PS4 Pro - ConscienceNL | Nintendo Switch | LG OLED 55C7
Spijtig dat ze niet verzenden naar België.zoeperman schreef op zondag 18 maart 2012 @ 13:12:
voor de geinstresseerden in een aanbieding..
http://www.vd.nl/elektron...ew%3Dlister&from=overview
Weet er soms iemand waar er een mooie aanbieding is voor een Macbook Pro 13"?
Mag een winkel zijn in Nederland maar moeten wel kunnen versturen naar België.
Ik werk in Breda en woon in Hoogstraten. Je mag hem op mijn werk laten afleveren en dan kan je hem bij mij thuis afhalen. Echter dan moet je wel goed van vertrouwen zijn.Stijnb_ schreef op zondag 18 maart 2012 @ 19:57:
[...]
Spijtig dat ze niet verzenden naar België.
Weet er soms iemand waar er een mooie aanbieding is voor een Macbook Pro 13"?
Mag een winkel zijn in Nederland maar moeten wel kunnen versturen naar België.
Anoniem: 138244
iemand anders de overweging ook gemaakt ?
ben zelf bang dat ik de lan interface mis op de Air.
Verder lijkt me dixons op dit moment de goedkoopste.
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 138244 op 19-03-2012 14:29 ]
Anoniem: 373757
er is een USB->LAN adapter. die in combinatie met een USB-hub heb je genoeg poorten... Zolang je geen Gbit netwerk hebt trek je de poort niet vol.Anoniem: 138244 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 09:59:
Ik wil morgen een macbook gaan afschaffen twijfel nog erg tussen de Air of de 13 inch pro
iemand anders de overweging ook gemaakt ?
ben zelf bang dat ik de lan interface mis op de Air.
Verder lijkt me dixons op dit moment de goedkoopste.
Ligt aan de leeftijd... Ik heb zelf gekozen voor een SSD er in te zetten. Hardeschijven draaien en kunnen crashen bij "schokken". Geen zin om 2 weken zonder te zitten en de kans te lopen om te horen dat het komt door een "schok" dus tjah...Anoniem: 373757 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 16:09:
Macbook voor de 3de keer terug gehad van reparatie, ventilator is weer stil. Nu een week gebruikt en nu is de HDD aan gort. 9 van de 10 keer boot 'ie niet en constant een beach ball in beeld. Schijf is een 750gb Toshiba. Backuppen en ter reparatie sturen of er een SSD in zetten?
Gebruik je een GPU switch applicatie? Zo ja, dan zit daar mogelijk een issue. Voor het aansturen van een extern beeldscherm moet de dedicated GPU ingeschakeld zijn. Onder BootCamp wordt de dedicated GPU geforceerd, dus dat zou verklaren waarom daarna het scherm wél werkt.Anoniem: 150104 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 16:43:
Meerdere keren opnieuw gestart en niks lukt en nu komt het meest idiote..
Ik start bootcamp op:
[afbeelding]
en start daarna lion op:
[afbeelding]
Ik begin me steeds meer te irriteren aan lion. De overgang vanaf snow leopard heeft mij tot nu toe alleen maar problemen opgeleverd.
Daarnaast: heb je een PRAM/NVRAM reset al eens geprobeerd? En heb je een fresh install gedaan van Lion, of een upgrade vanaf SL? Ik heb met mijn oude MBP13 wat rare graphics issues gehad na mijn upgrade van SL naar Lion. Deze issues zijn als sneeuw voor de zon verdwenen na een fresh install (internet recovery) van Lion.
Launching containers into space
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ik gebruik gfxCardStatus op mijn late-2011 MBP15, en als ik de Intel graphics forceer, en ik sluit een extern scherm aan, blijft het beeld toch echt zwartCyBeR schreef op maandag 19 maart 2012 @ 17:36:
Mijn gpu switch app dicteert niet wat er gebeurt met een extern scherm aangesloten...
Hmm. Ik zit nu niet thuis maar ik heb dezelfde laptop en volgens mij gebeurt dat niet zo. Ik zal 't eens onderzoeken. Zelfde app overigens.Whieee schreef op maandag 19 maart 2012 @ 18:04:
[...]
Ik gebruik gfxCardStatus op mijn late-2011 MBP15, en als ik de Intel graphics forceer, en ik sluit een extern scherm aan, blijft het beeld toch echt zwartIn dynamic switching mode zou er echter direct naar de AMD GPU geschakeld moeten worden zodra er iets aan de mDP aansluiting gehangen wordt.
dat lijkt me dus een geklungel met zn los apparaatje, maargoed ga ze morgen maar eens live bekijken bij de MediaMarkt.Pat-Juh schreef op maandag 19 maart 2012 @ 16:29:
[...]
er is een USB->LAN adapter. die in combinatie met een USB-hub heb je genoeg poorten... Zolang je geen Gbit netwerk hebt trek je de poort niet vol.
[...]
Ligt aan de leeftijd... Ik heb zelf gekozen voor een SSD er in te zetten. Hardeschijven draaien en kunnen crashen bij "schokken". Geen zin om 2 weken zonder te zitten en de kans te lopen om te horen dat het komt door een "schok" dus tjah...
Iemand een idee of de nieuwe macbooks toch al niet stiekem snel komen ? zowel MediaMarkt als Dixons als V&D bieden instap 13 inch namelijk al voor 999 euro ipv 1150
- Hij komt niet meer uit z'n slaap (de backlit van het scherm gaat aan maar hij reageert nergens op, kan hem alleen uit zetten)
- Hij crasht soms (kernel panic, zo'n zwart transparant blok over je scherm)
Als ie niet uit z'n slaap komt zet ik hem uit en soms heb ik direct erna een kernel panic. Rest van de avond vaak geen last van. Vandaag was ook de accu volledig leeggelopen trouwens... maar dat is de eerste keer.
Crash report van zojuist na de reboot (maar dit verschilt meen ik per crash):
Laatste entries in de console app voor de crash:Interval Since Last Panic Report: 56594 sec
Panics Since Last Report: 1
Anonymous UUID: 69746087-7F5E-44E0-8ABA-ECF16CD1F62E
Mon Mar 19 18:50:30 2012
panic(cpu 1 caller 0xffffff80002c266d): Kernel trap at 0xffffff80004d9f90, type 14=page fault, registers:
CR0: 0x000000008001003b, CR2: 0x0000000000000e88, CR3: 0x000000001dcec000, CR4: 0x0000000000000660
RAX: 0xffffff8018269b40, RBX: 0x0000000000d4ba1f, RCX: 0x00000000091f0000, RDX: 0xffffff8013c6edd8
RSP: 0xffffff8111a23920, RBP: 0xffffff8111a23980, RSI: 0x0000000000d4ba1f, RDI: 0xffffff8013c6edd8
R8: 0x0000000000000000, R9: 0xffffff8111a23ae4, R10: 0x0000000000000000, R11: 0x0000000000000000
R12: 0x0000000000000003, R13: 0xffffff8111a23b48, R14: 0xffffff8013c6e808, R15: 0x0000000000000e00
RFL: 0x0000000000010206, RIP: 0xffffff80004d9f90, CS: 0x0000000000000008, SS: 0x0000000000000010
CR2: 0x0000000000000e88, Error code: 0x0000000000000000, Faulting CPU: 0x1
BSD process name corresponding to current thread: backupd
(wat nietszeggende zaken zoals geheugenadressen eruit gehaald)Safari Webpage P(387) deny file-read-data /Users/Tom/FontExplorer X/Font Library/A/Arial/Arial/..namedfork/rsrc
Process: Safari Webpage Preview Fetcher [387]
Path: /Applications/Safari.app/Contents/Safari Webpage Preview Fetcher
Load Address: 0x10c269000
Identifier: Safari Webpage Preview Fetcher
Version: 7534 (7534.54.16)
Code Type: X86-64 (Native)
Parent Process: Safari [133]
Date/Time: 2012-03-19 18:45:03.576 +0100
OS Version: Mac OS X 10.7.3 (11D50)
Report Version: 7
Maar ook daar zie ik zo geen patroon in.
Disk utility heb ik geprobeerd, maar gaf geen fouten.
Zijn er nog andere manieren om achter de oorzaak te komen?
Ik heb nog garantie tot juni, alleen kan ik niet lang zonder laptop. Bij die Genius bar in de officiële Apple Store zouden ze wel direct reparaties uitvoeren, alleen dit soort vage problemen zullen ook daar onderzocht moeten worden? Of sturen ze je naar huis om de boel opnieuw te installeren? Ik woon niet in de randstad.
Ik kwam er per toeval achter nadat ik op kantoor geen beeld kreeg op mijn Dell U2711. Stond op 'Integrated only'. Nadat ik dat omzette naar 'Dynamic switching' had ik plotseling beeldCyBeR schreef op maandag 19 maart 2012 @ 18:18:
[...]
Hmm. Ik zit nu niet thuis maar ik heb dezelfde laptop en volgens mij gebeurt dat niet zo. Ik zal 't eens onderzoeken. Zelfde app overigens.
Ik heb 'm gloednieuw en ik zie de batterijstand constant springen tussen de 5 en 6.30 met alleen chrome en dit forum open ... zou ik niet de 7 uur moeten kunnen halen?
M'n brightness staat op 5 streepjes (minder dan de helft).
Vreemd, tijdens dit schrijven staat ie opeens op 7 uur ,,,, en nu weer op 6. Bekend foutje met een nieuwe macbook?
Probleempje 2: Na een restart heb ik opeens geen beeld meer op mijn beeldscherm. Ook als ik op detecteer beelscherm klik gebeurd er nog niets (MiniDisplay > DVI), terwijl hij wel staat bij beeldschermen ... maar hij blijft gewoon uit / standby staan.
Edit 3: Na het beeldscherm een paar minuten uit het stopcontact gedaan te hebben doet ie 't ook weer ... heel vreemd.
[ Voor 29% gewijzigd door TheAshcat op 20-03-2012 13:53 ]
Je hebt zowaar gelijk. Wat vreemd dat ik dat nooit eerder gemerkt heb.Whieee schreef op maandag 19 maart 2012 @ 19:49:
[...]
Ik kwam er per toeval achter nadat ik op kantoor geen beeld kreeg op mijn Dell U2711. Stond op 'Integrated only'. Nadat ik dat omzette naar 'Dynamic switching' had ik plotseling beeldHier thuis met een U2311H hetzelfde trouwens
Anoniem: 107960
De integrated kaart kan inderdaad geen externe scherm aansturenCyBeR schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 01:38:
[...]
Je hebt zowaar gelijk. Wat vreemd dat ik dat nooit eerder gemerkt heb.
Dat is eerder een reactie op elkaar dan een aanwijzing voor iets nieuws. Gebeurt wel vaker mid of end lifecycle. Geloof me, Apple Stores weten niet wanneer er iets nieuws komt, laat staat dat soort retailers.Anoniem: 138244 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 18:53:
Iemand een idee of de nieuwe macbooks toch al niet stiekem snel komen ? zowel MediaMarkt als Dixons als V&D bieden instap 13 inch namelijk al voor 999 euro ipv 1150
Neemt echter niet weg dat zij uiteraard ook gewoon de geruchten op internet kunnen lezen
Dat was bekend. Wat niet zozeer bekend was, is dat 'ie niet alsnog overschakelt als je forceert naar integrated voor je dat scherm aansluit.Anoniem: 107960 schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 09:10:
[...]
De integrated kaart kan inderdaad geen externe scherm aansturen
Overigens, de mid-2009 doet een extern scherm ook gewoon op de integrated gpu
Was het bij de mid-2009 niet zo dat de framebuffer sowieso door de IGP gedaan werd? Op zich kan de HD3000 overigens best een extern scherm aansturen (MBA13 aan U2711 gaat prima), maar het lijkt erop dat de displayport hard-wired aan de AMD chip vast zit dit keerCyBeR schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 09:18:
[...]
Dat was bekend. Wat niet zozeer bekend was, is dat 'ie niet alsnog overschakelt als je forceert naar integrated voor je dat scherm aansluit.
Zou kunnen. Hoe dat technisch geregeld is weet ik eigenlijk niet.Whieee schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 09:26:
[...]
Was het bij de mid-2009 niet zo dat de framebuffer sowieso door de IGP gedaan werd?
't is ook wel logisch op zich. De mid-2009 kan officieel niet zomaar schakelen. Als je geen extern display aan hebt gesloten kan 'ie dat wel zonder blijkelijke interruptie, maar met extern scherm krijg je dan toch even een blanking momentje. De nieuwere modellen kunnen dat wel gewoon officieel dynamisch.Op zich kan de HD3000 overigens best een extern scherm aansturen (MBA13 aan U2711 gaat prima), maar het lijkt erop dat de displayport hard-wired aan de AMD chip vast zit dit keerIets wat overigens bij mijn Thinkpad T410 vergelijkbaar is, daar zitten de digital outputs van het docking station hard-wired aan de NVIDIA GPU.
In de praktijk echter is 't toch nog vreemd, als je erover nadenkt: de mid-2009 kan wel "dynamisch" schakelen met gfxCardStatus. De later modellen kunnen 't zonder, maar ook dan krijg je gewoon een momentje geen beeld als je een extern scherm aansluit. Zoals je dat al jaren krijgt overigens.
Dus wtf is het punt dan nog van het handmatig moeten overschakelen en WindowServer moeten herstarten als je gfxCardStatus niet gebruikt op een mid-2009?
[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 20-03-2012 09:46 ]
Anoniem: 107960
Ah ok. Ik had er laatst ook al last van, snapte niet waarom mijn ACD niet meer werkte totdat ik inderdaad zag dat ik 'Integrated Only' geforceerd had.CyBeR schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 09:18:
[...]
Dat was bekend. Wat niet zozeer bekend was, is dat 'ie niet alsnog overschakelt als je forceert naar integrated voor je dat scherm aansluit.

ik heb er vanochtend 1 aangeschaft en type er nu opjelle. schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 09:11:
[...]
Dat is eerder een reactie op elkaar dan een aanwijzing voor iets nieuws. Gebeurt wel vaker mid of end lifecycle. Geloof me, Apple Stores weten niet wanneer er iets nieuws komt, laat staat dat soort retailers.
Neemt echter niet weg dat zij uiteraard ook gewoon de geruchten op internet kunnen lezen
ik heb 2 vraagjes :
1. hoe kan ik mn macbook locken net als ik in windows kan met windowstoets L
2. kan ik toetsenbord verlichting ook handmatig aan en uit zetten ?
Thanx!
1. Het kan niet met een sneltoets, maar wel met een menu-item in de balk rechts bovenaan. Doe het volgende: Ga naar Programma's => Hulpprogramma's => Keychain Access (heb hier enkel de EN versie, weet niet vanbuiten wat de NL benaming is). Klik vervolgens in het menu bovenaan op "Keychain Access" en vervolgens op "Voorkeuren". Daar kan je aanvinken om Keychain Access in je menu balk weer te geven. Als je dit gedaan hebt staat er een soort slotje in de menubalk. Klik je daarop kan je kiezen voor "Lock screen".Anoniem: 138244 schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:22:
[...]
ik heb er vanochtend 1 aangeschaft en type er nu op![]()
ik heb 2 vraagjes :
Thanx!
2. Ja, met de F5 en F6 toetsen kan je de toetsenbordverlichting regelen. Gewoon op F5 drukken tot 'ie uit staat.
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Vervolgens kun je met Ctrl + Shift + Eject (naast F12) je scherm stand-by zetten, dat is het snelst. Of je stelt een schermhoek in als trigger voor de screensaver (maar dat kan irritant zijn als je muis weleens per ongeluk in die hoek komt).
Hier stond achterhaalde informatie…
Deze problemen heb ik zelf ook een tijdje gehad, met o.a. meldingen over Safari of Backupd. Achteraf bleek het te liggen aan een fout op de schijf (die gewoon met Disk Utility te repareren was) en het feit dat de installatie van een update niet helemaal goed was gegaan. Na reparatie van de schijf heb ik de laatste volledige update gedownload (dus de update die je kunt gebruiken om meteen naar het laatste service pack niveau te gaan), en daarmee was alles opgelost. Vanaf nu update ik het OS dus niet meer via de Software Update functie, maar download ik het complete (grootste) update pakket bij Apple...Tom schreef op maandag 19 maart 2012 @ 19:08:
Mijn MBP 15 inch mid 2009 (wel aftermarket geheugen en SSD) heeft de laatste tijd regelmatig problemen
Gefeliciteerd! Vergeet dit topic ook nietAnoniem: 138244 schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:22:
ik heb 2 vraagjes :
Nadeel van deze optie, tov die hierboven, is dat je screensaver aangaat.Darkstar schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:36:
[...]
1. Het kan niet met een sneltoets, maar wel met een menu-item in de balk rechts bovenaan. Doe het volgende: Ga naar Programma's => Hulpprogramma's => Keychain Access (heb hier enkel de EN versie, weet niet vanbuiten wat de NL benaming is). Klik vervolgens in het menu bovenaan op "Keychain Access" en vervolgens op "Voorkeuren". Daar kan je aanvinken om Keychain Access in je menu balk weer te geven. Als je dit gedaan hebt staat er een soort slotje in de menubalk. Klik je daarop kan je kiezen voor "Lock screen".
Dynamic Switching staat aan.
Scherm: http://www.wehkamp.nl/com...bfBywEj2Nvxd-dSPCjCISNIII
probeer eens Control+Shift+EjectDarkstar schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:36:
[...]
1. Het kan niet met een sneltoets, maar wel met een menu-item in de balk rechts bovenaan. Doe het volgende: Ga naar Programma's => Hulpprogramma's => Keychain Access (heb hier enkel de EN versie, weet niet vanbuiten wat de NL benaming is). Klik vervolgens in het menu bovenaan op "Keychain Access" en vervolgens op "Voorkeuren". Daar kan je aanvinken om Keychain Access in je menu balk weer te geven. Als je dit gedaan hebt staat er een soort slotje in de menubalk. Klik je daarop kan je kiezen voor "Lock screen".
Disk utility voer ik na elke harde reset even uit, maar dat helpt (in dit geval) niet. Maar, je reactie zet mij wel aan het denken.LeLo schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:45:
[...]
Deze problemen heb ik zelf ook een tijdje gehad, met o.a. meldingen over Safari of Backupd. Achteraf bleek het te liggen aan een fout op de schijf (die gewoon met Disk Utility te repareren was) en het feit dat de installatie van een update niet helemaal goed was gegaan. Na reparatie van de schijf heb ik de laatste volledige update gedownload (dus de update die je kunt gebruiken om meteen naar het laatste service pack niveau te gaan), en daarmee was alles opgelost. Vanaf nu update ik het OS dus niet meer via de Software Update functie, maar download ik het complete (grootste) update pakket bij Apple...
De laatste OS X update (week of 6 terug) is toen teruggetrokken na een dag. Apple heeft toen zelf de volledige update geplaatst. Ik had de incremental update al geinstalleerd en er verder niet naar omgekeken, ook omdat de kans niet zo groot was dat je er problemen mee kon krijgen. Maar wellicht heeft het daar toch mee te maken, nu jij het zegt. Ik ga die laatste update eens volledig binnenhalen en installeren
Thanks, niet aan gedacht maar zou het best eens kunnen zijn.
Hoevaak heb je de LAN-adapter nodig? Ik neem aan dat je thuis ook een WLAN netwerk hebt of is het ivm een statisch-IP voor inloggen op een VPN oid?Anoniem: 138244 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 18:53:
[...]
dat lijkt me dus een geklungel met zn los apparaatje, maargoed ga ze morgen maar eens live bekijken bij de MediaMarkt.
1. Je kan ook naast de hierboven geopperde opties met BetterTouchTool een snelkoppeling maken naar bv wat ik had "5-finger-click" op je trackpad = vergrendelen. Of een andere gesture kiezen, vond ik lekker werken.Anoniem: 138244 schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 12:22:
[...]
ik heb 2 vraagjes :
Thanx!
2. uit wel, echter aan niet (volgens de officiële weg)
Wil deze als opslagschijf gebruiken in de OptiBay. Heb er momenteel een SSD inzitten en morgen komt m'n Optibay binnen, waarin een hardeschijf komt voor de opslag. Zat te denken aan die Samsung Spinpoint.
Iemand ervaring hiermee?
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
ik gebruik hem ook op de MBA als het echt niet anders kan. 60% wifi, 38% Thunderbolt (via cinema display, 2% LAN.Anoniem: 138244 schreef op maandag 19 maart 2012 @ 18:53:
[...]
dat lijkt me dus een geklungel met zn los apparaatje, maargoed ga ze morgen maar eens live bekijken bij de MediaMarkt.
En dat als je de magsafe connector in je macbook doet, het een kleine 2 a 3 seconden duurt voor er een oranje of groen lampje komt?
Nee, maar als je al boven die hoeveelheid zit begint 'ie niet met opladen.Saven schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 22:16:
Klopt het dat de Macbook niet oplaad boven de 95% oid? Waarom is dat?
Omdat dat lampje het resultaat is van communicatie met de oplader, en niet iets is wat simpelweg aangaat als 'ie aangesloten is.En dat als je de magsafe connector in je macbook doet, het een kleine 2 a 3 seconden duurt voor er een oranje of groen lampje komt?
[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 20-03-2012 22:25 ]
Hehe ja dat bedoelde ik eigenlijk iddCyBeR schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 22:25:
[...]
Nee, maar als je al boven die hoeveelheid zit begint 'ie niet met opladen.
[...]
Omdat dat lampje het resultaat is van communicatie met de oplader, en niet iets is wat simpelweg aangaat als 'ie aangesloten is.
En @ 2e, maar ook pas 3 seconden later geeft mijn macbook zelf aan dat ie is aangesloten, maar daar ben ik dus niet de enige mee, en het hoort zo?
Mijn vraag daarover namelijk omdat als ik mijn macbook aansluit via die kleine stekker zonder aarde, de achterkant van mijn scherm (de klep zegmaar) statisch wordt geladen ofzo, als je er met je hand over heen gaat geeft dat tintelingen.. Is dat niet slecht voor de macbook?
Als ik namelijk die stekker er in laat zitten, en de magsafe ook in mijn macbook, én de schakelaar van de stekkerdoos staat op uit is deze alsnog statisch geladen ofzo. ook als ik de stekker uit de stekkerdoos haal en even later weer er in doe.
En ten tweede, als ik de stekker met aarde in mijn stekkerdoos heb (met een aan/uit schakelaar) moet ik eerst die stekker eruit halen van de vorige nacht als ik die schakelaar uit heb gezet, even wachten, en dan weer de stekker met aarde erin doen, voordat ik kan opladen. Als ik alleen de schakelaar weer aan zet terwijl de stekker er nog in zit, wil de macbook niet opladen. Heuuulll erg vreemd?
[ Voor 9% gewijzigd door Saven op 20-03-2012 22:36 ]
Dat andere ook; de oplossing is zoals je gemerkt hebt aarden en nee, 't is niet slecht.
Dat laatste is wel vreemd. Mischien doet dat stekkerblok iets vreemds waarna de adapter ermee kapt tot 'ie spanningsloos is geweest.
[ Voor 34% gewijzigd door CyBeR op 20-03-2012 22:37 ]
MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium
Anoniem: 274511
Ik kocht een matte display van ebay. 60/ 70,-
Na ruim 2 weken ontvangen blijkt dat ik alleen een frame heb van plastic ziet er opzicht profesioneel uit behalve dat het flexibel is. Is dit een miskoop of is dit gewoon normaal. En hoe gaat da nou met het schoonmaken?
Ik herinner nog dat iemand zei dat het zonder glas was maar veel ontkrachten dat.
http://www.ebay.nl/itm/14..._trksid=p3984.m1497.l2649
Edit: JSS540 je hebt volgens mij gelijk.
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=868254
[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 274511 op 22-03-2012 18:25 ]
TP2 valt in ieder geval dik binnen de requirements.
Just making sure.
Ik snap je complete post niet zo goed.Anoniem: 274511 schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 18:10:
Ben ik nou bedrogen?
Na ruim 2 weken ontvangen blijkt dat ik alleen een frame heb van plastic ziet er opzicht profesioneel uit behalve dat het flexibel is. Is dit een miskoop of is dit gewoon normaal. En hoe gaat da nou met het schoonmaken?
Ik herinner nog dat iemand zei dat het zonder glas was maar veel ontkrachten dat.
Niet om te trollen, maar er staat duidelijk beschreven wat het is. Een bezel voor de matte AR MBP uitvoering. Mocht je niet weten wat een bezel zijn, vertaal dat maar eens met een willekeurig woordenboek online of die je thuis hebt liggen. Je hebt exact het item gekregen wat beschreven is, waardoor dit geen scam actie is van de verkoper maar simpelweg jouw lees/vertaalfout is.Anoniem: 274511 schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 18:10:
Ben ik nou bedrogen?
Anoniem: 274511
Ben er tevreden mee. Maar ik had iets anders verwacht. Het ziet beter uit dan een glass scherm.
Ik snap het nog steeds niet.Anoniem: 274511 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 09:48:
Ik weet wat een bezel is. Er staat: Unibody with the Hi-Res Antiglare Option. Hierdoor dacht ik, het zal een bezel zijn met een antiglare glass. Ook kost de keuze ruim 50,- duurder in de apple store. Dan verwacht je dat ze iets nieuws erop doen of vervangen in plaats van iets weghalen.
Ben er tevreden mee. Maar ik had iets anders verwacht. Het ziet beter uit dan een glass scherm.
Wat is nou precies je probleem? Je hebt een losse bezel gekocht in de hoop die op een glossy mac te monteren? Dat kan natuurlijk niet, de schermen in de glossy vs non-glossy macs zijn fysiek verschillend; het is niet alleen een glasplaat want die ziet er in de non-glossy variant niet eens voor.
Ik heb vanmiddag een 13 inch gekocht, maar ik hoor niks. Moet 'm echt bij mijn oor houden, wil ik wat horen.Anoniem: 138244 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 22:22:
vraagje maakt een macbook pro 13 inch altijd zn irritant fan geluid ? zit nu in een stille ruimte en dan hoor je hem toch behoorlijk, en hij staat nog maar net aan
zit nu wel in een ruimte waar je als enigste de macbook hoort.. zal wel aan mij liggenbram1984 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 23:01:
[...]
Ik heb vanmiddag een 13 inch gekocht, maar ik hoor niks. Moet 'm echt bij mijn oor houden, wil ik wat horen.
Als er twee punten (van de vele) zijn waardoor ik mijn MBP het méést waardoor tov andere laptops die ik in m'n handen krijg dan zijn het wel:Anoniem: 138244 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 22:22:
vraagje maakt een macbook pro 13 inch altijd zn irritant fan geluid ? zit nu in een stille ruimte en dan hoor je hem toch behoorlijk, en hij staat nog maar net aan
*kwaliteit van het scherm
*stilte van het apparaat.
EnigeAnoniem: 138244 schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 23:03:
[...]
zit nu wel in een ruimte waar je als enigste de macbook hoort.. zal wel aan mij liggen
Ik lag ten tijde van mijn post in bed naast mijn slapende vriendin, dus ik kon wel van een stilte spreken.
Vraagje van mijn kant: ik heb sinds gisteren een MBP, en heb besloten daar geen films (torrents) op te downloaden, omdat ik bang ben mijn systeem langzaam te maken. Is deze gedachte terecht? Mijn Windows laptops moest ik altijd 1x per jaar herstellen, vanwege alle vastlopers en dergelijke. Muziek (ik heb voornamelijk een Mac gehaald voor het DJ'en met Traktor) trek ik wel gewoon binnen met SoulSeekQt en via Beatport.
Stel ik zou films downloaden, dan zet ik ze direct op mijn mediaplayer en verwijder ik ze weer. Kan dit kwaad? Ik weet dat er met Windows altijd een kans is dat er kleine nagenoeg onzichtbare bestandjes achterblijven die je systeem trager maken. Werkt dit bij Mac ook zo?
Nee.bram1984 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 00:11:
[...]
Vraagje van mijn kant: ik heb sinds gisteren een MBP, en heb besloten daar geen films (torrents) op te downloaden, omdat ik bang ben mijn systeem langzaam te maken. Is deze gedachte terecht?
Nee. Maar zo werkt 't bij Windows ook niet.Stel ik zou films downloaden, dan zet ik ze direct op mijn mediaplayer en verwijder ik ze weer. Kan dit kwaad? Ik weet dat er met Windows altijd een kans is dat er kleine nagenoeg onzichtbare bestandjes achterblijven die je systeem trager maken. Werkt dit bij Mac ook zo?
[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 25-03-2012 00:13 ]
Als jij een nieuwe computer koopt met, zeg, een 1TB harde schijf erin, en je zet er 990GB aan porno op draait die computer geen procent langzamer hoor.
Ben naar een APR geweest om te vergelijken hoe het daar eruit ziet, maar op het eerste oog leek het daar wel goed, al stond ik met mijn hoofd redelijk boven het scherm met niet dezelfde kijkhoek die ik heb als ik achter mijn macbook zit.
Wat mij opviel tijdens het booten van de laptop, je eerst een grijs scherm krijgt, dan met een draaien laad icoontje erdoor. Daarna vlak voordat het inlogscherm verschijnt wordt dat grijze scherm ineens een klein beetje bruinachtig, voor misschien net een seconde ofzo. Is dat normaal?
Dat lijkt namelijk sterk op het kleurverschil die ik met mijn macbookscherm heb tov mijn andere monitor. Laptop is gewoon nieuw, en geen rare instellingen gedaan oid, zit me al vanaf het begin dwars namelijk, maar ik wilde weten of jullie ook nét voor het inlogscherm zelf verschijnt, een verandering zien van het grijze laadscherm naar een iets bruiner/grijs getint vlak
Elk scherm is net iets anders, en kleurprofielen bestaan om die verschillen te minimaliseren of (als je de goede spullen hebt) op te lossen.
sysprefs -> displays -> colour.
Hoewel de strekking van je verhaal klopt, is dit toch onjuist. Allereerst, maar dat weet je zelf ook wel, is 10GB doorgaans te weinig om Mac OSX, je applicaties, je caches, je sleepimage, en je swapfile op te planten.CyBeR schreef op zondag 25 maart 2012 @ 00:33:
Als jij een nieuwe computer koopt met, zeg, een 1TB harde schijf erin, en je zet er 990GB aan porno op draait die computer geen procent langzamer hoor.
Los van bovenstaande is het echter wel zo, dat een vollere disk na een tijdje toch gaat zorgen voor langere seektimes, enige fragmentatie van die data over de disk, en dus een mindere I/O performance. Er kan immers minder sequentieel gelezen worden. Dit zal dus wel voor enige performance verlaging zorgen, maar het zal (inderdaad) niet het verschil maken tussen perfect werkbaar en ontzettend traag
Fine, 950 GBWhieee schreef op maandag 26 maart 2012 @ 10:36:
[...]
Hoewel de strekking van je verhaal klopt, is dit toch onjuist. Allereerst, maar dat weet je zelf ook wel, is 10GB doorgaans te weinig om Mac OSX, je applicaties, je caches, je sleepimage, en je swapfile op te planten.
De gein is alleen dat je bestaande files, waaronder dus je OS, geen last hebben van die fragmentatie.Los van bovenstaande is het echter wel zo, dat een vollere disk na een tijdje toch gaat zorgen voor langere seektimes, enige fragmentatie van die data over de disk, en dus een mindere I/O performance. Er kan immers minder sequentieel gelezen worden. Dit zal dus wel voor enige performance verlaging zorgen, maar het zal (inderdaad) niet het verschil maken tussen perfect werkbaar en ontzettend traag
Lang verhaal kort: bestandjes maken je computer niet traag, en specifieke bestanden (films, porno) al helemaal niet. Hoe vaak ze die magische kracht ook toegedicht worden.
Bestanden maken inderdaad je computer niet traag. Waarschijnlijk zal hij eerder zijn computer vol gezet hebben met programma's ipv met gewoon documenten.
Meer programma's gaan wel je computer vertragen. Zeker als je niet goed oplet en ze toelaat om wat ad random te runnen.
Kan iemand mij vertellen of de 17" per definitie later kom dan de 13" en 15"? Of is er kans dat deze ook bijvoorbeeld in april uitkomt?
Alvast bedankt.
Als je de geruchten op de diverse geruchten sites mag geloven dan zou de 17 inch in eerste instantie met rust gelaten worden. Volgens mij is het met de eerste unibody's op dezelfde manier gegaan dus geheel onwaarschijnlijk is het niet.
Behalve dat je minder sequentieel kan lezen waardoor je I/O performance wat minder kan wordenCyBeR schreef op maandag 26 maart 2012 @ 10:56:
[...]
De gein is alleen dat je bestaande files, waaronder dus je OS, geen last hebben van die fragmentatie.
Daarnaast is er nog het punt dat bij spinning storage geldt dat de buitenste sectoren op een platter sneller zijn dan de binnenste. Voor performance tuning wordt dan ook vaak 'short stroking' toegepast, om head-repositioning te minimaliseren. Minder head-repositioning = lagere seektime = meer iops = sneller
note: vrijwel niemand zal short-stroking toepassen op zijn/haar desktopmachine uiteraard
Feit is -daar heb je gelijk in- dat een gebruiker geen merkbare performance-vermindering zal hebben door 960GB aan porno/films/whatever, maar er is zeker een kleine performancedaling
Goed, gaan we.Whieee schreef op maandag 26 maart 2012 @ 17:04:
[...]
Behalve dat je minder sequentieel kan lezen waardoor je I/O performance wat minder kan wordenHoe tof OSX ook mag zijn, dat is gewoon een eigenschap van spinning storage, en het enige antwoord dat Apple daar tot nog toe op heeft kunnen geven is de inzet van SSDs (en da's geen slecht antwoord
).
Daarnaast is er nog het punt dat bij spinning storage geldt dat de buitenste sectoren op een platter sneller zijn dan de binnenste. Voor performance tuning wordt dan ook vaak 'short stroking' toegepast, om head-repositioning te minimaliseren. Minder head-repositioning = lagere seektime = meer iops = sneller![]()
note: vrijwel niemand zal short-stroking toepassen op zijn/haar desktopmachine uiteraard![]()
Feit is -daar heb je gelijk in- dat een gebruiker geen merkbare performance-vermindering zal hebben door 960GB aan porno/films/whatever, maar er is zeker een kleine performancedaling
Ten eerste: de 950GiB die je net op je hdd hebt gezet, staan er sequentieel op. Dus kun je sequentieel lezen. Dat fragmentatiegebeuren komt pas tevoorschijn als je lekker rondgerommeld hebt op je disk.
Ten tweede: die originele OS files staan er nog altijd sequentieel op. Dus daar ondervind je sowieso geen hinder van fragmentatie. Dat zou pas komen als je porno ten eerste uberhaubt gefragmenteerd is (wat 't nu niet direct is) en ten tweede als je die porno zélf gaat accessen.
Ten derde, tenzij je alleen HD pornofilms van anderhalf uur downloadt, is OSX zo vriendelijk om, bij het tegenkomen van een gefragmenteerde file, die file sequentieel op disk te zetten als dat kan en nuttig wordt geacht. Daar is uiteraard een maximumgrootte aan, anders is 't de moeite niet waard. Die limiet is hoog genoeg voor zelfs hoge resolutie foto's maar niet voor HD films.
Ten vierde, en dit is waar ik op doelde, dit alles heeft niets te maken met of je porno of illegaal gedownloade films op je computer hebt staan. Alles wat jij beschrijft heeft te maken met hebben van een te volle harde schijf. Of je dat doet met porno, films of Excel-files maakt geen donder uit. Porno en illegale films hebben níet de hen vaak toegedichte magische computerverlangzamingskrachten.
Ik beschreef een heel precies scenario, om een heel exacte reden. Jouw argumenten beslaan een ander scenario.
Dus Bram, bij deze zijn we er vanuit gegaan dat het porno is dat je download xD
trololol
Haha. Ondanks dat ik een verfent porno snuffelaar op mij W7 machine was, heb ik op mijn Mac nog geen enkele kb aan vunzigheid binnengehaald.DaemonAngel schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 18:03:
Ik vind het wel zalig dat we van films naar porno zijn gegaan :d .
Dus Bram, bij deze zijn we er vanuit gegaan dat het porno is dat je download xD
trololol

[ Voor 45% gewijzigd door bram1984 op 27-03-2012 21:15 ]
Twijfel nog erg of ik moet wachten tot eind April. Ivy Bridge schijnt al wel in productie te zijn (met een aantal uitzonderingen) en wordt waarschijnlijk 29 april gelanceerd.
Ben van plan een "13 MBP aan te schaffen, met een i7-processor om een beetje "future-proof" te zijn. Eventueel zelf upgraden naar 8GB en/of een SSD.
Zit dus nu al zo'n 1,5 maand zonder laptop. Mocht de nieuwe MBP echt eind April uitkomen en echt significant grote voordelen bieden, dan is het wachten hierop via hier&daar een laptop lenen nog wel te overbruggen.. Veel langer wachten gaat hem echt niet worden, i.v.m. de studie.
Wat is jullie mening hierin? Zal de nieuwe MBP met de Ivy-Bridge technologie echt grote voordelen gaan bieden? I know, het blijft misschien gissen, maar ik sta (als student) toch wel voor een flinke investering en wil als Mac-leek niet een ondoordachte koop ondergaan.
BC
GPU: zou +/- minimaal 2 keer sneller moeten zijn volgens mij... wel de moeite waard want de huidige 3000 IGP is gewoon slecht
Wat ga je er precies mee doen?BounceCloud schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 20:20:
* BounceCloud is na zijn ASUS-debacle ook om en stapt over naar Mac
Twijfel nog erg of ik moet wachten tot eind April. Ivy Bridge schijnt al wel in productie te zijn (met een aantal uitzonderingen) en wordt waarschijnlijk 29 april gelanceerd.
Ben van plan een "13 MBP aan te schaffen, met een i7-processor om een beetje "future-proof" te zijn. Eventueel zelf upgraden naar 8GB en/of een SSD.
Zit dus nu al zo'n 1,5 maand zonder laptop. Mocht de nieuwe MBP echt eind April uitkomen en echt significant grote voordelen bieden, dan is het wachten hierop via hier&daar een laptop lenen nog wel te overbruggen.. Veel langer wachten gaat hem echt niet worden, i.v.m. de studie.
Wat is jullie mening hierin? Zal de nieuwe MBP met de Ivy-Bridge technologie echt grote voordelen gaan bieden? I know, het blijft misschien gissen, maar ik sta (als student) toch wel voor een flinke investering en wil als Mac-leek niet een ondoordachte koop ondergaan.![]()
BC
Verder:
- HD movies / series is belangrijk voor mij.
- Power; mijn vorige i3 had moeite met multitasken, dan kon flash nog wel eens gaan haperen als Inkscape of e.d. openstond. Wil graag een rappe laptop waarop ik kan multitasken; ik heb een hekel aan stotteren.
- Bij voorkeur games, bijvoorbeeld Call of Duty 2. Hoeft geen high-end te zijn zoals MW3.
Begrijp dat het nieuwe model kwa GPU-kracht er wel flink op vooruit gaat. Maar MW3 hoef ik absoluut niet te spelen, CoD-2 zou mooi zijn, maar hoeft ook geen breekpunt te vormen.
Eigenlijk is mijn ham-vraag: Koop ik met het huidige model een Notebook die de komende drie jaar nog enigszins kan meekomen? Zit ik over 1,5 jaar niet met een apparaat van ca. €1400 die het nieuwe OS niet kan draaien en niet kan meekomen?
Zolang je niet afhankelijk bent van de GPU voor je bezigheden zal je dan nog wel een rappe machine hebben
ik zou nog even wachten tot er nieuwen zijn. stel dat ze met ivy bridge komen, dan loop je niet achter de wagen.BounceCloud schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 23:17:
Niet super spectaculair. Ik wil vooral een 'all-round' notebook die de komende drie jaar ook nog goed kan meekomen gezien de investering (wellicht met hulp van 8GB/SSD). Is de huidige i7 MBP bijvoorbeeld toereikend voor de opvolger van Lion?
Verder:
- Power; mijn vorige i3 had moeite met multitasken, dan kon flash nog wel eens gaan haperen als Inkscape of e.d. openstond. Wil graag een rappe laptop waarop ik kan multitasken; ik heb een hekel aan stotteren.
- Bij voorkeur games, bijvoorbeeld Call of Duty 2. Hoeft geen high-end te zijn zoals MW3.
Begrijp dat het nieuwe model kwa GPU-kracht er wel flink op vooruit gaat. Maar MW3 hoef ik absoluut niet te spelen, CoD-2 zou mooi zijn, maar hoeft ook geen breekpunt te vormen.
Eigenlijk is mijn ham-vraag: Koop ik met het huidige model een Notebook die de komende drie jaar nog enigszins kan meekomen? Zit ik over 1,5 jaar niet met een apparaat van ca. €1400 die het nieuwe OS niet kan draaien en niet kan meekomen?
ik zeg snel eentje gaan ophalen
Dit gaat bij ivy normaal de hd4000 worden waar je toch al iets meer mee kan.
Vermits je zonder computer zit is het al wel wat moeilijker om lang te wachten.
De 'rumour' is dat ze bezig zijn met de productie en dat de release april zou zijn.
Het kan gemakkelijk mei/juni zijn eer die in belgie/nederland beschikbaar gaat zijn. Dus daar moet je wel rekening mee houden.
Ik heb momenteel zelf nog een goed functionnerende laptop , dus het stoort me niet nog te wachten.
Zonder laptop had ik al wel vorige maand een macbook gekocht. In mijn geval momenteel de low end 15", vermits de AMD 6750 zeker goed genoeg is voor de games die ik speel.
De buy guide is ook, buy only if you need. Zonder computer lijkt het me wel redelijk needy
Nog kleine toevoeging. Je kan gemakkelijk aantal jaar doen met een macbook.
En als je hem in ere houdt en niet molesteert kan je hem nog voor een mooi bedrag verkopen achteraf omdat deze niet hard in waarde dalen.
Ik zou eens checken of je btw CoD kan draaien (deftig) op de intel hd 3000.
Anders zou ik mogelijks opteren voor de 15" versie en niet meer wachten.
[ Voor 10% gewijzigd door DaemonAngel op 29-03-2012 09:32 ]
Ik mag toch aannemen dat mijn gloednieuwe i5 13" wat langer mee gaat dan anderhalf jaar.BounceCloud schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 23:17:
Niet super spectaculair. Ik wil vooral een 'all-round' notebook die de komende drie jaar ook nog goed kan meekomen gezien de investering (wellicht met hulp van 8GB/SSD). Is de huidige i7 MBP bijvoorbeeld toereikend voor de opvolger van Lion?
Verder:

Ik heb 'm puur voor Traktor gekocht, en wat internetten en facebooken on the side.
Nieuwe OS X-versies hebben, in tegenstelling tot Windows, nauwelijks hogere systeemeisen dan hun voorganger. Op mijn oude MBP uit early 2006 heb ik alles t/m Snow Leopard soepel kunnen draaien; pas bij Lion kon dat niet meer.BounceCloud schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 23:17:
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Naast de GPU zijn er praktisch geen bottlenecks meer dan (toevallig ook een discussie in ander topic).
[ Voor 32% gewijzigd door Bosmonster op 29-03-2012 11:10 ]
Klopt dat is een Core Duo en geen Core 2 Duo (resp. 32bits tegen 64bits cpu) en Lion heeft een 64 bits CPU nodig.vooghel schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 10:41:
[...]
Nieuwe OS X-versies hebben, in tegenstelling tot Windows, nauwelijks hogere systeemeisen dan hun voorganger. Op mijn oude MBP uit early 2006 heb ik alles t/m Snow Leopard soepel kunnen draaien; pas bij Lion kon dat niet meer.
Heb nu voor de derde keer mijn MBP terug met een nieuw logicboard (totaal dus de 4e die er in zit!) ben benieuwd hoe lang deze het volhoudt aangezien ik het idee heb dat het niet het logicboard maar de accu of de mag-safe printplaat is die voor problemen zorgt... Dat aangegeven al twee keer maar er naar kijken doen ze niet...

Dat is niet waar:vooghel schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 10:41:
[...]
Nieuwe OS X-versies hebben, in tegenstelling tot Windows, nauwelijks hogere systeemeisen dan hun voorganger.
Vista:
1GHz, 1GB RAM, 15GB schijfruimte, DX9
http://windows.microsoft....ducts/system-requirements
7:
1GHz, 1GB RAM (2 voor 64-bit), 16GB schijfruimte (20 voor 64-bit), DX9
http://windows.microsoft....ducts/system-requirements
8:
1GHz, 1GB RAM (2 voor 64-bit), 16GB schijfruimte (20 voor 64-bit), DX9
http://www.tomshardware.c...m-requirements,14847.html
Ok, game on!
Da's een aanname. De meeste mensen met veel data, verzamelen die data over een langere periode, zeker als we het over 950GB aan porno hebbenTen eerste: de 950GiB die je net op je hdd hebt gezet, staan er sequentieel op. Dus kun je sequentieel lezen. Dat fragmentatiegebeuren komt pas tevoorschijn als je lekker rondgerommeld hebt op je disk.
Jij draait nooit updates op je OS? En je installeert nooit applicaties? De gemiddelde gebruiker drukt netjes op 'update' als OSX dat vraagt, en verzamelt over de maanden/jaren heen eens wat apps. Dat gebeurt zelden in 1 keer, maar -zeker sinds de Mac App Store- komt er zo nu en dan eens een bij, of valt er een af. Zo zullen je apps dus hoogstwaarschijnlijk ergens tussen die 950GB aan porno hangen. Een app starten die daar staat vereist dus head-repositioning, wat weer leidt tot (iets) hogere seektimes, en iets mindere performance.Ten tweede: die originele OS files staan er nog altijd sequentieel op. Dus daar ondervind je sowieso geen hinder van fragmentatie. Dat zou pas komen als je porno ten eerste uberhaubt gefragmenteerd is (wat 't nu niet direct is) en ten tweede als je die porno zélf gaat accessen.
Wederom: merk je daar als gebruiker iets van? Mwah, waarschijnlijk niet. Maar de performance degradatie bestaat wel degelijk, en is ook meetbaar. Hij is alleen niet merkbaar.
Je doelt op Hot-File-Adaptive-Clustering? Dat werkt inderdaad prima.Ten derde, tenzij je alleen HD pornofilms van anderhalf uur downloadt, is OSX zo vriendelijk om, bij het tegenkomen van een gefragmenteerde file, die file sequentieel op disk te zetten als dat kan en nuttig wordt geacht. Daar is uiteraard een maximumgrootte aan, anders is 't de moeite niet waard. Die limiet is hoog genoeg voor zelfs hoge resolutie foto's maar niet voor HD films.
Volgens mij heb ik ook nergens beweerd dat porno op magische wijze je disk trager maakt, en enkel de nuance aan jouw verhaal toegevoegd over karakteristieke eigenschappen van harddisks. Meer data = meer head repositioning. Wordt het bij 'meer data' dus trager? Ja, in theorie zou het een procentje of wat trager kunnen worden. Merk je daar als gebruiker iets van? Nee. Ook dat heb ik al een aantal keer aangegeven.Ten vierde, en dit is waar ik op doelde, dit alles heeft niets te maken met of je porno of illegaal gedownloade films op je computer hebt staan. Alles wat jij beschrijft heeft te maken met hebben van een te volle harde schijf. Of je dat doet met porno, films of Excel-files maakt geen donder uit. Porno en illegale films hebben níet de hen vaak toegedichte magische computerverlangzamingskrachten.
Ik beschreef een heel precies scenario, om een heel exacte reden. Jouw argumenten beslaan een ander scenario.
Maar ik stel voor dat we de discussie staken, want we zijn het in principe gewoon eens
Ga morgen tijd proberen vrij te maken om naar een lokaal iCentre te rijden; daar kun je de MBP's ook met studentenkorting verkrijgen.
* BounceCloud stapt definitief over van PC naar Mac!
Het verschil: zij gebruikt de slaapstand veel, ik zet hem 's nachts uit.
Firefox, Word en Excel staan standaard open. Ik sluit wel eens wat af.
De grote boosdoender bleek Firefox (en Flash) na verloop van tijd vreet deze zoveel geheugen dat de Mac de swap aan gaat spreken. Nu gebruiken we Chrome en ik hoor minder geklaag.
Misschien handig om via Surfspot te bestellen als je kunt. Normaal krijg je 6% studentenkorting in de winkels en bij de online Apple store, maar via Surfspot krijg je 8% (een paar maanden terug althans toen ik daar even naar keek)BounceCloud schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 19:32:
Bedankt allemaal voor de reacties!
Ga morgen tijd proberen vrij te maken om naar een lokaal iCentre te rijden; daar kun je de MBP's ook met studentenkorting verkrijgen.![]()
* BounceCloud stapt definitief over van PC naar Mac!
Firefox en Flash zijn redelijk notoire geheugenslurpers inderdaad.bouwfraude schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:22:
Over het trager worden van Mac's. Mijn vriendin heeft een 2011 Macbook Pro met 4GB en die klaagde af-en-toe dat het ding traag wordt. Ik zelf heb weinig last van met een 8GB mac mini.
Het verschil: zij gebruikt de slaapstand veel, ik zet hem 's nachts uit.
Firefox, Word en Excel staan standaard open. Ik sluit wel eens wat af.
De grote boosdoender bleek Firefox (en Flash) na verloop van tijd vreet deze zoveel geheugen dat de Mac de swap aan gaat spreken. Nu gebruiken we Chrome en ik hoor minder geklaag.
Onlangs keken we de superbowl (7gb hD file) op maat zijn mac air 11" high specs.
Het ding schokte heel de tijd. Na veel gerommel om het op een sterkere windows laptop te krijgen ( 5 ICTers in de kamer, heel grappig) hebben we besloten om te herstarten (keuze van 1 ICTer) en nieuwe VLC te installeren (andere ICTer xD) en toen liep het vlot.
Dus imo moet je soms toch je laptop herstarten anders ga je teveel background running progs krijgen.
Vooral apple heeft hier denk ik meer problemen vermits ze de apps niet altijd volledig afsluiten (correct me if i'm wrong).
In de praktijk wel natuurlijk, maar ik had 't over de theorie. En mijn theoretische situatie was er een waarin dat wel gebeurde.Whieee schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 18:07:
[...]
Da's een aanname. De meeste mensen met veel data, verzamelen die data over een langere periode, zeker als we het over 950GB aan porno hebbenDus er komt wat bij, misschien wordt er wat getrashed, etc. Het scenario dat een gebruiker een Mac koopt, er in 1 keer 950GB aan porno opkegelt, en daarna alleen porno gaat kijken is vrij onwaarschijnlijk.
Nogmaals, buiten mijn zeer specifieke situatieomschrijving.Jij draait nooit updates op je OS? En je installeert nooit applicaties?
Origineel ging het om semilegaal gedownloade films. De originele vraag was of dát zijn computer langzamer zou maken. Nee, was mijn antwoord, waarna ik dat uitbreidde met dat films en porno geen magische langzaammakerkrachten hebben zoals die ze vaak worden toegedicht maar dat een volle disk dat eventueel wel als effect zou hebben.Volgens mij heb ik ook nergens beweerd dat porno op magische wijze je disk trager maakt, en enkel de nuance aan jouw verhaal toegevoegd over karakteristieke eigenschappen van harddisks.
D'r is in een praktische situatie niets onwaar van wat je zei, maar 't was niet van toepassing op wat ik beschreef
Ik denk dat het toch een klein beetje pebkac is in dat geval. Als je enkel het 'rode bolletje' gebruikt om een venster te sluiten, gaan er op den duur aardig wat apps in de achtergrond draaien. Als je dat doet op een 11" MacBook Air, zeker de versie met slechts 2GB RAM, dan gaat er sprake zijn van swapping. Echter, elke applicatie op de Mac is te sluiten met cmd+Q, of door in de menubar op de naam van de applicatie te klikken en te kiezen voor 'Quit <applicatie>'. Het 'rode bolletje' staat gelijk aan cmd+W, wat 'Close window' inhoudt.DaemonAngel schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 10:37:
Het niet heropstarten van de mac is soms wel een boosdoener.
Onlangs keken we de superbowl (7gb hD file) op maat zijn mac air 11" high specs.
Het ding schokte heel de tijd. Na veel gerommel om het op een sterkere windows laptop te krijgen ( 5 ICTers in de kamer, heel grappig) hebben we besloten om te herstarten (keuze van 1 ICTer) en nieuwe VLC te installeren (andere ICTer xD) en toen liep het vlot.
Dus imo moet je soms toch je laptop herstarten anders ga je teveel background running progs krijgen.
Vooral apple heeft hier denk ik meer problemen vermits ze de apps niet altijd volledig afsluiten (correct me if i'm wrong).
[ Voor 96% gewijzigd door Conscience NL op 01-04-2012 11:20 ]
PS4 Pro - ConscienceNL | Nintendo Switch | LG OLED 55C7
Weet iemand waar ik dat instel?
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
Welk model MBPro heb je?
Dit topic is gesloten.
Maak voor specifieke vragen en problemen een nieuw topic. Dan krijgt je vraag of probleem de aandacht die het verdient en het topic blijft goed te volgen.