Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Ja, bij Amac bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Misschien is dit niet de beste plek om deze vraag te stellen maar ik ga het toch doen.

Huidige desktop: Zelfbouw Core i7 920 met HD4870, 12GB ram en 150GB VelociRaptor.
Besteld: Retina MacBook Pro 2.3Ghz, 16GB ram, 256GB ssd en GT650m

Nu vraag ik mij twee dingen af:
1. Ga ik er qua prestaties op mijn 1920x1200 monitor op voor of achteruit met gamen?
2. Is de RMBP sneller of langzamer bij intensieve taken als renderen en video coderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:49
pposthoorn schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 01:22:
Misschien is dit niet de beste plek om deze vraag te stellen maar ik ga het toch doen.

Huidige desktop: Zelfbouw Core i7 920 met HD4870, 12GB ram en 150GB VelociRaptor.

1. Ga ik er qua prestaties op mijn 1920x1200 monitor op voor of achteruit met gamen?
2. Is de RMBP sneller of langzamer bij intensieve taken als renderen en video coderen?
Vooruit, HHD, 920, zijn minder dan de specs van de RMBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjankoole
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 19:39
Moeilijk te zeggen. Ga je er windows op draaien?
Ook dat is lastig. Zo op het eerste gezicht zeg ik dat 't weinig zou mogen uitmaken.

[ Voor 78% gewijzigd door arjankoole op 21-06-2012 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-09 13:57

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Femme schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 23:16:
[...]

Ik heb gisteren nog even met de RMBP van de redactie gespeeld en ik had het bovenstaande gevoel ook wel. Het zag er gewoon niet helemaal lekker uit op 1680x1050 en 1920x1200 door de scaling. Ondanks de hoge pixeldichtheid van het beeldscherm zie je toch de softness van letters die wordt veroorzaakt doordat het beeld achteraf met een factor 1,36 of 1,78 wordt teruggeschaald. Subpixelrendering van fonts wordt op de scaled resoluties volgens mij ook niet benut.

Photoshoppers gaan voorlopig ook wat issues hebben. Op de scaled resoluties kun je niet lekker pixelperfect werken. Als je bijv. een zwarte lijn van één pixel dik tekent krijg je op 1920 een lijn van anderhalve pixel breed te zien (een zwarte lijn en eentje die door het middelen van pixels een lichter is. Op 1440x900 heb je het probleem dat je non-Retina-optimized apps er erg blokkerig uitzien waardoor je niet goed kunt beoordelen hoe een ontwerp van een website er op non-Retina-beeldschermen uitziet.

Wat je tevens gaat merken is dat arial eigenlijk een erg lelijk en lomp lettertype is. Arial is ontwikkeld als beeldschermlettertype en functioneert uitstekend bij lettergroottes van 10 tot 14 pixels. In print en op retina displays zie je dat het lettertype een stuk vetter is dan de presentatie op beeldschermen bij een lettergrootte van 10 tot 14 pixels suggereert. Arial is ook gewoon lelijker dan Helvetica (waar het een rip-off van is) om redenen waar ik niet direct mijn vinger op kan leggen. Een Helvetica Light ziet er op een retina display een stuk verfijnder uit dan Arial. Helaas is Arial het dominante lettertype op het web.

Windows 7 hebben we geprobeerd op de RMBP op de native resolutie van 2880x1800. Voor personen die goede ogen hebben levert dat nog steeds een leesbaar beeld op als je dicht bij het scherm zit. Ik vraag me wel af of het op lange termijn prettig werkt.

Ik vind het jammer dat Apple niet meteen de stap naar 3360x2100 heeft gemaakt (het viervoudige van 1680x1050). 1440x900 is een buttresolutie op een 15 inch paneel, net zo dramatisch als 1280x800 op 13 inch. Op een retinadisplay waar alles nog veel scherper en beter leesbaar is levert het helemaal lachwekkend grote letters en UI-elementen op.
Dit is geen direct probleem denk ik voor users die hem geregeld aan een extern schem hebben hangen begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Femme schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 23:16:
[...]

Ik heb gisteren nog even met de RMBP van de redactie gespeeld en ik had het bovenstaande gevoel ook wel. Het zag er gewoon niet helemaal lekker uit op 1680x1050 en 1920x1200 door de scaling. Ondanks de hoge pixeldichtheid van het beeldscherm zie je toch de softness van letters die wordt veroorzaakt doordat het beeld achteraf met een factor 1,36 of 1,78 wordt teruggeschaald. Subpixelrendering van fonts wordt op de scaled resoluties volgens mij ook niet benut.

Photoshoppers gaan voorlopig ook wat issues hebben. Op de scaled resoluties kun je niet lekker pixelperfect werken. Als je bijv. een zwarte lijn van één pixel dik tekent krijg je op 1920 een lijn van anderhalve pixel breed te zien (een zwarte lijn en eentje die door het middelen van pixels een lichter is. Op 1440x900 heb je het probleem dat je non-Retina-optimized apps er erg blokkerig uitzien waardoor je niet goed kunt beoordelen hoe een ontwerp van een website er op non-Retina-beeldschermen uitziet.

Wat je tevens gaat merken is dat arial eigenlijk een erg lelijk en lomp lettertype is. Arial is ontwikkeld als beeldschermlettertype en functioneert uitstekend bij lettergroottes van 10 tot 14 pixels. In print en op retina displays zie je dat het lettertype een stuk vetter is dan de presentatie op beeldschermen bij een lettergrootte van 10 tot 14 pixels suggereert. Arial is ook gewoon lelijker dan Helvetica (waar het een rip-off van is) om redenen waar ik niet direct mijn vinger op kan leggen. Een Helvetica Light ziet er op een retina display een stuk verfijnder uit dan Arial. Helaas is Arial het dominante lettertype op het web.

Windows 7 hebben we geprobeerd op de RMBP op de native resolutie van 2880x1800. Voor personen die goede ogen hebben levert dat nog steeds een leesbaar beeld op als je dicht bij het scherm zit. Ik vraag me wel af of het op lange termijn prettig werkt.

Ik vind het jammer dat Apple niet meteen de stap naar 3360x2100 heeft gemaakt (het viervoudige van 1680x1050). 1440x900 is een buttresolutie op een 15 inch paneel, net zo dramatisch als 1280x800 op 13 inch. Op een retinadisplay waar alles nog veel scherper en beter leesbaar is levert het helemaal lachwekkend grote letters en UI-elementen op.
Klopt, het scherm is op die scaled resolutie nog altijd beter dan niet retina schermen in de MacBooks maar het oogt net iets minder strak als de 1440 x 900 modus.

Dat photoshop met rechte lijnen nog iets anders oogt kan ook te maken hebben met het feit dat die nog niet aangepast is voor die resolutie? Ik zou me best kunnen voorstellen dat dat nog enige vertekening geeft.

Windows 7 in VM draait bij mij alleen goed als je hem op de resolutie instelt van de modus waar je OSX op ingesteld hebt. Op zich logisch, maar dan nog zie je dat VM Ware nog niet geschikt gemaakt is voor het retina scherm. Hebben jullie hem ook in een VM getest?

Ik moet zeggen dat ik mezelf even 'gedwongen' heb om op 1680 x 1050 te werken en na een tijdje went het wel en ben ik wel blij met de extra ruimte. En nog blijft het scherm strakker dan menig normaal scherm. Ik ga kijken of ik het een tijdje zo laat of dat ik me toch ga irriteren aan het feit dat het op 1440 nog strakker kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSaN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 22:17
Rivanov schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 22:51:
Toen straks nog in de Apple Store geweest. Helaas hadden ze geen model op voorraad.. Wel genoeg demo modellen (8 stuks)
Toen (= vroeger) straks (= later)?? Wat bedoel je in hemelsnaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Teknix1982 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:00:
[...]

Dat photoshop met rechte lijnen nog iets anders oogt kan ook te maken hebben met het feit dat die nog niet aangepast is voor die resolutie? Ik zou me best kunnen voorstellen dat dat nog enige vertekening geeft.
Zelfs al passen ze het aan, dan nog kun je niet pixelperfect werken (vooralsnog vrij belangrijk bij webdesign). Bij een lijn van één pixel verdelen over twee pixels. Of je moet op de native resolutie van het retina scherm werken, dan kan hij twee volledige pixels benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DaSaN schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 10:09:
[...]

Toen (= vroeger) straks (= later)?? Wat bedoel je in hemelsnaam?
"eerder vandaag".

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

arjankoole schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 08:55:
[...]
Moeilijk te zeggen. Ga je er windows op draaien?
Ja voor games ga ik windows draaien in bootcamp. (Windows 8 als ik van de huidige beta direct naar release kan).
[...]
Ook dat is lastig. Zo op het eerste gezicht zeg ik dat 't weinig zou mogen uitmaken.
Ja is idd lastig daarom vraag ik het hier :P Ik twijfel vooral of de CPU en GPU in de afgelopen 3 jaar zoveel zijn verbeterd dat een high-end notebook nu een oude snelle pc overtreft.

Andere meningen/benchmarks zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Heren,

nu zie ik de 13 inch macbook pro staan voor 999 euro, dit is een koopje, alleen twijfel ik of ik moet gaan voor de 'oude' macbook of de nieuwe met usb 3.0 en ivy bridge. Nu leek het me handig om die van 999 euro te kopen en een SSD en geheugen bij te gooien. Dan zit je bijna op dezelfde prijs als de nieuwe macbook pro van 1250 euro. Of zeggen jullie ga voor de nieuwe macbook pro? Uit reviews en benchmarks blijkt dat die maar 10% sneller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:44
Ik zou voor het 2011 model gaan ;) Tenzij je USB 3.0 persé nodig hebt. Die 10% processorkracht ga je in de praktijk nauwelijks merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 20:19
Mijn MBP retina is net binnen! En mijn eerste indruk is echt top! :*) :*)
Wat een prachtmachine. Het ziet er geweldig uit, gewicht is erg acceptabel voor een 15" machine en het retina scherm is echt om te smullen. Later meer!! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ibix had je hem besteld bij Apple store Amsterdam?
Hadden ze je vandaag gebeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

@Ibix:
Wat had je hiervoor voor laptop/desktop? En hoe ervaar je het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
Verwijderd schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:06:
Ibix had je hem besteld bij Apple store Amsterdam?
Hadden ze je vandaag gebeld?
Nee via apple.nl besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Ibix schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 13:59:
Mijn MBP retina is net binnen! En mijn eerste indruk is echt top! :*) :*)
Wat een prachtmachine. Het ziet er geweldig uit, gewicht is erg acceptabel voor een 15" machine en het retina scherm is echt om te smullen. Later meer!! :9
Heb jij de grootte laten staan op "best voor retina" ? Vind je die resolutie eigenlijk niet te laag? 1440 x 900?

In ieder geval veel plezier ermee! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Teknix1982 op 21-06-2012 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
pposthoorn schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:11:
@Ibix:
Wat had je hiervoor voor laptop/desktop? En hoe ervaar je het verschil?
Ik had hiervoor een;

- Macbook Air i7 1.8ghz (Verkocht)
- 24" Apple LED Display (Verkocht en wacht op een refresh van de 27" thunderbolt scherm)

Verschil is aanzienlijk, wat een snelheid en wat een scherm :P Later meer natuurlijk maar wel op een andere thread :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
Teknix1982 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:18:
[...]

Heb jij de grootte laten staan op "best voor retina" ? Vind je die resolutie eigenlijk niet te laag? 1440 x 900?

In ieder geval veel plezier ermee! :)
Nee want 1440x 900 ziet er zo verdomd "crisp" en gelikt uit! Althans wat ik tot nu toe heb gezien.
Snel zullen ook andere apps volgen en dan is het feest compleet. Ik heb het enkel op 1440x900 gebruikt. ( heb hem net 1.5 uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnvh
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 09:34
Ibix schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:17:
[...]

Nee via apple.nl besteld!
Nice! :)
Gewoon de standaard configuratie? Die 3 tot 4 weken is dus niet helemaal realistisch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punked24
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-02 15:47
Wanneer had je de bestelling gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Ibix schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:22:
[...]

Nee want 1440x 900 ziet er zo verdomd "crisp" en gelikt uit! Althans wat ik tot nu toe heb gezien.
Snel zullen ook andere apps volgen en dan is het feest compleet. Ik heb het enkel op 1440x900 gebruikt. ( heb hem net 1.5 uur)
Ja klopt, ondertussen ben ik aan het strakke wel gewend en begin ik het jammer te vinden dat mijn workspace toch aanzienlijk kleiner is dan hiervoor. (toen had ik een MBP 17") en deze heeft een full hd resolutie. Maar als ik die selecteer op de MBPR dan is het beeld net niet helemaal 'rustig'. Misschien is het wel omdat ik al een aantal dagen naar dat retestrakke scherm kijk en dat de grotere resolutie dan iets minder oogt. Ik vraag me af of jij dat ook zo ervaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
Johnvh schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 14:23:
[...]

Nice! :)
Gewoon de standaard configuratie? Die 3 tot 4 weken is dus niet helemaal realistisch? :)
Ja base configuratie. Nadat ik het besteld had gelijk na de WDDC stond het op 5-7 werkdagen verzendklaar. Vervolgens op 26/06 afleverdatum en vandaag 21/06 ontvangen. Ik heb wel heel snel na het bekendmaken besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Zojuist met SwitchResX mijn resolutie gewijzigd naar 2880 x 1800. Zo heb je wel heeeeeel veel workspace. Maar het scherm kan het goed aan! De letters zijn alleen wat klein, even kijken of daar ook wat aan te doen is. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-09 22:49
Is het trouwens mogelijk om bijvoorbeeld een Macbook in de VS te kopen en dan mee te brengen naar Nederland? Zonder extra kosten? Want dat scheelt wel 500 euro met de Retina..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 14:14

BioHazard

*\o/*

itsFuzeh schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 19:14:
Is het trouwens mogelijk om bijvoorbeeld een Macbook in de VS te kopen en dan mee te brengen naar Nederland? Zonder extra kosten? Want dat scheelt wel 500 euro met de Retina..
Pas is hierover nog een topic gesloten door de admins. Als je alles helemaal legaal via de douane speelt, maakt het allemaal niet zoveel meer uit. Doe je het minder legaal, mag je er hier niet over spreken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
itsFuzeh schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 19:14:
Op de terugweg zorgen dat hij uit de doos is en net doen of je hem meegenomen hebt naar de VS toen je heen ging. Mogen ze nooit weigeren lijkt me. Ze moeten alleen niet zien dat je hem daar gekocht hebt, dan moet je wel extra betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Teknix1982 op 21-06-2012 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 06:46
Ik heb een MBP uit mid 2010. Is het mogelijke de videokaart te wisselen (NVidea 330M). Medewerker van een mac-winkel in Almere kon me geen uitsluitsel geven. Ik heb er nog nooit van gehoord, dus het zal wel niet, maar misschien weet iemand hier er meer over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
Nope, is niet mogelijk. Sowieso ondersteunen maar weinig tot geen laptops het verwisselen van de videokaarten (dmv MXM (?) technologie), meestal zit deze gewoon vastgesoldeert.

Zo ook bij de Macbooks.

[ Voor 7% gewijzigd door RnB op 21-06-2012 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Teknix1982 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 19:19:
[...]
Op de terugweg zorgen dat hij uit de doos is en net doen of je hem meegenomen hebt naar de VS toen je heen ging. Mogen ze nooit weigeren lijkt me. Ze moeten alleen niet zien dat je hem daar gekocht hebt, dan moet je wel extra betalen.
En dat kunnen ze volgens mij vrij makkelijk controleren aan de hand van het serie nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Ook de gemiddelde douane?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:24
Ik heb nu een MacBook Air 13" en er staat een MacBook Pro Retina in bestelling. Inmiddels overweeg ik die echter te annuleren en te gaan voor een nieuwe MacBook Air 13" met 8GB RAM. Het geheugen is eigenlijk de enige voor mij echt beperkende factor aan m'n huidige Air. Het retinascherm was erg aanlokkelijk en als geheel spreekt het apparaat me zeker aan. Maar ik zie nu al helemaal hoe dat gaat lopen. De kwaliteit van het scherm op 1440x900 wordt verslavend, dus hogere resoluties zullen me niet aanstaan. Vervolgens is het toch wel een behoorlijk log apparaat voor 1440x900 aan ruimte die ik nu op m'n Air ook al heb in een veel compacter dingetje. Zodra er volgend jaar een versie wordt geïntroduceerd die 3360x2100 aankan (1680x1050 retina), ben ik de eerste die in de rij staat. Maar ik vrees dat ik mezelf nu een groot plezier zou doen door de lekkernij die retina heet nog even af te houden. Graag de bevindingen van wie dezelfde overstap maken.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiVanc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2023
Z-Dragon schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 19:50:
Ik heb nu een MacBook Air 13" en er staat een MacBook Pro Retina in bestelling. Inmiddels overweeg ik die echter te annuleren en te gaan voor een nieuwe MacBook Air 13" met 8GB RAM. Het geheugen is eigenlijk de enige voor mij echt beperkende factor aan m'n huidige Air. Het retinascherm was erg aanlokkelijk en als geheel spreekt het apparaat me zeker aan. Maar ik zie nu al helemaal hoe dat gaat lopen. De kwaliteit van het scherm op 1440x900 wordt verslavend, dus hogere resoluties zullen me niet aanstaan. Vervolgens is het toch wel een behoorlijk log apparaat voor 1440x900 aan ruimte die ik nu op m'n Air ook al heb in een veel compacter dingetje. Zodra er volgend jaar een versie wordt geïntroduceerd die 3360x2100 aankan (1680x1050 retina), ben ik de eerste die in de rij staat. Maar ik vrees dat ik mezelf nu een groot plezier zou doen door de lekkernij die retina heet nog even af te houden. Graag de bevindingen van wie dezelfde overstap maken.
Ik had het nog nooit zo bekeken maar dat is een erg goede redenering. Ik twijfel zelf tussen de aanschaf van een RMBP en een MBA 13". Dit argument neem ik zeker mee!

Ook wat betreft prestaties doet de MBA het bijzonder goed. Hier een film met een vergelijking

twitter: @NiVanc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
Teknix1982 schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 19:19:
[...]

Tja, als t niet helemaal legaal is doe ik t toch maar niet he :P
Dan denk ik dat ik wel voor de 15" uit 2011 ga hier bij de ivizi, of de 13" MBA.. De MBP valt tenminste nog te upgraden en is maar 1500 daar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Welke upgrades zou je willen doen? Meer dan 8GB geheugen is een prijzige zaak met maar twee sloten. Dan kun je beter een Air nemen met al 8GB erin. De CPU en de videokaart zijn niet te upgraden, maar de videokaart is waarschijnlijk sowieso niet belangrijk voor je, als je een Air overweegt. Wat resteert, is alleen de SSD. Voor 1500 euro heb je geen SSD in je Pro, dus die zou je dan dus later moeten kopen, terwijl je die met een Air meteen al hebt...

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabakje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-08 15:37
Weet iemand in brabant/gelderland een winkel waar je de macbook pro retina en de macbook pro high res matte met elkaar kunt vergelijken? Of zul je dan naar de apple store in amsterdam moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Zodra er volgend jaar een versie wordt geïntroduceerd die 3360x2100 aankan (1680x1050 retina), ben ik de eerste die in de rij staat.
Tja, maar hoe groot is de kans dat die er komt? Apple houdt ook nog steeds vast aan 1280x800 op de 13" MBP. Als ze besluiten om met retina-schermen te komen, kan ik me niet voorstellen dat ze dan niet in 1 keer de resolutie gebruiken die ze willen blijven vasthouden op 15".

Tenzij 2880x1800 al wel kon, en 3360x2100 op dit moment nog niet, maar dat lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
Z-Dragon schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 20:04:
Welke upgrades zou je willen doen? Meer dan 8GB geheugen is een prijzige zaak met maar twee sloten. Dan kun je beter een Air nemen met al 8GB erin. De CPU en de videokaart zijn niet te upgraden, maar de videokaart is waarschijnlijk sowieso niet belangrijk voor je, als je een Air overweegt. Wat resteert, is alleen de SSD. Voor 1500 euro heb je geen SSD in je Pro, dus die zou je dan dus later moeten kopen, terwijl je die met een Air meteen al hebt...
Ik bedoel dat ik zelf voor 40 euro RAM erin zet, niet zo prijzig als in de winkel dus. En een SSD ook zelf erin. De MBP heeft een quad core. De Air een dual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carfreak02
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-09 19:25
Ook hier is het Retina model vandaag afgeleverd, direct na de Keynote van afgelopen maandag besteld. Het 'duurdere' model met 2,6 Quad en 16 GB geheugen. Het design is zoals verwacht wel het kwijlen waard tijdens het unboxen. De details die we inmiddels kennen blijven mooi, het gegraveerde MacBook Pro op de bodem bijvoorbeeld. In vergelijking met mijn 'oude' 11 inch 1,8 i7 MacBook Air is het contrast toch wel aanwezig, niet alleen qua snelheidsverschil maar ook qua omvang.

Het scherm is 'amazing' - de scherpte van de iPad en iPhone 4 op je Mac. Wonderbaarlijk scherp natuurlijk maar dit zal naar verwachting bijzonder snel wennen, net als bij de scherpte bij de iPad en iPhone ook snel gewend was.

Overigens las ik hier dat men klaagde over de setting op 1920x1200, uiteraard het is minder scherp dan de 1440x900 stand. Neemt niet weg dat het nog steeds bijzonder scherp wordt weergegeven in vergelijking met een MacBook scherm van de vorige generatie of een laatste generatie iMac. De 1920 resolutie is wat mij betreft dan ook een heerlijke resolutie om mee te werken én opschakelen naar het echte werk is een kwestie van een klik.

Het enige mindere punt wat ik kan bedenken is het gewicht, uiteraard lichter dan een 13 inch MacBook Pro maar in vergelijk met een Air toch 1,00 kg extra bagage. Jammer, maar met het leveren van een dergelijke performance en Retina display toch het compromis wat je maken moet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Muthas schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 20:31:
[...]

Tja, maar hoe groot is de kans dat die er komt? Apple houdt ook nog steeds vast aan 1280x800 op de 13" MBP. Als ze besluiten om met retina-schermen te komen, kan ik me niet voorstellen dat ze dan niet in 1 keer de resolutie gebruiken die ze willen blijven vasthouden op 15".

Tenzij 2880x1800 al wel kon, en 3360x2100 op dit moment nog niet, maar dat lijkt me sterk.
Het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat 3360x2100 op dit moment nog niet kan, wanneer je zaken als batterijduur e.d. meeneemt. Het lijkt mij ook niet onwaarschijnlijk dat het volgend jaar wel kan, nu al langzaamaan zeker wordt dat de iPhone 5 (of hoe hij ook moge gaan heten) in het najaar een IGZO-scherm gaat krijgen. Daarmee zijn hogere resoluties veel makkelijker te bewerkstelligen. Tegen de zomer zou die technologie best z'n weg kunnen vinden naar de MacBooks.
itsFuzeh schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 20:38:
[...]

Ik bedoel dat ik zelf voor 40 euro RAM erin zet, niet zo prijzig als in de winkel dus. En een SSD ook zelf erin. De MBP heeft een quad core. De Air een dual.
40 euro of 100 euro maakt het verschil niet. Zeker als je naar het risico kijkt wat zelf gaan sleutelen met zich meebrengt. Zelf als je niks sloopt, heb je het toch moeilijker met garantie claimen als ze zien dat je zelf hebt zitten "rommelen". 256GB SSD fabriek-af is duur in een Pro, maar in de Air heb je die al. Dan blijft de processor over. Er zijn maar weinig zaken waarbij je dat verschil zult merken.

@carfreak02 Werk jij alleen op je laptop zelf of gebruik je er een extern scherm bij?

[ Voor 8% gewijzigd door Z-Dragon op 21-06-2012 21:19 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Count_B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-09 15:14
Ik heb een smc reset gedaan op mijn macbook pro maar als ik deze nu aanzet dan gaat mijn ventilator op volle toeren draaien en dat blijft zo totdat ik mijn Macbook uitzet. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit op kan lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Ik heb zojuist het programma switchresx gebruikt om mijn resolutie op 2880 x 1800 te zetten. Ik las ergens op een forum dat dat kon. Op zich leuk, echter ik vond het te klein dus heb het teruggezet en switchresx geuninstalled. Echter nu werken mijn beeldscherminstellingen niet meer. En bij de grootste setting geeft hij nu 1440 x 900 ipv de 1900 resolutie. En best voor retina geeft ie iets van 900. Ik vrees dat dat programmaatje iets veranderd heeft in mijn basisinstellingen. hier iemand ervaring mee? Anders moet ik maar een volledige herinstallatie doen maar ik hoop dat een van jullie mij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Niemand heeft de RMBP al binnen, behalve jij en nog iemand anders geloof ik. Dus weinig kans dat je ervaringen gaat horen. :P Ik heb wel het een en andere gelezen over die app, het scheen niet helemaal stabiel te werken.
Ik ben bang dat het toch een herinstallatie word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Ja dat heb ik nu ook gelezen. Hij schijnt bij een uninstall bepaalde systeemfiles te verwijderen op een Rmbp... :s

edit:

Via Lion recovery modus een reinstall gedaan zonder mijn data te verliezen en dat heeft het probleem opgelost. Gelukkig maar! Ook handig dat dat zo kan. Doet hij dan een volledige nieuwe installatie op die manier?

[ Voor 50% gewijzigd door Teknix1982 op 21-06-2012 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibix
Heb vandaag +- 6 uur achter de Macbook Pro Retina gezeten en met alle resoluties gespeeld.
Op de Retina 1440x900 stand is het een genot en ook de andere scaled resoluties worden heel mooi gescaled.
Geen last van koppijn of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Ibix schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 23:52:
Heb vandaag +- 6 uur achter de Macbook Pro Retina gezeten en met alle resoluties gespeeld.
Op de Retina 1440x900 stand is het een genot en ook de andere scaled resoluties worden heel mooi gescaled.
Geen last van koppijn of wat dan ook.
Welke resolutie heb je hem nu standaard op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Laatst online: 16-08 19:58

Maartenvs

For Sale

Is het geluid van de fans echt merkbaar minder "aanwezig"? Op mijn huidige MBP kan ik me behoorlijk irriteren aan het geluid als de fan boven de 3500rpm gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Maartenvs schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 00:21:
Is het geluid van de fans echt merkbaar minder "aanwezig"? Op mijn huidige MBP kan ik me behoorlijk irriteren aan het geluid als de fan boven de 3500rpm gaan.
Ik heb ze nog helemaal niet gehoord en werk er nu al 4 dagen nonstop mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

pposthoorn schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 01:22:

Maar even wat test gedraaid en zowel op GPU als CPU gebied scoort de RMBP beter dan mijn huidige desktop :D
CPU is tot 30% sneller en GPU een paar %. Ik ga er dus in ieder geval niet op achteruit en dat is voor mij prima want ik had niet het idee dat mijn desktop traag wordt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Nu online
Draaien de fans op de 'oude' macbook pro irritant? Ik bedoel heb je hier veel last van? Ook als de macbook pro idle staat? Ik vraag dit omdat ik de macbook pro wil gaan halen, omdat ik altijd dacht dat je hiervan de fan amper hoorde met werken. Op mijn windows laptop draait die continu en dat is vrij vervelend.

[ Voor 43% gewijzigd door Untouchablezz20 op 22-06-2012 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Zojuist mijn Macbook Pro 15" mid 2009 geupdate naar OS X 10.7.4 en daarbij gingen de fans voor een minuutje full speed, dan maken ze te vele herrie. Ik stoor me er dan aan. Komt ook wel eens voor als je hem zwaar belast.
Ik wacht dus met smart op de RMBP met zijn stille fans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Untouchablezz20 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 00:36:
Draaien de fans op de 'oude' macbook pro irritant? Ik bedoel heb je hier veel last van? Ook als de macbook pro idle staat? Ik vraag dit omdat ik de macbook pro wil gaan halen, omdat ik altijd dacht dat je hiervan de fan amper hoorde met werken. Op mijn windows laptop draait die continu en dat is vrij vervelend.
Bij mijn 13'' worden de fans pas luidruchtig wanneer ik hem laat zweten (denk aan gamen, flinke photoshop bewerkingen maken, video/audio converteren), de fans gaan ook pas harder draaien bij een temperatuur van >75 graden. Bij normaal gebruik (denk aan surfen, mailen, muziek draaien, documentjes tikken) hoor je helemaal niets. In een volledig stille ruimte hoor je alleen de harde schijf, mocht je die erin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:00
RnB schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 06:45:
[...]

Bij mijn 13'' worden de fans pas luidruchtig wanneer ik hem laat zweten (denk aan gamen, flinke photoshop bewerkingen maken, video/audio converteren), de fans gaan ook pas harder draaien bij een temperatuur van >75 graden. Bij normaal gebruik (denk aan surfen, mailen, muziek draaien, documentjes tikken) hoor je helemaal niets. In een volledig stille ruimte hoor je alleen de harde schijf, mocht je die erin hebben.
Zelfs mijn harde schijf hoor ik niet :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-04 22:50
Klein vraagje:

Ik heb een macbook pro 13" die nu toch 2 jaar oud is.

Deze heeft 4 gig ram. Ik vroeg mij af, indien ik er wat meer ram in steek, of ik merkbare verschillen zal voelen? Vlotter, meer kunnen draaien? Zo ja, hoeveel zou ik er van moeten maken?

Ik gebruik geen photoshop of andere zware programmas maar merk toch dat hij soms wat trager durft zijn.
Ik weet dat SSD ipv harde schijf veel helpt, maar daar gaat het hier niet om, enkel de ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
*knip*, niet meer van toepassing.

heb reactie van chris bloom op de zebra's wallpaper. ze hebben besloten iedereen een gratis gepersonaliseerde versie te sturen die er om vragen. dan moet je jouw naam en email achterlaten en dat wordt dan subtiel in het watermerk gedaan. Maargoed, hij is hier al gepost omdat hij in IOS 6 zit.

[ Voor 108% gewijzigd door Teknix1982 op 22-06-2012 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Laatst online: 06:58

Pixeltje

Woo-woohoo!

Jizzaa schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 07:48:
Klein vraagje:

Deze heeft 4 gig ram. Ik vroeg mij af, indien ik er wat meer ram in steek, of ik merkbare verschillen zal voelen? Vlotter, meer kunnen draaien? Zo ja, hoeveel zou ik er van moeten maken?

Ik gebruik geen photoshop of andere zware programmas maar merk toch dat hij soms wat trager durft zijn.
Ik weet dat SSD ipv harde schijf veel helpt, maar daar gaat het hier niet om, enkel de ram.
Je gaat meer plezier hebben van een SSD dan van extra geheugen. Ik heb eerst mijn late 2009 model voorzien van 8GB geheugen in plaats van 4GB, wat op zich prima was maar de gevolgen daarvan merk je pas met 40 RAW foto's open in Photoshop (bijvoorbeeld). Een halfjaar later een SSD erbij geklust en dát maakte verschil in mijn alledaagse dingen. Opstarten (is meer een maandelijks ritueel) gaat veel sneller, programma's openen, grote bestanden laden, filetransfer, je mac voelt gewoon veel sneller door die SSD. Als je het geld eraan kunt besteden zou ik éérst voor een SSD gaan, als je dan nog snelheid mist kun je altijd nog geheugen aanvullen.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:33
RnB schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 06:45:
[...]

Als ik in een (nagenoeg) stille ruimte zit hoor ik constant de fan van m'n 13'' Pro (Early 2011). In idle op 2000RPM is het een constant geluid wat nog best irritant is. Maar ach, alles was beter dan de laptop die ik daarvoor had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:00
Stef42 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 08:46:
[...]

Als ik in een (nagenoeg) stille ruimte zit hoor ik constant de fan van m'n 13'' Pro (Early 2011). In idle op 2000RPM is het een constant geluid wat nog best irritant is. Maar ach, alles was beter dan de laptop die ik daarvoor had.
Hmm, wat vreemd. In mijn 13" MacBook Pro (late 2011) hoor ik ze helemaal niet als ze op 2000 rpm draaien.
Dan moet je wel een heel erg goed gehoor hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Klein vraagje:

Ik heb de 2006 Macbook (white) van mijn vriendin vorig jaar een boost gegeven met een 80GB SSD en meer mem. De SSD maakt echt mega verschil (denk in verdubbeling van performance in normale taken als het niet meer is), geheugen een stuk minder. OSX heeft namelijk van zichzelf al vrij efficiënt geheugenbeheer en daar krijg je pas last van als je het allemaal wil aanspreken zoals bijv zware bewerkingen in Photoshop, iMovie oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSaN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 22:17
Klein vraagje:

Ik heb laatst mijn macbook pro 13" mid 2009 van 2 gb naar 8 gb ram geupgrade (kosten: 60 euro). Het leek toen alsof ik een nieuwe macbook had, zo ontzettend veel sneller vergeleken met daarvoor. Ik heb nu ook totaal geen page-outs meer, en mijn macbook gaat weer een even mee.

SSD merk je waarschijnlijk meer van, maar is ook gelijk een stuk duurder. Met de lage RAM-prijzen zou ik er geen seconde over twijfelen, en het RAM in jouw geval direct verdubbelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Untouchablezz20 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 00:36:
Ze draaien wel continu, maar je hoort ze alleen als je ofwel met je oren op 't toetsenbord gaat liggen, of als je de cpu stresst. Dan gaan ze harder draaien en dat hoor je wel gewoon vanaf een normale werkafstand.

Maar over 't algemeen is de hdd luider dan de fans. (Dus regel een ssd :P)

[ Voor 42% gewijzigd door CyBeR op 22-06-2012 10:45 . Reden: Euh, blijkbaar was er nog een pagina. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-04 22:50
Nu doen jullie mij toch twijfelen om niet alleen de ram te verdubbelen maar ook SSD erin te steken. Uiteindelijk kan deze upgrade mijn mbp weer voor een lange tijd up to date maken.

Nu heb ik wel geen zin om er zelf aan te prutsen en open te vijzen. (Ook al is dit niet moeilijk) Ik heb mijn macbook in de switch gekocht, en ben ook zeer te vreden van hun service & hersteldienst. Iemand idee hoeveel het kost om dit bij de switch te laten doen? (En kan ik eventueel zelf mijn ram en ssd kopen en zo er laten insteken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-02 10:51
Het is jammer om te lezen dat de geschaalde modi van de RMBP niet zo denderend lijken te zijn, in ieder geval niet voor professioneel (pixel-precise) gebruik. Daarmee is de meerwaarde van de nieuwe 15" ten opzichte van een Air ineens een stuk kleiner voor veel mensen, de effectieve schermruimte blijft immers gelijk. Ik had gehoopt dat er een stand was waarbij native gewerkt kon worden met een aangepaste dpi, maar ik begrijp dat OSX dat niet faciliteert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik snap dat pixel-precise gebeuren niet helemaal.

Welke photoshopper pixelneukt er precies zonder magnification aan te hebben?

Pixels zijn bedoeld om te klein te zijn voor mensen om te zien.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 22-06-2012 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-07 19:53
Kernel panics all over the place :( toch maar even naar de apple store met dat ding. Mid 2010 go vervang my logic board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Laatst online: 06:58

Pixeltje

Woo-woohoo!

Jizzaa schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 10:45:
Nu doen jullie mij toch twijfelen om niet alleen de ram te verdubbelen maar ook SSD erin te steken. Uiteindelijk kan deze upgrade mijn mbp weer voor een lange tijd up to date maken.

Nu heb ik wel geen zin om er zelf aan te prutsen en open te vijzen. (Ook al is dit niet moeilijk) Ik heb mijn macbook in de switch gekocht, en ben ook zeer te vreden van hun service & hersteldienst. Iemand idee hoeveel het kost om dit bij de switch te laten doen? (En kan ik eventueel zelf mijn ram en ssd kopen en zo er laten insteken?)
De meeste centers zetten geen hardware erin die je niet bij hun gekocht hebt. Heeft oa. met garantie te maken.

Nogmaals, ik zou, als je niet beide in één keer kunt doen, eerst een SSD erin zetten. Koop voor ongeveer 200 euro een Samsung 830 of een Crucial M4 van 256GB en je hebt een evengrote schijf als nu maar 5 keer zo snel. Als je wel beide upgrades kunt en wil betalen kun je er geheugen bijzetten maar nogmaals, als je aangeeft dat je de machine niet zwaar belast lijkt me dat zonde geld. Kan altijd nog.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• litemotiv
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-02 10:51
CyBeR schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:14:

Bij bijvoorbeeld webdesign is het wel echt problematisch omdat je niet alleen werkt voor mensen met een retina scherm, maar juist voor de meerderheid met een 1600/1366/1280 scherm. Het kan er dan wel best uitzien op je RMBP, maar je kan niet goed bepalen hoe het voor de rest uitpakt. Alleen op een 1:1 of 2:1 pixelmapping kan dat, maar dan heb je op de RMBP dus of ontzettend kleine schermelementen, of een effectieve schermruimte die gelijk is aan een Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja, als je zulk soort werk doet moet je dus een 2e scherm hebben met een normale dpi totdat een meerderheid van je bezoekers retinaschermen heeft. Hoort bij het werk. Net als dat audio engineers meerdere speakersets hebben.

En 1440x900 is gewoon de reso van de normale macbook pro zonder high-res scherm.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 22-06-2012 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Als pixels echt belangrijk voor je zijn kun je in 1920x1200 mode ook ervoor kiezen om in Photoshop op 200% grootte te werken. Elke pixel in 1920x1200 is dan twee keer zo groot (vanwege de 200%). Dan heb je dus een (full screen) werkveld van 960x600, en als je dat langs de resolutie van het retina scherm legt is dat dus exact 3x zo groot. Er hoeven dan geen halve pixels worden afgebeeld dus je kunt heel mooi je pixel art ontwerpen. Sowieso doe je dat eigenlijk niet op 100% als je 1920x1200 op 15" hebt, of je tuurt graag een hele werkdag op een paar cm van je scherm.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
DaSaN schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 09:11:
[...]

Ik heb laatst mijn macbook pro 13" mid 2009 van 2 gb naar 8 gb ram geupgrade (kosten: 60 euro). Het leek toen alsof ik een nieuwe macbook had, zo ontzettend veel sneller vergeleken met daarvoor. Ik heb nu ook totaal geen page-outs meer, en mijn macbook gaat weer een even mee.

SSD merk je waarschijnlijk meer van, maar is ook gelijk een stuk duurder. Met de lage RAM-prijzen zou ik er geen seconde over twijfelen, en het RAM in jouw geval direct verdubbelen.
Dat komt omdat je eerst gewoon te weinig had. Van 2GB naar 4GB had vrijwel hetzelfde resultaat gegeven, dus van 4GB naar 8GB maakt onder de meeste omstandigheden geen groot verschil.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-09 17:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

CyBeR schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:14:

Op standaard-dpi beeldschermen zijn pixels met het blote oog eenvoudig zichtbaar en is het dus noodzakelijk om enige zorg te besteden aan anti-aliasing van bijvoorbeeld kleine iconen. Het beeldscherm op de Retina MacBook Pro is op dit moment voor dit soort werk niet ideaal. Op de normale optimized voor Retina resolutie (equivalent van 1440x900) zijn ontwerpen in Photoshop erg blokkerig door de scherpte van het beeldscherm. Hiermee kun je niet beoordelen hoe een ontwerp eruit ziet op een standaard-dpi-scherm en ook niet op een retinascherm (dan wordt typografie in ieder geval scherp gerenderd wat het in Photoshop niet doet). Een standaard-dpi-beeldscherm heeft een soort van natuurlijk anti-aliasing filter door de grotere afstand tussen de subpixels.

Op de scaled resoluties van 1680x1050 en 1920x1200 krijg je het probleem dat je er onbedoelde of dubbele anti-aliasing plaatsvindt door de scaling achteraf van 3360x2100 of 3840x2400 naar 2880x1800. Een harde lijn van één pixel wordt er een van 'anderhalve' pixel door het middelen van de kleuren van aangrenzende pixels. Een icoon dat in Photoshop gedownscaled is van een groter formaat en waar al anti-aliasing / pixelmiddeling in zit wordt nog eens geanti-aliased door de scaling achteraf. Nu moet je dus gaan zoomen om het resultaat te kunnen beoordelen maar eigenlijk wil je dit op 100 procent weergave kunnen beoordelen zoals de gebruiker het ook zal zien.

Webdesigners zullen het probleem blijven houden dat hun ontwerpen die niet gemaakt zijn voor HiDPI met brakke typografie worden weergegeven in Photoshop. Type-layers worden volgens mij gewoon omgezet naar bitmaps en niet realtime gerenderd. Een stukje tekst die in die browser op retinakwaliteit wordt weergegeven blijft er in een standaard-dpi Photoshop-ontwerp blokkerig uitzien.

Het hele probleem is natuurlijk te omzeilen door op een extern beeldscherm te werken.
CyBeR schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 11:23:
Ja, als je zulk soort werk doet moet je dus een 2e scherm hebben met een normale dpi totdat een meerderheid van je bezoekers retinaschermen heeft. Hoort bij het werk. Net als dat audio engineers meerdere speakersets hebben.

En 1440x900 is gewoon de reso van de normale macbook pro zonder high-res scherm.
Dat klopt wel maar 1440x900 is een Apple-onwaardige resolutie voor een 15 inch beeldscherm zoals 1280x800 ook lachwekkend laag is voor een 13 inch display. De wow-factor van het beeldscherm in de RMBP wordt aangetast doordat alles er lomp groot uitziet op het retina-equivalent van 1440x900. Was het 1680x1050 geweest dan had je een normale real estate gehad voor een 15 inch beeldscherm en waren de scaled resoluties die de kwaliteit van het beeldscherm nadelig beïnvloeden niet nodig geweest. 1440x900 is leuk voor foto- en videobewerking (ruimte voor full hd video en tools). Ik vind het zonde dat Apple zo dicht bij was en net dat laatste stukje laat liggen om dit product perfect te maken.

Overigens zijn websites en pdf's met fraaie typografie wel een genot om te zien op de retinadisplay. Voor webdesigners zijn retinadisplays een zegen. Op standaard-dpi-beeldschermen komen lettertypen die niet specifiek voor beeldschermgebruik zijn ontwikkeld alleen tot hun recht bij grote lettergroottes. Retina maakt het mogelijk om ook voor broodteksten in een normale lettergrootte afwijkende typografie te gebruiken.
Een MBA is veel lichter dan een MBP. Daar staat tegenover dat een MBP veel krachtiger is. Je hebt het dubbele aantal cores. Die cores zijn hoger geklokt en de gpu is veel krachtiger. Het beeldscherm van de RMBP is mooier en je kunt in 1680x1050 of 1920x1200 werken. Als je serieus werkt moet verzetten heeft een RMBP veel voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Jizzaa schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 10:45:
Iemand idee hoeveel het kost om dit bij de switch te laten doen? (En kan ik eventueel zelf mijn ram en ssd kopen en zo er laten insteken?)
Best gewoon eens binnenspringen en vragen. Vermoedelijk zal je het standaard uurtarief moeten betalen, zal iets van een € 80 à € 100 zijn gok ik. De vraag is natuurlijk of ze het al dan niet willen doen, maar als je het een beetje goed aanbrengt zal dat denk ik geen probleem zijn.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:41

Amiet01

Master_A

Ik heb sinds gisteren eindelijk een Macbook Pro 13.3 inch met i7 CPU. Het is erg wennen hoe alles in OSX werkt aangezien ik een Windows gebruiker was. Maar so far ben ik wel erg enthousiast, vooral verschillende desktops die je dan kunt maken zijn erg handig. Het filesystem is wel erg wennen. Een simpel ding zoals een snelkoppeling maken naar een bepaalde netwerkshare op mijn Synology ging al niet, want ik krijg dan namelijk een foutmelding als ik de snelkoppeling open dat hij de opgegeven map oid niet kan vinden.

Ook vroeg ik mij af hoe het in OSX werkt qua netwerkaansluiting prioriteit. Dus stel ik ben verbonden met mijn Wifi netwerk en ik plug er een LAN kabel in, dan leek het er bij mij niet op dat de verbindingen switchten van Wifi naar LAN. Dat merkte ik aan het streamen van 1080p films, want die schokten toen best wel. Terwijl als ik de wifi dan uitzette, dit niet meer was...

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:59
Klopt sessies die staan (zolang de bestaande connectie er is) blijven actief alleen nieuwe sessies zal hij naar de ethernet poort doorzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Femme schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 13:09:
[...]

Op standaard-dpi beeldschermen zijn pixels met het blote oog eenvoudig zichtbaar en is het dus noodzakelijk om enige zorg te besteden aan anti-aliasing van bijvoorbeeld kleine iconen.
Juist. Dat ontken ik niet, maar je vertelt mij niet dat mensen die met de hand zaken anti-aliasen, dat doen zonder vergroting.

Pixels zijn bedoeld om onzichtbaar te zijn. Echter wordt dat pas gehaald met de retina (en andere hoge ppi) schermen.

Overigens, ik heb er even mee gespeeld en op reguliere x2 ziet photoshop er idd niet uit. Maar dat ligt uiteraard aan dat photoshop nog niet retina-geschikt gemaakt is. Vraag me af wat de tactiek van Adobe hierin gaat worden, qua afbeelden op 100% grootte: a la final cut pro gewoon pixels 1:1 gebruiken, of zelf scalen zodat 't een normale grootte heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 22-06-2012 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alleen erg jammer dat deze MBPR gewoon echt nergens te verkrijgen is.
Ik sta sinds vorige week donderdag op de bellijst maar ze lijken niet veel binnen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

Voor mensen die de retina graag willen hebben. Media Markt Rotterdam heeft de standaardversie 2.3 op voorraad.

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 14:11:
[...]
Overigens, ik heb er even mee gespeeld en op reguliere x2 ziet photoshop er idd niet uit. Maar dat ligt uiteraard aan dat photoshop nog niet retina-geschikt gemaakt is. Vraag me af wat de tactiek van Adobe hierin gaat worden, qua afbeelden op 100% grootte: a la final cut pro gewoon pixels 1:1 gebruiken, of zelf scalen zodat 't een normale grootte heeft.
Ik denk/hoop dat je naast de knop 'Actual pixels' ook een knop 'Actual dimensions' ofzo er bij krijgt. Die hem dan schaalt alsof je 'actual pixels' doet op een 1440x900 scherm.

Want als je een foto van 10 megapixel aan het editten bent is het juist handig om van de hoge DPI gebruik te maken (zoals aperture en final cut doen). Maar voor web graphics zou je liever blokken van 2x2 pixels als pixel zien.

Eigenlijk precies zoiets als Safari nu al doet als je gewoon een web pagina bekijkt, dan schaalt hij de afbeeldingen ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 22:38
Pixeltje schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 08:32:
[...]

Je gaat meer plezier hebben van een SSD dan van extra geheugen. Ik heb eerst mijn late 2009 model voorzien van 8GB geheugen in plaats van 4GB, wat op zich prima was maar de gevolgen daarvan merk je pas met 40 RAW foto's open in Photoshop (bijvoorbeeld). Een halfjaar later een SSD erbij geklust en dát maakte verschil in mijn alledaagse dingen. Opstarten (is meer een maandelijks ritueel) gaat veel sneller, programma's openen, grote bestanden laden, filetransfer, je mac voelt gewoon veel sneller door die SSD. Als je het geld eraan kunt besteden zou ik éérst voor een SSD gaan, als je dan nog snelheid mist kun je altijd nog geheugen aanvullen.
Ik heb exact het zelfde gedaan. Door de upgrade weet ik haast zeker dat mijn laptop nog 2/3 jaar mee kan.
8GB en 256SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke vestiging is dit sharnout?
Rotterdam Alexandrium
Rotterdam Beijerlandselaan
Rotterdam Centrum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2024

Scharnout

Meuk

Verwijderd schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 15:15:
Welke vestiging is dit sharnout?
Rotterdam Alexandrium
Rotterdam Beijerlandselaan
Rotterdam Centrum
Scherp. Centrum

And Bob's your uncle ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Saturn utrecht heeft 2 binnen.
nu nog 1 dus ;-)

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Laatst online: 04:08
Scharnout schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 15:00:
Voor mensen die de retina graag willen hebben. Media Markt Rotterdam heeft de standaardversie 2.3 op voorraad.
Weet je een hoeveelheid?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
Je kunt de MediaMarkt toch ook gewoon bellen (zie website) voor dat soort dingen :? of wimpelen ze je dan af met "we kunnen niks over voorraad zeggen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Laatst online: 04:08
Zijn maar tot 17:00 telefonisch bereikbaar.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 09:43
Zojuist een Retina basis model bij de Mediamarkt in Maastricht gehaald. (Dit was de 1e en enige, geen voorraad meer)
Nu meteen Mountain Lion installeren zoals op mijn vorige Macbook pro, ik ben zo blij als een kind.
Het beeldscherm is echt haarscherp en de laptop is opvallend dun tegenover de oude macbook pro nu ik zo zo naast elkaar heb liggen.

Leuk nieuw speelje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

Het valt me nog mee hoeveel mensen de nieuwe Retina Macbook aanschaffen. De prijs is namelijk echt niet flauw.

Misschien over een tijd... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Ik werd vandaag alweer door iCentre gebeld. Mijn macbook pro retina was binnen. Dus ik zeg tegen die kerel, die heb ik al sinds maandag dus die kan niet voor mij zijn. Hij was wel verbaasd. Het is dus blijkbaar toch een fout geweest dat ik hem zo vroeg had. Naja, geeft niets, ben er blij mee.
RVE_NL schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 21:36:
Zojuist een Retina basis model bij de Mediamarkt in Maastricht gehaald. (Dit was de 1e en enige, geen voorraad meer)
Nu meteen Mountain Lion installeren zoals op mijn vorige Macbook pro, ik ben zo blij als een kind.
Het beeldscherm is echt haarscherp en de laptop is opvallend dun tegenover de oude macbook pro nu ik zo zo naast elkaar heb liggen.

Leuk nieuw speelje :D
Mooi scherm he?! Welke beeldinstelling heb jij hem staan? De best voor retina of de hogere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVE_NL
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 09:43
Ik heb hem momenteel op best for Retina staan, mijn oude Macbook Pro had immers ook max1440x900.
Ik wil wel 1680x eens proberen, vindt dat er toch ook behoorlijk amazing uitzien, 1920 is me toch wat klein voor 15''.
Jij hebt hem al iets langer, wat zijn jou bevindingen qua resolutie?

Speakers zijn trouwens verbeterd t.o.v. van de vorige Macbook Pro, maar ik kan nou ook weer niet zeggen dat het beter geluid is dan mijn Bowsers & Wilkins C5 in-ears. Maar wel leuk om even een muziekje op te zetten tijdens het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
Femme schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 13:09:
[...]

Een MBA is veel lichter dan een MBP. Daar staat tegenover dat een MBP veel krachtiger is. Je hebt het dubbele aantal cores. Die cores zijn hoger geklokt en de gpu is veel krachtiger. Het beeldscherm van de RMBP is mooier en je kunt in 1680x1050 of 1920x1200 werken. Als je serieus werkt moet verzetten heeft een RMBP veel voordelen.
Ik verwacht de kracht van de MBP in het algemeen niet zo nodig te hebben. Een SSD hebben ze allebei, en het liefst heb ik 16GB RAM, maar met 8GB red ik me ook heel aardig. Het voornaamste punt is dat ik vooral op een groot extern scherm zal werken, en ik me zorgen maak of de HD4000 dat wel aankan. De HD3000 stelt me wat dat betreft teleur. 2650x1440 minimaal, maar mogelijk 2-4 keer zoveel als er binnen een jaar een Cinema Display met retina komt.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
RVE_NL schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 21:57:
Ik heb hem momenteel op best for Retina staan, mijn oude Macbook Pro had immers ook max1440x900.
Ik wil wel 1680x eens proberen, vindt dat er toch ook behoorlijk amazing uitzien, 1920 is me toch wat klein voor 15''.
Jij hebt hem al iets langer, wat zijn jou bevindingen qua resolutie?

Speakers zijn trouwens verbeterd t.o.v. van de vorige Macbook Pro, maar ik kan nou ook weer niet zeggen dat het beter geluid is dan mijn Bowsers & Wilkins C5 in-ears. Maar wel leuk om even een muziekje op te zetten tijdens het werken.
De eerste paar dagen had ik hem ook op 1440 maar ik begon me toch te ergeren aan de kleine workspace. Hiervoor had ik een 17" 2010 macbook pro. Die had een resolutie van 1900. Dat beviel toch een stuk beter. Dus daar heb ik hem sinds gister op gezet. Het bevalt mij prima. Het is niet zo scherp als de 1440 maar nog steeds scherper dan een niet retina scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Zojuist maar is een game gekocht uit de appstore. Civ V. Ik ben altijd wel fan geweest van de civ games, maar deze heeft een bug volgens mij. Hij zet automatisch alle video settings op low. En wat ik ook aanpas, bij de restart zijn ze weer low. Heeft iemand anders daar ook last van op zijn mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Nu online
Ik wil de samsung 830 series 128 GB ssd gaan halen, maar past deze http://tweakers.net/price...ir-cmsa8gx3m2a1066c7.html gewoon in een macbook pro de 'oude' variant (dus niet ivy bridge)? Raden jullie 2x4GB of 1x8GB module aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

Untouchablezz20 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 23:21:
Ik wil de samsung 830 series 128 GB ssd gaan halen, maar past deze http://tweakers.net/price...ir-cmsa8gx3m2a1066c7.html gewoon in een macbook pro de 'oude' variant (dus niet ivy bridge)? Raden jullie 2x4GB of 1x8GB module aan?
Als je voor 8GB geheugen gaat, sowieso 2x4. Maar met de oude variant, bedoel je dan Sandy Bridge? Dan zou ik eerder voor PC10600 (1333mhz) gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Untouchablezz20 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 23:21:
:?

"Ik wil een SSD halen. Past dit geheugen in mijn laptop?"

Beetje een zelfde soort vraag als, "Ik wil een huisdier, maar welk afwasmiddel gebruiken jullie?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Nu online
Oeps, ja was een mededeling en geen vraag inderdaad. Het ging mij dus om de geheugen, maar ik begrijp dat de geheugen die ik heb geselecteerd wel gewoon zal werken. @Biohazard, waarom specifiek voor die setting gaan?

[ Voor 13% gewijzigd door Untouchablezz20 op 22-06-2012 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard

BioHazard

*\o/*

Untouchablezz20 schreef op vrijdag 22 juni 2012 @ 23:57:
Oeps, ja was een mededeling en geen vraag inderdaad. Het ging mij dus om de geheugen, maar ik begrijp dat de geheugen die ik heb geselecteerd wel gewoon zal werken.
Gaat werken denk ik. Maar als je een Sandy bridge macbook hebt, dan is je standaard geheugen "sneller" dan wat je hebt gekozen. Of het merkbaar is, is vraag twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Nu online
Bedankt voor je antwoord, misschien maar eerst de SSD proberen en daarna eventueel geheugen upgrade uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn

pposthoorn

Constructeur

Voor de mensen die een SSD in hun Macbook willen zetten: Op dit moment is bij diverse shops de Samsung 830 van 256GB afgeprijst naar €170,- Geen geld voor één van de best schijven die je kan krijgen a.t.m. Ik heb nu een 120GB SSD en dat is echt klein. Ik kan iedereen aanraden om de 256GB Samsung 830 te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Nu online
Hoeveel hou je over na installatie op zo'n SSD van 128GB?
Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Maak voor specifieke vragen en problemen een nieuw topic. Dan krijgt je vraag of probleem de aandacht die het verdient en het topic blijft goed te volgen.