3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
noord holland :waardoor er weer up-to-date kaarten en grafieken zijn
http://antonboonstra.nl/energie/got_pv/
grimson heeft alweer 2kWp bijgelegd
hans de git heeft bijgelegd
eric-pvt gaat 2kWp bijleggen komende week
....
dat gaat lekker !
bij de blauwe hoek lezen we :
"15 april 2012:* 13u22, max gemeten vermogen van 3137 WAC.(met Steca 3600 proto inverter) *"
en dat is dus uit 2700 Wptjes
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2012 21:42 ]
Nou weet ik niet welke pandjes jij nog meer in je vastgoedportefeuille hebt, maar waar ga je die tien paneeltjes neerleggen? En met welke orientatie?Verwijderd schreef op zondag 29 april 2012 @ 21:35:
[...]
eric-pvt gaat 2kWp bijleggen komende week
[...]
bij de blauwe hoek lezen we :
"15 april 2012:* 13u22, max gemeten vermogen van 3137 WAC.(met Steca 3600 proto inverter) *"
en dat is dus uit 2700 Wptjes
Wel een goed plan overigens. Heb je ook een extra omvormer bedacht?
edit: sjeeses, die Blauwe Hoek lijkt wel een warroom, een enorme klap aan info op één pagina.
[ Voor 15% gewijzigd door hansdegit op 29-04-2012 22:04 ]
Verwijderd
het word 9x195Wp + 3x135Wp
Toch niet via de regeling van de gemeente Alkmaar, ik zag dat je bij een door hun aangewezen bedrijf moest kopen.
Maar dat dat dat nu niet een van de goedkoopste is.
Mijn zwager was voor zo'n klijn 500watt setje 150 euro minder kwijt bij een ander.
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Verwijderd
de nieuwe panelen zijn zo eigenlijk gratis weer aan komen waaien, het gaat nu gewoon om mooi, ipv veel.
subsidie is echt niet meer nodig, het is een beetje henk en ingrid voeren als een pate gans,
en dan nog niet doen he.
en ik heb ook geen zin in dat oeverloze gemeente gedoe.
aart
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh
Beste kans ligt denk ik in Duitsland waar dit wel meer wordt toegepast:aartw99 schreef op maandag 30 april 2012 @ 09:22:
Ik ben op zoek naar beugels om panelen op een O-W dak te zetten en dan de panelen iets 'op te kantelen' naar het Zuiden. Hoe heten deze, waar te koop?
aart

Met dank aan Polderboy voor de foto
In Nederland heb ik het nog nooit gezien.
Let je op je omgevingsvergunning? Deze manier van plaatsen is in NL aan een vergunning gebonden.aartw99 schreef op maandag 30 april 2012 @ 09:22:
Ik ben op zoek naar beugels om panelen op een O-W dak te zetten en dan de panelen iets 'op te kantelen' naar het Zuiden. Hoe heten deze, waar te koop?
A'dam PVOutput
bij veel omvormers staat in de specificaties een minimum opstartvoltage EN een (hoger) minimum mppt voltage
Wat betekent dat in de praktijk? hoe (effectief) functioneert de installatie tussen opstartvoltage en mimum mppt voltage?
bedankt
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Wat doen ze qua opbrengst met dit mooie weer?
(zie ik daar trouwens potentiële problemen bovenaan linker paneel?)
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Respect, kerel!stef110 schreef op maandag 30 april 2012 @ 11:40:
Stond vanmorgen om half 9 op dak om 3e zelfbouw paneel toe te voegen aan de installatie. Benieuwd wat het opgaat leveren vandaag. Het 3e paneel is niet gemaakt met dubbelglas maar zo als bij de echte panelen met 2 lagen eva, dit geheel vacuum gezogen in een grote zak en ruim 1 uur lang verwarmt met 2 verf branders ik zeg het resultaat mag er wezen.
[afbeelding]
stef
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
machine komt er niet, volgende week komen er waarschijnlijk wel nog 6x 210Wp panelen bij onderaan het dak en de rest blijft dan over voor nog een stuk of 7 zelfbouw panelen.
stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
praktijk is moeilijk te zeggen en per omvormer anders.BarryH schreef op maandag 30 april 2012 @ 10:23:
Een omvormervraag:
bij veel omvormers staat in de specificaties een minimum opstartvoltage EN een (hoger) minimum mppt voltage
Wat betekent dat in de praktijk? hoe (effectief) functioneert de installatie tussen opstartvoltage en mimum mppt voltage?
bedankt
bij power-one staat in de gegevens wel iets over.
bij een lagere V gaat het rendement omlaag
bij 215V een rendement op 50% vermogen van 96%
bij 345V een rendement op 50% vermogen van 96,8%
bij 480V een rendement op 50% vermogen van 96,2%
maar ja zodra het vermogen zakt naar 10% gaat het een stuk harder.
en dan kom je in de discussie hoe mooi is het weer in Nederland.
(mijn ervaring met de power-one zodra hij onder de 235W AC zijdig komt begind het rendement naar beneden te storten. de mpp kan het wel volgen maar de omvormer zelf krijgt zijn condensators niet gevuld voor continu levering en gaat hij hakken en stoten)
hou ook wel rekening met de noct.
hoe warmer de panelen hoe lager het voltage.
en dan moet je niet onder het opstartvoltage komen.
ik ben nog aan het zoeken naar een voeding om het goed te testen maar variabele voedingen van 150 tot 400V zijn niet makkelijk te vinden.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Hallo iedereen,
Zoals sommige van jullie weten, wil ik nog extra zonne-panelen aanschaffen. Ik zit daarom met het volgende vraag : Kan ik een Steca300 aansluiten op een 240Wp paneel?
Zelf zit ik te denken, dat het niet kan. Omdat de Rated Current (impp) van de 240Wpaneel is : 7.63 A
De Steca 300 heeft een Maximale ingangsstroom van : 5 A
Iets zegt me dan ook, dat die combinatie dan niet kan. Alleen, klopt dat, wat ik denk/zeg ?
- Link met technische specificaties van een Steca 300
- Link met technische specificaties van de ET-Solar 240Wp paneel
Het idee is om 4 extra 240 Wp panelen aan te schaffen. Die wil ik elk paneel op de Steca 300 aansluiten. De Steca's 300 wil ik dan per twee in serie met elkaar zetten, zodat ik niet over 600/700 Wp maximale aansluiting op een bestaande elektra groep en dat ik daarbij maximaal gebruik maak van zonlicht en minste hinder heb van schaduw. Want dan heb ik per paneel last van schaduw in plaats van dat een hele string van 2/3 panelen er last van heeft, wanneer er op 1 paneel schaduw zou vallen. Snap je?
-----------------------------------
Vraag 2 : Is het eventueel mogelijk, dat ik twee Steca's 300 los van elkaar op het elektriciteitnet aansluit, beide op dezelfde bestaande groep?
Volgens mij zou dat moeten kunnen, omdat ik dan nog altijd onder de 600Wp blijf zitten, wat men maximaal mag aansluiten op een bestaande groep.
Echter is dat verstandig? Of is het verstandiger om de Steca's in serie te zetten en dan pas aan te sluiten in het stopcontact (elektriciteitsnet) ?
Alvast bedankt voor een reactie.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2012 15:11 . Reden: Extra informatie toegevoegd, waarom ik deze vraag stel. Plus vraag 2 ]
Dat je niet geen belangstelling hebt voor subsidie kan ik in komen.
Toen het me duidelijk was dat ik mijn installatie in tien jaar terug verdien zonder subsidie was het voor mij ook duidelijk dat ik geen energie ging steken in een aanvraag.
Begrijp ik goed dat je een aantal deel installatie voor zo'n prijs hebt kunnen verkopen dat je voor het zelfde geld nieuwe panelen hebt kunnen kopen die nu een geheel vormen?
En heb je de omvormers van je deel installaties ook verkocht en voor dat geld ook 1 nieuwe kunnen kopen?
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Verwijderd
echter is het niet dat de subsidie in mijn zak is verdwenen,
met de huidige prijs koop je gewoon nieuw spul,
voor de subsidie van destijds. (ooit 2,5 euro/Wp)
de vermeden energiekosten zijn het rendement, de investering was dus niet 0 maar negatief.
en de opbrengst was dus ook goed.
rendementen uit het verleden zijn een garantie voor de toekomst, de zon zal schijnen.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2012 19:30 ]
stef
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Gefeliciteerdmkleinman schreef op maandag 30 april 2012 @ 21:12:
Zo. Feest! 5MWh opgewekt met de PV installatie
[afbeelding]
Verwijderd
iemand een suggestie?Verwijderd schreef op maandag 30 april 2012 @ 14:13:
Vraag 1 : Vraag over Steca 300 (eventueel; Steca500) en een 240Wp paneel :
Hallo iedereen,
Zoals sommige van jullie weten, wil ik nog extra zonne-panelen aanschaffen. Ik zit daarom met het volgende vraag : Kan ik een Steca300 aansluiten op een 240Wp paneel?
Zelf zit ik te denken, dat het niet kan. Omdat de Rated Current (impp) van de 240Wpaneel is : 7.63 A
De Steca 300 heeft een Maximale ingangsstroom van : 5 A
Iets zegt me dan ook, dat die combinatie dan niet kan. Alleen, klopt dat, wat ik denk/zeg ?
- Link met technische specificaties van een Steca 300
- Link met technische specificaties van de ET-Solar 240Wp paneel
Het idee is om 4 extra 240 Wp panelen aan te schaffen. Die wil ik elk paneel op de Steca 300 aansluiten. De Steca's 300 wil ik dan per twee in serie met elkaar zetten, zodat ik niet over 600/700 Wp maximale aansluiting op een bestaande elektra groep en dat ik daarbij maximaal gebruik maak van zonlicht en minste hinder heb van schaduw. Want dan heb ik per paneel last van schaduw in plaats van dat een hele string van 2/3 panelen er last van heeft, wanneer er op 1 paneel schaduw zou vallen. Snap je?
-----------------------------------
Vraag 2 : Is het eventueel mogelijk, dat ik twee Steca's 300 los van elkaar op het elektriciteitnet aansluit, beide op dezelfde bestaande groep?
Volgens mij zou dat moeten kunnen, omdat ik dan nog altijd onder de 600Wp blijf zitten, wat men maximaal mag aansluiten op een bestaande groep.
Echter is dat verstandig? Of is het verstandiger om de Steca's in serie te zetten en dan pas aan te sluiten in het stopcontact (elektriciteitsnet) ?
Alvast bedankt voor een reactie.
Ik gooi het even in m'n Excelsheet
Steca300 gaat niet werken. Mpp spanning blijft consequent onder de 45V wat nodig is voor de Steca300
Je hebt minimaal 2 nodig op een Steca300 en 3 op een Steca500. Een SUN-250 omvormer zou wel werken zoals ik het nu kan zien.
[ Voor 37% gewijzigd door mkleinman op 30-04-2012 21:40 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
5 mega Watt uur? 5 miljoen Watt uur ofwel 5000 kWh?mkleinman schreef op maandag 30 april 2012 @ 21:12:
5 mega Watt uur klinkt wel weer erg leuk. Op een verjaardag klinkt dat waarschijnlijk in de oren alsof je een kerncentrale in je tuin hebt staan.
Yes, 5000kWh opgewekt, dus 5MWh en dat klinkt meteen heel deftig inderdaadkoprol schreef op maandag 30 april 2012 @ 21:42:
[...]
5 mega Watt uur? 5 miljoen Watt uur ofwel 5000 kWh?![]()
5 mega Watt uur klinkt wel weer erg leuk. Op een verjaardag klinkt dat waarschijnlijk in de oren alsof je een kerncentrale in je tuin hebt staan.
Nice, dat zijn de mooie getallenmkleinman schreef op maandag 30 april 2012 @ 21:12:
[afbeelding]
Net ook even braaf de meterkast in gedoken:
Sinds 14 april: 40,61 kwh
Weekopbrengst: 40,61-23,23= 17,38 kwh
Vandaag heeft mogelijk nog wat goedgemaakt voor de belabberde rest van de week
Zelf iig een tintje bruiner geworden ,dus geschenen heeft ie zeker
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Heb jij nog de verwarming aan dan? Die vloerverwarmingspompen kunnen nu toch wel uitblijven tot de herfst?stef110 schreef op maandag 30 april 2012 @ 20:50:
Zo inverter doet nu niks meer, meter vandaag gestrand op 910Wh. De meter heeft vandaag zelfs eventjes achter uit gedraaid na het uitzetten van computers tv en vloerverwarmings pompen.
stef
Als je voor kleine omvormers wilt gaan, ga dan voor micro omvormers, er staat een mooie lijst her en der en anders bij Floris Wouterlood op de website. Zijn 100 euro per stuk goedkoper dan een steca 300 en er wel voor gemaakt. Waarom zou je 1000 euro uitgeven voor 4 omvormers die niet eens goed gaan opstarten op 1 paneel?
Alternatief: SUN-1000G, alle 4 parallel op aansluiten en klaar is klara. Goedkoper wil niet.
slecht alternatief: 2x Soladin 600. ietsje duur, laag rendement, maar wel lekker makkelijk. Scheelt tevens in je stookkosten als je ze binnen hangt.
Als ik kon kiezen ging ik opzoek naar 250 watt 50 volt 5 amp mono panelen. Ze zijn her en der te vinden en kunnen per 2 stuks keurig op een Steca 500.
suc6 ermee!
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Verwijderd
Heel fijn om te weten, dat ik beter geen Steca 300 kan gebruiken.
Wat ook prettig is om te lezen, is dat er nog meer alternatieven zijn. Ergens had ik ook al het gevoel, dat het niet slim zou zijn om 4 losse inverters aan te schaffen.
Ik wil jullie het volgende plaatje laten zien :
Vanwege schaduw op het bovenste paneel (foto gemaakt tussen : 10:50 - 10:58) wil ik die naar links schuiven, zodat die schaduw-vrij komt te liggen. Ok, in de winter zal die dan nog wat schaduw oppakken, maar dat zal ook een stuk korter-in-tijd zijn.
Vervolgens heb/had ik het idee om nog vier extra panelen aan te schaffen. Drie panelen er boven en dan nog één in landscape achter de buizen met nog ruimte tussen het paneel en de buizen. In ASCII-art ziet eht er dan zo uit :
1
2
3
4
5
| ||-
{|
{{{
{{{
{{{ |
legenda :
{ = bestaande 240Wp panelen
| = nieuw paneel
- = nieuw paneel
(de bovenste, vertgedrukte streepjes komen niet echt tot zijn recht. Sorry.)
Omdat er geen zonne-boiler meer in de pijp-lijn zit, wil ik de lege ruimte met 4 zonne-panelen opvullen.
Het idee er achter is, dat het grootste vlak de meeste zon-uren maakt en dat de andere, nieuwe panelen de schaduw-ellende het meeste opvangen. Uiteindelijk kwam ik op het idee om elk paneel los aan te sluiten op een bestaande groep of groepen. Daardoor zou ik minder afhankelijk worden van de mogelijke weerstand in een string, wanneer er schaduw valt op een paneel.
Zoals ik het nu lees, zou ik (te) veel moeite en geld moeten spenderen om het landscape paneel er bij te halen.Voor zover ik het nu kan overzien, kan ik dan het beste kiezen voor drie panelen op één inverter. Als ik dit idee doortrek naar mijn leverancier, dan zou het uitkomen op 3x 230Wp en een Master Soladin 600. Dat laatste heb ik al eens eerder in een van de forums al vermeld. Deze laatste actie is een gevolg van mijn denken en ik wilde weten, wat andere er van vinden/vonden.
Dat is me verder duidelijk geworden. Nogmaals : Dank jullie wel.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2012 07:25 . Reden: tag Code toegepast in bericht ]
1
2
3
4
5
| | | - | | | | | | | | | | | | |
En dan zijn er vast ergens speciale tekens met rechthoekjes te vinden, maar nu geen zin om te zoeken (lui. sorry)
[ Voor 70% gewijzigd door franssie op 01-05-2012 00:48 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
het is handiger om te rekenen wat het uitgang vermogen is van de omvormer.Verwijderd schreef op maandag 30 april 2012 @ 22:53:
Heel fijn om te weten, dat ik beter geen Steca 300 kan gebruiken.
Zoals ik het nu lees, zou ik (te) veel moeite en geld moeten spenderen om het landscape paneel er bij te halen.Voor zover ik het nu kan overzien, kan ik dan het beste kiezen voor drie panelen op één inverter. Als ik dit idee doortrek naar mijn leverancier, dan zou het uitkomen op 3x 230Wp en een Master Soladin 600. Dat laatste heb ik al eens eerder in een van de forums al vermeld. Deze laatste actie is een gevolg van mijn denken en ik wilde weten, wat andere er van vinden/vonden.
dus de AC zijde.
op een bestaande in gebruik zijn de groep mag het niet meer als 500W zijn. (soladin 600 of steca 500 of nog iets anders)
met hoeveel Wp je dat opwekt is niet boeiend (tot de limieten van de omvormer).
kijk ook naar de omvormers die je nu hebt naar het uitgang vermogen.
tel die allemaal bij elkaar op en houw dat onder je vermogen van je hoofd stop.
dacht niet dat je al zoveel had hangen, maar beter veilig dan ongelukje.
sucses
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Dat is een leuke passieve index...2Dutch schreef op maandag 30 april 2012 @ 22:02:
Zelf iig een tintje bruiner geworden ,dus geschenen heeft ie zeker
Even een (late) reactie hierop. Wij verbruiken in een redelijk groot huis met 2 volwassenen rond de 1300m3 aan gas, waarbij we veel kunnen besparen op het douchen (100m3 verbruikt vorig jaar). Ik denk dat het gasverbruik kunnen verklaren aan onze thermostaat die is ingesteld op onze leefwijze.PcDealer schreef op maandag 09 april 2012 @ 10:30:
[...]
Dat doen wij nu met zonneboiler. 1080m3 in het jaar 2010/2011. Maar het gemiddelde voor gezinnen is 1800.
Kent iemand http://www.hoe-koop-ik.nl /http://www.hoe-koop-ik.nl/zonnepanelen
Heb net even op Hoe-koop-ik.nl/zonnepanelen. Ik vind het verdacht dat de enige 2 aanbieders waar we een offerte van kunnen opvragen uit Dieren en Amsterdam komen. Alsof er in Eindhoven geen aanbieder zichzelf heeft aangemeld op die site..
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Waarschijnlijk zijn het de enige 2 installateurs die zich aan hebben gesloten op deze site.Kiswum schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 11:47:
[...]
Even een (late) reactie hierop. Wij verbruiken in een redelijk groot huis met 2 volwassenen rond de 1300m3 aan gas, waarbij we veel kunnen besparen op het douchen (100m3 verbruikt vorig jaar). Ik denk dat het gasverbruik kunnen verklaren aan onze thermostaat die is ingesteld op onze leefwijze.
Heb net even op Hoe-koop-ik.nl/zonnepanelen. Ik vind het verdacht dat de enige 2 aanbieders waar we een offerte van kunnen opvragen uit Dieren en Amsterdam komen. Alsof er in Eindhoven geen aanbieder zichzelf heeft aangemeld op die site..
Welke postcode je ook invult, alleen die 2 installateur komen naar boven.
Je kan ze ook zelf benaderen. Dit voorkomt dat deze site beide installateurs op de hoogte stelt van de offerte aanvragen en hierop hun prijzen "afstemmen".
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Lijkt me ook wel de meeste slimme/verstandige keuzeKiswum schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 12:47:
In dat geval zal ik offertes aanvragen bij installateurs bij me in de buurt. Op een of andere manier voelt dat wat fijner en betrouwbaarder.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Had vrijdag alle onderdelen al opgehaald om een 240W paneeltje op mijn schuur te plaatsen, dus hop aan de slag!
Ingrediënten:
Paneel: 1x Sunrupu RPM240P-60

Inverter: 1x Involar M250 (behuizing was reeds erg bekrast bij aanschaf, maar dat schijnt vaker voor te komen)

Platdak montage: 1x Ubbink Console FRS60 (15 graden)

verder nog:
2x5m MC4 kabel met connectoren
6 stoeptegels 30x30
En wat montage en elektra materiaal (pvc buis, wandkabel, stekker) etc.
Deze totale set, paneel, omvormer, console, kabels en montage materialen heeft me zo'n €425 gekost wat neerkomt op €1,77/Wp
De Involar heeft als AC uitgang een driehoekige plug, deze heb ik vervangen door een standaard rubber stekker met randaarde.
Originele plug op de Involar (behuizing al open gemaakt):

Eerst de bijgeleverde rails op de kunstof bak gemonteerd, en gaatjes in de rails gemaakt om het paneel direct op de rails te kunnen monteren (zelfzekerende moeren gebruikt uiteraard). Vervolgens alles op het dak gehesen, paneel gemonteerd, ballast geplaatst, MC4 kabels gemaakt, omvormer opgehangen, extra stopcontact aangelegd, etc.
Eindresultaat op dak:

Opbrengst net met een flard directe zon:

Nu is dit het hoogste wat ik heb gezien, zelfs met de directe zon van gisteren is hij niet boven de 200W uitgekomen. Weet niet of dat normaal is, want het paneel zou bij volle zon toch ongeveer 240W moeten doen? Of zijn die 20% gewoon kabel/omvormer verliezen die ik moet accepteren?
Nog iets raars waar ik nog even geen verklaring voor heb: savonds zonder zonlicht of als de MC4 connectoren niet op de omvormer zijn aangesloten geeft de meter 16W aan, dat is wel een erg hoog standby verbruik lijkt me? (ik twijfel overigens wel aan de correctheid van deze meter, kan niet zien of er verbruikt of terug geleverd wordt bijvoorbeeld)
Ik heb overigens al een 2e Ubbink console hier staan voor een 2e paneel te plaatsen
Ik kan niet zo heel veel over je omvormer vinden maar daar raak je over het algemeen wel een paar procent kwijt, net zoals je paneel door opwarming ook iets minder opwekt.
Als je twee panelen op dezelfde omvormer wil zetten is het wel aan te raden dat ze van het zelfde type zijn. Steca valt in jouw situatie al af ivm ampèrage van je paneel.
ten 1st nice.Luc79Ehv schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 13:41:
Nu is dit het hoogste wat ik heb gezien, zelfs met de directe zon van gisteren is hij niet boven de 200W uitgekomen. Weet niet of dat normaal is, want het paneel zou bij volle zon toch ongeveer 240W moeten doen? Of zijn die 20% gewoon kabel/omvormer verliezen die ik moet accepteren?
Nog iets raars waar ik nog even geen verklaring voor heb: savonds zonder zonlicht of als de MC4 connectoren niet op de omvormer zijn aangesloten geeft de meter 16W aan, dat is wel een erg hoog standby verbruik lijkt me? (ik twijfel overigens wel aan de correctheid van deze meter, kan niet zien of er verbruikt of terug geleverd wordt bijvoorbeeld)
Ik heb overigens al een 2e Ubbink console hier staan voor een 2e paneel te plaatsen, twijfel alleen nog over de paneel/omvormer combi die ik daarvoor ga nemen. Of wellicht toch maar de Involar weg doen en 1 iets zwaardere omvormer voor 2 panelen gebruiken zoals de Steca 500/Enecsys 480 Duo/Sun-500G ?
en ik hoop dat je niet teveel bier hebt gedronken tijdens het installeren.
gisteren was er wel veel zon.
maar ook een hoge temperatuur waardoor het voltage wat lager was.
dat verklaart al aardig het lagere wattage.
als je van de week weer lekkere zon hebt spuit er met een slang koud water over heen en je zult het wattage wat omhoog zien gaan.
over de cijfers die je verteld zou ik me nog geen zorgen maken.
ik vind de 16W standby verbruik wel hoog.
maar hoe goed is de meter bij lage wattage?
ik zeg niks meer over de steca500 dat hebben andere al gedaan.
Valt me nog mee, ik dacht altijd dat je al gauw in de duizenden Euro's zou komen. Is er eigenlijk ook al een goed functionerende tweedehandsmarkt voor zonnepanelen?Luc79Ehv schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 13:41:
[...]
Deze totale set, paneel, omvormer, console, kabels en montage materialen heeft me zo'n €425 gekost wat neerkomt op €1,77/Wp
Heb je hem ook op je lichtnet in je huis aangesloten? Mijn huis staat verkeerd voor panelen op het dak, schuine kanten oost en west, maar ik heb ook zo'n schuurtje in precies dezelfde richting...[...] 200W [...]
Mijn stroomverbruik is momenteel zo'n 130 kWh per maand. Hoeveel van die dingen zou je nodig hebben om dat gemiddeld een beetje te matchen? Stuk of drie?
Edit:
Ben je niet bang voor diefstal trouwens? Lijkt me vrij simpel te stelen, of zit hij erg stevig vast?
[ Voor 6% gewijzigd door Fiber op 01-05-2012 14:30 . Reden: Edit: ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Inmiddels 720m3afgelopen jaar. En nu eindelijk cv op eco gekregen.Kiswum schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 11:47:
[...]
Even een (late) reactie hierop. Wij verbruiken in een redelijk groot huis met 2 volwassenen rond de 1300m3 aan gas, waarbij we veel kunnen besparen op het douchen (100m3 verbruikt vorig jaar). Ik denk dat het gasverbruik kunnen verklaren aan onze thermostaat die is ingesteld op onze leefwijze.
Die zijn de enigen die zijn aangemeld inderdaad. Bij mij in de wijk zit zelfs een erkend installateur heb ik ergens gevonden. Die twee wekken bij mij geen vertrouwen. Die uit Dieren doet volgens hen alleen isolatie...Heb net even op Hoe-koop-ik.nl/zonnepanelen. Ik vind het verdacht dat de enige 2 aanbieders waar we een offerte van kunnen opvragen uit Dieren en Amsterdam komen.
Met 130 kWh zit je op zo'n 1500 - 1600 kWh per jaar. Een beetje systeem levert in NL 0,9 kWh voor elke Wp opgesteld vermogen. Dus een paneel van 240 Wp waar het over ging zou zo'n 215 kWh per jaar op moeten leveren. Dat is een beetje de orde van grootte. Je zou dus aan een paneel of 7 moeten denken. En aan zo'n 3000+ euro.Fiber schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 14:22:
Valt me nog mee, ik dacht altijd dat je al gauw in de duizenden Euro's zou komen. Is er eigenlijk ook al een goed functionerende tweedehandsmarkt voor zonnepanelen?
Heb je hem ook op je lichtnet in je huis aangesloten? Mijn huis staat verkeerd voor panelen op het dak, schuine kanten oost en west, maar ik heb ook zo'n schuurtje in precies dezelfde richting...
Mijn stroomverbruik is momenteel zo'n 130 kWh per maand. Hoeveel van die dingen zou je nodig hebben om dat gemiddeld een beetje te matchen? Stuk of drie?
Of zou mijn meter ergens een onduidelijke punt hebben gezet (.16W)? Zou wel erg precies zijn.
Vanavond nog maar eens bekijken
Edit @ Fiber:
De stekker is inderdaad gewoon op het stopcontact aangesloten, de geleverde stroom gaat via het lichtnet weer terug het huis in.
Diefstal valt nooit uit te sluiten maar zal in dit geval lastig worden, schuur staat op omheind achter terrein, te voet kun je er met wat moeite en geklim nog wel komen maar een auto of bus in de buurt krijgen om het paneel te vervoeren zal normaal niet lukken.
[ Voor 42% gewijzigd door Luc79Ehv op 01-05-2012 14:36 ]
Zou je mij de gegevens van die installateur uit je wijk kunnen doorsturen in een PM? Ik zal dan even een offerte opvragen voor onsdak. Ik zat te denken aan zo'n 16m2 aan panelen 5-6 aan elke kant van het dak. Vanuit het advies kan het wellicht wel wat meer panelen worden, mits ik precies weet wat het beste is voor onze situatie.PcDealer schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 14:26:
[...]
Die zijn de enigen die zijn aangemeld inderdaad. Bij mij in de wijk zit zelfs een erkend installateur heb ik ergens gevonden. Die twee wekken bij mij geen vertrouwen. Die uit Dieren doet volgens hen alleen isolatie...
Het voordeel van zonnepanelen is dat het zeer modulair uit te voeren is. Dus van 1 paneeltje wat slechts een paar honderd euro hoeft te kosten tot tientallen/honderden panelen wat weer in de duizenden euro's loopt.Fiber schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 14:22:
[...]
Valt me nog mee, ik dacht altijd dat je al gauw in de duizenden Euro's zou komen. Is er eigenlijk ook al een goed functionerende tweedehandsmarkt voor zonnepanelen?
[...]
Heb je hem ook op je lichtnet in je huis aangesloten? Mijn huis staat verkeerd voor panelen op het dak, schuine kanten oost en west, maar ik heb ook zo'n schuurtje in precies dezelfde richting...
Een Oost-West opstelling wil trouwens ook prima. Een Steca 500 met 3x195Wp op oost en nog zo'n setje op west. Dan moet bijna 1000 kWh per jaar haalbaar zijn. Heb je voor zo'n 2000 euro 2/3e van je verbruik gedekt.
Edit: op oost/west past ook prima 3x225Wp Kingsun panelen op een Steca. Dan zit je op 1350Wp totaal (1100 kWh/jaar). Als ik kijk naar een recente offerte, dan kost dit nog geen 2200 euro.
Zulk soort meters zijn bijna altijd onnauwkeurig bij lage vermogens. Waarschijnlijk wordt dan vooral het blindvermogen gemeten.Luc79Ehv schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 14:31:
Volgens de specs van Involar is het standby verbruik <170mW
Of zou mijn meter ergens een onduidelijke punt hebben gezet (.16W)? Zou wel erg precies zijn.
Vanavond nog maar eens bekijken
[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 01-05-2012 14:47 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Klinkt goed. Ik dacht altijd dat je een schuin dak op het zuiden nodig had.antonboonstra schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 14:43:
[...]
Het voordeel van zonnepanelen is dat het zeer modulair uit te voeren is. Dus van 1 paneeltje wat slechts een paar honderd euro hoeft te kosten tot tientallen/honderden panelen wat weer in de duizenden euro's loopt.
Een Oost-West opstelling wil trouwens ook prima. Een Steca 500 met 3x195Wp op oost en nog zo'n setje op west. Dan moet bijna 1000 kWh per jaar haalbaar zijn. Heb je voor zo'n 2000 euro 2/3e van je verbruik gedekt.
[...]
Is het nog lonend om zo'n opstelling als Keessie draaiend, en eventueel kantelend, uit te voeren zodat hij altijd in de meest gunstige richting wijst?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Er wordt graag en veel met nummers gegooid.
Maar hoe moet je alles van een paneel interpreteren?
De coeff bij de opwarming van een paneel (in de zomer) lijkt me toch belangrijk?
Sanyo doet 3% rendementverlies bij 10graden verwarming, terwijl de rest 4,5% verliest. Als je paneel 30 graden stijgt in de zomer heb je met een Sanyo 5% meer opbrengst. En het zijn de zomermaanden die net tellen.
Hoe moet je bv de opbrengst inschatten. Die 18% 19% 20% waar de HR panelen mee goochelen?
Dat wil zeggen dat zij uit hun cellen meer opbrengsten halen en dus kleinere panelen kunnen maken/minder cellen gebruiken? Maar een paneel van 240w van sayno brengt in vol zonlicht normaal evenveel op als een goedkoop chinees paneel van 240w? of zie ik het fout?
Zijn er nog belangrijke waarden die je moet vergelijken? Aantal diodes ect.. ?
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Welk budget wil je er vooruit trekken en heeft het nut om de duurste te pakken als de middenmoot goed genoeg is voor het paneel t.a. van de stand van de paneel op je dak.
Waar wordt het paneel gemaakt en wat is de verwachting/bestaansrecht zijn van zo'n fabriek.
Garanties van opbrengstverlies over 20 of 25j zijn bij de meeste hetzelfde. Dus daar moet je het niet voor doen.
De fabrieksgarantie is meestal 10j.
Bestaansrecht is belangrijk. Bosch en Panasonic zijn grote bedrijven die al jaren bestaan en zullen binnen 20j ook nog bestaan. De belangrijke spelers als Sunpower ect misschien ook nog maar kijk naar Q-Cells. Het kan snel bergaf gaan. Dus wat doet een mens!
Je bent niets met 10j fabrieksgarantie en 20j opbrengstgarantie als het bedrijf niet meer bestaan!
Leuk en tweaker waardig? -> Ja. Lonend? -> NeeFiber schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 14:51:
[...]
Klinkt goed. Ik dacht altijd dat je een schuin dak op het zuiden nodig had.
Is het nog lonend om zo'n opstelling als Keessie draaiend, en eventueel kantelend, uit te voeren zodat hij altijd in de meest gunstige richting wijst?
Vooral met de huidige prijzen, kun je voor de extra kosten van zo'n beweegbare opstelling, beter gewoon een extra paneel kopen. Daarnaast doe je daarmee een groot voordeel van zonnepanelen teniet: ze hebben nauwelijks onderhoud nodig.
Een 240W Sanyo paneel is 1,26m2. Een willekeurig Chinees 240W paneel is meestal zo'n 1,63m2. Als je een beperkt dakoppervlak hebt, kun je dus meer Wp kwijt als je voor Sanyo HIT panelen kiest. Als je echter kijkt naar de prijs per Wp, dan kun je van die Chinese panelen waarschijnlijk meer op je dak leggen.multipasser schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 15:13:
Maar hoe moet je alles van een paneel interpreteren?
De coeff bij de opwarming van een paneel (in de zomer) lijkt me toch belangrijk?
Sanyo doet 3% rendementverlies bij 10graden verwarming, terwijl de rest 4,5% verliest. Als je paneel 30 graden stijgt in de zomer heb je met een Sanyo 5% meer opbrengst. En het zijn de zomermaanden die net tellen.
Hoe moet je bv de opbrengst inschatten. Die 18% 19% 20% waar de HR panelen mee goochelen?
Dat wil zeggen dat zij uit hun cellen meer opbrengsten halen en dus kleinere panelen kunnen maken/minder cellen gebruiken? Maar een paneel van 240w van sayno brengt in vol zonlicht normaal evenveel op als een goedkoop chinees paneel van 240w? of zie ik het fout?
Zijn er nog belangrijke waarden die je moet vergelijken? Aantal diodes ect.. ?
In principe produceren alle 240Wp panelen ongeveer evenveel, op de temperatuur coefficient na. Deze is wel van invloed op de opbrengst per Wp. Ook hier is de Sanyo in het voordeel, maar wederom, hier betaal je ook voor.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
https://www.google.nl/#hl...755353be&biw=1280&bih=662Kiswum schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 14:42:
[...]
Zou je mij de gegevens van die installateur uit je wijk kunnen doorsturen in een PM? Ik zal dan even een offerte opvragen voor onsdak. Ik zat te denken aan zo'n 16m2 aan panelen 5-6 aan elke kant van het dak. Vanuit het advies kan het wellicht wel wat meer panelen worden, mits ik precies weet wat het beste is voor onze situatie.
24x cnpv245P,5000TL20,sunnybeam,sunnyview,sunywebbox 12xoost,12xwest, 16graden
Alvast bedankt!
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Verwijderd
ze liegen een beetje, een behoorlijk aantal chinese mono`s hebben een betere coefficient dan sharp of sanyo poly, let op de mV/K waarde.240w van sayno brengt in vol zonlicht normaal evenveel op als een goedkoop chinees paneel van 240w? of zie ik het fout?
Ziet er fraai uit, ik denk dat er wat Ubbink consoles deze kant op gaan komen. Zit nog even te stoeien met de gemeente over wel of niet vergunning.Luc79Ehv schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 13:41:
Ik heb overigens al een 2e Ubbink console hier staan voor een 2e paneel te plaatsen, twijfel alleen nog over de paneel/omvormer combi die ik daarvoor ga nemen. Of wellicht toch maar de Involar weg doen en 1 iets zwaardere omvormer voor 2 panelen gebruiken zoals de Steca 500/Enecsys 480 Duo/Sun-500G ?
A'dam PVOutput
Verwijderd
Welke dan?Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 19:35:
[...]
ze liegen een beetje, een behoorlijk aantal chinese mono`s hebben een betere coefficient dan sharp of sanyo poly, let op de mV/K waarde.
Ik heb er nog drie staan.... ze zijn alleen een beetje kleinericplan schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:03:
Ziet er fraai uit, ik denk dat er wat Ubbink consoles deze kant op gaan komen. Zit nog even te stoeien met de gemeente over wel of niet vergunning.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik bedoel ook het nieuwe type :-) LOL Zie het nu pas. Zo'n smartphone heeft ook maar een klein schermpje.JeroenH schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 22:02:
[...]
Ik heb er nog drie staan.... ze zijn alleen een beetje klein
[afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door ericplan op 01-05-2012 22:12 ]
A'dam PVOutput
Verwijderd
Dank je wel.migjes schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 09:30:
[...]
het is handiger om te rekenen wat het uitgang vermogen is van de omvormer.
dus de AC zijde.
op een bestaande in gebruik zijn de groep mag het niet meer als 500W zijn. (soladin 600 of steca 500 of nog iets anders)
met hoeveel Wp je dat opwekt is niet boeiend (tot de limieten van de omvormer).
kijk ook naar de omvormers die je nu hebt naar het uitgang vermogen.
tel die allemaal bij elkaar op en houw dat onder je vermogen van je hoofd stop.
dacht niet dat je al zoveel had hangen, maar beter veilig dan ongelukje.
sucses
Op internet ben ik de volgende informatie tegen gekomen :
- Controleer uw hoofdaansluiting
Ik heb maar één hoofdzekering in mijn meterkast zitten. Ik vermoed, dat dit een 1x 40A is.
Als ik de gegeven uitleg volg, dan moet ik onder de 5750 Watt blijven? In ieder geval nooit hoger dan dat gaan?
Ik heb twee omvormers : SB3000 en SB1700. Zie deze link voor meer informatie.
De SB3000 heeft als uitgang vermogen : 2750 Watt
De SB1700 heeft als uitgang vermogen : 1550 Watt
Dan heb ik nog een bewegingruimte van 1450 Watt. (5750 - (2750+1550))
Als ik dan een Mastervolt Soladin 600 er bij gebruik, dan komt daar nog 525 Watt bij.
Dan blijf ik nog met 925 Watt over.
Dat is dan toch nog veilig genoeg? Omdat de omvormers soms wel eens meer produceren dan de hierboven opgegeven vermogens.
Verwijderd
Het klinkt toch vreemd als een fabrikant een minder goede voorstelling van zaken geeft dan de realiteit.Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 19:35:
[...]
ze liegen een beetje, een behoorlijk aantal chinese mono`s hebben een betere coefficient dan sharp of sanyo poly, let op de mV/K waarde.
Het lijkt me ook niet gebruikelijk. Ook zou het storend zijn als ze niet de correcte cijfers zouden vermelden.
Het letten op die waarde zou ook zinloos zijn als die fabrikanten die toch onjuist vermelden.
En het even nameten is ook best lastig, ik heb geen werkplaats zoals die knakkers in Bad Staffelstein.
Als die fabrikanten geen juiste informatie verschaffen, loop ik verder.
Verwijderd
Ik was het al van plan om dat na te vragen. Na jouw reactie heb ik dat meteen via mail gedaan. Dus een antwoord weet ik binnenkort.
kan je beter in een grot gaan wonen, aangezien technische specs van fabrikanten nooit kloppen in tha real lifeVerwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 23:57:
[...]
Het klinkt toch vreemd als een fabrikant een minder goede voorstelling van zaken geeft dan de realiteit.
Het lijkt me ook niet gebruikelijk. Ook zou het storend zijn als ze niet de correcte cijfers zouden vermelden.
Het letten op die waarde zou ook zinloos zijn als die fabrikanten die toch onjuist vermelden.
En het even nameten is ook best lastig, ik heb geen werkplaats zoals die knakkers in Bad Staffelstein.
Als die fabrikanten geen juiste informatie verschaffen, loop ik verder.
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
dat vind ik eigenlijk van niet.looyenss schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 08:16:
[...]
kan je beter in een grot gaan wonen, aangezien technische specs van fabrikanten nooit kloppen in tha real life
er is wel een probleem met het weglaten van nadelige info.
en soms is het niet duidelijk waar de marketing folder eindigt en de technische folder begind.
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Op welke lab omstandigheden doel je? STC (lrradiance 1000 W/m2, module temperature 25 °C, AM=1.5)?looyenss schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 08:58:
is dat zo? datasheets van panelen kloppen nooit helemaal. alleen onder de door hun gecreëerde lab omstandigheden
Zo ja, dat is juist een methode die is ontwikkeld om panelen allemaal op basis van de zelfde omstandigheden en stempel op te kunnen drukken.
Vervolgens kunnen wij ze als consument op basis van die gegevens vergelijken.
[ Voor 34% gewijzigd door Freemann op 02-05-2012 09:03 ]
als je meter in de meterkast aangeeft dat hij 40A max aan kan.Verwijderd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 23:24:
[...]
Dank je wel.
Op internet ben ik de volgende informatie tegen gekomen :
- Controleer uw hoofdaansluiting
Ik heb maar één hoofdzekering in mijn meterkast zitten. Ik vermoed, dat dit een 1x 40A is.
Als ik de gegeven uitleg volg, dan moet ik onder de 5750 Watt blijven? In ieder geval nooit hoger dan dat gaan?
Ik heb twee omvormers : SB3000 en SB1700. Zie deze link voor meer informatie.
De SB3000 heeft als uitgang vermogen : 2750 Watt
De SB1700 heeft als uitgang vermogen : 1550 Watt
Dan heb ik nog een bewegingruimte van 1450 Watt. (5750 - (2750+1550))
Als ik dan een Mastervolt Soladin 600 er bij gebruik, dan komt daar nog 525 Watt bij.
Dan blijf ik nog met 925 Watt over.
Dat is dan toch nog veilig genoeg? Omdat de omvormers soms wel eens meer produceren dan de hierboven opgegeven vermogens.
kun je er vanuit gaan dat de hoofd stop 1x35A is.
(locale verschillen daar gelaten.)
de sb3000 doet max 15A op een 16A stop.
de sb1700 doet max 8.6A op een 16A stop.
dat maakt 16A + 16A = 32A
35A - 32A = 3A vrij beschikbaar.
dus 1 soladin600 of steca kan.(2,1A)
zo zou je eigenlijk moeten rekenen.
(als je op let zie je dat ik de 1,6 factor niet mee neem, want dat is voor het bepalen van de grootste omvormer die mogelijk is niet het aantal.)
maar van mij mag je ook nog wat verder gaan dan ik hier boven schrijf.
maar dan moet er wel iemand naar kijken met wat meer verstand.
der is ook nog ruimte op de groep van de sb1700 daar kan nog wel een sb1200 bij of iets anders.
ook zou je de sb1700 kunnen vervangen voor een power-one/sb3000tl-21 of nog iets anders met 2x mppt.
mogelijkheden genoeg maar niet alles is zomaar combineerbaar.
er is een max aan aantal omvormers in huis.
(een aantal mensen hier duwt dat aardig omhoog)
maar dat kan lokaal verschillen. (heeft met de wijkverdeelkast te maken en de afstand naar jouw huis.
of hoe hoog is de V uit je stopcontacten. etc.. etc..)
Goed bezig JohannV. Inmiddels heb ik een aantal offerteaanvragen de deur uit gedaan.
Uit de regio en 1 op aanraden van een HelleVuur.
Ben benieuwd wat eruit zal komen. Zal ik rond september alles rond gaan krijgen, zodat ik toch nog een beetje zon mee kan pikken of kan ik tegen die tijd net zo goed wachten op de 13% btw korting op het wetsvoorstel voor zonnepanelen ?
Verwijderd
@TLer: Zoals beloofd hierbij de link naar de plek op het forum waar ik mijn besparingscijfers heb gezet.TLer schreef op maandag 09 april 2012 @ 14:08:
[...verhaal over zonneboiler met cv-ondersteuning. 72 heatpipes op 500 liter boilervat ...]
Weet je zo wat je besparing is geweest ongeveer? Ik zou graag het zelfde doen maar vindt het lastig om een idee te krijgen van de besparing. Onze stookkosten bestaan voornamelijk uit verwarming. Daar valt dan ook de meeste winst te halen. Besparing op douche is leuk mee genomen.
Is er al iets daadwerkelijk bekend over uitvoering en invoeringsdatum van de mogelijke BTW-tariefswisseling dan?Kiswum schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 09:11:
of kan ik tegen die tijd net zo goed wachten op de 13% btw korting op het wetsvoorstel voor zonnepanelen ?
Ik merk dat een flink aantal mensen afwachten en zich al rijk rekenen, maar zolang Tweede Kamerleden mij nog vragen om tips voor hoe het vorm moet krijgen is het volgens mij nog niet echt om de hoek.
Als jij begin mei een offerteaanvraag tekent zou ik plaatsing in september wel heel erg laat vinden. Juni, misschien juli, klinkt redelijker.
Verwijderd
De meeste datasheets kloppen wel, bepaalde datasheets (met plak en knutselwerk) dan weer niet.looyenss schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 08:58:
is dat zo? datasheets van panelen kloppen nooit helemaal. alleen onder de door hun gecreëerde lab omstandigheden
Soms zijn er datasheets waar rare getallen op staan van vage fabrikanten (komt weinig voor) die vertrouw ik ook niet. Een beetje traceerbare fabrikant heeft een normale datasheet.
STC is inderdaad om te vergelijken. Wil je dichter bij praktijkwaarden komen dan kun je NOCT waarden nemen.
Dan zie je ook goed de impact van een goede temp coefficient. Is dat altijd belangrijk? Hangt ervan af. Op een platdak opstelling minder dan op een schuindak opstelling. En wat mag dat kosten?
Het is een toch echt wel erg afhankelijk van de situatie bij jou thuis, jouw dak en niet een dak op Texel (bij wijze van spreken). Balance Of System op micro niveau.
@eric, ik wil je graag bezoeken, maar wat zegt het als de zon schijnt en het vermogen staat er vol op?
Aan het eind van de dag heb je X kWh en die tellen. Zowel die van jou als die van mij.
Ik zal er minder hebben, maar wat zegt dat dan? Vertel het maar.
Of 21% regeling voor PV panelenKiswum schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 09:11:
[...]
Goed bezig JohannV. Inmiddels heb ik een aantal offerteaanvragen de deur uit gedaan.
Uit de regio en 1 op aanraden van een HelleVuur.
Ben benieuwd wat eruit zal komen. Zal ik rond september alles rond gaan krijgen, zodat ik toch nog een beetje zon mee kan pikken of kan ik tegen die tijd net zo goed wachten op de 13% btw korting op het wetsvoorstel voor zonnepanelen ?
Verwijderd
JeroenH schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 09:37:
.... maar zolang Tweede Kamerleden mij nog vragen om tips voor hoe het vorm moet krijgen is het volgens mij nog niet echt om de hoek.
Tweede kamer leden zouden er goed aan doen een fiscalist erbij te halen.
BTW op materiaal is wat mij betreft 100% uitgesloten. (mijn klomp kan altijd een keer breken natuurlijk)
Weddenschappen ga ik aan op dit punt 1 op 1
Volgens mij is er geen datum bekend, een wilde gok is dat het per 1 januari 2013 zal zijn.JeroenH schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 09:37:
[...]
Is er al iets daadwerkelijk bekend over uitvoering en invoeringsdatum van de mogelijke BTW-tariefswisseling dan?
Ik merk dat een flink aantal mensen afwachten en zich al rijk rekenen, maar zolang Tweede Kamerleden mij nog vragen om tips voor hoe het vorm moet krijgen is het volgens mij nog niet echt om de hoek.
Als jij begin mei een offerteaanvraag tekent zou ik plaatsing in september wel heel erg laat vinden. Juni, misschien juli, klinkt redelijker.
Doordat ik aanklop bij de Gemeente Eindhoven voor steun zal de procedure minimaal 6 weken op zich laten wachten. Als dit akkoord is, dan zal ik waarschijnlijk pas de installateur en leverancier in kunnen schakelen om het speelgoed te plaatsen. Ik ga er vanuit dat er tijdens de bouwvak niet gewerkt zal worden en ik dus pas rond 1 september kan genieten van zonne-energie.
Op dit moment zijn het allemaal aannames van mezelf en elke situatie is weer anders. Elke dag voor 1 september is dan ook mooi meegenomen
Indeed. Ik stelde allerlei vragen (hoe? wat? wanneer) en ik kreeg de vraag terug of ik input had over hoe regeling het beste opgezet zou kunnen worden. Mooi is dat.
Tweede Kamerleden zouden er goed aan doen eens een cursus energie te volgen. Kennis hebben over MJ, Watt, kWh e.d. zou al helpen, gevolgd door de manieren waarop en mate waarin diverse maatregelen energie besparen. Dan zouden ze namelijk inzien dat ze deze uitgave (want dat is een BTW-tariefwisseling natuurlijk) beter zouden kunnen spenderen aan woningisolatie, of goedkoper/beter OV.Tweede kamer leden zouden er goed aan doen een fiscalist erbij te halen.
Maar goed. We zullen zien.
Precies. Mijn advies aan de mensen die mij mailen omdat ze struikelen over mijn website (google maar eens naar "miljardenakkoord zonnepanelen") is dan ook altijd Niet wachten, plaatsen! De BTW-verhoging van 19 -> 21% is zeker, de wijziging naar het lage tarief geenszins. Met een beetje pech gaat het feest in het geheel niet door en betaal je meer omdat je gewacht hebt!JoopC schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:48:
Reken je niet rijk met de BTW aanpassing voor zonnepanelen. Voor de hele groene bats is maar 200 miljoen beschikbaar (wanneer weet men nog niet) . Dit is een beetje wisselgeld voor de meeste rijken. En uhhhh, we moeten ook eerst nog stemmen en dan weet je het wel. Er is geen organisatie die zo onbetrouwbaar is als onze regering.
Als je iets nu wilt hebben, kun je het beter nu kopen. Als je wacht dan zul je zien dat er op dat moment weer een update van iets klaar staat en dan kun je eindeloos blijven wachten (net als de hardware in de pricewatch
Sinds de draadloze communicatie tussen de Tigo management unit en de maximizers geen storingen meer kent, gaat de opbrengst door het dak. Het systeem begint om iets voor half zeven al te leveren; niet gek voor een setup zonder panelen op Oost.
Ook mag vanaf 2013 de veilingkosten/aankoopkosten voor emissierechten doorberekend worden naar de eindgebruiker.
Ah, was jij dathansdegit schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:52:
'k Hoor zojuist dat ik de enige Tigo bezitter in NL ben. Best leuk.
Warm op zolder, korte DC(~4m) en lange AC kabels(~15m)
Of
Koel in de schuur, lange DC (~11m) en korte AC kabels(~2m)
??
En DC kabels zijn een stuk dikker dan de AC draden.
Zo kort mogelijk DC, daar treden de meeste verliezen op. Warmte maakt niet zoveel uit, zolang deze maar binnen spec blijft van je omvormer (moet ook wat warmte kwijt kunnen)Freemann schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 12:43:
Locatie omvormer:
Of
??
je vergeet de kabel lente die aan de panelen zit.Freemann schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 12:43:
Locatie omvormer:
Of
??
je vergeet de dikte te vermelden van je kabels. (de panelen hebben 4mm)
je vergeet het voltage van de panelen te vermelden.(typische pv spanning van de string)
en verder zeg ik niks.
Verwijderd
Wat nu inderdaad wel waardeloos is, dat mensen gaan afwachten wat de regeling wordt en vervolgens nu niets investeren. Ik denk dat de gezamelijke acties daar ook last van gaan krijgen.
Het verlies DC-zijde = (Imax)^2 * totale weerstand
Het verlies AC-zijde = (Imax)^2 * totale weerstand
Even in Excel zetten om wat ermee te spelen.
Zolder met schuindak op Westen en in de zomer loopt het er gemakkelijk op tot 30c of hoger.Barrycade schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:05:
Wat is warm?
En DC kabels zijn een stuk dikker dan de AC draden.
Schuur (oosten) wordt eigenlijk nooit echt veel warmer dan 20/25+
rdfeij schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:09:
[...]
Zo kort mogelijk DC, daar treden de meeste verliezen op. Warmte maakt niet zoveel uit, zolang deze maar binnen spec blijft van je omvormer (moet ook wat warmte kwijt kunnen)
Die lengte heb je zo ie zo. Of de omvormer nu op zolder of in de schuur hangt, de panelen hebben 2x XX cm bekabeling.migjes schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:14:
[...]
je vergeet de kabel lente die aan de panelen zit.
DC: Gok, 4mm2je vergeet de dikte te vermelden van je kabels. (de panelen hebben 4mm)
AC: 6mm2
typische spanning (waarschijnlijk) rond de 300V (plus/min 30v)je vergeet het voltage van de panelen te vermelden.(typische pv spanning van de string)
Is je geraden ook!!en verder zeg ik niks.
De man is zéker zo enthousiast als ik.Ik Keessie schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 12:28:
[...]
Ah, was jij datJe installateur was opeens razend enthousiast nadat hij de week ervoor bij je was geweest en overtuigde mij bijna om weer terug over te stappen van Solaredge naar Tigo (wat eerst op de agenda had gestaan). Tigo is zeker een interessante optie, dus ben benieuwd naar hoe het voor je zal werken.
Heb je al Solaredge? Of moet je nog beslissen?
hans vraagje.hansdegit schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:34:
[...]
De man is zéker zo enthousiast als ik.
hoe zie jij de mogelijkheid om de tigo's op 1 mppt te gebruiken en de andere mppt voor een gewone string?
en nog iets extremer.hansdegit schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:41:
Absoluut mogelijk.
een 1/2 string met en een 1/2 string zonder?
4 van de 8 wel en 4 van de 8 niet ?!migjes schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:51:
[...]
en nog iets extremer.
een 1/2 string met en een 1/2 string zonder?
Tigo: Quick_start_installation_guide
Maximizers cannot be installed on a partial array: they must be
included on all solar modules in an inverter’s MPPT zone
[ Voor 29% gewijzigd door Freemann op 02-05-2012 13:58 ]
De installatie draait sinds 18 april en is Solaredge geworden.hansdegit schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:34:
[...]
De man is zéker zo enthousiast als ik.
Het gaat wel (in de zin dat je wel productie hebt). Alleen: het is zo zinloos....Freemann schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:52:
[...]
4 van de 8 wel en 4 van de 8 niet ?!
Tigo: Quick_start_installation_guide
[...]
Die situatie heb ik zojuist achter de rug (immers: een paneel met een slecht communicerende maximizer doet hetzelfde als een paneel zonder maximizer). De panelen die op dat moment niet op de zon stonden, zorgden voor enorme weerstand. Dan kan je dus net zo goed zónder Tigo's draaien.
[ Voor 33% gewijzigd door hansdegit op 02-05-2012 14:13 ]
oke, jij zegt dat het zonde is om maar een halve string te doen.hansdegit schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 14:11:
[...]
Het gaat wel (in de zin dat je wel productie hebt). Alleen: het is zo zinloos....
Die situatie heb ik zojuist achter de rug (immers: een paneel met een slecht communicerende maximizer doet hetzelfde als een paneel zonder maximizer). De panelen die op dat moment niet op de zon stonden, zorgden voor enorme weerstand. Dan kan je dus net zo goed zónder Tigo's draaien.
Stel dat de helft van je string een schaduw probleem heeft.
Is het in zo'n situatie wel of niet nuttig/zonde?
Dit topic is gesloten.
![]()