Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:13
Als het een P400 is met half height en de 8087-poorten aan de achterkant v/d kaart moet het lukken. Wel even laatste firmware erop zetten, die kaart is al best oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:39
het is een 8484 poort.
Dus ben heel benieuwd of die dan wel past.

Heb al wel snel een andere kabel besteld zodat ik de disken wel kan aansluiten.
en anders zet ik hem later wel te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelwaterman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-08-2020
Dank u allemaal voor de feedback over de netwerksnelheid. Positief dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:22
gasemans schreef op maandag 30 juli 2012 @ 16:20:
het is een 8484 poort.
Dus ben heel benieuwd of die dan wel past.

Heb al wel snel een andere kabel besteld zodat ik de disken wel kan aansluiten.
en anders zet ik hem later wel te koop.
Dan moet je een kabel hebben gekocht met een erg kleine connector. Er zijn namelijk genoeg voorbeelden dat die P400 juist door de poorten aan de zijkant niet gaat passen. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelwaterman
Zojuist besteld bij Zercom voor 224. Nog een 64GB SSD Samsung 830 voor het OS erbij, ben ik voor 300 weer klaar. Storage schijven heb ik nog in mijn huidige Synology zitten en die gaan mee over. Nu nog heel even wachten op Windows Server 2012 met Storage Spaces :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Inderdaad, storage spaces in Windows Server 2012 is super! Wel jammer dat er dus geen goedkope WHS variant meer komt en je dus gelijk een flinke duit kwijt bent voor een Essentials licentie.

Ik ga zelf Hyper-V 2012 (core) draaien vanaf een USB-stick als deze uitkomt en dan eens kijken of ik WHS 2011 als guest erop hou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fsollios
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-03-2022
Ik wil deze server zo instellen dat ik hem automatisch laat opstarten om bepaalde tijd en automatish laat afsluiten, nu weet ik dat er wel wat tools zijn (Windows) om het systeem automatisch af te laten sluiten.

Maar laat ik de server automatisch opstarten? Is dit in de stock BIOS formware mogelijk? of misschien anders buiten de BIOS om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Fsollios schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 20:41:
Ik wil deze server zo instellen dat ik hem automatisch laat opstarten om bepaalde tijd en automatish laat afsluiten, nu weet ik dat er wel wat tools zijn (Windows) om het systeem automatisch af te laten sluiten.

Maar laat ik de server automatisch opstarten? Is dit in de stock BIOS formware mogelijk? of misschien anders buiten de BIOS om?
Niet vanuit het BIOS. Maar je zou het met een schakelklok kunnen proberen, of iets met Wake on Lan (WOL).

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fsollios
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-03-2022
u_nix_we_all schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 20:47:
[...]

Niet vanuit het BIOS. Maar je zou het met een schakelklok kunnen proberen, of iets met Wake on Lan (WOL).
Een schakelblok zie ik niet zo zitten, het systeem koud afsluiten. En Wake on LAN moet het systeem wel in slaapmode staan.

In slaapmode zetten zou op zich nog wel een optie kunnen zijn, maar ik vraag me af wat het stroom verbruik is in slaapmode..?

Ik stel deze tijden juist in, omdat ik het systeem niet onnodig stroom wil laten vreten als ik er sowieso om bepaalde tijden geen gebruik van maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Ja dat is nou net erg irritant van deze bios: geen power-on schedule! Ik had dat zelf opgelost met een left-over APC Rack PDU die hem elke dag om 9 uur aanzette, maar die is stuk en nieuw niet te betalen en overkill (heb maar 1 poort nodig ipv 8 ).

Het uitschakelen is natuurlijk een makkie: zet een shutdown in je task-scheduler en opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Zit op deze machines niet een soort wat-te-doen-na-een-stroomuitval-optie in de bios? Die kun je meestal op power-on, power-off of last-state zetten. Ik weet niet of dat dus in de bios zit, maar anders met een tijdschakelaar de machine om bijvoorbeeld 6:59 uitzetten en om 7:00 weer aanzetten, zodat de power-state op power-on gaat, omdat de stroom eraf is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 08:46
rippiedoos schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 07:27:
Zit op deze machines niet een soort wat-te-doen-na-een-stroomuitval-optie in de bios? Die kun je meestal op power-on, power-off of last-state zetten. Ik weet niet of dat dus in de bios zit, maar anders met een tijdschakelaar de machine om bijvoorbeeld 6:59 uitzetten en om 7:00 weer aanzetten, zodat de power-state op power-on gaat, omdat de stroom eraf is geweest.
In plaats van WOL zou dit een mooie oplossing zijn inderdaad!

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Die optie zit er zeker in, anders was het helemaal triest geweest.

Voor de duidelijkheid: prima server, maar de bios is behoorlijk beperkt (geen standby opties, geen power-on schedules, geen AHCI opties voor poorten 5&6). Dat zijn dus verbeterpuntjes, al heb je verschillende non-HP bios versies in de omloop die wat meer functies vrijgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Zoiets dus: http://brennenstuhl.de/co...trubrik=1294&details=6944

Iemand nog betere ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Of gewoon zo'n analoog dingetje, die kosten bijna niets.... hier 3 voor 7 euro bijv.

Uitschakelen natuurlijk eerst netjes via een schedule het OS afsluiten. Dan kun je even later dmv de schakelklok de stroom eraf halen, en dan op bepaalde tijd weer aanzetten, en BIOS zo zetten dat hij altijd "power on" na powerloss doet.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Weet niet of je een router hebt die ook OpenWRT kan draaien? Daarop kan je een Wol daemon installeren die dan met een cronjobje je Microserver kan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
rippiedoos schreef op maandag 30 juli 2012 @ 20:16:
[...]

Dan moet je een kabel hebben gekocht met een erg kleine connector. Er zijn namelijk genoeg voorbeelden dat die P400 juist door de poorten aan de zijkant niet gaat passen. Ik ben benieuwd!
Helaas

Het past inderdaad niet :(

Maja controller koste me niks.
Kabeltje koste inclusief verzending 10 euro en die kan ik nog wel ergens anders in zetten.

Kast ziet er verder goed uit.
En hij is lekker stil

Nu eerst tijdelijk 2 1.5 TB disken er ingezet zodat ik kan beginnen met overkopieren van alle data van de oude machine.

Hopelijk kan ik snel mn 2* 2TB disken vrij spelen zodat die over kunnen.
Kan niet wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Knight
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-04 16:33
Ben ook op zoek naar een klein servertje waarin ik wat schijven kan hangen voor streaming van muziek en video en om voor mijn zoontje een minecraft server op te zetten. (Gebruik daar nu een thinclient voor).
Erg leuk om dit topic met ervaringen door te lezen en heeft mij weer aardig wat informatie verschaft.

Al Googlend kwam ik op deze site: www.mercateo.nl/p/live_nl...O_G7_N40L_NHP_EU_SVR.html

Zoals ik het lees zit er naast 4GB RAM ook 2 nog HDD's in, één van 1000GB en één van 500GB.
Dan is 186 euro wel een goede aanbieding.

Klopt het zoals ik het lees of zit er wellicht een addertje onder het gras ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:21
Volgens mij maken ze gewoon een rommeltje van de beschrijving en zeggen ze alleen wat er *mogelijk* is. Zo neem ik
Geheugen: 4096 MB, 8192 MB, 800 MHz, 1 x 4096 MB, 2x DIMM, 8 GB, DDR3
niet echt serieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Die twee schijven kloppen volgens mij echt niet. Volgens de pricewatch zit in dat productnummer trouwens geen enkele schijf, wat mij waarschijnlijker lijkt: pricewatch: HP Proliant MicroServer N40L (664447-425)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
rippiedoos schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 20:51:
Die twee schijven kloppen volgens mij echt niet. Volgens de pricewatch zit in dat productnummer trouwens geen enkele schijf, wat mij waarschijnlijker lijkt: pricewatch: HP Proliant MicroServer N40L (664447-425)
En dat kan ik bevestigen. De pricewatch info heb ik namelijk zelf opgevoerd, nadat ik deze specifiek uitvoering van de N40L thuis ontvangen heb. Er zit wel 4GB memory in, maar geen HDD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelwaterman
Dat is ook de versie die ik besteld heb. Als alles goed gaat is hij dinsdag binnen en kan ik hem ophalen. Server 2012 heb ik al, 4 maal 2TB disken ook..... and now we wait!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
Wat niet in de lijst staat is de DVD brander.
Die zit bij de 4GB versie er wel in.

Tot nu toe erg blij met de server.
Momenteel draai ik er windows 2008 R2 op.
80GB sata voor OS (op de plek van de brander)
2* 1.5 TB in raid 1.
Gemiddelde kopieer snelheid via de interne raid controller is 70 MB.
Dit had ik niet verwacht.

Je kan wel merken dat deze de CPU aardig belast.
CPU load tijdens kopieren is tussen de 30 en de 60%.

Twijfel nog of ik een andere raid controller ga kopen of niet.

aangezien het voor mij vooral een nas is met downloadfunctie, teamspeak functie en af en toe een servertje in Hyper-v denk ik dat ik het niet ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelwaterman
Ik ga er ook niet zo'n spannende zaken mee doen. Eigenlijk gaat deze toch meer mijn synology vervangen. ADDS, File Server en downloadmachine. Dat is het wel een beetje. Dat van de interne dvd speler wist ik niet. Ik ga deze sowieso vervangen door een ssd om van te booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
70mb/s? Dat ligt dan toch echt aan je schijven. Zowel met Windows RAID-1 als AMD RAID-1 is gigabit niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelwaterman
De vraag is dan natuurlijk, wat voor schijven het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
gasemans schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 00:33:
Wat niet in de lijst staat is de DVD brander.
Die zit bij de 4GB versie er wel in.
Op de afbeelding staat ie wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
rookie no. 1 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 16:05:
70mb/s? Dat ligt dan toch echt aan je schijven. Zowel met Windows RAID-1 als AMD RAID-1 is gigabit niet voldoende.
het zijn WD green disken.

Zit nog te kijken naar andere disken
maar die snelheid vind ik opzich wel redelijk.

Veel meer heb ik ook niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Omwille van performance heb ik juist WD Green disken van de hand gedaan, want daar kreeg ik inderdaad niet de volle (en stabiele) performance mee. Zijn officieel ook niet geschikt om in RAID te draaien.

Maar goed, als dit voldoende voor jou is gewoon zo laten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelwaterman
Zo, ik heb vandaag mijn N40L binnen gekregen (4GB uitvoering zonder disken, gekocht bij Zercom). Heb er twee maal een Seagate Barracuda Green Drive (ST2000DL003-9VT166) ingezet. Zeer binnenkort gaan de andere twee Seagate Barracuda disken uit mijn Synology 712+ overgezet worden in deze machine.

Testen tot nu toe zijn top! Ik heb op de eerste disk een partitie van 150GB aangemaakt en daar Windows Server 2012 RTM opgezet. D.M.V. Storage spaces een volume aangemaakt van 100GB (mirror). Wat performance testen gedaan en ik kom uit op een gemiddelde lees / schrijf snelheid van rond de 105+ MB per seconden. Niet slecht al zeg ik het zelf! De komende dagen nog wat testjes mee uitvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://aq4qxa.sn2.livefilestore.com/y1p7bmaQCg6obKDRuoxTnF9K5RjmINekpz3J3yTyCHe9flhw0L2YH8mVZLXijEkE5H0KSGGDJqBlHaEe8B0EkkHoQfF07sdrSag/storage_spaces.jpg?psid=2

Afbeeldingslocatie: https://aq4qxa.sn2.livefilestore.com/y1pw_TWtz7-jCNTiSQ28tEKKDax4bSkDC3Whndrn9FyGK6SEX5GtbUfd7xj-9aTkfJPss36DTkH9rbfsR1k9XRl07oB6KKhBxMf/storage_spaces_deel_II.jpg?psid=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04 08:07
Wil de n40l kopen maar hoop toch stiekem dat opvolger snel bekend wordt gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelwaterman
Ik denk dat er altijd wel zicht is op een nieuw model. Het is maar net wat je voorwaarden zijn voor gebruik of je kan besluiten om het huidige model te kopen. Die overigens in het bijzonder goedkoop zijn op dit moment!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Heb de mijne net in V&A gezet, misschien een buitenkansje voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

@rookie no. 1:
Ik ben volop bezig de juiste config samen te stellen voor een N40L met WHS2011.
In een van je eerdere posts (ja, ik heb dit topic volledig doorgelezen ;)) las ik dat jij een HP NIC hebt. Zelf dacht ik aan de NC380T, maar die is nogal prijzig... tenminste, als de load-balancing ook mogelijk is door er een "gewone" NIC bij te steken (multiple VLAN-tagging vind ik wel leuke feature, maar op dit moment heb nog geen switch die VLAN's ondersteunt, dus dat maakt weinig uit).

Vandaar dus mijn vraag: heb jij load-balancing op je NIC's? Zo niet, mag ik dan vragen waar je de 2de NIC voor gebruikt? Zo ja, ondersteunt elke NIC dit of hangt het af van je OS?

@wian: ik zou zeker geïnteresseerd zijn, maar je woont nogal ver :) (woon zelf in België op een 170km van Den Haag)

[ Voor 8% gewijzigd door edeboeck op 13-08-2012 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Beste medetweakers,
ik had graag jullie advies voor volgend vraagstuk.

Huidige situatie:
Momenteel hebben we hier thuis 2 (relevante) computers, laat ons zeggen PC1 en PC2 (beide PC's draaien Windows 7 Pro... de ene x86 en de andere x64). PC1 wordt bijna uitsluitend gebruikt door gebruiker USR1, PC2 bijna uitsluitend door gebruiker USR2. Als "back-up" wordt momenteel een MyBook Live gebruikt i.c.m. Windows off-line files, maar dit werkt helemaal niet goed (NAS lijkt vaak onbereikbaar). Het (gigabit)netwerk is volledig bekabeld.

Gewenste situatie
We zouden graag de foto's, video's, muziek gemeenschappelijk hebben voor beide PC's, terwijl dat voor de documenten geen vereiste is (die van USR1 hoeven niet toegankelijk te zijn voor USR2 en vice versa... al is het geen verbod). Daarnaast zouden we graag toch wel een gemakkelijke back-upoplossing hebben.

Hardware
Na dit volledige topic te hebben doorgenomen, ben ik eigenlijk overtuigd om een N40L te bestellen (voorlopig met 1 reepje van 8 GB en 1HD van 2TB om de kosten te drukken) en er WHS2011 op te draaien. Om een back-up van de server te maken, dacht ik de MyBook te gebruiken.

Concrete vraag
Hoe organiseer ik best de data?
Ik dacht aan volgende mogelijke pistes:
  1. Gewoon de "klassieke" shares op de server:
    "Muziek", "Foto's", "Video" wordt gedeeld met USR1 en USR2, "Documenten USR1" enkel met USR1 en "Documenten USR2" enkel met USR2.
    • Wat zijn jullie ervaringen met deze setup?
    • Werkt dit vlot genoeg?
    • Kun je dit vlot integreren met de standaard opslaglocaties onder Windows (m.a.w. kan ik die share instellen als standaardlocatie voor b.v. de documenten - desnoods door driveletter aan de share toe te kennen)?
    • Is er iemand die dit gebruikt i.c.m. Windows Off-line files (en hoe zit het met de bereikbaarheid van de bestanden)?
  2. Zelfde opzet als hiervoor, maar dan als extra gebruik maken van Windows Live Mesh (ik weet dat die in Windows Live 2012 niet meer bestaat, maar ik heb een oudere versie gedownload) om de documenten te synchroniseren tussen de PC en de share op de server.
    • Hier zal er dan wel waarschijnlijk een aparte account gebruikt moeten worden (op PC1 account USR1 en op PC2 account USR2)... maar dan moeten zal op de server Mesh moeten draaien onder 2 accounts... of toch niet?
    • Of toch maar alles onder 1 Mesh-account synchroniseren en voor het gemak 1 Documentenmap maken met daarin 2 subdirs (1 voor elke user)?
Geen echte vraag i.v.m. organisatie van de datastructuur, maar stel dat ik een aantal VM's erop wil draaien (WHS2011 zou ik native draaien o.w.v. performantie en stabiliteit), wat lijkt jullie de beste oplossing?
Ik dacht Hyper-V te gebruiken, maar die rol is niet beschikbaar (toch niet in de interactieve demo van Microsoft). Zit er dan niets anders op dan een andere virtualisatieoplossing (b.v. VirtualBox) te gebruiken (mijn eerste Google-resultaten lijken toch in die richting te wijzen)?

thx!
Evert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
@edeboeck
Ik had de HP112T o.i.d. in gebruik, basic PCI-e NIC van HP met ondersteuning vanuit HP voor netwerk-teaming (onder Windows). Werkte prima! Uiteraard mist zo'n kaart wat features van de duurdere varianten die ook nog eens een snellere PCI-e variant gebruiken, maar gigabit trekken ze prima dicht voor file-sharing.

Als je een willekeurige (volgens mij) NIC wilt gebruiken om te teamen, kun je beter wachten op Windows Server 2012 (bv. Essentials), daar zit teaming ondersteuning in vanuit het OS. Alleen is WHS2011 wel echt spotgoedkoop en mijns inziens prima voor waar jij het voor wilt gebruiken je posts lezende.

Je kunt best Hyper-V (core) server gebruiken (de Hyper-V Server 2012 RTM is al bijna uit) en daarop WHS2011 als guest draaien met nog een guest ernaast. Hyper-V Server 2012 werkt al prima met 1gb voor zichzelf, WHS2012 kan prima met 2gb aan, dus als je er 2x 4gb ECC geheugen in zet ben je al een heel eind voor wat betreft de wensen die je hebt laten vallen.

Als je WHS2011 neemt, kun je het beste home-folders aanmaken per user en dan de data locaties daar naar verwijzen (folder redirection), zoals bv. Favorieten, Documenten, Fotos, etc.
Voor gezamenlijk gebruik maak je gezamenlijke shares aan, waarbij je de publieke locaties (libraries) kunt laten verwijzen naar die locatie.
Zo hou je iets persoonlijks als gebruiker, maar kun je ook gezamenlijk in mappen werken.

De Mybook kun je inderdaad prima dedicated als Windows Backup toewijzen.
Je clients worden in een backup-map op een server-share gezet, niet rechtstreeks op die disk, maar wel de data-shares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:11
Zijn er eigenlijk eigenaren die ZFS draaien op het machine'tje zelf zonder extra kaarten? Ik hoop er eentje op de kop te tikken maar was dan niet van plan om er nog een SAS/SATA kaart bij in te pluggen... Iemand die zijn ervaringen wil delen? Voornamelijk mbt de ingebouwde controller? Ik vind niet zo 1-2-3 via Google welke controller dat beestje eigenlijk bevat...

Enige wat ik vind is:

http://forum.wegotserved....raid-and-other-questions/
For hardware RAID, the N40L has the AMD SouthBridge 820M storage controller chipset that provides RAIDReady, RAID0, RAID1, and JBOD support. The only "software" involved in running my system as RAID1 is the BIOS config utility to set up the array, the appropriate AMD Storage Controller driver for WHS, and the AMD RAIDXpert tool as a management interface (and RAIDXpert isn't required - it's just easier to use than the boot menu). No extra card needed, and I've not noticed any speed difference between the RAID'd logical discs and the non-RAID discs in the system (not that I've been running benchmarks to verify that).
Kan iemand me ook nog eens een uiteenzetting geven hoe de poorten van de N40L in mekaar zitten?

Standaard op het moederbord zitten nu hoeveel poorten? Ik had begrepen dat er 6 poorten op zitten:

Poort 0 (vermomd als de SAS kabel die naar de cage gaat waar je de 4 hotswappable disks in kunt steken?)
Poort 1 (vermomd als de SAS kabel die naar de cage gaat waar je de 4 hotswappable disks in kunt steken?)
Poort 2 (vermomd als de SAS kabel die naar de cage gaat waar je de 4 hotswappable disks in kunt steken?)
Poort 3 (vermomd als de SAS kabel die naar de cage gaat waar je de 4 hotswappable disks in kunt steken?)

Poort 4 (nog een aparte SATA poort om het moederbord?)
Poort 5 (de eSATA poort die je kan hacken/tweaken zodat die bruikbaar is als SATA-poort)

[ Voor 95% gewijzigd door HyperBart op 15-08-2012 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

@rookie no. 1: thx voor de heel uitgebreide feedback!

Ik dacht aan volgende setup op dit moment:
  • HP Proliant Microserver N40L (658553-421) (die met 2 GB RAM en 1 x 250GB HD voor OS)
  • WHS 2011
  • 1 x Corsair XMS3 CMX8GX3M1A1333C9 (die 8 GB in 1 latje om eventueel later een tweede erbij te stoppen... vandaar ook gekozen voor dit model waarmee de 16GB bruikbaar zou moeten zijn)
  • 1 x Hitachi Deskstar 5K3000. 2TB (voor de data... slechts 1 disk gezien de prijzen van HD's op dit moment)
  • Back-up van de server (data + OS) op WD MyBook Live 2 TB (al in huis op dit moment)
Totaalprijs van de aan te kopen onderdelen bij Zercom is 430 euro op dit moment.

Het idee van rookie no. 1 om de user folders te redirecten naar de data shares, vind ik best een goede oplossing. Om het gebrek aan redundantie op de server disk (toch zolang er maar 1 HD in zit) op te vangen, zou ik willen werken met de Windows off-line files (storage op de clients is geen probleem: de ene heeft een data disk van 2 TB, terwijl de andere 3 x 1TB in RAID 5 heeft... bovendien is er zoveel ruimte niet nodig).

Wat de hyper-V betreft, ben ik nog aan het twijfelen: het idee om de Core-versie te gebruiken, vind ik super... al schrikt het me wel af om daarvoor een RC te gebruiken :?
Anderzijds dacht ik eraan om nu native WHS 2011 te installeren en later er een virtuele versie van te maken (WHS 2011 zou ik installeren op de 250GB-schijf en later met Disk2VHD converteren naar een virtuele machine).

Any thoughts on this?

• rippiedoos
Ik zou voor je data in elk geval 2x 2TB nemen, als dit binnen het budget past. Je zult namelijk altijd zien dat als je 2TB interne disk overlijdt dat kort later je externe disk ook de geest geeft. En dan kun je altijd nog op V&A wat zoeken, of kleinere disken nemen. En helemaal als je VHD's op die ene disk wilt gaan zetten is het zeer irritant dat al je VM-machine's gewoon niet werken als je 2TB-disk de geest geeft.

heb zelf toen voor een schappelijke prijs die 2TB-schijven op V&A gehaald en dat bevalt prima.

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

@rippiedoos: een geweldige suggestie... dankzij het aanbod van Toppietoppie hoop ik hier binnenkort 2 x 2 TB (2-dehands :+) te ontvangen voor slechts 30 euro meer dan nieuwprijs voor 1. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Bij hem heb ik ook 2 schijven weg. Zaten nog gesealed in de verpakking! Ik dacht eerst dat die stuk waren maar bleek uiteindelijk toch mijn P410 te zijn die slecht was. Ook een lekker laag verbruik met 5W per schijf is handig in dit geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
edeboeck schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 18:49:
@wian: ik zou zeker geïnteresseerd zijn, maar je woont nogal ver :) (woon zelf in België op een 170km van Den Haag)
Sorry, had dit gemist. Naar België (of binnen Europa) versturen is geen probleem (prijs is wel excl. verzendkosten). Is meer om vervelende Nigerianen te weren. Maar dat is wellicht meer van toepassing op Marktplaats.

Edit: versturen naar België is niet goedkoop: € 26,30. Wel verzekerd en met "priority".

[ Voor 9% gewijzigd door wian op 17-08-2012 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
170km, dan maak je er een uitstapje van, zoals ik op dit moment van plan ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
HyperBart schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 18:16:
Zijn er eigenlijk eigenaren die ZFS draaien op het machine'tje zelf zonder extra kaarten? Ik hoop er eentje op de kop te tikken maar was dan niet van plan om er nog een SAS/SATA kaart bij in te pluggen... Iemand die zijn ervaringen wil delen? Voornamelijk mbt de ingebouwde controller? Ik vind niet zo 1-2-3 via Google welke controller dat beestje eigenlijk bevat...

Kan iemand me ook nog eens een uiteenzetting geven hoe de poorten van de N40L in mekaar zitten?

Standaard op het moederbord zitten nu hoeveel poorten? Ik had begrepen dat er 6 poorten op zitten:

Poort 0 .. 3 (vermomd als de SAS kabel die naar de cage gaat waar je de 4 hotswappable disks in kunt steken?)
Poort 4 (nog een aparte SATA poort om het moederbord?)
Poort 5 (de eSATA poort die je kan hacken/tweaken zodat die bruikbaar is als SATA-poort)
Poort 4 zit idd op het moederbord, dichtbij de SAS kabel aansluiting en on-board USB poort. Die USB poort is handig voor ESXi of FreeNAS op een USB stick, die dan mooi ingebouwd is.

Poort 5 eSATA heb ik nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Poort 4 is bedoeld voor de (op het basismodel optionele) optische drive.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Maar kan op volle snelheid werken en is eigenlijk een volwaardige SATA poort als je de alternatieve BIOS flasht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook aan het kijken om eentje aan te schaffen. Wil er ESXi 5 op draaien, maar zit nog met volgende onduidelijkheden:

- Werkt ESXi volledig? Worden de onboard NIC en HDD controller (JBOD) herkend? (Op de HP website is enkel sprake van Win2008R2 en Redhat, dus in ieder geval al geen officiële ESXi image beschikbaar)
- Wil een USB stick op de interne USB poort steken en daar ESXi op installeren. Maar vraag me af hoe lang die maximaal mag zijn zonder dat er andere componenten in de weg zitten. (buiten een 2de NIC ga ik geen extra kaarten insteken, moest dit belang hebben).
- Ik ga een SSD erinhangen om de VMs op te zetten. Kan ik zonder extra tussenstukken een 2,5" disk in 1 van de bays hangen?

Alvast bedankt voor wie meer info kan verschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Heeft iemand nog hoge resolutie foto's van het moederbord van een MicroServer? Ik ben namelijk bezig om ondersteuning voor de MicroServer in edac-utils te krijgen en heb daarvoor dus ook de labels nodig die naast een DIMM-slot staan, dus iets van DIMM_A ofzo?

Edac-utils is ondersteuning voor ECC-geheugen en reporting van ECC-geheugen-status onder Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 10:47
Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 19:47:
Ik ben ook aan het kijken om eentje aan te schaffen. Wil er ESXi 5 op draaien, maar zit nog met volgende onduidelijkheden:

- Werkt ESXi volledig? Worden de onboard NIC en HDD controller (JBOD) herkend? (Op de HP website is enkel sprake van Win2008R2 en Redhat, dus in ieder geval al geen officiële ESXi image beschikbaar)
- Wil een USB stick op de interne USB poort steken en daar ESXi op installeren. Maar vraag me af hoe lang die maximaal mag zijn zonder dat er andere componenten in de weg zitten. (buiten een 2de NIC ga ik geen extra kaarten insteken, moest dit belang hebben).
- Ik ga een SSD erinhangen om de VMs op te zetten. Kan ik zonder extra tussenstukken een 2,5" disk in 1 van de bays hangen?

Alvast bedankt voor wie meer info kan verschaffen?
- ESXI werkt volledig onboard NIC wordt herkend en HDD controller OOK.
- USB stick van 6cm werkt zonder problemen
- Nee, bays zijn voor 3,5"

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:56
Gisteren een Microserver gekocht met Corsair 16GB geheugen. (CMX16GX3M2A1333C9)
Helaas ziet de bios bij de ene herstart wel 16GB en dan weer 8GB, dus het kitje gaat terug.
Nu ben ik nog op zoek naar een redelijke Raid controller die erin past, zelf zat ik te denken aan een IBM ServeRaid M1015, maar zijn er nog andere mogelijkheden?

Op het moment heb ik ESXi 5 erop en vind het aardig stabiel lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

weet iemand of de 4 GB/geen hardisk versie een of twee geheugenmodules er in heeft zitten. Harddisk boeit me namelijk niks ga toch booten van USB met datastore op NFS. Hoef ook geen performance is puur als esxi testbed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

krizzziz schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:09:
[...]
- ESXI werkt volledig onboard NIC wordt herkend en HDD controller OOK.
- USB stick van 6cm werkt zonder problemen
- Nee, bays zijn voor 3,5"
Bedankt voor je feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeGato23
  • Niet online
TrailBlazer schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 10:36:
weet iemand of de 4 GB/geen hardisk versie een of twee geheugenmodules er in heeft zitten. Harddisk boeit me namelijk niks ga toch booten van USB met datastore op NFS. Hoef ook geen performance is puur als esxi testbed.
Er zit één 4GB module in dat type N40L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Iemand ervaring met Kingston geheugen tot 16GB?

8GB voor een 15TB RAIDZ array zou beetje weinig zijn, had het graag naar 16GB getrokken, hoeft niet noodzakelijk ECC te zijn want dat is redelijk duur (goedkoopste UDIMM ECC is pricewatch: Kingston KVR1333D3E9SK2/16G) . Het leuke is wel dat ik dat al in mijn ESXi heb steken (2x) dus ik kan een setje daarvan eens testen in de N40L...

Zit vooral wat verveeld met de twijfel of hij na een paar keer booten in de toekomst wel altijd netjes die 16GB gaat detecteren (non-ECC vooral!)... Als hij de ene keer niet en de andere keer wel 16GB blijft detecteren zeg ik dat plan op...

EDIT: Hmmm, bij de reacties lees ik al wat:

16GB:
cmv8gx3m1a1333c9
KVR1333D3E9S/8G
CT2KIT102464BA1339

Volgens http://forums.overclocker...p=14602404&postcount=6895 werkt KVR1333D3N9/8G in dubbel ook...

Vind het alleen vreemd dat iemand met die cmv8gx3m1a1333c9-module wel succes heeft en iemand anders dan niet:
I'm trying to do the same, but it reads only 8 GB! Separately the modules works great, but if I put both modules, BIOS only says 8 GB installed!

[ Voor 114% gewijzigd door HyperBart op 21-08-2012 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
Mocht je de volgende keer de modules wisselen, zou je dan kunnen kijken of er labels bij de DIMM-sloten zitten en hoe die dan heten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb net wat reviews doorgenomen en in dit topic gezocht, maar kon geen antwoord op volgende vragen vinden.

Is de meegeleverde 250GB hdd 2,5" of 3,5"? In het geval van een 3,5", is deze goed hoorbaar?

Hier lees ik dat je de ingebouwde fan kan vervangen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Uit de post van HyperBart begrijp ik dat je door een aangepaste bios 5 sata poorten in AHCI mode kan gebruiken. Fysiek heb je echter slechts plaats voor 4 3,5" disks, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sloth schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 23:44:

[...]

Ik heb net wat reviews doorgenomen en in dit topic gezocht, maar kon geen antwoord op volgende vragen vinden.
Hier lees ik dat je de ingebouwde fan kan vervangen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Hier kun je meer lezen over het vervangen van de fan. Ik wil het zelf ook nog eens proberen, maar dan in combinatie met een PWM Mate.

Maar ook de (4 cm) fan in de voeding maakt een (voor mij) duidelijk hoorbaar geluid. Ik overweeg daarom ook een picopsu, als bovenstaande fan-mod niet voldoende resultaat oplevert

//
Uit de post van HyperBart begrijp ik dat je door een aangepaste bios 5 sata poorten in AHCI mode kan gebruiken. Fysiek heb je echter slechts plaats voor 4 3,5" disks, toch?
Je kunt in de optical drivebay evt. ook nog één (of zelfs twee meen ik) 3,5" disks kwijt.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2012 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rippiedoos
sloth schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 23:44:

Is de meegeleverde 250GB hdd 2,5" of 3,5"? In het geval van een 3,5", is deze goed hoorbaar?
Het is een Baracuda 7200.14 volgens mij, maar in elk geval een 3.5"-exemplaar. Ik vond de schijf niet hoorbaar ten opzichte van de rest van het systeem en voldoet volgens mij prima als boot-schijf, ook wat betreft geluid.

Ikzelf kan verder ook met de stock-fans mijn 3x Hitachi 5K3000's niet horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties :)

De waarneming van geluid is altijd subjectief natuurlijk, maar het is i.i.g. goed om weten dat je de 120mm fan kunt vervangen. Een picoPSU zou helemaal geweldig zijn (passief & erg efficiënt) maar dat kost je gelijk 75 euro voor een 150watt + adapter. IMO erg veel in verhouding tot de totale kost van de microserver.

Ook goed om te weten dat je nog een extra disk kwijt kan.

Zelfde verhaal voor de hdd. Kan altijd eerst getest worden, en anders in V&A plaatsen. Wel jammer dat het geen 2,5" is, dan was dat alvast een zorg minder.

Aan de ZFS gebruikers: ervaren jullie zgn. "transfer stalls" waarbij je netwerksnelheid tijdens I/O via een (CIFS) share naar 0 dropt?
In deze thread op het FreeNAS forum gaat het over dit probleem.
Afbeeldingslocatie: http://www.hexland.com/perf/ZFS_iSCSI_3Drives_RAIDZ1.png

Dit zou voor mij een spelbreker zijn. Het zou helemaal mooi zijn als iemand dit zou kunnen testen met een JBOD configuratie (bv. I/O via een share op een zpool met een single 2TB disk).

[ Voor 9% gewijzigd door sloth op 22-08-2012 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor degenen die zeker willen zijn of bepaalde types van Kingston ondersteund worden: Er is een handige zoekmachine die vertelt welke geheugenmodules compatibel zijn met welk systeem.

Voor de N40L zijn dat spijtig genoeg enkel maar 2GB en 4GB modules. Het kán zijn dat andere ook werken, maar er is geen ondersteuning voor vanuit Kingston.

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:11

Alaksandus

Vae puto deus fio

Sinds twee dagen heb ik ook een N40L. Ben begonnen met het installeren van OpenMediaVault. Ziet er allemaal heel duidelijk en mooi uit. Alleen heb ik het probleem dat mijn NIC op 100mbit blijft hangen terwijl het aangesloten is op een 1gbit switch.

Ik heb via de command line de NIC al geforceerd op 1gbit gezet, maar dan werkt hij gewoon helemaal niet meer. Daarnaast heb ik andere netwerkkabels geprobeerd, andere poorten en andere switch. Maar hij blijft maar 100mbit aangeven.

Heeft iemand anders ook deze ervaring en/of oplossingen?

Als een god in Nijmegen.

• Hari-Bo
Alaksandus schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 00:35:
Sinds twee dagen heb ik ook een N40L. Ben begonnen met het installeren van OpenMediaVault. Ziet er allemaal heel duidelijk en mooi uit. Alleen heb ik het probleem dat mijn NIC op 100mbit blijft hangen terwijl het aangesloten is op een 1gbit switch.

Ik heb via de command line de NIC al geforceerd op 1gbit gezet, maar dan werkt hij gewoon helemaal niet meer. Daarnaast heb ik andere netwerkkabels geprobeerd, andere poorten en andere switch. Maar hij blijft maar 100mbit aangeven.

Heeft iemand anders ook deze ervaring en/of oplossingen?
Ik gebruik ook OMV op mijn N40L deze is verbinden aan een Linksys E3000 met DD-WRT en daar krijg ik netjes 1 GbE.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Hari-Bo schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 05:24:
[...]

Ik gebruik ook OMV op mijn N40L deze is verbinden aan een Linksys E3000 met DD-WRT en daar krijg ik netjes 1 GbE.
Gebruik je de 64 of 32 bit versie? Misschien dat ie moeite heeft met de drivers.. Ik heb namelijk 64 bit.

Als een god in Nijmegen.

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-08 13:43
Ben ook op de markt voor een n40l, wat me opvalt is dat de prijzen op dit moment op en neer stuiteren. Gisteravond bij azerty nog 211 nu 294. Weet iemand hoe dit komt?

• mitch187
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 21:43
Na maandagavond besteld te hebben is mijn n40l zojuist binnengekomen, was de beperkingen van mijn synology 110j zat en na het zien van de aantrekkelijke prijs van mercateo (€184,22) overstag gegaan.

Op de bon was de zien dat hij bij inmac vandaan komt, waar hetzelfde apparaat nu €335,57! kost.

Wat ik uit eerdere post's begrijp dat er veel mensen zijn die de n40l ook hebben ingezet voor XBMC, hebben jullie hier geen last van het geluid of het verlichte HP logo?

• Magicw00b
Daar kun je toch alleen bestellen als onderneming? of heb jij een onderneming?

• iAbdel
Heb te lang zitten wachten voor een opvolger van de N40L die er maar niet komt.

Ik ben aan het overwegen de volgende set up aan te schaffen:

#ProductPrijsSubtotaal
1HP v165w 16GB Blauw€ 9,-€ 9,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 73,90€ 73,90
1Seagate Constellation ES ST1000NM0011, 1TB€ 93,50€ 93,50
1Sharkoon SATA QuickPort Intern 6-Bay€ 48,20€ 48,20
2Corsair XMS3 CMX8GX3M1A1333C9€ 44,85€ 89,70
1HP Proliant Microserver N40L (658553-421)€ 222,20€ 222,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 536,50

Heeft iemand ervaring met de Seagate, ik heb er 2 geselecteerd maar zou graag met 1 type willen werken of is dit niet aan te raden?

• mitch187
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 21:43
Magicw00b schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:09:
Daar kun je toch alleen bestellen als onderneming? of heb jij een onderneming?
Ja volgens mij is verkopen ze alleen b2b, maar er is vast wel iemand in je omgeving die je daarmee kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Heeft er hier iemand ervaring met het draaien van 4 schijven in 2xRAID1 modus?
Ben van plan er 4x3TB schijven in te zetten, maar wil wel van te voren weten of dat gaat werken..

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zet ze dan met z'n 4'en in raid-10; dan heb je dezelfde opslag maar veel meer snelheid.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Alaksandus schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 10:44:
[...]

Gebruik je de 64 of 32 bit versie? Misschien dat ie moeite heeft met de drivers.. Ik heb namelijk 64 bit.
Ik gebruik ook de 64 bits variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

brama schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 13:40:
Zet ze dan met z'n 4'en in raid-10; dan heb je dezelfde opslag maar veel meer snelheid.
De onboard RAID controller ondersteund geen RAID10?

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Freekers schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:22:
[...]

De onboard RAID controller ondersteund geen RAID10?
Niet? Da's jammer. Dan kun je het wel nog in software doen als je als bootschijf een ander los schijfje gebruikt (kleine SSD?). Als je de snelheid niet nodig hebt kun je altijd nog 1 setje schijven in raid-1 configureren in de bios, en het tweede setje schijven in software raid-1 doen. Dat werkt altijd. Of de bios native 2xraid-1 ondersteunt durf ik je niet te zeggen.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

brama schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:33:
[...]

Niet? Da's jammer. Dan kun je het wel nog in software doen als je als bootschijf een ander los schijfje gebruikt (kleine SSD?). Als je de snelheid niet nodig hebt kun je altijd nog 1 setje schijven in raid-1 configureren in de bios, en het tweede setje schijven in software raid-1 doen. Dat werkt altijd. Of de bios native 2xraid-1 ondersteunt durf ik je niet te zeggen.
Software RAID heeft een te grote impact op de CPU. Ik gebruik namelijk een aantal applicaties die nogal wat CPU zuigen. Aangezien dat sowieso al geen krachtpatser is, wil ik hem zoveel mogelijk ontlasten.
Ik heb alle opties nog eens naast elkaar gezet en ik denk dat ik dan maar gewoon voor 4X2TB ga, zonder RAID. Is een stuk goedkoper dan 4x3TB en dan zit je niet te klooien met RAIDs die niet optimaal zijn (had liever ook RAID10 gezien, maar een RAID kaartje is bijna even duur als het dingetje zelf en vind ik teveel geld).
Iig bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit dit draadje zelf ook al een tijdje in de gaten te houden, nu heb ik een kennis (die een bedrijfje heeft en met wat tekeningen/autocad-achtige dingen doet) en wil ik eigenlijk 'mijn plan' een beetje dáár in bedrijf brengen.

Mogelijk kan iemand mij even wat support/mening/suggestie geven?

Huidige situatie:

Zitten een 7-tal users op kantoor, allemaal een zware laptop of desktop pc waarop AutoCad bestanden en beetje Office bestanden worden 'gelezen' via een oud IBM-bakbeest dat op kantoor staat. De mail draait momenteel elders waar ook de site wordt gehost (exchange 2003). Het gaat ongeveer om 100GB aan data (max) en er worden géén backups van de lokale pc's/desktops maar enkel van een gesharede map op de server (waar alles op staat). Qua mail is het redelijk normaal, grootste mailbox is 800MB en de rest veel kleiner (maar geen mobiele devices mogelijk want 3e partij stelt dat niet ter dienst aan :F). De pc's en laptops hangen in een domein op dat bakbeest maar heeft totaal verder geen dienst, zijn geen rechten / policy-zaken die van belang zijn.

Gewenste situatie:

Om de kosten te drukken (en vanwege een goede dienst die ik wil bewijzen) ben ik dus een beetje gaan kijken, dieper, naar dit servertje en diens mogelijkheden. Voor alleen een beetje filesharing vind/vond ik dit servertje eigenlijk wel afdoende, wat jullie? Heb hier al wat mooie lijstjes gezien met wat ik erin kan gooien. Nu wordt alleen WHS2011 straks niet meer verkocht en zit ik met het OS, wat is handig? Met oog op de toekomst (stel hij wil weer een domein hebben om god-mag-weten-wat-voor-reden) en wat uitbreiding heb ik besloten voor te stellen om te wachten op Windows Server 2012 Essentials. Hij is gewoon bereid dat bedrag te betalen, als het maar werkt. Is dit aan te raden op dit servertje?

Backup:

Heel gevaarlijk, maar er zijn momenteel alleen in-house backups, van de server. Heb dus wel tegen m gezegd dat ie als een gek een WD external HD moet kopen en er worden dus nu al elke week backups van backups weggeschreven, maar is het met WS2012 handiger in te regelen of? Wil dus gewoon eens in de maand of eens in de 2 weken, naast een RAID setup, zorgen dat hij een backup het pand uit kan nemen. Is dat een goed plan volgens jullie?

Hardware:

Moet ik verder nog ergens op letten? Geheugen, moet dat wat 'zwaarder' zijn voor WS2012? Of valt dit nog wel mee (á la Windows 2008)? Of zit ik dan gewoon echt op een verkeerd servertje als ik dit allemaal wil?

Zit te denken aan het volgende:

- HP Proliant Microserver N40L (658553-421)
- Windows Server 2012 Essentials
- 2x Corsair XMS3 CMX8GX3M1A1333C9 (kan dit? O-))
- Sharkoon SATA QuickPort Intern 6-Bay
- 2x Western Digital Blue WD10EALX, 1TB (kan dit? O-) of is het beter meteen 2TB te kopen?)

Email:

Zelf ben ik echt een liefhebber van Google Apps (en nee hoef hier geen flamewar te hebben waarom Google slecht is of waarom juist niet), gebruik het zelf érg graag voor email en heb het hier ook voorgesteld. Weet alleen iemand of het al mogelijk is om makkelijk centraal contactpersonen te sharen? Of moet ik toch echt dan een exchange-servertje opbouwen?

Tot slot:

Hoop niet dat ik té ver afwijk van dit onderwerp, maar denk stel deze vragen even hier. Dit is mijn vakgebied normaliter niet helemaal, maar wil het érg graag proberen en in dit geval kan het niet echt verkeerd gaan als het enkel om wat bestanden gaat. De huidige leverancier heeft aangeboden een volledig nieuwe SBS2008 op te bouwen met alles erop- en eraan maar dit achtte ik zelf echt teveel van het goede.

Wie helpt me? (anders even per DM) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 22:03:
Gewenste situatie:

Om de kosten te drukken (en vanwege een goede dienst die ik wil bewijzen) ben ik dus een beetje gaan kijken, dieper, naar dit servertje en diens mogelijkheden. Voor alleen een beetje filesharing vind/vond ik dit servertje eigenlijk wel afdoende, wat jullie? Heb hier al wat mooie lijstjes gezien met wat ik erin kan gooien. Nu wordt alleen WHS2011 straks niet meer verkocht en zit ik met het OS, wat is handig? Met oog op de toekomst (stel hij wil weer een domein hebben om god-mag-weten-wat-voor-reden) en wat uitbreiding heb ik besloten voor te stellen om te wachten op Windows Server 2012 Essentials. Hij is gewoon bereid dat bedrag te betalen, als het maar werkt. Is dit aan te raden op dit servertje?
Windows Home Server? Bedoel je niet SBS 2011 Essentials?
SBS 2011 Essentials is opzich prima. Ik zou niet perse wachten op SBS 2012 Essentials. SP1 duurt nog wel een tijdje.
Backup:

Heel gevaarlijk, maar er zijn momenteel alleen in-house backups, van de server. Heb dus wel tegen m gezegd dat ie als een gek een WD external HD moet kopen en er worden dus nu al elke week backups van backups weggeschreven, maar is het met WS2012 handiger in te regelen of? Wil dus gewoon eens in de maand of eens in de 2 weken, naast een RAID setup, zorgen dat hij een backup het pand uit kan nemen. Is dat een goed plan volgens jullie?
Ik heb net een SBS 2011 Essentials geplaatst met BackupAssist voor de offsite backups. Programma is zeer goedkoop (189 euro geloof ik). RAID is geen backup. De HP Microserver ziet er wel gaaf uit btw. Lijkt z'n werk prima te doen, maar de tijd zal het leren.
Hardware:

Moet ik verder nog ergens op letten? Geheugen, moet dat wat 'zwaarder' zijn voor WS2012? Of valt dit nog wel mee (á la Windows 2008)? Of zit ik dan gewoon echt op een verkeerd servertje als ik dit allemaal wil?

Zit te denken aan het volgende:

- HP Proliant Microserver N40L (658553-421)
- Windows Server 2012 Essentials
- 2x Corsair XMS3 CMX8GX3M1A1333C9 (kan dit? O-))
- Sharkoon SATA QuickPort Intern 6-Bay
- 2x Western Digital Blue WD10EALX, 1TB (kan dit? O-) of is het beter meteen 2TB te kopen?)
Die disks, zijn die geschikt voor 24/7 of zijn dat desktopschijven?
Email:

Zelf ben ik echt een liefhebber van Google Apps (en nee hoef hier geen flamewar te hebben waarom Google slecht is of waarom juist niet), gebruik het zelf érg graag voor email en heb het hier ook voorgesteld. Weet alleen iemand of het al mogelijk is om makkelijk centraal contactpersonen te sharen? Of moet ik toch echt dan een exchange-servertje opbouwen?
Essentials is gemaakt voor Office 365. Waarom zou je een Exchange server bouwen als je ook Office 365 kan gebruiken?
Tot slot:

Hoop niet dat ik té ver afwijk van dit onderwerp, maar denk stel deze vragen even hier. Dit is mijn vakgebied normaliter niet helemaal, maar wil het érg graag proberen en in dit geval kan het niet echt verkeerd gaan als het enkel om wat bestanden gaat. De huidige leverancier heeft aangeboden een volledig nieuwe SBS2008 op te bouwen met alles erop- en eraan maar dit achtte ik zelf echt teveel van het goede.

Wie helpt me? (anders even per DM) >:)
Mijn ervaring:
1 tot 5 users: Office 365
6 tot 10 users: Twijfel Office 365/Exchange
10 of meer users: Exchange

Maar, ook dat geldt niet altijd. Sommige organisaties met 10.000+ werknemers draaien prima op Office 365. De Hogeschool van Amsterdam is een goed voorbeeld van een enterprise die volledig op Office 365 draait. Google Apps is gewoon te veel onderhoudswerk. Zelfs al zet je er een leuk servicecontractje op, dan nog zou ik zo'n klus niet doen. Office 365 is "install and forget, it just works."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
@HetRatje

OS: Windows Server 2012 Essentials lijkt me prima oplossing hiervoor. Niet te duur en wel alle functionaliteit, maar geen licentie gezeur. Ik gok dat de volgende microserver wel met een OEM licentie hiervan geleverd gaat worden.

Backup: RAID is geen backup! Het is verstandig om regelmatig een backup te maken (bv. dagelijks), Windows Server Backup werkt hiervoor uitstekend als je dat naar een externe harddisk wilt doen wat jij voorstelt. Als je een meerdere hiervan aanschaft en uitpandig bewaart lijkt me dat veilig, maar je kunt ook kiezen als aanvulling voor uitpandig als cloud backup dienst.

Hardware: wat ga je met die Sharkoon 6-bay doen zonder extra SATA(RAID) controller? En voor Windows Server 2012 Essentials is 4gb prima en desnoods een extra 4gb erbij, maar dan wel ECC unregistered geheugen. Ik zou non-ECC geheugen mijden voor deze server en zeker geen unsupported geheugen kiezen (bv. 2x8gb DIMM's). Als voorkeur zou ik zelf een kleine (120gb) SSD erin stoppen als OS-disk (op SATA-poort 5) en de harddisks (bv. WD RED-serie) in RAID-10 (bij 4 stuks) of RAID-1 (bij 2 stuks) doen.

E-mail: heeft niets met deze server te maken, alhoewel Windows Server 2012 Essentials is ideaal voor combinatie met Exchange Online. Zeker als zij al gewend zijn om met Exchange (Outlook) te werken gaat dit voor hun waarschijnlijk de winning-combination worden t.o.v. Google apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
rookie no. 1 schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 00:32:
Backup: RAID is geen backup! Het is verstandig om regelmatig een backup te maken (bv. dagelijks), Windows Server Backup werkt hiervoor uitstekend als je dat naar een externe harddisk wilt doen wat jij voorstelt. Als je een meerdere hiervan aanschaft en uitpandig bewaart lijkt me dat veilig, maar je kunt ook kiezen als aanvulling voor uitpandig als cloud backup dienst.
Windows Server Backup heeft ook als voordeel de extreem korte disaster recovery tijden. Als je geen zin hebt in systeembeheer is WindowsImageBackup i.c.m. bijvoorbeeld BackupAssist (is een schil om de WindowsImageBackup heen) de ideale combinatie met de laagste TCO in kleine omgevingen.

Op servers die WindowsImageBackup draaien kun je feitelijk de RAID wel achterwege laten. RAID is alleen bedoeld zodat men kan doorwerken bij kleine storingen, maar omdat de recoverytijden van WindowsImageBackup zo kort zijn, is RAID eigenlijk niet eens meer nodig 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trommelrem schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 00:30:
[...]

Windows Home Server? Bedoel je niet SBS 2011 Essentials?
SBS 2011 Essentials is opzich prima. Ik zou niet perse wachten op SBS 2012 Essentials. SP1 duurt nog wel een tijdje.
Had het dan (ook) over Windows Server Essentials2012, die leek mij het best te passen.
Een hele SBS-omgeving / licentie leek mij echt te ver gaan.
[...]
Ik heb net een SBS 2011 Essentials geplaatst met BackupAssist voor de offsite backups. Programma is zeer goedkoop (189 euro geloof ik). RAID is geen backup. De HP Microserver ziet er wel gaaf uit btw. Lijkt z'n werk prima te doen, maar de tijd zal het leren.
[...]
Mooi! Ga ik eens naar BackupAssist kijken, RAID is sowieso geen backup nee, maar wil het sowieso RAID1 hebben draaien en dus handig een backup mee de deur uit kunnen laten nemen. Dan zal ik eens naar dit pakket kijken, prijs klinkt goed :)
Die disks, zijn die geschikt voor 24/7 of zijn dat desktopschijven?
[...]
Dat denk ik dan dus niet als jij erover begint whehe :). Nee, niet zo verdiept in het hardware, maar zoals ik hieronder heb gelezen zijn die WD red-serie(s) wel goed dus? Heb zoń slechte ervaring dat ik niks, maar dan ook écht niks met Seagate te maken wil hebben.
Essentials is gemaakt voor Office 365. Waarom zou je een Exchange server bouwen als je ook Office 365 kan gebruiken?
[...]
Let wel dat ik de mail niet 'thuis' wil hebben, maar gewoon elders ;). Zal mij vandaag eigenlijk maar eens gaan inlezen op Office365, hoe dat zit met licenses etc. Maar wel een aanrader dus?
rookie no. 1 schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 00:32:
@HetRatje

OS: Windows Server 2012 Essentials lijkt me prima oplossing hiervoor. Niet te duur en wel alle functionaliteit, maar geen licentie gezeur. Ik gok dat de volgende microserver wel met een OEM licentie hiervan geleverd gaat worden.

Hardware: wat ga je met die Sharkoon 6-bay doen zonder extra SATA(RAID) controller? En voor Windows Server 2012 Essentials is 4gb prima en desnoods een extra 4gb erbij, maar dan wel ECC unregistered geheugen. Ik zou non-ECC geheugen mijden voor deze server en zeker geen unsupported geheugen kiezen (bv. 2x8gb DIMM's). Als voorkeur zou ik zelf een kleine (120gb) SSD erin stoppen als OS-disk (op SATA-poort 5) en de harddisks (bv. WD RED-serie) in RAID-10 (bij 4 stuks) of RAID-1 (bij 2 stuks) doen.

E-mail: heeft niets met deze server te maken, alhoewel Windows Server 2012 Essentials is ideaal voor combinatie met Exchange Online. Zeker als zij al gewend zijn om met Exchange (Outlook) te werken gaat dit voor hun waarschijnlijk de winning-combination worden t.o.v. Google apps.
Duidelijk, ook jij dank voor het antwoord!

Mij leek WS2012essentials ook érg geschikt hiervoor! En cloud backup heb ik ook gezien, dat is ook nog een mooi iets. Is dat niet iets waar je al snel de hoofdprijs voor betaald? Of valt dat nog wel mee.

Dat geheugen is een goed punt, weet jij toevallig welke ECC unregistred geheugen bij dit bakje hoort? Anders browse ik straks even naar de HP site.

Die controller ben ik vergeten, maar een SSD, ben je daar wel zekr van dat dat handig is? Ja, die Samsung schijven zijn echt wel dik oké, heb er zelf ook 2 (830's) maar qua risico dat het OS eruit komt te liggen ga je jezelf natuurlijk wel wat op de hals halen, of?

Dan moeten er nog 2x WD red series HD's bij komen, 1 controller, 2x geheugen (goed)

En mail...tja ben er nog steeds niet helemaal over uit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Het voordeel van SBS 2011 Essentials is dat je meteen 25 CAL's hebt (wat meteen het maximum is). Geen licentiegedoe zoals bij SBS Standard.

Als je denkt binnen een jaar 50 Office 365 licenties te kunnen verkopen, dan zou ik sowieso voor Office 365 gaan (eerst even Cloud Essentials Partner worden). Dan blijft Office 365 na een jaar voor jou kosteloos. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar dat kan iemand anders hier vast wel vertellen :). Stel dat je 10 van die Microservertjes kunt neerplempen met 5 uses per server. Dan zit je al aan die 50 users.

Voordeel van Office 365 is dat het meteen overal goed en gemakkelijk wordt ondersteund (Outlook, Mail.app, Entourage, iPhone, Android, Symbian en zelfs Blackberry).

Owja, het goedkoopste Office 365 abonnement kost per user slechts 3,57 euro per maand geloof ik. Daar kan eigenlijk geen enkele Hosted mail provider meer tegenop.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 25-08-2012 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trommelrem, thanks! Ben gewoon een hobbieïst die af en toe wat mensen helpt in nabije omgeving.
Aan dat aantal zal ik nooit komen. Maar als ik het zo bekijk; 3,57 per maand x 7 users + 1 voor een
public mailbox is best aantrekkelijk.
O-)
Linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Office 365

Met SBS 2011 Essentials kun je vervolgens de Office 365 plugin downloaden. 't Is allemaal "install-and-forget." Niet zoals een eigen Exchange server waar je veel tijd kwijt bent aan onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
Heb hem inmiddels ook binnen, E180,51 via Mercateo. Geen geld voor het ding.
Vanavond eens kijken of ik ESX er op geslingerd krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trommelrem schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:50:
Office 365

Met SBS 2011 Essentials kun je vervolgens de Office 365 plugin downloaden. 't Is allemaal "install-and-forget." Niet zoals een eigen Exchange server waar je veel tijd kwijt bent aan onderhoud.
Heldenshit! Thanks, ga ik zeker naar kijken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Een vraag over de Microserver en VT-d:

Ik wil thuis zo'n Microserver plaatsen, maar dan ook als mediacenter. Ik had het volgende bedacht:
vSphere 5 (free versie) erop.
1x USB voor vSphere hypervisor
2x 2 TB in RAID1 voor vSphere datastore (2008 R2 Core met AD en DFS role, in sync met server op kantoor)
1x 2 TB voor tussenbackup (WindowsImageBackup naar deze schijf, daarna met BackupAssist een encrypted zipfile naar externe USB schijf voor offline backups)
1x SSD voor Windows 7 Professional
1x half height VGA x16 kaartje met HDMI

Nu wil ik met VT-d een van de USB controllers (voor keyboard en muis) en de x16 VGA kaart doorsturen naar de Windows 7 Professional. De Microserver sluit ik dan aan op de televisie. Met resource pools moet het lukken om Windows 7 genoeg resources te geven. Vragen:

1. Ik heb wel ervaring met VT-d en SCSI, SAS en SATA controllers. De performance blijft goed en de controllers vertragen elkaar niet. Zal de Microserver bovenstaande config ook trekken? Is alleen voor films, niet voor spellen.
2. Werkt bovenstaande config met VGA passthrough? Ziet de VM de VGA kaart ook echt als een bruikbare VGA kaart en komt het beeld dan ook op het externe scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
@trommelrem:
De AMD variant van VT-d ondersteunt de CPU niet. De AMD SATA-controller wordt niet herkend in vSphere als data-store, dus dat wordt een aparte RAID- of SATA passthrough controller (IBM M1015).

Deze microserver inzetten als HTPC kan (zie bv. AVforums), maar ik vind dat geen goede keuze voor deze server (o.a. beperking met videokaarten wattage en half-height, geen geluidskaart, geen iR, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
rookie no. 1 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 00:07:
@trommelrem:
De AMD variant van VT-d ondersteunt de CPU niet. De AMD SATA-controller wordt niet herkend in vSphere als data-store, dus dat wordt een aparte RAID- of SATA passthrough controller (IBM M1015).

Deze microserver inzetten als HTPC kan (zie bv. AVforums), maar ik vind dat geen goede keuze voor deze server (o.a. beperking met videokaarten wattage en half-height, geen geluidskaart, geen iR, etc.)
Half height VGA x16 kaarten heb ik, met HDMI voor audio. Geen iR geen probleem, want ik vind het niet zo erg om een film te starten door even naar het toetsenbord te lopen. Ik vind he took niet erg om er een P410i met FBWC in te plaatsen.

Wel jammer van het ontbreken van VT-d. Dat is wel een groot gemis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 16:30
Ik ben van plan om de ML40 aan te schaffen, en zit te kijken naar Harware Raid. Iemand ervaring met de IBM ServeRAID M1015 in raid 5??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:58
Ik heb ook even een vraagje over deze server. Ik ben van plan om er esxi5 op te zetten. Ik heb al ervaring met 3 en met VMWare in het algemeen. Alleen vraag ik mij af of hij krachtig genoeg is voor mijn doeleinden. Hierbij moet ik wel de opmerking maken dat er eigenlijk alleen tijdens het opstarten load aanwezig zal zijn.

Wat zal hij moeten doen:
1x windows server 2008r2 als dc en misschien fileserver
1x windows server 2008r2 als wsus/wds
1x linux ubuntu 10.04 welke als mail, web en vpn ingericht is.
en misschien nog een 2008r2 voor ts doeleinden, hier zullen max 2 gebruikers tegelijkertijd op zitten te werken dan en dan is het nog office werkzaamheden en misschien een beetje browsen.

Gaat dit lukken op een n40l of moet ik dan kijken naar wat krachtigers?

In die n40l komt dan minstens 8gb geheugen en 2x 2tb hdd zodat ik in ieder geval genoeg schijfruimte heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Als het voor een beetje hobby- / test doeleinden is, kan het wel. Als je dit in een productie omgeving wilt gebruiken en performance verwacht, schat je de N40L te hoog in. Hij heeft maar 2 CPU cores die matig presteren en formeel werkt max. 2x 4gb (ECC) geheugen.

Kijk eens naar de HP Proliant ML110 G7. Sinds de G7-serie is dat echt een hele goede server geworden waar je veel kanten mee opkunt (zuinig of krachtig, management, uitbreidbaarheid, etc.) voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biertjuh?
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:58
Deze server is inderdaad bedoelt voor hobby/test doeleinden. En als het goed werkt wil ik langzaam maar zeker alle computers die thuis staan aan de AD toevoegen als het goed gaat met mijn eigen werkstation. Maar dan ga ik binnenkort deze server maar eens bestellen en kijken hoe dat gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Afbeeldingslocatie: https://photos-2.dropbox.com/thumb/AACW3q6bTsxWTTYxLnYLpKdNdsGX0_DDr8zxzUCzqoXbTA/829511/jpeg/1024x768/2/1346166000/0/2/2012-08-28%2015.19.46.jpg/J6tlU_8MG3wpv2lM0hcTaLkHz1dLO6BQx9QaIC5mEC8

*O*

Net in ontvangst mogen nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
heeft er iemand ervaring met dit type geheugen?

is de bedoeling om er 16GB er in te steken

pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M1A1333C9

[ Voor 11% gewijzigd door iAbdel op 29-08-2012 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hey sh*itface :+

http://gathering.tweakers...A1333C9&data[boolean]=AND

[ Voor 36% gewijzigd door HyperBart op 29-08-2012 15:41 ]

• guid0o
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

guid0o

Living life

Ik heb deze week ook mijn HP Microserver N40L ontvangen :D

Eerst een 2TB schijf bijgeplaats naast de 250GB schijf, ook meteen de 2 GB RAM vervangen door 2*4 GB van Corsair. Vervolgens op de interne usb poort een usb stick aangesloten en daar esxi 5 op geinstalleerd. Dit draait allemaal stabiel.

Daarna datastorages aangemaakt op allebei de schijven en vervolgens Ubuntu server geinstalleerd op de datastore van de 250GB schijf. Ook de 2 TB schijf gelinkt aan Ubuntu Server, waar ik al mijn media op wil zetten.

Alleen is nu het volgende probleem als ik over het netwerk kopieer naar mijn server vanaf mijn windows pc zakt de snelheid steeds onder de 10mb per seconde, terwijl ik toch een gigabit netwerk heb liggen. Heeft een van jullie een oplossing zodat de schrijfsnelheden beter zijn? Want op deze manier duurt 1 TB kopieren best lang.

• Sorted
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-07-2024
guid0o schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 17:51:

Eerst een 2TB schijf bijgeplaats naast de 250GB schijf, ook meteen de 2 GB RAM vervangen door 2*4 GB van Corsair. Vervolgens op de interne usb poort een usb stick aangesloten en daar esxi 5 op geinstalleerd. Dit draait allemaal stabiel.

Daarna datastorages aangemaakt op allebei de schijven en vervolgens Ubuntu server geinstalleerd op de datastore van de 250GB schijf. Ook de 2 TB schijf gelinkt aan Ubuntu Server, waar ik al mijn media op wil zetten.

Alleen is nu het volgende probleem als ik over het netwerk kopieer naar mijn server vanaf mijn windows pc zakt de snelheid steeds onder de 10mb per seconde, terwijl ik toch een gigabit netwerk heb liggen. Heeft een van jullie een oplossing zodat de schrijfsnelheden beter zijn? Want op deze manier duurt 1 TB kopieren best lang.
Als het een disk probleem is dan In het BIOS > Advanced Settings en gebruik onderstaande settings:

SATA Controller mode op AHCI
Embedded SATA link op 3 Gbp
Drive Write Cache op Enabled.

Op de Southbridge verander je Legacy IDE in IDE. (Bij Legacy handelt het bios de interupts af en bij IDE doe het OS of i.d.g. de Hypervisor). Geen idee of dit laatste veel uitmaakt.

Met deze settings haal ik (zeker met grote 10GB bestanden tussen de 70 en 90mb). Kleinere bestanden verschillen in 10 GB (3 á 5 mb.per file) dan zit ik soms tussen de 20 en 40 Mb. Disks zijn WD 2GB EARX green drives. Ik heb hetzelfde mee gemaakt maar weet dat de Broadcom NIC het met gemaak aan kan en wordt ondersteund door VM.

[ Voor 9% gewijzigd door Sorted op 30-08-2012 20:13 ]

• guid0o
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

guid0o

Living life

Bedankt voor je reactie, ik ben vanaf nu niet thuis meer (onverwacht eerder naar me ouders opweg), maar zondagavond zal ik dit is proberen. Ik hoop dat het helpt :)

Edit: maak je trouwens gebruik van de custom bios of de gewone?
Sorted schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 18:28:
[...]

Als het een disk probleem is dan In het BIOS > Advanced Settings en gebruik onderstaande settings:

SATA Controller mode op AHCI
Embedded SATA link op 3 Gbp
Drive Write Cache op Enabled.

Op de Southbridge verander je Legacy IDE in IDE. (Bij Legacy handelt het bios de interupts af en bij IDE doe het OS of i.d.g. de Hypervisor). Geen idee of dit laatste veel uitmaakt.

Met deze settings haal ik (zeker met grote 10GB bestanden tussen de 70 en 90mb). Kleinere bestanden verschillen in 10 GB (3 á 5 mb.per file) dan zit ik soms tussen de 20 en 40 Mb. Disks zijn WD 2GB EARX green drives. Ik heb hetzelfde mee gemaakt maar weet dat de Broadcom NIC het met gemaak aan kan en wordt ondersteund door VM.

[ Voor 3% gewijzigd door guid0o op 30-08-2012 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorted
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-07-2024
Custom bios. Ik heb de modificatie zelf gedaan op het originele bios met AMIBCP3.46.EXE. Maar je kunt ze ook vinden als je googled.

Ook interessant misschien: Koop een HP remote Acces Card, zet je poorten open op de router en je kunt 24/7 bij je microserver. Het is mogelijk een virtuele CD (iso) te koppelen en een os te installeren. Zeer handig omdat je ook geen monitor en keybord hoeft aan te sluiten...

Linkje in Pricewatch

Review

[ Voor 71% gewijzigd door Sorted op 31-08-2012 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

guid0o schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 17:51:

Geeft esxi wel aan dat de server ook met 1gbit verbonden is? Bij mij was de netwerkkaart defect waardoor deze 100mbit aangaf en de snelheden waren 3 - 5 MB/s. Nu met nieuw moederbord is de snelheid 72MB/s.

Als een god in Nijmegen.

Pagina: 1 ... 5 ... 63 Laatste

Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.