Teknix1982 schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 22:17:
Ik heb trouwens wel het idee dat zodra je de resolutie hoger zet dan de aanbevolen grootte van 1440 x 900, het scherm erg onrustig aanvoelt aan de ogen. Ik ben wel benieuwd of er meer zijn die dat zo voelen.
Ik heb gisteren nog even met de RMBP van de redactie gespeeld en ik had het bovenstaande gevoel ook wel. Het zag er gewoon niet helemaal lekker uit op 1680x1050 en 1920x1200 door de scaling. Ondanks de hoge pixeldichtheid van het beeldscherm zie je toch de softness van letters die wordt veroorzaakt doordat het beeld achteraf met een factor 1,36 of 1,78 wordt teruggeschaald. Subpixelrendering van fonts wordt op de scaled resoluties volgens mij ook niet benut.
Photoshoppers gaan voorlopig ook wat issues hebben. Op de scaled resoluties kun je niet lekker pixelperfect werken. Als je bijv. een zwarte lijn van één pixel dik tekent krijg je op 1920 een lijn van anderhalve pixel breed te zien (een zwarte lijn en eentje die door het middelen van pixels een lichter is. Op 1440x900 heb je het probleem dat je non-Retina-optimized apps er erg blokkerig uitzien waardoor je niet goed kunt beoordelen hoe een ontwerp van een website er op non-Retina-beeldschermen uitziet.
Wat je tevens gaat merken is dat arial eigenlijk een erg lelijk en lomp lettertype is. Arial is ontwikkeld als beeldschermlettertype en functioneert uitstekend bij lettergroottes van 10 tot 14 pixels. In print en op retina displays zie je dat het lettertype een stuk vetter is dan de presentatie op beeldschermen bij een lettergrootte van 10 tot 14 pixels suggereert. Arial is ook gewoon lelijker dan Helvetica (waar het een rip-off van is) om redenen waar ik niet direct mijn vinger op kan leggen. Een Helvetica Light ziet er op een retina display een stuk verfijnder uit dan Arial. Helaas is Arial het dominante lettertype op het web.
Windows 7 hebben we geprobeerd op de RMBP op de native resolutie van 2880x1800. Voor personen die goede ogen hebben levert dat nog steeds een leesbaar beeld op als je dicht bij het scherm zit. Ik vraag me wel af of het op lange termijn prettig werkt.
Ik vind het jammer dat Apple niet meteen de stap naar 3360x2100 heeft gemaakt (het viervoudige van 1680x1050). 1440x900 is een buttresolutie op een 15 inch paneel, net zo dramatisch als 1280x800 op 13 inch. Op een retinadisplay waar alles nog veel scherper en beter leesbaar is levert het helemaal lachwekkend grote letters en UI-elementen op.