Dikke duim omhoog voor alle informatie die ik hier kan lezen.
We zijn ons al een tijdje info aan het verzamelen en worden steeds enthousiaster om de stap te gaan maken om een installatie aan te gaan schaffen.
De voorpret is heel erg leuk en wat we beide opmerken is dat we dachten dat we best energiebewust waren echter blijkt nu dat het nog een heel stuk beter kan.
De lokatie van ons dak is gunstig voor onze aanschaf..Het had best wat groter mogen zijn echter is het prima gericht op de zuidkant en geen schaduw aanwezig.
Dakhoek is 30 graden en er zit een ontluchtingspijp welke te verplaatsen is naar de andere kant.
We hebben plek om 12 panelen te plaatsen. Afmetingen van het dak zijn 3,6 meter x 6.3 meter.
De kabel van de meterkast naar de omvormer(s) is via de spouw aan te brengen.
Ik heb daar al een aantal utp kabels door gelegd en het is een lastig klusje maar te doen.
De meterkast is vernieuwd in 2008 en er is nog ruimte over om een groep met met aardlek te monteren.
Ik heb in deze woning een 1 fase aansluiting en meter met een draaischijf en 4 telwerken.
Dus de opbouwmogelijkheden zouden mijn inziens geen probleem mogen geven maar dan,
We vinden het lastig om de knoop door te hakken betreffende de enorme keuze uit omvormers en panelen.
Duidelijk is het wel dat er een goede monitoring op de omvormer moet zitten en dat we het geen groot probleem vinden om wat meer uit te geven om zo minder kans te krijgen op storingen.
Er zijn inmiddels wat offerte binnen gekomen en ik ben niet zeker of het loont om zelf de installatie aan te gaan leggen. Dit in verband met garantie.
Wat ons tot nu toe is aangeboden zijn de SMA en de Delta omvormers.
Qua panelen zou het merk LDK wel in aanmerking kunnen komen.
We zijn ook wel geinteresseerd in panelen met een donker framewerk.
Mocht iemand een idee hebben voor een bepaald type omvormer of paneel zou ik dat op prijs stellen.