Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.545.644 views

Onderwerpen

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

antonboonstra schreef op zondag 22 april 2012 @ 21:20:
[...]

1. Omdat een kleinere omvormer goedkoper is
2. Omdat de panelen verwaarloosbare tijd van het jaar gelijk of meer produceren dan hun STC vermogen.
3. Omdat mijn Steca 500 kortstondig ook wel (iets) meer dan 500W kan leveren ;)
Ok, thanks, duidelijk.
JanJeen schreef op zondag 22 april 2012 @ 20:58:
Ik wil een zonnepaneel als tuintafel, de meeste tuintafel materialen hebben niet een hele goede terugverdientijd. De tafel staat natuurlijk op een zonnige plek, vlak bij een elektrapunt. Echter wat je niet wil is een instortende opbrengst zodra er een kop koffie op wordt gezet, wat mij bij dunne film panelen bracht. In mono en polykristalijn is er voldoende aanbod, maar dunnefilm ben ik nog nergens tegengekomen... Waar zou je hier in zuid-NL een dunne film paneel kunnen kopen, plus kleine waterdichte omvormer?
Op zich een leuk idee. Ik lees net dat een zonnepaneel in de zomer wel 50 tot 65 graden kan worden. In dat geval zet je toch liever de parasol er over heen voordat je er aan gaat zitten. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Geurt-kun op 22-04-2012 21:26 . Reden: oops ]

2k op west bij Pv Output

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 03-05-2012 17:43 ]

Verwijderd

Een schans is eigenlijk een grote dakbeugel/ stellage. Deze heb ik laten maken door een constructie bedrijf, ze zitten ook op internet aluminiumshop.nl. Op deze computer heb ik geen foto staan van mijn schans.
De hoek van de schans is 15 graden, dus de wind heeft er niet echt veel vat op. Uiteraard moet je wel de nodige ballast gebruiken.

Voor ons was dit de beste oplossing, anders had ik hooguit 6 panelen in landscape in twee rijen achter elkaar kunnen zetten. Nu zijn het er 12 stuks....

Verwijderd

Luc79Ehv schreef op zondag 22 april 2012 @ 21:16:
Kan me wel iets voorstellen wat je met zo'n "schans" bedoelt, dat zal een soort van stellage zijn?
Maar dan zit je natuurlijk wel met de wind krachten die opgevangen moeten worden, wat anders ligt dan bij een normale opstelling?
Waar koop je zoiets en heb je evt. afbeeldingen van je eigen installatie ergens staan?
Ik heb ook een schans staan, gemaakt door de buurman van Gasschuif. Zie mijn bericht eerder in dit topic voor foto's en overige info.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:51
Al 'n hele poos lees ik met jullie mee en langzamerhand raak ik 'aangestoken' door het zonnepanelen virus. Voor ik verder ga puzzelen wel een vraagje. Zie de volgende woning:

Afbeeldingslocatie: http://cloud.funda.nl/valentina_media/010/322/140_groot.jpg

De uitbouw staat pal op het zuid-zuidwesten en heeft vanaf de ochtend tot een uur of 18:00 prima zon. Ook de hoek ziet er goed uit voor het ontvangen van veel zon, het geheel is ook nog 's best groot (rond de 3 x 7 meter). Het enige is dat de gevel- en dakbeplating bestaat uit gemoffeld aluminium platen - zoals te zien is. Is dit uberhaupt iets waar iemand ervaring mee heeft of hier wat op te plaatsen is qua zonnepanelen? Nog even los van dakbelasting e.d., als je hier iets op wilt maken zonder gaten in m'n dak te hoeven maken?

Verder zal ik me verdiepen in de panelen en voorwaarden voor stroomopbrengst - echt verder van de meterkast kun je niet zijn vanaf de uitbouw, dus dat maakt het aansluiten op een groep op z'n minst 'uitdagend' :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
@Ecowoman Wauw, dat ziet er goed uit inderdaad! Op die manier krijg je veel panelen op een beperkt dak.

[ Voor 10% gewijzigd door Luc79Ehv op 22-04-2012 21:36 ]

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

2Dutch schreef op donderdag 19 april 2012 @ 19:36:
Dit is me ook wat..ik meld netjes bij onze verzekeraar dat er panelen op het dak liggen. Denkende: ik moet de factuur meersturen en ze gooien dat bedrag bij hun cijfertjes.

Krijg ik een formulier toegestuurd:herbouwwaardemeter..veel vakjes in te vullen, en een paar regels waarop ik kan melden dat ik panelen heb :X
Komt dit jullie bekend voor? Ik ben geneigd om ze de factuur van de panelen te sturen, zo van: de rest van de gegevens hebben jullie al, voeg daar deze kosten aan toe ofzo?

Of is dit doodnormaal? :P
Gents, mag ik jullie ervaringen weten mbt het melden van de panelen bij de verzekeraars?
Gekke dingen meegemaakt, zaken waarop iedereen zou moeten letten e.d.? :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-11 23:30
SunshineCompany schreef op zondag 22 april 2012 @ 19:40:
En dit is (naar mijn mening) zo'n plaatje geworden, daarom wat meer foto's. Als het teveel is, hoor ik het wel, en haal ik ze weg.

-knip-

Ik denk dat dit het mooiste particuliere systeem is wat we dit jaar geplaatst hebben, en betwijfel het of we iets mooiers plaatsen de komende tijd.
Ik ben een groot voostander van foto's. Ze geven zoveel inspiratie.
Inderdaad een erg mooi systeem. Vooral omdat het zo mooi op het dak past.

Verwijderd

Wat een aparte woning, zo met aluminium beplating. Volgens mij zijn de platen omgevelst en kan je hier montageklemmen opzetten. In ieder geval altijd aluminium of RVS gebruiken. Je zou eens moeten informeren bij mijn leverancier aluminiumshop.nl. Volgens mij weten ze hier ook wel raad mee...

Overigens ziet mijn zonneschans er net zo uit als bij ecowomen. Alleen staan mijn panelen in portret opstelling.

• MeTooPV
NiGeLaToR schreef op zondag 22 april 2012 @ 21:33:
Het enige is dat de gevel- en dakbeplating bestaat uit gemoffeld aluminium platen - zoals te zien is. Is dit uberhaupt iets waar iemand ervaring mee heeft of hier wat op te plaatsen is qua zonnepanelen? Nog even los van dakbelasting e.d., als je hier iets op wilt maken zonder gaten in m'n dak te hoeven maken?

Verder zal ik me verdiepen in de panelen en voorwaarden voor stroomopbrengst - echt verder van de meterkast kun je niet zijn vanaf de uitbouw, dus dat maakt het aansluiten op een groep op z'n minst 'uitdagend' :+
Volgens mij is dit vergelijkbaar met golfplaten. Je zult er doorheen moeten (laten) boren, bij voorkeur op een bergje en niet in een dal. Met een beetje geluk is op de platen te zien wara ze aan de onerliggende constructie zijn vastgezet. Dara kan je ook je panelen gana bevestigen.

Voor wat bereft stroom naar de uitbouw. Eerste vraag is waar de omvormer het beste kan hangen. In je uitbouw?
Je zou eens een blik in de kruipruimte kunnen werpen. Maar ik vrees dat de uitbouw niet via de kruipruimte bereikbaar is (hooguit de woonkamer ervoor) Of misschien kan je buitenom gaan?

• NiGeLaToR
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 21:48:
Wat een aparte woning, zo met aluminium beplating. Volgens mij zijn de platen omgevelst en kan je hier montageklemmen opzetten. In ieder geval altijd aluminium of RVS gebruiken. Je zou eens moeten informeren bij mijn leverancier aluminiumshop.nl. Volgens mij weten ze hier ook wel raad mee...
Dank je - het is zeker apart ;) We grappen wel eens met buren dat we blij zijn dat die van ons poepgroen is en die van hun een leuker kleurtje heeft. Goede tip, ik ga navraag doen. De platen zijn inderdaad gevelst; enige wat ik moet uitzoeken is of de platen genoeg stevigheid hebben om zowel weerstand tegen zwaartekracht als wind te bieden :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:08

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Hou je toevallig bij hoeveel kWp je gelegd hebt in de afgelopen jaren? Volgens mij ben jij alleen al verantwoordelijk voor een MWp nieuwe aanleg in Nederland.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• NiGeLaToR
MeTooPV schreef op zondag 22 april 2012 @ 21:53:
[...]

Volgens mij is dit vergelijkbaar met golfplaten. Je zult er doorheen moeten (laten) boren, bij voorkeur op een bergje en niet in een dal. Met een beetje geluk is op de platen te zien wara ze aan de onerliggende constructie zijn vastgezet. Dara kan je ook je panelen gana bevestigen.

Voor wat bereft stroom naar de uitbouw. Eerste vraag is waar de omvormer het beste kan hangen. In je uitbouw?
Je zou eens een blik in de kruipruimte kunnen werpen. Maar ik vrees dat de uitbouw niet via de kruipruimte bereikbaar is (hooguit de woonkamer ervoor) Of misschien kan je buitenom gaan?
Maar met boren gaat de waterdichtheid verloren toch? Idealiter is het in zekere zin een niet-destructieve manier van bevestigen - klemmen klinkt dan fijner :)

Overigens is de woning op een rechthoek t/m de uitbouw gebouwd. Ik kan dus vanuit de kruipruimte de uitbouw in, er zit geen muur tussen. Dus dan leiding achter de regenpijp naar beneden en zo de kruipruimte in. Heb daar al leidingen lopen naar de meterkast - UTP en coax :) Kan de omvormer dan in de meterkast en/of kruipruimte?

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

antonboonstra schreef op zondag 22 april 2012 @ 21:55:
[...]

Hou je toevallig bij hoeveel kWp je gelegd hebt in de afgelopen jaren? Volgens mij ben jij alleen al verantwoordelijk voor een MWp nieuwe aanleg in Nederland.
Ik weet precies hoeveel we leggen.. en die MWp is een mooi streven inderdaad.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
NiGeLaToR schreef op zondag 22 april 2012 @ 21:57:
[...]

Maar met boren gaat de waterdichtheid verloren toch? Idealiter is het in zekere zin een niet-destructieve manier van bevestigen - klemmen klinkt dan fijner :)

Overigens is de woning op een rechthoek t/m de uitbouw gebouwd. Ik kan dus vanuit de kruipruimte de uitbouw in, er zit geen muur tussen. Dus dan leiding achter de regenpijp naar beneden en zo de kruipruimte in. Heb daar al leidingen lopen naar de meterkast - UTP en coax :) Kan de omvormer dan in de meterkast en/of kruipruimte?
Volgens mij is ophangen van een omvormer in een meterkast niet gebruikelijk ivm brandgevaar.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• NiGeLaToR
Appie Heijn schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:01:
[...]

Volgens mij is ophangen van een omvormer in een meterkast niet gebruikelijk ivm brandgevaar.
Dan is de kruipruimte zowaar nog minder slim :)

Enfin, nog genoeg uitzoekdingetjes dus... vind het wel een leuk project - en gezien de terugverdientijd vraag ik me af waarom we nieuwbouwhuizen er niet mee gaan uitrusten!

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 09:54:
Een AEG PV protect 2000, zou ook prima gaan. Maximaal aan te sluiten pv vermogen 2200Wp. Deze zijn te vinden voor € 545,- incl. BTW.
Voor 9 stuks JYM260? Een AEG gaat ook maar tot maximaal 500V. Niet geschikt dus! Maar die prijs is wel erg laag. Waar heb je die vandaan?

Mijn excel rekensheet met inmiddels 87 type omvormers en zo'n 20 types PV panelen komt met de volgende omvormers voor 9 stuks JYM260:
  • SMA SB2100TL (beetje ondergedimensioneerd maar moet prima kunnen)
  • SolarMax 2000S (idem maar goedkoper)
  • SMA SB2500HF-30 (beetje duur)
  • Sunways NT 2500 (erg hoge efficientie!)
  • SMA SB2500 (oud type met matige efficientie)
  • Mastervolt XS 3200 (ook al een oudje met matige efficientie, maar flexibel toepasbaar)
  • Power One PVI-3.0-TL (aardig overgedimensioneerd, maar 2 trackers)

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 22-04-2012 22:11 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

OK, moet je even kijken naar een Stecagrid 3000 Coolcept. Deze omvormers kunnen hoge spanningen aan en hebben een hele hoge efficientie. Ook in Photon als sehr gut getest. Volgens mij ligt de prijs van deze omvormer zo rond de € 1000,-

De AEG omvormer via een bedrijf in Naaldwijk. Alleen zou dit type omvormer niet meer leverbaar zijn i.v.m. Nieuwere types (deze heeft nog MC3 connectoren)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2012 22:19 ]

Verwijderd

antonboonstra schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:09:
• Sunways NT 2500 (erg hoge efficientie!)
Alleen heb je niet zoveel aan die hoge efficientie als ze het vervoeren in een doos zonder beschermingsmiddelen zoals piepschuim en/of een minipallet. Ik heb tot 2 maal toe een beschadigd Sunways exemplaar ontvangen, die ik beide teruggestuurd heb, waarna ik op zoek ben gegaan naar een andere omvormer.

Verwijderd

Ik vraag me eigenlijk wel eens af hoeveel stroom je nou eigenlijk kan opwekken met PV panelen, in kwh.
Gebruiken op moment 7800+ kwh per jaar, en als dat met zonnepanelen snel terugverdiend kan worden... wat hier lijkt te zijn. ;) Korte vraag eigenlijk: Kan je met panelen nou 7800 kwh opweken of heb je dan een heel park hebben?

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:17:
Ik vraag me eigenlijk wel eens af hoeveel stroom je nou eigenlijk kan opwekken met PV panelen, in kwh.
Gebruiken op moment 7800+ kwh per jaar, en als dat met zonnepanelen snel terugverdiend kan worden... wat hier lijkt te zijn. ;) Korte vraag eigenlijk: Kan je met panelen nou 7800 kwh opweken of heb je dan een heel park hebben?
Als je een dak van 10 bij 5 meter hebt, dan wel ja. 2x 15 stuks 265Wp op een SMA TriPower 8000 :9~

Maar mijn advies zou zijn eerst eens kritisch naar je verbruik te kijken. Dit is echt (te) hoog voor een woonhuis.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:17:
Beetje afhankelijk van waar je woont in Nederland heb je daar ongeveer 8000Wp aan zonnestroompanelen voor nodig. Stel dat je panelen van 250Wp neerlegt gaat het dus om 32 panelen. Een echte Tweaker komt er wel uit om uit te zoeken hoe groot die zijn ;)

Verder heb je om 8kW in te kunnen voeden wel een stevige elektrische installatie nodig, een dikkere hoofdzekering of misschien wel driefasen - daar ben ik niet geheel in thuis.

8kWp is in Nederland nog steeds een relatief grote installatie (voor een particulier) maar al niet meer zeer groot.

En zelfs als het niet past (op het dak of binnen het budget), je hoeft niet per sé je gehele verbruik op te wekken. Je kunt ook de helft opwekken, of elke gewenste fractie.

En zoals altijd: ik ken de samenstelling van je huishouden niet, maat 7800kWh per jaar klinkt aan de hoge kant. Het loont altijd om daar eerst wat aan te doen.
antonboonstra schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:20:
Maar mijn advies zou zijn eerst eens kritisch naar je verbruik te kijken. Dit is echt (te) hoog voor een woonhuis.
Pas op met aannames he. Bedrijfje thuis, warmtepomp, dat soort zaken kunnen een dergelijk verbruik veroorzaken. Dat neemt niet weg dat als er nog niet naar gekeken is het vrijwel zeker flink teruggebracht kan worden.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 22-04-2012 22:24 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

Mwah gaan toch verhuizen misschien, denken dat het aan het huis ligt.. Het verbruik al eens proberen te testen, maar opgegeven. Klopt waarschijnlijk redelijk. (Gebruiken gewoon veel) Of de meter is stuk...
Kan niet echt veel aan worden gedaan.

• JeroenH
  • Nu online
Wat is de samenstelling van je huishouden? Hoeveel personen? Zijn er vaak mensen thuis? Kook/verwarm je elektrisch? Draai je een (zware) server? Aquarium? Waterbed?

-edit-

7800 kWh/yr is een mooie case waar ik me wel eens met wat meetapparatuur zou willen uitleven zeg.

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 22-04-2012 22:27 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

Hoeveel kost zo'n installatie van 8 kWp dan ongeveer denken jullie? ;)
*leest aandachtig verder*

Grofweg (heb een excel sheet met alles)
4 personen,
ja.

1 pc soms 24/u
Totaal 4 pcs
Mediacenter 24/u
NAS 24/u
Oude vriezer met normaal verbruik 24/u
Droger

Vaak thuis ja, altijd wel iemand, verwarming 20 graden, ook snachts vaak
Koken op gas.
HR++ ketel

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2012 22:30 ]

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:27:
Hoeveel kost zo'n installatie van 8 kWp dan ongeveer denken jullie? ;)
*leest aandachtig verder*
Voor een dergelijke grootte moet een prijs rond of onder de € 2 per Wp makkelijk mogelijk zijn. Installeren komt daar nog bij - € 1000-2000?

-edit-

En voor leveranciers kun je in de Solar Top 50 kijken, daar staan de meeste aanbieders in Nederland wel in.

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 22-04-2012 22:29 ]

Verwijderd

1000 Wp = 1 kWp?

Verwijderd

Tegenwoordig zit je rond de € 1,50 p/Wp. Dus als je je complete stroomverbruik wil opwekken, zal de investering € 12.000,- bedragen.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 19:40

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 16:14:

lik lik tenesol... kwijl,
nu snel ook weer weg lekker verder likken, en niet te lang tussen het huisvrouwen geneuzel hier blijven hangen.

het topic is toch al rot door alle imho`s.
waardeloos.
Ik vind het een beetje vies hoor. ;)

imho's... o ja. Welke dan? Dat zou wel eens een leuk gesprek kunnen zijn.
Maar dat niet hier. Ik ga maar eens wat minder hier zijn en meer werken.

Deze week ga ik wat echt zinvols doen, 4070wp bij mijn broer installeren.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:33:
Tegenwoordig zit je rond de € 1,50 p/Wp. Dus als je je complete stroomverbruik wil opwekken, zal de investering € 12.000,- bedragen.
wel er bij zeggen dat dat nog best lastig is als je het dan wil laten aanleggen.
dat is wel een zelfbouw prijs.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Hoelang gaan pW panelen nou mee tegenwoordig?

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 19:40
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:39:
PV-panelen bedoel je wellicht (van Photo Voltaics)?

technische levensduur kan > 30 jaar zijn, panelen uit jaren 60-70 doen het nu vaak ook gewoon.
Omvormer die de gelijkstroom naar het lichtnet omvormt kan wel een zwakkere schakel zijn met oog op de componenten er in.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:39:
Wat is pW?

Wp is een afgeleide eenheid van Watt.
PV is photovoltaics.

25-30 is een aardig uitgangspunt - als je kwaliteit goede panelen neemt.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:34:
Deze week ga ik wat echt zinvols doen, 4070wp bij mijn broer installeren.
Wel een paar foto's hier posten he :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• JeroenH
  • Nu online
1 pc soms 24/u
Totaal 4 pcs
Mediacenter 24/u
NAS 24/u
Droger

Koken op gas.
HR++ ketel
Aan al die IT-apparatuur te zien (vooral 24/7 :/ ) en een oudere vriezer i.c.m. met altijd wel iemand thuis is 7800kWh wel haalbaar ja. Maar ik weet ook zeker dat er makkelijk wat aan te doen is. 25% eraf moet heel eenvoudig mogelijk zijn, 50% wellicht ook maar dan moet je niet bang zijn om zaken wat 'anders' te bekijken. Maar we zijn Tweakers, wij zijn niet bang voor 'anders', nietwaar? :)

Verwijderd

@migjes, klopt helemaal.. Gaat alleen om panelen, omvormer, bevestigingsmaterialen en solarkabel. Het plaatsen van de panelen, het aansluiten e.d. Zal ook nog een lieve duit kosten.

Verwijderd

JeroenH ;) Ik luister altijd graag, wil je wat wijsheid delen? :P PM me maar, ik heb een lijstje misschien weet je wat.

• JeroenH
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:47:
JeroenH ;) Ik luister altijd graag, wil je wat wijsheid delen? :P PM me maar, ik heb een lijstje misschien weet je wat.
No problem, stuur me even een mailtje (jeroen@solarwebsite.nl), dan denk ik met je mee. Ik ga pitten nu, morgen weer vroeg uit de veren. TTFN!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:42:
[...]
Wel een paar foto's hier posten he :)
Hij is mijn broer, maar ook klant nr.1 , dus dat zal ik nog wel even moeten vragen. ;)

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-10 01:27

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

1,5ueuro p/Wp? ik heb wil een installatie van 12000Wp om 10000kW te halen. Dus mijn installatie zou maar 18k kosten?
Terwijl de eerste prijsinschattingen 22k a 23k zijn.

Of is het een stuk goedkoper in NL vs BE ?

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• migjes
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:46:
@migjes, klopt helemaal.. Gaat alleen om panelen, omvormer, bevestigingsmaterialen en solarkabel. Het plaatsen van de panelen, het aansluiten e.d. Zal ook nog een lieve duit kosten.
o die 1,5€ is bij mij met meterkast aanpassen en kabels er naar toe.
zeg maar de d.h.z. prijs. (met flink zoeken naar koopjes maar dat hoort er bij.)
voor dat soort projecten met laten leggen moet je verder bij ssc/solarking etc.. zijn niet mijn pakkie-an.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• PcDealer
  • Laatst online: 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Grofweg (heb een excel sheet met alles)
4 personen,
ja.

1 pc soms 24/u
Totaal 4 pcs
Mediacenter 24/u
NAS 24/u
Droger

Koken op gas.
HR++ ketel
4 volwassenen?
Mijn tips: wat (langere tijd) niet gebruikt wordt uit doen. Standbyverbruik is drastisch te verminderen door er een stroomslof met schakelaar tussen te zetten en de bijbehorende apparatuur erop aan te sluiten.

Voorbeeld: home cinema-hoek (tv, mediacenter, digitale tv kast, etc.). Niet iedereen wil het volgende, maar ik bespaar zo 65W continu: modem, wireless ap, firewall gaan ook bij niet gebruik (buiten de deur of slapen) uit.

Wat is trouwens normaal verbruik bij je oude vriezer? In dit topic (of de voorgangers) ontdekten velen dat de temperatuur een stuk lager kon zonder dat dat ten koste ging van het eten. Ik moet ook eens een metertje aanschaffen. Ik had twee maanden een oudere koel-/vriescombinatie in de schuur aan staan: kostte me 3kWh per dag meer, dat is 1095kWh per jaar(!)/EUR 229,95 (bij mijn all-in 21cent/kWh). Kijk dus kritisch naar je koeling. Wat gebruiken je pc's? Mijn HP dc7900 SFF doet 35W met een E8400. Heb je voor dagelijks gebruik ook voldoende aan een laptop of tablet? Wil je toch de pc aan, dan op standby. Van in mijn geval 35W naar 1,6 of zo, scheelt 24x7x365 33,4kWh per jaar. Doe dat maal 4 en het is alweer 130kWh per jaar.

Tel alles bij elkaar op en je bespaart in theorie al heel veel. Koop als eerste een kwh-meter. Ik heb de Voltcraft Energy Logger 3500. Heeft zich al dik terugverdiend.

20 graden 's nachts, is dat wel zo nodig? Als het nodig is, tocht het te veel -> kijk naar je isolatie. Veel gasverbruik? Zonneboiler bespaard bij ons gemiddeld huishouden met 4 personen (Nibud) 1800m3/1080m3 (verbruik 2011/2012) is een besparing van 40%. 720m3 x 65cent all-in/m3 = EUR 468,00 per jaar. Stel dat een zonneboiler installatie EUR 3.500,00 kost, dan heb je een roi van 7,5 jaar.

Ketel: bij mij stond het vermogen op 100% afgesteld. Deze heb ik in september wat teruggeschroeft voor tapwater (80%) en cv (60%). 's Morgens gaat in de winter de cv niet aan voor dat uurtje. "s Avonds lekker met een deken op de bank. Dan hoeft de cv ook minder hoog.

Ik krijg dit jaar zo'n EUR 580,00 terug door ons verbruik (bijna) dagelijks inzichtelijk te maken in een spreadsheet. Elke wijziging of uitschieter valt zo meteen op. Als er een constant verbruik is, kun je overgaan op wekelijks/maandelijks. Ik vind echter stats geil, dus blijf het zo doen.

LinkedIn WoT Cash Converter

• MeTooPV
NiGeLaToR schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:07:
[...]
gezien de terugverdientijd vraag ik me af waarom we nieuwbouwhuizen er niet mee gaan uitrusten!
Laatst nog 30 huizen gebouwd. Dak helde in 1 richting 30 graden. Voor de indeling maakte het niet uit of het in de richting van de zon zou hellen of naar het Noorden toe. Dus mooie meters voor solar mogelijk. Helaas dacht welstand er anders over. Dak diende in noordelijke richting te hellen anders werd de gevel aan de straatzijde te hoog :-(
Tja, zo'n gemeente is wel voor duurzaamheid, als het maar niet te praktisch toegepast gaat worden.

Verwijderd

De prijzen in Belgie zijn inderdaad een stuk hoger. Ik denk zelf dat het gunstige subsidiebeleid hier debet aan is. @multipasser ik zou zeker in Nederland gaan shoppen.

• migjes
multipasser schreef op zondag 22 april 2012 @ 22:56:
1,5ueuro p/Wp? ik heb wil een installatie van 12000Wp om 10000kW te halen. Dus mijn installatie zou maar 18k kosten?
Terwijl de eerste prijsinschattingen 22k a 23k zijn.

Of is het een stuk goedkoper in NL vs BE ?
1,5 euro de wp zijn materiaal kosten met flink zoeken.
als je zelf niet het dak op wil/kan/durft(allemaal goede reden) kost het richting de 2euro de Wp.
maar grote installaties kosten minder per Wp.
en de prijzen van de panelen dalen nog steeds.

NL vs BE had niet het idee dat het veel duurder of goedkoper was.
(BE heeft volgens mij een voordeeltje tegen over NL,
misschien nu wel een iets volwassener markt.
maar dat kan ook afgunst zijn van en NLer. ;) )

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Folder van "grootste elektrotechnische groothandel van NL" (eigen zeggen), Rexel, die ook in de PeeVau is gedoken:
Consumenten adviesprijs € 4,25 / Wp
;(

Blijkt een folder van 2010 te zijn. Maar dan nog: hij staat gewoon op hun site...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Verwijderd

Ik ben benieuwd wanneer zij eens wakker gaan worden.... Ongelovelijk zeg, dat heb je toch wel een tijdje in je grot opgesloten gezeten. De Wp prijs ligt nu tussen de 1,50.....2,- euro. Voor goede en degelijke materialen. Alles wat boven deze prijs ligt, is pure marge voor de aanbieder.

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 23:33:
De prijzen in Belgie zijn inderdaad een stuk hoger. Ik denk zelf dat het gunstige subsidiebeleid hier debet aan is. @multipasser ik zou zeker in Nederland gaan shoppen.
Yep, installaties aangekocht voor november 2011 hadden nog 40% belastingsvoordeel!
Dat is nu weggevallen dus nu zal je waarschijnlijk je installatie ook in NL kunnen kopen.

• Magnat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-11 13:04
Vandaag de bestelling geplaatst voor 10 Yingli Panda 265, met 5x Enecsys SMI-D480W en een bijbehorende gateway. Levering staat gepland eind mei. Zodra alles op het dak zit zal ik wat foto's plaatsen. En natuurlijk statistieken verzamelen :D

• migjes
Verwijderd schreef op zondag 22 april 2012 @ 20:35:
[...]

Zou jij mij kunnen helpen? Ik heb gezocht binnen de genoemde delen, maar ik kwan het niet vinden. Ik moet toegeven, dat ik niet zo bedreven ben binnen het zoeken in Tweakers.
ik krijg het ook niet meer terug gevonden.
sorrie.

mischien weet iemand anders het verhaal soladin600 vs de steca500.
eens goed te vertellen.

(ik heb wel een idee voor je overschot aan stroom, maar daar is dit de plek niet voor)

• JeroenH
  • Nu online
migjes schreef op maandag 23 april 2012 @ 10:33:
mischien weet iemand anders het verhaal soladin600 vs de steca500.
eens goed te vertellen.
Soladin 500 600 heeft een iets lager omzetrendement dan de Steca, maar een groter verschil is dat de Steca geschikt is voor een stroom tot 5A. De Soladin gaat tot (meen ik) 7A. Je zult dus niet altijd de keus hebben. Een nadeel van de Soladin vind ik dat hij actief gekoeld is (fan), en als het zonnetje lekker schijnt gaat dat flink te keer. De Steca is passief gekoeld en dus vrijwel stil.

Verwijderd

Mooie installatie. Ik ben erg te spreken over de micro omvormers. Gisteren hebben de micro omvormers meer opgeleverd dan de string omvormer (uiteraard omgerekend per paneel).

• migjes
JeroenH schreef op maandag 23 april 2012 @ 10:39:
[...]

Soladin 500 600 heeft een iets lager omzetrendement dan de Steca, maar een groter verschil is dat de Steca geschikt is voor een stroom tot 5A. De Soladin gaat tot (meen ik) 7A. Je zult dus niet altijd de keus hebben. Een nadeel van de Soladin vind ik dat hij actief gekoeld is (fan), en als het zonnetje lekker schijnt gaat dat flink te keer. De Steca is passief gekoeld en dus vrijwel stil.
jep dat had ik ook al verteld.
der is allen eens een keer een stuk voorbij gekomen wat nog een stuk dieper in de materie ging.
waarbij de max uitgang ampere en rendementen werden verteld.
kan het niet meer terug vinden.

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2012 @ 10:40:
Mooie installatie. Ik ben erg te spreken over de micro omvormers. Gisteren hebben de micro omvormers meer opgeleverd dan de string omvormer (uiteraard omgerekend per paneel).
Ik neem aan dat je per Wattpiek bedoeld. Er zijn namelijk "nogal" wat verschillen de typen panelen, van een paar Wp tot 333 Wp (als je de speciale nog grotere kneiters niet mee gaat tellen).

Weer wat leuks gevonden:
“Wat betekent meer duurzame energie voor het tarief dat eindgebruikers betalen?”
... waarbij het over "slimme elektriciteitsnetten", "meer duurzame energie", en "de kosten van de sturing van de energievraag" gaat.

TNO slimbo's die wel even voor ons gaan bepalen wat wij straks extra mogen gaan betalen (?) voor sluwe netten waar de consumenten nauwelijks iets aan zullen gaan hebben, maar wat de grote jongens vast erg plezant gaan vinden. Is mijn inschatting...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• migjes
zonnigtype schreef op maandag 23 april 2012 @ 10:58:
[...]
TNO slimbo's die wel even voor ons gaan bepalen wat wij straks extra mogen gaan betalen (?) voor sluwe netten waar de consumenten nauwelijks iets aan zullen gaan hebben, maar wat de grote jongens vast erg plezant gaan vinden. Is mijn inschatting...
dan hoop ik dat je erg slecht kan schatten.
(hoop doet leven.
hoop is voor de onnozelen.
wat ben ik toch onnozel.)

• zonnigtype

zonnigtype

migjes schreef op maandag 23 april 2012 @ 11:02:
[...]

dan hoop ik dat je erg slecht kan schatten.
(hoop doet leven.
hoop is voor de onnozelen.
wat ben ik toch onnozel.)
Je mag het negeren. Ik heb helaas vaker "goed ingeschat". Maar iedereen maakt fouten, dus ik hoop ik ook... O-)

• migjes
zonnigtype schreef op maandag 23 april 2012 @ 11:05:
[...]

Je mag het negeren. Ik heb helaas vaker "goed ingeschat". Maar iedereen maakt fouten, dus ik hoop ik ook... O-)
gelukkig is het altijd nog zo als tno het gaat onderzoeken het wel een aantal jaar duurt voordat daar een conclusie uit komt.
en dan moeten de netbeheerder mologen nog in beweging komen.
en dan zijn we zo weer een aantal jaren verder.
(en ik durf zelfs te zeggen dat dan de dag stroom vast niet goedkoper word maar de nachtstroom wel duurder.)
en waarschijnlijk kunnen we dan de slimme meters nog een keer gaan vervangen.

• zonnigtype

zonnigtype

Iemand deze platdak console (open) al gezien?

http://www.ubbink.nl/conn...page=1&refno=100000770307

Geen detail product info nog in de downloads. Nieuw???

Als het in Doesburg wordt gemaakt: NL product. Mag ook wel eens toch, na al dat Aziatische geweld of import van voormalige NL uitvinding ("de Ecofys Bak") terug uit Duitsland?

• migjes
zonnigtype schreef op maandag 23 april 2012 @ 11:19:
Iemand deze platdak console (open) al gezien?

http://www.ubbink.nl/conn...page=1&refno=100000770307

Geen detail product info nog in de downloads. Nieuw???

Als het in Doesburg wordt gemaakt: NL product. Mag ook wel eens toch, na al dat Aziatische geweld of import van voormalige NL uitvinding ("de Ecofys Bak") terug uit Duitsland?
dat komt volgens de folder op 60 euro per paneel.

de bak 48 euro.
bevestigings set 12 euro.

kan niet vinden onder welke hoek het dan zou zijn.
dat vind ik best pittig.
maar dat kan advies prijs zijn de praktijk kan lager uitvallen.

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:46

thommich

Belg

Heren,

graag zou ik jullie een laatste keer lastigvallen. Het gaat ondertussen om 3 verschillende offertes voor PV-panelen. Wij zijn leken en zouden niet graag een verkeerde keuze maken. Let wel, dit zijn prijzen voor België...

Als we even aannemen dat het 3 betrouwbare, degelijke installateurs zijn. (Om de vergelijking mogelijk te maken)

Installateur 1
-Panelen: 14x Mage Powertec Plus Mono 265 Wp = 3710Wp
-Omvormer: SMA SB3800 (3300 ook mogelijk)

Extra: "Deze panelen hebben een tuv keuring ondergaan. Duitse normering: de hoekverbindingen zijn geschroefd en de kaderhoogte is 50 mm. Corrosiebestendig, OOK AAN DE KUST!" (Wij wonen in agrarisch gebied aan de kust)
"Mage is een Duits bedrijf dat momenteel heel goede cijfers haalt. Plus-toleranties tot 5 Wp."
10 jaar productgarantie (NIET verlijmd, maar degelijk en dubbelwandig kader!)

PRIJS: 8848,35€ (incl 6% BTW) =2,39€/Wp

Installateur 2
-14 panelen Azur Solar M250 (volledig zwart) = 3,5 kWp
-Omvormer Diehl 4301S

Prijs: 8384,60€ (incl 6% BTW)=2,40€/Wp

OF

-21 panelen GH Solar M200 (volledig zwart) = 4,2 kWp
-SMA SB3300

Prijs: 9853,76€ (incl 6% BTW)=2,35€/Wp

Installateur 3
-14 panelen Suntech STP 235Wp (10j productgarantie) = 3290Wp (promotie)
-SMA SB3300

Prijs: 7114,30€ (incl 6% BTW)=2,16€/Wp

OF

-14 panelen Yingly Panda 265 Wp met 10 jaar product garantie =3710Wp
-SMA SB3800

Prijs: 8179,81€ (incl 6% BTW)=2,20€/Wp

Welke installateur zouden jullie aanraden aan ons? (Wij zijn radeloos aan het raken)

[ Voor 14% gewijzigd door thommich op 23-04-2012 11:55 . Reden: overbodige info weggehaald ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:25

ericplan

5180 Wp PV

migjes schreef op maandag 23 april 2012 @ 11:29:
[...]

dat komt volgens de folder op 60 euro per paneel.

de bak 48 euro.
bevestigings set 12 euro.

kan niet vinden onder welke hoek het dan zou zijn.
dat vind ik best pittig.
maar dat kan advies prijs zijn de praktijk kan lager uitvallen.
Eén flatfix steuntje kost ook al rond de 40 euro.(link) en dan komt daar ook nog montagespul bij.

[ Voor 23% gewijzigd door ericplan op 23-04-2012 11:37 ]

A'dam PVOutput

• migjes
ericplan schreef op maandag 23 april 2012 @ 11:34:
[...]

Eén flatfix steuntje kost ook al rond de 45 euro.
1 flatfix steuntje = 29,95 ex btw. ;)
ik kan je de catalogus wel sturen.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Benodigd voor één paneel, twee flatfixsteunen, twee bevestigingssets, hoeklijn 50 x 50 x 2
Zit je al gauw ruim boven de 60 euro.
En de Ubbinkbak wordt misschien ook wel goedkoper aangeboden dan de folderprijs

A'dam PVOutput

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik ga een 6tal offertes binnenkrijgen.
Zijn er omvormers of panelen waar ik van weg moet blijven?

Ik zie SMA's meestal tegenkomen als omvormers?
Yingli als beste panelen Prijs/kwaliteit?

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-11 21:12
thommich schreef op maandag 23 april 2012 @ 11:33:
Heren,
Welke installateur zouden jullie aanraden aan ons? (Wij zijn radeloos aan het raken)
Als je euro deelt door wattpiek kun je een eerlijke afweging maken. Doe dat eerst eens zou ik zo zeggen.
geen idee hoe diep de zakken gaan bij jullie. 1000 euro is veel geld tenslotte.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• migjes
ericplan schreef op maandag 23 april 2012 @ 11:41:
Benodigd voor één paneel, twee flatfixsteunen, twee bevestigingssets, hoeklijn 50 x 50 x 2
dat klopt.
ik denk nog wel meer al 60 euro voor een volledige set flatfix voor 1 paneel.
2x flatfix 15 29,95 = 59.90
1x balast profiel = 1,75 (gokje. hij moet verzaagt worden)
4x flatfix loadbearing rubber 0,50 = 2,00
dus 63.65 euro ex btw ex verzend kosten.

en dat schreef ik ook dacht ik.

• thommich

thommich

Belg

Lardman schreef op maandag 23 april 2012 @ 11:51:
[...]

Als je euro deelt door wattpiek kun je een eerlijke afweging maken. Doe dat eerst eens zou ik zo zeggen.
geen idee hoe diep de zakken gaan bij jullie. 1000 euro is veel geld tenslotte.
Allereerst bedankt voor je antwoord!

Heb ondertussen de €/Wp waardes erbij gezet.
Uiteraard zou het gemakkelijk zijn om nu de goedkoopste €/Wp eruit te halen, maar we willen ook geen miskoop doen. Er zal natuurlijk kwaliteitsverschil in de installaties zitten...

Vandaar dat ik hier kom om raad te vragen, aangezien hier de mensen zitten met ervaring en die weten welke panelen en omvormers goede keuzes of minder goede keuzes zijn :)

• zonnigtype

zonnigtype

Je hebt het over 6% BTW, dus België? Dan beter op Zonstraal forum vragen, daar is zeer uitgebreide ervaring met Belgische prijsstelling. In NL wordt 19% BTW gerekend.

http://zonstraal.forumup.be/?mforum=zonstraal
Installateur 1
-Panelen: 14x Mage Powertec Plus Mono 265 Wp = 3710Wp
-Omvormer: SMA SB3800 (3300 ook mogelijk)

Extra: "Deze panelen hebben een tuv keuring ondergaan. Duitse normering: de hoekverbindingen zijn geschroefd en de kaderhoogte is 50 mm. Corrosiebestendig, OOK AAN DE KUST!" (Wij wonen in agrarisch gebied aan de kust)
"Mage is een Duits bedrijf dat momenteel heel goede cijfers haalt. Plus-toleranties tot 5 Wp."
10 jaar productgarantie (NIET verlijmd, maar degelijk en dubbelwandig kader!)

PRIJS: 8848,35€ (incl 6% BTW)
Zou ik me niet al te druk om maken, om dat corrosie gedoe. Mijn 12 jaar oude Shelletjes staan 7 km. uit de kust. Doen het nog steeds prima, belangrijkste is dat de modules goed zijn gemaakt. Chinezen hebben Europese productie apparatuur. Mage haalt zijn cellen uit China of uit U.S.A. Plus toleranties (doen ze tegenwoordig bijna allemaal) is marketing truuk door gewoon scherp cellen te sorteren. 10 jaar productgarantie is zonder meer OK, maar ook meer Chinezen die hetzelfde (gaan) doen.

Rest: ook eigenlijk lood om oud ijzer, het hangt vooral van kwaliteit van je leverancier af. Niemand kan nu weten wat al die honderden types modules over tien jaar gaan doen.

GH Solar is mij niet bekend. Aha, die laat zo te zien eigen OEM paneeltjes met allerlei kwaliteitschecks etc. maken. Tja, je mag ze op hun blauwe ogen geloven. Beter merkmodules kopen.

http://www.ghsolar.be/NL/producten.htm

Suntech is grootste cellen fabrikant ter wereld. En verkoopt hele goede producten. Yingli is nu vierde (Photon april 2012, na ST, First Solar, en JA Solar). Maar of dat nu echt veel verschillend zal zijn van de andere (merk)producten ... Suntech en Yingli zullen mogelijk beter de titanenclash overleven die nu gaande is. Dus als er een garantie geval is (niet voorzien, zeg echter nooit nooit), bestaan die twee Chinese reuzen waarschijnlijk nog. Of Mage tegen die tijd nog zal bestaan, laat staan Azur Solar... (daarom garanties leverancier belangrijkst, die moet de problemen afvangen...).

Niet radeloos raken. Gewoon een van de pakketten kiezen. Je gaat er echt niet armer van worden. Rijk ook niet. Want dat is de "bedoeling" ook helemaal niet... ;)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-11 21:12
@Thommich, dan kom je op onderbuik. Yingli Panda's op SMA omvormer lijkt mij persoonlijk de goede (installateur 3), op de voet gevolgd door suntech@SMA van tevens installateur 3.

let wel, persoonlijke mening op basis van goede ervaringen in het verleden.

Toch vind ik het grappig dat je in nederland 3120 wp aan mono's op een SMA omvormer inc installatie voor 5500 euro kunt krijgen, exclusief de België specifieke dingen die er gebeuren moeten.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• migjes
thommich schreef op maandag 23 april 2012 @ 11:33:
rustig maar, niet in paniek raken.
het zijn te weinig gegevens om er iets mee uit te rekenen.
luister naar zonnigtypes antwoord.

mijn onderbuik vertelt mij ook installateur 3.
maar ook daar vraag ik me af of dat wel gaat.
de gegevens zijn helaas te summier om het echt te berekenen.

• thommich

thommich

Belg

zonnigtype schreef op maandag 23 april 2012 @ 11:58:
[...]
Je hebt het over 6% BTW, dus België? Dan beter op Zonstraal forum vragen, daar is zeer uitgebreide ervaring met Belgische prijsstelling.

http://zonstraal.forumup.be/?mforum=zonstraal
Klopt, ga ik zeker eens bekijken!
(daarom garanties leverancier belangrijkst, die moet de problemen afvangen...).
Dus in feite moet ik de installateur laten een garantie geven, ongeacht wat er met de producent gebeurt?

Dank voor alle hulp!
migjes schreef op maandag 23 april 2012 @ 12:08:
[...]

rustig maar, niet in paniek raken.
het zijn te weinig gegevens om er iets mee uit te rekenen.
luister naar zonnigtypes antwoord.

mijn onderbuik vertelt mij ook installateur 3.
maar ook daar vraag ik me af of dat wel gaat.
de gegevens zijn helaas te summier om het echt te berekenen.
Welke gegevens zouden jullie graag nog zien om een beter oordeel te vellen?

Bedankt voor jullie tijd! _/-\o_

• migjes
ericplan schreef op maandag 23 april 2012 @ 11:41:
ik heb al iets meer gevonden over die bakken.
www.ubbink.nl/documents/InstallationManual.pdf

panelen moeten minder breed zijn als 104cm.
dus genoeg soorten moeten passen.

hoek is 15 graden.

als de prijs iets lager uitvalt als de advies prijs kan het best interessant zijn.

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:52
migjes schreef op maandag 23 april 2012 @ 12:38:
[...]

als de prijs iets lager uitvalt als de advies prijs kan het best interessant zijn.
Best mooi concept, vraag me wel af in hoeverre die 'gedeeltelijk' open achterkant voor problemen gaat zorgen als het flink gaat waaien.

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

• zonnigtype

zonnigtype

[...]

ik heb al iets meer gevonden over die bakken.
www.ubbink.nl/documents/InstallationManual.pdf

panelen moeten minder breed zijn als 104cm.
dus genoeg soorten moeten passen.

hoek is 15 graden.

Dank migjes. Ik heb vergelijkbare systemen ook bij andere fabrikanten gezien, natuurlijk elke keer weer iets anders. Qual der Wahl, noemen ze dat bij de oosterburen. SolarWorld heeft z'n eigen systeem, mijn inschatting is dat die niet goedkoop zal zijn:

http://www.solarworld.de/...blaetter/db_suntub_de.pdf

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-11 18:32
Let er wel op dat die bakken van Ubbink volgens de documentatie zijn berekend op bebouwd gebied, niet gelegen langs de kust, volgens NEN 6702.

"Ballast table for wind zones according to Dutch regulations for built up area’s outside coastal regions NEN6702"

In onbebouwd gebied en in gebieden langs de kust waait het harder en zal je dus in ieder geval meer ballast moeten toepassen (misschien ook wel een ander type bak?). Tevens is de NEN 6702 officieel niet meer geldig, aangezien het nieuwe bouwbesluit 1 april in werking is gegaan. Eigenlijk hadden ze de Eurocode moeten gebruiken (NEN-EN 1991-1-4). Hierin worden iets hogere windbelastingen aangehouden, geloof ik.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:52
Ik zie ook geen manier om die 'Ubbink bakken' aan elkaar te koppelen, dat zou het geheel nog wat windbestendiger maken....

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Zelfs met deze prijs is het interessant als je een paar paneeltjes erbij wil zetten, gedurende een aantal jaar. Een paneel met een console en een microinverter en je hebt een prachtig groeimodel.

A'dam PVOutput

• Luc79Ehv
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-09 10:03
die ubbink bakjes zijn €62,83 incl btw zo te zien:
http://www.gho-online.nl/...zonnepanelen-0770307.html

• migjes
ericplan schreef op maandag 23 april 2012 @ 12:51:
[...]

Zelfs met deze prijs is het interessant als je een paar paneeltjes erbij wil zetten, gedurende een aantal jaar. Een paneel met een console en een microinverter en je hebt een prachtig groeimodel.
:Y

(maar ik kan er niks aan doen dat ik het eigenlijk nog goedkoper zou willen zien.
wie weet als het aanslaat, met massa productie, dat het wel kan.)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

2Dutch schreef op zondag 22 april 2012 @ 21:36:
[...]

Gents, mag ik jullie ervaringen weten mbt het melden van de panelen bij de verzekeraars?
Gekke dingen meegemaakt, zaken waarop iedereen zou moeten letten e.d.? :)
Bij mij zit het gewoon kosteloos in de opstalverzekering.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Mediacj
  • Laatst online: 11:59
Maar dat lijkt exclusief het montagemateriaal te zijn, dat heeft ook een ander artikelnummer.

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-10 13:22
Verwijderd schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 19:33:
wtf word ik gewoon door de gemeente gebeld of ik nog subsidie wil !!?
dus niet de rabo of zo, maar gewoon de gemeentelijke aanschafsubsidie.
uiteraard bij navraag is de Wp prijs weer hoger dan mijn aanschaf.
[...]

stapelen met de rabo actie mag
Bedankt Eric-pvt voor het op de hoogte houden, hier mogelijk nog behoefte aan een klein setje vandaar dat ik rondkijk.
Deze week had ik al de Rabo voorwaarden doorgelezen en het volgende viel me op:
Overige voorwaarden en weigering gronden: Rabobank Alkmaar e.o. kan de aanvraag tot subsidieverlening deels of geheel weigeren als blijkt dat:voor de energietechniek op grond van een andere regeling subsidie is verleend.
uiteraard KAN worden geweigerd, eerst maar even contact met de rabobank voor uitsluitsel.
Ten tweede de "Subsidie" van de gemeente alkmaar, ik kan nergens vinden hoe de gemeente subsidieert maar als ik naar hun (enige?) partner kijk zijn de prijzen van de twee kleinste sets gelijk aan de marktprijzen dus waar zit die subsidie?.
Mis ik iets of ben ik verwend door de hoge subsidies?

edit: Stapelen zal inderdaad mogen.
Ik zie net dat Rabobank installatie is aangelegd door Besseling installatiegroep, deze heeft een "partner" namelijk Solarelectricity en die is weer de (enige?) partner van de gemeente Alkmaar. Stond Besseling enige jaren geleden ook niet alleen op de subsidie dag van de gemeente.

[ Voor 11% gewijzigd door W.Wonderland op 23-04-2012 13:30 ]

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-11 22:16
Ik heb destijds ook gebeld met de verzekeraar. omdat het vast aan het huis zit bij ons en de investering fors was hebben we op hun advies de nieuwbouw waarde verhoogd met 20.000 euro. in de maand scheelde dit ong. 10ct.

• zonnigtype

zonnigtype

Kan nog gekker. Op een pagina gedateerd 2012:
Voor een richtlijn van de prijs van een zonnepaneel geldt het volgende: het vermogen van een zonnepaneel wordt uitgedrukt in Wattpiek(Wp). Dit is het aantal watt dat een paneel opwekt als de omstandigheden optimaal zijn. Een zonnepaneel kost ongeveer € 5,00 per watt piek.
Een echte "specialist", ja... 7(8)7

• migjes
het word al duurder, minder.
ubbink bakje = 62,83.
bevestegings set = 15,71

dus 78,54. inc btw.

geen idee of gho-online een goedkope shop of een dure shop is.
maar is nog net iets goedkoper als flatfix. (met btw en verkoop prijs)

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-11 22:16
Vandaag berichtje terug van greenchoice
Geachte heer,

Naar aanleiding van uw email van 16 april jl. kan ik u als volgt berichten.
U betaalt voor de verwerking van uw teruglevering geen extra vastrechtkosten. U betaalt alleen vastrechtkosten op uw verbruiksaansluiting.

U geeft aan dat op de pagina met uw tarieven voor teruglevering ook vastrecht wordt vermeld. Deze tarieven worden rechtstreeks overgenomen van uw verbruiksaansluiting. De vastrechtkosten zullen u echter niet in rekening worden gebracht. Wij zullen in de nabije toekomst de weergave van deze tarieven aanpassen.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Greenchoice
De standen worden wel zo rechtstreeks overgenomen dat voor de teruglevering hun standaard tarief zichtbaar wordt en voor het gebruik je afspraak tarief die er gemaakt is. 8)7

• migjes
thommich schreef op maandag 23 april 2012 @ 12:16:
[...]

Welke gegevens zouden jullie graag nog zien om een beter oordeel te vellen?

Bedankt voor jullie tijd! _/-\o_
het zijn niet allen de gegevens die nodig zijn.

ik raad je aan om er 1 uit te zoeken die niet met piepende banden weer weg rijd.
zo van de buit is binnen.

maar 1 die er ook voor zorgt dat als er problemen zijn dat i effe langs komt om het op te lossen.

een aantal van de opties vind ik met de gegevens die ik zie erg twijfelachtig.
b.v. alle panelen in 1 string geeft mij een te hoog voltage voor die omvormer.
maak je der 2 strings parallel van dan start de omvormer niet op.

in nl word hier aangeraden op het forum om in de kust streek wat minder Wp op een omvormer te doen.
temperaturen zijn wat lager of straling is wat hoger etc..

een locale installateur kent zijn eigen streek vaak wat beter.
dat kan best een goed punt zijn in je overweging.

sucses.

Verwijderd

Mijn zonneschans heb ik besteld bij aluminiumshop.nl Daar hebben ze ook beugels voor op een platdak (zo kwam ik eigenlijk bij hun terecht) Deze beugels kosten € 17,50 p/st ex BTW. Van kwaliteit e.d. Weet ik voor de rest niks, maar ze hadden er in ieder geval genoeg op voorraad. Als ik kijk wat zo'n bak van Ubbink moet kosten, dan vind ik dat wel een gigantisch verschil.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2012 @ 14:05:
Mijn zonneschans heb ik besteld bij aluminiumshop.nl Daar hebben ze ook beugels voor op een platdak (zo kwam ik eigenlijk bij hun terecht) Deze beugels kosten € 17,50 p/st ex BTW. Van kwaliteit e.d. Weet ik voor de rest niks, maar ze hadden er in ieder geval genoeg op voorraad. Als ik kijk wat zo'n bak van Ubbink moet kosten, dan vind ik dat wel een gigantisch verschil.
Met twee beugels ben je er nog niet, er moet iets onder, er moeten twee hoekprofielen aan vastgemaakt worden voor de ballast, er zijn 4 paneelklemmen nodig. Plus nog wat RVS schroefjes e.d. En iets voor axiale stijfheid.

A'dam PVOutput

• Sthony
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:12
Vraagje:
Mijn installatie
24 sanyo @ 240 = 5760 Wp
2x SMA SB 2500 HF-30

Na het systeem intussen 5 maanden in gebruik te hebben merk ik plots dat de opbrengst van beide SMA omvormers afgetopt wordt op 2500 WATT, is dit normaal? Ik ging ervan uit dat er ruime marge was waarboven deze konden werken.

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 23 april 2012 @ 14:05:
met ericplan eens.
wat zou het kosten voor 1 paneel?
(de axiale stijfheid mag van mij wel uit het frame van de panelen komen.
misschien niet met elk paneel doen.)

• PcDealer
  • Laatst online: 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Sthony schreef op maandag 23 april 2012 @ 14:19:
Vraagje:
Mijn installatie
24 sanyo @ 240 = 5760 Wp
2x SMA SB 2500 HF-30

Na het systeem intussen 5 maanden in gebruik te hebben merk ik plots dat de opbrengst van beide SMA omvormers afgetopt wordt op 2500 WATT, is dit normaal? Ik ging ervan uit dat er ruime marge was waarboven deze konden werken.
Die ruime marge zit volgens mij het feit dat je 12x240 = 2880 Wp hebt per omvormer die voor tot 2500W AC is maakt, of 700V/2600W DC.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Sthony
PcDealer schreef op maandag 23 april 2012 @ 14:26:
[...]

Die ruime marge zit volgens mij het feit dat je 12x240 = 2880 Wp hebt per omvormer die voor tot 2500W AC is maakt, of 700V/2600W DC.
bedankt voor de snelle reactie. Dus de bovengrens is 2500 Watt en niet bv 10% marge. Wordt deze aftopping geforceerd om de levenduur te behouden of is dit eigen aan de werking van een omvormer?

sorry voor de noob vraag.

[ Voor 0% gewijzigd door Sthony op 23-04-2012 14:34 . Reden: typo ]

• migjes
Sthony schreef op maandag 23 april 2012 @ 14:34:
[...]

bedankt voor de snelle reactie. Dus de bovengrens is 2500 Watt en niet bv 10% marge. Wordt deze aftopping geforceerd om de levenduur te behouden of is dit eigen aan de werking van een omvormer?

sorry voor de noob vraag.
normaal is 2.3kW.
de top is 2.5kW

• JeroenH
  • Nu online
migjes schreef op maandag 23 april 2012 @ 13:57:
ik raad je aan om er 1 uit te zoeken die niet met piepende banden weer weg rijd.
zo van de buit is binnen.
Ik vind dit mooi gezegd :) en helemaal waar. Kijk niet alleen naar de prijs, maar ook naar hoe snel en hoe goed worden mails beantwoord e.d.

• Sthony
migjes schreef op maandag 23 april 2012 @ 14:35:
[...]

normaal is 2.3kW.
de top is 2.5kW
7(8)7 bedankt!

Verwijderd

@migjes de hoeklijnen aan de achterzijde van de beugels, zorgen toch voor de stijfheid? Zoals ik het begreep, komt hier ook de ballast op te staan. Volgens mij heb je dan per paneel 1 beugel en 2 hoeklijnen nodig. Ze hebben het wel over een einbeugel en een tussenbeugel.... Het verschil is mij even niet duidelijk

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 23 april 2012 @ 14:38:
@migjes de hoeklijnen aan de achterzijde van de beugels, zorgen toch voor de stijfheid? Zoals ik het begreep, komt hier ook de ballast op te staan. Volgens mij heb je dan per paneel 1 beugel en 2 hoeklijnen nodig. Ze hebben het wel over een einbeugel en een tussenbeugel.... Het verschil is mij even niet duidelijk
Bij de schans van Ecowomen kan je mooi zien wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7139/7057837019_c0fcdbe963.jpg
Alleen met diagonalen krijg je axiale stijfheid in je frame. Anders moeten de krachten opgevangen worden door het frame van het zonnepaneel. Dat is daar niet op gemaakt.

A'dam PVOutput

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 23 april 2012 @ 14:38:
dan hebben we per paneel dus 2x een eindbeugel nodig van 17,50.
2x een hoek profiel voor het balast ongeveer 10 euro (gokje).
daar op nog 2 montage railen? (werd mij nog niet duidenlijk.)

(en eigenlijk om het stijf te maken zonder het paneel te belasten. een schoor er in)
ik kom er niet helemaal uit op die site, misschien als ik het in mijn hand zou hebben wel.

edit:
mooi voorbeeld van ecowomen.

Pagina: 1 ... 46 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.