Heb er weer een mooie bijzondere ervaring bij.
Hoi ik ben Tijmen en ik heb een 15"macbook pro uit 2011. Hierin heb ik een 128Gb ssd geplaatst en de HDD op de plek van de super drive gestopt. Lekker veel ruimte op die manier.
Nou is dit niet altijd even super stabiel maar goed zat.
Ik heb op de SSD 2 installs staan een voor mac en een voor windows die ik gebruik voor games en programma's van de universiteit. Daarnaast hebben beide installs nog een aparte partitie op de HDD voor storage. Natuurlijk is de mac partitie groter
Mijn mac partitie draait heel stabiel en word ook regelmatig gebackupd. De windows partitie is een ander verhaal, die is redelijk vervuild geraakt door gebruikte cracks en allemaal vage kleine programma's en drivers die we op de TU dan een keertje nodig hadden. Al die programma's hebben stuk voor stuk een rare install met nog allemaal command line operaties. Ik ben ook nog eens genoodzaakt om het merendeel van mijn tijd op de TU de windows installatie te gebruiken.
Over de tijd heeft er aardig wat vitale programma's die ERG gevoelig waren tijdens installeren op mijn windows installatie verzameld. Samen met gemaakte opdrachten die erop staan is het allemaal redelijk waardevolle data voor mij geworden.
Die ik niet backup btw, omdat ik nog geen fijn werkende backup client heb gevonden(ben time machine gewent) en omdat ik ook de data vanaf mijn mac install kan bereiken. Eigenlijk zou ik dus alleen de programma's opnieuw moeten installeren dat wel mogelijk is allen een echt K.U.T. werk is. Is een risico ik weet het maar het ging wel goed.
Nou probeerde ik vandaag mijn pc op te starten nadat ik de vorige keer dat hij aan was een aantal cracks had geinstalleerd.(Virus vrij etc, maar gaan toch jammergenoeg nog wel eens wat in je register doen.) En ik krijg een knipperende cursor in de linker boven hoek op een zwart scherm, en restarte alleen nog maar. Niet goed dus... Nou krijg ik dat soort dingen wel vaker maar daar hebben we nog wel wat boot tooltjes voor onder andere die op de windows 7 disk.
Zoals ik al zei heb ik mijn superdrive door de hdd vervangen. Gellukig bestaat er ook zoiets als een superdirve in een usb enclosure of usb sticks.
FORGET IT mijn macbook pro uit early 2011 kan windows 7 dus niet installeren vanaf een usb stick.
Maar een snelle fix leek er dus jammergenoeg niet in te zitten, en misschien was het ook wel niet te fixen.
Als ik het wou fixen zag het er ook uit dat ik me schatje weer moest openmaken en de superdrive even op zijn plekje leggen. Nou heb ik daar absoluut geen zin in, omdat ik er niet van hou om mijn bijna 3000 euro laptop open te maken! Ik studeer elektro techniek en heb al heel veel ervaring met printplaten etc. etc. maar ik hoef maar uit te schieten met een schroevendraaier en ik kan het logic board laten vervangen. Dat is een dure grap en daar wil als student niet zoveel geld aan uit moeten uitgeven.
Ik begon het dus al warm te kregen, maar ik bedacht me ik heb nog een perfect werkende mac installatie kan ik hem vanuit daar misschien repareren? Dus ik ging ff googlen en vond eigenlijk niks concreets naar mijn probleem, maar ik ving ergens wel een hint op dat ik mijn bootcamp partitie kon openen in VMware fusion. Toen ik dat probeerde werkte het zowaar en windows starte op. Ik ging het dus meteen ook voor het echt proberen omdat VMware misschien iets aan de boot instellingen had veranderd, dit bleek niet zo te zijn.
Dus moest ik met een ander idee komen, ik bedacht me dat VMware windows gewoon bleek op te starten dus misschien wel directe toegang had tot de partitie. En aangezien ik met VMware een iso kan mounten als interne drive voor het gebruikte OS. Kon ik misschien op die manier met de windows installatie cd de boot fixen?
Eerst even de ISO van me windows installatie cd rippen met disk utility en mounten maar. Het werkte zoals verwacht en ik zat in de windows startup repair opties. Even alle functies nagelopen en als ze nuttig leken ook gebruikt. Ook nog even bootrec /fixboot en bootrec /fixmbr aangeroepen en toen was het moment van de waarheid.
En zowaar het heeft gewerkt, ik weet niet wat het was ik weet niet precies wat het gefixt heeft maar hij starte weer op en as we speak ben ik een backup aan het draaien en dit verhaal aan het typen.
Zo ver mijn macbook pro ervaring van de dag!
EDIT:
Heb toch maar besloten om een valide windows key te kopen vind het toch wat te riskant als ik ook mijn windows installatie gewoon nodig heb.