Oude verhaal, de meeste mensen gebruiken tegenwoordig wifi op de laptops en om de nieuwe formfactor te halen moest die poort eruit. Even wachten en ethernet zelf is straks ook vervangen door een andere poort. Ik zie niet in waarom de prijs van een laptop gelijk moet staan aan het hebben van alle aansluitingen die mensen willen hebben. The fuck, waarom zit er geen Multi cardreader in etc. etc. Er zit ook geen dvd drive meer in, heerlijk! Gebruik ik nu ook al niet. Enige jammere vind ik dat ik nu niet zelf een 2e harddisk erbij kan proppen.
Even een Ethernet poort of dvdrom vgl met een multicard reader vind ik nu niet echt een goede vergelijking. Veel mensen willen nog altijd hun laptop aansluiten via UTP of willen nog cds branden.vgroenewold schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:15:
Oude verhaal, de meeste mensen gebruiken tegenwoordig wifi op de laptops en om de nieuwe formfactor te halen moest die poort eruit. Even wachten en ethernet zelf is straks ook vervangen door een andere poort. Ik zie niet in waarom de prijs van een laptop gelijk moet staan aan het hebben van alle aansluitingen die mensen willen hebben. The fuck, waarom zit er geen Multi cardreader in etc. etc. Er zit ook geen dvd drive meer in, heerlijk! Gebruik ik nu ook al niet. Enige jammere vind ik dat ik nu niet zelf een 2e harddisk erbij kan proppen.
Persoonlijk zie ik nu niet echt veel verschil meer met bv een iPad. Steek op een ipad een SD kaart slot en bv nog een thunderbolt poort en waar zit het verschil dan nog met een +2000 euro kostende mac ?
Voor de iPad gebruik je een dock met een klavier, je hebt een SD kaart slot voor extra opslag + een thunderbolt poort voor het aansluiten naar een extern scherm of voor een harde schijf aan te koppelen. Waar zit dan nog het verschil ? Nergens volgens mij...
Jongens, een UTP poort pást gewoon niet meer als je laptops dun maakt. Wen d'r maar vast aan, want dat gaan we nog veel meer zien.
Als je dan toch een laptop van 2300 euro koopt en je wil persé UTP dan kan die 30 euro voor dat adaptertje er ook nog wel bij lijkt me.
Hoe gaat het dan met beveiliging bij bedrijven?
Bij bijna alle bedrijven waar ik heb gewerkt MOCHT ik zelfs niet op het draadloos netwerk werken voor productie, (wel natuurlijk op iPad/iPhone).
Ik heb altijd een kabeltje erin gehad, en dat heb ik hier thuis ook, mocht het draadloos netwerk toch om een of andere reden gespoofd worden.
Bij bijna alle bedrijven waar ik heb gewerkt MOCHT ik zelfs niet op het draadloos netwerk werken voor productie, (wel natuurlijk op iPad/iPhone).
Ik heb altijd een kabeltje erin gehad, en dat heb ik hier thuis ook, mocht het draadloos netwerk toch om een of andere reden gespoofd worden.
Dan moet je dus een kabeltje kopen.GoTCoast schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:31:
Hoe gaat het dan met beveiliging bij bedrijven?
Misschien heb je daar wel een punt. Maar als ik 2 laptop voor mij liggen heb en eentje is dun maar heeft geen UTP en de ander is een paar millimeter dikker maar heeft wel UTP dan neem ik deze mét UTP. Uiteindelijk is een laptop om op te werken en is het geen stuk meubilair om naar te kijken.Smultie schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:27:
Jongens, een UTP poort pást gewoon niet meer als je laptops dun maakt. Wen d'r maar vast aan, want dat gaan we nog veel meer zien.
Tja, voor sommigen is gewicht en formaat ook een onderdeel van "om te werken". Precies om die reden kocht ik in 2012 een 13"pro ipv de 15". Nu is draagbaarheid een minder groot issue, dus is de 15"interessant door de hoeveelheid schermruimte die je kunt krijgen op 2880*1800px.Rebbelx schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:34:
[...]
Misschien heb je daar wel een punt. Maar als ik 2 laptop voor mij liggen heb en eentje is dun maar heeft geen UTP en de ander is een paar millimeter dikker maar heeft wel UTP dan neem ik deze mét UTP. Uiteindelijk is een laptop om op te werken en is het geen stuk meubilair om naar te kijken.
Ik zou zelf de adapter erbij moeten kopen omdat ik met enige regelmaat grote hoeveelheid data van en naar mijn NAS gooi. Dat kan prima via Wifi op 10 MB/s, maar via t kabeltje gat het 9 keer sneller, en dat scheelt gewoon veel tijd
Thunderbolt is geen optie omdat de zelfbouw NAS daar niet op voorbereid is. Wel iets om over na te denken though.. aan de andere kant; een adapter van 20 euro is goedkoper en makkelijker mee te nemen dan een 10M thunderbolt kabel van weetikhoeduur.
[ Voor 9% gewijzigd door Pixeltje op 14-06-2012 09:40 ]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ik wil absoluut de mac niet afkraken. Het is en blijft een leuke machine om op te werken. Ik heb zelf ook vorig jaar een macbook pro 15' gekocht. Maar deze vind ik toch veel handiger dan de nieuwe die zal uitkomen. Nogmaals de mac op zich werkt zalig alleen ben ik van mening dat het niet normaal is om een toestel aan te kopen van meer dan 2000 euro en moeten beginnen met andere zaken bij te kopen zoals netwerkadapter of een externe dvd drive. Dat mag er voor die prijs wel op aangezien dat echt wel nog elementaire zaken zijn anno 2012. De reacties van:"Die zaken moest er uit om hem dunner te maken" kan ik niet goed bij. Zo kan je de mac 4mm dik maken door alles van aansluitingen eruit te gooien behalve 1 poort waar je dan een soort box kan op aansluiten met usb poorten, sd kaartslots, thunderbolts, etc etc. Zo kan je bij manier van spreken alles opofferen om een toestel dunner te maken. Maar het neemt niet weg dat je weer andere zaken moet aankopen om deze functionaliteiten terug toe te voegen, wat is dan de toegevoegde waarde ?Pixeltje schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:39:
[...]
Tja, voor sommigen is gewicht en formaat ook een onderdeel van "om te werken". Precies om die reden kocht ik in 2012 een 13"pro ipv de 15". Nu is draagbaarheid een minder groot issue, dus is de 15"interessant door de hoeveelheid schermruimte die je kunt krijgen op 2880*1800px.
Ik zou zelf de adapter erbij moeten kopen omdat ik met enige regelmaat grote hoeveelheid data van en naar mijn NAS gooi. Dat kan prima via Wifi op 10 MB/s, maar via t kabeltje gat het 9 keer sneller, en dat scheelt gewoon veel tijd
Thunderbolt is geen optie omdat de zelfbouw NAS daar niet op voorbereid is. Wel iets om over na te denken though.. aan de andere kant; een adapter van 20 euro is goedkoper en makkelijker mee te nemen dan een 10M thunderbolt kabel van weetikhoeduur.
Smaken verschillen hè.Rebbelx schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:57:
[...]
Ik wil absoluut de mac niet afkraken. Het is en blijft een leuke machine om op te werken. Ik heb zelf ook vorig jaar een macbook pro 15' gekocht. Maar deze vind ik toch veel handiger dan de nieuwe die zal uitkomen. Nogmaals de mac op zich werkt zalig alleen ben ik van mening dat het niet normaal is om een toestel aan te kopen van meer dan 2000 euro en moeten beginnen met andere zaken bij te kopen zoals netwerkadapter of een externe dvd drive. Dat mag er voor die prijs wel op aangezien dat echt wel nog elementaire zaken zijn anno 2012. De reacties van:"Die zaken moest er uit om hem dunner te maken" kan ik niet goed bij. Zo kan je de mac 4mm dik maken door alles van aansluitingen eruit te gooien behalve 1 poort waar je dan een soort box kan op aansluiten met usb poorten, sd kaartslots, thunderbolts, etc etc. Zo kan je bij manier van spreken alles opofferen om een toestel dunner te maken. Maar het neemt niet weg dat je weer andere zaken moet aankopen om deze functionaliteiten terug toe te voegen, wat is dan de toegevoegde waarde ?
Ik heb al ruim 2 jaar een MBP, en nog nóóit de UTP-kabel of de DVD-speler gebruikt. Voor mij zou het dus zeer wenselijk zijn de twee bovengenoemde zaken in te wisselen voor minder gewicht/meer accu/plattere laptop.
Je kunt geen ideale machine maken voor de hele wereldbevolking. Er zullen altijd concessies moeten worden gedaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Smultie op 14-06-2012 10:03 ]
Het punt van Apple met de Retina MBP was net om een aantal "Legacy" zaken achterwege te laten zoals de optical drive en de vaste ethernet connectie. Als je eerlijk bent is een (interne) optical drive ook niet nodig, want ik kan niet zo direct een situatie indenken waar je geen gebruik zou kunnen maken van USB storage om hetzelfde te doen als met een CD / DVD.Rebbelx schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:57:
[...]
Ik wil absoluut de mac niet afkraken. Het is en blijft een leuke machine om op te werken. Ik heb zelf ook vorig jaar een macbook pro 15' gekocht. Maar deze vind ik toch veel handiger dan de nieuwe die zal uitkomen. Nogmaals de mac op zich werkt zalig alleen ben ik van mening dat het niet normaal is om een toestel aan te kopen van meer dan 2000 euro en moeten beginnen met andere zaken bij te kopen zoals netwerkadapter of een externe dvd drive. Dat mag er voor die prijs wel op aangezien dat echt wel nog elementaire zaken zijn anno 2012. De reacties van:"Die zaken moest er uit om hem dunner te maken" kan ik niet goed bij. Zo kan je de mac 4mm dik maken door alles van aansluitingen eruit te gooien behalve 1 poort waar je dan een soort box kan op aansluiten met usb poorten, sd kaartslots, thunderbolts, etc etc. Zo kan je bij manier van spreken alles opofferen om een toestel dunner te maken. Maar het neemt niet weg dat je weer andere zaken moet aankopen om deze functionaliteiten terug toe te voegen, wat is dan de toegevoegde waarde ?
Net zo met de ethernet aansluiting. Wie heeft er (bij thuisgebruik!) nog een ethernetkabel aan zijn laptop hangen? Ik al 10 jaar niet meer. En de keren dat ik een ethernetkabel nodig had (bv. config WiFi router) zijn op één hand te tellen. In een kantooromgeving is het een ander verhaal omdat ethernet daar nog de defacto standaard is om een netwerkconnectie te hebben, al is dat toch ook aan het verschuiven richting meer en meer WiFi voor mobiele gebruikers.
Het grootste nadeel aan de Retina MBP is echter het gebrek aan een upgrademogelijkheid. Bij machines als de Air kan ik het nog enigzins begrijpen, maar met de Pro vind ik het absoluut not-done om enige vorm van upgrade onmogelijk te maken. RAM en SSD/HDD zijn volgens mij essentiële upgrademogelijkheden als je langer dan 3 jaar met een laptop wil doen en niet bij aanschaf extreem veel meer kan/wil betalen.
Volgens mij beseft Apple dat ook, en dat is volgens mij nog de grootste reden waarom de "klassieke" MBP er nog is.
[ Voor 11% gewijzigd door Darkstar op 14-06-2012 10:07 ]
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Apple staat erom bekend om vooruitstrevend te zijn. Bij de meeste bedrijven is er amper sprake van innovatie omwille de angst om van iets ouds en vertrouwds afscheid moeten nemen. Apple doet dat wel en keer op keer is er die ophef. Dat zagen we bij de floppydrive, Flash dumpen, geen USB ingang op telefoon/tablet etc.
Bij Apple willen ze alles draadloos, software installeren via internet (Appstore) en je media is toegankelijk via de cloud. Op die manier heb je geen ouderwetse media en aansluitingen meer nodig, je kunt overal en met al je devices bij je gegevens. Die weg zijn ze tijden terug al ingeslagen (Appstore en iCloud) en het dumpen van die dvd drive en ethernet poort is daar het resultaat van (spijkers+koppen).
Daar zijn ze net als bij Flash misschien een jaartje te vroeg mee, maar dat is een mooi signaal aan anderen om wat rapper te innoveren. Bij Flash moesten webdevelopers de boel sneller vervangen door HTML5. En dat heeft gewerkt, meeste grote sites werken prima op iOS devices. Dat was nooit gebeurd zonder die actie van Apple, niet zo snel althans. Nu zou het mooi zijn als Wifi-standaarden opgekrikt worden.
Bij Apple willen ze alles draadloos, software installeren via internet (Appstore) en je media is toegankelijk via de cloud. Op die manier heb je geen ouderwetse media en aansluitingen meer nodig, je kunt overal en met al je devices bij je gegevens. Die weg zijn ze tijden terug al ingeslagen (Appstore en iCloud) en het dumpen van die dvd drive en ethernet poort is daar het resultaat van (spijkers+koppen).
Daar zijn ze net als bij Flash misschien een jaartje te vroeg mee, maar dat is een mooi signaal aan anderen om wat rapper te innoveren. Bij Flash moesten webdevelopers de boel sneller vervangen door HTML5. En dat heeft gewerkt, meeste grote sites werken prima op iOS devices. Dat was nooit gebeurd zonder die actie van Apple, niet zo snel althans. Nu zou het mooi zijn als Wifi-standaarden opgekrikt worden.
Een audio cd branden om in de wagen te beluisteren is toch nog een zaak dat vele mensen wensen te doen hoor...Darkstar schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 10:04:
[...]
Het punt van Apple met de Retina MBP was net om een aantal "Legacy" zaken achterwege te laten zoals de optical drive en de vaste ethernet connectie. Als je eerlijk bent is een (interne) optical drive ook niet nodig, want ik kan niet zo direct een situatie indenken waar je geen gebruik zou kunnen maken van USB storage om hetzelfde te doen als met een CD / DVD.
Net zo met de ethernet aansluiting. Wie heeft er (bij thuisgebruik!) nog een ethernetkabel aan zijn laptop hangen? Ik al 10 jaar niet meer. En de keren dat ik een ethernetkabel nodig had (bv. config WiFi router) zijn op één hand te tellen. In een kantooromgeving is het een ander verhaal omdat ethernet daar nog de defacto standaard is om een netwerkconnectie te hebben, al is dat toch ook aan het verschuiven richting meer en meer WiFi voor mobiele gebruikers.
Het grootste nadeel aan de Retina MBP is echter het gebrek aan een upgrademogelijkheid. Bij machines als de Air kan ik het nog enigzins begrijpen, maar met de Pro vind ik het absoluut not-done om enige vorm van upgrade onmogelijk te maken. RAM en SSD/HDD zijn volgens mij essentiële upgrademogelijkheden als je langer dan 3 jaar met een laptop wil doen en niet bij aanschaf extreem veel meer kan/wil betalen.
Volgens mij beseft Apple dat ook, en dat is volgens mij nog de grootste reden waarom de "klassieke" MBP er nog is.
Voor die vele mensen is de losse dvd driveRebbelx schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 10:13:
[...]
Een audio cd branden om in de wagen te beluisteren is toch nog een zaak dat vele mensen wensen te doen hoor...
Ik zie het zo voor me: Men komt thuis, zet 'm aan, haalt alles van de oude macbook binnen via een timecapsule backup, wireless. Start iTunes, koopt een cd, iTunes download deze en de iPhone ook tegelijk.Rebbelx schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:11:
[...]
Ik zie het zoal voor mij...Koopt men zoiets om mee te kunnen doen aan de hype. Komt men thuis, neemt men de netwerkkabel...Euhm WTF ?! Haha...meteen een thunderbolt 2 ethernet adapter kopen. Ok we kunnen surfen...laat ons dan eens een cdtje downloaden. Oja die wil ik schrijven om in de wagen te beluisteren...Euhm WTF?! Geen dvd drive HAHAHA
In de auto hangt men de iPhone aan de stereo en klaar!
In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...
Alsof je ook in de winkel zo maar even besluit om een MacBook Pro van 2300euro te kopenRob schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 10:18:
[...]
Ik zie het zo voor me: Men komt thuis, zet 'm aan, haalt alles van de oude macbook binnen via een timecapsule backup, wireless. Start iTunes, koopt een cd, iTunes download deze en de iPhone ook tegelijk.
In de auto hangt men de iPhone aan de stereo en klaar!

Misschien, heel misschien, is zo'n MBP Retina niks voor jou. Heel veel anderen hebben er geen moeite mee, die gebruiken gewoon hun telefoon om muziek via BT te streamen naar de stereo in de auto...of pakken een USB stick omdat er veel meer muziek oppast.Rebbelx schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 10:13:
[...]
Een audio cd branden om in de wagen te beluisteren is toch nog een zaak dat vele mensen wensen te doen hoor...
En wat betreft ethernet, heb je ethernet nodig koop zo'n converter of een andere Mac. Het gaat toch gewoon om het kopen van een apparaat dat het beste bij je eisen past. Dat kan een Retina zijn, normale MBP of misschien wel Air. Dit geldt toch gewoon voor alle aankopen die je doet?
OT: blijft mooi spul alleen jammer dat de reguliere MBP niet wat lichter zijn geworden....
Ja goed en mensen kunnen zeuren over het ontbreken van een cd/dvd lezer/brander en een ethernet poort, maar dan is deze macbook dus niet voor jou, heel simpel
Ik kan iig niet wachten op een 13" Retina MBP!
Dat wordt een instant buy!
Dat wordt een instant buy!
[ Voor 23% gewijzigd door Smultie op 14-06-2012 10:27 ]
Ik kan me niet eens meer herinneren wanneer ik voor de laatste keer een CD heb gebrand voor in de wagen (of anywhere else for that matter). Ik overdrijf niet als ik zeg dat het mogelijk in 2005 was. Sindsdien heb ik altijd gebruik gemaakt van een USB drive of iPhone / smartphone.Rebbelx schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 10:13:
[...]
En wees eerlijk: hoe vaak zou je dat willen doen? Lijkt me niet dat dit dagelijks voor komt. Dan is een goedkope externe drive een meer dan goede oplossing en is je laptop voor dagelijks gebruik een heel pak dunner en lichter.
Mensen die toch zo vaak de CD/DVD brander nodig hebben dat 'ie absoluut intern moet zitten hebben nog altijd de MBP15. Iets dikker dan de RMBP en zonder Retina, maar met interne optical drive en ethernet. Simpel, toch?
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Is dat zo? Voor wie? Voor jou? Voor iedereen?Rebbelx schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:57:
Nogmaals de mac op zich werkt zalig alleen ben ik van mening dat het niet normaal is om een toestel aan te kopen van meer dan 2000 euro en moeten beginnen met andere zaken bij te kopen zoals netwerkadapter of een externe dvd drive.
Zelfs op de desktop twijfel ik over een interne ODD. Je gebruikt hem zo weinig, en als je toch al een externe ODD voor je laptop of een andere computer hebt...
Heeft iemand vandaag al gechecked of de retina display te zien is op het Leidseplein? (of ergens anders in A'dam?)
Ik was er gisteren, ze dachten dat ie vandaag zou komen.
[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 14-06-2012 10:43 ]
Tja, het is nu eenmaal het een of het ander. Als je een een laptop met dit scherm en deze performance zo dun en zo licht wil hebben moet je nu eenmaal zaken opofferen. En een dvd drive en een ethernetpoort zijn dan voor de hand liggend om te laten vallen. Ik gebruik mijn dvd drive ook heel zelden tegenwoordig, maar moet hem toch altijd meenemen omdat die is ingebouwd. Dit geldt ook voor de ethernetpoort. Nooit gebruikt maar het maakt je laptop toch weer iets dikker. Dan is een losse oplossing een heel goed alternatief.
Hetzelfde geldt voor de uitbreidbaarheid. Deze MBP is zo ontworpen en alles zit zo in elkaar dat je een heel dun apparaat krijgt. Uitgebreiden wordt dan onmogelijk, maar dat is de prijs die je betaalt.
Is jouw gebruik zo anders of is dit onoverkomelijk dan is een ander model MBP toch een betere keuze. Maar ja, dan heb je toch weer een dikker model...
Hetzelfde geldt voor de uitbreidbaarheid. Deze MBP is zo ontworpen en alles zit zo in elkaar dat je een heel dun apparaat krijgt. Uitgebreiden wordt dan onmogelijk, maar dat is de prijs die je betaalt.
Is jouw gebruik zo anders of is dit onoverkomelijk dan is een ander model MBP toch een betere keuze. Maar ja, dan heb je toch weer een dikker model...
Ik zit er sterk over te denken om een MBP Retina te kopen, maar wat ik vooral mis is een optische audio uitgang. Ik zou graag gebruik willen blijven maken van mijn 5.1 speakerset (met toslink ingang) maar ik heb nog geen goede oplossing kunnen vinden hiervoor... Ja, ik zou natuurlijk een Apple TV / Airport Express kunnen aanschaffen aangezien die wel optisch uit heeft en vervolgens hierheen streamen (met bv Airfoil). Maar dan wordt DTS audio weer niet ondersteund (toch?). Bovendien heb je dan last van latency en daar heb ik ook niet zoveel zin in eigenlijk.
Er zijn ook (nog?) geen thunderbolt of (mac compatible) usb/hdmi verloopjes/converters te krijgen voor zover ik weet...
Heeft iemand hier een oplossing voor?
Er zijn ook (nog?) geen thunderbolt of (mac compatible) usb/hdmi verloopjes/converters te krijgen voor zover ik weet...
Een thunderbolt->hdmi verloopje bestaat toch wel, of ben ik gek
Ja hoor. Aangezien ThunderBolt backwards compatible is met Mini-DP.glaaj schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 10:55:
Een thunderbolt->hdmi verloopje bestaat toch wel, of ben ik gek
Ik heb al 2 jaar een Mini-DP -> HDMI kabel.
De vorige versies hadden altijd een toslink + line out in een poort, is dit nu niet meer? Eventueel zou je 5.1 over HDMI kunnen gebruiken?lo3k schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 10:51:
Ik zit er sterk over te denken om een MBP Retina te kopen, maar wat ik vooral mis is een optische audio uitgang. Ik zou graag gebruik willen blijven maken van mijn 5.1 speakerset (met toslink ingang) maar ik heb nog geen goede oplossing kunnen vinden hiervoor... Ja, ik zou natuurlijk een Apple TV / Airport Express kunnen aanschaffen aangezien die wel optisch uit heeft en vervolgens hierheen streamen (met bv Airfoil). Maar dan wordt DTS audio weer niet ondersteund (toch?). Bovendien heb je dan last van latency en daar heb ik ook niet zoveel zin in eigenlijk.
Nope, de lineout is alleen nog maar mini-jack nu (dus geen digitale uitgang meer). Wel bij de 'gewone' MBP, maar niet bij de retina versie.
Puur over HDMI gaat helaas niet lukken aangezien mijn 5.1 set (Logitech 5400) alleen een optische toslink ingang heeft (en analoog, maargoed dat terzijde). Of ik moet een apparaat vinden waarmee ik dit kan:
MBP -> thunderbolt/hdmi kabel -> [APPARAAT] -> uitgang 1: optisch naar speakerset, uitgang 2: hdmi of dvi naar externe monitor.
Maar daar heb ik dus nog geen apparaat voor kunnen vinden, en ik heb geen zin om een dure versterker te moeten kopen alleen hiervoor...
Puur over HDMI gaat helaas niet lukken aangezien mijn 5.1 set (Logitech 5400) alleen een optische toslink ingang heeft (en analoog, maargoed dat terzijde). Of ik moet een apparaat vinden waarmee ik dit kan:
MBP -> thunderbolt/hdmi kabel -> [APPARAAT] -> uitgang 1: optisch naar speakerset, uitgang 2: hdmi of dvi naar externe monitor.
Maar daar heb ik dus nog geen apparaat voor kunnen vinden, en ik heb geen zin om een dure versterker te moeten kopen alleen hiervoor...
Ik was er gister ook, maar ze zeiden dat je beter even vooraf kan bellen om te vragen of ze 'm hebben, anders kom je er daar pas achter. Scheelt je weer een reisje daar naartoe.Philflow schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 10:43:
Heeft iemand vandaag al gechecked of de retina display te zien is op het Leidseplein? (of ergens anders in A'dam?)
Here you go:lo3k schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 11:34:
Nope, de lineout is alleen nog maar mini-jack nu (dus geen digitale uitgang meer). Wel bij de 'gewone' MBP, maar niet bij de retina versie.
1. http://www.amazon.com/dp/...994674?smid=ATVPDKIKX0DER
2. http://www.dealextreme.co...nverter-100-240v-ac-16553
Misschien is dat iets?
nice!
Die 1e helaas niet, want die heeft alleen een digitale coax uitgang lijkt he.
Die 2e lijkt wel te doen wat ik wil! Thanks!
Die 1e helaas niet, want die heeft alleen een digitale coax uitgang lijkt he.
Die 2e lijkt wel te doen wat ik wil! Thanks!
Ben vandaag in de apple store geweest. Ze hebben er een paar op display staan (maar niet op voorraad dus je kunt ze niet kopen). Bij de ingang meteen links
Is er geen USB sound card welke het geluid (ongedecodeerd, zoals dts/ac3) kan doorsturen over spdif?BeRtjh schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 11:45:
[...]
Here you go:
1. http://www.amazon.com/dp/...994674?smid=ATVPDKIKX0DER
2. http://www.dealextreme.co...nverter-100-240v-ac-16553
Misschien is dat iets?
Zoals http://www.turtlebeach.co...o-advantage-micro-ii.aspx kan doen voor Windows
Ik vind het geklaag over het ontbreken van een ethernetconnector niet alleen overtrokken maar gewoon nergens op slaan. Wat is nu het verschil tussen het inpluggen van een utp-kabel of een thunderboltkabel (waar dan een gigabitadapter aan vast zit)? Desnoods koop je twee adapters voor thuis en op het werk. Het ontbreken van een ethernetpoort is pas een probleem als je je MBPR met regelmaat op willekeurige plekken aan een netwerkkabel wil hangen, maar >99,9 procent van de gebruikers doet dat niet. Ik heb liever poorten op een laptop die divers inzetbaar zijn. Aan een thunderboltpoort kun je je netwerk hangen, een monitor, snelle storage of elk ander pci express-device dat achter een thunderboltcontroller wordt gehangen.
Ik ben blij dat Apple resoluut afscheid neemt van legacymeuk. Optische drives zijn nergens voor nodig. Software download je, films stream je en muziek koop je online.
Hoe ik geluid digitaal naar mijn a/v receiver krijg is nog wel een uitdaging. Extra Apple TV kopen zodat ik het via AirPlay kan streamen?
Het niet kunnen upgraden van het geheugen is jammer. Apple is all out gegaan om de printplaat zo efficiënt mogelijk in te delen. Een so-dimm slot neemt meer ruimte in en de ontwerper zit vast aan een bepaald formaat. Het scheelt dat MacBook's hun waarde relatief goed behouden en dat er altijd veel vraag is naar goed verzorgde gebruikte exemplaren, zodat je er makkelijk vanaf kunt komen. In plaats van het geheugen te upgraden koop je een nieuwe met betere specs. Anderzijds weet je wel dat je keihard genomen wordt als je 200 euro aftikt voor de upgrade naar 16GB, die minder dan 50 euro aan onderdelen kost. Het is een gebrek aan concurrentie dat dit soort praktijken mogelijk maakt.
Ik ben blij dat Apple resoluut afscheid neemt van legacymeuk. Optische drives zijn nergens voor nodig. Software download je, films stream je en muziek koop je online.
Hoe ik geluid digitaal naar mijn a/v receiver krijg is nog wel een uitdaging. Extra Apple TV kopen zodat ik het via AirPlay kan streamen?
Het niet kunnen upgraden van het geheugen is jammer. Apple is all out gegaan om de printplaat zo efficiënt mogelijk in te delen. Een so-dimm slot neemt meer ruimte in en de ontwerper zit vast aan een bepaald formaat. Het scheelt dat MacBook's hun waarde relatief goed behouden en dat er altijd veel vraag is naar goed verzorgde gebruikte exemplaren, zodat je er makkelijk vanaf kunt komen. In plaats van het geheugen te upgraden koop je een nieuwe met betere specs. Anderzijds weet je wel dat je keihard genomen wordt als je 200 euro aftikt voor de upgrade naar 16GB, die minder dan 50 euro aan onderdelen kost. Het is een gebrek aan concurrentie dat dit soort praktijken mogelijk maakt.
Bij Mediamarkt is de Retina Macbook Pro wel érg scherp geprijst, slechts 1879 euro!
http://www.mediamarkt.nl/...ct=1&referer=tweakers.net
Wel vreemd dat er op de site staat dat hij een 500GB HDD heeft die op 5400RPM draait...
Foutje in de pricewatch dus, de Media-markteditie heeft ook maar 4GB RAM terwijl dat bij de Retina altijd 8GB of meer is. Het gaat dus gewoon om een "normaal" model..
Wel vreemd dat er op de site staat dat hij een 500GB HDD heeft die op 5400RPM draait...
Foutje in de pricewatch dus, de Media-markteditie heeft ook maar 4GB RAM terwijl dat bij de Retina altijd 8GB of meer is. Het gaat dus gewoon om een "normaal" model..
[ Voor 22% gewijzigd door filenox op 14-06-2012 22:09 ]
Ze hebben gewoon de foto van een Retina-exemplaar op de specs van een gewone MBP geplakt. Kijk maar even naar de resolutie, het gewicht en de dikte bijvoorbeeld.filenox schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 22:07:
Bij Mediamarkt is de Retina Macbook Pro wel érg scherp geprijst, slechts 1879 euro!![]()
EDIT: Ik heb niet gezien dat ik ondertussen reageerde op een gewijzigde reactie
[ Voor 5% gewijzigd door fanatic_david op 14-06-2012 22:15 ]
Het was vooral de Pricewatch die me misleidde
pricewatch: Apple MacBook Pro met Retina Display (voorjaar 2012) 15"
Een airport express lijkt mij de beste oplossing, zo streaming ik ook al het geluid in huis.Femme schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 20:46:
Ik vind het geklaag over het ontbreken van een ethernetconnector niet alleen overtrokken maar gewoon nergens op slaan. Wat is nu het verschil tussen het inpluggen van een utp-kabel of een thunderboltkabel (waar dan een gigabitadapter aan vast zit)? Desnoods koop je twee adapters voor thuis en op het werk. Het ontbreken van een ethernetpoort is pas een probleem als je je MBPR met regelmaat op willekeurige plekken aan een netwerkkabel wil hangen, maar >99,9 procent van de gebruikers doet dat niet. Ik heb liever poorten op een laptop die divers inzetbaar zijn. Aan een thunderboltpoort kun je je netwerk hangen, een monitor, snelle storage of elk ander pci express-device dat achter een thunderboltcontroller wordt gehangen.
39
Prima dat er geen netwerkaansluiting meer op dat ding zit maar voor dat geld mag er dan op zijn minst een ethernet adapter bijzitten. Maar ja, Apple blijft focussen op de consument en nog altijd niet zo op de zakelijke markt.. Voor op kantoor zullen we dus straks 3000+ van die ethernet adapters erbij moeten aanschaffen. Maar goed, de wat grotere bedrijven tikken dat toch wel weer af zonder blikken of blozen, dus ook wel weer slim van Apple
Lijkt me eigenlijk best wel vet om zo'n Retina MBP te kopen.. gewoon omdat 't kanPBP schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 10:23:
[...]
Alsof je ook in de winkel zo maar even besluit om een MacBook Pro van 2300euro te kopen. Het is geen broodje. Mensen die een MBP retina kopen die weten echt wel wat er wel en niet op zit. Maar ja don't feed the troll zeggen ze dan
Ik heb hem al nog goedkoper gezien als hoe ze in de pricewatch staan.filenox schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 22:15:
Het was vooral de Pricewatch die me misleiddepricewatch: Apple MacBook Pro met Retina Display (voorjaar 2012) 15"
Volgens deze website: http://www.macbook-aanbie...ieding#macbook-pro-retina is de goedkoopste al te verkrijgen vanaf 2119,- euro.
Ik vindt het overigens wel jammer dat de resolutie update niet naar de hele lijn komt. Deze 2100+ euro vindt ik toch een beetje aan de dure kant voor een laptop.
Ik vind het een keurige prijs. Weet jij een betere voor dit geld? Veel geld != duur...
99% inderdaad niet. Ik denk wel dat dat een van de 74.8% statistieken is die ter plekke bedacht worden, maar het getal zal hoog zijn als je 'de werkplek op kantoor' bijvoorbeeld niet meetelt.Femme schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 20:46:
Ik vind het geklaag over het ontbreken van een ethernetconnector niet alleen overtrokken maar gewoon nergens op slaan. Wat is nu het verschil tussen het inpluggen van een utp-kabel of een thunderboltkabel (waar dan een gigabitadapter aan vast zit)? Desnoods koop je twee adapters voor thuis en op het werk. Het ontbreken van een ethernetpoort is pas een probleem als je je MBPR met regelmaat op willekeurige plekken aan een netwerkkabel wil hangen, maar >99,9 procent van de gebruikers doet dat niet.
Voor mij persoonlijk is een ethernetpoort echter wel een vereiste. Zo als netwerkbeheerder.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Dan sta je eigenlijk voor een heel heldere keuze: óf een adaptertje meenemen, óf een andere laptop kopen:PCyBeR schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 00:32:
[...]
99% inderdaad niet. Ik denk wel dat dat een van de 74.8% statistieken is die ter plekke bedacht worden, maar het getal zal hoog zijn als je 'de werkplek op kantoor' bijvoorbeeld niet meetelt.
Voor mij persoonlijk is een ethernetpoort echter wel een vereiste. Zo als netwerkbeheerder.
Algemeen:
Ik vind de hele discussie rond de ethernet poort ook een beetje zinloos. Hij zit er niet in en met een adapter kan je hem er toch bij hebben. Er over klagen/discussiëren heeft geen zin, Apple gaat het echt niet veranderen
Een laptop waarvan het basismodelletje 2300 euro kost is géén consumentenlaptop. Het is ook geen zakelijke laptop. Het ding is gemaakt voor pro's die een mobiel powerhouse nodig hebben: grafisch ontwerpers, filmmakers, 3d animators, developers, engineers. Op een prijs van minimaal 2300 euro maakt 30 euro voor een gigabitadapter ook niet veel meer uit. Managers die willen malen en presentaties in elkaar willen draaien kunnen dat prima op een MacBook Air en hebben echt geen gigabit ethernet nodig. Wifi mag inmiddels toch gemeengoed zijn op de werkvloer.kazuka schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 22:34:
Prima dat er geen netwerkaansluiting meer op dat ding zit maar voor dat geld mag er dan op zijn minst een ethernet adapter bijzitten. Maar ja, Apple blijft focussen op de consument en nog altijd niet zo op de zakelijke markt.. Voor op kantoor zullen we dus straks 3000+ van die ethernet adapters erbij moeten aanschaffen. Maar goed, de wat grotere bedrijven tikken dat toch wel weer af zonder blikken of blozen, dus ook wel weer slim van Apple
Als je op die werkplek op kantoor je eigen thunderbolt naar gigabit adapter hebt dan maakt het zoals gezegd niets uit (nog steeds één kabel om in te pluggen) behalve dat je 30 euro moet bijlappen. Het is nog de vraag of het uberhaupt noodzakelijk is om gigabit ethernet te hebben. Wifi zal in veel gevallen voldoende zijn.CyBeR schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 00:32:
[...]
99% inderdaad niet. Ik denk wel dat dat een van de 74.8% statistieken is die ter plekke bedacht worden, maar het getal zal hoog zijn als je 'de werkplek op kantoor' bijvoorbeeld niet meetelt.
Ga er maar vanuit dat andere fabrikanten ook de ethernetpoort gaan schrappen als ze dunnere laptops willen maken. Het gebeurt nu al bij ultrabooks. In veel goedkope Windows-laptops wordt uberhaupt niet de moeite genomen om een zo klein mogelijke behuizing te ontwikkelen dus dan is het inbouwen van een ethernetpoort lekker makkelijk.Voor mij persoonlijk is een ethernetpoort echter wel een vereiste. Zo als netwerkbeheerder.
Apple doet er goed aan om niet iedereen tevreden te willen stellen maar vast te houden aan het uitgangspunt om een zo compact mogelijk mobiel power house te ontwikkelen. Rekening houden met uitzonderlijke use cases leidt alleen maar tot concessies en een product dat nergens in uitblinkt zoals een gemiddelde HP of Dell. Beide hebben een oneindig assortiment aan laptops en er zit geen enkele tussen waar mensen nu echt voor warmlopen.
Ach, misschien komt MagSafe 3 wel met stroom en thunderbolt in één, en een ethernet-poort op je adapter. Die heb je meestal toch wel bij je als je 'bedraad' wilt werken.
[ Voor 10% gewijzigd door Gluten Parody op 15-06-2012 01:10 ]
Dat bestaat al, het heet Thunderbolt Display. Oké je moet 2 stekkertjes inprikken maar daar zit dan wel alles in.Gluten Parody schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 01:09:
Ach, misschien komt MagSafe 3 wel met stroom en thunderbolt in één, en een ethernet-poort op je adapter. Die heb je meestal toch wel bij je als je 'bedraad' wilt werken.
Trololo
Precies! Zo'n scherm neem je ook veel makkelijker mee onderweg dan een dongeltje.
Ik ben sinds de intro van de Retina aan het twijfelen: er moet zonder meer een andere mbp komen want mijn huidige 13" pro gaat alweer 2.5 jaar mee en begint me te "irriteren" op een aantal punten:
- geen thunderbolt
- schermoppervlak te klein
- "langzaam"1
In eerste instantie was ik aan het kijken naar de 15" pro met het "high res" scherm. Geheugen en SSD zou ik zelf inbouwen omdat ik geen zin heb om 500 euro voor een 256Gb SSD te betalen, of 200 euro voor 16GB geheugen.
Nu met de Retina twijfel ik; de Retina mbp haalt mijn grootste punt van ergernis weg: schermruimte, tenmiste.. dat dacht ik. Ik heb een paar korte reviews gelezen op het web en het lijkt erop alsof je door die hele hoge resolutie niet echt denderend veel ruimte wint tov de 15"pro met het 1680*1050 scherm. Eea wordt wel scherper zo te lezen maar ook dat is aan subjectiviteit onderhevig. Daarbij zou ik bij de retina nu moeten investeren in 16Gb geheugen voor 200 euro, waar ik bij de 15" pro zelf kan bepalen wanneer en hoeveel geld ik uitgeef aan geheugen.
Wat betreft snelheid zijn ze beiden een flinke vooruitgang tov de c2d die nu in mijn laptop zit. Die is al geupgrade naar 8GB geheugen en een 128GB SSD, maar toch merk ik dat photoshop, lightroom en andere CPUintensieve pakketten "traag" worden.
De vraag is nu; ga ik 1820 euro uitgeven aan de 15" pro met het "high res" ontspiegelde scherm en koop ik zelf voor 300 euro 16 GB geheugen en een 256Gb SSD, of ga ik 2231 euro uitgeven aan de retina met 16 GB geheugen?
Voordeel van de 15"pro:
+/- 150 euro goedkoper uiteindelijk
Upgradeable als nodig
Geen verloop naar UTP nodig (gebruik ik wel soms)
Optische audiopoort (gebruik ik wel, geen must)
mat scherm
Voordeel van de retina:
Nog hogere resolutie (= meer ruimte)
in één keer compleet, niet hoeven knutselen enzo
Lichter
Mooier
Kan iemand me een zetje in de juiste richting geven?
(ik post dit in het ervaringentopic omdat ik hoop dat hier de mensen zitten die op basis van hun ervaring met het ontspiegelde scherm en wellicht een hands-on met het retinascherm kunnen vertellen of het de moeite waard is)
- geen thunderbolt
- "langzaam"1
In eerste instantie was ik aan het kijken naar de 15" pro met het "high res" scherm. Geheugen en SSD zou ik zelf inbouwen omdat ik geen zin heb om 500 euro voor een 256Gb SSD te betalen, of 200 euro voor 16GB geheugen.
Nu met de Retina twijfel ik; de Retina mbp haalt mijn grootste punt van ergernis weg: schermruimte, tenmiste.. dat dacht ik. Ik heb een paar korte reviews gelezen op het web en het lijkt erop alsof je door die hele hoge resolutie niet echt denderend veel ruimte wint tov de 15"pro met het 1680*1050 scherm. Eea wordt wel scherper zo te lezen maar ook dat is aan subjectiviteit onderhevig. Daarbij zou ik bij de retina nu moeten investeren in 16Gb geheugen voor 200 euro, waar ik bij de 15" pro zelf kan bepalen wanneer en hoeveel geld ik uitgeef aan geheugen.
Wat betreft snelheid zijn ze beiden een flinke vooruitgang tov de c2d die nu in mijn laptop zit. Die is al geupgrade naar 8GB geheugen en een 128GB SSD, maar toch merk ik dat photoshop, lightroom en andere CPUintensieve pakketten "traag" worden.
De vraag is nu; ga ik 1820 euro uitgeven aan de 15" pro met het "high res" ontspiegelde scherm en koop ik zelf voor 300 euro 16 GB geheugen en een 256Gb SSD, of ga ik 2231 euro uitgeven aan de retina met 16 GB geheugen?
Voordeel van de 15"pro:
Upgradeable als nodig
mat scherm
Voordeel van de retina:
Lichter
Mooier
(ik post dit in het ervaringentopic omdat ik hoop dat hier de mensen zitten die op basis van hun ervaring met het ontspiegelde scherm en wellicht een hands-on met het retinascherm kunnen vertellen of het de moeite waard is)
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Je probeert jezelf over te halen. Een SSD kost namelijk 200 euro en niet 500. 200 euro voor 16gb klopt ook al niet.Pixeltje schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 08:14:
Ik ben sinds de intro van de Retina aan het twijfelen: er moet zonder meer een andere mbp komen want mijn huidige 13" pro gaat alweer 2.5 jaar mee en begint me te "irriteren" op een aantal punten:
- geen thunderbolt
- "langzaam"1
Voordeel van de 15"pro:
Upgradeable als nodig
mat scherm
Voordeel van de retina:
Lichter
Mooier

De prijs van Apple voor een 256 GB SSD is wel degelijk €500 op de 15" MBP basis-uitvoering.tiswat schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 08:17:
[...]
Je probeert jezelf over te halen. Een SSD kost namelijk 200 euro en niet 500. 200 euro voor 16gb klopt ook al niet.
SSD-schijf van 256 GB [+ € 500,00]
Jawel:tiswat schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 08:17:
[...]
Je probeert jezelf over te halen. Een SSD kost namelijk 200 euro en niet 500. 200 euro voor 16gb klopt ook al niet.

En een 256 GB SSD in de gewone 15" kost gewoon 470 euro (met studentenkorting)
De retina display heeft 2880x1800 = 5,2 miljoen pixels.Pixeltje schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 08:14:
Het is mogelijk om de resolutie op het 'LoDPI'-equivalent van 1680x1050 (= 1,8 miljoen pixels) te zetten. De desktop wordt dan gesupersampled op 3360x2100 en teruggeschaald naar 2880x1050. Je ziet in dat geval bijna drie keer zoveel pixels als op een native 1680x1050 scherm. De retina display is dus veel scherper. Dat is niet aan subjectiviteit onderhevig maar een feit.
Op het equivalent van 1920x1200 heeft de retina display 2,2 keer zoveel pixels als een native 1920x1200 beeldscherm.
De software moet wel geoptimaliseerd zijn voor HiDPI om er optimaal gebruik van te maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 15-06-2012 09:12 ]
Met andere woorden; op het retinascherm heb ik inderdaad méér ruimte dan op het "high res" scherm van de gewone 15"pro? Dat is mijn voornaamste drijfveer, en dat is me ook wel 150 euro waard (het verschil tussen de 15"pro en retina met 16GB geheugen)Femme schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 09:11:
[...]
De retina display heeft 2880x1800 = 5,2 miljoen pixels.
Het is mogelijk om de resolutie op het 'LoDPI'-equivalent van 1680x1050 (= 1,8 miljoen pixels) te zetten. De desktop wordt dan gesupersampled op 3360x2100 en teruggeschaald naar 2880x1050. Je ziet in dat geval bijna drie keer zoveel pixels als op een native 1680x1050 scherm. De retina display is dus veel scherper. Dat is niet aan subjectiviteit onderhevig maar een feit.
Op het equivalent van 1920x1200 heeft de retina display 2,2 keer zoveel pixels als een native 1920x1200 beeldscherm.
De software moet wel geoptimaliseerd zijn voor HiDPI om er optimaal gebruik van te maken.
Klopt er is een slider waar je kan kiezen voor 'scherper beeld' of meer werkruimte (volgens mij wordt het spul dan kleiner weergegeven alla Windows met een hogere resolutie).
http://3.bp.blogspot.com/...h+Retina-display+look.jpg
http://3.bp.blogspot.com/...h+Retina-display+look.jpg
Mooi.. Dan moet ik in de winkel maar eens gaan kijken (als die dingen binnen zijn) wat het verschil nou precies is. Thanks in ieder geval.
Eventueel leesvoer van Anandtect over het Retina display en de werkruimte daarvan: http://www.anandtech.com/...o-retina-display-analysis
Zie ook de screenshots van Anandtech op verschillende resoluties en de werkruimte die hiermee wordt gecreeerd.
http://www.anandtech.com/Gallery/Album/2078#1
Full review binnenkort, voorlopig wat voorproefjes.
http://www.anandtech.com/...o-retina-display-analysis edit: iets te laat
http://www.anandtech.com/...etina-display-macbook-pro
http://www.anandtech.com/Gallery/Album/2078#1
Full review binnenkort, voorlopig wat voorproefjes.
http://www.anandtech.com/...o-retina-display-analysis edit: iets te laat
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Die optische audio schijnt de retina pro toch wel te hebben, ondanks dat het niet op de specificaties pagina staat.Pixeltje schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 08:14:
Als je hem op het equivalent van 1920x1200 zet heb je inderdaad meer ruimte dan op een 15 inch MBP met het opgewaardeerde scherm.Pixeltje schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 09:23:
[...]
Met andere woorden; op het retinascherm heb ik inderdaad méér ruimte dan op het "high res" scherm van de gewone 15"pro? Dat is mijn voornaamste drijfveer, en dat is me ook wel 150 euro waard (het verschil tussen de 15"pro en retina met 16GB geheugen)
De screenshots van AnandTech is zonder de scaling die achteraf plaatsvindt naar 2880x1800. Als je een Retina MBP op 1920x1200 zet rendert hij de desktop op 3840x2400. Als je een screenshot maakt krijg je een afbeelding van die resolutie. 3840x2400 wordt teruggeschaald naar 2880x1800 en dat ziet er alsnog goed uit vanwege het ruim dubbele aantal pixels ten opzichte van een native 1920x1200 scherm.
[ Voor 28% gewijzigd door Femme op 15-06-2012 09:48 ]
Dat zou fijn zijn..GekkePrutser schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 09:43:
[...]
Die optische audio schijnt de retina pro toch wel te hebben, ondanks dat het niet op de specificaties pagina staat.
Ik heb de afbeeldingen van anadtech inderdaad gezien, geeft een goede indruk van de ruimte op het scherm. Het wordt dan toch een retina vermoed ik.. even doorsparen dus en hopen dat mijn 13"pro nog wat waard is. Ik hoop dat de 8GB mem, SSD en Applecare wel wat toevoegen
http://www.macrumors.com/...ok-pro-coming-in-october/
Ben niet zo van de analisten, maar deze knaap was bijzonder goed op de hoogte wat betreft de lancering van de 15" Retina NAAST de huidige modellen. Dus degene die een 13" voor ogen hebben zou ik nog even wachten!
Ben niet zo van de analisten, maar deze knaap was bijzonder goed op de hoogte wat betreft de lancering van de 15" Retina NAAST de huidige modellen. Dus degene die een 13" voor ogen hebben zou ik nog even wachten!
Lijkt me duidelijk dat er ooit 13" varianten komen en dat de iMac ook een retinascherm krijgt
. Als alles straks een beetje betaalbaar word zal het de hele lijn gaan vervangen.
Lijkt 2880 x 1800 op 13" niet een beetje teveel van het goede ?
Kan me amper voorstellen, dat dit prettig zal werken.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Het hoeft toch niet perse 2800x1800 te zijn op een 13" scherm om retina te zijn. De iPad (9.7inch) heeft bijvoorbeeld 2048x1536.Destianto schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:41:
Dat komt omdat dat 1024x768 x2 isPBP schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:45:
[...]
Het hoeft toch niet perse 2800x1800 te zijn op een 13" scherm om retina te zijn. De iPad (9.7inch) heeft bijvoorbeeld 2048x1536.
MBP 13" zou dan naar 1280x800 x2 = 2560x1600 gaan. MBA 13" eigenlijk ook naar 2880x1800 (want die is nu 1440x900).
The devil is in the details.
Ligt eraan hoe je het implementeert. Als je iconen mee laat schalen en allemaal piepklein worden, is het bloedirritant natuurlijk. Kijk echter naar de iPhone. Van de 3GS naar de iPhone 4 was een verdubbeling in de resolutie, echter werden alle icons ook 2 keer zo groot. Effectief bleef alles dus éxact hetzelfde qua effectieve grootte, maar wel vele malen scherper. Dat kan op een MacBook natuurlijk net zo goed.Destianto schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:41:
Ik zit nog steeds te twijfelen tussen de base 15” Macbook Pro, High end 15” Macbook Pro en de Base Retina Macbook (RMBP).
Een beetje gamen is voor mij een belangrijke factor. En ja, ik weet dat er betere laptops/ PC’s zijn voor gaming, maar ik hou van OSX en portability.
De base 15” Macbook Pro heeft de 650M 512MB, ik neem aan dat dit niet future proof is. Zal erg zonde van het geld zijn om nu al de nieuwste games niet te kunnen spelen.
De high end 15” en de retina base hebben dezelfde GPU (650M 1GB), maar de GPU moet in de RMBP meer werk verrichten.
Klopt het dat de high end 15” beter presteert qua FPS ten opzichte van de RMBP? Of is er een mogelijkheid om de resolutie op de RMBP te downscalen zonder kwaliteit verlies t.o.v. de 15” high end?
Zeer benieuwd naar jullie reacties.
Een beetje gamen is voor mij een belangrijke factor. En ja, ik weet dat er betere laptops/ PC’s zijn voor gaming, maar ik hou van OSX en portability.
De base 15” Macbook Pro heeft de 650M 512MB, ik neem aan dat dit niet future proof is. Zal erg zonde van het geld zijn om nu al de nieuwste games niet te kunnen spelen.
De high end 15” en de retina base hebben dezelfde GPU (650M 1GB), maar de GPU moet in de RMBP meer werk verrichten.
Klopt het dat de high end 15” beter presteert qua FPS ten opzichte van de RMBP? Of is er een mogelijkheid om de resolutie op de RMBP te downscalen zonder kwaliteit verlies t.o.v. de 15” high end?
Zeer benieuwd naar jullie reacties.
Twijfels, twijfels, twijfels. MIsschien kan iemand met wat meer mac ervaring mij helpen met mijn beslissing.
De modellen waar ik tussen twijfel:
MBP 15 inch (najaar 2011)
MBP 15 inch (voorjaar 2012)
MBA 13 inch (mid 2011)
MBA 13 inch (voorjaar 2012)
Gebruik:
- Ik wil de macbook prive gebruiken (OS X) en zakelijk gebruiken (Windows 7)
- Zakelijk werk ik 80% van de keren met een extern scherm.
- Zakelijk is het vooral veel excel (zeer zware berekeningen) en ik beheer een webshop.
- Prive gebruik ik mijn laptop veel op de bank/bed etc.
Mijn twijfels:
1. Is de air sterk genoeg voor mijn doeleinden.
2. Als ik voor de air ga is 13 inch niet te klein om fatsoenlijk in excel te kunnen werken.
3. Werkt Windows 7 fatsoenlijk op de air.
4. Als ik voor de air ga is de 2012 versie zijn meerprijs wel waard.
5. De MBP is het alternatief, wanneer de air niet aan mijn eisen voldoet. Maar is de 2012 versie hier de hoge meerprijs waard.
Misschien kan iemand me helpen? Ik ben nu al een week aan het twijfelen en heb niet het gevoel dat ik er alleen uit ga komen.
MBA 13 inch (mid 2011)
Gebruik:
- Zakelijk is het vooral veel excel (zeer zware berekeningen) en ik beheer een webshop.
Mijn twijfels:
2. Als ik voor de air ga is 13 inch niet te klein om fatsoenlijk in excel te kunnen werken.
5. De MBP is het alternatief, wanneer de air niet aan mijn eisen voldoet. Maar is de 2012 versie hier de hoge meerprijs waard.
Misschien kan iemand me helpen? Ik ben nu al een week aan het twijfelen en heb niet het gevoel dat ik er alleen uit ga komen.
Nee hoor, alles ziet er dan even groot uit als op het 1440x900-beeldscherm in de MacBook Air. De scherpte gaat omhoog, letters en UI-elementen blijven fysiek even groot.Destianto schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:41:
Ik heb nu een Intel Core i7 920 desktop met 12GB ram, 150GB Velociraptor en ATI 4870 1GB. Ik stap over op de Retina MBP 2.3Ghz met 16GB met NAS voor media/data. Denken jullie dat ik er qua performance op voor of achteruit ga bij zware taken als renderen, encoden, Adobe suite en virtual machines?
Ze hebben 3 retina MBP's in Amsterdam staan!
Ik heb net even snel met eentje gespeeld en wow... Dat scherm is super! Op best for retina setting lijkt alles net gedrukt, maar de 1920x1200 bevalt mij het meest. De pixels zijn dan nog steeds zeer lastig te onderscheiden, maar de enorme workspace die je ervoor krijgt! Super. Zodra ze goed leverbaar worden, zet ik mijn huidige te koop en ga ik die zeker halen.
Ik heb net even snel met eentje gespeeld en wow... Dat scherm is super! Op best for retina setting lijkt alles net gedrukt, maar de 1920x1200 bevalt mij het meest. De pixels zijn dan nog steeds zeer lastig te onderscheiden, maar de enorme workspace die je ervoor krijgt! Super. Zodra ze goed leverbaar worden, zet ik mijn huidige te koop en ga ik die zeker halen.
De resolutie op beide scherm is gelijk (tenzij je voor de hi-res optie kiest bij de MBP, maar dat kan alleen nog maar bij het 2012 model en die is al redelijk aan de prijs), daarom heb je evenveel effectieve werkruimte. Als je met windows 7 gaat werken zou ik wel de 8GB variant pakken als je met Virtual Machines gaat werken, of ga je met bookcamp werken? Misschien dat de 256GB variant ook wel handig is, met 2 besturingssystemen ben je toch wel behoorlijk wat geheugen kwijt.Johny Cash schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 13:12:
Twijfels, twijfels, twijfels. MIsschien kan iemand met wat meer mac ervaring mij helpen met mijn beslissing.
MBA 13 inch (mid 2011)
Gebruik:
Mijn twijfels:
Ik wil met bootcamp gaan werken. Dit werkt tegenwoordig toch helemaal stabiel net als windows 7? Die 256GB is inderdaad ook waar ik naar aan het kijken ben. Het is voor mij alleen dan ook nog steeds de afweging of ik voor de 2011 versie ga of de 2012...Brm-G schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 13:26:
[...]
De resolutie op beide scherm is gelijk (tenzij je voor de hi-res optie kiest bij de MBP, maar dat kan alleen nog maar bij het 2012 model en die is al redelijk aan de prijs), daarom heb je evenveel effectieve werkruimte. Als je met windows 7 gaat werken zou ik wel de 8GB variant pakken als je met Virtual Machines gaat werken, of ga je met bookcamp werken? Misschien dat de 256GB variant ook wel handig is, met 2 besturingssystemen ben je toch wel behoorlijk wat geheugen kwijt.
Edit:
Ik ga er trouwens ook van uit dat de intel graphics krachtig genoeg zijn om 1080p content af te spelen en simpele photoshop handelingen uit te voeren?
[ Voor 8% gewijzigd door Johny Cash op 15-06-2012 14:06 ]
Als je bootcamp gebruikt heb je de 8GB niet echt nodig. De grafische chip kan 1080p wel aan en simpele photoshop handelingen ook. Al is de grafische chip in ivy bridge (in 2012) toch wel een stuk beter dan die in sandy bridge (2011). Ik zou voor de 2012 MBA gaanJohny Cash schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 14:03:
[...]
Ik wil met bootcamp gaan werken. Dit werkt tegenwoordig toch helemaal stabiel net als windows 7? Die 256GB is inderdaad ook waar ik naar aan het kijken ben. Het is voor mij alleen dan ook nog steeds de afweging of ik voor de 2011 versie ga of de 2012...
Edit:
Ik ga er trouwens ook van uit dat de intel graphics krachtig genoeg zijn om 1080p content af te spelen en simpele photoshop handelingen uit te voeren?
Ik weet niet of dit de juiste plek is voor deze vraag maar ik heb een Apple Macbook Pro 17" Voorjaar 2010 met 4 GB RAM en 120 GB SSD OCZ Vertex 2 te koop staan in vraag en aanbod. Hij is nog helemaal goed. Geen krasje of wat dan ook. Accu gaat nog goed mee. En heb doos er nog bij. Wat is zoiets nou nog waard? Zijn Macbooks waardevast?
Op http://www.mac2sell.net/ kun je de specs invoeren, en krijg je een (wat optimistische) schatting van de waarde.
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Ik vind de nieuwe Macbook Pro 13" vies tegenvallen qua update. Daarom ben ik van plan een 'oude' MBP 13" te kopen. Ik heb al vaker van mensen gehoord dat Apple producten na een de aankondiging van een nieuwe serie, vaak 100 in prijs zakken. Maar... waar kan je de oude MBP kopen? Bij welke winkels moet je zijn? Ik koop hem het liefst in de VS. Weet iemand bij welke winkels in de VS ik de MBP kan kopen? En ja, ik ben op de hoogte van de douane!
MVG, Frank
er zijn toch zater resellers in de VS als ik me niet vergis? Waar ga je naar Amerika, of waar ben je in Amerika? Zou volgens mij toch niet zo moeilijk moeten zijn hier achter te komen?
Het klopt inderdaad dat de prijs van de oude modellen vaak met 100 euro zakt. In de VS weet ik niet of het zich daar nu loont, daar is het verschil met de oude en de nieuwe maar 100 euro. Hier in NL is het verschil nu 200 euro.
Het klopt inderdaad dat de prijs van de oude modellen vaak met 100 euro zakt. In de VS weet ik niet of het zich daar nu loont, daar is het verschil met de oude en de nieuwe maar 100 euro. Hier in NL is het verschil nu 200 euro.
Online krijg je meestal de beste deals. Check Google shopping. Bestbuy heeft af en toe ook scherpe prijzen.frankK800i schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 16:48:
Ik vind de nieuwe Macbook Pro 13" vies tegenvallen qua update. Daarom ben ik van plan een 'oude' MBP 13" te kopen. Ik heb al vaker van mensen gehoord dat Apple producten na een de aankondiging van een nieuwe serie, vaak 100 in prijs zakken. Maar... waar kan je de oude MBP kopen? Bij welke winkels moet je zijn? Ik koop hem het liefst in de VS. Weet iemand bij welke winkels in de VS ik de MBP kan kopen? En ja, ik ben op de hoogte van de douane!
http://www.google.com/pro...Pq_sG6Cw&ved=0CKEBEPMCMAA
Ik weet niet wanneer je naar de VS gaat maar heb je ook al bedacht dat de oude voorraad er meestal heel snel uit is? Misschien nu al....frankK800i schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 16:48:
In Nederland kun je trouwens voor oude modellen gewoon bij alle APR's terecht.
Toch apart dat ik de nieuwe retina macbooks in geen enkele winkel kan vinden, zelfs niet in de Mediamarkt, maar dat alle andere nieuwe modellen ruimschoots op voorraad zijn. Denk er zelf dan ook over maar een non-retina variant te nemen omdat ik hem vlot nodig ga hebben
Verwijderd
Pas over 3 a 4 weken bij de resellers. in de Amsterdamse store waarschijnlijk iets snellerEduardboon schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 17:31:
Toch apart dat ik de nieuwe retina macbooks in geen enkele winkel kan vinden, zelfs niet in de Mediamarkt, maar dat alle andere nieuwe modellen ruimschoots op voorraad zijn. Denk er zelf dan ook over maar een non-retina variant te nemen omdat ik hem vlot nodig ga hebben
Is me toch iets te lang, zo lang kan het werk niet blijven wachtenVerwijderd schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 17:34:
[...]
Pas over 3 a 4 weken bij de resellers. in de Amsterdamse store waarschijnlijk iets sneller
Verkopen ze hem niet gewoon bij de Apple store Leidseplein? Ik zag er minstens 6 staan.
Aan de telefoon werd gemeld dat ze niet op voorraad zijn. Dus neePhilflow schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 17:59:
Verkopen ze hem niet gewoon bij de Apple store Leidseplein? Ik zag er minstens 6 staan.
De productiecapaciteit is ernstig beperkt gezien de snel oplopende levertijden (nu al vier weken). Ik zou niet teveel verwachten van voorraad bij resellers. De bottleneck zal wel bij de productie van de retina beeldschermen liggen.Eduardboon schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 17:31:
Verwijderd
Nee. lees boven je bericht, over paar weken verwacht.Philflow schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 17:59:
Dat kan ik me toch moeilijk voorstellen. Er gaan natuurlijk meer types komen, dus binnen een jaar gaan ze 4x meer schermen nodig hebben dan nu. Dat ze nu enkel deze leveren is waarschijnlijk een test om te kijken of ouderwetse aansluitingen niet te veel gemist worden waardoor niemand het koopt, en een introductie naar de nieuwe MacBook serie.. Er zijn al geruchten maar die neem ik nog niet mee in mijn conclusie.. Zonder die geruchten kun je aanvoelen dat er meerdere soorten komen.Femme schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 18:04:
[...]
De productiecapaciteit is ernstig beperkt gezien de snel oplopende levertijden (nu al vier weken). Ik zou niet teveel verwachten van voorraad bij resellers. De bottleneck zal wel bij de productie van de retina beeldschermen liggen.
Dit zal dan sowieso niet veel langer dan een jaar duren. Ik kan me niet voorstellen dat ze in een jaar tijd de productie kunnen verviervoudigen.. dus ik denk dat ze eerder rustig aan hebben gedaan met het maken van de notebook. Niet te gek veel klaar zetten.. Ik ken zat mensen die nu het ding besteld hebben, die vorige week nog riepen dan je niet zonder CD speler en LAN poort kunt. Ik denk dat ze rustig aan hebben gedaan omdat hij A: financieel niet beschikbaar is voor 60% van de Apple gebruikers, en B: omdat ze dit natuurlijk liever niet op voorraad hebben liggen. Ook heb ik het gevoel dat Apple rustig lanceert qwa voorraad om even te kijken of het goed gaat. Meestal zie je dat de eerste batch van hun producten snel uitverkocht is en doorglijd naar 4 weken. Is ook niet heel dom natuurlijk.
Ik zou iedere koper aanraden een jaar te wachten met de aanschaf van deze nieuwe/opvolgende lijn. Over een jaar heb je meer modellen, en kun je precies selecteren wat je nodig hebt.
FreeReef.nl
Als ze de hele macbook pro lijn uitrusten met retina dan gaan de prijzen flink omhoog. Dat zie je al bij de 15" retina MBP, een 13" zou dan rond de euro uitkomen 1599 euro uitkomen. Bij de 13" heb je dan nog een goedkopere optie met de MBA maar bij de 15" zou je dan al bij instap op bijna 2300 euro zitten... Lijkt me een beetje vreemd. Misschien dat ze de huidige MBP's als reguliere Macbooks neer gaan zetten en dan de retina versies als de Pro's?
Vraagje over de nieuwe MBP.
Het geheugen kan je die later zonder problemen updaten?
Zelfde over de nieuwe SSD? of is dit onmogelijk
Beide heel duidelijk: nee! Geheugen is gesoldeerd op het Logic Board, SSD is een propriëtair model, misschien dat daar ooit nog een onofficiële upgrade voor verschijnt.timgoud schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 18:37:
Ik ga er even van uit dat je het over het retina model hebt, de anderen zijn natuurlijk wel gewoon te upgraden.
[ Voor 11% gewijzigd door Darkstar op 15-06-2012 18:48 ]
Retina MBP: mogelijk, maar erg lastig en geldt niet als 'user replaceable'timgoud schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 18:37:
MBP: mogelijk
De lijn zal gaan schuiven, maar mensen krijgen uiteindelijk voor het juiste geld een juist product. Helaas denken veel mensen dat ze de huidige Retina macbook nodig hebben, maar er is nog niemand in de wereld die zijn werk niet kan uitoefenen zonder deze macbook. Immers is het de eerste, en is hij er een week. De vraag of je deze moet kopen is dus voorlopig onzin. Je hebt het echt niet nodig.Brm-G schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 18:37:
Als ze de hele macbook pro lijn uitrusten met retina dan gaan de prijzen flink omhoog. Dat zie je al bij de 15" retina MBP, een 13" zou dan rond de euro uitkomen 1599 euro uitkomen. Bij de 13" heb je dan nog een goedkopere optie met de MBA maar bij de 15" zou je dan al bij instap op bijna 2300 euro zitten... Lijkt me een beetje vreemd. Misschien dat ze de huidige MBP's als reguliere Macbooks neer gaan zetten en dan de retina versies als de Pro's?
Het zou kunnen dat Apple 2 jaar lang een 3 lijn Retina MacBooks houd. Met bv 15 en 17"
De Macbook pro 17" vervalt. En de huidige lijn normale Pro modellen blijft bestaan. Dan kunnen ze 2 jaar de markt leegtrekken op high end modellen, en rustig de wereld gewend laten raken aan Retina. Tegen de tijd dat ander merken betaalbare Retina notebooks heeft, komt Apple met een compleet nieuwe onderste lijn, en hebben we weer 2 lijnen notebooks.
Maar toch denk ik eerder dat ze over een jaar de hele reeks geüpdatet hebben, of dat het over een jaar gebeurd.
Ze willen altijd voorop lopen, niet gelijk. En binnen een jaar de halve of hele reeks updaten is een flinke slok voor de concurrent, die er nog achteraan hobbelt om het succes van de iPad en IOS te evenaren.
Vergeet niet dat deze stap een nieuw leven in de Macbook wereld blaast, en dat bv Siri dit nog meer gaat vergroten. Als Apple over 1 tot 2 jaar, en compleet Siri systeem heeft, waar naar alle waarschijnlijkheid een Entertainment Scherm (ik noem het express geen TV) in zit, dan zit de concurrentie te zweten. Het voor Apple vorige iPad en IOS tijdperk is voor de concurrent een strijd van vandaag.
FreeReef.nl
FixedMuldert schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 18:47:
[...]
Retina MBP: SSD misschien ooit mogelijk, maar erg lastig en geldt niet als 'user replaceable'. RAM niet.
MBP: beide mogelijk
Oke! Bedankt het geheugen is dus niet vervangbaar... dan is de keuze makkelijk gemaakt om nu ietjes meer uit geven voor het extra geheugen. en die SSD ach.. nergens voor nodig zoveel... ik ga wel gebruik maken van ExterneHDD/ Cloud.. als ik echt te kort kom..
Zo, ik denk dat ik toch maar ga wachten, want ik wil graag een SSD en die is veeeel te duur om in de non-retina te zetten. Ik wordt nu wel bang van de berichten dat de retina kan laggen. dat wil ik dus absoluut niet hebben bij normaal gebruik
Waar lees je dat?Eduardboon schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 20:13:
Zo, ik denk dat ik toch maar ga wachten, want ik wil graag een SSD en die is veeeel te duur om in de non-retina te zetten. Ik wordt nu wel bang van de berichten dat de retina kan laggen. dat wil ik dus absoluut niet hebben bij normaal gebruik
PS4 Pro - ConscienceNL | Nintendo Switch | LG OLED 55C7
Dit topic is gesloten.
Let op:
Maak voor specifieke vragen en problemen een nieuw topic. Dan krijgt je vraag of probleem de aandacht die het verdient en het topic blijft goed te volgen.
Maak voor specifieke vragen en problemen een nieuw topic. Dan krijgt je vraag of probleem de aandacht die het verdient en het topic blijft goed te volgen.