Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:33
* BounceCloud is sinds dit weekend de trotse eigenaar van een "15 MacBook Pro; i7 Qc 2.2Ghz.

Ik wil iedereen bedanken bij de hulp & tips gegeven voorafgaand aan de aankoop! :)

Bij het nader bestuderen van de modellen in de showroom, begon ik toch te twijfelen tussen een "13 en "15 MBP. Mijn vorige laptop was een "13. Hoewel ik het niet vervelend heb ervaren, was de hele ervaring op een "15 toch wel aanmerkelijk beter, zeker nu deze twee modellen naast elkaar stonden.

Ik ben mega-enthousiast over OSX. Het was de eerste uurtjes even aftasten, Google raadplegen en aankloten. :+ Maar wat een gebruikerservaring! De full-screen modus i.c.m. met het swipen, de gestures op de touchpad... Na een paar uur werkte ik er almee alsof ik nooit anders gewend ben.
Ik had nog even de neiging om elk venster dicht te klikken. Op Windows was dit een gewoonte van mij om mijn taakbalk met de openstaande vensters nog enigszins 'schoon' te houden. Was even wennen dat dit bij Mac niet meer nodig is; heerlijk!

Nog even wennen is het ontbreken van de fysieke Delete-toets. Fn+Backspace doet ook de trick, maar toch blijf ik nog zoeken naar de Delete toets. :+ En de trema op de Mac werkt wat anders; shift+u vs. shift+accolade's op de Windows-bak.

Verder is het beeldscherm een verademing. Heerlijk helder, zoveel beter dan mijn Asus. Het aluminium voelt heerlijk aan, wordt niet irriteerbaar warm en is gewoon fijn om op te werken.

Ben tot nu toe hartstikke tevreden met de aankoop; wat een verbetering t.o.v. mijn vorige laptop & Windows! (Mag ook wel voor dat geld :P)

Een tevreden, nieuwe Mac gebruiker,

BC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conscience NL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:03
BounceCloud schreef op zondag 01 april 2012 @ 14:05:
* BounceCloud is sinds dit weekend de trotse eigenaar van een "15 MacBook Pro; i7 Qc 2.2Ghz.

Ik had nog even de neiging om elk venster dicht te klikken. Op Windows was dit een gewoonte van mij om mijn taakbalk met de openstaande vensters nog enigszins 'schoon' te houden. Was even wennen dat dit bij Mac niet meer nodig is; heerlijk!
Wat bedoel je daar precies mee? Ik ben namelijk ook van plan binnenkort een MacBook Pro tekopen.

PS4 Pro - ConscienceNL | Nintendo Switch | LG OLED 55C7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
Bij Windows stonden alle actieve programma's op de taakbalk weergegeven. Als je veel programma's had openstaan, kon de taakbalk nog wel eens volraken. Dan gingen vensters van eenzelfde programma groeperen. Vond dat altijd reuze irritant en klikte altijd zoveel mogelijk vensters die ik niet gebruikte dicht.

OSX heeft geen taakbalk. Al je favoriete en draaiende programma's staan in je Dock; een balk met pictogrammen onder je venster. Het geheugenbeheer van OSX is zo ingericht dat programma's op de achtergrond nauwelijks recources gebruiken. Heb je een programma nodig; klik je die vanuit je Doc weer open of swipe je via je touchpad er naar toe.
Het is wat lastig uitleggen als je nog niet of nauwelijks met OSX hebt gewerkt; maar een ding kan ik met zekerheid zeggen; het werkt heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conscience NL
BounceCloud schreef op zondag 01 april 2012 @ 14:21:
Bij Windows stonden alle actieve programma's op de taakbalk weergegeven. Als je veel programma's had openstaan, kon de taakbalk nog wel eens volraken. Dan gingen vensters van eenzelfde programma groeperen. Vond dat altijd reuze irritant en klikte altijd zoveel mogelijk vensters die ik niet gebruikte dicht.

OSX heeft geen taakbalk. Al je favoriete en draaiende programma's staan in je Dock; een balk met pictogrammen onder je venster. Het geheugenbeheer van OSX is zo ingericht dat programma's op de achtergrond nauwelijks recources gebruiken. Heb je een programma nodig; klik je die vanuit je Doc weer open of swipe je via je touchpad er naar toe.
Het is wat lastig uitleggen als je nog niet of nauwelijks met OSX hebt gewerkt; maar een ding kan ik met zekerheid zeggen; het werkt heerlijk!
Dat is erg handig van OS X. Ik heb die dock wel eens gezien bij anderen, dus ik begrijp wat je bedoelt. Thanks voor je antwoord :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:42
azt33 schreef op zondag 01 april 2012 @ 12:47:
Bartkoper, je hebt het programma gfxcardstatus nodig om in te kunnen stellen dat je MBP de juiste videokaart gebruikt (zonder oplader, gebruikt de MBP je integrated videokaart).
dit inmiddels gedaan maar hoe stel ik hem in... vanalles geprobeerd maar als ik de spanning eraf gooi blijft mn scherm uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Is er een mogelijkheid om je MTU hoger in te stellen dan 1500?
Zit op een Macbook pro van vorig jaar en kan me haast niet voorstellen dat hij geen Jumbo Frames ondersteund.
Maak veel gebruik van grote bestanden en heeft mogelijk toch wel impact op hoe snel ik ze heen en weer krijg naar mijn synology Nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:42
Asprine schreef op zondag 01 april 2012 @ 16:21:
Is er een mogelijkheid om je MTU hoger in te stellen dan 1500?
Zit op een Macbook pro van vorig jaar en kan me haast niet voorstellen dat hij geen Jumbo Frames ondersteund.
Maak veel gebruik van grote bestanden en heeft mogelijk toch wel impact op hoe snel ik ze heen en weer krijg naar mijn synology Nas.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/11795995/Screen%20Shot%202012-04-01%20at%204.23.46%20PM.png
Maar natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
BounceCloud schreef op zondag 01 april 2012 @ 14:05:
* BounceCloud is sinds dit weekend de trotse eigenaar van een "15 MacBook Pro; i7 Qc 2.2Ghz..
En de trema op de Mac werkt wat anders; shift+u vs. shift+accolade's op de Windows-bak.

BC
Kan zelfs nog makkelijker. :) Hou bijvoorbeeld een gewoon een letter ingedrukt. In plaats van dat hij die letter maar blijft herhalen (zoals vroeger of bij windows nu nog) krijg je een keuzemenutje, voor welk accent je bij de letter wil gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

als in ---> Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-GmQFeA5w1Us/T3hmplUihOI/AAAAAAAABqg/QVDzFJbIitM/s134/Trema.jpg

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Nu online
@thaan

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/243hkjr.png

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
Ik heb zelf een macbook pro 13" early 2011 en ben er zeer over te spreken heb er een 320gb hdd in en 12 gb ram op het moment 2e 8gb module is onderweg.
Ik ben alleen nu nog ee n beetje mobiel in de trein enz.

Maar ik krijg deze week als het goed is de iPad3 en denk dat ik dan me 13" weg doe en ga voor een 15" i7
Dit omdat die toch net even wat meer kracht heeft en dat mis ik af en toe wel.
Ik doe veel virtueel ook op me servers thuis maar ook onderweg.
Vandaar dat ik wat meer performance nodig denk te hebben.

Verder ben ik zeer te vreden. Denk aan de lange batterij duur en het super mooie scherm natuurlijk.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45
Upgrade anders naar Lion?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
Satch schreef op zondag 01 april 2012 @ 16:27:
[...]

Kan zelfs nog makkelijker. :) Hou bijvoorbeeld een gewoon een letter ingedrukt. In plaats van dat hij die letter maar blijft herhalen (zoals vroeger of bij windows nu nog) krijg je een keuzemenutje, voor welk accent je bij de letter wil gebruiken. :)
<3 Mac! Wat een vernuft!

Nu eerst maar eens een DisplayPort -> VGA & HDMI adapter uit China besteld om straks de TV & Beamert te kunnen voeden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Mediamarkt in Arnhem heeft de MacBook Pro van huidige generatie (13") niet meer in het assortiment, werd gezegd door "leverproblemen" (leveringsproblemen neem ik maar even aan).. Iets nieuws op komst waardoor de voorraden eruit gaan, of zullen er echt problemen zijn? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:41:
De Mediamarkt in Arnhem heeft de MacBook Pro van huidige generatie (13") niet meer in het assortiment, werd gezegd door "leverproblemen" (leveringsproblemen neem ik maar even aan).. Iets nieuws op komst waardoor de voorraden eruit gaan, of zullen er echt problemen zijn? :9
Retailers weten écht niet wanneer er nieuwe <insert Apple device> komen hoor. Puur toeval dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dan ondersteunt je switch 't niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Nu online
@CyBeR

Zelfs zonder switch/router er tussen kan ik maar tot 1500 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
Smultie schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:46:
[...]

Retailers weten écht niet wanneer er nieuwe <insert Apple device> komen hoor. Puur toeval dus.
I agree.
Maar mogelijks dat de inkopers van mediamarkt macrumors ook lezen :-)

Dit zag je met de aankomende ipad ook, dat winkels de 2 verkochten aan lagere prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:43
Weet iemand hoe het zit met garantie als je zelf het RAM vervangt ?
Is deze dan meteen verlopen of is dit een actie die je zelf uit mag voeren ?

Heb gezocht, maar niet echt een duidelijk antwoord hierover gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

loyske schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:14:
Weet iemand hoe het zit met garantie als je zelf het RAM vervangt ?
Is deze dan meteen verlopen of is dit een actie die je zelf uit mag voeren ?

Heb gezocht, maar niet echt een duidelijk antwoord hierover gevonden.
Zowel RAM als HDD zijn user-replaceable. Daarnaast denk je dat ze het zien als je een ander stropje er in heb gehad ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:43
Pat-Juh schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:28:
[...]

Zowel RAM als HDD zijn user-replaceable. Daarnaast denk je dat ze het zien als je een ander stropje er in heb gehad ;)?
Nee precies, zo'n vermoeden had ik al gezien de vele upgrades die ik voorbij zie vliegen.
Maar dacht eerder aan een zegel die verbroken wordt oid.

Thanks ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

loyske schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:39:
[...]

Nee precies, zo'n vermoeden had ik al gezien de vele upgrades die ik voorbij zie vliegen.
Maar dacht eerder aan een zegel die verbroken wordt oid.

Thanks ! :)
Dat is enkel bij de accu :). Gewoon zorgen dat je naast de RAM modules en/of HDD niets anders aanraakt ;). Kan je ook niets kapot maken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Pat-Juh schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 11:48:
[...]

Dat is enkel bij de accu :).
Neehoor, die heeft ook geen zegel. Zit alleen vast met pentalobe schroeven die je zonder de goede schroevendraaier niet los krijgt zonder ze te beschadigen.

De goede schroevendraaier in je bezit hebbende echter staat niets je in de weg.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 03-04-2012 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

CyBeR schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 12:16:
[...]

Neehoor, die heeft ook geen zegel. Zit alleen vast met pentalobe schroeven die je zonder de goede schroevendraaier niet los krijgt zonder ze te beschadigen.

De goede schroevendraaier in je bezit hebbende echter staat niets je in de weg.
Bij mij zit er toch echt een "Do not remover" seal over één van die pentalobe schroeven :+. die ondertussen al flink verbroken is na 3 reparaties :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Pat-Juh schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 12:33:
[...]

Bij mij zit er toch echt een "Do not remover" seal over één van die pentalobe schroeven :+. die ondertussen al flink verbroken is na 3 reparaties :P
Dat is geen seal maar gewoon een weinig effectieve verstopping van de schroef die eronder zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 14:17

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

CyBeR schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 12:36:
[...]

Dat is geen seal maar gewoon een weinig effectieve verstopping van de schroef die eronder zit.
Wat het ook moge zijn, het volstaat voor Apple om vast te stellen of je al dan niet met je batterij hebt geknoeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 12:59
Maandag mijn eerste MBP besteld, stap over vanaf een Mac Pro dus ik ben benieuwd wat hij kan!

Op eBay een 2.5Ghz 17" antiglare met 16GB en 512 Crucial SSD gekocht. Was er totaal maar 2500 euro voor kwijt, yehes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:29
Maar "2500" euro alsof het niets is :P
Waarom niet nieuw gekocht? Of is het nieuw van ebay?

[ Voor 41% gewijzigd door Chiii op 04-04-2012 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 08:35

TheAshcat

Death from Above

Chiii schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:49:
Die setup met "maar" 8GB is nieuw € 4.099,00 op apple.com :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
Haal daar 1000 euro vanaf als je gewoon zelf het geheugen en de SSD regelt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conscience NL
Op 24 april is er de "Q2 2012 Financial Results Call" van Apple. Worden op dit soort gelegenheden naast de financiële resultaten ook nieuwe producten aangekondigd (nieuwe iMac en MacBook Pro/Air?), of zijn daar altijd speciale evenementen voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
Chiii schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:49:
Macbook is nieuw, dus 2500
2.5 Ghz betaal je 250 extra voor
SSD kost bij Apple 1100 euro
Geheugen kost 200 euro voor 8GB dus dat zou 400 GB zijn,

Al met al heb ik, door hem (nieuw) via eBay te kopen, ruim 1500 'winst' gemaakt. Ik was in eerste instantie wel bang. eBay blijft wat eng, zeker om er zulke bedragen uit te geven. Maar tot nu toe lijkt alles goed te gaan, en de verkoper heeft erg veel positieve reacties - hij lijkt Macbooks in bulk te kopen en ze daardoor erg goedkoop te verkopen.

Edit: voor de duidelijkheid, ik heb alleen de Macbook (met 'gewone' 750GB schijf) op eBay gekocht voor 1900, en dan 600 euro om gewoon bij nederlandse webwinkels een Crucial 512 en 16GB te kopen. Er verschijnen sinds een aantal weken veel goeie aanbiedingen op eBay. Ik zag een 2.4Ghz 17" voor 1.600 euro, die wilde ik eerst kopen maar ben toch voor de 2.5 Ghz gegaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Muldert op 04-04-2012 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rosto
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 07:37
Hmm.. ik heb een Macbook Pro 13 early 2011... Daar zit een 320GB HDD in ... Performance lijkt echter niet echt hoog.. Black Magic Disk Benchmark geeft aan een max van 40MB/s lees en schrijf.. Dat zou toch veel harder moeten kunnen??

Wie o wie heeft een vergelijking voor mij..

Anders gauw maar eens over naar een Momentus XT 750GB of SSD... ben nog aan het twijfelen wat precies. Klein, duur, snel en laag batterijverbruik of groot, goedkoop en iets minder snel, en iets meer batterijverbruik... Keuzes, keuzes, keuzes.. Iemand ervaring nog met de Momentus XT??

Verder prima apparaatje!! Zeer blij mee (op disk snelheid na dan... grrr).

Stay young forever!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Misschien kun je je ODD vervangen voor een harde schijf en een SSD er in plaatsen (best of both worlds). Ik kan je uit ervaring vertellen, een SSD maakt je ontzettend blij :) Ik denk ook dat een SSD van 128GB wel genoeg is voor je OS en al je programma's (ligt ook aan je budget natuurlijk). Maar het ligt er uiteraard wel aan waarvoor je hem precies gebruikt of je echt veel van de snelheid van een SSD gaat merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
40MB/s is behoorlijk rap voor een reguliere laptop HDD

Maar een SSD is geen overbodige luxe natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Rosto schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:14:
Hmm.. ik heb een Macbook Pro 13 early 2011... Daar zit een 320GB HDD in ... Performance lijkt echter niet echt hoog.. Black Magic Disk Benchmark geeft aan een max van 40MB/s lees en schrijf.. Dat zou toch veel harder moeten kunnen??

Wie o wie heeft een vergelijking voor mij..

Anders gauw maar eens over naar een Momentus XT 750GB of SSD... ben nog aan het twijfelen wat precies. Klein, duur, snel en laag batterijverbruik of groot, goedkoop en iets minder snel, en iets meer batterijverbruik... Keuzes, keuzes, keuzes.. Iemand ervaring nog met de Momentus XT??

Verder prima apparaatje!! Zeer blij mee (op disk snelheid na dan... grrr).
Hier is een heel nuttig topic voor: [Macbook] Harde schijf vervangen - Deel 2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32

vooghel

Cunning linguist

Conscience NL schreef op woensdag 04 april 2012 @ 15:36:
Op 24 april is er de "Q2 2012 Financial Results Call" van Apple. Worden op dit soort gelegenheden naast de financiële resultaten ook nieuwe producten aangekondigd (nieuwe iMac en MacBook Pro/Air?), of zijn daar altijd speciale evenementen voor?
Tijdens zo'n call wordt bijna elke keer gezegd "We do not discuss future products". Geen aankondigingen dus.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conscience NL
vooghel schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:47:
[...]

Tijdens zo'n call wordt bijna elke keer gezegd "We do not discuss future products". Geen aankondigingen dus.
Jammer. Volgens de geruchten zou deze maand de nieuwe MacBook Pro in productie worden genomen, dus had een aankondiging tijdens het aankomende evenement verwacht. Wellicht dat begin of halverwege mei een special event wordt gehouden betreft de nieuwe MBP/MBA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Conscience NL schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:56:
[...]

Jammer. Volgens de geruchten zou deze maand de nieuwe MacBook Pro in productie worden genomen, dus had een aankondiging tijdens het aankomende evenement verwacht. Wellicht dat begin of halverwege mei een special event wordt gehouden betreft de nieuwe MBP/MBA.
Het is geen 'evenement'. Het is een conference call waarin men bespreekt wat de financiele resultaten van het bedrijf waren over het afgelopen kwartaal. Er is niet eens beeld bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artie16
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:22
Hallo allen,

Gisteren is er een flesje bij mij in de tas open gegaan waar mijn MBP ook in zat.. Ik heb hem goed droog gemaakt en hij ging nog wel aan, maar hij deed een beetje raar en ik kon hem niet meer uitzetten (bij het lang inhouden van de uitknop ging hij wel uit maar startte daarna meteen weer op). Nu heb ik de achterkant open geschroefd om hem van binnen ook droog te krijgen. Na een tijdje was de batterij leeg geraakt en ik wou hem opladen maar dit gaat niet meer.

Zou ik hem terug kunnen brengen naar waar ik hem heb gekocht? Normaal heb je geen garantie bij waterschade maar dat dienen hun toch te bewijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:37
Hebben ze zo door, die sporen van waterschade zijn zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb t gevoel de laatste tijd dat de kleuren op mn macbook niet helemaal ok zijn.
als ik een foto van een auto open op een normale laptop en mijn macbook dan kan ik

Normale laptop
- Banden en wielkasten allebei zwart goed onderscheiden
- profiel van de banden is zichtbaar

Macbook
- banden en wielkasten lijken 1 dus onderscheid de zware kleuren niet goed
- profiel van de banden is niet zichtbaar

iemand dit ook ondervonden ? heb verschillende rgb profielen gekozen bij adobe versie kun je onderscheid etc wel zien maar is alles blauwig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Je kan ook een profiel zelf maken en wat kalibreren... Heb je dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artie16
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:22
LaptopSmurf schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 10:39:
Hebben ze zo door, die sporen van waterschade zijn zichtbaar.
Dus ik kan beter hem zelf helemaal openmaken en kijken of ik iets kan vinden? Waar kan ik in Nederlands zo'n schroevendraai kitje voor MBP kopen? Ik heb ze wel op Amazon gezien maar die leveren niet in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:17

Pixeltje

Woo-woohoo!

Asprine schreef op maandag 02 april 2012 @ 21:27:
@CyBeR

Zelfs zonder switch/router er tussen kan ik maar tot 1500 kiezen.
Klopt.. alleen de ethernetpoort kan een MTU hoger dan 1500 hebben (bij mij dan). Airport krijg ik t niet voor elkaar, ethernet wel. Heel apart.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rosto
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 07:37
Waarom zou je in hemelsnaam jumboframes op je Wifi verbinding willen hebben?

The IEEE 802 standards committee does not recognize jumbo frames, as doing so would remove interoperability with existing Ethernet equipment and other 802 protocols, including 802.5 Token Ring and 802.11 Wireless LAN. The presence of Jumbo frames may have an adverse effect on network latency, especially on low bandwidth links.

Wikipedia: Jumbo frame

Stay young forever!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asprine
  • Nu online
Op je wifi gaat het natuurlijk niet lukken.
Maar vreemd genoeg kan ik dus ook geen jumbo frames instellen over ethernet.
Mtu is max 1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Muldert schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:06:
[...]

Macbook is nieuw, dus 2500
2.5 Ghz betaal je 250 extra voor
SSD kost bij Apple 1100 euro
Geheugen kost 200 euro voor 8GB dus dat zou 400 GB zijn,

Al met al heb ik, door hem (nieuw) via eBay te kopen, ruim 1500 'winst' gemaakt. Ik was in eerste instantie wel bang. eBay blijft wat eng, zeker om er zulke bedragen uit te geven. Maar tot nu toe lijkt alles goed te gaan, en de verkoper heeft erg veel positieve reacties - hij lijkt Macbooks in bulk te kopen en ze daardoor erg goedkoop te verkopen.

Edit: voor de duidelijkheid, ik heb alleen de Macbook (met 'gewone' 750GB schijf) op eBay gekocht voor 1900, en dan 600 euro om gewoon bij nederlandse webwinkels een Crucial 512 en 16GB te kopen. Er verschijnen sinds een aantal weken veel goeie aanbiedingen op eBay. Ik zag een 2.4Ghz 17" voor 1.600 euro, die wilde ik eerst kopen maar ben toch voor de 2.5 Ghz gegaan.
Linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:51

pdavie2311

Live life to the fullest..

Hoi iedereen..Misschien een domme vraag, maar de flash update (virus) voor Apple producten...
Nu lees ik dat er een update van OS X is hiervoor..Kies ik hiervoor, kan ik 4 dingen installeren, waaronder java os x 2012...Is dit dus goed of? Heb een iPad en een macbook, wil er geen heibel mee natuurlijk!!

Edit..geldt alleen voor MacBook natuurlijk, rest heeft iOS..omdat ik lees dat dit virus via de softwareupdate van apple komt..en hij staat er tussen (Java voor os x 2012-002)

[ Voor 22% gewijzigd door pdavie2311 op 07-04-2012 08:33 ]

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
pdavie2311 schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 08:18:
omdat ik lees dat dit virus via de softwareupdate van apple komt..en hij staat er tussen (Java voor os x 2012-002)
Beter lezen, het komt voornamelijk binnen via fake-flash updates (dus sites die een namaak flash installer aanbieden). De "Software Update" optie in je Mac menu is gewoon veilig hoor, de update die je ziet is juist een fix voor het lek in java waar gebruik van werd gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:51

pdavie2311

Live life to the fullest..

Excuus..je hebt gelijk..zo staat het er ook...Paniekerig mannetje soms, ik...ben aan het updaten...

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesN
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-08 10:09
Het volgende bericht heb ik in het topic over Mem ervaringen voor Intel-Macs gepost, maar dat topic is nogal dood. Ik hoop daarom hier hulp te kunnen krijgen!
Hier het bericht:

Ik heb een late 2008 MacBook Pro, met 2GB werkgeheugen. Nou wilde ik een setje van 4Gb kopen, maar heb per ongeluk een single module gekocht. Kan iemand mij vertellen wat ik nu het beste kan doen? Ik neem aan dat ik niet gewoon 1 stickje er uit kan halen, en deze van 4GB er bij kan stoppen? (wat dan 5Gb zou maken)
Op de site van Apple staat dat mijn model (15 Inch) maar tot 4gb geheugen ondersteunt, maar op verschillende sites staat er ook iets over 6 of zelfs 8gb(ik kan alleen niet vinden of ze het dan over de 15 of 17 inch hebben) kan iemand dit voor mij duidelijk maken?
In het geval dat ie meer ondersteunt, wat raden jullie me dan aan? Die 4GB houden en bijvoorbeeld een 2GB bijbestellen, of de single module ruilen voor een dual channel(die kosten alleen wel 20 euro meer).
Heel graag zou ik advies van jullie krijgen, want ik weet het allemaal niet meer, haha!

Edit:
Ik kwam dit forum tegen, als ik het goed begrijp moet het dus geen probleem zijn om die 4GB stick er gewoon bij in te steken?
Zal ik dit doen, of zal ik toch voor dual channel 4GB gaan?
(Ik kan ook nog een single module 2GB kopen, waarmee ik dan op 6GB uitkom..)

Asjeblieft HELP!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gewoon die 4GB module erbij proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Hmmm heb nu een dilemma na de derde reparatie (3e keer nieuw Logicboard erin na 3 keer doorgefikt te zijn :S!):

Kunnen artifacts ook softwarematig ontstaan (na op 2 verschillende installs van OS X te hebben gedraaid, eerst: Stock HDD daarna op mijn SSD), alleen last van bij gebruik nVidia 330M bij HD-video of renderen...

Heb het idee dat ik weer een logicboard heb wat kapot gaat :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesN
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-08 10:09
CyBeR schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 17:59:
Gewoon die 4GB module erbij proppen.
Thanks ga het proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igorvans
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-09 23:09
Heb sinds een week, een macbook pro 13 inch late 2011 gekocht. Ik hoor constant een zacht gezoem van de fan. Had eerst een macbook pro 2009 met ssd. Die was muisstil, zolang die het niet warm kreeg. Eerst dacht ik dat het de hard-disk was, maar nu verdenk ik de fan. Op internet lees ik er meer over. Maar is dit nou normaal bij de i5 modellen? Zodra ik hem aan doe, begint het gesuis! Iemand hier met de zelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Igorvans schreef op maandag 09 april 2012 @ 09:58:
Heb sinds een week, een macbook pro 13 inch late 2011 gekocht. Ik hoor constant een zacht gezoem van de fan. Had eerst een macbook pro 2009 met ssd. Die was muisstil, zolang die het niet warm kreeg. Eerst dacht ik dat het de hard-disk was, maar nu verdenk ik de fan. Op internet lees ik er meer over. Maar is dit nou normaal bij de i5 modellen? Zodra ik hem aan doe, begint het gesuis! Iemand hier met de zelfde ervaring?
hier ook.. eerste mac ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Igorvans schreef op maandag 09 april 2012 @ 09:58:
Dat zou wel degelijk zomaar de hdd kunnen zijn…

Is wel te checken trouwens; schroef de onderkant eraf, trek 't stekkertje van de fan eruit (let op, die moet je omhoog wippen) en zet 'm aan.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 09-04-2012 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik me afvroeg: er van uitgaande dat de nieuwe macbook pro's dunner gaan zijn, gaat het dan nog mogelijk zijn een SSD in te bouwen in combinatie met de originele HDD die er al in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 13:13:
Wat ik me afvroeg: er van uitgaande dat de nieuwe macbook pro's dunner gaan zijn, gaat het dan nog mogelijk zijn een SSD in te bouwen in combinatie met de originele HDD die er al in zit?
Dat kan alleen als er een DVD drive inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-07 09:53
tarlitz schreef op maandag 09 april 2012 @ 13:19:
[...]

laten we het hopen.. gezien ik nu wacht op de nieuwe maar wil wel 2 schijven (2 ssd 1Osx 1Windows) hebben, dus hopelijk laten ze de DVD drive erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igorvans
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-09 23:09
@CyBeR

Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben! Heb nog een samsung 830 ssd liggen. Van de week maar eens inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Igorvans schreef op maandag 09 april 2012 @ 23:46:
@CyBeR

Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben! Heb nog een samsung 830 ssd liggen. Van de week maar eens inbouwen.
Dat verschil zal je wel merken hoor! Ik heb slechts een langzame Western Digital SSD er in gehad maar het draait als een tierelier zodra je OS X op een SSD hebt staan. De ervaring is vrijwel gelijk aan een MBA, enkel iets zwaarder pakketje :+.

Oké na reparatie nummer 3 is ook nu weer me '10 MBP 2.4 i5 overleden. Het euvel: een defecte adapter, accu of mag-safeboard denk ik... Elke keer is enkel het LB vervangen (niet verder gekeken naar adapter, accu oid) en nu start de MBP enkel weer op met magsafe er in. zonder magsafe doet deze niets en is ook het batterijcheck lampje dood als een pier (ook als magsafe erin zit) Zometeen terug naar de winkel na dik 2 jaar een 13"MBP te hebben gehad heb ik nu gewoon een "lemon" gekocht...

Gelukkig doet me SSD het nog wel, kan er echter niet bij vanaf windows dus productiviteit van het weekend: vrijwel nul...

Kansen genoeg gehad om goed en vakkundig te repareren lijtk mij zo, ga gewoon kijken of ze me geen nieuwe MBP kunnen geven, kan ik tenminste weer fatsoenlijk verder werken want nu een windows laptop aanschaffen is not done, haat aan windows, alle software op OS X af gestemd en aangeschaft...

*Update*
Zo weer thuis typend en werkend van een 2.2 i7 nu... heb een nieuwe gekregen omdat het er te vaak aan geklooid is bij de reparateur... nu alleen weer 8gb 1333mhz ram op de kop tikken voor een leuk prijsje... gaat de 8gb 1066mhz maar in de verkoop |:(

[ Voor 28% gewijzigd door Pat-Juh op 10-04-2012 11:22 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik heb sinds kort om de zoveel tijd (variërend) een freeze met mijn systeem. Of het systeem reageert nergens meer op, of de muis is alleen nog maar te gebruiken (niet meer swipen, apps, etc), of ik krijg een zandbal en kan de muis nog bewegen en verder niks.

Ik dacht eerst aan brakke software (download nogal veel...), maar ook met alleen maar legale versies heb ik er last van. Ik heb vanmiddag een memory test gedaan, maar deze was volgens mij alleen maar 32bit aangezien ie maar 2 buffers vulden van 2300MB. Hier was niks uitgekomen. Heb daarnaast mijn SSD nog gevuld met zero's, mocht niet baten.
Verder heb ik nog een aantal clean installs uitgevoerd, waarbij de laatste dus zonder illegale software.
Zelfs clean wilt ie nog vastlopen, maar dit is allemaal random.

Hm, daarnaast heb ik sporadisch dat apps niet in één keer of helemaal niet opstarten. Dan blijft ie lang bouncen in de dock en gebeurd er verder niets.

Het gaat om een MBP early 2011 met i7, 8GB RAM en een Samsung 830 128GB SSD. Dit heb ik sinds kort, kan er geen vinger op leggen waardoor het nou kan komen.

Waar zou dit aan kunnen liggen?

[ Voor 7% gewijzigd door RnB op 10-04-2012 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Pat-Juh schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 09:37:
[...]
nu alleen weer 8gb 1333mhz ram op de kop tikken voor een leuk prijsje... gaat de 8gb 1066mhz maar in de verkoop |:(
Kut zeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Kost me als student toch weer 40-50 euro... Kan ik beter gebruiken (en nee niet een avondje 20 pilsjes laten staan!). Naja vd maand ff met 4gb uitzingen en dan maar eens in de buidel tasten.

Merk wel dat de 2.2 quadcore i7 sneller is met bepaalde zaken, autocad, lightroom, photoshop, het draait allemaal iets vlotter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Pat-Juh schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 18:15:
[...]

Kost me als student toch weer 40-50 euro... Kan ik beter gebruiken (en nee niet een avondje 20 pilsjes laten staan!). Naja vd maand ff met 4gb uitzingen en dan maar eens in de buidel tasten.
Mja, als het geld belangrijker is dan die extra 4GiB, houd dan vooral het geld. Maar dat je 't nodig hebt is omdat je een gratis upgrade hebt gehad natuurlijk he :P
Merk wel dat de 2.2 quadcore i7 sneller is met bepaalde zaken, autocad, lightroom, photoshop, het draait allemaal iets vlotter :)
Yup. Heb er ook zoeen; superfijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

CyBeR schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 18:20:
[...]

Mja, als het geld belangrijker is dan die extra 4GiB, houd dan vooral het geld. Maar dat je 't nodig hebt is omdat je een gratis upgrade hebt gehad natuurlijk he :P
Had genoeg aan de i5 en 330M, Nu met beperkte zaken open slechts enkele honderd mb vrij, 3 Cad schermen open trekt alles zo vol, zeker in combinatie met nog wat achtergrond apps. Wat dat betreft is autocad op windows zuiniger met ram :P.
Yup. Heb er ook zoeen; superfijn.
We'll see, van de week eens een spelleke er op gooien kijken of het geheel echt zoveel krachtiger is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-09 13:57

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Niet zo stoer hea, ik moet het hier met mijn 13" instapmodel doen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Zygivt schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 19:16:
Niet zo stoer hea, ik moet het hier met mijn 13" instapmodel doen :p
ahh joh dat ding loopt nog rondjes om de eerste die ik had, 2,0gHz C2D, 4gb Ram, 9400M ;).

Blijven toch mooie apparaten die 13", lekker compact en licht om mee te nemen :). Heb helaas de 15" nodig qua power maar anders wist ik het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Pat-Juh schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 19:34:
[...]

ahh joh dat ding loopt nog rondjes om de eerste die ik had, 2,0gHz C2D, 4gb Ram, 9400M ;).

Blijven toch mooie apparaten die 13", lekker compact en licht om mee te nemen :). Heb helaas de 15" nodig qua power maar anders wist ik het wel :)
Zo ver kom gelukkig nog niet met mijn gebruik, maar 8 gig ram was wel nodig en hij loopt nu nog wel eens vast op photoshop ofzo. Effen sparen voor een mooi ssdtje en dan kan ik weer effen vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
RnB schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 17:54:
Ik heb sinds kort om de zoveel tijd (variërend) een freeze met mijn systeem. Of het systeem reageert nergens meer op, of de muis is alleen nog maar te gebruiken (niet meer swipen, apps, etc), of ik krijg een zandbal en kan de muis nog bewegen en verder niks.

Ik dacht eerst aan brakke software (download nogal veel...), maar ook met alleen maar legale versies heb ik er last van. Ik heb vanmiddag een memory test gedaan, maar deze was volgens mij alleen maar 32bit aangezien ie maar 2 buffers vulden van 2300MB. Hier was niks uitgekomen. Heb daarnaast mijn SSD nog gevuld met zero's, mocht niet baten.
Verder heb ik nog een aantal clean installs uitgevoerd, waarbij de laatste dus zonder illegale software.

Hm, daarnaast heb ik sporadisch dat apps niet in één keer of helemaal niet opstarten. Dan blijft ie lang bouncen in de dock en gebeurd er verder niets.

Het gaat om een MBP early 2011 met i7, 8GB RAM en een Samsung 830 128GB SSD. Dit heb ik sinds kort, kan er geen vinger op leggen waardoor het nou kan komen.

Nou ik ben niet direkt de computer nerd, dus ik weet niet of dit kan op een SSD.
Maar met hetgeen je zegt zou ik op de HD drive gokken.
Als je clean install doet en je hebt het dan nog, dan is het 9/10 hardware matig.
Vermits meestal hardware alles of niets is. Kan het wel je hardeschijf zijn die vastloopt op een corrupte sectie.

Correct me if i'm wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat gedrag had mijn mbpro ook met ssd. Gefixt door van de betreffende ssd de firmware te updaten. Was wel geen samsung maar een ocz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, ik ben sinds vandaag de trotse bezitter van een MacBook Pro, maar mijn batterij in de statusbalk geeft aan "Onderhoud Vereist" is dit altijd de eerste dag dat je hem gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:27:
Hallo, ik ben sinds vandaag de trotse bezitter van een MacBook Pro, maar mijn batterij in de statusbalk geeft aan "Onderhoud Vereist" is dit altijd de eerste dag dat je hem gebruikt?
Als het een tweedehands is van een jaar oud kan ik het me voorstellen, anders niet... hoeveel cycli staan er op (staat bij "over deze mac" -> meer info -> systeemoverzicht -> voeding). Daar kan je de aantal cycli teruglezen.

Ik zou er even mee terug gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pat-Juh schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:39:
[...]

Als het een tweedehands is van een jaar oud kan ik het me voorstellen, anders niet... hoeveel cycli staan er op (staat bij "over deze mac" -> meer info -> systeemoverzicht -> voeding). Daar kan je de aantal cycli teruglezen.

Ik zou er even mee terug gaan...
Nee ik heb hem vandaag in de winkel gekocht, er staat maar 1 cycli en dat klopt, omdat ik hem meteen in de lader hebt gestopt na het openen van de doos. Ik heb coconutBattery gedownload en hier staat dat mijn batterij capaciteit maar 73% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlowFish
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:49
Morgen komt mijn 15" MacBook pro binnen. AG en high-end model. Vandaag 256GB SSD Samsung 830 & 16GB Corsair vengeance 1600mhz binnen gekregen. Natuurlijk helemaal super, nu weet ik dat de nieuwe modellen 'imminent' zijn. Echter, als ik de laatste dagen www.macrumors.com bekijk wordt ik een beetje huiverig om de MacBook terug te sturen en op de nieuwe te wachten... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:44:
[...]

Nee ik heb hem vandaag in de winkel gekocht, er staat maar 1 cycli en dat klopt, omdat ik hem meteen in de lader hebt gestopt na het openen van de doos. Ik heb coconutBattery gedownload en hier staat dat mijn batterij capaciteit maar 73% is.
73%?! Dan moet je sowieso even terug. Geeft coconutBattery ook 1 cycle aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
jelle. schreef op woensdag 11 april 2012 @ 23:22:
[...]

Je moet de batterij eerst even helemaal leeg laten lopen en vervolgens weer opladen. De batterij moet zich nog kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jelle. schreef op woensdag 11 april 2012 @ 23:22:
[...]

Ja beide geven 1 cycle aan.
Erg jammer, hoop dat ik hem kan omruilen voor een nieuw model, zou enorm balen als ik na 1 dag al moet wachten op een reparatie. :( Kalibreren heb ik al geprobeerd maar heeft niet geholpen. :( Morgen maar meteen terug naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vexx
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-02 09:35
@Mitsjke:

Ja, klinkt inderdaad als een gevalletje 'terug naar de winkel'. Je hebt nog mazzel dat je hem niet uit een webshop hebt gehaald: dan had je door het hele proces van terugsturen (en alle tijdsverlies die daaruit voortkomt) gemoeten. Omruilen voor een nieuw model lijkt mij een onwaarschijnlijke oplossing vanuit de winkel gezien: ze willen zsm van de 'oude' modellen af, en de nieuwe modellen zijn er voorlopig (komende weken) toch nog niet.

Voor wat betreft de upgrades verwacht met de volgende generatie MBP:

Ik vermoed dat de 'reguliere' end-user helemaal niet zo veel verschil zal gaan zien tussen een Sandy Bridge en een Ivy Bridge model: voor heavy video performance zal je toch (bij een 15 of 17 inch model) altijd de dedicated video chip aanspreken, dus het toegevoegde voordeel van de Ivy Bridge valt hier al weg.
Voor de extra rekenkracht: hoe goed merk je op dit moment het verschil tussen de 'high-end' en de 'low-end' MBP? Tuurlijk zal de Ivy Bridge er in benchmarks sneller uit komen, maar hoeveel merk je hiervan in de praktijk als je niet twee modellen naast elkaar precies dezelfde bewerkingen laat uitvoeren? Ik denk dat voor de normale systeemtaken een SSD nog steeds een veel grotere upgrade biedt dan de Sandy Bridge -> Ivy Bridge upgrade ooit zal kunnen bieden.

Ik heb in januari een 'low-end' MBP van het model najaar 2011 gekocht en daar heb ik absoluut geen spijt van. Als ik hem nu opnieuw zou halen zou ik allicht toch ook wachten op het nieuwe model (al is het alleen maar om het gevoel dat je iets koopt dat vrijwel meteen 'verouderd' is). Óf het huidige model voor een leuke korting oppikken in een uitverkoop als het nieuwe model er is.

Lethale Morphaene Súndavar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Vexx schreef op woensdag 11 april 2012 @ 23:55:
Óf het huidige model voor een leuke korting oppikken in een uitverkoop als het nieuwe model er is.
zo kocht ik mijn instap 13" early 2011 eind mei vorig toen de eerste kortingen er waren. Tot op de dag van vandaag geen enkel spijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-09 12:44
@Mitsjke:

Ja, klinkt inderdaad als een gevalletje 'terug naar de winkel'. Je hebt nog mazzel dat je hem niet uit een webshop hebt gehaald: dan had je door het hele proces van terugsturen (en alle tijdsverlies die daaruit voortkomt) gemoeten. Omruilen voor een nieuw model lijkt mij een onwaarschijnlijke oplossing vanuit de winkel gezien: ze willen zsm van de 'oude' modellen af, en de nieuwe modellen zijn er voorlopig (komende weken) toch nog niet.
Volgens mij bedoelde Mitsjke met 'nieuw model' gewoon een nieuwe MBP en niet de 'aankomende nieuwe' modellen ;) de meeste APR's en andere Apple resellers hebben een DOA-procedure van een dag of 8, d.w.z. dat een defecte MBP binnen die periode direct wordt omgeruild zonder dat er een reparatie aan te pas komt.

Ben het overigens niet eens met wat je over de webshop zegt (ervan uitgaande dat je de online Apple Store bedoelt). Ik heb zelf zowel een MBP (stuck pixel) als iPhone 4S (scheve homebutton) teruggestuurd. In beide gevallen was het nieuwe apparaat al geleverd voordat de oude opgehaald was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
@Mitsjke:

Voor wat betreft de upgrades verwacht met de volgende generatie MBP:

Ik vermoed dat de 'reguliere' end-user helemaal niet zo veel verschil zal gaan zien tussen een Sandy Bridge en een Ivy Bridge model: voor heavy video performance zal je toch (bij een 15 of 17 inch model) altijd de dedicated video chip aanspreken, dus het toegevoegde voordeel van de Ivy Bridge valt hier al weg.
Voor de extra rekenkracht: hoe goed merk je op dit moment het verschil tussen de 'high-end' en de 'low-end' MBP? Tuurlijk zal de Ivy Bridge er in benchmarks sneller uit komen, maar hoeveel merk je hiervan in de praktijk als je niet twee modellen naast elkaar precies dezelfde bewerkingen laat uitvoeren? Ik denk dat voor de normale systeemtaken een SSD nog steeds een veel grotere upgrade biedt dan de Sandy Bridge -> Ivy Bridge upgrade ooit zal kunnen bieden.

Ik heb in januari een 'low-end' MBP van het model najaar 2011 gekocht en daar heb ik absoluut geen spijt van. Als ik hem nu opnieuw zou halen zou ik allicht toch ook wachten op het nieuwe model (al is het alleen maar om het gevoel dat je iets koopt dat vrijwel meteen 'verouderd' is). Óf het huidige model voor een leuke korting oppikken in een uitverkoop als het nieuwe model er is.
Eens! sinds ik in mijn 2011 15'' MBP een SSD heb gezet merk je echt een performance boost. Ook GPU lijkt belangrijker te zijn dat de CPU hier. En niet te vergeten minimaal 8GB ram is ook altijd lekker voor meerdere zware taken tegelijk te draaien (VM's).

Waarschijnlijk neemt mijn broertje mijn MBP over, dus dan kan het alsnog zijn dat ik het 2012 model aanschaf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
tarlitz schreef op maandag 09 april 2012 @ 13:19:
[...]

Kun je dit aan een leek toelichten? Wat heeft de DVD drive met het geheugen te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32

vooghel

Cunning linguist

Het ging niet om geheugen maar om opslag; GOOF1E wilde een SSD én een HDD. En dat kan volgens tarlitz alleen als er een optische drive in zit, zodat je die kunt verwijderen en de ruimte kunt gebruiken voor een SSD.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jelle. schreef op donderdag 12 april 2012 @ 11:13:
[...]

Volgens mij bedoelde Mitsjke met 'nieuw model' gewoon een nieuwe MBP en niet de 'aankomende nieuwe' modellen ;) de meeste APR's en andere Apple resellers hebben een DOA-procedure van een dag of 8, d.w.z. dat een defecte MBP binnen die periode direct wordt omgeruild zonder dat er een reparatie aan te pas komt.

Ben het overigens niet eens met wat je over de webshop zegt (ervan uitgaande dat je de online Apple Store bedoelt). Ik heb zelf zowel een MBP (stuck pixel) als iPhone 4S (scheve homebutton) teruggestuurd. In beide gevallen was het nieuwe apparaat al geleverd voordat de oude opgehaald was :)
Ik bedoelde idd de DOA-procedure.
Heb vanmorgen een nieuwe gekregen. :)
Dit keer wel een goede batterij gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonXZ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-03 15:29
Release Intel Ivy Bridge gelukkig vervroegd naar 23 april. Laat de nieuwe macbook pro's maar komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpjedi
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-08 16:41
Afbeeldingslocatie: http://i89.photobucket.com/albums/k210/Jedi05071977/1998136e.jpg

Niet voor mac maar ze komen er aan iig *O*

Al begreep ik dat intel ook vertraging veroorzaakt met de nieuwe thunderbolt controllers.

[ Voor 26% gewijzigd door Jpjedi op 12-04-2012 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:45
Grote kans dat de introductie van de mobiele processors nog even op zich laat wachten, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonXZ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-03 15:29
"The mobile Ivy Bridge chips are said to ship around the same time as the desktop chips, which gives further weight to the rumor that Apple is preparing a MacBook Air and Pro refresh sometime in April with Ivy Bridge chips."

http://www.slashgear.com/...ril-23rd-launch-12222610/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik stap binnenkort over van een 20" iMac (2.4 GHz C2D, 6 GB 800 MHz RAM, 250 GB HDD @ 7200 RPM) naar een 13" MacBook Pro (2.4 GHz i5, 4 GB 1333 MHz RAM, 500 GB HDD @ 5400 RPM) en ik vroeg me af of het verplaatsen van bestanden en het opstarten van programma's op de MacBook langzamer zal gaan dan op de iMac aangezien de HDD minder toeren per minuut maakt?

Of heft de i5-processor en het snellere RAM-geheugen de achterstand van de harde schijf op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 09:09:
Ik stap binnenkort over van een 20" iMac (2.4 GHz C2D, 6 GB 800 MHz RAM, 250 GB HDD @ 7200 RPM) naar een 13" MacBook Pro (2.4 GHz i5, 4 GB 1333 MHz RAM, 500 GB HDD @ 5400 RPM) en ik vroeg me af of het verplaatsen van bestanden en het opstarten van programma's op de MacBook langzamer zal gaan dan op de iMac aangezien de HDD minder toeren per minuut maakt?

Of heft de i5-processor en het snellere RAM-geheugen de achterstand van de harde schijf op?
Mijn ervaring is dat een snellere hd (in toeren per minuut) net de beetje verschil maakt. Misschien een idee voor 30 euro 8 gig in je mbp stoppen en je zult niks merken. Daarnaast is een i5 toch wel riant sneller dan een c2d, dus je mbp zal toch wel sneller en prettiger werken dan je imac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zygivt schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 14:51:
[...]

Mijn ervaring is dat een snellere hd (in toeren per minuut) net de beetje verschil maakt. Misschien een idee voor 30 euro 8 gig in je mbp stoppen en je zult niks merken. Daarnaast is een i5 toch wel riant sneller dan een c2d, dus je mbp zal toch wel sneller en prettiger werken dan je imac.
Ik heb 'm toch vanmiddag al gehaald en hij is inderdaad lekker snel! De 8 GB RAM komt er sowieso in, en over een jaar of zo misschien zelfs een SSD.
Dat wachten we voorlopig maar even af, maar ik ben er in ieder geval al enorm tevreden mee! Wat een beest :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
RnB schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 17:54:

Het lag aan mijn werkgeheugen, nu weer de standaardlatjes erin en nou werkt ie prima.
Zou het aan incompatibiliteit liggen of had ik gewoon de pech dat ze defect waren. Het gaat hier om de Corsair cmso8gx3m2a1333c9. Ik wil nu eigenlijk 16GB erin en de Corsair is het goedkoopst, maar ik heb geen zin in nogmaals deze problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 18:16:
[...]

Ik heb 'm toch vanmiddag al gehaald en hij is inderdaad lekker snel! De 8 GB RAM komt er sowieso in, en over een jaar of zo misschien zelfs een SSD.
Dat wachten we voorlopig maar even af, maar ik ben er in ieder geval al enorm tevreden mee! Wat een beest :D
congrats :-)

ik hoop deze of volgende maand mijn ssd te mogen aanschaffen.

[ Voor 7% gewijzigd door Zygivt op 15-04-2012 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt! Maar komende van een iMac heb ik dus wat vragen omtrent het omgaan met de accu:

Als de MacBook aan het opladen is en ik 'm toch snel ergens anders nodig heb, maakt het dan uit dat ik 't opladen voor langere tijd (30 minuten tot 2 uur) onderbreek? M.a.w. is dit slecht voor de accu?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2012 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
De Crucial m4 512GB is nu bij de wehkamp heel goedkoop! (494 euro!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 11:19:
Bedankt! Maar komende van een iMac heb ik dus wat vragen omtrent het omgaan met de accu:

Als de MacBook aan het opladen is en ik 'm toch snel ergens anders nodig heb, maakt het dan uit dat ik 't opladen voor langere tijd (30 minuten tot 2 uur) onderbreek? M.a.w. is dit slecht voor de accu?
Accu werkt per "cycle", een keer volledig opladen is 1 cycle, tussen door er af pakken maakt niet zo heel veel uit :).

Doe het zelf ook zovaak en me vorige 15" had na een jaar met 240 cycles nog 95% health, valt wel mee voor de accu dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 19:27

Ves

A gadget addicted Bounty

Muldert schreef op zondag 15 april 2012 @ 13:02:
De Crucial m4 512GB is nu bij de wehkamp heel goedkoop! (494 euro!)
Lekkah! Bedankt voor de tip

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

Pagina: 1 ... 4 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Maak voor specifieke vragen en problemen een nieuw topic. Dan krijgt je vraag of probleem de aandacht die het verdient en het topic blijft goed te volgen.