Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Volgens mij kun je beter de 2tb disk direct aan je virtuele machine hangen, dan ze via de datastore laten lopen. Dit kun je doen door ze toegevoegen via de commandline van de esx machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guid0o
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

guid0o

Living life

SATA Controller mode op AHCI
Embedded SATA link op 3 Gbp
Drive Write Cache op Enabled.
Met deze opties haal ik ruim 70 MB/s, thanks voor de hulp! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Wel handig om te weten dat je met de 'write cache enabled'-optie kans loopt op corruptie van je filesystem als de stroom er in één keer afgehaald wordt. Meestal wordt die optie pas alleen ingeschakeld als je een BBU (backup battery unit) hebt op een (raid)controller. Eventueel voldoet een UPS ook deels, maar natuurlijk niet als je hard de power-knop gebruikt of per ongeluk de stroom-stekker eruit trekt.

De betere performance is mooi, maar weet dit en wees voorbereidt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:11
Vraagje: binnen enkele dagen komen mijn 3TB disken aan... Ze gaan als inhoud dienen voor mijn N40L, maar nu vroeg ik me af: wat is de snelste/goedkoopste manier om het 5,25inch slot om te vormen naar een 3,5?

Hotswap is geen eis, degelijk en stevig wel... Bij voorkeur eigenlijk zelfs 2 rails die gewoon van de 5,25 een 3,5 maken zoals je soms met SSD's van 3,5 naar 2,5 kan omzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guid0o
  • Niet online

guid0o

Living life

Nog een vraagje van mijn kant.

Hoe beperken jullie het energieverbruik van de server, want bij mij verbruikt hij ongeveer 42 watt idle? Dit is met ESXI 5 en Ubuntu Server en Windows 8 Server, met 2 hardeschijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 08:46
guid0o schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:38:

Hoe beperken jullie het energieverbruik van de server, want bij mij verbruikt hij ongeveer 42 watt idle? Dit is met ESXI 5 en Ubuntu Server en Windows 8 Server, met 2 hardeschijven.
Hoeveel harddisks zitten erin? Ik heb een ssd voor het os Open Media Vault en 2x een sata hdd en deze configuratie verstookt idle 30 watt gemiddeld.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guid0o
  • Niet online

guid0o

Living life

Hari-Bo schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 18:14:
[...]Hoeveel harddisks zitten erin? Ik heb een ssd voor het os Open Media Vault en 2x een sata hdd en deze configuratie verstookt idle 30 watt gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Overheen gelezen... Maar dit is iig mijn idle verbruik.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Verwijderd

HyperBart schreef op maandag 10 september 2012 @ 23:56:
Vraagje: binnen enkele dagen komen mijn 3TB disken aan... Ze gaan als inhoud dienen voor mijn N40L, maar nu vroeg ik me af: wat is de snelste/goedkoopste manier om het 5,25inch slot om te vormen naar een 3,5?

Hotswap is geen eis, degelijk en stevig wel... Bij voorkeur eigenlijk zelfs 2 rails die gewoon van de 5,25 een 3,5 maken zoals je soms met SSD's van 3,5 naar 2,5 kan omzetten...
Ik wil daar de Nexus Doubletwin voor gebruiken, dan kun je er zelfs 2 HDD's in kwijt. Wel de eSATA doorlussen dan ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.louiscifer.com/Pictures/N40L.jpg

• HyperBart
Dat ziet er eigenlijk idd nog niet zo slecht uit, kun je er ook 1x 3,5 en 1 x 2,5 aan hangen?

Verwijderd

Met een verloopbracket als bv. deze vermoed ik van wel.

• HyperBart
Ik denk dat het deze bay gaat worden:

pricewatch: Sharkoon SATA QP Intern Multi

Perfect voor die ene extra disk EN mijn mogelijke SSD ooit voor als ZIL/L2ARC

• dannx1986
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-08 11:53
Ik bied de mijne aan (n40l), ziet vraag/aanbod als je interesse hebt ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door dannx1986 op 13-09-2012 14:30 ]

• HyperBart
Of ik ben echt de snelheid van zwaardere CPU's te veel gewend aan het geraken (weet zelfs niet of mijn i3 van mijn eerste zuinige ESXi'tje sneller was), zoals mijn Xeon E1230L in mijn SuperMicro bordje nu OF VirtualBox is echt traag, maar uitpaktijden zoals dit:

https://dl.dropbox.com/u/829511/IMG_0712.PNG

Vind ik echt belachelijk traag :/

[ Voor 97% gewijzigd door HyperBart op 13-09-2012 15:55 ]

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 13:48
logs or it didn't happen...

Even niets...

• HyperBart
Welke mot je hemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:35
Ben erg aan het twijfelen hoe ik mijn N40L zou gaan inrichten.

Wat heb ik?
N40L
16GB USB
2x 1,5TB
2x 3 TB
2x 4GB (non-ecc)
LSI MegaRaid 8708

Wat kan nog?
BIOS modden voor SATA 5 (dvd) en esata, maar liever stabiliteit.

Wat wil ik?
NAS die gigabit voltrekt, RDP om altijd even te kunnen inloggen (windows).
En stabiliteit en natuurlijk leuk om makkelijk een test OS te kunnen installeren

Zelf bedacht
Optie 1:
ESXI 5 (of KVM maar nog geen ervaring mee) op 16GB USB.
2x 1,5TB raid 1 (via LSI) opslag VM.
2x 3TB VM opslag samba ubuntu (helaas zonder vmdirectpath)

1x VM Ubuntu als NAS met SAB,Couch etc..
1x VM Windows 7, Plex Media server, iTunes server en RDP.

Optie 2:
2008 R2/Windows 7 Met hier alles op.
virtualbox voor de test etc.

Wat zouden jullie doen? Wat zou het snelst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Van je host op momenten dat je vind dat vb traag is.
Iostat, top.. dtraces?

Even niets...

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-09 16:42
Heb me er nog niet helemaal in verdiept maar was op zoek naar een niet te dure oplossing voor mijn huidig probleem.

NAS (Synology DS212j) waarop ons kassasoftware staat. Het is een "raar" programma want je installeert hem dus op de netwerkschijf en moet dan op iedere pc een snelkoppeling maken naar het exe bestand welke dus op de NAS staat. Nu krijg ik vrij vaak een melding dat een bestand niet beschikbaar is. Volgens de leverancier van de software zou de nas gewoon simpelweg te traag zijn dus zoek een oplossing.

Nu zag ik deze micro servers maar vraag me af of deze wel snel genoeg zijn. Ook zou ik dan als we toch gaan upgraden naar een "echte" server een oplossing gehad voor onze verschillende mailaccounts (zat te denken aan exchange gebruiken als verzamel & verdeelbox ?)
Is deze daar geschikt voor ?

Ook zou ik wel de raid willen behouden maar bij voorkeur raid. welke PCI kaart is daarvoor aan te raden want meen al gelezen te hebben dat de aanwezige raid niet hardwarematig zou zijn of niet betrouwbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door harley op 20-09-2012 14:22 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
harley schreef op donderdag 20 september 2012 @ 14:19:Ook zou ik dan als we toch gaan upgraden naar een "echte" server een oplossing gehad voor onze verschillende mailaccounts (zat te denken aan exchange gebruiken als verzamel & verdeelbox ?)
Is deze daar geschikt voor ?
To run Microsoft Exchange Server 2010 you need:

Computer—An x64 architecture-based computer with Intel processor that supports Intel Extended Memory 64 Technology (Intel EM64T) or AMD processor that supports the AMD64 platform; Intel Itanium family IA64 processors are not supported.

Operating system—Microsoft Windows Server 2008 x64 Standard and Enterprise Edition with Service Pack 2 or Microsoft Windows Server 2008 R2 Standard and Enterprise Edition.

Operating system—for installing management tools?The 64-bit editions Microsoft Windows Vista or Microsoft Windows 7 or Windows Server 2008. Note: Requirements only for management tools installation.

Additional requirements to run Exchange Server 2010

Memory—Minimum of 4 gigabytes (GB) of RAM per server plus 5 megabytes (MB) of RAM recommended for each mailbox.

Disk space

At least 1.2 GB on the drive used for installation.

An additional 500 MB of available disk space for each Unified Messaging (UM) language pack that you plan to install.

200 MB of available disk space on the system drive.

Drive—DVD-ROM drive, local or network-accessible.

File format—Disk partitions formatted as NTFS file systems.

Monitor—Screen resolution 800x600 pixels or higher.

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08-09 16:42
denk dat ik gezien het geheugengebruik misschien toch beter exchange kan vergeten.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• FireDrunk
meh, die ene miliseconde...

Even niets...

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb mijn oog laten vallen op deze microserver. Nu wil ik 1 schijf gebruiken voor het os (Windows server 20008) en 3 schijven in software raid5 (software raid gaat dus via Windows). Nu vraag ik mij af of ik de software raid5 array kan importeren in een nieuwe Windows server installatie wanner mijn os schijf crasht en Windows opnieuw moet installeren. Wie o wie heeft het verlossende antwoord?

• FireDrunk
Ja hoor dat kan gewoon.

overigens moet je nog wel even wachten op Windows Server 20008 denk ik :+

Even niets...

• HyperBart
FireDrunk schreef op donderdag 20 september 2012 @ 19:10:
Moet jij niet nog een verhaaltje vertellen over storage vMotion's, smarty? :+ >:)

• FireDrunk
Nee :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
FireDrunk schreef op donderdag 20 september 2012 @ 19:10:
Ja hoor dat kan gewoon.

2008 of 2012?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
2012 is net uit, en is lekker zuinig :)

Over de specs van 20008 kan ik weinig zeggen, mijn glazen bal ligt momenteel open vanwege een geheugen upgrade om verder in de toekomst te kunnen kijken :+

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 21-09-2012 07:36 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Maar server 2008 is toch allang uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-09 22:16

Convoy

g44p

magnifor schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 08:21:
Maar server 2008 is toch allang uit?
ik gok al sinds 2008 ofzo.... :+

"Officially released on February 27, 2008"

[ Voor 10% gewijzigd door Convoy op 21-09-2012 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zie je het nou nog niet? :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
Nee sorry, echt heel slecht in dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je zei Server 20008... Das een 0 teveel... Het jaar 20008 laat nog even op zich wachten :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Niet online
FireDrunk schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 08:44:
Je zei Server 20008... Das een 0 teveel... Het jaar 20008 laat nog even op zich wachten :)
Klopt zag het net pas. Wat een afgang :p

[ Voor 3% gewijzigd door magnifor op 21-09-2012 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:41
harley schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:02:
denk dat ik gezien het geheugengebruik misschien toch beter exchange kan vergeten.
Ik heb Exchange draaien, niet het aller snelste maar werkt verder prima!

Verwijderd

heeft een van jullie ervaring met het streamen van hd content naar een ipad. zo ja loopt dat een beetje soepel.

• HyperBart
Ik heb zonet (denk ik) mijn N40L geflashed met de gemodifieerde BIOS...

Ik heb deze instructies gevolgd: http://homeservershow.com...dden-features/#entry35707

Eerst dus die tool gedownload, in c:\swsetup stond dat tooltje dan, ik heb dan een stickje geformatteerd en vanuit de BIOS MODS de mod afgehaald en die ROM op de stick gezet door de oude te overschrijven...

Ik zit ondertussen in mijn BIOS (v02.61) en heb de opties die beschreven staan allemaal correct gezet... Wat ik wel vreemd vind is dat in de AHCI Settings de eerste 4 poorten netjes aangeven "[Hard Disk]" maar dat bij AHCI Port4 en Port5 een [Not Detected] staat terwijl ik toch wel effectief op één van die twee mijn vijfde Hitachi disk heb hangen...

Oeps :X
Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8179/8012572657_d90b05a098.jpg
Detail Disk 5 ODD SATA disconnected by hyperbart, on Flickr

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 22-09-2012 19:35 ]

• FireDrunk

Even niets...

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
guid0o schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:38:

De standaard voeding in de microserver is niet zo efficient..
Mijne idle met 8gb en 500gb wd black notebook hdd op 37 watt.

Echter heb ik net een picopsu 80 watt besteld, kosten 32 incl verzending.
Nu heb ik zelf nog een adapter anders moet je die ook nog kopen.

Daarmee zou de idle onder de 20 watt komen volgens vele bronnen op internet,
zodra het draait laat ik zeker een review achter !!

• sphere
  • Laatst online: 18:03

sphere

Debian abuser

Is het wel efficient om dit apparaat te kopen om er vervolgens maar een 2.5" disk in te stoppen?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Weezer-DC
sphere schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 20:48:
Is het wel efficient om dit apparaat te kopen om er vervolgens maar een 2.5" disk in te stoppen?
Euh er zit ook een 3tb seagate schijf in maar die gaat naar spin down na 20min.
Dus die heb ik niet meegenomen in de idle vermogens opname :)

(Voornamelijk download machine waar de dingen die ik wil bewaren op de 3tb disk komen + backups pc's)

En ik hoop straks onder de 10watt idle uit te komen

Ik draai hierop gewoon windows 2008 server met een aantal roles zoals dns,
en is uitbreidbaar op software gebied, windows programma's als azureus of serviio (dlna) zijn zo geinstalleerd.
Aangezien in een windows beheerder ben is dit het makkelijkst voor mij !

[ Voor 25% gewijzigd door Weezer-DC op 22-09-2012 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik heb mijn oog ook op deze mini server laten vallen, helaas ben ik te laat met de aanbieding van een paar weken geleden. Enfin, ik heb een beetje her en der zitten googelen en met name deze topic doorgelezen.
Echter heb ik een aantal vragen en hoop dat jullie mij ermee kunnen helpen.
Ik wil de server gebruiken puur als opslag voor mijn filmcollectie om naar min. 2 pc/mediaplayer te kunnen streamen. Verder zal ik misschien of alleen de downloadmap of sabnzbd erop gooien.
Maat van mij adviseer openmediavault. Freenas zal te ingewikkeld zijn en functionaliteiten bevatten die ik niet nodig zal hebben. Whs is te zwaar en idem te uitgebreid.
Wat is jullie mening hierop.

Verder heb ik begrepen dat wol werkt icm openmediavault en schedule poweroff mogelijk is. Alleen heb ik nog niet kunnen vinden of er een optie is om auto power on te doen. Want de server hoeft in de nachtelijke uren echt t aan te blijven. Al zijn de energiekosten wel te overzien, maar waarom aan laten staan als ik toch weet dat ik tussen 0.00-10.00 never nodig zal hebben.
Dus dacht ik om een schakelklok tussen te zetten (ik heb slechte ervaringen met wol). Dus als het met schakelklok lukt en schedule poweroff dan zal het mooi zijn. Heeft iemand een idee of de machine ook automatisch opstart als er stroom op komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:57

M-ThijZ

Riding on Rails

Ben zelf ook erg benieuwd naar het antwoord van de vraag van 330d over power scheduler.

Voor mij de reden om nu te neigen naar een Synology, waarvan ik zeker weet dat het in te stellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Normaal gesproken zit er vaak een optie in de bios om een power on/off schedule in te stellen, maar dit is niet het geval met de N36L/N40L. Hopelijk wel bij de opvolger.

Wat inderdaad wel werkt is een aan/uit (timer-)schakelaar of via een WOL-commando. Deze opties gebruik ik ook en wel met WHS2011 wat mijns inziens zeker niet een te zwaar OS is en i.c.m. met Windows machines wel heel prettig werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@330d,

Je kan autoshutdown in windows doen, en dan met een tijdschakelaar de stroom eraf halen, en dan in het BIOS zetten dat hij op moet starten als de stroom er weer op komt.
Freenas zal te ingewikkeld zijn en functionaliteiten bevatten die ik niet nodig zal hebben. Whs is te zwaar en idem te uitgebreid.
Dit snap ik niet... FreeNAS is kaler dan OpenMediaVault, en zwaarder dan WHS?

Als je ZFS gaat gebruiken is het inderdaad misschien wat zwaar, maar zelfs dan haal je meer dan 200MB/s op de CPU van een N40L, dus dat zal bij Gigabit niet snel je bottleneck zijn.

Als je er niets anders op wil doen dan files serveren, waarom ben je dan bang dat iets 'te zwaar' is?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
WHS verbruikt meer, openmediavault is kaler en lichter perfect voor mijn gebruiksdoeleinde. Freenas heeft veel instellingen nodig. Dat heb ik begrepen van mijn maat.
Ik zat ook te neigen om WHS te gaan, mede omdat ik in mijn win7 machine al 4 schijven voor storage heb. Maar openmediavault bijv zal ik de schijven opnieuw moeten formateren. Maar mijn grootste vrees is mijn asus oplay. Die heeft nu al soms moeite om de gesharede mappen te benaderen. Soms krijg ik geen toegang en moet ik de apparaat aan/uitzetten.

Als via bios in te stellen is om automatisch te laten starten dan resteert alleen de vraag welke os.

Btw 4GB geheugen is toch wel meer dan genoeg in mijn situatie?

[ Voor 20% gewijzigd door 330d op 25-09-2012 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
4gb lijkt me voldoende en je hebt met deze machine het voordeel dat je van alles kunt proberen totdat het naar jouw persoonlijke wens is :)

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:05

TRaSH

koffie ?

Ik gebruik whs samen met lights out.
Daar heb ik een rooster gemaakt dat hij rond middernacht aangaat dan begint sabnzbd en sickbeard.
In sabnzbd heb ik ingesteld dat hij rond 6:30 stopt met downloaden en dan gaat de server uit.
Als ik xbmc start dan gaat via wol de server aan.
De server gaat niet in standby want dat word niet ondersteund.
Geen klok er aan want als hij uit zou gaan als hij nog bezig is kan het slechter uitpakken.
Als hij 1 uur idle is gaat hij ook uit.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• Hari-Bo
TRaSH schreef op woensdag 26 september 2012 @ 07:54:
Ik gebruik whs samen met lights out.
Daar heb ik een rooster gemaakt dat hij rond middernacht aangaat dan begint sabnzbd en sickbeard.
In sabnzbd heb ik ingesteld dat hij rond 6:30 stopt met downloaden en dan gaat de server uit.
Als ik xbmc start dan gaat via wol de server aan.
De server gaat niet in standby want dat word niet ondersteund.
Geen klok er aan want als hij uit zou gaan als hij nog bezig is kan het slechter uitpakken.
Als hij 1 uur idle is gaat hij ook uit.
Ik heb WOL niet kunnen toepassen, deze heb ik geactiveerd in de BIOS maar reageert totaal niet op WOL packets vanuit de router (dd-wrt) stuur. Hoe heb jij voor elkaar gekregen?

• FireDrunk
330d schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 21:38:
WHS verbruikt meer, openmediavault is kaler en lichter perfect voor mijn gebruiksdoeleinde. Freenas heeft veel instellingen nodig. Dat heb ik begrepen van mijn maat.
Ik zat ook te neigen om WHS te gaan, mede omdat ik in mijn win7 machine al 4 schijven voor storage heb. Maar openmediavault bijv zal ik de schijven opnieuw moeten formateren. Maar mijn grootste vrees is mijn asus oplay. Die heeft nu al soms moeite om de gesharede mappen te benaderen. Soms krijg ik geen toegang en moet ik de apparaat aan/uitzetten.

Als via bios in te stellen is om automatisch te laten starten dan resteert alleen de vraag welke os.

Btw 4GB geheugen is toch wel meer dan genoeg in mijn situatie?
Sorry hoor, maar waar haal jij vandaan dat WHS meer verbruikt? Er is op dit moment niets zo zuinig als Windows, en dat komt omdat de meeste fatsoenlijke drivers alleen voor Windows geschreven worden.

OpenMediaVault is volgens mij out-of-the-box niet veel kaler dan WHS, en anders kan je alle componenten in WHS nog uitzetten... maar waarom zou je? Beide zijn kaal genoeg om niet te verdwalen in functies.

Wat je zegt over dat formatteren wist ik eerlijk gezegd niet, kan je niet gewoon NTFS importeren in OpenMediaVault? Het zal misschien niet zo snel gaan omdat de NTFS driver onder linux niet echt bijster goed is, maar het kan volgens mij wel...

Overigens is 4GG denk ik wel genoeg ja.

Even niets...

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 11:49
Hari-Bo schreef op woensdag 26 september 2012 @ 08:01:
[...]

Ik heb WOL niet kunnen toepassen, deze heb ik geactiveerd in de BIOS maar reageert totaal niet op WOL packets vanuit de router (dd-wrt) stuur. Hoe heb jij voor elkaar gekregen?
heb je het ook aangezet in de netwerkeigenschappen? En ook aangezet dat de netwerkadapater het apparaat uit slaapstand mag halen?

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

• 330d
FireDrunk schreef op woensdag 26 september 2012 @ 09:17:
[...]

Sorry hoor, maar waar haal jij vandaan dat WHS meer verbruikt? Er is op dit moment niets zo zuinig als Windows, en dat komt omdat de meeste fatsoenlijke drivers alleen voor Windows geschreven worden.

OpenMediaVault is volgens mij out-of-the-box niet veel kaler dan WHS, en anders kan je alle componenten in WHS nog uitzetten... maar waarom zou je? Beide zijn kaal genoeg om niet te verdwalen in functies.

Wat je zegt over dat formatteren wist ik eerlijk gezegd niet, kan je niet gewoon NTFS importeren in OpenMediaVault? Het zal misschien niet zo snel gaan omdat de NTFS driver onder linux niet echt bijster goed is, maar het kan volgens mij wel...

Overigens is 4GG denk ik wel genoeg ja.
Begreep ik van mijn maat wat ik al zei, maar ja zo te horen klopt dit dus niet.

Ik dacht dat ik gelezen had dat openmedia ntfs niet ondersteunt, maar hier zegt weer van wel:
http://blog.zensoftware.c...torage-in-openmediavault/

• FireDrunk
Laatste keer dat ik OpenMediaVault heb geprobeerd zag het er nog iets minder gelikt uit, dus ik vrees dat mijn kennis outdated is op dat gebied :)

Even niets...

• Hari-Bo
donald_dick schreef op woensdag 26 september 2012 @ 09:20:
[...]

heb je het ook aangezet in de netwerkeigenschappen? En ook aangezet dat de netwerkadapater het apparaat uit slaapstand mag halen?
Ik gebruik OMV en daar alle juiste settings doorgevoerd, maar het schijnt een Linux issue te zijn icm de N40L, misschien toch maar overwegen om 2012 server in te gaan richten.

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:05

TRaSH

koffie ?

Ik heb de cliënt van lights out op me htpc.
Dus als htpc aan dan start me n40l ook op.
Daarmee kan hij ook andere computers die de cliënt hebben draaien wakker maken voor backup te maken en weer in laten slapen.
Heb ook een wol cliënt op me telefoon

Heb je ook in de nic instellingen wol aangezet.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• 330d
Heeft het nou zin om ecc geheugen te gebruiken? Op de corsair site vind ik o.a. dit goedkope non registered geheugen: http://www2.corsair.com/c...ults.aspx?sc=us&id=993177
En maakt het nog uit of ik nou 1 of 2 reepjes neemt? Vreemd genoeg geeft de memory finder alleen 2 reepjes aan.

[ Voor 10% gewijzigd door 330d op 26-09-2012 23:53 ]

• Wimbo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 12:19
-

[ Voor 101% gewijzigd door Wimbo op 20-11-2012 15:46 ]

• Hari-Bo
Wimbo schreef op donderdag 27 september 2012 @ 10:26:
[...]

Mijn OpenMediaVault Microserver start gewoon op via WOL, zowel als ik deze stuur vanaf Window 7, XBMC, OpenElec of mijn TomatoUSB router.
OMV = Debian/Linux , en werkt als een zonnetje.
Ik heb op deze server binnen de BIOS WOL enabled, daarna binnen OMV met ethtool de interface aangeven welke op moet reageren op de magic packet. Daarna vanuit de DD-WRT router een magic packet gestuurd maar 0,0 response, welk deel mis ik dan nog?

Hier wat meer info

[ Voor 8% gewijzigd door Hari-Bo op 27-09-2012 10:32 ]

• HyperBart
330d schreef op woensdag 26 september 2012 @ 23:52:
Heeft het nou zin om ecc geheugen te gebruiken? Op de corsair site vind ik o.a. dit goedkope non registered geheugen: http://www2.corsair.com/c...ults.aspx?sc=us&id=993177
En maakt het nog uit of ik nou 1 of 2 reepjes neemt? Vreemd genoeg geeft de memory finder alleen 2 reepjes aan.
You really DO need ECC Memory

[ Voor 76% gewijzigd door HyperBart op 27-09-2012 10:34 ]

• Wimbo
-

[ Voor 99% gewijzigd door Wimbo op 20-11-2012 15:46 ]

Verwijderd

Ik ben van plan deze server te kopen , maar kan je de CPU ook vervangen voor een beter in de toekomst. Eventueel met moederbord.

• rookie no. 1
De CPU is geïntegreerd en om het mainboard+CPU te vervangen is extreem weinig ruimte voor. Als je hier al over nadenkt, kijk dan eens in 'het grote zuinige server' topic om een zelf-bouw te doen, waar je standaard hardware kunt gebruiken.

• 330d
Thanks, ik heb de server besteld incl een door kingston certified ECC 4GB reepje. Al blijf ik eigenlijk van mening dat voor thuisgebruik, niet gevoelige bestanden op de server ECC niet echt nodig is, heb ik een deal gemaakt met een maat van me, dat hij de standaard 2GB en de 250GB hd overneemt en betaalt hij voor de 4GB reepje voor me.

Enfin, de prijzen lijken te stijgen want azerty en maxict zijn de enige 2 die rond de 215,- zitten, de rest zitten ver boven.

Ik wil voor openmediavault gaan na dat ik bij mijn maat dit heb gezien. Alleen heb ik 2tal vraagjes, over het opstarten via usb.

- Ik heb begrepen dat omv hoge i/o acties heeft dus op usbstick werkt dit niet prettig door de beperkte aantal write cycles op usbgeheugen. Wat vinden jullie hiervan, kan ik bijv copies maken van de usbstick voor of na het instellen van omv? Dit voorgeval als usbstick1 het na verloop van tijd het begeeft of steeds trager wordt.
Ook las ik op internet dat het lang niet altijd lukt om omv op de usbstick te zetten. Heeft dit o.a. te maken met het gebruikte usbstick? Wie heeft hier ook omv op usbstick en kan even melden welke stick het is?

- Ik wil JBOD gebruiken om een grote volume te gaan maken. Wie heeft hiermee ervaring in omv? Moet ik met 2 schijven beginnen om in te richten en een voor een toevoegen? Bij uitval van 1 schijf kan ik toch gewoon de rest nog benaderen? Vraag me dan af als ik 1 grote bestand heb die op de grote volume wordt gezet die past net niet op de ene schijf, wordt dat bestand in 2en gedeeld? Of gaat het systeem automatisch op de schijf zetten met meer ruimte?

• Weezer-DC
Afbeeldingslocatie: http://www.heuvelrugict.nl/tweakers/picopsu1.jpg
http://www.heuvelrugict.nl/tweakers/picopsu.jpg Grote versie.

Even een update over mijn ervaring met de PicoPSU.
In mijn geval een 80watt versie icm een oude 4,5 ampere 12v adapter die ik nog had liggen.

Van 35 watt idle naar 22 watt idle !!!

Dat betekend met de eerste de beste adapter en de PicoPSU meteen een 13 watt besparing.
Aangezien de Microserver bij mij 24/7 aanstaat is het een goede investering.
13 watt continu kost op jaarbasis 26 euro grof uitgerekend.
Aangezien de PicoPSU voor 33 inclusief verzending op de deurmat valt... is deze snel terug verdiend !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_vibri
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 09:47

dj_vibri

int(e^x) = f(u)^n

Topicstarter
en yes, één dezer gaan we de HD's aanschaffen :) ben in NL op vakantie dus ga eens passeren bij dixons... Geen ervaringen mee maar in de Shopreviews niet echt veel slechte ervaringen.

Nu ben ik aan het proberen om alles in 1x aan te schaffen, zodanig als ik thuis kom ik direct/direct kan beginnen spelen met de server :) *Staat ondertussen al serieus onder het stof... *

Ik ben aan het kijken via de webshop van bovenvermelde shop naar het geheugen maar ligt het aan mij of vindt ik geen enkel geheugen hier met ECC voor deze server?

Indien ik er overkijk, welke raden jullie aan? Het is voor thuis gebruik, dus geheugen van 80€ moet ook niet... :) 2*4GB module.

Zoals hierboven: ECC of non-ecc? Zorgt ECC voor stabieler te draaien? :s

Verder ga ik nog moeten uitzoeken welke kabels ik extra zal moeten kopen, ga nl. 4*3TB er in plaatsen en de standaard 250gb disk evt. in de ODD tray plaatsen voor OS (mss OMV op usb maar ben hier nog niet van overtuigd :) ). Dus wsl 1x sata kabel en 1x power kabel en dan moet ik al een eind komen gok ik :)

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Weezer-DC schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 22:03:
[afbeelding]
http://www.heuvelrugict.nl/tweakers/picopsu.jpg Grote versie.

Even een update over mijn ervaring met de PicoPSU.
In mijn geval een 80watt versie icm een oude 4,5 ampere 12v adapter die ik nog had liggen.

Van 35 watt idle naar 22 watt idle !!!

Dat betekend met de eerste de beste adapter en de PicoPSU meteen een 13 watt besparing.
Aangezien de Microserver bij mij 24/7 aanstaat is het een goede investering.
13 watt continu kost op jaarbasis 26 euro grof uitgerekend.
Aangezien de PicoPSU voor 33 inclusief verzending op de deurmat valt... is deze snel terug verdiend !
Mooie besparing, maar wel vreemd dat er op youtube een filmpje is van iemand zijn N40L die 13w doet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Wolly schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 20:16:
[...]

Mooie besparing, maar wel vreemd dat er op youtube een filmpje is van iemand zijn N40L die 13w doet :?

[video]
Bij de commentaar roept ook iemand dat het niet klopt en die heeft zijne op 26watt geclockt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Laatst online: 27-08 20:53
Voor wie het interessant vindt: Mijn Microserver draait Server 2012 met een Storage Space (nieuwe disk pooling techniek enzo, zie ook hier).

En dat is best grappig als je veel sequentiële bewerkingen hebt.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/9396368/Blog/SimpleStorageSpaceLokaalBenchmark.PNG

Dit is een simple Storage Space (striping/RAID0 achtig) over vier SATA schijven.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Blasterxp schreef op maandag 03 september 2012 @ 15:40:
Volgens mij kun je beter de 2tb disk direct aan je virtuele machine hangen, dan ze via de datastore laten lopen. Dit kun je doen door ze toegevoegen via de commandline van de esx machine.
Ik ben sinds enkele dagen ook een blije eigenaar van een N40L, waar ook ESXi op staat als basis.
Zou iemand me kunnen uitleggen hoe ik dit doe? ik ben al flink aan het zoeken geweest, maar kan het maar niet vinden.

Ik heb een ssd waar ESXi en de vm op staat (er komt nog zeker 1 vm bij), en een 2TB hdd, die (iig voor het grootste deel) voor de 1e vm gebruikt moet gaan worden.

Wie o wie kan me de gouden tip geven hoe ik deze hdd direct aan de vm kan knopen, zonder hem in de datastore te gooien? volgens mij moet dit betere performance geven ook, want wat ik tot nu toe heb gezien tijdens het kopiëren van wat files naar die vm... was ik nog niet erg blij.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:21
Je bent op zoek naar Raw Device Mapping.
Met behulp van http://www.vm-help.com/esx40i/SATA_RDMs.php zou het moeten lukken.

Ik heb dat zelf toegepast om een bestaande NTFS geformatteerde schijf zonder verdere conversie aan een XP-virtuele machine te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
ben het nu aan het testen, thnx!

-- edit --
het werkt! geweldig

[ Voor 35% gewijzigd door nick_haak op 06-10-2012 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Even een vraag over de onboard raid controller deze ondersteund raid 0 en 1, ik ben aan het overwegen om raid 1 (mirror) in te zetten. Maar kunnen de disken dan ook nog in idle modus ipv altijd actief? Dat scheelt namelijk ~10 watt in idle gebruik, op jaarbasis best interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
donald_dick schreef op woensdag 26 september 2012 @ 09:20:
[...]

Die laatste optie zit niet in OMV je kan wel wel/niet inschakelen.

@edit
Diegene die omv gebruikt, gebruik je voor de raid setup de onboard controller of software matig?

[ Voor 14% gewijzigd door Hari-Bo op 12-10-2012 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Die modded bios kan je alle poorten op ahci zetten, maar heeft dat voor omv wel nut? Onder windoos weet ik dat het wel iets uitmaakt in performance, maar omv is nieiw voor mij ik weet er nog weinig vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Besteld! Stond oa. op de bestelbon:

#ProductPrijsSubtotaal
1HP Remote Access Card N40L€ 79,01€ 79,01
1HP NC112T€ 41,14€ 41,14
1Kingston HyperX 3K SH103S3/120G 120GB€ 91,99€ 91,99
1HP 4GB Dual Rank Unbuffered Memory Kit€ 52,27€ 52,27
1HP Proliant Microserver N40L (664447-425)€ 198,46€ 198,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 462,87

De server zal ESXi draaien (vanaf USB). Initieel komen er 3 VMs op: 1x pfSense (vandaar de extra NIC) en 2x Windows Server (AD/DNS/DHCP/File). De VMs komen op de SSD. Daarnaast komen er nog 2 HDD's in te zitten (maar die bouw ik gewoon over van mijn huidige NAS).

Hopelijk is er dan nog ruimte voor 1 tot 2 "speel" VMs. Normaal moet dat met de 8GB RAM icm met de SSD wel lukken.

Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Licht off topic, vanwaar de keuze van een Kingston ssd? Crucial en Samsung scoren op dit moment het best met hun M4/830 series.
Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 20:54:
Besteld! Stond oa. op de bestelbon:
#ProductPrijsSubtotaal
1HP Remote Access Card N40L€ 79,01€ 79,01
1HP NC112T€ 41,14€ 41,14
1Kingston HyperX 3K SH103S3/120G 120GB€ 91,99€ 91,99
1HP 4GB Dual Rank Unbuffered Memory Kit€ 52,27€ 52,27
1HP Proliant Microserver N40L (664447-425)€ 198,46€ 198,46
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 462,87
De server zal ESXi draaien (vanaf USB). Initieel komen er 3 VMs op: 1x pfSense (vandaar de extra NIC) en 2x Windows Server (AD/DNS/DHCP/File). De VMs komen op de SSD. Daarnaast komen er nog 2 HDD's in te zitten (maar die bouw ik gewoon over van mijn huidige NAS).

Hopelijk is er dan nog ruimte voor 1 tot 2 "speel" VMs. Normaal moet dat met de 8GB RAM icm met de SSD wel lukken.

Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Als je zo van een zuinig Xeon CPU'tje komt (E1230) en daar een VM op had via ESXi met een gigje aan RAM, en je stapt nu over op de N40L met VirtualBox en diezelfde VM met 256MB RAM, dan merk je toch echt wel dat de CPU in dit bakje HEEL snel te kort schiet... (of Ubuntu moet echt zoveel sneller zijn met RAM, maar dat lijkt me tijdens downloads bizar (?))

Zodadelijk eens testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Laatst online: 18:03

sphere

Debian abuser

Snap de 1GB-256MB component niet? Waarom niet nog steeds 1GB?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
HyperBart schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 16:00:
Als je zo van een zuinig Xeon CPU'tje komt (E1230) en daar een VM op had via ESXi met een gigje aan RAM, en je stapt nu over op de N40L met VirtualBox en diezelfde VM met 256MB RAM, dan merk je toch echt wel dat de CPU in dit bakje HEEL snel te kort schiet... (of Ubuntu moet echt zoveel sneller zijn met RAM, maar dat lijkt me tijdens downloads bizar (?))

Zodadelijk eens testen :)
De E1230 is bijna 10 keer zo snel:
http://www.cpubenchmark.n...Neo+N40L+Dual-Core&id=476
http://www.cpubenchmark.n...-1230+%40+3.20GHz&id=1199

Als je 1 cpu core aan de VM geeft zal het ongeveer 5 keer schelen vanwege dual/quad core verschil. Bij VirtualBox heb je ook nog wat overhead van het host OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-08 13:43
Heb mijn N40L Zojuist tekoop gezet in vraag en aanbod, mocht iemand interesse hebben.
V&A aangeboden: Nieuw in doos HP Proliant Microserver N40L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Zeau, dat was snel! Na een kleine 3 maanden heeft het nieuwe geheugen wat ik erin heb gezet al de geest gegeven, type Corsair CMV8GX3M2A1333C9 (https://tweakers.net/pric...air-cmv8gx3m2a1333c9.html)

Ik ben dus op zoek naar een alternatief geheugen setje. Heeft er iemand een aanbeveling, voor een 8GB setje?
Ik weet dat dit al eens ter sprake is gekomen in dit topic, maar sinds T.net V7 (yay...) kun je niet meer in topics zoeken (Freekers in "[Feat] Zoeken in Topics") en om nou 24 paginas door te spitten...

Alvast bedankt

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Freekers schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 20:27:
Zeau, dat was snel! Na een kleine 3 maanden heeft het nieuwe geheugen wat ik erin heb gezet al de geest gegeven, type Corsair CMV8GX3M2A1333C9 (https://tweakers.net/pric...air-cmv8gx3m2a1333c9.html)

Ik ben dus op zoek naar een alternatief geheugen setje. Heeft er iemand een aanbeveling, voor een 8GB setje?
Ik weet dat dit al eens ter sprake is gekomen in dit topic, maar sinds T.net V7 (yay...) kun je niet meer in topics zoeken (Freekers in "[Feat] Zoeken in Topics") en om nou 24 paginas door te spitten...

Alvast bedankt
Huh wat? Waarom niet rma aanvragen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

kmf schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 21:10:
Huh wat? Waarom niet rma aanvragen?
Zal ik ook doen, maar dat duurt (te) lang. Dit systeem had eigenlijk al 2 maanden in gebruik moeten zijn, maar door verschillende factoren is dat helaas niet gelukt. Zodoende dat ik nu liever even 4-5 tientjes extra uitgeef en het ding volgende week eindelijk aan de praat heb dan dat ik weer 2-3 weken moet wachten.

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 15:22
Freekers schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 20:27:
...

Alvast bedankt
2x pricewatch: Kingston KTH-PL313E/4G werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
nick_haak schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 22:24:
ben het nu aan het testen, thnx!

-- edit --
het werkt! geweldig
Wat voor snelheden haal je grofweg?
Zelf draai ik ESXi met daarbinnen FreeNAS die een (enkele nog) schijf via RDM benaderd. Daarmee haal ik grofweg 30MB/s lezen en schrijven.
Toen ik helemaal in het begin FreeNAS nog rechtstreeks op de N40L had haalde ik zo'n 60 a 70 MB/s, toch twee keer zo snel. Is de prijs voor virtualisatie zo hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-08 12:18
joppybt schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:36:
[...]

Wat voor snelheden haal je grofweg?
Zelf draai ik ESXi met daarbinnen FreeNAS die een (enkele nog) schijf via RDM benaderd. Daarmee haal ik grofweg 30MB/s lezen en schrijven.
Toen ik helemaal in het begin FreeNAS nog rechtstreeks op de N40L had haalde ik zo'n 60 a 70 MB/s, toch twee keer zo snel. Is de prijs voor virtualisatie zo hoog?
Ik draai Ubuntu 12.04 op de N40L vanaf een ssd en heb daarnaast 3 3TB schijven in RAID 5 en haal over mijn bedraade netwerk snelheden tot inderdaad zo'n 70MB/s (lager bij kleine file's).

[ Voor 2% gewijzigd door FreddyT op 19-10-2012 11:59 . Reden: kleine correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
FreddyT schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:57:
Ik draai Ubuntu 12.04 op de N40L vanaf een ssd en heb daarnaast 3 3TB schijven in RAID 5 en haal over mijn bedraade netwerk snelheden tot inderdaad zo'n 70MB/s (lager bij kleine file's).
Zeker geen harware raid5, software raid5 met de cpu van de microserver zal alleen maar langzamer werken.
Heb hier 3tb segate in gebruik en die doet in zijn eentje al het dubbele van wat jij haalt...

Trouwens ik draai nu windows server 2012 als host op mijn microserver,
tijdens idle geeft de stroommeter nu 18 watt aan met de picopsu.
Met 1 windows vm voor torrents downloads met licht verkeer (2 mbps) schommeld het tussen de 20 en 22 watt.
De zelfde vm met zwaar torrents verkeer (10~15mbit) doet de microserver max 27 watt.

Voor dat ik windows 2012 installeerde heb ik nog de modified bios geinstalleerd voor ahci op alle sata poorten.
Zodoende heb ik mijn bootschijfje nu bovenin de microserver gebouwd,
Afbeeldingslocatie: http://www.heuvelrugict.nl/tweakers/microserver-final1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.heuvelrugict.nl/tweakers/microserver-final.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Weezer-DC op 20-10-2012 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
@Weezer-DC: hoeveel schijven heb je nu op die PicoPSU draaien? Vind het zelf namelijk ook nog wel interessant om een PicoPSU erin te zetten maar ik heb zelf dus een P410, 3x 2TB 5400RPM + SSD in de machine draaien en weet niet of die PicoPSU dat trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whatzert
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-09 22:18
Ik ga voor de volgende opzet:

#ProductPrijsSubtotaal
1HP Proliant Microserver N40L (658553-421)€ 202,40€ 202,40
1Kingston KVR1333D3E9SK2/16G€ 128,83€ 128,83
5Western Digital My Book Essential 3.0 4TB Zwart€ 188,98€ 944,90
1HP Remote Access Card N40L€ 76,70€ 76,70
1Nexus DoubleTwin Hard Disk Mounting€ 5,99€ 5,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.358,82

Het geheugen, disks en RAC zijn al in bestelling :)

De 5 externe disks haal ik uit de behuizing. De interne disks zijn Hitachi H3IK40003254SW 4TB's (volgens) en werken in de N40L (volgens).

Als OS wil ik OpenIndiana gaan draaien i.c.m. Napp-It die samen een ZFS RAIDZ pool van 5x4TB gaan verzorgen. Als OS disk wil ik de meegeleverde 250GB schijf gebruiken via de eSATA aansluiting. OpenIndiana op een USB stick lijkt me niet zo'n goede oplossing. Ook las ik dat het nogal lastig aan de praat is te krijgen en traag kan zijn bij het booten.

Voor het plaatsen van de 2 extra disks in het 5,25" slot heb ik al een Molex naar 2x SATA power en een eSATA naar SATA kabel liggen. Dan heb ik nog iets nodig om de disks te mounten. De Sharkoon SATA QP Intern Multi vind ik een wat aan de prijzige kant ten opzichte van de Nexus DoubleTwin Hard Disk Mounting Kit. Ik ga in dit geval voor de goedkopere optie. Als je een SSD zou gebruiken zou de Sharkoon een mooiere oplossing zijn geweest :).

De 2x 8GB ECC geheugen reepjes zouden trouwens moeten werken volgens HardForum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
Ik draai op de N40L de combinatie ESXi als host en FreeNAS als client. De performance valt me daarvan tegen. Schrijven over een Gigabit netwerk lukt maar met maximaal 30MByte/s (dat is Samba, met FTP is wel iets beter maar niet veel).
Testen zijn uitgevoerd tegen UFS en tegen ZFS, op de datastore of RDM naar een eigen schijf. Dat maakt allemaal niet uit.

Opvallend is dat als ik een Ubuntu Server virtueel installeer ik daar zonder problemen met ruim 70Mbyte per seconde naar kan schrijven. Het ligt dus niet aan mijn netwerk of aan de desktop PC waar vandaan ik schrijf. Die snelheid wil ik met FreeNAS ook.

Iets verder onderzoekend heb ik met iperf de netwerk snelheid getest. Ik gebruik op de client
code:
1
iperf -c 192.168.5.122 -w 256K -i 1 -f M

FreeNAS als iperf server, mijn desktop als iperf client: zo'n 380MBit/s
Ubuntu als iperf server, mijn desktop als iperf client: zo'n 900MBit/s

Blijkt dus dat het netwerk de bottleneck is. Met grotere of kleinere TCP window dan 256K is het nog slechter.

Zijn er andere mensen met een FreeNAS installatie (al dan niet onder ESXi)? Halen jullie wel meer schrijfsnelheid dan zo'n 30MByte/s?
(misschien moet ik op een FreeNAS forum zijn of zelfs een FreeBSD forum maar ik probeer het eerst hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirkxke
  • Laatst online: 27-03 15:59
Ik ben ook in blijde verwachting van een N40L

Heb via mijn werk een setje transcend geheugen besteld: JM1333KLH-8G (2x) voor er in.
Zou volgens http://n40l.wikia.com/wiki/Memory moeten werken (zie comments)

De microserver gaat op Esxi draaien en vooral voor thuis/test doeleinden gebruikt worden naast mijn Qnap 419P+ waar al mijn data op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 330d
Ik heb nu de N40L een weekje of 2. Vanaf begin alleen maar zitten klooien met OMV erinzetten en mijn ntfs schijven. Nu eindelijk lijkt alles stabiel te draaien en softwarematig alles afgerond te hebben doet mijn onboard nic raar. Begon bij het meten van de smb snelheid, ik ging wat overzetten van de ene schijf naar de ander via mijn windows pc. Viel me op zelfs nadat ik de schijven op ext4 heb geformateerd dat ik de ene keer 11MB/s haal en de andere keer 100MB/s.

Bij nader onderzoek blijkt dat mijn nic schommelt van 1000Mbit naar 100Mbit. Andere utpkabeltje verhielp het probleem niet. Nu heb ik de server rechtstreeks achter de 1e router aangesloten (die eerst achter de als switch/bridge ingestelde 2e router hing). En wtf, weer bij controle geeft die eerst 1000Mbit aan en later 100. Via ethtool forceren naar 1000 hielp niet, deze schakelt zelf weer terug naar 100 en bleef een keer zelfs helemaal hangen en moest ik de hp resetten.

Ik heb nu een Intel CT kaartje besteld, hopelijk is de onboard nic de euvel. Anders moet ik mijn 2 DLinks 655 nakijken, welke ik eigenlijk nog nooit problemen mee had.

Iemand een idee hoe of wat? Zal het iets in de bios instellingen zijn? Maar ik heb niks gezien, heb de modded bios, maar dit probleem speelde zich al voor het flashen vd bios.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/f9i3ib.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door 330d op 25-10-2012 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guid0o
  • Niet online

guid0o

Living life

Nog een mooie aanbieding, 155 euro voor de N40L, alleen maar 1 beschikbaar:

http://www.marktwinkel.nl...b-lff-150w-ps-microserver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Wat mij een beetje opvalt is dat veel mensen constateren dat een bepaalde combinatie langzamer is dan zijn verwachten:
  • ZFS
  • OpenIndiana/OpenMediaVault
  • ESXi met of zonder RDM
  • Software-raid-oplossingen
  • Filesharing-zaken die niet sneller dan 30 megabyte/seconde lopen
Voor veel van die zaken is CPU-power nodig en geheugen. Wat betreft dat geheugen kan er wat aan gedaan worden, met 8GB kom je een heel end.

Maar die CPU is en blijft een 1.5Ghz DualCore van tig jaar geleden, niet heel veel sneller dan een 1e generatie Intel Atom. Mensen, dat BLIJFT traag! Als je snelle I/O wil moet je toch echt iets aan I/O-offloading gaan doen, zoals een RAID-kaart die alle I/O voor je afhandeld. Software RAID5 op dit ding kan redelijk gedaan worden maar zorgt voor bergen CPU-load. En helemaal natuurlijk als je er een Hypervisor zoals ESXi tussen zet, met of zonder RDM. Dit apparaat kost niet voor niets heel weinig en er zal dus ook een bokke trage CPU in zitten. En ook als je dus ZFS erop gaat zetten gaat dat traag, helemaal met RAIDZ. Er zijn genoeg verhalen waar mensen met quadcores en 16GB geheugen pas aan echte prestaties komen. Veel zaken verbruiken kloktikjes en op een Core i3 heb je daar een boel van, maar een N40L heeft gewoon niets over.

Dus verwacht geen wonderen van een apparaat van €150!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep1222
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-08 15:54
Weezer-DC schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 16:18:
[...]

Zeker geen harware raid5, software raid5 met de cpu van de microserver zal alleen maar langzamer werken.
Heb hier 3tb segate in gebruik en die doet in zijn eentje al het dubbele van wat jij haalt...

Trouwens ik draai nu windows server 2012 als host op mijn microserver,
tijdens idle geeft de stroommeter nu 18 watt aan met de picopsu.
Met 1 windows vm voor torrents downloads met licht verkeer (2 mbps) schommeld het tussen de 20 en 22 watt.
De zelfde vm met zwaar torrents verkeer (10~15mbit) doet de microserver max 27 watt.

Voor dat ik windows 2012 installeerde heb ik nog de modified bios geinstalleerd voor ahci op alle sata poorten.
Zodoende heb ik mijn bootschijfje nu bovenin de microserver gebouwd,
[afbeelding]
[afbeelding]
Hallo,
Welke pico psu heb je. Ik zie in de pricewatch er heel veel staan maar weet niet welk wattage ik moet nemen.
Hij verbruikt nu volgens de watt meter 50-60 watt als hij in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
rippiedoos schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:22:
Wat mij een beetje opvalt is dat veel mensen constateren dat een bepaalde combinatie langzamer is dan zijn verwachten:
  • Filesharing-zaken die niet sneller dan 30 megabyte/seconde lopen
Voor veel van die zaken is CPU-power nodig en geheugen. Wat betreft dat geheugen kan er wat aan gedaan worden, met 8GB kom je een heel end.
Dus verwacht geen wonderen van een apparaat van €150!
Ik ben het op zich helemaal met je eens en toen ik in eerste instantie constateerde dat ik met FreeNAS maar 30MByte/s haalde kon ik daar mee leven.
Toen ik echter ontdekte dat ik naar een Ubuntu VM wél met 70MB/s kan schrijven wist ik dat het dus niet ligt aan de beperkte CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
joppybt schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 01:43:
[...]

Ik ben het op zich helemaal met je eens en toen ik in eerste instantie constateerde dat ik met FreeNAS maar 30MByte/s haalde kon ik daar mee leven.
Toen ik echter ontdekte dat ik naar een Ubuntu VM wél met 70MB/s kan schrijven wist ik dat het dus niet ligt aan de beperkte CPU.
Dat was bij mij ook zo met het schrijven naar 1 disk, toen de machine idle was. In dat opzicht vind ik Ubuntu Server wel het beste OS op dit bakje.

Maar na de installatie van extra software, zoals CouchPotato, SabNZBD, Sickbeard, Plex Media Server, FTP en dat soort ongein begint er toch iets meer te lopen op zo'n bakje ;) Als je daarna ook nog software raid gaat inzetten om je te wapenen tegen schijfuitval of een andere vorm van RAID (die vage AMD RAID1-trucjes) dan merk je toch dat er 'enige' vertraging gaat optreden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjeterinfo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:13
Het moet hem dan toch het meest in het draaien van RAID zitten. Ik heb de bovenstaande services draaien op OMV en met een draaiende vm op virtualbox waarbij 1 cpu volledig wordt belast. Met AFP lees ik nog steeds tussen de 100 en 110 MB/sec. Schrijven zakt daarmee wel naar80 tot 100 MB/sec. Zonder virtual box beide ronde de 110MB/sec.

intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
-

[ Voor 109% gewijzigd door Wimbo op 20-11-2012 15:46 . Reden: formulering ]

Pagina: 1 ... 6 ... 63 Laatste

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.