Oh dan zou ik inderdaad langs de Apple Store gaan. Heb je Apple Care? Indien nee, dan kan je hem best eens wat weekjes kwijt zijn namelijk.RnB schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:05:
Hm, ik zou het wel weten als ie een harde tik heeft gehad. Ik heb dat ding altijd onder mijn hoede en ik weet 100% zeker dat ie geen klap heeft gehad. Ik weet ook helemaal niet of het af fabriek is of dat ie later pas is gekomen. Nu valt ie alleen sterk op omdat ik weet dat ie er zit.
Ik heb anderen het laten zien en die zagen het ook pas toen ik hun erop attendeerde. Ik ga van de week in ieder geval langs de Apple Store, kijken wat zij erover te zeggen hebben. Hij is dik 2 maanden oud, dus hij mag nog best als nieuw zijn, zeker gezien de manier waarop ik ermee omga.
Dit soort vlekken heb ik al vaker gezien bij situaties waar langere tijd druk wordt uitgeoefend op het LCD paneel.
Ik heb het gezien bij een Dell waar het "trackpoint" tegen het scherm drukte, en je ziet het bij de huidige 13" Air als je hem tussen boeken in een tas stopt, dan drukt de rand tussen trackpad en toetsenbord tegen het scherm.
Als dat bij jou ook inderdaad de reden is, vraag ik me wel af hoe het gekomen zou kunnen zijn, want bij de pro zit er natuurlijk nog een glasplaat voor.
Ik heb het gezien bij een Dell waar het "trackpoint" tegen het scherm drukte, en je ziet het bij de huidige 13" Air als je hem tussen boeken in een tas stopt, dan drukt de rand tussen trackpad en toetsenbord tegen het scherm.
Als dat bij jou ook inderdaad de reden is, vraag ik me wel af hoe het gekomen zou kunnen zijn, want bij de pro zit er natuurlijk nog een glasplaat voor.
Iemand al benchmarks gezien van de MBP Retina ?
Ik ben erg nieuwsgierig hoe de GT650M presteert met games op het retina scherm.
De hoeveelheid pixels lijkt me simpelweg te hoog voor acceptable frameraters.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Je kan gerust de resolutie halveren tijdens het gamen
. Ik vermoed dat dat sowieso een goed plan is, want ik ken geen games waarbij je de DPI kan instellen.
Ik heb even lopen zoeken of er is een topic is op GoT voor "hoeveel kan ik nog voor mijn Mac-hardware krijgen" maar kan die nergens vinden? Iemand tips waar ik die vraag kan stellen over mn MBP?
Waar ik ook erg benieuwd naar ben is de resolutie als je Windows op een Retina display zou draaien.
Ik weet dat Windows 8 deze zal ondersteunen, maar hoe het met Windows 7 zit...
Gister bij de Apple store geweest en het euvel getoond. Het display wordt nou vervangen en het zal 3 tot 5 dagen gaan duren, dus dat vind ik nog meevallen!Muldert schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:15:
[...]
Oh dan zou ik inderdaad langs de Apple Store gaan. Heb je Apple Care? Indien nee, dan kan je hem best eens wat weekjes kwijt zijn namelijk.
Dat zou een optie kunnen zijn, maar er is naar mijn mening nooit zoveel kracht die op mijn MBP drukt. Ik heb soms maar 1 boek bij me en verder altijd alleen een kladblok. Daar kan het nooit van komen. Maar net wat ik eerder schreef, het kan est af-fabriek zijn en dat het me pas later is opgevallen.GekkePrutser schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 11:02:
Dit soort vlekken heb ik al vaker gezien bij situaties waar langere tijd druk wordt uitgeoefend op het LCD paneel.
Klopt, maar de DPI word bepaald door het gekozen resolutie (tenminste wat er daadwerkelijk gerenderd word)Aloys schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 11:30:
Je kan gerust de resolutie halveren tijdens het gamen. Ik vermoed dat dat sowieso een goed plan is, want ik ken geen games waarbij je de DPI kan instellen.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
http://www.anandtech.com/...o-retina-display-analysisBospa01 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 11:28:
Iemand al benchmarks gezien van de MBP Retina ?
Diablo III en Portal 2 op 2880x1800!
Al die boze berichten over een effectief werkveld van 1440x900 blijken niet waar! Er is een slider in preferences gekomen waarbij je gewoon op een res van 1920x1200 (op 15"!!!) kan werken in half-Retina.
Dat heeft best voeten in de aarde, zullen de 17" gebruikers - ik - blij mee zijn.
Dat heeft best voeten in de aarde, zullen de 17" gebruikers - ik - blij mee zijn.
Verwijderd
wat is de reden van de absurde prijsstijging in nederland, we moeten 100 euro meer betalen dan eerst terwijl amerika gelijk blijft..
De wisselkoers? Euro is gedaald t.o.v. de dollar, dus worden producten duurder.
Verwijderd
Ja als nog ik weet ook dat in amerika de tax er nog bij komt en dan komen we gelijk uit maar dan door wisselkoers betaalt europa nog altijd ruim meer.
Thanks !pposthoorn schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 12:11:
[...]
http://www.anandtech.com/...o-retina-display-analysis
Importkosten. Veel....hoge...importkosten.Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 13:02:
Ja als nog ik weet ook dat in amerika de tax er nog bij komt en dan komen we gelijk uit maar dan door wisselkoers betaalt europa nog altijd ruim meer.
Niet alles is altijd overal ter wereld even goedkoop.Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 13:02:
Vergelijk de huizenprijzen tussen NL en USA maar eens, daar zit een stuk grotere scheefgroei in dan MBP's.
Ik heb mijn bestelde Thunderbolt display maar geannuleerd. Het kriebelt enorm om de 15" retina MBP te gaan halen.
Apple's marketing is goed..
Wanneer mijn MBP is voorzien van een nieuw display, zet ik die te koop.

Wanneer mijn MBP is voorzien van een nieuw display, zet ik die te koop.
[ Voor 20% gewijzigd door RnB op 12-06-2012 14:20 ]
Weet iemand of de mbp retina al ergens in een apple store te bekijken is?
Hoe lang duurt het normaal bij nieuwe producten voordat ze bij derden (Media Markt, Dixons) te koop zijn? Ik wil graag de retina MBP, maar koop 'm liever bij een winkel die de normale 3 jaar garantie geeft.
Het vreemde is dat de iTunes giftcards dit jaar wel hogere bedragen hebben... vorig jaar 75 euro, nu 80
Weet iemand of er iets is waarmee je krasjes beschadegingen aan de aluminiumbehuizing weer enigszins kun herstellen? Had hem in een sleeve met rits gedaan, maar blijkbaar heeft dat lipje, of beter gezegt de mond daarvan die de rits sluit, gekrast over een klein stukje aan de zijkant.
baal daar wel een beetje van. was een case logic sleeve
baal daar wel een beetje van. was een case logic sleeve
Neen, ben er niet zeker van. Stond op het bestek van de apr.filenox schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 17:39:
[...]
Dat zou me verbazen, een besturingssysteem zal/kan geen 'self-destruct' bericht sturen naar je logic board.
Ben je er trouwens zeker van dat je RAM ook kapot is?
Ben er nog altijd niet goed van dat hij kapot is.
Mvg.
Probeer eerst met een heel licht bevocht doekje die "krasjes" weg te vegen, soms zijn het rare vlekjes die sterk op krasjes lijken. Mocht het niet weggaan, dan zijn het helaas echte krasjes.
Maar ik heb de ervaring dat ik vaak die "krasjes" weg kan vegen.
Maar ik heb de ervaring dat ik vaak die "krasjes" weg kan vegen.
Waarom heeft hij AA aanstaan als je op retina speelt? Dat zal toch wel weer aardig wat fps schelen?pposthoorn schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 12:11:
[...]
http://www.anandtech.com/...o-retina-display-analysis
Lokale reseller verwacht deze week nog eea binnen te krijgen.Roodaap schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 14:35:
Hoe lang duurt het normaal bij nieuwe producten voordat ze bij derden (Media Markt, Dixons) te koop zijn? Ik wil graag de retina MBP, maar koop 'm liever bij een winkel die de normale 3 jaar garantie geeft.
Apple Store Amsterdam verwacht morgenmiddag (woensdag dus) eea al te hebben.
(ik heb vanmorgen ff gebeld,...maar twijfel nog tussen MBA of MBP )
Ik zie op de iPad 3 nog steeds wel degelijk 'kartelrandjes' in 3D applicaties, dus op zich heeft het wel nut. Vooral langs rechte lijnen die net een beetje scheef staan dus dat je niet elke pixel een 'stapje' krijgt.markclausing schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 15:22:
[...]Waarom heeft hij AA aanstaan als je op retina speelt? Dat zal toch wel weer aardig wat fps schelen?
Als de framerate met AA acceptabel is heb je er wel voordeel van. Mac OS (en iOS op de iPad 3) doet ook nog steeds anti-aliasing op tekst, ook op de Mac met HiDPI en dat verschil zie je ook best wel.
Ik weet niet of het al gezegd is, maar je kunt met de next-gen MacBook Pro dus wel het beeld opschalen.

Die kartelrandjes zie je omdat op je iPad 3 de games niet in 2048*1536 draaien, maar waarschijnlijk een kwart daarvan.GekkePrutser schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 15:39:
[...]
Ik zie op de iPad 3 nog steeds wel degelijk 'kartelrandjes' in 3D applicaties, dus op zich heeft het wel nut. Vooral langs rechte lijnen die net een beetje scheef staan dus dat je niet elke pixel een 'stapje' krijgt.
Als de framerate met AA acceptabel is heb je er wel voordeel van. Mac OS (en iOS op de iPad 3) doet ook nog steeds anti-aliasing op tekst, ook op de Mac met HiDPI en dat verschil zie je ook best wel.
Als alles in de native resolutie draait, heb je toch geen AA meer nodig, of zie ik 't verkeerd?
[ Voor 7% gewijzigd door Smultie op 12-06-2012 15:50 ]
Only so much.boe.i schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 15:44:
Ik weet niet of het al gezegd is, maar je kunt met de next-gen MacBook Pro dus wel het beeld opschalen.
[afbeelding]
Muldert schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 12:50:
Al die boze berichten over een effectief werkveld van 1440x900 blijken niet waar! Er is een slider in preferences gekomen waarbij je gewoon op een res van 1920x1200 (op 15"!!!) kan werken in half-Retina.
Opzich hoor ik al veel mensen klagen over de prijs van de nieuwe MBP.
Terwijl er wel 8GB geheugen in zit, een SSD van 256GB en een 2880x1800 scherm en uiteraard dunner is.
(Vergeten dat de videokaart 1GB is ipv 512mb bij de normale 15")
De normale 15" is 1879. En de retina 2279.
Terwijl een upgrade bij de 15" naar een SSD van 256 een mooie 500 euro kost. En de upgrade van 4gb naar 8gb ook nog is 200 euro. En dan zijn we nog niet eens aangekomen bij de videokaart, looks, processor en het scherm.
Dus opzich is de retina best "goedkoop" voor de specs
Terwijl er wel 8GB geheugen in zit, een SSD van 256GB en een 2880x1800 scherm en uiteraard dunner is.
Terwijl een upgrade bij de 15" naar een SSD van 256 een mooie 500 euro kost. En de upgrade van 4gb naar 8gb ook nog is 200 euro. En dan zijn we nog niet eens aangekomen bij de videokaart, looks, processor en het scherm.
Ik heb de retina besteld via de shop gisteravond. Wel 16gb ipv 8gb genomen vanwege het feit dat ik wil dat hij tenminste 4 jaar mee gaat en de ram niet upgradable is, net zoals in de mbp.
Als ik hem binnen heb zal ik mijn bevindingen posten, maar let wel het is mijn eerste mac.
Tevens ga ik proberen of ik er Arch linux op kan draaien en hoe dat werkt met retina
Vinden jullie dat interessant?
Als ik hem binnen heb zal ik mijn bevindingen posten, maar let wel het is mijn eerste mac.
Tevens ga ik proberen of ik er Arch linux op kan draaien en hoe dat werkt met retina
Verwijderd
Hier net in hetzelfde schuitje, hoewel in al hackintosh gedraaid heb, en mijn ex vriendin van 1 jaar ook een macbook had.shadylog schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 16:46:
Ik heb de retina besteld via de shop gisteravond. Wel 16gb ipv 8gb genomen vanwege het feit dat ik wil dat hij tenminste 4 jaar mee gaat en de ram niet upgradable is, net zoals in de mbp.
Tevens ga ik proberen of ik er Arch linux op kan draaien en hoe dat werkt met retinaVinden jullie dat interessant?
Grm the nieuwe MBP heeft nu ook al geen Kensington lock slot meer...
Dat is toch wel heel vervelend, het duurste model en dan kan je hem niet eens beveiligen. Ik snap ook wel dat hij zo dun is dat de meeste kensington locks te dik zijn (zodat hij daarop staat te wiebelen), net als bij de Air. Maar dan nog, als ze er gewoon zo'n slot in maken dan komen er vanzelf wel smallere sloten.
Dat vind ik toch wel jammer, net als met het slaap-lichtje (daar is nu echt wel plek voor) en de batterij indicator (idem, zat ruimte aan de zijkant).
Ik snap dat het met de nieuwe lange sleep mode niet meer zo belangrijk is om te weten of hij slaapt, maar soms wil ik het toch wel weten. Met name ook omdat dat lichtje ook aangeeft of hij aan staat als je het scherm dicht geklapt hebt.
Verder wel een super mooi ding, eigenlijk is hij te duur voor me maar ik zit er al over te denken om andere zooi te verkopen. Hoe krijgen ze het voor elkaar bij Apple, elke keer als ik weer wat wil gaan sparen
Dat is toch wel heel vervelend, het duurste model en dan kan je hem niet eens beveiligen. Ik snap ook wel dat hij zo dun is dat de meeste kensington locks te dik zijn (zodat hij daarop staat te wiebelen), net als bij de Air. Maar dan nog, als ze er gewoon zo'n slot in maken dan komen er vanzelf wel smallere sloten.
Dat vind ik toch wel jammer, net als met het slaap-lichtje (daar is nu echt wel plek voor) en de batterij indicator (idem, zat ruimte aan de zijkant).
Ik snap dat het met de nieuwe lange sleep mode niet meer zo belangrijk is om te weten of hij slaapt, maar soms wil ik het toch wel weten. Met name ook omdat dat lichtje ook aangeeft of hij aan staat als je het scherm dicht geklapt hebt.
Verder wel een super mooi ding, eigenlijk is hij te duur voor me maar ik zit er al over te denken om andere zooi te verkopen. Hoe krijgen ze het voor elkaar bij Apple, elke keer als ik weer wat wil gaan sparen
Een vraagje, ik wil misschien een MBP met retina gaan aanschaffen. Hier zit enkel een 256GB SSD in. Is het dan ook nog mogelijk om een dualboot met windows te installeren?
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 16:49:
[...]
Hier net in hetzelfde schuitje, hoewel in al hackintosh gedraaid heb, en mijn ex vriendin van 1 jaar ook een macbook had.
@Gait - ja dat is geen probleem. Je hebt bootcamp, dat zal gewoon werken.
67890
Je bent infrarood vergeten, dat heeft de Retina Macbook ook nietGekkePrutser schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 16:54:
Grm the nieuwe MBP heeft nu ook al geen Kensington lock slot meer...
Ja maar die zal ik niet missen... Zou wel eens handig zijn voor een presentatie ofzo maar die doe ik toch nooit.filenox schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 17:24:
[...]
Je bent infrarood vergeten, dat heeft de Retina Macbook ook niet
De batterij indicator en sleep lampje zijn ook geen dealbreaker voor mij hoor.. Maar de Kensington zou ik wel erg missen, zeker omdat deze (anders dan een Air) toch te groot/zwaar is om even snel onder je arm te klemmen tijdens een bezoek aan het toilet. En ik zou hem niet graag in een bibliotheek achterlaten.
(Niet dat ik er nu een ga kopen hoor, maar het kriebelt wel, ik vind het retina scherm op mijn iPad ook prachtig
[ Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 12-06-2012 17:42 ]
Ik kan helaas pas een retina MBP aan het einde van het jaar bestellen 
Heb nu te weinig geld..
Heb nu te weinig geld..
Ik vind het eigenlijk wel jammer dat er geen anti-glare optie is. Ik hoop dat die met een volgende refresh komt, ik prefereer dat wel boven een glossy display eerlijk gezegd.
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
Dit nieuwe scherm heeft naar verluid veel minder 'glare'. De next gen MacBook pro zit meer richting MBA dan MBP.
"Goedkoop" in Apple termen ja, maar die upgrade-kosten slaan ook nergens op bij Apple.itsFuzeh schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 15:57:
Opzich hoor ik al veel mensen klagen over de prijs van de nieuwe MBP.
Een 256GB SSD heb je voor €200, niet voor €500 (en de oude wordt eruit gehaald, dus het is eigenlijk minder dan €200 waard). En hetzelfde voor geheugen, 8GB kost misschien €50 en het gaat hier om een upgrade van 4GB naar 8GB, wat dus 4GB erbij is en dat zou dus misschien €25 kosten.
The devil is in the details.
Huh, ik zat net op icentre.nl. Ik deed daar de instap retina mbp in m'n winkelmandje voor 2279 euro. Dus ik ga naar mijn winkelmandje staat er ineens 1915 euro afrekenen?
Zonder btw is dat? Raar dat dat er niet bij wordt gerekend?
Zonder btw is dat? Raar dat dat er niet bij wordt gerekend?
[ Voor 15% gewijzigd door Jackson6 op 12-06-2012 18:44 ]
Is zeker nog zonder BTWJackson6 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 18:42:
Huh, ik zat net op icentre.nl. Ik deed daar de instap retina mbp in m'n winkelmandje voor 2279 euro. Dus ik ga naar mijn winkelmandje staat er ineens 1915 euro afrekenen?
Dan wordt de prijs zonder BTW gerekend blijkbaar... Vreemd want zelfs als je een bedrijf zou hebben zou je die dacht ik moeten betalen en later terugvragen.Jackson6 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 18:42:
Edit: Sorry bjonnie was me net voor
[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 12-06-2012 18:44 ]
Ik heb zelfs plaats bestelling gedaan, ik word nu doorgewezen naar iDeal en daar zegt hij nog steeds 1915 euro. Ik zou zeggen mensen grijp je kans!
Zodat je later alsnog 2229 betaald en daarnaast vermoedelijk nog eens flink lang op levering kan wachten? Think I'll pass.Jackson6 schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 18:47:
Ik heb zelfs plaats bestelling gedaan, ik word nu doorgewezen naar iDeal en daar zegt hij nog steeds 1915 euro. Ik zou zeggen mensen grijp je kans!
Als je betaald hebt heb je toch betaald? Moet iCentre maar gewoon opletten?
EDIT: hij geeft dit nu aan:
Eindtotaal € 1.915,13
Subtotaal (incl. BTW) € 1.915,13
Verzendkosten € 0,00
EDIT: hij geeft dit nu aan:
Eindtotaal € 1.915,13
Subtotaal (incl. BTW) € 1.915,13
Verzendkosten € 0,00
[ Voor 43% gewijzigd door Jackson6 op 12-06-2012 18:50 ]
Hmm, moet het dan even in het 'echt' bekijken. Tijd voor een tripje naar de Apple storepposthoorn schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 18:34:
Dit nieuwe scherm heeft naar verluid veel minder 'glare'. De next gen MacBook pro zit meer richting MBA dan MBP.
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
en dan hard werken een half jaar lang om vervolgens al je geld uit te geven aan een laptop?itsFuzeh schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 17:43:
Ik kan helaas pas een retina MBP aan het einde van het jaar bestellen
Heb nu te weinig geld..
Iemand de nieuwe MBP retina display al live in NL gezien. Apple Store Amsterdam heeft 'm niet. Morgen verwachten ze.
Verwijderd
Apple heeft $100 miljard cash in huis maar ze gaan daar $10 miljard per jaar van aan aandeelhouders geven. Iemand moet dat toch betalen...Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 12:56:
wat is de reden van de absurde prijsstijging in nederland, we moeten 100 euro meer betalen dan eerst terwijl amerika gelijk blijft..
Ja, Apple. Met die $100 miljard cash. Het punt van dat hele verhaal is het terugbrengen van die belachelijke hoeveelheid cash naar wat normalere niveaus.Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 20:18:
[...]
Apple heeft $100 miljard cash in huis maar ze gaan daar $10 miljard per jaar van aan aandeelhouders geven. Iemand moet dat toch betalen...
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik wil binnenkort een Macbook pro halen.
Maar wat ik nu hier vaak zie is dat bij een Macbook vaak een extern beeldscherm en toetsenbord wordt aangesloten, waarom gebeurt dit zo vaak?
Bij andere laptops gebeurt dit toch niet zo vaak?
Maar wat ik nu hier vaak zie is dat bij een Macbook vaak een extern beeldscherm en toetsenbord wordt aangesloten, waarom gebeurt dit zo vaak?
Bij andere laptops gebeurt dit toch niet zo vaak?
I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)
Omdat dat op een mac supermakkelijk is en fijn werkt. Bovendien worden Apple laptops vaak gebruikt in plaats van een desktop, en dan is een groter scherm dan een laptop biedt toch wel fijn.
Sow, dat ding is behoorlijk snel!
http://www.macrumors.com/...book-pro-and-macbook-air/
Trouwens, is er ondertussen iemand bezig aan een nieuw topic? met up-to-date info?
Trouwens, is er ondertussen iemand bezig aan een nieuw topic? met up-to-date info?
Verwijderd
Dat zou ook kunnen door de MB's wat minder duur te makenCyBeR schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 20:25:
[...]
Ja, Apple. Met die $100 miljard cash. Het punt van dat hele verhaal is het terugbrengen van die belachelijke hoeveelheid cash naar wat normalere niveaus.
Waarom werkt dat fijner als een andere laptop?CyBeR schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 21:49:
Omdat dat op een mac supermakkelijk is en fijn werkt. Bovendien worden Apple laptops vaak gebruikt in plaats van een desktop, en dan is een groter scherm dan een laptop biedt toch wel fijn.
Hoe meer redenen om mijn vriendin te overtuigen hoe beter.
Ik heb er 2 keer op gewerkt en het werkt echt heerlijk!
Verlies laten bedoel je? Da's geen goed idee.Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 22:09:
[...]
Dat zou ook kunnen door de MB's wat minder duur te maken
Ah, wel, OSX heeft gewoon andere ideeën over windowing dan Windows. Dat maakt dat het gebruiken van multi-monitor setups in MacOS al gemeengoed was toen Windows het nog niet eens kon, anders dan mirroren. Macs konden dat toen namelijk wel gewoon.henkyyyyyyy schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 22:19:
[...]
Waarom werkt dat fijner als een andere laptop?
Hoe meer redenen om mijn vriendin te overtuigen hoe beter.
Ik heb er 2 keer op gewerkt en het werkt echt heerlijk!
Met andere ideeën bedoel ik dat Windows eigenlijk in veel gevallen uitgaat van een gemaximaliseerd scherm. Dat is mogelijk op dual-screen setups, maar minder fijn. Nog erger wordt het wanneer Window-in-Window MDI wordt gebruikt, en dat is iets wat op de Mac eigenlijk nauwelijks bestaat (alleen in slecht geporte windows software-- geen enkel stuk native software doet dat).
Bij Windows laptops gelden die zaken ook hoorCyBeR schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 21:49:
Neehoor.filenox schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 22:39:
[...]
Bij Windows laptops gelden die zaken ook hoor
Apple verkoopt al jaren relatief veel meer laptops, vergeleken met andere computerbouwers.
Is het RAM geheugen van de nieuwe series macbook pro's nu wel of niet gesoldeerd op het moederbord? Ik kan dit niet goed vinden en het is voor mij een belangrijke factor wat betreft upgradeability.
Wel voor de retina, niet voor de normale MBPsglaaj schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 23:00:
Is het RAM geheugen van de nieuwe series macbook pro's nu wel of niet gesoldeerd op het moederbord? Ik kan dit niet goed vinden en het is voor mij een belangrijke factor wat betreft upgradeability.
Ah dank u zeer
ram niet kunnen upgraden na de aanschaf zit mij een beetje dwars aangezien Apple niet echt ''cheap'' is wat RAM betreft
Het is even slikken, maar uiteindelijk nemen de meeste mensen 16GB. Niet omdat ze dat (nu) nodig hebben maar omdat je er de komende jaren aan vast zit. Daarbij heeft hij ook een hogere resale value later dus het is iets minder duur dan het lijktglaaj schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 23:03:
Ah dank u zeerram niet kunnen upgraden na de aanschaf zit mij een beetje dwars aangezien Apple niet echt ''cheap'' is wat RAM betreft
Denk je dat het slim is om een apart MBP Retina topic te maken ?Brm-G schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 21:54:
Sow, dat ding is behoorlijk snel!
Ik ga vanavond naar de de Apple store om wat testjes uit te voeren. Ben benieuwd naar PS CS 6 Beta.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Windows kan het ook alweer minstens een jaar of tien.CyBeR schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 22:38:
Ah, wel, OSX heeft gewoon andere ideeën over windowing dan Windows. Dat maakt dat het gebruiken van multi-monitor setups in MacOS al gemeengoed was toen Windows het nog niet eens kon, anders dan mirroren. Macs konden dat toen namelijk wel gewoon.
Is dat zo? Maximaliseren hoeft toch helemaal niet?Met andere ideeën bedoel ik dat Windows eigenlijk in veel gevallen uitgaat van een gemaximaliseerd scherm. Dat is mogelijk op dual-screen setups, maar minder fijn.
Voor wie het interesseert: iFixit heeft hun gebruikelijke teardown gedaan van de nieuwe modellen, en hier is die van de MacBook Pro met Retina scherm!.
Ik vind het altijd erg leuk om te zien hoe het in elkaar zit en welke chips er gebruikt worden.
Ik vind het altijd erg leuk om te zien hoe het in elkaar zit en welke chips er gebruikt worden.
[ Voor 20% gewijzigd door GekkePrutser op 13-06-2012 14:10 ]
Oke dank je!
Heb alleen nog 2 vraagjes (waarvan er 1 waarschijnlijk persoonlijke voorkeur is)
1) Ga ik voor de 13 of 15 Inch? Mensen die op de 13 Inch werken hebben jullie spijt van het kleinere scherm en wat was de voornaamste reden om voor 13 te gaan? Ik zal hem zelf niet zo vaak meeslepen en meer thuis gebruiken.
2) Kan ik nadat ik hem besteld heb gewoon 2 goedkopere Ram modules erin zetten zodat ik 8 GB heb?
Ik wil graag windows 7 gevirtualiseerd gebruiken, is dit sowieso goed mogelijk? En is dan 8GB aan te raden?
Alvast dank!
Heb alleen nog 2 vraagjes (waarvan er 1 waarschijnlijk persoonlijke voorkeur is)
1) Ga ik voor de 13 of 15 Inch? Mensen die op de 13 Inch werken hebben jullie spijt van het kleinere scherm en wat was de voornaamste reden om voor 13 te gaan? Ik zal hem zelf niet zo vaak meeslepen en meer thuis gebruiken.
2) Kan ik nadat ik hem besteld heb gewoon 2 goedkopere Ram modules erin zetten zodat ik 8 GB heb?
Ik wil graag windows 7 gevirtualiseerd gebruiken, is dit sowieso goed mogelijk? En is dan 8GB aan te raden?
Alvast dank!
Ik heb geen problemen met de 13" i.c.m. 1280 * 800. In eerste instantie vond ik dit ook lastig, maar achteraf viel het bij mij best mee. Ik maak redelijk vaak gebruik van Photoshop, Illustrator en andere scherm vullende applicaties waarbij ik zo nu en dan wel is wat werkruimte mis. Maar over het algemeen heb ik niets te klagen over mijn MBP 13"henkyyyyyyy schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 14:18:
Oke dank je!
Ik heb gekozen voor de 13" omdat deze aan mijn eisen voldeed (zit sinds het begin 8GB geheugen in samen met een 128GB SSD) en omdat het formaat goed is voor studiegebruik (trein, school, thuis).
Yup dat kan gewoon. Voor wat betreft het RAM uitbreiden: bij de Macbook Pro 13" en 15" modellen (m.u.v. de 15" Retina) kan dat gewoon.2) Kan ik nadat ik hem besteld heb gewoon 2 goedkopere Ram modules erin zetten zodat ik 8 GB heb?
Alvast dank!
Ik zal zsm de topicstart bijwerken met de nieuwe info. Wat mij betreft hoort daar ook de pro met retina display bij.
Net even langsgeweest bij Apple Store Amsterdam: Ze hebben nog geen MBP met retina... Wel de normale uiteraard.
[ Voor 20% gewijzigd door Tk55 op 13-06-2012 15:56 ]
Mijn broertje neemt mijn Late 2011 15'' MBP High Res, 128GB SSD, 8GB DDR3 geheugen over en ik schaf dan die Retina eind van de maand aan. Heb ook zitten kijken hoe het zit met het geheugen, en op de Apple site onder het kopje design, kan je de binnenkant zien, en daar zie je dat het op het moederbord vast zit.
Toen begon ik ook te twijfelen wat ik ga doen. Maar als ik het zo bekijk, ga ik er dan toch voor kiezen om er 16GB ram in te laten plaatsen. Overigens kan ik via mijn werk (Universiteit Leiden), via surfspot deze MBP sowieso al een stuk goedkoper krijgen. Betaal er 2051 euro voor + dan nu nog die upgrade naar 16GB.
Toen begon ik ook te twijfelen wat ik ga doen. Maar als ik het zo bekijk, ga ik er dan toch voor kiezen om er 16GB ram in te laten plaatsen. Overigens kan ik via mijn werk (Universiteit Leiden), via surfspot deze MBP sowieso al een stuk goedkoper krijgen. Betaal er 2051 euro voor + dan nu nog die upgrade naar 16GB.
Hier ook geen moment spijt van mijn 13". Hij hangt thuis wel vaak aan een externe monitor. Hij is gewoon veel makkelijker mee te nemen. De lage resolutie stoort mij in ieder geval niet.henkyyyyyyy schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 14:18:
Oke dank je!
Alvast dank!
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Ik ben bijna overtuigd, geen Retina voor mij...GekkePrutser schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 14:08:
Voor wie het interesseert: iFixit heeft hun gebruikelijke teardown gedaan van de nieuwe modellen, en hier is die van de MacBook Pro met Retina scherm!.
http://ifixit.org/2753/ma...-retina-display-teardown/
“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War
Iemand die hier de nieuwe MBP heeft? (2012 13 inch i7 9.2 model)
Ik merk dat het booten anders gaat of ligt dat aan mij? (heb ook een 2010 13 inch 7.1 model).
Het lijkt er op dat bij het aanzetten van de MBP het scherm aan gaat met het Apple logo (brightness op minimum) in beeld en vervolgens de brightness omhoog gaat, maar daarna is de MBP al opgestart..
Normaal gesproken zag ik nog een rondje draaien voor 1 sec maar sinds de update niet meer.
Hij doet het verders perfect
voor het aanzetten gelijk open geschroefd en er een nieuwe 256GB Samsung in gezet
Data overgekopieerd met CarbonCopyCloner.
Ik merk dat het booten anders gaat of ligt dat aan mij? (heb ook een 2010 13 inch 7.1 model).
Het lijkt er op dat bij het aanzetten van de MBP het scherm aan gaat met het Apple logo (brightness op minimum) in beeld en vervolgens de brightness omhoog gaat, maar daarna is de MBP al opgestart..
Normaal gesproken zag ik nog een rondje draaien voor 1 sec maar sinds de update niet meer.
Hij doet het verders perfect
[ Voor 3% gewijzigd door renedis op 13-06-2012 16:49 ]
Zit te kijken bij de Retina MBP. Erg jammer dat de RAM is vast gesoldeerd. Nu zit ik te twijfelen om het bij de 8 GB te houden of voor de (noodgedwongen €200,- duurdere) 16 GB RAM te gaan. Eenmaal een keuze gemaakt is er geen mogelijkheid meer terug om hem later te upgraden.
Is het het waard om (met de toekomst in het achterhoofd) toch voor de 16 GB te gaan, of zal 8 GB de komende jaren nog prima voldoen?
Is het het waard om (met de toekomst in het achterhoofd) toch voor de 16 GB te gaan, of zal 8 GB de komende jaren nog prima voldoen?
PS4 Pro - ConscienceNL | Nintendo Switch | LG OLED 55C7
@ Conscience NL: kies voor de 16GB.. je gaat later spijt krijgen.
voor de mensen die het willen weten/zien:
http://browser.primatelabs.com/geekbench2/739986
Net Geekbench intel 32-bit gedraaid.
voor de mensen die het willen weten/zien:
http://browser.primatelabs.com/geekbench2/739986
Net Geekbench intel 32-bit gedraaid.
UpdateDestianto schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:51:
Ik ga vanavond naar de de Apple store om wat testjes uit te voeren.
MBP Retina Display is nog niet binnen op het Leidscheplein.
Naam en tel nr achtergelaten, en ik mag een telefoontje verwachten vanaf het moment dat ze hem op vooraad hebben.
Zo 3-4 weken levertijd voor de mbp. Dat is toch ook niet echt des Apple's.
Verklaard wel waarom retina geleidelijk word ingevoerd.
Verklaard wel waarom retina geleidelijk word ingevoerd.
Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare
Ik ben er ook uit voor mezelf. Ik blijf nog een jaartje bij mijn 13" MBA. Zoals ik al vaker heb vermeld, kom ik met 128GB SSD niet echt uit (als enige computer, wel met externe HDD thuis). Daarom twijfelde ik om over te stappen op een 13" pro indien de schermresolutie werd verhoogd naar minimaal 1440*900, en dan zelf RAM upgraden en SSD plaatsen op de plek van de optische drive. Daarom nog even gedacht of ik dan misschien toch maar een 15" MBP te nemen met hi-res scherm of de retina pro.. Toch maar gekozen om dit niet te doen ivm het formaat en gewicht wat er bij komt kijken samen met de redelijk hoge extra kosten. Daarom maar een jaartje langer uithouden totdat er volgend jaar een 13" retina pro komt, die zal er bij de volgende upgrade toch wel komen neem ik aan?
Oke dank je wel!FrameWork. schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 14:23:
[...]
Ik heb geen problemen met de 13" i.c.m. 1280 * 800. In eerste instantie vond ik dit ook lastig, maar achteraf viel het bij mij best mee. Ik maak redelijk vaak gebruik van Photoshop, Illustrator en andere scherm vullende applicaties waarbij ik zo nu en dan wel is wat werkruimte mis. Maar over het algemeen heb ik niets te klagen over mijn MBP 13"
Ik heb gekozen voor de 13" omdat deze aan mijn eisen voldeed (zit sinds het begin 8GB geheugen in samen met een 128GB SSD) en omdat het formaat goed is voor studiegebruik (trein, school, thuis).
[...]
Yup dat kan gewoon. Voor wat betreft het RAM uitbreiden: bij de Macbook Pro 13" en 15" modellen (m.u.v. de 15" Retina) kan dat gewoon.
De laatste twijfel die ik nu nog heb ik om of voor de 13 inch Air of Pro te gaan.
En er staat een review van de Macbook Pro (Retina) op Engadget:
http://www.engadget.com/2...th-retina-display-review/
http://www.engadget.com/2...th-retina-display-review/
Wat een slechte review.
Ik noem het meer een opsomming van alles wat we eigenlijk al wisten.
Hier en daar een kleine test, maar daar houdt het ook op.
Ik wacht wel op Anandtech en Arstechnica voor wat meer diepgang.
Waar het op neer komt is dat je nu nog heel weinig hebt aan de hoge resolutie omdat de meeste software er nog niet voor is gemaakt.
Wat een schande trouwens voor de Nederlandse apple store. Zogenaamd een Flagship, maar niet eens één Retina exemplaar op voorraad.
Ik noem het meer een opsomming van alles wat we eigenlijk al wisten.
Hier en daar een kleine test, maar daar houdt het ook op.
Ik wacht wel op Anandtech en Arstechnica voor wat meer diepgang.
Waar het op neer komt is dat je nu nog heel weinig hebt aan de hoge resolutie omdat de meeste software er nog niet voor is gemaakt.
Wat een schande trouwens voor de Nederlandse apple store. Zogenaamd een Flagship, maar niet eens één Retina exemplaar op voorraad.
[ Voor 15% gewijzigd door Greatsword op 13-06-2012 20:45 ]
Zover ik weet is alle software in Mountain Lion volledig geschikt voor Retina. Overige Apple software zoals iPhoto, iMovie e.d. is ook aangepast (updates kwamen gister al binnen). Voor de third party software is het wachten op updates, maar alle UI-elementen die uit het OS komen (knoppen, lijsten, switches, etc.) zijn Retina. De meeste developers maken daar ook netjes gebruik van. Ik denk dat veel software daardoor al prima eruit ziet, behalve wat icoontjes e.d. die niet geoptimaliseerd zijn.Destianto schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 20:41:
Heb vanmiddag de mbp retina 2.3 besteld met 16gb geheugen uitbreiding. Drie tot vier weken levertijd. Jammer dat de HD daar niet iets groter in is maar goed verwacht er veel van. Geen voorraad in de apple store, bellen met Apple gaf aan dat het ook nog wel even kon duren, daarom online bij Apple besteld.
Kreeg er 80 euro tegoed voor bij in de appstore, altijd lekker.
Eigenlijk wel gek om dit te kopen zonder het scherm te zien live maar heb er vertrouwen in :-D.
Eigenlijk wel gek om dit te kopen zonder het scherm te zien live maar heb er vertrouwen in :-D.
Ik zou wel even 2 keer nadenken voor je een nieuwe Macbook Pro met Retina scherm aanschaft, dat ding trekt waarschijnlijk je hele netwerk dicht:
http://blogs.wsj.com/cio/...-will-be-a-bandwidth-hog/

Wat een onzinartikel.kazuka schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 21:40:
Ik zou wel even 2 keer nadenken voor je een nieuwe Macbook Pro met Retina scherm aanschaft, dat ding trekt waarschijnlijk je hele netwerk dicht:
Hoezo zou er meer data over het netwerk gaan? De enige site (een handjevol misschien) die geoptimaliseerd is voor Retina is de site van Apple zelf. Er zijn nog geen mooie technieken voor om dat te doen, ook Apple gebruikt een smerige methode.
Je kreeg er gratis en voor niets tegoed bij? Als dat zo is dan ga ik nog even reclameren.WTM schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 21:28:
Alsof een iPad 3 zoveel extra bandbreedte verbruikt.kazuka schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 21:40:

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Back to school, dus enkel voor studenten etc.SmartDoDo schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 21:52:
[...]
Je kreeg er gratis en voor niets tegoed bij? Als dat zo is dan ga ik nog even reclameren.
Good morning, and in case I don't see ya, good afternoon, good evening, and good night!
TssssVanWilder schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 22:11:
[...]
Back to school, dus enkel voor studenten etc.
Die 80 euro tegoed in de appstore is alleen voor studenten/docenten.
De school waar ik werk is bij Slim.nl aangesloten en krijg derhalve ook 10% korting. (Universiteiten zoals TU Delft hebben zelfs 12% korting weten te bedingen voor studenten/docenten!)
De school waar ik werk is bij Slim.nl aangesloten en krijg derhalve ook 10% korting. (Universiteiten zoals TU Delft hebben zelfs 12% korting weten te bedingen voor studenten/docenten!)
[ Voor 60% gewijzigd door WTM op 13-06-2012 23:53 ]
Oh begrijp me niet verkeerd, dit heb ik ook gedaan met mn mac mini maar niet bij Apple zelf. Het geld groeit me niet op mn rug anders keek ik wel naar de retina mbppposthoorn schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 00:08:
[...]
Het is even slikken, maar uiteindelijk nemen de meeste mensen 16GB. Niet omdat ze dat (nu) nodig hebben maar omdat je er de komende jaren aan vast zit. Daarbij heeft hij ook een hogere resale value later dus het is iets minder duur dan het lijkt
Ik heb gister mijn eerste eigen Macbook Pro besteld!
Het is geen retina, maar een "normale" 15 inch, maar als jullie het niet erg vinden, ben ik net zo klein-kind-enthousiast over mijn nieuwe aankoop, als mijn mede-tweakers die wel een retina-MBP besteld hebben
Ik draai al een jaartje op een oude Macbook early 2009, die ik van mijn werk heb, maar dat is echt een traag onding, dus zal blij zijn om zometeen wat kracht onder mijn vingers te hebben! Ga er voornamelijk op ontwikkelen (PyCharm, Eclipse, XCode en soms wat PHPStorm), en soms een beetje Diablo3 klikken. Kan niet wachten!
edit: nog iemand goede suggesties voor must-have apps? 80 euro bon heb ik er ook bij gekregen nl.
Ik draai al een jaartje op een oude Macbook early 2009, die ik van mijn werk heb, maar dat is echt een traag onding, dus zal blij zijn om zometeen wat kracht onder mijn vingers te hebben! Ga er voornamelijk op ontwikkelen (PyCharm, Eclipse, XCode en soms wat PHPStorm), en soms een beetje Diablo3 klikken. Kan niet wachten!
edit: nog iemand goede suggesties voor must-have apps? 80 euro bon heb ik er ook bij gekregen nl.
[ Voor 8% gewijzigd door Kajel op 14-06-2012 01:40 ]
The fuck...2300 euro voor de nieuwe macbook pro zonder DVD drive of Ethernet poort :-D
Wat moet je dan doen als je bij een klant komt en je mag je mac aansluiten op het netwerk ?
"Sorry meneer ik heb een laptop van 2300 euro maar heb geen netwerkpoort"
DJEEZES!
Wat moet je dan doen als je bij een klant komt en je mag je mac aansluiten op het netwerk ?
DJEEZES!
Daarom is er een Thunderblot to gigabit adapter?Rebbelx schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 08:53:
The fuck...2300 euro voor de nieuwe macbook pro zonder DVD drive of Ethernet poort :-D
DJEEZES!
Op die manier kan je zelfs 2 ethernet connecties aan de Retina MBP hangen
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Hebben het hier wel over een laptop van 2300 euro (!!!)...Toch lachwekkend dat je daarvoor al meteen een adapter moet kopen om via wirednetwork te surfenDarkstar schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:06:
[...]
Daarom is er een Thunderblot to gigabit adapter?
Op die manier kan je zelfs 2 ethernet connecties aan de Retina MBP hangen
Ik zie het zoal voor mij...Koopt men zoiets om mee te kunnen doen aan de hype. Komt men thuis, neemt men de netwerkkabel...Euhm WTF ?! Haha...meteen een thunderbolt 2 ethernet adapter kopen. Ok we kunnen surfen...laat ons dan eens een cdtje downloaden. Oja die wil ik schrijven om in de wagen te beluisteren...Euhm WTF?! Geen dvd drive HAHAHA
[ Voor 27% gewijzigd door Rebbelx op 14-06-2012 09:14 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Maak voor specifieke vragen en problemen een nieuw topic. Dan krijgt je vraag of probleem de aandacht die het verdient en het topic blijft goed te volgen.
Maak voor specifieke vragen en problemen een nieuw topic. Dan krijgt je vraag of probleem de aandacht die het verdient en het topic blijft goed te volgen.