Ik heb net een 2gb kingston module uit mijn pc getrokken en in het servertje erbij geprikt, deze wordt gewoon herkend. Mixen kan dus inderdaad.Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 14:02:
[...]
Bedankt voor de uitleg, maar in dit topic merkte ik op dat iemand ze weldegelijk had gemixed.
Weet iemand welke GT430 videokaart ik voor de N40L moet hebben?
Ik heb vandaag de pricewatch: Asus ENGT430/DI/1GD3/MG(LP) gehaald maar die blijkt niet in de kast te passen.
Ik heb vandaag de pricewatch: Asus ENGT430/DI/1GD3/MG(LP) gehaald maar die blijkt niet in de kast te passen.
De Sapphire Radeon HD6450 SILENT,512MB past in elk geval prima!
Maar is misschien minder geschikt voor Linux.
Waarom niet gaan voor een gt520? Scheelt in energieverbruik.
Maar is misschien minder geschikt voor Linux.
Waarom niet gaan voor een gt520? Scheelt in energieverbruik.
En dan heb je in jouw signature staan: RTFMFreekers schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 18:22:
[...]
Heb 'm geflashed. Werkt perfect, flashen ging makkelijk en snel, bedankt!
[...]
Top, bedankt voor de verduidelijking!
[...]
[...]
Hartstikke bedankt! Heb me kapot gezocht en uiteindelijk maar zelf wat schroeven derin geramd!
Heb de Microserver nu zo'n goede 4 maanden. Helemaal geen problemen ermee! Draait vooralsnog super stabiel met Xenserver 6.0 erop. Kan makkelijk 5 VM's aan. Heb er 8GB RAM in zitten.
Zou heel graag 2 harde schijven willen aanschaffen (2x 2TB) maar vind die prijzen nog hoog. RAID 1 opstelling in mijn server en daar belangrijke bestanden naar toe back-uppen.
Enigste nadeel is dat hij veel stof hapt, maar kan ook aan mijn kamer liggen
Alles kan, zolang het maar mogelijk is...
Had de installation sheet gelezen, zag nergens wat staan over die schroefjes
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Klopt, wel een beetje een WTF gezien verder zo'n beetje ALLES in die sheet staatFreekers schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 17:14:
[...]
Had de installation sheet gelezen, zag nergens wat staan over die schroefjes

(ik werd bv zelf door een a-technische collega op de imbussleutel gewezen, ahem
Ik had wel een vermoeden dat ze erbij moesten zitten, omdat er steeds stond: 'use THE screws to secure the ODD into place'. Anders had er wel gestaan 'use screws to..'..
Anyway, heb de mijne zojuist een beetje ingericht en getest. Heb een 720p aflevering Two and a Half Men getranscoded en gestreamed naar m'n PS3 maar moet nog een beetje spelen met de settings. Momenteel een lage kwaliteit moeten pakken omdat het anders stotterde als een gek. Moet een beetje balans tussen bandbreedte en bitrate.
Anyway, heb de mijne zojuist een beetje ingericht en getest. Heb een 720p aflevering Two and a Half Men getranscoded en gestreamed naar m'n PS3 maar moet nog een beetje spelen met de settings. Momenteel een lage kwaliteit moeten pakken omdat het anders stotterde als een gek. Moet een beetje balans tussen bandbreedte en bitrate.
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
[quote]Wimbo schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 11:59:
[...]
Ik draai OMV van een SSD die ik nog had liggen, aangesloten op de 5e SATA poort.
Vanaf USB is mogelijk, maar dan moet je nog wat settings doen dacht ik.
[/quote]
Ik heb de SSD op dezelfde poort aangesloten met ACHI modus. Maar na de setup (alle andere disken tijdens installatie losgekoppeld) start OMV niet op, ik heb wel in de laatste stap van de setup een keuze om iets in te voeren voor grub maar deze leeg gelaten, moet ik hier aangeven welke partitie deze moet booten?
Ik heb dit issue inmiddels opgelost door grub op een handmatig aangegeven locatie weg te schrijven ipv default.
Maar zit nu met een nieuwe uitdaging, ik heb een shared folder aangemaakt waar iedereen zonder authenticatie data mag wegschrijven en lezen. Maar zodra SABnzb nieuwe data wegschrijft kan ik deze mappen niet openen, als ik via de webgui naar shared folders > ACL > Replace all existing permissions en Recursive Apply permissions to files and subfolders aanvink dan worden de rechten weer aangepast, hoe kan ik ervoor zorgen dat nieuwe mappen ook deze rechten krijgen?
[...]
Ik draai OMV van een SSD die ik nog had liggen, aangesloten op de 5e SATA poort.
Vanaf USB is mogelijk, maar dan moet je nog wat settings doen dacht ik.
[/quote]
Ik heb de SSD op dezelfde poort aangesloten met ACHI modus. Maar na de setup (alle andere disken tijdens installatie losgekoppeld) start OMV niet op, ik heb wel in de laatste stap van de setup een keuze om iets in te voeren voor grub maar deze leeg gelaten, moet ik hier aangeven welke partitie deze moet booten?
Ik heb dit issue inmiddels opgelost door grub op een handmatig aangegeven locatie weg te schrijven ipv default.
Maar zit nu met een nieuwe uitdaging, ik heb een shared folder aangemaakt waar iedereen zonder authenticatie data mag wegschrijven en lezen. Maar zodra SABnzb nieuwe data wegschrijft kan ik deze mappen niet openen, als ik via de webgui naar shared folders > ACL > Replace all existing permissions en Recursive Apply permissions to files and subfolders aanvink dan worden de rechten weer aangepast, hoe kan ik ervoor zorgen dat nieuwe mappen ook deze rechten krijgen?
[ Voor 37% gewijzigd door Hari-Bo op 15-07-2012 15:42 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
En daarom heb ik er dus een HW-RAID-controller in gezet. Was bij mij ook het geval, dat de boel stotterde als een idioot. Kwam er uiteindelijk achter dat het wegschrijven van de PlexMS-temp-files ook wel redelijk heftig is en dat naar een tempfs-directory wegschrijven een stuk minder schokkerig beeld veroorzaakt.Freekers schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 19:28:
...
Maar daarnaast dus alles op een SSD gezet (had nog een 160G Intel G2 liggen, werkt perfect) en de storage op een HW RAID5. Het decoderen van MDADM-RAID5 is voor de 1.5Ghz inclusief 720p transcoden gewoon te veel heb ik gemerkt.
Daar heeft het (gelukkig) niet mee te maken. "t CPUtje houdt het transcoden van 1080p video helaas niet bij. Ik probeer nu de GPU in te zetten voor decoding zodat de CPU kan encoden.. Dat werkt vlekkeloos als ik 't afspeel op m'n PC, maar via PS3 Media Server werkt het gewoonweg niet. Heb er al een uurtje of 6 ingestopt, maar no joy.rippiedoos schreef op zondag 15 juli 2012 @ 16:17:
[...]
En daarom heb ik er dus een HW-RAID-controller in gezet. Was bij mij ook het geval, dat de boel stotterde als een idioot. Kwam er uiteindelijk achter dat het wegschrijven van de PlexMS-temp-files ook wel redelijk heftig is en dat naar een tempfs-directory wegschrijven een stuk minder schokkerig beeld veroorzaakt.
Maar daarnaast dus alles op een SSD gezet (had nog een 160G Intel G2 liggen, werkt perfect) en de storage op een HW RAID5. Het decoderen van MDADM-RAID5 is voor de 1.5Ghz inclusief 720p transcoden gewoon te veel heb ik gemerkt.
Jij gebruikt ook PlexMS?
Ikzelf heb namelijk een CrystalHD-kaartje erbij gezet en wou PlexMS een CrystalHD-offloading laten doen. Aangezien de PlexMS niet zo geweldig open-source is krijg ik dat dus ook niet voor elkaar...
Ikzelf heb namelijk een CrystalHD-kaartje erbij gezet en wou PlexMS een CrystalHD-offloading laten doen. Aangezien de PlexMS niet zo geweldig open-source is krijg ik dat dus ook niet voor elkaar...
Nee, ik gebruik PS3 Media Server www.ps3mediaserver.orgrippiedoos schreef op zondag 15 juli 2012 @ 18:01:
Jij gebruikt ook PlexMS?
Ik probeer het aan de gang te krijgen icm CoreAVC, die gebruikt Cuda/ATI Decoding:
http://blog.artit.org/2010/04/ps3-media-server-coreavc.html
Ik kreeg PS3MS nooit lekker aan de gang. Daarom voor mij ook de overstap naar Plex.
We gaan offtopic, maar als ik het dus goed gebruik kun je Plex ook gebruiken om naar je PS3 video te streamen met losse/external subs (.srt) gebruik makende van GPU decoding? Alleen lukt je dat dus niet?
Dat is ook alles wat ik wil.. met een bandbreedte limiet dan.
Dat is ook alles wat ik wil.. met een bandbreedte limiet dan.
[ Voor 18% gewijzigd door Freekers op 15-07-2012 18:22 ]
offtopic:
Inderdaad. Plex kan inmiddels ook DLNA-streamen. Maar niet met GPU-decoding.
Inderdaad. Plex kan inmiddels ook DLNA-streamen. Maar niet met GPU-decoding.
Ik vraag mij echter serieus af of de GPU in een N40L wel genoeg horsepower heeft om iets bij te dragen aan GPU-decoding. Er zit een ATI 4200M in, die serieus niets substantieels kan bijdragen denk ik. En bovendien zijn al die apps geschreven op CUDA en (nog) niet op OpenCL. Tenzij je er een Low Profile GPU in stopt die dat wel kan natuurlijk, zoals een aantal posts hierboven is aangegeven. Maar dan moet ook weer gekeken worden dat je niet (ver) over de 25w verbruik heen gaat, want die sloten kunnen maar 25w leveren, meen ik in de quickspecs gelezen te hebben.
Voor degene die de N40L gebruiken met ESXI 5 geïnstalleerd....
Ik ben een first time gebruiker (naja 1x geprobeerd een ESXI server op te zetten) en het bevalt mij GOED. Heb diverse VM's lopen en alles loopt soepel en is easy te bereiken. 1 nadeel.
Ik vraag mij alleen even af hoe jullie dan de N40l beheren. Via een Vsphere client of via een view client?
Na bijna een half jaar de server in mijn bezit te hebben gehad kan ik alleen maar zeggen dat mij deze elke dag nog bevalt. Hoewel hij erg snel stoffig wordt en ik daarom de stoffilter mod nog maar eens moet uitvoeren.....
Ik ben een first time gebruiker (naja 1x geprobeerd een ESXI server op te zetten) en het bevalt mij GOED. Heb diverse VM's lopen en alles loopt soepel en is easy te bereiken. 1 nadeel.
Ik vraag mij alleen even af hoe jullie dan de N40l beheren. Via een Vsphere client of via een view client?
Na bijna een half jaar de server in mijn bezit te hebben gehad kan ik alleen maar zeggen dat mij deze elke dag nog bevalt. Hoewel hij erg snel stoffig wordt en ik daarom de stoffilter mod nog maar eens moet uitvoeren.....
ehhhh..HOI
Uhm mischien een rare gedachten maar om ESX te beheren ben je vSphere nodig... Ook ben je dit nodig waneer je vCenter draait.. De viewer heb ik
1 maal getracht te gebruiken op mijn mac maar dat werkte niet dusaar weer verwijderd.. draai nu in Fusion een client welke vSphere geinstaleerd heeft.
1 maal getracht te gebruiken op mijn mac maar dat werkte niet dusaar weer verwijderd.. draai nu in Fusion een client welke vSphere geinstaleerd heeft.
Je hebt vSphere Infrastructure Client nodig om een ESXi host / cluster te beheren, vSphere is de naam voor het gehele platform.LightStar schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:54:
Uhm mischien een rare gedachten maar om ESX te beheren ben je vSphere nodig... Ook ben je dit nodig waneer je vCenter draait.. De viewer heb ik
Is er trouwens iemand die WOL aan de praat heeft gekregen met de onboard NIC?
[ Voor 7% gewijzigd door Hari-Bo op 16-07-2012 07:44 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Ik heb gisteren een 1080p film laten decoderen op de GPU m.b.v. CoreAVC en ik kan je zeggen dat dat wel degelijk in CPU usage scheelt. Zonder CoreAVC gebruik ik ongeveer 85-95% CPU om alleen al de film te decoden (laat staan encoden en dus transcoden) en met CoreAVC gebruik ik slechts 10-20% CPU! Da's een behoorlijk verschil... dus ik wil dat hele PS3 Media Server icm GPU support wel aan de gang krijgen om eerlijk te zijn. Desnoods zet ik er een CUDA enabled VGA kaart in, zoals deze: https://tweakers.net/pric...l-di-1gd3-v2%28lp%29.html (tdp van 29w).rippiedoos schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:16:
Ik vraag mij echter serieus af of de GPU in een N40L wel genoeg horsepower heeft om iets bij te dragen aan GPU-decoding. Er zit een ATI 4200M in, die serieus niets substantieels kan bijdragen denk ik. En bovendien zijn al die apps geschreven op CUDA en (nog) niet op OpenCL. Tenzij je er een Low Profile GPU in stopt die dat wel kan natuurlijk, zoals een aantal posts hierboven is aangegeven. Maar dan moet ook weer gekeken worden dat je niet (ver) over de 25w verbruik heen gaat, want die sloten kunnen maar 25w leveren, meen ik in de quickspecs gelezen te hebben.
Ik kon in de quickspecs niks vinden van een limiet van 25w per PCIe slot. Lijkt me sowieso een beetje sterk aangezien de standaard 45w is. Ik heb overigens die eerder in dit topic aangehaalde custom bios geflashed en daar kun je zelfs aangeven hoeveel watt je per PCIe slot wilt. Daar stond 45w ook tussen als ik het me goed herinner
De fan is trouwens best luidruchtig to be honest.. Hij kan best een standje stiller draaien want 't dingetje wordt totaal niet warm.
-
[ Voor 99% gewijzigd door Wimbo op 20-11-2012 15:46 ]
Dat is inderdaad de oplossing! Ik maar zoeken in OMV guiWimbo schreef op maandag 16 juli 2012 @ 09:07:
[...]
Dat had ik volgens mij ook, en is dat op te lossen in SABnzb.
Check "Config > Folders > Permissions for completed downloads: ".
Dit heb ik op "777" staan, gewoon om het makkelijk te houden.

Dan is het misschien ook verstandig om te kijken of Plex met OpenCL of iets dergelijks om zou kunnen gaan. Wellicht dat de GPU dan toch interessanter is dan een CrystalHD!Freekers schreef op maandag 16 juli 2012 @ 07:52:
[...]
Ik heb gisteren een 1080p film laten decoderen op de GPU m.b.v. CoreAVC en ik kan je zeggen dat dat wel degelijk in CPU usage scheelt. Zonder CoreAVC gebruik ik ongeveer 85-95% CPU om alleen al de film te decoden (laat staan encoden en dus transcoden) en met CoreAVC gebruik ik slechts 10-20% CPU! Da's een behoorlijk verschil... dus ik wil dat hele PS3 Media Server icm GPU support wel aan de gang krijgen om eerlijk te zijn. Desnoods zet ik er een CUDA enabled VGA kaart in, zoals deze: https://tweakers.net/pric...l-di-1gd3-v2%28lp%29.html (tdp van 29w).
Ik kon in de quickspecs niks vinden van een limiet van 25w per PCIe slot. Lijkt me sowieso een beetje sterk aangezien de standaard 45w is. Ik heb overigens die eerder in dit topic aangehaalde custom bios geflashed en daar kun je zelfs aangeven hoeveel watt je per PCIe slot wilt. Daar stond 45w ook tussen als ik het me goed herinner
De fan is trouwens best luidruchtig to be honest.. Hij kan best een standje stiller draaien want 't dingetje wordt totaal niet warm.
HP Microserver binnen die ik besteld had bij InMac.
Typisch dat de een hem wel krijgt en de ander niet...
Typisch dat de een hem wel krijgt en de ander niet...
Voor iedereen die nog iets met slimline spul of 2.5" HDD's wil:
http://www.icydock.com/goods.php?id=149
2x 2.5" HDD + Slimline ODD in 5.25" bay
Leuk spul! Alleen, helaas: Estimated Release Date: 7/31/2012rippiedoos schreef op maandag 16 juli 2012 @ 17:12:
Voor iedereen die nog iets met slimline spul of 2.5" HDD's wil:
Is het volgende mogelijk? Ben al druk bezig op Google, maar de zoekwoorden zijn moeilijk met opbouw.
Ik wil 1 HDD voor mijn OS, 2 HDD's mijn data in RAID 1, is dit mogelijk? Nee? Omdat het maar '1' Raidcontroller is?
Danku!
Ik wil 1 HDD voor mijn OS, 2 HDD's mijn data in RAID 1, is dit mogelijk? Nee? Omdat het maar '1' Raidcontroller is?
Danku!
Ik ben zelf ook van plan een microserver te kopen, en kwam bij de HP Proliant Microserver N40L terrecht.
- Wil hem voornamelijk gaan gebruiken als Minecraft server.
- Evt ook 1080p kunnen streamen.
Is bovenstaande hiermee mogelijk? En welke OS kan ik het beste gebruiken? Windows of Linux?
Ik zag net overigens ook dat er twee varianten zijn, 1 met de Radeon HD4200 en 250GB. En de ander met 4GB RAM ipv 2GB, maar zonder GPU en HDD.
Voldoet de Microserver N40L met HD4200 en 250GB voor mijn eisen?
Is bovenstaande hiermee mogelijk? En welke OS kan ik het beste gebruiken? Windows of Linux?
Ik zag net overigens ook dat er twee varianten zijn, 1 met de Radeon HD4200 en 250GB. En de ander met 4GB RAM ipv 2GB, maar zonder GPU en HDD.
[ Voor 26% gewijzigd door Fsollios op 16-07-2012 22:46 ]
Heb 'm van het weekend besteld voor rond de 200 euro. + extra disk zodat de machine in RAID 1 draait. Mooie machine als geavanceerde Linux router + web server. Ben benieuwd.
Ik zie niet in waarom niet. Desnoods prik je die HDD voor je OS op de losse SATA poort in op het Mobo. Als je het echt zeker wilt weten moet je nog een weekje of 2-3 wachten, dan probeer ik het voor je uit... 4x 3TB schijven zijn nogal duurThinClientQ schreef op maandag 16 juli 2012 @ 18:27:
Is het volgende mogelijk? Ben al druk bezig op Google, maar de zoekwoorden zijn moeilijk met opbouw.
Danku!
Minecraft server, denk 't wel. Streamen van 1080p kan, maar transcoden op dit moment nog niet... ik probeer de GPU aan de praat te krijgen voor decoding, dan zou t wel moeten lukken.Fsollios schreef op maandag 16 juli 2012 @ 22:42:
Ik ben zelf ook van plan een microserver te kopen, en kwam bij de HP Proliant Microserver N40L terrecht.
OS is wat je zelf beter ligt. Ik heb er gewoon Win 7 64 bit op geknald.
[ Voor 42% gewijzigd door Freekers op 17-07-2012 07:34 ]
Ik kan op de een of andere manier Ubuntu desktop er niet op krijgen. Ik krijg steeds disk i/o error met verschillende dvdr en iso's van verschillende mirrors.
Uiteindelijk maar Ubuntu server op gezet....
Uiteindelijk maar Ubuntu server op gezet....
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Hmmm...ik heb de mijne nog steeds niet binnengehad van Inmac met die aanbieding van €167,- en ook nog geen e-mail gehad. Ben benieuwd, ik wacht nog even af...
Ik kan bevestigen: bij mij werkt het Patriot geheugen ook goed.LightStar schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 10:28:
[...]
De mijne draaide perfect met Patriot mem (nu haast niet meer te krijgen) systeem laat gelijk 16GB zien en werkte ook goed in ESXi en Windows 2008 Server
pricewatch: Patriot PGD316G1333ELK
Vrijdag besteld bij Pixmania, gisteren stond de postbode aan de deur (maar ik was niet thuis). Vandaag opgehaald bij het postkantoor.
Heb het hele topic doorgelezen en had een vraag: als ik een RAID kaart wil, begrijp ik dan goed dat op de een of andere manier alle hardeschijven via een enkele SAS aansluiting aan mijn (dan) SAS raidkaart te koppelen zijn?
Ik ken SAS helemaal niet namelijk. Zit er standaard een SAS aansluiting in de server? Biedt SAS dan zoveel meer bandbreedte? Of heb ik toch gewoon een SATA Raid kaart nodig (voor mijn raid5)?
Ik zag een mooie kaart voor 90E (pricewatch: HP Smart Array P400/256-MB) , met twee SAS aansluitingen en die was gecertificeerd voor VMWare ESX
Ik ken SAS helemaal niet namelijk. Zit er standaard een SAS aansluiting in de server? Biedt SAS dan zoveel meer bandbreedte? Of heb ik toch gewoon een SATA Raid kaart nodig (voor mijn raid5)?
Ik zag een mooie kaart voor 90E (pricewatch: HP Smart Array P400/256-MB) , met twee SAS aansluitingen en die was gecertificeerd voor VMWare ESX
[ Voor 13% gewijzigd door - peter - op 18-07-2012 04:40 ]
Het maakt in principe niet uit of het een SAS of een SATA-kaart is, maar je ziet de benodigde SFF-8087 (mini-sas) aansluiting vaker op SAS-RAID-kaarten dan op SATA-RAID-kaarten.
Daarnaast is het zaak om een hardware-raid-controller te kiezen, want die CPU heb je echt wel voor wat anders nodig. En als je een RAID-kaart koopt is het ook handig dat de poort naar achteren steekt, zoals bijvoorbeeld op een Adaptec 3405/5405/6405 of een P410.
De P400 is een lastige kaart, aangezien die een andere connector heeft (SFF-8484) en ook nog eens naar de zijkant. Zijn ook wel weer verloopkabels voor te krijgen, maar aangezien de connector naar de zijkant steekt is dat lastig te plaatsen in de microserver zelf. Er zijn wel mensen die het voor elkaar hebben om een P400 in de MicroServer te plaatsen maar als je grote connectoren hebt werkt dat gewoon niet zoals hier getoond.
Daarnaast is het zaak om een hardware-raid-controller te kiezen, want die CPU heb je echt wel voor wat anders nodig. En als je een RAID-kaart koopt is het ook handig dat de poort naar achteren steekt, zoals bijvoorbeeld op een Adaptec 3405/5405/6405 of een P410.
De P400 is een lastige kaart, aangezien die een andere connector heeft (SFF-8484) en ook nog eens naar de zijkant. Zijn ook wel weer verloopkabels voor te krijgen, maar aangezien de connector naar de zijkant steekt is dat lastig te plaatsen in de microserver zelf. Er zijn wel mensen die het voor elkaar hebben om een P400 in de MicroServer te plaatsen maar als je grote connectoren hebt werkt dat gewoon niet zoals hier getoond.
Ik ben ook aan het kijken voor een RAID kaart voor mijn N40L. Denk dat de P410 de beste optie is. Wil RAID5.
EDIT
Jammer dat je geen Radeon HD 5450 meer kunt plaatsen als je ook een P410 wil.
@LightStart: inderdaad, want ik heb nog een P400 maar die kan ik niet gebruiken.
@Biker_007: Inmac heeft een vreemde manier van werken. Ik had nog een email gestuurd met een vraag, maar ze hebben nog niet eens de beleefdheid meer om erop te antwoorden. Heb nu een Microserver gekocht bij Azerty, 215€ maar liever 48€ meer betalen aan een bedrijf die tenminste inzit met zijn klanten.
EDIT
Jammer dat je geen Radeon HD 5450 meer kunt plaatsen als je ook een P410 wil.
@LightStart: inderdaad, want ik heb nog een P400 maar die kan ik niet gebruiken.
@Biker_007: Inmac heeft een vreemde manier van werken. Ik had nog een email gestuurd met een vraag, maar ze hebben nog niet eens de beleefdheid meer om erop te antwoorden. Heb nu een Microserver gekocht bij Azerty, 215€ maar liever 48€ meer betalen aan een bedrijf die tenminste inzit met zijn klanten.
[ Voor 78% gewijzigd door abusimbal op 18-07-2012 08:45 ]
Klopt de P410 past perfect onder de voeding en heeft tevens de sas aansluitingen achter aan de kaart ipv de bovenzijdeabusimbal schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 08:23:
Ik ben ook aan het kijken voor een RAID kaart voor mijn N40L. Denk dat de P410 de beste optie is. Wil RAID5.
Vorige week dinsdag besteld voor de actie prijs zonder verzendkosten. Vrijdag werd ik gebeld door inmac dat de microserver niet meer leverbaar is.....later kreeg ik een credit nota toen weer een nieuw rekenining.
Maar gisteren stond onverwacht toch de buurjongen met de microserver aan de deur
.
Maar gisteren stond onverwacht toch de buurjongen met de microserver aan de deur
Dat is wel jammer, dat je dan zo'n dure Raid kaart moet hebben voor Raid5. 150-250 euro voor een raidkaart is meer dan je betaald voor de hele server. En als je raid kaart op de een of andere manier stuk gaat, moet je weer een nieuwe om je data te kunnen benaderen.. Dan is 90 euro nog net te doen.
[ Voor 5% gewijzigd door - peter - op 18-07-2012 13:03 ]
Ja ik vond in het begin hetzelfde, maar nu ik ESX draai en mijn p410 er in heb zitten ben ik helemaal tevreden.- peter - schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 13:03:
Dat is wel jammer, dat je dan zo'n dure Raid kaart moet hebben voor Raid5. 150-250 euro voor een raidkaart is meer dan je betaald voor de hele server. En als je raid kaart op de een of andere manier stuk gaat, moet je weer een nieuwe om je data te kunnen benaderen.. Dan is 90 euro nog net te doen.
Je hebt in ieder geval garantie op de controller. Er zit 3 jaar garantie op en dan zal hij door HP worden opgehaald en krijg je direct een nieuwe.
Ook is deze controller na een aantal jaar nog steeds te gebruiken dus mocht je een nieuwe server kopen dan kan je deze controller zo meenemen.
Helaas moet ik uit ervaring spreken dat dit niet waar is. Ik het zelf ook een P410 in de microserver gehad en aangezien HP in de MicroServer geen P410 ondersteund verlies je de garantie op je P410. HP kan namelijk niet garanderen dat de P410 nog werkt nadat deze in een MicroServer heeft gezeten, zeggen ze. Dus mocht je ooit met HP moeten bellen moet je NIET vermelden dat deze in een microserver heeft gezeten!!64mike53 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 13:24:
[...]
...
Je hebt in ieder geval garantie op de controller. Er zit 3 jaar garantie op en dan zal hij door HP worden opgehaald en krijg je direct een nieuwe.
Ook is deze controller na een aantal jaar nog steeds te gebruiken dus mocht je een nieuwe server kopen dan kan je deze controller zo meenemen.
Nou, ik heb nog wat rondgekeken, en ik denk dat ZFS een betere raid5 vervanger is voor mij. Scheelt dure hardware, alleen veel ram nodig. Maar als je 16gb in deze server kan installeren kan ik wel vooruit. Of misschien wacht ik tot eind dit jaar om dan de opvolger van deze server aan de praat te krijgen.
Ik denk dat wachten slimmer is. ZFS is met dusdanige hardware nu niet echt vooruit te branden denk ik. Linux software raid (mdam) was nu ook niet echt geweldig snel, vandaar die hardware raid-controller.
Oke, dus je haalde met software raid geen 100mb write op raid5 of dergelijke?
Niet overdrijven dat software RAID-5 niet voldoende performance levert op deze server. Afhankelijk met wat voor schijven je erin hebt en de array-config trek je makkelijk die gigabit verbinding dicht. Zelf getest met WHS 2011 en WD RE4 schijven.
Uiteraard trek je er geen dikke DL380-series mee uit met een mooie RAID-controller en SAS schijven, maar voor zo'n bakkie (zeker in vergelijk tot de meeste soho NAS-en) meer dan voldoende.
Uiteraard trek je er geen dikke DL380-series mee uit met een mooie RAID-controller en SAS schijven, maar voor zo'n bakkie (zeker in vergelijk tot de meeste soho NAS-en) meer dan voldoende.
Wellicht dat mijn usecase ook wat te hoog is, waarom ik het niet voldoende vond:
Ik wou er geen last van hebben als er een film aan het transcode was en tegelijkertijd een film aan het downloaden was. Met mdadm ging dat per definitie schokken en ook het transcoden zelf was soms te zwaar, aangezien de N40L niet voldoende kracht heeft om een 720p-film te transcoden en Linux RAID5 te doen. Als ik niet aan het transcoden was haalde ik wel gewoon 1GBit/s aan doorvoersneliheid, dat wel. Maar het was gewoon allemaal net wat te traag om twee dingen tegelijkertijd te kunnen doen.
Met die p410 had ik nergens last van, behalve dan dat ik enorme instabiliteitsproblemen had met anders dan RAID0 op 1 schijf. Constant scsi-errors en controller lock ups. Ben nu zo ver dat een adaptec 3405 het zelfde gedrag vertoond en ik ga twijfelen aan de bekabeling of de backplane. Gaan we daar naar kijken wat daar aan te doen is.
Ik wou er geen last van hebben als er een film aan het transcode was en tegelijkertijd een film aan het downloaden was. Met mdadm ging dat per definitie schokken en ook het transcoden zelf was soms te zwaar, aangezien de N40L niet voldoende kracht heeft om een 720p-film te transcoden en Linux RAID5 te doen. Als ik niet aan het transcoden was haalde ik wel gewoon 1GBit/s aan doorvoersneliheid, dat wel. Maar het was gewoon allemaal net wat te traag om twee dingen tegelijkertijd te kunnen doen.
Met die p410 had ik nergens last van, behalve dan dat ik enorme instabiliteitsproblemen had met anders dan RAID0 op 1 schijf. Constant scsi-errors en controller lock ups. Ben nu zo ver dat een adaptec 3405 het zelfde gedrag vertoond en ik ga twijfelen aan de bekabeling of de backplane. Gaan we daar naar kijken wat daar aan te doen is.
Ik volg deze thread al even en ben benieuwd of iemand kan bevestigen dat je met Air video server op een windows 7/ windows server 2008 ook kunt streamen naar een ipad met live transcoding. Met mijn huidige synology ds212 gaat dat simpel weg niet, vandaar dat ik hem wil vervangen om zowel in mijn thuisnetwerk, maar ook van afstand films (meestal tot 720p, maar het zou mooi zijn als ook 1080p kan
) kan kijken.
Ik lees in de laatste paar posts dat er wel over gesproken wordt, maar dat is in combinatie met raid-opstellingen en dat is bij mij niet aan de orde.
Ik lees in de laatste paar posts dat er wel over gesproken wordt, maar dat is in combinatie met raid-opstellingen en dat is bij mij niet aan de orde.
Dat is voor mij ook de reden dat ik er geen RocketRaid 2720SGL in stop, heerlijk kaartje maar helaas wel bijna net zo duur als de hele MicroServer... dat gaat een beetje het doel voorbij, dan had je net zo goed een duurder model met fatsoenlijke RAID controller kunnen kopen.- peter - schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 13:03:
Vergeet niet dat we het hier over een servertje van nog geen 200 euro hebben. Dan kun je dus geen performance van een dual Xeon bak verwachten..rippiedoos schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 06:25:
Wellicht dat mijn usecase ook wat te hoog is, waarom ik het niet voldoende vond:
Ik probeer momenteel GPU Decoding icm PS3 Media Server aan de gang te krijgen, zodat de CPU zich kan richten op het encoden en streamen en de GPU het decoding werk overneemt. Ik heb momenteel echter geen CUDA Nvidia kaart in mijn bezit. Ik heb gisteren het hele huis afgezocht naar een PC met een Nvidia kaart die CUDA ondersteund, helaas geen kunnen vinden, alleen maar ATI of oude Nvidia's.mdebr schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 08:28:
Ik volg deze thread al even en ben benieuwd of iemand kan bevestigen dat je met Air video server op een windows 7/ windows server 2008 ook kunt streamen naar een ipad met live transcoding. Met mijn huidige synology ds212 gaat dat simpel weg niet, vandaar dat ik hem wil vervangen om zowel in mijn thuisnetwerk, maar ook van afstand films (meestal tot 720p, maar het zou mooi zijn als ook 1080p kan) kan kijken.
Als je zeker wilt weten of het gaat werken zul je een weekje of 2 moeten wachten totdat ik alle hardware binnen heb (8GB Geheugen, 4x3TB HDD en 1x lowprofile CUDA Nvidia kaart).
Mocht iemand anders een Nvidia CUDA kaart hebben liggen en een PS3 hebben, zou je wellicht dit dan kunnen/willen testen?
http://blog.artit.org/2010/04/ps3-media-server-coreavc.html
Bvd
Een Nvidia GPU lijkt mij te veel stroom te gebruiken. De minst verbruikende is een GT520/610 met 29W.
Een Microserver kan maar 25W leveren. Een AMD Radeon 5450 is beter met 19W.
Zie http://www.geeks3d.com/20...esign-power-tdp-database/
Om nog eens terug te komen op RAID kaarten. Inderdaad, een RAID5 kaart die werkt onder ESXi is duur t.o.v. de aankoopprijs van de Microserver. Een P410 lijkt mij het beste, heb zitten zoeken naar een goedkopere maar niet gevonden.
Kan niet wachten tot het weekend, dan kan ik met mijn Microserver spelen
@rippiedoos
Inderdaad, de 300 heeft 17,5W de 310 19W. De 310 is wel DirectX11. De 310 heeft ook meer Cuda cores (48 i.p.v. 16 voor de 300)
Zijn wel dure kaarten (120€ nieuw)
Om nog eens terug te komen op RAID kaarten. Inderdaad, een RAID5 kaart die werkt onder ESXi is duur t.o.v. de aankoopprijs van de Microserver. Een P410 lijkt mij het beste, heb zitten zoeken naar een goedkopere maar niet gevonden.
@rippiedoos
Inderdaad, de 300 heeft 17,5W de 310 19W. De 310 is wel DirectX11. De 310 heeft ook meer Cuda cores (48 i.p.v. 16 voor de 300)
[ Voor 49% gewijzigd door abusimbal op 19-07-2012 10:18 ]
Een nVidia Quadro NVS300 gaat werken. Die heeft een TDP van minder dan 18W en doet ook Cuda naar mijn weten (specs) en heeft een GT218-core. De NVS310 is er natuurlijk ook nog, die zal wat nieuwer zijn maar heeft DDR3 ipv GDDR3. Beide kaarten zijn goed tweedehands te krijgen en kosten vaak niet veel.
GPU decoding door PS3 Media Server wordt alleen ondersteund icm CoreAVC en een Nvidia CUDA kaart. Een ATI kaart (DXVA) werkt helaas niet icm PS3 Media Server... wel als je gewoon een film kijkt in Windows Media Player, dat dan weer wel.abusimbal schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 09:21:
Een Nvidia GPU lijkt mij te veel stroom te gebruiken. De minst verbruikende is een GT520/610 met 29W.
@rippiedoos
Ik kan dat nergens terugvinden dat dat slot maar 25W levert. Ik zal vanavond even in mijn custom BIOS zoeken naar de optie ik reeds eerder in dit topic aangekaart hebt, ik kan daar namelijk (dacht ik) instellen hoeveel W het PCI-e slot moet leveren.
Bedankt, maar die is nogal duur nieuw.. als ik hem cheap 2e hands kan uithalen is het misschien interessant.rippiedoos schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 09:53:
Een nVidia Quadro NVS300 gaat werken. Die heeft een TDP van minder dan 18W en doet ook Cuda naar mijn weten (specs) en heeft een GT218-core. De NVS310 is er natuurlijk ook nog, die zal wat nieuwer zijn maar heeft DDR3 ipv GDDR3. Beide kaarten zijn goed tweedehands te krijgen en kosten vaak niet veel.
Dat over die 25W staat in heel weinig spec-sheets maar schijnbaar ook naast het slot zelf.
Waarom eigenlijk niet meer (bv. 35W), want bij een update is de voeding toch van 150 naar 200W gegaan.
Kan je dat slot voor de remote access kaart en het PCIe 1x slot combinern ofzo ?
Kan je dat slot voor de remote access kaart en het PCIe 1x slot combinern ofzo ?
Dat van die 25W ligt doorgaans niet aan de voeding maar meer aan de hoeveelheid stroom die het moederbord er doorheen kan trekken en waarop de condensatoren, mosfets en andere componenten berekend zijn. Een dikkere voeding zal misschien wel helpen maar dan heb je gewoon de kans dat er ergens een printbaan heel zwart wordt of iets anders gaat roken.
Een slot is blijkbaar inderdaad default 25W, het andere slot is 75W default... Ik neem aan dat de 75W het PCI-e 16x slot is en het andere het 4x slot als ik het me goed herinner?
Screens:
https://minus.com/lKSScRLTHFUdS
https://minus.com/lBdv5ZxhSnrBv
https://minus.com/l2cw6G0B9sYbq
Screens:
https://minus.com/lKSScRLTHFUdS
https://minus.com/lBdv5ZxhSnrBv
https://minus.com/l2cw6G0B9sYbq
Mooi, 45W, dat is met de hacked firmware neem ik aan.
Ja. Ik had die 25 even veranderd naar 45 om te laten zien dat je het gewoon kunt aanpassen in die custom BIOS. Default is het dus 25W op PCI-e slot 1 en 75W op PCI-e slot 2.abusimbal schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 07:59:
Mooi, 45W, dat is met de hacked firmware neem ik aan.
En dan snap ik dus weer niet waarom ze dat niet hebben omgedraaid. Welke (normale) PCI-e 1x-kaart trekt nu 75W! Van een x16-kaart snap ik dat nog, maar een x1-kaart? Tenzij die Remote Access Card natuurlijk al zijn stroom uit dat voorste x1-slot trekt, maar dan nog. Dan zou daarvoor 25W wel voldoende moeten zijn lijkt mij.
Wederom wazige keuzes van HP...
Wederom wazige keuzes van HP...
Ik vind dat 2de slot vreemd is een 1x slot en in verlengde een 4x ??
Kan je geen RAID kaart (P410 bv) in het 16x steken en een GPU ( pricewatch: Zotac GeForce GT 610 PCIe x1 ) in het 4x(1x)
Dan heb je HW RAID en een GPU voor en(de)coding.
Werkt GPU passthrough eigenlijk op een microserver ?
EDIT
@rippiedoes
Wist dat de RAC dat PCIe 4x gebruikte, vond het enkel vreemd.
Maar een P410 en GF GT610 PCIe 1x is wel mogelijk om dus een GPU en RAID kaart te hebben.
EDIT2
Probleem is dat hier http://forza-it.co.uk/esxi-5-on-hp-microserver/ iemand beweerd dat passthrough voor USB werkt.
Kan je geen RAID kaart (P410 bv) in het 16x steken en een GPU ( pricewatch: Zotac GeForce GT 610 PCIe x1 ) in het 4x(1x)
Dan heb je HW RAID en een GPU voor en(de)coding.
Werkt GPU passthrough eigenlijk op een microserver ?
EDIT
@rippiedoes
Wist dat de RAC dat PCIe 4x gebruikte, vond het enkel vreemd.
Maar een P410 en GF GT610 PCIe 1x is wel mogelijk om dus een GPU en RAID kaart te hebben.
EDIT2
Probleem is dat hier http://forza-it.co.uk/esxi-5-on-hp-microserver/ iemand beweerd dat passthrough voor USB werkt.
[ Voor 42% gewijzigd door abusimbal op 20-07-2012 10:27 ]
Dat stukje x4-slot wordt gebruikt voor de Microserver Remote Access Card (soort iLO-kaart voor dit ding). En waarom dat in een verlengd slot moet, tja...
En wat betreft die GPU Passthrough: nee, dat werkt niet. Deze combinatie ondersteund geen AMD-Vi, wel de AMD-V. Dus wel 'gewone' hardwarematige virtualisatieondersteuning, maar geen passthrough-mogelijkheden volgens mij. In een van de eerdere screenshots van een vSphere-installatie staat ook dat DirectPath I/O de status N/A heeft.
En wat betreft die GPU Passthrough: nee, dat werkt niet. Deze combinatie ondersteund geen AMD-Vi, wel de AMD-V. Dus wel 'gewone' hardwarematige virtualisatieondersteuning, maar geen passthrough-mogelijkheden volgens mij. In een van de eerdere screenshots van een vSphere-installatie staat ook dat DirectPath I/O de status N/A heeft.
[ Voor 52% gewijzigd door rippiedoos op 20-07-2012 10:20 ]
Ik zat zelf te denken aan een GT520. Die heeft een TDP van 29W wat redelijk in de buurt ligt van de max van 25W die HP geeft. Op Google heb ik een paar resultaten gevonden van mensen die dezelfde kaart in de N40L gebruiken zonder problemen:
http://www.hotukdeals.com...04618?page=6#post13332313
http://www.avforums.com/f...-owners-thread-5.html#147
Ik stel voor de zekerheid 30W in in de BIOS.
Deze persoon heeft een GT210 die een TDP van 30W heeft en probleemloos werkt:
http://mybroadband.co.za/...18&viewfull=1#post6603118
http://www.hotukdeals.com...04618?page=6#post13332313
http://www.avforums.com/f...-owners-thread-5.html#147
Ik stel voor de zekerheid 30W in in de BIOS.
Deze persoon heeft een GT210 die een TDP van 30W heeft en probleemloos werkt:
http://mybroadband.co.za/...18&viewfull=1#post6603118
@Freekers: maak jij die BIOS zelf? En waar baseer jij je BIOS op, op die van AHCI The Bay? Ben namelijk op zoek nog naar een soort aangepast BIOS waar ik de eSATA-poort op AHCI kan zetten en eventueel nog wat andere tweaks zou kunnen doen.
Ik denk dat het rechtstreeks doorgeven van een USB-apparaat wel zou kunnen werken. Lijkt mij dat dat volledig in software kan. Gewoon de VM-USB-Hub rechtstreeks aan het apparaat knopen. Maar het rechtstreeks doorgeven van een PCI-apparaat met volledige bandbreedte, alle IRQ-zaken, I/O-snelheden enzovoort is lastiger zonder hardwareondersteuning.abusimbal schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:13:
...
EDIT2
Heluppp! 
Ik heb een image gemaakt van mijn huidige harde schijf, en wil hem nu terug zetten op RAID 1 met de geintegreerde controller. De drivers van de RAID controller gedownload, maar kan hem niet installeren? Ook nietn met een 'handmatige' driver installatie. OS is W7 x64.
Na 2uur zoeken:
http://forums.overclocker...?p=13221973&postcount=559
Ik heb een image gemaakt van mijn huidige harde schijf, en wil hem nu terug zetten op RAID 1 met de geintegreerde controller. De drivers van de RAID controller gedownload, maar kan hem niet installeren? Ook nietn met een 'handmatige' driver installatie. OS is W7 x64.
Na 2uur zoeken:
http://forums.overclocker...?p=13221973&postcount=559
[ Voor 14% gewijzigd door ThinClientQ op 22-07-2012 13:13 ]
Nee, ik maak gebruik van deze BIOS:rippiedoos schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 17:41:
@Freekers: maak jij die BIOS zelf? En waar baseer jij je BIOS op, op die van AHCI The Bay? Ben namelijk op zoek nog naar een soort aangepast BIOS waar ik de eSATA-poort op AHCI kan zetten en eventueel nog wat andere tweaks zou kunnen doen.
http://homeservershow.com...-enables-hidden-features/
Die heeft alle mogelijke features unlocked, dus als de functie die jij zoekt er niet tussen staat is het helaas niet mogelijk met die nobo.
USB passthrough werkt absoluut. Ik kan gewoon over de data die op een USB stick staat die op 1 van de USB poorten is aangesloten beschikken. Echter, maar 1 vm kan tegelijkertijd over die data op de USB stick beschikken. Je moet deze disablen en toevoegen aan een andere VM waar je op dat moment dan over de data wil beschikken....abusimbal schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:13:
EDIT2
ehhhh..HOI
Inderdaad het werkt prima. Ik heb ook een printer die ik doorgegeven heb aan mijn DC zodat deze gedeeld is over het netwerk.krizzziz schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:31:
[...]
USB passthrough werkt absoluut. Ik kan gewoon over de data die op een USB stick staat die op 1 van de USB poorten is aangesloten beschikken. Echter, maar 1 vm kan tegelijkertijd over die data op de USB stick beschikken. Je moet deze disablen en toevoegen aan een andere VM waar je op dat moment dan over de data wil beschikken....
Het afgelopen weekeinde ook mijn N40L geinstalleerd. Voorlopig nog geen aanpassingen aan BIOS of andere hardware-mods, dus OS op de 250 GB disk en slechts 2 GB RAM.
Als disken had ik nog 2x Seagate Barracuda LP 2TB disks. Dit zijn de voorlopers van de huidige Barracuda Green series, en draaien op 5900 rpm. Het systeem zal vooral als NAS (en evt. mediaserver) dienst gaan doen.
Bij installatie van de disks in het systeem, valt me op dat de disktray's best veel speling hebben, en dat trillingen van de disks nauwelijks gedempt worden. Gelukkig maakt het toch niet al te veel herrie, maar ik had van een echte HP Proliant Microserver eigenlijk iets meer kwaliteit verwacht. Desalniettemin biedt de N40L enorm veel waar voor zijn geld, zeker gezien de scherpe aanbiedingen de laaste tijd.
Als OS heb ik eens een keuze gemaakt die niet zoveel mensen maken, namelijk OpenIndiana. De reden hierachter is dat ik sowieso ZFS wilde draaien, en dan zijn er een aantal keuzes, zoals FreeBSD met ZFSguru , ZFS op linux (al dan niet native), opensolaris, Nexenta en openindiana.
Uiteindelijk gekozen voor OpenIndiana, dat leek me een leuk project. Ik heb al enige ervaring met openindiana, vanwege mijn werk bij een leverancier van storage-systemen, en heb een voorkeur voor open-source. Het is zeker niet de makkelijkste keuze, het is toch weer een unix-variant met zijn eigen manier van werken, en voor mij als linux-gebruiker is het toch veel uitzoekwerk om dingen aan de gang te krijgen.
Openindiana versie 151a5 installeert probleemloos. Ook heb ik napp-it geinstalleerd als web-gui voor de ZFS zaken, hoewel ik voor het inrichten van de NAS (als NFS-server) alles via de CLI heb gedaan.
So far, so good, inmiddels ca 900 GB aan data erop gezet. Zelfs met maar 2 GB geheugen is de performance bij sequentiele overdracht best goed te noemen, maar bij schrijven van veel kleine bestandjes merk je dat dat sneller zou moeten kunnen. Ik denk dat het niet zo lang duurt voordat ik er een 4GB (of 8GB) dimmetje bij ga zetten.
De volgende stap is een mediaserver te laten draaien. Hiervoor twijfel ik nog over Serviio , en MiniDLNA. De eerste biedt prachtige opties om transcoding per device(profile) te regelen, de tweede is weer lekker lightweight. Aangezien met deze hardware (en drivers op openindiana) transcoding sowieso lastig gaat worden, denk ik dat ik eerst eens naar met minidlna aan de gang ga.
Voorlopig ben ik nog erg blij met m'n servertje
Als disken had ik nog 2x Seagate Barracuda LP 2TB disks. Dit zijn de voorlopers van de huidige Barracuda Green series, en draaien op 5900 rpm. Het systeem zal vooral als NAS (en evt. mediaserver) dienst gaan doen.
Bij installatie van de disks in het systeem, valt me op dat de disktray's best veel speling hebben, en dat trillingen van de disks nauwelijks gedempt worden. Gelukkig maakt het toch niet al te veel herrie, maar ik had van een echte HP Proliant Microserver eigenlijk iets meer kwaliteit verwacht. Desalniettemin biedt de N40L enorm veel waar voor zijn geld, zeker gezien de scherpe aanbiedingen de laaste tijd.
Als OS heb ik eens een keuze gemaakt die niet zoveel mensen maken, namelijk OpenIndiana. De reden hierachter is dat ik sowieso ZFS wilde draaien, en dan zijn er een aantal keuzes, zoals FreeBSD met ZFSguru , ZFS op linux (al dan niet native), opensolaris, Nexenta en openindiana.
Uiteindelijk gekozen voor OpenIndiana, dat leek me een leuk project. Ik heb al enige ervaring met openindiana, vanwege mijn werk bij een leverancier van storage-systemen, en heb een voorkeur voor open-source. Het is zeker niet de makkelijkste keuze, het is toch weer een unix-variant met zijn eigen manier van werken, en voor mij als linux-gebruiker is het toch veel uitzoekwerk om dingen aan de gang te krijgen.
Openindiana versie 151a5 installeert probleemloos. Ook heb ik napp-it geinstalleerd als web-gui voor de ZFS zaken, hoewel ik voor het inrichten van de NAS (als NFS-server) alles via de CLI heb gedaan.
So far, so good, inmiddels ca 900 GB aan data erop gezet. Zelfs met maar 2 GB geheugen is de performance bij sequentiele overdracht best goed te noemen, maar bij schrijven van veel kleine bestandjes merk je dat dat sneller zou moeten kunnen. Ik denk dat het niet zo lang duurt voordat ik er een 4GB (of 8GB) dimmetje bij ga zetten.
De volgende stap is een mediaserver te laten draaien. Hiervoor twijfel ik nog over Serviio , en MiniDLNA. De eerste biedt prachtige opties om transcoding per device(profile) te regelen, de tweede is weer lekker lightweight. Aangezien met deze hardware (en drivers op openindiana) transcoding sowieso lastig gaat worden, denk ik dat ik eerst eens naar met minidlna aan de gang ga.
Voorlopig ben ik nog erg blij met m'n servertje
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Ik ben zelf aan het kijken naar deze server.
Eerst was ik op zoek naar een NAS die Teamspeak onderandere kon laten draaien zonder te veel geklooi.
Tot dat ik deze tegen kwam.
Ik ben benieuwd wat het gemiddelde stroomverbruik is in combinatie met wat je er op draait (OS, APP, Disks, mem)
Tevens ben ik benieuwd naar hoeveel sata poorten er nu op zitten?
Ik neem aan 4 voor de harddisken en 1 voor de Optische drive.
Klopt dat?
Eerst was ik op zoek naar een NAS die Teamspeak onderandere kon laten draaien zonder te veel geklooi.
Tot dat ik deze tegen kwam.
Ik ben benieuwd wat het gemiddelde stroomverbruik is in combinatie met wat je er op draait (OS, APP, Disks, mem)
Tevens ben ik benieuwd naar hoeveel sata poorten er nu op zitten?
Klopt dat?
Inmac heeft kennelijk ondertussen het geld terug gestort op mijn rekening, zonder ook maar enige vorm van communicatie.
*opperdepop
*opperdepop
[ Voor 35% gewijzigd door rookie no. 1 op 26-07-2012 11:42 ]
Ongeveer een watt of 35-40.gasemans schreef op maandag 23 juli 2012 @ 16:45:
...
Yep. Plus 1 eSATA-poort aan de achterkant.Tevens ben ik benieuwd naar hoeveel sata poorten er nu op zitten?
Klopt dat?
Dank rippiedoos
Ik heb hem maar besteld
Eens kijken hoe die werkt.
Voor 220 euro kan er niet zo heel veel mis gaan.
Ik heb hem maar besteld
Eens kijken hoe die werkt.
Voor 220 euro kan er niet zo heel veel mis gaan.
Heb sindskort een N40L draaien met 4GB, 1x250GB, P410+512MB BBWC met daaraan 3x1,5TB Samsung EcoGreen F2 1.5TB disks in raid 5. Draait esxi op vanaf een 1GB usb stickie en verder FreeNas met 1 core + 512MB en daarnaast nog eens Ubuntu 12.04 server met 1 core en 1GB.
Over de qualiteit van de kast ben ik zeeeer tevreden. Wel iets anders dan een zelfbouw dingetje waar je een beetje moet gaan priegelen. Je merkt dat HP wel wat server kennis in dit kleine kastje gepropt heeft. Vooral de mobo tray en swap bays zijn nice. Voeding is ook nice. Kast voelt redelijk zwaar en solide aan.
Esxi "installeren" is een fluitje. De VMWare images staan op de 250GB hdd. Daarna Freenas vm gemaakt met een datastore van de volledige raid, blijkt dat de vdmk bestanden max 2TB groot mogen zijn en ik dus niet de volledige 2.73TB kan gebruiken als 1 virtual disk. Op zich geen groot probleem want je kan wel 2 vdmk's maken en dan met een beetje mount en vliegwerk het allemaal aan elkaar breien. Wel jammer van dat limiet iig maar dat is een vmware issue.
Over de P410 niets dan lof. Voor een prikkie over genomen van een medetweaker, waarvoor mijn dank. Is allemaal mooi compatible met elkaar en ondanks andere geluiden werken de consumer disks ook vlekkeloos met deze controller. Het was nog even afwachten, maar de kaart is blijkbaar niet zo streng met het uitschakelen van disks die niet snel genoeg reageren oid.
Snelheden van de virtual disk op de hardware raid array is erg nice imho:
Opzich niets mis mee als je weet dat de individuele disks niet veel sneller zijn dan ~80MB/s (http://www.bit-tech.net/h...inpoint-f3-1-5tb-review/3)
schrijven gaat iets langzamer
, ik gebruik deze methode: http://it.toolbox.com/blo...k-speed-the-dd-test-31069. Het resultaat:
Daar zou op zich wat mis mee kunnen zijn. 100MB/s schrijven is niet echt snel te noemen. Raid 5 met 3 disks is niet ecth optimaal maar dta zou deze controller zeker beter moeten kunnen doen lijkt me? Iemand suggesties?
In ieder geval ben ik tevreden met deze setup. Qua kosten ook zeer acceptabel met:
- €220 voor de HP N40L
- €20 voor 4GB ram
- €130 voor de P410 incl bbwc module
Over de qualiteit van de kast ben ik zeeeer tevreden. Wel iets anders dan een zelfbouw dingetje waar je een beetje moet gaan priegelen. Je merkt dat HP wel wat server kennis in dit kleine kastje gepropt heeft. Vooral de mobo tray en swap bays zijn nice. Voeding is ook nice. Kast voelt redelijk zwaar en solide aan.
Esxi "installeren" is een fluitje. De VMWare images staan op de 250GB hdd. Daarna Freenas vm gemaakt met een datastore van de volledige raid, blijkt dat de vdmk bestanden max 2TB groot mogen zijn en ik dus niet de volledige 2.73TB kan gebruiken als 1 virtual disk. Op zich geen groot probleem want je kan wel 2 vdmk's maken en dan met een beetje mount en vliegwerk het allemaal aan elkaar breien. Wel jammer van dat limiet iig maar dat is een vmware issue.
Over de P410 niets dan lof. Voor een prikkie over genomen van een medetweaker, waarvoor mijn dank. Is allemaal mooi compatible met elkaar en ondanks andere geluiden werken de consumer disks ook vlekkeloos met deze controller. Het was nog even afwachten, maar de kaart is blijkbaar niet zo streng met het uitschakelen van disks die niet snel genoeg reageren oid.
Snelheden van de virtual disk op de hardware raid array is erg nice imho:
root@ubuntu:/dev# hdparm -Tt /dev/sdb /dev/sdb: Timing cached reads: 2792 MB in 2.00 seconds = 1396.06 MB/sec Timing buffered disk reads: 678 MB in 3.00 seconds = 225.69 MB/sec root@ubuntu:/dev# hdparm -Tt /dev/sdb /dev/sdb: Timing cached reads: 2692 MB in 2.00 seconds = 1346.41 MB/sec Timing buffered disk reads: 814 MB in 3.00 seconds = 271.31 MB/sec root@ubuntu:/dev# hdparm -Tt /dev/sdb /dev/sdb: Timing cached reads: 2636 MB in 2.00 seconds = 1318.29 MB/sec Timing buffered disk reads: 762 MB in 3.01 seconds = 253.46 MB/sec
Opzich niets mis mee als je weet dat de individuele disks niet veel sneller zijn dan ~80MB/s (http://www.bit-tech.net/h...inpoint-f3-1-5tb-review/3)
schrijven gaat iets langzamer
leftwing@ubuntu:~$ time sh -c "dd if=/dev/zero of=ddfile bs=8k count=1000000 && sync" 1000000+0 records in 1000000+0 records out 8192000000 bytes (8.2 GB) copied, 79.8604 s, 103 MB/s real 1m21.760s user 0m0.348s sys 0m14.373s
Daar zou op zich wat mis mee kunnen zijn. 100MB/s schrijven is niet echt snel te noemen. Raid 5 met 3 disks is niet ecth optimaal maar dta zou deze controller zeker beter moeten kunnen doen lijkt me? Iemand suggesties?
In ieder geval ben ik tevreden met deze setup. Qua kosten ook zeer acceptabel met:
- €220 voor de HP N40L
- €20 voor 4GB ram
- €130 voor de P410 incl bbwc module
[ Voor 37% gewijzigd door bille op 25-07-2012 01:01 ]
Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies
Ik ben dus de gelukkige die mijn P410 controller defect heeft. Het probleem is dat de Microserver niet officieel compatible is met de P410. Hierdoor krijg ik ook geen garantie op de P410. Ik heb geprobeerd om HP te bellen en verteld dat mijn controller defect is, maar dan hebben zij een serienummer nodig en die kan ik niet door geven, want als ik het sn doorgeef van mijn Microserver dan zeggen ze dat deze niet ondersteund is.
Via Azerty heb ik het proberen te regelen, maar daar krijg ik van te horen dat ik het via HP moet regelen. Op dit moment sturen ze me een beetje van het kastje naar de muur.
Iemand ervaring hier mee of een eventuele oplossing?
Via Azerty heb ik het proberen te regelen, maar daar krijg ik van te horen dat ik het via HP moet regelen. Op dit moment sturen ze me een beetje van het kastje naar de muur.
Is volgens mij helemaal geen slechte waarde hoor. De blocksize van 8k is misschien wat klein om seq. doorvoer te testen, je kunt het eens met een bs=1m en count=8000 proberen, misschien dat het dan nog wat hoger is.bille schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 00:39:
[....]
schrijven gaat iets langzamer, ik gebruik deze methode: http://it.toolbox.com/blo...k-speed-the-dd-test-31069. Het resultaat:
leftwing@ubuntu:~$ time sh -c "dd if=/dev/zero of=ddfile bs=8k count=1000000 && sync" 1000000+0 records in 1000000+0 records out 8192000000 bytes (8.2 GB) copied, 79.8604 s, 103 MB/s real 1m21.760s user 0m0.348s sys 0m14.373s
Maar dan nog, 100MB/s schrijven naar een 3 disk raid5, jeverdeelt dus effectief de data over 2 disks, en dan nog de VMFS, de VMDK, en niet te vergeten het linux FS (ext3 neem ik aan ?) is volgens mij helemaal niet slecht.
Oh, ext3 kan best wat vertragen, als je een virtule disk in ubuntu hebt waar geen data opstaat, zou je een dd testje direct op een device kunnen proberen (of=/dev/hdX of is dat sdX ? ) om invloed van ext3 te bepalen.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
N.a.v. deze post een tipje: Als je grote partities hebt (1TB+) kun je beter ext4 gebruiken. Ext3 filesystem checks zijn bijvoorbeeld eeeeerg traag op dit soort groottes.u_nix_we_all schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:24:
[...]
Is volgens mij helemaal geen slechte waarde hoor. De blocksize van 8k is misschien wat klein om seq. doorvoer te testen, je kunt het eens met een bs=1m en count=8000 proberen, misschien dat het dan nog wat hoger is.
Maar dan nog, 100MB/s schrijven naar een 3 disk raid5, jeverdeelt dus effectief de data over 2 disks, en dan nog de VMFS, de VMDK, en niet te vergeten het linux FS (ext3 neem ik aan ?) is volgens mij helemaal niet slecht.
Oh, ext3 kan best wat vertragen, als je een virtule disk in ubuntu hebt waar geen data opstaat, zou je een dd testje direct op een device kunnen proberen (of=/dev/hdX of is dat sdX ? ) om invloed van ext3 te bepalen.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Zoals ik je gisteren al had gezegd (64mike53 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:11:
Haha thanks Niels. Heb ondertussen alweer contact gehad met Azerty en gaan nu verder uitzoeken wat ze voor me kunnen betekenen. Ik hoop vandaag reactie te krijgen.nwagenaar schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:41:
[...]
Zoals ik je gisteren al had gezegd () heb jij niks te maken met HP. Je hebt het product gekocht bij Azerty en zij zijn verantwoordelijk voor de garantieafhandeling. Verwijs ze anders even naar: http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie
Scheelt niet veel met een grotere blocksize.Een extra schijf erbij zou wel significant beter zijn, dan zou je al snel naar ~150MB/s gaan. Dus dat lijkt me wel de moeite waard.u_nix_we_all schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:24:
[...]
Is volgens mij helemaal geen slechte waarde hoor. De blocksize van 8k is misschien wat klein om seq. doorvoer te testen, je kunt het eens met een bs=1m en count=8000 proberen, misschien dat het dan nog wat hoger is.
leftwing@ubuntu:~$ time sh -c "dd if=/dev/zero of=ddfile bs=1M count=8000 && sync" 8000+0 records in 8000+0 records out 8388608000 bytes (8.4 GB) copied, 79.4173 s, 106 MB/s real 1m22.994s user 0m0.056s sys 0m20.969s
Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies
Helaas heb ik hier ook mee te maken...64mike53 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 13:11:
Ik ben dus de gelukkige die mijn P410 controller defect heeft. Het probleem is dat de Microserver niet officieel compatible is met de P410. Hierdoor krijg ik ook geen garantie op de P410. Ik heb geprobeerd om HP te bellen en verteld dat mijn controller defect is, maar dan hebben zij een serienummer nodig en die kan ik niet door geven, want als ik het sn doorgeef van mijn Microserver dan zeggen ze dat deze niet ondersteund is.
Zelfde verhaal als jij, dat de P410 kapot is waarschijnlijk. Mooie controller maar geen garantie dus meer omdat ik HP heb gebeld

Dus als iemand nog een werkende P410 heeft, houd ik me van harte aanbevolen!!
Trouwens, wat voor schijven heb/had je aan die controller hangen? Ik heb er Samsung-schijven en Hitachi's aan gehad, beide hetzelfde resultaat.
Regel een serienummer/productnummer van bv. een HP Proliant DL380 G5 / ML350 G5 en meldt hem daarop aan. Volgens mij moet dat lukken.
En inderdaad wat een gezever met de garantie van HP op losse onderdelen, kansloos!
En inderdaad wat een gezever met de garantie van HP op losse onderdelen, kansloos!
Ik heb het volgende aan schijven er aan:rippiedoos schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 10:27:
[...]
Trouwens, wat voor schijven heb/had je aan die controller hangen? Ik heb er Samsung-schijven en Hitachi's aan gehad, beide hetzelfde resultaat.
2x Western Digital Green WD20EARS, 2TB
1x Intel 520 120GB
Gelukkig heb ik het inderdaad op deze manier kunnen regelen. Gewoon een server opgezocht. Deze viel al buiten de garantie maar was wel supported voor de server. Ze vroegen het serienummer van de server en vroegen verder niks. De controller viel wel binnen de garantie, maar ze doen totaal niet moeilijk. Zelfs als de controller en server buiten de garantie vallen dan kan je nog een nieuwe controller krijgen volgens mij.rookie no. 1 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:28:
Regel een serienummer/productnummer van bv. een HP Proliant DL380 G5 / ML350 G5 en meldt hem daarop aan. Volgens mij moet dat lukken.
Je koopt toch de controller los?rippiedoos schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 10:27:
[...]
Helaas heb ik hier ook mee te maken...
Zelfde verhaal als jij, dat de P410 kapot is waarschijnlijk. Mooie controller maar geen garantie dus meer omdat ik HP heb gebeld![]()
Dus als iemand nog een werkende P410 heeft, houd ik me van harte aanbevolen!!
En volgens de wet krijg je daar 2 jaar garantie op.
Als ik het zo lees negeert hp de Europese wetgeving op deze manier.
De p410 is de controller die ik ook wil kopen, maar als ik dit zo lees denk ik dat ik maar even verder ga zooeken.
Hopelijk komt m'n servetje snel binnen zodat ik er mee kan spelen.
Het enige wat je bij HP door moet geven is je serienummer van je server waar je hem in hebt zitten. Als je die van je microserver door geeft dan zeggen ze dat de microserver niet ondersteund is voor een p410. Hierdoor krijg je geen garantie. Wat ik heb gedaan is gewoon een serienummer van een server doorgegeven welke wel ondersteund is. Deze server viel wel buiten de garantie.gasemans schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 21:14:
[...]
Je koopt toch de controller los?
De p410 is de controller die ik ook wil kopen, maar als ik dit zo lees denk ik dat ik maar even verder ga zooeken.
Hopelijk komt m'n servetje snel binnen zodat ik er mee kan spelen.
Ik vind het inderdaad ook wel een beetje vreemd en ik heb hem bij Azerty gekocht en die moet dat ook gewoon regelen maar die doen het ook al niet. Een hoop gezeik maar het is bij mij gelukkig goed gekomen.
HP heeft er helemaal niets mee te maken, je moet immers bij de verkopende partij je garantie claimen. Azerty zal dus moeten zorgen voor reparatie of vervanging.gasemans schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 21:14:
[...]
Je koopt toch de controller los?
Daar ben ik het mee eens.Wolly schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 11:58:
[...]
HP heeft er helemaal niets mee te maken, je moet immers bij de verkopende partij je garantie claimen. Azerty zal dus moeten zorgen voor reparatie of vervanging.
Ik zei HP maar in principe is Azerty de verkopende partij.
iemand een advies voor een andere controller?
Ik vind de P410 best duur voor de server en zoek dus een goed alternatief
Ik vraag me af, is die onboard RAID controller niet bruikbaar ? Of is dat een fake-raid ? Sowieso, een echte raidcontroller lijkt me op een of andere manier overkill voor zo'n servertje met 4 diskbay's.gasemans schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 15:36:
[...]
Daar ben ik het mee eens.
Ik zei HP maar in principe is Azerty de verkopende partij.
iemand een advies voor een andere controller?
Ik vind de P410 best duur voor de server en zoek dus een goed alternatief
Voor het geld wat je uitspaart haal je gewoon een paar grotere schijven, dan kun je mirroren ipv raid5 gebruiken, is nog sneller ook
Het is fake-raid, dus het snoept alsnog van je host-CPU af. En daar heb je nu juist niet zo heel veel van over...
Oh.

Dan gaat mijn verhaal niet echt op idd, zeker als je ESX wilt draaien.
Dit. Doe ik ook. Netto 5TB met 2x3TB en 2x2TB. En dan ook nog nep-mirror door alleen 's nachts de 3TB te syncen met zijn broertje, en de 2TB dito. Heb je als bijkomend voordeel dat het wat energiezuiniger is omdat maar 1 disk niet in standby hoeft te draaien, en dat je ongelukjes overdag nog even kunt corrigeren (insert obligatory MAAR HET IS GEEN BACKUP here).u_nix_we_all schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:00:
[...]
Ik vraag me af, is die onboard RAID controller niet bruikbaar ? Of is dat een fake-raid ? Sowieso, een echte raidcontroller lijkt me op een of andere manier overkill voor zo'n servertje met 4 diskbay's.
Voor het geld wat je uitspaart haal je gewoon een paar grotere schijven, dan kun je mirroren ipv raid5 gebruiken, is nog sneller ook
Q: "Maar waarom dan zoveel diskruimte verknoeien, als je PC in de fik vliegt ben je toch alles kwijt?"
A: Klopt, het is puur gebruiksgemak. Het helpt in het veel waarschijnlijkere scenario dat een disk fysiek sneuvelt, en dan heb je die razendsnel vervangen. De echt belangrijke dingen (foto's, mail) back ik up naar off-site locatie.
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Simpel: Maak geen gebruik van de soft-RAID functionaliteit van de onboard RAID controller (deze biedt sowieso alleen maar RAID0,1 of 1+0 aan), maar maak gebruik van ZFS.
Als test heb ik ZFSGuru native geïnstalleerd met 5 x 1TiB in RAIDZ en ik haalde ruim 90MB/s bij zowel lezen als schrijven. Vervolgens een test gedaan met VMWare ESX5i, ZFSGuru als guest en de schijven als RDM aangeboden, daarna de ZFS pool als NFS aan ESX5i verbonden en binnen een Ubuntu Guest (op dezelfde ESX5i) haalde ik alsnog 45MB/s ~ 50 MB/s. Met een Windows 7 werkstation haalde ik rond de 55MB/s ~ 60 MB/s.
Als test heb ik ZFSGuru native geïnstalleerd met 5 x 1TiB in RAIDZ en ik haalde ruim 90MB/s bij zowel lezen als schrijven. Vervolgens een test gedaan met VMWare ESX5i, ZFSGuru als guest en de schijven als RDM aangeboden, daarna de ZFS pool als NFS aan ESX5i verbonden en binnen een Ubuntu Guest (op dezelfde ESX5i) haalde ik alsnog 45MB/s ~ 50 MB/s. Met een Windows 7 werkstation haalde ik rond de 55MB/s ~ 60 MB/s.
u_nix_we_all schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:00:
[...]
Ik vraag me af, is die onboard RAID controller niet bruikbaar ? Of is dat een fake-raid ? Sowieso, een echte raidcontroller lijkt me op een of andere manier overkill voor zo'n servertje met 4 diskbay's.
Ik begrijp deze posts niet helemaal. De onboard RAID controller is echt een hardwarematige RAID (AMD SouthBridge 820M storage controller). Ik gebruik deze controller voor het OS op RAID0+1. Daarbij heb ik een IBM M1015 (geflashed naar LSI 9220-8i in IT mode) geplaatst waaraan de harddisks gekoppeld zijn die deel uitmaken van de data DrivePool in WHS2011.nwagenaar schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 17:26:
Simpel: Maak geen gebruik van de soft-RAID functionaliteit van de onboard RAID controller (deze biedt sowieso alleen maar RAID0,1 of 1+0 aan), maar maak gebruik van ZFS.
Wat mij betreft dus een prima toepassing voor de onboard RAID. Goedkoop maar effectief!
@Legato23: past die M1015 controller fatsoenlijk in de Microserver? Hij heeft toch de SAS-poorten op een vervelende plek zitten?
RAID0+1 zal hij wel aankunnen maar ik denk dat de mensen die een andere controller plaatsen RAID5 willen gebruiken en dat wordt door de onboard controller niet ondersteund.LeGato23 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 20:43:
Ik begrijp deze posts niet helemaal. De onboard RAID controller is echt een hardwarematige RAID (AMD SouthBridge 820M storage controller). Ik gebruik deze controller voor het OS op RAID0+1.
Het was even priegelen, maar past prima hoor.rookie no. 1 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 13:39:
@Legato23: past die M1015 controller fatsoenlijk in de Microserver? Hij heeft toch de SAS-poorten op een vervelende plek zitten?
Ik heb de SAS/SATA kabel van het mainboard losgemaakt en de interne drivecage aangesloten op IBM ServeRaid M1015 met bestaande SAS kabel. Daarna een nieuwe SAS/SATA kabel geplaatst en aangesloten op mainboard SAS/SATA connector en aan Sharkoon QuickPort 6-bay (waar eerst de DVD-RW zat).
ik zit te twijfelen om mijn synology 712+ in te wisselen voor deze machine. Op zich ben ik meer dan tevreden over de 712, echter wil ik liever een Windows machine. Waar ik alleen nog geen eenduidig antwoord op kan vinden is de netwerksnelheid. Ik lees op diverse websites transfers van rond de 55 - 60 MB per seconden, wat in mijn bescheiden ogen nogal aan de trage kant is. De synology haalt zonder al teveel moeite 110 lezen - 85 schrijven. Wellicht dat de standaard chipset van deze machine de bottleneck is, wellicht dat het de storage is waardoor vele hun netwerk transfer snelheid sub-optimaal gebruiken.
Heeft iemand hier wat cijfers voor me? Uiteraard begrijp ik dat meer geheugen, snellere disken (controllers), misschien zelfs nog een andere netwerkkaart veel gaan uitmaken.
Mijn dank is zoals altijd overweldigend!
Heeft iemand hier wat cijfers voor me? Uiteraard begrijp ik dat meer geheugen, snellere disken (controllers), misschien zelfs nog een andere netwerkkaart veel gaan uitmaken.
Mijn dank is zoals altijd overweldigend!
Op dit moment heb ik de N40L (4GB aan intern gegeheugen) voorzien van 4 x 2TB en deze met ZFSGuru gekoppeld in een RAIDZ1 configuratie (effectief 6TB). Op basis van de Atto benchmark haal ik +/- 90MB/s read en write over een Gbit verbinding via CIFS.
In real life zie ik write speeds van minimaal 70MB/s en hoger via CIFS, terwijl ik ondertussen dus ook dingen download via Sabnzbd+/Transmission, een draaiende VirtualBox instances heb met Ubuntu/Windows 8 en ondertussen zat ik een film te kijken in XBMC via NFS.
In real life zie ik write speeds van minimaal 70MB/s en hoger via CIFS, terwijl ik ondertussen dus ook dingen download via Sabnzbd+/Transmission, een draaiende VirtualBox instances heb met Ubuntu/Windows 8 en ondertussen zat ik een film te kijken in XBMC via NFS.
Ik trek de gigabit verbinding gewoon helemaal dicht zowel met als zonder extra controller (WD RE4 schijven in RAID-0).
Vandaag een LSI LOGIC lsi 1078 sas controller gekregen.
Iemand een idee of die compatible is met de N40L?
Helaas is mijn servertje nog niet binnen.
Dus ik kan het zelf nog niet testen.
Helaas is mijn servertje nog niet binnen.
Dus ik kan het zelf nog niet testen.
Welke controller is het?gasemans schreef op maandag 30 juli 2012 @ 15:25:
Vandaag een LSI LOGIC lsi 1078 sas controller gekregen.
Ik heb zelf de 8708ELP met de laatste firmware erop en die werkt uitstekend!The MegaRAID 1078-based Serial Attached SCSI (SAS) RAID controller
family consists of the following controllers:
• MegaRAID SAS 8704ELP PCI Express Low-Profile Serial-Attached
SCSI/SATA II Disk Array Controller with Internal Connectors
• MegaRAID SAS 8708ELP PCI Express Low-Profile Serial-Attached
SCSI/SATA II Disk Array Controller with Internal Connectors
• MegaRAID SAS 8708EM2 PCI Express Serial-Attached SCSI/SATA
II Disk Array Controller with Internal Connectors
• MegaRAID SAS 8880EM2 PCI Express Serial-Attached SCSI/SATA
II Disk Array Controller with External Connectors
• MegaRAID SAS 8888ELP PCI Express Low-Profile Serial-Attached
SCSI/SATA II Disk Array Controller with External Connectors and
Internal Connectors
Let op:
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.
In dit topic horen alleen posts die betrekking hebben op HP Proliant Microservers. Onderwerpen als Synology/DSM en andere software horen hier niet thuis. Daarvoor graag in één van de Synology-topics posten. Berichten die off-topic zijn, kunnen worden getrashed.