Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 15:22
Wimbo schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:43:
[...]

Volgens mij overdrijf je een beetje.

Mijn N36L (Dualcore 1.3GHz dus) , draait met OMV en zit rond de 250MB/s read en 150MB/s write op een 4* 1.5TB MDADM RAID5 array. Ruim genoeg om mijn GigaBit LAN mee vol te trekken en de CPU heeft het dan echt niet noemenswaardig druk, ~25% ofzo.
Tegelijk draaien ook nog MySQL, SABnzbd, Sickbeard, enz, enz.
Enige wat traag is is RAR & PAR.

Zie mijn metingen eerder in dit topic.

Het is inderdaad niet de snelste machine, maar als NAS en/of erg basic ESX machine voldoet hij best wel.
Dan vraag ik me echt af waar al die verschillen vandaan komen, zowel van gebruikers als mijn eigen ervaring. MDADM trok bij mij met 4x 2TB RAID5 dusdanig veel resources dat ik niet meer dan 40MB/s haalde met een load van 2 op mijn N40L. Met een HP P410 was alles als sneeuw voor de zon verdwenen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 12:19
-

[ Voor 100% gewijzigd door Wimbo op 20-11-2012 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Zou je die test die je eerder gedaan hebt eens kunnen herhalen met een blocksize van 1M en een count van 10k? Want met die 1G blijf je wel binnen je filesystemcache. Een bestand van 10G echter komt daar ruim overheen (er vanuit gaande dat je geen 16G in je microserver hebt zitten :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Wat enorm veel scheelt is dat wanneer je in de bios de optie write back cache inschakelt voor de geïntegreerde 'RAID'-controller. Let wel op: als de stroom van de server af gaat voordat alle writes netjes zijn weggeschreven heb je grote kans op data corruptie en/of - loss. Echte RAID-controllers schakelen deze optie pas in wanneer je een backup battery erop hebt zitten.

Wat ook scheelt is welke block size je hebt gegeven aan je arrays en natuurlijk welke harddisks je hebt. De WD Greens zijn bv. echt drama in RAID setups, ook wat betreft snelheid. Ik heb die dingen er zelf uit gekicked en RE4's terug genomen. Wereld van verschil in performance!

Dan heb je natuurlijk ook nog zoiets als driver-ondersteuning die er voor kan zorgen dat bv. de integrated AMD SB niet optimaal ondersteund wordt of zelfs de Broadcom NIC.

Kortom: er zijn meerdere factoren dan alleen CPU capaciteit die de snelheid beïnvloeden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 08:46
Wimbo schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:43:
[...]

Volgens mij overdrijf je een beetje.

Mijn N36L (Dualcore 1.3GHz dus) , draait met OMV en zit rond de 250MB/s read en 150MB/s write op een 4* 1.5TB MDADM RAID5 array. Ruim genoeg om mijn GigaBit LAN mee vol te trekken en de CPU heeft het dan echt niet noemenswaardig druk, ~25% ofzo.
Tegelijk draaien ook nog MySQL, SABnzbd, Sickbeard, enz, enz.
Enige wat traag is is RAR & PAR.

Zie mijn metingen eerder in dit topic.

Het is inderdaad niet de snelste machine, maar als NAS en/of erg basic ESX machine voldoet hij best wel.
Oftewel de meeste load zit in de software matige RAID oplossing, allemaal een RAID controller en klaar. :+
Ik draai OMV icm sofware RAID 1 en de performance is acceptabel.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
-

[ Voor 99% gewijzigd door Wimbo op 20-11-2012 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-09 23:03
Heeft iemand microsoft hyper-v server 2012 al geprobeerd? Hij is gratis te downloaden en te gebruiken. Had hem even om te proberen geinstalleerd in een virtual machine. Out of the box werkt hij alleen via powerpoint en daar ben ik niet in thuis. Maar wil me daar wel in verdiepen en laat hem dus wel staan.
Remote Server Administration werkt alleen vanuit Windows 8 en Windows Server 2012, las ik.

Maar heeft iemand er meer ervaring mee?

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Laatst online: 27-08 20:53
Rudi Vader schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 19:34:
Heeft iemand microsoft hyper-v server 2012 al geprobeerd? Hij is gratis te downloaden en te gebruiken. Had hem even om te proberen geinstalleerd in een virtual machine. Out of the box werkt hij alleen via powerpoint en daar ben ik niet in thuis. Maar wil me daar wel in verdiepen en laat hem dus wel staan.
Remote Server Administration werkt alleen vanuit Windows 8 en Windows Server 2012, las ik.

Maar heeft iemand er meer ervaring mee?
Powerpoint 2013 is echt veel gebruiksvriendelijker. Er zitten ook een aantal mooie templates in en de multi monitor modus is makkelijker in te stellen (je kan eindelijk de schermen omwisselen zonder dat je de primaire monitor hoeft te wijzigen). De interface vind ik zelf rustiger dan die van 2010.

Voor Hyper-V server hoef je maar 1 commando te onthouden: sconfig
Hiermee krijg je een dos-style menuutje waarmee je de belangrijkste dingen in kunt stellen. Verder beheer zal vanaf een andere machine moeten plaatsvinden met de RSAT tools. Een domein lidmaatschap maakt het beheer ook heeel veel makkelijker.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
-

[ Voor 99% gewijzigd door Wimbo op 20-11-2012 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
[quote]Wimbo schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:27:
[...]
dubbel....

[ Voor 64% gewijzigd door Rudi Vader op 30-10-2012 19:16 ]

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
Wimbo schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:27:
[...]

Ik neem aan dat je PowerSHELL ipv PowerPOINT bedoeld?

In principe heb je alleen de RSAT tools en/of sconfig nodig, zoals hierboven geschreven.
Wel [Pieieieiep].... natuurlijk PowerShell.
RSAT werkte met Windows 7 Professional niet. Kreeg het niet werkend. RDP wel, pingen naar de server lukte ook RSAT niet. Nu kan ik de link niet vinden maar ik las dus dat het alleen met de RSAT van WS2012 en Win8 werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Als ik mijn SATA/SAS controller met IT-firmware binnen heb en mijn 6- 2.5" diskbay ga ik er ook Hyper-V (core) Server 2012 opzetten. Management zal ik via powershell en via RSAT doen op Windows 7(komen nog RSAT tools voor uit wat ik heb vernomen) of Windows 8.

Alle bestaande disks gaan dan uit hardware-RAID en inclusief de nieuwe zullen ze in storage pools beheerd gaan worden. Eens kijken hoe soepel dat in de praktijk werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
rookie no. 1 schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 20:50:
Als ik mijn SATA/SAS controller met IT-firmware binnen heb en mijn 6- 2.5" diskbay ga ik er ook Hyper-V (core) Server 2012 opzetten. Management zal ik via powershell en via RSAT doen op Windows 7(komen nog RSAT tools voor uit wat ik heb vernomen) of Windows 8.

Alle bestaande disks gaan dan uit hardware-RAID en inclusief de nieuwe zullen ze in storage pools beheerd gaan worden. Eens kijken hoe soepel dat in de praktijk werkt.
Dat klinkt goed dat het vanuit Windows 7 gaat werken. Windows 8 heb ik niet op mijn laptop. Ik heb een tablet met Win 8 maar daar wil je geen remote management mee doen. Dus als het vanuit Windows 7 kan, zou het perfect zijn.
Ik overweeg toch sterk om een technet account te nemen en dan is het probleem van de software ook opgelost. Kan ik alles legaal downloaden en gebruiken/configureren vanuit een testlab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
rookie no. 1 schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 20:50:
Een Storage Space is best aardig, maar de parity variant geeft echt een stortvloed IO errors. (Of ik doe iets fout...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Je bedoelt de MS variant van RAID-5 dus? Die heb ik nog niet kunnen testen. De RAID-0/1 variant liep goed en dat is ook wat ik ga gebruiken.

Aangezien ik er vanuit ga dat MS de storage spaces goed heeft afgeleverd, ga ik er vanuit dat er wat mis is bij jouw config al is dat waarschijnlijk beter om eens te vragen in de Windows Servers topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkxke
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-03 15:59
Sinds vandaag staat mijn Microserver met 16GB te draaien.
Al een aantal reboots geprobeerd ter test en elke keer mooi met 16GB geboot.

de kit: Crucial CT2KIT102464BA1339 16GB kit (8GBx2), 240-pin DIMM
Geen 80€ aan de deur geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Leuk, maar dan lever je wel de ECC functionaliteit in. Zou ik zelf niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
rookie no. 1 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:32:
Je bedoelt de MS variant van RAID-5 dus? Die heb ik nog niet kunnen testen. De RAID-0/1 variant liep goed en dat is ook wat ik ga gebruiken.

Aangezien ik er vanuit ga dat MS de storage spaces goed heeft afgeleverd, ga ik er vanuit dat er wat mis is bij jouw config al is dat waarschijnlijk beter om eens te vragen in de Windows Servers topics.
Het is geen RAID5, het zijn immers geen schijven waarover de pariteit wordt berekend. Het zijn volumes die per column worden weggeschreven. Hierdoor kunnen ook verschillende formaten schijven worden ingezet voor een parity volume. Als de kleinste schijven vol zijn geschreven en er blijven genoeg fysieke schijven over om de columns te verdelen, verdeelt hij automagisch de blokjes over minder schijven.

Gelukkig ben ik niet alleen met dit probleem. Maar dat lost het natuurlijk niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkxke
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-03 15:59
rookie no. 1 schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 21:11:
Leuk, maar dan lever je wel de ECC functionaliteit in. Zou ik zelf niet doen.
Het is een "huis en tuin" testserver, geen in-productie server.

Hier primeert ruimte en gemak boven error correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivierrap
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-01-2024
Na het spoor een beetje kwijt geraakt te zijn over welk geheugen er nou in kan ben ik Paradigit maar is binnen gelopen.

Ik had het originele stripje Samsung geheugen mee genomen en wilde een 8GB kit.(2x4gb)

De verkoper kwam met de Kingston KVR1333d3n9k2/4g aan. Snel naar huis om het te testen maar helaas vind hij maar 4096mb inplaats van het dubbele.

Zou dit nog een bios issue kunnen zijn?

Hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Waarom heb je deze niet aangeschaft? pricewatch: Kingston KTH-PL313E/4G
Staat tenminste op de qvl van kingston. Ik heb er 1 reepje in de mijne. Maar mogelijk moet je de bios flashen om die 8 te kunnen laten herkennen.

Trouwens wie gebruikt deze server om via usenet te downloaden? Ik heb omv als os en sabnzbd maar haal hele onstabiele snelheden. Graag wil ik weten waar de bottlenek zit (met de pc wel stabiele fullspeed )

[ Voor 26% gewijzigd door 330d op 04-11-2012 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-09 17:13
@330d ik gebruik sabnzbd op omv en de download snelheid stabiel op de maximale snelheid, welliswaar maar een 25Mb lijntje. 4GB geheugen geinstalleerd 2x2 orgineel hp.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:05

TRaSH

koffie ?

downloaden red ik wel met volle snelheid,
alleen als hij gaat parren/unrar dan vertraagt de boel.
daarom heb ik ook ingesteld dat hij de download moet pauzeren als er post processing gaat gebeuren.
houd rekening mee dat de cpu gauw een bottleneck is voor par/rar aangezien die 100% gebruik maakt van je CPU.
persoonlijk denk ik ook dat de hard disk controller van amd niet een van de snelste is,
maar dat vind ik persoonlijk met alle amd harddisk controllers.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ik gebruik ook sabnzbd de stable version 0.54 ofzo. Met mijn upc120 haal ik hele onstabiele snelheden. Ik heb dl en uitpak locatie verdeelt over 2 hitachi 7k3000 ext4 geformatteerde schijven. De ene keer haal ik lekker 13,5MB en de andere keer schommelt het tussen 8-10MB. Spelen met de cache en aantal connecties heeft geen invloed. Priority op forceren loopt die ietsje sneller maar ook niet ideaal. Juist op mijn pc haal ik wel constant 13MB. Dus wil ik uitzoeken of het een softw of hwa probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivierrap
330d schreef op zondag 04 november 2012 @ 12:57:
Waarom heb je deze niet aangeschaft? pricewatch: Kingston KTH-PL313E/4G
Staat tenminste op de qvl van kingston. Ik heb er 1 reepje in de mijne. Maar mogelijk moet je de bios flashen om die 8 te kunnen laten herkennen.

Trouwens wie gebruikt deze server om via usenet te downloaden? Ik heb omv als os en sabnzbd maar haal hele onstabiele snelheden. Graag wil ik weten waar de bottlenek zit (met de pc wel stabiele fullspeed )
Ik ga ze ook maar is terugbrengen.
Hoe zit dat met die bios flash is dat makkelijk te doen?
Worden dan pas de 8GB's gezien?

Heb er zelf ook sabnzbd opdraaien en inderdaad wisselt de snelheid heel erg en de 14mb/sec die ik voorheen haalde gaat niet meer :'(

Momenteel is er Windows Server 2008 op geinstalleerd maar denk dat het toch een beetje te hoog gegrepen is incombinatie met SABNZBD.

Iemand bekent met OpenMediaVault? werkt dit stabiel? kunnen er plugins zoals sab worden geïnstalleerd?

[ Voor 16% gewijzigd door olivierrap op 04-11-2012 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ondertussen ook mijn MicroServer binnen en ben aan het knutselen. Nu loop ik tegen het probleem aan dat de non-hotswap bays totaal ongeschikt zijn voor 2.5" drives. :( Naast 2x 3.5" HDD wilde ik ook een SSD inbouwen en had daarvoor speciaal een 2.5" > 3.5" converter meebesteld.

Maar door de manier waarop de bay is ontworpen (en meer bepaald de plaatsing van de backplane connectors) moet de drive volledig tegen de zijkant van de HDD bay geplaatst worden, anders kan de SATA connector nooit gekoppeld worden. Hierdoor is waarschijnlijk geen enkele converter geschikt

Heb hem nu voorlopig zo gelegd (los onder de optical drive), maar dit is voor mij geen permanente oplossing aangezien ik hem ergens wil bevestigen (en als je goed kijkt zie je dat de SATA power connector op de fan rust):

Afbeeldingslocatie: http://img24.imageshack.us/img24/6701/hpproliantmicroservern4.jpg

Na wat meten en passen, is momenteel het plan om hem zo te gaan hangen (gewoon 4 gaatjes door de achterzijde boren zodat ik hem effectief kan vastschroeven

Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/6701/hpproliantmicroservern4.jpg

Nu vroeg ik me af hoe andere Tweakers dit opgelost hebben aangezien ik waarschijnlijk niet de enige ben die een 2.5" drive in de MicroServer wil plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ik bedenk me nu pas als goed is zal 8GB gewoon moeten werke. Ook zonder de modded bios. Die bios is niet moeilijk, he moet de hp tooltje dlden en een usbstickie maken. De biosfile vervang je door de modded versie klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Niet nodig, met een beetje passen en meten kun je een 2.5" ssd onder de 5.25" ODD bay plaatsen. Daar zitten standaard alle power-splitter stekkers en als je die er tijdelijk even uit haalt, kan er net een SSD tussendoor.

Tevens heeft bv. Icy Dock mooie oplossingen voor 2.5" hdd's voor bv. deze HP Microserver:
http://www.icydock.com/goods_cat.php?id=48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivierrap
@330d
Ik heb daarom juist voor deze kit gekozen aangezien hij in de buurt van het originele stripje komt.
Het gekke is we dat als ik enkel de 4gb module plaats hij maar 3gb ziet en als ik dan de 2gb module erbij plaats wel de 4gb ziet.

Snap er echt geen r*** meer van.. als ik 2x de 4gb module plaats vind hij er maar 4 van de 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Is er niet gewoon 1 defecte module bij?

Ik draai sinds het begin met 2x 4gb's van Kingston met ECC (KVR1333D3E9S/4GI), 8gb totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivierrap
Daar zat ik ook aan te twijfelen maar als ik deze strip in een andere pc doe dan ziet hij 2GB. (moederbord kan denk ik niet veel meer aan; Dell optiplex 780)

Begin er nu gek van te worden :-)

[ Voor 5% gewijzigd door olivierrap op 04-11-2012 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Verwijderd schreef op zondag 04 november 2012 @ 16:32:
Heb ondertussen ook mijn MicroServer binnen en ben aan het knutselen. Nu loop ik tegen het probleem aan dat de non-hotswap bays totaal ongeschikt zijn voor 2.5" drives. :( Naast 2x 3.5" HDD wilde ik ook een SSD inbouwen en had daarvoor speciaal een 2.5" > 3.5" converter meebesteld.

Maar door de manier waarop de bay is ontworpen (en meer bepaald de plaatsing van de backplane connectors) moet de drive volledig tegen de zijkant van de HDD bay geplaatst worden, anders kan de SATA connector nooit gekoppeld worden. Hierdoor is waarschijnlijk geen enkele converter geschikt
De SATA connector van een 3,5" schijf zit nou eenmaal op de hoek en niet in het midden. [url="http://www.synology.com/products/2.5_hd_holder.php" with=500]Zoiets [/url]kan daarbij helpen.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/9396368/plaatjes/2%2C5InchOphanging.jpg
Dit is mijn eerste oplossing :P
Nu vroeg ik me af hoe andere Tweakers dit opgelost hebben aangezien ik waarschijnlijk niet de enige ben die een 2.5" drive in de MicroServer wil plaatsen.
Gewoon lekker laten bungelen, ik ga niet schudden met een Microserver als ie aan staat. Dus dat daar een 2,5" SSD vrolijk ergens rond zwerft interesseert mij niet, zolang hij de kabels maar niet loswerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Prutsen is geen oplossing, maar een work-around en work-arounds zijn nou niet bepaald de beste oplossingen. Deze 'oplossing' kon je beter voor jezelf houden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
olivierrap schreef op zondag 04 november 2012 @ 18:24:
Daar zat ik ook aan te twijfelen maar als ik deze strip in een andere pc doe dan ziet hij 2GB. (moederbord kan denk ik niet veel meer aan; Dell optiplex 780)

Begin er nu gek van te worden :-)
Gewoon terugbrengen en andere halen.

Ik heb Openmediavault icm sabnzbd met schommelende snelheden. Aan jou ervaring te horen vrees ik dat het een hardwarematig bottlenek is om een stabiele 13MB/s te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
rookie no. 1 schreef op zondag 04 november 2012 @ 21:47:
Prutsen is geen oplossing, maar een work-around en work-arounds zijn nou niet bepaald de beste oplossingen. Deze 'oplossing' kon je beter voor jezelf houden :X
Ik heb het idee dat er een beetje over mijn oplossing heen wordt gelezen omdat het fotootje nogal schokkend overkomt.

Oplossing voor 2,5" schijfjes in een Microserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hans_lenze schreef op zondag 04 november 2012 @ 23:24:
[...]

Ik heb het idee dat er een beetje over mijn oplossing heen wordt gelezen omdat het fotootje nogal schokkend overkomt.

Oplossing voor 2,5" schijfjes in een Microserver.
Nee hoor, heb er niet over gelezen. Die type A/C is waarschijnlijk wat ik zoek (aangezien hij aan 1 kant open is). Maar ik vraag me of of dit ook het "hoogte" probleem oplost. Want ik merkte dat wanneer ik een HDD tray met 3.5" HDD naast een HDD tray met 2.5" SSD (inclusief convertor uiteraard) legde, dat naast de positionering, de 3.5" HDD ook "lager" in de tray hing.

Ik vraag dus eigenlijk of er iemand is die zo'n convertor werkelijk in gebruik heeft in zijn MicroServer. Want ben niet van plan om elke mogelijke convertor te bestellen en uit te proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Die foto lijkt inderdaad alsof ze los hangen, waarop ik reageerde. Die link in je eerdere post deed het niet, maar mogelijk dat inderdaad die oplossing in je laatste link wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2012 @ 12:34:
[...]
Ik vraag dus eigenlijk of er iemand is die zo'n convertor werkelijk in gebruik heeft in zijn MicroServer. Want ben niet van plan om elke mogelijke convertor te bestellen en uit te proberen. :)
Het is vooral de enige adapter die ik heb gevonden. Ik vind een Icy Dock de mooiste oplossing voor 2,5" schijfjes in een Microserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hans_lenze schreef op maandag 05 november 2012 @ 22:09:
[...]
Het is vooral de enige adapter die ik heb gevonden. Ik vind een Icy Dock de mooiste oplossing voor 2,5" schijfjes in een Microserver.
Of een Sharkoon pricewatch: Sharkoon SATA QuickPort Intern 6-Bay
Werkt en past prima in mijn N40L. Heeft blauwe lampjes, en staat mooi bij het blauw verlichte HP logo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guid0o
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

guid0o

Living life

Waarom hebben jullie zo een 6-bay nodig? Want als je veel storage nodig hebt zijn er ook andere oplossingen. En nu moet je duurdere 2.5" HDD's halen. Gewoon een vraag btw, geen kritiek ;)
LeGato23 schreef op maandag 05 november 2012 @ 22:53:
[...]

Of een Sharkoon pricewatch: Sharkoon SATA QuickPort Intern 6-Bay
Werkt en past prima in mijn N40L. Heeft blauwe lampjes, en staat mooi bij het blauw verlichte HP logo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Zuinigheid van de schijven kan bv. een reden zijn, maar zelf heb ik gewoon nog een stapel 2.5" hdd's liggen en komt dus mooi uit :)

@LeGato23: dat was ook de 6-bay die ik recent heb besteld bij een paar webshops, maar is (zo goed als) nergens meer te krijgen helaas. Nu wacht ik op de Icy Dock MB996SP-6SB, maar dat model is juist weer wat te nieuw om te krijgen. Ik zit met smart te wachten op zo'n 6-bay...

[ Voor 51% gewijzigd door rookie no. 1 op 06-11-2012 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
guid0o schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:51:
Waarom hebben jullie zo een 6-bay nodig? Want als je veel storage nodig hebt zijn er ook andere oplossingen. En nu moet je duurdere 2.5" HDD's halen.
Spelen met Server 2012 en een Storage Pool.

In de hoop een capabele storage backend te krijgen voor een vSphere clustertje. Tip tot nu toe: Koop gewoon een grote SSD. 6x geen IOps maakt nog steeds geen IOps...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guid0o
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

guid0o

Living life

rookie no. 1 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 14:57:
Zuinigheid van de schijven kan bv. een reden zijn, maar zelf heb ik gewoon nog een stapel 2.5" hdd's liggen en komt dus mooi uit :)
Jah oke, klinkt logisch. Maar ik neem aan dat je dan ook nog een RAID controller nodig hebt omdat er 6 sata aansluitingen opzitten?
hans_lenze schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:05:
[...]

Spelen met Server 2012 en een Storage Pool.
Oke, en werkt het een beetje die storage pools? Ben van plan er binnenkort ook eens mee te gaan spelen als ik weer meer tijd heb (tentamens enz :S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
guid0o schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 19:39:
Oke, en werkt het een beetje die storage pools? Ben van plan er binnenkort ook eens mee te gaan spelen als ik weer meer tijd heb (tentamens enz :S)
Ik zou zeggen probeer het zelf en vorm je eigen mening.

Die van mij is dat een P410 met BBWC unit en 6x 146GB SAS schijven het echt DIK winnen van een zestal 500GB SATA schijfjes (dat is de vergelijking tot nu toe).

Vandaar de eerdere opmerking: koop gewoon een SSD.

Qua gebruiksgemak en overzichtelijkheid is het echt top! Het zit erg mooi weggewerkt in de Server Manager en er zijn een hoop zinnige PowerShell commando's voor.
Wist ik nou maar waarom mijn volume steeds offline knalt zodra ik boven de 74% vulling kom... Hij roept dat er geen ruimte is op de schijf (wat klopt, want één van de 500GB schijven zit vol). Waarom zet je het dan niet op die andere schijf neer die nog 200GB vrij heeft!!

Scenario: begonnen met vier schijven in de storage pool en een simple volume (RAID0-achtig voor de mensen die niet bekend zijn met Storage Pool). De eerste 1,5TB aan data vrolijk op het volume gegooid en daarna de andere twee schijven toegevoegd aan de pool. Mijn verwachting was nou dat de data zich zou herschikken over de verschillende fysieke schijven of hij de twee nieuwe schijven zou gaan opvullen tot ze evenveel data zouden bevatten als de overige vier. Niets is minder waar. Hij schijft vrolijk door over alle zes de schijven tot er eentje vol zit. Op dat moment zegt hij: "Volume vol!" en klapt het volume offline terwijl er nog voldoende schijfruimte vrij is in de pool. Aargh!!

Tot zo ver mijn ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Zelfde doel hier: ervaring opdoen met Windows Hyper-V Server 2012 i.c.m. storage pools en het bijkomende voordeel er gelijk meerdere VM's mee te draaien (had voorheen alleen WHS2011).

Er zit bij mij een LSI SAS9211-8i kaart op met IT-firmware. Daar gaan die 6 2.5" diskjes aan gekoppeld worden, de 3.5" disks zitten op de integrated SAS poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 23:41:
Er zit bij mij een LSI SAS9211-8i kaart op met IT-firmware. Daar gaan die 6 2.5" diskjes aan gekoppeld worden, de 3.5" disks zitten op de integrated SAS poort.
Zelf heb ik het andersom, de LSI controller gekoppeld aan de 3.5" drivecage, en de SAS/SATA moederbord aansluiting gekoppeld aan de 6 x 2.5" drivecage.

Dit was een bewuste keuze, omdat de LSI sata600 ondersteund, terwijl het moederbord maar tot sata300 gaat. Misschien het overwegen waard indien je al hdd's in je bezit hebt die je hiervoor wil gebruiken en afhankelijk of deze 2.5"/3.5"/SATA300/SATA600 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
De onboard mini-sas kabel naar de 6x 2.5" disk-bay? Dan kun je er toch maar 4 gebruiken?

De 2 mini-sata poorten op de LSI controller komen uit in 2x 4 SATA stekkers en daarvan sluit ik er straks dus 6 aan op de 6-disk bay. In die 6-disk bay komen in elk geval 4x 320gb WD black schijven en minimaal 1 SSD (voor OS deel van mijn belangrijkste VM's).

Iemand een tip waar die Icy Dock 6-bay al te krijgen is in Nederland?
http://www.icydock.com/goods.php?id=151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragornwj
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-09 22:43

Aragornwj

Blerf

rookie no. 1 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 14:25:
De onboard mini-sas kabel naar de 6x 2.5" disk-bay? Dan kun je er toch maar 4 gebruiken?

De 2 mini-sata poorten op de LSI controller komen uit in 2x 4 SATA stekkers en daarvan sluit ik er straks dus 6 aan op de 6-disk bay. In die 6-disk bay komen in elk geval 4x 320gb WD black schijven en minimaal 1 SSD (voor OS deel van mijn belangrijkste VM's).

Iemand een tip waar die Icy Dock 6-bay al te krijgen is in Nederland?
http://www.icydock.com/goods.php?id=151
Waarom niet deze gebruiken? http://www.sharkoon.com/?...ta-quickport-intern-6-bay. Volgens de pricewatch is deze redelijk goed verkrijgbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Aragornwj op 08-11-2012 14:34 ]

MEEHH!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Omdat ze dus (bijna) niet verkrijgbaar zijn. Heb al paar annuleringen gehad daardoor. Of er is iets mis met die unit of er komt een nieuwe van Sharkoon (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
rookie no. 1 schreef op donderdag 08 november 2012 @ 14:25:

De 2 mini-sata poorten op de LSI controller komen uit in 2x 4 SATA stekkers en daarvan sluit ik er straks dus 6 aan op de 6-disk bay.
Inderdaad, helemaal niet meer aan gedacht! Ik heb zelf momenteel maar drie disken in de 6 x 2.5" drivecage; 2 x 160GB als RAID0+1 mirror voor het WHS2011 OS, en 1 x 1TB voor een aantal test VM's onder VMware Player 5.x. (meestal niet meer dan twee VM's gelijktijdig in gebruik vanwege geringe cpu-kracht in de n40l)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivierrap
Nou 10gb werk geheugen dus dat werkt lekker alleen merk ik met downloaden dat SABNZBD niet op volle snelheid download.

Op mijn andere machine's haalde ik makkelijk de 14mb/sec maar op de Proliant max 8mb/sec.

Zou het beter gaan als ik een andere netwerk kaart erin zou doen?

Hoor graag of andere dit ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Meten is weten.

Ik gok dat de processor de beperkende factor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
olivierrap schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 19:45:
Nou 10gb werk geheugen dus dat werkt lekker alleen merk ik met downloaden dat SABNZBD niet op volle snelheid download.

Op mijn andere machine's haalde ik makkelijk de 14mb/sec maar op de Proliant max 8mb/sec.

Zou het beter gaan als ik een andere netwerk kaart erin zou doen?

Hoor graag of andere dit ook hebben.
Gebruik je al omv? Of is de meting onder windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivierrap
330d schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 10:04:
[...]

Gebruik je al omv? Of is de meting onder windows?
Hi 330d ,

Nog steeds windows server 2008.
Ik vind de download ook niet echt stabiel hij veranderd steeds van snelheid.

Van 6 naar 8 en dan naar 5.

Dit terwijl ik normaal minimaal 10/11mb haal en stabiel blijft.
hans_lenze schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 00:25:
Meten is weten.

Ik gok dat de processor de beperkende factor is.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de CPU hierin het probleem is. Het is toch een soort van Dualcore cpu.
Ik denk wel dat als je gaar rarren en parren hij vol loopt maar simpel een bestand binnentrekken moet toch wel op volle snelheid gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Onder windows kan ik je niets vertellen. Je cpu is wel de beperkende factor.
Onder OMV haal ik ook schommelende snelheden. Nu na verhogen van aantal threads en cache haal ik snelheden tussen de 11-13,5MB. CPU usage alleen voor sabnzbd is al rond 75-95%!
Op de i7 win7 systeem haal ik vrijwel stabiel +13MB/s met een 5% cpu usage ofzo. Dit met minder threads en cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivierrap
Net even op N40L grabit geinstalleerd en daar schiet de download naar een stabiele 12mb/sec.

Er gaat dus iets in sab niet helemaal lekker.

*Update volgt* 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
vermoed dat Grabit lichter is dan sab?

Hier screenshot cpu 81%
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/29mmzgm.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door 330d op 10-11-2012 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivierrap
Ik zal vanavond even paar screenshots maken van het verbruik.(sabnzbd\grabit)

Zijn er nog en zelfde soort sab varianten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
olivierrap schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 10:15:
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de CPU hierin het probleem is. Het is toch een soort van Dualcore cpu.
Ik denk wel dat als je gaar rarren en parren hij vol loopt maar simpel een bestand binnentrekken moet toch wel op volle snelheid gaan.
Yup, de 1,3GHz variant in de N36l is door AMD ontwikkeld als concurrent voor Atom processoren. De 1,5GHz variant in de N40l is een 'echte' Athlon II. Nog steeds een soort gecastreerde Sempron om het verbruik laag genoeg te houden voor passieve koeling.

Al met al geen snelheidsmonsters. Qua architectuur en qua kloksnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 05:38
En bij Afuture is de versie met 2Gb en een HD va 250 Gb nu 175,00 euro dus die heb ik net maar even besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivierrap
Met sab en grabit

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2s0eo01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/34hx741.jpg

toch wel een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Ik heb in mijn SABnzbd+ een maximaal geheugen ingesteld van 1GB volgens mij. Daarmee haal ik de maximale snelheden uit mijn bandbreedte. Ik zie dat jouw sabnzbd+ maar 40MB verbruikt, dus misschien die filecache van sabnzbd+ wat verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivierrap
@ rippiedoos

Deze bedoel je toch.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/6icgec.png

Helaas maakt dit geen verschil.

Snap er echt niks van... N40L heeft een gigabit verbinding op een DLINK router.

Zou er iets in windows server 2008 kunnen zitten waardoor het niet lekker loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Je moet ook 1024M voor MB invoeren. Alleen een getal werkt niet denk ik behalve '-1' welke voor unlimited staat.

[ Voor 3% gewijzigd door 330d op 11-11-2012 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivierrap
Even aangepast en de download speed piekt nu soms tegen de 13mb/sec... het komt in de buurt.

Thnx voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik heb slechts twee vraagjes: past in de ruimte voor de DVD een tapestreamer? En kan ik er een SAS controller in kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivierrap
De ruimte van de DVD bay is gewoon 5,25.
Die sas controller zal denk ik wel passen lijkt het mij handiger als de SAS connectoren aan de achterkant van de kaart zitten.

Je zou dan de 4 bays ook op de controller kunnen aansluiten met bestaande kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net ook zo'n proliant gekocht en probeer er clearOS op draaiende te krijgen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zag dat velen van jullie WHS2011 draaien, hoe komen jullie aan licenties daarvoor? En kan je die dan gebruiken als gateway? Ik heb een extra netwerkadaptor ingeprikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 08:09:
Ik heb net ook zo'n proliant gekocht en probeer er clearOS op draaiende te krijgen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zag dat velen van jullie WHS2011 draaien, hoe komen jullie aan licenties daarvoor? En kan je die dan gebruiken als gateway? Ik heb een extra netwerkadaptor ingeprikt.
Er ligt wel een hele wereld van mogelijkheden tussen de 2 die jij aanhaalt. Hoe ziet je huidige netwerk eruit en wat zijn je vereisten?

Hier heb ik bv gewoon ook 2 NIC's in de N40L. Eentje gaat naar LAN en andere naar kabelmodem. Als "OS" gebruik ik ESXi 5.1. Een VM met pfSense zorgt voor routing en firewalling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn 'netwerk'bestaat uit een aantal losse laptops, drie met windows7, twee met vista en 1 met xp. Daarnaast een aantal ipod's en twee tablets. Wat ik graag wil is
1. een centrale opslag (zodat het voor de kinderen niet uitmaakt welke laptop ze pakken)
2. mediaopslag voor films, muziek en foto's (ook te streamen naar tablets)
3. beter overzicht beheer van internettoegang (inclusief blokkade van die ipods als ze het weer eens te bont hebben gemaakt).
Ik heb een oude 160GB harde schijf uit een laptop waar ik het OS op wil zetten en twee 2T harde schijven die ik raid1 wil configureren.
In alle eerlijkheid denk ik dat ESXi en VM voor mij een stap te ver is.als ik dat zou willen zal ik waarschijnlijk die raid configuratie met ESXi moeten maken, en vervolgens de diverse VM's daar toegang toe geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Als ik dat zo lees, is WHS2011 een goede keuze voor jullie. Ideaal voor deze server en de thuis-functionaliteit die je ervan verwacht.

Windows Server 2012 Essentials komt er ook aan, maar zal een stuk duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 08:09:
Ik zag dat velen van jullie WHS2011 draaien, hoe komen jullie aan licenties daarvoor?
Ik heb mijn licentie gekocht bij Zercom, tezamen met de server en 1 latje van 8GB (corsair - met het idee om er later eenzelfde latje bij te plaatsen als daar nood aan is):
Microsoft Windows Home Server 2011 64bit Nederlands OEM 10clients: € 42,30 excl BTW.
Dit vond ik eerlijk gezegd HEEL goed meevallen!

[ Voor 7% gewijzigd door edeboeck op 12-11-2012 19:45 . Reden: iets te veel geciteerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En bevalt het je? Gebruik je hem ook als gateway, of alleen als nas/media server?

Ik ga nog even stoeien met ClearOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:03:
En bevalt het je? Gebruik je hem ook als gateway, of alleen als nas/media server?

Ik ga nog even stoeien met ClearOS.
Ik zou ook naar Open Media Vault kijken, een debian distro die aan te passen is naar eigen wens met een groot aantal aan plugins.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Amahi valt in hetzelfde straatje. Ubuntu based home server met disk pooling en wat grappige features enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:57

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

HeSitated schreef op zondag 11 november 2012 @ 17:07:
Ik heb slechts twee vraagjes: past in de ruimte voor de DVD een tapestreamer? En kan ik er een SAS controller in kwijt?
Ja, er past een tapestreamer in, is een standaard 5 1/4 inch inbouwplek.
SAS controller past; maar moet wel een low profile versie zijn.

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04 08:07
Iemand een idee wanneer HP een new model van de MicroServer gaat lanceren, de n40 is vorig jaar rond deze periode uitgebracht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Er is nog niets over bekend, maar ik denk dat het niet lang meer zal duren. In elk geval staat er bij de support sinds een paar dagen de Server 2012 support bij met een driver voor een anders SATA/SAS controller. Kan een foutje zijn, maar kan ook best een ander platform worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik denk ook dat het niet lang meer zal duren want de 2Gb - 250Gb HD versie was eerst rond de 200 euro maar bij Afuture al gezakt naar 175 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik meteen klikken, maar hij staat daar nu alweer voor 193,20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Die prijzen schommelen ook heel erg de laatste tijd. In uk hadden ze nog een cashback aktie van hp zelf Ik heb helaas de normale prijs moeten betalen van +200,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donald_dick
  • Laatst online: 07:42
rookie no. 1 schreef op woensdag 14 november 2012 @ 18:32:
Er is nog niets over bekend, maar ik denk dat het niet lang meer zal duren. In elk geval staat er bij de support sinds een paar dagen de Server 2012 support bij met een driver voor een anders SATA/SAS controller. Kan een foutje zijn, maar kan ook best een ander platform worden.
Wat ik dan niet snap, want de SAS driver zit in Windows 2012 al ingebakken.

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
donald_dick schreef op woensdag 14 november 2012 @ 21:20:
[...]

Wat ik dan niet snap, want de SAS driver zit in Windows 2012 al ingebakken.
DE sas driver nog wel.

Wat vind jij DE sas driver?

Ik hoop op een Haswell systeem met een LSI controller (liefst met upgrade mogelijkheden naar een Flash Cache module) en een SAS backplane!. Zal vast wel te duur zijn voor een instap server. Je komt dan gevaarlijk dicht bij de ML110 qua performance.

Aan de andere kant is de ML110g8 nog steeds niet geïntroduceerd dus dat zou een flinke single socket machine kunnen worden. We zullen het zien.

• Ferret
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 18:55:
Ik meteen klikken, maar hij staat daar nu alweer voor 193,20.
>:) Heb ik even mazzel dan! Ik ga hem morgen ophalen daar voor 175,20!

En dan als ik thuis ben ga ik mijn ML110 ontmantelen (HD's eruit) en dan eerst de drive die meegeleverd wordt met de N40L verplaatsen naar de ODD bay, WHS installeren en die andere drives weer inbouwen. Leuk weekend projectje! :)

En dan mijn ML110 in VA gooien....

Verwijderd

ik heb hem uit dld, notebookbilliger. Moet je wel een KvK nr hebben, maar scheelde toen behoorlijk. Zat ook een dvd-rw in, maar geen hd.

Heb net clearOS nog eens geinstalleerd, staat nu op een oude laptopschijf van 160gb. Daarnaast een raid1 van 2TB. Alles lijkt goed geinstalleerd, alleen krijg ik hem niet te zien in windows... Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Zo, wat een super servertje zeg! Hij snort als de beste en de installatie van WHS 2011 via een usb stick ging probleemloos. Alleen blijken mijn schijven aan het overlijden te zijn dus ik snel op zoek naar nieuwe 2 Tb schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Eindelijk is mijn N40L zo als ik hem wilde hebben!

De specs:
HP Proliant Microserver N40L (Bios 07/29/2011 + TheBay modification)
HP ProLiant MicroServer Remote Access Card
2x4GB ECC geheugen (KVR1333D3N9K2/4G)
LSi HBA 9211-8i (IT firmware)
Icydock MB996SP-6SB

3.5" harddisks:
2x1.5TB WD RE4 (512bytes)
2x500GB Samsung HD501LJ (512bytes)

2.5" harddisks
2x320GB Toshiba (MK3261GSYN, 512bytes)
2x320GB WD Black (WD3200BEKT, 4k)
1x320GB Seagate Momentus Thin (ST320LT007-9ZV142 4k)

2.5" SSD's:
1x OCZ Vertex Plus 60GB
1x Crucial M4 128GB

Configuratie harddisks/SSD's:
1x OCZ Vertex Plus 60GB, aangesloten op de ODD-poort van de AMD SATA controller in AHCI mode (TheBay bios modification), Windows Server Hyper-V 2012 OS volume (host)

2x WD RE4 1.5TB, in standaard 3.5" harddisk-bay op de AMD SATA controller, data volume middels Windows Server Hyper-V 2012 Storage Pools

2x Samsung 500GB, in standaard 3.5" harddisk-bay op AMD SATA controller, data volume middels Windows Server Hyper-V 2012 Storage Pools

2x Toshiba 320GB, in 6-disk drive bay op LSi HBA controller, data volume middels Windows Server Hyper-V 2012 Storage Pools

2x WD Black 320GB + 1x Seagate Momentus Thin 320gb, in 6-disk drive bay op LSI HBA controller, data volume middels Windows Server Hyper-V 2012 Storage Pools

1x Crucial M4 128GB, in 6-disk drive bay op LSi HBA controller, OS (guests) volume middels Windows Server Hyper-V 2012 Storage Pools

Als guest OS draait er momenteel nog WHS2011 op (OS-vhdx op SSD), toegewezen met 1 Core en 2GB werkgeheugen. Werkt uitermate soepel, net als het host-OS. Er komt binnenkort Windows Server 2012 Essentials op ter vervanging van WHS2011. Ook gebruik ik deze machine regelmatig voor test VM's, MDT2012, etc.

Systeem is uitermate stil en redelijk zuinig, al moet ik de huidige setup nog even meten.

Enige minpuntje wat ik eigenlijk op te merken heb: de RAC functionaliteit had eigenlijk onboard moeten zijn, dit kost nu een slot waardoor er geen extra NIC meer (naast de add-in controller) kan. Tevens is de video weergave van de RAC kaart 2D en ondersteunt geen Hyper-V/RDS remote FX (wat de geïntegreerde AMD GFX wel doet volgens mij).

Links:
drive bay http://www.icydock.com/goods.php?id=151
controller http://www.lsi.com/produc.../Pages/LSISAS9211-8i.aspx
OS (gratis) http://www.microsoft.com/...per-v-server/default.aspx

Foto's:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/14sfr76.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/30tt944.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/p3dxt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/34zc1lt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/ncytqu.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2e24cg1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2qb4tty.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/245zqfn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/10gfwp0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/o791sx.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2yukcpj.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/zyao92.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/211pa2r.jpg

Hopelijk zijn er mensen die wat aan deze setup hebben. Ik ben er in elk geval behoorlijk content mee :)

Edit: Enkele benchmarks met NAStester bare-metal versus Hyper-V met storage pools

====
Bare metal SSD (Crucial M4 on LSi SAS/SATA controller)

Running warmup...
Running a 1MB file write on drive Z: 3 times...
Iteration 1: 63,16 MB/sec
Iteration 2: 67,57 MB/sec
Iteration 3: 64,39 MB/sec
------------------------------
Average (W): 65,04 MB/sec
Running a 1MB file read on drive Z: 3 times...
Iteration 1: 45,85 MB/sec
Iteration 2: 57,14 MB/sec
Iteration 3: 58,8 MB/sec
Average (R): 53,93 MB/sec
Running warmup...
Running a 800MB file write on drive Z: 3 times...
Iteration 1: 112,05 MB/sec
Iteration 2: 109,14 MB/sec
Iteration 3: 110,43 MB/sec
Average (W): 110,54 MB/sec
Running a 800MB file read on drive Z: 3 times...
Iteration 1: 101,07 MB/sec
Iteration 2: 101,36 MB/sec
Iteration 3: 109,01 MB/sec
Average (R): 103,81 MB/sec

====
Hyper-V Storage Pool SSD (Crucial M4 on LSi SAS/SATA controller)

NAS performance tester 1.2 http://www.808.dk/?nastester
Running warmup...
Running a 1MB file write on drive Z: 3 times...
Iteration 1: 39,31 MB/sec
Iteration 2: 49,08 MB/sec
Iteration 3: 40,58 MB/sec
Average (W): 42,99 MB/sec
Running a 1MB file read on drive Z: 3 times...
Iteration 1: 42,25 MB/sec
Iteration 2: 42,96 MB/sec
Iteration 3: 46,58 MB/sec
Average (R): 43,93 MB/sec
Running warmup...
Running a 800MB file write on drive Z: 3 times...
Iteration 1: 95,06 MB/sec
Iteration 2: 85,01 MB/sec
Iteration 3: 92,76 MB/sec
Average (W): 90,94 MB/sec
Running a 800MB file read on drive Z: 3 times...
Iteration 1: 108,94 MB/sec
Iteration 2: 117,9 MB/sec
Iteration 3: 112,33 MB/sec
Average (R): 113,06 MB/sec

====
Bare metal harddisk (WD RE4 on AMD SATA controller)

NAS performance tester 1.2 http://www.808.dk/?nastester
Running warmup...
Running a 1MB file write on drive y: 3 times...
Iteration 1: 62,33 MB/sec
Iteration 2: 68,81 MB/sec
Iteration 3: 76,43 MB/sec
Average (W): 69,19 MB/sec
Running a 1MB file read on drive y: 3 times...
Iteration 1: 55,69 MB/sec
Iteration 2: 54,3 MB/sec
Iteration 3: 52,71 MB/sec
Average (R): 54,24 MB/sec
Running warmup...
Running a 800MB file write on drive y: 3 times...
Iteration 1: 111,65 MB/sec
Iteration 2: 116,29 MB/sec
Iteration 3: 112,26 MB/sec
Average (W): 113,4 MB/sec
Running a 800MB file read on drive y: 3 times...
Iteration 1: 100,4 MB/sec
Iteration 2: 107,4 MB/sec
Iteration 3: 100,51 MB/sec
Average (R): 102,77 MB/sec

====
Hyper-V Storage Pool harddisk (WD RE4 on AMD SATA controller)
Running warmup...
Running a 1MB file write on drive x: 3 times...
Iteration 1: 36,98 MB/sec
Iteration 2: 45,02 MB/sec
Iteration 3: 59,69 MB/sec
Average (W): 47,23 MB/sec
Running a 1MB file read on drive x: 3 times...
Iteration 1: 50,16 MB/sec
Iteration 2: 51,2 MB/sec
Iteration 3: 43,82 MB/sec
Average (R): 48,39 MB/sec
Running warmup...
Running a 800MB file write on drive x: 3 times...
Iteration 1: 92 MB/sec
Iteration 2: 97,48 MB/sec
Iteration 3: 92,96 MB/sec
Average (W): 94,15 MB/sec
Running a 800MB file read on drive x: 3 times...
Iteration 1: 117,88 MB/sec
Iteration 2: 114,89 MB/sec
Iteration 3: 113,9 MB/sec
Average (R): 115,56 MB/sec

[ Voor 40% gewijzigd door rookie no. 1 op 27-11-2012 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

De 6x 2.5" in het 5 1/4 slot is precies wat ik zou doen als ik storage zou willen. Leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

@rookie no.1: ziet er goed uit... heel goed zelfs _/-\o_ Ik wist niet dat dit servertje (en meer bepaald zijn voeding) zoveel kan trekken (moet je meefietsen bij het opstarten zodat de HDs kunnen opspinnen? :+ )

Ik heb wel nog een vraagje over je virtualisatie:
  1. draai jij Windows Server Hyper-V host als Core of GUI version (en mogen we ook weten waarom)?
  2. ik heb (legaal) toegang tot zowel Datacenter als Standard edition... zie jij een reden om voor datacenter te kiezen? Interpreteer ik correct als ik - voor een thuissituatie - enkel datacenter moet gebruiken als ik meer dan 2 guests (virtuele OS'en) wil draaien?
  3. voel je performantieverschil tussen WHS 2011 als "host" (bare metal) of als "guest"?
  4. hoe heb je je WHS 2011 overgebracht van bare metal naar guest... d.m.v. Disk2VHD (of een soortgelijke tool) of gewoon compleet nieuwe installatie?
Alleszins leuk om te lezen dat het vlot draait!
Echt waar, dit is begonnen als 1 (!) vraagje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi Vader
edeboeck schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 21:30:
@rookie no.1: ziet er goed uit... heel goed zelfs _/-\o_ Ik wist niet dat dit servertje (en meer bepaald zijn voeding) zoveel kan trekken (moet je meefietsen bij het opstarten zodat de HDs kunnen opspinnen? :+ )

Ik heb wel nog een vraagje over je virtualisatie:
  1. draai jij Windows Server Hyper-V host als Core of GUI version (en mogen we ook weten waarom)?
  2. ik heb (legaal) toegang tot zowel Datacenter als Standard edition... zie jij een reden om voor datacenter te kiezen? Interpreteer ik correct als ik - voor een thuissituatie - enkel datacenter moet gebruiken als ik meer dan 2 guests (virtuele OS'en) wil draaien?
  3. voel je performantieverschil tussen WHS 2011 als "host" (bare metal) of als "guest"?
  4. hoe heb je je WHS 2011 overgebracht van bare metal naar guest... d.m.v. Disk2VHD (of een soortgelijke tool) of gewoon compleet nieuwe installatie?
Alleszins leuk om te lezen dat het vlot draait!
Echt waar, dit is begonnen als 1 (!) vraagje :9
Windows Server Hyper-V 2012 is er alleen core. Kan je vrij downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik heb er ook twee gekocht. Eentje komt bij m'n ouders en eentje komt bij mij thuis. Ik had al een server op kantoor (voor Exchange). Beide lokaties hebben een VPN naar kantoor en de lokale servers doen alleen filesharing en DFSR naar de "hoofdserver".

Hiermee hoop ik twee dingen te bereiken:
1. Geen trage filesharing meer over VPN, gewoon copy and forget, bestandjes komen later wel aan op kantoor of bij ouders (en andersom).
2. Betere backups. Op kantoor hoeft alleen nog maar de Exchange en de SQL te worden gebackupt. De grootste hoeveelheid data (files, zo'n 700 GB aan foto's) kan dan op lokaal niveau worden gebackupt. Die Exchange+SQL van 40 GB kan ik desnoods backuppen naar beide Microservers. Ik ben niet elke dag op kantoor, dus het missen van een backuptapewissel is dan niet zo ernstig meer. Backups kan ik nu thuis doen, mijn ouders kunnen hetzelfde doen, en bij brand of een andere calamiteit is dan ook de backup niet dood.

Helaas ben ik door m'n licenties heen, dus voor beide Microservers komt een standaardlicentie. Het liefst had ik de Core geinstalleerd, maar Core heeft geen NPS (voor WPA2) en ook geen WDS. WDS kan ik wel missen, maar NPS liever niet. Nu gaat WPA2/NPS over de VPN, maar daar wil ik liever vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
@edeboeck

Er zit een behoorlijke voeding in dit apparaat, dus met die paar extra laptop harddisks en SSD's trekt hij het best. Zal binnenkort de meter er nog eens tussen hangen.

1) Ik draai Windows Server Hyper-V 2012, dat is de Core versie met als enig aanwezige rol Hyper-V. Gratis en verbruikt heel weinig resources. Wel is het nadeel dat je of heel goed moet zijn met powershell/command-line of hem alleen kunt managen via een Windows 8 client met RSAT.
2)Voor de resources van deze server heb je voldoende aan de legale mogelijkheden van de Windows Server 2012 Standard of Hyper-V editie, lijkt mij.
3)Verschil met de bare metal installatie van WHS2011 en WHS2011 als guest OS merk ik niet. Zal vast enig verschil tussen zitten maar kan niet echt vergelijkbare benchmarks doen (andere controller en disks, 1 core + 2gb toegewezen i.p.v. 2 cores en 8gb).
4)Disk2VHD heb ik inderdaad gebruikt. Niet de beste methode volgens mij, maar het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
ziet er geweldig uit! mag ik vragen waar je die icydock module vandaan hebt? ben hem nog nergens tegengekomen... schijnt nog vrij nieuw te zijn.

dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Tsja, die is inderdaad (nog) moeilijk te krijgen. Heb hem via alternate.de, maar wel voor de hoofdprijs :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-09 16:32
Waarom een IcyDock? Zelf heb ik deze (pricewatch: Sharkoon SATA QuickPort Intern 6-Bay) in m'n servertje gemoneerd. Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik heb de N40L nu een tijdje draaien met m'n nieuwe harde schijven erin en alles draait als een zonnetje. Maar ik zit toch met iets waar ik niet uit kom.

Gisteren wilde ik beginnen met het overpompen van al m'n muziek en films terug van een externe harde schijf naar de shares op de server.
Echter, ik kom niet boven de 11MB uit. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dus ik ben vandaag eens wezen zoeken en het volgende heb ik allemaal geprobeerd:
- op beide NIC's Flow Control op Auto gezet
- op beide alles met Checksum of Offload op Uitschakelen gezet
- op mijn Windows 7 pc de Externe Differentiele Compressie (Remote Differential Compression) uitgezet

Ter info; alles zit in een Gigabitnetwerk.

Ik heb een klein tooltje (LAN Speed tester) en wat ik ook deed, er is geen verbetering te zien. Sterker nog, nadat ik het laatste had gedaan werd mijn pc zo traag als wat nmet rebooten en start nu zelfs de WHS Launchpad niet meer op (dus ik heb er een probleem bij....)

Uiteindelijk heb ik alles op de NIC's weer teruggezet naar de originele waardes en ben ik weer terug bij af.

Nu vond ik ook nog een ander tip en dat is CMD als administrator runnen en dan het commando: "netsh interface tcp set global autotuninglevel=highlyrestricted" (via een tip op WGS). Echter, ergens anders lees ik dat het commando moet zijn: "netsh int tcp set global autotuninglevel=disabled".

Ik weet niet of het slim is om deze (of een van beide) uit te voeren omdat ik niet weet of ik dan juist iets om zeep help. Wat is bijvoorbeeld de huidige setting? Geen idee....

Dus mocht iemand tips hebben dan hoor ik ze graag. Of kan iemand zijn NIC settings van de N40L even posten zodat ik het kan vergelijken?

Ook weet ik niet of je telkens als je iets wijzigd op je NIC je de pc/server moet rebooten....

Ik heb dit even schaamteloos gekopieerd vanaf het WHS topic maar misschien dat iemand hier mij nog verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ik gebruik geen WHS maar OMV, ik ben er achtergekomen dat mijn nic steeds terugvalt naar 100Mbit ipv Gigabit om een of andere reden. Ik heb dit opgelost door een Intel CT kaartje te gebruiken en nu heb ik wel constant Gigabit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
Ferret schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 19:47:
Gisteren wilde ik beginnen met het overpompen van al m'n muziek en films terug van een externe harde schijf naar de shares op de server.
Echter, ik kom niet boven de 11MB uit. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dus ik ben vandaag eens wezen zoeken en het volgende heb ik allemaal geprobeerd:
- op beide NIC's Flow Control op Auto gezet
- op beide alles met Checksum of Offload op Uitschakelen gezet
- op mijn Windows 7 pc de Externe Differentiele Compressie (Remote Differential Compression) uitgezet

Ter info; alles zit in een Gigabitnetwerk.
Ik heb ook last een lage doorvoer, ook vanaf een XP computer. De opties die jij noemt heb ik ook doorlopen, en helaas ook zonder noemenswaardig resultaat. Tevens heb ik nog even de laatste NIC driver 15.4.0.17 (cp018067.exe) vanaf de HP website binnengehaald en geinstalleerd. Helaas ook zonder merkbare snelheidswinst.

Wat mij overigens wel opviel, wanneer ik kopieer (push) van XP naar share op WHS2011 is het traag, wanneer ik echter dezelfde folders als een soort 'pull' dus de kopie-actie starten vanaf het WHS2011 console dan gaat het wel snel! Misschien iets om even te proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
rookie no. 1 schreef op maandag 26 november 2012 @ 15:37:
Tsja, die is inderdaad (nog) moeilijk te krijgen. Heb hem via alternate.de, maar wel voor de hoofdprijs :(
Bedankt voor het antwoord! geen misselijke prijs helaas inderdaad.

De genoemde Sharkoon had ik ook gezien, maar voor zover ik heb gelezen / gezien, lijkt de constructie van de Icydock iets degelijker dan de Sharkoon.

Maar voor dit geld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
330d schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 19:56:
Ik gebruik geen WHS maar OMV, ik ben er achtergekomen dat mijn nic steeds terugvalt naar 100Mbit ipv Gigabit om een of andere reden. Ik heb dit opgelost door een Intel CT kaartje te gebruiken en nu heb ik wel constant Gigabit.
Ik gebruik ook OMV en met de onboard nic heb ik wel gewoon 1Gbit verbinding, deze zit aan een el cheapo TP-link switch en zit tussen de 80~100MB aan write troughput.

Pagina: 1 ... 7 ... 63 Laatste

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.