Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.218.171 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 13:13:
[...]

Ik heb low load control ook een dag uit gehad, de ene keer zit je rillend op de bank den andere keer is het stik heet.

Low control uit geeft dus langere brander tijden maar een fluctuerende temperatuur.
Ik heb low control weer aangezet.
Met vleorverwarming kan het overigens wel uit. Bij mij leverde de low load control een compleet nutteloos hoog aantal starts per uur op, terwijl vloerverwarming een traag systeem is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-06 16:00
duimp schreef op maandag 14 januari 2013 @ 09:08:
@NielsTn

waar heb je de bedrijven gevonden dan?

ik ben al aan het zoeken voor in overrijssel maar kan niet echt wat vinden.
Ik krijg wel de mededeling dat onze lokale installateur een bespaarinstallateur is maar ik vraag mij af
of deze net zo goed is als cv tuning.
met google.
maar goed. cv tuning uit nijmegen heeft schappelijike prijzen en reiskosten.
en naast mijzelf heeft ook mkleinman goede ervaringen ermee.
afhankelijk wat je zelf kan inventariseren is een afspraak goed te maken met Joep.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:02
@Ray
Ik heb eenzelfde situatie, maar huis is van 1994 en goed geisoleerd.
Vraag: in welke stand staat de pomp van de vloerverwarming en is er een misschien een pompschakelaar geinstalleerd?

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 11:55

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Welke temperatuur houden jullie als nachtverlaging aan?
En maak je dan verschil tussen werkdagen, als er de hele dag niemand thuis is en weekend? (als we wel thuis zijn)
Mijn huis is een tussenwoning met vliesgevels van '67 en matig geisoleerd.
Vloerisolatie sinds ruim een jaar.
Vloerverwarming in gang en (open) keuken.
Dubbele beglazing door het hele huis, maar alleen op zolder, in de dakkapel hebben we HR++.
Boven staan de radiatorthermosstaten op vorstbeveiliging.
Maakt de mate van isolatie nog uit of je wel of niet een nachtverlaging toepast?

Met 1483 m3 zitten we volgens mindergas.nl ruim on de het gemiddelde (1569 m3)
Echter hebben we hiermee niet een erg comfortable huis, dat is de keerzijde.
Wist je trouwens dat je tegenwoordig op mindergas.nl ook kunt vergelijken met een vriend?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
@NielsTn ik zal mijn verhaal wel eens voorleggen aan Joep.
Hopen dat hij wat kan doen voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-08-2020
Geurt-kun schreef op maandag 14 januari 2013 @ 18:46:
En maak je dan verschil tussen werkdagen, als er de hele dag niemand thuis is en weekend? (als we wel thuis zijn)
Dubbele beglazing door het hele huis, maar alleen op zolder, in de dakkapel hebben we HR++.
Maakt de mate van isolatie nog uit of je wel of niet een nachtverlaging toepast?

Wist je trouwens dat je tegenwoordig op mindergas.nl ook kunt vergelijken met een vriend?
Mijn Isense thermostaat met calenta 28c schakelt om 24 uur naar 15 graden. Vanmorgen met min 4 graden begon de ketel om 5 uur met opwarmen, de 15 graden was bereikt. Normaal schakelt de ketel om 7 uur in bij minder lage temperaturen. Het is een compromis tussen hoe lang duurt het voor het huis weer op temperatuur is en de verlaging.
We hebben de helft van een blok van twee uit 1968. Muur en dak isolatie, overal dubbel glas, gedeelte H++.
Gasverbruik 1500m3. komt aardig overeen met jouw verbruik. Boven alleen de badkamer verwarmd, op de slaapkamers en zolder thermostaatkranen op vorstbeveiliging. Temp nu 12 graden. Zit ook op mindergas.

palmE2 i-pad HTC HD2 S4 xiron 8" ipad3 nexus7 nexus10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-06 21:02

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Geurt-kun schreef op maandag 14 januari 2013 @ 18:46:

Doordeweeks als we beide werken hebben we een nachtverlaging van 15c (22:00 - 16:00) vrijdag t/m zondag hebben (23:00 - 10:00) we een nachtverlaging van 16c.

Doordeweeks stook ik 18 in het weekend 18.5/19c
Gasverbruik (inc tapwater &koken) 2012 511m3, prognose voor 2013 470m3.

We stoken enkel in de woonkamer en de badkamer
Tussenwoning uit 2009.

Nachtverlaging loont overigens altijd.

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 14-01-2013 19:18 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-06 19:21

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

@revolution.nl
Gaat jouw intergas met honeywell nog steeds om de 10 minuten eventjes aan..?
Bij mij deed de intergas met honeywell dat wel steeds, ik heb nu parameter C in de ketel (stappenmodulatie) op 0 gezet.
Standaard staat deze op 1..... bij mij is het opstarten om de 8 a 10 minuten afgelopen... althans op dit moment.

Verder heb ik adapt aanwarmen ook op 0 staan, omdat ik op onregelmatige tijden opsta.
Ook hier ga ik voor een gasverbruik van circa 480m3 gas voor 2012/2013
Gasverbruik 2011/2012 lag op 509m3 gas

[ Voor 24% gewijzigd door pribo op 14-01-2013 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pribo schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:48:
@revolution.nl
Gaat jouw intergas met honeywell nog steeds om de 10 minuten eventjes aan..?
Bij mij deed de intergas met honeywell dat wel steeds, ik heb nu parameter C in de ketel (stappenmodulatie) op 0 gezet.
Standaard staat deze op 1..... bij mij is het opstarten om de 8 a 10 minuten afgelopen... althans op dit moment.
Ja, zeker in het begin van de avond, dat is low control mode. Heb dit wel een tijdje uitgezet maar dan gaat de temperatuur in de woonkamer teveel fluctueren. Wat mij betreft te oncomfortabel.

Wat is de frequentie bij jou nu de stappenmodulatie uitstaat. Wat doet deze parameter exact?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

revolution-nl schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:51:
[...]

Ja, zeker in het begin van de avond, dat is low control mode. Heb dit wel een tijdje uitgezet maar dan gaat de temperatuur in de woonkamer teveel fluctueren. Wat mij betreft te oncomfortabel.

Wat is de frequentie bij jou nu de stappenmodulatie uitstaat. Wat doet deze parameter exact?
C Stappenmodulatie: 0=stappenmodulatie tijdens CV bedrijf uit
1=stappenmodulatie tijdens CV bedrijf aan

Wat deze modulatie doet..? Geen idee... ikzelf denk dat dit voor het automatisch moduleren van de ketel is wanneer je een aan/uit thermostaat gebruikt.... Maar ik gebruik een modulerende thermostaat, vandaar dat ik dacht dat C wel op 0 kon... anders gaat zowel de ketel moduleren als de thermostaat en dat kon elkaar wel eens gaan tegenwerken dacht ik.... :?
Low Load Control heb ik in de thermostaat gewoon op 1 staan.

Dit stukje staat beschreven in een oude beschrijving van de hr 22 en hr 28

Instelbereik 12kW tot 28kW. Deze parameter geeft het
maximaal vermogen van het toestel aan t.b.v. een Open
Therm cascaderegelaar. Standaard staat deze op 22 kW
en zal dus moeten worden aangepast indien het een 28kW
toestel betreft. Voor de juiste werking moet parameter 3 op
99 en C op 0 worden ingesteld, anders zal het door de OT
cascade-regelaar gevraagde vermogen door deze
parameters worden begrensd.

Hier is de link naar het betreffende pfd file.... http://www.google.nl/url?...A&bvm=bv.1357700187,d.d2k

[ Voor 40% gewijzigd door pribo op 14-01-2013 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Als ik die optie uit zet gaat 'ie gewoon vol gas tot de op de ketel maximaal ingestelde temperatuur, onafhankelijk van wat de thermostaat vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

neographikal schreef op maandag 14 januari 2013 @ 20:18:
Als ik die optie uit zet gaat 'ie gewoon vol gas tot de op de ketel maximaal ingestelde temperatuur, onafhankelijk van wat de thermostaat vraagt.
Hier niet hoor, hij begint bijna direct met de gevraagde opstart warmwatertemperatuur voor de cv die de thermostaat voorschrijft.... dit kan bv 40gr C zijn.
Wat voor thermostaat heeft U, ikzelf heb een Honeywell Vision Modulation.

[ Voor 18% gewijzigd door pribo op 14-01-2013 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Idem. Nu twijfel ik, maar hoe dan ook, moduleren was out of the question.

[ Voor 87% gewijzigd door neographikal op 14-01-2013 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-06 18:01
pribo schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:59:
[...]
Wat deze modulatie doet..? Geen idee... ikzelf denk dat dit voor het automatisch moduleren van de ketel is wanneer je een aan/uit thermostaat gebruikt.... Maar ik gebruik een modulerende thermostaat, vandaar dat ik dacht dat C wel op 0 kon... anders gaat zowel de ketel moduleren als de thermostaat en dat kon elkaar wel eens gaan tegenwerken dacht ik.... :?
Ik zou hem aan laten staan. De thermostaat moduleert op temperatuur, de branderautomaat op vermogen. Als je hem uitschakelt, dan sta je altijd vol gas te stoken tot de gevraagde aanvoertemperatuur. Dat is sneller warm, maar minder zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

roderickvd schreef op maandag 14 januari 2013 @ 20:42:
[...]

Ik zou hem aan laten staan. De thermostaat moduleert op temperatuur, de branderautomaat op vermogen. Als je hem uitschakelt, dan sta je altijd vol gas te stoken tot de gevraagde aanvoertemperatuur. Dat is sneller warm, maar minder zuinig.
Ik heb nog niet gemerkt dat de ketel vol vermogen staat te stoken, hij schakelt direct over op de gevraagde aanvoertemperatuur.... Dus ik laat hem eerst even een paar dagen staan op deze stand.... tot zover draait hij lekker.... hij slaat nu niet meer om de 8 minuten aan om vervolgens na 2 minuten weer af te slaan... Dit verbruikt pas een hoop zinloos gas, want mijn radiatoren geven maar weinig warmte af bij 40 gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:24
Iemand al ervaring met de Nefit Trendline? Er is nog maar weinig over te vinden.. Ben op zoek naar een nieuwe zuinige combiketel die niet te diep is. Kandidaten tot dusver :

-Nefite Proline hrc24/cw4 (diepte 28cm)
-Nefit Trendline Hrc25 (diepte 30cm)
-remeha avanta 28c (diepte 29cm)

CW4 is voor ons prima, we hebben nu een CW3 (die als het echt echt koud is net niet genoeg vermogen heeft).

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

catr schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:11:
[...]

Knip
Zit ook op mindergas.
Zou je mij eens willen toevoegen?
Jou emailadres is niet openbaar...
revolution-nl schreef op maandag 14 januari 2013 @ 19:12:
[...]

Knip
Nachtverlaging loont overigens altijd.
Wow, zuing hoor _/-\o_

Loont nachtverlaging echt altijd?
Ik heb me laten vertellen dat het opwarmen van een huis meer kost dan warm houden.
Daar zal best een grens aan zitten, maar waar ligt nu het kantelpunt, qua tijd en qua temperatuur?
Het lijkt mij ook wel dat een nachtverlaging van 23:00 tot 18:00 uur goedkoper is dan de hele dag zachtjes door laten pruttelen. Het lijkt me echter wel van meerdere factoren afhankelijk. En dan denk ik aan buitentemperatuur, binnentemperatuur (verlaging) en de aan/uit tijden.
Is zoiets niet wetenschappelijk bewezen?

Het zou mooi zijn als er een thermostaat is die dat gewoon kan bepalen, lees uitrekenen.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
WVL_KsZeN schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:48:
Iemand al ervaring met de Nefit Trendline? Er is nog maar weinig over te vinden.. Ben op zoek naar een nieuwe zuinige combiketel die niet te diep is. Kandidaten tot dusver :

-Nefite Proline hrc24/cw4 (diepte 28cm)
-Nefit Trendline Hrc25 (diepte 30cm)
-remeha avanta 28c (diepte 29cm)

CW4 is voor ons prima, we hebben nu een CW3 (die als het echt echt koud is net niet genoeg vermogen heeft).
Ja ik ken de Trendline, erg mooi toestel en absoluut de modernste van de drie. Het toestel is leverbaar sinds december 2012, vandaar dat je er weinig over kunt vinden. Mooie feature is het zelflerende programma voor het warm houden van tapwater, dat doet hij alleen op de momenten dat jij meestal warm water nodig hebt, na ongeveer 4 weken kent hij jouw gebruik van warm water. Voor de rest zitten er veel instellingen in het menu voor de tweaker ;)

En even voor de duidelijkheid, CW heeft niet met vermogen van CV te maken. Bijvoorbeeld een Trendline en Proline CW3 is qua vermogen op CV gelijk aan een CW4 of zelfs CW5. Allen zijn +/- 25kW, genoeg dus voor zowat elk woonhuis in Nederland. Het bij een CW label puur en alleen over de hoeveelheid tapwater per minuut.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 16:52
@geurt,

Over nachtverlaging is veel geschreven in dit forum. Consensus is volgens mij dat nachtverlaging altijd zin heeft, maar dat de opbrengst bij goed geïsoleerde woningen met vloerverwarming erg laag is. Er is helaas geen eenvoudig kantelpunt aan te geven omdat zowel de verwarmde massa, de isolatie en het stookregiem van belang zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Geurt-kun schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:52:

Wow, zuing hoor _/-\o_

Ik heb me laten vertellen dat het opwarmen van een huis meer kost dan warm houden.
Daar zal best een grens aan zitten, maar waar ligt nu het kantelpunt, qua tijd en qua temperatuur?
Het lijkt mij ook wel dat een nachtverlaging van 23:00 tot 18:00 uur goedkoper is dan de hele dag zachtjes door laten pruttelen. Het lijkt me echter wel van meerdere factoren afhankelijk. En dan denk ik aan buitentemperatuur, binnentemperatuur (verlaging) en de aan/uit tijden.

Het zou mooi zijn als er een thermostaat is die dat gewoon kan bepalen, lees uitrekenen.
Bij mij loont het wel, hier gaat de temperatuur s`nacht naar 16 gr C.... maar dit zwaar geïsoleerde huis koelt ook met dit soort nacht temperaturen van -8 niet verder af naar 17,5 graden.
Dus de ketel hoeft het maar ander halve graad op te warmen naar 19 gr C..... dit kost minder dan de hele nacht van 22:00 tot 0.900 uur de ketel te laten branden..... Dit heb ik zelf ondervonden.
Uiteraard geld dit natuurlijk niet als je een huis hebt die enkel glas heeft en totaal niet geïsoleerd is... denk bv aan een huis uit de jaren 30 die niet gerenoveerd is.... helaas zijn daar nog genoeg van.
De huizen bij mij aan de andere kant van de straat (jaren 50 woningen) die ketels branden 24 uur per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Ach so :) Die Grundfoss pomp spreekt me wel aan, maar wat is dan wijsheid? Een gloednieuw ontwerp met laag elektrisch verbruik of een 'oude bekende'. Altijd lastig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Remco45 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 17:44:
@Ray
Ik heb eenzelfde situatie, maar huis is van 1994 en goed geisoleerd.
Vraag: in welke stand staat de pomp van de vloerverwarming en is er een misschien een pompschakelaar geinstalleerd?
ik het idd een pompschakelaar en sinds vandaag heb ik de pomp op stand 2 gezet om te testen.

Wat ik vandaag gedaan heb:

1. max aanvoer temp naar 50 graden op de isense
2. pomp ketel op 50%
3. bij de verdeler komt dan 45 graden aan (op verdeler in het water gemeten)
4. verdeler volledig actief gezet met mengventiel (dus geen bijmening meer)
5. thermostaat knop helemaal open, je hoort nu geen waterruis meer
6. bijpass naar 0,25 gezet

Resultaat > de retour temp komt nu eindelijk wat omhoog en de vloer wordt warmer dan hij ooit geweest is.

Echter: hoe snel stroomt het water normaal door een cv systeem ?

als ik namelijk meet op de 22mm retourbuis net voor de bypass (terwijl deze dicht is) en 50 cm verder dan duurt het soms wel 20 - 40 seconden voordat het water uit de VV verdeler langs de volgende meter komt. Soms zit er wel een graad verschil op dit kleine stukje
Hoort dat nu werkeijk zo langzaam te stromen of heb ik nog veel te weinig flow ?
En hoe zou ik die flow kunnen verbeteren ??

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 14-01-2013 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catr
Geurt-kun schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:52:
[...]

Zou je mij eens willen toevoegen?
Jou emailadres is niet openbaar...

[...]

Wow, zuing hoor _/-\o_

Kijk even in mijn profiel, zet jouw emailadres ook even zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anders kort opsomming maken van mindergas.nl account die vrienden willen worden.?

Mijne is martin@familie-kleinman.nl

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mijn adres niels@

Ik update bijna dagelijks gedurende stookseizoen

[ Voor 14% gewijzigd door NielsTn op 14-01-2013 23:30 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 497238

Ik zag een @mail adres mij e is j.schot10 @ online. nl

Ook trouwe invuller van mindergas.nl en energiemanger.nl dankzij de youless goed bij te houden.

Ben eigenlijk altijd een lezer hier ipv reageren. Maar ach eens moet de eerste keer zijn om een account te maken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Hmm, das gek. Mijn email was niet zichtbaar voor bezoekers.
Dit aangepast en het is nog steeds niet zichtbaar voor bezoekers. :(
@ catr, van jou dus ook niet zichtbaar...
Mijn emailadres is, heel verrassend geurt.kun@ op te vragen in een DM.

[ Voor 5% gewijzigd door Geurt-kun op 14-01-2013 23:39 ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
WVL_KsZeN schreef op maandag 14 januari 2013 @ 22:29:
Ach so :) Die Grundfoss pomp spreekt me wel aan, maar wat is dan wijsheid? Een gloednieuw ontwerp met laag elektrisch verbruik of een 'oude bekende'. Altijd lastig..
Je zit hier op Tweakers, dus je neemt natuurlijk een gloednieuw ontwerp. De dat doen tweakers toch standaard? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 22:15

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

mijn mailadres @ gmail.com

[ Voor 25% gewijzigd door wie op 15-01-2013 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catr
Geurt-kun schreef op maandag 14 januari 2013 @ 23:10:
Hmm, das gek. Mijn email was niet zichtbaar voor bezoekers.
Dit aangepast en het is nog steeds niet zichtbaar voor bezoekers. :(
@ catr, van jou dus ook niet zichtbaar...
Mijn emailadres is, heel verrassend @
Geurt, kijk nog even opnieuw in mijn profiel, Het is niet verstandig je email adres in een forum te plaatsen in verband met zoekmachines en kans op spam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:43
ook fanatiek invuller op minder gas.nl hoogendoorn @ dds . nl

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

@ catr nog steeds niet zichtbaar.
Je hebt helemaal gelijk, ik deed het ook met enige twijfel
Ik stel voor dat je mijn adres even uit de quote verwijdert...
En het is nu wel duidelijk dat ik ook op mindergas zit, dus wil iemand vrienden worden dan kan degene mij een DM sturen.

Nou meneer Talsma, ik dacht even dat mindergas.nl gecrasht was.
Terwijl ik dit type probeer ik gelijk mijn mond weer dicht te krijgen.
1800% meer gebruik. Is dit nu het gevolg van een warmtepomp en zoveel panelen?
_/-\o_

[ Voor 29% gewijzigd door Geurt-kun op 14-01-2013 23:51 ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 497238

Je was niet de enige met open mond ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 22:15

wie

5130Wp, Ecolution V.warmtepomp

jep met over bemeten jaga type 21 dbe convectoren op 13 april in werking later de jagas gekregen.

Gebruik nu gemiddeld de laatste dagen aan elek. 4 a 4.5 kWh voor warmtepomp

[ Voor 28% gewijzigd door wie op 15-01-2013 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:47

ericplan

5180 Wp PV

Hier dagelijks geautomatiseerde upload naar Mindergas dankzij de Youless en een klein scriptje. Emailadres in m'n profiel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
pribo schreef op maandag 14 januari 2013 @ 21:17:
[...]

Ik heb nog niet gemerkt dat de ketel vol vermogen staat te stoken, hij schakelt direct over op de gevraagde aanvoertemperatuur.... Dus ik laat hem eerst even een paar dagen staan op deze stand.... tot zover draait hij lekker.... hij slaat nu niet meer om de 8 minuten aan om vervolgens na 2 minuten weer af te slaan... Dit verbruikt pas een hoop zinloos gas, want mijn radiatoren geven maar weinig warmte af bij 40 gr.
Voor de duidelijkheid: temperatuur en vermogen zijn niet hetzelfde. Als hij direct overschakelt op de gewenste aanvoertemperatuur, dan zie je niet met hoeveel vermogen hij dat doet. Je thermostaat stuurt dit niet aan. Je CV-installatie heeft twee manieren om te moduleren en je hebt nu dus 50% uitgeschakeld.

Op zich prima als dat goed vor je werkt natuurlijk, maar ik zou voorstellen om die minimale temperatuur van 40 graden dan omhoog te schroeven. Ben wel benieuwd wat het met je gasverbruik doet.

[ Voor 1% gewijzigd door roderickvd op 15-01-2013 09:04 . Reden: temperatuur != vermogen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-06 21:56

MrScratch

I am rubber, you are glue

NielsTn schreef op maandag 14 januari 2013 @ 10:21:
[...]

met google.
maar goed. cv tuning uit nijmegen heeft schappelijike prijzen en reiskosten.
en naast mijzelf heeft ook mkleinman goede ervaringen ermee.
afhankelijk wat je zelf kan inventariseren is een afspraak goed te maken met Joep.
In Castricum (Noord-Holland) zit een installateur "Lammers Toepoel" die op zijn website over waterzijdig inregelen van de CV schrijft. Doen ook warmtecamera werk. Heb er nog geen ervaring mee, maar kan goede tip zijn. Zijn ook lid van hetbespaarteam.nl.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

mkleinman schreef op maandag 14 januari 2013 @ 22:50:
Anders kort opsomming maken van mindergas.nl account die vrienden willen worden.?

revospam AT hotmail punt com :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-06 12:07
Ik krijg het maar niet voor mekaar om bij deze temperaturen een delta T van meer dan 10 graden te bereiken. Nu had ik het idee om de retour van de verdeler voor de radiatoren beneden op de aanvoer van de vloerverwarming te zetten.
Huidige sitatie: vloerverwarming en radiatoren parallel; ik wil ze dus nu in serie gaan plaatsen. De vloerverwarming kan nog prima functioneren met 30-40 graden aanvoer, toch? Aangezien ik de retourrtemp van de radiatoren nu niet onder de 35 graden krijg....Dan maar verder afkoelen in de vloer en dan pas terug naar de ketel.

Slim idee? Waar moet ik verder rekening mee houden?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
mkleinman schreef op maandag 14 januari 2013 @ 22:50:

Leuk plan, email in profiel staat aan. Loginnaam at ziggo punt nl

Resultaat van vervanging goed te zien in 2011. Spouwmuurisolatie in 2012 werkt ook mee. Maar houtkachel doet toch het meest qua besparing op gas. Nu nog zonneboiler en douche wtw en account bij mindergas kan weg :)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:39
Ik ga zo enkele verzoeken de deur uit doen.

De mijn is mindergas at danchi.nl (op die website is overigens ook mijn PVopbrengst te vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Laatst online: 22:02
@Ray
Interessant: vrijwel dezelfde situatie, echter mijn woning is goed geisoleerd, en soortgelijk probleem gehad.
Overigens ben ik geen CV specialist hoor.

Mij lijkt 50 graden wat laag gezien de isolatie, heb zelf 55 ingesteld en dat lijkt ook wel nodig.
Thermostaat zou ik voor de veiligheid instellen op de voor jouw vloer aangegeven waarde (bij mij 44 graden). Mijn bypass stond op 100 mbar.

Probleem was de flow door de vloer.
Mijn oude VR ketel bevindt zich ca 11 meter van de 12 groeps verdeler en deze is daarom actief (info vorige eigenaar). Pomp van de vloerverwarming was altijd aan.

Sinds kort hangt er een Avanta met pompschakelaar en die ketel moduleert waardoor de aanvoertemperatuur varieert. Verder geeft de pomp van de Avanta een constante flow naar de verdeler toe.

Probleem was een haperende opstartcyclus.
De pompschakelaar reageert traag waardoor de bypass het meeste water retour ketel stuurt.
Die ziet de retourtemperatuur snel oplopen en stopt er mee net nadat de pompschakelaar de vloerverwarmingspomp inschakelde. Vervolgens daalt de temperatuur en schakelt de pompschakelaar de pomp weer uit. Zo had ik 's ochtends 2 of 3 start-stops voordat de vloerverwarmingspomp aan bleef.
Lagere temperatuur ingesteld (27 graden), maar dit had als gevolg dat na de opwarmperiode (water temperatuur 42 graden) de vloerverwarmingspomp nog uren bleef draaien.

Oplossing was de vloerverwarmingspomp koppelen aan de ketel. De Avanta heeft daarvoor geen connector, maar de driewegklep gaat alleen naar de CV stand bij warmtevraag en gaat zodra de vraag stopt weer naar de SWW stand. Daarom hier een relais aan gekoppeld en deze schakelt de vloerverwarmingspomp meteen aan bij warmtevraag en weer uit zodra de nadraaitijd (1minuut) is verstreken.
Verder de bypass op 250 mbar gezet en de vloerverwarmingspomp op stand 3 = max gezet waardoor er meer flow door de vloer gaat.

Vragen en ander punten die me te binnen schieten:
1 De Calenta heeft toch een aansluiting voor een externe CV pomp? Als die goed gestuurd wordt (dus niet continue AAN, dan zou je daar de vv-pomp op kunnen aansluiten).
2 Over jouw flow temp meting: is dat goede snel reageerende meetapparatuur?
3 Had jij niet onlangs een nieuwe verdeler aangeschaft en zijn de leidingen toen doorgespoeld?
4 Kan het zijn dat de modulerende pomp van de Calenta de flow naar de verdeler beperkt?

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Snowmiss schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:57:
Ik ga zo enkele verzoeken de deur uit doen.

De mijn is mindergas at danchi.nl (op die website is overigens ook mijn PVopbrengst te vinden)
Ons verbruik al kunnen vergelijken met twee vrienden, 21% en 57% minder verbruik. Dan doen we het echt niet slecht :P maar is dit nu ook wel eerlijk?
Ik zie zo gauw niet hoe de thuissituatie is, wij hebben een tussenwoning en zij misschien wel een 500m3 vrijstaand huis. Er zou beter vergeleken kunnen worden op m3/graaddag toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Daar heb ik ook over nagedacht.
Maar om nu op een open forum alle details te posten lijkt me ook niet handig. (privacy)
Het zou al mooi zijn als we op Mindergas kunnen zien of we in dezelfde categorie vallen.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Is er een simpele How-To HR Keteltuning bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

eL_Jay schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:36:
Is er een simpele How-To HR Keteltuning bekend?
Dit topic "even" doorlezen O-) :9 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Snowmiss schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:06:
[...]

Ons verbruik al kunnen vergelijken met twee vrienden, 21% en 57% minder verbruik. Dan doen we het echt niet slecht :P maar is dit nu ook wel eerlijk?
Ik zie zo gauw niet hoe de thuissituatie is, wij hebben een tussenwoning en zij misschien wel een 500m3 vrijstaand huis. Er zou beter vergeleken kunnen worden op m3/graaddag toch?
misschien een verzoekje bij David de la Heij (eigenaar/ontwikkelaar) indienen via het contact formulier?
Heb al eea ge-debugged en getest voor hem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
NielsTn schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 12:59:
[...]

misschien een verzoekje bij David de la Heij (eigenaar/ontwikkelaar) indienen via het contact formulier?
Heb al eea ge-debugged en getest voor hem :)
Het idee van vrienden kan natuurlijk ook zijn 'dat je zelf al weet hebt van hun situatie' en dus weet met wie je vergelijkt. Waar ik inderdaad bij sommige hier op het forum al een redelijk beeld heb, hoeven anderen dat natuurlijk niet te hebben.

Maar ik zal het eens bij David neerleggen.

Van mijn zes vrienden is er pas één waar ik zelf meer heb verbruikt, revo ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Snowmiss op 15-01-2013 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-06 13:10
blissard schreef op maandag 14 januari 2013 @ 22:02:
@geurt,

Over nachtverlaging is veel geschreven in dit forum. Consensus is volgens mij dat nachtverlaging altijd zin heeft, maar dat de opbrengst bij goed geïsoleerde woningen met vloerverwarming erg laag is. Er is helaas geen eenvoudig kantelpunt aan te geven omdat zowel de verwarmde massa, de isolatie en het stookregiem van belang zijn.
Nachtverlaging heeft bij vv de prettige bijkomstigheid dat je daardoor meer het gevoel hebt dat er opwarming plaatsvindt. Een thermostaat die continu hetzelfde staat geeft vaak ook een 'koude' vloer en daardoor voelt dat minder comfortabel. Dat is teminste mijn ervaring. Met nachtverlaging stook je ook makkelijk wat lager door het genoemde opwarm effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-06 15:49
Ik haak daar even verder op in, hoeveel nachtverlaging passen we toen? Is het verlagen van de temperatuur tot 15 graden Celsius voldoende?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Dat heb ik eigenlijk ook bij reguliere verwarming. Als het gewoon 18 graden is als ik 's ochtends beneden komt (bijvoorbeeld te laat uit mijn bed kom) voelt het minder lekker dan dat het nog maar 17 graden is en de radiatoren zijn nog aan het opwarmen. Eigenlijk een beetje hetzelfde effect.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Bij mij koelt het in een nacht niet veel verder af dan 16 of 15 graden... Ik denk dat dat voornamelijk komt door de warmtecapaciteit van mijn betonnen muren en vloeren. (ik denk ook dat m'n buren niet zoveel aan nachtverlaging doen en mij dan nog van wat warmte voorzien.)
Mijn verwarming staat dus op 15 graden. Mocht het kouder worden dan verwarmt hij sporadisch even bij (als het echt heel koud is buiten)
Maar als het zo koud is buiten wil ik ook niet vanaf 13 graden op moeten stoken, want dat duurt dan te lang.

[ Voor 31% gewijzigd door NovapaX op 15-01-2013 17:17 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Nou Code ''C'' van de intergas hr 28 ketel op ''0'' zetten gaf ook niet het gehoopte resultaat.... dus nu heb ik de Low Load werking van de Honeywell Vision Modulation maar uitgeschakeld... hopelijk gaat de ketel nu niet weer om de 10 minuten branden voor 1 minuut. Dit is zo`n zwaar geïsoleerd huis dat het amper een halve graad afkoelt in 2 uur... met deze koude buitentemperaturen.
Dus dat opstarten om de 10 minuten kost onnodig veel gas en geld.
Ik hou je jullie op de hoogte van het ''hoe en wat...''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
NovapaX schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:14:
Dat heb ik eigenlijk ook bij reguliere verwarming. Als het gewoon 18 graden is als ik 's ochtends beneden komt (bijvoorbeeld te laat uit mijn bed kom) voelt het minder lekker dan dat het nog maar 17 graden is en de radiatoren zijn nog aan het opwarmen. Eigenlijk een beetje hetzelfde effect.
Ook waar. Ik heb boven radiatoren, op de badkmr is het toch wel prettig als de cv aan is als je opstaat. ;)
Experimenteer nog met de temp, staat bij nu op 17. Ging vanmorgen rond half 5 aan vanwege bereikte temp. Beneden vloerisolatie, muurisolatie, HR++/HR+ ramen. Huis van 1963.

[ Voor 14% gewijzigd door Marnix17 op 15-01-2013 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

NovapaX schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:14:
Ik maak ook gebruik van dit effect op onze klokthermostaat.

Het programma is zo ingesteld dat de kamer nog niet op temperatuur is als we thuiskomen, maar al wel 17-18 graden met de radiatoren warm.

Voelt net zo behagelijk, je hebt hoog rendement vanwege het langzaam opstoken en het scheelt je een uur met de kamer op hoge temperatuur wat weer extra warmteverlies had gegeven..

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
Met vv moet je dat wel wat experimenteren vanwege de traagheid. Bij mij gaat de vv al om 16 uur uit en dan is het nog tot 23 uur prima in de kamer. Hoewel, met deze koude dagen ook daar toch weer wat aanpassen mogelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Marnix17 op 15-01-2013 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marnix17
hansdegit schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:44:
Ik krijg het maar niet voor mekaar om bij deze temperaturen een delta T van meer dan 10 graden te bereiken. Nu had ik het idee om de retour van de verdeler voor de radiatoren beneden op de aanvoer van de vloerverwarming te zetten.
Huidige sitatie: vloerverwarming en radiatoren parallel; ik wil ze dus nu in serie gaan plaatsen. De vloerverwarming kan nog prima functioneren met 30-40 graden aanvoer, toch? Aangezien ik de retourrtemp van de radiatoren nu niet onder de 35 graden krijg....Dan maar verder afkoelen in de vloer en dan pas terug naar de ketel.

Slim idee? Waar moet ik verder rekening mee houden?
Vraag me af of je het dan nog warm krijgt. Als je vv voor de benedenverdieping hebt dat staat die bij mij deze dagen op 42 graden om de aanwarmtijd niet teveel te laten oplopen. Maar ik ken jouw situatie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Laatst online: 06:35

thaMini

Tool !!

Ik zal ook ff wat mensen toevoegen.
Mijn adres: mwvroon @ bekendezoekmachine .com

Overigens draait de intergas hier ondertussen rustig op 20%. Nog geen problemen.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Snowmiss schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 13:44:
[...]

Het idee van vrienden kan natuurlijk ook zijn 'dat je zelf al weet hebt van hun situatie' en dus weet met wie je vergelijkt. Waar ik inderdaad bij sommige hier op het forum al een redelijk beeld heb, hoeven anderen dat natuurlijk niet te hebben.

Maar ik zal het eens bij David neerleggen.

Van mijn zes vrienden is er pas één waar ik zelf meer heb verbruikt, revo ;)
Het idee achter Mindergas.nl is juist het inzichtelijk maken van je verbruik, juist omdat je niet kunt vergelijken per jaar, of zelfs met je buurman in het zelfde rijtje of 2 onder 1 kap. Iedereen zijn comfort/eco gedachte is anders en de één stookt 18 graden en de ander 21 graden.

Hou het gasverbruik van mijn moeder ook bij op Mindergas.nl, zij stookt vanwege comfort en nieuwe houtkachel met WAR. Ketel brand net als hier gewoon door voor de rest van het huis terwijl de houtkachel brand voor de woonkamer.
Tot nu toe redelijk vergelijkbaar denk je dan...
Ikzelf ben "vrienden" met mijn moeder (gedver het lijkt wel Facebook :+ ) en zij gebruikt structureel 35 a 40% meer als ik.
Ik zit 2 onder één kap uit 1970 in de kom en zij zit vrijstaand in buitengebied in een flinke woonboerderij uit 1950, wij 3 personen gezin, zij met z'n tweeën. Dus ook al ken je dus de situatie, hoe wil je vergelijken???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Tja... Je hebt gelijk...
Wat je er wel mee bereikt is dat mensen nog meer gaan nadenken hoe het toch kan dat anderen minder gebruiken.
Neem nou dat verschil van 1800%
Ik heb nooit gedacht dat het zo veel zou kunnen zijn.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Leuke optie inderdaad.
Je kan eens navragen waarom iemand een veel lager verbruik heeft. Zo doe je nog eens nieuwe ideeën op enzo.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Helaas geen TS in de trant van Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Dus ik vrees dat even doorlezen er niet bij is.
Wellicht dat ik nog eens aan dit topic ga beginnen:p

[ Voor 6% gewijzigd door eL_Jay op 15-01-2013 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Jeuzus mr. Talsma. 637,5% minder verbruikt dan wij thuis. Respect. _/-\o_

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Als één van je vrienden 40 of 50% minder of meer verbruiken. Dan kun je nog denken, die hebben een ander huis, een andere gezinssamenstelling of zitten de hele dag met hun jas aan...
Maar wat denk je dan als één van je vrienden ongeveer hetzelfde verbruik hebben?
Ik was bijna opgelucht toen ik er twee ontdekte in mijn korte lijstje vrienden.

Tot ik me realiseerde dat zij misschien wel in een kasteeltje wonen en een tuin vol zonneboilers hebben.
Je hebt gelijk Oxellaar, zo maar vergelijken zonder iets te weten over de andere partij is misschien toch niet zo waardevol.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Oxellaar schreef op maandag 14 januari 2013 @ 23:12:
[...]

Je zit hier op Tweakers, dus je neemt natuurlijk een gloednieuw ontwerp. De dat doen tweakers toch standaard? ;)
Nee, Tweakers bouwen direkt een window in en wat leuke verlichting...

Afbeeldingslocatie: http://www.installatie.nl/download/artikelen_afbeelding_35.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-06 12:07
Marnix17 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 17:55:
[...]

Vraag me af of je het dan nog warm krijgt. Als je vv voor de benedenverdieping hebt dat staat die bij mij deze dagen op 42 graden om de aanwarmtijd niet teveel te laten oplopen. Maar ik ken jouw situatie niet.
Vloerverwarming in de keuken, HoH 10 cm, radiatoren in de huiskamer. Radiatoren en vloerverwarming hangen aan een verdeelblok. Retourblok is tussen de 35 en 40 graden. Als ik dat nou nog verder kan laten afkoelen in de vloer.

Het vermogen van de radiatoren heb ik wat opgekrikt met DBE's. Zojuist ook de pomp nog een tikkie zuiniger gezet, Scheelt toch weer iets.

Ik ga gewoon nog even verder experimenten. Heeft vloerverwarming een bypass nodig?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 14:04
@ Hans

vv op retour van radiatoren, kan misschien, als de retour ervan maar warm genoeg is, en de cv pomp 2 in serie gezette cirquits net zo makkelijk aan kan als 2 paralelle cirquits. moet je pomp niet harder werken, of sneller pompen?

maar wat gebeurt er tijdens aanwarmen, retour van radiatoren is dan wel koud,
cv moet harder stoken? of wanneer de radiatoren dicht staan? (wegens thermostaatkranen.)
dan heb je een extra bypass nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 24-06 10:22
hansdegit schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 23:08:
[...]
Heeft vloerverwarming een bypass nodig?
simpel gesteld : ja.
maar een radiator die open staat is ook een soort van bypass.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 14:04
daarnaast zijn sommige thermostaatknoppen op vloerverwarmingen öok bij voldoende warmte niet helemaal gesloten, zodat ook dan flow van naar de ketel kan plaatsvinden.
heb ik me tenmiste eens laten vertellen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Geurt-kun schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 19:28:
Tja... Je hebt gelijk...
Wat je er wel mee bereikt is dat mensen nog meer gaan nadenken hoe het toch kan dat anderen minder gebruiken.
Geurt-kun schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 22:02:
Je hebt gelijk Oxellaar, zo maar vergelijken zonder iets te weten over de andere partij is misschien toch niet zo waardevol.
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Het is leuk, maar zegt eigenlijk weinig. Behalve dat ik goed blijf nadenken over onze situatie.

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2mop4cw.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Snowmiss schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 06:49:
[...]
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Het is leuk, maar zegt eigenlijk weinig. Behalve dat ik goed blijf nadenken over onze situatie.
[afbeelding]
Eigenlijk vind ik deze grafieken van Mindergas het leukste. Je ziet een prachtige relatie tussen buitentemperatuur en gasverbruik.
Mindergas
Verder is het vergelijken met vrienden natuurlijk een beperkte mogelijkheid. Kan me zo voorstellen dat bij voldoende deelnemers vergelijken op postcode of huissoort mooie resultaten oplevert. Overigens moet je vooral naar je eigen verbruik kijken. Het gasverbruik in een huishouden is van teveel factoren afhankelijk om eenvoudig te benchmarken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-06 21:02

Trebbors

Failure is no option!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
hansdegit schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 23:08:
[...]

Vloerverwarming in de keuken, HoH 10 cm, radiatoren in de huiskamer. Radiatoren en vloerverwarming hangen aan een verdeelblok. Retourblok is tussen de 35 en 40 graden. Als ik dat nou nog verder kan laten afkoelen in de vloer.

Het vermogen van de radiatoren heb ik wat opgekrikt met DBE's. Zojuist ook de pomp nog een tikkie zuiniger gezet, Scheelt toch weer iets.

Ik ga gewoon nog even verder experimenten. Heeft vloerverwarming een bypass nodig?
Zojuist de vloerverwarming pomp op de hoogste stand gezet.
Met dit koude weer heb ik wat meer warmte nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
Altijd handig dat mindergas.nl
Mijn email is trouwens: martinenanne@hotmeel.com ;)

Denk dat ik vrij hoog zit.

Groet Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Net Honeywell aan de lijn gehad i.v.m. het om de 10 minuten aanslaan v/d ketel om vervolgens na 30 a 60 seconden weer uit te schakelen..... pffffff.... Ook deze man wist mij niets te vertellen en zal contact opnemen met de technischedienst die mij dan vervolgens gaat terug bellen over een dag of 2 a 3... Grrrrr :(
Low Load functie is al uit geschakeld, maar dat kreng blijf de ketel maar om de 10 minuten aan zetten.... het gas vliegt sneller door mijn gasmeter als vroeger de Concorde door de lucht.
Zal Honeywell aandelen in de gasleverancier hebben..? 7(8)7

Aanvulling: Ook Intergas Nederland gebeld en dit verhaal voorgelegd..... ook zei konden mij geen antwoord geven van hoe dit nu kon....

[ Voor 11% gewijzigd door pribo op 16-01-2013 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pribo schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 14:34:
Net Honeywell aan de lijn gehad i.v.m. het om de 10 minuten aanslaan v/d ketel om vervolgens na 30 a 60 seconden weer uit te schakelen..... pffffff.... Ook deze man wist mij niets te vertellen en zal contact opnemen met de technischedienst die mij dan vervolgens gaat terug bellen over een dag of 2 a 3... Grrrrr :(
Low Load functie is al uit geschakeld, maar dat kreng blijf de ketel maar om de 10 minuten aan zetten.... het gas vliegt sneller door mijn gasmeter als vroeger de Concorde door de lucht.
Zal Honeywell aandelen in de gasleverancier hebben..? 7(8)7

Aanvulling: Ook Intergas Nederland gebeld en dit verhaal voorgelegd..... ook zei konden mij geen antwoord geven van hoe dit nu kon....
Wat is je minimale aanvoertemperatuur als ik deze beneden de 47c zet lijkt het wel of de ketel vaker aan gaat.

Met dit koude weer is het natuurlijk wel redelijk normaal dat de ketel vaker kort aanslaat, zeker als je een veel te grote ketel heb voor de woning waardoor de ketel niet lang kan stoken op zijn ondergrens.

Mijn ketel gaat met dit weer ook om de 10 min aan om 2 tot 5 min te stoken op 47c.
Als ik low control uit zet dan is de ketel langer stil maar gaat de temperatuur in de woning teveel fluctureren.

Het is natuurlijk niet zo dat je heel veel gas extra verbruik, als je ketel om de 10 min één minuut stookt dan is dat welliswaar minder efficient, de warmte die dan geproduceertd word is in die 10 min ook vervlogen, anders zou immers de temperatuur stijgen.

Hoeveel uur over een etmaal gebruik je de nachtverlaging? Doordeweeks is mijn nachterverlaging van 21:30 tot 16:00. In het weekend van 23:30 - 10:00.

In het weekend merk ik dat de ketel later op de dag veel vaker aan gaat om dat de hele woning een hogere temperatuur heeft aangenomen en er dus ook minder warmte verlies is dan doordeweeks waar de constructie van de woning over een dag gezien een veel lagere temperatuur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Laatst online: 07:35

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Pribo,

In de low load mode is het normaal dat het toestel bij warmtevraag cv elke 10 min kort of langer brandt. Trouwens elke 10 min slechts 30 tot 60 sec branden betekent niet een hoog gasgebruik per 24 uur. Wat ik vreemd vind is dat als je low load uitzet nog steeds de ketel elke 10 min aangaat. Weet j zeker dat er geen warm water kraan lekt? Wil je die 10 min nog eens klokken?

Mvg Hans Overdiep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

revolution-nl schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:11:
[...]

Wat is je minimale aanvoertemperatuur als ik deze beneden de 47c zet lijkt het wel of de ketel vaker aan gaat.

Met dit koude weer is het natuurlijk wel redelijk normaal dat de ketel vaker kort aanslaat, zeker als je een veel te grote ketel heb voor de woning waardoor de ketel niet lang kan stoken op zijn ondergrens.

Mijn ketel gaat met dit weer ook om de 10 min aan om 2 tot 5 min te stoken op 47c.
Als ik low control uit zet dan is de ketel langer stil maar gaat de temperatuur in de woning teveel fluctureren.

Het is natuurlijk niet zo dat je heel veel gas extra verbruik, als je ketel om de 10 min één minuut stookt dan is dat welliswaar minder efficient, de warmte die dan geproduceertd word is in die 10 min ook vervlogen, anders zou immers de temperatuur stijgen.

Hoeveel uur over een etmaal gebruik je de nachtverlaging? Doordeweeks is mijn nachterverlaging van 21:30 tot 16:00. In het weekend van 23:30 - 10:00.

In het weekend merk ik dat de ketel later op de dag veel vaker aan gaat om dat de hele woning een hogere temperatuur heeft aangenomen en er dus ook minder warmte verlies is dan doordeweeks waar de constructie van de woning over een dag gezien een veel lagere temperatuur heeft.
Aanvoertemperatuur staat op 60 maximaal....
Ik heb nu weer de Honeywell Chronotherm lV aangesloten.... dit is wel geen modulerende thermostaat, maar ik heb met deze thermostaat in 2011/2012 en 2012/2013 erg weinig gas verbruikt....
Als ik met de Vision modulation blijf werken dan ben ik bang dat ik vele m3 gas meer verbruik.
Ik stook hier tot 18,5 graad en dat is in deze woning zeer aangnaam, zelf mijn ouders van rond de 80 jaar zeggen het....
Terwijl hun thuis stoken tot zeker 22 graden en dan is het bij hun nog fris in huis, oude woning jaren 20 met alleen dubbelglas. Ook hebben mijn ouders de pech dat ze een brandgang hebben lopen lang hun woonkamer van 10 meter lang.

Ik ga nu eens even in de gaten houden hoevaak de Chronotherm lV per uur aan gaat slaan en voor hoe lang die dan blijft branden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Als de ruimte is opgewarmd zal de Chronotherm aan/uit thermostaat, mits hij op 6 schakelingen per uur staat, ook iedere 10 min de ketel korter of langer aanzetten. Daar is niets mis mee! Ik geloof niet dat een kamerthermostaat die de ketel laat moduleren minder zuinig zou zijn dan een die de ketel aan/uit aanstuurt. In tegendeel, bij een modulerende aansturing zal de ketel vaker en langer in laaglast branden en dan is het rendement van een ketel wat hoger dan bij vollast. Bij een aan/uit thermostaat zal de ketel meestal snel naar vollast gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pribo schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 18:07:
[...]

Aanvoertemperatuur staat op 60 maximaal....
Ik heb nu weer de Honeywell Chronotherm lV aangesloten.... dit is wel geen modulerende thermostaat, maar ik heb met deze thermostaat in 2011/2012 en 2012/2013 erg weinig gas verbruikt....
Als ik met de Vision modulation blijf werken dan ben ik bang dat ik vele m3 gas meer verbruik.
Ik stook hier tot 18,5 graad en dat is in deze woning zeer aangnaam, zelf mijn ouders van rond de 80 jaar zeggen het....
Terwijl hun thuis stoken tot zeker 22 graden en dan is het bij hun nog fris in huis, oude woning jaren 20 met alleen dubbelglas. Ook hebben mijn ouders de pech dat ze een brandgang hebben lopen lang hun woonkamer van 10 meter lang.

Ik ga nu eens even in de gaten houden hoevaak de Chronotherm lV per uur aan gaat slaan en voor hoe lang die dan blijft branden..
Wat je is je aanvoer temperatuur minimaal? En wat is je gemiddelde etmaal temperatuurschema door de weeks? Stook eens 24 uur op 18c, ik weet bijna zeker dat na die 24 uur de ketel niet meer om de 10min aanslaat om dat dan de inhoud van het huis + de constructie ook 18c is. De ruimte temperatuur koelt dan dus minder snel af. Ik merk dit bij ons heel sterk als we vakantie hebben de ketel is dan veel rustiger als in de avond op een doordeweekse werkdag.

Wij stoken ook max 18.5 in onze woning is dat comfortabeler dan 20c bij vrienden die in een jaren 30 woning zitten.

Sta je geregistreerd bij mindergas? Dan kan je direct het verbruik wee rgecorrigeerd zien tov vorig jaar. Een modulerende thermostaat is echt zuiniger dan aan / uit hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 09:44
Hansoverdiep schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 18:24:
Als de ruimte is opgewarmd zal de Chronotherm aan/uit thermostaat, mits hij op 6 schakelingen per uur staat, ook iedere 10 min de ketel korter of langer aanzetten. Daar is niets mis mee! Ik geloof niet dat een kamerthermostaat die de ketel laat moduleren minder zuinig zou zijn dan een die de ketel aan/uit aanstuurt. In tegendeel, bij een modulerende aansturing zal de ketel vaker en langer in laaglast branden en dan is het rendement van een ketel wat hoger dan bij vollast. Bij een aan/uit thermostaat zal de ketel meestal snel naar vollast gaan.
Ik kwam gisteren thuis, thermostaat stond al uren op 15 graden ingesteld. Het was op dat moment 15 graden en de ketel sloeg om de 10 minuten even een minuut of 2 aan met 32 graden aanvoertemperatuur. Die aan/uit modus laat de ketel gewoon op laagste stand fikken ipv steeds op vollast zoals bij normale starts het geval is.

Overigens vandaag even bezig geweest hier: ik had last van knallende leidingen sinds ik een begin had gemaakt aan een plafond. De knallen zullen er altijd al geweest zijn, maar nu er balken omheen liggen klinkt het door die hele constructie heen.
Wat blijkt nu: boven op zolder lopen de leidingen langs de muur, over 3,5 meter zit dat met 2 klemmen vast. Vervolgens gaat het bijna 3 meter naarbeneden, geen enkele klem. Vervolgens gaat het weer horizontaal, zitten er klemmen op, maar die zijn niet bevestigd aan de muur. Verder stond de hele rotzooi op spanning, de buizen liggen op de grond bij het gat waar ze de zolder verlaten.
Vanmiddag dus de klemmen op zolder losser gedraaid, buis omhoog gedrukt, verschoven tot alles weer recht stond en vervolgens in die 3 meter hoogte 2 klemmen aangebracht en wel vastgemaakt. Verder alle isolatie weggehaald en nieuwe 22mm isolatie toegepast, de oude zooi was of gaar of bestemd voor 28mm leidingen, het zat er voor geen meter op en het waren allemaal korte stukjes van 30-40cm.

Al met al hoop ik nu dat er minder verlies op zolder is en de buizen niet meer knallen. Heb vanmiddag nog even op zolder een stukje dak geisoleerd, het is op zolder niet merkbaar kouder dan op de benedenverdieping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

revolution-nl schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 18:35:
[...]

Wat je is je aanvoer temperatuur minimaal? En wat is je gemiddelde etmaal temperatuurschema door de weeks? Stook eens 24 uur op 18c, ik weet bijna zeker dat na die 24 uur de ketel niet meer om de 10min aanslaat om dat dan de inhoud van het huis + de constructie ook 18c is. De ruimte temperatuur koelt dan dus minder snel af. Ik merk dit bij ons heel sterk als we vakantie hebben de ketel is dan veel rustiger als in de avond op een doordeweekse werkdag.

Wij stoken ook max 18.5 in onze woning is dat comfortabeler dan 20c bij vrienden die in een jaren 30 woning zitten.

Sta je geregistreerd bij mindergas? Dan kan je direct het verbruik wee rgecorrigeerd zien tov vorig jaar. Een modulerende thermostaat is echt zuiniger dan aan / uit hoor :P
Minimumaanvoertemperatuur is 40 gr...
Ik heb hem al eens 18 graden door laten stoken voor 48 uur zelfs....
Zolang ik deze Vision heb (nu ruim 1 maand) blijft dit ding de ketel om de 10 minuten opstoken.
Ik heb in die 4 weken meer gas verbruikt als in de 2 zelfde periode`s daarvoor.
Ik heb de Vision ook al eens omgeruild, ook dat gaf geen resultaat....
Nu test ik dus eerst even voor een paar dagen met de oude Chronotherm lV....
Maar ik ben bang dat deze oude aan/uit goedkoper stookt dan de Vision...
De Vision moduleert ook de wateraanvoertemperatuur terug, wat er bij mij toelijde dat het zeer lang duurde voordat de gewenste temperatuur bereikt was..... Over de laatste halve graad deed die soms wel een uur over.
Dit had ik nog nooit ondervonden met de oude Chronotherm lV, deze had de woning binnen een ''poep en een scheet'' op temperatuur.
Waarschijnlijk heb ik me laten meeslepen door het woordje ''Modulerend''....
Veel mensen op internet hebben de zelfde klachten als ik met de Intergas Combie Compakt Hr 28 en de Honeywell Vision Modulation.

Ik ben benieuwd hoe vaak de ketel vanavond opstart en voor hoelang die blijft branden.
Mocht die te vaak opstarten dan kan ik dat handmatig instellen in het installateurs menu van de Chronotherm lV in 3 - 6 - 9 of zelfs 12 x.
Dit moest ook kunnen in de Vision, alleen die deed er niets mee.... ik vernam geen verschil in Langzaam, Standaard of Snel.... Hij bleef om de 10 minuten opstarten voor ongeveer een minuut....

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.... oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
pribo schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 19:02:
[...]

Zolang ik deze Vision heb (nu ruim 1 maand) blijft dit ding de ketel om de 10 minuten opstoken.
De Vision moduleert ook de wateraanvoertemperatuur terug, wat er bij mij toelijde dat het zeer lang duurde voordat de gewenste temperatuur bereikt was..... Over de laatste halve graad deed die soms wel een uur over.
Dit had ik nog nooit ondervonden met de oude Chronotherm lV, deze had de woning binnen een ''poep en een scheet'' op temperatuur.
Veel mensen op internet hebben de zelfde klachten als ik met de Intergas Combie Compakt Hr 28 en de Honeywell Vision Modulation.

Ik ben benieuwd hoe vaak de ketel vanavond opstart en voor hoelang die blijft branden.
Mocht die te vaak opstarten dan kan ik dat handmatig instellen in het installateurs menu van de Chronotherm lV in 3 - 6 - 9 of zelfs 12 x.
Dit moest ook kunnen in de Vision, alleen die deed er niets mee.... ik vernam geen verschil in Langzaam, Standaard of Snel.... Hij bleef om de 10 minuten opstarten voor ongeveer een minuut....

de thermostaat zit ook aangesloten op klem 11 en 12 van de Intergas Kombi Kompakt 28?
(modulerend)

ik zie hier dat ook de verbinding (brug) tussen contact 4 en 5 verwijderd moet worden:
http://www.intergas-verwa...%2036-30%20881.477-13.pdf (pagina 18)

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 16-01-2013 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

NielsTn schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 19:09:
[...]

de thermostaat zit ook aangesloten op klem 11 en 12 van de Intergas Kombi Kompakt 28?
(modulerend)
Yes.... en de draad tussen 4 + 5 is onderbroken.
Ik denk dat de communicatie tussen de intergas en de vision niet helemaal goed verloopt.
Ik heb de bon nog dus hij kan nog terug naar de Hornbach... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

Intergas en Honeywell modulation

Ik weet van mijzelf dat ik zeer kritisch ben als het om temperatuurregelingen in woningen gaat. Ik log met een usb temperatuuropnemer continu de kamertemperatuur en maak iedere week een grafiek van de afgelopen week. Ik ben na wat instellingen op de Intergas (parameter E en E.) bijzonder tevreden over de combinatie HReco 36 en Touch modulation.

Mvg Hans Overdiep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini

thaMini

Tool !!

Hansoverdiep schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 19:34:
Intergas en Honeywell modulation

Ik weet van mijzelf dat ik zeer kritisch ben als het om temperatuurregelingen in woningen gaat. Ik log met een usb temperatuuropnemer continu de kamertemperatuur en maak iedere week een grafiek van de afgelopen week. Ik ben na wat instellingen op de Intergas (parameter E en E.) bijzonder tevreden over de combinatie HReco 36 en Touch modulation.

Mvg Hans Overdiep
Zou je dan alsjeblieft je bevindingen kunnen delen?
De parameter E (punt) is me nog niet helemaal duidelijk.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Anders ik wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:43
Net Cvtuning bekeken bij Kassa groen, toch nog een goede tip uitgehaald die ik tot nu toe over het hoofd had gezien: nachttemp. naar 10 graden.
Ben benieuwd. volgens de retourtemperatuur logging springt de ketel 's nachts niet aan, dus zou het niet onder de oude nachttemp. zakken (15 graden), zelfs afgelopen nacht niet met -11.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

E. = 0 betekent dat bij berekende gewenste aanvoertemperatuur (door de kamerthermostaat) lager dan de waarde E de ketel niet aangaat. Als voorbeeld: staat E ingesteld op 40 graden en zal bij stijgende kamertemperatuur de gewenste aanvoer onder die 40 graden zakken dan gaat de ketel niet aan. Je zult vermoedelijk het setpoint van de kamerthermostaat net niet bereiken en daarnaast kan het bij kleine setpointwijziging, bijvoorbeeld een halve graad hoger instellen op de thermostaat, voorkomen dat de ketel niet of pas veel later reageert. Omdat Intergas een gecombineerde warmtewisselaar heeft voor cv en warm water hebben zij hier voor gekozen om de wisselaar zo veel mogelijk op temperatuur te kunnen houden. Dat geeft kortere wachttijden voor warm water. Bij E. = 1 gebeurt er wat anders, bij een berekende warmtevraag onder de waarde van E wordt toch deze minimale E waarde aangehouden bij warmtevraag cv. Als voorbeeld E staat op 40 graden en de thermostaat berekent een aanvoer van 30 graden dan gaat de ketel aan met setpoint 40 graden. Dat kan overshoot geven is mijn ervaring maar in ieder geval de ketel reageert nu ook op lage setpoint (dus ook onder die 40 graden) aanvoertemperatuur en dat is wat comfortabeler dan dat de ketel langdurig uit is. Ook dit heeft Intergas volgens mij bedoeld om de wisselaar niet te ver af te koelen ivm comfort warm water. Ik krijg de beste kamertemperaturen (qua overshoot en constantheid) met E. = 1 en E = 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 09:44
E. op 0 werkt alleen niet met een honeywell thermostaat als je gaat aanwarmen als low-load nog niet in werking is. In die gevallen vraagt de thermostaat gewoon tMax bij elke warmtevraag en moduleert daarna terug naar de gewenste waarde. Als je dus warmtevraag hebt pendelt je ketel als de ziekte, niet omdat de warmte niet weg kan, maar omdat de ketel steeds afslaat terwijl er nog warmte gevraagd wordt.

Ik heb hier E. op 1 en E op 32, dat werkt prima en echte overshoot heb ik hier niet. Tapcomfort moet je dan uitzetten overigens, want anders koelt elke warmtevraag je warmtewisselaar naar 32 graden en moet de ketel dat ding vervolgens weer opstoken naar 40 graden vanwege tapcomfort.

Wat betreft nachttemp naar 10 graden, leuke besparing, vooral als je lange nachten hebt zoals ik op dinsdags heb als de ketel om 16:00 stopt met verwarmen en de volgende dag pas weer om 8 uur op 18 graden moet zijn. Je moet er alleen wel even rekening mee houden wat het doet met het klimaat in je huis. Ik heb hier planten en huisdieren, de huisdieren gaan gewoon in een hoekje tegenelkaar zitten als het koud wordt, maar de planten laten nu met 15 graden al de hele shit vallen. Wil niet weten wat er gebeurt als het hier 10 graden wordt.

[ Voor 28% gewijzigd door _JGC_ op 16-01-2013 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik zal ook eens wat mensen toevoegen mijn emailadres: wmeester at hetemeel .com

Ik update trouwens 1 x per maand, soms iets vaker.

Sinds april 2012 voorzien van houtkachel, dus cv staat niet aan.
Vind het wel interessant om te vergelijken met mensen (vrienden!) die wel de cv "normaal" hebben draaien.

[ Voor 59% gewijzigd door wmeester op 16-01-2013 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pribo schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 19:02:
[...]

Zoals eerder gezet zet de minimum aanvoer eens op 47c. Bij mij begint de ketel bij een lagere aanvoer ook vaak en heel kort te stoken.

Ben nu tevreden met de vision modulation icm intergas hr28. Lang stoken is op een zo laag mogelijke temperatuur wil je juist dan haal je namelijk het hoogste rendement.

Aantal schakelmomenten van low control kan je ook inschakelen op 3,6 of 12x. Parameter 010 in het installatie menu dacht ik

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 16-01-2013 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

revolution-nl schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 20:53:
[...]

Zoals eerder gezet zet de minimum aanvoer eens op 47c. Bij mij begint de ketel bij een lagere aanvoer ook vaak en heel kort te stoken.

Ben nu tevreden met de vision modulation icm intergas hr28. Lang stoken is op een zo laag mogelijke temperatuur wil je juist dan haal je namelijk het hoogste rendement.

Aantal schakelmomenten van low control kan je ook inschakelen op 3,6 of 12x. Parameter 010 in het installatie menu dacht ik
Ik heb de minimum aanvoer al op diverse temperaturen ingesteld gehad... ook dat hielp toen niets.
Ik heb Brugman Kompact 4 radiatoren in huis en deze geven te weinig warmtestraling af bij 40gr C.... Wil je het eens beetje normaal op temperatuur houden hier, moet het water echt zo`n 50 gr zijn.
Aangezien de Vision graag op 40 gr mag stoken, kost dit dus erg veel gas en is de ketel erg lang aan het stoken voor de temperatuur bereikt is.
De Vision doet er haast 3 uur over om 2 graden te verwarmen, ik ga even kijken hoelang de oude Chronotherm er morgen overdoet en hoeveel m3 gas die dan verbruikt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Sinds gisteravond 21.00 uur was er niet gestookt in huis. Resultaat was een binnentemperatuur bij thuiskomst eind van de middag van 15° C. Verwarming aangezet en ondertussen gaan koken e.d. De verwarming staat dan al lekker te stralen met een temperatuur van max 60 graden en de ketel pruttelt rustig door met een verbruik van 1032 l/u
Gasverbruik
Dat is ruim onder z'n max ingestelde vermogen waarbij het verbruik 1500 l/u is. Topverbruik is overigens met WW-bereiding 3000 l/u.
Op minder koude dagen gaat het stoken minder gelijkmatig, de ketel moduleert dan niet verder terug en stookt verder in een 10-minuten takt.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/r5CJ4O0cTderf7Wsom76MVsc/full.png

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

pribo schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 21:17:
[...]

Ik heb de minimum aanvoer al op diverse temperaturen ingesteld gehad... ook dat hielp toen niets.
Ik heb Brugman Kompact 4 radiatoren in huis en deze geven te weinig warmtestraling af bij 40gr C.... Wil je het eens beetje normaal op temperatuur houden hier, moet het water echt zo`n 50 gr zijn.
Aangezien de Vision graag op 40 gr mag stoken, kost dit dus erg veel gas en is de ketel erg lang aan het stoken voor de temperatuur bereikt is.
De Vision doet er haast 3 uur over om 2 graden te verwarmen, ik ga even kijken hoelang de oude Chronotherm er morgen overdoet en hoeveel m3 gas die dan verbruikt heeft.
Zet de minmum temperatuur dan op 50c?
Als je cv er 3 uur over doet om 2graden te verwarmen dan is je cv waarschijnlijk niet in balans en is deze gigantisch aan het pendelen. Dan heb je niet alleen probleem met je thermostaat.

hoe groot is je delta t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

revolution-nl schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 21:24:
[...]

Zet de minmum temperatuur dan op 50c?
Als je cv er 3 uur over doet om 2graden te verwarmen dan is je cv waarschijnlijk niet in balans en is deze gigantisch aan het pendelen. Dan heb je niet alleen probleem met je thermostaat.

hoe groot is je delta t
Deze is +/- 20 gr C
Wanneer de Vision de ketel de opdracht gaf om te gaan verwarmen van een lage naar een hoge temperatuur dan deed die dat netjes met een hogere wateraanvoertemperatuur van zo`n 60 gr...... maar al snel moduleert hij dan terug naar 40 gr..... en dan duurt het een eeuwigheid voordat het beneden warm is.
De oude Chronotherm heeft het snel op temperatuur en de ketel zelf moduleert dan ook netjes terug naar zo`n rond de 50 gr. En gaat dan netjes uit wanneer de ingestelde kamertemperatuur bereikt is.
Ik kijk even wat de oude doet en anders ga ik voor de Honeywell chronotherm touch aan/uit.
Ik denk nog steeds dat de communicatie tussen thermostaat en ketel niet goed werkt..... en vis dan maar eens uit wie de schuldige is.... de hr ketel of de thermostaat.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Blijf het een raar verhaal vinden. Dit is namelijk modulatie eigen, en zorgt juist voor een hogere efficienty / rendement. Je kan je booster functie aanzetten dan word er volgas verwarmt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-06 20:30

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

MinderGas is wel een leuke site om het te gaan bijhouden, ik was al in een excel-sheetje begonnen en blijf ik ook doen aangezien ik ook de overige standen wil monitoren (elec. en water).

Ik ben trouwens op MinderGas te vinden via: petervdvendel aapje zoekmachine .com

We wonen net in ons nieuwbouw huis en wil toch, na het lezen van dit topic, wel wat gaan doen met (gas)besparing en het optimaliseren van de verwarming in huis. Ik heb ook nog veel vragen hierover en dit is eigenlijk mijn aftrap! Hiervoor waren we 1 gaskachel in de woonkamer gewend dus voor ons is het nu al een hele vooruitgang qua comfort maar qua kosten gaat het zeker omhoog, ook omdat het huis 3 keer zoveel inhoud heeft.

Eerste vraag is of een modulerende thermostaat altijd beter/zuiniger is dan een aan/uit thermostraat. We hebben namelijk een Intergas Kombi Kompakt HRE 36/30 met een Honeywell Round on/off. Ik ben eigenlijk op marktplaats aan het zoeken naar een Honeywell Vision Modulation om ons 'regelmatige' leventje te programmeren en vooral 's avonds eerder de thermostaat op een lagere temperatuur te zetten.

Daarnaast hebben we beneden 55 m2 vloerverwarming beneden als hoofdverwarming en dat is voor ons erg wennen, qua temperatuur en de 'traagheid' van dit systeem.

Ik hoop dat de 'experts' of ervaringsdeskundigen in dit topic een mening kunnen geven zodat ik aan de hand daarvan zelf ook een beetje een idee kan krijgen wat nou een verbetering kan worden voor ons.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

revolution-nl schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 21:43:
Blijf het een raar verhaal vinden. Dit is namelijk modulatie eigen, en zorgt juist voor een hogere efficienty / rendement. Je kan je booster functie aanzetten dan word er volgas verwarmt
Ik heb Booster nog nooit aangehad op de ketel... die stond standaard op ''uit''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
pribo schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 21:33:
[...]
De oude Chronotherm heeft het snel op temperatuur en de ketel zelf moduleert dan ook netjes terug naar zo`n rond de 50 gr. En gaat dan netjes uit wanneer de ingestelde kamertemperatuur bereikt is.
Een aan/uit-thermostaat stookt altijd op de maximale temperatuur. De ketel moduleert dan niet op temperatuur, maar alleen op vermogen zoals ik al aan gaf. De aflezing op de ketel is dan de actuele temperatuur, niet de doeltemperatuur.

Ik ben het met de anderen eens dat om de 10 minuten stoken normaal en wenselijk regelgedrag is als de kamer op temperatuur is. Per saldo is het gasverbruik dan bovendien lager. Je thermostaat leert vanzelf als 40 graden niet voldoende is. Staat die zelflerende functie wel aan?

[ Voor 0% gewijzigd door roderickvd op 16-01-2013 21:52 . Reden: Typo ]

Pagina: 1 ... 24 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.