born2tweak schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 08:04:
[...]
We hebben een aansluiting van 3x 25A. De meterkast moet nog aangepast worden, vanwege het plaatsen van een keuken. Kan ik er meteen een paar extra groepen bij plaatsen! We hebben nog een enorm ouderwetse meterkast, met bijbehorende meter uit het jaar 0.
Gisteren even de jaar afrekening van de Nuon er bij gepakt, we hebben zo'n 3800kWh piek en 4000kWh dal verbruikt vorig jaar. Maar dat is wel met 2 gezinnen, we hebben een dubbel-huis.
Moet ik bij het verbruik nu ook rekening gaan houden met het compenseren van het verbruik van alleen piek, of mag ik dal ook meerekenen?
Ik denk dat we ook nog wel naar 't verbruik moeten gaan kijken, vind die 4000 in dal nog best veel. Geen idee waar dat allemaal in is gaan zitten... mogelijk onze waterpomp, we hebben onze eigen waterbron.
oke.
3x25A.
cool is meer dan genoeg om iets mee te doen.
een ouderwetse meterkast is geen probleem (Hell vroeger maakten we dingen nog goed).
maar als er dingen moeten worden aangepast voor de keuken.
en het gaat volgens de regels, dan zal i waarschijnlijk vervangen moeten worden.
een meter uit jaar 0 kan heel voordelig zijn.(later daar meer over)
dubbelhuis met 2 gezinnen.
dit is niet helemaal normaal.
(ik dacht dat het zelfs voordelig was om dan 2 meters te hebben, maar ik kan er naast zitten)
piek en dal mag je gewoon bij elkaar op tellen.
ga rond zoeken waar dat verbruik allemaal naar toe gaat.
het is een aardig hoog verbruik maar met 2 gezinnen is het geen bijzondere uitzondering.
en nu gaan we verder.
het eerste wat moet gebeuren is de meterkast aan passen. (moet toch al voor de keuken.)
dan is het handig om teweten voor welke omvormer je wil gaan en die aanpassing meteen te doen.
het ziet er naar uit dat je 3 fase hebt dan kun je eens gaan kijken naar een omvormer.
kijk eens naar de grotere sma omvormers (3 fase) of kostal pico 4.2/5.5 der zijn er wel meer.
een meter uit jaar 0.
is het een oude ferraris met een draaischijf?
(hopelijk zonder terugloop rem?)
heb je al een plek waar je de omvormer zou kunnen op hangen.
(heb al snel het idee met dit soort grote installaties de omvormer niet te ver van je panelen wil hebben hangen)
omvormer kunnen wel een beetje warm worden dus een plek waar de warmte weg kan is gewenst.
ook kunnen ze een beetje lawaai maken (niet bizonder veel maar ik zou mijn omvormer niet boven mijn bed willen)
daar moet natuurlijk een flinke kabel naar toe getrokken worden. kan dat.
panelen.
je kunt gerust gaan kijken naar panelen van rond de 250Wp.
je dak ziet er groot genoeg uit voor flink wat van die jongens der op.
doe eens goed kijken op welke stukken der schaduw valt en probeer die te meiden.
de maten zijn meestal zoon 1,6 x 1 meter van dat soort panelen.
kijk een hoeveel je er op dak zouden passen.
ik begreep dat er wel elektro kennis was binnen de familie.
dus ga eens spelen met het programmatie van sma sunnydesign om eens te kijken hoeveel wp en welke omvormer er evt bij zou passen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)