pribo schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 09:56:
[...]
Daarom heb ik dus ook besloten om weer terug te gaan naar een aan/uit thermostaat.
Lang doorstoken op heel lage temperaturen heeft na mijn mening alleen zin wanneer je heel grote ruimtes moet verwarmen of bv een ruimte moet verwarmen die minder goed geïsoleerd is.
Er zijn teveel mensen die zich laten leiden door het woordje ''modulerend''.
Vergelijk het met cruisecontrol in je auto, dit is praktisch voor op de snelweg, maar waardeloos wanneer je dit zou gebruiken in de binnenstad.... en zo is het met een modulerende thermostaat ook..
Zit mij steeds meer te verbazen je ideeën/ervaringen omtrent moduleren en de voorbeelden die je gebruikt.
Je zegt;
Ik ga toch ook niet naar buiten om mijn auto bv 6x in het uur voor Jan met de korte achternaam te starten en deze voor circa 1 minuut stationair te laten draaien terwijl ik niet weg hoef.... .
De automotor is gemaakt voor een voorwaartse beweging en dus is het idd doodzonde om de motor 1 min. stationair te laten draaien en dan stil te blijven staan. Vandaar ook dat er Stop/Start systemen bedacht zijn.
Als de automotor als doel had om het interieur van de auto op temp. te houden, dan kan het wel hout snijden om de motor 1 x in de 10 min. 1 min. te laten draaien.
Dit zelfde geldt voor de cruisecontrole waarover je zegt:
(vergelijk het met cruisecontrol van een auto). Als je het vermogen op 70% hebt staan gaat de CV ketel op 70% knallen zullen we maar zeggen waardoor de aanvoer/retour temperatuur snel stijgt waardoor de ketel
Cruisecontrol is bedacht voor comfort en geeft als bijkomende effect een energiebesparing. Dit alles wel als jij als gebruiker er goed mee omgaat.
Het is overigens een feit dat, een moderne auto die 10km af moet leggen, dit zuiniger doet bij met 80km/h in zijn 6 en daar dan 7,5 min. over doet (lang/laag stoken (moduleren)) dan die zelfde auto die 10km aflegt bij 120km/h in zijn 4 en daar dan 5min. over doet (kort/hoog stoken(aan/uit)).
Daarbij komt dat een ketel in zijn laagste versnelling ook het meest efficient is aangezien hij in die versnelling optimaal gebruik kan maken van de condensatie oftewel zijn HR-zone.
Dit geldt ook voor de moduleren ketel/thermostaat. De modulerende thermostaat heeft als doel om de ruimte op temp. te krijgen/houden en dat middels een zo laag mogelijke stooklijn. Zet jij in op nachtverlaging en ga je 's ochtends opstoken, dan zal de ketel XX keer per uur aanslaan, op max. ingesteld aanvoertemp. starten en langzaamaan de aanvoer temp. laten zakken. Dit zakken doet hij om te meten hoe de ruimte reageert op de verschillende aanvoer temp. en dus hoeveel warmte/energie de ruimte verlies.
De Thermostaat houdt precies bij hoe de ruimte reageert op verschillende aanvoertemp.
Stel, de ruimte moet van 15>21c;
De thermostaat geeft de ketel het signaal om te beginnen met stoken en wel op 50c en de thermostaat begint met meten.
Na 1 min. stoken zakt de aanvoer temp. en de thermostaat merkt dat de ruimte, ondanks het stoken, niet opwarmt. Conclusie; de ruimte verliest meer warmte dan eraan toe wordt gevoegd. Bij de volgende stooksessie zal de thermostaat aan de ketel vragen om op 55 te beginnen en het verhaal begint opnieuw; stoken,meten,conclusie trekken. etc. etc.
Als de thermostaat merkt dat de ruimte op temp. is, dan zal hij proberen om de ruimte met een minimale aanvoertemp. op temp. te houden. Dit laatste is puur om comfort te doen, maar ook gericht op energiebesparing; waarom hoger stoken dan nodig.
Wat overigens bij zelf lerende (Honeywell) thermostaten HEEEEEL erg belangrijk is;
Geef ze de tijd om de ruimte te leren kennen. Doe jij een minimale aanpassing aan je CV installatie; geef de thermostaat 2-4 dagen de tijd om dit opnieuw aan/in te leren.
als ik dit naar mijn situatie vertaal;
Wij hebben bijv. vloerverwarming en dat reageert traag. Zo hadden we 5 dagen geleden een min. temp -12c en afgelopen nacht was het +8x. Oftewel in 20c verschil in 5 dagen en daar reageert het systeem/huis gigantisch anders op. Het gevolg was dat het de afgelopen dagen in onze woonkamer makkelijk 0,5 graden(21c) warmer was dan op de thermostaat ingesteld(20,5c). Ik kan ervoor kiezen om de thermostaat 0,5 graden lager(20,0) in te stellen, maar dan heb ik weer een probleem als de thermostaat niet boven de 20,0 aangeleerd heeft. Ik moet dan de thermostaat weer op 20,5 instellen en de thermostaat is weer 1-2 dagen bezig om dat in te leren.
Wat als je huis goed geisoleerd is en er warmte overschot ontstaat (temp. uitschieter op de thermostaat);
Regel het vermogen wat de warmtebronnen(ketel, radiatoren, vloerverwarming) kunnen afgeven terug.
Heb je een goed geisoleerd huis met vloerverwarming, dan kun je misschien wel met een vloer temp. uit van 30c in plaats van nu bijv. 33c. Dat scheelt 10% en voorkomt misschien niet die uitschieter. Heb je nog 2 radiatoren; regel de voet ventielen iets terug.
En nogmaals; Geef het systeem/(de thermostaat) de tijd om zich aan deze aanpassing aan te passen.
Moduleren is een mooi principe en soms doen thermostaten iets wat tegen je natuur ingaat, maar wel voor het juiste eindresultaat/effect (een warm en comfortabel huis)zorgt tegen een minimaal verbruik.
Ben ook zeer benieuwd naar je Graaddag/m3 verbruik EN de reactie van Honeywell naar aanleiding van jouw email.
Als laatst;
Als jij je comfortabel voelt bij een aan/uit thermostaat, dan moet je dat zeker doen!
Heb ergens gelezen dat aan/uit vs modulerend niet heel veel uitmaakt qua verbruik, maar dat je wel inboet op comfort.
[
Voor 3% gewijzigd door
Freemann op 30-01-2013 11:49
]