Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 13:33:
Voor dat soort doeleinden gebruik ikzelf http://www.cacert.org/ Is (mijn inziens) net iets beter dan een self-signed cert.
Voor _eigen gebruik_ is een self signed certificate net zo veilig, zo niet veiliger dan een cert van eoa 'hobbyclub' waarvan ik me maar moet afvragen of ik ze kan vertrouwen (zal ongetwijfeld hoor, maar dan vertrouw ik mezelf toch nog net iets meer :)

Wil je ook anderen gebruik laten maken van jouw services, en geen geld willen uitgeven voor certs, dan zou ik cacert weer wel overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10 15:50
readytoflow schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 10:24:
Even een vraag over de verbindingsmogelijkheden van en naar de Synology.
Je kan voor zowat elke applicatie die op je Synology staat kiezen of je een HTTP of een HTTPSverbinding wilt (laten) maken.

Nu dacht ik eerst dat je voor zo'n HTTPS verbinding iets van een certificaat moest hebben (à la Verisign e.d.) maar dat is niet zo als ik het goed begrijp.

Maakt het nu zoveel uit of je poort 5000 of 5001 open zet?
Wat is dan het verschil en belangrijker wat zijn dan de voor- een nadelen tussen een HTTP en een HTTPS verbinding?
https encrypteert je verbinding.
Het certificaat zorgt voor authenticatie. Hierdoor weet je namelijk 'zeker' dat de host waar je naar conencteerd ook effectief de host is die je in gedachten had.

Met het default certificaat hou je dus nog steeds die encryptie over ook al ben je niet helemaal zeker meer dat je effectief naar jouw machine aan't connecteren bent en niet door een man-in-the-middle aanval ofzo omgeleid wordt naar een host waar zij hetzelfde default certificaat in gebruik hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Goner schreef op maandag 09 april 2012 @ 23:14:
[...]

Wat zijn High_Fly_Writes ? Ik heb 2 precies dezelfde HD's (met bijna evenveel uren als die van jou) en staan allebei op 0 ...
EDIT : aha http://kb.acronis.com/content/9124

[...]

Die van mij staan op 7x.xxx.xxx (8 pos) ... da's minder/lager (?) dan die van jou met 1xx.xxx.xxx
[afbeelding]
mja, niet teveel van aantrekken van die RAW values denk'k.. tenzij je weet hoe ze te interpreteren hetgeen ik dus niet kan.
Die hardware ecc recovered RAW value verandert met de minuut trouwens.. Eerst has ik 142 miljoen (142.xxx.xxx), daarnet had ik nog 82 miljoen en nu heb'k weer 92 miljoen.
De value (=genormaliseerde waarde) is trouwens wat gestegen (verbeterd dus) naar 37. Mja, 't blijven rare dingen die S.M.A.R.T. waardes.

Mmm, net pas goed gelezen: "Hardware ECC Recovered S.M.A.R.T. parameter indicates time between ECC-corrected errors."
Dan zou hogere RAW values dus beter zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door witchdoc op 10-04-2012 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 13:33:
Voor dat soort doeleinden gebruik ikzelf http://www.cacert.org/ Is (mijn inziens) net iets beter dan een self-signed cert.
Lol.. https://www.cacert.org/

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja heel leuk. Verdiep je eerst even in de materie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

:? Er zijn ook 'gratis' aanbieders (die ook bekend zijn op de meeste os-en).
En nog steeds zie ik het nut niet van dit boven een self signed..

[ Voor 229% gewijzigd door DukeBox op 10-04-2012 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:22
Nakebod schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:03:
Zag net wat vaags, de antivirus waren out of date.
Ik laat mijn Syno iedere zondagnacht een full-scan doen, met als instelling dat hij voor het scannen de definities moet updaten.
Schijnbaar heeft hij dat toch al een tijd niet gedaan, terwijl de cronjob van de scheduled scan gewoon aanwezig is.
Net maar eens handmatig geüpdatet, en even in de gaten houden of hij achter blijft lopen. Zie zo snel niemand met hetzelfde probleem.

Editje: Ik krijg ook constant DDNS mailtjes en authentication failed meldingen.
Gister update gedaan naar 4.0 op mijn DS109. Nu stond ruim 21 uur mijn CPU op 100% blijkt dit te komen omdat ik de antivirus handmatig wilde updaten maar na 21 uur mijn CPU op 100% maar geen update heb ik dit proces maar stopgezet. Meer mensen dit probleem of oplossing want zo heeft een virusscanner niet zoveel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DukeBox schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 15:39:
:? Er zijn ook 'gratis' aanbieders (die ook bekend zijn op de meeste os-en).
En nog steeds zie ik het nut niet van dit boven een self signed..
Precies wat ik bedoelde met je verdiepen in de materie. Die informatie staat gewoon op de wiki van de site waar je nota bene net zelf bent geweest.
Why a CAcert-signed certificate better than a self-signed?

Even though we're not included by default in main stream browsers a number of linux distributions are already including us in their builds of Mozilla and other browsers/email clients.

If you had 100 websites configured with 100 self-signed certificates you would need to import all of them into your browser, where as using a CA issued model of root cert -> server certs (regardless if you use our site or do your own thing) will only require you to import 1 certificate to have those 100 sites all trusted as well by your browser. This isn't taking into account all the earlier adopters that have also imported our root cert on their computers and entire office networks via active directory, there are supposed to be a couple of 20,000+ seat networks being setup to use CAcert certs internally instead of running their own internal CA.

Finally self-signed provides no 3rd party verification, so you can easily issue a self signed certificate for "Microsoft.com" but unless you have access to RFC style email addresses our system wouldn't allow you to do that.

So while on the surface the browser will nag either way there is actually some benefits by having as many people as possible importing the root cert as well, since the more people that have it installed, the more useful it becomes and around and around we go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-10 16:34

Goner

What can I do you for ?

Lol ??
Werkt als een tierelier ... heb wel hun root certificate geïmporteerd uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimo
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:15
Als ik kijk naar de cpu-load en onder processen kijk zie ik SAB 91% gemiddeld verbruiken. De snelheid fluctueert tussen de 2 MB en de 2,7MB/s. Stoppen met downloaden tijdens nabewerken staat aan.

Iets lijkt hier niet te kloppen :S
Ik gebruik geen SSL in sabnzb daardoor misschien minder cpu load.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Is er een manier om die bad sector scan die je kan doen bij het opbouwen van een raid ook achteraf nog te runnen?

En bad sectoren die gevonden zijn.. die worden gemarkeerd/bijgehouden door de disks firmware zelf toch hé? Of moet ik die nog eens scannen als ik de schijf bijvoorbeeld in een andere raid zou gaan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 05:58

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik ben momenteel bezig met mijn data heen en weer te pompen tussen twee synology's via de ingebouwde synology netwerk backup tool. De snelheid lijkt mij aan de lage kant. Ik kom namelijk niet boven de 25MB/s uit. De schrijfprestatie van de synology's die ik gebruik zouden volgens de specs toch wel de 40MB/s aan moeten kunnen tikken. De DS509+ zou ongeveer 40MB/s moeten kunnen schrijven en 80MB/s kunnen lezen en de DS212 is 60MB/s schrijven en 100MB/s lezen. Mijn netwerk is volledig Gbit uitgevoerd en theoretisch zou het in staat moeten zijn om 125MB/s te kunnen halen.

De grote vraag is dus waarom haal ik maar max 25MB/s? Hebben jullie ervaringen dat de backup tool van synology lagere prestaties geeft dan kopieren met CIFS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-10 13:57
De backuptool gebruikt rsync als basis volgens mij, rsync staat niet bekend om zijn snelheid gezien hij overal hash calculaties overheen gooit, 25MB/s is vrij goed over rsync op een embedded systeem, je kan in de resource manager klikken op de CPU usage, dan zal je zien dat hij waarschijnlijk met meer dan 50% bovenaan staat (rsync).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:22
Als je backup gebruikt over je interne netwerk dan zou ik de encryptie (als deze aanstaat) ook uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

YaNightmare schreef op woensdag 11 april 2012 @ 09:16:
De backuptool gebruikt rsync als basis volgens mij, rsync staat niet bekend om zijn snelheid gezien hij overal hash calculaties overheen gooit, 25MB/s is vrij goed over rsync op een embedded systeem, je kan in de resource manager klikken op de CPU usage, dan zal je zien dat hij waarschijnlijk met meer dan 50% bovenaan staat (rsync).
Thnx voor de info. Dan is de prestatie dus toch redelijk.
jongetje schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:35:
Als je backup gebruikt over je interne netwerk dan zou ik de encryptie (als deze aanstaat) ook uitzetten.
De encryptie heb ik uiteraard uit staan en ook alle andere extra opties heb ik allemaal uitgezet, omdat ik ze niet nodig heb.

De CPU afhankelijkheid had ik wel opgemerkt, maar had het idee dat het nog wel iets beter kon. In eerste instantie zat ik rond de 20MB/s en zag ik dat de CPU tegen de 100% bezet was. Ik heb toen alle extra services gestopt (Sab, CP, SB, Webstation, etc.) en ben toen omhoog gegaan naar ongeveer 25MB/s. Toen bleef echter de CPU usage weer hangen rond de 70% dus vond ik dat er best nog wat meer uitgeperst zou moeten kunnen worden.

Het is ook wel weer logisch dat niet de volledige CPU gebruikt wordt, zodat je de server ook nog normaal kan gebruiken tijdens de backup, maar ik ben momenteel alleen maar data heen en weer aan het pompen en niks anders aan het doen. Is er misschien een snellere manier om dit toch met zekerheid heen en weer te kopieren? Ik ben nu namelijk 4 dagen zoet met 3,5TB heen en weer te pompen.

[ Voor 26% gewijzigd door Mystic Spirit op 11-04-2012 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 11:50
Mystic Spirit schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:48:
[...]

[...]

De encryptie heb ik uiteraard uit staan en ook alle andere extra opties heb ik allemaal uitgezet, omdat ik ze niet nodig heb.

De CPU afhankelijkheid had ik wel opgemerkt, maar had het idee dat het nog wel iets beter kon. In eerste instantie zat ik rond de 20MB/s en zag ik dat de CPU tegen de 100% bezet was. Ik heb toen alle extra services gestopt (Sab, CP, SB, Webstation, etc.) en ben toen omhoog gegaan naar ongeveer 25MB/s. Toen bleef echter de CPU usage weer hangen rond de 70% dus vond ik dat er best nog wat meer uitgeperst zou moeten kunnen worden.

Het is ook wel weer logisch dat niet de volledige CPU gebruikt wordt, zodat je de server ook nog normaal kan gebruiken tijdens de backup, maar ik ben momenteel alleen maar data heen en weer aan het pompen en niks anders aan het doen. Is er misschien een snellere manier om dit toch met zekerheid heen en weer te kopieren? Ik ben nu namelijk 4 dagen zoet met 3,5TB heen en weer te pompen.
Ik heb zelf (nog) niet tussen syno's gepompt, maar je CPU de bottleneck is natuurlijk wel vreemd, immers mijn DS411j haalt ook zonder problemen 35-40MB/s dat is dan wel van PC naar syno maar toch.

Wie weet is het een idee om via netwerk backup te werken ipv cfis, wie weet is dat sneller.

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoor12b
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:55
Hopelijk komt Synology snel met een update vanwege: nieuws: Samba bevat ernstig beveiligingsprobleem

spoor12b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, rsync is erg cpu intensief en de snelheid van je cpu in je synology is dan ook het belangrijkste bij het maken van een backup.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2012 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvista
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-10 07:26
Ik heb onlangs via de network backup functie de volledige content van mijn synology 1511+ naar een Rsync compatible NAS ( Qnap ) voor extra zekerheid.

Alle bestanden zijn gekopieerd en ik kan ze benaderen via de web file manager van de qnap. Via de verkenner (windows ) kan ik ze echter niet benaderen, ondanks dat ik ingelogt ben met dezelfde user / pass.

Ik heb alle toegang tot de bestanden wagenwijd open gezet om te kijken of ik ze dan wel kan benaderen, maar dit lukt nog steeds niet. Ik krijg alleen maar een lege folder te zien, geen bestanden.

Folder en bestands permissies stonden op 777, maar na een beetje spitten op internet ben ik er achter gekomen dat gek genoeg het veranderen van de permissies naar 744 het probleem "oplost" 8)7

Iemand enig idee hoe dit kan en hoe ik dit bij toekomstige backups kan voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
Kunnen we nog iets doen aan die Samba kwetsbaarheid? Zie: http://tweakers.net/nieuw...beveiligingsprobleem.html

Ik neem aan dat mijn webserver geen probleem heeft? Die hangt wel aan het Internet, de gewone bestandsdeling niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-10 02:31

Malarky

Wils voor wat ieder

theMob schreef op woensdag 11 april 2012 @ 11:48:
Kunnen we nog iets doen aan die Samba kwetsbaarheid? Zie: http://tweakers.net/nieuw...beveiligingsprobleem.html

Ik neem aan dat mijn webserver geen probleem heeft? Die hangt wel aan het Internet, de gewone bestandsdeling niet.
Ik kan even niet meer boven halen om wat het ging maar bij een eerder beveiligingslek in een protocol dat Synology gebruikt bleek ook dat Synology in zulk een mate zijn eigen implementatie heeft dat het lek niet opging. Niet weet ik niet of dat hier weer zo is, maar het zou zomaar kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Mystic Spirit schreef op woensdag 11 april 2012 @ 10:48:
[...]

[...]

Onthou ook dat rsync aan 2 kanten werkt, dus het kost CPU aan de verzend & ontvang kant, als 1 van die 2 een tragere CPU heeft is dat opeens de bottleneck.

Ik geloof dat zenden meer CPU kost dan ontvangen, maar nog steeds is het vaak een vrij hoge load aan de ontvang kant.

@vraag, in principe moet niets je in de weg staan om eerst via SMB bijvoorbeeld te kopieeren (of ftp) en vervolgens rsync te draaien, als iets niet geupdate hoeft te worden zal hij dit niet doen, dit is echter via de commandline (dat is de enige manier hoe ik rsync gebruik) ik weet niet of die synology backup applicatie nog rare fratsen uithaalt. Mocht je dit ook via de commandline gaan doen moet je natuurlijk wel de flags meegeven dat hij datum/tijd negeert anders gaat hij alsnog alles overschrijven :)

Ik gebruik altijd: rsync -aHLvvh --progress (indien andere port voor ssh --rsh="ssh -p <sshport>") folder root@x.x.x.x:/volume1/homes/user

[ Voor 18% gewijzigd door YaNightmare op 11-04-2012 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt mij sterk dat rsync cpu power kost aan beide kanten. Het rsync process draait maar op 1 NAS en op die NAS wordt de CPU gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:48:
Het lijkt mij sterk dat rsync cpu power kost aan beide kanten. Het rsync process draait maar op 1 NAS en op die NAS wordt de CPU gebruikt.
Of je leest je even in voordat je begint te roeptoeteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2012 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 15:47
theMob schreef op woensdag 11 april 2012 @ 11:48:

Zo lang je poort 445 niet forward in je router zal het wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

YaNightmare schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:13:
[...]

Onthou ook dat rsync aan 2 kanten werkt, dus het kost CPU aan de verzend & ontvang kant, als 1 van die 2 een tragere CPU heeft is dat opeens de bottleneck.

Ik geloof dat zenden meer CPU kost dan ontvangen, maar nog steeds is het vaak een vrij hoge load aan de ontvang kant.

@vraag, in principe moet niets je in de weg staan om eerst via SMB bijvoorbeeld te kopieeren (of ftp) en vervolgens rsync te draaien, als iets niet geupdate hoeft te worden zal hij dit niet doen, dit is echter via de commandline (dat is de enige manier hoe ik rsync gebruik) ik weet niet of die synology backup applicatie nog rare fratsen uithaalt. Mocht je dit ook via de commandline gaan doen moet je natuurlijk wel de flags meegeven dat hij datum/tijd negeert anders gaat hij alsnog alles overschrijven :)

Ik gebruik altijd: rsync -aHLvvh --progress (indien andere port voor ssh --rsh="ssh -p <sshport>") folder root@x.x.x.x:/volume1/homes/user
Ik vraag me af of het een oplossing is eerst via FTP het geheel te kopiëren en daarna een blocklevel backup er overheen te doen. Dan moet hij toch nog steeds berekenen of het klopt? Dat kost cpu power en ben ik waarschijnlijk nog net zo lang onderweg.

Voor mijn huidige cycle heeft het waarschijnlijk geen invloed meer. Ik heb nog 1,8TB te gaan en daar ben ik nog een dag mee bezig denk ik. Ik ga het daarna wel testen voor de toekomst. Ik migreer nu naar een systeem waar straks effectief ruim 7TB in komt te hangen. Tegen de tijd dat ik dat wil migreren ga ik er pas echt lang over doen. Dus ik heb een paar jaar(?) de tijd om iets effectievers te verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:42
Zo.. gisteren de knoop doorgehakt. Er staat hier nu een DS212+ met 2x 3TB pricewatch: Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB

Ik heb gekozen voor SHR, aangezien dit mijn eerste echte NAS is leek het mij wel slim om de 212+ zo veel mogelijk zelf te laten denken.

Vanavond lekker spelen dus, en dan eindelijk een echte backup ipv een stapel losse HDD's.

de 3TB's lijken het te doen, deze waren echt dramatisch slecht verpakt verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de Hitachi HDS5C3030ALA630 compatibel met de DS412+.
Ik zie hiervan niets op de website van Synology staan, iemand die me kan bevestigen of dit zonder problemen werkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 17:10
Turb0Turb0 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 17:28:
...

Ik heb gekozen voor SHR, aangezien dit mijn eerste echte NAS is leek het mij wel slim om de 212+ zo veel mogelijk zelf te laten denken.

Vanavond lekker spelen dus, en dan eindelijk een echte backup ipv een stapel losse HDD's.

...
Let wel op dat je met 2 schijven in SHR in feite een RAID 1 hebt (Oftewel een mirror) Dit is niet gelijk aan een back-up. Mocht je SHR corrupt raakt kan het zijn dat je je data als verloren moet beschouwen. (Please correct me if I'm wrong)

Het is altijd verstandig om 1 externe HD aan je NAS te hangen (waarschijnlijk 1 van de losse HDD's) en hier je aller belangrijkste data extra naar toe te back-uppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:38
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 17:34:
Ik zie hiervan niets op de website van Synology staan, iemand die me kan bevestigen of dit zonder problemen werkt ?
Kijk ook eens bij de user reported compatbile HD's.
http://forum.synology.com...ed_Compatible_Hard_Drives

En als je naar ondersteunende HD's kijkt.. kijk dan eens verder alleen jouw specifieke schijf. Wellicht dat de 3TB versie niet getest is, maar de 2TB wel.
En kijk ook verder dan alleen jouw specifieke nas. Er zijn echt 30 verschillende modellen van de synology, en nog veel meer verschillende HD's. Niet elke combinatie is te testen.

Wil je het op veilig spelen dan koop je iets wat door iemand anders goed is bevonden, of neem de gok en wees de eerste die een bepaald combinatie uittest :).

[ Voor 22% gewijzigd door job op 11-04-2012 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
DrakeNL schreef op woensdag 11 april 2012 @ 17:59:
[...]

Let wel op dat je met 2 schijven in SHR in feite een RAID 1 hebt (Oftewel een mirror) Dit is niet gelijk aan een back-up. Mocht je SHR corrupt raakt kan het zijn dat je je data als verloren moet beschouwen. (Please correct me if I'm wrong)

Het is altijd verstandig om 1 externe HD aan je NAS te hangen (waarschijnlijk 1 van de losse HDD's) en hier je aller belangrijkste data extra naar toe te back-uppen.
Ik heb alle data nu op een popcorn C200 en op diverse losse HDD's en de meest recente data op de laptop.
De DS212+ moet nu dus al mijn data gaan opslaan en ik maak dan inderdaad een extra backup van de belangrijke data op een losse HDD.

Maar als er nu een Hd stuk gaat in de DS212+ staat de data toch nog op de andere? Of heb ik het SHR verhaal dan niet goed begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op woensdag 11 april 2012 @ 18:21:
Kijk ook eens bij de user reported compatbile HD's.
http://forum.synology.com...ed_Compatible_Hard_Drives

En als je naar ondersteunende HD's kijkt.. kijk dan eens verder alleen jouw specifieke schijf. Wellicht dat de 3TB versie niet getest is, maar de 2TB wel.
En kijk ook verder dan alleen jouw specifieke nas. Er zijn echt 30 verschillende modellen van de synology, en nog veel meer verschillende HD's. Niet elke combinatie is te testen.

Wil je het op veilig spelen dan koop je iets wat door iemand anders goed is bevonden, of neem de gok en wees de eerste die een bepaald combinatie uittest :).
Het lijkt erop dat de Hitachi HDS5C3030ALA630 op de DS412+ zou moeten werken. Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 18:36
nieuws: Samba bevat ernstig beveiligingsprobleem

Gaat dat ook een probleem worden voor de syno's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-10 18:36
Excuus, overheen gelezen, al is dat meer speculatie dan een definitief antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Laatst online: 08-10 15:48
naast dat mijn NAS dienst moet doen als d schijf voor mijn windows pak en wat shares voor xbmc (linux) wil ik ook filetransfer via ftp doen. Ik heb hier vroeger op linux proftpd voor gebruikt en servU op windows.
Hier kon ik heel eenvoudig users, virtual dirs, logging en scripts als ratio, messages enz instellen.

wat is jullie ervaring hiermee? wat kan ik gebruiken? Ik krijg hem morgen binnen en wil hem dan via ftp vol gaan pompen, en ondertussen zou ik het dan optimaal willen instellen.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

remcoXP schreef op woensdag 11 april 2012 @ 20:22:
naast dat mijn NAS dienst moet doen als d schijf voor mijn windows pak en wat shares voor xbmc (linux) wil ik ook filetransfer via ftp doen. Ik heb hier vroeger op linux proftpd voor gebruikt en servU op windows.
Hier kon ik heel eenvoudig users, virtual dirs, logging en scripts als ratio, messages enz instellen.

wat is jullie ervaring hiermee? wat kan ik gebruiken? Ik krijg hem morgen binnen en wil hem dan via ftp vol gaan pompen, en ondertussen zou ik het dan optimaal willen instellen.
De standaard FTP server die ingebouwd is functioneert prima. Geen virtual dirs, ratio en msgs, maar verder volledig instelbaar op de verschillende fronten. Ik zou zeker geen losse ftp server installeren, maar gewoon de ingebouwde Synology FTP service gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Turb0Turb0 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 18:44:
Maar als er nu een Hd stuk gaat in de DS212+ staat de data toch nog op de andere? Of heb ik het SHR verhaal dan niet goed begrepen?
Als je gebruik maakt van shr dan staan twee schijven in raid1. Bij raid 1 bevatten beide schijven dezelfde data.
Zie ook: RAID FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
job schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:52:
[...]

Als je gebruik maakt van shr dan staan twee schijven in raid1. Bij raid 1 bevatten beide schijven dezelfde data.
Zie ook: RAID FAQ
Ja dat bedoel ik, heb ik het toch goed begrepen.

Bij RAID 1 wordt de data gekopieerd naar twee harde schijven, waardoor er op elke harde schijf exact dezelfde data staat. Dit verhoogt de veiligheid; immers, als de ene harde schijf kapot gaat, dan heb je nog altijd een backup ervan op de andere harde schijf.

Maar wat DrakeNL zei over corrupt klopt dan niet?:
Mocht je SHR corrupt raakt kan het zijn dat je je data als verloren moet beschouwen. (Please correct me if I'm wrong)

Ben nu de hele avond al aan het spelen maar wat een super apparaat is het. Ben er erg blij mee :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DrakeNL schreef op woensdag 11 april 2012 @ 17:59:
[...]

Geen enkele RAID is gelijk aan een backup. Dat zul je altijd op een andere manier moeten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Turb0Turb0 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 23:40:
Maar wat DrakeNL zei over corrupt klopt dan niet?:
Mocht je SHR corrupt raakt kan het zijn dat je je data als verloren moet beschouwen. (Please correct me if I'm wrong)
Klopt zeker wel. Als je raid 1 volume corrupt raakt dan ben je gewoon data kwijt (kan weinig zijn, kan ook alles zijn). Beide schijven missen dan exact dezelfde data (raid 1 is mirroring).

Raid is geen backup. Dus alles wat echt belangrijk heb zou je eigenlijk nog ergens moeten hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Laatst online: 04-10 02:31

Malarky

Wils voor wat ieder

Ik heb een Synology in beheer waarbij de DSM sinds versie 3.1 meer naar het Nederlands wil. Hij blijft gewoon altijd Engels, ook al staat de taal in het panel op Nederlands of iets anders. Vanmiddag de update naar DSM 4.0 gedaan maar probleem is er nog steeds. Hard reset is bij deze klant niet echt een optie en het is niet een groot probleem, maar iemand die dit misschien eerder had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuunlan
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-05-2024
Ik heb een heel erg vreemd probleem met mijn nieuwe DS212+. Onregelmatig geeft hij een foutmelding:

"fan [1] was out of order"
"fan [1] was in normal status"

De DS212+ gaat dan piepen en ik krijg dan een foutmelding in het logboek. Tijdens de 'storing' blijven alle lampjs op groen en de fans blijven gewoon normaal blazen. Na een paar tellen houd het gepiep op en komt het volgende op het scherm te staan: "fan [1] was in normal status"

De hardeschijven (2x 2TB) blijven rong 30 - 36 graden hangen. Lijkt mij vrij normaal. Ik heb gisteren ook gelijk DSM 4 geinstalleerd. Ik snap niet wat er aan de hand is. Heeft iemand ervaring hiermee?

Screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/8251/screenshot2qlu.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
job schreef op donderdag 12 april 2012 @ 00:33:
[...]

Klopt zeker wel. Als je raid 1 volume corrupt raakt dan ben je gewoon data kwijt (kan weinig zijn, kan ook alles zijn). Beide schijven missen dan exact dezelfde data (raid 1 is mirroring).

Raid is geen backup. Dus alles wat echt belangrijk heb zou je eigenlijk nog ergens moeten hebben staan.
Ja dat is duidelijk maar dit stukje dan.

Bij RAID 1 wordt de data gekopieerd naar twee harde schijven, waardoor er op elke harde schijf exact dezelfde data staat. Dit verhoogt de veiligheid; immers, als de ene harde schijf kapot gaat, dan heb je nog altijd een backup ervan op de andere harde schijf.

Dat moet dan toch genuanceerd worden. Is er dan een veiligere (raid) setting op de nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 11:50
Turb0Turb0 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 08:18:
[...]

Dat moet dan toch genuanceerd worden. Is er dan een veiligere (raid) setting op de nas?
Veiliger dan Raid 1?
Raid 1 met meer schijven :P

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Wat daar staat klopt precies. Alleen in het geval van een corrupte set heb je daar inderdaad helemaal niets aan.
Komt een corrupte set (veel) voor eigenlijk?

Ik vermoed dat de nuancering die jij bedoelt is opgenomen in de garantiebepaling (al kan ik het niet zo 1-2-3 vinden).
Gevonden:
SYNOLOGY MAKES NO GUARANTEE THAT ALL DATA STORED ON SYNOLOGY PRODUCTS IS ALWAYS SECURE WITHOUT ANY RISKS OF DATA LOSS. SYNOLOGY REMINDS YOU TO BACK UP THE DATA PERIODICALLY. UNDER NO CIRCUMSTANCES SHALL SYNOLOGY BE LIABLE IN ANY WAY TO THE USER FOR DAMAGES, INCLUDING ANY SAVINGS, LOST PROFITS OR OTHER INCIDENTAL OR CONSEQUENTIAL DAMAGES ARISING OUT OF THE USE OF, OR INABILITY TO USE SYNOLOGY PRODUCTS OR RESULTING LOSS OF DATA FROM SUCH USE.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2012 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-10 14:00

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

[...]
Nee, dat is een manco van Raid.
Voor thuis gebruik is het prima te doen om je data in Raid1 op te slaan.
Om hoeveel Gb gaat je "critical" data? Bij mij gaat dat om bijvoorbeeld wat foto's en documenten.
Dat zal niet echt in de Uber grote Gb's lopen.

Wil je safe? Dan kan je hebt beste een synch doen naar een cloudstorage zoals dropbox.
En als je me lief vind mag je dat via mijn refferal doen (krijg ik er weer wat storage ruimte bij)
Dropbox met refferal naar Armageddon_2k

Maar je zal even moeten inventariseren hoeveel van je data echt critical is.

Interesante materie:
Why RAID 5 stops working in 2009
Raid Failure probability
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 08:44:
[...]
Komt een corrupte set (veel) voor eigenlijk?
Valt wel mee, maar hoe groter je Harddisks, hoe groter de kans op curruptie.

[ Voor 23% gewijzigd door Armageddon_2k op 12-04-2012 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
Ok dank voor alle antwoorden, de echte belangrijke data zijn foto's en films die we zelf gemaakt hebben. Dat blijf ik op een externe bron extra backuppen (in ieder geval op de popcorn c-200 en een externe 500GB hd)
Dus dat is al op 3 plekken, de DS212+ wil dat allemaal "zelf" laten regelen.

Nu komt het voor dat ik maanden niet alles op 2 plekken heb staan. En zwaar onoverzichtelijk op dit moment.

Dropbox heb ik ook naar gekeken, is een optie. Maar ik moet inderdaad eerst even kijken hoeveel het allemaal is nu maar aangezien ik sinds 2008 een full hd handycam heb gaat dat best snel (400GB zit ik minimaal al aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Malarky schreef op donderdag 12 april 2012 @ 01:15:
Ik heb een Synology in beheer waarbij de DSM sinds versie 3.1 meer naar het Nederlands wil. Hij blijft gewoon altijd Engels..
Al gekeken of het niet de browser instellingen zijn ? (defautl language, cache.. )
Vooralsnog ben ik nog nergens bij DSM4 er tegenaan gelopen.. fr, de, nl, en.. alles gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armageddon_2k
  • Laatst online: 07-10 14:00

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Turb0Turb0 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 09:02:
Dropbox heb ik ook naar gekeken, is een optie. Maar ik moet inderdaad eerst even kijken hoeveel het allemaal is nu maar aangezien ik sinds 2008 een full hd handycam heb gaat dat best snel (400GB zit ik minimaal al aan)
400Gb in een cloud is wel veel.
Synology heeft hier wel mogelijkheden voor, ik neem aan dat je niet per se elke maand een nieuwe backup wilt van 400Gb. Maar gewoon alle nieuwe data er bij schrijven?
Dan is je magic google word: Incremental Backups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
Incremental Backup is inderdaad wat ik wil, 400GB is nu veel maar 20 jaar geleden was je al stoer als je al een 20GB HD had.

Mag ook best wat kosten, maar ik zit er ook aan te denken een backup naar een andere eigen lokatie (2e cheapo nas ofzo)

Maar je komt met goede tips en die zijn erg welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kuunlan schreef op donderdag 12 april 2012 @ 08:16:
Ik heb een heel erg vreemd probleem met mijn nieuwe DS212+. Onregelmatig geeft hij een foutmelding:

"fan \[1] was out of order"
"fan \[1] was in normal status"

De DS212+ gaat dan piepen en ik krijg dan een foutmelding in het logboek. Tijdens de 'storing' blijven alle lampjs op groen en de fans blijven gewoon normaal blazen. Na een paar tellen houd het gepiep op en komt het volgende op het scherm te staan: "fan \[1] was in normal status"

De hardeschijven (2x 2TB) blijven rong 30 - 36 graden hangen. Lijkt mij vrij normaal. Ik heb gisteren ook gelijk DSM 4 geinstalleerd. Ik snap niet wat er aan de hand is. Heeft iemand ervaring hiermee?

Screenshot:

[afbeelding]
lijkt mij er op dat de fan niet meer goed is(ondanks dat het een nieuwe nas is) goed of niet goed aangesloten is(losse kabel?).Wat gebeurt er als de nas opstart,gaat de fan wel gelijk draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuunlan
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-05-2024
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 09:25:
[...]

lijkt mij er op dat de fan niet meer goed is(ondanks dat het een nieuwe nas is) goed of niet goed aangesloten is(losse kabel?).Wat gebeurt er als de nas opstart,gaat de fan wel gelijk draaien?
Hij is nu bezig met het maken van een volume. Als dat klaar is dan zal ik eens kijken (in zoverre dat kan) of er iets van een kabel los zit en natuurlijk een reboot. Ik heb ook een ticket aangemaakt bij Synology. Zodra ik antwoord heb dan post ik die.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 17:10
Turb0Turb0 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 09:02:
Ok dank voor alle antwoorden, de echte belangrijke data zijn foto's en films die we zelf gemaakt hebben. Dat blijf ik op een externe bron extra backuppen (in ieder geval op de popcorn c-200 en een externe 500GB hd)
Dus dat is al op 3 plekken, de DS212+ wil dat allemaal "zelf" laten regelen.

Nu komt het voor dat ik maanden niet alles op 2 plekken heb staan. En zwaar onoverzichtelijk op dit moment.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om een 2de NAS extern te zetten en daar naar toe backuppen. Moet je wel een goede internet lijn hebben.

Mijn situatie is als volgt:
  • Thuis staat een Synology welke maakt in dit geval niet echt uit. Deze back-upt door de week heen verschillende mappen naar een externe HD (volgens mij een 1 TB schijf). Deze ligt er standaard aan. Dit om het uitvallen van de SHR (Raid set) te beveiligen.
  • Bij mijn ouders staat op dit moment nog een server met 2x500GB. hier staat DeltaCopy op. Hier worden ook iedere week op verschillende dagen verschillende back ups naar toe geschreven. Deze server wil ik nog wel een keer vervangen door een NAS, maar dat komt nog wel. Deze server / nas is de beveiliging tegen het verlies van je data bij je thuis (denk aan brand / diefstal / etc.)
Misschien kun je er iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinPower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 23:44

PenguinPower

May the SOURCE be with you

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 17:34:
Werkt hier zonder problemen! (wel pas 2 weken)
Alles gaat goed, hibernation is zelfs geen probleem. Het enige rare is dat de spinup time value in de smart data een vreemde value geeft. Niets om je zorgen over te maken, de value is zo hoog dat dat gewoon niet kan kloppen...

Schijven draaien in een DS1511+ in RAID5 (5 schijven) DSM 4

Als de schijven continue draaien zijn ze rond de 38 graden... nu (vaak in hibernation) zijn ze rond de 28/30
Ze zijn superstil... en superzuinig… ik snap niet dat ze nog niet op de compaitibiliteits lijst staan...
Afbeeldingslocatie: http://file.berlee.nl/weblinks/?id=c16a5320fa475530d9583c34fd356ef5&filename=HDS5C3030ALA630.thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Turb0Turb0 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 09:18:
Incremental Backup is inderdaad wat ik wil, 400GB is nu veel maar 20 jaar geleden was je al stoer als je al een 20GB HD had.
1992, 20 GB ? Nah ... http://www.pcworld.com/ar...years_of_hard_drives.html

The Executive Computer; Double-Hard-Disk Capacity, Through Software
By John Markoff
Published: February 23, 1992

A fundamental law of the computing universe is that no matter how much disk space you buy, it is not enough.

Despite the fact that hard disk capacity has relentlessly increased in the last decade, this law remains unchallenged. The first hard disks were five megabytes; now they come in sizes up to one gigabyte, which is 1,000 megabytes.

[ Voor 42% gewijzigd door Goner op 12-04-2012 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

one gigabyte, which is 1,000 megabytes

Toen begon de ellende dus :'( Oplichters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
Goner schreef op donderdag 12 april 2012 @ 12:54:
[...]

1992, 20 GB ? Nah ... http://www.pcworld.com/ar...years_of_hard_drives.html
now they come in sizes up to one gigabyte, which is 1,000 megabytes.[/i]
Wijsneus :+ maar ok dan een jaartje of 4 eraf dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PenguinPower schreef op donderdag 12 april 2012 @ 12:15:
[...]

Werkt hier zonder problemen! (wel pas 2 weken)
Alles gaat goed, hibernation is zelfs geen probleem. Het enige rare is dat de spinup time value in de smart data een vreemde value geeft. Niets om je zorgen over te maken, de value is zo hoog dat dat gewoon niet kan kloppen...

Schijven draaien in een DS1511+ in RAID5 (5 schijven) DSM 4

Als de schijven continue draaien zijn ze rond de 38 graden... nu (vaak in hibernation) zijn ze rond de 28/30
Ze zijn superstil... en superzuinig… ik snap niet dat ze nog niet op de compaitibiliteits lijst staan...
[afbeelding]
ik snap dat ook niet,ik heb er 2 in mijn 1511+ en werken prima,let wel ze komen wat langzaam uit de slaapstand,ik had er hiervoor een black inzitten,die reageerde wat vlugger als deze schijven.Maar die Hitachi schijven zijn veel stiller en blijven inderdaad lekker koel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
Ik ben nu foto's aan het overzetten van mijn Popcorn C-200 naar de DS212+ via File Station.
Externe map aangemaakt naar de share van de C-200 en dan copy ik de foto's naar de foto map op de DS212+ het gaat dan rond de 6 a 8MB/ps

C-200 met Cat 5e kabel naar
Cisco EPC3925 EuroDocsis 3.0 2-PORT Voice Gateway EPC3925 (Ziggo AIO plus)
Met cat 5e (die in de doos zat) naar deDS212+

Zou dat sneller moeten gaan? Of kan ik beter via FTP of iets anders grote copy acties doen.
CPU en Ram op de 212 op 2 blokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Laatst online: 08-10 20:11

Prx

Foto's zijn veel bestanden met een geringe grootte, derhalve kost het gewoon meer tijd omdat voor ieder bestand de nodige acties uitgevoerd dienen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
aha ok, nu zijn ze wel aardig groot hoor met 4/5mb (eos450D) maar zal zo eens een groot bestand proberen.

De snelheden die Synology opgeeft zal denk ik alleen in ideale omstandigheden zijn met goede externe hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil muziek vanaf mijn synology afspelen op een versterkertje + boxen.

Nu zit ik eens te kijken hoe ik dat moet doen. Ik heb gelezen over de synology remote (zie hier) , maar dat is niet heel positief.

Ik zit wat verder te kijken en zie deze productreview: Synology Audio Remote review door rpd , daarin staat een comment dat iemand een usb geluidskaart aan zijn synology heeft gehangen en die geluidskaart aan de stereo heeft gekoppeld?

Wie heeft hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:07

Rhapsody

In Metal We Trust

Ik heb een tijd gebruik gemaakt van deze USB Creative Sound Blaster.
Die had ik vervolgens aangesloten op een brak 5.1 setje.
Het werkte overigens prima, i.c.m. die Synology Remote. Ik gebruikte voornamelijk de DSAudio app.
Over de kwaliteit kan ik niet zoveel zeggen. Zoals gezegd had ik een brak 5.1 setje, tja dan klinkt het automatisch niet perfect.

Verleden tijd omdat ik dat brakke setje bij het grof vuil heb gezet. In mijn nieuwe woning ga ik het eens beter aanpakken. Ik neig een beetje naar het Sonos systeem.

[ Voor 9% gewijzigd door Rhapsody op 12-04-2012 14:16 ]

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, die sonos is mooi, maar ik zoek iets van maximaal 50 a 60 euro... En dan is sonos helaas niet, verre van zelfs.

ik denk dat ik voor de synology remote ga, maar dat met die externe usb geluidskaart klinkt ook interessant en heel goedkoop. ik heb alleen geen usb kaartje en kan het dus niet echt testen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2012 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:28:
Ja, die sonos is mooi, maar ik zoek iets van maximaal 50 a 60 euro... En dan is sonos helaas niet, verre van zelfs.

ik denk dat ik voor de synology remote ga, maar dat met die externe usb geluidskaart klinkt ook interessant en heel goedkoop. ik heb alleen geen usb kaartje en kan het dus niet echt testen.
Sonos en een externe geluidskaart aan je Synology knopen zijn echt twee heel verschillende zaken. Als ik het goed heb moet je voor synology remote toch juist een externe geluidskaart hebben? Wat heb je anders aan een remote als het geluid nergens heen gaat?

Ik heb zelf Sonos in gebruik en ben daar erg tevreden over. Voorheen was het nadeel dat je ook speciale Sonos controlers moest kopen, maar nu heb je ook de apps voor de smartphone. Dus de investering voor Sonos is daarmee gehalveerd als je al een smartphone hebt. Voor 50-60 euro red je het zeker niet om een Sonos te halen, maar als je en een geluidskaart en 2.1 setje incl. versterker moet kopen ben je ook iets verder dan 50 - 60 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullgsxr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07-2021
Rhapsody schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:15:
Ik heb een tijd gebruik gemaakt van deze USB Creative Sound Blaster.
Die had ik vervolgens aangesloten op een brak 5.1 setje.
Het werkte overigens prima, i.c.m. die Synology Remote. Ik gebruikte voornamelijk de DSAudio app.
Over de kwaliteit kan ik niet zoveel zeggen. Zoals gezegd had ik een brak 5.1 setje, tja dan klinkt het automatisch niet perfect.

Verleden tijd omdat ik dat brakke setje bij het grof vuil heb gezet. In mijn nieuwe woning ga ik het eens beter aanpakken. Ik neig een beetje naar het Sonos systeem.
Zou ook eens kijken naar receiver met netwerk aansluiting. Heb zelf hier de yamaha rx v771 en kan via mijn smartphone/dsaudio muziek rechtstreeks afspelen op me receiver vanaf de synology. Kan zelfs 2 zones afhankelijk van elkaar bedienen. Boven muziekje aan en beneden film kijken. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-10 17:06
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:28:

Philips en Terratec hadden ooit draadloze audiostreamers. Redelijk oude techniek (WEP beveiliging, max wifi-g verbinding), maar ik heb er een tijd mee gewerkt en het werkt prima. Kleine ontvanger met lcd-scherm bij je audio-set, en een media server op je nas en knallen maar.
Voorwaarde is wel een wireless-router, natuurlijk.

Wellicht nog te krijgen via Ebay/Marktplaats voor de prijzen die je noemt.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:16
Ik gebruik zelf de goedkoopste usb geluidskaart die op ebay te vinden is, koste me iets van 2euro inclusief verzending.

Dit werkt perfect, ik merk geen geluidskwaliteit verschil tussen deze usb geluidskaart in vergelijking met de onboard geluidskaart van mijn pc. Zonder de computer te gebruiken kan ik deze mooi bedienen met de DS Audio app. Ik heb hem aangesloten met een simpel jack-jack kabeltje naar mijn PC 5.1 surround set. Natuurlijk kan je deze ook op een receiver of andere audio sets aansluiten.

Voor dat geld kan je het niet laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Turb0Turb0 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:56:
aha ok, nu zijn ze wel aardig groot hoor met 4/5mb (eos450D) maar zal zo eens een groot bestand proberen.

De snelheden die Synology opgeeft zal denk ik alleen in ideale omstandigheden zijn met goede externe hardware.
filestation werkt via het internet,volgens mij en niet via het netwerk(wat veel sneller is),dat zou de snelheid kunnen verklaren.Ook foto's zouden wel met een hogere snelheid moeten gaan alsa 5 mb/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-10 17:06
sanderdw schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:12:
Ik gebruik zelf de goedkoopste usb geluidskaart die op ebay te vinden is, koste me iets van 2euro inclusief verzending.

Dit werkt perfect, ik merk geen geluidskwaliteit verschil tussen deze usb geluidskaart in vergelijking met de onboard geluidskaart van mijn pc. Zonder de computer te gebruiken kan ik deze mooi bedienen met de DS Audio app. Ik heb hem aangesloten met een simpel jack-jack kabeltje naar mijn PC 5.1 surround set. Natuurlijk kan je deze ook op een receiver of andere audio sets aansluiten.

Voor dat geld kan je het niet laten.
Betekent dat dat je je NAS in de woonkamer hebt staan? Dan is dit natuurlijk helemaal een mooie oplossing. Mijn NAS staat echter in de meterkast, en om nu een paar meter USB-kabel te trekken :P

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
Haha nee, deze staat aan een andere kant van de muur dus ik heb een jack kabeltje door de muur getrokken. Bij lange afstanden moet je gewoon audio kabel gebruiken en geen lange usb kabel. En ja, deze moet je helaas dan toch naar de receiver trekken.

[ Voor 50% gewijzigd door sanderdw op 12-04-2012 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sanderdw schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:26:
[..]. En ja, deze moet je helaas dan toch naar de receiver trekken.
Is daar geen mooie wireless oplossing voor oid? Bij voorkeur geen Apple Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sanderdw schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:12:

Dit werkt perfect, ik merk geen geluidskwaliteit verschil tussen deze usb geluidskaart in vergelijking met de onboard geluidskaart van mijn pc. Zonder de computer te gebruiken kan ik deze mooi bedienen met de DS Audio app.
Die app doet het toch op een iphone en op een android toestel? Ik moet toevallig net een nieuwe mobiel hebben, investeer ik 2 euro erbij en klaar :*)

De nas staat 30 cm van de stereo af , helemaal ideaal. Gaaf ding trouwens, ik moet even mijn ebay gegevens opsnorren thuis omdat ik dat al een jaar niet meer gebruikt heb, maar die koop ik gelijk straks.

En als het bevalt kan ik altijd overstappen naar een duurder systeem, maar voor 2 euro, damn, dat is goedkoop. En leuk!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2012 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
Ja idd werkt op Android en Iphone. Je kan met deze app dan de usb kaart als output kiezen, playlist aanzetten/maken en de app weer afsluiten.

http://lmgtfy.com/?q=wireless+audio - Op deze manier (bijvoorbeeld Sitecom WL-061 of http://www.creative.com/soundblaster/products/wirelessaudio/) kan het dus draadloos, maar dan wordt het wat duurder.

[ Voor 19% gewijzigd door sanderdw op 12-04-2012 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 22:05

PromWarMachine

Forsaken Archer

Sinds gister ben ik de trotse bezitter van een DS411+ met 4x2TB WD schijven.

• Blijkbaar kun je niet zelf in de root van je NAS directories aanmaken. Betekent dat meteen dat je min of meer verplicht bent om home-directories per gebruiker te maken? Ik héb voorlopig maar één gebruiker.
• In lijn met de vorige vraag.. hoe zien jullie directorystructuren er uit?

Mijn USB schijf (NTFS) wordt wel herkend als ik hem aansluit, maar volgens de NAS staat er geen data op. De schijf moet zeker per se EXT4 zijn?
/insta-edit: volgens deze pagina moet het wel kunnen?

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

PromWarMachine schreef op donderdag 12 april 2012 @ 16:35:
• Blijkbaar kun je niet zelf in de root van je NAS directories aanmaken. Betekent dat meteen dat je min of meer verplicht bent om home-directories per gebruiker te maken? Ik héb voorlopig maar één gebruiker.
Je kunt via DSM inderdaad alleen in /volume1 (en evt. andere volumes) shared folders aanmaken.
Je bent niet verplicht om alleen home-dirs aan te (laten) maken (default staat het zelfs niet aan), je kunt via Shared Folder zelf zoveel folders aanmaken als je wilt ...
Bij installeren van div. packages worden ook al folders gemaakt, bijv ; web, video, music, photo, @appstore (packages) etc (allemaal in /volume1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Is het normaal dat een single disk omzetten naar raid-5 met 4 disks omzetten echt ONTIEGLIJK lang duurt met synology DS2411+?

Eerst een goeie 12 uur helemaal geen access tot m'n volume (was hij er raid-1 van aan het maken precies).
Daarna werd m'n volume weer bereikbaar maar is hij nu alweer zowat een halve dag bezig voor slechts 12% van het zetten naar raid-5. Aan dit tempo gaat het dagen duren eer ie klaar is met omzetten.
Mijn Areca controller deed omzetten naar raid-6 met meer disks in ~20 uur zonder enige onderbreking in service.. Deze Synology gaat dagen duren eer ie klaar is aan dit tempo. :(

En dat is trouwens met alle services van various packages manueel gestopt (sabnzb, sickbeard, ..). Cpu en RAM stellen ook niks voor met respectievelijk 11% en 6% (van 3GB).

code:
1
2
3
4
2012/04/11 20:38:10 System starts the change volume 1 device type to Raid 5 with disk 2, 3, 4.
2012/04/11 20:38:50 Windows file service was stopped.
2012/04/12 08:31:43 Windows file service was started.
2012/04/12 18:38:00 >nu< status: changing (adding disk 12,34%)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Niet online
Ja, dat duurt wel even.
Het maken van mijn volume, gestart met een paar schijven, duurde geloof ik een dag of twee...drie. Weet het niet meer. Stap 1 was wel redelijk snel geloof ik, daarna kon ik bij de schijf ruimte komen.
In ieder geval, het duurt best lang :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
erikafoort schreef op donderdag 12 april 2012 @ 20:04:
Ja, dat duurt wel even.
Het maken van mijn volume, gestart met een paar schijven, duurde geloof ik een dag of twee...drie. Weet het niet meer. Stap 1 was wel redelijk snel geloof ik, daarna kon ik bij de schijf ruimte komen.
In ieder geval, het duurt best lang :-)
Ik durf het bijna niet vragen, maar hoe lang duurt rebuilden van een raid-5 duren als 1 disk faalt dan? Ook dagen?
Dat zou raid-5 echt waardeloos maken voor wie echt een beetje zuinig is op massa's data zonder een fortuin te spenderen aan 'echte' backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

witchdoc schreef op donderdag 12 april 2012 @ 20:30:
... voor wie echt een beetje zuinig is op massa's data ...
Dan zou ik toch kijken of je niet een 2e hands/refurbushed LTO3/4(/5) tape drive op de kop kan tikken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Niet online
Yep, dat duurt ook een tijdje.
maar in die tussentijd is de data gewoon beschikbaar.

Ik heb nog geen brakke disks gehad maar wel disks toegevoegd (dus ook rekenwerk voor de Synology) en dat duurt best lang.

Edit; ik heb SHR/2 misschien dat dat nog wat uitmaakt kwa tijd (ik denk het niet).

[ Voor 16% gewijzigd door erikafoort op 12-04-2012 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Het uitbreidden duurt een stuk langer dan een rebuild.

"simpele" regel, een rebuild duurt even lang als het volschrijven van de langzaamste HDD, het gemiddelde wat ik heb gezien is ongeveer 6 uur voor een raid5 van SATA2 2TB disks (~80MB/s)

Een uitbreiding van 4 -> 6 disks raid 5 duurde bij mij ongeveer 26 uur (met de 1812+).

Hij moet namelijk eerst de disks toevoegen aan de raid, dan 2x rebuilden (naar 5 dan 6 disks) vervolgens moet hij de LVM resizen en daarna het filesystem resizen (wat ook erg lang duurd gok een uurtje of 6)

De rebuild snelheid hangt af van of het systeem idle is of niet, wanneer hij idle is gaat hij sneller anders loopt hij terug naar de minimum snelheid van 1MB/s

Hier is trouwens een tweak voor als je niet zoveel geeft om de performance tijdens de rebuild, je kan het volgende commando uitvoeren:

code:
1
echo 100000 > /proc/sys/dev/raid/speed_limit_min

Dit zorgt ervoor dat de minimale rebuild snelheid 100MB/s is, maw, dat is de snelheid die hij gaat proberen te halen ongeacht of je systeem gebruikt word voor andere dingen (dus alles word wat trager, maarja, who cares imo).

PS, die aanpassing werkt meteen, hoef je niet voor de rebooten, je kan tevens zien hoe snel hij rebuild door het volgende commando uit te voeren:

code:
1
cat /proc/mdstat

Hopelijk helpt dit een beetje en maakt het wat duidelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp er niks van, heb 3 maanden last gehad dat mijn nas niet in slaapstand ging en opeens werkt het weer? Enige update die ik gedaan heb is die van sickbeard gisteren.

Meer mensen waar het weer bij werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

Goner schreef op donderdag 12 april 2012 @ 17:35:
[...]

Je kunt via DSM inderdaad alleen in /volume1 (en evt. andere volumes) shared folders aanmaken.
Je bent niet verplicht om alleen home-dirs aan te (laten) maken (default staat het zelfs niet aan), je kunt via Shared Folder zelf zoveel folders aanmaken als je wilt ...
Bij installeren van div. packages worden ook al folders gemaakt, bijv ; web, video, music, photo, @appstore (packages) etc (allemaal in /volume1)
Dat is mij opgevallen ja, daarom vond ik het zo raar dat ik het zelf niet kon.
Ik heb alleen tot nu toe telkens voor directory gekozen en niet voor shared directory. Zelfs het mkdir commando faalde, terwijl ik als root was ingelogd..

Nu heb ik een 'shared directory' gemaakt en dat ging prima inderdaad. Thanks. :)

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 15:53
Kan iemand mij vertellen of het volgende mogelijk is??
ik hoop binnenkort de 1812+ te kopen en wil daar 2x 2TB schijven in doen.....dit wil ik het liefst doen als 1 volume van ongeveer 4 tb of 2 van 2tb elk. zodat ik me data kan overzetten
Daarna wil ik er extra schijven bij gaan doen uit een andere NAS.....ik wil dit dan gaan omzetten naar SHR.
gaat dat zonder data verlies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
PromWarMachine schreef op donderdag 12 april 2012 @ 22:00:
Zelfs het mkdir commando faalde, terwijl ik als root was ingelogd..
Werkt hier prima. Zolang je je in volume1 (of volume2,3,etc) bevindt kan je als root probleemloos mappen aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:33
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:10:
Ik wil muziek vanaf mijn synology afspelen op een versterkertje + boxen.

Nu zit ik eens te kijken hoe ik dat moet doen. Ik heb gelezen over de synology remote (zie hier) , maar dat is niet heel positief.

Ik zit wat verder te kijken en zie deze productreview: Synology Audio Remote review door rpd , daarin staat een comment dat iemand een usb geluidskaart aan zijn synology heeft gehangen en die geluidskaart aan de stereo heeft gekoppeld?

Wie heeft hier ervaring mee?
Ik gebruik ook een usb geluidskaart. Die ik heb is van Conceptronic. Ik dacht dat het deze was. De MediaMarkt heeft ze ook. Ik heb er een jackplug in zitten en aan de andere kant van de kabel 2 tulp stekkers, die zitten op de versterker aangesloten op de ingang van de laserdisc (laserdisc heb ik toch niet).
Muziek speel ik af of via mijn android telefoon of Asus TF101 met de DS Audio app.
Je kan ook de muziek afspelen in de DSM op je pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cantate
  • Laatst online: 30-09 16:25
MikeOO schreef op maandag 09 april 2012 @ 08:53:
[...]

Gebruik al een paar jaar een soort gelijke opstelling en werkt prima met pst bestand ondanks dat het niet echt voor gemaakt is.

Wat ik heb gedaan.
1. In elke gebruikersmap een map aangemaakt email
2. Synology inlognaam en ww gelijk gemaakt aan die van Windows. Zo hebben de gebruikers altijd rechten in de mappen. Hier zijn ook andere mogelijkheden voor uiteraard.
3. PST bestand gekopieerd naar de email map in de gebruikersmap op de Synology.
4. Outlook proiel geopend en daar kiezen voor Toevoegen bij PST bestanden.
5. Op het moment dat je gaat zoek vul ik eerst het ip-adres in van de Synology. Daarna het bestand opzoeken.
6. Nieuw PST actief maken als standaard. Staat bovenin het scherm waar je de PST bestanden ziet.
7. Schermen afsluiten en Outlook starten
8. Na paar minuten kun je het oude PST bestand verwijderen zoals je bij punt 4 een nieuwe hebt toegevoegd.

Door bij punt 5 het ip-adres in te vullen werkt dit bij mij altijd direct. Als je de naam van de NAS gebruikt dan wil het soms niet direct werken. Zorg er ook voor dat je niet via een netwerkkoppeling het pst bestand benaderd. Mocht deze worden vebroken dan werkt Outlook ook niet meer.

Zolang je Outlook netjes afsluit en even wacht voor je de pc uitzet/afmeld gaat het prima. Zeker met een laptop wil je nog wel eens het scherm even dichtklappen en later weer verder gaan. Daar is Outlook niet blij mee aangezien de netwerkverbinding verbreekt. Daarna moet je dan Outlook eerst sluiten en starten wil het weer goed werken.

Een enkele keer komt het voor dat als iemand de vaste pc heeft gebruikt met Outlook en paar min later de laptop pakt Outlook aangeeft dat het bestand in gebruik is. Outlook kun je dan niet starten en kun je oplossen door in Putty het commande SMBSTATUS te geven.

Je krijgt dan een overzichtje met met bestanden de gelockt zijn. Zoek het PST bestand op in deze lijst en vooraan staat een nummer. Vul in Putty het commando: kill <nummer> en het bestand wordt weer vrijgegeven. Daarna start Outlook weer netjes op de andere pc.

Dit komt niet vaak voor maar handig om wel te weten.

Mocht een pst bestand echt een keer problemen geven dan kun je Scanpst.exe gebruiken. Die vindt je op de Pc waar Office ook geinstalleerd is. Heel snel wordt het bestand weer hersteld en klaar ben je.

Zoals gezegd ik gebruik dit al jaren en ik denk dat ik gem. 2x p/j via bovenstaande stappen moet uitvoeren terwijl Outlook door verschillende personen dagelijk gebruik wordt. Zolang je netjes Outlook sluit zal het prima werken.
Zeer veel dank voor je uitgebreide reactie. Ik zie het helaas pas nu, maar als ik volgende week weer thuis ben ga ik hiermee aan de slag. Ik zal sowieso laten weten of het werkt!
Wederom dank, deze optie houd ik in mijn achterhoofd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

job schreef op donderdag 12 april 2012 @ 22:11:
[...]

Werkt hier prima. Zolang je je in volume1 (of volume2,3,etc) bevindt kan je als root probleemloos mappen aanmaken.
Nu werkt het wel. Vraag me af wat ik gister dan fout deed, maar goed, het resultaat telt. :)
Nu nog een handige structuur bedenken. Daar was een topic over die ik ga zoeken. Als ik 'm gevonden heb, zal ik hem met jullie delen.

Tot nu toe is alles eigenlijk behoorlijk simpel en gebruikersvriendelijk. Wat ik vooraf allemaal over Synology gelezen heb, lijkt allemaal waar te zijn. Erg fijn!

Couchpotato geinstalleerd vanuit die bekende custom repository en daarna kon hij zichzelf updaten. Ideaal.

Wel vond ik het uploaden van vele bestanden (10k bestanden in totaal 380GB, films + series + nfo's + tbns) via de File Station applicatie traag was en soms zelfs vastliep. Hij klaagde dan dat hij een bestand niet kon vinden of dat de verbinding verbroken zou zijn. Daar was niets van waar. Via FTP gaat het een factor 2 sneller en geen enkel last van dergelijke problemen.

TODO voor morgen
• Kijken of ik de config.ini van m'n Windows installatie van Couchpotato kan hergebruiken onder Synology. Zou me veul tijd schelen.
• Sickbeard installeren
• Backups instellen *O*

Al met al, dik tevreden met de aanschaf. :Y)

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
Buzzie schreef op donderdag 12 april 2012 @ 22:11:
Kan iemand mij vertellen of het volgende mogelijk is??
ik hoop binnenkort de 1812+ te kopen en wil daar 2x 2TB schijven in doen.....dit wil ik het liefst doen als 1 volume van ongeveer 4 tb of 2 van 2tb elk. zodat ik me data kan overzetten
Daarna wil ik er extra schijven bij gaan doen uit een andere NAS.....ik wil dit dan gaan omzetten naar SHR.
gaat dat zonder data verlies?
Nope, dat gaat niet werken, je moet namelijk met een SHR beginnen, en dat is dus altijd 1 schijf redundantie, maw, 2x 2TB is 1x2TB bruikbaar.

SHR is ook de enige die je kan uitbreidden, dus je zal data tijdelijk ergens anders moeten zetten (eerste 2TB over kopieeren, misschien een verwijder slag uitvoeren en de rest op externe disks oid zetten, dan de schijven over gooien en uitbreidden.

Als hij momenteel niet een raid array heeft kan je misschien 1 schijf kopieeren naar de Synology, die dan uit je huidige nas halen, in de synology zetten, SHR groter maken, volgende schijf kopieeren etc etc, let wel, dat uitbreiden kan zo 1 dag duren per keer

EDIT:
@PromWarMachine, de FileStation moet je niet gebruiken om bestanden te uploaden mits het 1 bestand is en de snelheid niet uit maakt, hij is namelijk erg traag, slechte support voor meerdere files in de queue etc etc, je kan beter gewoon kopieeren over het netwerk vanaf een windows machine (of mac of linux etc, maar de webui is geen goed idee voor die bestandslijst die jij geeft :) ps ftp etc kan ook uiteraard.
Ik ben niet thuis in het web programmeren (ik doe alleen echte talen ./trollmode off) maar volgens mij komt het omdat het allemaal script taal is, dit is simpelweg inefficiënt, ik haal met deze manier amper 10MB terwijl over samba 105MB/s haalbaar is.

[ Voor 22% gewijzigd door YaNightmare op 12-04-2012 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
YaNightmare schreef op donderdag 12 april 2012 @ 23:20:
[...]

Nope, dat gaat niet werken, je moet namelijk met een SHR beginnen, en dat is dus altijd 1 schijf redundantie, maw, 2x 2TB is 1x2TB bruikbaar.

SHR is ook de enige die je kan uitbreidden, dus je zal data tijdelijk ergens anders moeten zetten (eerste 2TB over kopieeren, misschien een verwijder slag uitvoeren en de rest op externe disks oid zetten, dan de schijven over gooien en uitbreidden.

Als hij momenteel niet een raid array heeft kan je misschien 1 schijf kopieeren naar de Synology, die dan uit je huidige nas halen, in de synology zetten, SHR groter maken, volgende schijf kopieeren etc etc, let wel, dat uitbreiden kan zo 1 dag duren per keer
Probleem is dus dat ik de huidige 2x 2TB schijven idd vol heb staan met data.
Deze zitten al in een NAS die ik de deur uit wil doen.....echter is het beide 1 volledige volume.
Ik zal dus 4TB moeten overzetten naar de Synology wil ik geen data kwijt raken.....heb niet echt de mogelijkheid om dat ff ergens anders te "dumpen"

Zal dus 3x2TB moeten aanschaffen.

het liefst had ik gelijk 3TB aangeschaft maar dan kan ik niets meer met de 4x 2TB die ik over hou uit de andere NAS :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
in de 1812+ gaan 8 schijven, jij hebt het nu over 3 schijven kopen en 4 uit de huidige NAS = 7

Ik weet niet hoe handig je bent met linux en mdadm, maar dat is de basis welke de synology gebruikt, op een ubuntu kernel, in "theorie" kan je met wat gemuts een "degraded" array aanmaken, maw, een 3 disk raid5 waarvan je bij het aanmaken al 1 disk mist, dan heb je geen parity uiteraard maar kan je wel 4TB gebruiken, als je er vervolgens een 3e disk in stopt kan je deze toevoegen aan de array en gaat hij hem rebuilden, dus word het weer een normale array.

Kan allemaal vanaf de commandline maar dan weet ik niet of de DSM het pikt als je hem handmatig aanmaakt, ik gok dat je in iedergeval de 3e disk er tijdelijk in moet hebben, een array aanmaken, het daadwerkelijke aanmaken stoppen, dan de array handmatig degraded zetten, dat is hoe ik het zou doen, echter dit vereist wel behoorlijk wat kennis van de materie, plus je zal zowizo moeten mutsen om de DSM weer in het gareel te krijgen want ik gok dat die hier geen rekening mee houd en dus met ijszakken in de hoek ligt errors te spugen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
YaNightmare schreef op donderdag 12 april 2012 @ 23:31:
in de 1812+ gaan 8 schijven, jij hebt het nu over 3 schijven kopen en 4 uit de huidige NAS = 7

Ik weet niet hoe handig je bent met linux en mdadm, maar dat is de basis welke de synology gebruikt, op een ubuntu kernel, in "theorie" kan je met wat gemuts een "degraded" array aanmaken, maw, een 3 disk raid5 waarvan je bij het aanmaken al 1 disk mist, dan heb je geen parity uiteraard maar kan je wel 4TB gebruiken, als je er vervolgens een 3e disk in stopt kan je deze toevoegen aan de array en gaat hij hem rebuilden, dus word het weer een normale array.

Kan allemaal vanaf de commandline maar dan weet ik niet of de DSM het pikt als je hem handmatig aanmaakt, ik gok dat je in iedergeval de 3e disk er tijdelijk in moet hebben, een array aanmaken, het daadwerkelijke aanmaken stoppen, dan de array handmatig degraded zetten, dat is hoe ik het zou doen, echter dit vereist wel behoorlijk wat kennis van de materie, plus je zal zowizo moeten mutsen om de DSM weer in het gareel te krijgen want ik gok dat die hier geen rekening mee houd en dus met ijszakken in de hoek ligt errors te spugen ;)
hahaha nou ik ben een absoluut linux noob dus als ik dat zo lees dan is dat zeker geen optie voor mij om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaNightmare
hehe, dan zit er niets anders op dan al je oude laptops en desktops volpompen met data in de hoop dat je genoeg kan opslaan na een rondje prullenbak vullen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
YaNightmare schreef op donderdag 12 april 2012 @ 21:29:
Het uitbreidden duurt een stuk langer dan een rebuild.

"simpele" regel, een rebuild duurt even lang als het volschrijven van de langzaamste HDD, het gemiddelde wat ik heb gezien is ongeveer 6 uur voor een raid5 van SATA2 2TB disks (~80MB/s)

Een uitbreiding van 4 -> 6 disks raid 5 duurde bij mij ongeveer 26 uur (met de 1812+).

Hij moet namelijk eerst de disks toevoegen aan de raid, dan 2x rebuilden (naar 5 dan 6 disks) vervolgens moet hij de LVM resizen en daarna het filesystem resizen (wat ook erg lang duurd gok een uurtje of 6)

De rebuild snelheid hangt af van of het systeem idle is of niet, wanneer hij idle is gaat hij sneller anders loopt hij terug naar de minimum snelheid van 1MB/s

Hier is trouwens een tweak voor als je niet zoveel geeft om de performance tijdens de rebuild, je kan het volgende commando uitvoeren:

code:
1
echo 100000 > /proc/sys/dev/raid/speed_limit_min

Dit zorgt ervoor dat de minimale rebuild snelheid 100MB/s is, maw, dat is de snelheid die hij gaat proberen te halen ongeacht of je systeem gebruikt word voor andere dingen (dus alles word wat trager, maarja, who cares imo).

PS, die aanpassing werkt meteen, hoef je niet voor de rebooten, je kan tevens zien hoe snel hij rebuild door het volgende commando uit te voeren:

code:
1
cat /proc/mdstat

Hopelijk helpt dit een beetje en maakt het wat duidelijker :)
Het duurt ruim VIER dagen voor die zooi hier klaar gaat zijn aan het huidige tempo.. zo traag zijn me HD's toch echt niet hoor :)
Dank je voor die commando's.. niet dat het ook maar een jota uitmaakt die min snelheden blijkbaar maar je hebt tenminste wat om naar te kijken.. dat lucht op :D

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
STORAGE> cat /proc/mdstat
Personalities : [raid1] [linear] [raid0] [raid10] [raid6] [raid5] [raid4] 
md2 : active raid5 sdd3[3] sdc3[2] sdb3[1] sda3[0]
      3902296256 blocks super 1.2 level 5, 64k chunk, algorithm 2 [4/4] [UUUU]
      [====>................]  reshape = 20.5% (801111040/3902296256) finish=4363.9min speed=11843K/sec

md3 : active raid5 sdg3[2] sdf3[1] sde3[0]
      3897584512 blocks super 1.2 level 5, 64k chunk, algorithm 2 [3/3] [UUU]

md1 : active raid1 sdd2[10] sdc2[11] sdb2[9] sde2[1] sda2[0] sdf2[8] sdg2[7] sdh2[6] sdi2[5] sdj2[4] sdk2[3] sdl2[2]
      2097088 blocks [12/12] [UUUUUUUUUUUU]

md0 : active raid1 sdd1[10] sdc1[11] sdb1[9] sde1[1] sda1[0] sdf1[8] sdg1[7] sdh1[6] sdi1[5] sdj1[4] sdk1[3] sdl1[2]
      2490176 blocks [12/12] [UUUUUUUUUUUU]

unused devices: <none>
STORAGE> echo 100000 > /proc/sys/dev/raid/speed_limit_min
      [====>................]  reshape = 20.5% (801288896/3902296256) finish=4349.7min speed=11881K/sec

md1 : active raid1 sdd2[10] sdc2[11] sdb2[9] sde2[1] sda2[0] sdf2[8] sdg2[7] sdh2[6] sdi2[5] sdj2[4] sdk2[3] sdl2[2]

md0 : active raid1 sdd1[10] sdc1[11] sdb1[9] sde1[1] sda1[0] sdf1[8] sdg1[7] sdh1[6] sdi1[5] sdj1[4] sdk1[3] sdl1[2]

[====>................]  reshape = 20.5% (801304768/3902296256) finish=4436.3min speed=11649K/sec

[====>................]  reshape = 20.5% (802230272/3902296256) finish=4232.4min speed=12206K/sec

STORAGE>

Amper 10 tot 15 MB /sec voor en na het setten van die speed_limit_min. Vind ik maar traag.
Zoals gezegd heb ik alles afgezet wat ik maar kon afzetten que extra packages en de cpu staat maar rond de 10% te draaien dus geen idee wat het zo traag maakt.

Nog ruim 70 uur builden volgens dat commando.. ik ga ergens in een hoekje huilen.

Enig idee waarom dat ding eerst van een single disk naar een raid-1 met 2 disks en dan pas een raid-5 met 4 disks ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-09 23:41
Turb0Turb0 schreef op donderdag 12 april 2012 @ 09:18:

Mag ook best wat kosten, maar ik zit er ook aan te denken een backup naar een andere eigen lokatie (2e cheapo nas ofzo)

Maar je komt met goede tips en die zijn erg welkom
Qua online backup is Backblaze (www.backblaze.com) niet te verslaan. 5 dollar per maand voor onbeperkte opslag. De blogs zijn ook leuk om te lezen.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-09 07:01
cantate schreef op donderdag 12 april 2012 @ 22:37:
[...]

Zeer veel dank voor je uitgebreide reactie. Ik zie het helaas pas nu, maar als ik volgende week weer thuis ben ga ik hiermee aan de slag. Ik zal sowieso laten weten of het werkt!
Geen probleem als je nog vragen hebt lees ik ze vanzelf wel hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coreantes
  • Laatst online: 18-09 10:43

Coreantes

But you can call me 'Core'...

Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en ben voor een 212J gegaan. Heb de performance niet nodig, want zo heel veel download ik niet... maar wilde wel alle voordelen van een centrale opslag gebruiken. Omdat performance niet mijn prio heeft, heb ik er twee keer een Caviar Green 2TB in gegooid en ga deze in RAID0 zetten. Vanavond lekker spielen machen dus!

Nog tips voor een beginnende Synology'er? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
hans_lenze schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 02:09:
[...]

Qua online backup is Backblaze (www.backblaze.com) niet te verslaan. 5 dollar per maand voor onbeperkte opslag. De blogs zijn ook leuk om te lezen.
Dit ziet er prijstechnisch wel erg interessant uit. Hoe integreert Backblaze in mn Synology? Of loopt een backup altijd via een PC?
Pagina: 1 ... 26 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.