Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.545.649 views

Onderwerpen

Verwijderd

@ericplan @migjes op de site kom ik er ook niet uit. Ik denk dat het een beetje hetzelfde systeem als flatfix is. De beugels worden met elkaar verbonden d.m.v. De hoeklijnen. Op de hoeklijnen kan vervolgens ballast geplaatst worden. Voor de axiale beweging heb je volgens mij geen profielen nodig Het is geen zonneschans (heeft flatfix ook niet) op de foto zie ik gaatjes in de beugels zitten, dus ik neem aan dat daar een boutje ingedraaid kan worden. Overigens staat er in de omschrijving dat er incl. Montagemateriaal geleverd wordt.

Je zou inderdaad eens een berekening moeten maken per paneel. Wel even rekening houden met de prijzen, want deze zijn excl. BTW... Dan ziet zo'n prijs er gelijk een stuk leuker uit natuurlijk.

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-11 12:43

Ch3cker

Testlab Teamlead
Even een PV pr0n collectie, zoals beloofd..

PV
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LSzTU16YmyaNJhBqttJOQTcq/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sqv7plyZNblFtQwb3xxMNOpy/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0qjnHha6ePKTioBMTaQLH6Jz/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/J3ihzjFi6SQPsgM0wDCqcVJR/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/t17s8EDv6VFwq0OV65al6GoS/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Bb45AW73iixkJ5Mt2N8kuSxT/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xEnP5Yls1FbIzvKOoTg2JeIL/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EoPpQmiYaZaP2GFIUKKigsIy/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7C1QdhSz7l4zpzK0rTDIIze6/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GbL8dotfIc6Uyt2QfMDLeylH/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/btlZPJNMPohog7aF9rDDBuEL/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0YyWjri26IWZtRwOJB2sRzYd/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9jnkVzDYeeVN4n8AaaGGzpxS/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AFimTemXduc9NG1THpwpo7dC/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6VxLFJi4hsN7xcOSZJN74LtC/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gxcYqJtq3h4NyfEtGQ6hECaq/thumb.jpg

Er staan/liggen nu 36 panelen, de overige 20 worden deze week nog geplaatst.

ik had de 60D niet bij me, excuses voor de mobiel kwaliteit foto's.. Later betere kwaliteit!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-11 22:16
Sthony schreef op maandag 23 april 2012 @ 14:34:
[...]

bedankt voor de snelle reactie. Dus de bovengrens is 2500 Watt en niet bv 10% marge. Wordt deze aftopping geforceerd om de levenduur te behouden of is dit eigen aan de werking van een omvormer?

sorry voor de noob vraag.
Dit wordt gedaan omdat een sb2500 een lagere drempel heeft om op te starten dan een sb3000 dit betekend dat de 2500 eerder zal werken dan de 3000.

In Nederland komt het maar zelden voor dat je topt als dit gebeurt dan is dit in april. daarbij heb je elke dag 2x per dag het voordeel dat je omvormer eerder opstart. en de 2500 is bij aanschaf wat goed kopen.3
Bij mijn installatie is dit ook goed te zien deze maand zoals op 8 april.

Het is in Nederland heel normaal om de omvormer 10% kleiner te nemen dan het aantal Wp dat je erop legt.
Met uitzonderingen daar gelaten ;)

Verwijderd

Ik kom niet meer van het Forum af. Mooie installatie, als ik toch eens wat meer ruimte had gehad...

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Ch3cker schreef op maandag 23 april 2012 @ 15:09:
:9~ :9~ :9~

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Ch3cker schreef op maandag 23 april 2012 @ 15:09:
QQ wanneer kom je zoiets bij mij leggen...

[ Voor 84% gewijzigd door looyenss op 23-04-2012 15:33 ]

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:33
Wij zijn ook aan het kijken naar een PV installatie. We zitten in de wat luxere positie dat we een flink dak hebben, ongeveer op het zuiden. De breedte van dat dak is bij de dakgoot zo'n 7 meter 20, met standaard 30graden hoek.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/10564525/huis.png
Plaatje is van google maps... :P

Als ik even wat snelle berekeningen online doe, kom ik op een installatie van zo'n 5 kWh.
Wat zijn dan vooral valkuilen, waar je op moet letten, als beginnend pv leek?

Voorbeeld: 5kWh is 2 extra groepen in je meterkast
Moet je dan ook 2 omvormers hebben? Hoe leg je dat aan? Ben van plan de boel zelf te plaatsen.

[ Voor 7% gewijzigd door born2tweak op 23-04-2012 15:34 ]

• looyenss
born2tweak schreef op maandag 23 april 2012 @ 15:33:
Wij zijn ook aan het kijken naar een PV installatie. We zitten in de wat luxere positie dat we een flink dak hebben, ongeveer op het zuiden. De breedte van dat dak is bij de dakgoot zo'n 7 meter 20, met standaard 30graden hoek.

[afbeelding]
Plaatje is van google maps... :P

Als ik even wat snelle berekeningen online doe, kom ik op een installatie van zo'n 5 kWh.

Voorbeeld: 5kWh is 2 extra groepen in je meterkast
Moet je dan ook 2 omvormers hebben? Hoe leg je dat aan? Ben van plan de boel zelf te plaatsen.
Als ik jou was zou ik meer omvormers pakken. Heb zelf per paneel een converter naar 230V 50 Hz, om te voorkomen dat er hoge DC spanningen over je dak lopen als je alles aan elkaar knoopt.

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

looyenss schreef op maandag 23 april 2012 @ 15:27:
[...]

QQ wanneer kom je zoiets bij mij leggen...
Eerst naar de flappentapper. Eentje die net is aangevuld door Security... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-11 22:47
Vandaag afspraak gemaakt voor 29 mei :D

Dan komt Van Dorp energie in opdracht van Oskomera (123zonne-energie VEH), hier 6x STP250S plaatsen, een SB1600TL op zolder naast de ketel en dan mag de zon gaan schijnen......eerder natuurlijk ook ;)

Verwijderd

OK, ik had begrepen dat de prijzen die Oskomera rekende, niet misselijk waren. Ik ben ook wel erg benieuwd wat VEH aan deze deal overhoud...

• migjes
born2tweak schreef op maandag 23 april 2012 @ 15:33:
het eerste waar voor je moet opletten is waarschijnlijk de eenheden politie.
voor 5kWh heb je hier al genoeg aan.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=576741
;)
ik denk dat je kWp bedoeld.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 23-04-2012 15:53 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• born2tweak
looyenss schreef op maandag 23 april 2012 @ 15:36:
[...]

Als ik jou was zou ik meer omvormers pakken. Heb zelf per paneel een converter naar 230V 50 Hz, om te voorkomen dat er hoge DC spanningen over je dak lopen als je alles aan elkaar knoopt.
Maar bij zoveel panelen, als ik kwijt kan, is dat toch een hele dure oplossing? Wat is het nadeel van hoge DC spanningen? Ik zag wel dat je het inductieveld in de gaten moet houden.

@migjes, 'k zal er op letten |:(
Inderdaad zo'n 5 kWatt/p

[ Voor 5% gewijzigd door born2tweak op 23-04-2012 16:05 ]

• looyenss
born2tweak schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:03:
[...]

Maar bij zoveel panelen, als ik kwijt kan, is dat toch een hele dure oplossing? Wat is het nadeel van hoge DC spanningen? Ik zag wel dat je het inductieveld in de gaten moet houden.
overspraak (condensator gedrag), verliezen, pas op met aanraken

• migjes
born2tweak schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:03:
[...]

@migjes, 'k zal er op letten |:(
komt wel goed.
begin bij het begin.

hoeveel elektra gebruik je per jaar?
(het is goedkoper om eerst eens rond je huis te kijken of je niet nodeloos verspild.
dan dat op telossen met p.v.)

wat voor aansluiting komt je huis binnen.
b.v. 1x35A of 3x25A

wat voor meter heb je daar hangen.
slimme meter of heel slimme meter (ferraris).

en dan kun je eens verder gaan kijken.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Clickfit rails zijn weer besteld. Hopelijk aanstaande weekend 220Wp bijplaatsen op het westen :)

Edit: Sorry zonnigtype ;) er komt *WEER* een uitbreiding aan :9

[ Voor 25% gewijzigd door mkleinman op 23-04-2012 16:29 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:04
Nice :)

Volgens mij is er op je gevel ook nog wel wat plek. En ik heb ramen met zonnecellen gezien....

;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:29:

Volgens mij is er op je gevel ook nog wel wat plek. En ik heb ramen met zonnecellen gezien....

;)
Ik zit stiekem al te kijken om nog een zonnecollector op te hangen op de westmuur aan de voorkant :P, ik vermoed dat de WAF daarvoor *HEEL* laag is. Oja en de buurt zal dat ook niet leuk gaan vinden denk ik :*)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• migjes
mkleinman schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:31:
[...]

Ik zit stiekem al te kijken om nog een zonnecollector op te hangen op de westmuur aan de voorkant :P, ik vermoed dat de WAF daarvoor *HEEL* laag is. Oja en de buurt zal dat ook niet leuk gaan vinden denk ik :*)
noem het kunst, en je komt er mischien wel mee weg ;)

(en misschien dat het dan nog wel gesubsidieerd kan worden.)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 23-04-2012 16:35 ]

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

migjes schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:33:
[...]

noem het kunst, en je komt er mischien wel mee weg ;)

(en misschien dat het dan nog wel gesubsidieerd kan worden.)
LOL! *DAT* gaan we proberen. Ik kan nog wel 2x20 vacuumbuizen kwijt daar. :)

• zonnigtype

zonnigtype

mkleinman schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:28:
Clickfit rails zijn weer besteld. Hopelijk aanstaande weekend 220Wp bijplaatsen op het westen :)

Edit: Sorry zonnigtype ;) er komt *WEER* een uitbreiding aan :9
Ik heb je nog zo gewaarschuwd! Het wordt hoogste tijd voor een potje opvoeding hier. Al die uitbreiders hier, kan toch allemaal niet? Misschien dat een nieuw kabinet daar paal en perk aan kan gaan stellen. Gaat ten koste van de gezondheid van de marktanalisten...

(net weer lekker docu'tje van CertiQ binnen, :9 )

@mkleinman: Afbeeldingslocatie: http://cache.hyves-static.net/images/smilies/default/smiley_slap.gif

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-11 10:44
Wat is jullie mening over de wijwillenzon pakketten ? Ik zit er aan te denken om het terug te ontvangen belasting geld eens te investeren in wat panelen. Nu ben ik redelijk handig met electra en zowel schoonvader als vader ook dus zit ik te denken om het zelf te gaan monteren wat dat stelt volgens mij niet zoveel voor.

Kan ik gerust een wijwillenzon pakket bestellen ? of kan ik beter kijken bij een andere aanbieder (duitsland ?)

• zonnigtype

zonnigtype

Dezjay schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:55:
Wat is jullie mening over de wijwillenzon pakketten ? Ik zit er aan te denken om het terug te ontvangen belasting geld eens te investeren in wat panelen. Nu ben ik redelijk handig met electra en zowel schoonvader als vader ook dus zit ik te denken om het zelf te gaan monteren wat dat stelt volgens mij niet zoveel voor.

Kan ik gerust een wijwillenzon pakket bestellen ? of kan ik beter kijken bij een andere aanbieder (duitsland ?)
WWZ is aan het afronden (zeggen ze al heel lang) en is beslist niet meer "the best deal to get" (als het dat al was, maar laat verder maar zitten).

Er zijn over de 250 aanbieders op de NL markt. In Duitsland het veelvoudige ervan. Ik zou zeggen, keus zat, maar let vooral op de kwaliteit van de leverancier/aanbieder. Al hoeft zelfs dat niks te zeggen.

Je kunt "gerust" bestellen. Mag ook elders. WWZ levert China Sunergy (CSUN, eigenlijk zijn dat modules van het opgekochte CEEG). Er zijn een heleboel Chinese producenten. Waarvan er velen op termijn, zeker bij voortdurende crisis, niet gaan overleven (2x zoveel productie capaciteit dan er kan worden afgezet, eerst vallen de Europeanen, vervolgens de kleine Chinezen, en dan afh. van markt potentieel steeds hoger niveau). China Sunergy is geen kleintje, ook geen hele grote, en gaat het voorlopig nog wel redden (met 160 miljoen dollar gunstige staatslening).

• Dezjay
zonnigtype schreef op maandag 23 april 2012 @ 17:02:
[...]

WWZ is aan het afronden (zeggen ze al heel lang) en is beslist niet meer "the best deal to get" (als het dat al was, maar laat verder maar zitten).

Er zijn over de 250 aanbieders op de NL markt. In Duitsland het veelvoudige ervan. Ik zou zeggen, keus zat, maar let vooral op de kwaliteit van de leverancier/aanbieder. Al hoeft zelfs dat niks te zeggen.
Dat is dus ook een beetje mijn probleem.. iets met bomen en een bos...

We hebben dak ruimte genoeg (aanbouw van 3,5m, maar ons huis zelf heeft ook een plat dak) dus dat is het probleem niet. Bij WWZ zit een 1410Wp systeem incl platdak montage op een € 2476,59 inclusief BTW. Als ik voor €2500,- elders een goed systeem kan vinden OK.. maar er zijn zoveel wazige aanbieders waarbij je moet mailen/ bellen voor een offerte.. waardeloos..

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
Zal een kwestie van tijd zijn voordat aanbieders eindelijk eens prijzen gaan vermelden op de website, degene die als eerste met een goede pv webshop komt met goed/groot aanbod en snelle levertijden kan goud verdienen imho.
Erger me er zelf ook aan: ben op het moment ook nog zoekende naar twee losse panelen voor op mijn schuur (zelfmontage) maar ergens prijzen vinden ho maar (als iemand tips heeft: welkom).
En ik ga niet voor elke *piep* een offerte aanvragen...

• JeroenH
Dezjay schreef op maandag 23 april 2012 @ 17:06:
maar er zijn zoveel wazige aanbieders
Klopt, het is momenteel enigszins een cowboymarkt.
waarbij je moet mailen/ bellen voor een offerte.. waardeloos..
Hoezo waardeloos? PV is tot op zekere hoogte maatwerk. En in het offertetraject kun je al een beetje feeling krijgen voor hoe goed/snel de leverancier reageert op e-mails e.d.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

Dezjay schreef op maandag 23 april 2012 @ 17:06:
[...]

Dat is dus ook een beetje mijn probleem.. iets met bomen en een bos...

We hebben dak ruimte genoeg (aanbouw van 3,5m, maar ons huis zelf heeft ook een plat dak) dus dat is het probleem niet. Bij WWZ zit een 1410Wp systeem incl platdak montage op een € 2476,59 inclusief BTW. Als ik voor €2500,- elders een goed systeem kan vinden OK.. maar er zijn zoveel wazige aanbieders waarbij je moet mailen/ bellen voor een offerte.. waardeloos..
Pak melk 1,17 euro

PV installatie 5.689,89 euro ;) ...inpakken meneer?

• JeroenH
SolarNRG heeft als één van de weinigen een prijslijst op de site, voor zowel sets als losse onderdelen. Website staat in de Solar Top 50. Ze hebben over het algemeen scherpe prijzen.

Disclaimer: ik ben er tevreden klant.

• migjes
JeroenH schreef op maandag 23 april 2012 @ 17:14:
[...]
Hoezo waardeloos? PV is tot op zekere hoogte maatwerk. En in het offertetraject kun je al een beetje feeling krijgen voor hoe goed/snel de leverancier reageert op e-mails e.d.
ja en nee jeroenh.
voor mensen die het aangelegt willen hebben is het offerte systeem aardig.

voor zelfbouwers al gouw waardeloos.
je kunt wel schuiven met modules en van alles verzinnen.
maar als je voor iedere hersenspinsel een offerte moet vragen of het wel kan gelevert worden.
kun je er behoorlijk tureluurs van worden.

• JeroenH
Sja, even wachten tot de PV-markt in Nederland een stuk meer volwassen is denk ik. Kunnen Duitse en Belgische webshops niets voor je betekenen?

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op maandag 23 april 2012 @ 17:19:
Sja, even wachten tot de PV-markt in Nederland een stuk meer volwassen is denk ik. Kunnen Duitse en Belgische webshops niets voor je betekenen?
Of je start een goed vindbare zonnestroom website met een mail adres, en dan komen de Chinezen (en alle - vaak Duitse, Belgische en Nederlandse - tussenhandelaren) als vliegen op de stront op je afgestormd... ;)

• Dezjay
Verwijderd schreef op maandag 23 april 2012 @ 17:16:
Pak melk 1,17 euro

PV installatie 5.689,89 euro ;) ...inpakken meneer?
Pas dan zal het door breken !!

WWZ werkt samen met SolarNRG zo te zien (beschrijvingen zijn pfd's met het SolarNRG logo) dus ik denk dat ik daar maar gewoon ga bestellen.. heb wel genoeg te doen en hoewel ik vast een uur naar een terug lopende energie meter kan gaan zitten kijekn :) heb ik genoeg te doen en geen zin om bij iedereen een offerte aan te vragen, vervolgens dagen bezig ben om te vergelijken (want ondanks je wensen doet iedereen toch wij zij vinden dat het beste is) en weer nieuwe offertes aan te vragen..

Plaatsing op het pure zuiden is het beste neem ik aan ? Dan zet ik ze namelijk op het dak van de woning daar is plek genoeg..

• JeroenH
zonnigtype schreef op maandag 23 april 2012 @ 17:31:
Of je start een goed vindbare zonnestroom website met een mail adres, en dan komen de Chinezen (en alle - vaak Duitse, Belgische en Nederlandse - tussenhandelaren) als vliegen op de stront op je afgestormd... ;)
Zo! Echt wel. Vandaag ook weer twee.

A Sunny Day To You Sir!

We would like to support your excellent business! We have available excellent quality [LED lights/lithium-ion batteries/solar panels/inverters/hip product van de van maand] and can ship a container within days!

Please contact us ASAP! We do great business!

Sunny regards,

Jennifer Ping-Lei
Okinoki-tinki-winki Electronics Ltd.

(verzonnen maar het zou zomaar een echte kunnen zijn)

Lachen :)

Verwijderd

Het is nu een ondoorzichtige zooi aan het worden in PV land. De zg. Duitse kwaliteit panelen zijn te duur en de fabrikanten gaan nu aan de lopende band failliet. De chinese panelen zijn goedkoop, maar daar is nog onzekerheid vwb kwaliteit. Ik denk dat het voor pv aanbieders lastig is om goede afspraken te maken met leveranciers. De prijs en vermogens veranderen bijna dagelijks.

Het enige voordeel is, dat je geen subsidie meer nodig hebt van vadertje staat. Wat voor een puinzooi die van subsidieregelingen hebben gemaakt is gewoon ongehoord. Ook zij zijn er debet aan dat er nu een ondoorzichtige markt is ontstaan.

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 23 april 2012 @ 17:39:
Het is nu een ondoorzichtige zooi aan het worden in PV land. De zg. Duitse kwaliteit panelen zijn te duur en de fabrikanten gaan nu aan de lopende band failliet. De chinese panelen zijn goedkoop, maar daar is nog onzekerheid vwb kwaliteit. Ik denk dat het voor pv aanbieders lastig is om goede afspraken te maken met leveranciers. De prijs en vermogens veranderen bijna dagelijks.

Het enige voordeel is, dat je geen subsidie meer nodig hebt van vadertje staat. Wat voor een puinzooi die van subsidieregelingen hebben gemaakt is gewoon ongehoord. Ook zij zijn er debet aan dat er nu een ondoorzichtige markt is ontstaan.
je moet het wel een beetje relativeren.
als je de prijs weet wat een intel processor cost ter tray (1000stuks) en waarvoor het verkocht word kun je hetzelfde denken.

@Dezjay
het loont erg om rustig rond te kijken wat je nu eigenlijk wil.
en daar dan gericht naar zoeken/offertes aan tevragen.

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-11 22:47
Verwijderd schreef op maandag 23 april 2012 @ 15:45:
OK, ik had begrepen dat de prijzen die Oskomera rekende, niet misselijk waren. Ik ben ook wel erg benieuwd wat VEH aan deze deal overhoud...
De prijzen liggen vanaf €2,77/Wp bij 6 paneeltjes tot €1,99/Wp bij 24 panelen. Dit is dan inclusief montage, materiaal en meterkastaanpassing.

Ook hier een leuk stukje ;)

• Bartjuh
  • Niet online
Ik probeer al dagen contact te leggen met die lui van http://www.extragroepaanleggen.nl/ , maar 0 reacties. 75 euro is een aantrekkelijke prijs. Alles komt al in de meterkast uit, enige is dus die groep.

Doen andere mensen het ook voor een dergelijke prijs? Het materiaal kost waarschijnlijk niet meer dan een 10tje, en is binnen een half uur klaar. Om daar nu 100-en euro's voor te gaan betalen... dat zie ik niet zo zitten.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2012 @ 17:39:
Duitse kwaliteit panelen zijn te duur en de fabrikanten gaan nu aan de lopende band failliet. De chinese panelen zijn goedkoop, maar daar is nog onzekerheid vwb kwaliteit.
Eh, wat dacht je van Japanse panelen, ik ben een tevreden Sharp gebruiker :7

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op maandag 23 april 2012 @ 18:09:
[...]

Eh, wat dacht je van Japanse panelen, ik ben een tevreden Sharp gebruiker :7
*** UGGE ****

Eerste TCO corrosie verschijnselen bij amorf/microkristalijne sharpies vastgesteld in Italië en elders (Photon).

Verwijderd

Ow sorry speksteen.. Die hebben we inderdaad ook nog.. Alhoewel, solarNRG was altijd leverancier van deze panelen, maar volgens mij zijn zij ook gezwicht voor de lage prijzen van Chinees, Indiaas of Taiwanees spul Senersun/Philidelphia. Als je nou gewoon voor 1 merk kiest en dan een poly en een mono paneel voert, dan is het toch allemaal wat overzichtelijker...

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2012 @ 18:17:
Ow sorry speksteen.. Die hebben we inderdaad ook nog.. Alhoewel, solarNRG was altijd leverancier van deze panelen, maar volgens mij zijn zij ook gezwicht voor de lage prijzen van Chinees, Indiaas of Taiwanees spul Senersun/Philidelphia. Als je nou gewoon voor 1 merk kiest en dan een poly en een mono paneel voert, dan is het toch allemaal wat overzichtelijker...
Philadelphia Solar is (niet "ligt in") .... Jordanië .... ;)

Verwijderd

Jordanie...!!! Ok het kan dus nog veel gekker.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:18

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:29:

;)
Ik heb het al even voor je uitgewerkt :+
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8018/6960454428_083177da94_z.jpg

A'dam PVOutput

• zonnigtype

zonnigtype

ericplan schreef op maandag 23 april 2012 @ 18:25:
[...]

Ik heb het al even voor je uitgewerkt :+
[afbeelding]
Dat zonnescherm kan ook nog wel wat op. En die gevel... En achterzijde hebben we nog niet gezien...

Martin? ... 8)

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Whoaaah! En dan met alle buren in de straat! Allemaal zo de voorgevel op pal zuid voorzien van panelen op maat. *droomt*
zonnigtype schreef op maandag 23 april 2012 @ 18:38:
[...]

Dat zonnescherm kan ook nog wel wat op. En die gevel... En achterzijde hebben we nog niet gezien...

Martin? ... 8)
achterzijde is pal noord... :)

[ Voor 53% gewijzigd door mkleinman op 23-04-2012 18:56 ]

• Sthony
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:12
silvester6 schreef op maandag 23 april 2012 @ 15:10:
[...]

Dit wordt gedaan omdat een sb2500 een lagere drempel heeft om op te starten dan een sb3000 dit betekend dat de 2500 eerder zal werken dan de 3000.

In Nederland komt het maar zelden voor dat je topt als dit gebeurt dan is dit in april. daarbij heb je elke dag 2x per dag het voordeel dat je omvormer eerder opstart. en de 2500 is bij aanschaf wat goed kopen.3
Bij mijn installatie is dit ook goed te zien deze maand zoals op 8 april.

Het is in Nederland heel normaal om de omvormer 10% kleiner te nemen dan het aantal Wp dat je erop legt.
Met uitzonderingen daar gelaten ;)
Merci voor de bijkomende uitleg. Het betreft hier een Belgische installatie op 1 fase waarbij het maximum toegelaten omvormer vermogen 5000 Kwh is. De installatie is conform alleen had ik onterecht gehoopt op meer rek.

Je hebt trouwens een punt met vroeg opstarten, om 7u s'morgens staat er al 1tje te draaien op 200 Watt :-)

• zonnigtype

zonnigtype

mkleinman schreef op maandag 23 april 2012 @ 18:56:
Whoaaah! En dan met alle buren in de straat! Allemaal zo de voorgevel op pal zuid voorzien van panelen op maat. *droomt*

[...]

achterzijde is pal noord... :)
Gewoon [bijna] horizontaal zetten, maakt het uit. Paneeltjes zijn toch spotgoedkoop.

Nog even laten bezinken...

... gaat gebeuren!

Wedden?

/me zonnigtype wedt normaal nooooooooit... :N *

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Bartjuh schreef op maandag 23 april 2012 @ 18:09:
Ik probeer al dagen contact te leggen met die lui van http://www.extragroepaanleggen.nl/ , maar 0 reacties. 75 euro is een aantrekkelijke prijs. Alles komt al in de meterkast uit, enige is dus die groep.

Doen andere mensen het ook voor een dergelijke prijs? Het materiaal kost waarschijnlijk niet meer dan een 10tje, en is binnen een half uur klaar. Om daar nu 100-en euro's voor te gaan betalen... dat zie ik niet zo zitten.
Ik heb een nieuw groepenkast en leidingen voor een koopje via www.bak-elektrotechniek.nl
Gewoon een vakman, kijk eens naar zijn reclamefilm op zijn website.
groet joop

• Bartjuh
  • Niet online
JoopC schreef op maandag 23 april 2012 @ 19:53:
[...]
Ik heb een nieuw groepenkast en leidingen voor een koopje via www.bak-elektrotechniek.nl
groet joop
Bedankt.
Mail gestuurd, ben benieuwd voor welke prijs hij die groep kan aanleggen :)

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
Anders even op werkspot een oproepje zetten, dan krijg je waarschijnlijk wat meer reacties van bedrijfjes uit de omgeving.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:32
Ik zal mijn Newbie vraag nog eens neer zetten.

Kan je met de SMA SB2000HF iets instellen aan de MPP Tracker ?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• JeroenH
Ja? Nou en?? Scheelt maar 70% of zo? Boeiuh ;)

@ericplan: cool gemaakt! :+

-edit-

Gaan we om 21:00 wel even op NL2 naar Tegenlicht kijken? Wordt vast interessant, gaat over 'cleantech'. Ik ben benieuwd of we puur techno-optimisme voorgeschoteld krijgen of iets realistischers.

[ Voor 31% gewijzigd door JeroenH op 23-04-2012 20:35 ]

• kdeboois
@JeroenH Bedankt voor de tip. Ik ga kijken !

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op maandag 23 april 2012 @ 20:33:
[...]

Ja? Nou en?? Scheelt maar 70% of zo? Boeiuh ;)

@ericplan: cool gemaakt! :+

-edit-

Gaan we om 21:00 wel even op NL2 naar Tegenlicht kijken? Wordt vast interessant, gaat over 'cleantech'. Ik ben benieuwd of we puur techno-optimisme voorgeschoteld krijgen of iets realistischers.
Jammerdepammer. De Baas in het huis heeft momenteel net iets meer interesse in de oneindig durende Engelse TV-soap dan voor het nieuwe ipatje... ;)

Daarna gaat ze vast wel weer smullenbrullen van het nieuwe spul...

Gaat weer een spannend jaartje worden. Solarbuzz (meestal extreem goed ingelicht over de wereldmarkt) voorspelt dat China de grootste afzet markt voor PV gaat worden in 2012. 2,75 GWp in 2011, zou 5 GWp in 2012 kunnen worden met "upside potential" (heerlijke Amerikaanse frase) tot zo'n 6 GWp.

http://www.chinadaily.com...4/12/content_15030130.htm

Dat zou betekenen dat ze niet Photon's suggestie delen dat Duitsland dit jaar 8 GWp gaat wegbuffelen...

... we gaan het zien, over een jaartje, wat d'r van geworden is ...

[ Voor 30% gewijzigd door zonnigtype op 23-04-2012 21:50 . Reden: China gaat eigen moduultjes vreten... ]

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Erasmo schreef op maandag 23 april 2012 @ 13:03:
[...]

Bij mij zit het gewoon kosteloos in de opstalverzekering.
Ja ik heb netjes gemeld, maar moet een formulier invullen met 1001 vakjes. Dat vond ik zo vreemd. Je denkt: waarde x optellen bij totale verzekerde waarde > klaar.

Onzinnig dat formulier, want die info hebben ze al. Heb gemeld dat ze em terug kunnen krijgen met de relevante info, de herbouwwaarde van mijn woning is al bekend, dus dat ga ik ze niet nog es zitten voorkauwen :+

_____

Ah, vandaag even de meterkast in gedoken..donker, lampje aan..wat staat er op de dinrailmeter..
En de stand sinds 14 april is... 23,23 :>
23,23 kwh leek me wat veel voor een weekje gezien de schaduw en zon weg rond 17:00, maar het klopt toch echt :D -trots-

Even zien hoe ik dat op den duur leuk ga bijhouden trouwens, zie zoveel mooie grafiekjes van iedereen :)

[ Voor 24% gewijzigd door 2Dutch op 24-04-2012 11:22 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 11:57
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 16:14:
[...]

lik lik tenesol... kwijl, 2531Wac uit 1850 kingsun +8% stc minimum, West 5 over de paneelkes, 32,1c slechts
nu snel ook weer weg lekker verder likken, en niet te lang tussen het huisvrouwen geneuzel hier blijven hangen. hans de git, 16:10u, gewoon bijna stc op west (niet doen he die windrichting, slecht slecht slecht !)
Noordkop rules. De piek van 15 april is nog niet overtroffen, maar ik ben toch best tevreden over de prestaties afgelopen maand. Nog even wachten op een extra gateway voor de "plat-dak opstelling" en daarna weer vlammen.

In de tussentijd de site voorzien van een daggrafiekje. Moet vanaf hier niet al te moeilijk zijn om met de site terug te kijken in de tijd. Toch handig, zo'n dikke database eronder. Hoewel: wat doe ik nou met een sample per 2 seconden? 5 seconden is mans zat. Nou ja, ik heb nog een aantal Gigabytes de tijd om daar een verstandig besluit over te nemen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 19:40
kdeboois schreef op maandag 23 april 2012 @ 20:17:
Ik zal mijn Newbie vraag nog eens neer zetten.

Kan je met de SMA SB2000HF iets instellen aan de MPP Tracker ?
Misschien beperkt: op mijn SB1700 kan ik met Sunny Explorer, een bluetooth Piggyback en een (persoonlijke) installateurscode veel tweaken. Ook iets van MPP aanpassen of een constante voltage (voltage setpoint)
linkje

Ik kan ook zelfs het AC-vermogen terugschroeven via een parameter (zodat een SB1700 ingezet wordt als SB1200 omvormer, bijvoorbeeld). Dat heb ik echter NOG niet gedaan, het ging mij mn. om de opstartspanning.

Tweakable genoeg lijkt me ;)

[ Voor 19% gewijzigd door NielsTn op 23-04-2012 22:33 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

Ik heb daar ook over zitten nadenken, maar ik zag geen verschil in de grafieken, dat het nu daadwerkelijk iets meer opbrengt. Heb jij meet opbrengst mee gehaald?

• kdeboois
Geweldig. Dan moet het goed komen in combinatie met de FemtoGrid power optimizer !

Thanks voor de info.

• NielsTn
Verwijderd schreef op maandag 23 april 2012 @ 22:30:
Ik heb daar ook over zitten nadenken, maar ik zag geen verschil in de grafieken, dat het nu daadwerkelijk iets meer opbrengt. Heb jij meet opbrengst mee gehaald?
da's lastig te zeggen als de aanpassing krap 14 dagen terug is ingebracht door mijzelf :P
Time will tell... at least after this season.
Ik verwacht m.n. bij donkere/bewolkte dagen verschil te zien (mbt opstart-tijdstip).

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 23-04-2012 22:34 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• NielsTn
kdeboois schreef op maandag 23 april 2012 @ 22:30:
Geweldig. Dan moet het goed komen in combinatie met de FemtoGrid power optimizer !

Thanks voor de info.
Dank SMA, zij hebben die opties leuk ingebakken :)

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:17
@ Niels Tn..... lager opstart spanning.
Deze opstart spanning is zo ingesteld dat het relais ( omvormer)niet steeds uit gezet word na het aan zetten.
(er komt toch nog te weinig vermogen uit de panelen).
Geeft slijtage op je relay..dus korte levensduur.

Dus als je dit oscillerend gedrag kan meten en aantonen.. zou dat leuk zijn.

En zet het net opgewekte vermogen eens over de rendements grafiek van de omvormer
Eerder opstarten is leuk maar tegen 50% rendement en laag vermogen.. zet weinig zoden aan de dijk.
Dus meten is weten :)

• born2tweak
migjes schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:10:
[...]

komt wel goed.
begin bij het begin.

hoeveel elektra gebruik je per jaar?
(het is goedkoper om eerst eens rond je huis te kijken of je niet nodeloos verspild.
dan dat op telossen met p.v.)

wat voor aansluiting komt je huis binnen.
b.v. 1x35A of 3x25A

wat voor meter heb je daar hangen.
slimme meter of heel slimme meter (ferraris).

en dan kun je eens verder gaan kijken.
We hebben een aansluiting van 3x 25A. De meterkast moet nog aangepast worden, vanwege het plaatsen van een keuken. Kan ik er meteen een paar extra groepen bij plaatsen! We hebben nog een enorm ouderwetse meterkast, met bijbehorende meter uit het jaar 0.

Gisteren even de jaar afrekening van de Nuon er bij gepakt, we hebben zo'n 3800kWh piek en 4000kWh dal verbruikt vorig jaar. Maar dat is wel met 2 gezinnen, we hebben een dubbel-huis.

Moet ik bij het verbruik nu ook rekening gaan houden met het compenseren van het verbruik van alleen piek, of mag ik dal ook meerekenen?

Ik denk dat we ook nog wel naar 't verbruik moeten gaan kijken, vind die 4000 in dal nog best veel. Geen idee waar dat allemaal in is gaan zitten... mogelijk onze waterpomp, we hebben onze eigen waterbron.

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:04
JoopC schreef op maandag 23 april 2012 @ 19:53:
[...]

groet joop
spammert ??

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Verwijderd

born2tweak schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 08:04:
We hebben een aansluiting van 3x 25A. De meterkast moet nog aangepast worden, vanwege het plaatsen van een keuken. Kan ik er meteen een paar extra groepen bij plaatsen! We hebben nog een enorm ouderwetse meterkast, met bijbehorende meter uit het jaar 0.

Gisteren even de jaar afrekening van de Nuon er bij gepakt, we hebben zo'n 3800kWh piek en 4000kWh dal verbruikt vorig jaar. Maar dat is wel met 2 gezinnen, we hebben een dubbel-huis.

Moet ik bij het verbruik nu ook rekening gaan houden met het compenseren van het verbruik van alleen piek, of mag ik dal ook meerekenen?

Ik denk dat we ook nog wel naar 't verbruik moeten gaan kijken, vind die 4000 in dal nog best veel. Geen idee waar dat allemaal in is gaan zitten... mogelijk onze waterpomp, we hebben onze eigen waterbron.
Met een dergelijke aansluiting zit je alvast goed. Eventueel kun je makkelijk een 3 fase omvormer plaatsen.
Groepen plaatsen zou ik even mee wachten tot je weet wat je van plan bent. Als wel duidelijk is waar je de omvormer gaat hangen kun je alvast een wat dikkere loze leiding aanleggen tussen de groepenkast en dat punt. Alleen ruimte vrijhouden in de groepenkast is voldoende.

Het prijsverschil tussen dag en nachtstroom is niet erg groot meer en het verschil met een enkeltarief ook vaak de moeite niet. Het is in ieder geval geen probleem beide te compenseren, voor zover daarvoor de dakruimte en financiele ruimte bestaat om dat te realiseren.

Ik verwacht van een bronpomp niet een enorm verbruik, omdat ik aanneem dat die niet 24/7 draait.
Een rondje maken met een E-meter helpt enorm voor het inzicht. Een wasdroger is een stroomvreter, maar ook een vloerverwarmingspomp zonder pompschakelaar. Je hebt vaak meer 24/7 aanstaan dan je bewust bent.

• JeroenH

• Speedfightserv
kan :) enige post die hij ooit gezet heeft is deze link vandaar dat ik het dacht :>

• migjes
born2tweak schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 08:04:
[...]

oke.

3x25A.
cool is meer dan genoeg om iets mee te doen.
een ouderwetse meterkast is geen probleem (Hell vroeger maakten we dingen nog goed).
maar als er dingen moeten worden aangepast voor de keuken.
en het gaat volgens de regels, dan zal i waarschijnlijk vervangen moeten worden.
een meter uit jaar 0 kan heel voordelig zijn.(later daar meer over)

dubbelhuis met 2 gezinnen.
dit is niet helemaal normaal. :?
(ik dacht dat het zelfs voordelig was om dan 2 meters te hebben, maar ik kan er naast zitten)

piek en dal mag je gewoon bij elkaar op tellen.

ga rond zoeken waar dat verbruik allemaal naar toe gaat.
het is een aardig hoog verbruik maar met 2 gezinnen is het geen bijzondere uitzondering.

en nu gaan we verder.
het eerste wat moet gebeuren is de meterkast aan passen. (moet toch al voor de keuken.)
dan is het handig om teweten voor welke omvormer je wil gaan en die aanpassing meteen te doen.
het ziet er naar uit dat je 3 fase hebt dan kun je eens gaan kijken naar een omvormer.
kijk eens naar de grotere sma omvormers (3 fase) of kostal pico 4.2/5.5 der zijn er wel meer.

een meter uit jaar 0.
is het een oude ferraris met een draaischijf?
(hopelijk zonder terugloop rem?)

heb je al een plek waar je de omvormer zou kunnen op hangen.
(heb al snel het idee met dit soort grote installaties de omvormer niet te ver van je panelen wil hebben hangen)
omvormer kunnen wel een beetje warm worden dus een plek waar de warmte weg kan is gewenst.
ook kunnen ze een beetje lawaai maken (niet bizonder veel maar ik zou mijn omvormer niet boven mijn bed willen)
daar moet natuurlijk een flinke kabel naar toe getrokken worden. kan dat.

panelen.
je kunt gerust gaan kijken naar panelen van rond de 250Wp.
je dak ziet er groot genoeg uit voor flink wat van die jongens der op.
doe eens goed kijken op welke stukken der schaduw valt en probeer die te meiden.
de maten zijn meestal zoon 1,6 x 1 meter van dat soort panelen.
kijk een hoeveel je er op dak zouden passen.

ik begreep dat er wel elektro kennis was binnen de familie.
dus ga eens spelen met het programmatie van sma sunnydesign om eens te kijken hoeveel wp en welke omvormer er evt bij zou passen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:50

Barrycade

Through the...

Speedfightserv schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 08:53:
[...]
kan :) enige post die hij ooit gezet heeft is deze link vandaar dat ik het dacht :>
http://gathering.tweakers...nd/poster/451782/messages
Even verder kijken dan toetsenbord lang is.... ;)

• JeroenH
Speedfightserv schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 08:53:
Ah, en dat had ik niet door. Dat maakt jouw opmerking waarschijnlijker inderdaad.

-edit-

@Barrycade: Of niet...

Pfffffff, koffie.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 24-04-2012 09:20 ]

• Speedfightserv
ik ook... 8)7 goede morge... koffie...

Verwijderd

Beste mede tweakers,

Mijn installatie is besteld en ik heb nog enige twijfels: we gaan een SB1200 gebruiken op een 6* C.S 240Wp, is het dan verstandiger op de 1200 te pakken of de 1600TL? Het worden 2 rijden van 3 stuks onder een hoek van 15 grd, op Z/W.

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 09:25:
Beste mede tweakers,

Mijn installatie is besteld en ik heb nog enige twijfels: we gaan een SB1200 gebruiken op een 6* C.S 240Wp, is het dan verstandiger op de 1200 te pakken of de 1600TL? Het worden 2 rijden van 3 stuks onder een hoek van 15 grd, op Z/W.
ik zou wel nieuws gierig zijn wat dat zou doen op een sma 1300tl-10.
maar weet niet of die al te krijgen zijn.

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 09:35:
[...]

ik zou wel nieuws gierig zijn wat dat zou doen op een sma 1300tl-10.
maar weet niet of die al te krijgen zijn.
Ik zit net te kijken in sunny design en het verschil is wel heel erg klein.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2012 09:37 ]

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 09:37:
Ik zit net te kijken in sunny design en het verschil is wel heel erg klein.
wat bedoel je met klein?
de opbrengst die sma berekend?
ik heb niet het idee dat die berekening nu echt klopt.

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 09:38:
[...]

wat bedoel je met klein?
de opbrengst die sma berekend?
ik heb niet het idee dat die berekening nu echt klopt.
De 1300 TL zou nominaal power ratio van 97% hebben tegen de 92% van de 1200.

Voor het jaarlijks opwekken zit er een niet noemenswaardig verschil in (volgens sunny design +/- 30W)

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 09:41:
[...]

De 1300 TL zou nominaal power ratio van 97% hebben tegen de 92% van de 1200.

Voor het jaarlijks opwekken zit er een niet noemenswaardig verschil in (volgens sunny design +/- 30W)
de 1200 doet 1200W max met rendement van 92%.
de 1300 doet 1300W max met rendement van 97%

de opbrengst berekening van sunnydesign is maar een (conservatief) indicatief cijfer.
niet alle factoren worden daar in verwerkt.

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 09:44:
[...]

de 1200 doet 1200W max met rendement van 92%.
de 1300 doet 1300W max met rendement van 97%

de opbrengst berekening van sunnydesign is maar een (conservatief) indicatief cijfer.
niet alle factoren worden daar in verwerkt.
THNX, dan word het toch maar eens even vragen aan de leverancier of we niet beter voor de 1300 kunnen gaan.

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 09:48:
[...]

THNX, dan word het toch maar eens even vragen aan de leverancier of we niet beter voor de 1300 kunnen gaan.
een sma 1600tl gaat natuurlijk ook goed.
de 1300 geen idee of i al leverbaar is.

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10 09:53
Wat vinden jullie van Shinetime 285 wp panelen? Deze zouden als beste getest zijn in Photon?

En wat van de Samil Power 5200 TL omvormer, wederom als beste getest zijn in Photon?

Kan iemand dat bevestigen? Ik krijg zelf geen tests of artikelen van deze producten boven water.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-11 16:50
dat filmpje ziet er wel flitsend uit voor een website die verder niks bied dan eeeeh 1 pagina.... ....

• migjes
SpiceWorm schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 10:04:
Wat vinden jullie van Shinetime 285 wp panelen? Deze zouden als beste getest zijn in Photon?

En wat van de Samil Power 5200 TL omvormer, wederom als beste getest zijn in Photon?

Kan iemand dat bevestigen? Ik krijg zelf geen tests of artikelen van deze producten boven water.
kan ik je niet mee helpen helaas.

kan je wel al wat vertellen over mijn oost-west setup.
mijn oost dakje draait nu lekker met 1710Wp op de power-on.
ga hem nog vergroten naar 1900Wp.
gewoon om te proberen wat het doet met iets meer volt op de mpp.
het rendement blijft nog een beetje achter wat i zou moeten doen.
(hij zakt nog wat weg met een lagere W)
van de zomer (wachtend op belasting terug gave) west eens vol gaan leggen.
ben benieuwend wat het gaat doen.

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10 09:53
Klopt het trouwens dat de Chinese fabrieken verplicht een waarborgfonds moeten bijhouden, voor het geval dat ze failliet gaan?

De samil power solar river tl series zijn ze idd laaiend over bij Photon (de productserie dan):
http://www.solarchamp.eu/files/Samil_Power_PHOTON_ARTICLE.pdf

Gaan voor 1350 euro incl. btw. bij afname van 1 stuks... Dat is 0,25 cent per Wp

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Niks spammert, kwam hem tegen bij het zoeken naar een elektricien op marktplaats en ben een tevreden klant.

Verwijderd

SpiceWorm schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:05:
Klopt het trouwens dat de Chinese fabrieken verplicht een waarborgfonds moeten bijhouden, voor het geval dat ze failliet gaan?

De samil power solar river tl series zijn ze idd laaiend over bij Photon (de productserie dan):
http://www.solarchamp.eu/files/Samil_Power_PHOTON_ARTICLE.pdf

Gaan voor 1350 euro incl. btw. bij afname van 1 stuks... Dat is 0,25 cent per Wp
Ik wordt niet enthousiast. Prijs ongeveer gelijk aan een Power one.
Wat kies jij dan? De P1 werd ook op A getest door Photon. Passief gekoeld ipv fan, voltage range ruimer....enz

De configureerbaarheid wordt niet betrokken in de test, dat zou de test van Photon bruikbaarder maken.

• Bartjuh
  • Niet online
Luc79Ehv schreef op maandag 23 april 2012 @ 20:12:
Anders even op werkspot een oproepje zetten, dan krijg je waarschijnlijk wat meer reacties van bedrijfjes uit de omgeving.
Mooie site btw!

Echt wat voor mijn vader, die zit enorm te klussen aan zijn huis, en zoekt altijd maar een beetje met google.

• multipasser
  • Laatst online: 22-10 01:27

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Net is de eerste installateur langs geweest.
De ligging van het dak is niet ideaal. Ik ga 11600 moeten leggen om 10000 te halen.
De keuze ligt tussen 240w panelen aan 2.10euro, 265 aan 2.2, 330w aan 2.9 (hij wist niet of die de exact juiste prijzen zijn). Straks komt een nieuwe installateur en kijken wat die gaat zeggen. :)

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-11 22:16
multipasser schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:27:
Net is de eerste installateur langs geweest.
De ligging van het dak is niet ideaal. Ik ga 11600 moeten leggen om 10000 te halen.
De keuze ligt tussen 240w panelen aan 2.10euro, 265 aan 2.2, 330w aan 2.9 (hij wist niet of die de exact juiste prijzen zijn). Straks komt een nieuwe installateur en kijken wat die gaat zeggen. :)
? wat bedoel je met 11600 -->11,6 kWp en 10000 --> 10.000 kWh of ??

Je verhaal is niet helemaal duidelijk

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ja, ik wil 10000kwh halen per jaar. Dat is trouwens ook het maximum dat we mogen in België. Daarvoor moet je 11,6kwp installeren. De opbrengst is ongeveer 0,85 in België als ik me niet vergis.

• JeroenH
multipasser schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:33:
De opbrengst is ongeveer 0,85 in België als ik me niet vergis.
Kun je zo niet zeggen, is afhankelijk van je lokatie (dichterbij de kust betekent i.h.a. een hogere opbrengst) en natuurlijk je oriëntatie en andere eigenschappen van je installatie.

1000 kWh/kWp per jaar is tegenwoordig al niet gek meer.

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

1000kWh/kWp? Dus je wil zeggen 100% rendement?

Verwijderd

multipasser schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:42:
Dat is opbrengst en heeft niets te maken met rendement.

Het betekent niets anders dan dat er 1000kwh in een jaar wordt gemaakt met 1000wp geinstalleerd vermogen.
Het rendement zal wellicht 14% zijn.

• JeroenH
multipasser schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:42:
Nee, geen 100% rendement. Definieer rendement... energetisch? omzetrendement? financieel?

Met 1000 kWh/kWp bedoel ik dat elke kWp die je neerlegt 1000 kWh per jaar produceert. Dat kan dus met een goede en goed georiënteerde installatie, maar dat hoeft niet. Kan ook 800 of 900 (of zelfs 1100, heb ik gehoord) kWh/kWp per jaar zijn.

• Bartjuh
  • Niet online
Irritant zeg, met die mW (milliwatt), waar ze MW (Megawatt) bedoelen.

Ik denk dat er wereldwijd maar een verplichte eenheden-cursus moet worden opgezet :+

• JeroenH
Bartjuh schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:56:
Ik denk dat er wereldwijd maar een verplichte eenheden-cursus moet worden opgezet :+
Hear, hear!

Het zou de discussie over (duurzame) energie een stuk vergemakkelijken. Nu hebben Henk en Ingrid (...) werkelijk geen idee wat een kWh is of wat een kuub gas precies voor je kan doen...

Verwijderd

@multipasser De prijs kan zeker nog dalen. Voor een 11600 Wp systeem moet je zeker onder de € 2,- p/Wp uit kunnen komen.

• Bartjuh
  • Niet online
JeroenH schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 11:58:
[...]
Hear, hear!

Het zou de discussie over (duurzame) energie een stuk vergemakkelijken. Nu hebben Henk en Ingrid (...) werkelijk geen idee wat een kWh is of wat een kuub gas precies voor je kan doen...
Ik zat al te denken; bedoelen ze nu per cell apart? Maar dan is 100mW(p) weer heel weinig :P Het leest gewoon irritant.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Tjee 11,6 kW aan PV, daar kan de particulier in Nederland alleen maar van dromen :z

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

Ja, en een goede subsidieregeling.... Dan moet ik maar in mijn vakantiehuis in Belgie gaan wonen.

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:03:
@multipasser De prijs kan zeker nog dalen. Voor een 11600 Wp systeem moet je zeker onder de € 2,- p/Wp uit kunnen komen.
Geplaatst? Ik doe het niet zelf hé.
En in Nederland of Belgie?

Ik denk dat Nederland misschien wat goedkoper is.

Pagina: 1 ... 47 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.