Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 19:19
De fora van Macrumors.

Er schijnt in safari en iPhoto best lag bij het scrollen te zijn. Ik denk dat het een kat-uit-de-boom-kijk momentje is zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:21
Ik heb vanmiddag even met de MBP retina gespeeld en ik heb geen lag opgemerkt hoor. Nergens niet, Mission Control, Safari, iPhoto, iTunes, Garageband, noem maar op, alles werkte zoals je zou verwachten van zo'n systeem. Ik merk geen verschil met mijn systeem en dat is alleen maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
RnB schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 20:54:
Ik heb vanmiddag even met de MBP retina gespeeld en ik heb geen lag opgemerkt hoor. Nergens niet, Mission Control, Safari, iPhoto, iTunes, Garageband, noem maar op, alles werkte zoals je zou verwachten van zo'n systeem. Ik merk geen verschil met mijn systeem en dat is alleen maar goed.
Heb je dit op de 1440x900 stand gedaan? Het schijnt echt vervelend te worden op 1680x1050 en 1920x1200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Nope, op de 1920x1200 stand. Dat vond ik de beste stand voor mij, nog steeds enorm scherp en een enorme workspace.

Lag zou me wel opgevallen zijn, aangezien ik daar heel erg gevoelig voor ben.

[ Voor 26% gewijzigd door RnB op 15-06-2012 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:41

PBP

Ik heb het topic ook gevonden inmiddels. Iemand heeft Mountain Lion geinstalleerd en daar lijkt het opgelost. Lijkt me dus een driverprobleempje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
PBP schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 21:09:
Ik heb het topic ook gevonden inmiddels. Iemand heeft Mountain Lion geinstalleerd en daar lijkt het opgelost. Lijkt me dus een driverprobleempje.
Dat klinkt goed, daar wordt de retina veel boeiender van.
RnB schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 21:00:
Nope, op de 1920x1200 stand. Dat vond ik de beste stand voor mij, nog steeds enorm scherp en een enorme workspace.

Lag zou me wel opgevallen zijn, aangezien ik daar heel erg gevoelig voor ben.
Ik hoop maar dat ik er geen last van krijg, anders gaat hij linea recta terug :)

1920x1200 is een mooie modus inderdaad, maar ik kan toch prettiger lezen bij 1680x1050 geloof ik. 1440x900 is op retina wat te "bol" vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-09 22:49
Veel mensen zeggen ook dat de retina net een bakplaat is. Kan dit ook aan de drivers liggen dat er iets in het systeem niet goed zit en daardoor te snel warm wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

Als het echt zo erg is zullen ze ook nog wel even een update voor Lion uitbrengen lijkt me. Geen idee of iedereen er last van heeft of maar een paar mensen. Wel mooi met die lange levertijden, tegen die tijd dat je hem binnen heb is het hopelijk gefixed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP

PBP

itsFuzeh schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 21:16:
Veel mensen zeggen ook dat de retina net een bakplaat is. Kan dit ook aan de drivers liggen dat er iets in het systeem niet goed zit en daardoor te snel warm wordt?
De vorige generatie MacBooks zijn ook bakplaten als je hem flink op zn staart trapt. Ga gamen of flash kijken en hij begint warm te worden. De warmte trekt dan in het aluminium. Ik had wel gehoopt dat het met die nieuwe ventilatiesleuven en andere fan een beetje was opgelost..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Mijn mid-2009 MBP 13" is ook een bakplaat als ik video editing doe, daar zit ik niet zo over in dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conscience NL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 13:03

PS4 Pro - ConscienceNL | Nintendo Switch | LG OLED 55C7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

PBP schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 21:20:
[...]

De vorige generatie MacBooks zijn ook bakplaten als je hem flink op zn staart trapt. Ga gamen of flash kijken en hij begint warm te worden. De warmte trekt dan in het aluminium. Ik had wel gehoopt dat het met die nieuwe ventilatiesleuven en andere fan een beetje was opgelost..
Die andere fan is alleen om het geluid te verminderen. Het vermogen tot het verplaatsen van lucht is niet echt verbeterd. De sleuven zijn een ander verhaal natuurlijk.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Het geluid werd toch verminderd door een ander systeem van fans, toch niet door 2 fans te gebruiken?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AcOCfsB5c62aFHZRWPrQgTD2/full.png

[ Voor 28% gewijzigd door filenox op 16-06-2012 01:28 . Reden: plaatje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

'andere' als in 'niet dezelfde', niet als in 'niet die ene daar'. De niet-retina 15" pro heeft ook twee fans.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
Oh zo gezien, mi scusi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:04
Vandaag even met de Retina MBP gespeeld en wat me vooral opviel is hoe scherp het scherm is op 1920*1200 (of de 'more space' functie in de instellingen). Er gaan nu geruchten dat Apple alle graphics en tekst rendered op 3840*2400 en dan downscaled, maar heb dit nergens kunnen vinden in het systeem.

Verder is hij zeer stil bij normaal gebruik (filmpje renderen in iMovie ging hij flink blazen, maar nog steeds binnen de perken).

Waar ik het meest over verbaasd was is het gewicht. Ik heb zelf een 13" Pro en deze is vrijwel even zwaar. Echter is het apparaat wel een flink stuk groter, waardoor hij eigenlijk lichter lijkt dan hij is. Over 2 jaar, als de prijzen een beetje gedaald zijn stap ik in ieder geval terug over van 13" naar 15".

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conscience NL
http://forums.macrumors.c...p?p=15055727&postcount=10

Mensen die al de RMBP hebben uitgeprobeerd, hadden jullie dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Eduardboon schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 20:24:
[...]
Er schijnt in safari en iPhoto best lag bij het scrollen te zijn. Ik denk dat het een kat-uit-de-boom-kijk momentje is zo.
Ik heb het vandaag zelf getest en kan het bevestigen. 1920x1200, Safari, Apple.com, duidelijke lag met scrollen. Het leek wel een Windows machine ;)
Lag met scrollen, ja dus.

[ Voor 26% gewijzigd door Philflow op 16-06-2012 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
Ik heb de 15" Retina besteld en deze zou eerste week van juli moeten binnenkomen :)
Nu kom ik van een Windows laptop af en wil daarom op deze laptop ook Windows bij-installeren met behulp van bootcamp. Ik heb Windows nodig omdat ik met Visual Studio moet kunnen blijven ontwikkelen. (dus nee, niet zeggen dat ik het helemaal op moet geven :))
Nu is mijn vraag, daar de retina geen DVD-drive meer heeft en ik die ook niet heb meebesteld. (bedoel, waar gebuik je zo'n ding tegenwoordig nog voor?) Hoe kan ik Windows erbij installeren?
Zelfde geld als je een schone herinstallatie van OSX wilt doen. Hoe doe je dat?

Kun je dan alles bijv op een USB stick zetten en van USB booten of ben ik dan alsnog verplicht een drive erbij te komen?

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Windows kan vanaf USB stick worden geinstalleerd. OS X kun je downloaden en installeren via Wifi. Voor de rest, Google is your friend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philflow schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 20:40:
[...]

Ik heb het vandaag zelf getest en kan het bevestigen. 1920x1200, Safari, Apple.com, duidelijke lag met scrollen. Het leek wel een Windows machine ;)

[...]

Lag met scrollen, ja dus.
Typisch Apple. Eerst iets op de markt brengen en de buyers kunnen beta testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 22:17:
[...]

Typisch Apple. Eerst iets op de markt brengen en de buyers kunnen beta testen :)
Zucht, ben je er ook weer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mods, kan die troll niet uit het Apple-gedeelte van het forum worden geweerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Achja, ergens heeft ie wel een punt. Apple doet het wel vaker, brengen ze een prachtig product uit dat nog niet volledig werkt zoals je zou verwachten. Maar goed, meestal wordt het dan ook wel weer opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Philflow schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 23:09:
Achja, ergens heeft ie wel een punt. Apple doet het wel vaker, brengen ze een prachtig product uit dat nog niet volledig werkt zoals je zou verwachten. Maar goed, meestal wordt het dan ook wel weer opgelost.
Tuurlijk zit er een kern van waarheid in, maar het komt flamerig over.
Als hij had gezegd "Typisch een electronica-fabrikant, eerst iets op de markt brengen en de buyers kunnen beta testen", had ie ook gelijk gehad, en komt 't niet zo typisch Davidgilmour-Apple-flamerig over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiVanc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2023
Op diverse fora (http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1387550) lees ik nu dat oudere software er niet goed uitziet op de nieuwe RMBP. Hier in België zijn er nog nergens Retina MacBook Pro's te bespeuren in de winkels waardoor ik jammer genoeg het toestel niet kan gaan bekijken. Iemand hier die het probleem kan bevestigen? Is het echt zo slecht?

Ik overweeg zelf om een RMBP aan te schaffen maar als oude applicaties er echt zo slecht uitzien, dan wacht ik misschien nog een jaartje.

twitter: @NiVanc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Smultie schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 23:17:
[...]
Tuurlijk zit er een kern van waarheid in, maar het komt flamerig over.
Ja eens. Ik geloof trouwens dat het meer trollen was dan flamen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
NiVanc schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 23:18:
Op diverse fora (http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1387550) lees ik nu dat oudere software er niet goed uitziet op de nieuwe RMBP. Hier in België zijn er nog nergens Retina MacBook Pro's te bespeuren in de winkels waardoor ik jammer genoeg het toestel niet kan gaan bekijken. Iemand hier die het probleem kan bevestigen? Is het echt zo slecht?

Ik overweeg zelf om een RMBP aan te schaffen maar als oude applicaties er echt zo slecht uitzien, dan wacht ik misschien nog een jaartje.
Oude software ziet er niet zo goed uit als Retina-ready-software, dat is logisch :)

Dat laggy scrollen is gewoon een softwareprobleem, volgens mij waren er al gebruikers die het probleem hebben opgelost door Mountain Lion te installeren.

[ Voor 10% gewijzigd door filenox op 16-06-2012 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiVanc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2023
filenox schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 23:28:
[...]

Oude software ziet er niet zo goed uit als Retina-ready-software, dat is logisch :)
Dat is evident, maar er wordt beweerd dat oude apps er slechter uitzien dan op niet-retina schermen. Ik ben benieuwd in hoeverre dat dit correct is.

Een voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://forums.macrumors.com/attachment.php?attachmentid=343688&d=1339868063
  • Links op de foot: iTunes (Retina ready)
  • Rechts op de foto: Pages (niet Retina ready)
Vandaar mij vraag voor mensen die het toestel al zelf gezien hebben. Is dit echt storend en duidelijk zichtbaar indien je op normale afstand van het scherm zit?

twitter: @NiVanc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:04
Storend is misschien overdreven, maar je ziet het wel. Het is eigenlijk net zoals met de nieuwe iPad, veel Apps gebruiken gewoon de standaard text mogelijkheden van Apple waardoor dat wel scherp is, maar ik erger me bijv. helemaal kapot aan het niet-retina Nu.nl app logo op mijn homescreen. Of de tweakers.net icoontjes en images op het forum hier.

Overigens verwacht ik wel dat Apps vrij snel geüpdatet worden en er is altijd een overgangsperiode nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door RobbieB op 16-06-2012 23:43 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

itsFuzeh schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 21:16:
Veel mensen zeggen ook dat de retina net een bakplaat is.
Vreemd, dit zou je niet verwachten bij Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

RobbieB schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 23:42:

Of de tweakers.net icoontjes en images op het forum hier.
Apps zullen wel geüpdatet worden. Bij websites is het lastiger, er zijn geen goede technieken voor. Apple heeft hun eigen site wel aangepast, maar dat is een vrij ranzige methode (en ik kan niet geloven dat ze daar zelf blij mee zijn). Een nette implementatie zou een aanpassing betekenen in de webstandaarden en browsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:13
Tom schreef op zondag 17 juni 2012 @ 00:45:
[...]

Apps zullen wel geüpdatet worden. Bij websites is het lastiger, er zijn geen goede technieken voor. Apple heeft hun eigen site wel aangepast, maar dat is een vrij ranzige methode (en ik kan niet geloven dat ze daar zelf blij mee zijn). Een nette implementatie zou een aanpassing betekenen in de webstandaarden en browsers.
Natuurlijk wel, SVG. Bij vector maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Een foto bestaat niet uit vectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
Benieuwd of Diablo 3 op 1680x1050 lekker draait en er niet al te blurry uitziet.

Ook benieuwd hoe blizzard het retina ready gaat maken zonder perf drop tov 1440x900 (al zouden ze het enkel "scherper" laten ogen dan ben ik al blij eigenlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkyyyyyyy
  • Laatst online: 12-09 08:29
Ik heb ze gisteren allebei tegelijk naast elkaar vergleken en moet zeggen dat ik het scherm ( niet zo spiegelend en de iets hogere resolutie) van de Air mooier vind.

Ook kon ik progs tegelijkertijd opstarten op allebei de Mac's en telkens was de Air 2 a 3 sec sneller. Waarschijnlijk door de SSD.

Nu staat mijn keuze om voor de Pro te gaan weer op losse schroeven.

Kun je met de Air met 8GB fatsoenlijk Vmware draaien?

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainiacs
  • Laatst online: 12-09 01:06
henkyyyyyyy schreef op zondag 17 juni 2012 @ 05:45:
Kun je met de Air met 8GB fatsoenlijk Vmware draaien?
Ja dat werkt prima, alhoewel ik zelf voorkeur heb voor parallels, omdat dat voor mijn gevoel sneller werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
Wat wel nog jammer is is de prijs. Er zit namelijk een enorm gat tussen de RMBP en de MBA.. Voor een 15" MBP zou je niet snel gaan misschien vanwege dat je voor 200 euro meer een RMBP hebt en dubbel de resolutie..

Ik twijfel zelf nog tussen de RMBP en MBA.. Met onderwijskorting is de MBA 1250 (8GB mem) en de RMBP 2069.. En dat is meer dan 800 euro verschil..
Al gebruik ik mijn laptop nu vooral voor browsen, mailen, apps, en tekstverwerken.. Maar ook voor foto verwerking af en toe.

Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

itsFuzeh schreef op zondag 17 juni 2012 @ 08:46:
browsen, mailen, apps, en tekstverwerken.. foto verwerking
Wat raden jullie aan?
Daar is een MBA meer dan geschikt voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:44
Voor diegene die toch niet met studentenkorting of een andere vorm van korting kopen is het misschien interessant om bij MyCom te bestellen. Zij geven 3 jaar garantie, ook mooi meegenomen.

Ze adverteren er nu zelfs mee: http://www.mycom.nl/Productgroep/Apple/MacBook-Pro/25587

Bovenin als reclamebalk (misschien dat mensen die ad-blockers gebruiken het niet kunnen zien).

[ Voor 14% gewijzigd door SquareOne op 17-06-2012 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gompje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-04-2020
Xanion schreef op zaterdag 16 juni 2012 @ 20:52:
...
Nu kom ik van een Windows laptop af en wil daarom op deze laptop ook Windows bij-installeren met behulp van bootcamp. Ik heb Windows nodig omdat ik met Visual Studio moet kunnen blijven ontwikkelen. (dus nee, niet zeggen dat ik het helemaal op moet geven :))
...
Als mede .NET ontwikkelaar op mac kan ik je als tip geven om es te testen met parallells. Dan kan je zelfs win7 installeren vanaf een iso. maar het beste is dat je dan windows transparant draait, je moet dus niet steeds rebooten, gewoon windows opstarten als je hem nodig hebt en klaar! Het is ook effecienter qua hd space enz. ook is de ondersteuning voor de aparte layout keyboard van apple iets beter imho
zelf gebruik ik het trouwens enkel voor VS2010/sql server en enkele games :-)
werkt perfect!

specs: macbook early 2011, 15 inch, 2.2ghz i7, 8gb ram, hybrid disk 512gb, 1gb gpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je heb geen retina nodig voor wat jij ermee doet. :)
Wat wel nog jammer is is de prijs. Er zit namelijk een enorm gat tussen de RMBP en de MBA.. Voor een 15" MBP zou je niet snel gaan misschien vanwege dat je voor 200 euro meer een RMBP hebt en dubbel de resolutie..

Ik twijfel zelf nog tussen de RMBP en MBA.. Met onderwijskorting is de MBA 1250 (8GB mem) en de RMBP 2069.. En dat is meer dan 800 euro verschil..
Al gebruik ik mijn laptop nu vooral voor browsen, mailen, apps, en tekstverwerken.. Maar ook voor foto verwerking af en toe.

Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PGB83
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Ik vind dat maar een flut reden eigenlijk om niet voor de "gewone" 15" MBP te gaan. Je moet afvragen wat je nodig hebt in een laptop en verschillende met elkaar vergelijken. Niet zomaar roepen dat je beter de RMBP kan halen omdat die een retina scherm heeft, terwijl je dat niet eens nodig hebt voor hoe je hem gebruikt. Dan is die 200 euro meer weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je op de apple site de gewone 15'' met de retina versie vergelijkt en je neemt de goedkoopste retina en goedkoopste 15'' dan scheelt het 400 euro in het voordeel van de gewone. Zodra je dezelfde 256GB ssd selecteert voor gewone is de retina opeens goedkoper met een dunner design en retina scherm. Als je meerdere opties probeert dan zul je zien dat het verschil in prijs tussen de gewone en retina versie vrij klein is en soms de retina zelfs goedkoper is. In mijn ogen kun je (als je voor 15'' kiest) niet om de retina heen. tenzij je genoegen neemt (ieder zijn voorkeur) met een gewone hdd ipv ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 11:33

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Peabz21 schreef op zondag 17 juni 2012 @ 13:21:
[...]

Ik vind dat maar een flut reden eigenlijk om niet voor de "gewone" 15" MBP te gaan. Je moet afvragen wat je nodig hebt in een laptop en verschillende met elkaar vergelijken. Niet zomaar roepen dat je beter de RMBP kan halen omdat die een retina scherm heeft, terwijl je dat niet eens nodig hebt voor hoe je hem gebruikt. Dan is die 200 euro meer weggegooid.
De meesten zullen dat ook niet nodig hebben. Sterker nog, tot nu toe heeft iedereen het zonder gered. Het is nu ook 'super' omdat het nieuw is, voor sommigen een patsfactor heeft en het er wel geweldig uitziet. Alhoewel ik denk dat voor bepaalde mensen vooral de 1920 mogelijkheid interessant is, omdat de 2880 op retinamode eigenlijk een 1440 is die er in mijn optiek nogal lomp uitziet, ondanks de scherpte. Natuurlijk is er altijd een doelgroep voor wie het handig is. Maar als ik dan online lees dat veel mensen die hem hebben het scherm wel 'erg mooi' vinden maar niet zo 'resolutionairy' als Apple ons wil doen geloven vind ik de meerwaarde van 1920 scherm het niet opwegen tegen de kosten van de machine, zeker als je 16GB en 512GB SSD erin wil hebben.

Heb daarom zelf de normale MBP aangeschaft met 1680 scherm en los nog een SSD en 16GB geheugen gekocht. Kost me net zoveel als de 'basis' retina Mac, maar ik heb 2x zoveel geheugen en ik kan volgend jaar toch nog een 512GB SSD erin proppen (of meer) op het moment dat ik aan de 256GB niet genoeg heb. Of ik gooi er een 2e HDD naast met een HDCaddy. Dat zijn voor mij zwaarder wegende aspecten. Zeker als je geheugen stuk gaat kan ik er een latje bijprikken en ben ik niet meteen m'n macbook een tijd kwijt en zo kan ik nog wel even doorgaan. De retina heeft gewoon in mijn optiek teveel nadelen. Op het moment dat er een aanpasbare retina komt zet ik mijn MBP te koop en ga ik voor de retina, eerlijk is eerlijk, het is wel mooier, maar dan liever als het iets meer mainstream is en meer content online erop toegespitst zal zijn.

Wil niet zeggen dat ik niet een aantal dagen zat te twijfelen omdat ik ook 'gegrepen was' door de mooiheid die werd voorgeschoteld door onze grote vrienden van Apple. En ook in het echt is het een prachtig scherm maar ik heb me ook op m'n iMac nog niet gestoord aan het nauwelijks karteliger apple logotje links bovenin, dus ik vermoed dat ik voorlopig nog prima naar het MBP scherm kan kijken zonder gek te worden ;)
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 13:41:
Als je op de apple site de gewone 15'' met de retina versie vergelijkt en je neemt de goedkoopste retina en goedkoopste 15'' dan scheelt het 400 euro in het voordeel van de gewone. Zodra je dezelfde 256GB ssd selecteert voor gewone is de retina opeens goedkoper met een dunner design en retina scherm. Als je meerdere opties probeert dan zul je zien dat het verschil in prijs tussen de gewone en retina versie vrij klein is en soms de retina zelfs goedkoper is. In mijn ogen kun je (als je voor 15'' kiest) niet om de retina heen. tenzij je genoegen neemt (ieder zijn voorkeur) met een gewone hdd ipv ssd.
Het is juist voor de tweakers handig (en we zitten op tweakers forum dacht ik :P) dat de HDD en geheugen zelf makkelijk te plaatsen zijn in de normale MBP. Hierdoor kan je veel goedkoper je onderdelen kopen en installeren.

8 GB --> 16GB bij Apple = 200 euro
8 GB in de winkel = 50 euro
16 GB in de winkel = 100 euro

256 SDD = 200 euro en als ik een 512 GB SSD wil dan koop ik die.
Bij de Retina zit ik meteen aan een machine van 2899 euro vast.

16 GB + 512GB SSD = 3.099 euro bij Apple met Retina scherm

MBP basis + high res scherm = 1979 + 16 GB geheugen (100 euro) = 2079 + 512 GB SSD (375 euro) = 2.454 euro. Scheelt me toch 645 euro.

Is het retinascherm + iets dunner en lichter je zoveel geld waard? Voor mij persoonlijk is het dat niet. Voor sommigen is het dat wel :). Heb zelf jaren met 17" desktop replacement laptops gesjouwd dus die paar honderd gram maken mij niet veel uit :)

[ Voor 24% gewijzigd door ankhie op 17-06-2012 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat ik deze vraag in dit topic kan/mag stellen, het gaat om de onderwijskorting namelijk.

Ik ben zogezegd op de markt voor een laptop, al enige weken eigenlijk. Voorheen altijd gebruik gemaakt van een windows pc/laptop, maar zou bijzonder graag toch eens een MBP proberen. Gezien de huidige specs van de MBP's en het feit dat ik op korte termijn over wil gaan tot de aanschaf, wordt het nu wel heel verleidelijk.

Echter nu mijn vraag, zijn er nog bepaalde voorwaarden verbonden aan het kopen via de onderwijsconstructie en dan bedoel ik contractmatig? Op dit moment ben ik werkzaam op de Politieacademie, niet als docent, maar wel ondersteunend. Mijn contract loopt vooralsnog tot 1 januari 2013. Wordt hier naar gekeken? Of gaat het er puur om, dat je op het moment van kopen werkzaam bent op een onderwijsinstelling? De korting is namelijk niet mis en zou mij ook zeker "helpen" bij het maken van een keuze.

Bedankt alvast :Y).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Je moet werkzaam zijn bij een onderwijsinstelling op het moment van aanschaf. Daarna maakt het niet meer uit.

Sommige instellingen hebben via Surfspot nóg meer korting bij Apple dan de standaard onderwijskorting van Apple (b.v.b. TU Delft met 12% >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er iemand die voor de 768gb SSD in de retina is gegaan? Is het nou het waard om er 1000 euro extra voor neer te tellen?

Ik heb nu namelijk een 13 MBP met 1TB aan schrijf ruimte en heb de retina met 256gb besteld maar begin een beetje te twijfelen want zelfs 1TB wat ik nu heb is voor mij niet genoeg. Ik heb naar andere oplossingen gekeken zoals een NAS maar voor een beetje degelijk NAS moet ik al 500 euro neer tellen en dat is ook niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pposthoorn schreef op zondag 17 juni 2012 @ 14:12:
Je moet werkzaam zijn bij een onderwijsinstelling op het moment van aanschaf. Daarna maakt het niet meer uit.

Sommige instellingen hebben via Surfspot nóg meer korting bij Apple dan de standaard onderwijskorting van Apple (b.v.b. TU Delft met 12% >:) )
Dat is erg goed om te lezen. Ook bedankt voor de heads up over surfspot, daar was ik nog niet bekend mee. En ik zie ook dat de politieacademie in het lijstje van aangesloten instellingen staat. Later deze week toch maar eens een account aanmaken dan. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 14:44:
Is er iemand die voor de 768gb SSD in de retina is gegaan? Is het nou het waard om er 1000 euro extra voor neer te tellen?

Ik heb nu namelijk een 13 MBP met 1TB aan schrijf ruimte en heb de retina met 256gb besteld maar begin een beetje te twijfelen want zelfs 1TB wat ik nu heb is voor mij niet genoeg. Ik heb naar andere oplossingen gekeken zoals een NAS maar voor een beetje degelijk NAS moet ik al 500 euro neer tellen en dat is ook niet optimaal.
Ik zou voor 1.000 euro absoluut geen 768 GB SSD erin zetten, tenzij je in het geld zwemt of het gratis krijgt van iemand ;). Wat je wel moet doen is afhankelijk van wat je wil.

* Je kan een router kopen waar je een externe harde schijf aan kan koppelen, misschien heb je die al zelfs
* Je kan een Time Capsule 2TB kopen (279 euro)
* Je koop een MBP non-retina, neemt een 256GB SSD voor je apps en gebruikt een HDCaddy om de optische drive te vervangen voor een 1 a 2 TB harde schijf
* Je neemt sowieso een USB powered harde schijf welke je altijd aan je laptop hangt
* Een NAS hoeft ook niet zoveel te kosten overigens:
http://tweakers.net/price...on-ds212j.html#tab:prices
En dan nog 1 Hard disk erin van de gewenste grootte. Voor 2TB ben je dan 275 euro kwijt ongeveer, incl. NAS

Het hangt puur af wat voor data het is. Als het allemaal games zijn ligt het lastiger dan wanneer het om films, muziek, etc gaat. Dus misschien zijn er ook nog andere opties maar we weten niet waar jij je hddruimte voor gebruikt :)

[ Voor 7% gewijzigd door ankhie op 17-06-2012 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ankhie schreef op zondag 17 juni 2012 @ 15:33:
[...]

Ik zou voor 1.000 euro absoluut geen 768 GB SSD erin zetten, tenzij je in het geld zwemt of het gratis krijgt van iemand ;). Wat je wel moet doen is afhankelijk van wat je wil.

* Je kan een router kopen waar je een externe harde schijf aan kan koppelen, misschien heb je die al zelfs
* Je kan een Time Capsule 2TB kopen (279 euro)
* Je koop een MBP non-retina, neemt een 256GB SSD voor je apps en gebruikt een HDCaddy om de optische drive te vervangen voor een 1 a 2 TB harde schijf
* Je neemt sowieso een USB powered harde schijf welke je altijd aan je laptop hangt
* Een NAS hoeft ook niet zoveel te kosten overigens:
http://tweakers.net/price...on-ds212j.html#tab:prices
En dan nog 1 Hard disk erin van de gewenste grootte. Voor 2TB ben je dan 275 euro kwijt ongeveer, incl. NAS

Het hangt puur af wat voor data het is. Als het allemaal games zijn ligt het lastiger dan wanneer het om films, muziek, etc gaat. Dus misschien zijn er ook nog andere opties maar we weten niet waar jij je hddruimte voor gebruikt :)
Nou geen games iig. Het gaat voornamelijk om films. Maar goed een NAS vind ik ook een gedoe om met web interfaces etc te werken. Als het net zoals dropbox was dan zou het nog wel kunnen. Ik zou ook graag videos willen streamen direct naar mijn retina macbook

Maar wat is de kans dat er over 1-2 jaar betaalbare SSDs voor deze retina op de markt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:58
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 17:10:
[...]

Nou geen games iig. Het gaat voornamelijk om films. Maar goed een NAS vind ik ook een gedoe om met web interfaces etc te werken. Als het net zoals dropbox was dan zou het nog wel kunnen. Ik zou ook graag videos willen streamen direct naar mijn retina macbook

Maar wat is de kans dat er over 1-2 jaar betaalbare SSDs voor deze retina op de markt zijn?
Als je perse zoveel wilt opslaan, koop dan een Passpoort drive ofzo. Voor €90,- heb je al 1TB. Ik ben een tijdje geleden overgestapt van 250GB hdd naar 128GB SSD voor mijn laptop. Kwestie van een beetje selectief zijn in wat je opslaat. Films = kijken en weggooien. Als ik al ooit besluit om een film 2x te kijken, dan heb ik 'm in 5 min opnieuw gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 17:10:
[...]

In principe is het niet de bedoeling de SSD van de Retina MBP te vervangen volgens Apple, vandaar dat het een custom ontwerp is in plaats van standaard. Er zullen vast wel wat custom mogelijkheden komen, maar my guess is as good as yours als we kijken naar wat we denken in verband met wat het echt zal zijn.

Als je een Time Capsule neemt dan kan je er in elk geval wel altijd bij. Deze verschijnt gewoon als externe harde schijf. Je zit alleen met lees/schrijfsnelheden van je netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 16:28
http://arstechnica.com/ap...-style-proprietary-parts/

Dit is de eerste macbook pro die je onmogelijk zelf kan upgraden, de ssd heeft een andere aansluiting dan die in de Air maar als er ooit eentje van een andere fabrikant uitkomt kun je het nog wel upgraden.

Echter is de RAm gesoldeerd, helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat nog met volgend vraagje. Ik heb net de RMBP gekocht met de 256 gb, vooral omdat ik een NAS heb. De synology ondersteund time machine etc, maar moet ik het bestandsysteem dan ook veranderen aangezien, mac met een ander bestandssysteem werkt?, en externe hardeschijven die nu NTFS zijn, is het nodig deze te verandere, en hoe doe ik dit het makkelijkste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gompje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-04-2020
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 19:01:
Ik zat nog met volgend vraagje. Ik heb net de RMBP gekocht met de 256 gb, vooral omdat ik een NAS heb. De synology ondersteund time machine etc, maar moet ik het bestandsysteem dan ook veranderen aangezien, mac met een ander bestandssysteem werkt?, en externe hardeschijven die nu NTFS zijn, is het nodig deze te verandere, en hoe doe ik dit het makkelijkste?
omzetten is niet mogelijk. osx kan standaard ntfs lezen, niet schrijven.
als je je schijven wil omzetten is er maar 1 oplossing: formatteren. dit kan met disk utilities in osx
Je kan echter ook Tuxera Ntfs installeren. Dan heb je volledige ondersteuning voor ntfs op de mac.
externe schijven kan je trouwens ook formatteren in exFat. deze kan je gebruiken op windows en mac out of the box en heeft niet de nare FAT32 beperkingen.
Aan je Nas hoef je niks te veranderen, dit zal normaal gezien gewoon blijven werken. dit is nl. een op zichzelf staand systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:13
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 19:01:
Nee hoeft niet. Ik heb ook een Synology. Werkt prima zo. Je hoeft externe schijven niet om te zetten, download Tuxera of NTFS 3G. Dan kan je die schijven gewoon benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op zondag 17 juni 2012 @ 18:19:
[...]

Als je perse zoveel wilt opslaan, koop dan een Passpoort drive ofzo. Voor €90,- heb je al 1TB. Ik ben een tijdje geleden overgestapt van 250GB hdd naar 128GB SSD voor mijn laptop. Kwestie van een beetje selectief zijn in wat je opslaat. Films = kijken en weggooien. Als ik al ooit besluit om een film 2x te kijken, dan heb ik 'm in 5 min opnieuw gedownload.
Maar goed dat hele tijd frummelen met externe harde schrijven dat is ook hartstikke irritant. Het is gewoon handig om 1TB in je laptop te hebben. Je hebt al je bestanden gewoon altijd en meteen bij je en je hoeft niet te frummelen met kabels etc.

En het selecteren van welke films je nou bij je wilt hebben is soms ook lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iasix
  • Laatst online: 28-08 17:53
^ ik zat met hetzelfde probleem. Als ik NTFS 3G installeer, kan de mac de schijf dan nog wel met dezelfde snelheid benaderen als wanneer ik hem wel in de juiste bestandindeling zou formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conscience NL
Waar ik me een beetje zorgen over maak zijn de verhalen dat afbeeldingen in websites er op de RMBP behoorlijk slecht uitzien omdat ze moeten worden gescaled (2x worden vergroot). Dit schijnt opgelost te kunnen worden door webdevelopers om rekening te houden met het Retina scherm. Dit zie ik echter nog lang niet bij iedere website gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tiswat schreef op zondag 17 juni 2012 @ 19:10:
[...]

Nee hoeft niet. Ik heb ook een Synology. Werkt prima zo. Je hoeft externe schijven niet om te zetten, download Tuxera of NTFS 3G. Dan kan je die schijven gewoon benaderen.
Is dat dan ook zo performant als wanneer ik de schijven zou omzetten? Opzich is dit geen probleem, zal alleen wel ff duren om alles er van te halen, formateren, en alles er terug op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 14:17

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 19:29:
[...]

Is dat dan ook zo performant als wanneer ik de schijven zou omzetten? Opzich is dit geen probleem, zal alleen wel ff duren om alles er van te halen, formateren, en alles er terug op.
Een NAS moet/mag je niet formateren om met een Mac te laten werken, punt. Synology NAS-systemen werken onderhuids met EXT3 of EXT4. De data wordt dan aangeboden via SMB, AFP, NFS, FTP of een ander protocol, afhankelijk van wat de client ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, dat snap ik, maar ik heb het over de externe schijven die ik rechtstreeks op de mb aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 12-09 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Conscience NL schreef op zondag 17 juni 2012 @ 19:26:
Waar ik me een beetje zorgen over maak zijn de verhalen dat afbeeldingen in websites er op de RMBP behoorlijk slecht uitzien omdat ze moeten worden gescaled (2x worden vergroot). Dit schijnt opgelost te kunnen worden door webdevelopers om rekening te houden met het Retina scherm. Dit zie ik echter nog lang niet bij iedere website gebeuren.
Het is niet de scaling die ervoor zorgt dat low dpi-graphics er blokkeriger uitzien op een retina display. Op de optimale 1440x900 equivalente resolutie kan elke pixel in een afbeelding op een site exact vier keer zo groot weergegeven worden. Het retinascherm heeft een veel hogere scherpte waardoor de grenzen tussen de pixels scherper zijn. Bij een non-retinascherm zijn die overgangen softer. Het is een vergelijkbaar effect als standard definition content op een lcd-tv. Dat ziet er opeens ook veel blokkeriger uit dan op een crt-tv.
ankhie schreef op zondag 17 juni 2012 @ 13:43:
[...]

De meesten zullen dat ook niet nodig hebben. Sterker nog, tot nu toe heeft iedereen het zonder gered. Het is nu ook 'super' omdat het nieuw is, voor sommigen een patsfactor heeft en het er wel geweldig uitziet. Alhoewel ik denk dat voor bepaalde mensen vooral de 1920 mogelijkheid interessant is, omdat de 2880 op retinamode eigenlijk een 1440 is die er in mijn optiek nogal lomp uitziet, ondanks de scherpte. Natuurlijk is er altijd een doelgroep voor wie het handig is. Maar als ik dan online lees dat veel mensen die hem hebben het scherm wel 'erg mooi' vinden maar niet zo 'resolutionairy' als Apple ons wil doen geloven vind ik de meerwaarde van 1920 scherm het niet opwegen tegen de kosten van de machine, zeker als je 16GB en 512GB SSD erin wil hebben.
Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou nooit de oude 15 inch MBP kopen. Het prijsverschil is maar 300 euro als je de 15 inch met 1680x1050 scherm neemt (wat je sowieso moet doen omdat 1440x900 op 15 inch alleen voor slechtzienden bruikbaar is). Als je er zelf een 256GB ssd en 8GB ram in stopt kom je al bijna aan een prijs van een kale MBPR die standaard 8GB geheugen, 256GB ssd en het retinascherm heeft met de mogelijkheid om op het retina-equivalent van 1920x1200 te werken zodat je serieus werk kunt verzetten in apps zoals Photoshop en Lightroom. De verkoopwaarde van een MBPR zal ook hoger zijn.

Ik acht de kans groot dat er aftermarket upgrades voor de ssd gaan komen. Ik kan me niet voorstellen dat de elektrische interface veel afwijkt van msata aangezien er dezelfde sata ssd-controller op zit als in de Samsung 830. Geheugen kun je niet upgraden dus daar moet je nu even 200 euro voor aftikken. Twee so-dimms van 8GB kosten je anders zo'n 90 euro en een 256GB ssd zit op 200 euro waarmee het prijsverschil ten opzichte van de MBPR met 16GB ram maar 200 euro is terwijl de MBPR een hogere resolutie heeft, lichter en dunner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Didyoumeetmax?
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-01 17:29
Jammer dat het scherm van de retina alsnog zo spiegelend is. die 70% minder glare was dus weer een mooie marketing tekst waar ik in de praktijk niks mee kan. Ik werk met een raam in me rug, dus een spiegelend scherm is echt een dealbreaker :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Didyoumeetmax? schreef op zondag 17 juni 2012 @ 20:35:
Jammer dat het scherm van de retina alsnog zo spiegelend is. die 70% minder glare was dus weer een mooie marketing tekst waar ik in de praktijk niks mee kan. Ik werk met een raam in me rug, dus een spiegelend scherm is echt een dealbreaker :(
Ja dat is typisch in laptops, maar Apple en Hp (met hun topmodellen) overdrijven heel erg mee, ik vraag me wel af of de MBP's nu nog steeds verkrijgbaar zijn met een mat scherm?

Femme, in de MBP Retina, kun je de RAM niet zelf uitbreiden, die is namelijk vastgesoldeerd aan de moederboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Mizgala28, Femme heeft het over de oude 15''. Daar is dat wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2012 @ 20:52:
@ Mizgala28, Femme heeft het over de oude 15''. Daar is dat wel mogelijk.
Sorry mijn fout :P

Wat ik mij wel afvraag is waarom Apple toch besloten heeft om in de RMBP 2x USB 3.0 in te bouwen? Apple zei eerder dat USB 3.0 geen toekomst heeft en dat Thunderbolt de toekomst is. 8)7

[ Voor 31% gewijzigd door Mizgala28 op 17-06-2012 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Moederbord ondersteund het, zou zonde zijn om die kans niet te benutten.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Femme schreef op zondag 17 juni 2012 @ 19:57:
[...]

Het is niet de scaling die ervoor zorgt dat low dpi-graphics er blokkeriger uitzien op een retina display. Op de optimale 1440x900 equivalente resolutie kan elke pixel in een afbeelding op een site exact vier keer zo groot weergegeven worden. Het retinascherm heeft een veel hogere scherpte waardoor de grenzen tussen de pixels scherper zijn. Bij een non-retinascherm zijn die overgangen softer. Het is een vergelijkbaar effect als standard definition content op een lcd-tv. Dat ziet er opeens ook veel blokkeriger uit dan op een crt-tv.

[...]

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou nooit de oude 15 inch MBP kopen. Het prijsverschil is maar 300 euro als je de 15 inch met 1680x1050 scherm neemt (wat je sowieso moet doen omdat 1440x900 op 15 inch alleen voor slechtzienden bruikbaar is). Als je er zelf een 256GB ssd en 8GB ram in stopt kom je al bijna aan een prijs van een kale MBPR die standaard 8GB geheugen, 256GB ssd en het retinascherm heeft met de mogelijkheid om op het retina-equivalent van 1920x1200 te werken zodat je serieus werk kunt verzetten in apps zoals Photoshop en Lightroom. De verkoopwaarde van een MBPR zal ook hoger zijn.

Ik acht de kans groot dat er aftermarket upgrades voor de ssd gaan komen. Ik kan me niet voorstellen dat de elektrische interface veel afwijkt van msata aangezien er dezelfde sata ssd-controller op zit als in de Samsung 830. Geheugen kun je niet upgraden dus daar moet je nu even 200 euro voor aftikken. Twee so-dimms van 8GB kosten je anders zo'n 90 euro en een 256GB ssd zit op 200 euro waarmee het prijsverschil ten opzichte van de MBPR met 16GB ram maar 200 euro is terwijl de MBPR een hogere resolutie heeft, lichter en dunner is.
_/-\o_
Kan dit als autoreply in dit topic op de vraag "Moet ik de gewone of retina MacBook Pro kopen?"

Ik ben het er helemaal mee eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Mizgala28 schreef op zondag 17 juni 2012 @ 20:47:
[...]
Ja dat is typisch in laptops, maar Apple en Hp (met hun topmodellen) overdrijven heel erg mee, ik vraag me wel af of de MBP's nu nog steeds verkrijgbaar zijn met een mat scherm?
Ja, de oude 15" is dat nog steeds (wel met meerprijs)! De 13" is (helaas) nooit verkrijgbaar geweest met een mat scherm..

Ik heb er zelf ook een hekel aan, zelfs ooit zo ver gegaan om in mijn oude plastic MacBook een mat scherm in te bouwen (was toch een standaard type) maar bij de air en pro zit het hele scherm dichtgelijmd dus kan dat praktisch gezien niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 17:37
Ik haal vanavond een MacBook Pro 13" van begin 2011 op voor 750 euro (2.3 GHz, 320 GB schijf). Garantie tot 5-8-2011, maar eigenlijk nog een jaar langer ;)

Heb nog nooit een Apple laptop gehad, dit lijkt me wel wat om te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:58
Gisteren in de apple store in Amsterdam geweest en de macbook pro retina bekeken.
Echt heel mooi apparaat (snel, mooi scherm en super dun).

Direct één besteld, zodra deze binnen is ga ik mijn oude macbook pro 15 inch (mid 2009 model) verkopen.

Nog 'maar' 3 tot 4 weken wachten...... :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
Mensen die de 256Gb niet genoeg vinden in de nieuwe Retina.
Voor 60euro (http://www.nierle.nl/nl_6..._64_GB,_20_MB-s_133x.html) koop je toch gewoon een 64Gb Sandisk Ultra kaartje. Die kun je er gewoon insteken en laten zitten.
Prima dingen om data op te zetten, toch?

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Mijn ervaringen met SD kaartjes zijn niet al te best. Connectie die na verloop van tijd niet meer lekker is en de snelheid is niet altijd om over naar huis te schrijven.
Daarnaast heb je continu een uitstekend (lelijk) ding uit je prachtige laptop, ook niet echt iets wat je wilt, lijkt mij..
Ik denk dat een externe schijf toch de beste oplossing is, want wie heeft nou constant zijn overtollige data (wat niet op 256GB past, lijkt mij overtollige data) nodig? En thuis kan je de kabel er gewoon in laten zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door RnB op 18-06-2012 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Erik-1980 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 09:37:
Gisteren in de apple store in Amsterdam geweest en de macbook pro retina bekeken.
Echt heel mooi apparaat (snel, mooi scherm en super dun).

Direct één besteld, zodra deze binnen is ga ik mijn oude macbook pro 15 inch (mid 2009 model) verkopen.

Nog 'maar' 3 tot 4 weken wachten...... :9~
(*bofkont*) :>

Had ik dat geld maar, momenteel (en nog een langere tijd verder) kan ik mij niet eens een Mac Mini veroorloven, tjah dan blijft de Mac Pro G5 nog wel thuis naast de W7 notebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:33
Xanion schreef op maandag 18 juni 2012 @ 09:38:
Mensen die de 256Gb niet genoeg vinden in de nieuwe Retina.
Voor 60euro (http://www.nierle.nl/nl_6..._64_GB,_20_MB-s_133x.html) koop je toch gewoon een 64Gb Sandisk Ultra kaartje. Die kun je er gewoon insteken en laten zitten.
Prima dingen om data op te zetten, toch?
15 mb/s lezen/schrijven, niet je van het kijkend naar de 500mb/s lezen/schrijven wat wordt behaald de ingebouwde 256GB SSD in de Macbook Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
PSP123 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:36:
[...]

15 mb/s lezen/schrijven, niet je van het kijkend naar de 500mb/s lezen/schrijven wat wordt behaald de ingebouwde 256GB SSD in de Macbook Pro.
Aan de andere kant wel meer dan genoeg voor een MP3-verzameling oid.

Groot nadeel hierbij is trouwens dat in de MacBooks de SD-kaartjes niet volledig verzonken zijn. Er steekt nog een procentje of 30-40 uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Smultie op 18-06-2012 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conscience NL
Femme schreef op zondag 17 juni 2012 @ 19:57:
[...]

Ok, duidelijk. Maar zoals ik ook weer in dit topic lees, ligt het dus echt aan eigenaars van websites die rekening met Retina moeten gaan houden en dat zie ik gewoon nog lang niet gebeuren, dus daarom ben ik er een beetje skeptisch over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
PSP123 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:36:
[...]

Truely, maar ik hint hier naar dataopslag, niet voor je apps op te installeren.
Om je MP3's of filmpjes op te zetten en af te spelen lijkt me dit zeer geschikt en houdt je SSD vrij hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MBP Retina

Leuk testje...
http://www.laptopmag.com/...-with-retina-display.aspx

edit:

Mooi overzicht van verschillende reviews voor de geinteresseerden.
http://gizmodo.com/591843...eview-gorgeously-powerful

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2012 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Smultie schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:53:
[...]

Groot nadeel hierbij is trouwens dat in de MacBooks de SD-kaartjes niet volledig verzonken zijn. Er steekt nog een procentje of 30-40 uit.
Beter dat die uitsteekt en dat je hem makkelijk eruit kan halen dan dan dat hij helemaal erin zit (zoals bij mijn Toshiba) en dat hij niet eruit kan.

P.S. ik heb een Mac Pro G5, ik heb nu een 120gb schijf, die kan kan ik toch makkelijk voor een 500gb omruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Smultie schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:53:
[...]

Maar als je zo'n ding gebruikt, en je knipt het USB deel er af, dan heb je hem gewoon flush.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

afterburn schreef op maandag 18 juni 2012 @ 13:10:
[...]

Maar als je zo'n ding gebruikt, en je knipt het USB deel er af, dan heb je hem gewoon flush.
...en krijg je'm er nadien niet meer terug uit... 8)7

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
Gooi er een mooi USB 3 schijfje aan en misschien voor de mensen die toch met geld gooien of wat overhebben een thunderbolt schijfje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grinder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-10-2023
Mooie review van Hardware.info net online:
http://nl.hardware.info/r...tina---uitgebreide-review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Net mijn nieuwe MacBook pro Retina binnen. Wat een mooi scherm. Allemachtig! Ik vind het wel een flinke verbetering t.o.v. mijn MacBook pro 2010. En hij is erg dun. Ik ga zo maar is VM Ware installeren voor mijn werk, kijken of dat ook nog beter draait maar tot nu toe ben ik erg onder de indruk. Bij iCentre Emmen vroegen ze of ik hem in de winkel wilde uitpakken, ze hadden nog niet eens een demomodel gezien en ik was de eerste die er eentje gekocht had daar. Maar even zo vriendelijk geweest om dat te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Nou veel plezier alvast met je nieuwe RMBP, ik vraag me alleen af of systemen als windows in virtualbox of via bootcamp geen problemen krijgen met die resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Dank je wel, ik ben ook benieuwd. Mozilla even gedownload maar deze zag er al een stuk minder scherp uit dan Safari... Gelukkig heb ik VMWare alleen maar nodig voor mijn werk en niet eens dagelijks. Maar toch, ik hoop wel dat het er leesbaar uitziet. Hij is nog bezig met de VM overzetten, zodra ik het draaiende heb laat ik het wel even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04:08
Dat is snel! Wanneer had je 'm besteld?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Rivanov schreef op maandag 18 juni 2012 @ 15:17:
Dat is snel! Wanneer had je 'm besteld?
Niet, ik had vanmiddag naar de iCentre gebeld in Emmen en gevraagd of ze ook aan reserveren deden. Hij zei, ik heb hier 1 staan die ik mag verkopen. Dit is de enige, die heb ik direct opgehaald. Dus inderdaad heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04:08
Lucky bastard! Welke specs? Instapmodel?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Ja, ik heb die van 2279. Is ook meer dan voldoende voor mij. Het ging me voornamelijk om het mooie scherm en mijn vorige macbook was alweer bijna 2 jaar oud. dus was weer aan een nieuwe toe haha. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Belachelijk. DIT IS ECHT BELACHELIJK!!!!!

Ik heb de mijne besteld direct nadat de webwinkel van Apple open is gegaan dat is een week geleden. Ik heb een wachtijd van 2-4 weken. En een of andere gozer belt een winkel en die krijgt hem meteen!!!

Wat een klote zooi is dit zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Tja, kan er ook niets aan doen. ;) De wereld is niet eerlijk verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Tsja als je hem via de website besteld moet hij uit de fabriek in China komen dus dat duurt langer ;)
Ik zit in hetzelfde bootje, levertijd 2-3 weken (2.3/16/256). Maar dat is misschien maar beter want ik heb de komende 3 weken alle tijd nodig voor m'n bachelor tentamens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:44
Als ze bij de resellers binnen komen zouden er bij de Apple Store in Amsterdam misschien ook al een aantal beschikbaar zijn. Denk dat je daar op dit moment de grootste kans hebt. Heeft iemand misschien al geïnformeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Die ik nu gekregen heb lag er al sinds vrijdagochtend zeiden ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnvh
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 09:34
Ik was donderdagavond in de Media Markt Arena, daar hadden ze geen demomodel maar hadden het basismodel wel gewoon op voorraad.
De verkoper vertelde dat hij in Apple Store op het Leidseplein wel al uitgestald stond. Daar ben ik dus maar even gaan kijken. Ik ben verliefd hoor, prachtig apparaat! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Wat wel heel jammer is, is dat je die zebra background er niet bij krijgt. Die is vet vind ik. Maar helaas, apple zal de rechten daarvoor wel niet gekocht hebben.. :(
Pagina: 1 ... 9 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Maak voor specifieke vragen en problemen een nieuw topic. Dan krijgt je vraag of probleem de aandacht die het verdient en het topic blijft goed te volgen.