Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 251 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.687 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:13
@Rakapul, het is inderdaad onverantwoord om geen voorzorgsmaatregelen te nemen, maar om dat als 'risico van het vak' te bestempelen, vind ik niet kies (maar misschien interpreteer ik je bericht verkeerd)

[ Voor 18% gewijzigd door Cranberry op 22-02-2013 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knipje>

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2013 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 09:59:
omdat tie goedkoper is wil nog niet zeggen dat tie slechter is
even ter vergelijk
de sma heeft een mpp range van 170 tot 500 volt wat heeft het dan voor nut om maximaal 750 volt aant ekunnen sluiten.
de omnik mpp range 125 v .. 550volt

europees rendement van de sma 96%, omnik 97,6%
DC-overspanningsbeveiliging sma niet aanwezig omnik wel aanwezig

@domba ik krijg naar verwachting aankomende week een nieuwe omvormer, er was geengediscussieer er komt gewoon gelijk een nieuwe , dus dat vind ik wel nette service.

waar het mij in deze mbt sunshinecompany omgaat is dat er heel hard geroepen word dat hij omnik slecht vind maar niet open staat voor tegenargumenten
een dergelijke houding is me pas ook al opgevallen met de steunen voor platdak opstelling
de niet sunshinecompany merken werden toen ook afgewimpeld alszijnde piskbakkenstaal constructies
en dat vind ik niet reeeel

ja de ene zweer bij merk x en de ander bij Merk Y beide merken hebben hun eigen voor en tegens
Maar toch lees je op internet veel meer problemen over Omnik dan over SMA/Piko, terwijl SMA en Piko zoveel meer verkocht zijn.

Heel leuk al die features en specificaties van een omvormer maar dan moet hij het wel doen :+
Een omvormer is een component wat erg lang mee moet gaan dan is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:40
Cranberry schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 09:59:
@Rakapul, het is inderdaad onverantwoord om geen voorzorgsmaatregelen te nemen, maar om dat als 'risico van het vak' te bestempelen, vind ik niet kies (maar misschien interpreteer ik je bericht verkeerd)
Ondanks dat ik het voor de betrokkenen betreur, sta ik wel achter m'n opmerking. Dat sta ik trouwens ook als ik zelf van m'n dak afpleur en een dwarsleasie oploop. (Ja, ik heb zekeringsmateriaal liggen, maar heb dat alleen gebruikt op m'n 50gr dak en niet bij het plaatsen van m'n panelen op m'n 26gr dak met balkon eronder).

Op het moment dat iemand het risico bewust (beroepsmatig of als hobbyklusser) neemt dan is dat het risico van het vak.

Wel jammer, want zeker in de fase waar ze al waren had men zich eenvoudig kunnen zekeren aan de profielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

;)
Quote uit dezelfde thread.
De oude Inverters waren minder betrouwbaar dan de huidige.
Dus je vind vele berichten van voor 2008. Verder ben je niet verplicht opnieuw een SMA te kopen.
Daarom zou ik persoonlijk eerst een paar jaar wachten voordat ik een Omnik zou willen aanschaffen.
SMA heeft geen kinderziektes meer anno 2013, dat is proven technologie.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

Rukapul schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 09:54:
Tja, risico van het vak als je geen voorzorgsmaatregelen neemt. En als ik dat dak zie dan verrast het me niks. Als je eenmaal begint te glijden of struikelt dan is er niets meer wat een val van het dak kan voorkomen bij zo'n helling.
De marges staan onder druk, ZZP-ers hoeven zich niet aan de ARBO te houden, jongeren denken dat ze Superman zijn. Allemaal redenen, maar geen goede reclame voor de bedrijfstak.

Maar even een motto van Shell erbij halen.
Je werkt veilig of je werkt hier niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<knipje>

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2013 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Lekker aan het trollen?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:22
PeterZ(on) schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 20:34:
Binnenkort gaat Stedin de stroomlevering tussen 08.00 u - 16.00 u onderbreken wegens werkzaamheden. Nu kan ik niks doen en gewoon afwachten zodat ik minimaal verlies heb als het zonnig weer is. Maar door flinke spanningsverschillen heb ik misschien wel kans op schade. Of kan ik beter de avond ervoor de schakelaar in de meterkast omzetten en die pas de avond erop weer inschakelen. Wat is jullie idee?
Niemand? Het was natuurlijk maar een klein berichtje. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

<KNIPJE>

@peterzon sorry ff gemist.
maar of het echt nodig is of is moelijk te zeggen, we weten immers neit wat voor apparatuur je thuis allemaal hebt staan.

maar als je twijfelt zet je gewoon alle groepen uit behalve de groep waar de koelkast op staat
zodra de spanning er weer is . 1 voor 1 de groepen aanzetten,
nog een tip, ik weet niet wanneer ze dit onderhoud gaan doen, maar bedenk wel dat je CV dan ook niet dus word het koud in huis.

misschien die nacht ff doorstoken ??

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2013 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Nee, op dat niveau wil ik me niet begeven.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:*knip* En nu is het genoeg geweest met op de man spelen!

[ Voor 54% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2013 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

PeterZ(on) schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 10:22:
[...]

Niemand? Het was natuurlijk maar een klein berichtje. :)
Better save than sorry:

- schakel je installatie van het net totdat je weer netspanning hebt.
- schakel je diepvries de avond ervoor op maximum en laat hem dicht todat je weer netspanning hebt.
- als je alles-in-een hebt of zoiets, zorg dan voor een opgeladen mobieltje i.v.m. calamiteit.

Just my 2-cents.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 10:12:
zoals al gezegt ieder merk heb zijn nukken en zijn pro's maar ik krijg het idee dat sunshinecompany nogal zijn mening wil doordrukken alszijnde enige versie van de waarheid.

zijn motivatie het is een chinees product dus ....<censuur>
maar op 11 febr schreef hij :

[...]

dus waarom zijn chinsese panelen wel goed, maar duitse technologie geproduceerd in china niet goed

of kijk even naar deze discussie ivm steunen voor platdak
SunshineCompany in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
omdat er geen dichte zijkanten opzitten is het gelijk een verschrikking.
TheSunshineCompany ziet het natuurlijk allemaal in een wat breder perspectief. Als jij dagelijks beroepsmatig met componenten werkt dan weet je dondersgoed de pro en cons zijn van bepaalde producten. Dat is je werk ook. Als aanbieder moet je inschalen wat je klant wilt, is dat de P van prijs of de K van kwaliteit.

Omnik is een nieuwe speler die moet zich nog bewijzen PUNT. Bestaande aanbieders zoals SMA die hebben de kinderziektes al getackeld en leveren proven technologie met bewezen kwaliteit.

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 22-02-2013 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 10:26:
@sunshine verklaar je nader

@peterzon sorry ff gemist.
maar of het echt nodig is of is moelijk te zeggen, we weten immers neit wat voor apparatuur je thuis allemaal hebt staan.

maar als je twijfelt zet je gewoon alle groepen uit behalve de groep waar de koelkast op staat
zodra de spanning er weer is . 1 voor 1 de groepen aanzetten,
nog een tip, ik weet niet wanneer ze dit onderhoud gaan doen, maar bedenk wel dat je CV dan ook niet dus word het koud in huis.

misschien die nacht ff doorstoken ??
Thnx, het gaat mij meer om de omvormer en de panelen. Zeker zoals nu met heldere luchten en flinke pieken vraag ik mij af of dat kwaad kan als ze op zo'n moment de stroom onderbreken of weer inschakelen.

Verder heb ik weinig apparatuur wat door een stroomonderbreking stuk kan gaan. Verwarming is geen probleem want trage vloerverwarming en houtkachel. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip doorgaan met op de man spelen* Vanaf nu wil ik de komende tijd geen reacties die hieraan relateren zien van jou!

@peterzon de omvormer schakelt tocht iets trager in
vanaf het moment dat de spanning er komt moet de omvormer in sync komen en dan pas gaat tie leveren dat kan dus geen kwaad wederom als je toch twijfelt gewoon ff groepje uit

[ Voor 35% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2013 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Je vergelijk de Omnik met de 2004-2008 versies van de SMA, niks mis mee.
Omnik zelf is ook al tot die conclusie al gekomen, door een complete redesign van de 2012 versie Omnik.
citaat Omnik: "The upgraded products have smaller volume, lighter weight and higher power density. Besides, it has a longer service life." Omnik timmert wel aan de weg om volwassen te wordennet als SMA toen

Maar dat je probleempje niet via een besloten route (e-mail) kunt oplossen en dit via een open forum moet aan kaarten voordat het aandacht krijgt vindt ik persoonlijk niet dat je nog van goede service mag spreken.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Schinnen-groen schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 10:32:
[...]

Better save than sorry:

- schakel je installatie van het net totdat je weer netspanning hebt.
- schakel je diepvries de avond ervoor op maximum en laat hem dicht todat je weer netspanning hebt.
- als je alles-in-een hebt of zoiets, zorg dan voor een opgeladen mobieltje i.v.m. calamiteit.

Just my 2-cents.
Dit is eigenlijk ook mijn idee. Mijn gevoel zegt pv-groep op tijd afschakelen, maar heeft het ook nut want je gevoel hoeft niet altijd juist te zijn. En met zoveel kennis hier op het forum ben ik dan ook benieuwd naar de mening van de experts. Koelkast en mobiel is inderdaad een goede tip, thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Domba schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 10:40:
[...]

Je vergelijk de Omnik met de 2004-2008 versies van de SMA, niks mis mee.
Omnik zelf is ook al tot die conclusie al gekomen, door een complete redesign van de 2012 versie Omnik.
citaat Omnik: "The upgraded products have smaller volume, lighter weight and higher power density. Besides, it has a longer service life." Omnik timmert wel aan de weg om volwassen te wordennet als SMA toen

Maar dat je probleempje niet via een besloten route (e-mail) kunt oplossen en dit via een open forum moet aan kaarten voordat het aandacht krijgt vindt ik persoonlijk niet dat je nog van goede service mag spreken.
Precies.
Omnik zal over een paar jaar ongetwijfeld een volwassen speler zijn, nu is dat zeker nog niet het geval en maakt men zeker nog geen gebruik van proven technologie.

Omnik heeft tijd nodig en dan komt het best allemaal goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 10:37:
[mbr

@peterzon de omvormer schakelt tocht iets trager in
vanaf het moment dat de spanning er komt moet de omvormer in sync komen en dan pas gaat tie leveren dat kan dus geen kwaad wederom als je toch twijfelt gewoon ff groepje uit
Ook nog even mijn leverancier gemaild met deze vraag en hun snelle reactie :) was dat het geen kwaad kan. Je krijgt alleen een "no utility error". Dus alleen op tijd de vriezer op hoog en mobiel opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en je verwarming mocht het nog koud zijn dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:10

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Damn... weer mn rolmaat op het dak laten liggen.

Ah, ik heb hem al gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:06
liggen jou panelen in Londen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Die rolmaat zie ik niet, wel die dame in de badkamer (scroll naar rechts en zoom in). :+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 11:48:
en je verwarming mocht het nog koud zijn dan
Met mijn traag reagerende vloerverwarming is het gelukkig nooit koud, want nooit onder 19gr. Vroeger zonder houtkachel nooit onder 20gr. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Hoe het ook kan,

Had een paar weken geleden op mijn reserve IBC/Danfoss ULX5.4 een update gedraait met de
SysStabV Tool van de site van Danfoss................... is fout gegaan door een slechte usb stekker
( waarschijnlijk ) daarna deet hij het niet meer..................
Vorige week IBC een email gestuurt en het eea uitgelegt.
Maandag een telefoontje gehad van IBC Duitsland, of ik dinsdag tussen 10 en 11u thuis kon zijn.
Dinsdag om 10 voor 10 stond er een Servicetechniker van Danfoss op de stoep, heeft in
een uur tijd het probleem verholpen, en als kers op de taart, beide omvormers even voorzien
van de laatste software ( fimware update )
De Servicetechniker kwam wel heel uit Hannover 2.5 stunden fahrt................. kostenloos, klasse.

En dat terwijl ze weten dat ik beide omvormers voor een appel en een ei op EBay heb gekocht !

_/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Danfos is ook geen troep, ga maar eens een frequentie regelaar kopen, kost wat en goede ondersteuning. Als dat het algemeen beleid van het bedrijf is zal dat ook met inverters zijn.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

http://www.telegraaf.nl/b...ood_na_val_van_dak__.html

Kudt...

Eennehh, niet goed voor de statistiek.

[ Voor 84% gewijzigd door Fairy op 22-02-2013 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Schinnen-groen schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 11:55:
[...]

Die rolmaat zie ik niet, wel die dame in de badkamer (scroll naar rechts en zoom in). :+
:$

Iemand alle panelen in Londen al geteld?
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

SpikeHome schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 11:52:
[...]

liggen jou panelen in Londen?
:)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Snapte ik wel,
maar liggen her en der wel aardig wat panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
London: hier ligt ook nog een leuke stapel paneeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:57
ericplan schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 10:09:
[...]

De marges staan onder druk, ZZP-ers hoeven zich niet aan de ARBO te houden, jongeren denken dat ze Superman zijn. Allemaal redenen, maar geen goede reclame voor de bedrijfstak.

Maar even een motto van Shell erbij halen.
Je werkt veilig of je werkt hier niet.
We werken veilig of we doen het op zaterdag :o

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

In elke branche vallen helaas gewonden - of erger. Valt me uberhaupt mee hoe weinig je hoort dat het misgaat.

[ Voor 9% gewijzigd door SunshineCompany op 22-02-2013 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 18:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Voor de dm ers de afgelopen dagen. :)

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/germansolar.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Mooi dakterras!

Dat doet me trouwens denken aan een vraag die bij me opkwam. Zou je met een normaal gewicht (<80kg) eigenlijk voorzichtig over panelen kunnen lopen/kruipen/hangen? Dat veiligheidsglas kan immers best wel wat hebben en als je de krachten voornamelijk bij de ondersteuningspunten houdt dan zal er van vervorming ook niet snel sprake zijn?

[ Voor 91% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2013 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja de tuinset komt nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en een paar kabouters meteen bezem voor het schoonvegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 13:23:
en een paar kabouters meteen bezem voor het schoonvegen
Die kabouters hebben we zelf gemaakt, die vinden dat nog prachtig ook om te doen. ;)

@rukapul

plat op je buik en schuiven wel denk ik, maar lopen is teveel puntbelasting op zo'n oppervlakte.
in de datascheet staat wel wat hij kan hebben als sneeuw belasting.

[ Voor 25% gewijzigd door Rol-Co op 22-02-2013 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stopt ff vingers zijn oren
lalalalalallala

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Grr waardeloos die kWh meters. Sinds een jaar 4 nieuwe kWh meters (ander type/fabrikaat) in mijn meterkast, omdat eentje afwijkingen begon te vertonen. Zie ik nu opeens weer opbrengsten van 606W uit een Steca 500. Dat kan niet kloppen, oftewel weer een defecte meter? :(

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Defecte steca? en waarom zou die niet 606W kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rukapul schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 13:21:
Mooi dakterras!

Dat doet me trouwens denken aan een vraag die bij me opkwam. Zou je met een normaal gewicht (<80kg) eigenlijk voorzichtig over panelen kunnen lopen/kruipen/hangen? Dat veiligheidsglas kan immers best wel wat hebben en als je de krachten voornamelijk bij de ondersteuningspunten houdt dan zal er van vervorming ook niet snel sprake zijn?
Niet het glas, maar de cellen zijn het probleem. Daar kunnen microcracks ontstaan, die pas later problemen(lees opbrengstverlies) gaan geven.
antonboonstra schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 13:29:
Grr waardeloos die kWh meters. Sinds een jaar 4 nieuwe kWh meters (ander type/fabrikaat) in mijn meterkast, omdat eentje afwijkingen begon te vertonen. Zie ik nu opeens weer opbrengsten van 606W uit een Steca 500. Dat kan niet kloppen, oftewel weer een defecte meter? :(
Ik heb bewust gekozen voor geijkte Finder kWh-meters. Die zitten er pas 1,5 jaar dus of ze het langer volhouden weet ik niet. Maar Finder is niet de eerste de beste als het gaat om elektronica.

[ Voor 40% gewijzigd door ericplan op 22-02-2013 13:46 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Rukapul schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 13:21:
Mooi dakterras!

Dat gaat niet werken. Het silicium is niet flexibel en zal breken. Het glas buigt altijd iets door en de achterwand is van kunststof. Er op gaan lopen zal tot defect leiden. In ieder geval 100% zeker bij mijn panelen (Photowatt 1250)

Zelfs tijdens het fabricageproces breekt een deel van de cellen ook, deze worden vanzelfspreken niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:42
Zien er strak uit! Ik ga hier eerst het dak eens goed nameten, zodat ik beter weet wat wel of niet past.

plus mijn vrouw ziet toch liever eerst de wc beneden vernieuwd en ik was de achtertuin vergeten (die ziet er niet meer uit als op de foto :()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:00
antonboonstra schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 13:29:
Rond dat tijdstip (ik zit 4,5km bij je vandaan) zat ik ook boven STC vermogen (3%). Jij zat 6% boven STC van je 570Wp setje. Tja, wat niet kan is nog nooit gebeurd he ;-).

Je meet toch ook op je verbruik groepen? Zie je afwijkingen in vergelijk met de meter van Enexis?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Laatst online: 00:38
Ik gok dan toch op een meter afwijking.
Kortstondig boven STC vermogen is niet vreemd, maar 606w uit een steca 500 lijkt me toch erg optimistisch, zelf indien kortstondig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

lithoijen schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 14:50:
Ik gok dan toch op een meter afwijking.
Kortstondig boven STC vermogen is niet vreemd, maar 606w uit een steca 500 lijkt me toch erg optimistisch, zelf indien kortstondig.
Het is ook nog een gemiddelde over 5 minuten. Om 13:10 uur hebben beide sets op het zuiden geen last van schaduw, maar levert de 555Wp 450W en de 570Wp 606W. Als je het vermogen van de 555Wp set corrigeert naar het hogere vermogen, dan zou die set 462W moeten leveren. Wel een erg groot verschil met 606W.

Afwijkingen met de Enexis meter zie ik nog niet, anders dan de 3W extra verbruik van mijn eigen kWh meters die mijn hoofdmeter wel meet. Maar de hoofdmeter geeft ook alleen maar hele kWh weer, dus ik kan alleen over langere periodes zinvol vergelijken. Bij 4 telwerken kan er tot 4 kWh aan afleesfouten in zitten :|

Hmm, kan ook met de noord-installatie te maken hebben. Als deze om 10:15 uur een stap naar beneden doet, stijgt juist de 570Wp installatie op zuid. En aangezien de opbrengst van de noord-installatie via dezelfde kWh meter (kWh 4) wordt gemeten... (schema) Vreemd dat de ABB C11 meter (kWh 5 in het schema) 0W registreert op sommige momenten.

[ Voor 21% gewijzigd door antonboonstra op 22-02-2013 15:09 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
antonboonstra schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 14:59:
[...]
Hmm, kan ook met de noord-installatie te maken hebben. Als deze om 10:15 uur een stap naar beneden doet, stijgt juist de 570Wp installatie op zuid. En aangezien de opbrengst van de noord-installatie via dezelfde kWh meter (kWh 4) wordt gemeten... (schema) Vreemd dat de ABB C11 meter (kWh 5 in het schema) 0W registreert op sommige momenten.
Een Youless die wat pulsjes mist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

RaymondD schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 15:14:
[...]
Een Youless die wat pulsjes mist?
Zou kunnen, maar wel vreemd dat ie een uur lang pulsjes mist, maar daarvoor en daarna wel genoeg pulsen pakt, ook 's ochtends bij slechts een enkel pulsje per 5 minuten. Ik zal de stand op de ABB kWh meter straks eens aflezen en vergelijken met de stand op basis van de pulstelling. Misschien doet de noord-installatie het dus wel (veel?) beter dan ik aannam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
antonboonstra schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 15:19:
[...]

Zou kunnen, maar wel vreemd dat ie een uur lang pulsjes mist, maar daarvoor en daarna wel genoeg pulsen pakt, ook 's ochtends bij slechts een enkel pulsje per 5 minuten. Ik zal de stand op de ABB kWh meter straks eens aflezen en vergelijken met de stand op basis van de pulstelling. Misschien doet de noord-installatie het dus wel (veel?) beter dan ik aannam.
En dan gaat je jaaropbrengst van de 570Wp set nog verder achteruit. Wel jammer voor je statistieken als dit waar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Ik zie de afwijking ook alleen als de zon fel schijnt. Misschien is het wel zo iets simpels als een felle zon door het dakraam, die door reflectie op (onder) de Youless schijnt, waardoor deze tijdelijk het verschil niet meer ziet tussen wel/geen pulsje.

Goed... genoeg over de pulsmetingen. Dit hoort eigenlijk in Datalogging: PV systemen thuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:54
Onder het mom van beter laat dan nooit hier nog een paar foto's van mijn installatie (2070Wp). Deze ligt echter al vanaf eind augustus op het dak, maar tot nu toe nog niet echt zin gehad en moeite genomen om een foto te nemen. Opbrengst tot nu toe: 537kWh

Vandaag is was het mooi weer, ik was vrij en thuis mijn ouders. Vrijwel ideale omstandigheden dus maar het fototoestel gepakt!
Ik vind het zelf namelijk ook altijd leuk als ik foto's van anderen voorbij zie komen van hun systeempjes.

Voor de info nog maar even:

9*230Wp Ningbo Qixin Solar SL230CE-30P
CHINT POWER SYSTEMS CPS SC2KTL (2.0kWp)

Als logger gebruik ik de FP4All logger die ik op de router op de foto heb aangesloten. Deze router maakt via WDS verbinding met de router waarop het internet is aangesloten. Zodoende wordt dus ook naar PVOutput gelogd.

De foto's:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/3067797/Panels.JPGDe panelen vanaf de overkant van de straat. Liggen lekker in het zonnetje te produceren

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/3067797/Panels_closeup.JPGVanuit het zolderraam een close-up van de panelen met vogelpoep (geen zin om eraf te halen, doet de regen wel)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/3067797/Inverter.JPGDe Chint 2.0 die op zolder hangt. De dc-kabels moeten eigenlijk nog goed weggewerkt worden (pvc buisje) :$ maar ik kreeg de stekkers met connectoren gemonteerd, dus dan past het niet echt door een buisje.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/3067797/Aanleg.JPGDe recente gebeurtenissen omtrent het overlijden van een zonnepanelenplaatser hebben mij bevestigd dat ik niet voor niets gezekerd gewerkt heb. Trapeze van iemand geleend en met touw aan het dak gebonden.

Waar ik vandaag wel van opkeek was dat ik corrosie zag op de haken die op het dak bevestigd zijn. Ik weet niet of dat normaal is (ik heb een K2 systeem), maar ik dacht dat de haken verzinkt waren.

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Goed zekeren is van levensbelang. Dat is helaas vandaag weer bevestigd. Als ik het dak opga, hellinghoek 40 graden, heb ik ook een (klim)tuig om aan een flink stuk klimtouw. Je moet er toch niet aan denken dat je van 4 meter naar beneden val. Voor een paar tientjes heb je zo'n ding. Veiligheidswinkel of (klim)sportzaak hebben keuzes genoeg.

Vandaag is mijn omnik omvormer omgewisseld, van de oude gaf één aansluiting geen sjoege meer. De string van 10 x 195 Wp was weer uitgevallen. Zijn er op dit forum meer mensen met dit euvel? Volgens de Omnik site is het geen probleem om 1950 Wp op één aansluiting te zetten. Maar omdat dit de tweede keer is dat dit mij overkomt, ga ik toch twijfelen. Zie http://www.omnik-solar.com/faq/showthread.php?tid=267 voor de reactie op de vraag van een andere omnik gebruiker met bijna dezelfde configuratie.

Mischien toch maar één paneel uit de string van 10 bij de string van 7 zetten? Het verlies van 10 Wp is niet echt een probleem (string van 7 bevat 3 x 185 kingsun-panelen). Of is dit zinloos ivm de lagere stringspanning?
Het paneel dat bij de string van 7 gezet zou worden ligt nu nog in de schaduw van de CV pijp. Dus toch zinvol om deze om te zetten?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
Ik ben een constructie aan het bedenken voor mijn plat dak opstelling.

Nu valt het me op dat veel platdak opstellingen met beugels werken zonder rails. Als ik de maten een beetje bekijk dan lijken ze zo'n 40 mm breed te zijn.
Dat zou dus beteken dat het paneel maar op 40 - tussenruimte= 30 mm/2 = 15 mm rust.
Is dat niet erg gammel? Of valt dat wel mee?

De enige bevestiging van de beugels onderling zijn een paar hoekstrips voor de ballast en verder alleen de klemmen van het paneel zelf.

Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kievit1964 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 16:41:
Nu valt het me op dat veel platdak opstellingen met beugels werken zonder rails. Als ik de maten een beetje bekijk dan lijken ze zo'n 40 mm breed te zijn.
Dat zou dus beteken dat het paneel maar op 40 - tussenruimte= 30 mm/2 = 15 mm rust.
Is dat niet erg gammel? Of valt dat wel mee?

De enige bevestiging van de beugels onderling zijn een paar hoekstrips voor de ballast en verder alleen de klemmen van het paneel zelf.

Iemand ervaring hiermee?
Volgens mij is de tussenruimte zo'n 16mm. In combinatie met de bouten, het frame van het paneel en de driehoek vormt het een stevig geheel.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/603847/pv/IMG_5401.jpg

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MK1o2 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 15:59:
Onder het mom van beter laat dan nooit hier nog een paar foto's van mijn installatie (2070Wp). Deze ligt echter al vanaf eind augustus op het dak, maar tot nu toe nog niet echt zin gehad en moeite genomen om een foto te nemen. Opbrengst tot nu toe: 537kWh

Vandaag is was het mooi weer, ik was vrij en thuis mijn ouders. Vrijwel ideale omstandigheden dus maar het fototoestel gepakt!
Ik vind het zelf namelijk ook altijd leuk als ik foto's van anderen voorbij zie komen van hun systeempjes.

Voor de info nog maar even:

9*230Wp Ningbo Qixin Solar SL230CE-30P
CHINT POWER SYSTEMS CPS SC2KTL (2.0kWp)

Als logger gebruik ik de FP4All logger die ik op de router op de foto heb aangesloten. Deze router maakt via WDS verbinding met de router waarop het internet is aangesloten. Zodoende wordt dus ook naar PVOutput gelogd.

De foto's:

[afbeelding]De panelen vanaf de overkant van de straat. Liggen lekker in het zonnetje te produceren

[afbeelding]Vanuit het zolderraam een close-up van de panelen met vogelpoep (geen zin om eraf te halen, doet de regen wel)

[afbeelding]De Chint 2.0 die op zolder hangt. De dc-kabels moeten eigenlijk nog goed weggewerkt worden (pvc buisje) :$ maar ik kreeg de stekkers met connectoren gemonteerd, dus dan past het niet echt door een buisje.

[afbeelding]De recente gebeurtenissen omtrent het overlijden van een zonnepanelenplaatser hebben mij bevestigd dat ik niet voor niets gezekerd gewerkt heb. Trapeze van iemand geleend en met touw aan het dak gebonden.

Waar ik vandaag wel van opkeek was dat ik corrosie zag op de haken die op het dak bevestigd zijn. Ik weet niet of dat normaal is (ik heb een K2 systeem), maar ik dacht dat de haken verzinkt waren.
Mooie set, voor het mooie moet je eigenlijk de rails die uitsteken even afslijpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
twixx schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 16:45:
[...]

Volgens mij is de tussenruimte zo'n 16mm. In combinatie met de bouten, het frame van het paneel en de driehoek vormt het een stevig geheel.

[afbeelding]
Liggen de panelen dan maar op een randje van 12 mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kievit1964 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 16:48:
[...]

Liggen de panelen dan maar op een randje van 12 mm?
Ik denk het al kan ik het niet exact nameten. Wel 12mm * 990mm. En de klemmen welke ik gebruikt heb zijn zo'n 70mm denk ik lang.

Optioneel is om ook een alu hoekprofiel aan de achterzij de van de driehoeken aan te brengen (evt. met ballast) dan weet je zeker dat er ook geen speling zit tussen de driehoeken onderling.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:54
revolution-nl schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 16:48:
[...]

Mooie set, voor het mooie moet je eigenlijk de rails die uitsteken even afslijpen :)
Klopt... :s ook hier nog geen zin in gehad. Slijptol ligt wel al klaar, maar wilde wachten met afzagen omdat ik nog schaduwval door de pijpjes wilde bekijken. Daar geen last van gehad, eigenlijk alleen van de boom in de tuin. Rails ga ik dus nu op maat maken.

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Ik kan die dropbox foto's niet zien. Ligt dat aan mij of hebben anderen dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mijn pa heeft ook een pv set gekocht, zo'n 5000wp en 2x solarmax 3000s. Mooi dat er netwerkaansluiting op zit! Maar mijn pa had het over 3 fase, dus ik een nieuwe groepenkast/ onderverdelen in elkaar gestoken/samengesteld van 2 oude. Met daarin een 3p+n b16 automaat voor de zonnepanelen. Achter een aardlek met nog 2 krachtstroom groepen.
Nu kan ik die natuurlijk gebruiken, enige is dat als 1 inverter de groep doet springen de andere er ook uit gaat. Op zich wel veilig. maar ik kan evt ook een aparte aardlek met daarachter de automaat voor de 2 inverters plaatsen. Misschien iets veiliger voor bliksem etc? Of heeft dat weinig meerwaarde? De plek en de spullen heb ik er wel voor.

Ter info, vanaf groepenkast naar onderverdeler loopt een 4+1x6mm2 grondkabel van zo'n 50meter, en vanaf de 2 inverters naar de onderverdeler hebben we die kabel ook gebruikt, zo'n 15 meter.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 22-02-2013 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarfreak
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 31-08 12:54
Vandaag was het eindelijk zo ver. Mijn panelen werden vakkundig door een installateur geïnstalleerd. Mijn set bestaat uit de volgende configuratie:

12 x 260 WattPiek HJSolar pannelen
1x SMA 2500TL-ST

Mijn dak licht op het zuid-westen.

Verwacht z'n 2500 kwh per jaar op te realiseren.

Vanmiddag om 15:30 begonnen de eerste watt's binnen te komen. 8) :9~

Zal nog even uitzoeken hoe ik een en ander kan loggen

Foto'd volgen nog....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dikke duim omhoog voor alle informatie die ik hier kan lezen. _/-\o_
We zijn ons al een tijdje info aan het verzamelen en worden steeds enthousiaster om de stap te gaan maken om een installatie aan te gaan schaffen.
De voorpret is heel erg leuk en wat we beide opmerken is dat we dachten dat we best energiebewust waren echter blijkt nu dat het nog een heel stuk beter kan.
De lokatie van ons dak is gunstig voor onze aanschaf..Het had best wat groter mogen zijn echter is het prima gericht op de zuidkant en geen schaduw aanwezig.
Dakhoek is 30 graden en er zit een ontluchtingspijp welke te verplaatsen is naar de andere kant.
We hebben plek om 12 panelen te plaatsen. Afmetingen van het dak zijn 3,6 meter x 6.3 meter.
De kabel van de meterkast naar de omvormer(s) is via de spouw aan te brengen.
Ik heb daar al een aantal utp kabels door gelegd en het is een lastig klusje maar te doen.
De meterkast is vernieuwd in 2008 en er is nog ruimte over om een groep met met aardlek te monteren.
Ik heb in deze woning een 1 fase aansluiting en meter met een draaischijf en 4 telwerken.
Dus de opbouwmogelijkheden zouden mijn inziens geen probleem mogen geven maar dan,
We vinden het lastig om de knoop door te hakken betreffende de enorme keuze uit omvormers en panelen.
Duidelijk is het wel dat er een goede monitoring op de omvormer moet zitten en dat we het geen groot probleem vinden om wat meer uit te geven om zo minder kans te krijgen op storingen.
Er zijn inmiddels wat offerte binnen gekomen en ik ben niet zeker of het loont om zelf de installatie aan te gaan leggen. Dit in verband met garantie.
Wat ons tot nu toe is aangeboden zijn de SMA en de Delta omvormers.
Qua panelen zou het merk LDK wel in aanmerking kunnen komen.
We zijn ook wel geinteresseerd in panelen met een donker framewerk.
Mocht iemand een idee hebben voor een bepaald type omvormer of paneel zou ik dat op prijs stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 18:16:
Ik heb in deze woning een 1 fase aansluiting en meter met een draaischijf en 4 telwerken.
Ik moet zeggen ik heb volgens mij nog nooit een "draaischijf" (=ferraris meter ?) met 4 telwerken gezien, bedel bedel voor een fototje ? :o

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

MK1o2 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 17:30:
[...]

Klopt... :s ook hier nog geen zin in gehad. Slijptol ligt wel al klaar, maar wilde wachten met afzagen omdat ik nog schaduwval door de pijpjes wilde bekijken. Daar geen last van gehad, eigenlijk alleen van de boom in de tuin. Rails ga ik dus nu op maat maken.
Als je slim bent plak je op die plek wel even de panelen af met een laag of 3 papier of dik karton. Slijpsel kan soms behoorlijk inbranden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
MK1o2 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 17:30:
[...]

Met slijptol is best spannend, niet uitschieten of laten vallen!!

IJzerzaagje lijkt mij persoonlijk veiliger. Is het een alu-rail, dan gewoon zagen. Ik gebruik mij uitstekende stukjes rail als steuntje op het dak. Ook handig bij het schoorsteenvegen....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet zeggen ik heb volgens mij nog nooit een "draaischijf" (=ferraris meter ?) met 4 telwerken gezien, bedel bedel voor een fototje ? :o
[/quote]

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/16anpfm.jpg

4 stuks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
Vandaag zelf maar naar Moordrecht gereden (125km enkele reis) om de kapotte AEG PV2800 om te ruilen bij de Duurzame Energie Shop. 2 weken na de eerste melding had de installateur (ingehuurd door DES) nog geen contact opgenomen voor een afspraak ondanks verschillende mailtjes en telefoontjes.
Was er nu klaar mee.
Ingeplugd en werken. Kreeg alleen na 15 minuten een mailtje uit de fp4all logger dat er een fout was: "Low DC bus voltage". Hopelijk is dat nieuwigheid en eenmalig. Het was inmiddels ook bijna te donker voor de omvormer. Denk dat een condensator gewoon nog niet voldoende volgeladen was ofzo, er kwam nog maar 15W uit toen ik hem aansloot.
Anders wordt ik echt boos. Slecht voor mijn hart.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat zijn 4 digits, geen hele telwerken :o

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

S.Death schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 19:10:
Vandaag zelf maar naar Moordrecht gereden (125km enkele reis) om de kapotte AEG PV2800 om te ruilen bij de Duurzame Energie Shop. 2 weken na de eerste melding had de installateur (ingehuurd door DES) nog geen contact opgenomen voor een afspraak ondanks verschillende mailtjes en telefoontjes.
Was er nu klaar mee.
Ingeplugd en werken. Kreeg alleen na 15 minuten een mailtje uit de fp4all logger dat er een fout was: "Low DC bus voltage". Hopelijk is dat nieuwigheid en eenmalig. Het was inmiddels ook bijna te donker voor de omvormer. Denk dat een condensator gewoon nog niet voldoende volgeladen was ofzo, er kwam nog maar 15W uit toen ik hem aansloot.
Had je wel even koffie kunnen doen hier, dat is vlakbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Rol-Co schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 19:26:
[...]

Had je wel even koffie kunnen doen hier, dat is vlakbij :)
Dat was gezellig geweest inderdaad als ik dat had geweten. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:27
Doe ik ook mee :-)
Zondagochtend de knop voor de 1e groep omgedraaid.
10 seconden later draaien.
Vanochtend dit voor de 2e groep gedaan.
Totaal 5640 wp
Nu nog 1 groep te gaan.
Dan ligt er 8460 wp aan 3 omvormers.
Op 15 graden en azi -140 tankte de 1e groep nu ruim 6 kw per dag

Alles wel laten bezorgen, maar zelf alles geinstalleerd.
Zelfs de ombouwoperatie electriek wat een hele klus was.
Maar erg veel geleerd mbv vooral dit forum.

Blijf binnen de 90 ct per wp voor de complete installatie incl btw en excl subsidie.
En nog zegt mijn hele omgeving dat ik er niets aan zal verdienen.
Komen allemaal met verhalen van tarieven voor teruglevering.
Dit is dus het klimaat wat er geschapen is door de overheid.
De hand die geeft en dubbel terug pakt.
Hoe dom kan den haag toch zijn.
Die leven echt in de wolken ver boven de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:06
S.Death schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 19:10:
Was er nu klaar mee.
Morgen weer een dag! Heb ook een AEG PV2800 en tot nu toe zonder problemen. Maar dat is pas een klein half jaar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Al bij Anton aangemeld?
Nog een klein duwtje en we zitten met elkaar op 800 kWp geinstalleerd vermogen _/-\o_
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0

https://docs.google.com/a...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

izdp schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 19:31:
Doe ik ook mee :-)
Zondagochtend de knop voor de 1e groep omgedraaid.
10 seconden later draaien.
Vanochtend dit voor de 2e groep gedaan.
Totaal 5640 wp
Nu nog 1 groep te gaan.
Dan ligt er 8460 wp aan 3 omvormers.
Op 15 graden en azi -140 tankte de 1e groep nu ruim 6 kw per dag

Alles wel laten bezorgen, maar zelf alles geinstalleerd.
Zelfs de ombouwoperatie electriek wat een hele klus was.
Maar erg veel geleerd mbv vooral dit forum.

Blijf binnen de 90 ct per wp voor de complete installatie incl btw en excl subsidie.
En nog zegt mijn hele omgeving dat ik er niets aan zal verdienen.
Komen allemaal met verhalen van tarieven voor teruglevering.
Dit is dus het klimaat wat er geschapen is door de overheid.
De hand die geeft en dubbel terug pakt.
Hoe dom kan den haag toch zijn.
Die leven echt in de wolken ver boven de aarde.
Binnen 90ct per wp ??
Ben ik wel benieuwd waar jij je set vandaan hebt!!!

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Waar haal je die spullen allemaal uit?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb me ook aangemeld en de 800 kWp grens is geslecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
NiGeLaToR schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 19:49:
[...]

Morgen weer een dag! Heb ook een AEG PV2800 en tot nu toe zonder problemen. Maar dat is pas een klein half jaar.
De mijne was ook pas een half jaartje oud helaas.
En ook zonder problemen tot die tijd.

[ Voor 6% gewijzigd door S.Death op 22-02-2013 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Mijn eigen inkoop gedaan met de luxe van genoeg dak.
Op hetzelfde dak zou ik zelfs nog een vierde groep kwijt kunnen.
Alles dus kunnen richten op tvt, wat voor mij echt leitmotiv is geworden.
Geworden door de overheid die na en laat en doet.
Ipv van pluim een dreigende straf doet berekend zijn.
Heel erg jammer, want dat doet het trots zijn op minder belasting van moeder aarde, beslist afbreuk.
Maar mijn trots staat er garant voor als een terrier dat belang te verdedigen.
Liever dom dan slim.

Edit: dus kocht ik 235wp panelen en nu zou ik 250 wp kopen al zou ik dan toch moeten rekenen want wel 7,5 ct duurder per wp.
Kortom je eigen verbruik en je evt neggieopbrengst is je rekensommetje.
Zouden ze maar voor 5 jaar iets vast zetten dan zou ik nu zelfs met de terugleveringsprijs van eneco het dak vol leggen.

[ Voor 24% gewijzigd door izdp op 22-02-2013 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
izdp schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 20:52:
Mijn eigen inkoop gedaan met de luxe van genoeg dak.
Op hetzelfde dak zou ik zelfs nog een vierde groep kwijt kunnen.
Alles dus kunnen richten op tvt, wat voor mij echt leitmotiv is geworden.
Geworden door de overheid die na en laat en doet.
Ipv van pluim een dreigende straf doet berekend zijn.
Heel erg jammer, want dat doet het trots zijn op minder belasting van moeder aarde, beslist afbreuk.
Maar mijn trots staat er garant voor als een terrier dat belang te verdedigen.
Liever dom dan slim.
Voor 5 jaar een vast liggend beleid zou al welkom zijn bij deze overheid, nu is het in een glazen bol kijken hoe de energierekening/berekening en randvoorwaarden er volgend jaar uit ziet

Idem ook voldoende dakruimte om nog 6-8kWp bij te leggen, over een paar weken als > 5C is hoef ik alleen nog maar in de toekomst de panelen op de extra frames/schansen te schroeven
Maar niet voor ik weer wat meer elektra verbruik heb met een warmtepomp erbij (2e airco/verwarming 2xsplit om wat meer te ontgassen) want ik heb weinig behoefte aan de "extra communicatie" voor een kloppende jaarafrekening als neggie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Zit ik ongeveer op dezelfde lijn als jij domba.
Alleen denk ik dat ik me qua warmte beter kan richten op het thermische zonder electra.
Op dat vlak heb ik niets met anderen dan te maken en is een kostprijs nooit meer te beinvloeden.
Kan ik ook nog eens doen op een ander dakkie.
Had ik maar meer geld ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_007
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:47
Na toch best wel lang wikken en wegen en vooral veel lezen op dit forum toch de sprong gewaagd. Sinds een week is devolgende setup in bedrijf:
20 x JASolar JAM6-60-265Wp, dus in total 5300 Wp
in 1 string aangesloten op een SMA STP5000

Ik zou graag wat foto's willen uploaden krijg dit echter nog niet aan de gang. Heeft iemand een snelle tip hoe dit gaat?

[ Voor 81% gewijzigd door jack_007 op 22-02-2013 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

jack_007 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 21:42:
Het uploaden van fotos werkt nog niet zo lekker. :(
Hoe gaat dit?
Upload ze naar tinypic.com en gebruik het linkje hier :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

klump4u schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 20:27:
[...]

Waar haal je die spullen allemaal uit?
uit? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
izdp schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 21:25:
Zit ik ongeveer op dezelfde lijn als jij domba.
Alleen denk ik dat ik me qua warmte beter kan richten op het thermische zonder electra.
Op dat vlak heb ik niets met anderen dan te maken en is een kostprijs nooit meer te beinvloeden.
Kan ik ook nog eens doen op een ander dakkie.
Had ik maar meer geld ;-)
Thermisch met zonnecollectors kan ik pas in de zomer aan gaan rekenen, heb zo in de afgelopen 2 jaar al wat gesleuteld aan de warmte behoefte van de woning uit 1932 van 1,6-1.7m3/graaddag naar 1,1-1,2m3/graaddag en ik moet nog een paar klusjes afronden en ik heb geen idee hoever ik nog naar beneden ga.

Zonnepanelen verschuif ik veel makkelijker dan buffertanks, over een jaar kan ik die wel een vaste plek geven. Nu moet ik ook afwegen wat ik voor de centen kies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_007
jack_007 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 21:42:
Na toch best wel lang wikken en wegen en vooral veel lezen op dit forum toch de sprong gewaagd. Sinds een week is devolgende setup in bedrijf:
20 x JASolar JAM6-60-265Wp, dus in total 5300 Wp
in 1 string aangesloten op een SMA STP5000

Ik zou graag wat foto's willen uploaden krijg dit echter nog niet aan de gang. Heeft iemand een snelle tip hoe dit gaat?
Hierbij de bedoelde fotos (sorry dat sommige 90 grd. verdraaid zijn)
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/t05gk0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2jchseg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2afhgxv.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/290svhv.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/r0uskl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/316ne6a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Met mijn rekenen moet ik vertrekken uit nl voor dat thermische.
Net zoals ik dat met die zonnepanelen heb gedaan.
Nl is doodgewoon te duur voor dhz.
Jammer en typisch nederlands.
Het idee dat jongens op het dak meer dan een halve zool als pool mogen verdienen gaat er niet in.
Zoals sunshine het zegt, gaat die markt.
Uit de lengte of de breedte moet het toch komen.
Doodzonde want een eerlijkere markt is baat voor allen.
Dus ik ga ze halen in china. Naar mijn wensen.
Maar eerst pv afronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Lelijk huis mooie panelen.
Trek je van mij niets aan hoor ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

jack_007 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 22:07:
[...]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Kijk 'ns mama, zonder handjes.

Installateurs |:(
Het werkgebied is te groot of de valbeveiliging is te klein

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 22-02-2013 22:26 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
Mooi hoor jack_007! Jammer dat het geen zwarte panelen zijn, maar das mijn smaak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_007
Mr-Leo schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 22:19:
Mooi hoor jack_007! Jammer dat het geen zwarte panelen zijn, maar das mijn smaak ;)
Tja, aangezien ik het mocht betalen, mocht mijn vrouw de kleur uitzoeken :)
Zwart zou best wel mooi zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
jack_007 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 22:29:
[...]

Tja, aangezien ik het mocht betalen, mocht mijn vrouw de kleur uitzoeken :)
Zwart zou best wel mooi zijn geweest.
Je had beter zelf de kleur uit kunnen kiezen, en je vrouw laten betalen dus ;)

5300 Wp als ik het goed heb toch? Netjes! Mooi huis ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
jack_007 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 22:07:
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik had de panelen 90 gedraaid i.v.m schaduw werking maar ja dat ben ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Waarmee strippen jullie de DC kabels? Ik gebruik een Knipex striptang; goed voor vrijwel al het kleinere werk; maar wat zijn die DC kabels (in dit geval Suntech) taai zeg. Zijn er andere tangen die beter geschikt zijn?

Deze heb ik nu:
Afbeeldingslocatie: http://d-rentbv.nl/img/004005562.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Die enkele DC kabel doe ik gewoon handmatig met een hobbymesje op m'n dooie gemak aan de eettafel met een kop koffie erbij :)

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 22-02-2013 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Heel simpel met een afbreekmesje.

[ Voor 5% gewijzigd door izdp op 22-02-2013 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heb het nu ook met een Stanleymesje gedaan, gelukkig zijn de draadjes binnenin vrij dik, dus daar ga je niet snel per ongeluk doorheen.
Pagina: 1 ... 251 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.