Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-10 17:06
Servor schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 09:04:
[...]

Dit ziet er prijstechnisch wel erg interessant uit. Hoe integreert Backblaze in mn Synology? Of loopt een backup altijd via een PC?
https://help.backblaze.co...ms-does-backblaze-support

Linux, BSD, Unix and other *nix systems.

These operating systems are not supported at present.

We do hope to see them available in the future.

Dus, alles via je PC, op dit moment....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Coreantes schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 09:01:
Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en ben voor een 212J gegaan. Heb de performance niet nodig, want zo heel veel download ik niet... maar wilde wel alle voordelen van een centrale opslag gebruiken. Omdat performance niet mijn prio heeft, heb ik er twee keer een Caviar Green 2TB in gegooid en ga deze in RAID0 zetten. Vanavond lekker spielen machen dus!

Nog tips voor een beginnende Synology'er? ;-)
performance is geen prio, dus je kiest voor een tamelijk onveilige raid-0, waarvan je de lees- en schrijfsnelheid nooit gaat terugzien in een Gbit netwerk.. :?

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:54

lier

MikroTik nerd

Coreantes schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 09:01:
Nog tips voor een beginnende Synology'er? ;-)
Ja...(inderdaad) geen RAID 0 gebruiken. Kies dan in ieder geval SHR...bij RAID 0 ben je al je data kwijt als één disk kapot gaat.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coreantes
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 10:43

Coreantes

But you can call me 'Core'...

Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 10:45:
[...]

performance is geen prio, dus je kiest voor een tamelijk onveilige raid-0, waarvan je de lees- en schrijfsnelheid nooit gaat terugzien in een Gbit netwerk.. :?
Euh, tsja, backup is niet echt nodig, want ik heb eigenlijk geen zaken die echt in de backup moeten... raid-1 is dus eigenlijk zonde/ruimteverlies. Mijn keuze voor raid-0 was ook nog eens om leessnelheid wat omhoog te krijgen voor bijvoorbeeld steamen naar m'n TV.... maar dat ga ik dan niet merken zeg je!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-10 17:06
Coreantes schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:17:
[...]

Euh, tsja, backup is niet echt nodig, want ik heb eigenlijk geen zaken die echt in de backup moeten... raid-1 is dus eigenlijk zonde/ruimteverlies. Mijn keuze voor raid-0 was ook nog eens om leessnelheid wat omhoog te krijgen voor bijvoorbeeld steamen naar m'n TV.... maar dat ga ik dan niet merken zeg je!?
Je schijf zal niet snel de belemmerende factor zijn bij streamen. Daar zal eerder het netwerk een bottleneck kunnen zijn.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenk50
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-03 09:03
dag tweakers,

ik heb mijn nas nu een paar weken. Ik heb nu werkend sabnzb, sb en cp.
sabnzb start de postprocessing van sb. en de renaming in cp staat uit(doe ik voorlopig even zelf). werkt allemaal zoals het moet.

ik zit met 1 melding die terug blijft komen. elke 15-30 seconden.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Apr 13 10:38:29 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2372 No script for Python26
Apr 13 10:38:51 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2372 No script for Python26
Apr 13 10:39:13 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2372 No script for Python26
Apr 13 10:39:35 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2372 No script for Python26
Apr 13 10:39:58 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2372 No script for Python26
Apr 13 10:40:18 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2372 No script for Python26
Apr 13 10:40:41 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2372 No script for Python26
Apr 13 10:41:02 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2372 No script for Python26
Apr 13 10:41:24 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2372 No script for Python26
Apr 13 10:41:47 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2372 No script for Python26
Apr 13 10:42:10 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2372 No script for Python26
Apr 13 10:42:31 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2372 No script for Python26
Apr 13 10:42:53 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2372 No script for Python26
Apr 13 10:43:14 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2372 No script for Python26
Apr 13 10:43:35 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2372 No script for Python26
Apr 13 10:43:56 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2372 No script for Python26
Apr 13 10:44:18 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2372 No script for Python26
Apr 13 10:44:40 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2372 No script for Python26
Apr 13 10:45:02 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2372 No script for Python26

ook als ik sabnzb cp en sp uitzet in package center blijft de melding.
als ik alles uitzet en dan python verwijder krijg ik deze melding:
code:
1
Apr 13 10:56:09 PkgMan.cgi: pkgtool.cpp:2366 package traget path broken

bij herinstalleren is de melding weer terug

ik heb overigens DSM 4.0

wat houd de "no script for python26 " melding in en hoe laat ik hem verdwijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Servor schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 09:04:
[...]

Dit ziet er prijstechnisch wel erg interessant uit. Hoe integreert Backblaze in mn Synology? Of loopt een backup altijd via een PC?
BTW: er zijn alternatieven: Crashplan is zo mogelijk nog sappiger qua pricing (3$ per maand voor 1 computer unlimited backup) en er is een syno package voor de backup app. Het is wel geen originele Syno app (alleen HiDrive heeft die maar die zijn duurder), maar lijkt wel goed te werken.

Ik gebruik Crashplan op mijn PC zelf, en werkt zeer fijn.

[ Voor 5% gewijzigd door DexterBelgium op 13-04-2012 11:55 ]

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11
hans_lenze schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 02:09:
[...]
Qua online backup is Backblaze (www.backblaze.com) niet te verslaan. 5 dollar per maand voor onbeperkte opslag. De blogs zijn ook leuk om te lezen.
Crashplan+. Unlimited storage voor 2,9$ - 5$ month, en werkt bovendien direct vanaf je Syno. Ben hier zelf erg tevreden over, alleen de iPhone app mag iets uitgebreider (mist bijv. search functionaliteit). Anders dan dat werkt het ideaal.

Toen ik Backblaze een aantal maanden terug nog probeerde was er in ieder geval nog geen Linux/Syno client (nu wel?) en was de upload ook nog eens tergend traag (+/- 100KB/s).

[ Voor 12% gewijzigd door sverzijl op 13-04-2012 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:25

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Heeft iemand dit ooit wel eens meegemaakt met een Synology RackStation?
We hebben twee RackStations die beide met hun netwerk connecties aan het netwerk hangen.
Ik gebruik deze verbindingen om iSCSI targets voor een SAN te hosten. Deze netwerk connecties worden vanaf het SAN (Windows 2008R2 server) door middel van een MCS met round robbin policy aangesproken.

Nu ben ik van de ene RackStation naar de andere aan het mirroren, maar nu blijkt dat van één RS het mac adres op beide poorten op de switch wel eens hetzelfde wil zijn.
Met andere woorden, RS1 heeft mac a en mac b, met ipadres 1 op a en ipadres 2 op b. Wat ik nu zie in de ARP tabellen op de switch is dat zowel IP adres 1 als 2 mac adress a hebben, of beide hebben mac adres b.

Geen idee hoe dit mogelijk is, het zijn toch twee fysieke poorten, hoe kan een mac adres opeens van poort wisselen?? :S

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Staat je poort niet gewoon in lacp ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

lacp?

Ah, link aggregation, nee, dat staat hij niet. We gebruiken hem voor iSCSI verkeer en dan wordt link aggregation juist afgeraden. We doen multipathing over meerdere IP adressen, dat wel.

[ Voor 95% gewijzigd door ElCondor op 13-04-2012 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je een usb hub aan een synology hangen? Mijn beide usb poorten zijn bezet (printer en usb stick voor logfiles). Ik zou graag nog een usb geluidskaartstick eraan koppelen en een usb harde schrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-10 19:05

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zo te zien wel:
http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=106&t=367

Kan je bij Synology ook je schijven los gebruiken? Heb een ds212j overgenomen van een andere tweaker. Zou voorlopig alleen 1 disk hierin willen gebruiken en eventueel later er een bijplaatsen (van een grotere capaciteit). Dan zou ik met rsync de belangrijkste files willen backuppen naar de tweede schijf, aangezien niet alle bestanden even belangrijk zijn. Kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als er al gesynchroniseerd wordt, hoe synchroniseren jullie dan?
Is er een applicatie die ik ofwel op mijn laptop, ofwel op de synology kan installeren waarmee ik documenten, foto's, muziek en video's automatisch naar de juiste mappen kan synchroniseren?

Ik gebruik daar nu Directory Compare voor maar dat zijn handmatige acties. Het zou mooi zijn als ik op geprogrammeerde tijden de mappen kan laten synchroniseren met de synology zonder dat ik daar nog iets voor moet doen.

Eigenlijk een beetje zoals datareplicator werkt, maar dan qua synchronisatie van diverse (media)bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 08-10 11:37
readytoflow schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 15:39:
Als er al gesynchroniseerd wordt, hoe synchroniseren jullie dan?
Is er een applicatie die ik ofwel op mijn laptop, ofwel op de synology kan installeren waarmee ik documenten, foto's, muziek en video's automatisch naar de juiste mappen kan synchroniseren?

Ik gebruik daar nu Directory Compare voor maar dat zijn handmatige acties. Het zou mooi zijn als ik op geprogrammeerde tijden de mappen kan laten synchroniseren met de synology zonder dat ik daar nog iets voor moet doen.

Eigenlijk een beetje zoals datareplicator werkt, maar dan qua synchronisatie van diverse (media)bestanden.
Kijk eens naar Cobian Backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:22
Waarom gebruik je niet cloudstation?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah mooi, dan bestel ik zo even op ebay die geluidskaart van 2 euro die hier voorbij kwam gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 15:48
Heeft iemand hier misschien het synology package voor sabnzb?

Die van merty kan ik installeren maar dat is helaas niet de laatste versie.

En http://synoblog.superzebu...2/02/sabnzbd-0-6-15-2-spk kan ik niet installeren op mijn synology 1512 omdat hij dan aangeeft apparaat wordt niet ondersteund.

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuunlan
  • Laatst online: 18-05-2024
Kuunlan schreef op donderdag 12 april 2012 @ 08:16:
Ik heb een heel erg vreemd probleem met mijn nieuwe DS212+. Onregelmatig geeft hij een foutmelding:

"fan \[1] was out of order"
"fan \[1] was in normal status"

De DS212+ gaat dan piepen en ik krijg dan een foutmelding in het logboek. Tijdens de 'storing' blijven alle lampjs op groen en de fans blijven gewoon normaal blazen. Na een paar tellen houd het gepiep op en komt het volgende op het scherm te staan: "fan \[1] was in normal status"

De hardeschijven (2x 2TB) blijven rong 30 - 36 graden hangen. Lijkt mij vrij normaal. Ik heb gisteren ook gelijk DSM 4 geinstalleerd. Ik snap niet wat er aan de hand is. Heeft iemand ervaring hiermee?

Screenshot:

[afbeelding]
Even een update voor de belangstellende:

Ik heb contact gehad synology en kreeg dit als reply:
Hi ,

Thank you for your inquiry.

Please try the following to see if it could resolve the issue:
1) Clear out any dust/debris from the inside casing of the DiskStation
2) Clear out any debris from the fan outlet on the back of the DiskStation

If the problem persists, then it's likely due to a faulty fan. In this case, I can help arrange a replacement fan for you and it should resolve your issue.
Ik heb ook contact gehad met de leverancier (mymediacenter.nl) en kreeg dit als reply:
Dit is een probleem wat helaas wel meer voorkomt en betekent meestal dat de Fan defect is.

We kunnen dit op 2 manieren oplossen.
- Wij sturen u een nieuwe fan en u vervangt deze zelf.
- U krijgt van ons een nieuwe DS212+ gestuurd. En kunt de oude gratis aan ons retour sturen.
Ik heb voor optie twee gekozen. Dus ik krijg een nieuwe toegestuurd. Ik moet wel zegen dat mymediacenter.nl echt top support/service levert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waits
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 07:55
remcoXP schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 18:49:

En http://synoblog.superzebu...2/02/sabnzbd-0-6-15-2-spk kan ik niet installeren op mijn synology 1512 omdat hij dan aangeeft apparaat wordt niet ondersteund.
Even zoeken in dit topic op cedarview: YaNightmare in "Het grote Synology topic - deel 4"
(Met dank aan YaNightmare, werkte perfect op mijn DS412+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-10 19:42
Mr_gadget schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 15:29:
Zo te zien wel:
http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=106&t=367

Kan je bij Synology ook je schijven los gebruiken? Heb een ds212j overgenomen van een andere tweaker. Zou voorlopig alleen 1 disk hierin willen gebruiken en eventueel later er een bijplaatsen (van een grotere capaciteit). Dan zou ik met rsync de belangrijkste files willen backuppen naar de tweede schijf, aangezien niet alle bestanden even belangrijk zijn. Kan dit?
Ja hoor, geen probleem.
Je moet dan wel zorgen dat je niet SHR gebruikt voor de 1ste schijf maar hem als 'Basic' configureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb hier een Synology 209j staan, met 2x2tb in MIRROR (5400rpm)

Software is up to date. Ga wat computers hier wisselen dus data aan het schuiven, maar haal nu eerst data van de back-up disks af (de 2x2tb) oa foto's en muziek.

Dat gaat traaaaaaaaaaag, niet normaal. Hij is al 2 uur bezig met het verwijderen van muziek en het einde is verre van in zicht. Iemand enig idee hoe dit komt? Op een windows PC zou het in 2 minuten weg zijn?

Ter aanvulling; ik verwijder niet via de verkenner van externe pc (dus via netwerk) maar ben via de browser ingelogd op de NAS om daar in de verkenner files te verwijderen..

[ Voor 16% gewijzigd door Okasha op 13-04-2012 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-10 20:42
Je zou op de meest directe manier kunnen proberen via een rm -r in een ssh sessie.

[ Voor 0% gewijzigd door technorabilia op 13-04-2012 23:01 . Reden: typo ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-08 15:18
Hoe serieus moet je dit nemen: http://www.synology.com/s....5%20SATA%20Hard%20Drives ? Die schijf die ik op 't oog had was Seagate Barracuda 3TB SATA3 64Mb 7200rpm. Hopelijk is dat gewoon beetje bangmakerij van Synology op hun website, zodat je bij hun voorkeursleveranciertjes koopt? Of heeft het gevolg voor je garantie? Betreft een schijf voor waarschijnlijk de DS112j.

[ Voor 6% gewijzigd door repsaj op 13-04-2012 23:51 ]

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBeetle
  • Laatst online: 02-09 10:41
Shit. Heb wat veranderd in /root/.profile en kan nu dus niet meer aanmelden op telnet of ssh als root. Putty sluit gelijk weer. Iemand een idee of dit nog te herstellen is zonder een systeem reset?

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Makkelijkste is denk ik aanloggen met admin of andere user waarmee je met putty aan kunt loggen en dan een "su root" doen (zonder "-") zodat de .profile niet uitgevoerd wordt. En dan je .profile fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Even een korte vraag voordat ik iets doms doe.
op mijn ds1512 heb ik nu 2x 1 tb schijven zitten. Ik heb er zojuist 1 tb bijgestopt.
ik heb de schijf aan shr volume gekoppeled en doen ging hij uitbreiden. voorof tijdens het uitbreiden zag ik dat hij de services ging stoppen (wat lang duurde)
nu is mijn nas niet meer te benaderen via share/ftp/htpp enz.
alles elds branden continue. is hij nu hard bezig en zal hij na uitbreiding weer toegankelijk zijn?

of moet ik hem handmatig reboot en hopen dat mijn 2 volle schijven nog data hebben? what to do?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 11:50
Buzzie schreef op donderdag 12 april 2012 @ 23:25:
[...]

Probleem is dus dat ik de huidige 2x 2TB schijven idd vol heb staan met data.
Deze zitten al in een NAS die ik de deur uit wil doen.....echter is het beide 1 volledige volume.
Ik zal dus 4TB moeten overzetten naar de Synology wil ik geen data kwijt raken.....heb niet echt de mogelijkheid om dat ff ergens anders te "dumpen"

Zal dus 3x2TB moeten aanschaffen.

het liefst had ik gelijk 3TB aangeschaft maar dan kan ik niets meer met de 4x 2TB die ik over hou uit de andere NAS :(
Ik zou gewoon 2x3TB aanschaffen zie uitleg hier onder ;)

Stappen:
1: Plaats de (nieuwe) 2x 3tb in de syno, maak gewoon 2 losse "Basic" blokken aan, geen SHR.
2: Data overpompen van oude systeem naar de twee losse partities in de syno
3: De twee oude schijven in de syno plaatsen, van deze twee oude schijven maak je een SHR.
4: Data van 1 oude schijf (die al in de syno zit) data overpompen naar de SHR partities.
5: De schijf die net data heeft overgepompt toevoegen naar de SHR
6: De data van de laatste oude schijf (die al in de syno zit) overpompen naar de SHR partities
7: De laatste oude schijf toevoegen aan de SHR

En tada je hebt een SHR systeem van 2x2tb+2x3tb :)
remcoXP schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 09:06:
Even een korte vraag voordat ik iets doms doe.
op mijn ds1512 heb ik nu 2x 1 tb schijven zitten. Ik heb er zojuist 1 tb bijgestopt.
ik heb de schijf aan shr volume gekoppeled en doen ging hij uitbreiden. voorof tijdens het uitbreiden zag ik dat hij de services ging stoppen (wat lang duurde)
nu is mijn nas niet meer te benaderen via share/ftp/htpp enz.
alles elds branden continue. is hij nu hard bezig en zal hij na uitbreiding weer toegankelijk zijn?

of moet ik hem handmatig reboot en hopen dat mijn 2 volle schijven nog data hebben? what to do?
Knipperen de lichtjes van je HD's nog? Want dan zou ik nog wachten...
Jaspur schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 23:47:
Hoe serieus moet je dit nemen: http://www.synology.com/s....5%20SATA%20Hard%20Drives ? Die schijf die ik op 't oog had was Seagate Barracuda 3TB SATA3 64Mb 7200rpm. Hopelijk is dat gewoon beetje bangmakerij van Synology op hun website, zodat je bij hun voorkeursleveranciertjes koopt? Of heeft het gevolg voor je garantie? Betreft een schijf voor waarschijnlijk de DS112j.
De lijst is wat zij getest hebben, de schijven die er niet opstaan worden dus officieel niet ondersteund... mja hoe fout denk je zelf dat het kan gaan? ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Ikke_Niels op 14-04-2012 11:45 ]

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

andere schrijven werken ook, meen dat dat ook ergens staat, althans kwam het gisteren tegen dat ze je 99% garantie geven dat het werkt als hij niet op de lijst staat.

Maar wat kost een 3TB schrijf? Zijn die al wat betaalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-10 16:07
Gisteren toevallig een order gedaan voor 2x tb schijven, die kosten rond de 170-200 euro.

Ik heb zelf gisteren een Synology DS212+ besteld en zit nu te wachten op de levering, ik had ook de harde schijven erbij verwacht, maar deze zijn in backorder gezet omdat ze maar 1 op voorraad hadden. :(

Weet iemand of het een probleem is als ik twee harde schijven van dezelfde grootte, maar van een ander merk in raid draai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-08 15:18
@Ikke_Niels , ik zat alleen te twijfelen of ze dan wel zouden passen qua grootte. Zoveel verschil zal wel niet tussen schijven zitten en ze hebben neem ik aan wel extra ruimte binnenin de Nas?

x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 12:05:
Maar wat kost een 3TB schrijf? Zijn die al wat betaalbaar?
Ja, sterker nog, de prijs/GB is vrijwel gelijk aan die van 2TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
Jaspur schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 13:21:
@Ikke_Niels , ik zat alleen te twijfelen of ze dan wel zouden passen qua grootte. Zoveel verschil zal wel niet tussen schijven zitten en ze hebben neem ik aan wel extra ruimte binnenin de Nas?
De DS112J ondersteund gewoon tot 4tb, anders zou je even op het (engelse) forum van synology moeten zoeken of iemand toevallig jouw schijf al heeft gebruikt.
Qwa ruimte is er iig geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10 15:50
ElCondor schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 14:41:
lacp?

Ah, link aggregation, nee, dat staat hij niet. We gebruiken hem voor iSCSI verkeer en dan wordt link aggregation juist afgeraden. We doen multipathing over meerdere IP adressen, dat wel.
uh? waarom zou LACP afgeraden worden? kan je daar wat over uitweiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-10 16:34

Goner

What can I do you for ?

Jaspur schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 23:47:
Die schijf die ik op 't oog had was Seagate Barracuda 3TB SATA3 64Mb 7200rpm. Hopelijk is dat gewoon beetje bangmakerij van Synology op hun website,
Wat bedoel je precies ? Ik zie bij 1 van die Seagates iets over 30 graden, bedoel je dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
remcoXP schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 18:49:

Je moet de source toevoegen aan je package center. Zo rechtstreeks de .spk's installeren werkt bij mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Laatst online: 28-09 05:58

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik ben bezig een DS212 in te richten met de zebulon packages (sab, SB en CP in te richten maarheb het idee dat ik iets over het hoofd zie bij de post processing van SB. Ik dacht de pakketjes inmiddels "fool proof" gemaakt waren, maar kennelijk moet ik toch weer zelf een postprocessing script maken en dat ergens plaatsen. Dat is op zich geen probleem dat kan ik natuurlijk gewoon doen, maar had de verwachting dat het ut of the box zou moeten werken.

Hoe is dat bij jullie gegaan?

Heb het gevonden. Je moet nog altijd in /usr/local/var/sickbeard/autoProcessTV/ het autoProcessTV.cfg.sample renamen naar autoProcessTV.cfg en de dir /usr/local/var/sickbeard/autoProcessTV/ opgeven in Sab als userscript dir.

Had toch verwacht dat het inmiddels geïntegreerd zou zijn in de installs. Toch nog een stukje handwerk.

[ Voor 26% gewijzigd door Mystic Spirit op 14-04-2012 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op dit moment ook aan het kijken om mijn 207+ te vervangen. Het moet een 4 serie worden aangezien ik graag met 4 schijven wil gaan werken. Leuke 3 TB schijfjes erin en ik kan even vooruit :) Voor streamen en opslag. Hiernaast wil ik mn sabnzb, couchpatatoe, torrents en zooi gaan draaien op mn synology. Met de 207 was dit niet te doen maar met een 4 serie moet dit gaan lukken denk ik. Mijn idee is om de 207 in mirror te laten als "backup" schijf. Ik heb echter geen idee of ik voor een 411 moet gaan de 412+ of even wachten op de 412. Vermoedelijk zal de 412 ook niet te lang op zich laten wachten.Ik heb 2 HP Procurve Switch 1400-8G staan in mn netwerk dus link aggregation gaat hem al niet worden.
Iemand wat tips en hints hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 21:50:
Ik ben op dit moment ook aan het kijken om mijn 207+ te vervangen. Het moet een 4 serie worden aangezien ik graag met 4 schijven wil gaan werken. Leuke 3 TB schijfjes erin en ik kan even vooruit :) Voor streamen en opslag. Hiernaast wil ik mn sabnzb, couchpatatoe, torrents en zooi gaan draaien op mn synology. Met de 207 was dit niet te doen maar met een 4 serie moet dit gaan lukken denk ik. Mijn idee is om de 207 in mirror te laten als "backup" schijf. Ik heb echter geen idee of ik voor een 411 moet gaan de 412+ of even wachten op de 412. Vermoedelijk zal de 412 ook niet te lang op zich laten wachten.Ik heb 2 HP Procurve Switch 1400-8G staan in mn netwerk dus link aggregation gaat hem al niet worden.
Iemand wat tips en hints hiervoor?
Geen tips voor je, maar linkagg/lacp/etherchannel haalt toch niks uit als je van 1 client naar 1 server gaat. Linkagg werkt op een combinatie van source mac-destination mac (of src ip + dst ip) zodat het verkeer van een sessie altijd over dezelfde link al gaan.
Linkaggs hebben dus enkel nut bij meerdere clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
gisteren op aanraden van een tweaker heel de dag de nas aan laten staan en het uitbreiden was niet vooruit te branden.
met cat /proc/mdstat (thanks voor de tip) zag ik telkens rond de 5 mb.
ik heb toen een externe usb schijf ontkoppeld en services uitgezet die uit konden en toen ging het met 6 a 7.

nu kijk ik weer en zie ik rond de 27. (wat ik trouwens nog steeds heel erg weinig vind aangezien ik normaal per schijf al 60 mb haal in mijn pc.

kan ik nog wat doen om het te versnellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een nieuwe Nas aangekocht en geinstalleerd op DSM versie. 4

Nu zou ik graag de download-taken van de oude Nas willen verplaatsen naar de nieuwe Nas.
Iemand die me kan zeggen hoe dit in zijn werk gaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cantate
  • Laatst online: 30-09 16:25
Kuunlan schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 18:52:
[...]
Even een update voor de belangstellende:
Ik heb contact gehad synology en kreeg dit als reply:
[...]
Ik heb ook contact gehad met de leverancier (mymediacenter.nl) en kreeg dit als reply:
[...]
Ik heb voor optie twee gekozen. Dus ik krijg een nieuwe toegestuurd. Ik moet wel zegen dat mymediacenter.nl echt top support/service levert!
Erg netjes inderdaad. Ik had verwacht dat het contactpunt van de aansluiting op het printplaatje het probleem zou zijn: deze kan verbuigen als je de kast een beetje te ruw open maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 15:53
Ikke_Niels schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:30:
[...]

Ik zou gewoon 2x3TB aanschaffen zie uitleg hier onder ;)

Stappen:
1: Plaats de (nieuwe) 2x 3tb in de syno, maak gewoon 2 losse "Basic" blokken aan, geen SHR.
2: Data overpompen van oude systeem naar de twee losse partities in de syno
3: De twee oude schijven in de syno plaatsen, van deze twee oude schijven maak je een SHR.
4: Data van 1 oude schijf (die al in de syno zit) data overpompen naar de SHR partities.
5: De schijf die net data heeft overgepompt toevoegen naar de SHR
6: De data van de laatste oude schijf (die al in de syno zit) overpompen naar de SHR partities
7: De laatste oude schijf toevoegen aan de SHR

En tada je hebt een SHR systeem van 2x2tb+2x3tb :)
thanks man voor deze tip !!! :)
Wist niet dat dat inderdaad ook kon.
als dat wel kan dan ga ik dat op die manier doen.
Was al bijna van plan om bij de Wehkamp (is nu 15% korting op electronica) een 2TB externe aan te schaffen :)
Is dit trouwens ook mogelijk met 1x 3tb ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 09:41:
Ik heb een nieuwe Nas aangekocht en geinstalleerd op DSM versie. 4

Nu zou ik graag de download-taken van de oude Nas willen verplaatsen naar de nieuwe Nas.
Iemand die me kan zeggen hoe dit in zijn werk gaat :?
Wat voor downloadtaken?
Sab, ftp ofzo? Gewoon even laten draaien tot ze binnen lijkt mij?
Torrents? Die zou ik echt niet weten, daar gebruik ik mijn nas niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

erikafoort schreef op zondag 15 april 2012 @ 14:08:
Die zou ik echt niet weten, daar gebruik ik mijn nas niet voor.
Zomaar uit nieuwsgierigheid ; waarom niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
ik weet niet of dit de plek is voor deze vraag maar anders hoor ik dat graag.

ik heb een aantal diensten draaien: sab sickbaerd maraschino spotweb enz.
spotweb is te benaderen door: nas/spotweb ipv een bepaald port.
de nas zelf en maraschino zijn wel draaiende op portnummers.
kan ik hier ook niet een naam verwijzing voor maken?

op mijn werk worden namelijk bijna alle porten geblokt. die niet geblokt worden gebruik ik al dus vandaar deze vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

remcoXP schreef op zondag 15 april 2012 @ 14:19:

op mijn werk worden namelijk bijna alle porten geblokt. die niet geblokt worden gebruik ik al dus vandaar deze vraag :)
Is reeds beschreven in dit topic, maar ik kan me goed voorstellen dat zoeken daarop niet zo makkelijk is. Zoekterm: "reverse proxy"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Nightspirit: bedankt voor begrip en tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:10

Je kunt een php redirect maken naar de volledige url met poort nummer, als je dit icm een virtual host wordt de url die jij in moet tikken: sickbeard.mijnurl.nl waarna hij automatisch doorgaat naar http://mijnurl.nl:5678/sickbeard/index.php oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl

Had ik ook last van, alleen port 80/443 worden doorgelaten. Dus dan maar alles reverse proxyen : sverzijl in "Het grote Synology topic - deel 4".
Mocht je ook nog willen ssh-en naar je Syno en port 22 is dicht en tunneling over port 80/443 is ook disabled : Shellinabox. Werkt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Net ipkg geinstalleerd.. een lijstje getrokken en herejezes.. net iets meer packages dan ik had verwacht...

Dus.. wat zijn voor jullie nou de must-have packages? Ik kwam bij ipkg uit voor Subliminal maar er zullen vast meerdere must-haves zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door witchdoc op 15-04-2012 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 11:56
Is er inmiddels al een goede manier uit om via FireFox een Magnet of torrent link te laden in de download station van DSM 4.0? Voorheen had ik daar de desktop applicatie Synology Download Redirector voor, die een dropbox op de desktop tekende en vervolgens alles netjes inlaadde. Die werkt helaas niet met magnet links.

Ik heb dus geen zin om in een 2e tab steeds de DSM 4.0 web interface te openen om 1 magnet link te laden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveDigger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-10 08:53
Ik zit nu al een tijdje te denken om een NAS aan te schaffen.
Na heel wat modellen overwogen te hebben blijven er echter nog twee over.

De DS1511+ of de nieuwe DS412+.
Beide zitten in dezelfde prijsklasse echter zijn er wat hardware verschillen.
De DS1512+ is helaas geen optie want die ligt toch wel boven mijn budget.

Wat denken jullie?
Gaan voor een NAS die reeds een opvolger heeft (DS1512+) of toch voor de nieuwe DS412+ kiezen?

Voorlopig gaan er 3 * 3TB schijven maar ik maak me bij de 4bay wat zorgen voor een latere upgrade naar 4 TB schijven of 5 TB schijven als de NAS al vol zit.
Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

witchdoc schreef op zondag 15 april 2012 @ 23:37:
maar er zullen vast meerdere must-haves zijn?
Nou ja, must-haves ... heb tot nu toe alleen 'lftp' (FTP client) en 'openssh-sftp-server' (FTP over SSH) geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-10 14:51
Mijn probleem welke ik al op pagina 92 heb vermeld is nog niet opgelost. De log bestanden van het download station geven niks weer. De router heb ik gereset, de nas opnieuw geinstalleerd..dus alles heb ik terug gezet toen de nas het nog deed.

Mijn probleem dat de nas om de 3minuten zichzelf uit het netwerk sloot voor andere computers en apparaten is opgelost dmv de guest alle mappen te laten zien ipv. alleen in te loggen met de admin. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
Buzzie schreef op zondag 15 april 2012 @ 11:43:
[...]

thanks man voor deze tip !!! :)
Wist niet dat dat inderdaad ook kon.
als dat wel kan dan ga ik dat op die manier doen.
Was al bijna van plan om bij de Wehkamp (is nu 15% korting op electronica) een 2TB externe aan te schaffen :)
Is dit trouwens ook mogelijk met 1x 3tb ??
Ja opzich wel, alleen heb je waarschijnlijk dan 1tb ruimte tekort aangezien je het erover had dat je 2x2tb helemaal vol zat, dan moet je die 1tb nog ergens weten te stallen.
Het verhaaltje wordt er niet anders van.

Wat wel is dat je met minder ruimte eindigd.

SHR met 3x2tb = 4tb ruimte
SHR met 2x2tb+1x3tb = 4tb ruimte (de extra tb van de 3tb schijf van niet "veilig gemaakt worden" en vervalt zeg maar)
SHR met 4x2tb = 6tb
SHR met 3x2tb+1x3tb= 6tb
SHR met 2x2tb+2x3tb= 7tb

SHR gaat uit van de optimale verdeling met 1schijf redundancy, als je 1 grote schijf hebt (zie hierboven) heb je dus "verloren" ruimte. Deze ruimte zal wel weer gebruikt worden naarmate je een nieuwe schijf erbij plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Weet iemand hoe ik de current load op mijn disks kan bekijken? Ik heb gelezen dat dit in linux normaal gesproken met iostat zou moeten kunnen alleen blijkt die niet op de Synology installatie aanwezig te zijn.
Ik kan in de GUI wel netjes de network, CPU en memory load zien, maar hoe druk mijn disks zijn kan ik niet achterhalen.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-10 20:42
Misschien heb je hier iets aan?

ipkg install sysstat

Let op: Ik heb het zelf niet geprobeerd!!!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Hihihi, thx voor de waarschuwing. Ik zal het eerst thuis een proberen. Het gaat hier om een werkomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Mijn Synology is binnen een week kapot gegaan. De disk is hopelijk/waarschijnlijk niet kapot dus ik wil de data tijdelijk even naar een externe usb-disk overzetten. Ik heb al een sata-usb-aansluiting kunnen lenen, maar kan ik nu gewoon bij de shares op de disk? Of heb ik daar nog speciale software voor nodig (Mac of Windows)?

En als ik de disk binnenkort in de vervangende Synology plaats, wordt hij dan gewoon herkend of moet ik hem dan opnieuw initialiseren en formatteren?

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Laatst online: 02-10 22:05

PromWarMachine

Forsaken Archer

sverzijl schreef op maandag 12 maart 2012 @ 13:50:
Een zeer duidelijke guide om je NAS op afstand via poort 80/443 te bereiken.
Dank voor deze guide. _O_

Wel moest ik er een paar stappen aan toevoegen vooraf:
* Domein registreren (duh)
* Poort 80 en 443 forwarden naar m'n NAS
Maar dat kon ik gelukkig zelf nog verzinnen.

Alleen: waarom is dit veiliger dan direct poort 5000 te forwarden?

Verder krijg ik een certificaatfout in alle browsers. Hoort dit en moet ik eenmalig het certificaat van Synology 'trusten' of doe ik iets niet goed?

Deze melding komt van Firefox:
This Connection is Untrusted
You have asked Firefox to connect
securely to mijndomein, but we can't confirm that your connection is secure.

Normally, when you try to connect securely, sites will present trusted identification to prove that you are going to the right place. However, this site's identity can't be verified.

Technical Details
mijndomein uses an invalid security certificate.

The certificate is not trusted because no issuer chain was provided.
The certificate is not valid for any server names.

(Error code: sec_error_unknown_issuer)

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans123
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-03-2021
Ik zit er over te denken om een Synology 212+ aan te schaffen. Kan iemand mij adviseren welke schijven ik hierbij het beste kan aanschaffen en waarop ik moet letten?

Alvast bedankt.

Groet,
Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Waarom kijk je niet gewoon op de HCL + performance reviews ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:42
Hans123 schreef op maandag 16 april 2012 @ 12:39:
Ik zit er over te denken om een Synology 212+ aan te schaffen. Kan iemand mij adviseren welke schijven ik hierbij het beste kan aanschaffen en waarop ik moet letten?

Alvast bedankt.

Groet,
Hans
Niet denken, doen :) Ik heb ook lang getwijfeld maar ik kan er tot nu toe geen minpunt aan ontdekken.

Gewoon kijken op de site van Synology bij compatible. Ik heb net een DS212+ met 2x 3TB (pricewatch: Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB )

Doen het prima. (Zover ik kan beoordelen want dit is mijn eerste NAS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveDigger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-10 08:53
Turb0Turb0 schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:14:
[...]

Niet denken, doen :) Ik heb ook lang getwijfeld maar ik kan er tot nu toe geen minpunt aan ontdekken.

Gewoon kijken op de site van Synology bij compatible. Ik heb net een DS212+ met 2x 3TB (pricewatch: Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB )

Doen het prima. (Zover ik kan beoordelen want dit is mijn eerste NAS)
Heb deze ook liggen voor men nieuwe NAS.
Collega heeft ze reeds een tijdje en ze zijn hun geld waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdb91
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-04 16:15
Ik heb al een tijdje mijn eerste nas waarvan ik zeer te vrede ben. Enkel het downloaden en uploaden van de nas naar de laptop gaat minder snel dan bij anderen. De snelheden dat het kan behalen zijn 20MB/s, dit kan enkel als ik Sickbeard en Couchpotato uitzet. Als bijde aanstaan vertraagd het tot 15MB/s.

Ik heb gelezen dat de snelheid toch zeker boven de 50MB/s kan zijn wat het nog nooit behaald heeft. Zelfs niet toen ik voor de eerste keer alles van de laptop over zetten naar de nas.

Hier is enkele info over mijn netwerk:
Laptop-->Router (D-Link Dir-655)-->Router/Modem (Telenet)--> NAS (Synology DS212J).
Gigabitnetwerk.

Snelheid van mijn netwerk heb ik al getest van laptop naar PC. Zowel downloaden en uploaden zit rond de 80Mb/s. Voor zo ver ik weet ligt het probleem niet aan mijn netwerk.Verder zit er in mijn nas 1 schijf van 1TB Samsung HD103SI.

Alvast bedankt en hopelijk kan iemand mij verder helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-10 11:48
@mdb91 je connecteert met je laptop via wifi veronderstel ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:38

Nakebod

Nope.

Yikes!

Gistermorgen was mijn DS209 totaal niet te benaderen, nouwja, ik kon via SSH de username opgeven na een minuut of 5 wachten, en toen kreeg ie een timeout. Ding vertoonde op beide disks veel activiteit, LEDjes knipperde nog meer dan normaal :P
Powerknop ff ingehouden, en volgens het piepje zou hij dus gaan rebooten. De praktijk viel tegen, en na 15 minuten toch maar even geholpen met een shutdown.

Goed, "power failure" als reden, dus een unexpected shutdown. Logisch gevolg dat hij het volume "even" gaat checken. Ruim 8 uur-even :P
DiskStation has finished checking the consistency on Volume 1. The system is now ready for use
Prima, geen probleem, normaal gedrag. Case closed. Of toch niet?

Krijg ik vandaag, ruim 24 uur na de unexpected shutdown, en 16 uur na de consistency check, ineens de volgende notificatie:
The hard disk 2 on DiskStation had an I/O error, but it is working properly now after several retries. It might have been caused by bad sectors. If this error occurs again, please back up your data and run the S.M.A.R.T. test on your hard drive to examine the hard drive status.
Snelle SMART test en uitgebreide SMART test geven alle 2 een error aan.

Kom ik er ook nog even achter dat mijn backup job wel iedere week succesvol is, (Maakt van meerde mappen eerst een backup naar een backup map) maar stap 2, het syncen met de gratis variant van Strato HiDrive niet meer werkt zoals het zou moeten :P Was ook een ietswat gammele zelfbouw oplossing die ik gevonden had op internet.
Dus direct maar even begonnen met een Amazon S3 backup van de belangrijkste data, daarna eens verder kijken.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdb91
ItsValium schreef op maandag 16 april 2012 @ 16:04:
@mdb91 je connecteert met je laptop via wifi veronderstel ik?
Nee alles is via utp kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 20:54

lier

MikroTik nerd

Kan je een keer testen door de laptop direct op de Telenet Router/modem aan te sluiten?
Wat is de belasting van je NAS?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdb91
lier schreef op maandag 16 april 2012 @ 16:12:
[...]

Kan je een keer testen door de laptop direct op de Telenet Router/modem aan te sluiten?
Wat is de belasting van je NAS?
Dat heb ik al gedaan, CPU werd ongeveer 60% belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-10 15:47
mdb91 schreef op maandag 16 april 2012 @ 16:15:
[...]

Dat heb ik al gedaan, CPU werd ongeveer 60% belast.
Heel obvious, maar ook al een keer de utp-kabels gewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfella
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-10 15:05
als hij 80Mb/s haalt van computer naar laptop via dezelfde kabels dan ligt de oorzaak waarschijnlijk niet aan het netwerk zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Goner schreef op zondag 15 april 2012 @ 14:11:
[...]
Zomaar uit nieuwsgierigheid ; waarom niet ?
Ik gebruik helemaal geen torrents :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-09 15:53
Ikke_Niels schreef op maandag 16 april 2012 @ 10:04:
[...]

Ja opzich wel, alleen heb je waarschijnlijk dan 1tb ruimte tekort aangezien je het erover had dat je 2x2tb helemaal vol zat, dan moet je die 1tb nog ergens weten te stallen.
Het verhaaltje wordt er niet anders van.

Wat wel is dat je met minder ruimte eindigd.

SHR met 3x2tb = 4tb ruimte
SHR met 2x2tb+1x3tb = 4tb ruimte (de extra tb van de 3tb schijf van niet "veilig gemaakt worden" en vervalt zeg maar)
SHR met 4x2tb = 6tb
SHR met 3x2tb+1x3tb= 6tb
SHR met 2x2tb+2x3tb= 7tb

SHR gaat uit van de optimale verdeling met 1schijf redundancy, als je 1 grote schijf hebt (zie hierboven) heb je dus "verloren" ruimte. Deze ruimte zal wel weer gebruikt worden naarmate je een nieuwe schijf erbij plaatst.
Thanks. voor deze info.

Ja klopt. Ik heb wel ruimte om 1 TB ergens anders nog te stallen. is wel wat copieer werk maar goed dat lukt wel.
dan begin ik met 1x 3TB basic en gooi er dan, als ik me data daarop heb gezet + ergens anders 2x 2TB bij.
Dan maak ik er een SHR van. Vervolgens zet ik dan weer die data vol en zet ik er weer 2x 2TB in.

Dus dan heb ik 1x 3TB en 4x 2TB.
Dan kan ik dat later weer aanpassen met een nieuwe 3TB schijf is de bedoeling.
Tenzij jij echt zegt dat het voor je capaciteit beter is om met 2x 3TB te beginnen?
Ik sta altijd open voor tips en voorkeuren van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb ook een vraagje omtrent die SHR en de schijfplaatsen.
ik heb 2 volumes.
Volume2 = is gewoon 1 disk (schijf zit op plaats 8)
Volume1 = 6schijven van plaats 1 - 6

Kan ik volume 1 en de schijven hiervan gewoon 1 plaats opschuiven? bv steken in plaats 2-7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Ben gisteren bezig geweest met het 'aanzetten' van UTF-8.
Maar na reboot en aanmaken nieuw bestand met diakritische tekens nog steeds geen effect ... tot ik in Putty bij Translation de remote character set up UTF-8 zette.
Nou vraag ik me af ; was die hele actie wel nodig of was Putty aanpassen voldoende geweest ?
PromWarMachine schreef op maandag 16 april 2012 @ 12:18:
Dat zou ik ook graag willen weten.
Verder krijg ik een certificaatfout in alle browsers. Hoort dit en moet ik eenmalig het certificaat van Synology 'trusten' of doe ik iets niet goed?
Connect je direct met HTTPS of heb je 'redirect HTTP to HTTPS' aangevinkt ?
Volgens mij is 1 keer vertrouwen voldoende. Ik heb zitten kijken naar zelf een certificaat aanvragen en installeren, maar dat ziet er nogal intimederend uit ... bovendien heb je dan een domein nodig als ik het goed lees.
erikafoort schreef op maandag 16 april 2012 @ 21:33:
[...]
Ik gebruik helemaal geen torrents :-)
Oh, zodoende.
Omdat je zo expliciet zei "torrents, daar gebruik m'n nas niet voor" dacht ik dat je een probleem had met torrents ...

[ Voor 23% gewijzigd door Goner op 17-04-2012 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goner schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 09:32:
Maar na reboot en aanmaken nieuw bestand met diakritische tekens nog steeds geen effect ... tot ik in Putty bij Translation de remote character set up UTF-8 zette.
Nou vraag ik me af ; was die hele actie wel nodig of was Putty aanpassen voldoende geweest ?
Antwoord hierop had je geweten als je de eerste stap (het voorbeeld) van de door jou gelinkte guide zelf had uitgevoerd.
UTF8 testen zonder je eigen software, Putty in dit geval, daarop voor te bereiden is natuurlijk nooit handig.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2012 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

godfella schreef op maandag 16 april 2012 @ 21:01:
als hij 80Mb/s haalt van computer naar laptop via dezelfde kabels dan ligt de oorzaak waarschijnlijk niet aan het netwerk zelf
Maar hij haalt 200Mbps (20MB/s) naar zijn nas, dus dat kan wel degelijk...

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

PromWarMachine schreef op maandag 16 april 2012 @ 12:18:
[...]

Dank voor deze guide. _O_

Wel moest ik er een paar stappen aan toevoegen vooraf:
* Domein registreren (duh)
* Poort 80 en 443 forwarden naar m'n NAS
Maar dat kon ik gelukkig zelf nog verzinnen.

Deze melding komt van Firefox:

[...]
Voor je Synology port 80 forwarden naar 5000 en port 443 naar 5001 is niet veiliger dan gewoon port 5000 of 5001 forwarden. Het is alleen makkelijker, omdat je in bepaalde omgevingen soms alleen kan communiceren via de gebruikelijke porten voor het betreffende protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

Goner schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 09:32:
Volgens mij zorgt dat alleen voor een correcte weergave in putty, maar staan de bestanden gewoon nog verkeerd in je NAS. Het is dus eigenlijk een workaround.
Zou je die bestanden bv op CD branden of op een USB device zetten, dan zijn ze weer verkeerd.
Connect je direct met HTTPS of heb je 'redirect HTTP to HTTPS' aangevinkt ?
Volgens mij is 1 keer vertrouwen voldoende. Ik heb zitten kijken naar zelf een certificaat aanvragen en installeren, maar dat ziet er nogal intimederend uit ... bovendien heb je dan een domein nodig als ik het goed lees.
Ik heb alleen "Enable HTTPS connection for web services" aangevinked bij Control Panel --> Web Services.
Mystic Spirit schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 11:48:
[...]

Voor je Synology port 80 forwarden naar 5000 en port 443 naar 5001 is niet veiliger dan gewoon port 5000 of 5001 forwarden. Het is alleen makkelijker, omdat je in bepaalde omgevingen soms alleen kan communiceren via de gebruikelijke porten voor het betreffende protocol.
Daarom heb ik het ook gedaan, want op m'n werk zijn bijna alle uitgaande poorten dicht, maar poort 80 uiteraard niet.

Neemt niet weg dat ik nog niet helemaal klaar ben.
Ondanks dat ik port 80 heb doorverwezen naar 443 (via die config die ik linkte) en die weer door naar 5000 bij gebruik van "mijndomein.nl", gaat hij óók naar die poort als je gewoon het externe IP invoert.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Een collega zei dat ik dan een default host moet aanmaken, maar ik weet nog niet hoe dat moet. Vanavond nog eens in die configfile neuzen.

Uiteindelijk moet het zo worden dat:
• ip-adres --> naar index.html gaat
• nas.mijndomein.nl naar poort 5000
• cp.mijndomein.nl naar couchpotato
• sb.mijndomein.nl naar sickbeard
... en dat allemaal over port 80. Echt gaaf dat dat kan sowieso, nu nog zorgen dat ik het kan.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilbert11
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:02
Zometeen even een update doen van DSM. Zie namelijk net dat versie 4.0-2219 uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wilbert11 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 12:41:
Zometeen even een update doen van DSM. Zie namelijk net dat versie 4.0-2219 uit is.
(2012/04/17)

Change log:

Updated Photo Station, Audio Station, Surveillance Station, Media Server, iTunes Server and Download Station packages to the latest version if they were installed. Please refer to these packages’ release notes for details.
Enhanced Samba protocol security by preventing remote code execution as the "root" user (CVE-2012-1182).
Added a notification event when the DiskStation enters safe mode due to UPS low battery.
Enhanced USB Copy to function properly with an attached iPhone.
Fixed an issue where your DiskStation might not enter hibernation while DDNS service is enabled and PPPoE connection is established.
Enhanced the overall stability of AFP file protocol.
Minor bug fixes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
PromWarMachine schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 12:36:
Daarom heb ik het ook gedaan, want op m'n werk zijn bijna alle uitgaande poorten dicht, maar poort 80 uiteraard niet.

Neemt niet weg dat ik nog niet helemaal klaar ben.
Ondanks dat ik port 80 heb doorverwezen naar 443 (via die config die ik linkte) en die weer door naar 5000 bij gebruik van "mijndomein.nl", gaat hij óók naar die poort als je gewoon het externe IP invoert.

Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Een collega zei dat ik dan een default host moet aanmaken, maar ik weet nog niet hoe dat moet. Vanavond nog eens in die configfile neuzen.
Dan vermoed ik dat je de name-based virtual host voor nas.mijndomein.nl als eerste entry hebt opgevoerd in de httpd-vhosts.conf. Als je inlogt op IP adres weet ie niet welke virtual host ie moet pakken (immers wordt er geen naam doorgegeven) en pakt ie automatisch de eerste entry.

Je kan dit oplossen door simpelweg een 'dummy' virtualhost vooraan in de file te zetten. Onderstaande is hiervoor al voldoende :

# Catchall for unknown hostnames
<Virtualhost *:80>
    ServerName www.mijndomein.nl
</VirtualHost>

(als je nu naar http://<ip adres>:80 gaat, kom je op je eigen website (/volume1/web/index.html) )

[ Voor 4% gewijzigd door sverzijl op 17-04-2012 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag mijn DS209 updaten naar DSM 4 omdat ik de laatste dagen steeds problemen heb met mijn NAS. O.a. het installeren van packages gaat niet goed.

Als ik de DSM wil updaten via configuratiescherm - DSM bijwerken krijg ik de foutmelding dat onvoldoende capaciteit is om bij te werken. De systeempartitie vereist minimaal 200 MB. Installeren via een losse package is ook niet mogelijk, dezelfde foutmelding. Ik heb inmiddels de NAS een reset gegeven, beide schijven gewist maar ik kan nog altijd niet updaten.

Heeft dit te maken met interne geheugen? kan ik dit op een manier wissen? zodat ik wel kan updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit

Mystic Spirit

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 14:13:
Ik wil graag mijn DS209 updaten naar DSM 4 omdat ik de laatste dagen steeds problemen heb met mijn NAS. O.a. het installeren van packages gaat niet goed.

Als ik de DSM wil updaten via configuratiescherm - DSM bijwerken krijg ik de foutmelding dat onvoldoende capaciteit is om bij te werken. De systeempartitie vereist minimaal 200 MB. Installeren via een losse package is ook niet mogelijk, dezelfde foutmelding. Ik heb inmiddels de NAS een reset gegeven, beide schijven gewist maar ik kan nog altijd niet updaten.

Heeft dit te maken met interne geheugen? kan ik dit op een manier wissen? zodat ik wel kan updaten?
Als je de hdd's toch gewist hebt kan je het beste even helemaal overnieuw beginnen en installen via de ds assistent. Dan maakt hij een nieuwe systeempartitie aan en zou je dit probleem niet mogen hebben. Waarschijnlijk heb je zelf meerdere zaken op je systeempartitie geinstalleerd, waardoor er nu niets meer bij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indir
  • Laatst online: 26-06 14:37
Ik zit ook te denken om een DS212+ aan te schaffen, alleen drukken de prijzen van de schijven me zwaar op de maag.

Hoe zit het trouwens met de Max. ondersteunde capaciteit?
Op de Synology site staat er 2x 4TB dus 8TB, maar bij de verschillende online webshops staat er 6TB.

[ Voor 44% gewijzigd door Indir op 17-04-2012 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 13:39

DancePlaza

ninja

kan je ergens terug zien in je synology hoe je schijfruimte is verdeelt. Net zoiets als treesize

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
Opgelost! Blijkbaar kon de NAS niet door de router komen terwijl dit eerst wel mogelijk was..dit terwijl ik het ook nog eens een stuk of 5x gecontroleerd had! 8)7
Dus fijn poort 6881 open gezet, was deze blijkbaar gebanned. Dan maar poort 6880 en alles deed het naar wens. Nu nog even die maximale torrent limiet van 50 weten te omzeilen. Iemand een idee? Zelf heb ik deze link al gevonden maar kan dit nog niet proberen want mijn broer heeft de NAS uitgezet :(
Link: http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=38&t=24213
pvink schreef op maandag 16 april 2012 @ 09:59:
Mijn probleem welke ik al op pagina 92 heb vermeld is nog niet opgelost. De log bestanden van het download station geven niks weer. De router heb ik gereset, de nas opnieuw geinstalleerd..dus alles heb ik terug gezet toen de nas het nog deed.

Mijn probleem dat de nas om de 3minuten zichzelf uit het netwerk sloot voor andere computers en apparaten is opgelost dmv de guest alle mappen te laten zien ipv. alleen in te loggen met de admin. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvink
DancePlaza schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 15:08:
kan je ergens terug zien in je synology hoe je schijfruimte is verdeelt. Net zoiets als treesize
Ja, onder het 'start' knopje van het DSM bureaublad staat 'Opslagbeheer'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine

PromWarMachine

Forsaken Archer

DancePlaza schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 15:08:
Dat mis ik ook!
pvink schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 15:37:
[...]

Ja, onder het 'start' knopje van het DSM bureaublad staat 'Opslagbeheer'.
Tenzij ik ergens grandioos overheen kijk, is dat niet wat er bedoeld wordt.
Treesize geeft een treeview en toont heel snel en overzichtelijk welke directory (en sub-directories) hoe groot is.

Waarschijnlijk kan iemand wel een mooi commando ophoesten dat gebaseerd is op het 'du' commando onder unix. Ik kan het even niet testen op m'n NAS, maar ik neem aan dat dit gewoon werkt. :)

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PromWarMachine schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 16:25:
[...]

Dat mis ik ook!

[...]

Tenzij ik ergens grandioos overheen kijk, is dat niet wat er bedoeld wordt.
Treesize geeft een treeview en toont heel snel en overzichtelijk welke directory (en sub-directories) hoe groot is.

Waarschijnlijk kan iemand wel een mooi commando ophoesten dat gebaseerd is op het 'du' commando onder unix. Ik kan het even niet testen op m'n NAS, maar ik neem aan dat dit gewoon werkt. :)
Ben geen Linux goeroe maar een vlugge Google gaf dit commando:

du -h --max-depth=1

Misschien is dat wat je zoekt.

edit:
Sourceforge project gevonden http://treesize.sourceforge.net/

[ Voor 5% gewijzigd door schumi2004 op 17-04-2012 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sedert DSM 4 krijg ik bij het bekijken van video's via Dune HD Duo, buffer underrun's, vroeger nooit voorgehad met DSm 3.1 & 3.2. En ja hoor hij loopt dan ook nog eens muurvast, prettige filmavond vergald dus.
DS 1010 + 5 X WD 20 EARX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 17:34:
Sedert DSM 4 krijg ik bij het bekijken van video's via Dune HD Duo, buffer underrun's, vroeger nooit voorgehad met DSm 3.1 & 3.2. En ja hoor hij loopt dan ook nog eens muurvast, prettige filmavond vergald dus.
DS 1010 + 5 X WD 20 EARX.
Bedankt voor de mededeling :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
Buzzie schreef op maandag 16 april 2012 @ 22:29:
[...]

Thanks. voor deze info.

Ja klopt. Ik heb wel ruimte om 1 TB ergens anders nog te stallen. is wel wat copieer werk maar goed dat lukt wel.
dan begin ik met 1x 3TB basic en gooi er dan, als ik me data daarop heb gezet + ergens anders 2x 2TB bij.
Dan maak ik er een SHR van. Vervolgens zet ik dan weer die data vol en zet ik er weer 2x 2TB in.

Dus dan heb ik 1x 3TB en 4x 2TB.
Dan kan ik dat later weer aanpassen met een nieuwe 3TB schijf is de bedoeling.
Tenzij jij echt zegt dat het voor je capaciteit beter is om met 2x 3TB te beginnen?
Ik sta altijd open voor tips en voorkeuren van anderen.
Een losse 3TB toevoegen aan je SHR is nooit een probleem, zolang het niet de eerste schijf is (je moet altijd een grotere toevoegen dan je kleinste schijf in SHR).
Met de 1812+ heb je genoeg ruimte voor meer schijven, maar de euro/TB prijs van 2TB schijven en 3TB schijven ligt nu redelijk gelijk. En bij een zelfde prijs (euro per TB) zou ik altijd voor de grootste schijf gaat, dan heb je namelijk uiteindelijk meer ruimte in je NAS qwa uitbreidingsmogelijkheden.
Maar dat ligt er natuurlijk helemaal aan op hoeveel ruimte je uiteindelijk wil eindigen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:16
IPKG breekt weer na de update.

Dus na de update even een # toevoegen voor de lijnen "PATH=/sbin:/bin:/usr/sb..." en "export PATH" in het bestand /root/.profile.

Dus dan wordt het:
#PATH=/sbin:/bin:/usr/sb...
#export PATH

Herstarten en hij werkt weer.
Verwijderd in "Het grote Synology topic - deel 4"
Volgens Nightspirit: Even SSH opnieuw inloggen is genoeg.

Mensen die met ipkg willen beginnen kunnen deze officiele tut volgen (let op je hebt geen ticket support meer als je het systeem aanpast):
http://forum.synology.com...rver,_bootstrap,_ipkg_etc

Als je daarna toch support nodig hebt van Synology gebruik dan de harde reset methode om de software opnieuw te installeren.
How to conduct the firmware reinstall of the Synology product..
http://forum.synology.com...Reset_the_Synology_System

[ Voor 9% gewijzigd door sanderdw op 17-04-2012 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom ook altijd /root backuppen voor een update. Is altijd zo.

Ik zou voor die regels geen # laten staan, dan gebeurt er niet zoveel. Ook is herstarten totaal overbodig, Even SSH opnieuw inloggen is genoeg.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2012 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 19:38:
[...]
Ik zou voor die regels geen # laten staan, dan gebeurt er niet zoveel.
Toch is het een goede oplossing. Dan wordt namelijk het PATH niet overschreven welke gezet wordt door de system-wide profile /etc/profile (waarin de voor ipkg benodigde /opt/bin;/opt/sbin wordt toegevoegd aan het PATH).
Ook is herstarten totaal overbodig, Even SSH opnieuw inloggen is genoeg.
Of nog sneller, 'su -' <enter>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

PromWarMachine schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 16:25:
WinDirStat kan dat ook voor shares in Windows, is wel niet zo snel als in Linux, maar geeft erg veel info.
Dus niet voor je hele volume, maar alleen voor losse shares ...
-Gizmo- schreef op zondag 29 januari 2012 @ 23:38:
Er is een alternatief voor namelijk calibre2pods. bron
Het is mij alleen niet gelukt om dit aan de praat te krijgen.
Heb je dit ooit aan de praat gekregen ?? Of in ieder geval verder mee gekomen ?

[ Voor 42% gewijzigd door Goner op 17-04-2012 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:16
sverzijl schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 19:52:
[...]
Toch is het een goede oplossing. Dan wordt namelijk het PATH niet overschreven welke gezet wordt door de system-wide profile /etc/profile (waarin de voor ipkg benodigde /opt/bin;/opt/sbin wordt toegevoegd aan het PATH).
[...]
Idd, zo vermeld Synology het ook op de officiele wiki pagina.
Pagina: 1 ... 27 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.