Beste allemaal, na lang meelezen weer eens een bijdrage :-)
Al geruime tijd ben ik een tevreden gebruiker van een DS209, ik loop nu wel steeds meer tegen de beperkingen van het systeem aan (enerzijds opslagcapaciteit en anderzijds processing power) en zit dus te denken aan een nieuwe waarbij er wat mij betreft 3 opties zijn;
- DS412+ en 4x3TB
- DS1512+ en 5x3TB
- DS1812+ en 4x3TB (met nog de optie om later schijven bij te prikken)
In alle drie de opties zou ik in RAID5 gaan draaien.
Nu de lastige vraag; welke moet ik kiezen?
Hardware:
Voor alle opties is wat te zeggen, in de basis is de hardware gelijk. Ik bedoel met de hardware het geheugen en de processor, natuurlijk ook nog het aantal drivebays wat afwijkend is. Voordeel voor de 1512 en de 1812 is dat beide nog kunnen worden uitgerust met extra geheugenmodule.
Schaalbaar:
Met de 412 ben je in één keer klaar, alle drivebays zijn bezet en er zou eventueel nog een externe schijf aan gehangen kunnen worden.
Bij de 1512 is er nog de mogelijkheid om 2x een DX510 toe te voegen.
De 1812 kan ik zonder uitbreidingsunit nog een tijd mee vooruit (er zouden immers nog 4 schijven toegevoegd kunnen worden). Daarna kan ik nog steeds tot 2x toe een DX510 toevoegen.
Prijs:
Natuurlijk ook niet onbelangrijk, de prijs.
412 + schijven: ~ € 1150
1512 + schijven: ~ € 1450
1812 + schijven: ~ € 1450
Op basis van welke argumenten zouden jullie de keuze gaan maken en op welke combinatie zou die dan vallen?
Zelf neig ik sterk naar de 1812 aangezien ik daar nog de uitbreidbaarheid heb zonder direct nieuwe hardware aan te schaffen. Daarna kan ik eventueel nog een DX510 toevoegen.