordijnen, dus precies tot vlak boven de verwarming. afkoeling via de ramen is iets meer, voorplaat van de verwarming is open, boven de verwarmin is effectief de helft aan de ene en de andere helft aan de andere kant van de verwarming.
3. gordijnen openlaten, veel kou van de ramen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
prein2 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 15:13:
lees op nu.nl een stuk over de gasrekening in januari.
hierin staat dat NUON adviseerd om geen gordijnen voor de verwarming te hangen. Dit is iets dat mij al langer bezighoudt.
In mijn (huur)huis hangen lange gordijnen voor de ramen en gordijnen. in een poging energie te besparen leg ik de gordijnen wel eens op de vensterbank, waardoor ze effectief bijna boven de verwarming hangen. Ik heb trouwens dubbel enkelglas. wat is jullie idee:

1. lange gordijnen tot de vloer, minimaliseert de afkoeling via de ramen, maar de verwarming wordt volledig afgedekt
2. halflange gordijnen, dus precies tot vlak boven de verwarming. afkoeling via de ramen is iets meer, voorplaat van de verwarming is open, boven de verwarmin is effectief de helft aan de ene en de andere helft aan de andere kant van de verwarming.
3. gordijnen openlaten, veel kou van de ramen.
In principe wil je niet dat de warme lucht die opstijgt boven de radiatoren langs het koude raam gaat. Je wilt eigenlijk je raam zo koud mogelijk houden. Ideaal is dus een gordijn die eindigt boven de vensterbank en er niet overheen valt, zodat de warme lucht langs de warme kant van het gordijn het plafond kan bereiken zonder af te koelen.

Radiatoren moet je ook zo min mogelijk afdekken omdat een deel van de warmte in de vorm van straling geleverd wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door straider op 28-01-2013 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

dat snap ik, maar in de praktijk hangen halflange gordijnen altijd boven de radiator. met het 'golfpatroon' van gordijnen komt dus ongeveer de helft langs het raam en de andere helft in huis. de gordijnen zelf warmen natuurlijk erg goed op, maar of dat zo nuttig is..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
Mja, dan blijft het een inefficiënte situatie. Je kan vast ook wel voorstellen dat het er zo uit gaat zien:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NBr67zwl.png

Waar links er gewoonweg een extra isolatielaag ontstaat door de quazi-stilstaande lucht. Wat nou beter is, een gordijn net boven de verwarming of helemáál geen gordijn durf ik zo niet te zeggen. Ik zou de eerste denken, omdat je door een raam ook stralingswarmte uit de gehele kamer verliest en dit toch een beetje tegenhoudt met een gordijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

mooi plaatje! een hele verduidelijking!

uiterst links: niet mogelijk, te weinig/geen ruimte tussen verwarming en raam
midden: lijkt mij de beste oplossing, maar nog steeds warmteverlies
rechts: zo heb ik het nu, en dus vaak leg ik de gordijnen op de vensterbank om het nog enigszins goed te krijgen. :s

uiterst links is natuurlijk het mooist, maar als dit niet mogelijk is, midden of niets...?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Gr33n135 schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 18:23:
[...]

The site van askanowner.nl geeft een foutmelding bij het inloggen. Dus toch nog maar eens hier de vraag stellen of iemand de toegangscode weet van de Daalderop Comfort Classic ketels. Bij deze dus... ;)
Je hebt een DM

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:34
@prein2: rolgordijn?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

prein2 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:39:
mooi plaatje! een hele verduidelijking!

uiterst links: niet mogelijk, te weinig/geen ruimte tussen verwarming en raam
midden: lijkt mij de beste oplossing, maar nog steeds warmteverlies
rechts: zo heb ik het nu, en dus vaak leg ik de gordijnen op de vensterbank om het nog enigszins goed te krijgen. :s

uiterst links is natuurlijk het mooist, maar als dit niet mogelijk is, midden of niets...?
Misschien de vensterbank iets verbreden, mits voldoende ruimte tussen radiator en vensterbank?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dolbyadt schreef op maandag 28 januari 2013 @ 11:45:

Ik heb de zelfde ketel en zelfde thermostaat.
Ik mis de stralingswarme!
Voorheen een HR Nefit met gewone aan/uit schakelaar.
Was op vol vermogen rond de 85 graden aanvoer bij aan. Moduleerde niet terug.
Radiatoren gaven wel stralingswarmte bij die temperatuur.
Nu zit ik ook bij 20.5 graden in de kamer met koude benen en voeten.
Ik laat woensdag een expert de capaciteit van de radiatoren in de woonkamers eens doorrekenen. Mogelijk dat deze te krap zijn waardoor te weinig warme binnenkomt.
Ketel staat nog bijna constant aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Laatst online: 23:00
Onze huidige Agpo Econpact CV ketel heeft 't begeven, met een beetje geluk heb je nog een warme douche that's it. Schijnt de branderautomaat of de printplaat te zijn. Na 15 jaar niet meer de moeite waard.

Monteur is gekomen met de Intergas HRE CW4, gezien het feit dat de Agpo een CW3 is gaan we hierop vooruit. Remeha voert hij zelf niet, hiervoor zouden we naar een 3e partij moeten voor onderhoud e.d.

Hoe ervaren jullie het geluid van de Intergas HRE? De huidige Agpo bromt, loeit en trilt aan alle kanten.
Intergas heeft nu ook de HReco reeks op de markt, lees er goede berichten over, maar is het echt de moeite waard om voor de HReco versie te gaan ipv de HRE, zeker gezien de meerprijs van +-250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
Ik heb ook intergas hre36/30 en bij ons staat de ketel ook lang aan.
Voordeel is wel dat hij met lagere temp alles warm houd. Dus bij ons brandt hij met 50 graden een kwartier ipv met 80 graden 5 minuten. Ik neem aan dat het eerste zuiniger is maar het tweede voelt fijner.
Misschien een aan/uit thermostaat ipv modulerend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

duimp schreef op maandag 28 januari 2013 @ 18:31:
Ik neem aan dat het eerste zuiniger is maar het tweede voelt fijner.
Stook met 50° en zet de thermosstaat 1/2 graad hoger.
prein2 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 16:39:
vaak leg ik de gordijnen op de vensterbank om het nog enigszins goed te krijgen. :s
Precies, zou ik ook doen.
Alternatief is het hele zaakje om te bouwen zodat de gordijnen hangen zoals in situatie 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
.NCK schreef op maandag 28 januari 2013 @ 18:25:
Onze huidige Agpo Econpact CV ketel heeft 't begeven, met een beetje geluk heb je nog een warme douche that's it. Schijnt de branderautomaat of de printplaat te zijn. Na 15 jaar niet meer de moeite waard.

Monteur is gekomen met de Intergas HRE CW4, gezien het feit dat de Agpo een CW3 is gaan we hierop vooruit. Remeha voert hij zelf niet, hiervoor zouden we naar een 3e partij moeten voor onderhoud e.d.

Hoe ervaren jullie het geluid van de Intergas HRE? De huidige Agpo bromt, loeit en trilt aan alle kanten.
Intergas heeft nu ook de HReco reeks op de markt, lees er goede berichten over, maar is het echt de moeite waard om voor de HReco versie te gaan ipv de HRE, zeker gezien de meerprijs van +-250 euro.
Wat betreft CW3 -> CW4 en vooruitgang: voldeed je huidige ketel voor zowel tapwater als verwarming? Kreeg de oude ketel het huis in een poep en een scheet warm? Zo ja, dan liever de 24/18 CW3 nemen ipv de 28/24 CW4. De HRE heeft niet een denderend modulatiebereik, is vooral populair vanwege de kostprijs en het ontbreken van veel onderdelen die stuk kunnen gaan.

Wat betreft geluid, de HRE heeft een aantal geluidjes die je duidelijk kunt horen:
- het inschakelen
- het uitschakelen
- het knakken van de ketel zodra je abrupt van warmtelast wisselt

Dat laatste schijnt iets te zijn met de bouten van de montageplaat op de warmtewisselaar, zou wel op te lossen moeten zijn met keramiekvet als die bouten weer worden vastgedraaid. Je merkt dit vooral na tapwatervraag als de ketel daarna weer koeler water van het CV-circuit door de warmtewisselaar laat lopen en de boel daardoor afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

_JGC_ schreef op maandag 28 januari 2013 @ 18:39:
[...]

Wat betreft CW3 -> CW4 en vooruitgang: voldeed je huidige ketel voor zowel tapwater als verwarming? Kreeg de oude ketel het huis in een poep en een scheet warm? Zo ja, dan liever de 24/18 CW3 nemen ipv de 28/24 CW4. De HRE heeft niet een denderend modulatiebereik, is vooral populair vanwege de kostprijs en het ontbreken van veel onderdelen die stuk kunnen gaan.

Wat betreft geluid, de HRE heeft een aantal geluidjes die je duidelijk kunt horen:
- het inschakelen
- het uitschakelen
- het knakken van de ketel zodra je abrupt van warmtelast wisselt

Dat laatste schijnt iets te zijn met de bouten van de montageplaat op de warmtewisselaar, zou wel op te lossen moeten zijn met keramiekvet als die bouten weer worden vastgedraaid. Je merkt dit vooral na tapwatervraag als de ketel daarna weer koeler water van het CV-circuit door de warmtewisselaar laat lopen en de boel daardoor afkoelt.
De nieuwe Intergas HR eco schijnt een van de stilste in zijn klasse te zijn, daarnaast is het modulatie bereik sterk verbeterd. HReco 24 kan terugmoduleren tot 5.4kw :)

http://www.intergas-verwa...dukten_detail=35&catid=12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Laatst online: 23:00
@_JGC_:

Het opwarmen van het huis gaat prima met de huidige ketel, hetzij dat de verdeling van de warmte niet helemaal optimaal is / was. Aansturing gebeurde dan ook nog met een simpele aan / uit klokthermostaat.

Warm water is / was wel een probleem, de capaciteit is voor het vullen van een bad net te weinig. Het gaat net aan. CW4 is een hierop een prima aanvulling, eigenlijk wel nodig.

Als alternatief hadden we de Remeha Calenta 28c op 't oog, deze kun je qua kostprijs gelijk zetten met de HReco. Maar de iSense is iets goedkoper te verkrijgen van een Honeywell Touch / Vision modulation.

Het modulatiebereik is iets groter, in de zin van de minimale waarde is lager. Of de kwaliteit van onderdelen net zo goed is durf ik niet te zeggen, de monteur vond het ontbreken van veel kunststof in het voordeel van de intergas.

Waarom ik de stilte navroeg, familie met een oude kombi kompakt ervaren nogal wat geluiden als zijnde opvliegende ventilator geluiden en sommigen knallen bij het opwarmen van tapwater in de nacht.
Iets wat we laatst in een vakantiehuisje van landal ook hebben mogen ervaren, toen speelde het aftakelen van de agpo al.

@revolution-nl:

De HRE variant kan dit volgens de brochures net zo goed. CW3 is echter net te weinig waardoor de CW4 variant (HReco 30) in zicht komt.

[ Voor 9% gewijzigd door .NCK op 28-01-2013 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:57:
[...]
...
Ik laat woensdag een expert de capaciteit van de radiatoren in de woonkamers eens doorrekenen. Mogelijk dat deze te krap zijn waardoor te weinig warme binnenkomt.
..
gewoon zo vet veel mogelijk radiator-vermogen er in hangen als kan.
Heb hier mijn Jaga's gekozen om maximaal wand-oppervlak te kunnen bedekken, en gelijk een twin-versie voor dubbele-convectorlichamen. Ter indicatie: ik meen dat er eerst in het hele huis hier ca 8 kW aan radiatoren waren geplaatst, nu hangt er ca 8 kW alleen in huiskamer/keuken (voor LTV :) )
berekenen is vaak bepalen wat minimaal nodig is...
en die expert gaat die met vuistregels werken, of echt een warmteverliesberekening opstellen??

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die knallende warmtewisselaar komt dus omdat de bouten die de voorplaat vastmaken aan de aluminium warmtewisselaar van RVS zijn. Dat gaat anders uitzetten en daardoor gaat de zooi knallen. Schijnt dat keramiekvet op de bouten doen voordat je de voorplaat weer vastdraait dat oplost, maar niet iedereen weet/doet dat en lang niet iedereen zit Intergas op de huid voor dit probleem.
Het op en aftoeren merk je vooral bij tapwater, bij normaal CV-gebruik hoor je die hele ketel eigenlijk niet. Verder is 's nachts tapwater opstoken dikke onzin, die tapcomfort/eco functie hoort gewoon uit.
Edit:
http://www.klusidee.nl/Forum/post-442248.html#442248
Dat dus

[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 28-01-2013 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

ericplan schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:27:
[...]

Misschien de vensterbank iets verbreden, mits voldoende ruimte tussen radiator en vensterbank?
Ja, kan allemaal natuurlijk, dan de radiator iets meer van de muur af plaatsen...
Maar ja, het is een huurhuis waar we geen 2 jaar meer wonen, en dat s toch een ingrijpende verandering.. Vandaar de 'kleine wijzigingen'

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
.NCK schreef op maandag 28 januari 2013 @ 18:51:
@_JGC_:

Het modulatiebereik is iets groter, in de zin van de minimale waarde is lager. Of de kwaliteit van onderdelen net zo goed is durf ik niet te zeggen, de monteur vond het ontbreken van veel kunststof in het voordeel van de intergas.
Waarom hij jouw geen Remeha wil verkopen heeft een heel andere reden, aan de Intergas verdient hij gewoon meer. Intergas geeft zijn ketels haast weg (aan hem) en Remeha niet. De mooiere techniek moet je toch echt bij Remeha zijn ipv Intergas. En met techniek bedoel ik niet een zee aan parameters, juist niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Ik vind het warmtewisselaar concept van intergas anders wel briljant. Ze zijn (zowat) de enige die rookgassen direct koelen met tapwater. Ik heb me altijd afgevraagd waarom andere merken dat niet al lang en breed doen, desnoods alleen met de laatste vinpijp.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Vraagje aan de experts in dit forum... Met de kou van de afgelopen weken moest ik de aanvoertemp van onze Bosch 35 HRC opvoeren naar 55 graden. Nu het weer wat warmer is kan ik toe met 47 graden. Dat regel ik nu door met het handje de aanvoertemp te regelen (linker draaiknop op de ketel).

Bestaat er een manier of dit automatisch te doen? Zelf denk ik dan aan een WAR. Alleen: het lijkt wel alsof er alleen WAR's bestaan icm met een thermostaat. En dat lukt bij ons denk ik iets slechter, omdat er een zoneregeling tussen de ketel en thermostaten zit.

Tips? Misschien de buitensensor rechtstreeks op de ketel aansluiten ipv op de thermostaat?

Stappenmotor op de draaiknop (beetje mc Guyver oplossing... ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 29-01-2013 08:26 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
Voetventielletjes monteren dat gaat me te veel geld kosten. En ik zit nu op 12-15graden verschil aanvoer/retour. Stel dat ik dat kan vergroten doormiddel van voetventielen naar laten we zeggen
20graden (optimaal) aanveor/retour verschil. Hoeveel % zou ik dan zuiniger kunnen stoken.

Want voetventiellen kosten ook geld. Zou het echt zoveel kunnen uitmaken als je de aanvoer/retour
temperatuur optimaal krijgt van 20graden verschil?
straider schreef op maandag 28 januari 2013 @ 14:52:
[...]

Dus tijd om wat voetventielletjes te installeren en de zaak in te regelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
Ik moet zelf zeggen na afgelopen weekend dat ik mijn keuken verwarming goed heb aangesloten dus de aanvoer boven en retour onder. Word alles mooi en netjes warm.

Ben zelf op dit moment tevreden. Maar het blijft wennen zo'n HR Ketel die moduleert.Vooral als
je een VR ketel gewend bent met aan/uit thermostaat. Hopenlijk heb ik volgend jaar beduidend een
verschil in verbruik waar ik het eigenlijk om gedaan heb. Hoop echt dat ik veel minder verbruik nu.
Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:57:
[...]

Ik heb de zelfde ketel en zelfde thermostaat.
Ik mis de stralingswarme!
Voorheen een HR Nefit met gewone aan/uit schakelaar.
Was op vol vermogen rond de 85 graden aanvoer bij aan. Moduleerde niet terug.
Radiatoren gaven wel stralingswarmte bij die temperatuur.
Nu zit ik ook bij 20.5 graden in de kamer met koude benen en voeten.
Ketel staat nog bijna constant aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
hansdegit schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 08:24:
Vraagje aan de experts in dit forum... Met de kou van de afgelopen weken moest ik de aanvoertemp van onze Bosch 35 HRC opvoeren naar 55 graden. Nu het weer wat warmer is kan ik toe met 47 graden. Dat regel ik nu door met het handje de aanvoertemp te regelen (linker draaiknop op de ketel).
Wat is er op tegen om zelf, afhankelijk van het weer, de aanvoer temperatuur te verlagen?

Zelf heb ik ook weer aanvoer temperaturen en pompsnelheden verlaagd.

Vaak hoeft dat ook niet te gebeuren omdat het toch een traag proces is.

Maar het zal best automatisch kunnen.
Voor de "massa" is het natuurlijk altijd beter om dit automatisch te doen, dan staat de aanvoertemperatuur van de ketel niet altijd op 90 graden bij iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
VROEM! schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 07:57:
Ik vind het warmtewisselaar concept van intergas anders wel briljant. Ze zijn (zowat) de enige die rookgassen direct koelen met tapwater. Ik heb me altijd afgevraagd waarom andere merken dat niet al lang en breed doen, desnoods alleen met de laatste vinpijp.
Ik zeg ook niet dat die wisselaar een slecht ontwerp heeft, gaat mij om het totaalplaatje. En ookal is die wisselaar misschien briljant bedacht, halen ze ook een hoger rendement op tapwater tov andere fabrikanten? ;-)
hansdegit schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 08:24:

Bestaat er een manier of dit automatisch te doen? Zelf denk ik dan aan een WAR. Alleen: het lijkt wel alsof er alleen WAR's bestaan icm met een thermostaat. En dat lukt bij ons denk ik iets slechter, omdat er een zoneregeling tussen de ketel en thermostaten zit.

Tips? Misschien de buitensensor rechtstreeks op de ketel aansluiten ipv op de thermostaat?

Stappenmotor op de draaiknop (beetje mc Guyver oplossing... ;) )
Kun je de ketel niet los aansturen met een war en de zoneregeling los koppelen van de ketel? Dat die alleen de zones nog aanstuurt. Buitenvoeler op thermostaat aansluiting zetten werkt iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
- Ik zelf heb omdat ik het hier heb gelezen de cv temperatuur verlaagd naar maximaal 60graden aanvoer. Maar moet wel zeggen toen mijn ketel nog standaard stond van Intergas. Dat de CV temp nooit boven de 65graden is geweest. Maar heb het toch anders ingesteld door de experts hier op het forum.

- De cv pompsnelheid heb ik zelf van stand 3 naar stand 1 gezet omdat ik daardoor een groter verschil heb gekregen in aanvoer/retour temperatuur. Mijn radiatoren zijn lekker stil hoor totaal geen geluid of
tikken enzo. Ben op dit moment heel erg tevreden.

- Daarbij het CV vermogen van standaard 70% naar 30% gezet ook omdat mensen gezegd hebben dat dit zuiniger is en voorkomt dat de aanvoer/retour temperatuur te snel kan oplopen. Mijn radiatoren worden door het hele huis netjes mooi warm. Onderverdieping.staan de radiatoren vol open.
Op de 4x slaapkamers staan de radiatoren op stand 1. Dat de radiator een beetje lauw word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
Nu je het vermogen hebt teruggeschroefd duurt het dan niet langer voordat je huis warm is?
Ik heb ook een intergas maar nog niets gedaan met het vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
Qua vermogen zou je denken dat het zo zou moeten zijn. Maar op dit moment is het tegendeel waar.
Omdat de aanvoer/retour temperatuur minder snel te hoog word. Blijft de verwarming zachtjes maar bijna continu verwarmen op een laag pitje zeg maar. (vergelijk het met cruisecontrol van een auto). Als je het vermogen op 70% hebt staan gaat de CV ketel op 70% knallen zullen we maar zeggen waardoor de aanvoer/retour temperatuur snel stijgt waardoor de ketel
steeds aan en uit springt. Dit zou minder zuinig zijn en je zou dan ook beter merken het warmte verschil en het afkoelen. Omdat de temperatuur vrij snel oploopt. Als de verwarming zachtjes opwarmt kost dus minder energie en zal qua comfort een vooruit gang kunnen zijn. Dit blijft natuurlijk persoonlijk voorkeur.

Omdat bij ons 24/7 gezin (vrouw, dochtertje) thuis zit, gaat vanaf 6:30 de verwarming aan naar 20 graden t/m 22:00. De nachtstand staat bij ons op 15 graden. Omdat dit ook op het forum word gezegd dat dit minder verbruik zou moeten zijn. De thermodstaat zorgt ervoor dat het om 6:30 rond de 20graden is. Dus
de CV hoeft over de heledag maar gemiddeld 0,5 tot 1 graad bij te verwarmen wat makkelijk kan op 30% CV ketel vermogen.

Er staan hier op het forum informatie hoe je kan berekenen hoeveel watt je aan radiator vermogen hebt hangen. Als je dat weet kan je kijken hoeveel cv vermogen nodig is om jouw radiatoren normaal warm te krijgen. Ik heb een Intergas HRE 36/30 CW5 . Achteraf had ik makkelijk een lagere Intergas kunnen nemen.
duimp schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 10:03:
Nu je het vermogen hebt teruggeschroefd duurt het dan niet langer voordat je huis warm is?
Ik heb ook een intergas maar nog niets gedaan met het vermogen

[ Voor 9% gewijzigd door Dolbyadt op 29-01-2013 10:23 . Reden: Informatie toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[b]
Omdat bij ons 24/7 gezin (vrouw, dochtertje) thuis zit, gaat vanaf 6:30 de verwarming aan naar 20 graden t/m 22:00. De nachtstand staat bij ons op 15 graden. Omdat dit ook op het forum word gezegd dat dit minder verbruik zou moeten zijn. De thermodstaat zorgt ervoor dat het om 6:30 rond de 20graden is. Dus
de CV hoeft over de heledag maar gemiddeld 0,5 tot 1 graad bij te verwarmen wat makkelijk kan op 30% CV ketel vermogen.
[...]
Je zou kunnen overwegen om, in overleg met je vrouw, de temperatuur pas in de loop van de dag naar 20 graden te brengen. Dit omdat je in de ochtend toch vaak aktiever bent met diverse klussen in huis. Misschien kan je dan ook nog wat beter profiteren van de zon, als die tenminste schijnt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
Bedankt voor de tip. Heb ik al geprobeerd. Maarja vrouwen en kou. pffffff..

Dit heb ik al opgegeven. Heb zelfs in de thermostaat de calibratie met 1 graad verlaagd. Kom je thuis heeft ze met de hand de temperatuur op 22 graden gezet. Ik ga niet in de kou zitten. tssssssjjjjj.... :'(
Bedankt voor de tip maar mijn vrouw en dochtertje hebben het of te warm in de zomer en in de winter hebben ze het standaard te koud. :o
ericplan schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 10:24:
[...]

Je zou kunnen overwegen om, in overleg met je vrouw, de temperatuur pas in de loop van de dag naar 20 graden te brengen. Dit omdat je in de ochtend toch vaak aktiever bent met diverse klussen in huis. Misschien kan je dan ook nog wat beter profiteren van de zon, als die tenminste schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Dolbyadt schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 10:30:

[...]
Vrouwen zijn net als kikkers.
Altijd bang van de ooievaar en koude poten. :)

Ik zoek nog meer informatie over de Intergasketels.
En dan bedoel ik niet die mooie brochures maar de technische gegevens over met name de warmtewisselaar.
Solo en combi, is er een verschil.
Of is het enige verschil een extra koperen spiraal voor het warm water door dezelfde warmtewisselaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
De Solo doet geen tapwater, alleen verwarming. Je kunt een Kombi ook configureren als Solo, stel je gewoon in op het menu en tapwater sluit je gewoon niet aan. Je kunt een Kombi ook nog configureren als Tap, dan heb je gewoon een duur geisertje zonder verwarmingsfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dolbyadt schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 10:30:

Dit heb ik al opgegeven. Heb zelfs in de thermostaat de calibratie met 1 graad verlaagd. Kom je thuis heeft ze met de hand de temperatuur op 22 graden gezet. Ik ga niet in de kou zitten. tssssssjjjjj.... :'(
Bedankt voor de tip maar mijn vrouw en dochtertje hebben het of te warm in de zomer en in de winter hebben ze het standaard te koud. :o
[...]
Haha, ja het gevoel van een vrouw hou je meestal niet voor de gek. Maar het is toch niet een echte besparing om de temperatuur simpel 1 graad te verlagen? Je bezuinigd dan ook direct op het comfort (van je vrouw) en het is toch juist niet de bedoeling om op comfort te bezuinigen.
Al was het wel mooi meegenomen als ze het niet in de gaten had gekregen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 19:39
Comfort is ook relatief, als je jezelf went aan een graad lager dan weet je binnen notime niet beter. Voor de meeste mensen helemaal geen probleem. Maar ja, als je hartje winter in een t-shirtje wilt kunnen zitten dan wordt het lastig. Een gedragsaanpassing is wel de goedkoopste manier van besparen, helaas niet altijd de snelste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Vandaag wederom Honeywell een mail gestuurd met de vraag waarom zij hun thermostaten 3, 6, 9 of 12 maal in het uur de cv ketel even laten opstarten.... dit kost onnodig veel energie waar je niets aan hebt....
Voor sommige huizen en systemen zal dit goedkoper zijn, maar niet in een zwaar geïsoleerd huis zoals dit.... ook kan je dit niet uitzetten. Je kan namelijk alleen maar kiezen tussen 3,6,9 of 12 er zit geen 0x bij.
Ik ga toch ook niet naar buiten om mijn auto bv 6x in het uur voor Jan met de korte achternaam te starten en deze voor circa 1 minuut stationair te laten draaien terwijl ik niet weg hoef.... .
Ik wil gewoon een thermostaat die aanslaat wanneer er warmte gevraagd word en ik hoef geen thermostaat die het verwarmingswater op 26 a 27 graden houd.... dit kost een hoop energie en geld, want de radiatoren geven geen warmte af bij 26 a 27 graden.
Ik denk dat ik maar eens opzoek ga naar zo`n ouderwetse kwikthermostaat.... met een beetje mazzel heeft mijn pa nog zo iets in de kast liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door pribo op 29-01-2013 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pribo schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 18:19:
Vandaag wederom Honeywell een mail gestuurd met de vraag waarom zij hun thermostaten 3, 6, 9 of 12 maal in het uur de cv ketel even laten opstarten.... dit kost onnodig veel energie waar je niets aan hebt....
Voor sommige huizen en systemen zal dit goedkoper zijn, maar niet in een zwaar geïsoleerd huis zoals dit.... ook kan je dit niet uitzetten. Je kan namelijk alleen maar kiezen tussen 3,6,9 of 12 er zit geen 0x bij.
Ik ga toch ook niet naar buiten om mijn auto bv 6x in het uur voor Jan met de korte achternaam te starten en deze voor circa 1 minuut stationair te laten draaien terwijl ik niet weg hoef.... .
Ik wil gewoon een thermostaat die aanslaat wanneer er warmte gevraagd word en ik hoef geen thermostaat die het verwarmingswater op 26 a 27 graden houd.... dit kost een hoop energie en geld, want de radiatoren geven geen warmte af bij 26 a 27 graden.
Ik denk dat ik maar eens opzoek ga naar zo`n ouderwetse kwikthermostaat.... met een beetje mazzel heeft mijn pa nog zo iets in de kast liggen.
Accepteer nu maar gewoon dat het by design is. Honeywell doet het echt niet om jou een hogere gasrekening te bezorgen.

Nogmaals (want dat heb je volgens mij nog steeds niet gedaan) verlaag de minimale aanvoer temperatuur eens naar 47c, als je tenminste nog een modulerende thermostaat hebt. Een aan/uit thermostaat is gewoon een dom ding.

Als ik jou was zou ik inderdaad een honeywell kwik thermostaat monteren en een ouderwetse CV VR ketel met waakvlam. Al de technische innovatie van de laatste decennia is immers voor niks |:(

Ik snap je probleem niet, je had je modulerende thermostaat toch weer ingeruild voor een aan/uit en dat was toch zoveel beter?

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 29-01-2013 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

revolution-nl schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 18:23:
[...]

Accepteer nu maar gewoon dat het by design is. Honeywell doet het echt niet om jou een hogere gasrekening te bezorgen.

Nogmaals (want dat heb je volgens mij nog steeds niet gedaan) verlaag de minimale aanvoer temperatuur eens naar 47c, als je tenminste nog een modulerende thermostaat hebt. Een aan/uit thermostaat is gewoon een dom ding.

Als ik jou was zou ik inderdaad een honeywell kwik thermostaat monteren en een ouderwetse CV VR ketel met waakvlam. Al de technische innovatie van de laatste decennia is immers voor niks |:(

Ik snap je probleem niet, je had je modulerende thermostaat toch weer ingeruild voor een aan/uit en dat was toch zoveel beter?
Een modulerende thermostaat moduleert alleen terug bij bv het aan warmen van je woning, zodra je woning op temperatuur is dan werkt hij gewoon verder als een domme aan/uit thermostaat.
lees maar eens je gebruiksaanwijzing nog maar eens goed...daar staat het namelijk in beschreven.

Ik ben juist weer terug gegaan naar een aan/uit thermostaat omdat de ketel heel goed zelf terug moduleert op watertemperatuur.... Hierdoor is het huis eerder op temperatuur, want een modulerende thermostaat doet soms erg lang over die laatste 0,5 tot 1 graad. Ik ben niet de enige dit heeft ondervonden... even Googlen en je vind meer van dit soort klachten. Ook is mijn verbruik lager met een gewone aan/uit.

[ Voor 10% gewijzigd door pribo op 29-01-2013 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
pribo schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 18:35:
[...]

Een modulerende thermostaat moduleert alleen terug bij bv het aan warmen van je woning, zodra je woning op temperatuur is dan werkt hij gewoon verder als een domme aan/uit thermostaat.
lees maar eens je gebruiksaanwijzing nog maar eens goed...daar staat het namelijk in beschreven.
Ik ben het met je eens dat dit een vrij beperkte vorm van regelen is. Maar nu vraag ik mij af of het ook te warm wordt in je woonkamer, dus warmer dan je gewenste temperatuur?
Ik ben juist weer terug gegaan naar een aan/uit thermostaat omdat de ketel heel goed zelf terug moduleert op watertemperatuur.... Hierdoor is het huis eerder op temperatuur, want een modulerende thermostaat doet soms erg lang over die laatste 0,5 tot 1 graad. Ik ben niet de enige dit heeft ondervonden... even Googlen en je vind meer van dit soort klachten. Ook is mijn verbruik lager met een gewone aan/uit.
Een snellere manier van verwarmen en nog zuiniger ook, dat is interessant. Bij Remeha en Nefit is uit testopstellingen gebleken dat een modulerende thermostaat 4 a 5% zuiniger is. Natuurlijk is dit wel gemeten met een Moduline of iSense thermostaat en niet met een Honeywell.
Een Nefit Moduline vraagt sowieso niet 3,6 of 9 maal per uur warmte. Deze geeft een vermogensvraag die langzaam oploopt, zodra de ondergrens van de ketel wordt bereikt slaat de ketel aan. De thermostaat weet ook exact aan welk type ketel hij zit geknoopt.

[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 29-01-2013 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Laatst online: 26-07-2024
In theorie is een modulerende thermostaat zuiniger omdat deze de ketel langdurig op laag vermogen laat draaien om het huis op temperatuur te houden. Dit in tegenstelling tot een aan/uit thermostaat, die de ketel regelmatig in- en uit schakelt om de temperatuur constant te houden. Met een modulerende thermostaat heb je minder starts en langer een lagere aanvoertemperatuur.

In de praktijk gaat het idee van langdurig op laag vermogen stoken met een modulerende regeling niet altijd op. In een goed geisoleerd huis is het warmteverlies vaak lager dan het minimumvermogen wat de ketel kan leveren. Ook een modulerende regeling moet dan overgaan op aan/uit regeling op minimaal vermogen. Honeywell noemt het Low Load Control, bij Nefit heet het tijdsproportioneel bedrijf (code 0E op het display).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Oxxelaar, graag even je visie op het volgende:

Ik stook met de Isense op min en max tset 54 graden. De ketel gaat er dus in vlot tempo naar toe en blijft dit dan aanvoeren (moduleert dus 1 etc naar 5 en dan weer terug naar 3 op dit moment)
De keuze voor 54 graden is als volgt:
1. de VV heeft dit nodig om op temp te komen (netto gaat er 45 de vloer in)
2. de rest vd woning heeft radiatoren, met minder dan 55 worden die niet warm genoeg.

Nu is dus de 'discussie' zet de min waar lager. De ketel moduleert dan meer en zal er langer over doen om toch naar de 54 te klimmen. Echter heb ik imho niets aan dat traject. het duurt langer en de warmte is te laag om iets mee te doen
Dan is het volgende. Op het moment dat de VV pomp aangaat komt er dus een slomp koud water, rond de 20 graden naar de ketel. HIerdoor moduleert hij weer op. dit blijft hij doen tot de retour rond de 30 graden komt. dan is het huis ook warm inmiddels.
Hoe kom ik nu lager in vermogen en bereik toch mijn doel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Oxellaar schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 21:07:
[...]
Ik ben het met je eens dat dit een vrij beperkte vorm van regelen is. Maar nu vraag ik mij af of het ook te warm wordt in je woonkamer, dus warmer dan je gewenste temperatuur?
Ja de temperatuur die stijgt op een gegeven ogenblik... soms een halve graad met een uitschieter naar een hele graad... Om de temperatuur toch constant te houden, gaat de thermostaat om 18:00 uur een halve graad lager en om 21:00 uur gaat die helemaal terug naar 15 Gr. Wanneer ik ga naar boven ga om ongeveer kwart over 11 is het nog geen halve graad afgekoeld vanaf 21:00 uur.
Dit huis is zo goed geïsoleerd dat het zeer weinig warmte verliest.... de laagste ochtend temperatuur die ik hier tijdens de vorst beneden heb gehad was 17 graden en dat kwam omdat ik een steekraampje s`nachts open had staan.
Er is maar blij met die pis lauwe radiatoren en dat is de papegaai omdat hij erop gaat zitten slapen.... krijgt die koude pootjes.. 8)7

[...]
Oxellaar schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 21:07:

Een snellere manier van verwarmen en nog zuiniger ook, dat is interessant. Bij Remeha en Nefit is uit testopstellingen gebleken dat een modulerende thermostaat 4 a 5% zuiniger is. Natuurlijk is dit wel gemeten met een Moduline of iSense thermostaat en niet met een Honeywell.
Een Nefit Moduline vraagt sowieso niet 3,6 of 9 maal per uur warmte. Deze geeft een vermogensvraag die langzaam oploopt, zodra de ondergrens van de ketel wordt bereikt slaat de ketel aan. De thermostaat weet ook exact aan welk type ketel hij zit geknoopt.
Wanneer de intergas goed staat afgesteld moduleert hij van zichzelf zeer goed terug.... tijdens het om de 10 minuten aanspringen van de ketel word het water ook niet veel warmer dan 30 graden.... ook wanneer hij aanslaat (om de 10 min.) schiet de ketel ook niet direct door naar vol power, maar start direct op, op minimaal vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:34
Hier wat inzicht na een maand loggen van de retourtemperatuur:
gem. retourtemp als ketel (lijkt) te branden (dus retourtemp constant/stijgend): 33,6
gem. retourtemp. als ketel niet (lijkt) te branden (dus retourtemp constant dalend): 30,6
correlatie gem. retourtemp met buiten temp: gem. buiten temp 1 graad hoger, dan gem. retourtemp 0,5 graad lager

alles bij elkaar prima score voor jaren 70 huis wat inmiddels redelijk goed geisoleerd is waardoor er over capaciteit is van de (ouderwetse) radiatoren. verwarming door een calenta 40 (ja, ik weet het,veeeel te groot ) met een Isense met buitentemp. regeling.

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 29-01-2013 22:49 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Problemtulip
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 19:58
Goedendag,

ik heb sinds een aantal maanden een CV installatie aangelegd in mijn woning, dit in combinatie met een Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30. Het huis is een jaren 30 hoekwoning met dubbele beglazing, verder weinig extra isolatie.

ik ben in het bezit van een Honeywell Chronotherm Modulation OpenTherm thermostaat, welke modulerend is.

het enige wat ik heb aangepast is de pompsnelheid van de CV naar standje 2, maar nu is mijn vraag wat ik verder nog moet aanpassen. ik lees veel over aanpassen van CV tempratuur en ook wat zaken over de ECO stand van het tap water.

is het niet zo omdat de ketel en thermostaat modulerend is hij zelf terugschakelt naar de juiste aanvoer temperatuur om de kamer op een snelle manier te verwarmen? en nadat deze bijna bereikt is de ketel op een "laag"pitje gaat branden? ik heb met de koude dagen de ketel wel eens op 60 C graden aanvoer gezet, maar dat duurde echt te lang voordat de kamer verwarmd was.

hoe kan ik de temperatuur zien van het retour water? moet dat op de ketel zelf? en wat moet het verschil zijn met de aanvoer tempratuur?

Groetjes
Elroy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds begin januari huur ik samen met mijn vriendin ons eerste appartement. Allemaal zeer leuk, alleen hebben we de afgelopen weken vastgesteld dat onze bovenverdieping moeilijk op te warmen is.

De benedenverdieping is een grote open ruimte met 3 ruim bemeten radiatoren. Hier hangt ook de thermostaat. De bovenverdieping daarentegen bestaat uit 3 ruimtes (slaapkamer, bureau en badkamer) met veel kleinere radiatoren (in verhouding met de ruimte die ze moeten opwarmen). De ketel is een hoog-rendements condensatieketel van Vaillant (de thermostaat werkt echter niet modulerend 8)7).

Het werd ons al snel duidelijk dat het verschil in verwarmingscapaciteit de oorzaak was van de lagere temperaturen op de bovenverdieping (17 - 18°C in bureau en slaapkamer, 19 - 19,5°C in badkamer na een hele dag verwarmen). Door de grotere radiatoren kan de benedenverdieping veel te makkelijk op temperatuur gehouden worden, en krijgen de radiatoren boven amper tijd om op te warmen.

Nu vroeg ik mij af op welke manier we het best kunnen handelen om energie-zuinig alle ruimtes op temperatuur te krijgen:
- We kunnen beneden de thermostatische kranen instellen op de gewenste comforttemperatuur (20°C) en de thermostaat enkele graden hoger (22°C). Hierdoor blijft de ketel draaien en krijgen de radiatoren boven alle tijd die ze nodig hebben om de gewenste temperatuur te halen (via de thermostatische kranen). Eens alle ruimtes warm zijn zal aanvoer en retour bijna gelijk zijn, en zal de ketel op laagste vermogen branden.
- We kunnen beneden enkele radiatoren volledig dichtzetten (of open laten tot bv 15°C via de thermostatische kranen) om zo de capaciteiten meer op elkaar af te stellen. Dan duurt het langer om alle ruimtes warm te krijgen, maar kunnen we de thermostaat blijven gebruiken en valt de ketel volledig uit als de temperatuur bereikt is.

Ik heb geen idee welk van beide opties (of mogelijk nog andere) het meest efficient is? (En wat met aanvoertemperatuur van de ketel? Die staat nu op 55°C maar misschien is het gezien de beperkte capaciteit boven, beter om die warmer te zetten)?

Ik hoor graag jullie suggesties en meningen. (Aangezien het een huurwoning is, zijn investeringen in grotere radiatoren geen optie voor ons)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Cruise Control schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 21:23:
In theorie is een modulerende thermostaat zuiniger omdat deze de ketel langdurig op laag vermogen laat draaien om het huis op temperatuur te houden. Dit in tegenstelling tot een aan/uit thermostaat, die de ketel regelmatig in- en uit schakelt om de temperatuur constant te houden. Met een modulerende thermostaat heb je minder starts en langer een lagere aanvoertemperatuur.

In de praktijk gaat het idee van langdurig op laag vermogen stoken met een modulerende regeling niet altijd op. In een goed geisoleerd huis is het warmteverlies vaak lager dan het minimumvermogen wat de ketel kan leveren. Ook een modulerende regeling moet dan overgaan op aan/uit regeling op minimaal vermogen. Honeywell noemt het Low Load Control, bij Nefit heet het tijdsproportioneel bedrijf (code 0E op het display).
Eindelijk een duidelijke uiteenzetting over het moduleren van de thermostaat.
De thermostaat bepaalt de temperatuur van het water van de ketel.
Het uitgangssignaal van thermostaat regelt dus keteltemperatuur (aanvoer) afhankelijk van het verschil tussen de ingestelde kamertemperatuur en de gemeten kamertemperatuur.
Jammer is alleen dat het regelbereik van de ketel beperkt is en dan vooral het minimum vermogen.
Als die temperatuur bereikt wordt gaat de ketel gewoon naar uit-aan bedrijf, dat kan echt niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 08:50:
Sinds begin januari huur ik samen met mijn vriendin ons eerste appartement. Allemaal zeer leuk, alleen hebben we de afgelopen weken vastgesteld dat onze bovenverdieping moeilijk op te warmen is.

.....

Ik hoor graag jullie suggesties en meningen. (Aangezien het een huurwoning is, zijn investeringen in grotere radiatoren geen optie voor ons)
Beide oplossingen die je geeft zijn eigenlijk geen oplossingen maar slechts 'workarounds'.... symptoombestrijding.

De enige oplossing is namelijk het afstellen en controleren van de radiatoren... of heb je dat al gedaan?
Het kan best eens zo zijn dat de radiatoren boven niet voldoende opwarmen omdat het water de weg van de minste weerstand zoekt en daardoor bijna alleen maar circuleert door de radiatoren in de woonkamer.
Ook zouden ze nog verkeerd om aangesloten kunnen zijn.
Worden ze goed en net zo snel warm als de grote radiatoren beneden?
Hoe groot is het verschil tussen aanvoer en retour bij deze radiatoren als de verwarming aan staat?

[ Voor 7% gewijzigd door NovapaX op 30-01-2013 09:11 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 08:50:

..

Zoals Novapax hierboven zegt zijn het inderdaad workarounds.. stappenplan lijkt me dus inderdaad;

- kijken of de radiatoren op de bovenverdieping tegelijk warm worden en even warm worden als de radiatoren in de woonkamer. Voel hierbij aan de aan- en afvoer leiding van de radiatoren, en of de radiatoren eerst bovenin over de gehele breedte warm worden, en pas later onderin.
- Als dat inderdaad zo is zou je de radiatoren in de woonkamer wat af kunnen knijpen via een voetventiel zodat er meer water door de radiatoren op de bovenverdieping stroomt. Hierdoor wordt de retourtemperatuur uit de woonkamer lager maar van de bovenverdieping hoger. Gevolg is relatief meer vermogen op de bovenverdieping en minder op de benedenverdieping.
- Indien je geen voetventielen hebt zou je dan met thermostaatknoppen moeten gaan werken zoals je zei.

Punt is dat je gasverbruik sowieso omhoog gaat, terwijl isoleren eigenlijk de betere optie is, zeker als je er langer dan 2 jaar denkt te wonen. Dus dakisolatie > spouwmuurisolatie > HR++ glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

opuntia1 schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 08:51:
[...]

Eindelijk een duidelijke uiteenzetting over het moduleren van de thermostaat.
De thermostaat bepaalt de temperatuur van het water van de ketel.
Het uitgangssignaal van thermostaat regelt dus keteltemperatuur (aanvoer) afhankelijk van het verschil tussen de ingestelde kamertemperatuur en de gemeten kamertemperatuur.
Jammer is alleen dat het regelbereik van de ketel beperkt is en dan vooral het minimum vermogen.
Als die temperatuur bereikt wordt gaat de ketel gewoon naar uit-aan bedrijf, dat kan echt niet anders.
Daarom heb ik dus ook besloten om weer terug te gaan naar een aan/uit thermostaat.
Lang doorstoken op heel lage temperaturen heeft na mijn mening alleen zin wanneer je heel grote ruimtes moet verwarmen of bv een ruimte moet verwarmen die minder goed geïsoleerd is.
Er zijn teveel mensen die zich laten leiden door het woordje ''modulerend''.
Vergelijk het met cruisecontrol in je auto, dit is praktisch voor op de snelweg, maar waardeloos wanneer je dit zou gebruiken in de binnenstad.... en zo is het met een modulerende thermostaat ook..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
Problemtulip schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 08:39:
Goedendag,

ik heb sinds een aantal maanden een CV installatie aangelegd in mijn woning, dit in combinatie met een Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30. Het huis is een jaren 30 hoekwoning met dubbele beglazing, verder weinig extra isolatie.

ik ben in het bezit van een Honeywell Chronotherm Modulation OpenTherm thermostaat, welke modulerend is.

het enige wat ik heb aangepast is de pompsnelheid van de CV naar standje 2, maar nu is mijn vraag wat ik verder nog moet aanpassen. ik lees veel over aanpassen van CV tempratuur en ook wat zaken over de ECO stand van het tap water.

is het niet zo omdat de ketel en thermostaat modulerend is hij zelf terugschakelt naar de juiste aanvoer temperatuur om de kamer op een snelle manier te verwarmen? en nadat deze bijna bereikt is de ketel op een "laag"pitje gaat branden? ik heb met de koude dagen de ketel wel eens op 60 C graden aanvoer gezet, maar dat duurde echt te lang voordat de kamer verwarmd was.

hoe kan ik de temperatuur zien van het retour water? moet dat op de ketel zelf? en wat moet het verschil zijn met de aanvoer tempratuur?

Groetjes
Elroy
- Je gasverbruik van week tot week (bijv. elke zondagavond) bijhouden via mindergas.nl zodat je effect kan zien adhv graaddagen.
- Soms kan je retour- en aanvoertemp zien via thermostaat (kan ik in ieder geval), maar ik heb één of ander Duits ding. Vaak moet je toch zelf een metertje aan de leiding hangen.
- CV waterzijdig inregelen.
- ECO stand houdt hij volgens mij het kraanwater niet op temperatuur houdt, zodat je eventjes moet wachten op warm water. Water is relatief goedkoper dan gas dus dat kan wel uit, moet je alleen een paar seconden inleveren op comfort ;)

En zet je pomp gewoon op stand 1 en kijk of je effect voelt, zo niet, dan heb je winst uit elektriciteitsbesparing en is je retourtemperatuur automatisch lager.

[ Voor 6% gewijzigd door straider op 30-01-2013 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

straider schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:42:
[...]

Zoals Novapax hierboven zegt zijn het inderdaad workarounds.. stappenplan lijkt me dus inderdaad;

- kijken of de radiatoren op de bovenverdieping tegelijk warm worden en even warm worden als de radiatoren in de woonkamer. Voel hierbij aan de aan- en afvoer leiding van de radiatoren, en of de radiatoren eerst bovenin over de gehele breedte warm worden, en pas later onderin.
- Als dat inderdaad zo is zou je de radiatoren in de woonkamer wat af kunnen knijpen via een voetventiel zodat er meer water door de radiatoren op de bovenverdieping stroomt. Hierdoor wordt de retourtemperatuur uit de woonkamer lager maar van de bovenverdieping hoger. Gevolg is relatief meer vermogen op de bovenverdieping en minder op de benedenverdieping.
- Indien je geen voetventielen hebt zou je dan met thermostaatknoppen moeten gaan werken zoals je zei.

Punt is dat je gasverbruik sowieso omhoog gaat, terwijl isoleren eigenlijk de betere optie is, zeker als je er langer dan 2 jaar denkt te wonen. Dus dakisolatie > spouwmuurisolatie > HR++ glas.
De radiatoren zijn allemaal correct aangesloten, dat heb ik al gechecked. Ze worden allemaal eerst bovenaan warm (aan de kraanaansluiting) en dat evolueert dan naar onder. Na verloop van tijden worden ze ook allemaal uniform gloeiend heet.

Er zijn voetventielen aanwezig op elke radiator, maar hoe moet je dit nu stap-voor-stap gaan afstellen?
En heeft dit uberhaupt wel nut. Zelf als ik er in slaag om overal de radiatoren gelijkmatig op te warmen, blijft het feit dat de capaciteit van de radiatoren boven lager ligt per kubieke meter, dan die beneden. Aangezien de bovenverdieping onder dak ligt, zijn de verliezen ook nog groter. Ik moet dan de radiatoren zo afregelen dat ze beneden trager opwarmen dan boven, maar dan kan ik toch net zo goed (en eenvoudiger) een aantal radiatoren beneden dicht draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

pribo schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:56:
[...]

Daarom heb ik dus ook besloten om weer terug te gaan naar een aan/uit thermostaat.
Lang doorstoken op heel lage temperaturen heeft na mijn mening alleen zin wanneer je heel grote ruimtes moet verwarmen of bv een ruimte moet verwarmen die minder goed geïsoleerd is.
Er zijn teveel mensen die zich laten leiden door het woordje ''modulerend''.
Vergelijk het met cruisecontrol in je auto, dit is praktisch voor op de snelweg, maar waardeloos wanneer je dit zou gebruiken in de binnenstad.... en zo is het met een modulerende thermostaat ook..
Zit mij steeds meer te verbazen je ideeën/ervaringen omtrent moduleren en de voorbeelden die je gebruikt.
Je zegt;
De automotor is gemaakt voor een voorwaartse beweging en dus is het idd doodzonde om de motor 1 min. stationair te laten draaien en dan stil te blijven staan. Vandaar ook dat er Stop/Start systemen bedacht zijn.
Als de automotor als doel had om het interieur van de auto op temp. te houden, dan kan het wel hout snijden om de motor 1 x in de 10 min. 1 min. te laten draaien.

Dit zelfde geldt voor de cruisecontrole waarover je zegt:
(vergelijk het met cruisecontrol van een auto). Als je het vermogen op 70% hebt staan gaat de CV ketel op 70% knallen zullen we maar zeggen waardoor de aanvoer/retour temperatuur snel stijgt waardoor de ketel
Cruisecontrol is bedacht voor comfort en geeft als bijkomende effect een energiebesparing. Dit alles wel als jij als gebruiker er goed mee omgaat.

Het is overigens een feit dat, een moderne auto die 10km af moet leggen, dit zuiniger doet bij met 80km/h in zijn 6 en daar dan 7,5 min. over doet (lang/laag stoken (moduleren)) dan die zelfde auto die 10km aflegt bij 120km/h in zijn 4 en daar dan 5min. over doet (kort/hoog stoken(aan/uit)).
Daarbij komt dat een ketel in zijn laagste versnelling ook het meest efficient is aangezien hij in die versnelling optimaal gebruik kan maken van de condensatie oftewel zijn HR-zone.

Dit geldt ook voor de moduleren ketel/thermostaat. De modulerende thermostaat heeft als doel om de ruimte op temp. te krijgen/houden en dat middels een zo laag mogelijke stooklijn. Zet jij in op nachtverlaging en ga je 's ochtends opstoken, dan zal de ketel XX keer per uur aanslaan, op max. ingesteld aanvoertemp. starten en langzaamaan de aanvoer temp. laten zakken. Dit zakken doet hij om te meten hoe de ruimte reageert op de verschillende aanvoer temp. en dus hoeveel warmte/energie de ruimte verlies.
De Thermostaat houdt precies bij hoe de ruimte reageert op verschillende aanvoertemp.
Stel, de ruimte moet van 15>21c;
De thermostaat geeft de ketel het signaal om te beginnen met stoken en wel op 50c en de thermostaat begint met meten.
Na 1 min. stoken zakt de aanvoer temp. en de thermostaat merkt dat de ruimte, ondanks het stoken, niet opwarmt. Conclusie; de ruimte verliest meer warmte dan eraan toe wordt gevoegd. Bij de volgende stooksessie zal de thermostaat aan de ketel vragen om op 55 te beginnen en het verhaal begint opnieuw; stoken,meten,conclusie trekken. etc. etc.
Als de thermostaat merkt dat de ruimte op temp. is, dan zal hij proberen om de ruimte met een minimale aanvoertemp. op temp. te houden. Dit laatste is puur om comfort te doen, maar ook gericht op energiebesparing; waarom hoger stoken dan nodig.

Wat overigens bij zelf lerende (Honeywell) thermostaten HEEEEEL erg belangrijk is;
Geef ze de tijd om de ruimte te leren kennen. Doe jij een minimale aanpassing aan je CV installatie; geef de thermostaat 2-4 dagen de tijd om dit opnieuw aan/in te leren.
als ik dit naar mijn situatie vertaal;
Wij hebben bijv. vloerverwarming en dat reageert traag. Zo hadden we 5 dagen geleden een min. temp -12c en afgelopen nacht was het +8x. Oftewel in 20c verschil in 5 dagen en daar reageert het systeem/huis gigantisch anders op. Het gevolg was dat het de afgelopen dagen in onze woonkamer makkelijk 0,5 graden(21c) warmer was dan op de thermostaat ingesteld(20,5c). Ik kan ervoor kiezen om de thermostaat 0,5 graden lager(20,0) in te stellen, maar dan heb ik weer een probleem als de thermostaat niet boven de 20,0 aangeleerd heeft. Ik moet dan de thermostaat weer op 20,5 instellen en de thermostaat is weer 1-2 dagen bezig om dat in te leren.

Wat als je huis goed geisoleerd is en er warmte overschot ontstaat (temp. uitschieter op de thermostaat);
Regel het vermogen wat de warmtebronnen(ketel, radiatoren, vloerverwarming) kunnen afgeven terug.
Heb je een goed geisoleerd huis met vloerverwarming, dan kun je misschien wel met een vloer temp. uit van 30c in plaats van nu bijv. 33c. Dat scheelt 10% en voorkomt misschien niet die uitschieter. Heb je nog 2 radiatoren; regel de voet ventielen iets terug.
En nogmaals; Geef het systeem/(de thermostaat) de tijd om zich aan deze aanpassing aan te passen.

Moduleren is een mooi principe en soms doen thermostaten iets wat tegen je natuur ingaat, maar wel voor het juiste eindresultaat/effect (een warm en comfortabel huis)zorgt tegen een minimaal verbruik.

Ben ook zeer benieuwd naar je Graaddag/m3 verbruik EN de reactie van Honeywell naar aanleiding van jouw email.

Als laatst;
Als jij je comfortabel voelt bij een aan/uit thermostaat, dan moet je dat zeker doen!
Heb ergens gelezen dat aan/uit vs modulerend niet heel veel uitmaakt qua verbruik, maar dat je wel inboet op comfort.

:)

[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 30-01-2013 11:49 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Pagina: 1 ... 28 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.