Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Hari-Bo schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 21:56:
[...]

Ik gebruik ook OMV en met de onboard nic heb ik wel gewoon 1Gbit verbinding, deze zit aan een el cheapo TP-link switch en zit tussen de 80~100MB aan write troughput.
Dat is het vage ervan. Ik was paar weken geleden 10+ TB aan het verzetten van server naar local pc heen en weer vanwege het overzetten van ntfs naar ext4, de ene keer dikke 60-80MB/s de andere keer kwam ik niet boven de 10-11MB/s uit. Ethtool gaf de ene keer 100 aan en de andere keer 1000 aan. Force 1000 lukte niet, deze viel weer terug naar 100 op een gegeven moment. Andere poort op mijn DLink 655 loste dit probleem niet op. Totdat ik zat was en een intel nic erin had gestopt is nu alles constant 1000Mbit.

[ Voor 3% gewijzigd door 330d op 27-11-2012 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:48
Wat is OMV? :o

En welk kaartje van Intel is dat als ik vragen mag?

[ Voor 64% gewijzigd door Ferret op 28-11-2012 06:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 21:51

Eagle Creek

Breathing security

Is er iemand die "gewoon" tot 4 HDD's in het apparaat heeft gestopt en de bay bovenin heeft voorzien van een hip LCD'tje?

YouTube: LCD Module in HP Microserver

Met 285$ is hij best prijzig maar als 10 Tweaker shem willen hebben betaal je nog maar" 195,8$.

(nog steeds duur hoor maar ik vroeg me meer af of er Tweakers zouden zijn die dit nu in gebruik hebben)

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Volgens mij bedoelen ze OpenMediaVault.
En welk kaartje van Intel is dat als ik vragen mag?
330d schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 19:56:
Ik gebruik geen WHS maar OMV, ik ben er achtergekomen dat mijn nic steeds terugvalt naar 100Mbit ipv Gigabit om een of andere reden. Ik heb dit opgelost door een Intel CT kaartje te gebruiken en nu heb ik wel constant Gigabit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Dat van dat 'Intel CT kaartje' had ik ook gelezen maar weet je hoeveel er daarvan zijn?...

Dus een type zou handig zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ferret schreef op woensdag 28 november 2012 @ 10:25:
Dat van dat 'Intel CT kaartje' had ik ook gelezen maar weet je hoeveel er daarvan zijn?...

Dus een type zou handig zijn ;)
Is dat zo? Volgens mij maar eentje. pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Hoe zeker weet je dat het aan de NIC ligt en niet bv. aan de harddisks c.q. harddisk configuratie. Het is namelijk bekend dat bv. WD Greens niet heel stabiel presteren, tevens kan bv. het mixen van 512bytes en 4k harddisks in een array ook grote drops kan geven.

Ik zou eerst benchen op de server zelf alvorens gelijk het netwerk aan te wijzen als schuldige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Dat er maar eentje in de PW staat wil toch niet zeggen dat dat de enige is die Intel levert?

Maar geeft niks, ik gavoor die EXPI9301CT. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
rookie no. 1 schreef op woensdag 28 november 2012 @ 15:00:
Hoe zeker weet je dat het aan de NIC ligt en niet bv. aan de harddisks c.q. harddisk configuratie. Het is namelijk bekend dat bv. WD Greens niet heel stabiel presteren, tevens kan bv. het mixen van 512bytes en 4k harddisks in een array ook grote drops kan geven.

Ik zou eerst benchen op de server zelf alvorens gelijk het netwerk aan te wijzen als schuldige.
Nee ligt echt aan de nic of icm met mijn router. Ethtool commando geeft aan dat de nic op 100mbit verbonden is telkens als de boel in elkaar zakt.

@Ferret
Idd, ik dacht echt dat er maar 1 versie was en dat de benamingen uniek waren (gt, ct, et etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-11-2023

MM-

Ik zag al een aantal mentions over de maximale snelheid icm nieuwsgroepen en hier ben ik ook wel benieuwd naar omdat deze server me erg interessant lijkt.

Ik heb zelf een 500 mbit lijn en deze zou ik toch wel graag volledig willen benutten, denken jullie dat dat haalbaar is of is de CPU toch een beperkende factor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Omdat ik nog geen andere nic heb ben ik toch even wezen stoeien in de BIOS en heb nu de volgende settings aangepast:

Onder IDE Configuration: Embedded SATA Link van Auto naar 3 Gb en Drive Write Cache op Enabled en onder PCI Ecpress setting de VGA Memory Size van 128Mb naar 32 Mb.

Helaas blijft lezen/schrijven hangen op 11 MB.... :|

Zowel mijn Windows 7 pc als de server zitten direct op de experiabox (Arcadyan AVR7519) en dat is een gigabit router. PC en server hebben een gigabit Broadcon nic...

Kan ik ergens in de nic's iets van een snelheid aangeven? Die 11 MB riekt naar een 100Mb setting ergens maar ik zou niet weten waar.

/edit: ik zit nu de status van de nic in mijn pc te bekijken en daar staat onder status van lan-verbinding 100Mbps :? Dus daar gaat ws iets mis maar hoe wijzig ik dat?

[ Voor 11% gewijzigd door Ferret op 28-11-2012 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
Kabel? weet je zeker dat je router GB is of de switch/poort test het eens met een ander apparaat

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
Ferret schreef op woensdag 28 november 2012 @ 19:38:
/edit: ik zit nu de status van de nic in mijn pc te bekijken en daar staat onder status van lan-verbinding 100Mbps :? Dus daar gaat ws iets mis maar hoe wijzig ik dat?
Ik heb een paar weken terug alle patchkabels uit de provider installatie dozen weggegooid. Ik haalde met geen van allen een gigabit link... Gloednieuw uit het plastic, directe verbinding tussen switch en laptop en netjes 100Mbit autonegotiate.

Blijken dure kabels toch ergens goed voor te zijn, ook al staat er op allebei cat5e.

while (! ( succeed = try ()));

• Ferret
Ik lees in de NIC Faq's van Broadcom over de vraag waarom er geen 1000Mb optie aanwezig is bij de Speed & Duplex setting is nun NIC's het volgende:

Per the IEEE standard, the only IEEE compliant way to operate at 1000Mb/s-Full duplex is through auto-negotiation. If the network switch being used is IEEE compliant, the link speed will auto-negotiate to 1000Mb/s-Full duplex when autoneg is selected.

Ik moet dus uit zien te vinden of mijn router IEEE compliant is. Allebei de NIC's staan op Auto.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Even een vraag. Voor iSCSI in een ideale situatie heb je bijna 10 NIC's nodig. Maar wat als je het simpel aanpakt:

2x Microserver zonder disks, met extra NIC en met vSphere 5.1 op USB stick
1x Synology
2x Switch: aparte switch voor iSCSI netwerk

Dit is denk ik de goedkoopste manier om te clusteren, of zou het nog goedkoper kunnen? Het is niet de bedoeling om er 20 users op te draaien, maar om thuis iets van redundancy te creeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Trommelrem schreef op donderdag 29 november 2012 @ 23:19:
Even een vraag. Voor iSCSI in een ideale situatie heb je bijna 10 NIC's nodig. Maar wat als je het simpel aanpakt:

2x Microserver zonder disks, met extra NIC en met vSphere 5.1 op USB stick
1x Synology
2x Switch: aparte switch voor iSCSI netwerk

Dit is denk ik de goedkoopste manier om te clusteren, of zou het nog goedkoper kunnen? Het is niet de bedoeling om er 20 users op te draaien, maar om thuis iets van redundancy te creeren.
Als je nadenkt over een Synology, denk je vast aan een consumenten model. Ga dan niet voor iSCSI maar voor NFS omdat het sneller is. Ik ga er vanuit dat je consumenten SATA schijven inzet, welke dan gelijk je bottleneck zullen vormen in je opslag netwerkje. Dit zorgt ervoor dat je tweede switch geen nut heeft als je hiermee bottlenecks wilt voorkomen. Het geld uitgeven aan SSDs is dan nuttiger (ja, een SSD als NFS export in een Synology NAS werkt uitstekend naast een aantal SATA schijven voor bulk opslag).

Tenzij je voor een vijf-schijf model gaat met twee NICs en deze van plan bent te vullen met SSDs. Dan is het inschakelen van jumbo frames en flow control nuttig in je opslag netwerkje. Ik vraag me dan nog steeds af of je bv een HP ProCurve 2910al kunt verzadigen met netwerk verkeer over een tweetal netwerk verbindingen.

Redundantie is ook te verkrijgen met lokale schijven en een replicerende opslag omgeving. Kijk eens naar de HP VSA, VMware VSA of een OpenFiler cluster. Gluster is een grappige optie om mee te spelen. Nexenta heeft de mogelijkheid om met ZFS te werken, ook hip. Voordeel hiervan is dat de data werkelijk op twee plaatsen staat en niet afhankelijk is van een enkel NAS doosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guid0o
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

guid0o

Living life

Ik draai nu ESXI 5 met een paar host en ben van plan om binnenkort eens te gaan spelen met pfsense, zodat mijn server dienst doet als router/dhcpserver, maar daarvoor heb ik natuurlijk een extra NIC nodig.

Zelf heb ik al wat rond zitten kijken, ik kom uit op een PCI-E x1 low profile kaartje. Maar het is best lastig om er een te vinden icm een low profile bracket, of zitten die dingen er standaard bij?

Ik neem aan dat er meer mensen op dit forum er een extra NIC hebben bijgeplaats en welke hebben jullie erin gezet? Maakt het verder nog echt iets uit of je er een goedkope of een wat duurdere erin zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Mijn probleem is gelukkig opgelost. Ik kon het niet uitstaan dat het niet gewoon out of the box niet zou werken en ben toch alle bekabeling enzo nog eens na wezen lopen. Wat blijkt, toen ik m'n oude proliant weghaalde heb ik die verplaatst inclusief bekabeling en dus ook de patchkabel. Ik heb daarna de nieuwe N40L neergezet en heb een andere kabel gepakt. En je voelt 'em al aankomen, die was brak dus. Wel cat5e maar misschien een rottigheidje in de plug ofzo. Afijn, de oude kabel er weer tussen gedaan en jahoor 80-90 Mb transfer!

Pfewww! Me is happy!

@guid0o: gezien mijn probleem was ik ook op zoek naar een low-profile kaartje en ik kwam uit op de EXPI9301CT Desktop Adapter maar ik kon deze alleen maar vinden met zo'n lange bracket. Prijzen rond de 30 euro. Maar of er dan een korte bracket bij zit weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

guid0o schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 00:48:
Ik neem aan dat er meer mensen op dit forum er een extra NIC hebben bijgeplaats en welke hebben jullie erin gezet? Maakt het verder nog echt iets uit of je er een goedkope of een wat duurdere erin zet?
Ik heb toen gewoon op de website van HP gekeken welke accessories beschikbaar waren voor de N40L. En die NIC heb ik dan besteld (NC112T PCI Express Gigabit Server Adapter / pn:503746-B21). Zat gewoon een low-profile bracket bij.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2012 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Bij de intel ct nic wordt de low profile bracket ook meegeleverd. Dit staat als het goed is ook bij de omschrijving waar je besteld.

[ Voor 34% gewijzigd door 330d op 30-11-2012 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Misschien een rare vraag om hier te stellen; maar zijn er nog andere vergelijkbare microservers als deze? Ik twijfel namelijk om deze aan te schaffen, maar weet niet zeker of deze krachtig genoeg is voor al mijn wensen.

Deze zijn:
- firewall
- gateway
- webserver (apache, php, mysql)
- sabnzbd
- couchpotato
- sickbeard
- iets om te streamen naar mijn tv (suggesties?)
- mogelijk een of twee VM's

Het OS wat er op komt is Linux (ik denk dat het Arch wordt, dit i.v.m. rolling releases).

Mijn internetsnelheid is vanaf februari 300/300mbit en wil deze ten volle kunnen benutten.

Ik heb rondgekeken, maar met een prijs van rond de 200 euro lijkt het een erg goede deal te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door ToBe op 02-12-2012 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
Het is wel een goede deal als je er wat geheugen in gooit wil het wel lukken linux trekt niet heel veel CPU als en zeker niet de diensten die je draait.
Alleen als je Firewall/gateway erop gaat draaien en gelijktijdig gaat downloaden weet ik niet of je de volle snelheid gaat halen... ik weet niet hoe de CPU zich houd maar ook dan weer tis linux en ik heb geen ervaring met linux op dit bakje.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

ToBe schreef op zondag 02 december 2012 @ 19:13:
Misschien een rare vraag om hier te stellen; maar zijn er nog andere vergelijkbare microservers als deze? Ik twijfel namelijk om deze aan te schaffen, maar weet niet zeker of deze krachtig genoeg is voor al mijn wensen.

Deze zijn:
- firewall
- gateway
- webserver (apache, php, mysql)
- sabnzbd
- couchpotato
- sickbeard
- iets om te streamen naar mijn tv (suggesties?)
- mogelijk een of twee VM's

Het OS wat er op komt is Linux (ik denk dat het Arch wordt, dit i.v.m. rolling releases).

Mijn internetsnelheid is vanaf februari 300/300mbit en wil deze ten volle kunnen benutten.

Ik heb rondgekeken, maar met een prijs van rond de 200 euro lijkt het een erg goede deal te zijn.
Je wilt teveel. Dat gaat dit bakje denk ik niet trekken, zeker niet in combo met 300 Mbit internet.

Puur als Firewall / Router / Webserver: gaat wel lukken. Beetje data doorpompen is geen punt. Ik heb geen pijn met 120 mbit. Ding kan gigabit bandbreedtes aan. Ding werkt prima met Ubuntu 12.04 LTS

Nieuwsgroepen en virtualisatie dat is een ander verhaal. Dat lijkt me in combo met bovende rol teveel worden. Ik zou daar een apart, krachtiger doosje voor neerzetten. Of koop er twee. 1 voor router en 2 voor nieuwsgroepen / virtualisatie. ze kosten niets. Nieuswgroepen kan met verificatie en uitpakken wel wat cpu kosten. Heb geen ervaring met snelheid hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@djkavaa en @Q thnx voor de replies.

Wat als ik de virtualisatie laat vallen? Ik snap dat vooral het uitpakken en parren zwaar is voor de machine. Wil best tijdens het uitpakken en parren iets aan internetsnelheid inleveren, maar de rest van het huis moet wel gewoon kunnen internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:31
Moet je als uitpakken/parren-schijf een SSD nemen, dan trek je alles uit de machine wat erin zit. Had er ook eerst wel last van dat het downloaden niet echt lekker ging, maar na het in gebruiknemen van een SSD (had nog een Intel X25-M G2 liggen) ging alles veel soepeler. Dan is de CPU echt de bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Wordt er op dit moment door jullie RAID gebruikt op de vier schijven?

Op dit moment twijfel ik tussen firmwarematige RAID m.b.v. de chipset of softwarematige RAID m.b.v. Windows. Een voordeel van RAID via Windows is volgens mij dat mocht ik ooit eens afstappen van de proliant ik de schijven zo mee kan nemen naar een ander systeem.

Op dit moment denk ik aan de volgende configuratie:

- 2x RAID1, 2x RAID0.

Het idee hierachter is dat in de minste schijfruimte "verspil" (één schijf), terwijl ik een snelle configuratie overhoud.

Op de RAID-0 schijven komt het OS. Deze kun je in zijn geheel back-uppen en er verandert niet zo bijzonder veel aan. Mocht hier een schijf crashen, herbouw je de config en plaats je de back-ups terug. Misschien dat je na een back-up wat updates kwijt bent maar dat is het spannendste niet. Op de RAID1-schijven komt de belangrijke data. Het systeem zelf gaat overigens Hyper-V zijn.

- RAID 5

Het kost me één schijf maar alle schijven zitten opgenomen in de array (en ik heb geen 2 aparte array's zoals hierboven). Het kost me wel wat aan schrijfsnelheid.

Any thoughts?

[ Voor 18% gewijzigd door Eagle Creek op 03-12-2012 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Nieuwe Proliant is bekend! Zie hier.

Model is N54L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

Ferret schreef op maandag 03 december 2012 @ 19:28:
Nieuwe Proliant is bekend! Zie hier.

Model is N54L.
http://www.wegotserved.co...ful-proliant-microserver/

Ding loopt op 2.2 ghz ipv 1.5 ghz. Behoorlijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Het lijkt inderdaad een behoorlijk verschil (46%) te zijn en toch ook weer niet ;) :
Introduced together with the N40L, the M54L is clocked about 46% higher, i.e. at 2.2 GHz as opposed to 1.5 GHz for the Neo N40L. With the exception of TDP and, perhaps, core voltage and operating temperature, other features of processors are identical. Thermal Design Power of this model is 25 Watt, which is 10W higher than TDP of N40L.
Even een vergelijking naast elkaar.
Voor diegenen die graag vergelijkende tabelletjes hebben, kan het onderaan deze pagina interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Kan iemand bevestigen dat 2 GB het grootste is wat je in de server kwijt kunt?
//
Maximum internal SATA storage capacity of up to 8.0TB (4 x 2TB 3.5" SATA drives)
//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Je beantwoordt eigenlijk jezelf al;) Maar nu even serieus, ja het is mogelijk om schijven groter dan 2TB te gebruiken volgens deze bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:56
Ik heb zelf een n40L met 8GB ram en 4x3tb +1x250GB werkt allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10-09 13:12
Nu zit ik in dubio... Nu nog de N40L kopen voor de scherpe prijs van onder de 200 euro of wachten op de N54L die ongetwijfeld duurder is @ launch. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Jammer dat de TDP van 15 naar 25W gaat. 8GB max RAM officieel zal ook blijven vermoed ik.
Had meer verwacht dan een simpele CPU upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Nu online

Q

TDP is niet zo'n issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Hmmm...mijn setup(zie mijn post hierboven) is niet zo zuinig, bij startup zo'n 125watt voor een paar seconden en daarna zo'n 80watt met alle schijven actief. Best veel voor dit bakkie!

Ik had gehoopt dat er bij de opvolger van de N40L toch op z'n minst een iLO/RAC-kaart geïntegreerd zou worden i.p.v. alleen een kloksnelheid-upgrade van de CPU. Afgezien daarvan blijft het gewoon een leuke budget instapserver (als in LVT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Nu online
Wellicht beetje off-topic, maar hoe kan je het verbruik meten? IK heb in dit bakkie 5 3,5" schijven zitten en 2 geheugen reepjes en de rest is standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Jolly_Jumper schreef op woensdag 05 december 2012 @ 11:08:
Wellicht beetje off-topic, maar hoe kan je het verbruik meten? IK heb in dit bakkie 5 3,5" schijven zitten en 2 geheugen reepjes en de rest is standaard.
Er zijn meters ervoor die je kan kopen. Ik wilde altijd al zon ding kopen, maar vind ze te duur en tja, al weet ik het verbruik endan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

krijn1985 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 10:22:
Je beantwoordt eigenlijk jezelf al;) Maar nu even serieus, ja het is mogelijk om schijven groter dan 2TB te gebruiken volgens deze bron.
Nee ik beantwoord hem niet. Hij zegt namelijk up to 8 TB maar dat is 4x 2! :)

Bedankt voor de link van nl40 wikia.

Ik zit as we speak WD Greens te overwegen. Daar lees ik nu echter over:
WD Green drives are not recommended at this present time due to firmware issues related to power down.
Dat is dus eigenlijk niet zo mooi.. :(. Er staat echter geen toelichting bij.
Iemand die WD Greens gebruikt?

Mijn NAS slikte ze ook al niet: deze loopt gewoon vast na een minuut of 10.

[ Voor 10% gewijzigd door Eagle Creek op 05-12-2012 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
WD green 3TB zonder probelemen (maar geen raid, moet de wiki nog eens doornemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Eagle Creek schreef op woensdag 05 december 2012 @ 17:47:
[...]

Nee ik beantwoord hem niet. Hij zegt namelijk up to 8 TB maar dat is 4x 2! :)
Lees je vraag nog maar eens goed }:O
Kan iemand bevestigen dat 2 GB het grootste is wat je in de server kwijt kunt?
//
Maximum internal SATA storage capacity of up to 8.0TB (4 x 2TB 3.5" SATA drives)
//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Technisch gezien heb je gelijk :D. Maar lees het maar als "bevestigen OF tegenspreken", waarbij mijn voorkeur uitgaat naar het laatste omdat mijn wens is er 4x 3 TB in te gaan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
Ik heb drie nieuwe WD Greens (EARX) van 2Tb en loopt als een zonnetje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:29

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Eagle Creek schreef op woensdag 28 november 2012 @ 06:16:
Is er iemand die "gewoon" tot 4 HDD's in het apparaat heeft gestopt en de bay bovenin heeft voorzien van een hip LCD'tje?

Met 285$ is hij best prijzig maar als 10 Tweaker shem willen hebben betaal je nog maar" 195,8$.

(nog steeds duur hoor maar ik vroeg me meer af of er Tweakers zouden zijn die dit nu in gebruik hebben)
Je realiseert je hopelijk wel dat dat Hong Kong Dollars zijn he ;)

Wat omgerekend neerkomt op : 195 Hong Kong Dollar = ongeveer 20 Euro give or take de koers stand
Eagle Creek schreef op woensdag 05 december 2012 @ 20:50:
Technisch gezien heb je gelijk :D. Maar lees het maar als "bevestigen OF tegenspreken", waarbij mijn voorkeur uitgaat naar het laatste omdat mijn wens is er 4x 3 TB in te gaan hangen.
Ik heb er 4x4TB in zitten werkt prima, volgens mij is de enige restrictie dat je geen disc groter dan 2TB als bootdisk mag hebben meer niet.

[ Voor 23% gewijzigd door ShadowBumble op 06-12-2012 13:08 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subzer0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ook ik ben in het bezig van een N40L, met hierop SBS2011 icm 8GB (2x4) geheugen en 2 HD's in een RAID1.

Is er een tool om te monitoren of mijn RAID1 configuratie intact is? Of sowieso de status van heel mijn server. Voor de grotere HP servers heb je bijv. de management homepage, is er ook zoiets voor de N40L?

Kan verder iemand me vertellen welk geheugen ik nou moet hebben om naar 16GB te gaan? Ik lees diverse meningen, maar volgens mij is niet iedereen het er over eens.

This mail was made from 100% recycled electrons!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Subzer0 schreef op donderdag 06 december 2012 @ 13:20:
...

Kan verder iemand me vertellen welk geheugen ik nou moet hebben om naar 16GB te gaan? Ik lees diverse meningen, maar volgens mij is niet iedereen het er over eens.
Volgens mij is daar dus geen eenduidig antwoord op te krijgen. Als je het internet afleest en ook dit topic hebben verschillende mensen met hetzelfde 16GB kitje verschillende resultaten. Volgens mij is het meer @random wat wel werkt en moet je een vriendelijke lokale geheugenleverancier hebben die, als het niet werkt, het zaakje weer terugneemt.

Officieel wordt namelijk maar 2x 4GB ondersteund.

[ Voor 4% gewijzigd door rippiedoos op 06-12-2012 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eagle Creek schreef op woensdag 28 november 2012 @ 06:16:

Voor 20 euro (afgaande op ShadowBumble's reactie) is dat wel een leuk ding. Ik vraag me af of je er nog een DoubleTwin achter kan proppen. Zo wel mooi zijn dan, 6x (3,5") HDD + geinig infoschermpje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaz Vaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 13:51
Op dit moment draai ik debian squeeze op mijn n40l en wil graag de bios mod uitvoeren om AHCI te vekrijgen. Kan iemand mij vertellen of debian squeeze al AHCI ondersteuning heeft? Of moet ik hiervoor een herinstallatie uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Klaaz Vaak schreef op donderdag 06 december 2012 @ 21:02:
Op dit moment draai ik debian squeeze op mijn n40l en wil graag de bios mod uitvoeren om AHCI te vekrijgen. Kan iemand mij vertellen of debian squeeze al AHCI ondersteuning heeft? Of moet ik hiervoor een herinstallatie uitvoeren?
Linux herkent dat automatisch. Gewoon overzetten en rebooten. Misschien dat je de eerste keer nog rare dingen krijgt met grub, maar die zijn ook goed op te lossen.

• backupdevice
  • Laatst online: 09:30

backupdevice

Boeh!

Ik heb nu een Ds209II+ . Werkt perfect maar mis wel het pielen aan software en toch wel de uitbreidbaarheid. Ik zit te denken om een N40L aan te schaffen, maar ben niet zo thuis in de nieuwe CPU hardware.

Wat moet hij doen;

NAS

Backup van OS images laptop en Fotoshop systeem
Backup van mijn foto's en sync naar andere NAS op 70KM

Downloaden

SAB
Sickbeard
Torrent

Server

Streamen richting DUNE
FreeNAS of OVM onder VMware

De eerste twee blokken werkt wel, maar kan ik tegelijk op deze cpu ook 1 VM draaien? Bijv OVM?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• hans_lenze
backupdevice schreef op donderdag 13 december 2012 @ 20:02:
Downloaden

SAB
Sickbeard
Torrent

Server

Streamen richting DUNE
FreeNAS of OVM onder VMware

De eerste twee blokken werkt wel, maar kan ik tegelijk op deze cpu ook 1 VM draaien? Bijv OVM?
Ik neem even aan dat je met OVM bedoelt: OpenMediaVault.

Een VM is geen probleem, dat doet ie prima.
De ervaringen met parren en rarren zijn wisselend en vooral afhankelijk van het geduld van de eigenaar.

Ik lees niet wat je als primair OS wilt gebruiken. Dat zou bijvoorbeeld ook OpenMediaVault kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ok bedankt. Ik bedoel inderdaad OpenMediaVault

Primair OS ben ik nog niet over uit. Ik twijfel tussen Windows 2012 server of OMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Ik zou zo weinig mogelijk OS-lagen op de omgeving zetten. Als je primaire functionalititeit het backuppen van images/foto's/bestandjes is en het downloaden van spul, dan zou ik gewoon OpenMediaVault erop zetten. Daarnaast kan het draaien van SABNzbd/Sickbear/etc geen probleem zijn, aangezien OMV gewoon op Ubuntu/Debian gebaseerd is en die combinatie werkt zo ongeveer overal :)

Daarnaast kun je altijd nog wat gaan virtualiseren, mocht dat nodig zijn, met VirtualBox of KVM. En wat betreft de parren/rarren-zaken, zou ik een SSD erin zetten (hoeft geen dure te zijn uiteraard) en de nieuwe variant nemen, de N54L. Die is 2.2Ghz ipv 1.5Ghz dus het parren/rarren zal ook sneller verlopen.

[ Voor 9% gewijzigd door rippiedoos op 14-12-2012 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 08:54
rippiedoos schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 09:54:
Ik zou zo weinig mogelijk OS-lagen op de omgeving zetten. Als je primaire functionalititeit het backuppen van images/foto's/bestandjes is en het downloaden van spul, dan zou ik gewoon OpenMediaVault erop zetten. Daarnaast kan het draaien van SABNzbd/Sickbear/etc geen probleem zijn, aangezien OMV gewoon op Ubuntu/Debian gebaseerd is en die combinatie werkt zo ongeveer overal :)

Daarnaast kun je altijd nog wat gaan virtualiseren, mocht dat nodig zijn, met VirtualBox of KVM. En wat betreft de parren/rarren-zaken, zou ik een SSD erin zetten (hoeft geen dure te zijn uiteraard) en de nieuwe variant nemen, de N54L. Die is 2.2Ghz ipv 1.5Ghz dus het parren/rarren zal ook sneller verlopen.
Volledig mee eens, servers virtualiseren op de N40L kan wel maar zodra er CPU performance nodig is, is de CPU al snel niet toereikend. Ik heb er mee lopen testen, maar heel snel een native OS geinstalleerd en klaar.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Laatst online: 09:35
backupdevice schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 08:06:
Ok bedankt. Ik bedoel inderdaad OpenMediaVault

Primair OS ben ik nog niet over uit. Ik twijfel tussen Windows 2012 server of OMV
Ik heb een N36, de voorloper van de N40. Die heeft een iets langzamere cpu, verder hetzelfde. Ik heb er 8GB ingezet en de BIOS geupgrade zodat ik nu 5 schijven in AHCI kan gebruiken.

Als hoofd OS heb ik WS2008R2, en daar draai ik op:
- IIS voor web en FTP server
- Squeezebox server
- Sabnzbd
- File server voor streamen films naarmedia player en backuppen van PC's

Daarnaast heb ik in HyperV nog een WS2008R2 draaien waarop ik een vpn server heb draaien die ik bijna nooit gebruik. Eigenlijk een OS om dingen uit te proberen.

Voor TimeMachine backups van de Apple computers in huis heb ik onder HyperV een Ubuntu VM draaien met Netatalk/Avahi. Verder nog wat frutsel FreeBSD vmmetjes.

Alles loopt als een zonnetje. Het is allemaal geen zware load en dan is dit goed te doen. Alles wat ik doe zou ik trouwens ook op een goede NAS van b.v. Synology kunnen doen, maar de HP is toch flexibeler en niet te vergeten een flink stuk goedkoper. Bouwkwaliteit en afwerking vind ik echt fantastisch voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 13:08
nineball schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 22:00:
[...]

Ik heb een N36, de voorloper van de N40. Die heeft een iets langzamere cpu, verder hetzelfde. Ik heb er 8GB ingezet en de BIOS geupgrade zodat ik nu 5 schijven in AHCI kan gebruiken.

Als hoofd OS heb ik WS2008R2, en daar draai ik op:
- IIS voor web en FTP server
- Squeezebox server
- Sabnzbd
- File server voor streamen films naarmedia player en backuppen van PC's

Daarnaast heb ik in HyperV nog een WS2008R2 draaien waarop ik een vpn server heb draaien die ik bijna nooit gebruik. Eigenlijk een OS om dingen uit te proberen.

Voor TimeMachine backups van de Apple computers in huis heb ik onder HyperV een Ubuntu VM draaien met Netatalk/Avahi. Verder nog wat frutsel FreeBSD vmmetjes.

Alles loopt als een zonnetje. Het is allemaal geen zware load en dan is dit goed te doen. Alles wat ik doe zou ik trouwens ook op een goede NAS van b.v. Synology kunnen doen, maar de HP is toch flexibeler en niet te vergeten een flink stuk goedkoper. Bouwkwaliteit en afwerking vind ik echt fantastisch voor het geld.
Dat klinkt goed... Ik heb je een DM gestuurd met wat vraagjes :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Laatst online: 27-08 19:49

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Op het moment heb ik een HP Proliant DL380 G3 2x Xeon 3.06Ghz, 9GB in de kelder liggen maar dit ding maakt veels te veel herrie en vebruikt teveel stroom. Daarnaast heb ik maar 130gb aan opslag beschikbaar. Ik ben van plan om deze N40L te kopen met 8gb geheugen.

Op het moment draai ik Ubuntu op de server met:
- Webserver (Apache, Phpmyadmin)
- Sabnzb
- Hij doet elk half uur wat simpele handelingen voor mijn websites.

Is deze N40L aan te raden voor mij? En kan ik dan het beste linux als vmware installeren op kan ik beter direct linux installeren op het servertje? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 08:54
Dw1-nl schreef op zondag 16 december 2012 @ 20:17:
Op het moment heb ik een HP Proliant DL380 G3 2x Xeon 3.06Ghz, 9GB in de kelder liggen maar dit ding maakt veels te veel herrie en vebruikt teveel stroom. Daarnaast heb ik maar 130gb aan opslag beschikbaar. Ik ben van plan om deze N40L te kopen met 8gb geheugen.

Op het moment draai ik Ubuntu op de server met:
- Webserver (Apache, Phpmyadmin)
- Sabnzb
- Hij doet elk half uur wat simpele handelingen voor mijn websites.

Is deze N40L aan te raden voor mij? En kan ik dan het beste linux als vmware installeren op kan ik beter direct linux installeren op het servertje? Alvast bedankt.
Ik zou zeggen lees dit topic eens door er zijn verschillende tweakers met opstellingen met WHS2011, OMV etc etc Inclusief virtualisatie op dit beestje, oftewel er is vanalles mogelijk. Zelfs meer met een alternatieve BIOS.

EDIT: Is er BTW weer eens een nieuwe release uit van een alternatieve BIOS, het lijkt wel een eenmalige release geweest te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Hari-Bo op 17-12-2012 08:39 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 12:19
-

[ Voor 99% gewijzigd door Wimbo op 19-01-2015 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:36
Ik ben van plan om een N40L aan te schaffen om als NAS te gebruiken i.c.m. OpenMediaVault. Standaard heeft het ding 4 GB geheugen, is dat genoeg? Of kan ik beter meteen naar 8 GB gaan? Is het 1 reepje wat erin zit, of moet ik er gelijk 2 kopen?

Welke schijven kan ik het beste kopen? In eerste instantie wil ik 2x2 TB in RAID 1. Maar ik zie door het bomen het bos niet. Het is voornamelijk video wat ik op de schijven ga zetten om af te spelen met XBMC. Dus weinig random I/O.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 12:19
-

[ Voor 100% gewijzigd door Wimbo op 19-01-2015 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Zijn er ook mensen hier die dit kastje hebben omgebouwd tot Hackintosh? Lees er wisselende berichten over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivierrap
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-01-2024
Muncher schreef op maandag 17 december 2012 @ 16:22:
Zijn er ook mensen hier die dit kastje hebben omgebouwd tot Hackintosh? Lees er wisselende berichten over.
Hackintosh?? osx??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
Muncher schreef op maandag 17 december 2012 @ 16:22:
Mogelijk met enorm veel werk en kansloos qua updates van Mac OS.
Als je graag een hackintosh wilt, neem dan gewoon een Intel platform. Dat scheelt je de helft van de slapeloze nachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
En met twee disken zou je dan hardware raid of software raid in Linux gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Software raid. De hardware raid-implementatie is ook gewoon software raid alleen veel foutgevoeliger en minder flexibel. Daarnaast heb je onder software raid de eventuele 2TB-grens niet, zodat je gewoon 3TB schijven kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PluueeR
Helder! Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ik zit toch nog te twijfelen betreffende het OS wat ik wil draaien.

De HP40L heeft 8GB geheugen en er komen 2x 1TB HDD's en 1x een 2TB HDD in. Ik wil graag NAS functionaliteit en daarnaast downloaden.

Als ik voor OMV kies dan zou in de huidige opstelling ik alleen de 2 TB HDD en 1 x een 1 TB als storage kunnen aanbieden aangezien OMV de gehele install HDD gebruikt? Als dat zo is zou ik eigenlijk een extra kleine HDD moeten kopen om OMV op te draaien, aangezien install op een USB stick niet aan te raden is.

Ik zou voor WHS kunnen kiezen, daar lees ik goede verhalen over. Echter zitten daar wel weer functies in die ik niet nodig heb ( lees de werkstation backuppen etc, ik gebruik daar een andere oplossing voor, nl Acronis Advanced Workstation ) Tevens " moet " er eigenlijk weer een virusscanner draaien op de storagelaag en aangezien de power niet unlimitted is met dit bakje vind ik dat wel erg jammer, of zit ik er compleet naast?

Ben ik dubbel bezig als ik ESXi installeer op een USB stick, een VM aanmaak van 50GB voor OMV en een 2e VM aanmaak van 50GB met daarop Linux/Windows voor het download gebeuren?Op die manier controlleer ik het HDD gedeelte voor OMV zonder een extra kleine HDD aan te schaffen. Deze VM's wil ik dan op een 1 TB HDD laten draaien.

Ik houd dan 1 x 1 en 1 x 2 TB over. Ik wil dan de 1 TB HDD beschikbaar stellen aan OMV en aan de download VM voor uitpakken etc. , de overgebleven 2TB HDD wil dedicated inzetten voor mijn backups van foto's en clients

Aangezien het beide "lichte " VM's worden , en het uitpakken op een andere schrijf gebeurt is mijn idee dat de performance genoeg zou moeten zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 19:47
ik heb bijna 1 jaar een HP Microserver N40L in mijn bezit en ben er erg te spreken over. hij werkt goed en is lekker stil! Wat ook erg fijn is dat je hem kan uitbreiden.

Spec:

1x 250GB
1x 2TB
2x 3TB
1X 500GB

Binnenkort ben ik waarschijnlijk ook van plan net als rookie no. 1 een ICY DOCK MB996SP-6SB te nemen en nog een extra netwerkkaart. als raid controller neem ik: HighPoint RocketRAID 2720SGL.

OS

Als OS draai ik een Windows Server 2012 Datacenter met hyper v. in Hyper V draai ik een gameserver: cod mw3. en heb ik x aantal test besturingssystemen

• Ferret
Ik ben net met Serviio bezig om deze onder WHS 2011 te installeren zie ik ineens dat SMART een waarschuwing geeft over m'n C:\ schijf. Dat is notabene de standaard 250Gb schijf die meegeleverd is met de HP N40L die ik een maand geleden nieuw gekocht heb.

De Reallocated Event Count is Degraded en volgens wat ik zo lees dus op het randje van doodgaan. Dat is lekker, de handel draait net een krappe 4 weken en nu dit weer.

Zowel WHS SMART 2011 als CrystalDiskInfo geven dezelfde melding en status dus dat wordt een mailtje naar de leverancier. Eens zien wat zij er aan gaan doen. Wat een gezeik weer....

• Frankie20
Ferret schreef op donderdag 20 december 2012 @ 09:20:
Ik ben net met Serviio bezig om deze onder WHS 2011 te installeren zie ik ineens dat SMART een waarschuwing geeft over m'n C:\ schijf. Dat is notabene de standaard 250Gb schijf die meegeleverd is met de HP N40L die ik een maand geleden nieuw gekocht heb.

De Reallocated Event Count is Degraded en volgens wat ik zo lees dus op het randje van doodgaan. Dat is lekker, de handel draait net een krappe 4 weken en nu dit weer.

Zowel WHS SMART 2011 als CrystalDiskInfo geven dezelfde melding en status dus dat wordt een mailtje naar de leverancier. Eens zien wat zij er aan gaan doen. Wat een gezeik weer....
dat is echt .... had ik laats met me 3TB schijf. kreeg geen mogelijkheid geformatteerd of gepartitioneerd. meteen terug. hoop dat ze jou snel kunnen helpen.

• Ferret
En het vervelende is dat het de systeemschijf is (dus waar het OS op staat).

Willen ze alleen die schijf onder RMA hebben of willen ze de hele server terug? En ik hang dan op z'n minst voor een herinstall van WHS en alle add-in, gebruikers e.d.. Kortom, een hoop tijd en moeite en ik was toch echt wat anders van plan in de kerstvakantie...

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:55
Ferret schreef op donderdag 20 december 2012 @ 11:36:
En het vervelende is dat het de systeemschijf is (dus waar het OS op staat).

Willen ze alleen die schijf onder RMA hebben of willen ze de hele server terug? En ik hang dan op z'n minst voor een herinstall van WHS en alle add-in, gebruikers e.d.. Kortom, een hoop tijd en moeite en ik was toch echt wat anders van plan in de kerstvakantie...
Bel HP en ze sturen een nieuwe disk op. Vervolgens kopieer je alles over (Acronis True image home bv). En stuur je de oude HDD naar HP.

Met een anderhalf uur wat voornamelijk wachten op Acronis is ben je over.

• rookie no. 1
@Daros: klopt, maar Ferret ziet graag problemen want dan kan hij weer hobby-en en cross posten op Tweakers.net :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04 08:07
dacht effe melden...

bij misco is er een Misco/HP cash actie... voor de N40L

HP ProLiant N40L 1P 2GB-U Emb SATA NHP 250GB LFF 150W PS MicroServer

uiteindelijk kom je op een € 199 uit meerdere webshop bieden deze ook aan die prijs (of minder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Ondanks cashback, toch niet de goedkoopste.
pricewatch: HP Proliant Microserver N40L (658553-421)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Ik zou toch echt voor het nieuwe model gaan: pricewatch: HP Proliant HP Proliant Microserver N54L

Beetje jammer dat er nog niemand is die dat spul op voorraad heeft maar ik vind het het wachten waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04 08:07
Er is geen verschil tussen de n40L en de 54L (enkel de cpu) thats all.. no usb3, max. 8GB ram ( officieel)..

het was wachten niet waard, ga de N40L bestellen, want de n54L zal zeker 100 euro duurder zijn.

HP ProLiant MicroServer N54L & N40L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferret
rookie no. 1 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 22:55:
@Daros: klopt, maar Ferret ziet graag problemen want dan kan hij weer hobby-en en cross posten op Tweakers.net :+
:o

Thanks, ik ga HP bellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
iAbdel schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 11:39:
Er is geen verschil tussen de n40L en de 54L (enkel de cpu) thats all.. no usb3, max. 8GB ram ( officieel)..

het was wachten niet waard, ga de N40L bestellen, want de n54L zal zeker 100 euro duurder zijn.

HP ProLiant MicroServer N54L & N40L
Op die link is het verschil €35 excl. BTW. En je hebt toch een behoorlijk snellere CPU.

Als jij die N54L koopt neem ik dat moederbord van je over voor dat prijsverschil inclusief verzendkosten. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mensen,

Even een vraagje. Ik zit er aan te denken de N40L aan te schaffen, maar ik zou niet weten hoe ik een andere HDD in dit apparaat stop. Je doet het deurtje open, klikt de zwarte behuizing voor de HDD eruit, stopt de HDD erin en doet het weer terug in de server.. Is dat alles?
Heb ik geen extra kabels nodig, of moet ik geen kabels aansluiten op het moederbord zelf?
Sorry voor de beginnersvragen, maar toch hoop ik een serieus antwoord te krijgen.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 09:47

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
@Sclass: Volledig correct, de 'Bay' eruit trekken, HDD er inleggen en vastschroeven, Tray terug schuiven tot hij vastgeklikt zit.

That's it :) Geen extra kabels of dergelijke aansluiten (Als je de 4 trays gebruikt, indien je extra schijf wil plaatsen in de ODD tray dien je natuurlijk wel extra kabels aan te sluiten).

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2012 @ 13:05:

Even een vraagje. Ik zit er aan te denken de N40L aan te schaffen, maar ik zou niet weten hoe ik een andere HDD in dit apparaat stop. Je doet het deurtje open, klikt de zwarte behuizing voor de HDD eruit, stopt de HDD erin en doet het weer terug in de server.. Is dat alles?
Precies. En het mooie is dat HP de caddies met de server levert, je hoeft dus geen speciale HP disks te kopen. Zelfs de schroefjes worden meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de reacties! Heb hem net besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally4u
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-08 16:43

wally4u

Ook interesse voor deze microserver.
Waar ik hem wil primair voor wil gebruiken is NAS server voor mijn netwerk.OpenMediaVault & ZFS, Films erop zodat ik ze kan afspelen met XBMC.

Wat ik in dit topic heb gelezen zou ik hem ook goed kunnen gebruiken als Firewall/router. kan hij 100/100Mbit aan BT/VPN/Etc?

Ik heb bij Lijbrandt ook IPTV, TVheadend mogelijkheden, of is dat teveel vragen van dit boxje.

Maar nu dat de N54 erbij is, twijfel ik een beetje. Suggesties of dit allemaal mogelijk is met wat ik wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Ik zou niemand aanraden om van deze server een client (bv. HTPC) machine te maken. Net iets teveel van het goede en zeker niet waarvoor hij gemaakt is (bv. een PCI-E x16 slot met maar zo'n 35watt, halve hoogte, geen audio, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09 18:40

Perkouw

Moderator General Chat
wally4u schreef op woensdag 26 december 2012 @ 15:09:
Ook interesse voor deze microserver.
Waar ik hem wil primair voor wil gebruiken is NAS server voor mijn netwerk.OpenMediaVault & ZFS, Films erop zodat ik ze kan afspelen met XBMC.

Wat ik in dit topic heb gelezen zou ik hem ook goed kunnen gebruiken als Firewall/router. kan hij 100/100Mbit aan BT/VPN/Etc?

Ik heb bij Lijbrandt ook IPTV, TVheadend mogelijkheden, of is dat teveel vragen van dit boxje.

Maar nu dat de N54 erbij is, twijfel ik een beetje. Suggesties of dit allemaal mogelijk is met wat ik wil?
Moet eerlijk bekennen dat ik er, nog, geen heb. Maar hij ondersteund gbit, 100/100 lijkt me dan niet zo'n probleem. Een probleem lijkt me eerder je disks. Kwestie van goed configureren evenals je cache settings voor je torrent client dan zou het geen probleem moeten vormen. :)

• FreddyT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-08 12:18
rookie no. 1 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 16:36:
Ik zou niemand aanraden om van deze server een client (bv. HTPC) machine te maken. Net iets teveel van het goede en zeker niet waarvoor hij gemaakt is (bv. een PCI-E x16 slot met maar zo'n 35watt, halve hoogte, geen audio, etc.)
Ik heb een N40L staan die ik gebruik als
- HTPC (XBMC draaiend onder Ubuntu dat op een SSD staat met een Club3D Radeon HD 6450 videokaart)
- fileserver (4 * 3TB erin met RAID5)
- nieuwsgroepen downloaden (SabNZBplus)
- en heel af en toe een torrent downloaden (transmission)

Om audio af te spelen gebruik ik een USB geluidskaart, maar dit kan ook via de HDMI uitgang van de HD6450. Werkt als een zonnetje :)

• wally4u

wally4u

rookie no. 1 schreef op woensdag 26 december 2012 @ 16:36:
Ik bedoelde eigenlijk meer dat ik hem wil gebruiken als streaming source. Heb een paar Raspberry Pi's met RaspBMC draaien (gaat trouwens erg goed).

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
FreddyT schreef op donderdag 27 december 2012 @ 00:27:
[...]

Ik heb een N40L staan die ik gebruik als
- HTPC (XBMC draaiend onder Ubuntu dat op een SSD staat met een Club3D Radeon HD 6450 videokaart)
- fileserver (4 * 3TB erin met RAID5)
- nieuwsgroepen downloaden (SabNZBplus)
- en heel af en toe een torrent downloaden (transmission)

Om audio af te spelen gebruik ik een USB geluidskaart, maar dit kan ook via de HDMI uitgang van de HD6450. Werkt als een zonnetje :)
Hoe draai jij raid 5 ? Heb je er een raid controller in gezet of draai je dit software matig ?
Standaard ondersteund deze alleen raid 0 & 1 meen ik ?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Perkouw schreef op donderdag 27 december 2012 @ 10:01:
[...]

Hoe draai jij raid 5 ? Heb je er een raid controller in gezet of draai je dit software matig ?
Met een HD6450 blijft er niet zoveel ruimte over voor een raidcontroller, dus zal wel mdadm (Linux software raid) zijn.

@Wally4u :
De N40L heeft maar 1 NIC, dat lijkt me niet praktisch als je er firewall/router mee wilt doen. En met maar 1 PCI-e slot, zul je dan keuzes moeten gaan maken. Voor XBMC wil je namelijk ook wel een betere videokaart met HDMI-uit bijv.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Frankie20
Perkouw schreef op donderdag 27 december 2012 @ 10:01:
[...]

onder Linux kan je raid 5 draaien

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Frankie20 schreef op donderdag 27 december 2012 @ 12:43:
[...]

onder Linux kan je raid 5 draaien
Dat ben ik me bewust, zie ook mijn opmerking m.b.t. software raid.
Ik was alleen benieuwd of er toch een mogelijkheid was dat de N40L dit ondersteunde, bijv. door een bios mod.

[ Voor 19% gewijzigd door Perkouw op 27-12-2012 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de N40L en PS3 media server? Naast backups wil ik via PS3 media server (onder Ubuntu) films naar PS3 streamen en ben benieuwd of dit kastje dat trekt of dat ik toch beter de N54 kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Muncher schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 08:56:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de N40L en PS3 media server? Naast backups wil ik via PS3 media server (onder Ubuntu) films naar PS3 streamen en ben benieuwd of dit kastje dat trekt of dat ik toch beter de N54 kan nemen.
Plex Media Server kan goed transcoderen (N40L) naar 720p, dus de PS3 Media Server zou dat ook moet kunnen. 1080p is te veel voor dit beestje. Als je dat wil zou je toch denk ik een GPU-decoder/encoder moeten nemen op dit bakje. En aangezien PMS ook gebruik maakt van ffmpeg zit je met dezelfde beperkingen als voor Plex Media Server, wellicht iets minder, aangezien je de ffmpeg-configuratie zelf kan dus, dus zelf ook bijvoorbeeld met CoreAVC of Wikipedia: VDPAU aan de slag kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
rippiedoos schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 09:04:
[...]

Plex Media Server kan goed transcoderen (N40L) naar 720p, dus de PS3 Media Server zou dat ook moet kunnen. 1080p is te veel voor dit beestje. Als je dat wil zou je toch denk ik een GPU-decoder/encoder moeten nemen op dit bakje. En aangezien PMS ook gebruik maakt van ffmpeg zit je met dezelfde beperkingen als voor Plex Media Server, wellicht iets minder, aangezien je de ffmpeg-configuratie zelf kan dus, dus zelf ook bijvoorbeeld met CoreAVC of Wikipedia: VDPAU aan de slag kunt.
720p is voor mij voldoende, thanks! Welke beperkingen mbt Plex Media Server bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally4u

wally4u

[b]
@Wally4u :
De N40L heeft maar 1 NIC, dat lijkt me niet praktisch als je er firewall/router mee wilt doen. En met maar 1 PCI-e slot, zul je dan keuzes moeten gaan maken. Voor XBMC wil je namelijk ook wel een betere videokaart met HDMI-uit bijv.
Ik wil dit kastje niet zelf als XMBC bak gebruiken maar meer als streaming NAS.
Nog suggesties voor de 2de NIC? 2 extra poortjes is misschien wel handig.

Wat ik van plan was om Lijbrandt internet EN IPTV via deze bak te laten lopen ism TVHeadend (nog geen ervaaring trouwens mee, iemand?).
Mijn netwerkje zou dit aan moeten kunnen, heb gigabit Ethernet aangelegd met CAT6 (gecontroleerd met CableIQ hardware) en een degelijke cisco switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
wally4u schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 11:10:
[...]

Ik wil dit kastje niet zelf als XMBC bak gebruiken maar meer als streaming NAS.
Nog suggesties voor de 2de NIC? 2 extra poortjes is misschien wel handig.

Wat ik van plan was om Lijbrandt internet EN IPTV via deze bak te laten lopen ism TVHeadend (nog geen ervaaring trouwens mee, iemand?).
Mijn netwerkje zou dit aan moeten kunnen, heb gigabit Ethernet aangelegd met CAT6 (gecontroleerd met CableIQ hardware) en een degelijke cisco switch.
als je Lijbrandt internet en IPTV via deze bak wilt laten lopen zou ik wel een extra netwerkkaart erin drukken. ik weet niet hoeveel extra aansluitingen er bij wilt hebben. verder durf ik niet te zeggen hoe het IPTV zit als je via een pc laat lopen. denk dat je dan met vlan moet gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Muncher schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 09:31:
[...]

720p is voor mij voldoende, thanks! Welke beperkingen mbt Plex Media Server bedoel je?
Met Plex Media Server kun je je eigen ffpmeg-instellingen of builds niet gebruiken. Mocht je bijvoorbeeld een CrystalHD willen proberen, zodat het decode-process wat soepeler verloopt, dat gaat niet. Het zit niet in de huidige gebruikte ffmpeg-build dus het gaat ook niet werken. PS3 Media Server is in dit opzicht gewoon flexibeler dan Plex Media Server.

[ Voor 7% gewijzigd door rippiedoos op 28-12-2012 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wally4u

wally4u

Frankie20 schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 13:21:
[...]

als je Lijbrandt internet en IPTV via deze bak wilt laten lopen zou ik wel een extra netwerkkaart erin drukken. ik weet niet hoeveel extra aansluitingen er bij wilt hebben. verder durf ik niet te zeggen hoe het IPTV zit als je via een pc laat lopen. denk dat je dan met vlan moet gaan werken.
Ik zat te denken aan een PCIe met twee poortjes voor de WAN kant (IPTV en internet) en de onboard gebruiken voor de LAN. vraag me alleen af welke kaartje geschikt zijn en niet al te duur.
Pagina: 1 ... 8 ... 63 Laatste

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.